Onhoudbare toestand van sluizencomplex Goese Sas I* Z ZrS Sint-Jansteen biedt vakantie aan Amsterdammertjes Mr dr. A J. Mes 65 Andere Brabantse visie op Oostersclielde-Iiaven Tweede deel WEB-rappo verschenen ZO LEK ALS EEN ZEEF NU ZOVEEL MANNEN (en vrouwen...) AAN DE SIGAAR GAAN Slagvelden De Gaulle in Mexico BOUCLÉ TAPIJT DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 18 MAART 1964 Even een paar adviezen om onbekommerd te genieten i. ki.« Kunst- en vliegwerk houdt waterstand op peil Vertragingen Verleggen In Hulst AUTO BOTSTE TEGEN GEVEL Pagblad peStem Ruimtevluchf uit de hoofdstad Gardegrenadiers namen afscheid van Sluis Breskens wint EHBO-oefening te Zuidzande „KUIS TEN BOSCH" 5.295,- •mp.: Alimpo N.V. Parkstraat 91a. Den Haag, tel. 070-18484 3 BASTION: bouclé tapijt I in 2 kleuren I gedessineerd voor I r de priis van I f 33.50 p. str.meter. I Vraag folder B26 aan I Veneta N.V., Hilversum, f (Advertentie) °n Tsllassen S°ed' Prx3S I .der het ^d3ay°eVen wachten. - ^ar laat i ii roolcfc (Van onze verslaggever) Het sluizencomplex aan het Goese Sas verkeert in een onhoudbare toestand. De kolk is zo lek als een zeef. Het lekverlies in 24 uur is gelijk te stellen aan een daling van de waterstand in het 7 kilo meter lange kanaal van Goes naar het Goese Sas van Gent liefst 12 centimeter. Wanneer men weet dat één maal schutten tijdens laag water de waterstand in het kanaal met een halve centimeter verlaagt dan betekent dit dat per etmaal 24 maal de inhoud van de kolk louter aan lekverlies verloren gaat. De waterstand in het kanaal kan dan ook slechts met kunst- en vliegwerk op peil worden gehouden. De problemen worden nog belangrijk verhoogd door de ongunstige ligging van het kanaalni veau ten opzichte van de gemiddelde hoogwaterstanden op de Oosterschelde. Het kanaal ligt te hoog. Bij lage hoog waterstanden op de Oosterschelde (het geen voorkomt bij oostenwinden en dode tijen) kan het normale kanaalpeil daar door niet gehandhaafd blijven. De buiten haven en de buitendrempel van de slui zen liggen niet diep genoeg om bij laag water schepen in de sluizen toe te laten, wanneer de huidige sluis in perfecte toestand zou verkeren zou dat de nade len van de ongelukkige ligging van het kanaal ten opzichte van het buitenwa ter niet kunnen opheffen. Wel is het dui delijk dat de deplorabele toestand waarin de sluizen zich bevinden de zaak nog erger maakt. Hieronder volgen de belangrijkste mankementen: 1. de sluisdeuren zijn meer dan zeven tig jaar oud. Ze zijn nog nooit vernieuwd, wel vaak hersteld. De ebdeuren, die het meest gebruikt worden, zijn er het slechtst aan toe. Het metaal van de deu ren is duidelijk, wat men in vakkringen noemt, vermoeid Volgens havenmees ter J. Jansen mag het geen verwonde ring wekken wanneer er onverwacht nog eens iets met deze deuren gebeurt. De acht sluisdeuren zijn bovendien verschil lend van vorm Ze zijn onderling dus niet verwisselbaar. Met reservedeuren kan niet gewerkt worden. 