JAN LEMAIRE 80 JAAR
HET GEHEIME
DORP
Geregeld stakingen bij
Franse en Italiaanse t.v.
FAR
VER VLOERKLEED
FEST
Programma's radio en t.v.
Marechaussee
aan de grens
KUNST
Luister naar
Baarn en Elslo
■gmissen uit
Terugblik
DOOR
H. v. Nijnatten-
Doffegnies
Jarige toneelspeler vanavond
in t.v. -stuk van C. Nooteboom
Stilzitten
Radio
Televisie
Vlaamse quiz
in ons land
Kjik naar
7 8 9
ilenvfeuilleton-
Uit opa's krant
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 12 MAART 1964
heel wat lekkerder!
Rumstaafjes 85 cent
Hazelnootwafels 80 cent
Turljner wafels 85 cent
Sneeuwwafels 59 cent
De oude stoere Jan Lemaire
blijft bij de tijd. Vanavond speelt
deze vitale acteur, die gisteren
zijn tachtigste verjaardag vierde,
de rol van de oude KNIL-officier
De Vries Huydecoper in het tv-
stuk „De zwanen van de Theems"
van Cees Nooteboom. Regisseur
Willy van Hemert is erin geslaagd
een opvallend sterke bezetting
voor dit spel bijeen te krijgen.
Naast Jan Lemaire spelen Hetty
Beck, Magda Janssens, Henny Or-
ri, Alard van der Scheer, Heieen
van Meurs en Ramses Shaffy.
Cees Nooteboom ontleende zijn mate
riaal voor dit tv-spel aan het milieu van
bejaarde en vroeger welvarende oud-
Indische gasten. In een oude Hilversumse
villa speelt zich het leven af als een
luchtledig tussen oude glorie en harde
werkelijkheid. Het wordt als het ware
een wachten op de dood.
Oorspronkelijk schreef de jonge Noo
teboom dit werk voor het toneel en hij
mocht het genoegen smaken dat het in
1959 door de Nederlandse Comedie op
het repertoire werd genomen. De tele-
visie-adaptie van dit toneelstuk is echter
in veel soberder taal gegoten, want Noo
teboom munt niet uit in kieskeurigheid.
De keuze van zijn personages, de ach
tergronden en de verhoudingen, daarge
laten geldt dit vooral voor de kunstgre
pen die hij toepast om boeiend te zijn,
spanning te bereiken en de narigheid
nog eens extra te beklemtonen. Hij be
handelt in extenso de gedoemde uitzicht
loosheid van mensen die, half gestorven
eigenlijk al, alles hebben verloren en
niets hebben te winnen.
Wij denken hier aan de beschrijving
van de hoofdpersoon, de jonge Anna
(Henny Orri) met haar gefrustreerde bin
ding met de oude oom (Jan Lemaire) en
diens bejaarde zusters. De buurjongen
Peter (Ramses Shaffy) vermag zelfs geen
verandering te brengen in deze nare si
tuaties. Het is een weinig florissant ver
haal en Nooteboom vergeleek de hoofd
personen met de zwanen op de Theems,
die zich niet meer van het water konden
verheffen omdat hun veren overdekt wa
ren met een dikke en voor de vogels
noodlottige laag stookolie.
Jan Lemaire met zijn markante kop
genoot zichtbaar tijdens de camera-repe
tities van zijn grote en zware rol in
dit tv-spel. Tijdens een korte thee-pauze
wilde hij maar weinig vertellen over zijn
rijke carrière. Hij speelt momenteel een
prachtige oude arbeider in „Schakels"
van Heyermans bij het Nieuw Rotter
dams Toneel. Hij is voortdurend op reis,
maar dat deert hem weinig. „Stilzitten
is de pest voor een acteur", zei hij zelf
verzekerd. Maar ik heb mijn hele leven
hard moeten werken en dan raak je
eraan gewend.
Ongeveer 55 jaar heb ik op alle denk
bare tonelen in het land gestaan. Dertig
jaren geleden, toen de radio nog in de
kinderschoenen stond, behoorde ik tot
de eerste hoorspelacteurs. Toen ik eraan
begon wist ik niet dat er zo'n grote
invloed van de radio uitging. Ik speelde
toen „Mooie Karei" in Querido's toneel
stuk „De Jordaan", dat voor de radio
als hoorspel was bewerkt. Daags tevo
ren kreeg mijn vrouw een dokter en
Advertentie^
toen ik als gelukkige vader na de radio-
uitzending mijn kind ging aangeven bij
de burgerlijke stand, ging er een hoera
tje op onder de ambtenaren, die riepen:
„Jongens, dat is nu mooie Karei' en ze
kwamen me allemaal gelukwensen". Le
maire bleef de radio twintig jaar trouw
en ging in Hilversum wonen, vlak naast
Hetty Beck die samen met hem in de
hoorspelploeg zat. Het is ondoenlijk om
alle stukken te noemen, waarin hij excel
leerde.
