BURGERLIJK
HUWELIJK
EEN FORMALITEIT
RENTE TOT 4%
DICHTERLIJKE SAGE
OVER ADAM EN EVA
ONZE PUZZEL
PROGRAMMA'S VAN RADIO EN TV
zich van mgr. Whelan
Moderne nieuwbouw
op
eeuwenoude Aztekenstad
Bi j de WMtB is het
goed sparen
..Zo zijn onze manieren
in Spanje
De Kerk in
Hiërarchie
Zuid-Afrika
distantieert
Wereld
en
mens
in
wording
Zonder klemmen lijmt u snel met
Cadeau
NEDERLANDSCHE
MIDDENSTANDSBANK
De bank waar u zich thuis voelt!
Leerstellig is
er niets tegen
de apartheid
In Mexicaanse hoofdstad
DUET JXYLOIVS
De mens nadert God
Nieuwe formulering
Rad
Televisie
Anderhalf jaar
met aftrek
voor incasseerder
APPRETFIXEREN
IS BETER STOMEN
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 29 FEBRUARI 1964
(Advertentie)
(Eigen buitenlandse dienst)
In tegenstelling met wat enige Nederlandse dagbladen
in verband met prinses Irenes huwelijk hebben beweerd,
nl. dat Spanje geen „burgerlijk huwelijk zou kennen, stel
len wij vast, dat in Spanje het burgerlijk huwelijk apart
voltrokken wordt, en wel door de kantonrechter. Daar
de Spanjaarden naar hun godsdienstige overtuiging aan
deze papieren akte geen enkele waarde hechten, en de
trouwlustigen meestal een paar dagen tevoren „even gaan
aantekenen', zoals men in Nederland op het stadhuis
„aantekent", is slechts de godsdienstige ceremonie in tel.
Hoewel het verlieven en verleven al sinds Adam en Eva
in alle landen ter wereld op dezelfde manier geschiedt,
houdt toch elk land er ook in dezen zijn eigen gebruiken
op na, die zelfs in Spanje per provincie nog weer ver
schillen.
In Spanje laat de jongedame zich nog op „ouderwetse"
wijze veroveren: aanvankelijk doet zij, alsof zij niet van
de jongeman wil weten. In werkelijkheid is zij maar al
te blij, dat er iemand om haar gekomen is! Hij moet
haar echter eerst met allerlei attenties overladen, vóór
zij erin toestemt, met hem uit te gaan.
Eindelijk zal het moment aanbreken waarop hij officieel
haar hand zal vragen. Hij maakt dan kennis met zijn
aanstaande schoonouders: „Ik ben echt blij jongen, dat
ik je nu leer kennen. Carmencita heeft mij al zóveel van
je verteld", huichelt mama liefjes (want zij heeft alle moge
lijke inlichtingen over hem ingewonnen via haar vrien
dinnen).
De trouwdatum wordt nu meteen op korte termijn vast
gesteld. Pas hierna kan de jongeman geregeld bij zijn ver
loofde aan huis komen en met zijn ouders te dineren
worden uitgenodigd.
De trouwlustige en zijn familie wor- maal, want die mogen volgens Spaanse
den bij het meisje thuis rijkelijk ont
haald. Het thema „bruidsschat" wordt ter
sprake gebracht, die altijd door haar
ouders véél en door zijn ouders wéinig
wordt gevonden!
Tussen de jongelui worden dure ca
deaus uitgewisseld als bv. 'n gouden arm
band of een mooi horloge. Traditie is
de zg. „dertien-munten"-armband: de
man „koopt" zijn vrouw voor dertien gou
den of zilveren munten, waarvan een
armband wordt gesmeed. De gladde ring
wordt niet vóór de kerkelijke trouw
plechtigheid gedragen.
De dag na het „vragen van de hand"
kondigen de ouders tevreden de huwe
lijksplechtigheid in de krant aan. Drie
zondagen vóór de vaste datum wordt het
huwelijk „afgeroepen" in de kerk, wat
dus overeenkomt met de Nederlandse
ondertrouw. Zou iemand bezwaren ken
nen, dan kan hij die tijdig bij de pastoor
bekend maken,
De voorlaatste zondag is bedoeld als
„geschenken-dag": vrienden en familie
leden, die allen op de bruiloft uitgeno
digd zijn, komen bet stralende paar hun
gaven aanbieden. Bepaalde uren worden
hiervoor niet aangegeven: de verloofden
behoren de ganse dag elk in zijn eigen
huis met wijn en lekkernijen hun visite
te ontvangen. Aan die cadeaus wordt veel
geld besteed: voor zijn fatsoen kan men
met veel minder besteden dan dertig gul
den, of veel meer. De gaven bestaan uit
keukengerei, servieswerk, pannen, luxe-
voorwerpen van glas of zilver als pre
senteerbladen en koffieserviezen. Tradi
tionele geschenken zijn ook houten kruis
beelden en schilderijen van het Avond-
(Advertentie)
begrippen in geen enkele slaap- of eet
kamer ontbreken.
