Mr. L. P. VAN DE SPIEGEL gedegen voorbereid IN ZIJN GOESE PERIODE Hoogovens: stijging van winst waarschijnlijk Kapitan - Admiral - Diplomat: de „grote drie" van OPEL Chrysler heeft prima jaar achter de rug TO CONCERN et? personen- en aar verlaten in een BMC-fabrieken, 'bilisten die meer dan tiddel" verlangen, n de BMC- ze zoeken, rs weten dat. 'itdekken. Regenten-historie boeiend tot leven gebracht Zuivelprodukten in Nederland weer duurder? 20 pCt. dividend Meevaller Unilever ZEER GEMAKKELIJK OPEISBAAR -1/5 DEEL DIREKT, DE REST MET SLECHTS 1 MAAND OPZEGGING STORTEN EN OPNEMEN OOK PER GIRO eX-wC Laag en breed Service Automatisch Programma KNVB afdeling Zeeland Tips - tips - tips-tips-tips 12 17 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 29 FEBRUARI 1964 :e stations in Nederland; 2200 in Europa. De soldaten waren intussen doekend op hun paarden ëe' tegen en ons scheldwoorden laar het hoofd slingerend ver- Iwenen zij in zuidelijke nett ing. Even later kwam de poSt- louder terug met drie flinke cerels, die zijn zoons bleken te :ijn. Op 3 juli 1759 trouwde L. P. van de [Spiegel met Digna Joanna, een achttien jarige burgemeestersdochter uit Goes Jaar vader Cornells Ossewaarde [was weliswaar 40 dagen vóór de bruiloft [overleden, maar de opeenstapeling van Jiens vroegere functies bevorderde niet .iemin de snelle carrière van de pasaf jgestudeerde Laurens Pieter. En zo begint dan de Goese periode van de latere raad >ensionaris Van de Spiegel. Het is diens jeugd, de studietijd en deze ioese periode, welke het onderwerp uit -jiaken van een studie, geschreven door de Goese oud-leraar F. van Dijk onder de [titel: Mr. Laurens Pieter van de Spiegel, Raad en Burgemeester van Goes. (Uitgave van Gorkum). i Het eeerste, dat opvalt bij de lezing, is de boeiende verteltrant, waarmee de loofdpersoon en allen rondom hem tot merkelijk leven worden gebracht. De niet- ltijd-doorzichtige familierelaties vormen iet stramien voor een regentenkliek, die .ich meester maakte van de belangrijkste en meest winstgevende functies. Dit werd in de handen gewerkt door het gesloten „jiessysteem, waarbij de zittende functio narissen familie of cliënten wel of niet tot hun kring toelieten. De schrijver jslaagt erin de sfeer hiervan met honderd en-een kleine aanduidingen gestalte te geven. Zijn grote belezenheid stelt hem ook in staat tal van verwijzingen in te vlechten omtrent de opvattingen en ge beurtenissen elders, waardoor het geheel ingekaderd is in eigen tijd of voorge schiedenis. Deze noodzakelijke oriëntatie wordt gecompleteerd door een instructie ve kaart van de stad Goes anno 1744, ter wijl vele opmerkingen verband leggen met het hedendaagse: dit laatste doet ons de leraar herkennen. In zijn inleiding zegt de schrijver dat hij zijn stof populariserend heeft willen weergeven. Daarom liet hij alle voetnoten en verwijzingen weg en slechts hier en daar verwerkt hij in de eigenlijke tekst de namen van zijn zegslieden. Voor de leesbaar heid is dit een groot winstpunt. Grote bekwaamheden Uit de geschiedenis van afkomst en jeugd blijkt, dat het toch vooral de per soonlijke bekwaamheden van Van de Spiegel waren, die hem tot de hoogste top van de nationale ambtenarij brachten. Vooral het hoofdstuk, waarin Van de Spiegel opgevoerd wordt als het „hoofd van de Zeeuwse oppositie tegen de Raad van State en