JAN LEMAIRE 80 JAAR HET GEHEIME DORP Geregeld stakingen bij Franse en Italiaanse t.v. FAR VER VLOERKLEED FEST Programma's radio en t.v. Marechaussee aan de grens KUNST Luister naar Baarn en Elslo ■gmissen uit Terugblik DOOR H. v. Nijnatten- Doffegnies Jarige toneelspeler vanavond in t.v. -stuk van C. Nooteboom Stilzitten Radio Televisie Vlaamse quiz in ons land Kjik naar 7 8 9 ilenvfeuilleton- Uit opa's krant DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 12 MAART 1964 heel wat lekkerder! Rumstaafjes 85 cent Hazelnootwafels 80 cent Turljner wafels 85 cent Sneeuwwafels 59 cent De oude stoere Jan Lemaire blijft bij de tijd. Vanavond speelt deze vitale acteur, die gisteren zijn tachtigste verjaardag vierde, de rol van de oude KNIL-officier De Vries Huydecoper in het tv- stuk „De zwanen van de Theems" van Cees Nooteboom. Regisseur Willy van Hemert is erin geslaagd een opvallend sterke bezetting voor dit spel bijeen te krijgen. Naast Jan Lemaire spelen Hetty Beck, Magda Janssens, Henny Or- ri, Alard van der Scheer, Heieen van Meurs en Ramses Shaffy. Cees Nooteboom ontleende zijn mate riaal voor dit tv-spel aan het milieu van bejaarde en vroeger welvarende oud- Indische gasten. In een oude Hilversumse villa speelt zich het leven af als een luchtledig tussen oude glorie en harde werkelijkheid. Het wordt als het ware een wachten op de dood. Oorspronkelijk schreef de jonge Noo teboom dit werk voor het toneel en hij mocht het genoegen smaken dat het in 1959 door de Nederlandse Comedie op het repertoire werd genomen. De tele- visie-adaptie van dit toneelstuk is echter in veel soberder taal gegoten, want Noo teboom munt niet uit in kieskeurigheid. De keuze van zijn personages, de ach tergronden en de verhoudingen, daarge laten geldt dit vooral voor de kunstgre pen die hij toepast om boeiend te zijn, spanning te bereiken en de narigheid nog eens extra te beklemtonen. Hij be handelt in extenso de gedoemde uitzicht loosheid van mensen die, half gestorven eigenlijk al, alles hebben verloren en niets hebben te winnen. Wij denken hier aan de beschrijving van de hoofdpersoon, de jonge Anna (Henny Orri) met haar gefrustreerde bin ding met de oude oom (Jan Lemaire) en diens bejaarde zusters. De buurjongen Peter (Ramses Shaffy) vermag zelfs geen verandering te brengen in deze nare si tuaties. Het is een weinig florissant ver haal en Nooteboom vergeleek de hoofd personen met de zwanen op de Theems, die zich niet meer van het water konden verheffen omdat hun veren overdekt wa ren met een dikke en voor de vogels noodlottige laag stookolie. Jan Lemaire met zijn markante kop genoot zichtbaar tijdens de camera-repe tities van zijn grote en zware rol in dit tv-spel. Tijdens een korte thee-pauze wilde hij maar weinig vertellen over zijn rijke carrière. Hij speelt momenteel een prachtige oude arbeider in „Schakels" van Heyermans bij het Nieuw Rotter dams Toneel. Hij is voortdurend op reis, maar dat deert hem weinig. „Stilzitten is de pest voor een acteur", zei hij zelf verzekerd. Maar ik heb mijn hele leven hard moeten werken en dan raak je eraan gewend. Ongeveer 55 jaar heb ik op alle denk bare tonelen in het land gestaan. Dertig jaren geleden, toen de radio nog in de kinderschoenen stond, behoorde ik tot de eerste hoorspelacteurs. Toen ik eraan begon wist ik niet dat er zo'n grote invloed van de radio uitging. Ik speelde toen „Mooie Karei" in Querido's toneel stuk „De Jordaan", dat voor de radio als hoorspel was bewerkt. Daags tevo ren kreeg mijn vrouw een dokter en Advertentie^ toen ik als gelukkige vader na de radio- uitzending mijn kind ging aangeven bij de burgerlijke stand, ging er een hoera tje op onder de ambtenaren, die