Op de „cadeau-zondag", de tweede
zondag van de ondertrouw, bieden de
gastvrouw thuis, en haar verloofde in
zijn eigen huis, aan vrienden diverse
soorten wijn aan, meestal de zoete
„Malaga" of „Rayos de sol", ofwel
sherry met taartjes, cakes en koekjes,
die in enorme hoeveelheden werden
ingeslagen. Op de kleine dorpen bij
voorbeeld maakt moeder zelf het deeg
klaar en brengt dat naar de gemeen
schappelijke dorpsoven, waar zij het
voor weinig geld kan laten bakken
Vlak voor het huwelijk, de dag tevo
ren, biedt de bruidegom al zijn vrienden
een fijn diner aan: het „vrijgezellen-af
scheid". Dit wordt gehouden in een res
taurant, waar hij soms wel meer dan
dertig personen, allemaal mannen, moet
uitnodigen. Het meisje viert thuis een
gezellig feest met haar intieme vrien
dinnen.
Op het platteland is op de bruiloft zelf
het halve dorp aanwezig. Bruiloften met
honderdvijftig gasten zijn een gewoon
verschijnsel. Een vader met verscheidene
huwbare dochters ruïneert zich dikwijls
voor zijn hele leven door deze sociale
verplichting.
Voor het Spaanse volk is slechts"het
kerkelijk huwelijk geldig. Natuurlijk is
ook in Spanje het burgerlijk huwelijk
het enige wettelijke bewijs. De dag vóór
de kerkelijke inzegening moeten de
trouwlustigen ten overstaan van de kan
tonrechter een eenvoudig document on
dertekenen, dat hen wettelijk reeds in
de echt verbindt. Daar gaat het paar ge
heel aleen, zonder getuigen naar toe:
het is geen feestelijke plechtigheid, en
niemand hecht er enige waarde aan.
MARTHA DE CEBOLLADA
Alvorens de verloving een officieel
tintje heeft gekregen, mag de jonge
man nooit bij zyn meisje aan huis
komen. Zij ontmoeten elkaar in het
park, in danszaal of in de bioscoop.
De Zuidafrikaanse bisschoppelijke con
ferentie heeft na afloop van een bijeen
komst die drie dagen heeft geduurd,
namens de rooms-katholieke hiërarchie in
Zuid-Afrika meegedeeld, dat verklaringen
over rassenbetrekkingen, die door bis
schoppen individueeel zijn gedaan, door
deze bisschoppen „op eigen verantwoor
ding" zijn afgelegd.
Vorige week heeft aartsbisschop William
Whelan van Bloemfontein gezegd, dat
geen enkele leerstelling van de Kerk in
strijd is met de gedachte van een staat,
bestaande uit een aantal volks- of rassen.
1.85/1.98/2.95
met GRATIS spaarzegels vanl5en25ct I
Terwijl duizenden bouwvakarbeiders in
de Mexicaanse hoofdstad bezig zijn aan
het grootste woningbouwproject van het
land, zoekt een handvol deskundigen
tussen de vrachtauto's en de hijskranen
naar voorwerpen en aanwijzingen om
een verloren Aztekenstad te reconstrue
ren.
Het gebouwencomplex, dat verrijst in het
drukke centrum van de wereldstad, is
een van de grootste in zijn soort ter
wereld en zal straks aan enkele duizen
den gezinnen onderdak verschaffen.
Ongeveer vier en een halve eeuw ge
leden bevond zich op dézelfde plaats
het centrum van de Aztekenstad Ten-
ochtitlan. In 1525 trok de Spaanse ver
overaar Hernan Cortes aan het hoofd
van zijn kleine troepenmacht deze stad
binnen.
De historische resten van de oude stad
hebben al de tijd verborgen gelegen tot
men met het woningbouwproject begon.
Bij het slopen van de sloppen en de
voorbereidende graafwerkzaamheden
zijn geleerden steeds aanwezig om de
vondsten te beschermen.
Volgens de aanwijzingen was dit stads
deel ten tijde van Cortes het politieke,
onze tweelingpuzzel
Hoort het links, of hoort het rechts
Hierbij weer eens een tweelingpuzzel
Voor wie onbekend is met het type ge^
ven we hierbij even enige uitleg. Zoals u
ziet is het een gewone kruiswoordpuzzel
die echter uit twee volkomen gelijke dia:
grammen bestaat, die elk op zich een
gewoon kruiswoordraadsel vormen. De
moeilijkheid schuilt in het feit, dat we in
de opgave de omschrijvingen gecombi
neerd hebben.
Zo staat er bij 2 horizontaal: adres
kaartje; interval. Het moeten in beide
gevallen woorden van vijf letters zijn.
De vraag is nu of het ene woord in het
linker diagram en het ander in het rech
ter thuis hoort, of omgekeerd. Dit geldt
voor alle omschrijvingen Aan u de taak
dit op te lossen. Wanneer de puzzel goed
wordt opgelost, krijgt u twee geheel op
zich staande kruiswoordraadsels.
Kijk eens, of u er uit kunt komen.
