Willeke Alberti kiest weg naar de top heel resoluut HET GEHEIME DORP Programma's radio en t.v. ■Bi zacht en zuiver „Weg met roomse insluipers Doctor wil hof zuiveren: OLYMPISCH SPEL Speurhonden halen jongen uit sneeuw wam jagraag: Radio shave lotion Televisie Oesterverzending is meegevallen DOOR H. v. Nijnatten- Doffegnies erf Wan Wettewinkel DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 9 MAART 1963 Tijdens een drukbezochte en vro lijke receptie in Laren, heejt Wil leke Alberti haar eerste gouden plaat (voor „Spiegelbeeld") ont vangen. Hier wordt zij gefelici teerd met de onderscheiding door de heer J. Haslinghuis, directeur van de platenmaatschappij, die haar de gouden plaat overhandigde Een achtjarige Zweedse jongen is gis terenavond laat in de buurt van de Noorse stad Narwik door speurhonden uit een dikke laag sneeuw bevrijd. De politie van Narwik had even te voren de vermissing van twee Zweedse toeristen in de omgeving van Bjoernef- jell opgekregen waarop een speurtocht met drie speurhonden werd ondernomen. Het gebied waar naar de vermissing een moeder en haar zoon werd ge zocht lag onder een andehalve meter dikke laag sneeuw. Binnen enkele minuten hadden de honden de jongen die onder een laag sneeuw van een minstens een meter dik begraven lag, gevonden Hij werd levend uit de sneeuw opgegraven en met spoed naar het ziekenhuis in Narwik overge bracht. De moeder, een Zweedse van 36 jaar, werd tien minuten later gevon den, maar bleek reeds dood te zijn. Willeke is een charmant, asblond jong meisje met moderne opvattingen. Al vroeg werd ze heel zelfstandig. Toen zij tien jaar was trad ze al op. Maar haar echte kans kwam pas, toen haar vader naar Amerika zou gaan en ziek werd van de pokkeninjectie. Hij kon toen niet optreden en Willeke, die al zijn liedjes uit het hoofd kende, nam toen heel gedecideerd en met veel succes zijn plaats in. Maar dat was in de tijd dat ze nog op de Mulo zat, want vader Alberti wilde haar niet zo van de lagere school naar de planken sturen. Voor die tijd, ze was toen elf, had ze voor de platenmaatschappij al haar eerste opname van het liedje ,,Zeg pap pie" mogen maken. Het succes was niet zo groot en de kritische pa zorgde er voor dat zijn dochter zang- en pia nolessen kreeg. Tegenwoordig bemoeit vader Alberti zich weinig meer met haar werk. Haar repertoire niet alleen het teenager genre kiest ze met haar geroutineer de coach Jack Buiterman. Gezamen lijk treden ze maar weinig op. Willeke zingt veel voor militairen, haar vader slecht^ zelden. Elke middag stappen ze beiden in hun eigen auto. Moeder Al berti reist vaak met haar dochter, die met een verbluffend gemak haar BMW-1800 bestuurt. Haar rijbewijs haalde ze in een keer, vertelde ze met enige trots. Graag televisie Tn tegenstelling met haar vader houdt A Willeke erg van het optreden voor de televisiecamera's. Hoewel zij tijdens het optreden voor het voetlicht, tot in de kleinste zaaltjes toe. meestal erg nerveus is,t heeft ze voor de onbarm hartig registrerende TV-camera's totaal geen last van de zenuwen. Toch houdt Willeke erg van het optreden in de za len. Driemaal per week werkt zij met Anneke Grönloh, The Young Sisters en het danspaar Andrea en Agatz in de grote zalen van de landmacht. Stilletjes hoopt ze nog eens in een film te mo gen optreden. Vader Alberti haalde bij deze uitspraak de schouders op, want hij heeft in de rolprent „Rif if i in Am sterdam" geleerd wat zwaar dit werk is. Het gaat vader Alberti thans voor de wind, maar hij heeft er ontzettend hard voor