mm
verf
U!
Tieners uit 1900 zingen
In de platensoos van KRO
I
I
1
l M
3
HET GEHEIME
DORP
RADIOPROGRAMMA VAN MIA SMELT
Programma's radio en t.v.
IVerf? PlasticolörH
Jongerenconcert op t.v.
Kleur? Plasticolor!
[e glans
le fraaie
ïlastisch
jker, U
>aarom
toening
Deentjes
v
Ttwf
Ons zangkoor
Oude films op
Zweedse t.v.
iRATIS
ÏTl
55
ORIGINELE PERZEN
H7T3
Ave Verum
Hilariteit
Radio
Artiesten uit
Groningen voor
de microfoon
Kiik naa
Terugblik
Televisie
't Zit voor jaren met Ceta Bever BUITENBIJTS SS-
DOOR
H. v. Nijnatten-
Doffegnles
item-feuilleton
HEER
1 23A56789
Uit opa's krant
10
r
febt U nog géén
kon schildercursus,
raag er dan een
lis aan de Ralston i
brlichtingsdienst,
[ïdegracht 74-76, J
Utrecht. I
I-J
rncïe Hammamat, „kan Ik
n vertrek niet nog wat uit-
len?"
leen dag! Geen uur!" riep
ifemus streng. ,,Wee dege-
die een belofte verbreekt,
bezegeld is met bilzenkruid
straf zal vreselijk zijn. De
ramp na de andere.."
Hou op!" riep Hammamat
?iuwd, ..we gaan vandaag
Heus!"
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 13 MAART 1964
(Advertentie)
55
(Van onze radio- en tv-redacteur)
Wij hebben ons kostelijk geamuseerd met bet radiopro»
gramma „In de platensoos" van de KRO, dat woensdagmid
dag in de Hilversumse studio werd opgenomen. De grote zaal
was geheel gevuld met bejaarden van alle gezindten uit de
radiostad, die met grote belangstelling kwamen luisteren naar
een zang- en cabaretprogrmma van de tieners rond 1900.
„In de platensoos" is een bekend en
veelbeluisterd verzoekprogramma van
Mia Smelt, waarin platen voor bejaarden
worden gedraaid. In afwyking hiermee
had mejuffrouw Smelt ditmaal „Ons
Zangkoor" onder leiding van Ton Schee-
(Advertentie)
VAN COOTHPLEIN 12 BREDA
pers uit Den Haag uitgenodigd. Dit koor
bestaat uit dames en heren van wie de
jongste 62 en de oudste 85 is.
Het idee was van de heer Van Bijster-
veld, voorzitter van de r.-k. Bond van Be
jaarden en Gepensioneerden in Den Haag
Hij had destijds in „Muziek-mozaiek" van
Willem Duys op het beeldscherm een
Amsterdams bejaardenkoortje zien zingen.
En aangezien hij zich in de residentie
bijzonder verdienstelijk maakt met het
organiseren van activiteiten voor de
ouden van dagen, besloot hij ook een koor
op te richten.
Nadat het programma was geopend
door het orkest „Simple music" o.l.v. Jo
Budie met de mars „Alte Kameraden"
zong het koor met orgelbegeleiding van
Eddy de Jong het ,,Ave Verum" van de
onsterfelijke componist Mozart. Als soliste
trad hierna de echtgenote van de dirigent,
de sopraan mevrouw Jeanne Scheepers-
Hoogeveen voor de microfoon. Zij zong
het „Ave Maria", waarna het koor zich
presenteerde met de prachtige koraal
„Wohl mir" uit de Cantate 147 van J. S.
Bach.
Mia Smelt richtte een groet aan
dokter Oostvogel, die altijd aan dit
programma meewerkt, maar thans
wegens ziekte afwezig was. Hij is het,
die er steeds op hamert dat de be
jaarden actief moeten blijven. Dat zijn
raadgevingen hun uitwerking niet
hadden gemist, bleek wel uit dit
originele programma.
Vermakelijk was het optreden van het
duo Van Velzen-Paardekooper met de
zestig jaar oude komische schets „De
bruiloft van Hein en Trui", Enorme hila
riteit ontstond er in de studio toen aan
het einde de 78-jarige in dameskleren ge
stoken heer Van Velzen zijn hoed met
pruik afzette en zijn glimmende schedel
vertoonde. Deze kleine man had geen
greintje last van microfoonvrees en liet
zijn leeftijdgenoten schateren om zijn
geestige conferences. De 75-jarige me
vrouw Marga Vermey zong niet alleen
een heerlijke oude „smartlap", maar leid
de zelfs de community-singing in de zaal.