Opgave
Horizontaal: 2. adreskaartje, interval;
loor} onóerwijs, Frans lidwoord; 9.
verharde huid, muziekteken; stremsel,
vis; 12 deel van Azië gang van een
SS'.» Eur°Peaan, deel v. e. kippen-
nok; 16 speelgoed, onvruchtbaar; 17.
uitroep, zangnoot; 19. dichterbij, schoen-
makersgerei; 20 wintervoertuig. onge-
i ,vo°rzetsel, afstandsmaat; 23
h?? p'„™n-ereSV 25- Pers- voornaam».,
zfirivie^ „ns| IS1Perium t 26. vruchtenat,
2 „d- D?nau: 27- gemeenschap-
i g.r°nd, soort frontje; 29. grie
zel, plaats in Zwitserland; 32. plezier,
militaire, geestelijke
centrum.
en economische
De geleerden hebben tempels, markten
kazernes, offerstenen, paleizen en hele
straten blootgelegd. De meeste van deze
objecten waren gedeeltelijk, vernield en
met aarde bedekt, maar in vëlfe gevallen
zijn de fundamenten intact gebleven.
De graafwerkzaamheden hebben ook
vele andere voorwerpen aan het licht
gebracht: wapens, kleibeeldjes, bewerk
te menselijke beenderen, standbeelden
van poreuze steen, offermessen van la
vaglas, huishoudelijke voorwerpen en
doorboorde menselijke schedels, die aan
elkaar gebonden waren.
Een archeoloog heeft verklaard: „Wij
hebben deze plaats reeds het „drie-be-
schavingenplein" gedoopt, want niemand
van ons ontkomt aan het vreemde ge
voel van het werken met historische
relikwieën, terwijl slechts een paar
stappen verder hijskranen nieuwe ge
bouwen in elkaar zetten".
(Advertentie)
groeperingen, die door deze staat waar
van zij deel uitmaken gehandhaafd wor
den in hun onderscheiden en duidelijk
verschillende identiteit'.
Mgr. Whelan, directeur van pers, radio
en bioscoop van de bestuursraad van de
Zuidafrikaanse katholieke bisschopscon
ferentie, deed zijn verklaringen in een in
vraag- en antwoordvorm gestelde tekst,
•welke achteraf in zijn geheel ter beschik
king is gesteld.
Voorafgaand aan de vraag of de theo
rie van de apartheid of afzonderlijke ont
wikkeling op zichzelf verkeerd was,
waarop het hierboven aangehaalde ant
woord omtrent leerstellingen van de
Kerk werd gegeven, verklaarde mgr.
Whelan naar aanleiding van de vraag of
de apartheid, gezien de ontwikkeling van
de toestand in Zuid-Afrika, opgegeven zou
moeten worden, dat men moest onder
scheiden tussen de gedachte van apart
heid enerzijds en de feitelijke wetten en
maatregelen waarmee de autoriteiten die
theorie in praktijk brengen.
„De vraag die gesteld moet worden, is,
of de politiek van afzonderlijke ontwik
keling, zoals die thans wordt gevolgd, al
dan niet inherent onrechtvaardigheid met
zich meebrengt", aldus mgr. Whelan. En
in aansluiting daaraan zei hij later: „Het
is algemeen bekend dat de toepassing van
verscheidene voorzieningen van onze ras
wetgeving ongemak en onrechtvaardig
heid met zich brengt: zoals de omstandig
heden van de tewerkstelling der Bantoes
in de steden, onredelijke reservering van
bepaalde baantjes, beperking van de vrij
heid van de Bantoe-arbeider om zijn
economische en maatschappelijke positie
te verbeteren en in het kiezen van zijn
werkgever om van betrekking te veran
deren of zijn diensten aan te bieden aan
de hoogste bieder, beperking wat de
woonplaats betreft waardoor de leden van
een gezin van elkander gescheiden wor
den. Dit alles is uit en te na besproken
en volkomen duidelijk gemaakt in de
verklaringen van de Zuidafrikaanse bis
schoppen van 1952, 1957, 1960 en 1962".
Mgr. Whelan zei verder nog in zijn ver
klaring dat de Kerk het als immoreel be
schouwt om onderscheidene volksgroepen
in een staat tot een vormloze grote massa
te nivelleren.
Op de suggestie dat apartheid, waarbij
het democratisch beginsel van „een man,
een stem" wordt verloochend door uit
sluiting van tachtig procent van de be
volking van het kiezerskorps, niet met het
christendom in overeenstemming kan
worden gebracht, merkte mgr. Whelan om
op dat de Kerk nooit democratie als de
enige met het christendom in overeen
stemming zijnde regeringsvorm heeft be
schouwd, en dat er zich in de afgelopen
tijd nog al te veel gevallen hebben voor
gedaan waarin het beginsel van ,,een
man, een stem" door volksmenners werd
gebruikt om macht te verkrijgen welke
zij ten eigen bate aanwenden.
Langs heeft men in de evolutie de
theorie aangehangen dat de mens recht
lijnig zou afstammen van de zoogdie
ren en zijn laatste voorouders de apen
zouden zijn. Men noemt dit trappen-
theorie en men hoopte dan ook vurig
resten te vinden van de directe voor
gangers. De ontbrekende schakel werd
echte nooit gevonden. De hedendaagse
evolutie-leer geeft de voorkeur aan de
waaier-theorie, die meent dat drie groe
pen van mensen zijn voortgekomen uit
een gemeenschappelijke oerstam.