de Staten-Generaal" toont de kundigheden, waardoor hij geroepen zou worden tot het hoogste-bereikbare en daarmee voor Goes verloren jou gaan. Voor liefhebbers van de Zeeuwse histo rie is het wellicht prettig, dat de schrij ver haast nergens de kans voorbij laat gaan om bijzonderheden of familie-rela ties te vermelden. Zeer zeker strookt dit ook met de opzet van zijn boek. Het be hoeft dan ook niet te verwonderen, dat hiermee de strakke lijn van het betoog wel eens naar een zijdaadje getrokken wordt, waar echter altijd interessante gegevens zulk een oponthoud veraange namen. Reformatie De schrijver waagde het zelfs een van de boeken het beste werk van Van de Spiegel in extenso op te nemen, te weten de „Geschiedenis van de Satisfactie, waarmee de stad Goes en het eiland Zuid. Beveland zich begeven hebben onder het stadhouderschap van Prins Willem van Oranje in het jaar 1577". Het pikante probleem rond de betrekkelijk onvrij willige en late overgang van Zuid-Beve land naar de Prins en nog later pas naar de erkenning van de Gereformeerde Re ligie als enige publieke Eredienst, wordt hoofdzakelijk uiteengezet via de pen van Van de Spiegel. De schrijver slaagt er in dit relaas aan te vullen en levendig tè maken, maar ziet er bewust van af het kernprobleem hiervan opnieuw van-bin- nen-uit te doorgronden. Dat lag on danks de uitgebreidheid van dit hoofd- stuk wellicht ook niet op zijn weg, nu hij deze woelige beroerten meedeelt in een biografie van iemand, die twee eeuwen later leefde. Uitdrukkelijk keert de schrijver dan ook bij deze historie der Goese Reformatie terug tot „het onge schonden beeld", dat Van de Spiegel hier van in 1777 gaf (p. 180). De samensteller van het boek treedt trouwens meermalen in de voetsporen van Pieter Laurens van de Spiegel, door enerzijds diens objectivi teit en breedheid van opvatting in een persoonlijke opmerking over te nemen, anderzijds door diens religieus-gebonden visie met een eigen woord te onderstrepen (resp. inl. 2, p. 137 en p. 174 e.v.). Over het geheel ligt dezelfde milde glans, die de werken van Van de Spiegel siert. Een Goes boek, dat naast Van de Spie gel's Satisfactie (1777) en Piccardt's bij zonderheden uit de geschiedenis van de stad Goes, (1864) velen zal inleiden in wat aan ons voorafging. Het consciën tieuze speurwerk en de levendige schrijf trant maken het lezen tot een boeiende bezigheid J. R. Een agent van d* federale recherche heeft tijdens het proces tegen de drie ontvoerders van de zanger Frank Sinatra jr. verklaard, dat verdachte Keenan eerst van plan was de zoon van Bob Hope te ontvoeren en dat Frank jr. „tweede keus" was. De agent, Emmet Murphy, verklaarde dat de ontvoering van Tony Hope, een student aan de Harvard-universiteit o.m. niet doorging, omdat Bob Hope volgens Keenan „in zo'n hoog aanzien stond". Murphy zei verder van Keenan ge hoord te hebben dat aan de ontvoering een grondig onderzoek vooraf was ge gaan. Keenan had zich in de bibliotheek van Los Angeles goed georiënteerd over dc toenmalige ontvoering van Lindberghs baby en de geschriften van J. Edgar Hoover, hoofd van de F.B.I, Keenan, die volgens de openbare aan klager met de ontvoering een „perfecte misdaad" wilde plegen, sprak negen dagen na de ontvoering met agent Murphy. De jonge Frank Sinatra, door de ver dediging als getuige opgeroepen, bevond zich ook