vl 1 MITS HET WEER MEEWERKT Reportage uit Woensdrecht van stuntteam Whiskey four HAV W Kamermuziek op televisie HET GEHEIME DORP SM 1?250 jaar goeie ouwe Programma's radio en tv. Kijkje achter de schermen bij dertig seconden De rlMv is uw vertrouwen waardl (met de baard) DOOR H. v. Nijnatteri- Doffegnies DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 26 MAART 1964 Team heeft grote vermaardheid BOEIEND SPEL Nu ook in grote lies! Radio Vrijdag 27 maart Televisie Donderdag 26 maart Luister naar 1 2 3 5 6 78 9 8 Uit opa's krant «/- v v- -v' i - Mochten de weersomstandighe den het optreden van het stunt team „Whiskey four" voor de te levisiekijkers niet onmogelijk ma ken, dan kunt u vanavond om 22.15 uur genieten van een tv-reportage, gemaakt tijdens een bezoek aan de militaire vliegbasis te Woens drecht. Vinden de luchtvaartautoriteiten ech ter. dat ingevolge de weersomstandig heden de risico's te groot zouden zijn, wat betekent, dat bijvoorbeeld door een wolkendek het zicht naar boven en be neden tot maximum duizend meter zou worden beperkt, dan zal de reportage worden afgelast tot de volgende maand In plaats hiervan wordt dan een eerder opgenomen programma uitgezonden rond de „synthetische vliegtraining", waarvan de presentatie bij Paul van Vliet berust en de regie bij Ger Roos. Toen wij dinsdagavond de vliegbasis Woensdrecht opbelden en met het oog op het slechte weer informeerden of de tv- mensen woensdagochtend zoals afgespro ken met de technische opbouw en de briefing zouden starten, kregen wij ten antwoord: „De kansen staan fifty fifty voor wat betreft het weer van donder dag. Als de bewolking maar even wil gaan breken beginnen wij onmiddellijk". In het andere geval zal de kijker dus kennis kunnen maken met de afdeling van de KLM, waar de vliegers regelmatig met behulp van vluchtnabootsers (flight- simulators) worden getraind op het blindvliegen op instrumenten in de ver schillende typen vliegtuigen, welke bij de KLM in gebruik zijn. Wat het stuntvliegen betreft van de ..Whiskey four", het team gevormd door vier vlieginstructeurs van de koninklijke landmacht, heeft in binnen- en buiten land grote vermaardheid verworven. De bijna ongelooflijke prestaties zijn als het ware een combinatie van acrobatiek in formatieverband. Zij ontvingen vorig jaar de uitnodiging deel te nemen aan de demonstraties, die ter gelegenheid van de herdenking van de „battle of Britain" werden gehouden. Het was in 1956. dat de ..Whiskey four" werd samengesteld uit vlieginstructeurs, (Advertentie) die hun kundigheid op het gebied van stuntvliegen vertoonden. Aan het begin van de tv-reportage zul len de kijkers aan de hand van oude filmopnamen in de gelegenheid worden gesteld, met het vorige „Whiskey four"- team kennis te maken. Daarna wordt de nieuwe formatie onder leiding van ka pitein Van Dommelen geïntroduceerd. Het succes van deze capriolen in het luchtruim hangt niet alleen af van de bekwaamheid van de vlieginstructeurs. Er bestaan ook nog speciaal gereserveer de toestellen, speciale kledij, zuurstof maskers en natuurlijk de koepel van de verkeerstoren, van waaruit alle comman do's worden gegeven. De uiterste grens mag door de vliegers nooit worden over schreden, zodat in ieder geval de veilig heid gewaarborgd blijft. Tevens zullen de essentiële eigenschappen, de bestu ring van zo'n straalvliegtuig en wat er allemaal zo komt kijken voor de ..kisten" de lucht in gaan. worden toegelicht door kapitein N. de Vrij. De