Vrijdag 13 maari
HILVERSUM I 402 M
KRO: 12.00 Angelus. 12.04 Sterren van
vroeger: muzikaal klankbeeld. 12.30
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.33 Pianospel met ritmische begelei
ding en zangsoliste. 12.50 Platennieuws.
12.55 Katholiek nieuws. 13.00 Nieuws.
13.15 Wissewassen. licht 'programma;
13.35 Lichte orkestmuziek (gr.). 14.00
Voor de vrouw. 14.15 Electronisch orgel
spel. 14.30 Metropole-orkest en zangso
liste. 15.Q0 Schoolradio. 15.30 Voor de
zieken. 16.30 Klassieke kamermuziek.
17.00 Boekbespreking voor de jeugd. 17.20
Meisjeskoor en instrumentaal ensemble.
17.40 Licht ensemble en zangsoliste. 18.05
Hulp en Continuiteit, lezing. 18.15 Lichte
orkestmuziek en zangsolisten. 18.50 Re
geringsuitzending: De aanmelding van
eerstejaarsstudenten in de tandheelkun
de voor het studiejaar 1964-1965, door
prof. dr. H.M.J. Scheffer. hoogleraar
directeur van het tandheelkundig insti
tuut van de Rijksuniversiteit te Utrecht.
19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.25
Boekbespreking voor de jeugd. 19.30
Vliegende schijven: verzoekprogramma
voor de militairen 20.20 Wie het weet,
mag het zeggen:: wedstrijd in muziek
literatuurkennis 20.50 Treffers.. van
overal: maandelijks overzicht van de
wereld-hitparade. 21.15 Halt!Wes-
terschelde. klankbeeld over de laatste
barrière tussen Europapoort en Calais.
21.35 Strijkorkest. 21.55 Lichte grammo-
foonmuziek. 22.15 22.25 Boekbe
spreking, 22.30 Nieuws. 22.40 Grarrimo-
foonmuziek. Vervolgens: Voor het
sneeuwgebergte, hoorspel. Daarna Gram-
mofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 M
V.A.R.A.12.20 Regeringsuitzending:
Voor de landbouw. 12.30 Mededelingen
t.b.v land- en tuinbouw 12.33 Tentoon-
stelhngsagenda. 12 38 Licht instrumen
taal ensemble. AVRO: 13.00 Nws. 13.15
Mededelingen, eventueel actueel of gram
mofoonmuziek. 13.25 Beursberichten.
13.30 Lichte orkestmuziek. 14.00 Kinder
koor. 14.20 Bij de tijd en bij dc thee:
gevarieerd programma. VPRO: 16.00
Klassieke muziek. 16.30 Inzicht en Uit
zicht, een halfuur voor wie tijd heeft om
te luisteren. 17.00 Voor de jeugd. 17.30
Ronduit, uitzending voor jonge mensen.
18.00 Nieuws 18.15 Lichte muziek. 18.30
Boekbespreking. 18.35 Klassieke gram-
mofoonmuziek. 19.00 Kiosk: bespreking
van artikelen uit. zojuist verschenen
weekbladen. 19.10 Jazzmuziek. 19.30
Kunstkroniek 20.00 Nieuws. 20.05 Glas
verpakking: de toekomst van het statie
geld, documentaire 20.30 Moderne or
kestmuziek (gr.). 20.50 Beta, nieuws uit
de wereld van de natuurwetenschappen.
VARA: 21.00 Promenade-orkest en so
listen: amusementsmuziek. 22.00 Mach
ten in onze economie, documentaire.
22.30 Nieuws. 22.40 Marimba: actuele
satirische kroniek. 23.10 Lichte grammo-
foonmuziek. 23.45 Socialistisch nieuws in
Esperanto. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL VLAAMS
324 m: 12.00 Nieuws 12.03 Grammo
foonmuziek. 12.15 Lichte muziek 12.50
Beursberichten. 13.00 Nws. 13.20 Satire-
i«faIJCtS" !4/00 Nieuws. 14.03 Schoolradio.
15.40 Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.03
Beuisberichtcn 16.09 Klassieke muziek.
MIA SMELT
Na afloop vertelden de bejaarde koor
leden hoe heerlijk zij het hadden gevon
den om eens hun. stem te laten horen
buiten eigen kringetje en nog wel in de
grote studio van de KRO. Wij zouden de
samenstellers willen adviseren het niet
bij deze geslaagde proefneming te laten.
(Advertentie)
„En nu.Groningen" luidt de titel
van een radio-uitzending van morgen,
waarin artiesten die in Groningen wonen
en werken een gevarieerd programma
presenteren vanuit „De Harmonie" te
Groningen.
Gastheer Cees de Lange ontvangt eerst
Johnny Holvast jr. die in dit programma
van zich laat horen als Be Dijkmeijer.
