vl
1
MITS HET WEER MEEWERKT
Reportage uit Woensdrecht
van stuntteam Whiskey four
HAV
W
Kamermuziek op televisie
HET GEHEIME
DORP
SM
1?250 jaar
goeie ouwe
Programma's
radio en tv.
Kijkje achter de schermen
bij dertig seconden
De rlMv is uw
vertrouwen waardl
(met de baard)
DOOR
H. v. Nijnatteri-
Doffegnies
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 26 MAART 1964
Team heeft grote
vermaardheid
BOEIEND SPEL
Nu ook in grote lies!
Radio
Vrijdag 27 maart
Televisie
Donderdag 26 maart
Luister naar
1 2 3 5 6 78 9
8
Uit opa's krant
«/- v v- -v'
i -
Mochten de weersomstandighe
den het optreden van het stunt
team „Whiskey four" voor de te
levisiekijkers niet onmogelijk ma
ken, dan kunt u vanavond om 22.15
uur genieten van een tv-reportage,
gemaakt tijdens een bezoek aan
de militaire vliegbasis te Woens
drecht.
Vinden de luchtvaartautoriteiten ech
ter. dat ingevolge de weersomstandig
heden de risico's te groot zouden zijn,
wat betekent, dat bijvoorbeeld door een
wolkendek het zicht naar boven en be
neden tot maximum duizend meter zou
worden beperkt, dan zal de reportage
worden afgelast tot de volgende maand
In plaats hiervan wordt dan een eerder
opgenomen programma uitgezonden rond
de „synthetische vliegtraining", waarvan
de presentatie bij Paul van Vliet berust
en de regie bij Ger Roos.
Toen wij dinsdagavond de vliegbasis
Woensdrecht opbelden en met het oog op
het slechte weer informeerden of de tv-
mensen woensdagochtend zoals afgespro
ken met de technische opbouw en de
briefing zouden starten, kregen wij ten
antwoord: „De kansen staan fifty fifty
voor wat betreft het weer van donder
dag. Als de bewolking maar even wil
gaan breken beginnen wij onmiddellijk".
In het andere geval zal de kijker dus
kennis kunnen maken met de afdeling
van de KLM, waar de vliegers regelmatig
met behulp van vluchtnabootsers (flight-
simulators) worden getraind op het
blindvliegen op instrumenten in de ver
schillende typen vliegtuigen, welke bij
de KLM in gebruik zijn.
Wat het stuntvliegen betreft van de
..Whiskey four", het team gevormd door
vier vlieginstructeurs van de koninklijke
landmacht, heeft in binnen- en buiten
land grote vermaardheid verworven. De
bijna ongelooflijke prestaties zijn als het
ware een combinatie van acrobatiek in
formatieverband. Zij ontvingen vorig jaar
de uitnodiging deel te nemen aan de
demonstraties, die ter gelegenheid van
de herdenking van de „battle of Britain"
werden gehouden.
Het was in 1956. dat de ..Whiskey four"
werd samengesteld uit vlieginstructeurs,
(Advertentie)
die hun kundigheid op het gebied van
stuntvliegen vertoonden.
Aan het begin van de tv-reportage zul
len de kijkers aan de hand van oude
filmopnamen in de gelegenheid worden
gesteld, met het vorige „Whiskey four"-
team kennis te maken. Daarna wordt de
nieuwe formatie onder leiding van ka
pitein Van Dommelen geïntroduceerd.
Het succes van deze capriolen in het
luchtruim hangt niet alleen af van de
bekwaamheid van de vlieginstructeurs.
Er bestaan ook nog speciaal gereserveer
de toestellen, speciale kledij, zuurstof
maskers en natuurlijk de koepel van de
verkeerstoren, van waaruit alle comman
do's worden gegeven. De uiterste grens
mag door de vliegers nooit worden over
schreden, zodat in ieder geval de veilig
heid gewaarborgd blijft. Tevens zullen
de essentiële eigenschappen, de bestu
ring van zo'n straalvliegtuig en wat er
allemaal zo komt kijken voor de ..kisten"
de lucht in gaan. worden toegelicht door
kapitein N. de Vrij.
De vier stuntvliegers zullen in het
luchtruim boven Woensdrecht niet alleen
zijn. Een hefschroefvliegtuig van het
type „Augusta Bell", dat ter beschik
king werd gesteld door de koninklijke
marine, zal zijn uitgerust met een straal
zender van de PTT en bovendien een te
levisiecamera aan boord hebben. Men
hoopt hiermee voor de eerste maal in
de tv-historie van Nederland directe re-
portagebeelden vanuit de lucht naar de
huiskamers over te brengen.