vier stuntvliegers zullen in het luchtruim boven Woensdrecht niet alleen zijn. Een hefschroefvliegtuig van het type „Augusta Bell", dat ter beschik king werd gesteld door de koninklijke marine, zal zijn uitgerust met een straal zender van de PTT en bovendien een te levisiecamera aan boord hebben. Men hoopt hiermee voor de eerste maal in de tv-historie van Nederland directe re- portagebeelden vanuit de lucht naar de huiskamers over te brengen. Vooraf zal echter een schroefvliegtuig van het type „Fokker S-ll", een demon stratievlucht maken om te laten zien wat kort daarna de rol zal zijn van het stunt team. Voor de technische stunts zorgt dus het „Whiskey four"-team. De presentatie van dit programma is toevertrouwd aan de oud-AVRO-reporter Wim Ruth, die zelf een enthousiast zweef vlieger is. De regie - is in handen van Ger Roos. een oud-straaliagerpiloot, die reeds jaren aan de AVRO-tv is ver bonden. ?5 Vorige maand werd onder de titel „Pas voor pas" een tv-documentaire uit gezonden, die Will Simon voor de AVRO had vervaardigd. Het ging over de tot standkoming van een ballet. Vanavond krijgen de toeschouwers gelegenheid het ontstaan van een televisiespel te zien in een documentaire, die Will Simon „Ach ter de schermen" noemde. Simon belicht in deze produktie de meest elementaire zaken en fundamen tele regels, die voor televisiespelen nood zakelijk zijn. Daaruit kan men leren, dat he* voor de schrijver van een tv-spel niet voldoende is. alleen dramatisch acteurs talent te bezitten. Hij moet het televisie medium goed kennen. Zijn tekst vormt immers de basis voor de uitzending, waarmee de specialisten van de uitvoe rende tv-ploeg moeten werken. Dit bete kent dus niet dat hij de visie van de cameraman of een samensteller moet be zitten: met de realisatie is slechts de uit voerende tv-ploeg belast. Men kan dit team indelen in vier grote sectoren, namelijk het acteren van de spelers, het decor, de werking van de camera en de klankregie. Deze elemen ten van het televisiespel zijn door de cineast William Vogler in 210 filmshots opgenomen en zullen worden toegelicht door Hans Keiler, die tevens het scenario schreef. Het tv-spel dat mèn in deze documen taire ziet opbouwen is het stuk „De dertig seconden"; het is door Dmitri Frenkel Frank in opdracht van de AVRO geschreven. Het is een boeiend spel, dat zich ont rolt in de vliegwereld. Het handelt over twee oorlogsvliegers met een indrukwek kende staat van dienst. Zij waren eerst de beste vrienden, maar geraakten in de loop van de tijd van elkaar vervreemd. Een „slepend" meningsverschil groeit tot een openlijk conflict uit. De AVRO presenteert om half acht een uitzending onder de titel „Voor export". Na het journaal volgt om 20.30 uur de rubriek „Achter de schermen", waarin Will Simon u laat zien hoe een tv-spel tot stand komt. Daarna wordt om 21 uur het oorspronkelijke tv-stuk „De dertig seconden" geschreven door Dmitri Fren kel Frank onder regie van Walter van der Kamp, opgevoerd. Om 22.15 uur volgt een reportage van het vliegveld Woensdrecht, waar het stuntteam „Whis- key-four" voor de tv-kijkers optreedt. Om 22.55 uur is er een extra-uitzending van „Sport in beeld" en tot besluit om 23 uur het tweede journaal. Tweede net (kanaal 27). De NCRV neemt om 20.30 uur van de Zwitserse televisie de wereldpremière van de Mar cus Passie over, gecomponeerd door Georg Telemann. De vijftigjarige gezagvoerder Banning, die de laatste tijd te star en te gevoelloos vliegt, voelt