Vanavond viert hij, een dag te laat, zijn
tachtigste verjaardag voor het kijkend
publiek en na de uitzending zal deze le
venslustige Lemaire de toeschouwers in
de huiskamers kunnen bedanken, omdat
ze in al die 55 jaren door het gehele land
naar hem hebben geluisterd en gekeken.
Jan weet, wat het toneelspelen betreft,
van geen ophouden, want zojuist heeft
hij bij zijn Rotterdams gezelschap weer
bijgetekend voor het twaalfde seizoen
FARVERFEST: vloerkleed
met zéér hoge pool,
vachtzacht, grote scala van
tinten, effen, j
gemêleerd of
gedessineerd. I
Vraag folder F10 aan
Veneta N.V., Hilversum.
De tachtigjarige Jan Lemaire viert
vanavond zijn verjaardag in de Ne
derlandse huiskamers in een hoofd
rol in Cees Nootebooms' t-spel: De
zwanen van de Theems". De vitale
en levenslustige acteur speelt dan
de rol van de oud-kolonel van het
KNIL, Arthur de Vries Huydecoper.
Hier speelt hij een scène met Henny
Orri.
Zoals bekend gaat er de laatste week maanden duren. Dit zou bijvoorbeeld be-
geen dag voorbij of er staan in de dag
bladen berichten uit Frankrijk en Italië
over stakingen bij de radio en televisie.
Zo werden bijvoorbeeld al lang tevoren
aangekondigde programfna's van de RTF
op het laatste ogenblik afgelast, omdat
het tv-personeel in een felle strijd ge
wikkeld is met de regering.
Zij beschuldigden de overheid ervan,
dat ze de radio en televisie als politieke
machtsmiddel misbruikt. In een officiële
verklaring van de vakbonden wordt zelfs
gezegd, dat de kijkers worden misleid
door valse voorlichting. Elke dag maken
de vakbonden tevoren bekend of het
personeel wel of niet staakt. Bovendien
weigeren de tv-mensen om overuren te
verrichten, zodat het gehele zendschema
in duigen valt. De Franse kijkers komen
dagelijks voor andere „verrassingen" te
staan en de tv-mensen bieden dan ach
teraf hun verontschuldigingen aan voor
dit ongerief.
Ook in Italië is het lang geen koek en
ei tussen de RAI en de vakbonden. Voor
al de vertegenwoordigers van de uit
voerende kunstenaars laten zich niet on
betuigd, hetgeen tot resultaat heeft ge
had, dat men elke medewerking weigert
aan Eurovisie-uitzendingen. Een en an
der kan volgens ingewijden wel enige
Het NCRV-programma op Hilversum I
(402 m) wordt om 19.50 uur geopend
met het programma „Wij poetsen de
plaat". Vervolgens kunt u om 20.10 uur
luisteren naar het serie-hoorspel „De
jeugd op eigen wieken". Het familiepro
gramma „Samen uit - samen thuis" wordt
om 20.35 uur uitgezonden. Rob van Wil
genburg geeft om 22 uur een orgelcon
cert in de Nicolaikerk te Utrecht. Ver
volgens is er om 23 uur de rubriek „Pla-
tennieuws" en om 23.30 uur de causerie
„Een ooggetuige der inquisitie".
De AVRO start om 19.30 uur op Hil
versum II (298 m) met het jongeren
programma „Eigen weg". Het Radio Ka
merorkest musiceert om 20.05 uur o.l.v.
Roelof Krol en om 21.20 uur kunt u
luisteren naar een integrale uitvoering
van het ballet „Daphnis en Chloë" van
Ravel. Tenslotte volgt om 23.05 uur het
platenprogramma „Discotaria".
Donderdag 12 maart
HILVERSUM I 402 m
VPRO: 12,15 Leven op het land. gesprek
12.30 Land- en tuinb.mcded. 12,33 Deze
week, praatjes on berichten 13,00 Nws.
13.15 Berlijns filharm. ork.. klass muz.
13.45 V.d. vrouw NCRV: 14.15 Volks-
dansork. (gr.) 14,30 De Staatsgreep, hoor
spel 15,25 Klass. gram. 16.00 Bijbeloverd.
16,30 Vocaal ens., geest, liederen 17.00
V.d. jeugd 17,40 Schoolzang 17,55 Metro-
pole-ork. 18.15 Sportrubr. 18,30 Licht
mstr. ens. 18,50 Sociaal perspectief, lez.