in de rechtszaal. De avond te voren was hij per vliegtuig gekomen om opnieuw te getuigen. Zijn vader, op het ogenblik voor zaken in Tokio, zal maandag door de verdedi ging als getuige gehoord worden. De kans bestaat dat melk, boter en kaas voor de Nederlandse consument aanzien lijk duurder worden, als het EEG-zuivel- reg-Jement ertoe zou leiden dat in ons land de richtprijs voor de melkproducent hoger wordt gesteld. De voorzitter van de Nederlandse Christelijke Boeren- en Tuindersbond, drs. R. Zijlstra, heeft hier' op vrijdag in de algemene vergadering van de Gelderse CBTB in Arnhem de aandacht gevestigd. De minimum- en maximumrichtprijs, die de EEG-ministerraad voor elk der zes landen zal moeten vaststellen, zullen waarschijnlijk liggen in de buurt van resp. 29 cent (de Franse prijs) en 35 cent (de Luxemburgse prijs) per kilogram. De Nederlandse prijs zal hier tussenin moeten terechtkomen. Hier doet zich echter een moeilijkheid voor. De middelen waarmee in Nederland getracht wordt de richtprijs te bereiken zijn een toeslag van acht cent op de m dustrieel verwerkte melk, de verreken' prijs voor consumptiemelk en de inleve ringsprijs voor zuivelprodukten. Naar de heer Zijlstra meent, staat het EEG-zuivei reglement niet toe de toeslag op de in- dustriemelk. te verhogen. Deze moet integendeel met 1/7 vermin derd worden. En deze toeslag is op het ogenblik juist in zijn geheel nodig om tot de richtprijs, die thans 29,5 cent bedraagt, te komen. (Advertentie) (Van onze financiële medewerker) Aan de verslaggeving van maatschappijen, waarvan aandelen ter beurze zijn genoteerd, worden de laatste jaren steeds strengere eisen gesteld door aandeelhou ders en de pers. Dit heeft tot gevolg, dat de verslag geving steeds beter, sneller en frequenter plaatsvindt. De verbetering op deze punten wordt door beleggers, terecht, steeds meer op prijs gesteld. Omdat hierdoor goodwill wordt gekweekt bij de beleggers, waarop het bedrijf te zijner tijd misschien een beroep moet doen, is het in het belang van het bedrijf om de aandeelhouders met hun publikaties steeds meer ten dienste te zijn. De verbetering stuit echter vaak nog op technische moeilijkheden. Vooral de snellere publikatie van bijvoor beeld het jaarverslag levert vaak onoverkomelijke pro blemen op. Met name bedrijven, die vestigingen hebben in andere werelddelen, moeten soms maandenlang wach ten voor zij alle benodigde cijfers bij elkaar hebben. Dit is een van de redenen, waarom de grote stroom van jaarverslagen pas eind maart, dus ruim twee maanden na het verstrijken van het boekjaar, loskomt en tot juli duurt. Een voorbeeld voor de andere bedrijven vormen de internationale ondernemingen als Hoogovens, Ko ninklijke/Shell, Philips, A.K.U. en Unilever. Hun verslagen zijn altijd zeer uitgebreid. De verklaring hiervoor is, dat zij op buitenland se beurzen zijn genoteerd, die gro tere openheid in de verslaggeving eisen dan de Amsterdamse beurs doet. Met uitzondering van Unile ver publiceren de „internationals" hun resultaten ieder kwartaal. Unilever doet dit eens per halfjaar. Omdat de omvang van de „internationals" groot is, en zij alle buitenlandse vestigingen hebben, levert de snelheid van de verslaggeving nogal moeilijkheden op. Dit neemt echter niet weg, dat de aandeelhouders snel op de hoogte worden gesteld van de bereikte resultaten in