zich achtervolgd door zijn vroegere vriend Herman Siethoff. Hij is van mening dat Siethoff hem weg wil werken, maar waarom weet hij niet. Siethoff zegt hem, dat hij hem niet meer vertrouwt in een DC-8, omdat hij de vereiste dertig seconden niet meer haalt, die een toestel tijdens de vlucht steeds als tijdwinst vooruit moet zijn. Na een test komt het tussen beide vliegers zelfs tot een gevecht. Een be langrijke schakel tussen de beide piloten is de echtgenote van Banning. Zij werd vroeger door Siethoff geadoreerd en zij verwijt hem dat hij zich per se in Ban- nings huid wil steken. Maar Siethoff is van mening dat van vliegers een even grote zekerheid en perfectie wordt ver langd als van de machines. Er blijft voor Banning niets anders over dan zich met de toestand te verzoenen, wat voor Siet hoff betekent dat hij voor altijd een goede vriend heeft verloren. Ko van Dijk speelt de rol van Willem Banning en Jan Retel is de vlieger Her man Siethoff. (Advertentie) Donderdag 26 maar HILVERSUM I 402 m VPRO: 12,15 Leven op het land, ge sprek 12,30 Land- en tuinb.meded. 12,33 Deze week, lez, 13,00 Nws. 13,15 Piano recital (gr.), klass. muz. 13,45 V.d. vrouw NCRV: 14,15 Klass. gram. 14,30 Ge sprekken van Nieodemus, hoorspel 15,45 Oude kamermuz. (gr.) 16,00 Jezus steeds eenzamer, overd. 16,30 Oude en moderne kamermuz. 17,00 V.d .jeugd 17,30 School- zang 17,45 Klass. kamermuz. (gr.) 18,15 Sportrubr. 18,30 Vocaal ens. en sol., gees telijke liederen (stereofonische uitz.) 18,50 Sociaal perspectief, lez. 19,00 Nws. en weerpraatje 19,10 Op de man af, praatje 19.15 Kerkorgelmuz. (gr.) 19.30 Radim krant 19,50 Kerkorgelmuz. 20.00 Die Matthaeuspassion van Bach (plm. 21.30 Het gelaat van Christus, overd.) 23.50 Gram. 23,55-24.00 Nws. HILVERSUM II 298 m AVRO: 12,00 Licht ens. met zangsol. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12,33 Uit het bedrijfsleven, lez. 12.43 Licht instr. kwartet en zangsol. 13,00 Nws. 13.15 Meded.. event, act. of gram. 13.25 Beurs- bcr. 13.30 Dansork. en zangsol. 14.00 Sopraan en piano, moderne muz. 14,30 Klank-omrankte levens, radiobiografie 15,30 Operamuz. (gr.) 16.00 Van vier tot vijf, gevar. progr. 17,00 V.d. jeugd 17,5o De gespr. brief 18,00 Nws. 18,15 Event', act 18 20 Uitz. van de CHU: Onderwijs vraagstukken. Bert Buddingh in ge sprek met dr. H.A. Schuring, lid van de CHU-fractie in de Tweede Kamer 18,30 Licht ork. met zangsol. 19,00 V.d. kleu ters 19,05 Sportparade 19,30 V.d. jeugd 20.00 Nws. 20.05 Strijkkwartet, moderne muz. 21,05 Gehoord, gezien, gelezen: kunstsymposion 21,35 Sopraan en piano, Spaanse liederen 21.55 Voordracht 22,05 Variété-ork. en sol. 22.30 Nws. en meded. 22.40 Act. 23,05 Lichte gram. 23,55-24,00 Nieuws. BRUSSEL VLAAMS 324 m: 12,00 Nws. 12.03 Gram. 12.50 Beursber. en progr.-overz. 13,00 Nws. 13.20 Kamermuz. 14,00 Nws. 14.03 Bloemen aan de Doornenkroon 14,30 Pianorec. 15.00 Nws. 15,03 Klass. muz. 16.00 Nws. 16.03 Beursber. 16.09 Franse les 16.24 Kamermuz. 17.00 Nws. 17,15 V.d. kind. 17,50 Symfonische muz. 18,00 Nws. 18,03 V.d. sold. 18.28 Paardesportber. 18,30 Godsd. uitz. 19.00 Nws. en radiokroniek 19.40 Gram. 19,50 Vrije politieke tribune 20,00 Johannes-passion 22,00 Nws. en ber. 22.15 Israëlische uitz. 22,45 De zeven kunsten 23,00 Nws. 23,05 Gram. 23,55- 24,00 Nws. BRUSSEL FRANS 484 m: 12,30 Gevar. progr. en act. 14,03 Gevar. muz. progr. 16,08 Klass. en mo derne muz. 17,00 Nws. 18,03 V.d. sold. 19,00 Nwe. gram. 19,30 Nws. 20,30 Chan sons 22,00 Wereldnws. 