De eerste groep heeft de
naam gekregen van ,,pi-
thecantropus" of aap
mens. Fossielen hiervan
werden aangetroffen in
Java en China en deze
wezens zouden laag ge
schat, een 100.000 tot
300.000 jaren oud zijn.
Hier treffen we een mens
aan, die in zijn uiterlijk
en in zijn gedrag nog
grote overeenkomst moet
gehad hebben met onze
tegenwoordige gorilla-
chimpansee-orang.
De tweede groep is de
Neanderthaler". Deze
ligt plusminus 130.000 tot
10.000 jaar in het verleden. Resten van
deze soort werden gevonden in Duits
land, Italië, Spanje, Zuid-Afrika enzo
voorts. Naast menselijke vermogens, op
te maken uit bij hen gevonden primitie
ve steenwerktuigen, bezit deze groep nog
sterke diervormige eigenschappen zoals
terugwijkend voorhoofd, vooruitsprin
gend mondgedeelte en bovenoogkuilwal
len.
De derde categorie wordt de „sapiens-
groep" (sapiensdenkend) genoemd. Zij
leefden vóór of gelijktijdig met de nean-
derthaler en worden dan de prae-sapiens
of primi-sapiens genoemd. Zij hebben
een grote hersenschedel, geen bovenoog-
kuilwallen, steil voorhoofd, terwijl het
achterhoofd gewelfd is. Hiertoe behoort
de huidige mensheid met al zijn rassen.
Bijna overal ter wereld werden fossielen
van deze groep ontdekt. Uit deze be
knopte en helaas onvoldoende gegevens
kunnen we echter enige gevolgtrekkin
gen maken. In de eerste plaats aan de
menselijke verschijningsvormen zijn
voormenselijke verschijningsvormen
voorafgegaan en de mens is dus in ont
wikkeling ontstaan Vervolgens heeft de
mens zich naast en niet uit de ons be
kende apesoorten ontwikkeld, terwijl de
ontwikkeling zelf een waaier-vorm heeft
aangenomen.
Met andere woorden: er zijn in de
evolutie diverse pogingen tot menswor
ding of wel hominisatie geweest. Ten
slotte is het erg moeilijk ergens in de
oudheid een scherpe grenslijn te trekken
tussen mens en dier, wat wy nu wel
kunnen.
geeft tevens de zekerheid met zijn uit
spraak over Gods levensadem, dat in
de mens de wereld-ontwikkeling God het
dichtst benadert- De openbaring m de
bijbel dat de mens geschapen is naar
Gods beeld en gelijkenis houdt de evo
lutieleer in het rechte spoor.
In het verhaal van de bijbel treffen
we twee mensen aan begaafd met hoge
geestelijke en lichamelijke kwaliteiten,
vóór de zondeval verblijvend in een pa
radijselijke tuin. In de evolutie-theorie
is geen plaats voor twee volmaakte
mensen, er is geen paradijselijke tuin
en geen zondeval. Valt hier nog iets te
rijmen? Vooreerst meent men in de evo
lutie dat de mensheid van verschillen
de groepen afstamt. Van één ouderpaar
afstammen is in deze mening dan geen
sprake. Daartegenover staat terstond
de moeilijkheid hoe de erfzonde te ver
klaren. Door één mens is de zonde en
dood in de wereld gekomen en afstam
mend van deze mens zijn ook wy zon
dig en sterfelijk geworden. Adams over
treding, wat die dan ook geweest is,
heeft zijn invloed op de gehele mens
heid die na hem komt. De erfzonde be
tekent verlies van geestelijke en licha
melijke voorrechten en dit verlies trekt
door voortplanting vanaf Adam door de
gehele mensheid heen. Door Adam en
Eva te laten vallen in de evolutie-theo
rie, schijnt de erfzonde niet meer te red
den! Met de erfzonde, met de onvol-
maate situatie, waarin de mens dadelijk
na zijn geboorte verkeert, staat of-valt
de hele christelijke leer. De erfzonde
wegcijferen betekent tevens het heils
werk van Christus overbodig maken.
Hoe dan ook, wanneer wij 't ontstaan van
de mens-in-wording aannemen spreekt
dit het scheppingsverhaal van de mens
in de bijbel tegen. Daarin staat hoe God
de mens maakte uit klei-aarde, hem
levensadem inblies en vervolgens uit de
eerste mens de vrouw maakte. In de
bijbel zijn de eerste mensen, mensen zo
als wij, zelfs nog beter en volmaakter
voorgesteld. Maar ook in het mooie,
dichterlijke bijbelverhaal, waarin God de
mens schept op de laatste dag van zijn
almachtig werk, ontstaat de mens uit
,,stof", uit materie. De goddelijke le
vensadem wordt de mens ingeblazen.