riepen: „Jongens, dat is nu mooie Karei' en ze kwamen me allemaal gelukwensen". Le maire bleef de radio twintig jaar trouw en ging in Hilversum wonen, vlak naast Hetty Beck die samen met hem in de hoorspelploeg zat. Het is ondoenlijk om alle stukken te noemen, waarin hij excel leerde. Vanavond viert hij, een dag te laat, zijn tachtigste verjaardag voor het kijkend publiek en na de uitzending zal deze le venslustige Lemaire de toeschouwers in de huiskamers kunnen bedanken, omdat ze in al die 55 jaren door het gehele land naar hem hebben geluisterd en gekeken. Jan weet, wat het toneelspelen betreft, van geen ophouden, want zojuist heeft hij bij zijn Rotterdams gezelschap weer bijgetekend voor het twaalfde seizoen FARVERFEST: vloerkleed met zéér hoge pool, vachtzacht, grote scala van tinten, effen, j gemêleerd of gedessineerd. I Vraag folder F10 aan Veneta N.V., Hilversum. De tachtigjarige Jan Lemaire viert vanavond zijn verjaardag in de Ne derlandse huiskamers in een hoofd rol in Cees Nootebooms' t-spel: De zwanen van de Theems". De vitale en levenslustige acteur speelt dan de rol van de oud-kolonel van het KNIL, Arthur de Vries Huydecoper. Hier speelt hij een scène met Henny Orri. Zoals bekend gaat er de laatste week maanden duren. Dit zou bijvoorbeeld be- geen dag voorbij of er staan in de dag bladen berichten uit Frankrijk en Italië over stakingen bij de radio en televisie. Zo werden bijvoorbeeld al lang tevoren aangekondigde programfna's van de RTF op het laatste ogenblik afgelast, omdat het tv-personeel in een felle strijd ge wikkeld is met de regering. Zij beschuldigden de overheid ervan, dat ze de radio en televisie als politieke machtsmiddel misbruikt. In een officiële verklaring van de vakbonden wordt zelfs gezegd, dat de kijkers worden misleid door valse voorlichting. Elke dag maken de vakbonden tevoren bekend of het personeel wel of niet staakt. Bovendien weigeren de tv-mensen om overuren te verrichten, zodat het gehele zendschema in duigen valt. De Franse kijkers komen dagelijks voor andere „verrassingen" te staan en de tv-mensen bieden dan ach teraf hun verontschuldigingen aan voor dit ongerief. Ook in Italië is het lang geen koek en ei tussen de RAI en de vakbonden. Voor al de vertegenwoordigers van de uit voerende kunstenaars laten zich niet on betuigd, hetgeen tot resultaat heeft ge had, dat men elke medewerking weigert aan Eurovisie-uitzendingen. Een en an der kan volgens ingewijden wel enige Het NCRV-programma op Hilversum I (402 m) wordt om 19.50 uur geopend met het programma „Wij poetsen de plaat". Vervolgens kunt u om 20.10 uur luisteren naar het serie-hoorspel „De jeugd op eigen wieken". Het familiepro gramma „Samen uit - samen thuis" wordt om 20.35 uur uitgezonden. Rob van Wil genburg geeft om 22 uur een orgelcon cert in de Nicolaikerk te Utrecht. Ver volgens is er om 23 uur de rubriek „Pla- tennieuws" en om 23.30 uur de causerie „Een ooggetuige der inquisitie". De AVRO start om 19.30 uur op Hil versum II (298 m) met het jongeren programma „Eigen weg". Het Radio Ka merorkest musiceert om 20.05 uur o.l.v. Roelof Krol en om 21.20 uur kunt u luisteren naar een integrale uitvoering van het ballet „Daphnis en Chloë" van Ravel. Tenslotte volgt om 23.05 uur het platenprogramma „Discotaria". Donderdag 12 maart HILVERSUM I 402 m VPRO: 12,15 Leven op het land. gesprek 12.30 Land- en tuinb.mcded. 12,33 Deze week, praatjes on berichten 13,00 Nws. 13.15 Berlijns filharm. ork.. klass muz. 13.45 V.d. vrouw NCRV: 14.15 Volks- dansork. (gr.) 14,30 De Staatsgreep, hoor spel 15,25 Klass. gram. 16.00 Bijbeloverd. 16,30 Vocaal ens., geest, liederen 17.00 V.d. jeugd 17,40 Schoolzang 17,55 Metro- pole-ork. 18.15 Sportrubr. 