22,20 Jazzmuz. 22,55 Nws. HILVERSUM I 402 m KRO: 7,00 Nws. 7,10 Morgengebed 7,15 Ouverture radio voor vroege mensen 7,55 Overw. 8,00 Nws. 8,15 Amus.muz. (gr.) 8,30 Gospelsongs (gr.) 9,00 Ik geef het uit mijzelf, overw. rond Goede Vrij dag 9,35 Waterst. 9,40 Requiem, van Fauré (stereofonische uitz.) 10,20 In de platensoos, progr. voor oudere luisteraars 11.00 V.d. zieken 11,40 Moderne orkest- muz. (gr.) HILVERSUM II 298 m VARA: 7,00 Nws. 7,10 Ochtendgym. 7.20 Soc. strijdlied 7,23 Lichte gram, (Om 7,30 Van de voorpagina) 8,00 Nws. en soc. strijdlied 8,18 Lichte gram. 9,00 Ochtendgym. v.d. vrouw 9,10 Klass. strijkkwartet (gr.) VPRO: 9,40 Mor genwijd. VARA: 10.00 Gram. IKOR: 10,30 Passiedienst VARA: 11,30 Gram. 11,40 V.d. kleuters 11,55 Orgelspel, lichte muz. AVRO: 15,00 V.d. vrouw 15,45 Pauze 16,00-16.15 V.d. kind. 19,30 Voor export, documentair progr. NTS: 20,00 Jour naal AVRO: 20,20 Televizier 20,30 Ach ter de schermen, documentaire 21,00 De dertig seconden, tv-spel 22,15 Documen taire rep. van de militaire vliegbasis Woensdrecht NTS: 23,00-23.05 Jour naal 23,05-23,10 Sport in beeld: UEFA- jeugdtoernooi. Experimentele uitzendingen op het tweede net (kanaal 27) NCRV: 20,30-22,00 De Marcus-passie. Georg Philipp Telemann. FRANS BELGIë: 18.30 Berichten 18.33 V.d. kind. 19,00 Protestantse uitz. 19.30 Tekenfilm 19,40 Janique Aimée. film feuill. 20.00 Journaal 20,30 Le journal d'un curé de campagne, film 22,20 Le Carrousel aux Images, nwe. films 22,50 Journaal. VLAAMS BELGIë: 19.00 Teletaalles, Engels 19,30 Sportkron. 19,55 Sport 20,00 Nws. 20,20 Ten huize van Michel van Vlaenderen 21,05 Filmprogr. 21,50 Nws. 22,00-22.30 Christus onze Broeder, repor tage van een kruisweg gehouden in de koolmijn te Zolder. VERZEKERD KAPITAAL: MÉÉR DAN 11/2 MILJARD GULDEN! ,HAV LEVENSVERZEKERINGEN - SCHIEDAM - TELEFOON (010) 6 93 04 - HAV LEVENSVERZEKERINGEN De NCRV zendt vanavond om 20 uur op Hilversum I (402 m) de Matthauspas- sion van J.S. Bach o.l.v. Kurt Thomas de befaamde Bachcantor uit. Het is een herhaling van een opname van 3 april 1958. Om 21.30 uur tussen het eerste en tweede deel van de Passion volgt een overdenking door prof. dr. E.L. Smelik. Het Philippe Caillardkoor zingt om 23.50 uur „Crucifixus" van Lotti. Op Hilversum II (298 m) presenteert de AVRO om 19.30 uur het' jongerenpro gramma „Eigen weg". Daarna musiceert om 20.05 uur het Keilerkwartet. Om 22.05 uur speelt het Belgische variété-orkest o.l.v. Fernand Terby. Tenslotte is er om 23.05 uur het platenprogramma „In a romantic mood". (Voor Terugblik pag. 3) Vrijdag aanstaande zal het Am sterdams Kamerorkest het viool concert in D no. 1 uit L'arte del violino opus drie van Pietro Lo- catelli uitvoeren (21.55 uur). 32) „Ze wil niet meer gaan slapen voor ze zich overtuigd heeft, dat oom Gert er heus is om op te passen," zegt me vrouw Bonsma, terwijl ze de blote voet jes van het kind in haar hand noemt om te voelen of ze niet te koud ge worden zijn. „Kom maar hier, Roosje," zegt Gert met iets warmvaderlijks in stem en ge baar. Nu komt er leven in het meisje, de angst' wordt weggevaagd door een lach je en het haastig uitsteken van de armp jes Mevrouw Bonsma kan haar bijna niet houden, zo helt ze over in haar haast om bij Gert te komen. Een poos je zit ze zielstevreden bij Gert op schoot zonder veel belangstelling voor de anderen, die moeite doen om haar aandacht van hem af te leiden. Als Jackie probeert om haar met een koek je weg te lokken naar haar