Wim Smit is beslist met al heeft hij knopf im ohr HET GEHEIME DORP FLOORMANAGER VEEGT DE VLOEREN NIET AAN HHUi 't is weer tijd voor DUITSLAND EXPORTEERT TELEVISIE em-feuiliefon Programma's radio en t.v. .s,enr PULLOVERS Afrika staat vooraan Kijk DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 31 MAART 1964 GEZELLIG ONDER-ONSJE Radio Dinsdag 31 maart Woensdag 1 april Televisie Dinsdag 31 maart T.V. IS OOK THEATER NOOIT NERVEUS zó zacht zó geurig INTERNATIONAAL COLLEGE DOOR H. v. N ij natte n- Doffegrues Jüngensmarkt 95 11 (Van onze radio- en TV-redacteur) Na afloop van een grote televi sieshow met publiek in de studio, hoorden wij hoe enkele genodigden de N.T.S. prezen om haar sociale bewogenheid. Bij informatie bleek ons dat de genodigden in de me ning verkeerden, dat de Neder landse Televisie Stichting diverse hardhorenden in dienst zou hebben onder de functionarissen op de studiovloer. Wat was het geval? Alle floormana gers en cameramensen dragen, een knop je in het oor. Het is een soort gehoor- apparaatje, waarmee zij in verbinding staan met de televisie-regisseur, die er gens boven in de regiekamer achter de monitors zit en zo zijn commando's naar de onder hem gelegen studioruimte geeft. Een floormanager geeft de aan wijzingen van de regisseur door aan de betrokken acteurs en andere medewer kenden op de studiovloer, waar de TV- produktie wordt opgenomen. Hij is in feite verantwoordelijk voor orde en rust in de studio en de baas van de ge hele studioploeg. ..Dat woord floormanagergebruik ik niet meer"; zegt de 38-jarige Wim Smit iri Hilversum. „Er zijn al zoveel Angli cismen in het TV-jargon geslopen, dat wij proberen er een goed Nederlands equivalent voor te vinden. Deze functie noemen wij nu officieel opnameleider". Hij is reeds negen jaar in functie bij de NTS. maar deze geboren Zaandam mer heeft in zijn jeugdjaren nooit kun nen voorzien, dat hij nog eens een ver antwoordelijke functie in de TV-wereld zou bekleden. Na zijn middelbare school opleiding ging hij naar het Instituut voor de Autohandel in Driebergen, waar hij zijn diploma haalde. Hij wilde truck-ver koper worden, omdat zijn hart uitging naar auto's en zware motoren. Na enige jaren praktijkervaring werd hij leraar aan dit instituut. Toen had hij een kleine Fiat 500 die hij totaal sloopte en waar van h'.j de onderdelen tijdelijk opborg in bussen en jampotten. Nadat hij alles had schoongemaakt en gereviseerd, bouwde hij de gehele auto weer netjes op en ver kocht het voertuig voor een zacht prijsje. Zes jaren heeft Wim Smit in Drieber gen met enorm veel plezier voor de klas gestaan. In zijn vrije tijd organiseerde hij feestavondtjes en was drummer in het Zaanse dansorkestje ,,De Prominen ten", waarin o.a. Kees en Tinus Bruin, thans bekende Hilversumse musici in de omroepwereld, meespeelden. Met volle teugen genoot hij van de theater- en showwereld, totdat hij op een goede dag het besluit nam om naar de voormalige Utrechtse Opera te gaan. Dit gezelschap o.l.v. Chris Burgers met so listen als John v. Kesteren, Arnold van Mill, Anneke v. d. Graaf, Jan Duiveman, Guus Hoekman en Corrie Bijster, hield Opnameleider Wim Smit is niet hardhorend. Dat knopje in zijn oor is slechts een onderdeel van een inter com-ver binding met de tv-regisseur, die hem opdraagt te zorgen dat de medewerkenden op tijd en goed in het beeld komen. op dat moment 1951-52» feitelijk op te bestaan en werd omgezet in de Neder landse Reisopera. Daaruit groeide later het thans nog