19.00 Nws. en wcerpraatje 19,10 Op de
man af, praatje 19.15 Geest, liederen (gr.)
19,30 Radiokrant 19.50 Lichte gram. 20.10
op GiSen wieken, hoorspel (33)
zl,35 Samen uit - Samen thuis, gevar.
progr. ^2.00 Kerkorgelconcert, oude en
moderne werken 22.30 Nws. 22,40 Avond-
ir Boekbespr 23.00 Platennws.
"?KRetuiBe der Inkwisitie. lez.
23,o5-24.00 Nws.
HILVERSUM II 298 m
AVRO: 12.00 Dansork. en zangsol. 12.30
Land- en tuinb.meded. 12,33 Lichte or-
kestmuz. (gr.) 13,00 Nws. 13,15 Meded
event, act. of gram 13.25 Boursber. 13.30
Licht insfr. ens. 14,00 Bariton en piano,
klass. liederen 14,30 Dieren in en rondom
huis. progr. over huisdieren 1515
Lichte orkestmuz. (gr.) 15,30 Pianorec
moderne muz. 16,00 Van vier tot vijf een
radioprogr. in een Notedop 17,00 Minion
n,55 Df gespr. brief 18.00 Nws. 18 15
Event, act. 18,20 Uilz. van de CHU Poli-
xoeren. Nws. en comm. van de CHU 18 30
Lichte orkestmuz. 19,00 V.d. kind. 19,05
ai RdeJM0 Vd' 20.00 Nws.
1-05 Radio Kamerork. en sol., klass. en
K 20'55 Geh°°''d, gezien, ge-
ork ?°,n 21'20 Radi0 Filharm
22 5(1 vi 00r' m°derne balletmuz
228n vraveclmbel-rec., oude muz. (gr.)
Nwe e? meded- 22.48 Act. 23,05
gram. 23,55-24.00 Nws.
BRUSSEL VLAAMS
Lichte"1™,,12'0?»Nws' 12'03 Gram. 12,15
hl 20 Kam '30 Beursber. 13.00 Nws.
radio nTsT"2' 14'00 Nws' 14'03 School-
16 03 Rrt'm Amerikaanse muz. 16.00 Nws.
Liederen Tfian1»,1?'09 Franse les 18-24
17 15 Am Moderne muz. 17,00 Nws.
Nws irTST 1,7'25 V'd' kind- 18.00
her iari' ni soId' l8'28 Paardesport-
r ir.i.4- Blaasmuz. 19,00 Nws 19 40
00 Modern 19'5° P°litieke tribune
u Mode™e muz. 22,00 Nws. 22,15 Jazz-
muz. 22.35 De zeven kunsten 22,50 Volks
allerlei 23,00 Nws. 23,05 Opera- en belcan-
toconc. 23,55-24,00 Nws.
BRUSSEL FRANS
484 m: 12,30 Gevar. muz. cn act. 14,03
Gevar. progr. 16,08 Kamermuz. 17,00 Nws.
18.03 V.d. sold. 18,30 Feuill. 18,40 Lichte
muz. 19,30 Nws. 20.00 Operettemelodiën
20,53 Hoorspel 22,00 Wereldnws. 22,05
Hoorspel (vervolg) 22,55 Nws.
Vrijdag 13 maart
HILVERSUM I 402 m
KRO: 7,00 Nws. 7,10 Morgengeb. 7,15
Ouverture radio voor vroege mensen
7,55 Overw. 8,00 Nws. 8,15 Strip v.d.
jeugd 8,20 Lichte gram. 8,50 V.d. huis
vrouw 9,35 Waterst. 9.40 Schoolradio 10,05
Lichte gram. 10,20 In de platensoos,
progr. voor oudere luisteraars 11,00 V.d.
zieken 11,40 Gitaarduo 11,50 Als de ziele
luistert, lez.
HILVERSUM II 298 m
VARA: 7.00 Nws. 7,10 Ochtendgym.
7,20 Soc. strijdlied 7.23 Lichte gram.
(Om 7,30 V.d. voorpagina, praatje) 8,00
Nws. en soc. strijdlied 8,18 Lichte gram.
9.00 Gym. v.d. vrouw 9,10 Klass. en mo
derne kamermuz. (gr.) VPRO: 9,40
Morgenwijd. VARA: 10,00 Schoolradio
10.20 Lichte gram. 11.00 V.d. vrouw 11,40
V.d. kleuters 11,55 Orgelspel.
Donderdag 12 maart
VARA: 15,00 V.d. vrouw 15,45 Pauze
16,00-16,15 V.d. kleuters 19,30 Progr. over
nieuwe literatuur NTS: 20,00 Journaal
VARA: 20,20 Achter het nieuws 20,45
Uit 21,10 De zwanen van de Theems, to
neelstuk NTS: 22,45-22,50 Journaal.