het afgelopen jaar. luiden in miljoenen guldens. winst 1960 1961 1962 1963 le kwartaal 21,7 24,8 17,2 17,2 2e kwartaal 31,6 35,3 30,2 27,5 3e kwartaal 23.2 20,2 17,8 18,2 4e kwartaal 26.2 18,2 18,2 21,0 jaar 102,7 98,5 83,4 83,9 dividend 20 pet. 20 pet. 20 pet. Zo heeft Hoogovens vrijdag 21 januari de belang rijkste cijfers over het vierde kwartaal 1963 bekend gemaakt en daarmee over het gehele jaar. Unilever volgde met de halfjaarcijfers. Hoewel deze cijfers een voorlopig karakter hebben zij zijn nog niet gecon troleerd door de externe accountant zijn zij volkomen betrouwbaar. Door de publikatie van deze voorlopige uitvoerige cijfers weten de aandeelhouders ai ver voor de publikatie van het jaarverslag dat van Unilever komt bijvoorbeeld pas op 8 april hoe hun bedrijf het heeft gedaan. De cijfers van Hoogovens vallen reusachtig mee. Voor Hoogovens was op een gedaalde winst gerekend, maar deze was (na vennootschapsbelasting) in het vierde kwartaal f 2,8 miljoen hoger op f 21,0 miljoen (4e kwar taal 1962: f 18,2 miljoen). De totale winst voor verdeling kwam hierdoor voor het gehele jaar 1963 een half miljoen uit boven het bedrag van 1962 op f 83,9 miljoen (v.j. f 83,4 miljoen). Dit gunstige resultaat was voor aandeelhouders moeilijk te voorzien. Het was niet het gevolg van een meer winstgevende omzet. Hoewel de omzet aan derden met bijna 5 procent was gestegen, waren de kosten en voorzieningen, die hiervan afgingen, met bijna 8 procent gestegen, zodat het exploitatieresultaat per saldo 4 a 5 procent lager was. Doordat ook de opbrengst uit anderen hoofde lager was (deelnemingen en overige baten) resteerde een jaarwinst voor belasting, die met f 146,8 miljoen f 8,4 miljoen of ruim 5 procent lager was. De gehele winststijging komt daardoor voor rekening van de ge daalde vennootschapsbelasting. Die ging met f 8,9 mil joen omlaag, waardoor het eindresultaat nét iets hoger uitkwam. Hoe de Hoogovens het in de laatste jaren hebben gedaan, blijkt uit onderstaand staatje: de bedragen De maatschappij heeft niet bekendgemaakt, welk divi dend zal worden betaald. Gezien het weinig afwijkende resultaat, is een uitkering van 20 procent niet onwaar schijnlijk. Dit dividend is zeer ruim gedekt, omdat het een uitkering van in totaal ongeveer f 26 miljoen zou vergen. Bij een koers van iets meer dan 600 procent zou een belegger een rendement hebben van ruim 3V4 procent. Over de vooruitzichten van Hoogovens lijkt het moei lijk iets te zeggen. Op het eerste gezicht ziet een en ander er niet zo best uit. De lonen zullen een bedrag van tegen de f 20 miljoen vergen, terwijl de resultaten van de belangrijkste dochteronderneming de Duitse Hörder Hütten Union veel te wensen overlaten. Vorig jaar ont ving Hoogovens hiervan ongeveer f 7 miljoen dividend, dat wegens een aanzienlijk verlies dit jaar niet op de batenrekening verschijnen zal. Verder is Hoogovens een zeer conjunctuurgevoelig bedrijf, wat voor de iets langere termijn minder goede vooruitzichten geeft. Uit een beoordeling van enkele minder bekende ge gevens blijkt echter, dat zeker voor het eerste kwartaal, maar ook voor het gehele jaar een groter optimisme is gewaarborgd. In januari van dit jaar produceerde Nederland 27 procent meer staal dan in de overeen komstige maand van 1963. Deze stijging komt groten deels ten bate van Hoogovens, die