moeten ploeteren. Via het volks toneel als beginnend acteur werd hij zanger door het winnen van een wedstrijd. Hij koos het Italiaanse reper toire en is dat trouw gebleven, ondanks het feit, dat het misschien thans niet zo populair meer is als vroeger. Vol gens hem is het Italiaanse lied even onvergankelijk als de goede operette en het Weense lied. ,.Als je een schlager hebt gemaakt, betekent dat alleen maar, dat je je nog meer moet inspannen. Je moet er na melijk weer een brengen. Dat kan al leen door werken, werken en nog eens werken. Je moet ook zorgen dat je pla ten gedraaid worden. Daarom ga ik persoonlijk vaak een praatje maken in grote zaken, waar b.v. een jukebox staat. En daarom ben ik te vinden in stadions en op andere plaatsen waar veel publiek komt. Ik ben geloof ik de enige artiest die zoiets doet. Daarom zitten wij ook nooit verlegen om werk ^r zijn weken, dat Willeke en ik zes tot zevenhonderd brieven ontvangen. Alleen het lezen al vraagt een zee van R IfTdereen krijgt een briefje en een foto^ Het is toch ons publiek en het heeft er recht op." Geluk ^yilleke zelf heeft al heel jong gewe ten wat ze wilde worden, namelijk zangeres. Maar haar stemtype leent zich niet voor de liedjes van haar va der. Daarom zoeken Jack Buiterman en mej. Geveke, programmaleidster van Phonogram, altijd die melodietjes (Van onze radio- en televisieredacteur) VTee, de negentienjarige Willeke Alberti, omringd door de kostbare luxe van een schitterende bungalow van haar befaamde vader, aan de Amsterdamse Slotervaart, is beslist niet over het paard getild. De eerste gouden plaat ver wierf zij zoals iedereen heeft kunnen lezen met haar succesnummer „Spiegel beeld" dat Gerrit den Braber voor haar schreef. Vader Willy Alberti, die 26 jaar in het vak is, heeft haar een goede dosis zelfkritiek bijgebracht. Hij kan zich ergeren aan jongelui, die menen dat ze hals over kop beroemd zijn als ze een geslaagd plaatje hebben gemaakt. Maar negen van de tien kunnen die be roemdheid niet waar maken. Meestal door gebrek aan talent, maar ook door een tekort aan ijver om zichzelf verder te bekwamen^ Zijn dochter is daarom wel blij met die gouden schijf, maar ze zegt heel lakoniek: „Het zal misschien ook wel mijn laatste zijn". Dit vindt waarschijnlijk zijn oorzaak in het feit, dat ze eigenlijk niet de ambities heeft om een echte teenagerster te zijn. Er zijn zoveel betere zangeressen in dit genre en zij denkt daarbij vooral aan een Corrie Brokken en Anneke Grönloh met wie zij zich door haar enigszins hese stemgeluid gehandicapt, eenvoudig niet wil meten. uit, waarin zij haar kwaliteiten waar kan maken. Haar best verkochte platen zijn na ..Spiegelbeeld", ..Norman". „Zebrapad". „Halte van lijn 9". Het is alweer vijf jaar geleden dat ze voor het eerst bij de Wereldomroep voor de radiomicrofoon optrad. Op 12 maart 1959 volgde haar TV-debuut in een weekend-show met Corrie Brokken en Vico Torriani. Later maakte ze een tournee voor de militairen naar Nieuw- Guinea cn ook België bezoekt zij her haaldelijk. zij het niet zo frequent als haar vader, die daar enorm populair is. Tot haar muzikale favorieten uit ons eigen land behoren Rita Reys, Rob de Nijs en The Jumping Jewels, terwijl van de buitenlandse sterren Frank Si natra en Doris Day een grote plaats in haar hart hebben veroverd. Willeke is er van overtuigd, dat ze in haar nog jonge carrière veel geluk heeft gehad, omdat ze werd gecoached door uitstekende adviseurs en niet te vergeten een vader bezit, die haar steeds onder de aandacht