befaamde Twentse opera gezelschap Forum". ,,In die tijd was het een gezellig onder onsje. Mijn broer, die nu directeur is van de Amsterdamse Stadsschouwburg, was toen nog zakelijk leided van de Utrecht se Opera. Iedereen deed alles. Zo zorgde ik voor de decorbouw, hielp met de changementen en de enthousiaste Chris Burgers kwam in die dagen tijdens de voorstelling na de eerste akte rustig uit de orkestbak, trok zijn rokjas uit en sjouwde duchtig mee. ïn die periode toen iedereen de mond vol had over cultuur spreiding, bezochten wij alle provincies. Chris Burgers zei toen al: ,,Over tien HILVERSUM I 402 M KRO: 12.00 Angelus. 12.04' Draaiorgel- klanken (gr.). 12.20 Lichte grammofoon- muziek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.33 Wij van het land. 12.45 Platennieuws. 12.55 Katholiek nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Draaien maar!!!, lichte grammofoonmuziek mét commen taar. 14.00 Voor de plattelandsvrouwen. 14.10 Klavecimbel-recital: klassieke mu ziek. 14.35 Metropole-orkest, klein radio koor en solist. 15.10 Voordracht. 15.30 Als de dag van gisteren, klankbeeld. 16.00 Voor de zieken. 16.30 U hebt voor rang, godsdienstig programma. 17.00 Voor de jeugd. 17.35 Voor de padvinders. 17.50 Regeringsuitzending: Posterijen in de Nederlandse Antillen, door Tom Lin- deijer. 18.00 Lichte grammofoonmuziek voor de tieners. 18.20 Uitzending van de Pacifistisch Socialistische Patrij: Zijn we er op vooruitgegaan? 18.30 Radio- Volks-Universiteit: Wijsgerig perspec tief: Taal en samenleving, door Dr. G. Nuchelmans. 19.00 Nieuws. 19.10 Actua liteiten. 19.25 Koorzang (gr.). 19.35 De Nationale Herdenking 1813—1963: Repor tage van de Nationale Jeugddag met toespraak door H.K.H. Prinset Beatrix. 20.15 Kamermuziek. 20.15 Radiokoor: Oude liederen. 20.30 Reisoogst: Zwerf tochten door gedroomde en werkelijke werelden. 21.00 Radio Kamerorkest en solist: Klassieke en moderne muziek. 22.00 De zingende kerk: bespreking over kerkmuziek uit verschillende stijlperio den. 22.20 22.30 Nieuws. 22.40 Vreemd.. een keuze uit woord zang en dans van elders enanders. 23.10 Lichte orkestmuziek en zangsolisten 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 M AVRO: 12.00 Licht instrumentaal kwin tet met zangsoliste. 12.30 Regeringsuit zending: Uitzending voor de landbouw. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.33 Licht orkest. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberich ten. 13.30 Dansorkest met zangsolisten. 14.00 Voor de vrouw. 14. !0 Voordracht met piano-illustraties 15.00 Lichte gram mofoonmuziek. 15.30 Pianorecital: klas sieke en moderne muziek. 16.00 Actuali teiten. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 New York calling. 17.35 Lichte grammofoon muziek voor de jeugd 18 00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel 18.20 Concoursmuziek door Nederlands Koperorkest. 18.45 Licht instrumentaal kwintet. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Paris vous parle gespro ken brief uit Parijs. 19.10 Bel canto (gr.) 40.00 Nieuws. 20.05 AVRO's Radio Re vue. 21.00 Wij bestrijden reuma, een do cumentaire over de zorg voor en van de reuma-patiënt in Nederland 21.30 Me- tropole orkest en klein koor. 22.00 Oude kamermuziek. 22.30 Nieuws en medede- hugen. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Modern toneel: bespreking van een modern AInerikaans toneelstuk. 23.55—24.00 Nws. ,0. BRUSSEL VLAAMS 7ioif* J5: 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte mu- ëf Gevarieerde muziek.. 