toe, duwt ze het gezicht afwerend tegen Gerts borst. „Kom," zegt die gedecideerd,, „oom Gert zal je naar bed brengen." Hij staat op en er volgt geen protest. Hij blijft heel lang weg. Annet is weer in de luie stoel gaan zitten; ze raakt zo'n beetje aan het suffen. Hoe komt het dat Gert, die dooie pier, zo levendig en menselijk kan worden, zodra er maar een kind in zijn buurt komt. „Kom, ik ga naar bed," zegt ze met zo'n ongegeneerde gaap, dat Jackie haar het hele koekje, voor Roosje be stemd, in de wijdopen mond duwt voor ze erop verdacht is. Heintje, het noeste illegale werkertje, had van oom Chris opdracht gekregen naar het naburige stadje aan het IJssel- meer te gaan, waar hij aan de verzets groep daar was uitgeleend om te hel pen bij het overbrengen van een jodin naar het Geheime Dorp. Dat was juist een kolfje naar Heintjes hand Hij vond dat hij al veel te lang had stilgezeten, hoewel hij nog geen drie dagen geleden een amelijk spannende tocht gemaakt had met een paar piloten, die aan hun parachutes naar beneden waren geko men in 'n gebied zwaar door Ditsers be zet. Een jodin overbrengen leek hem niet zo'n heel ingewikkeld karwei, maar oom Chris had erg bezorgd gedaan, alsof zijn leven ermee geemoeid kon zijn. Er broeide daarginder iets: de Duitsers waren abnormaal actief. Ze controleer den alle wegen, lagen overal verdekt opgesteld en joegen met zware motoren zelfs langs de kleine paadjes. Het was niet het Geheime Dorp waar ze op loer den, maar de verzetsgroep in de streek van het IJsselmeer, die vanuit hinder lagen alleenrijdende Duitsers bestookte. Ordonnansen dorsten bij avond niet meer alleen uit te gaan. Achter iedere heg, uit elke boom of struik kon de dood hen bespringen, ja zelfs overdag werden er ongelooflijk brutale staaltjes uitgehaald. Daaraan zat Heintje met voldoening te denken, terwijl hij nonchalant op zijn tamelijk gammele fiets brutaal over de grote weg slingerde. Het was nu vol zomer, een tamelijk frisse zonnige zo mer. Er waren al boeren aan het rogge zichten en het hooien' was nog niet he lemaal gedaan. Grote witte stapelwol ken trokken langzaam over het IJssel meer, dat er grijs en mauve onder lag te glimmen zonder een rimpeltje; er was geen ziel te bekennen, de Duitsers hadden elke verkeer te water verboden. In de stadsweide de brede strook grasland, die de zee begrensde - graas den de koeien. Talloze zwiepende staar ten geselden de flanken om de drom men vliegen te beletten neer te strij ken. Heintje had niet veel oog voor de omgeving, maar hoewel hij uiterst nonchalant op zijn fiets zat, ontging aan zijn ogen niets van hetgeen er voor hem op de weg geschiedde, wat hem inhaal de of passeerde. Hij hield de rechter hand in zijn broekzak, maar het zou hem slechts een seconde kosten om naar zijn borst te grijpen, waar de revolver op zijn blote vel rustte. Er was niet veel kans, dat hij die nodig zou heb ben als hij aangehouden werd. Zijn pa pieren waren in orde, maar fouilleren was een andere kwestie. Het was tamelijk druk op de weg; een lange colonne Duitse militaire wa gens benam hem het uitzicht en zo werd hij nog bij verrassing aangehou den door de post, die zich vlak voer het wegenkruispunt, aan weerskanten van de weg, in het hoge gras had ge nesteld. Hij stapte niet eens af, maar slierde met zijn voeten over de grond tot zijn vaart nagenoeg strandde tegen de Duitser, die zich in zijn weg gesteld had. „Ausweiss", altijd hetzelfde woord op dezelfde manier toegesnauwd. Heintje