Onhoudbare toestand van
sluizencomplex Goese Sas
I* Z ZrS
Sint-Jansteen biedt vakantie
aan Amsterdammertjes
Mr
dr. A
J. Mes 65
Andere Brabantse visie
op Oostersclielde-Iiaven
Tweede deel WEB-rappo verschenen
ZO LEK ALS EEN ZEEF
NU ZOVEEL MANNEN (en vrouwen...)
AAN DE SIGAAR GAAN
Slagvelden
De Gaulle
in Mexico
BOUCLÉ TAPIJT
DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 18 MAART 1964
Even een paar adviezen om onbekommerd te genieten
i. ki.«
Kunst- en vliegwerk
houdt waterstand op peil
Vertragingen
Verleggen
In Hulst
AUTO BOTSTE
TEGEN GEVEL
Pagblad peStem
Ruimtevluchf uit de hoofdstad
Gardegrenadiers
namen afscheid
van Sluis
Breskens wint
EHBO-oefening
te Zuidzande
„KUIS TEN BOSCH"
5.295,-
•mp.: Alimpo N.V. Parkstraat 91a. Den Haag, tel. 070-18484 3
BASTION: bouclé tapijt I
in 2 kleuren I
gedessineerd voor I
r de priis van I
f 33.50 p. str.meter. I
Vraag folder B26 aan I
Veneta N.V., Hilversum, f
(Advertentie)
°n Tsllassen S°ed'
Prx3S I
.der het ^d3ay°eVen wachten.
- ^ar
laat
i ii roolcfc
(Van onze verslaggever)
Het sluizencomplex aan het Goese
Sas verkeert in een onhoudbare
toestand. De kolk is zo lek als een
zeef. Het lekverlies in 24 uur is
gelijk te stellen aan een daling
van de waterstand in het 7 kilo
meter lange kanaal van Goes naar
het Goese Sas van Gent liefst 12
centimeter. Wanneer men weet
dat één maal schutten tijdens laag
water de waterstand in het kanaal
met een halve centimeter verlaagt
dan betekent dit dat per etmaal
24 maal de inhoud van de kolk
louter aan lekverlies verloren gaat.
De waterstand in het kanaal kan dan
ook slechts met kunst- en vliegwerk op
peil worden gehouden. De problemen
worden nog belangrijk verhoogd door
de ongunstige ligging van het kanaalni
veau ten opzichte van de gemiddelde
hoogwaterstanden op de Oosterschelde.
Het kanaal ligt te hoog. Bij lage hoog
waterstanden op de Oosterschelde (het
geen voorkomt bij oostenwinden en dode
tijen) kan het normale kanaalpeil daar
door niet gehandhaafd blijven. De buiten
haven en de buitendrempel van de slui
zen liggen niet diep genoeg om bij laag
water schepen in de sluizen toe te laten,
wanneer de huidige sluis in perfecte
toestand zou verkeren zou dat de nade
len van de ongelukkige ligging van het
kanaal ten opzichte van het buitenwa
ter niet kunnen opheffen. Wel is het dui
delijk dat de deplorabele toestand waarin
de sluizen zich bevinden de zaak nog
erger maakt.
Hieronder volgen de belangrijkste
mankementen:
1. de sluisdeuren zijn meer dan zeven
tig jaar oud. Ze zijn nog nooit vernieuwd,
wel vaak hersteld. De ebdeuren, die het
meest gebruikt worden, zijn er het
slechtst aan toe. Het metaal van de deu
ren is duidelijk, wat men in vakkringen
noemt, vermoeid Volgens havenmees
ter J. Jansen mag het geen verwonde
ring wekken wanneer er onverwacht nog
eens iets met deze deuren gebeurt. De
acht sluisdeuren zijn bovendien verschil
lend van vorm Ze zijn onderling dus
niet verwisselbaar. Met reservedeuren
kan niet gewerkt worden.
2. de sluisdrempels onder de deuren
zijn ernstig beschadigd. Er zijn grote
stukken uit Juist via deze drempels
treden grote lekverliezen op.
3. de ophangpunten van de deuren zijn
voor een groot deel versleten. De deuren
zijn daardoor scheef komen te hangen.