God schept hem immers naar zijn beeld
en gelijkenis. De mens heeft iets godde
lijks, een kostbare openbaring, die wij
in de bijbel vinden. Wat de bijbel met
betrekking tot de mens voorstelt in één
dag, is in het evolutionistisch wereld
beeld een kwestie van miljoenen jaren
en is na verloop van tijd een goddelijk
levensteken geworden in de mens. De
mens herkent zichzelf, wordt zich be
wust. De stof waaruit de mens ontstaat
is bezield van Gods geest. Hier stijgt
het wezen dat wij mens noemen boven
alle stof uit. Wetenschap en bijbel spre
ken elkaar tegen, wanneer wij het mooie
dichterlijke verhaal in het boek ,?Gene-
sis" maken tot echte geschiedenis. De
bijbe^ daarentegen steunt de evolutie
theorie: de mens ïs uit stof ontstaan, en
lp het stilstaande wereldbeeld, zoals
de bijbel dit geeft, schept God de mens
,,in het begin" volmaakt, waarna hij
door zonde ontaardt. In het beweeglijke,
evolutionistische wereldbeeld zal op het
einde Gods schepping pas af zijn. Vol
gens de bijbel zet God Zijn zoon in,
meer als hersteller van de oorspronke
lijke eerste toestand; in de evolutie
theorie wordt de mensheid door Chris-
tns opgetrokken tot God, Christus is de
vervolmaker. Ook de H. Schrift spreekt
vaak over een schepping in Christus,
over de voltooiing van alles in de God
mens. Dit is opnieuw een openbaring en
het is de evoluitieleer die vooral hier kan
aansluiten.
Wij zijn er nog niet. God is bezig de
mensheid te scheppen naar Zijn ideaal,
dat de bijbel reeds in het begin als een
schone toekomst zag. Om dit ideaal te
bereiken is God zelf mens geworden.
Christus en de christelijke leer zijn er
om ons te brengen tot de voltooiing.
Zoals de mens nu is, zoals de mens in
het verleden geweest is» beantwoordt hy
nog niet aan Gods bedoelingen. De mens
is nog niet af hij verkeert nog in een
onvolmaakte toestand. Zijn verhouding
tot God is nog niet de juiste, dat is zijn
situatie, die we erfzonde kunnen noe
men. Deze onvoltooide toestand van de
mens. waaraan God in de evolutie werkt,
waarvoor Hij Zijn zoon. gezonden heeft
om die te vervolmaken, wordt voortdu
rend nog afgeremd door persoonlijke
zonden Reeds de eerste mensen zondig
den, hóe primitief dan ook, en wij doen
het vaak zeer geraffineerd. De erfzonde
is het kwaad, dat Gods schepping tegen
werkt. Daarom hadden wij Christus no
dig als de grote verzoener
Door het feit te behoren tot het men
selijke geslacht dragen wy In ons die
onvolmaakte werkelijkheid, die wij erf
zonde noemen, en zelfs het vermogen
de vervolmaking in ons zelf tegen te
gaan In de evoluitie-theorie krijgt de
erfzonde een veel duidelijker gestalte.
Het heilswerk van Christus wordt con
creet, de bovennatuur werkt door de na
tuur.' De genade van God ons door
Christus deelachtig geworden stuwt de
mens en met de mens de kosmos naar
het ideaal dat God met Zijn gehele
schepping voorheeft.
Drs. A. Wouters Sm.
io
deel v. d. vinger; 33 echtgenoot, gast
36. rang i. h. leger, dieregeluid 37.
naaigerei, strijdperk.
Verticaal: 1. opperwezen, bende; 3.
spil, water in Friesland; 4. aanvang,
soort appel; 5. soort verlichting, stof-
maat; 6. bevel, vernis; 8. aanzien', vod;
11 gang v. e. paard, edelman; 13. druk,
onverwacht gebeuren; 15. leesteken, ge
was; 17. lidwoord, deel v. e. schip; 18.
vaartuig, verpakking; 21. koor, vaar
tuig; 24. meubel, deel v. h. been; 27.
unieke, horde; 28. meerarmige rivier
mond. slang; 30 gebogen been, gevuld;
31. indien, oosterse titel; 34. voorzetsel,
wintervoertuig; 35 voegwoord, stofmaat'.
OPLOSSING
Horizontaal: 1 stroper; 6. galjoen; 11
lek; 12. ado; 13. ina; 14. order; 17. offer;
20. pi; 22. vesta; 24. om; 25. delta; 28.
takel; 31. nar; 32 opa; 33. n.m.rn.; 23.
vara; 37. olst; 39 brak; 40 kleed; 41.
ieme; 42. roos; 44. ever; 46. hoe; 48.
abt; 49. els; 51. onzin; 54. marne; 56.
dr; 58. aarde; 61. se; 63. stérk; 65. eikel;
68. ode; 70. enz.; 71. aai; 73. rangoon;
74. ernstig.
Verticaal: 1. slop; 2. te; 3. rko; 4. pad;
5. rare; 6 goot; 7. laf; 8. oir; 9. en;
10. naam; 15 rol; 16. eva; 18. fat; 19.
elk; 21. ida; 23. september; 24. olm; 26.
ervaren; 27. tor; 29. aal; 30 enteren; 35.
ako; 36 aks; 37. ode; 38. sie; 43. ooi;
45. vla; 47. oor; 50. les; 52. zet 53. nar;
54. mei; 55. roe; 56. door; 59. aken; 60.
deze* 62 enig; 63. sen; 64. ego; 66. kan;
67. lat; 69. da; 72. ai.