2. de sluisdrempels onder de deuren zijn ernstig beschadigd. Er zijn grote stukken uit Juist via deze drempels treden grote lekverliezen op. 3. de ophangpunten van de deuren zijn voor een groot deel versleten. De deuren zijn daardoor scheef komen te hangen. Ook dit mankement heeft tot grote lek ken geleid. Zowel het een als het ander heeft tot gevolg dat er grote vertragingen ont staan in het scheepvaartverkeer van en naar Goes. De ontwikkeling van de ha ven stagneert. De Goese bedrijven, voor wie de schippers lading hebben ingeno men, komen voor belangrijke extra kos ten te staan. De cijfers bewijzen dat het gebruik van de haven snel toeneemt. In 1961 kwamen binnenschepen met een totale tonnenmaat van 461.000 ton de Goese haven binnen. In 1962 werd de 500.000 ton belangrijk overschreden. Het is voor de havenmeester nog een raad sel dat „dat er allemaal doorgekomen is". Vergeleken bij de verwerkte scheepstonnage is het kanaal z.i. eigen lijk niet meer dan een flinke sloot. Volgens mr. F. Huber, burgemeester van Goes, en de heer Jansen is een complete vernieuwing van 't sluizencom plex de enige afdoende oplossing voor de problemen. In het kader van de Deltawerken zal er na 1978 toch vernieuwing plaats moe ten hebben. Aangezien de waterstand in de afgedamde Oosterschelde lager zal zijn dan het waterpeil in het kanaal van het Goese Sas naar Goes zullen, wil het kanaal tenminste bevaarbaar blijven, nieuwe dieper liggende sluizen, een die per uitgegraven buitenhaven en een pompinstallatie noodzakelijk zijn. Mocht een nieuw sluizencomplex niet te verwezenlijken zijn dan is' ver nieuwing of grondige reparatie van de sluisdrempels en -ophangpunten een eerste vereiste. In verband met de ontwikkeling in de scheepvaart naar grotere tonnages, naar meer lengte en meer diepgang, zal het ook noodzakelijk zijn het gehele ka naal te verbreden en te verdiepen (het Het sluizencomplex aan het Goese Sas is momenteel het grootste zor genkind van burgemeester mr. F. Huber van Goes (rechts). Hier bespreekt hij de situatie met ha venmeester J. Jansen. Op de ach tergrond de buitenhaven van Goes, waar enkele schepen liggen te wachten om binnen te kunnen ko men. laatste heeft alleen zin wanneer er een nieuwe sluis met een dieper liggende sluisdrempel komt). Aangezien een ver breding bij Wilhelminadorp grote conse quenties voor dit dorp heeft wordt er ernstig aan gedacht het tracé van het kanaal iets te verleggen zodat het ten westen van Wilhelminadorp langs loopt en contact krijgt met de Oosterschelde tussen het huidige Goese Sas en Katse Veer in. Daar zou dan meteen het nieu we sluizencomplex kunnen worden aan gelegd. Op de huidige plaats van de slui zen is vernieuwing zelfs niet mogelijk. Dat zou teveel stagnatie van de scheep vaart tot gevolg hebben. Wat er van zij: de huidige situatie aan kanaal en sluizen staat een normale ontplooiing van Goes in de weg. En deze sta-in-de-weg zal groter worden naarmate met een radicale vernieuwing wordt gewacht. Van onze verslaggever) Een enorme klap heeft in de nacht van maandag op dinsdag een gedeelte van de bewoners van de Zoutestraat te Hulst wakker ge schud, doordat een auto tegen de gevel van het pand van kolenhan delaar A. was gereden na een lantaarnpaal te hebben geramd. De politie was snel ter plaatse en kon even later Van O. uit Hulst aanhouden, de vermoedelijke be stuurder van de wagen. Volgens de lezingen van verschillende ge tuigen is de heer Van O., die in ieder geval teveel alcoholica tot zich had genomen, om een auto te kunnen besturen, meteen na de aanrijding weggerend. Van O. zelf ontkent de (zijn) wagen te hebben bestuurd. Hij verklaarde tegenover de politie, dat een hem onbekende man ach ter het stuur heeft gezeten, die ook is weggevlucht. De gevel van het betreffende pand werd flink be schadigd, evenals de auto. (Van onze verslaggever) De