Ook dit mankement heeft tot grote lek
ken geleid.
Zowel het een als het ander heeft tot
gevolg dat er grote vertragingen ont
staan in het scheepvaartverkeer van en
naar Goes. De ontwikkeling van de ha
ven stagneert. De Goese bedrijven, voor
wie de schippers lading hebben ingeno
men, komen voor belangrijke extra kos
ten te staan. De cijfers bewijzen dat het
gebruik van de haven snel toeneemt. In
1961 kwamen binnenschepen met een
totale tonnenmaat van 461.000 ton de
Goese haven binnen. In 1962 werd de
500.000 ton belangrijk overschreden. Het
is voor de havenmeester nog een raad
sel dat „dat er allemaal doorgekomen
is". Vergeleken bij de verwerkte
scheepstonnage is het kanaal z.i. eigen
lijk niet meer dan een flinke sloot.
Volgens mr. F. Huber, burgemeester
van Goes, en de heer Jansen is een
complete vernieuwing van 't sluizencom
plex de enige afdoende oplossing voor
de problemen.
In het kader van de Deltawerken zal
er na 1978 toch vernieuwing plaats moe
ten hebben. Aangezien de waterstand in
de afgedamde Oosterschelde lager zal
zijn dan het waterpeil in het kanaal van
het Goese Sas naar Goes zullen, wil het
kanaal tenminste bevaarbaar blijven,
nieuwe dieper liggende sluizen, een die
per uitgegraven buitenhaven en een
pompinstallatie noodzakelijk zijn.
Mocht een nieuw sluizencomplex
niet te verwezenlijken zijn dan is' ver
nieuwing of grondige reparatie van de
sluisdrempels en -ophangpunten een
eerste vereiste.
In verband met de ontwikkeling in
de scheepvaart naar grotere tonnages,
naar meer lengte en meer diepgang, zal
het ook noodzakelijk zijn het gehele ka
naal te verbreden en te verdiepen (het
Het sluizencomplex aan het Goese
Sas is momenteel het grootste zor
genkind van burgemeester mr. F.
Huber van Goes (rechts). Hier
bespreekt hij de situatie met ha
venmeester J. Jansen. Op de ach
tergrond de buitenhaven van Goes,
waar enkele schepen liggen te
wachten om binnen te kunnen ko
men.
laatste heeft alleen zin wanneer er een
nieuwe sluis met een dieper liggende
sluisdrempel komt). Aangezien een ver
breding bij Wilhelminadorp grote conse
quenties voor dit dorp heeft wordt er
ernstig aan gedacht het tracé van het
kanaal iets te verleggen zodat het ten
westen van Wilhelminadorp langs loopt
en contact krijgt met de Oosterschelde
tussen het huidige Goese Sas en Katse
Veer in. Daar zou dan meteen het nieu
we sluizencomplex kunnen worden aan
gelegd. Op de huidige plaats van de slui
zen is vernieuwing zelfs niet mogelijk.
Dat zou teveel stagnatie van de scheep
vaart tot gevolg hebben.
Wat er van zij: de huidige situatie aan
kanaal en sluizen staat een normale
ontplooiing van Goes in de weg. En
deze sta-in-de-weg zal groter worden
naarmate met een radicale vernieuwing
wordt gewacht.
Van onze verslaggever)
Een enorme klap heeft in de
nacht van maandag op dinsdag een
gedeelte van de bewoners van de
Zoutestraat te Hulst wakker ge
schud, doordat een auto tegen de
gevel van het pand van kolenhan
delaar A. was gereden na een
lantaarnpaal te hebben geramd.
De politie was snel ter plaatse en
kon even later Van O. uit Hulst
aanhouden, de vermoedelijke be
stuurder van de wagen. Volgens
de lezingen van verschillende ge
tuigen is de heer Van O., die in
ieder geval teveel alcoholica tot
zich had genomen, om een auto te
kunnen besturen, meteen na de
aanrijding weggerend.
Van O. zelf ontkent de (zijn)
wagen te hebben bestuurd. Hij
verklaarde tegenover de politie,
dat een hem onbekende man ach
ter het stuur heeft gezeten, die ook
is weggevlucht. De gevel van het
betreffende pand werd flink be
schadigd, evenals de auto.