Zaterdag 29 februari
HILVERSUM I 402 m
KRO: 12,00 Angelus 12,04 Liedjes over
het verre Westen 12,25 Platennws. 12,30
Land- en tuinb.meded. 12,33 Licht instr.
kwartet en zangsol. 12,50 Regeringsuitz.
Arbeidsbemiddeling voor blinden, door
mr. S.J.H. Breukel, consulent voor de
bijzondere bemiddeling van het ministerie
van Sociale Zaken en Volksgezondheid
13,00 NWs. 13,15 Marktberichten 13.18
Musicerende dilettanten, mannenkoor
13,40 Franse les 14,00 V.d. jeugd 15,00
Karakteristiek, gevar. muz. 15,30 Lichte
gram. 16,00 Grensland, progr. voor jonge
mensen 16,15 Jazzmuz. met comm 16 40
De Sprinkplank 17,00 Leiding geven, lez.
17,10 Lichte gram. 17,30 Boekbespr. 17,40
Instr. octet 18,00 Kunstkroniek 18,30 Lich
te orkestmuz. 18,50 Lichtbaken, lez. 19,00
Nws. 19,10 Act. 19,22 Sportperiscoop 19 30
Limburgs symfonie-ork. en sol,, popul
klass. muz. 20,30 Rieleksen amuse-
mentsprogr. 21,30 Buurmans krant, be
richten van buitenlandse corresponden
ten 21.50 Bric a Brac. cabaret 22,20
22.25 Boekbespr. 22,30 Nws. 22.40 Kruis
punt, discussie over de verschijningsvorm
van de Kerk in de wereld van vandaag
23,10 Boston symfonie-ork. en sol., amus.
muz. (stereofonische uitz.) 23,55-24,00
Nieuws.
HILVERSUM II 298 m
VARA: 12,00 Licht ork. 12,30 Land- én
tuinb.meded. 12,33 Act. sportnieuws 13 00
Nws. 13,15 VARA-varia 13.20 V d jeugd
14,10 V.d. twintigers 14,45 Artistieke
staalkaart 15,15 Radio Jazzclub 15,45 Een
instituut dat er al is, lez. 16.00 Matinee
op de vrije zaterdag: Concertgeb orlc en
sol., moderne en klass. muz. 17,05 Boe
kenwijsheid 17,30 Salonork. met zangsol.
18.00 Nws. en comm. op het nws 18 20
Draaiorgelklanken (gr.) 18,30 Weerklank,
muziekrevue 19.00 V.d. kind 19.10 Radio-
raad, beantwoording van telefonische vra
gen van luisteraars 20,00 Nws. 20,05 Spe
cialiteitentheater, maandelijkse radio
show 20,55 Soc. comm. 21,10 Teenager-
show 21,55 Langs vergeten wegen, hoor
spel (14) 22,25 Wereldkamp. kunstriiden
op de schaats in Dortmund 22,30 Nws,
22,40 Balans, hoofd- en bijzaken uit de
actualiteit 22,50 Waarom niet fan
tasie met muziek 23,20 Lichte gram. 23,55
24,00 Nws.
BRUSSEL VLAAMS
324 m: 12,00 Nws. 12,03 Lichte orkestmuz
12,30 Gevar. progr. 12,55 Progr.-overz,
13,00 Nws. 13,20 Lichte muz. 14,00 Nws,
14,03 Fantasie 14,20 Filmmuz. 15,00 Nws.
15.03 Hoorspel 16,07 Werken van Belgi
sche componisten 17,00 Nws. (Tussen 17.00
en 18,00 rechtstreekse wielerwedstrijd.
Rep. van de aankomst) 17,15 Lit. zangen
17,25 Jeugdkoren 17,45 Engelse les 18,00
Nws. 18,03 V.d. sold. 18,28 Paardesport-
ber. 18,30 Orgelrec. 19,00 Nws. Daarna:
comm. uit Amerika 19,40 Lichte muz.
20,00 Cabaretprogr. 21,00 Act. in de lichte
muz. 22,00 Nws. 22,15 Dansmuz. 23.00
Nws. 23,05 Lichte muz. 23,30 Lichte muz.
23,55-24,00 Nws.
BRUSSEL FRANS
484 m: 12,18 Lichte muz. 12,30 Gevar.
muz. en act. 14,45 Lichte muz. 17,00 Nws
18,03 Uitz. v.d. sold. 19,08 Nwe. gram.
19,30 Nws. 20,00 Hoorspel 21.00 Chansons
22,00 Wereldnws. 22,15 Jazzmuz. uit
Frankrijk 22,55 Nws. 23.00 Gevar, muz.
23,55 Nws.
