OASE TAPIJT
kost bij V&D per m2 AA
tijdelijk slechts... ZU-
U BENT DE WARE PIJPROKER
Rath Doodeheefver
OSCAR
vernieuw nu uw
en verdien homlerden guldens
ivant
Voorzichtig breekt een bloem JpAw XVastijve
aardkorst.„Gelukkig," zeggen kijk,
de nieuwe stalenboeken met oodeheefver-
behang zijn óók uit. Oók lenteboden. Ze brengen kleur
in Uw huis. Met meer dan duizend verschillende R&D-
dessins kunt U zeer persoonlijk, zeer kritisch kiezen.
Grote behangpagina's toveren U Uw nieuwe wanden
voor ogen. Praktische prijsopgaven houden de ver
nieuwing binnen het redelijke. Vraag de vakman nu
al om de nieuwe stalenboeken van R&D, jaargang
'64. Wèg bleke winter. Het is nu bloeitijd voor Uw huis!
haast U om mee te profiteren, deze unieke aanbieding geldt slechts van 7 t/m 14 maart.
VROOM DREESMANN
POLYPLOIDE
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 7 MAART 1964
U rookt Zephyr.
Omdat u uw pijptabak kiest als alle
andere dingen in uw leven. Met
smaak en overleg. De ervaring heeft
u geleerd dat er maar één pijptabak
is, waar u ten volle van geniet,
de
VOEDERBIET
GELD nodig?
Geidschietbank
„Fiskaleen"
BREDA BERGEN OP ZOOM OOSTERHOUT
Aanpassing
Heeft u bepaalde vragen over tabak of pyp. Vraag dan advies aan: Niemeyer Adviescentrum voor Pijprokers (N.A.P.) Postbus 41 Groningen.
Vraag uitsluitend stalenboeken die dit merk dragen.
Een bloemlezing uit de grote collectie kunt U vinden in het boekje „Van zolder
kamer tot paleis". Vraag het aan! Een briefkaart (30 ct. extra aan postzegels)
naar Rath Doodeheefver, Afd. D, Postbus 375, A'dam, is voldoende.
In 20 steden van Nederland bent U altyd welkom in? de toonzalen Yan r d.
ONTWERPERS EN FABRIKANTEN VAN BEHANG
i)
L V
VERHUUR VAN
DEKKLEDEN-
BINGHAM
RUCPHEN
01654-441
V I
GROENKRAAG
!*r ij-J—
Ti\Tc
heeft bewezen betere uit
komsten te geven op zwaar
dere gronden door:
meer drogestof per hec
tare
gemakkelijke rooibaar-
heid - minder werk -
en is daarom te verkiezen
boven de "hooggehaltige"
rassen.
Een proef loont al!
Het zaad wordt uitsluitend
geleverd in originele zak
ken met waarborg van de
kweker en N.A.K.-zegel.
Verkrijgbaar bij uw zaad
handelaar.
Prijs
p.kilo
1 -10 kg f6.70
10 kg en meer f6.60
ZWAAN-VOORBURG
BEL NO. 01600-45591
Afhandeling per poc
Elk doel.
Tot 36 maanden
Bv. u ontvangt f 153b
en betaalt terug 36
f 55,-
GINNEKENWEG 27
BREDA.
Oase fapijt is een bijzonder stijlvol tapijt met
een geheel eigen karakter, gemaakt van ge
selecteerde wollen tapijtgarens. Door de grote
pooldichtheid heeft Oase tapijt een zeer
grote slijtweerstand. De dubbele jute-rug werkt
isolerend, maakt hef tapijt extra veerkrachtig
en sterk geluiddempend. Oase tapijt kan direct
gestofzuigd worden en vraagt opmerkelijk
weinig onderhoud. Naast huis- en slaapkamer
ook bijzonder geschikt voor trap en gang
Door de nieuwe, unieke legmethode kan Oase
tapijt zonder moeite opgenomen worden, het
blijft dus altijd verhuisbaar. U kunt kiezen uit
4 fraaie gemêleerde kleuren: mosgroen - ultra
marijnblauw - koraalrood en saffraan. Oase
fapijt is ca. 130 cm breed. Voor weinig geld
krijgt U nu een vloer vol gezelligheid. De
normale prijs is 33.per m2, maar bij V&D,
tijdelijk, per m2 slechts 20.Rekent U zelf
maar eens uit, welk een enorm voordeel U deze
aanbieding geeft!
co
DE NIEUWSTE ontwikkeli
gemaakt om de dynamie
muziek, die wordt uitgev
overbrengen daarvan dot
der. Deze wijze van mi
vormt tegenwoordig eer
consumptie. Voor ons ge
de musicus als de luisten
ten bleek duidelijk hoe zi
eigenaardigheden van rat
Hoe zij hun compositie- en
tatietechniek aanpassen aan
ne media zoals vroeger hu
gers zich instelden op eeS
ruimte waarin hun werk^
werden uitgevoerd. Brahms
met betrekking tot de inst
van zijn muziek voor het
Gewandhaus" te schrijven,
jongere componisten zijn er,
technisch voldoende genoeg
zijn om daarvan in hun comp
arbeid profijt te kunnen tr
meesten van hen gaan echtefl
tuïtief te werk. Voor leken
met componeren of radiote
maken hebben is het interess
op zekere hoogte nuttig oir
die eisen te vernemen.