(Van onze verslaggever)
De Jongeren-conferentie der St.
Vincentiusvereniging te St. Jan
steen beijvert zich sinds enkele
weken voor de realisatie van een
plan, waartoe het initiatief geno
men werd door drs. A. M. C. J.
Aarts, econoom van de Bijzondere
Raad der Vincentiusvereniging
te Amsterdam, die een broer is
van de kapelaan J. C. A. M. Aarts
te Hulst.
Het list in de bedoeling om geduren-
de vier weken tussen eind juli en eind
augustus een veertigtal Amsterdamse
kinderen van zes tot veertien jaar on
derdak te brengen bij „pleeggezinnen"
in Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen. Het gaat
hier evenwel beslist niet om kinderen uit
een a-sociaal milieu of met een of ande
re lichamelijke of geestelijke storing! Het
betreft louter een jeugd, die zich in
(veelal uitgebreid) gezinsverband dage
lijks geconfronteerd ziet met een te
enge behuizingi s een volkomen gemis
belangrijker is een volkomen gemis
aan recreatiegelegenheid in de vrije na
tuur.
Een vlucht naar de „ruimte" dus
De landelijke St. Vincentius-vereniging
wist zich vóór de tweede wereldoorlog
geruggesteund door plaatselijke afdelin
gen in vrijwel elke katholieke parochie
en haar activiteiten waren toen in
(Van onze correspondent)
Officieren, onderofficieren en man
schappen van de ondersteuningscompag
nie van het 11e infanterie bataljon der
gardegrenadiers hebben in de raadszaal
te Sluis officieel afscheid genomen. Bur
gemeester v. Hootegem en wethouder J.
Gevaert waren hierbij namens het ge
meentebestuur aanwezig. Burgemeester
van Hootegem bracht de militairen dank
voor hun komst en hun correct optreden
in de gemeente. Hij sprak de hoop uit,
dat dit bezoek nog eens herhaald zou
worden. Kapitein A. Gilisse bracht dank
voor het gastvrij onthaal, ondervonden
bij gemeentebestuur en bevolking van
Sluis.
hoofdzaak gericht op het verlenen van
materiële steun aan behoeftige gezin
nen en alleenstaanden. Na gedurende de
Duitse bezettingsperiode op non-actief te
zijn gesteld, kon spoedig na de bevrij
ding het accent der werkzaamheden ver
legd worden naar een steunverlening, die
meer in het geestelijke vlak lag. Een (re
latief) gunstig verschijnsel natuurlijk,
alhoewel het ook vandaag-de-dag helaas
nog nodig blijkt, dat links en rechts die
vooroorlogse activiteiten worden gecon
tinueerd.
Vele parochiële Vincentius-afdelingen
zijn overigens na de oorlog niet herrezen,
doch in Oost-Z.-Vlaanderen zijn o.a. de
afdelingen Hulst, St.-Jansteen en Kloos-
terzande weer volop actief. Daarnaast is
er de Bijzondere Raad in Terneuzen,
waaronder zij ressorteren.
In St.-Jansteen waar vooral de jon
gere generatie „vooruit" wil, zou men
overigens nog graag wat vrouwelijke ver
sterking krijgen en hiertoe worden de no
dige stappen ondernomen. Het dagelijks
bestuur van deze parochiële afdeling
wordt gevormd door president L. Lo-
ckefeer. secretaris C. van Hecke en pen
ningmeester P. de Kerf.
Secretaris v. Hecke en de heren R.
de Potter en J. Francken hebben nu
uiteraard met volledige instemming
van het bestuur de leiding in han
den genomen voor wat betreft het
welslagen der „ruimtevlucht" Amster
dam-O ost-Z.-Vlaanderen. Zij hebben
zich reeds kunnen verzekeren van de
medewerking van plaatselijke contact
personen in de gemeenten, die bij deze
actie betrokken worden en waar in de
komende weken via instructie-bijeen
komsten de zaak nader zal worden
toegelicht. Dit zijn: Graauw, Hulst, St.