Zondag 1 maart
HILVERSUM I 402 m
KRO: 8,00 Nws. 8,15 Klass. gram. 8,25
Inl. hoogmis 8,30 Hoogmis 9,30 Klass.
gram. 9.45 Nws. IKOR: 10,00 Pro
testantse kerkd. 11,00 Vraag en antwoord
11,10 Oecumenisch nws. KRO: 11,15
Medaillon, fragm. uit het intern, muziek
repertoire 12,05 Zwart op wit: act. pu-
blikaties over kerk en wereld 12,15 De
Stemvork: belcanto-progr. met toelich
ting 12,50 Buitenl. comm. 13,00 Nws. en
meded. 13,10 Jaar in - Jaar uit, liedjes
uit 1939 13.30 V.d. kind. 14.00 Cello en
piano, moderne muz. 14,30 Bariton, so
praan en pianobegel., klass. en moderne
liederen 15,00 De hand aan de ploeg, lez.
15,05 Lichte gram. met sportrep. en -uit
slagen 16,30 Een God van mensen, avond
dienst Convent van Kerken: 17,00 Chr
geref. kerkd. IKOR: 18,15 Jaarboek
voor de eredienst 1963-1964 18,30 Mensen,
lez. 18,45 Gram. 18.50 De kerk aan het
werk, act. van het kerkelijk erf 19,00
De open deur, veertiendaagse rubr.
NCRV: 19,30 Vocaal ens. met orgelbegel.
geest, liederen 20,00 Nws. 20.08 Meditatie
KRO: 20,15 Koorzang en instr. ens
20,45 Diamanten voor het grijpen, hoor
spel (2) 21,20 Moderne orkestwerken (gr.)
(stereofonische uitz.) 22,00 Wissewas-
sen licht progr. 22,20 22,25
Boekbespr. 22,30 Nws. 22,40 Avondgeb.
22,50 Dwars door de groene hel, reisver
haal over Brazilië 23,05 Retourtjes 23,30
Pianorec., klass. en moderne muz. 23,55-
24,00 Nws.
HILVERSUM II 298 m
VARA: 8,00 Nws. en sportber. 8,18
V.h. platteland 8.30 Weer of geen weer,
gevar. progr. 9,45 Geest, leven, toespr.
10,00 Kamermuziekens., klass. muz. 10,30
Gesproken portret, radiobiografie 10,45
Alleen op zondag, gevar. progr. AVRO:
12,00 Samenvatting van de buitengewone
alg. ledenverg. van de AVRO 12,05 Licht
ork. en zangsol. 13,00 Nws. 13,07 De toe
stand in de wereld, lez. 13,17 Meded. of
gram. 13,20 De nationale inzameling van
het Leger des Heils, een woord ter op
wekking 13,25 Knipperlicht, een progr.
voor alle weggebruikers 14,00 Boekbespr.
14,10 Tot uw orders, strijdkrachtenprogr.
15,20 Kamerork. en sol., moderne en
klass. muz. 16,10 Licht ens. en zangsol.
16,30 Sportrevue VARA: 17,00 Disco
bal, dansmuz. v.d. tieners 17,30 V.d.
jeugd 17,50 Nws., sportuitsl. en sport
journaal VPRO: 18,30 Vorm en visie,
beeldende kunst bij schriftloze volken,
lez. 18,45 Parlando, een veertiendaags
progr. voor praats en praatjes met plaats
voor plaatjes 19,30 Korte kerkd. van de
Ned. protestantenbond AVRO: 20,00
Nws. 20,05 Klank-omrankte levens, bio
grafie van grootmeester der lichte mu
ziek 21,05 Lichte gram. 21.20 Er is maar
één man voor die rol, hoorspel 22,00
Klass. en moderne pianomuz. 22,30 Nws.
22,40 Act. 22,55 Meded. en sportuitsl. 2e
klas voetbal 23,00 Licht orkest en zang
sol. 23,25 Tsjechische romantische muz.
(gr.) 23,55-24,00 Nws.
BRUSSEL VLAAMS
324 m: 12,00 Nws. 12,03 Satirisch progr.
12,55 Progr.-overz. 13,00 Nws., weerber.
en meded. 13,20 V.d. sold. 14,00 Nws.
14,03 Opera- en belcantoprogr. 15,30 Sport
(Om 17,00 Nws.) 18,00 Nws. 18,03 Piano
spel 18,30 Godsd. uitz. 19,00 Nws. 19,40
Amus.muz. 20.00 Muzikaal progr. 22,00
Nws. 22.15 Lichte muz. op de korrel 23,00
Nws. 23,05 Stemmige muz. 23,55-24,00
Nieuws.
BRUSSEL FRANS
484 m: 13,00 Nws. 13,15 Rep. en gevar.
muz. Afgewisseld door berichten 17,00
Nws. 18.00 Gevar. muz. 19,30 Nws. 20,00
Gevar. muz. 22,00 Wereldnws. 22,10 Mont-
martre chez vous, amus.muz. 22,55 Nws
23,00 Jazzmuz. 23,55 Nws.
Maandag 2 maart
HILVERSUM I 403 m
NCRV: 7,00 Nws. en SOS-ber. 7,10 Dag
opening 7,20 Klass. gram. 7,35 Sportuitsl.
van zaterdag 7,45 Radiokrant 8,00 Nws.
en NCRV-lied 8,15 Geest, liederen (gr.)
8,30 Lichte gram. 9,00 Muziek naar keu
ze: verz.progr. v.d. zieken 9.35 Waterst.