brengt, dat ze moet blijven bouwen aan haar re pertoire. In tegenstelling tot haar vader houdt Willeke niet zoveel van de wiel rennerij. Hij is een echte kenner van de wielersport en volgde bijna alle Ron den van Nederland als chauffeur of kamprechter. Zelfs eenmaal als ploeg leider. In de grote garage hangt een echte racefiets en van Gerrit Schulte kreeg hij een echte valhelm, die hij als een kostbaar souvenir bewaart. Ook filmen doet hij graag, hetgeen de kij kers konden constateren toen Willem Duys in zijn programma „Voor de vuist weg" een filmpje van Alberti sr. op het scherm vertoonde. Maar Willeke heeft niet direct van die uitgesproken hobbies. Ze zal ze ook niet gaan beoefenen ter wille van een zekere populariteit. Ze houdt van haar werk en ze hoopt in het nieuwe seizoen met haar vader samen in een televisie show te kunnen optreden. (Advertentie) Maandag 9 maart HILVERSUM I 402 M NCRV: 12.20 Zeven keer de boer op, agrarische reportage (2). 12.30 Medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 In strumentaal ensemble: amusementsmu ziek. 12.53 Grammofoonmuziek, even tueel actualiteiten. 13.00 Nieuws^ 13.15 Licht instrumentaal ensemble. 13.45 Lich te grammofoonmuziek. 14.05 Schoolradio. 14.35 Klassieke grammofoonmuziek. 15.00 Herhaling Wedstrijd: Opsporing ver zocht, van donderdag 27-2-1964. 15.40 Vo caal ensemble: Geestelijke liederen. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Dubbelkwartet met orgelbegeleiding: Geestelijke liede ren. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Op tienertoerenlichte grammofoonmuziek voor de jeugd. 17.50 Regeringsuitzending: Letterkundige acti viteiten in het Caraïbisch grondgebied, door Carly Verlooghen. 18.00 Kerkorgel concert. 18.20 Uitzending van de Katho lieke Volkspartij: Kaarten op tafel. Een uitzending over politieke zaken die de aandacht verdienen. 18.30 Lichte gram mofoonmuziek. 19.00 Nieuws en weer- praatje. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Instrumentaal ensemble: Onbeken de muziek uit oude handschriften. 19.30 Radiokrant. 19.50 Lichte orkestmuziek, (opn.). 20.30 De Staatsgreep, luisterspel. 21.25 Amsterdams kamerorkest en solist: klassieke muziek. 22.05 Wereldpanora ma: commentaar uit het naburige Oos ten. 22.15 Pianorecital: Spaanse muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking 22.55 Boekbespreking. 23.05 Componeren in Nederland: muzikaal gesprek. 23.40 Dansmuziek (gr.). 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 M AVRO: 12.00 Licht instrumentaal en semble en zangsoliste. 12.30 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor ons platteland. 12.40 Licht instrumentaal sextet. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Dansorkest en zangsolisten. 14.00 Zangrecital: mo derne liederen. 14.30 Lichte grammofoon muziek. 14.50 Voordracht van gedichten. 15.05 Radio-matinee (gr.): Ruddigore or the witch's curse, komische opera. 16.35 Amusementsmuziek (gr.). 17.00 Voor de padvinders. 17.15 Combo-klanken. 17.50 Militair commentaar. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Amateurspro gramma. 18.50 Openbaar Kunstbezit. 19.00 Operaconcert (gr.). 20.00 Nieuws. 20.05 Negen huizen, elf provincies, geva rieerd programma. 22.30 Nieuws en me dedelingen. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Jazz- en dansmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL VLAAMS 324 m: 12.00 Nieuws. 12.03 Grammo foonmuziek. 12.08 Landbouwkroniek. 