Vooraf zal echter een schroefvliegtuig
van het type „Fokker S-ll", een demon
stratievlucht maken om te laten zien wat
kort daarna de rol zal zijn van het stunt
team. Voor de technische stunts zorgt dus
het „Whiskey four"-team.
De presentatie van dit programma is
toevertrouwd aan de oud-AVRO-reporter
Wim Ruth, die zelf een enthousiast zweef
vlieger is. De regie - is in handen van
Ger Roos. een oud-straaliagerpiloot, die
reeds jaren aan de AVRO-tv is ver
bonden.
?5
Vorige maand werd onder de titel
„Pas voor pas" een tv-documentaire uit
gezonden, die Will Simon voor de AVRO
had vervaardigd. Het ging over de tot
standkoming van een ballet. Vanavond
krijgen de toeschouwers gelegenheid het
ontstaan van een televisiespel te zien in
een documentaire, die Will Simon „Ach
ter de schermen" noemde.
Simon belicht in deze produktie de
meest elementaire zaken en fundamen
tele regels, die voor televisiespelen nood
zakelijk zijn. Daaruit kan men leren, dat
he* voor de schrijver van een tv-spel niet
voldoende is. alleen dramatisch acteurs
talent te bezitten. Hij moet het televisie
medium goed kennen. Zijn tekst vormt
immers de basis voor de uitzending,
waarmee de specialisten van de uitvoe
rende tv-ploeg moeten werken. Dit bete
kent dus niet dat hij de visie van de
cameraman of een samensteller moet be
zitten: met de realisatie is slechts de uit
voerende tv-ploeg belast.
Men kan dit team indelen in vier grote
sectoren, namelijk het acteren van de
spelers, het decor, de werking van de
camera en de klankregie. Deze elemen
ten van het televisiespel zijn door de
cineast William Vogler in 210 filmshots
opgenomen en zullen worden toegelicht
door Hans Keiler, die tevens het scenario
schreef.
Het tv-spel dat mèn in deze documen
taire ziet opbouwen is het stuk „De
dertig seconden"; het is door Dmitri
Frenkel Frank in opdracht van de AVRO
geschreven.
Het is een boeiend spel, dat zich ont
rolt in de vliegwereld. Het handelt over
twee oorlogsvliegers met een indrukwek
kende staat van dienst. Zij waren eerst de
beste vrienden, maar geraakten in de
loop van de tijd van elkaar vervreemd.
Een „slepend" meningsverschil groeit
tot een openlijk conflict uit.
De AVRO presenteert om half acht een
uitzending onder de titel „Voor export".
Na het journaal volgt om 20.30 uur de
rubriek „Achter de schermen", waarin
Will Simon u laat zien hoe een tv-spel
tot stand komt. Daarna wordt om 21 uur
het oorspronkelijke tv-stuk „De dertig
seconden" geschreven door Dmitri Fren
kel Frank onder regie van Walter van
der Kamp, opgevoerd. Om 22.15 uur
volgt een reportage van het vliegveld
Woensdrecht, waar het stuntteam „Whis-
key-four" voor de tv-kijkers optreedt.
Om 22.55 uur is er een extra-uitzending
van „Sport in beeld" en tot besluit om
23 uur het tweede journaal.
Tweede net (kanaal 27). De NCRV
neemt om 20.30 uur van de Zwitserse
televisie de wereldpremière van de Mar
cus Passie over, gecomponeerd door
Georg Telemann.
De vijftigjarige gezagvoerder Banning,
die de laatste tijd te star en te gevoelloos
vliegt, voelt zich achtervolgd door zijn
vroegere vriend Herman Siethoff. Hij is
van mening dat Siethoff hem weg wil
werken, maar waarom weet hij niet.
Siethoff zegt hem, dat hij hem niet meer
vertrouwt in een DC-8, omdat hij de
vereiste dertig seconden niet meer haalt,
die een toestel tijdens de vlucht steeds
als tijdwinst vooruit moet zijn.