18,30 Licht mstr. ens. 18,50 Sociaal perspectief, lez. 19.00 Nws. en wcerpraatje 19,10 Op de man af, praatje 19.15 Geest, liederen (gr.) 19,30 Radiokrant 19.50 Lichte gram. 20.10 op GiSen wieken, hoorspel (33) zl,35 Samen uit - Samen thuis, gevar. progr. ^2.00 Kerkorgelconcert, oude en moderne werken 22.30 Nws. 22,40 Avond- ir Boekbespr 23.00 Platennws. "?KRetuiBe der Inkwisitie. lez. 23,o5-24.00 Nws. HILVERSUM II 298 m AVRO: 12.00 Dansork. en zangsol. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12,33 Lichte or- kestmuz. (gr.) 13,00 Nws. 13,15 Meded event, act. of gram 13.25 Boursber. 13.30 Licht insfr. ens. 14,00 Bariton en piano, klass. liederen 14,30 Dieren in en rondom huis. progr. over huisdieren 1515 Lichte orkestmuz. (gr.) 15,30 Pianorec moderne muz. 16,00 Van vier tot vijf een radioprogr. in een Notedop 17,00 Minion n,55 Df gespr. brief 18.00 Nws. 18 15 Event, act. 18,20 Uilz. van de CHU Poli- xoeren. Nws. en comm. van de CHU 18 30 Lichte orkestmuz. 19,00 V.d. kind. 19,05 ai RdeJM0 Vd' 20.00 Nws. 1-05 Radio Kamerork. en sol., klass. en K 20'55 Geh°°''d, gezien, ge- ork ?°,n 21'20 Radi0 Filharm 22 5(1 vi 00r' m°derne balletmuz 228n vraveclmbel-rec., oude muz. (gr.) Nwe e? meded- 22.48 Act. 23,05 gram. 23,55-24.00 Nws. BRUSSEL VLAAMS Lichte"1™,,12'0?»Nws' 12'03 Gram. 12,15 hl 20 Kam '30 Beursber. 13.00 Nws. radio nTsT"2' 14'00 Nws' 14'03 School- 16 03 Rrt'm Amerikaanse muz. 16.00 Nws. Liederen Tfian1»,1?'09 Franse les 18-24 17 15 Am Moderne muz. 17,00 Nws. Nws irTST 1,7'25 V'd' kind- 18.00 her iari' ni soId' l8'28 Paardesport- r ir.i.4- Blaasmuz. 19,00 Nws 19 40 00 Modern 19'5° P°litieke tribune u Mode™e muz. 22,00 Nws. 22,15 Jazz- muz. 22.35 De zeven kunsten 22,50 Volks allerlei 23,00 Nws. 23,05 Opera- en belcan- toconc. 23,55-24,00 Nws. BRUSSEL FRANS 484 m: 12,30 Gevar. muz. cn act. 14,03 Gevar. progr. 16,08 Kamermuz. 17,00 Nws. 18.03 V.d. sold. 18,30 Feuill. 18,40 Lichte muz. 19,30 Nws. 20.00 Operettemelodiën 20,53 Hoorspel 22,00 Wereldnws. 22,05 Hoorspel (vervolg) 22,55 Nws. Vrijdag 13 maart HILVERSUM I 402 m KRO: 7,00 Nws. 7,10 Morgengeb. 7,15 Ouverture radio voor vroege mensen 7,55 Overw. 8,00 Nws. 8,15 Strip v.d. jeugd 8,20 Lichte gram. 8,50 V.d. huis vrouw 9,35 Waterst. 9.40 Schoolradio 10,05 Lichte gram. 10,20 In de platensoos, progr. voor oudere luisteraars 11,00 V.d. zieken 11,40 Gitaarduo 11,50 Als de ziele luistert, lez. HILVERSUM II 298 m VARA: 7.00 Nws. 7,10 Ochtendgym. 7,20 Soc. strijdlied 7.23 Lichte gram. (Om 7,30 V.d. voorpagina, praatje) 8,00 Nws. en soc. strijdlied 8,18 Lichte gram. 9.00 Gym. v.d. vrouw 9,10 Klass. en mo derne kamermuz. (gr.) VPRO: 9,40 Morgenwijd. VARA: 10,00 Schoolradio 10.20 Lichte gram. 11.00 V.d. vrouw 11,40 V.d. kleuters 11,55 Orgelspel. Donderdag 12 maart VARA: 15,00 V.d. vrouw 15,45 Pauze 16,00-16,15 V.d. kleuters 19,30 Progr. over nieuwe literatuur NTS: 20,00 Journaal VARA: 20,20 Achter het nieuws 20,45 Uit 21,10 De zwanen van de Theems, to neelstuk NTS: 22,45-22,50 Journaal. FRANS BELGIë: 14.15 Schooltelevisie 18,30 Berichten 18,33 Progr. v.d. kind. 19,00 Reflets du Libéralisme 19,30 Janique Aimée, filmfeuill. 20,00 Journaal 20,30 Appèl d'un Inconnu (Phone call from a stranger), film 22,10 Nwe. films 22,40 Journaal. VLAAMS BELGIë: 19,00 Engelse les 19,30 Veertiendaagse sportkroniek 19,55 Sport 20,00 Nws. 20,20 Wereldreiziger met de camera: Portret van een meisje, tv-feuill. 