12.15 Lichte muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 15.45 Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberich ten. 16.09 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.15 Voor de kinderen. 17.40 Lichte mu ziek. 17.45 Franse les. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportbe- richten. 18.30 Orkestconcert. 19.00 Nieuws 19.40 Operamuziek. 20.00 Missieklank beeld. 20.15 Pianorecital. 20.45 Klassieke muziek. 21.00 Openbaar concert. 21.45 Lichte muziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Volks dansen en -zangen. 22.35 De zeven kun sten. 22.50 Satirisch programma. 23.00 Nieuws. 23.05 Lichte muziek. 23.30 Amu sementsmuziek. 23.55 Nieuws. 24.00-0.45 Voor de zeelieden. BRUSSEL FRANS 484 m.: 12.03 Chansons. 12.30 Geva rieerde muziek en actualiteiten. 14.03 Gevarieerd programma. 16.08 Pianoreci tal. 17.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Feuilleton. 18.40 Lichte muziek. 19.00 Muziek voor de jeugd. 19.20 Nieuwe grammofoonmuziek. 19.30 Nieuws. 21.15 Hoorspel. 22.00 Wereldnieuws. 22.15 Jazz muziek. 22.55 Nieuws. Dinsdag 10 maart HILVERSUM I 402 M KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Ouverture radio voor vroege mensen. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Strip voor de jeugd. 8.20 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Voor de huis vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolra dio. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Licht baken, lezing. 10.25 Klassieke grammo foonmuziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Vlaan... vooruit, praatje. HILVERSUM II 298 M AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Programma-overzicht lichte grammofoonmuziek. 9.00 Ochtend gymnastiek. 9.10 De groenteman. 9.15 Klassieke kamermuziek (gr.). 9.40 Mor genwijding. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.). 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Radio-Volks- Universiteit: Zelfkennis en mensenken nis, door dr. J. H. Plokker. 11.30 Voor de zieken. Maandag 9 maarl NTS: 19.30 Lost and found (Comedy Caper), TV-film. 19.45 Openbaar Kunst bezit 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Uitzending van de Anti-Revolutio naire Partij 20.30 Diplomatic Courier. speelfilm. 22.05 Safe in a boat, film over de ontwikkeling van de moderne red- dings-apparatuur. 22.15 A time out of war, film. 22.35-22.40 Journaal. FRANS-BELGIë: 14.15-15.05 Schoolte levisie. 18.30 Berichten. 18.33 Voor de kinderen. 19.00 Kroniek voor de vrouw. 19.30 Sportuitzeriding. 20.00 Journaal. 20.30 Les Surfs. 20.45 II y a cent ans naissait Jules Renard, TV-spel. 21.30 Lec tuur voor allen. 22.20 Journaal. VLAAMS-BELGIë: 19.00 Voor de teena gers 19.25 Culturele actualiteiten. 19.45 Weerman. 19.50 Sport. 20.00 Nieuws. 20.20 Tentoonstelling World Press Photo 1963. 20.30 Quizprogramma. 21.05 Panorama. 21.50 Jazzmuziek. 22.15 Medium. 22.25 Nieuws. Exclusief verkrijgbaar bij de kapper! De oesterverzending van de maand februari is dit jaar heel wat minder ge weest dan in februari van het vorige jaar. In het kader van de ontwikkeling die thans gaande is, is de hoeveelheid verzonden oesters nog zeer meegevallen. De oesters zijn hoewel ze wat kleiner zijn dan in de Vorige jaren, zeer sma kelijk. De cijfers voor februari 1964, met tus sen haakjes de cijfers van hetzelfde tijd vak in 1963, zijn in stuks: Nederland 49.155 (64 944». België 426.563 (547.652), Duitsland 61.545 (118.550», Zwitserland 42.400 (83.400), Frankrijk 6300 (61.600), Denemarken 29.450 Andere landen 10.800 (36.724), Engeland (59.700). Totaal 626.213 (972.570). (Advertentie) Op Hilw NCR' I (402 m) brengt de __.V vanavond om 19.50 uur ontspan- .