Na een test komt het tussen beide
vliegers zelfs tot een gevecht. Een be
langrijke schakel tussen de beide piloten
is de echtgenote van Banning. Zij werd
vroeger door Siethoff geadoreerd en zij
verwijt hem dat hij zich per se in Ban-
nings huid wil steken. Maar Siethoff is
van mening dat van vliegers een even
grote zekerheid en perfectie wordt ver
langd als van de machines. Er blijft voor
Banning niets anders over dan zich met
de toestand te verzoenen, wat voor Siet
hoff betekent dat hij voor altijd een goede
vriend heeft verloren.
Ko van Dijk speelt de rol van Willem
Banning en Jan Retel is de vlieger Her
man Siethoff.
(Advertentie)
Donderdag 26 maar
HILVERSUM I 402 m
VPRO: 12,15 Leven op het land, ge
sprek 12,30 Land- en tuinb.meded. 12,33
Deze week, lez, 13,00 Nws. 13,15 Piano
recital (gr.), klass. muz. 13,45 V.d. vrouw
NCRV: 14,15 Klass. gram. 14,30 Ge
sprekken van Nieodemus, hoorspel 15,45
Oude kamermuz. (gr.) 16,00 Jezus steeds
eenzamer, overd. 16,30 Oude en moderne
kamermuz. 17,00 V.d .jeugd 17,30 School-
zang 17,45 Klass. kamermuz. (gr.) 18,15
Sportrubr. 18,30 Vocaal ens. en sol., gees
telijke liederen (stereofonische uitz.) 18,50
Sociaal perspectief, lez. 19,00 Nws. en
weerpraatje 19,10 Op de man af, praatje
19.15 Kerkorgelmuz. (gr.) 19.30 Radim
krant 19,50 Kerkorgelmuz. 20.00 Die
Matthaeuspassion van Bach (plm. 21.30
Het gelaat van Christus, overd.) 23.50
Gram. 23,55-24.00 Nws.
HILVERSUM II 298 m
AVRO: 12,00 Licht ens. met zangsol.
12.30 Land- en tuinb.meded. 12,33 Uit het
bedrijfsleven, lez. 12.43 Licht instr.
kwartet en zangsol. 13,00 Nws. 13.15
Meded.. event, act. of gram. 13.25 Beurs-
bcr. 13.30 Dansork. en zangsol. 14.00
Sopraan en piano, moderne muz. 14,30
Klank-omrankte levens, radiobiografie
15,30 Operamuz. (gr.) 16.00 Van vier tot
vijf, gevar. progr. 17,00 V.d. jeugd 17,5o
De gespr. brief 18,00 Nws. 18,15 Event',
act 18 20 Uitz. van de CHU: Onderwijs
vraagstukken. Bert Buddingh in ge
sprek met dr. H.A. Schuring, lid van de
CHU-fractie in de Tweede Kamer 18,30
Licht ork. met zangsol. 19,00 V.d. kleu
ters 19,05 Sportparade 19,30 V.d. jeugd
20.00 Nws. 20.05 Strijkkwartet, moderne
muz. 21,05 Gehoord, gezien, gelezen:
kunstsymposion 21,35 Sopraan en piano,
Spaanse liederen 21.55 Voordracht 22,05
Variété-ork. en sol. 22.30 Nws. en meded.
22.40 Act. 23,05 Lichte gram. 23,55-24,00
Nieuws.
BRUSSEL VLAAMS
324 m: 12,00 Nws. 12.03 Gram. 12.50
Beursber. en progr.-overz. 13,00 Nws.
13.20 Kamermuz. 14,00 Nws. 14.03 Bloemen
aan de Doornenkroon 14,30 Pianorec.
15.00 Nws. 15,03 Klass. muz. 16.00 Nws.
16.03 Beursber. 16.09 Franse les 16.24
Kamermuz. 17.00 Nws. 17,15 V.d. kind.
17,50 Symfonische muz. 18,00 Nws. 18,03
V.d. sold. 18.28 Paardesportber. 18,30
Godsd. uitz. 19.00 Nws. en radiokroniek
19.40 Gram. 19,50 Vrije politieke tribune
20,00 Johannes-passion 22,00 Nws. en ber.
22.15 Israëlische uitz. 22,45 De zeven
kunsten 23,00 Nws. 23,05 Gram. 23,55-
24,00 Nws.
BRUSSEL FRANS
484 m: 12,30 Gevar. progr. en act. 14,03
Gevar. muz. progr. 16,08 Klass. en mo
derne muz. 17,00 Nws. 18,03 V.d. sold.