12.50 +o«UrSioic^ten- 13.00 Nieuws en berich- uno 13-20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws, il'ïï klassieke muziek. (Om 15.00 Nws.) ja-30 Lichte muziek 1600 Nieuws. 16.03 'eursberichten. 16.09 Duitse les. 16.24 Kamermuziek. 16.55 Grammofoonmu ziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte muziek. 17.45 Volksmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportbe- richten. 18.30 Amusementsmuziek. 19.00 Nieuws en radiokroniek. 19.40 Grammo foonmuziek. 19.50 Praatje. 20.00 Casino concert. 20.45 Chansons. 21.30 Jazzmu ziek. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Amerikaanse muziek. 22.35 De zeven kunsten. 22.50 (On)-zinnetjes over ons wereldje. 23.00 Nieuws. 23.05 Belgische muziek. 23.33 Grammofoonmuziek. 23.55 Nieuws. 24.00-0.10 Voor de scheepvaart. BRUSSEL FRANS 484 m: 12.30 Gevarieerde muziek. 16.08 Salzburg-Festival 1963: Zangrecital met pianobegeleiding. 17.00 Nieuws. 18.03 Uit zending voor de soldaten. 18.40 Lichte muziek. 19.15 Nieuwe grammofoonpla ten. 19.30 Nieuws. 22.00 Wereldnieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.55 Nieuws. HILVERSUM I 402 M NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-berichten. 7.10 Dagopening. 7.20 Moderne orkestmu ziek. 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte orkestmuziek (gr.). 8.35 Interker kelijke volksliederen en -dansen (gr.). 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 10.10 Oude kamermuziek (gr.). 10.30 Morgendienst. 11.00 Reportage van de Algemene Vergadering C.H.U. HILVERSUM II 298 M VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Uitgeslapen, lichte grammofoonmuziek. (Om ca 7.30 Van de voorpagina). 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.18 Uitgeslapen: lichte grammofoonmuziek. 8.55 Kookpraatje: 9.00 Ochtendgymnas tiek voor de vrouw. 9.10 Moderne gram mofoonmuziek. VPRO: 9.40 Morgenwij ding VARA: 10.00 Lichte grammofoon muziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.35 Spe cialiteitentheater, maandelijkse radio show. NTS: 14.00-16.00 xMationale Herdenking 1813-1963 met toespraak dooi H.K.H. Prinses 3eatrix. CVK IKOR'RKK: 19.30- 19 45 Logboek. 19.45-20.00 Kenmerk: kro niek van de kerken. NTS: 20.00 Journaal 20.20 Zendtijd Politieke Partijen: P S P. 20 30 Calamity Jane: muzikale Wild- West speelfilm. 22.10 Een voetbal als eendemoeder (Ein Fussball spielt Enten- mutter), film. 22.35-22.40 Jouranal. FRANS-BELGIë: 18.30 Berichten. 18.33 De kunst en haar geheim. 19.00 La pen- sée et les hommes. 19.30 Tekenfilms. 19 50 Janique Aimée, filmfeuilleton. 20.00 Journaal. 20.30 Gevarieerd muzikaal pro gramma. 21.0a Le Labyrmthe. Poolse film 21. Ï5 Certificats de naissance, Pool se film. 22.45 Journaal. VLAAMS-BELGIë: 16.30 De trouwe Lassie, TV-feuilleton voor de jeugd. 16.55- 17.30 Japanse film, over het leven der monniken. 19.00 Religieus programma. 19.30 Te voet door Vlaanderen. 19.55 Sport. 20.00 Nieuws. 20.20 Bonanza- TV- Western. 21.10 Zeeuwsch-Vlaanderen, do cumentaire. 21.50 Auteurs te gast in on ze studio. 