„ngsmuziek onder de titel „Veel genoe gen. Om 20.30 uur volgt het hoorspel „De Staatsgreep". Daarna musiceert om 21.25 uur het Amsterdams kamerorkest o.l.v. Marinus Voorberg. Cor de Groot speelt om 22.15 uur Spaanse pianomuziek en om 23.05 uur volgt een vraaggesprek met Bertus van Lier in de serie „Com poneren in Nederland". De AVRO opent om 19 uur op Hil versum II (298 m) het avondprogramma met de rubriek „Zwerftochten door ope- raland". Vervolgens kunt u om 20.05 uur luisteren naar „Negen muzen, elf provincies". Omstreeks 21.30 uur wordt het hoorspel ,,Zwart-wit" uitgezonden en tenslotte is er om 23 uur AVRO'S ritme club. Om half acht vertoont de NTS een Comedy Caper, getiteld: ,,Een gelukkig weerzien". Daarna volgt om 19.45 uur een uitzending van „Openbaar kunstbe zit", gewijd aan de moderne kunst. Na het journaal en weeroverzicht is er om 20.20 uur een politieke uitzending van de Anti-Revolutionaire Partij. Vervol gens wordt om 20.30 uur de hoofdfilm „Diplomatic Courier" van Henry Hatha way vertoond met Tyrone Power, Patri cia Neal ij Hildegard Knef in de hoofd rollen. Deze film is door beide keurin gen toegelaten voor personen van 14 jaar en ouder. Om 22.05 uur kunt u kij ken naar een filmpje over de ontwikke ling van moderne reddingsapparatuur en om 22.15 uur is er nog een korte rol prent over de Amerikaanse burgeroorlog, toen enige soldaten op een warme dag tot een korte wapenstilstand besloten. Tenslotte wordt om 22.35 uur het tweede journaal vertoond. sMagda Janssens leverde zaterdagavond een topprestatie. Deze rasartieste, die vol gende maand 80 jaar wordt, demon streerde in „De brief van Fortunata" (van Theodore Apstein) een dusdanig opwekkend temperament en zodanige pur-sang toneeltrant, dat deze eenakter nog lang in onze herinnering zal blijven. Magda Janssens slaagde er in zo'n vol komen eerlijkheid en overtuiging te leg gen in haar rol van de oude vrouw, die ondanks haar armoede hongerige kinde ren weet te helpen, dat het verhaal voor ons werkelijkheid werd. En het was merkwaardig te constateren, dat Paul Meijer nu echt toch niet zo'n groot acteur zich op verbluffende wijze aan het spel van Magda Janssens wist op te trekken. In gedachten hebben wijMag da Janssens een enorm huldebouquet overhandigd. Ook Johnny Kraaykamp zouden wij bloemen willen geven. Zijn „show" waarom toch altijd dat show? was nu toch wel geheel anders geconcipieerd dan de eerste door Brad Ashten inge fluisterde. Er zat meer geest en meer Een week lang elke dag de bloemetjes buiten gezet Zes dagen per week feestvieren is - met alle waardering voor een optimistische levenshouding - wel een beetje veel van het goede. Toch zijn er mensen die elke dag - week in week uit - in letterlijke zin de bloemetjes buiten zetten, en wel de marktkoopman en de straathandelaar die bloemen verkopen. Bloemen verlevendi gen het straatbeeld en vormen de kleu- rigste hoek van de markt. Zij dragen in belangrijke mate bij tot de gezelligheid die zo kenmerkend is voor dit allervoor- deligste koopcentrum - waar de prijzen altijd laag zijn, waar het publiek vrij kan kijken en vergelijken en waar iedereen elke dag opnieuw een enorme keus heeft. „Uitzoeken maar!" is een typische markt- term en dat betekent inderdaad: vrij zijn in kiezen en keuren uit het beste dat van uw gading is. OP DE MARKT IS UW GULDEN EEN DAALDER WAARD 17) Oom Chris bromde, dat ze zich veel te veel moeite gaf, er was warempel al genoeg te doen. Maar ze wou im