JansteenKloosterzande, Koewacht en
Nieuw-Namen.
Zo rond half april hoopt men met de
voorbereidingen rond te zijn. Indien de
actie slaagt en daaraan valt nauwe
lijks nog te twijfelen dan zal Oost-Z.-
Vlaanderen na Limburg, waar zij reeds
jarenlang een succes gebleken is, de
Zeeuwse provincie als tweede represente
ren in het „donkere zuiden", dat in dit
opzicht bepaald lichtgevend mag heten.
Voor belangstellende pleegouders zij
STRUIKROVERS die een overval pleeg
den op een vrachtwagen in Columbia,
hebben zes van de tweeëntwintig boeren
die op de wagen zaten vermoord.
VIJFTIEN jeugdige Cubaanse toeristen
zijn op hun eiland om het leven ge
komen toen de vrachtauto waarop zij
zaten in een ravijn stortte.
alvast meegedeeld, dat de „ruimtevaart
kinderen" vooraf medisch grondig wor
den onderzocht en voor wat betreft even
tuele ongevallen of ziekte volledig ver
zekerd ziin.
De jaarlijkse districtsoefeningen van
de E.H.B.O. voor de afdelingen van
deze organisatie in West-Zeeuwsch-
Vlaanderen zijn dit jaar in Zuidzande in
hotel „De Rode Leeuw" gehouden De
heer Van den Luijster uit Zuidzande
sprak als gastheer een openingswoord.
De jury was samengesteld uit de dok
toren J. G. W. Gispen uit Middelburg,
J. W. Beek uit Zuidzande J. H. M
Lockefeer uit IJzendijke en J. C. Hage
uit Aardenburg en als slachtoffer deden
dienst A. M. de Meijer en T. de Blaaij
beiden uit IJzendijke
Nadat de verschillende ploegen onder
het toeziend oog der jury hadden ge
werkt werd de uitslag bekendgemaakt.
Deze luidt 1. Breskens 74 pnt. 2.
Waterlandkerkje 73 pnt. 3. Zuidzande
71 pnt. 4. Groede 70 pnt. en 5. Sluis
65 pnt.
De juryleden gaven na afloop hun
visie op de wedstrijd en wezen daarbij
o.m. op de gemaakte fouten en waar
nodig, op, de juiste opvatting van het
verlenen van hulp.
Burgemeester H P. Everwijn ere
voorzitter van de afdeling Zuidzande
bracht dank voor de organisatie en ook
aan de E.H.B.O.-mensen die hun vrije
tijd beschikbaar stellen voor het mooie
doelHet verstrekken van hulp waar
dat nodig is.
Namens het districtsbestuur van de
E.H.B.O. werd ook nog het woord ge
voerd door de heer Barendse uit
Breskens.
De commandanten-volgorde was 1.
Sluis 2 Groede, de overigen werden
gelijk geklasseerd.
W/ederom is bewezen, hoe een drie-
baansweg uitlokt tot fouten, die
moordende gevolgen kunnen hebben.
Op de straatweg tussen Amsterdam
en Haarlem heeft één verkeerde ma
noeuvre van een grote luxe wagen
een kleine personenauto verpletterd.
Vader moeder en twee kinderen op
slag dood, één jongen zwaar gewond
en bewusteloos in het ziekenhuis. De
vijfde, vertoevend op een seminarie
in Brabant, verpletterd onder een
ramp, die hem alleen in het leven doet
staan. Haast, haast had de chauffeur
van de grote wagen, inhalen moest
hij. Hij keek even niet goed uit, kwam
op de linkerbaan en een foutloos rij
dende chauffeur vond met het groot
ste deel van zijn gezin de dood.
Weten vele rijders nog niet, dat
inhalen op een driebaansweg de ui
terste behoedzaamheid vergt? Slaapt
het verantwoordelijkheidsbesef zo ge
makkelijk in, als de voet eenmaal het
gaspedaal voelt? De vorige week op
de zware mistmorgen, toen ook slag
velden in het verkeer ontstonden,
hoorde men de politie klagen: ze jak
keren er even hard op los als bij goed
zicht. Dit kan toch zó niet voortgaan.