22.20 Journaal. jaren staan overal nieuwe zalen en schouwburgen." Hij kreeg gelijk. De eerste première in Enschede, toen de Reisopera werd omgevormd in Forum' vergeet ik nooit. Wij hadden de grootste moeite om de zaal vol te krijgen en ik belde uur na uur alle prominenten op om ze uit te nodigen voor een gratis be zoek aan de eerste voorstelling. Nu geeft dit gezelschap in Twente alleen al dertig uitverkochte opera-avonden per seizoen, Ik heb in die jaren enorm veel geleerd, Je kreeg een keiharde opleiding en elk uurtje dat je in bed mocht liggen was meegenomen. Maar in 1955 gelukte het me om een aanstelling te krijgen als assistent-toneelmeester bij de NTS. We werkten toen nog in de kleine Irenestu dio en de diverse TV-secties van de om roepen hadden slechts vijf man in dienst. Naar de huidige begrippen over TV- produkties was het daar toen een gekke tijd. In dat kleine studio'tje werd een avondvullend programma van diverse onderdelen uitgezonden. De decors ston den achter elkaar, en als het pauzebeeld verscheen was het zaak ze binnen drie minuten op zijn plaats te zetten. Wij zon den toen „Salomé" van Oscar Wild uit. waarin drie echter panters uit Artis voorkwamen. Als figuranten verklede oppassers hielden de dieren in toom met een dunne ketting, welke aan een hals band was bevestigd. Duizend angsten hebben de jongens uitgestaan. De om- roepsters zaten toen nog in een heel klein hoekje van de studio en de nieuw-S' lezer van de actualiteitenrubrieken werd met zijn bureautje weggefrommeld ach ter een of ander decor. Met Peter Zwart hebben wij hele nachten getimmerd aan de decors. Vaak leenden wij het meubi lair bij bakker Tönis, die aan de over kant van Irene woonde. We hebben zelfs een keer onder de maaltijd van de fami lie Tönis het dressoir uit de huiskamer gesleept, want een requisitenvoorraad als tegenwoordig kende je toen niet. Op een gegeven ogenblik kwam Konin gin Juliana op bezoek in Irene. Iedereen had zijn uiterste best gedaan om de stu dio zo schoon mgelijk te krijgen. De verfpotten, ladders en wat dies meer zij hadden wij in de filmcabine opgestapeld tot aan het plafond toe. Leen Timp zorg de voor een prachtige gebeeldhouwde ze tel voor Hare Majesteit, maar een van de hofdignitarissen fluisterde ons tevoren in dat de koningin niet graag in zo'n bakbeest van een stoel zat. Gauw stak André van Dijk de straat over en leende bij schrijfmachinehandel Rozenboom een paar nieuwe stalen stoelen. Wie schetst de angst van het hoofd van de Technische Dienst, ir. Mol, toen de vorstin tijdens de rondgang vroeg waar de NTS-mensen nu de film dra.ai- den. De filmcabine vol rommel konden wij niet laten zien. Met de bekende tech nische uitvluchten voor dergelijke geval len werd de NTS gescpaard voor een ko ninklijke blik in de filmcabine, alias berghok. In de loop van de jaren werd Wim Smit opnameleider en vele grote pro dukties leidt hij tegenwoordig op de vloer. Wij denken hierbij aan ,,Die Ent- führung" uit Sittard, ..Die Kluge" van Carl Orff, de veelomstreden uitzendin gen van ,,Zo is het" en de NCR V-uitzen dingen van ..Als u het mij vraagt". Maar ook de reportages buiten de studio wor den vaak aan zijn leiding toevertrouwd, zoalsb ijvoorbeeld het beeldverslag van de begrafenis van koningin Wilhelmina. Vorig weekend was hij nog in het arties tencafé van Theo Ruiter voor de uitzen ding van Wim Ibo's „Cabaretkroniek" Met drie camera's en vele schijnwerpers waren de TV-mensen en de gasten in dit cafétje gepropt. De lenzen moesten vaak onder de armen van de medewer kenden worden doorgeprikt. Wim Smit krijgt met al het televisie werk in de meest ruime zin te maken, of het nu een rechtstreekse misreportage is uit Maarssen of een show met Jan Mansfield of Catherine Valente. ,,Op zo'n moment merk ik altijd, dat de Kardinaal vóór de uitzending net zo nerveus is als de grootste showbusiness-ster. En dat geeft mij de kans om zonder