onlangs een nieuwe eenheid in produktie heeft gesteld Daarbij komt nog, dat in de maanden januari en december een lichte ver hoging werd geconstateerd van de prijzen der produk- ten. De combinatie van deze twee factoren zal hoogst waarschijnlijk het nadelige gevolg van de loonsver hoging meer dan compenseren, zodat ook in het eerste kwartaal een hoger resultaat is te verwachten (v.j. 17,2 miljoen netto-winst). De cijfers van Unilever waren alle hoger. De totale omzet steeg van 19,2 miljard gulden tot f 19,7 miljard. Omdat hierin de onderlinge transacties tussen het Engel se deel (limited) en het Nederlandse deel (n.v.) van de Unilever zitten, geeft een vergelijking van de omzet aan derden een betere indruk. Deze steeg met 4 procent van f 14,97 miljard tot f 15,56 miljard. Doordat ook de winstmarge steeg kwam de winst voor belasting met f 1.203 miljoen bijna 12 procent van die boven vorig jaar uit (f 1.080 miljoen). Doordat de winstbelastingen een grotere stijging ver toonden en de bijzondere baten en lasten f 7 miljoen minder dan het jaar ervoor opleverden, was de gecon solideerde nettowinst niet meer dan 7 procent hoger. Zij steeg van f 525 miljoen tot f 564 miljoen. Aan de aandeelhouders van de Nederlandse Unilever zal wor den voorgesteld hieruit een dividend van totaal f 3,78 per aandeel van f 20,- te betalen. Het vorig jaar was het dividend f 4,40 per aandeel, maar omdat op elke 3 aandelen een nieuw werd uitgekeerd (dus een bonus van 33 1/3 procent) komt de uitkering neer op f 3,30 (3/4 x f 4.40) tot f 3,78 per aandeel van f 20,-. Bij een koers van nog geen f 150,- per aandeel komt dit neer op een rendement van amper 2,5 procent. Zelfs voor een aandeel met de kwaliteit van Unilever, is dit geen aantrekkelijk rendement. NKBOEKIES 17}7 'S-HERTOGENBOSCH HOGESTEENWEG 27-31 - TEL. 04100-22321 POSTGIRO 1117570 EINDHOVEN KEIZERSGRACHT 17 TEL. 04900-27442 POSTGIRO 1130570 UITVOERIGE FOLDER OP AANVRAAG VERKRIJGBAAR TILBURG STATIONSTRAAT 17 TELEFOON 04250-30300 POSTGIRO 1140570 OPEL is nu juist op tijd voor de grote autosalon in Genève (12- 22 maart), voor het voetlicht ge komen met de nieuwe Kapitan. Om de modellenreeks naar boven af te ronden zijn er in Rüssels- heim drie typen in de zware klas se geïntroduceerd: Kapitan 1964, Admiral en Diplomat. De laatste is Opeis prestigewagen, een luxu euze limousine met een V8-motor onder de kap, die een cilinderin houd van 4.6 liter heeft en met zijn 223 pk een topsnelheid van onge veer 200 km/u kan halen. Met de Diplomat hoopt Opel opgang te maken in kringen, die normaal worden bediend door Daimler- Benz en exclusieve buitenlandse firma's. De drie nieuwe modellen van Opel, waarin men de lijnen van de Rekord en volbloed Amerikanen van General Mo tors herkent, zijn geheel anders, tevens langer, breder en lager dan de vorige Kapitan, Êk die trouwens in vele op- fl 5MSS zichten sterk verouderd S^edll was- De carrosserie vor- men zijn modern, strak, gestrekt en aantrekkelijk. Van voren maakte de wa ll ?en een (Italiaans) lage indruk, die nog wordt versterkt door het brede radiateurscherm en de rechthoekige koplampen, nil De Kapitan is een 4- deurs zespersoons limou sine, die leeg 1370 kg weegt. De 6-cilinder krachtbron heeft een vermogen van 117 pk en een top snelheid van 155 km per uur. De acce leratie is op Amerikaans niveau: van 0-100 km per