9,40 V.d. huisvr. 10,10 Gram. 10,20 Rondom
het woord, theologische etherleergang
11,05 Lichte gram.
HILVERSUM II 298 m
VARA: 7,00 Nws. 7,10 Ochtendgym. 7,20
Soc. strijdlied 7,23 Lichte gram. (Om ca.
7,30 Van de voorpagina) 8,00 Nws. en soc.
strijdlied 8,18 Lichte gram. 9,00 Ochtend-
gym. v.d. vrouw 9,10 Klass. kamermuz.
(gr.) VPRO: 9.40 Het leven aan de
oppervlakte, lez. VARA: 10,00 V.d.
vrouw 11,00 Voordracht 11,20 Neder
landse orkestwerken (gr.)
Zaterdag 29 februari
VPRO: 15,00 De Russische ruimtevaart,
documentair progr. 15,40 Cabaret-kron.
16,25 Portret van een sportman 17,00-17,45
V.d. kinderen 19,30 Onbekende sporten,
handboogschieten 19.45 Korte film
NTS: 20,00 Journaal en weeroverz.
VPRO: 20,20 Binnenpretjes, cabaretprogr.
20,50 Al Jolson, een portret in filmbeel
den NTS: 21.30 Wereldkamp. kunstrij
den op de schaats te Dortmund, vrije fi
guren dames 23,00-23,05 Journaal.
FRANS BELGIë: 18,30 Berichten 18,33
De wereld v.d. dieren 19,00 Wedstrijdspel
19,30 Composez 999, tv-politiefilm 20.00
Journaal 20,30 Le dernier rivage (On the
beach), film 22,40 Amus.progr. 23,30 Jour
naal.
VLAAMS BELGIë: 10,00-11,05 Volks
universiteit 10,00 Teletaalles 10,20 In de
spiegel van de kunst 10.50 .Teletaalles
Engels 15,00 Afwisselend: wielrennen,
rechtstreekse reportage wielerwedstrijd
Gent-Gent (doortocht en aankomst) en:
Eurovisie: rep. wereldkamp. kunstrijden
op de schaats 17,00 V.d. jeugd 17,20 Tijd
voor u, de periscoop 17,45-18,20 School
televisie 19,00 Filmmuseum v.d. jeugd
19,25 Dierenwereld, progr. over oesters,
kreefterl en mosselen 19,55 Sport 20.00
Journaal 20,20 Er kan altijd eentje bij,
tv-feuill. 20,45 Echo 21,15 Eurovisie: rep.
wereldkamp. kunstrijden op de schaats,
vrije figuren voor dames 23,00 Nws.
De rechtbank te Amsterdam heeft de
31-jarige ricassobureauhouder A A. den
H. conform de eis veroordeeld tot een ge
vangenisstraf van anderhalf jaar met af
trek wegens verduistering van ongeveer
f 23.000 in de afgelopen drie jaar. De al
eerder voor oplichting veroordeelde man
inde het geld in opdracht, zonder het af
te dragen aan zijn opdrachtgevers. Toen
hij met een schuld van ruim 50.000 fail
liet ging dook Den H geruime tijd onder.
De 63-jarige automobiel-expert P. H. B.
uit Amsterdam, tegen wie de officier zes
weken voorwaardelijk had geëist wegens
opzettelijke heling van duizend gulden,
werd vrijgesproken. Hij was met Den H.
gaan samenwerken in het „consultatie
bureau voor rechtsbelangen" en leende
de incassobureauhouder 2,000. Na korte
tijd werd er duizend gulden afgelost. B.
wist niet dat dit door Den H. verduisterd
geld was.
Zondag 1 maart
NTS: 16,00-18,00 Eurovisie: kunstrijden,
de nieuwe wereldkampioenen presenteren
zich tijdens een show, die als slot van
di( toernooi wordt gehouden 19,30 Week-
journaal 19,55 Journaal 20,00 Sport in
beeld KRO: 20,30 Erik Sikkes en de
EHBO, tv-spel 20,55 Interview 21,25 Kie
keboe 21,50 Amsterdams Kunstmaandork
en sol., klass. muz. 22,25 Zie de mens,
derde vasten-epiloog NTS: 22,35-22,40
Journaal.
FRANS BELGIë: 14,30 Filmkroniek
d. jeugd 15,30 Gevar. progr. 19,30 Bayard
tv-film 20,00 Journaal 20,40 Face au
public 21,20 Politiefeuill. 22,30 Journaal.
VLAAMS BELGIë: 11,00-11,40 H. Mis
15,00 Progr. v.d. kleuters 15,20 Romaanse
bouwwerken in Frankrijk, documentaire
film 15,30 De kat op de koord, tv-feuill.
16,00-18,00 Eurovisie: Wereldkamp. kunst
rijden, rep. van een demonstratie door de
wereldkampioenen 19,00 Filmprogr v.d
jeugd 19,35 Filmklucht 19,55 Sportuitsl.
20,00 Nws. 20,20 De man met de trompet,
muzikale speelfilm 22,05 Sportact. 22,35
Nieuws.
t Wp"*pntie)
KORTING
op appretfixeren
van alle kleding tot
8 naart 1964.