geagiteerd heid de regisseur bij te staan. BERT DE RIJK Luister naar „'t la weer tijd voor North State", met de Dutch Swing College Band o.l.v. Peter Schilperoort via Radio Veronica - za. 11.15, zo. 10.30. dl. 19.00, do. 18.45 u. De Bondsrepubliek exporteert sedert enige tijd een „artikel", dat niet tot het klassieke assortiment behoort, dat door West-Duitsland met het waarmerk „Made in Germany" naar alle landen van de wereld wordt uitgevoerd. Dit „produkt" is de televisie in de volle betekenis van het woord, dus te beginnen met elektri sche installaties via complete zendstations tot de redactionele opstelling van pro gramma's. In het bijzonder in Afrika helpen West- duitse radio- en televisiespecialisten bij de opbouw van vaste zend-onderne- mingen. Dit is eigenlijk wel een zekere verrassing, omdat Duitsland van de ont wikkeling van het radio- en televisiewe zen in de overzeese gebieden om politie ke redenen tot op bepaalde hoogte uitge sloten was. Aan dit feit werd tot voor kort niets veranderd ondanks het feit dat er al vanaf 1913 een zender in Togo staat, waarmee een directe radio-verbin ding met Berlijn tot stand kon worden gebracht. Er is een tweetal redenen voor op te sommen waarom vooral de hulp uit Duitsland in deze gebieden zo zeer ge waardeerd wordt. In het bewustzijn van de Afrikaanse volkeren speelt de naam van de Duitse techniek en het Duitse organisatievermogen een belangrijke rol. De andere reden is dat de Afrikaanse staten weliswaar economische hulp zoe ken, maar dat zij geen politieke binding wensen als uitvloeisel van de herinnerin gen die zij aan het koloniale tijdperk hebben. De landen van Afrika willen zo snel als maar enigszins mogelijk is de door de UNESCO vastgelegde streefdata ver wezenlijken. Volgens deze moeten er op elke honderd inwoners minstens tien kranten, vijf radio-toestellen en twee bioscoopplaatsen komen. Op deze wijze wil men bereiken dat de bevolking ten minste over een minimum aan mogelijk heden om zich te informeren beschikt. In Afrika staan er voor elke honderd in woners slechts één exemplaar van een dagblad, twee radiotoestellen en een hal ve bioscoopplaats ter beschikking. Ten zuiden van de Sahara is er zelfs op elke duizend inwoners slechts één dagblad. Daaromis het begrijpelijk dat deze staten de opbouw van het televisie-net willen forceren. Om hieraan te beantwoorden heeft de Duitse Televisie in Keulen een project georganiseerd, waardoor het studie-ver- blijf van Afrikaanse radio- en televisie mensen mogelijk gemaakt wordt. Door de oprichting van een internationaal col lege wordt een studie van minstens één jaar gegarandeerd. Reedsnu zijn er zes tig £racticanten uit de ontwikkelingslan den in de Duitse radio-studio's werk zaam. Dit aantal wordt voortdurend gro ter, maar blijft desondanks veel te laag om te kunnen voldoen aan de behoeften van de jonge naties. Om de Afrikaanse studenten bij hun opleiding te helpen, zullen vakmensen van de Duitse radio en televisie in de Afrikaanse zendhuizen en televisie-sta tions voor een bepaalde tijd gaan wer ken. Op deze wijze zullen zij ook ter plaatse niet alleen land en volk leren kennen, maar ook meer begrip voor de situatie van het betreffende land mee naar huis kunnen nemen. Het is de be doeling dat de Duitse hulp volkomen on baatzuchtig wordt gegeven. Men wil ech ter voorkomen dat Afrikanen naar hun vaderland terugkeren zonder van hun verblijf in Duitsland voldoende geprofi teerd te hebben, omdat hun kennis van de Duitse