uur in 16 seconden. Het brandstofverbruik is volgens opgave van de fabriek 8 a 9 liter op 100 km. De Admiral is een vijfzitter. De af metingen zijn zoals die van de nieuwe Kapitan, maar het interieur is luxueu zer. o.a. met aparte voorzetels, die ver stelbaar zijn. Evenals de Kapitan heeft de Admiral servo-schijfremmen op de voorwielen en trommelremmen achter. Het remsysteem heeft als extra veilig heid gescheiden circuits voor de voor- en achterwielen. Tegen bijbetaling kun nen beide typen worden geleverd met achterruitontdooiers en elektrisch be diende zijruiten. Bij de Diplomat be horen deze tot de standaarduitrusting, evenals een dubbele elektro-pneumati- sche hoorn. de met vloerschakeling. De V8 heeft een cilinderinhoud van 4638 cc (com- pressieverhouding 9.25 1) en een max. effect van 223 pk. De topsnelheid ligt bij 200 km per uur. De Diplomat trekt in 11 sec. op tot 100 km per uur. Het benzineverbruik van deze snelle 1520 kg zware knaap is gemiddeld 6 a 7 liter op 100 km, maar voor de bezitters van dit soort prestigewagens speelt dit geen rol. De benzinetank kan evenals die van de Kapitan en Admiral 70 liter bevatten. De krachtbron van de nieuwe Opeis is uitgerust met hydraulische kleplichters. Aan de uitrustig en inrichting van de nieuwe Opelmodellen is veel aandacht besteed. Verwarming en ventilatie wor den geregeld volgens een doeltreffend systeem, dat met behulp van een ther- mostatische regulatie een constante tem peratuur handhaaft en de warmte door aparte kanalen naar voor- en achter compartiment, voorruit en zijruiten voert. Bij Opel heeft men zich de moei te genomen alle bedienings- en controle organen te herzien, zelfs de deurkruk ken en schakelaars. De zescilinder, die zovele jaren trou we dienst heeft gedaan, is geperfectio- DE OPEL „ADMIRAL" Uiterlijk, mechanisch en in afme tingen gelijk aan de Opel Kapitan, biedt dit model een luxueuzer in terieur met afzonderlijke stoelen vóór, waarvan de rugleuningen tot horizontaal verstelbaar zijn. Met een 6-cilinder motor van 117 pk en een nieuwe geheel gesynchro niseerde 4-versnellingsbak, berei ken de Opel „Kapitan" en de „Admiral" modellen een topsnel heid van 155 km per uur. Servo- schijfremmen vóór zijn standaard. neerd. Er is een nieuwe gesynchroni seerde vierbak gekomen, verder een nieuwe cardanas met 3 kruiskoppelin- gen, gewijzigde achtervering, 12-volts elektrische installatie. Een pluspunt is ook het vereenvoudigde onderhoud: 8 smeerpunten en om de 50.000 km een smeerbeurt. In het begin van de zomer zullen de grote Opeis in Nederland op de markt komen. In een roadtest komen we uitvoerig terug op de opvol gers van de Kapitan. Het interessantste nieuws is de V8 motor van de Diplomat, die naar keuze te krijgen is met een 4-versnellingsbak of een volautomatische transmissie, bei- Het financiële overzicht van de Chrysler Corporation over 1963 laat en kele interessante cijfers zien: de netto winst over 1963 was de hoogste in de 39-jarige geschiedenis van deze onder neming. De verkopen kwamen boven de 3,5 miljard dollar, waardoor Chrys ler op de achtste plaats kwam van de lijst van industriële ondernemingen in de V.S. De president-commissaris George H. Love en de president-direc teur Lynn A. Townsend merkten op, dat de financiële resultaten een duide lijke afspiegeling laten zien van de gro tere belangstelling van het koperspu- bliek voor de Chrysler personen- en vrachtwagenmodellen van 1963 en 1964. ve»'!