Hij zingt bekende songs in het Gronings.
o.a. „The street where you live". Het
vrouwelijke element wordt vertegenwoor-
dgid door Diana Beerta, dochter van de
bekende liedjesschrijver Eddy Kamstra.
Zij zingt enkele zeemansliedjes.
Dan is het de beurt aan de Groningse
studentenband Bragi. Omroeper Joop
Smits, Groninger van geboorte, zingt ver
volgens. begeleid door het tango-rumba
orkest Malando „Es war einmal ein Musi-
ker", natuurlijk ook in het Gronings.
Georg Petzinger vertolkt een lied van
Oude Pekela's burgemeester Scholtens:
„De kiepkerel" (De marskramer). De
heer Scholtens schreef dit lied enige jaren
geleden ter gelegenheid van het 350-jarig
bestaan van Oude Pekela. Via de Regio
nale Omroep Noord en Oost, die opnamen
uitzond van de feestelijkheden, werd het
lied zo populair, dat de RONO nadien
vele verzoeken om herhaling van de uit
zending moest inwilligen. Speurwerk van
regisseur Gé Gouwswaard leverde een
herontdekking op van de zanger Georg
Petzinger. Tenslotte komt een in Gronin
gen zeer populaire rock- en rollgroep
voor de microfoon „Little John and his
rocking Tigers". Voor de muzikale o
lijsting van al deze Groningse artiesten
zorgt het orkest van Malando met zang
van Francisca Deschamps en Frans
Wanders.
17.00 Nieuws 17.15 Lichte muziek. 17.45
Duitse les. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de
soldaten. 18.30 Moderne muziek. 19.00
Nieuws. 19.40 Accordeonmuziek. 19.45
Voor de natuurvrienden 20.00 Liedjes.
20.15 Theater- en filmkroniek 20.40
Vlaamse volksliederen en -dansen. 21.00
Boekbespreking. 21.15 Gevarieerde koor
muziek. 21.45 Volkskunde. 22.00 Nieuws.
22.15 Nieuwe grammofoonmuziek 22.55
De zeven kunsten. 22.50 Lichte muziek.
23.00 Nieuws. 23.05 Gevarieerde muziek.
23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL FRANS
484 m: 12.30 Gevarieerde muziek en
actualiteiten. 14.03 Gevarieerd program
ma. 16.08 Gevarieerde muziek. 17.00
Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30
Feuilleton. 18.40 Lichte muziek. 18.40
Lichte muziek. 19.08 Nieuwe grammo
foonmuziek. 19.30 Nieuws. 20.00 Liede
ren. 20.55 Het denkbeeldig concert. 22.00
Wereldnieuws. 22.15 Jazzmuziek.' 22.55
Nieuws.
Zaterdag 14 maart
HILVERSUM I 402 M
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Klassieke grammofoonmuziek. 7.45
Geestelijke liederen. 7.55 Overweging.
8.00 Nieuws. 8.15 Strip voor de jeugd.
8.20 Djinn: gevarieerd programma.
HILVERSUM II 298 M
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend
gymnastiek 7.20 Socialistisch strijdlied.
7.23 Lichte grammofoonmuziek. (7.30
Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nws.
en socialistisch strijdlied. 8.18 Lichte
grammofoonmuziek8.30 Wegwijs: tips
voor trips en vakantie. 8.40 Lichte gram
mofoonmuziek. 9.00 Loon naar werken,
praatje. 9.10 Klassieke grammofoonmu
ziek. VPRO: 9.40 Bijbelse miniaturen,
lezing. 9.55 De Jonge Gezinnen Bewe
ging, gesprek. VARA: 10.00 Buitenlands
overzicht. 10.15 Geknipt voor herhaling.
11.00 Licht ensemble en zangsolisten.
11.2.5 Techniek en leven - Psychotech
niek, discussie.
.■mOi
De KRO presenteert om 19.30 uur op
Hilversum I (402 m) een grammofoon-
platenprogramma. Daarna volgt om 20.20
uur de wedstrijd „Wie het weet mag het
zeggen". Vervolgens worden om 20.50 uur
„Treffers van overal" uit de wereldhit
parade uitgezonden. Het klankbeeld „Halt
Westerschelde" kunt u om 21.15 uur be
luisteren en om 22.40 uur volgt het pro
gramma „Avondtheater" met o.a. het
luisterspel „Voor het sneeuwgebergte".
Voor de VPRO musiceert om 20.30 uur
op Hilversum II (298 m) het Conservato
rium-orkest o.l.v. Jean Marinon. Om 21
uur speelt het Promenade-orkest o.l.v.