taal ontoereikend is. Daarom heeft men het plan opgevat een taaiinsti tuut op te richten. Hiervan zullen de stu denten uit de ontwikkelingslanden gratis gebruik kunnen maken, zoals ook het be zoek van het internationale college vol komen vrij is. 35) ,,Daar, daar," wees hij, „op die kar zitten de vijf andere joden. De smeer lappen hebben ze te pakken ge kregen. Wat zal er met onze mensen gebeurd zijn! We moeten in grijpen, ze mogen hun bestemming nooit bereiken." „Maar wat wil je doen op deze drukke weg?" protesteerde Toos zwak. „Dat...als ik goed gezien heb, zijn er maar twee bewakers bij op fietsen. Die schiet ik zo voor hun raap." ,Best,' antwoordde ze laconiek. „Maar toch niet vanuit deze auto als je er niet zelf bij wilt zijn." „Laat dat maar aan mij over. Jij stapt hier uit en loopt naar het hoofd kwartier om te zien wat er daar aan het handje is. Als de boel mis is, vin den we elkaar op het geheime adres." Toos antwoordde niet. Ze stond be daard op, sprong langs Rik heen de auto uit en wandelde weg of ze zo maar een eindje meegereden was. Heintje had intussen de motor weer gestart. Hij was klaar wakker, zijn ver ontwaardiging te boven en bereid elk risico met zijn gezel te delen. Toen Rik dan ook een beetje verbe ten vroeg: ,,Kan ik op je rekenen?" antwoordde hij rustig, wat kort: ^Na tuurlijk, als je tenminste een plan hebt met een redelijke kans van slagen." „Rijd op dan," Hij zat daar weer slungelachtig en nonchalant- of het hele zaakje hem geen steek aanging, maar zijn stem was scherp en er lag een intonatie in die geen tegenspraak duld de. ..Je rijdt die kar voorbij. Een eind verderop is een groot gebouw, een meelcentrale. Daar zet je me af, daar na rijd je een honderd meter verder, keert de wagen en komt terug. Zorg dat je de meelcentrale gepasreerd bent voor die kar er is. Je zult dan aan je rechterhand een grindweg zien. Die rijd je in en stopt juist onder de over hangende bomen daar, bij de achter muur van de centrale'. Doe echter zo onopvallend mogelijk, kijk niet op of om, wat er ook gebeurt. Als ik driemaal op de achterwand geklopt, rijd je weg. Denk eraan, dat de weg nogal boch tig en kronkelig is, dus voorzichtig aan, je mag niet stranden. Een eindje ver der kom je weer op de grote weg uit. Vermoedelijk halen we de wasserij wel voor de Duitsers van de schrik beko men zijn en de boel op stelten gaan zetten." ,,En als je niet komt?" „Heb je een horloge?" „Ja." „Dan wacht je precies vijf minuten, nadat je de bomen achter de meelcen trale bereikt hebt. Maar ik kom," liet hij er grimmig op volgen. „Ik zou er liever zelf bij zijn en er een voor m'n rekening nemen." Even was het stil, toen antwoordde Rik met een onvermoede hartelijkheid en sympathie in zijn stem: „Denk niet, dat jouw aandeel in deze zaak kleiner is dan het mijne. Mijn leven ligt in jouw handen. Ik geef me blindelings over aan jouw zenuwen, jouw kalmte en overleg". Toen zwegen ze beiden. Ze. waren vlakbij de kar, waarop de joden ineen gedoken zaten als zieke vleugellamme vogels, bewaakt door twee Duitsers, die - '/V '7- 2» «r achteraan reden op fietsen. De rug van de voerman drukte verslagenheid uit; het paard sjokte, zoals slechts een boerenpaard sjokken kan als de koetsier weigert het aan te drijven met tong slag of stok. „Rijd er nu maar langs, alsof het hele zaakje je geen steek schelen kan," commandeerde Rik. Bij de centrale hadden ze nauwelijks een seconde oponthoud. Rik was al uit de wagen voor die goed en wel stilstond. Heintje