FRANS BELGIë: 14.15 Schooltelevisie
18,30 Berichten 18,33 Progr. v.d. kind.
19,00 Reflets du Libéralisme 19,30 Janique
Aimée, filmfeuill. 20,00 Journaal 20,30
Appèl d'un Inconnu (Phone call from
a stranger), film 22,10 Nwe. films 22,40
Journaal.
VLAAMS BELGIë: 19,00 Engelse les
19,30 Veertiendaagse sportkroniek 19,55
Sport 20,00 Nws. 20,20 Wereldreiziger
met de camera: Portret van een meisje,
tv-feuill. 21,10 Reportage met een musi
coloog 22,00 Progr. met filmnws. en
fragm. uit nwe. films 22,45 Nws.
Naar wij vernemen ligt het in de be
doeling van de AVRO om een televisie
uitzending van de Vlaamse quiz „Een
tegen allen" ook in ons land uit te zen
den. Chef-producer Karei Prior heeft
vorige week zelf in dit spel meegespeeld
en was enthousiast over de goede pre
sentatie en voorbereiding door de Vlaam
se t.v. De formule van deze quiz berust
op een idee van de Parijzenaar J. P. Blon-
deau en werd daar reeds, voordat de
BRT met de uitzendingen startte, op het
scherm gebracht. Het succes in Frankrijk
was niet zo groot als in België, omdat
de vragen veel te academisch waren. Bij
onze zuiderburen werd deze formule ge
wijzigd. Daar moet een kandidaat aan
de vertegenwoordigers van een stad tien
vragen stellen, vijf theoretische en vijf
praktische opdrachten. Ditmaal moesten
de inwoners van Zelzate hun mannetje
staan. Het gelukte hen na een uiterst
spannende wedstrijd alle vragen en op
drachten goed te vervullen. De AVRO-
televisie is nu voornemens om voor het
volgende seizoen een Nederlandse for
mule van deze quiz in zes afleveringen
te presenteren.
II(Ml
De VARA opent om half acht het pro
gramma met een bijdrage over nieuwe
literatuur onder de titel „De beste ge
dichten schrijft men al aardappelen schil
lend". Na het journaal volgt om 20.20
uur de rubriek „Achter het nieuws" en
om 20.45 uur het programma „Uit" van
Ellen Blazer en Berend Boudewijn. De
hoofdschotel vormt om 21.10 uur de op-
\oering van Cees Nootebooms stuk „De
zwanen van de Theems". Tot besluit is
er om 22.45 uur het tweede journaal.
(Advertentie)
tekenen, dat reeds aangeboden Eurovisie
uitzendingen van de RAI aan de andere
Europese partners geen doorgang kun
nen vinden. Hieronder bevinden zich
een reportage over de officiële in ge
bruik neming van de St.-Bernhardtunnel,
een documentair programma over Mi
chelangelo en op eerste paardag de recht
streekse uitzending van de zegen „Urbi
et orbi" door paus Paulus VI. Wat de
reportage over de Bernhardtunnel op
18 maart a.s. betreft, bestaat er nog de
mogelijkheid, dat de Zwitserse televisie
voor de benodigde faciliteiten zorgt. Maar
ook daarover bestaat nog geen enkele
zekerheid Mochten de stakingen in
Frankrijk en Italië niet snel tot een ein
de komen, dan zullen de tv-kijkers in de
andere landen heel wat interessante uit
zendingen moeten missen.
Over de voetbalwedstrijd PSVZürich,
die het leeuwendeel van de televisie
avond opeiste, zal de sportcollega op
zijn pagina u beter kunnen inlichten dan
de bespieder van dit avondprogramma,
die u allereerst vertellen wil dat voor
zijn part de hele Herrie om Harrie
feuilleton voortaan van het scherm mag
blijven. Geen mens die hier iets aan
mist. Gelukkig was Nico van Vliet op
deze NCRV-avond met zijn opinieru
briek een lichtpunt. Hij had een aantal
actuele onderwerpen op het programma
staan, waarbij o.m. bleek dat Nederland
democratischer wil zijn dan zijn regering:
62 procent deed n.l. wel eens te willen
proberen met de communisten op het
televisiescherm in het kader van de
politieke partijen ter beschikking gestel
de zendtijd. Er was een boeiende Tel-
lem-reportage, de deelnemers zijn er
thans in geslaagd de grotten te bereiken
en dit resultaat werd vastgelegd in een
boeiende film.