19,00 Nwe. gram. 19,30 Nws. 20,30 Chan
sons 22,00 Wereldnws. 22,20 Jazzmuz.
22,55 Nws.
HILVERSUM I 402 m
KRO: 7,00 Nws. 7,10 Morgengebed 7,15
Ouverture radio voor vroege mensen
7,55 Overw. 8,00 Nws. 8,15 Amus.muz.
(gr.) 8,30 Gospelsongs (gr.) 9,00 Ik geef
het uit mijzelf, overw. rond Goede Vrij
dag 9,35 Waterst. 9,40 Requiem, van
Fauré (stereofonische uitz.) 10,20 In de
platensoos, progr. voor oudere luisteraars
11.00 V.d. zieken 11,40 Moderne orkest-
muz. (gr.)
HILVERSUM II 298 m
VARA: 7,00 Nws. 7,10 Ochtendgym.
7.20 Soc. strijdlied 7,23 Lichte gram,
(Om 7,30 Van de voorpagina) 8,00 Nws.
en soc. strijdlied 8,18 Lichte gram. 9,00
Ochtendgym. v.d. vrouw 9,10 Klass.
strijkkwartet (gr.) VPRO: 9,40 Mor
genwijd. VARA: 10.00 Gram. IKOR:
10,30 Passiedienst VARA: 11,30 Gram.
11,40 V.d. kleuters 11,55 Orgelspel, lichte
muz.
AVRO: 15,00 V.d. vrouw 15,45 Pauze
16,00-16.15 V.d. kind. 19,30 Voor export,
documentair progr. NTS: 20,00 Jour
naal AVRO: 20,20 Televizier 20,30 Ach
ter de schermen, documentaire 21,00 De
dertig seconden, tv-spel 22,15 Documen
taire rep. van de militaire vliegbasis
Woensdrecht NTS: 23,00-23.05 Jour
naal 23,05-23,10 Sport in beeld: UEFA-
jeugdtoernooi.
Experimentele uitzendingen op
het tweede net (kanaal 27)
NCRV: 20,30-22,00 De Marcus-passie.
Georg Philipp Telemann.
FRANS BELGIë: 18.30 Berichten 18.33
V.d. kind. 19,00 Protestantse uitz. 19.30
Tekenfilm 19,40 Janique Aimée. film
feuill. 20.00 Journaal 20,30 Le journal
d'un curé de campagne, film 22,20 Le
Carrousel aux Images, nwe. films 22,50
Journaal.
VLAAMS BELGIë: 19.00 Teletaalles,
Engels 19,30 Sportkron. 19,55 Sport 20,00
Nws. 20,20 Ten huize van Michel van
Vlaenderen 21,05 Filmprogr. 21,50 Nws.
22,00-22.30 Christus onze Broeder, repor
tage van een kruisweg gehouden in de
koolmijn te Zolder.
VERZEKERD KAPITAAL: MÉÉR DAN 11/2 MILJARD GULDEN!
,HAV LEVENSVERZEKERINGEN - SCHIEDAM - TELEFOON (010) 6 93 04 - HAV LEVENSVERZEKERINGEN
De NCRV zendt vanavond om 20 uur
op Hilversum I (402 m) de Matthauspas-
sion van J.S. Bach o.l.v. Kurt Thomas
de befaamde Bachcantor uit. Het is een
herhaling van een opname van 3 april
1958. Om 21.30 uur tussen het eerste en
tweede deel van de Passion volgt een
overdenking door prof. dr. E.L. Smelik.
Het Philippe Caillardkoor zingt om 23.50
uur „Crucifixus" van Lotti.
Op Hilversum II (298 m) presenteert de
AVRO om 19.30 uur het' jongerenpro
gramma „Eigen weg". Daarna musiceert
om 20.05 uur het Keilerkwartet. Om 22.05
uur speelt het Belgische variété-orkest
o.l.v. Fernand Terby. Tenslotte is er om
23.05 uur het platenprogramma „In a
romantic mood".
(Voor Terugblik pag. 3)
Vrijdag aanstaande zal het Am
sterdams Kamerorkest het viool
concert in D no. 1 uit L'arte del
violino opus drie van Pietro Lo-
catelli uitvoeren (21.55 uur).
32)
„Ze wil niet meer gaan slapen voor
ze zich overtuigd heeft, dat oom Gert
er heus is om op te passen," zegt me
vrouw Bonsma, terwijl ze de blote voet
jes van het kind in haar hand noemt
om te voelen of ze niet te koud ge
worden zijn.
