BURGERLIJK HUWELIJK EEN FORMALITEIT RENTE TOT 4% DICHTERLIJKE SAGE OVER ADAM EN EVA ONZE PUZZEL PROGRAMMA'S VAN RADIO EN TV zich van mgr. Whelan Moderne nieuwbouw op eeuwenoude Aztekenstad Bi j de WMtB is het goed sparen ..Zo zijn onze manieren in Spanje De Kerk in Hiërarchie Zuid-Afrika distantieert Wereld en mens in wording Zonder klemmen lijmt u snel met Cadeau NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK De bank waar u zich thuis voelt! Leerstellig is er niets tegen de apartheid In Mexicaanse hoofdstad DUET JXYLOIVS De mens nadert God Nieuwe formulering Rad Televisie Anderhalf jaar met aftrek voor incasseerder APPRETFIXEREN IS BETER STOMEN DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 29 FEBRUARI 1964 (Advertentie) (Eigen buitenlandse dienst) In tegenstelling met wat enige Nederlandse dagbladen in verband met prinses Irenes huwelijk hebben beweerd, nl. dat Spanje geen „burgerlijk huwelijk zou kennen, stel len wij vast, dat in Spanje het burgerlijk huwelijk apart voltrokken wordt, en wel door de kantonrechter. Daar de Spanjaarden naar hun godsdienstige overtuiging aan deze papieren akte geen enkele waarde hechten, en de trouwlustigen meestal een paar dagen tevoren „even gaan aantekenen', zoals men in Nederland op het stadhuis „aantekent", is slechts de godsdienstige ceremonie in tel. Hoewel het verlieven en verleven al sinds Adam en Eva in alle landen ter wereld op dezelfde manier geschiedt, houdt toch elk land er ook in dezen zijn eigen gebruiken op na, die zelfs in Spanje per provincie nog weer ver schillen. In Spanje laat de jongedame zich nog op „ouderwetse" wijze veroveren: aanvankelijk doet zij, alsof zij niet van de jongeman wil weten. In werkelijkheid is zij maar al te blij, dat er iemand om haar gekomen is! Hij moet haar echter eerst met allerlei attenties overladen, vóór zij erin toestemt, met hem uit te gaan. Eindelijk zal het moment aanbreken waarop hij officieel haar hand zal vragen. Hij maakt dan kennis met zijn aanstaande schoonouders: „Ik ben echt blij jongen, dat ik je nu leer kennen. Carmencita heeft mij al zóveel van je verteld", huichelt mama liefjes (want zij heeft alle moge lijke inlichtingen over hem ingewonnen via haar vrien dinnen). De trouwdatum wordt nu meteen op korte termijn vast gesteld. Pas hierna kan de jongeman geregeld bij zijn ver loofde aan huis komen en met zijn ouders te dineren worden uitgenodigd. De trouwlustige en zijn familie wor- maal, want die mogen volgens Spaanse den bij het meisje thuis rijkelijk ont haald. Het thema „bruidsschat" wordt ter sprake gebracht, die altijd door haar ouders véél en door zijn ouders wéinig wordt gevonden! Tussen de jongelui worden dure ca deaus uitgewisseld als bv. 'n gouden arm band of een mooi horloge. Traditie is de zg. „dertien-munten"-armband: de man „koopt" zijn vrouw voor dertien gou den of zilveren munten, waarvan een armband wordt gesmeed. De gladde ring wordt niet vóór de kerkelijke trouw plechtigheid gedragen. De dag na het „vragen van de hand" kondigen de ouders tevreden de huwe lijksplechtigheid in de krant aan. Drie zondagen vóór de vaste datum wordt het huwelijk „afgeroepen" in de kerk, wat dus overeenkomt met de Nederlandse ondertrouw. Zou iemand bezwaren ken nen, dan kan hij die tijdig bij de pastoor bekend maken, De voorlaatste zondag is bedoeld als „geschenken-dag": vrienden en familie leden, die allen op de bruiloft uitgeno digd zijn, komen bet stralende paar hun gaven aanbieden. Bepaalde uren worden hiervoor niet aangegeven: de verloofden behoren de ganse dag elk in zijn eigen huis met wijn en lekkernijen hun visite te ontvangen. Aan die cadeaus wordt veel geld besteed: voor zijn fatsoen kan men met veel minder besteden dan dertig gul den, of veel meer. De gaven bestaan uit keukengerei, servieswerk, pannen, luxe- voorwerpen van glas of zilver als pre senteerbladen en koffieserviezen. Tradi tionele geschenken zijn ook houten kruis beelden en schilderijen van het