mers zelf niet anders! Een man snap te dat nu eenmaal niet, die vrouwe lijke drang naar sfeer en feestelijkheid ook in de allerellendigste omstandighe den. Er waren koekjes, kaarsjes en ap pels, er was hulst en taaitaai, er wa ren kerstverhalen en zilveren sterren en rode linten. En al had Chris gelijk, dat ze dbodmoe en af was, ze zou zich het plezier niet laten ontnemen alles zelf naar het kamp te dragen. Dit kon ze niet overlaten aan de mannen. Joep, die haar hielp bij het sorteren en gezeten op een lage stoel de inhoud der verschillende pakketten no teerde, keek op omdat het zo lang stil bleef. En toen hij haar daar zo diep in gedachten zag zitten, een verstolen glimlach op haar wit en moe gezicht, een glinsterende ster in haar schoot, dorst hij opeens niet te storen. Hij liet zich omzichtig op zijn knieën glijden tussen de rommel, boog zijn lang li chaam bijna dubbel en begon dozen te vullen aan de hand^van de lijst, die ze samen hadden opgesteld. Voor het oude paard van de hout- vesterijboer was het te hopen dat de oorlog spoedig tot een einde kwam! Het was schonkig en broodmager van ouderdom. Het had zijn vaste gang, geen zweep of tongslag kon het uit zijn tempo ha len; ook de Duitse geweldenaars niet, de tanks, die op hun ratelende rups banden aan hem voorbijgingen. Het slingerde een beetje met het hoofd als een logge beer, maar of de wagen ach ter hem al dan niet geladen was, het ging er niet harder of langzamer om. Hij plantte zijn grote brokkelige hoeven even secuur neer of hij over asfalt of door de rulle zandweg ging. En nim mer verslapten de strengen. Het was zelfs de vraag of hij zich veel gele gen liet liggen aan zijn baas, de boer, die achter he mop de wagen de leidsels voerde. Wel was er een heel harde ruk nodig om het paard links of rechts te laten gaan. Wie let er nou eigenlijk op zo'n boerengerij, al vervoert het nog zo'n vreemde lading? De boer noch het paard zien eruit of ze een slecht geweten heb ben. Het paard, dat is heel zeker, is een uitstekend illegaal werker, het kent geen zenuwen, de Duitsers gaan ach teloos aan hem voorbij. Zijn flanken slaan een beetje als hij zijn vracht een goed einde de zandweg ingesleept heeft; aan zijn hals zijn een paar don kere plekken van het zweet. Zodra hem rust gegund wordt, laat hij het hoofd zinken. De ogen, verwaasd en vertroe- spel in. Alleen schrokken wij van de ingelaste „zwart-wit" en „wit-zwait" filmshots: zij waren te cru om te pas sen in de entertainment-sfeer. Daarnaast miste de „finale" de noodzakelijke accu ratesse. Tegenover deze min-punten staan echter verschillende plus-punten. Het samenspel met de jeugdige Tony Bloemers en ook het solospel van Kraay kamp waren dikwijls zo kostelijk en ty perend als wij van Kraaykamp nog niet hebben ervaren. Wij zijn benieuwd of hij in deze vorm een groeiproces gaat laten zien. In de rubriek „Brandpunt" die poogt zich kennelijk met brandend ac tuele en harde feiten bezig te houden werd de aandacht gevestigd op de actie voor een reactiveringscentrum voor spas tische kinderen in Limburg. Doch was het commentaar van de reporter wel zo geschikt om sommigen tot meedoen te prikkelen? Zondag kwam de Franse chansonnier Marcel Amont op visite. Wij beleefden een plezierig uur, waarbij wij de popu lariteit van Amont begrepen. Deze zan ger met zijn zachte, geschoolde tenor vertegenwoordigt een apart genre in de topklasse van de Franse chansonniers. Al of niet grimassend brengt hij boor devol levensvreugd zijn blije, tedere en uitbundige liedjes, die eenvoudig