Jongeren-conferentie der St. Vincentiusvereniging te St. Jan steen beijvert zich sinds enkele weken voor de realisatie van een plan, waartoe het initiatief geno men werd door drs. A. M. C. J. Aarts, econoom van de Bijzondere Raad der Vincentiusvereniging te Amsterdam, die een broer is van de kapelaan J. C. A. M. Aarts te Hulst. Het list in de bedoeling om geduren- de vier weken tussen eind juli en eind augustus een veertigtal Amsterdamse kinderen van zes tot veertien jaar on derdak te brengen bij „pleeggezinnen" in Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen. Het gaat hier evenwel beslist niet om kinderen uit een a-sociaal milieu of met een of ande re lichamelijke of geestelijke storing! Het betreft louter een jeugd, die zich in (veelal uitgebreid) gezinsverband dage lijks geconfronteerd ziet met een te enge behuizingi s een volkomen gemis belangrijker is een volkomen gemis aan recreatiegelegenheid in de vrije na tuur. Een vlucht naar de „ruimte" dus De landelijke St. Vincentius-vereniging wist zich vóór de tweede wereldoorlog geruggesteund door plaatselijke afdelin gen in vrijwel elke katholieke parochie en haar activiteiten waren toen in (Van onze correspondent) Officieren, onderofficieren en man schappen van de ondersteuningscompag nie van het 11e infanterie bataljon der gardegrenadiers hebben in de raadszaal te Sluis officieel afscheid genomen. Bur gemeester v. Hootegem en wethouder J. Gevaert waren hierbij namens het ge meentebestuur aanwezig. Burgemeester van Hootegem bracht de militairen dank voor hun komst en hun correct optreden in de gemeente. Hij sprak de hoop uit, dat dit bezoek nog eens herhaald zou worden. Kapitein A. Gilisse bracht dank voor het gastvrij onthaal, ondervonden bij gemeentebestuur en bevolking van Sluis. hoofdzaak gericht op het verlenen van materiële steun aan behoeftige gezin nen en alleenstaanden. Na gedurende de Duitse bezettingsperiode op non-actief te zijn gesteld, kon spoedig na de bevrij ding het accent der werkzaamheden ver legd worden naar een steunverlening, die meer in het geestelijke vlak lag. Een (re latief) gunstig verschijnsel natuurlijk, alhoewel het ook vandaag-de-dag helaas nog nodig blijkt, dat links en rechts die vooroorlogse activiteiten worden gecon tinueerd. Vele parochiële Vincentius-afdelingen zijn overigens na de oorlog niet herrezen, doch in Oost-Z.-Vlaanderen zijn o.a. de afdelingen Hulst, St.-Jansteen en Kloos- terzande weer volop actief. Daarnaast is er de Bijzondere Raad in Terneuzen, waaronder zij ressorteren. In St.-Jansteen waar vooral de jon gere generatie „vooruit" wil, zou men overigens nog graag wat vrouwelijke ver sterking krijgen en hiertoe worden de no dige stappen ondernomen. Het dagelijks bestuur van deze parochiële afdeling wordt gevormd door president L. Lo- ckefeer. secretaris C. van Hecke en pen ningmeester P. de Kerf. Secretaris v. Hecke en de heren R. de Potter en J. Francken hebben nu uiteraard met volledige instemming van het bestuur de leiding in han den genomen voor wat betreft het welslagen der „ruimtevlucht" Amster dam-O ost-Z.-Vlaanderen. Zij hebben zich reeds kunnen verzekeren van de medewerking van plaatselijke contact personen in de gemeenten, die bij deze actie betrokken worden en waar in de komende weken via instructie-bijeen komsten de zaak nader zal worden toegelicht. Dit zijn: Graauw, Hulst, St. JansteenKloosterzande, Koewacht en Nieuw-Namen. Zo rond half april hoopt men met de voorbereidingen rond te zijn. Indien de actie slaagt en daaraan valt nauwe lijks nog te twijfelen dan zal Oost-Z.