21,10 Reportage met een musi coloog 22,00 Progr. met filmnws. en fragm. uit nwe. films 22,45 Nws. Naar wij vernemen ligt het in de be doeling van de AVRO om een televisie uitzending van de Vlaamse quiz „Een tegen allen" ook in ons land uit te zen den. Chef-producer Karei Prior heeft vorige week zelf in dit spel meegespeeld en was enthousiast over de goede pre sentatie en voorbereiding door de Vlaam se t.v. De formule van deze quiz berust op een idee van de Parijzenaar J. P. Blon- deau en werd daar reeds, voordat de BRT met de uitzendingen startte, op het scherm gebracht. Het succes in Frankrijk was niet zo groot als in België, omdat de vragen veel te academisch waren. Bij onze zuiderburen werd deze formule ge wijzigd. Daar moet een kandidaat aan de vertegenwoordigers van een stad tien vragen stellen, vijf theoretische en vijf praktische opdrachten. Ditmaal moesten de inwoners van Zelzate hun mannetje staan. Het gelukte hen na een uiterst spannende wedstrijd alle vragen en op drachten goed te vervullen. De AVRO- televisie is nu voornemens om voor het volgende seizoen een Nederlandse for mule van deze quiz in zes afleveringen te presenteren. II(Ml De VARA opent om half acht het pro gramma met een bijdrage over nieuwe literatuur onder de titel „De beste ge dichten schrijft men al aardappelen schil lend". Na het journaal volgt om 20.20 uur de rubriek „Achter het nieuws" en om 20.45 uur het programma „Uit" van Ellen Blazer en Berend Boudewijn. De hoofdschotel vormt om 21.10 uur de op- \oering van Cees Nootebooms stuk „De zwanen van de Theems". Tot besluit is er om 22.45 uur het tweede journaal. (Advertentie) tekenen, dat reeds aangeboden Eurovisie uitzendingen van de RAI aan de andere Europese partners geen doorgang kun nen vinden. Hieronder bevinden zich een reportage over de officiële in ge bruik neming van de St.-Bernhardtunnel, een documentair programma over Mi chelangelo en op eerste paardag de recht streekse uitzending van de zegen „Urbi et orbi" door paus Paulus VI. Wat de reportage over de Bernhardtunnel op 18 maart a.s. betreft, bestaat er nog de mogelijkheid, dat de Zwitserse televisie voor de benodigde faciliteiten zorgt. Maar ook daarover bestaat nog geen enkele zekerheid Mochten de stakingen in Frankrijk en Italië niet snel tot een ein de komen, dan zullen de tv-kijkers in de andere landen heel wat interessante uit zendingen moeten missen. Over de voetbalwedstrijd PSVZürich, die het leeuwendeel van de televisie avond opeiste, zal de sportcollega op zijn pagina u beter kunnen inlichten dan de bespieder van dit avondprogramma, die u allereerst vertellen wil dat voor zijn part de hele Herrie om Harrie feuilleton voortaan van het scherm mag blijven. Geen mens die hier iets aan mist. Gelukkig was Nico van Vliet op deze NCRV-avond met zijn opinieru briek een lichtpunt. Hij had een aantal actuele onderwerpen op het programma staan, waarbij o.m. bleek dat Nederland democratischer wil zijn dan zijn regering: 62 procent deed n.l. wel eens te willen proberen met de communisten op het televisiescherm in het kader van de politieke partijen ter beschikking gestel de zendtijd. Er was een boeiende Tel- lem-reportage, de deelnemers zijn er thans in geslaagd de grotten te bereiken en dit resultaat werd vastgelegd in een boeiende film. Het Korps Marechaussee zal voorlopig belast blijven met de bewaking van onze grenzen, heeft de minister van Defensie besloten. Wel is er over deze kwestie nog interdepartementaal overleg gaande, spe ciaal met het ministerie van Justitie, waaronder de grensbewaking valt. Defensie zou er bij Justitie op hebben aangedrongen de financiële bijdrage, die dit departement in de kosten van de grensbewaking levert, te verhogen. Daar voor schijnt minister Scholten weinig te voelen, hoewel hij nog geen definitief standpunt heeft ingenomen. Zoals bekend werd het terugtrekken van de marechaussee van de grenzen in studie genomen als onderdeel van staats