tastte zonder veel haast in zijn borstzak; de revolver drukte daar bij even pijnlijk maar vertrouwd in zijn ,t Valente zoekt talenten, las ik gisteren in de krant en als u het ook gelezen hebt dan zal, evenals bij mij het geval was, het hart wel even sneller zijn gaan kloppen. Want in ieder leeft de droomzou ik misschien ook een talent zijn? Wel, nu hebben we de kans het te laten vaststellen. Catherine Valente organiseert een talentenjacht en al wie een gitaar en-of twee stemban den heeft, kan proberen de eerste stap te zetten op het steile pad naar de roem in de (heerlijke) showwe reld. De meest belangwekkende bij zonderheid in het bericht vind ik de zinsnede dat de uitverkorenen „door Catherine Valente en haar man zelf worden opgeleid tot ster". Dat werpt een heel nieuw licht op de showbusiness, voor mij althans. Tot op het moment waarop ik dit bericht las, was ik zo stom te me nen dat je, als je talent had, op den duur vanzelf „ster" werd. Om dat zulks in de natuurlijke orde der dingen ligt opgesloten. Maar zo is het niet. Er is een opleiding toe no dig. Je kunt dus gewoon léren een ster te zijn. Je komt in de leer bij Catherine en haar man en 's morgens begint de eerste les. Van een gewone, aar dige jongen waar verder echter niets bijzonders aan is, maakt een spe ciale cursus een idool, met of zon der gitaar. Na enkele maanden se rieus de lessen te hebben gevolgd, begint het al te komen, dan ben je een aankomend sterretje en je licht gaat steeds helderder branden. Te gen het einde van de opleiding juicht het tienerjubliek al spontaan en de laatste lessen bestaan uit het beheersen van de techniek van het handtekeningen uitdelen en het weerstaan van een opdringende me nigte, die je van het podium wil sleuren. Want dat is het toppunt van de populariteit van een ster: overstemd worden door het gehuil van het publiek en door hysterische tieners gemolesteerd worden. Catherines sterrenopleiding in spireert wellicht een van onze on dernemende instituten voor schrif telijk onderwijs. Want waarom zou je niet langs schriftelijke weg een ster kunnen worden? „Hoe word ik een ster? Cursus van drie maan den brengt u aan de top van de roem! Voor slechts negen gulden per week maken wij van u een kei in de showbusiness. Met ons diplo ma in de zak trekt een uitzinnig publiek u de kleren van het lijf. Vul de bon in. Doe het nu!" Zo kan de advertentie luiden. Er zit best verdienste in. En wat gaat het dat instituut aan dat alle ster ren tenslotte kometen blijken. PRAET-MAECKER mm Horizontaal: 1. speelgoed keukengerei 2. hoogstaand echtgenoot 3. edel belemmering 4. oude maat sieraad J5. order 6. toespijs op brood rivier in Ita* lië J 7. veilige ligplaats zanger f 8. droogvloer vreemde munt 9. Eenjarig dier bevel i Verticaal: i 1. delen van de voet klein hert J 2. mondwater lichaamsdeel 3. koeiemaag dier 4. eetgerei voorzetsel f 5. korte badkuip met verhoog om op f te zitten f 6. persoonlijk vnw. orde i 7. vogel opening in de muur J 8. stekelvarken drank 0. teken van de dierenriem land J in Azië •eajojï uiej *6 I-iod jasa *8 sxu 4 Xaiatn 'i aui 9 xaAEi q ladaj 'f ;saaq qax 'g uaaq ïopo z 991 u9t*9I "I :\LH3A cjs ia;ua '6 a.nx }saa '8 jou -at aax 'i od g'apq 9 x9^aq "Q ja.ied x9 -f uiai x9Cl0u «Saa xapa 'Z «lauiuia x°l 'I :'HOH iSujssoxdQ Geloof, hoop en liefde BELASTINGSCHULD De Westduitse miljonair Alfons Müller-Wipperfurth, die al jaren bui ten zijn vaderland woont omdat hü vijf miljoen mark belastingschuld heeft, zit