Het Korps Marechaussee zal voorlopig
belast blijven met de bewaking van onze
grenzen, heeft de minister van Defensie
besloten. Wel is er over deze kwestie nog
interdepartementaal overleg gaande, spe
ciaal met het ministerie van Justitie,
waaronder de grensbewaking valt.
Defensie zou er bij Justitie op hebben
aangedrongen de financiële bijdrage, die
dit departement in de kosten van de
grensbewaking levert, te verhogen. Daar
voor schijnt minister Scholten weinig te
voelen, hoewel hij nog geen definitief
standpunt heeft ingenomen.
Zoals bekend werd het terugtrekken
van de marechaussee van de grenzen in
studie genomen als onderdeel van staats
secretaris Haex' bezuinigingsactie, die
bekend staat als „operatie chirurg".
Een van de sympatiekste kanten
van onze overheid vind ik haar
bereidwilligheid onze nationale
kunst geldelijk bij te staan. Er is
destijds zó lang geroepen dat het
een schandaal is dat burgerlijk Ne
derland zijn kunstenaars maar laat
verhongeren, en dat het rijke talen
ten van overigens straatarme arties
ten laat verkommeren op lekke
zolderkamertjes, dat Den Haag
ijlings is gaan subsidiëren. En dat
is fijn, want een onbegrepen jonge
man die onbegrepen (want onbe
grijpelijke) verzen dicht heeft nu
tenminste een bronnetje van in
komsten om de verteringen in het
kunstenaarscafé te voldoen.
In een van onze boeiende literaire
periodieken waren onlangs iner
i adembenemende gedichten van ene
i C. B. Vaandrager opgenomen, eik-
gedichtje, schoon kort, in het wit
van een ganse pagina gedrukt, als
een fonkelend sterretje in een iveids
firmament. Vol eerbied tuil ik er
twee van citeren:
„De kroketten in het restaurant
zijn aan de kleine kant"
en
„De UITGANG heeft ver
trouwde proporties
De diepere gedachten die aan deze
sterke extracten ten grondslag lig
gen, kunnen me uren uit de slaap
houden. En ze inspireren, moet ik
bekennen, de gevoelige ziel die ik
ergens wel ben. Ik kan er niets
aan doen, ik voel als ik dat lees,
dat ik ook dichter moet zijn.
„De berichten in de krant,
zijn aan de lamme kant".
i Dat heb ik zelf bedacht. Goed, een
i beetje plagiaat is het wel, maar ik
hen nog maar beginneling. Wat
denkt u hiervan:
„De INGANG is links om
de hoek..."
Voelt u het schrijnende achter die
ogenschijnlijk simpele mededeling?
Jawel, ik weet dat ik nog onder de
invloed van C. B. Vaandrager sta,
doch hij heeft het duidelijk over
een uitgang, terwijl ik het in een
gans andere richting zoek. En dan
dat links, dat is sterk. U moet daar
eens enkele uren over nadenken,
en over dat „om de hoek". Er gaat
een wereld van leed achter schuil,
achter die hoek.
Ik maak me sterk dat ik, een
avond doordichtend, een eigen stijl
kan ontwikkelen, dat ik me kan
ontworstelen aan de invloed van
de man van de kroketten. Bij voor
beeld:
„Het ETEN is des woensdags
goed".
Neen, ilc begrijp dat u dit niet met-
een helemaal vat. Daar zijn uren
van overpeinzing voor nodig. En
eruditie natuurlijk. Een a-culturele
kinkel ginnegapt daarom. Maar de
redactie van een (eventueel op te
richten) letterkundig maandblad
zal aan zo'n gedicht ongetwijfeld
ook een pagina willen wijden. Tot
Op passiezondag verzorgt de KRO-te-
levisie een rechtstreekse uitzending van
de hoogmis, die wordt opgedragen in de
parochiekerk van Maria Koningin te
Baarn. Celebrant is pastoor Ant. Vis-
scher. Het parochiële koor zingt o.l.v.
Antoon Hooydonk de wisselende gezan
gen van de eerste passiezondag en samen
met de gelovigen de vaste gezangen.
De regie van de hoogmis-tv-reportage is
in handen van Hans Wortelboer.
De KRO-radio geeft dezelfde zondag
ochtend een reportage van de hoogmis,
die wordt opgedragen in de parochiekerk
van O.L. Vrouw van Elsloo (L.). Het
H. Offer wordt opgedragen door pastoor
J. Bertin, terwijl kapelaan J. Bex de
preek houdt. Onder leiding van Mathieu
Alberigs zingt het koor de wisselende
gezangen en de Gregoriaanse vaste ge
zangen. Organist is de heer P. Sniekers.