secretaris Haex' bezuinigingsactie, die bekend staat als „operatie chirurg". Een van de sympatiekste kanten van onze overheid vind ik haar bereidwilligheid onze nationale kunst geldelijk bij te staan. Er is destijds zó lang geroepen dat het een schandaal is dat burgerlijk Ne derland zijn kunstenaars maar laat verhongeren, en dat het rijke talen ten van overigens straatarme arties ten laat verkommeren op lekke zolderkamertjes, dat Den Haag ijlings is gaan subsidiëren. En dat is fijn, want een onbegrepen jonge man die onbegrepen (want onbe grijpelijke) verzen dicht heeft nu tenminste een bronnetje van in komsten om de verteringen in het kunstenaarscafé te voldoen. In een van onze boeiende literaire periodieken waren onlangs iner i adembenemende gedichten van ene i C. B. Vaandrager opgenomen, eik- gedichtje, schoon kort, in het wit van een ganse pagina gedrukt, als een fonkelend sterretje in een iveids firmament. Vol eerbied tuil ik er twee van citeren: „De kroketten in het restaurant zijn aan de kleine kant" en „De UITGANG heeft ver trouwde proporties De diepere gedachten die aan deze sterke extracten ten grondslag lig gen, kunnen me uren uit de slaap houden. En ze inspireren, moet ik bekennen, de gevoelige ziel die ik ergens wel ben. Ik kan er niets aan doen, ik voel als ik dat lees, dat ik ook dichter moet zijn. „De berichten in de krant, zijn aan de lamme kant". i Dat heb ik zelf bedacht. Goed, een i beetje plagiaat is het wel, maar ik hen nog maar beginneling. Wat denkt u hiervan: „De INGANG is links om de hoek..." Voelt u het schrijnende achter die ogenschijnlijk simpele mededeling? Jawel, ik weet dat ik nog onder de invloed van C. B. Vaandrager sta, doch hij heeft het duidelijk over een uitgang, terwijl ik het in een gans andere richting zoek. En dan dat links, dat is sterk. U moet daar eens enkele uren over nadenken, en over dat „om de hoek". Er gaat een wereld van leed achter schuil, achter die hoek. Ik maak me sterk dat ik, een avond doordichtend, een eigen stijl kan ontwikkelen, dat ik me kan ontworstelen aan de invloed van de man van de kroketten. Bij voor beeld: „Het ETEN is des woensdags goed". Neen, ilc begrijp dat u dit niet met- een helemaal vat. Daar zijn uren van overpeinzing voor nodig. En eruditie natuurlijk. Een a-culturele kinkel ginnegapt daarom. Maar de redactie van een (eventueel op te richten) letterkundig maandblad zal aan zo'n gedicht ongetwijfeld ook een pagina willen wijden. Tot Op passiezondag verzorgt de KRO-te- levisie een rechtstreekse uitzending van de hoogmis, die wordt opgedragen in de parochiekerk van Maria Koningin te Baarn. Celebrant is pastoor Ant. Vis- scher. Het parochiële koor zingt o.l.v. Antoon Hooydonk de wisselende gezan gen van de eerste passiezondag en samen met de gelovigen de vaste gezangen. De regie van de hoogmis-tv-reportage is in handen van Hans Wortelboer. De KRO-radio geeft dezelfde zondag ochtend een reportage van de hoogmis, die wordt opgedragen in de parochiekerk van O.L. Vrouw van Elsloo (L.). Het H. Offer wordt opgedragen door pastoor J. Bertin, terwijl kapelaan J. Bex de preek houdt. Onder leiding van Mathieu Alberigs zingt het koor de wisselende gezangen en de Gregoriaanse vaste ge zangen. Organist is de heer P. Sniekers. (Advertentie) 20) het sloeg geen vlammen uit om het hout. De baby keek met strak-blauwe ogen in het grauwe ongeschoren gezicht van zijn vader, de jongen stond tegen de oude ruwe tafel geleund en deed geen moeite het stokje, dat het foxje met een sprong en een hap uit zijn slappe hand gerukt had, terug te krijgen. Toen zei de boer:: „Allo, Hendrik, wat sta'j daar te kie ken, ga eens vlug n'mandc riezen ra pen voor 't vuur." Pas nadat de jongen de deur met een klap in de klink had laten vallen, begon de boer te spreken: „Dat bint zaken, waar een verstan dig mens eerst een nachtje over hoort te slapen". Tante Christina zonk de moed in de schoenen. „Ik heb vrouw en kienders en aan d'andere kant mo'j 't an de Heer over laten. Hij zegt ons: Hebt uw naaste lief als uzelf. Een eter meer, dat komt er bij een boerenmens niet op an maar 't wief het 't al druk zat met de huus- holdige en de blagen! 