nu achter de tralies. „Ik snap er nog steeds niets van", zegt deze rijkaard. Hij vloog met zyn par ticuliere vliegtuig over het Rijnland, toen de machine door onverklaarbare oorzaak neerstortte. De mensen die hem te hulp snelden herkenden de uit geweken miljonair en de politie liet de dure Alfons meteen naar de ge vangenis overbrengen. Alfons was be wusteloos tijdens het vervoer en hü keek wel vreemd op toen hü zichzelf terugvond op een ziekenhuisbed, met het uitzicht op een stel tralies. „Het zal me vijf miljoen mark kosten voor ik weer vrij ben", steunde hij. VERKIEZINGEN De bewoners van het eilandje Nieuw-Hannover, in de buurt van Nieuw-Guinea, hebben dezer dagen deelgenomen aan verkiezingen. Het was de eerste keer dat deze primi tieve mensen hun democratische rech ten mochten uitoefenen en ze deden het meteen maar zo goed mogelijk. Zij kozen namelijk president Johnson van de Verenigde Staten tot leider van hun eiland. De Australische regering, die het bestuur over het eiland uit oefent, heeft heel wat moeite gehad om de inboorlingen ervan te over tuigen, dat Johnson geen Papoea is en dat hij niet verkiesbaar meer was. „Dan kopen we hem op", zeiden de eilandbewoners. Maar ook dat, zo werd hun uitgelegd, was onmogelijk. De eilandbewoners berustten toen maar zuchtend in de bestaande toestand. „Maar erg democratisch vinden we het niet", lieten ze weten. RIJK Onlangs is in Londen de hertog van Leeds gestorven. Het grootste gedeelte van zijn nalatenschap, die tien miljoen gulden groot is, gaat naar een der tienjarig meisje, een zekere Camilla Osborne. De moeder van liet meisje was de tweede vrouw (van de drie) waarmee de hertog getrouwd is ge weest. De vrouw had het niet al te breed nadat zij van de hertog geschei den was. De kleine Camilla kreeg nooit meer dan een gulden zakgeld in de week. „Ik geloof dat Camilla eenvoudig zal blijven, als zij aan het hoofd staat van die tien miljoen", zegt mevrouw Osborne. „Camilla heeft geen dure smaak of kostbare voor keuren. Het enige wat misschien te gen haar pleit, is haar voorkeur voor de Beatles. Maar dat zal wel slyten". SLANG In New Delhi (India) voelde een 37-jarige man die in bed lag. opeens iets heel kouds en naars tegen zijn kuiten strijken. Kort daarvoor was er in de buurt van zijn huis een slang gezien en de Indiër vreesde dus het ergste. Hij bleef echter kalm, greep een knuppel en sloeg onvervaard op het koude ding los. Op hetzelfde mo ment hoorde hij een ijselijk gekerm. Het kwam van zijn vrouw, die naast hem had gelegen en haar koude voe ten aan de kuiten van haar man had willen verwarmen. maart 1914. Het Amsterdamsche blad „De Fakkel" vertelt van een dienstbode, die, naar het scheen, van beroep ziekwordster was. De brave gedienstige leed aan armoede, en het werken was haar, geen lust maar een last. Maar wij leven in den tijd van de sociale wetgeving. Daar wist onze dienstbode van te profiteren; zij werd ziekwordster. Ze verhuurde zich er gens, maar den eersten dag dat zij in dienst was, werd zij ziek. De dok ter werd gehaald, en deze constateer de bloedarmoede. Het dienen was voor haar ongeschikt. Het meisje moest dan ontslagen worden, ze kreeg 6 weken loon uitbetaald en 6 weken kostgeld te zamen ongeveer 50 en de volgen de week haalde zij bij een andere mevrouw hetzelfde grapje uit. Zoo, wist zij 50, in de week te verdienen. Het geval kwam aan het licht, doordat dezelfde dokter die haar twee keer te behandelen kreeg. vel. Zijn portefeuille, een