„Kom maar hier, Roosje," zegt Gert
met iets warmvaderlijks in stem en ge
baar.
Nu komt er leven in het meisje, de
angst' wordt weggevaagd door een lach
je en het haastig uitsteken van de armp
jes Mevrouw Bonsma kan haar bijna
niet houden, zo helt ze over in haar
haast om bij Gert te komen. Een poos
je zit ze zielstevreden bij Gert op
schoot zonder veel belangstelling voor
de anderen, die moeite doen om haar
aandacht van hem af te leiden. Als
Jackie probeert om haar met een koek
je weg te lokken naar haar toe, duwt
ze het gezicht afwerend tegen Gerts
borst. „Kom," zegt die gedecideerd,,
„oom Gert zal je naar bed brengen."
Hij staat op en er volgt geen protest.
Hij blijft heel lang weg.
Annet is weer in de luie stoel gaan
zitten; ze raakt zo'n beetje aan het
suffen. Hoe komt het dat Gert, die
dooie pier, zo levendig en menselijk
kan worden, zodra er maar een kind
in zijn buurt komt.
„Kom, ik ga naar bed," zegt ze met
zo'n ongegeneerde gaap, dat Jackie
haar het hele koekje, voor Roosje be
stemd, in de wijdopen mond duwt voor
ze erop verdacht is.
Heintje, het noeste illegale werkertje,
had van oom Chris opdracht gekregen
naar het naburige stadje aan het IJssel-
meer te gaan, waar hij aan de verzets
groep daar was uitgeleend om te hel
pen bij het overbrengen van een jodin
naar het Geheime Dorp. Dat was juist
een kolfje naar Heintjes hand Hij vond
dat hij al veel te lang had stilgezeten,
hoewel hij nog geen drie dagen geleden
een amelijk spannende tocht gemaakt
had met een paar piloten, die aan hun
parachutes naar beneden waren geko
men in 'n gebied zwaar door Ditsers be
zet. Een jodin overbrengen leek hem
niet zo'n heel ingewikkeld karwei, maar
oom Chris had erg bezorgd gedaan,
alsof zijn leven ermee geemoeid kon zijn.
Er broeide daarginder iets: de Duitsers
waren abnormaal actief. Ze controleer
den alle wegen, lagen overal verdekt
opgesteld en joegen met zware motoren
zelfs langs de kleine paadjes. Het was
niet het Geheime Dorp waar ze op loer
den, maar de verzetsgroep in de streek
van het IJsselmeer, die vanuit hinder
lagen alleenrijdende Duitsers bestookte.
Ordonnansen dorsten bij avond niet
meer alleen uit te gaan. Achter iedere
heg, uit elke boom of struik kon de
dood hen bespringen, ja zelfs overdag
werden er ongelooflijk brutale staaltjes
uitgehaald.
Daaraan zat Heintje met voldoening
te denken, terwijl hij nonchalant op zijn
tamelijk gammele fiets brutaal over de
grote weg slingerde. Het was nu vol
zomer, een tamelijk frisse zonnige zo
mer. Er waren al boeren aan het rogge
zichten en het hooien' was nog niet he
lemaal gedaan. Grote witte stapelwol
ken trokken langzaam over het IJssel
meer, dat er grijs en mauve onder lag
te glimmen zonder een rimpeltje; er
was geen ziel te bekennen, de Duitsers
hadden elke verkeer te water verboden.
In de stadsweide de brede strook
grasland, die de zee begrensde - graas
den de koeien. Talloze zwiepende staar
ten geselden de flanken om de drom
men vliegen te beletten neer te strij
ken. Heintje had niet veel oog voor
de omgeving, maar hoewel hij uiterst
nonchalant op zijn fiets zat, ontging aan
zijn ogen niets van hetgeen er voor hem
op de weg geschiedde, wat hem inhaal
de of passeerde. Hij hield de rechter
hand in zijn broekzak, maar het zou
hem slechts een seconde kosten om naar
zijn borst te grijpen, waar de revolver
op zijn blote vel rustte. Er was niet
veel kans, dat hij die nodig zou heb
ben als hij aangehouden werd. Zijn pa
pieren waren in orde, maar fouilleren
was een andere kwestie.