't Gevaar, dat wil'k nog eens niet tellen, a'j zegt dat 't wicht te klein is om' pampieren nodig te hebben." Toen hief de boerin met een ruk het hoofd op en tot aller verbazing zag ze er boos uit, ze zei: „Ach, wat lig ie toch te kletsen. Na tuurlijk nemt wie dat wichien!" om daarna weer met forse halen het hemd, waar ze aan bezig was, over het was bord te trekken. De boer was niet geschokt, nij legde de pijp op de tafelrand, zette het kind van de ene knie op de andere en zei bedenkelijk: „Maar de buren?" En weer was het de vrouw die ant woordde: „Och wat, dat ku'j an mien overla ten. Ik hebbe zoveule femilie an gunne kante, ze wees naar het westen dat 7-e er geen kop of start an kunnen maken, welk breurs of zusters kind 't van mien is." De spanning week. Tante Christina voelde zich ineens zo slap of ze nooit meer op haar benen zou kunnen staan. De tranen waren haar zo maar in de ogen geschoten. Het liefst had ze de boerin met vuile hemden, zeepsop, tobbe en al aan haar hart gedrukt Door haar tranen heen zag ze hoe Chris met een spontaan gebaar de linkerhand van de boer greep en hartelijk drukte. Die was er een beetje verlegen mee en erg blij, dat hij haastig op kon staan, omdat de vlammen plotseling opspoten en de ke tel omvat hadden, zodat het water wild begon te koken en het wippende dek sel gulpen water liet ontsnappen, die sissend verdampten tot wolken van stoom. De jongen kwam binnen met een grote tenen mand vol mot en rommel, het foxje sprong schel blaffend om hem heen. Ja, en toen moesten ze toch mee naar de heerd en koffie drinken. Op de terugweg zei Christina: „Keizers, als ze het allemaal eens zo opnamen, wat zou dat het werk een hoop gemakkelijker maken! Hij greep haar arm en drukte haar stevig tegen zich aan, want ze liepen, omdat het te donker was geworden om te fietsen „Het is goed, dat het niet zo is. Je zou het veel te gewoon gaan vinden en de grote voldoening missen, die het je nu geeft goede mensen te ontmoeten. Wa re christenen, en niet alleen in woord maar ook in daad!" Christina zuchtte: ,,In ieder geval kan ik nu weer bergen werk verzetten en karrevrachten teleurstellingen slikken. Nu was Gert bij oom hris gekomen met Marinus een illegaal werker uit de buurt, die aanbood met zijn filmtoestel een paar opnamen te maken van het Ge heime Dorp, opdat ook het nageslacht zou weten hoe het onder de Duitse be zetting in Nederland toeging. Oom Chris weigerde bot. Het kamp was geen publieke vermakelijkheid, nog afgezien van het gevaar, dat zo'n 'expe riment opleverde, wie garandeerde hem, dat de film tot na de oorlog opgeborgen bleef en niet elk ogenblik voor de dag gehaald werd om vertoond te worden? Tot zijn verbazing voelde Christina er wel wat voor, haar egelpennen schenen op non-actief te zijn. Hij vreesde, dat bij allen een beetje ijdelheid in het' spel was; het was hard om het Geheime Dorp aan de vergetelheid prijs te geven. Gert pleitte ervoor; wat een propagandama teriaal zou het later kunnen zijn als de oude par ij geest de kop weer op zou steken. Joep meende, dat er van gevaar heel weinig sprake was; de namen ston- t Horizontaal: 1. springbron 2. uitroep van afschuw deel van het hoofd landbouwwerktuig J 3. keukengerei J 