voddig ding, puilde van de papieren, waartussen zijn niet al te vlugge vingers het ge vraagde zochten. De Duitser keek naar het stempel en de datum. „Das genügt nicht". Weer delfden Heintjes korte vingers een vodje op. Het was zijn gewoonte om niet dadelijk met al zijn troeven op tafel te komen. Een tikje onnozel doen had hem al vaker gered. Ook nu weer liet de Duitser hem zonder meer gaan. Heintje balanceerde evn voor zijn voeten de pedalen teruggevonden had den. Er was een volkomen onverschillig heid in de manier waarop hij wegfietste: voorovergebogen om het krakende fiets- karkas in beweging te krijgen, terwijl zijn tamelijk dik achterste in de glim mend versleten broek boven het zadel zweefde. In zijn manier van omkijken en in zijn grijns lag iets van diepe min achting en hoon, maar het raakte de Duitser niet, die als een machine zijn armen uitstrekte om een nieuw slacht offer op te vangen. Heintje sloeg even verder een zijweg rechts in. Hij was er opeens niet zo zeker meer van, dat de tocht met de jodin niets om het lijf zou hebben. Op de afgesproken plaats, bij de brug over het beekje, trof hij de comman dant van de ploeg, een lange broodma gere jongeman met een smal gezicht en scherpe ogen achter vergrotende brilleglazen. Dat de commandant er zelf was, wees ook al op de ernst van de zaak Ze gingen naast elkaar op de brug zitten en lieten hun benen bengelen vlak boven het vluchtende wa ter. Hij heette Das, meer wist Heintje ook niet van hem. Hij leek voor zijn jaren een verschrikkelijk bedaard en bezadigd man. Nadat hij een sigaret aangeboden en opgestoken had. zei hij met een hoofdknik naar een bouwvallig schuurtje een eindje verder: „Daar zit ze in. De jongens hebben haar vannacht door de wachten heen gesmokkeld, maar nu kunnen we haar niet verder krijgen. Alles is afgezet, ge™udenTafgeSl0ten' Hebben 2e^aan- Heintje knikte en blies een enorme rookwolk uit, die hij ingezogen en een poosje in Zijn longen bewaard had. „lil?30? 'k y,e1'" H'j zwee§ en grin nikte dan „Als je d'r ziet, zul je je krom lachen: als ze net zo dun was als ze klein is, zou ik haar in mijn broekzak kunnen stoppen, en voor zo een staat de hele boel op zijn kop'" ,,Is ze dan zo belangrijk?" „Zij niet, maar ze behoort bij een groep van zes; de vijf anderen zitten verderop. De zaak is verraden. Als ze er ook maar een van in handen krijgen tippelen er ik weet niet hoeveel men sen in!" „Maar we kunnen hier toch niet blij ven zitten?" J kMnnen er zelfs ieder ogen blik bij zijn hier. Het zou me niets ver wonderen als er in dat dennebosje daar een stuk of wat rondscharrelden Er is geen sprake van, dat een van óns er door komt en daarom hebben we jullie hulp ingeroepen. Als jij gegrepen wordt kun je je er beter uitdraaien dan wij." Hij mikte het eindje sigaret in de beek, waar het met een zacht sissen doofde en daarna meegevoerd werd. „Maar hoe?" vroeg Heintje bedenke lijk. „Een van mijn mannetjes is een auto halen, bij de wasserij van zijn vader. Hij wil proberen het wijfje in een was mand te douwen en zo tussen de ande re was te vervoeren." Heintje begon zachtjes te lachen en ging kalm op zijn rug op het bruggetje liggen. „Een soort vrouwelijke Hugo de Groot dus!" ,,Ja, zo iets." zei Das droog. „Als het lukt. proberen we het met de an deren ook, hoewel die natuurlijk veel te groot zijn om in een wasmand ge stopt te worden." ,,Maar wat heb ik er eigenlijk mee te maken?" (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 5