Gijsbert Nieuwland. Drie journalisten
om 22 uur over „Machten in onze
Het magazine „Marimba"
wordt om 22.40 uur ten gehore gebracht
en tot besluit volgt om 23.10 uur het
platenprogramma „Prettig weekend".
De KRO start om half acht met een
jongerenconcert door het Kunstmaand-
orkest o.l.v. Anton Kersjes. Uitgevoerd
wordt de Rapsodie in Blue van Gershwin
door de pianist Daniel Wayenberg met
orkest. Na het journaal volgt om 20.20 uur
de rubriek „Brandpunt" en om 20.50 uur
het muzikaal kansspel „Ja of nee" uit
Treslong te Hillegom. Een aflevering uit
de filmserie „Bonanza" wordt om 21.30
uur vertoond en om 22.20 uur houdt pater
I. Mijnsbergen osa de vierde vasten-
epiloog. Tenslotte is er om 22.30 uur het
tweede journaal.
Heel wat beter dan het amateuristische
televisiespel van vorige week (Alexan
der Ramati's „Vijanden van het licht")
was het stuk van gisteravond, „De zwa
nen van de Theems" van de Nederlandse
auteur Cees Nooteboom. Dit spel met
een afschuwelijke navrante inhoud welis
waar, maar ook een helder gecomponeerd
stuk drama met goed geschreven dialo
gen. De karakters zijn scherp getekend
en zij kwamen onder regie van Willy
van Hemert ook goed uit de verf
dank zij het talent van Jan Lemaire,
Magda Janssens, Henny Orri, Allard
v. d. Scheer, Heieen van Meurs, Hetty
Beck en Ramses Shaffy.
In haar actualiteitenrubriek bracht de
VARA een interessante reportage over
Franco's Spanje, het voortdurend doel
wit van socialistische ketterjacht. De fei
ten werden soms wat vreemd gecombi
neerd. Tegenover de democratische
ideeën van de monniken van Montser-
rat stelde men als teken van het onver
draagzaam Spaanse katholicisme de
folkloristische processies die in de Goede
"Week door Salamanca trekken. Een ge
zocht en niets bewijzend contrast. Het
Nederlandse katholicisme heeft toch
ook niets met carnaval en aswoensdag
te maken? Waarmee overigens niet ge
zegd is dat wij grote bewonderaars van
de Spaanse politiestaat zijn. Uit de re
portage bleek overigens ook dat er lang
zaamaan een andere wind opsteekt.
K. B.
IN EEN gracht te Bergum is het stof
felijk overschot gevonden van een 76-
jarige man. Aangenomen wordt dat hij
tijdens een wandeling is verdwaald, in de
gracht gevallen en verdronken.
EEN TWAALFJARIGE jongen heeft gis
teravond vijftig koeien gered uit de
brandende boerderij van zijn vader in
Genderen. Hij rende naar de stal, sneed
de dieren los en dreef ze naar buiten.
De boerderij is geheel uitgebrand.
Vrijdag 13 maart
NTS: 14.00 Schooltelevisie: Bouwvak
kers der naastenliefde (herhaling van
dinsdag 3 maart jl.). 14.25-14.50'School-
televisie: Mechanisatie (herhaling van
dinsdag 10 maart jl.). KRO: 19.30 Con
cert voor jongeren: Kunstmaandorkest.
NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht.
KRO: 20.20 Brandpunt. 20.50 Ja of nee,
een muzikaal kansspel. 21.30 Bonanza,
tv-film (dl 4). 22.20 Zie de mens, de
vastenepiloog. NTS: 22.30-22.35 Journaal.
FRANS BELGIë: 15.05 Schooltelevisie.
18.30 Berichten. 18.33 Engelse les. 19.00
Katholieke uitzending. 19.30 Janique
Aimée (16) filmfeuilleton. 20.00 Journ.
20.30 Lieutenant Tenant, spel. 22.00 Kunst
literaire- en theaterkroniek. 22.30 Jour
naal.
VLAAMS BELGIë: 14.05-15.15 School
televisie. 19.00 Franse les. 19.20 Pro
gramma voor de teenagers. 19.50 De
weerman. 19.55 Sport. 20.00 Nieuws 20.20
Liedjesprogramma. 21.00 De coliectie,
spel. 22.15 Nieuws. 22.25-23.15 Close-up
van een Poolse cineast
Vanavond biedt de KRO-televisie
in het voorprogramma een half
uurtje muziek van het Kunst
maandorkest, speciaal bestemd
voor de jongere kijkers. Solist is
Daniël Wayenberg, die een vooral
bij de jeugd erg geliefd stuk speelt,
nl. de Rhapsody in Blue van Ge
orge Gershwin, de te jonge ge
storven Amerikaanse componist,
die probeerde een brug te slaan
tussen de jazz en de klassieke
muziek. Behalve zijn negeropera
Porgy and Bess" is zijn Rhapsody
in Blue daarvan een sprekend
voorbeeld. De jongeren kennen
Gershwin voornamelijk van zijn
vele populaire songs; de kennis
making van deze avond zal hen
zeker bevallen. Daniël Wayenberg
is een nog jonge, maar zeer be
gaafde pianist, die enkele jaren
geleden vooral van zich deed
spreken, toen hij de Franse onder
scheiding kreeg voor de beste
pianoplaat van het jaar.