- Vlaanderen na Limburg, waar zij reeds jarenlang een succes gebleken is, de Zeeuwse provincie als tweede represente ren in het „donkere zuiden", dat in dit opzicht bepaald lichtgevend mag heten. Voor belangstellende pleegouders zij STRUIKROVERS die een overval pleeg den op een vrachtwagen in Columbia, hebben zes van de tweeëntwintig boeren die op de wagen zaten vermoord. VIJFTIEN jeugdige Cubaanse toeristen zijn op hun eiland om het leven ge komen toen de vrachtauto waarop zij zaten in een ravijn stortte. alvast meegedeeld, dat de „ruimtevaart kinderen" vooraf medisch grondig wor den onderzocht en voor wat betreft even tuele ongevallen of ziekte volledig ver zekerd ziin. De jaarlijkse districtsoefeningen van de E.H.B.O. voor de afdelingen van deze organisatie in West-Zeeuwsch- Vlaanderen zijn dit jaar in Zuidzande in hotel „De Rode Leeuw" gehouden De heer Van den Luijster uit Zuidzande sprak als gastheer een openingswoord. De jury was samengesteld uit de dok toren J. G. W. Gispen uit Middelburg, J. W. Beek uit Zuidzande J. H. M Lockefeer uit IJzendijke en J. C. Hage uit Aardenburg en als slachtoffer deden dienst A. M. de Meijer en T. de Blaaij beiden uit IJzendijke Nadat de verschillende ploegen onder het toeziend oog der jury hadden ge werkt werd de uitslag bekendgemaakt. Deze luidt 1. Breskens 74 pnt. 2. Waterlandkerkje 73 pnt. 3. Zuidzande 71 pnt. 4. Groede 70 pnt. en 5. Sluis 65 pnt. De juryleden gaven na afloop hun visie op de wedstrijd en wezen daarbij o.m. op de gemaakte fouten en waar nodig, op, de juiste opvatting van het verlenen van hulp. Burgemeester H P. Everwijn ere voorzitter van de afdeling Zuidzande bracht dank voor de organisatie en ook aan de E.H.B.O.-mensen die hun vrije tijd beschikbaar stellen voor het mooie doelHet verstrekken van hulp waar dat nodig is. Namens het districtsbestuur van de E.H.B.O. werd ook nog het woord ge voerd door de heer Barendse uit Breskens. De commandanten-volgorde was 1. Sluis 2 Groede, de overigen werden gelijk geklasseerd. W/ederom is bewezen, hoe een drie- baansweg uitlokt tot fouten, die moordende gevolgen kunnen hebben. Op de straatweg tussen Amsterdam en Haarlem heeft één verkeerde ma noeuvre van een grote luxe wagen een kleine personenauto verpletterd. Vader moeder en twee kinderen op slag dood, één jongen zwaar gewond en bewusteloos in het ziekenhuis. De vijfde, vertoevend op een seminarie in Brabant, verpletterd onder een ramp, die hem alleen in het leven doet staan. Haast, haast had de chauffeur van de grote wagen, inhalen moest hij. Hij keek even niet goed uit, kwam op de linkerbaan en een foutloos rij dende chauffeur vond met het groot ste deel van zijn gezin de dood. Weten vele rijders nog niet, dat inhalen op een driebaansweg de ui terste behoedzaamheid vergt? Slaapt het verantwoordelijkheidsbesef zo ge makkelijk in, als de voet eenmaal het gaspedaal voelt? De vorige week op de zware mistmorgen, toen ook slag velden in het verkeer ontstonden, hoorde men de politie klagen: ze jak keren er even hard op los als bij goed zicht. Dit kan toch zó niet voortgaan. Politie en justitie zullen zich moeten beraden om de controle te verscher pen en bij het bepalen van strafma ten geen vergoelijkingen aanvaarden. En het wegwerken van driebaanswe- gen zal in verhoogd tempo dienen te geschieden. 