(Advertentie)
20)
het sloeg geen vlammen uit om het
hout. De baby keek met strak-blauwe
ogen in het grauwe ongeschoren gezicht
van zijn vader, de jongen stond tegen de
oude ruwe tafel geleund en deed geen
moeite het stokje, dat het foxje met
een sprong en een hap uit zijn slappe
hand gerukt had, terug te krijgen.
Toen zei de boer::
„Allo, Hendrik, wat sta'j daar te kie
ken, ga eens vlug n'mandc riezen ra
pen voor 't vuur."
Pas nadat de jongen de deur met
een klap in de klink had laten vallen,
begon de boer te spreken:
„Dat bint zaken, waar een verstan
dig mens eerst een nachtje over hoort te
slapen".
Tante Christina zonk de moed in de
schoenen.
„Ik heb vrouw en kienders en aan
d'andere kant mo'j 't an de Heer over
laten. Hij zegt ons: Hebt uw naaste lief
als uzelf. Een eter meer, dat komt er
bij een boerenmens niet op an maar 't
wief het 't al druk zat met de huus-
holdige en de blagen! 't Gevaar, dat
wil'k nog eens niet tellen, a'j zegt
dat 't wicht te klein is om' pampieren
nodig te hebben."
Toen hief de boerin met een ruk het
hoofd op en tot aller verbazing zag ze
er boos uit, ze zei:
„Ach, wat lig ie toch te kletsen. Na
tuurlijk nemt wie dat wichien!" om
daarna weer met forse halen het hemd,
waar ze aan bezig was, over het was
bord te trekken.
De boer was niet geschokt, nij legde
de pijp op de tafelrand, zette het kind
van de ene knie op de andere en zei
bedenkelijk:
„Maar de buren?"
En weer was het de vrouw die ant
woordde:
„Och wat, dat ku'j an mien overla
ten. Ik hebbe zoveule femilie an gunne
kante, ze wees naar het westen
dat 7-e er geen kop of start an kunnen
maken, welk breurs of zusters kind 't
van mien is."
De spanning week. Tante Christina
voelde zich ineens zo slap of ze nooit
meer op haar benen zou kunnen staan.
De tranen waren haar zo maar in de
ogen geschoten. Het liefst had ze de
boerin met vuile hemden, zeepsop, tobbe
en al aan haar hart gedrukt Door haar
tranen heen zag ze hoe Chris met een
spontaan gebaar de linkerhand van de
boer greep en hartelijk drukte. Die was
er een beetje verlegen mee en erg blij,
dat hij haastig op kon staan, omdat de
vlammen plotseling opspoten en de ke
tel omvat hadden, zodat het water wild
begon te koken en het wippende dek
sel gulpen water liet ontsnappen, die
sissend verdampten tot wolken van
stoom. De jongen kwam binnen met een
grote tenen mand vol mot en rommel,
het foxje sprong schel blaffend om hem
heen. Ja, en toen moesten ze toch mee
naar de heerd en koffie drinken.
Op de terugweg zei Christina:
„Keizers, als ze het allemaal eens zo
opnamen, wat zou dat het werk een
hoop gemakkelijker maken!
Hij greep haar arm en drukte haar
stevig tegen zich aan, want ze liepen,
omdat het te donker was geworden
om te fietsen
„Het is goed, dat het niet zo is. Je
zou het veel te gewoon gaan vinden en
de grote voldoening missen, die het je nu
geeft goede mensen te ontmoeten. Wa
re christenen, en niet alleen in woord
maar ook in daad!"
Christina zuchtte: ,,In ieder geval kan
ik nu weer bergen werk verzetten en
karrevrachten teleurstellingen slikken.
Nu was Gert bij oom hris gekomen
met Marinus een illegaal werker uit de
buurt, die aanbood met zijn filmtoestel
een paar opnamen te maken van het Ge
heime Dorp, opdat ook het nageslacht
zou weten hoe het onder de Duitse be
zetting in Nederland toeging.
Oom Chris weigerde bot. Het kamp
was geen publieke vermakelijkheid, nog
afgezien van het gevaar, dat zo'n 'expe
riment opleverde, wie garandeerde hem,
dat de film tot na de oorlog opgeborgen
bleef en niet elk ogenblik voor de dag
gehaald werd om vertoond te worden?