Avond- (Advertentie) begrippen in geen enkele slaap- of eet kamer ontbreken. Op de „cadeau-zondag", de tweede zondag van de ondertrouw, bieden de gastvrouw thuis, en haar verloofde in zijn eigen huis, aan vrienden diverse soorten wijn aan, meestal de zoete „Malaga" of „Rayos de sol", ofwel sherry met taartjes, cakes en koekjes, die in enorme hoeveelheden werden ingeslagen. Op de kleine dorpen bij voorbeeld maakt moeder zelf het deeg klaar en brengt dat naar de gemeen schappelijke dorpsoven, waar zij het voor weinig geld kan laten bakken Vlak voor het huwelijk, de dag tevo ren, biedt de bruidegom al zijn vrienden een fijn diner aan: het „vrijgezellen-af scheid". Dit wordt gehouden in een res taurant, waar hij soms wel meer dan dertig personen, allemaal mannen, moet uitnodigen. Het meisje viert thuis een gezellig feest met haar intieme vrien dinnen. Op het platteland is op de bruiloft zelf het halve dorp aanwezig. Bruiloften met honderdvijftig gasten zijn een gewoon verschijnsel. Een vader met verscheidene huwbare dochters ruïneert zich dikwijls voor zijn hele leven door deze sociale verplichting. Voor het Spaanse volk is slechts"het kerkelijk huwelijk geldig. Natuurlijk is ook in Spanje het burgerlijk huwelijk het enige wettelijke bewijs. De dag vóór de kerkelijke inzegening moeten de trouwlustigen ten overstaan van de kan tonrechter een eenvoudig document on dertekenen, dat hen wettelijk reeds in de echt verbindt. Daar gaat het paar ge heel aleen, zonder getuigen naar toe: het is geen feestelijke plechtigheid, en niemand hecht er enige waarde aan. MARTHA DE CEBOLLADA Alvorens de verloving een officieel tintje heeft gekregen, mag de jonge man nooit bij zyn meisje aan huis komen. Zij ontmoeten elkaar in het park, in danszaal of in de bioscoop. De Zuidafrikaanse bisschoppelijke con ferentie heeft na afloop van een bijeen komst die drie dagen heeft geduurd, namens de rooms-katholieke hiërarchie in Zuid-Afrika meegedeeld, dat verklaringen over rassenbetrekkingen, die door bis schoppen individueeel zijn gedaan, door deze bisschoppen „op eigen verantwoor ding" zijn afgelegd. Vorige week heeft aartsbisschop William Whelan van Bloemfontein gezegd, dat geen enkele leerstelling van de Kerk in strijd is met de gedachte van een staat, bestaande uit een aantal volks- of rassen. 1.85/1.98/2.95 met GRATIS spaarzegels vanl5en25ct I Terwijl duizenden bouwvakarbeiders in de Mexicaanse hoofdstad bezig zijn aan het grootste woningbouwproject van het land, zoekt een handvol deskundigen tussen de vrachtauto's en de hijskranen naar voorwerpen en aanwijzingen om een verloren Aztekenstad te reconstrue ren. Het gebouwencomplex, dat verrijst in het drukke centrum van de wereldstad, is een van de grootste in zijn soort ter wereld en zal straks aan enkele duizen den gezinnen onderdak verschaffen. Ongeveer vier en een halve eeuw ge leden bevond zich op dézelfde plaats het centrum van de Aztekenstad Ten- ochtitlan. In 1525 trok de Spaanse ver overaar Hernan Cortes aan het hoofd van zijn kleine troepenmacht deze stad binnen. De historische resten van de oude stad hebben al de tijd verborgen gelegen tot men met het woningbouwproject begon. Bij het slopen van de sloppen en de voorbereidende graafwerkzaamheden zijn geleerden steeds aanwezig om de vondsten te beschermen. Volgens de aanwijzingen was dit stads deel ten tijde van Cortes het politieke, onze tweelingpuzzel Hoort het links, of hoort het rechts Hierbij weer eens een tweelingpuzzel Voor wie onbekend is met het type ge^ ven we hierbij even enige uitleg. Zoals u ziet is het een gewone kruiswoordpuzzel die echter uit twee volkomen gelijke dia: grammen bestaat, die elk op zich een gewoon kruiswoordraadsel vormen. De moeilijkheid schuilt in het feit, dat we in de opgave de omschrijvingen gecombi neerd hebben. Zo staat er bij 2 horizontaal: adres kaartje; interval. Het moeten in beide gevallen woorden van vijf letters zijn. De vraag is nu of het ene woord in het linker diagram en het ander