'en aanzien van Mexico dragen de Fransen een historische schuld. Napoleon III heeft de broer van kei zer Frans Joseph Maximiliaan, bewo gen naar dat vérre land te trekken om aan het Franse bewind aldaar de glans van een keizerrijk te verlenen. De Fransen hebben de brave man ech ter na enige tijd in de steek gelaten en hij werd op last van Juarze, de leider van de republikeinen, dood ge schoten, terwijl zijn echtgenote voor haar hele verdere leven krankzinnig werd. De Gaulle reist nu echter naar dit land als een geëerde gast. Hij wil er geen keizer heen importeren, maar wel begrip en goodwill voor het half- antocratische Frankrijk van thans, dat zijn glorie weer voelt zwellen en zijn wereldroeping meent hervonden te hebben. In Washinton beziet men deze reis met argwanende ogen. De Gaulle ver heelt niet, dat hij de rol van de V.S. in verschillende werelddelen wil tege moet treden met zijn eigen conceptie, een neutralisme met Frans water merk. Er zijn er meer in de wereld, die zich opwerpen als kampioen van het neutralisme: Nasser, Nehroe, Tito Soekarno. „De generaal" voelt zich echter gedragen door een sterker be ginsel, het beginsel van Frankrijks (en ook zijn eigen) voortreffelijkheid. Het was wel een beetje gênant voor hem, dat Castro voor de televisie hem zo uitbundig zijn bijval betuigde, dit natuurlijk alleen vanwege de teleur stelling, welke de Yankees van De Gaulle ondervinden. Met dat al kan de generaal in La tijns Amerika, waar hij ook in het na jaar weer heentrekt, zeker wel sym pathie vinden, omdat men daar wel enig tegenwicht wil hebben tegenover de machtige Verenigde Staten, die hun hulp en steun niet altijd vrij weten te houden van een zekere be voogding. (Advertentie) Bezoekt. HOTEL Gelegen a.d. Rijksweg Breda-Etten De ruime, zuinige gezinsauto. Luchtgekoelde boxermotor. Snelheid 120 km/u. verbruik 1:16. Incl. ruitensproeiers, buitenspiegel, verwarming, airconditioning, lichtseiner, verstelbare rugleuning, luxe bekleding en anti-diefstal slot haven de hoeksteen vormde, werd de aanleg van deze haven tussen Rilland- Bath en Woensdrecht nog beschouwd als het begin van West-Brabants ontwikke ling. De ontwikkeling in de reeds flink geïndustrialiseerde stedengordel en die langs de kust, werden gelijkelijk naast elkaar geplaatst De werkgroep van de WEB nu ziet de aanleg van een zeehaven (in de Ooster schelde) niet als het begin, maar als het sluitstuk van de industrialisatie Zij is verder van mening dat er voorrang gegeven moet worden aan de uitbouw van de industrie in de steden. We ster schelde Ten behoeve van deze industrialisatie zullen niet alleen industrieterreinen moe ten worden aangelegd, maar zullen ook allerhand secundaire infrastructurele werken moeten worden uitgevoerd. In 't WEB-rapport worden uitvoerige para grafen gewijd aan 't landwegen-, spoor wegen- en waterwegennet. Met name op het gebied van de landwegenbouw moet er de komende jaren veel werk verzet worden. De openbare nutsvoorzieningen (gas, water en elektriciteit) behoeven geen bijzondere aandacht. Dat vraagt wel de afvalwaterlozing. Ter bestude- Hier een beeld van de buitendeu ren van de sluis. Het water vanuit de kolk komt dwars door de deu ren heen en vormt schuimende wa- Advertentie) tervalletjes. De grootste lekkages zijn evenwel niet eens te zien. Zij bevinden zich onder de deuren en zij worden