Tot zijn verbazing voelde Christina er
wel wat voor, haar egelpennen schenen
op non-actief te zijn. Hij vreesde, dat
bij allen een beetje ijdelheid in het' spel
was; het was hard om het Geheime Dorp
aan de vergetelheid prijs te geven. Gert
pleitte ervoor; wat een propagandama
teriaal zou het later kunnen zijn als de
oude par ij geest de kop weer op zou
steken. Joep meende, dat er van gevaar
heel weinig sprake was; de namen ston-
t Horizontaal:
1. springbron
2. uitroep van afschuw deel van
het hoofd landbouwwerktuig
J 3. keukengerei
J 4. meisjesnaam olie (Engels)-
f 5. spiritus in vaste vorm hoge
f stand
6. meisjesnaam bijbelse figuur
i 7. rietsoort
8. familielid Europa (afk) ge-
wicht
9. taalzuivering
Verticaal:
1. roodbruine vergiftige vloeistof
2. muzieknoot boom water
stand
3. huisdier
4. bijbelse figuur grondsoort
5. loterij koker
i 6. lof plaatsje in Frankrijk
7. van een bepaald metaal
8. deel van een Franse ontkenning
mager pers. vnw.
9. ronding
•Sutipg *6 sui
pi 0u *8 uapoi 'i SJB BIB -9 trip
op; *9 J90 sou ja;e^ g dB
uap ej 'z umiuiojq T
auisumd -6 Sui
jns bui *8 ub;oj 'i ip sur '9
tape epui 'Q n° BP° 'f 'S
Sb Joo eq 'z ura;uoj T :'HOH
SuissoidQ
Jij paat morgen onmiddellijk-(
naar de kapper.
dusver heb ik dus al drie pagina's
vol. Het ministerie van onderwijs,
kunsten en wetenschappen ver-
leent per pagina een subsidie van
7,50, een grijpstuiver natuurlijk
om pril talent aan te moedigen,
maar goed.
Ik zal nu. onmiddellijk nog even
tweehonderd zevenennegentig van i
deze diepe gedichten maken. En ik i
verzoek derhalve minister Bot
van o.k. en w. driehonderd maal i
7,50 dat is 2250.- aan mij over i
te maken.
PRAET-MAECKERi
GLENN
John Glenn, 's werelds eerste Ame*
rikaan die de ruimte heeft overwon-
nen, is gewond. Hij heeft een lichte
hersenschudding en een forse blauwe 1
plek. De 42-jarige ruimteman is in
het ziekenhuis opgenomen. Artsen t
verdringen elkaar rond zijn ziekbed
en zijn hoofd is vele malen met rönt- i
genstralen gefotografeerd. Het droe
vige lot heeft Glenn te danken aan 1
het feit dat hij in zijn badkamer is 1
uitgegleden over een stuk zeep. Zijn
commentaar: Als je gewichtloos bent
loop je zulke risico's tenminste niet".
SLAAP
Al die herrie over het wereldrecord
wakker-blijven doen de Zweedse me-
neer Oskar Eriksson totaal niets. Hij
is 77 jaar en momenteel is hij 's we- 1
relds beste nachtwaker. Hij heeft
nu al meer dan 394.000 uren wakend
doorgebracht. De man kan namelijk
helemaal niet slapen. Hij heeft het
overgehouden van een griepje. De
doktoren staan voor een raadsel.
Eriksson zelf zegt: „Je went aan alles.
Ook aan wakker blijven. Alleen heb j
ik er de smoor over in dat je 's nachts
zo weinig amusement hebt. Meestal ga
ik maar buiten wandelen." Zijn vrien
den zeggen: „De oude Oskar is de
vrolijkste man die je je kunt voor
stellen".
INTRODUCTIE
In Engeland hebben de economen
uitgerekend, dat het ongeveer twintig
a dertigduizend gulden kost als een
vooruitstrevende vader zijn dochter in 1
de sociëty wil introduceren. Omdat
deze kosten voor heel wat vaders
te zwaar zijn, gaan meer en meer
mensen ertoe over om gezamenlijk
hun dochters in de grote wereld bin-
nen te leiden. Ze huren dan een ho
tel af, organiseren gezamenlijk de
sociëty-bals en inplaats van met taxi's
te rijden, gaan ze met de bus naar
de feestelijkheden toe.
MAROLLEPUT
Onze correspondent te Marolleput
heeft in een nijdige bui geconstateerd
dat het rundvlees in ons land schrik-
barend duur is. Hij heeft de oorzaak
onderzocht en meldt ons nu: „Het
rundvlees is zo duur omdat het zo
ontzettend schaars is. En het is zo
schaars omdat wij zó hard naar de
welvaartsstaat toedraven dat de run-
deren dit hoge tempo niet kunnen
bijhouden".
12 maart 1914. Hieronder moge j
volgen een staaltje van de kracht-
dadige wijze, waarop Z.M. de oppas
tegen overtreders der wet weet op
te treden, schreef de Java-Bode.