™o.P van personenwagens steeg met 38 ten opzichte van de ver kopen in 1962, terwijl er 30% meer Dodge vrachtwagens werden verkocht. De verbeterde verkopen waren voor namelijk te danken aan nieuwe afzet- methoden en de versteviging van het dealer-net. Het financiële rapport omvat voor het eerst de consolidatie van dochter maatschappijen, waarvan het meerder heidspakket in handen van Chrysler is Hiervan is Simca Automobiles in for£1Ju j i?„n®rijkste. Per januari 1963 verhoogde Chrysler zijn belangen in deze maatschappij tot 64% Vergeleken met 1962 heeft'het jaar 19b3 een aanzienlijke verhoging laten zien van de wereldverkopen, die in ine77 rs 3,50° miljoen bedroegen. In q e Je wa?- dat -n°g iets hoger, namelijk 3.565 miljoen dollar en in 1962 was dit totaal 2.378 miljoen dollar In het ge consolideerde totaal over 1963 zijn voor net eerst de Simca-verkopen begrepen 1*1o n^.t0 wlnst Van Chrysler was lol,b miljoen dollar over 1963, terwijl deze m 1962 65.4 miljoen was. Per ge woon aandeel betekent dit een record- ™miSnooan 4,35 dollar. tegen 1,81 dollar m 1962. Het maatschappelijk kapitaal tegen het einde van 1963 bedroeg 557 miljoen dollar (562 miljoen in 1962). Er werden over de gehele wereld totaal 1.518.586 personen- en vracht auto's verkocht, waarvan 253.053 Sim- ca s waren. De cijfers over 1962 waren 892.299 personenauto's en trucks, waar van 11.395 door Chrysler verkochte Simca's. Opdrachten van de strijdkrachten en de ruimtevaartprogramma's vormden 8% van de totale verkopen, een bedrag van 263 miljoen dollar. In 1962 was dit 10% (252 miljoen dollar) U kent ze natuurlijk wel de elektro- mobielen van de PTT, de bakker, de melkboer e.d. waarvan de bestuurder in een kleine cabine zit. Deze „elmo's", zoals de elektromobielen kortweg wor den genoemd, rijden niet hard. maar ZÜ vormen toch een in aantal toene mende categorie in het verkeer binnen de bebouwde kom. De ANWB maakt de weggebruikers er op attent dat deze elektromobielen in het verkeer als motorvoertuigen moeten worden beschouwd. Bij de af wikkeling van het verkeer op een kruispunt dient u hier dus rekening mee te houden. In de geschetste verkeerssituatie van een kruising van twee gelijkwaardige wegen moet de auto voorrang verlenen aan de van rechts komende „elmo", die ook voorrang moet krijgen van de fiet ser. De bestuurder van zo'n elektrische bestelwagen doet er echter goed aan goed uit te kijken of deze voorrang door het „echte" gemotoriseerde ver keer ook wordt verleend. le klas A Domburg I Noormannen I; Groede I Vogelwaarde I Schoon- ?.V ,J Hoofdplaat I Philippine I Walcheren I Retranchement I Jong Ambon I. le klas B Robur I Kwaden- damme I Hansw. Boys I Zierikzee II Luctor I Dreischor I. Reserve le klas Clinge II - R.c.S. II Vlissingen IV Vogelwaarde II Breskens II Goes III Luctor II Zeelandia II Biervliet II Zeeland Sport III. 2e klas A Zeeland Sport IV Cortgene I Walcheren II Middelburg IV Vlis singen V Patrijzen II 2e klas B Koewacht II Steen II Terneuzen III Sluiskil II H.V.V. '24 III Breskens III; Corn Boys III Ria W I. 2e klas C Brouwershaven I Burgh II Dreischor II Zonnemaire I Renesse II Zierikzee III. 3e klas A Schoon- dijke II Hoofdplaat II Retranche ment II Jong Ambon II Domburg II Zeelandia III. 3e klas