OASE TAPIJT kost bij V&D per m2 AA tijdelijk slechts... ZU- U BENT DE WARE PIJPROKER Rath Doodeheefver OSCAR vernieuw nu uw en verdien homlerden guldens ivant Voorzichtig breekt een bloem JpAw XVastijve aardkorst.„Gelukkig," zeggen kijk, de nieuwe stalenboeken met oodeheefver- behang zijn óók uit. Oók lenteboden. Ze brengen kleur in Uw huis. Met meer dan duizend verschillende R&D- dessins kunt U zeer persoonlijk, zeer kritisch kiezen. Grote behangpagina's toveren U Uw nieuwe wanden voor ogen. Praktische prijsopgaven houden de ver nieuwing binnen het redelijke. Vraag de vakman nu al om de nieuwe stalenboeken van R&D, jaargang '64. Wèg bleke winter. Het is nu bloeitijd voor Uw huis! haast U om mee te profiteren, deze unieke aanbieding geldt slechts van 7 t/m 14 maart. VROOM DREESMANN POLYPLOIDE DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 7 MAART 1964 U rookt Zephyr. Omdat u uw pijptabak kiest als alle andere dingen in uw leven. Met smaak en overleg. De ervaring heeft u geleerd dat er maar één pijptabak is, waar u ten volle van geniet, de VOEDERBIET GELD nodig? Geidschietbank „Fiskaleen" BREDA BERGEN OP ZOOM OOSTERHOUT Aanpassing Heeft u bepaalde vragen over tabak of pyp. Vraag dan advies aan: Niemeyer Adviescentrum voor Pijprokers (N.A.P.) Postbus 41 Groningen. Vraag uitsluitend stalenboeken die dit merk dragen. Een bloemlezing uit de grote collectie kunt U vinden in het boekje „Van zolder kamer tot paleis". Vraag het aan! Een briefkaart (30 ct. extra aan postzegels) naar Rath Doodeheefver, Afd. D, Postbus 375, A'dam, is voldoende. In 20 steden van Nederland bent U altyd welkom in? de toonzalen Yan r d. ONTWERPERS EN FABRIKANTEN VAN BEHANG i) L V VERHUUR VAN DEKKLEDEN- BINGHAM RUCPHEN 01654-441 V I GROENKRAAG !*r ij-J— Ti\Tc heeft bewezen betere uit komsten te geven op zwaar dere gronden door: meer drogestof per hec tare gemakkelijke rooibaar- heid - minder werk - en is daarom te verkiezen boven de "hooggehaltige" rassen. Een proef loont al! Het zaad wordt uitsluitend geleverd in originele zak ken met waarborg van de kweker en N.A.K.-zegel. Verkrijgbaar bij uw zaad handelaar. Prijs p.kilo 1 -10 kg f6.70 10 kg en meer f6.60 ZWAAN-VOORBURG BEL NO. 01600-45591 Afhandeling per poc Elk doel. Tot 36 maanden Bv. u ontvangt f 153b en betaalt terug 36 f 55,- GINNEKENWEG 27 BREDA. Oase fapijt is een bijzonder stijlvol tapijt met een geheel eigen karakter, gemaakt van ge selecteerde wollen tapijtgarens. Door de grote pooldichtheid heeft Oase tapijt een zeer grote slijtweerstand. De dubbele jute-rug werkt isolerend, maakt hef tapijt extra veerkrachtig en sterk geluiddempend. Oase tapijt kan direct gestofzuigd worden en vraagt opmerkelijk weinig onderhoud. Naast huis- en slaapkamer ook bijzonder geschikt voor trap en gang Door de nieuwe, unieke legmethode kan Oase tapijt zonder moeite opgenomen worden, het blijft dus altijd verhuisbaar. U kunt kiezen uit 4 fraaie gemêleerde kleuren: mosgroen - ultra marijnblauw - koraalrood en saffraan. Oase fapijt is ca. 130 cm breed. Voor weinig geld krijgt U nu een vloer vol gezelligheid. De normale prijs is 33.per m2, maar bij V&D, tijdelijk, per m2 slechts 20.Rekent U zelf maar eens uit, welk een enorm voordeel U deze aanbieding geeft! co DE NIEUWSTE ontwikkeli gemaakt om de dynamie muziek, die wordt uitgev overbrengen daarvan dot der. Deze wijze van mi vormt tegenwoordig eer consumptie. Voor ons ge de musicus als de luisten ten bleek duidelijk hoe zi eigenaardigheden van rat Hoe zij hun compositie- en tatietechniek aanpassen aan ne media zoals vroeger hu gers zich instelden op eeS ruimte waarin hun werk^ werden uitgevoerd. Brahms met betrekking tot de inst van zijn muziek voor het Gewandhaus" te schrijven, jongere componisten zijn er, technisch voldoende genoeg zijn om daarvan in hun