Gistermiddag trachtte een groepje in-
landers op de stoep van Eigen Hulp i
den tijd te dooden door een kaartje
te leggen Dat mag niet. Dat begreep
de op dat punt gestationeerde politie-
agent ook wel. Bang. dat een van
z'n superieuren die daar zou kunnen
passeeren, hem een schop mocht ge
ven. zoo hij de inlanders niet uit
elkaar joeg. pijnigde de geelvink zijn
weinige hersens met te zoeken naar
de meest tamme wijze, waarop hij de
dobbelenden zou kunnen verjagen.
Eenvoudig naar de kerels gaan en ze
te „calangeeren" kwam niet in 'm 1
op. Daarvoor had ie z'n lijf te lief.
Onze reporter, die zich verzorg aan 1
den kali-kant tegenover de Harmonie,
had een prachtig uitzicht op het Eigen
Hulp-voorplein Vol verontwaardiging
schrijft hij ons, dat de vorenbedoel
de kranige oppas zich achter een
boom verdekt had opgesteld en toen
met kiezelsteentjes wierp naar de
delinquenten. Hij gooide met steen
tjes, om de dobbelaars tot verhuizen i
te nopen.
den er toch niet bij? Al werd die film
nu gevonden, hoe zouden de Duitsers
kunnen uitvinden waar hij opgenomen
was. Ze konden toch moeilijk alle den
nenbossen in Nederland af gaan zoe
ken?
„Dat was wel zo", antwoordde oom
Chris, „maar als de film gevonden
werd in deze omgeving, in dit dorp bij
voorbeeld, waar zouden ze dan het eerst
gaan zoeken?"
Daar viel niet veel op te zeggen. Ma
rinus kwam nog eens en nog eens en hij
beloofde het ding in de grond te zullen
stoppen tot na de oorlog.
In een zwak ogenblik bezweek oom
Chris voor hun aandringen; misschien
ook hadden Christina's smekende ogen
er schuld aan. Hoeveel maal sinds de
val van het paradijs is de appel Adam
aangeboden? En heeft Adam er ooit niet
in gebeten? Zeker is het, dat oom Chris
dadelijk spijt had, maar hij was er de
man niet naar om nu weer terug te
krabbelen. Het was zijn eigen schuld,
hij was de oudste en had wijzer moe
ten zijn.
Die in het Geheime Dorp hadden er
vanzelfsprekend niets tegen, elke aflei
ding was welkom. Ze speelden hun rol
met een enthousiasme en overgave als
gold het een wereldvermaard senario
Nooit was er in het Geheime Dorp een
eensgezinder stemming geweest, de wolf
lag naast het schaap, de vos wandelde
tussen de kippen en de leeuw likte de
gazelle, de slang boog naar links en
naar rechts, een lach in haar gele ogen,
en hield haar gespleten tong in be
dwang.
Oom Chris stond te kijken; hij wei
gerde voor de lens te komen en dat
temperde Christina's vrolijkheid. Wel zat
hij onder de magere dennetjes genoeg
lijk een pijpje te roken en het gedoe
aan te kijken. De familie, die onderling
nog wel eens ruzie had. voerde nu een
spel op van eendrachtigheid. De obde
moeder zat breeduit op een bank voor
de hut en de schoondochter kwam haar
een kopje surrogaat-thee brengen,
streek naast haar neer en sloeg een
arm om de schouder van haar schoon
moeder. De zoon en de vader schilden
samen in een bak de aardappelen,
waarmee ze elkaar anders bekogelden.
Bij de pomp werd het helemaal een
vrolijke partij. Daar had zich alles ver
zameld wat jong en levenslustig was; er
was zeker nog nooit met zoveel ijver ge
pompt en zo kwistig met water ge
morst. De dames namen overhaast de
vlucht naar de hutten.
Bonsma was er ook, maar tot ieders
grote verbazing voelde hij er niets voor
°m mee op de groepsfoto te komen. Hij
ging naast oom Chris zitten en zei*
„Iedereen kent die lelijke kop van mij.
Ik heb toch al een onzuiver geweten,
ze hebben me als gijzelaar vast gehad
in het begin; ik moet ze maar niet te
veel onder ogen komen en bovendien
heb ik een hekel aan fotograferen. Die
melkmuilen hij wees naar de jeugd
bij de pomp lijken allemaal als twee
druppels water op elkaar."
Later hoorde oom Chris van Joep,
Bonsma in een niet al te goede verhou
ding met de filmoperateur stond en dat
hij daarom alleen niet mee wilde doen.
De ondergrondse hut bij het vroegere
hoofdkwartier bij de houtvesterij kreeg
ook een beurt. Heintje woonde er nog
steeds; er waren altijd wel een paar
vriendjes bij hem. Hij ging na afloop
met hem mee naar huis.
(wordt vervolgd)