(Advertentie)
Wij herinneren ons maar al te goed
de serie programma's, die op de Ne
derlandse beeldbuis kwamen, samen
gesteld uit oude Pathé-journaals.
Deze serie werd tamelijk snel afge
broken. Wellicht bestaat de mogelijk
heid nog eens zo'n brok wereldge
schiedenis in beeld aan de kijkers te
tonen. Er is veel materiaal voorhan
den. De Zweedse tv heeft onlangs'be
slag weten te leggen op de meest vol
ledige filmarchieven, die bewaard zijn
gebleven, namelijk de complete voor
raad oude journaals van Svensk film
industrie. De films beslaan de perio
de van 1897 tot 1960 en geven een
beeld van allerlei belangrijke gebeur
tenissen op elk gebied en van vele
landen. Zo zijn ook bijna alle Olym
pische Spelen op het celluloid be
waard gebleven. De Zweedse tv heeft
grote plannen met deze kostbare aan
winst.
(Advertentie)
21)
Hij zou met Joep en oom Chris die
avond een oud jodenechtpaar halen, dat
ze van een groep uit een naburig dorp
hadden overgeenomen.
,,Wat ze kwijt willen sturen ze ons",
bromde Joep, die naast tante Christina
kwam rijden.
Ze ging er niet op in, haar gedach
ten toefden nog bij die middag en de
houding van Chris. Ze werd altijd on
rustig als er in hun eensgezindheid een
breuk kwam. Heel diep in haar hart
groeide de overtuiging, dat hij toch ge
lijk had. Eindelijk zei ze: ,,Gek is dat,
nou schijnt de zon, We hebben een vro
lijke middag gehad, zover we kunnen
zien dreigt er nergens gevaar en toch is
het of er altijd een druk op je ligt,
of je nooit ergens voluit van kimt ge
nieten."
..Kom nou," zei Joep en keek van zijn
hoogte op haar neer, „alles gaat toch
zeker prachtig? De winter zijn we al
bijna door, onze organisatie wordt hoe
langer hoe machtiger, we kunnen al
haast een heel leger in het geweer bren
gen om de Duitsers te misleiden. Laten;
ze zich maar eens in de bossen wagen!"
„Och", antwoordde tante Christina wat
ongeduldig, „ik bedoel niet dat ik bang
ben, maar je kunt toch nooit vrij adem
halen zolang er nog een Duitser aan
deze kant van de grens is."
„Och, maar ze gaan eraan!"'zei Joep
optimistisch.
Heintje die de laatste woorden gehoord
had, draaide zich op zijn fiets om en
vroeg met verwonderd opgetrokken
wenkbrauwen, wat hem een enigszins
dom uiterlijk gaf:
„Denkt tante Christina soms, dat ze
er niet aan gaan?'
„Natuurlijk niet!" zei ze verontwaar
digd. Ze slikte de woorden in, die haar
op de tong brandden. „Maar wanneer,
wanneer? Het kan nog wel zo lang du
ren."
Ze fietsten langs de tuin van een klei
ne hoeve aan het fietspad dichtbij de
grote weg. Christina zag hoe de sneeuw
klokjes omhoogpriemden uit de zwarte
aarde, de krokussen zouden volgen, na
de narcissen, de tulpen, de hyacinten en
nog zoveel voorjaarsbloemen meer. Nee,
ze had er niet van genoten, van het mo
ment af, dat de bezetter met zijn lompe
laars alles had ontheiligd. Misschien
voelden mannen dat niet zo.
„Wat kijk je toch somber, vrouw,"
zei Chris, toen hij die avond opgewekt
van de geslaagde tocht met de joden
terugkwam.. Joep was bij Heintje in de
ondergrondse hut achtergebleven. Ze
waren heel alleen, al had het de hele
avond door druk gelopen. „Somber? He-
lemaal niet, maar ik ben moe. We moes
ten maar naar bed gaan. Morgen is het
bonnendag. Gert heeft de nieuwe kaar
ten al gebracht. Hij moet ze nu overal
vandaan halen, onze gemeente kan er
zoveel tegelijk niet meer opleveren."