Politie en justitie zullen zich moeten
beraden om de controle te verscher
pen en bij het bepalen van strafma
ten geen vergoelijkingen aanvaarden.
En het wegwerken van driebaanswe-
gen zal in verhoogd tempo dienen te
geschieden.
'en aanzien van Mexico dragen de
Fransen een historische schuld.
Napoleon III heeft de broer van kei
zer Frans Joseph Maximiliaan, bewo
gen naar dat vérre land te trekken
om aan het Franse bewind aldaar de
glans van een keizerrijk te verlenen.
De Fransen hebben de brave man ech
ter na enige tijd in de steek gelaten
en hij werd op last van Juarze, de
leider van de republikeinen, dood ge
schoten, terwijl zijn echtgenote voor
haar hele verdere leven krankzinnig
werd. De Gaulle reist nu echter naar
dit land als een geëerde gast. Hij wil
er geen keizer heen importeren, maar
wel begrip en goodwill voor het half-
antocratische Frankrijk van thans,
dat zijn glorie weer voelt zwellen en
zijn wereldroeping meent hervonden
te hebben.
In Washinton beziet men deze reis
met argwanende ogen. De Gaulle ver
heelt niet, dat hij de rol van de V.S.
in verschillende werelddelen wil tege
moet treden met zijn eigen conceptie,
een neutralisme met Frans water
merk. Er zijn er meer in de wereld,
die zich opwerpen als kampioen van
het neutralisme: Nasser, Nehroe, Tito
Soekarno. „De generaal" voelt zich
echter gedragen door een sterker be
ginsel, het beginsel van Frankrijks
(en ook zijn eigen) voortreffelijkheid.
Het was wel een beetje gênant voor
hem, dat Castro voor de televisie hem
zo uitbundig zijn bijval betuigde, dit
natuurlijk alleen vanwege de teleur
stelling, welke de Yankees van De
Gaulle ondervinden.
Met dat al kan de generaal in La
tijns Amerika, waar hij ook in het na
jaar weer heentrekt, zeker wel sym
pathie vinden, omdat men daar wel
enig tegenwicht wil hebben tegenover
de machtige Verenigde Staten, die
hun hulp en steun niet altijd vrij
weten te houden van een zekere be
voogding.
(Advertentie)
Bezoekt.
HOTEL
Gelegen a.d. Rijksweg Breda-Etten
De ruime, zuinige gezinsauto.
Luchtgekoelde boxermotor.
Snelheid 120 km/u.
verbruik 1:16.
Incl. ruitensproeiers,
buitenspiegel, verwarming,
airconditioning, lichtseiner,
verstelbare rugleuning, luxe
bekleding en anti-diefstal slot
haven de hoeksteen vormde, werd de
aanleg van deze haven tussen Rilland-
Bath en Woensdrecht nog beschouwd als
het begin van West-Brabants ontwikke
ling. De ontwikkeling in de reeds flink
geïndustrialiseerde stedengordel en die
langs de kust, werden gelijkelijk naast
elkaar geplaatst
De werkgroep van de WEB nu ziet de
aanleg van een zeehaven (in de Ooster
schelde) niet als het begin, maar als
het sluitstuk van de industrialisatie Zij
is verder van mening dat er voorrang
gegeven moet worden aan de uitbouw
van de industrie in de steden.
We ster schelde
Ten behoeve van deze industrialisatie
zullen niet alleen industrieterreinen moe
ten worden aangelegd, maar zullen ook
allerhand secundaire infrastructurele
werken moeten worden uitgevoerd. In 't
WEB-rapport worden uitvoerige para
grafen gewijd aan 't landwegen-, spoor
wegen- en waterwegennet. Met name op
het gebied van de landwegenbouw moet
er de komende jaren veel werk verzet
worden. De openbare nutsvoorzieningen
(gas, water en elektriciteit) behoeven
geen bijzondere aandacht. Dat vraagt
wel de afvalwaterlozing. Ter bestude-
Hier een beeld van de buitendeu
ren van de sluis. Het water vanuit
de kolk komt dwars door de deu
ren heen en vormt schuimende wa-
Advertentie)
tervalletjes. De grootste lekkages
zijn evenwel niet eens te zien. Zij
bevinden zich onder de deuren en
zij worden veroorzaakt doordat
grote stukken uit de sluisdrempel
zijn geslagen.