We weten al dat er verscf
tussen de subjectief waargei
luidsssterkte (in Foon uitge
de meetbare grootte van deze
cm2 gemeten). De radio- en
foontechnici spreken evenwe
„de geluidssterkte neemt per
tienmaal in kracht toe", ma
met 10 Decibel toe".
De musicus kent de dynamis
lijkheden van een composil
veel over de akoestische fenc
te denken. Hij weet bijvoot
in het vioolconcert van Bee
bovenste en onderste gren
klanksterkte gegeven zijn. D<
is het fortissimo van het ork
derste het pianissimo van de
De klankregisseur of geluid
die de opname leidt, moet h
tussen de zachtste solopassag
aanleiding hiervan de stei
gaan „moduleren". Is het he:
kend, dat het dynamisch „b<
een compositie 75 Decibel is,
hij al bij voorbaat dat het
is deze klanksterkte ongew
de luisteraar door te geven|
transmissie zal het fijnste
altijd sterker en het grootste
aanmerkelijk zachter zijn d
werkelijkheid in de concertz
namestudio klonk en vanze
worden ook alle andere stei
in verhouding daarmee gewij
deze dynamische deformatie
schillende oorzaken op te
zullen er hier twee noemen.
Ten eerste heeft elk elektro-;
apparaat zijn eigen ruiseffec
zaakt door de warmteontwikl
elektronen en door de zo,
„netspanningsbrom". Het fijns
simo moet daarom zó sterk
het boven dit ruiseffect en d
uitkomt.
Ten tweede moet de klanksti
uit de luidspreker komt,
worden aan de ruimte was
staat. De totale klanksterkte
groot symfonie-orkest kan tot
oplopen en dit kan een kamer
male afmetingen nu eenmaal
werken. De muren zouden
scheuren, de ruiten springen t
ren zich geen raad weten m
oorverdovende lawaai om zii
Daarom is het noodzakelijk
miek als het ware te com]
want die 75 Decibel moet teruj
worden tot 35 Decibel.
Het is de taak van de klank
in samenwerking met de gelu
cus de beste oplossing te vi
het klankbeeld van de partitui
mogelijk gedeformeerd over
gen.
Door de technische problemen
aan verbonden zijn is de k
seur in feite een medewerker
ponist en uitvoerend kunstei
is dus wel begrijpelijk hoezee
gen van een uitzending afha
van de mate van artisticiteit
medewerker. Afgezien van z
technische kennis moet hij
zeer fijngevoelig gehoor bescl
bovendien muzikaal een dusd
wikkeling hebben, dat hij
tuur werkelijk goed kan lez<
Hoe dergelijke veranderinge
gehoor inwerken bewijst de
opmerking van een discofiel
de dirigent Dimitri Mitroupo
was prachtig, maestro. Bijn
mooi als op de plaat
Het veelvuldig gebruik van
en vestzak radio's heeft tot
waardige deformatie van on:
gewoonte geleid Deze lill
met hun dwergluidsprekertje
m staat de lage frequenties
geven. Toch horen we die or
tonen en prof. Reichardt ver
dit fenomeen in zijn ..Grunc
Electroakustik" als volgt-
„Het blijkt dat zowel hij ho£
tonen een niet onbelangrijk
trillingen afgesneden kan wc
der dat het ontbreken van d<
tonen direct ervaren wordt
vult de ontbrekende bovent
nelijk zelf weer aan, ten de!
kelijkheid, maar overwegend
De ontbrekende boventonei
„geraden".
Deze subjectief toegevoeg
„geraden" tonen bereiken
de sterkte zoals dit wel he
bij een volwaardig apparaal
zuivere transmissie naar bo\
neden maakt. Door het afsr
de lage frequenties gaat het 1
wicht verloren, het fundam<|
„wolkenkrabber" van tonen
tonen moet dragen is we.
Toch bemerkt de bezitter vaj
liputradio wel degelijk dez
wichtigheid in klank.
De nu veel te sterk op de
tredende hoge en hoogste 1
sorteren 'n schril en doordrii
geluid, dat hem irriteert Om
wicht te herstellen hebben d
van deze dwergluidsprekers!
hulpmiddel gegrepen, zy b
boven ongeveer even zove
sneden als er aan de lage
ontbrak en op die manier een|