„Het is prachtig werk wat de jongens
doen. Ik geloof niet, dat de mensen be
seffen wat ervoor gewaagd wordt".
„En hoevelen ermee gaan, noch de
mensen in het Geheime Dorp, noch de
mensen daarbuiten snappen dat."
„Lieverd, ben je verdrietig?" vroeg
hij weer. Toen legde zij haar hoofd te-
geh zijn arm en zuchtte:
„Ik weet het niet, Chris, ik voel me
niet gerust."
„Egelpennen"?
„Nee".
„Is het de film die je dwars zit?"
Ze knikte.
„Kom nu, dwaze meid, dat is nu een-
S
maal gebeurd, daar moet je niet over
inzitten."
Om haar af te leiden vertelde hij haar,
toen ze in bed lagen, over de tocht met
de joden. Er was een oud heertje bij,
maar hij leek al dadelijk niet erg enthou
siast over het hele gedoe. De bossen
rondom vond hij naargeestig en toen hij
de hutten zag, wilde hij het liefst rechts
omkeert maken.
Christina's belangstelling was gewekt.
„Waar heb je hem ondergebracht?"
vroeg ze.
„In de villa".
Ze zat meteen rechtop in bed.
„Je meent toch niet, dat je hem in het
lege onderbed gestopt hebt?"
„Ja, waarom niet, er wqs nergens an
ders plaats."
„Lieve hemel, weet het dan niet, dat
daar de jongen slaapt, die het 's nachts
nog wel een in zijn bed doet?"
Ze begon ineens onbedaarlijk te la
chen, toen ze zijn verbouwereerde ge
zicht zag.
„Hoe kan ik dat nu van tevoren we
ten?" zei hij een beetje boos. „Waarom
leggen jullie dat wurm dan niet bene
den?"
Binnenkort worden de Russen,
die tot dusver kameraden waren,
heren. Er is al een wetsontwerp op
gesteld, dat deze ernstige zaak re
gelt. Voor de laatste maal zal aan de
kameraden van de Opperste Sov
jet gevraagd worden hun stem uit
te brengen en na hun aller ja zul
len zij, en alle Sovjetburgers, met
„mijnheer" aangesproken worden.
De vrouwelijke kameraden zullen
„mevrouw" genoemd mogen wor
den.
Dit is een belangrijker politiek
feit dan het kernstopverdrag of het
Pact van Warschau. Na de revo
lutie werd het herendom afgeschaft,
klassen bestonden niet meer en alle
Russen werden kameraden. De een
voudigste burger mocht de eerste
aller Russen simpeltjes met „ka
meraad" aanspreken, want kame
raad premier was immers één met
hem.
Doch ziet, na nog geen halve
eeuw van kameraadschap doet zich
de behoefte voelen aan wat af
stand. De kameraden hebben het
ver geschopt: ze kregen televisie
en een gasgeyser, het leven werd
wat aangenameren wanneer je dan
nette overhemden of modieuze
hoedjes gaat dragendan voel je
je langzamerhand zoveel meneer
of mevrouw dat je ook wel als zo
danig aangesproken wilt worden.
Een verderfelijke burgerlijkheid?
Weineen, zegt kameraad, herstel:
meneer Adzjoebei van de Isvestia,
we gaan aan de aanspreektitels
„meneer" en „mevrouw" een nieu
we, communistische inhoud geven.
De Russen blijven dus wèl commu
nisten, doch als zodanig zullen zij
héér zijn. Communistische heren in
een heerlijke communistische heil
staat.
De verhouding tot de niet-kame-
raden, de imperialisten van het
Westen, wordt wel wat ingewikkel
der. Toen alle Russen nog kame
raden waren, was de zaak duide
lijk: wie in het buitenland geen ka
meraad was, heette „meneer". Dat
hield een veroordeling in. Kroestjev
zei tegen de Amerikaanse ambas
sadeur uiteraard geen „kameraad"
doch „meneer". Dat betekende: jij
hoort niet bij ons.
j) Nu ook de kameraden meneer
worden, vervalt dat onderscheid.
Maar goed, we zijn intussen, hoe
wel nog lang niet in het stadium
van „alte Kameraden", al een tikje
beter bevriend met de Russen. 'Ze
lusten zelfs al brood van ons graan.
Mocht mijnheer Kroestjev niet
temin voor een duidelijk onder-
scheid tussen zijn tot heren geëvolu-
t eerde onderdanen en de botte bour
geoisie van de westelijke wereld
voelen, dan zou hij ons misschien in
het vervolg „kameraden" kunnen
noemen.
Ik heb er geen bezwaar tegen. Als
hij maar heer blijft.