Het was tamelijk druk op de weg;
een lange colonne Duitse militaire wa
gens benam hem het uitzicht en zo
werd hij nog bij verrassing aangehou
den door de post, die zich vlak voer
het wegenkruispunt, aan weerskanten
van de weg, in het hoge gras had ge
nesteld. Hij stapte niet eens af, maar
slierde met zijn voeten over de grond
tot zijn vaart nagenoeg strandde tegen
de Duitser, die zich in zijn weg gesteld
had. „Ausweiss", altijd hetzelfde woord
op dezelfde manier toegesnauwd.
Heintje tastte zonder veel haast in
zijn borstzak; de revolver drukte daar
bij even pijnlijk maar vertrouwd in zijn
,t Valente zoekt talenten, las ik
gisteren in de krant en als u het
ook gelezen hebt dan zal, evenals
bij mij het geval was, het hart wel
even sneller zijn gaan kloppen.
Want in ieder leeft de droomzou
ik misschien ook een talent zijn?
Wel, nu hebben we de kans het te
laten vaststellen. Catherine Valente
organiseert een talentenjacht en al
wie een gitaar en-of twee stemban
den heeft, kan proberen de eerste
stap te zetten op het steile pad naar
de roem in de (heerlijke) showwe
reld.
De meest belangwekkende bij
zonderheid in het bericht vind ik
de zinsnede dat de uitverkorenen
„door Catherine Valente en haar
man zelf worden opgeleid tot ster".
Dat werpt een heel nieuw licht op
de showbusiness, voor mij althans.
Tot op het moment waarop ik dit
bericht las, was ik zo stom te me
nen dat je, als je talent had, op
den duur vanzelf „ster" werd. Om
dat zulks in de natuurlijke orde der
dingen ligt opgesloten. Maar zo is
het niet. Er is een opleiding toe no
dig. Je kunt dus gewoon léren een
ster te zijn.
Je komt in de leer bij Catherine
en haar man en 's morgens begint
de eerste les. Van een gewone, aar
dige jongen waar verder echter niets
bijzonders aan is, maakt een spe
ciale cursus een idool, met of zon
der gitaar. Na enkele maanden se
rieus de lessen te hebben gevolgd,
begint het al te komen, dan ben je
een aankomend sterretje en je licht
gaat steeds helderder branden. Te
gen het einde van de opleiding
juicht het tienerjubliek al spontaan
en de laatste lessen bestaan uit het
beheersen van de techniek van het
handtekeningen uitdelen en het
weerstaan van een opdringende me
nigte, die je van het podium wil
sleuren. Want dat is het toppunt
van de populariteit van een ster:
overstemd worden door het gehuil
van het publiek en door hysterische
tieners gemolesteerd worden.
Catherines sterrenopleiding in
spireert wellicht een van onze on
dernemende instituten voor schrif
telijk onderwijs. Want waarom zou
je niet langs schriftelijke weg een
ster kunnen worden? „Hoe word ik
een ster? Cursus van drie maan
den brengt u aan de top van de
roem! Voor slechts negen gulden
per week maken wij van u een kei
in de showbusiness. Met ons diplo
ma in de zak trekt een uitzinnig
publiek u de kleren van het lijf.
Vul de bon in. Doe het nu!"
Zo kan de advertentie luiden. Er
zit best verdienste in. En wat gaat
het dat instituut aan dat alle ster
ren tenslotte kometen blijken.