was te geconcentreerd op de taak, die hij te vervullen had, dat hij zich goed reken schap kon geven van de omgeving. Hij had een vage voorstelling van een mo dern gebouw met weinig ramen, een hek, een plein, een poort, aan de an dere kant van de weg een enkel laag huisje, bomen en een sloot, een wei land. Hij zou onmogelijk kunnen zeggen wat voor mensen er liepen of fietsten van de centrale tot het punt, waar de auto moest keren. Het rij verkeer op de weg was in ieder geval gering. Hij hoef de niemand voorrang te verlenen en zo kwam hij weer langs de centrale, zoals afgesproken was. voor dat de kar met joden dat punt bereikt had Heel veel scheelde het niet, want hij passeerde ze juist voor hij de grindweg insloeg Hij reed nu erg langzaam en voorzich: Om half negen vanavond brengt de N.T.S. de film „Calamity Jane", ge speeld door Doris Day. Het is,een Wes tern van de betere soort, waarin Doris Day excelleert in een rol, waarin zij haar mannelijke tegenspelers in man nelijkheid naar de kroon steekt. Soms geestig, soms stoer voert de film naar een happy end voor Doris en de man, die zij in deze film liefheeft. Over Hilversum I spreekt hedenavond prinses Beatrix om 19.35 uur n.a.v. de nationale herdenking 1813-1963, terwijl over Hilversum II om 20.05 uur een re vue te beluisteren is met André Carrell als gastheer, Bert Dijkstra houdt voor deze zender om 23 uur een lezing over modern toneel. De televisie heeft, er dit paasweekeinde voor gezorgd, dat iedereen wel iets kreeg dat van zijn gading was. Het Grand Gala de l'Union des Artistes, zaterdagavond, zal niemand verveeld hebben, al was het alleen maar, omdat wereldbekende ster ren plotseling in heel andere creaties op- (Advertentie) traden dan wc van hen gewend zijn. Het tv-spel „Om zeven uur thuis" had een knappe intrige. Julien Schoenaerts be wees ook nu weer een toneelspeler van klasse te zijn. Op eerste paasdag was. zoals elk jaar, Rome in beeld. Paus Paulus VI hield zijn eerste paastoespraak. Beter dan ve len op het St. Pietersplein kon televisie kijkend Nederland de H. Vader zien en beluisteren De zondagmiddag was voor de kinde ren. Drie kwartier feest met Donald Duck. Erik Sikkes luidde de avond in. We geloven, dat de serie het blijft doen door het talent van Willy Walden, die een grapje weet op te poetsen. Charmant en filmisch knap was „Stilte a.u.b.". En nóg beter dan gewoonlijk hebben we ons met mr. Kiekeboe geamuseerd, wat ten dele zijn verklaring vond in het feit, dat de „parkeerzondaar" in Den Bosch een van onze eigen verslaggevers was. We ko men er rond voor uit: het vermaak was puur leedvermaak. Een bekentenis die hem waarschijnlijk weel wéér op de kast zal jagen. J. V. Guy Maupassant schreef raak gety peerde verhalen. Boule de Suif, bewerkte Beatrice van Lennep tot een toneelstuk van één akte. Gisteravond bracht de VPRO het op de beeldbuis met een uit gebreide cast. Het werd een vrij rumoe rig geval, dat onwezenlijke kenmerken droeg. De alles overheersende vraag is, of dit soort spel op de beeldbuis en dat nog wel met Pasen had moeten worden gebracht. Daarop kan alleen maar met een nadrukkelijk néén worden ge antwoord. W. v. B. elke woensdag Zuiver wol. Het model zit „lekker ruim". Kom bij p c deze prachtige pullovers maar eens be wonderen en kies uit talrijke nieuwe mode kleuren. Speciaal verlaagde J.M.prIJs leeftijd 3 jaar jÜjs met kleine stijging per maat b.v. f jaar 9.95 tig, zijn hart klopte wild, zijn oren wa ren gespannen, hij had de motor