PRAET-MAECKER
Horizontaal:
1. bepaalde schildpad
2. aardrijkskundige aanduiding
soort vis muzieknoot
3. lengtemaat onmeetbaar getal
4. plaats in Gelderland oude maat
5. dus (Latijn) onbep. telwoord
6. strafwerktuig godin van de da
geraad
7. rund Engelse ontkenning
8. naschrift deel van het oor
pers. vnw.
9. uitgestotene
Verticaal:
1. ambtshalve roem meervoud
(Latijn)
2. melaatse
3. schrijfkosten
4. slee muzieknoot
5. eer gelooide huid
6. landbouwwerktuig Chines*
munt
7. lange latten
8. tweespraak
9.rivier in Italië snijwerktuig
boom
•sa saui od q
3ooieip *8 uaied n 39 '9 J93ï
uiao.i 's ei Je -f saSaj 'g soo-id
*9I 'Z Id J99 0J I J-H3A
eijed '6 Pi
sd "8 ou so 'i soa aoj '9 an*
o8j3 g uree ada -f rd ia g
op 3oi p z 'I 'HOH
:Suissoi(lQj
392
VRACHTAUTO (1)
Een Amsterdamse puinhandelaar Is
vorige week geverbaliseerd omdat hjj
zonder rijbewijs een kasteel van een
vrachtauto bestuurde. Bij een klein
verhoortje bleek, dat de vrachtwagen
chauffeur al 19 jaar zonder rijbewijs
rondtufte. „Werd u dan nooit gecon
troleerd?", vroeg de agent die hem
op de bon slingerde. „O jawel," zei
de vrachtautobestuurder, „maar dan
stapte ik uit en vroeg de agenten de
weg. Die werd me dan netjes gewe
zen. Naar mijn rijbewijs werd niet
meer gevraagd..."
VRACHTAUTO (2)
In de buurt van Sneek wenste een
rijkspolitieman een remproefcontrole
uit te voeren op een zéér oude vracht
auto, die knarsend over een landweg
reed. De politieman zei tot de chauf
feur: „U rijdt met een gangetje van
30 kilometer voor me uit. Als ik
claxonneer dan stopt u." De politie
man kroop in zijn patrouillewagen en
volgde de vrachtauto. Na enkele hon
derden meters volgde het waarschu
wingssignaal. De oude vrachtknots
stopte als een blok. De patrouille
wagen vloog er met een vaart boven
op. De vrachtwagenchauffeur zei
daarop korzelig: ,,Möt dat nou?"
KWADE MAAND
Duitse professoren hebben bere
kend, dat de mgeste hartaanvallen
optreden in de maand januari. Boven
dien is gebleken, dat de maandag een
fatale dag voor hartpatiënten is. Op
zondagen en tijdens de vakanties ko
men de minste hartaanvallen voor.
Vijfentachtig procent van een be
paalde groep hartpatiënten die aan
hun kwaal overlijden, zijn zware ro
kers. Als middel om hartaanvallen te
voorkomen adviseren de geleerden:
zwemmen en fietsen.
MAROLLEPUT
Onze correspondent te Marolieput
wijst ons met nadruk op enkele merk
waardigheden rond de persoon van de 1
verloofde van prinses Irene, de 1
Spaanse Don Carlos. Successievelijk,
aldus onze man te Marolieput, is het
volgende bekend geworden: a) Hij
heet geen Carlos, b) Hij is geen Span- i
jaard en c) hij is ook geen „don".
Onze correspondent adviseert de re
gering daarom met klem een onder- 1
zoek in te stellen aangaande de vraag:
bestaat hij wel?
BLIKSEMS
Een 83-jarige Zweed, Emil Blixt t
genaamd, is vorige week vader ge-
worden. Het was het twaalfde kind
dat zijn veertigjarige vrouw hem
schonk. Emil werd door allerlei kran
ten opgebeld en steeds zei hij: „Maak
het kort, want ik sta juist luiers te 1
wassen." Emil heeft nu vijf zonen, 1
die allemaal Kniit heten. Zijn zeven 1
dochters heten stuk voor stuk Viola,
naar hun moeder. De achternaam van i
Emil, Blixt, is het Zweedse woord i
voor „bliksem".