PRAET-MAECKER
mm
Horizontaal:
1. speelgoed keukengerei
2. hoogstaand echtgenoot
3. edel belemmering
4. oude maat sieraad
J5. order
6. toespijs op brood rivier in Ita*
lië
J 7. veilige ligplaats zanger
f 8. droogvloer vreemde munt
9. Eenjarig dier bevel
i Verticaal:
i 1. delen van de voet klein hert
J 2. mondwater lichaamsdeel
3. koeiemaag dier
4. eetgerei voorzetsel
f 5. korte badkuip met verhoog om op
f te zitten
f 6. persoonlijk vnw. orde
i 7. vogel opening in de muur
J 8. stekelvarken drank
0. teken van de dierenriem land
J in Azië
•eajojï uiej *6 I-iod jasa *8 sxu
4 Xaiatn 'i aui 9 xaAEi q
ladaj 'f ;saaq qax 'g uaaq
ïopo z 991 u9t*9I "I :\LH3A
cjs ia;ua '6 a.nx }saa '8 jou
-at aax 'i od g'apq 9 x9^aq "Q
ja.ied x9 -f uiai x9Cl0u «Saa
xapa 'Z «lauiuia x°l 'I :'HOH
iSujssoxdQ
Geloof, hoop en liefde
BELASTINGSCHULD
De Westduitse miljonair Alfons
Müller-Wipperfurth, die al jaren bui
ten zijn vaderland woont omdat hü
vijf miljoen mark belastingschuld
heeft, zit nu achter de tralies. „Ik
snap er nog steeds niets van", zegt
deze rijkaard. Hij vloog met zyn par
ticuliere vliegtuig over het Rijnland,
toen de machine door onverklaarbare
oorzaak neerstortte. De mensen die
hem te hulp snelden herkenden de uit
geweken miljonair en de politie liet
de dure Alfons meteen naar de ge
vangenis overbrengen. Alfons was be
wusteloos tijdens het vervoer en hü
keek wel vreemd op toen hü zichzelf
terugvond op een ziekenhuisbed, met
het uitzicht op een stel tralies. „Het zal
me vijf miljoen mark kosten voor ik
weer vrij ben", steunde hij.
VERKIEZINGEN
De bewoners van het eilandje
Nieuw-Hannover, in de buurt van
Nieuw-Guinea, hebben dezer dagen
deelgenomen aan verkiezingen. Het
was de eerste keer dat deze primi
tieve mensen hun democratische rech
ten mochten uitoefenen en ze deden
het meteen maar zo goed mogelijk. Zij
kozen namelijk president Johnson van
de Verenigde Staten tot leider van
hun eiland. De Australische regering,
die het bestuur over het eiland uit
oefent, heeft heel wat moeite gehad
om de inboorlingen ervan te over
tuigen, dat Johnson geen Papoea is
en dat hij niet verkiesbaar meer was.
„Dan kopen we hem op", zeiden de
eilandbewoners. Maar ook dat, zo werd
hun uitgelegd, was onmogelijk. De
eilandbewoners berustten toen maar
zuchtend in de bestaande toestand.
„Maar erg democratisch vinden we
het niet", lieten ze weten.
RIJK
Onlangs is in Londen de hertog van
Leeds gestorven. Het grootste gedeelte
van zijn nalatenschap, die tien miljoen
gulden groot is, gaat naar een der
tienjarig meisje, een zekere Camilla
Osborne. De moeder van liet meisje
was de tweede vrouw (van de drie)
waarmee de hertog getrouwd is ge
weest. De vrouw had het niet al te
breed nadat zij van de hertog geschei
den was. De kleine Camilla kreeg
nooit meer dan een gulden zakgeld
in de week. „Ik geloof dat Camilla
eenvoudig zal blijven, als zij aan het
hoofd staat van die tien miljoen",
zegt mevrouw Osborne. „Camilla heeft
geen dure smaak of kostbare voor
keuren. Het enige wat misschien te
gen haar pleit, is haar voorkeur voor
de Beatles. Maar dat zal wel slyten".
SLANG
In New Delhi (India) voelde een
37-jarige man die in bed lag. opeens
iets heel kouds en naars tegen zijn
kuiten strijken. Kort daarvoor was
er in de buurt van zijn huis een slang
gezien en de Indiër vreesde dus het
ergste. Hij bleef echter kalm, greep
een knuppel en sloeg onvervaard op
het koude ding los. Op hetzelfde mo
ment hoorde hij een ijselijk gekerm.
Het kwam van zijn vrouw, die naast
hem had gelegen en haar koude voe
ten aan de kuiten van haar man had
willen verwarmen.
maart 1914. Het Amsterdamsche
blad „De Fakkel" vertelt van een
dienstbode, die, naar het scheen, van
beroep ziekwordster was. De brave
gedienstige leed aan armoede, en het
werken was haar, geen lust maar een
last. Maar wij leven in den tijd van
de sociale wetgeving. Daar wist onze
dienstbode van te profiteren; zij werd
ziekwordster. Ze verhuurde zich er
gens, maar den eersten dag dat zij
in dienst was, werd zij ziek. De dok
ter werd gehaald, en deze constateer
de bloedarmoede. Het dienen was voor
haar ongeschikt. Het meisje moest dan
ontslagen worden, ze kreeg 6 weken
loon uitbetaald en 6 weken kostgeld
te zamen ongeveer 50 en de volgen
de week haalde zij bij een andere
mevrouw hetzelfde grapje uit. Zoo,
wist zij 50, in de week te verdienen.