dcch leuk van tekst en melodie zijn. Zijn pa rodiestukjes munten uit door gevatheid en humoristische uitbeelding. Geen won der dat zijn optreden in het „Domino"- program als een eclatant succes moet worden geklassificeerd. Zoals deze clow neske chansonnier zich presenteert, heeft een andersgerichte bekoring dan wij van het Franse chanson gewend zijn, doch is niettemin van uitzonderlijk grote charme. Men vergelijkt Marcel Amont wel een met Toon Hermans. Een verge lijking echter die o.i. in het voordeel van Hermans opgaat, hetgeen wel be wijst welk een grote figuur onze one- man-show-held is. W. v. B. (Advertentie) beid door ouderdom, hebben zelfs geen belangstelling voor het verkommerd reepje geel gras onder de kale berken. „Ik ben bang, dat voor jou en mij de oorlog te lang gaat duren," zei het oude joodje, dat een groot dierenvriend was, terwijl hij heel even zijn slappe geel-bleke wang tegen de zachte paarde- neus drukte.. Hij leed aan een inge wandskwaal; het wonen in een voch tige hut deed daar geen goed aan. Christina zei de avond voor Kerstmis, toen ze met Chris de lange weg affiets te naar het Geheime Dorp: „Is het niet of de oude bijbelse tij den terugkeren? Of we gindse grote ster volgen op zoek naar het wonder in een armzalige hut? Onder opgejaag- den en verdoolden?" Na een dag van zware bewolking was tegen de avond de hemel opgeklaard. De zon had bij het ondergaan een kleu rig vlechtpatroon geweven door de bre kende bewolking heen, bloedrood en paars en oranje vermengd met zee groen. Nu was dat zeegroen gebleven boven een loodkleurig wolkenterras in het noordoosten; in dat koude meer van groen dreef nu die grote lichtende ster. Chris, niet zo romantisch aangelegd als zij, bromde: „Een pasgeboren kind zullen we toch hopelijk in het Geheime Dorp niet vin den, dat zou er nog bij moeten ko men! Het hele gedoe daar lijkt me tot op heden tamelijk aards; het is wer kelijk een wonder, dat Amor er nog zo sporadisch gast is geweest en dat bij, op ons" aandringen zo gedwee rechts omkeert heeft gemaakt." Ze lachte even, ze wist wel waar hij op doelde: heel in het begin had ei- een echtelijk drama gedreigd vanwege een roodharige aanbidder, die ze haas tig hadden overgeplaatst ver buiten het kamp. Ze zwegen een poos. Christina leek diep in gedachten. Toen zei hij: „Als ik me niet vergis, vriest het een beetje." Hij wees naar een plas, waar (Van onze parlementaire redactie) Het hof en zijn omgeving moeten radicaal gezuiverd worden van roomse elementen." Dat betoogt ene doctor P. D. van Roy en uit het Drentse Assen, die in een bro chure geschreven heeft hoe boos hij is over „de stiekeme bekering van prinses Irene". Hij heeft een afschrift gestuurd o.a. aan alle Kamerleden. Er zit een enquête formulier bij en wie het met dr. van Royen eens is dat een zuive ring te Soestdijk dringend gebo den is hoeft maar te tekenen. Als de zich „doctor theologiae in rustenoemende brochureschrijver meer dan vijfduizend handteke ningen binnen krijgt, zal hij ze ter kennis brengen van hof en Staten- Generaal. Dr. van Royen verwacht trouwens dat zijn brochure „op de Index zal komen, omdat de, „roomsen" in Nederland niet mogen lezen wat hij betoogt. Maar hij onderschat dan wel het gevoel voor humor in katholieke kring. Er zal best waardering zijn bijvoorbeeld voor de door hem zelf vervaardigde omslagtekening van zijn brochure. Hij laat daar de Nederlandse leeuw stoer met het zwaard een uitval maken naar het pauselijk wapen. Als wapenspreuk - nieuwe - stijl heeft hij daaronder gezet „Je