veroorzaakt doordat grote stukken uit de sluisdrempel zijn geslagen. (Van onze verslaggever) Gisteren is het tweede deel versche nen van het industrieel ontwikkelings plan voor West-Brabant, dat ontworpen wordt door een werkgroep van de stich ting Welvaartsbevordering West-Bra bant, de WEB. Werden in het eerste deel. dat eind 1962 verscheen, de hoofd lijnen van het toekomstige beleid ge trokken, het tweede deel behelst een gedetailleerde planning van de onder delen. De werkgroep schroomt zelfs niet om prioriteiten vast te stellen. In een inleidende beschouwing op de programmering stelt zij dat West-Bra bants industrialisatie in de periode voor 1970 voornamelijk voltrokken moet wor den in de stedelijke agglomeraties Bre da, Roosendaal, Bergen op Zoom en Oosterhout De daar aanwezige indu strieterreinen, die thans weinig ruimte meer bieden, zullen in bliksemsnel tem po moeten worden uitgebreid. Voor 1970 zal ook een begin gemaakt moeten wor den met de zogenaamde kustprojecten, havens en industrieterreinen aan de Din- telmond bij Fijnaart, aan de monding van de Roode Vaart bij Lage Zwaluwe en aan de Dongemond bij Geertruiden- berg. In de tweede fase, die loopt van 1970 tot 1980, moeten de kustprojecten verder gerealiseerd worden. In de der de fase, die in 1980 aanvangt, zal het zwaartepunt van de industrialisatie in de Oosterschelde liggen. Daar wordt dan een zeehaven aangelegd, aldus de werk groep. A f wijkend Achter deze programmering schuilt een visie die fundamenteel afwijkt van die van het provinciaal bestuur. In het bekende welvaartsrapport „Noord-Bra bant in het nieuwe westen", dat in 1959 gelanceerd werd door de toenmalige commissaris van de koningin prof. dr. J. de Quay en waarvan de Kreekrak ring van dit vraagstuk is onlangs een mi nisteriële commissie aan het werk ge gaan Zowel de WEB als de commis sie zijn van oordeel dat al het Westbra bants afvalwater weggeperst moet worden naar de Westerschelde, de eni ge zeearm die niet van de zee wordt afgesloten. WEB „-parlement" De WEB is geen overheidslichaam, een Particuliere stichting, die in ?wls ,°PSGricht om het welvaartsbeleid in West-Brabant te coördineren. Tot dus ver werd het stichtingsbestuur gevormd door de burgemeesters van de grotere steden. Gisteren heeft men in Breda ech ter de zogenaamde WEB-contactraad geïnstalleerd, een soort parlement waar in behalve de burgemeesters van alle gemeenten ook afgevaardigden van elke gemeenteraad zitting hebben. De raad kiest het bestuur en kan op elk gewenst moment aan dit bestuur voorstellen doen. In het kader van de ontwikkeling die tendeert naar regionale bestuursor ganen iRijnmondraad!) wordt de instel ling van de contactraad, die overigens geen enkele wettelijke bevoegdheid bezit, een interessant experiment geacht. (Advertentie) Vandaag wordt mr. dr. A.J.J.M. Mes uit Heinkenszand 65 jaar. Maar dit betekent nog geen rust voor deze man, die zo'n merk bare greep op de provincie heeft. Als KV P-gedeputeerde zal hij aanblijven tot medio 1966. Pas dan zal hij zich uit het pttblieice leven terugtrekken. Alleen daar waar men echt „knijp" zit zal mr. dr. Mes dan nog werkzaam blijven. Voorlopig zullen de boeken (mr. dr. Mes houdt erg van lezen) zich ongelezen in zijn werkkamer blijven opstapelen. Zijn dagelijkse lectuur zal nog twee jaar bestaan uit rapporten en nota's en andere officiële stukken.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 3