B Goes IV Middelburgse Boys I Zeeland Sport V Lewed. Boys II Robur II Kwadendamme II. 3e klas C: IJzendijke III Schoondijke III Graauw X Clinge III. Het aantal dealers nam in 1963 met 400 toe tot 6000. De expansie en ontwikkeling van de internationale operaties werden ver sneld. projecten in Australië, Canada, Mexico, Spanje, Argentinië, Engeland. Griekenland. Turkije en de Filippijnen werden voltooid, respectievelijk opge zet. De salarissen van het Chryslerperso- neel over de gehele wereld stegen aan zienlijk in 1963, het totaal bedroeg 819 miljoen dollar voor 120.000 mannen en vrouwen. TENGEVOLGE van bepaalde onre gelmatigheden in het ontstekings systeem of de brandstofvoorziening kan de motor bij het accelereren gaan „overslaan". Ook is het moge lijk dat de oorzaak moet worden gezocht in het blijven hangen van de kleppen of in een te hoge tem peratuur van de motor. IN DE LOOP der jaren zal ook de meest zorgvuldig geïnstalleerde elek trische bedrading zwakke plekken gaan vertonen. Storingen en zelfs kortsluiting kunnen hiervan het ge volg zijn. Het is dan ook aan te hevelen regelmatig de zichtbare be drading te controleren op losse aan sluitingen, breuk, schaafplekken en isolatiedefecten. PORTIERSCHARNIEREN hebben (hoe vreemd het ook mag klinken) meer smering nodig naarmate ze minder gebruikt worden. Door het veelvuldig openen en sluiten van de portieren wordt het aanwezige smeer middel vrij goed verdeeld over de gehele oppervlakte van scharnier en scharnierpen. Deze smering zal bij het sporadisch gebruikte portier veel minder groot zijn zodat de „ruimte" die in elke scharnier aanwezig moet zijn en waardoor het portier altijd iets in beweging is. vrij spel krijgt op ongesmeerde vlakken. STARTKABELS krijgen een vrij hoge stroom te transporteren. Deze stroom vloeit uiteraard ook door die plaat sen. waar de kabels middels een klem of kabelschoen de stroom ont vangen of doorgeven. Deze aansluitin gen dienen dan ook volkomen vrij te zijn van oxyde en bovendien contact- schoon. De verbindingen moeten stevig op elkaar geklemd zitten, want ook loszittende kabels vormen een „hindernis" voor de stroomdoorgang. U VRAAGT MAAR. De heer de K. te Etten vraagt of het juist is. dat men de levensduur van de autoglooilampen kan verlen gen door deze in te schakelen als de motor pas gestart is en dus nog maar weinig toeren maakt. Als dit zo is, wilt u dan het hoe en waarom eens trachten uit te leggen? Ook een gloeilamp van een auto heeft maar een beperkt aantal branduren. Misschien is het u wel eens opge vallen dat een lamp meestal door brandt op het moment dat zc wordt ingeschakeld. Dit komt doordat do inwendige weerstand van de lamp in koude toestand aanmerkelijk klei ner is dan even nadien, want dan is de bedrijfstemperatuur van de lamp bereikt. Deze kleine weerstand resulteert in een stroomsterkte die groter is dan de normaalstroom. Het gevolg hiervan is weer. dat de warmteontwikkeling evenredig toe neemt en dit kan net te veel zijn voor het toch al zo uiterst dunne gloeidraadje. Omdat ook de spanning een woordje meespreekt inzake het sti-oomverbruik zal een lagere span ning (dus die van de batterij of van de dynamo op lage toeren) in een iets lagere stroomsterkte resulteren waardoor de kans op doorbranden inderdaad wordt verkleind.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 35