Het geval kwam aan het licht, doordat
dezelfde dokter die haar twee keer
te behandelen kreeg.
vel. Zijn portefeuille, een voddig ding,
puilde van de papieren, waartussen
zijn niet al te vlugge vingers het ge
vraagde zochten.
De Duitser keek naar het stempel en
de datum. „Das genügt nicht".
Weer delfden Heintjes korte vingers
een vodje op. Het was zijn gewoonte
om niet dadelijk met al zijn troeven
op tafel te komen. Een tikje onnozel
doen had hem al vaker gered. Ook nu
weer liet de Duitser hem zonder meer
gaan.
Heintje balanceerde evn voor zijn
voeten de pedalen teruggevonden had
den. Er was een volkomen onverschillig
heid in de manier waarop hij wegfietste:
voorovergebogen om het krakende fiets-
karkas in beweging te krijgen, terwijl
zijn tamelijk dik achterste in de glim
mend versleten broek boven het zadel
zweefde. In zijn manier van omkijken
en in zijn grijns lag iets van diepe min
achting en hoon, maar het raakte de
Duitser niet, die als een machine zijn
armen uitstrekte om een nieuw slacht
offer op te vangen. Heintje sloeg even
verder een zijweg rechts in. Hij was er
opeens niet zo zeker meer van, dat de
tocht met de jodin niets om het lijf
zou hebben.
Op de afgesproken plaats, bij de brug
over het beekje, trof hij de comman
dant van de ploeg, een lange broodma
gere jongeman met een smal gezicht
en scherpe ogen achter vergrotende
brilleglazen. Dat de commandant er
zelf was, wees ook al op de ernst van
de zaak Ze gingen naast elkaar op
de brug zitten en lieten hun benen
bengelen vlak boven het vluchtende wa
ter. Hij heette Das, meer wist Heintje
ook niet van hem. Hij leek voor zijn
jaren een verschrikkelijk bedaard en
bezadigd man. Nadat hij een sigaret
aangeboden en opgestoken had. zei hij
met een hoofdknik naar een bouwvallig
schuurtje een eindje verder:
„Daar zit ze in. De jongens hebben
haar vannacht door de wachten heen
gesmokkeld, maar nu kunnen we haar
niet verder krijgen. Alles is afgezet,
ge™udenTafgeSl0ten' Hebben 2e^aan-
Heintje knikte en blies een enorme
rookwolk uit, die hij ingezogen en een
poosje in Zijn longen bewaard had.
„lil?30? 'k y,e1'" H'j zwee§ en grin
nikte dan „Als je d'r ziet, zul je je
krom lachen: als ze net zo dun was
als ze klein is, zou ik haar in mijn
broekzak kunnen stoppen, en voor zo
een staat de hele boel op zijn kop'"
,,Is ze dan zo belangrijk?"
„Zij niet, maar ze behoort bij een
groep van zes; de vijf anderen zitten
verderop. De zaak is verraden. Als ze
er ook maar een van in handen krijgen
tippelen er ik weet niet hoeveel men
sen in!"
„Maar we kunnen hier toch niet blij
ven zitten?" J
kMnnen er zelfs ieder ogen
blik bij zijn hier. Het zou me niets ver
wonderen als er in dat dennebosje daar
een stuk of wat rondscharrelden Er is
geen sprake van, dat een van óns er
door komt en daarom hebben we jullie
hulp ingeroepen. Als jij gegrepen wordt
kun je je er beter uitdraaien dan wij."
Hij mikte het eindje sigaret in de beek,
waar het met een zacht sissen doofde
en daarna meegevoerd werd.
„Maar hoe?" vroeg Heintje bedenke
lijk.
„Een van mijn mannetjes is een auto
halen, bij de wasserij van zijn vader.
Hij wil proberen het wijfje in een was
mand te douwen en zo tussen de ande
re was te vervoeren."
Heintje begon zachtjes te lachen en
ging kalm op zijn rug op het bruggetje
liggen.
„Een soort vrouwelijke Hugo de Groot
dus!"
,,Ja, zo iets." zei Das droog. „Als
het lukt. proberen we het met de an
deren ook, hoewel die natuurlijk veel
te groot zijn om in een wasmand ge
stopt te worden."
,,Maar wat heb ik er eigenlijk mee
te maken?"
(wordt vervolgd)