comp arbeid profijt te kunnen tr meesten van hen gaan echtefl tuïtief te werk. Voor leken met componeren of radiote maken hebben is het interess op zekere hoogte nuttig oir die eisen te vernemen. We weten al dat er verscf tussen de subjectief waargei luidsssterkte (in Foon uitge de meetbare grootte van deze cm2 gemeten). De radio- en foontechnici spreken evenwe „de geluidssterkte neemt per tienmaal in kracht toe", ma met 10 Decibel toe". De musicus kent de dynamis lijkheden van een composil veel over de akoestische fenc te denken. Hij weet bijvoot in het vioolconcert van Bee bovenste en onderste gren klanksterkte gegeven zijn. D< is het fortissimo van het ork derste het pianissimo van de De klankregisseur of geluid die de opname leidt, moet h tussen de zachtste solopassag aanleiding hiervan de stei gaan „moduleren". Is het he: kend, dat het dynamisch „b< een compositie 75 Decibel is, hij al bij voorbaat dat het is deze klanksterkte ongew de luisteraar door te geven| transmissie zal het fijnste altijd sterker en het grootste aanmerkelijk zachter zijn d werkelijkheid in de concertz namestudio klonk en vanze worden ook alle andere stei in verhouding daarmee gewij deze dynamische deformatie schillende oorzaken op te zullen er hier twee noemen. Ten eerste heeft elk elektro-; apparaat zijn eigen ruiseffec zaakt door de warmteontwikl elektronen en door de zo, „netspanningsbrom". Het fijns simo moet daarom zó sterk het boven dit ruiseffect en d uitkomt. Ten tweede moet de klanksti uit de luidspreker komt, worden aan de ruimte was staat. De totale klanksterkte groot symfonie-orkest kan tot oplopen en dit kan een kamer male afmetingen nu eenmaal werken. De muren zouden scheuren, de ruiten springen t ren zich geen raad weten m oorverdovende lawaai om zii Daarom is het noodzakelijk miek als het ware te com] want die 75 Decibel moet teruj worden tot 35 Decibel. Het is de taak van de klank in samenwerking met de gelu cus de beste oplossing te vi het klankbeeld van de partitui mogelijk gedeformeerd over gen. Door de technische problemen aan verbonden zijn is de k seur in feite een medewerker ponist en uitvoerend kunstei is dus wel begrijpelijk hoezee gen van een uitzending afha van de mate van artisticiteit medewerker. Afgezien van z technische kennis moet hij zeer fijngevoelig gehoor bescl bovendien muzikaal een dusd wikkeling hebben, dat hij tuur werkelijk goed kan lez< Hoe dergelijke veranderinge gehoor inwerken bewijst de opmerking van een discofiel de dirigent Dimitri Mitroupo was prachtig, maestro. Bijn mooi als op de plaat Het veelvuldig gebruik van en vestzak radio's heeft tot waardige deformatie van on: gewoonte geleid Deze lill met hun dwergluidsprekertje m staat de lage frequenties geven. Toch horen we die or tonen en prof. Reichardt ver dit fenomeen in zijn ..Grunc Electroakustik" als volgt- „Het blijkt dat zowel hij ho£ tonen een niet onbelangrijk trillingen afgesneden kan wc der dat het ontbreken van d< tonen direct ervaren wordt vult de ontbrekende bovent nelijk zelf weer aan, ten de! kelijkheid, maar overwegend De ontbrekende boventonei „geraden". Deze subjectief toegevoeg „geraden" tonen bereiken de sterkte zoals dit wel he bij een volwaardig apparaal zuivere transmissie naar bo\ neden maakt. Door het afsr de lage frequenties gaat het 1 wicht verloren, het fundam<| „wolkenkrabber" van tonen tonen moet dragen is we. Toch bemerkt de bezitter vaj liputradio wel degelijk dez wichtigheid in klank. De nu veel te sterk op de tredende hoge en hoogste 1 sorteren 'n schril en doordrii geluid, dat hem irriteert Om wicht te herstellen hebben d van deze dwergluidsprekers! hulpmiddel gegrepen, zy b boven ongeveer even zove sneden als er aan de lage ontbrak en op die manier een|

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 20