4. meisjesnaam olie (Engels)- f 5. spiritus in vaste vorm hoge f stand 6. meisjesnaam bijbelse figuur i 7. rietsoort 8. familielid Europa (afk) ge- wicht 9. taalzuivering Verticaal: 1. roodbruine vergiftige vloeistof 2. muzieknoot boom water stand 3. huisdier 4. bijbelse figuur grondsoort 5. loterij koker i 6. lof plaatsje in Frankrijk 7. van een bepaald metaal 8. deel van een Franse ontkenning mager pers. vnw. 9. ronding •Sutipg *6 sui pi 0u *8 uapoi 'i SJB BIB -9 trip op; *9 J90 sou ja;e^ g dB uap ej 'z umiuiojq T auisumd -6 Sui jns bui *8 ub;oj 'i ip sur '9 tape epui 'Q n° BP° 'f 'S Sb Joo eq 'z ura;uoj T :'HOH SuissoidQ Jij paat morgen onmiddellijk-( naar de kapper. dusver heb ik dus al drie pagina's vol. Het ministerie van onderwijs, kunsten en wetenschappen ver- leent per pagina een subsidie van 7,50, een grijpstuiver natuurlijk om pril talent aan te moedigen, maar goed. Ik zal nu. onmiddellijk nog even tweehonderd zevenennegentig van i deze diepe gedichten maken. En ik i verzoek derhalve minister Bot van o.k. en w. driehonderd maal i 7,50 dat is 2250.- aan mij over i te maken. PRAET-MAECKERi GLENN John Glenn, 's werelds eerste Ame* rikaan die de ruimte heeft overwon- nen, is gewond. Hij heeft een lichte hersenschudding en een forse blauwe 1 plek. De 42-jarige ruimteman is in het ziekenhuis opgenomen. Artsen t verdringen elkaar rond zijn ziekbed en zijn hoofd is vele malen met rönt- i genstralen gefotografeerd. Het droe vige lot heeft Glenn te danken aan 1 het feit dat hij in zijn badkamer is 1 uitgegleden over een stuk zeep. Zijn commentaar: Als je gewichtloos bent loop je zulke risico's tenminste niet". SLAAP Al die herrie over het wereldrecord wakker-blijven doen de Zweedse me- neer Oskar Eriksson totaal niets. Hij is 77 jaar en momenteel is hij 's we- 1 relds beste nachtwaker. Hij heeft nu al meer dan 394.000 uren wakend doorgebracht. De man kan namelijk helemaal niet slapen. Hij heeft het overgehouden van een griepje. De doktoren staan voor een raadsel. Eriksson zelf zegt: „Je went aan alles. Ook aan wakker blijven. Alleen heb j ik er de smoor over in dat je 's nachts zo weinig amusement hebt. Meestal ga ik maar buiten wandelen." Zijn vrien den zeggen: „De oude Oskar is de vrolijkste man die je je kunt voor stellen". INTRODUCTIE In Engeland hebben de economen uitgerekend, dat het ongeveer twintig a dertigduizend gulden kost als een vooruitstrevende vader zijn dochter in 1 de sociëty wil introduceren. Omdat deze kosten voor heel wat vaders te zwaar zijn, gaan meer en meer mensen ertoe over om gezamenlijk hun dochters in de grote wereld bin- nen te leiden. Ze huren dan een ho tel af, organiseren gezamenlijk de sociëty-bals en inplaats van met taxi's te rijden, gaan ze met de bus naar de feestelijkheden toe. MAROLLEPUT Onze correspondent te Marolleput heeft in een nijdige bui geconstateerd dat het rundvlees in ons land schrik- barend duur is. Hij heeft de oorzaak onderzocht en meldt ons nu: „Het rundvlees is zo duur omdat het zo ontzettend schaars is. En het is zo schaars omdat wij zó hard naar de welvaartsstaat toedraven dat de run- deren dit hoge tempo niet kunnen bijhouden". 