detruirai"ik zal verwoesten. Wat hij allemaal verwoesten wil blijkt uit zijn geschrijf: de roomsen die na de tweede wereldoorlog hun entree gemaakt hebben in de bin nenste kring van het hof, die „ge slepen vijanden" die snel en af doend verwijderd moeten worden, omdat ze, de snode roomse inslui pers, prinses Irene het geloof der vaderen ontrukt hebben. Dat de prinses nu „zucht in de kerker van het roomse bijgeloof, biddend tot afgoden van hout en steen", dat is aan hen te wijten. Te wapen dus... een waas over trok. „Als het maar niet gaat sneeuwen." Zij schrok meteen op en slingerde een beetje, zodat hij haar haastig bij de bovenarm greep om een botsing te voor komen. „Sneeuw?" Ze keek bedenkelijk naar de dreiging in het noord-oosten, waar ook de wind vandaan kwam. „Dat zou een ramp zijn!" Chris knikte. Zolang er sneeuw lag, zaten de mensen in het Geheime Dorp volkomen geïsoleerd als konijnen in hun wrangen. „Voor een week eten is er wel," zei Chris. „Maar water! Aan die ellendige pomp prutsen we nu al we kenlang." „Je hebt nu toch de nieuwe onderde len, het leed zal wel gauw geleden zijn." „Ik hoop het," zei hij met een zucht en liet haar bovenarm los, want ze waren er. En overal op hun lange tocht langs de hutten van het kamp trof hen het zelfde beeld: mensen in de allerprimi- tiefste omstandigheden, de gezichten omstraald door wat spaarzaam rossig kaarslicht; ogen die weemoed weerspie gelden, diep leed, ook dankbaarheid en hoop. Dit zou zeker het laatste jaar worden van hun beproevingen. Daarop kon gerust gegeten en gedronken wor den. Oom Chris en tante Christina moes ten mee proeven, mee bewonderen, mee beamen dat alles goed was en hoop vol.... Ze drukten talloze dankbare handen, klopten bemoedigend op oude gebogen ruggen en blikten zelf aange daan, in betraande ogen. rtet werd een zegetocht, de beloning voor al hun ge zwoeg, maandenlange spanning en ver moeienis; het schonk hun de kracht blij moedig verder te gaan op het pad, dat enkel maar smaller kon worden en ge vaarlijker. Want van terugkeer kon nooit sprake zijn. ze beseften het beiden: voor deze op drift geraakte mensen waren zij de enige bakens op zee. In elke hut rook het beklemmend naar overwarm dennegroen en kaars vet. Het leek werkelijk „kerstvrede", want ook de Duitsers vierden hun Weih- nachten en vergaten op hun hoede te zijn. Voor het moment viel er geen schot en ook in de lucht was het rus tig. Alleen in de hut van de jongelui ging het wat rumoeriger toe. Daar stonden ze nog maar net met twee benen bin nen de poorten van het leven; wee moed was hun vreemd, omdat ze niets achter zich hadden en naar ze meen den enkel het grote avontuur voor de boeg. het avontuur waarvan de Ame rikaan wist mee te praten. Hij zou hun wel eens leren hoe er in Amerika Kerst mis gevierd werd! Niet alleen dat flau we dennegroen, hulst, armetierige kaar sen en kerstliederen. Een beetje kleu righeid hoorde erbij: rood en geel, wit en blauw, stars en stripes en zo; pa pieren snippers en guirlandes. Hij zat in zijn geliefde houding de benen gekruist boven op de tafel tussen etensresten en rommel en ontlokte af grijselijke geluiden aan een kam. die hij met vloeipapier omwonden had en met zijn lippen bespeelde. De koude rillin gen liepen je daarbij over de rug, maar de jongelui schenen het prachtig te vin den. Ze zongen er de woorden bij, die ze na veel herhalingen uit zijn gegalm hadden opgevangen. De hut zag blauw van de rook en het was er om te «tik ken warm. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 3