afge zet. Hij wist waar hij op wachtte en toch schrok hij, toen drie, vier korte scherpe knallen voor een moment het heelal het zwijgen oplegden, alsof elk levend wezen an ontsteltenis de adem inhield. De aart van de auto liep dood onder de hoge bomen, alsof een dier zijn hol in- glipte. Heintje keek werktuiglijk op zijn horloge, maar de betekenis van de aan gewezen tijd zei hem mets: vijf minu ten over vijf. Heintje wist alleen, dat de wijzer op tien over vijf moest staan voor hij dit plotseling luguber geworden oord weer kon verlaten. Het leek hem. dat de secondewijzer stilstond eh hij bracht zijn pols naar zijn oor om te luisteren of het horloge wel tikte. Op de grote weg knarsten en krijsten de remmen van auto's, die te snel tot stilstand gedrongen werden; er gilde een schelle vrouwenstem. Heintje kreeg het gevoel, dat er daarginder iets misge gaan was. Hij zat onrustig te draaien, tot stikkens toe vol zenuwen en angst. Hij overwoog of hij niet over de muur zou klimmen om Rik te hulp te ko men. maar een blik op zijn horloge leerde hem, dat er nog geen twee mi nuten verstreken waren. Alles was nu ook weer beangstigend stil. alleen zat er een vogel in een struik achter de muur een eentonig deuntje te piepen Nee, niet schieten, met schieten, al ging zijn hand wel twintig keer naar de re volver, die even gloeiend was als het vel, waar hij op rustte. Hij ging uit de wagen om te proberen of hij de weg in het oog kon krijgen, maar de takken benamen alle uitzicht en nu be gon hij de tergend langzame gang van de secondewijzer langs de cijfer^ te vol gen en juist toen het naar 'de vier minuten neigde en hij besloot de mo tor weer te starten, hoorde hij licht hijgen en ritselen. De wagen wiegde en veerde, doordat er telkens iets zwaars met een plof op de achterklep terechtkwam, die doorboog aan de slap pe kettingen. De auto kwam nagenoeg geruisloos in beweging op hetzelfde mo ment, dat de knokkels de drie afgespro ken tekens op het beschot gaven. Heintje was opeens niet bang en niet zenuwachtig meer: hij had zich zelf en de wagen vast 111 de hand. Hij hoor de er weer bij. hij stond niet langer naast het gevaar, hij zat er middenin. Hij had geen moeite met kronkels en brugjes, hij reed niet gejaagd: in een weinig opzienbarend vaartje nam hij de bocht naar de grote weg. Er was niets wat hem tegenhield, niets wat achterop kwam en even later stuurde hij de au to tussen twee smalle gebouwen de bin nenplaats van de wasserij op. Daar stond tegen de opengeslagen ga ragedeuren Toos. Hij kon zo naar bin nen rijden en achter hem klapten de deuren dicht. Zijn ogen moesten even aan het schemerlicht wennen, maar toen hij het contact afgedraaid had en het sleuteltje eruit nam, voelde hij zich eensklaps zo futloos als een te vaak uitgerekt stuk elastiek. Hij liep naar de achterkant van de auto. Daar zat Rik doodgemoedereerd een sigaret te draaien en achter hem stonden een beetje gebukt om hun hoofd niet te stoten, drie mannen van onmiskenbaar joods uiterlijk. Rik reikte hun om de beurt een van zijn kunstig gerolde pro- dukten toe en daarna bood hij er Hein tje ook een aan. Hij zei alleen: ..Well done." Buiten zag Heintje pas. dat Rik zijn overall uitgedaan had en er weer even slungelachtig uitzag als toen de tocht begon. Toos wachtte hem op en hij vroeg: „Hoe heb je het zo gauw gelapt om weer hier te zijn? Geen direct gevaar dus." constateerde hij, „anders wu le hier nog niet." (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 11