(Van onze verslaggever)
Gisteren is het tweede deel versche
nen van het industrieel ontwikkelings
plan voor West-Brabant, dat ontworpen
wordt door een werkgroep van de stich
ting Welvaartsbevordering West-Bra
bant, de WEB. Werden in het eerste
deel. dat eind 1962 verscheen, de hoofd
lijnen van het toekomstige beleid ge
trokken, het tweede deel behelst een
gedetailleerde planning van de onder
delen. De werkgroep schroomt zelfs niet
om prioriteiten vast te stellen.
In een inleidende beschouwing op de
programmering stelt zij dat West-Bra
bants industrialisatie in de periode voor
1970 voornamelijk voltrokken moet wor
den in de stedelijke agglomeraties Bre
da, Roosendaal, Bergen op Zoom en
Oosterhout De daar aanwezige indu
strieterreinen, die thans weinig ruimte
meer bieden, zullen in bliksemsnel tem
po moeten worden uitgebreid. Voor 1970
zal ook een begin gemaakt moeten wor
den met de zogenaamde kustprojecten,
havens en industrieterreinen aan de Din-
telmond bij Fijnaart, aan de monding
van de Roode Vaart bij Lage Zwaluwe
en aan de Dongemond bij Geertruiden-
berg. In de tweede fase, die loopt van
1970 tot 1980, moeten de kustprojecten
verder gerealiseerd worden. In de der
de fase, die in 1980 aanvangt, zal het
zwaartepunt van de industrialisatie in de
Oosterschelde liggen. Daar wordt dan
een zeehaven aangelegd, aldus de werk
groep.
A f wijkend
Achter deze programmering schuilt
een visie die fundamenteel afwijkt van
die van het provinciaal bestuur. In het
bekende welvaartsrapport „Noord-Bra
bant in het nieuwe westen", dat in 1959
gelanceerd werd door de toenmalige
commissaris van de koningin prof. dr.
J. de Quay en waarvan de Kreekrak
ring van dit vraagstuk is onlangs een mi
nisteriële commissie aan het werk ge
gaan Zowel de WEB als de commis
sie zijn van oordeel dat al het Westbra
bants afvalwater weggeperst moet
worden naar de Westerschelde, de eni
ge zeearm die niet van de zee wordt
afgesloten.
WEB „-parlement"
De WEB is geen overheidslichaam,
een Particuliere stichting, die in
?wls ,°PSGricht om het welvaartsbeleid
in West-Brabant te coördineren. Tot dus
ver werd het stichtingsbestuur gevormd
door de burgemeesters van de grotere
steden. Gisteren heeft men in Breda ech
ter de zogenaamde WEB-contactraad
geïnstalleerd, een soort parlement waar
in behalve de burgemeesters van alle
gemeenten ook afgevaardigden van elke
gemeenteraad zitting hebben. De raad
kiest het bestuur en kan op elk gewenst
moment aan dit bestuur voorstellen
doen. In het kader van de ontwikkeling
die tendeert naar regionale bestuursor
ganen iRijnmondraad!) wordt de instel
ling van de contactraad, die overigens
geen enkele wettelijke bevoegdheid bezit,
een interessant experiment geacht.
(Advertentie)
Vandaag wordt mr. dr. A.J.J.M.
Mes uit Heinkenszand 65 jaar.
Maar dit betekent nog geen rust
voor deze man, die zo'n merk
bare greep op de provincie heeft.
Als KV P-gedeputeerde zal hij
aanblijven tot medio 1966. Pas
dan zal hij zich uit het pttblieice
leven terugtrekken. Alleen daar
waar men echt „knijp" zit zal
mr. dr. Mes dan nog werkzaam
blijven.
Voorlopig zullen de boeken (mr.
dr. Mes houdt erg van lezen)
zich ongelezen in zijn werkkamer
blijven opstapelen. Zijn dagelijkse
lectuur zal nog twee jaar bestaan
uit rapporten en nota's en andere
officiële stukken.