13 maart 1914. In de beiersche Kamer is 4
gisteren het centrumsvoorstel ter be-
strijding der onzedelijkheid behandeld,
vooral beoogend, schrijft de Msb., de
jeugd te beschermen tegen de gevaren,
die haar reinheid bedreigen. Het een- i
trumslid, freiherr Von Freyberg, licht-
te zijn voorstel toe. Hij besprak den
teruggang der geboorten, welke alom
in Duitschland te konstateeren valt, 4
en wees daarbij op den heilzamen in- 4
vloed, die de katholieke moraal ter t
voorkoming van de bekende slechte
praktijken uitoefenit. Vervolgens toon-
de de spreker aan, hoezeer de onze-
delijkheid in het algemeen, vergeleken
bij vroeger, achteruit is gegaan, en be-
streed ten slotte de veronderstelling,
dat het voorstel beoogde de kunst te
benadelen. Er was echter zeer veel
wat voor kunst en wetenschap werd 1
uitgegeven, docht niet op die bena
ming aanspraak kon maken. Minister
Frhr. v, Soden verklaade zich met de
.trekking van het voorstel eens. Over
anstoot gevende winkeluitstallingen,
ver de bestrijding der reklame voor
nti-konseptioneele middelen en over
ie bars en bierkneipen, voor onzede- 1
ijke doeleinden gebruikt, was een
mtwerp bij de Rijksdag ingediend,
let voorstel werd hierna aangenomen;
le liberalen en socialisten stemden
tegen.
„Omdat de dokter zegt, dat het kind
zover mogelijk van de vochtige grond
moet slapen."
„Weten de anderen dat dan niet?"
„Waarschijnlijk wel, maar wat kan
hun dat schelen. Het kind zelf zal er
zijn mond niet over opendoen, die krijgt
er al genoeg voor op zijn kop."
„Nu," zuchtte Chris, „we zullen er het
beste maar van hopen. Jij moet die boel
morgen maar regelen. Die Duitse fami
lie moet je ook maar weer laten ver
huizen. Er is geen land met ze te be
zeilen, zeggen de mensen, met wie ze
nu samenwonen."
Christina zag er ineens strijdlustig uit.
Ze zwiepte de naar voren gevallen
vlecht op haar rug.
„Wacht maar, ik zal ze verbannen
naar de verste hoek van het terrein, al
moet ik er het hele Geheime Dorp
voor ondersteboven keren". Ze trok met
een ruk het licht uit.
Oom Chris grinnikte en toen ze vroeg
waarom, zei hij: „Nu, daarnet dacht ik
heus, dat je aan de grond zat, maar
ik zie dat ik me vergist heb."
En de volgende morgen, toen ze aan
het ontbijt zaten, stond Heintje al voor
hen met het opgewonden heertje. Ze
'waren tegen alle kampregels in naar
hier gekomen, maar het mannetje was
niet te houden geweest. Om drie uur in
de nacht was het ongelukje gebeurd,
waar Christina voor gevreesd had. Toen
wou hij direct weg; het hele dorp was
eraan te pas gekomen. Ten einde raad
was een van de jongens Heintje gaan ha
len uit de ondergrondse hut. Die had
hem weten te bepraten om te wachten
tot het licht werd. Op staande voet wou
hij teruggebracht worden naar de plaats,
waar hij vandaan kwam. De veront
waardiging over wat hem aangedaan
was. was nog niet geluwd. Oom Chris
kon praten als Brugman, tante Christi
na sussen en bezweten, Heintje lachen
zoveel hij wilde, het heertje wou en zou
terug. Toen hakte oom Chris de knoop
door en zei kwaad: „Breng hem dan
maar terug, maar wees voorzichtig. Ik
wil niet, dat iemand de dupe wordt van
dezeonverantwoordelijke gang van za
ken!" En zonder de man nog met een
blik te verwaardigen, keerde hij naar
zijn thee en z'n eitje terug. Christina
troostte hem: „Wees blij, dat je er van
zo een af bent!"
Hij zei nog verontwaardigd, maar toch
al met de ondergrond van een lach,
toen hij in haar vrolijke ogen keek: „Het
Geheime Dorp is geen hotel!"
„Nee, maar in een hotel zullen je zul
ke schokkende dingen ook niet overko
men".
Ze hadden echter te vroeg gejuicht. Te
gen de avond reed er een auto voor en
tot hun grenzeloze verbazing stapte het
heertje eruit. Hij stond kennelijk verle
gen voor oom Chris en deed het droeve
relaas van zijn terugkeer. Ginds wilden
ze hem ook niet meer hebben; zijn
plaats was alweer ingenomen. Waar
moest hij nu heen?
„Gaat u eerst maar eens zitten," zei
oom Chris.
Het heertje zakte gehoorzaam neer op
de punt van een stoel. Een poosje liep
oom Chris op en neer, zoog dikke rook
wolken uit zijn pijp. toen hield hij stil
vlak voorliet mannetje, dat nerveus met
zijn vingers speelde.
„Ik wil het nog een keer met u pro
beren, maar u moet beloven dat u nooit
meer zult proberen het kamp te verla
ten, wat voor rare dingen u ook be
leeft."
(wordt vervolgd)