12 maart 1914. Hieronder moge j volgen een staaltje van de kracht- dadige wijze, waarop Z.M. de oppas tegen overtreders der wet weet op te treden, schreef de Java-Bode. Gistermiddag trachtte een groepje in- landers op de stoep van Eigen Hulp i den tijd te dooden door een kaartje te leggen Dat mag niet. Dat begreep de op dat punt gestationeerde politie- agent ook wel. Bang. dat een van z'n superieuren die daar zou kunnen passeeren, hem een schop mocht ge ven. zoo hij de inlanders niet uit elkaar joeg. pijnigde de geelvink zijn weinige hersens met te zoeken naar de meest tamme wijze, waarop hij de dobbelenden zou kunnen verjagen. Eenvoudig naar de kerels gaan en ze te „calangeeren" kwam niet in 'm 1 op. Daarvoor had ie z'n lijf te lief. Onze reporter, die zich verzorg aan 1 den kali-kant tegenover de Harmonie, had een prachtig uitzicht op het Eigen Hulp-voorplein Vol verontwaardiging schrijft hij ons, dat de vorenbedoel de kranige oppas zich achter een boom verdekt had opgesteld en toen met kiezelsteentjes wierp naar de delinquenten. Hij gooide met steen tjes, om de dobbelaars tot verhuizen i te nopen. den er toch niet bij? Al werd die film nu gevonden, hoe zouden de Duitsers kunnen uitvinden waar hij opgenomen was. Ze konden toch moeilijk alle den nenbossen in Nederland af gaan zoe ken? „Dat was wel zo", antwoordde oom Chris, „maar als de film gevonden werd in deze omgeving, in dit dorp bij voorbeeld, waar zouden ze dan het eerst gaan zoeken?" Daar viel niet veel op te zeggen. Ma rinus kwam nog eens en nog eens en hij beloofde het ding in de grond te zullen stoppen tot na de oorlog. In een zwak ogenblik bezweek oom Chris voor hun aandringen; misschien ook hadden Christina's smekende ogen er schuld aan. Hoeveel maal sinds de val van het paradijs is de appel Adam aangeboden? En heeft Adam er ooit niet in gebeten? Zeker is het, dat oom Chris dadelijk spijt had, maar hij was er de man niet naar om nu weer terug te krabbelen. Het was zijn eigen schuld, hij was de oudste en had wijzer moe ten zijn. Die in het Geheime Dorp hadden er vanzelfsprekend niets tegen, elke aflei ding was welkom. Ze speelden hun rol met een enthousiasme en overgave als gold het een wereldvermaard senario Nooit was er in het Geheime Dorp een eensgezinder stemming geweest, de wolf lag naast het schaap, de vos wandelde tussen de kippen en de leeuw likte de gazelle, de slang boog naar links en naar rechts, een lach in haar gele ogen, en hield haar gespleten tong in be dwang. Oom Chris stond te kijken; hij wei gerde voor de lens te komen en dat temperde Christina's vrolijkheid. Wel zat hij onder de magere dennetjes genoeg lijk een pijpje te roken en het gedoe aan te kijken. De familie, die onderling nog wel eens ruzie had. voerde nu een spel op van eendrachtigheid. De obde moeder zat breeduit op een bank voor de hut en de schoondochter kwam haar een kopje surrogaat-thee brengen, streek naast haar neer en sloeg een arm om de schouder van haar schoon moeder. De zoon en de vader schilden samen in een bak de aardappelen, waarmee ze elkaar anders bekogelden. Bij de pomp werd het helemaal een vrolijke partij. Daar had zich alles ver zameld wat jong en levenslustig was; er was zeker nog nooit met zoveel ijver ge pompt en zo kwistig met water ge morst. De dames namen overhaast de vlucht naar de hutten. Bonsma was er ook, maar tot ieders grote verbazing voelde hij er niets voor °m mee op de groepsfoto te komen. Hij ging naast oom Chris zitten en zei* „Iedereen kent die lelijke kop van mij. Ik heb toch al een onzuiver geweten, ze hebben me als gijzelaar vast gehad in het begin; ik moet ze maar niet te veel onder ogen komen en bovendien heb ik een hekel aan fotograferen. Die melkmuilen hij wees naar de jeugd bij de pomp lijken allemaal als twee druppels water op elkaar." Later hoorde oom Chris van Joep, Bonsma in een niet al te goede verhou ding met de filmoperateur stond en dat hij daarom alleen niet mee wilde doen. De ondergrondse hut bij het vroegere hoofdkwartier bij de houtvesterij kreeg ook een beurt. Heintje woonde er nog steeds; er waren altijd wel een paar vriendjes bij hem. Hij ging na afloop met hem mee naar huis. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 5