in het rech ter thuis hoort, of omgekeerd. Dit geldt voor alle omschrijvingen Aan u de taak dit op te lossen. Wanneer de puzzel goed wordt opgelost, krijgt u twee geheel op zich staande kruiswoordraadsels. Kijk eens, of u er uit kunt komen. Opgave Horizontaal: 2. adreskaartje, interval; loor} onóerwijs, Frans lidwoord; 9. verharde huid, muziekteken; stremsel, vis; 12 deel van Azië gang van een SS'.» Eur°Peaan, deel v. e. kippen- nok; 16 speelgoed, onvruchtbaar; 17. uitroep, zangnoot; 19. dichterbij, schoen- makersgerei; 20 wintervoertuig. onge- i ,vo°rzetsel, afstandsmaat; 23 h?? p'„™n-ereSV 25- Pers- voornaam»., zfirivie^ „ns| IS1Perium t 26. vruchtenat, 2 „d- D?nau: 27- gemeenschap- i g.r°nd, soort frontje; 29. grie zel, plaats in Zwitserland; 32. plezier, militaire, geestelijke centrum. en economische De geleerden hebben tempels, markten kazernes, offerstenen, paleizen en hele straten blootgelegd. De meeste van deze objecten waren gedeeltelijk, vernield en met aarde bedekt, maar in vëlfe gevallen zijn de fundamenten intact gebleven. De graafwerkzaamheden hebben ook vele andere voorwerpen aan het licht gebracht: wapens, kleibeeldjes, bewerk te menselijke beenderen, standbeelden van poreuze steen, offermessen van la vaglas, huishoudelijke voorwerpen en doorboorde menselijke schedels, die aan elkaar gebonden waren. Een archeoloog heeft verklaard: „Wij hebben deze plaats reeds het „drie-be- schavingenplein" gedoopt, want niemand van ons ontkomt aan het vreemde ge voel van het werken met historische relikwieën, terwijl slechts een paar stappen verder hijskranen nieuwe ge bouwen in elkaar zetten". (Advertentie) groeperingen, die door deze staat waar van zij deel uitmaken gehandhaafd wor den in hun onderscheiden en duidelijk verschillende identiteit'. Mgr. Whelan, directeur van pers, radio en bioscoop van de bestuursraad van de Zuidafrikaanse katholieke bisschopscon ferentie, deed zijn verklaringen in een in vraag- en antwoordvorm gestelde tekst, •welke achteraf in zijn geheel ter beschik king is gesteld. Voorafgaand aan de vraag of de theo rie van de apartheid of afzonderlijke ont wikkeling op zichzelf verkeerd was, waarop het hierboven aangehaalde ant woord omtrent leerstellingen van de Kerk werd gegeven, verklaarde mgr. Whelan naar aanleiding van de vraag of de apartheid, gezien de ontwikkeling van de toestand in Zuid-Afrika, opgegeven zou moeten worden, dat men moest onder scheiden tussen de gedachte van apart heid enerzijds en de feitelijke wetten en maatregelen waarmee de autoriteiten die theorie in praktijk brengen. „De vraag die gesteld moet worden, is, of de politiek van afzonderlijke ontwik keling, zoals die thans wordt gevolgd, al dan niet inherent onrechtvaardigheid met zich meebrengt", aldus mgr. Whelan. En in aansluiting daaraan zei hij later: „Het is algemeen bekend dat de toepassing van verscheidene voorzieningen van onze ras wetgeving ongemak en onrechtvaardig heid met zich brengt: zoals de omstandig heden van de tewerkstelling der Bantoes in de steden, onredelijke reservering van bepaalde baantjes, beperking van de vrij heid van de Bantoe-arbeider om zijn economische en maatschappelijke positie te verbeteren en in het kiezen van zijn werkgever om van betrekking te veran deren of zijn diensten aan te bieden aan de hoogste bieder, beperking wat de woonplaats betreft waardoor de leden van een gezin van elkander gescheiden wor den. Dit alles is uit en te na besproken en volkomen duidelijk gemaakt in de verklaringen van de Zuidafrikaanse bis schoppen van 1952, 1957, 1960 en 1962". Mgr. Whelan zei verder nog in zijn ver klaring dat de Kerk het als immoreel be schouwt om onderscheidene volksgroepen in een staat tot een vormloze grote massa te nivelleren. Op de suggestie dat apartheid, waarbij het democratisch beginsel van „een man, een stem" wordt verloochend door uit sluiting van tachtig procent van de be volking van het kiezerskorps, niet met het christendom in overeenstemming kan worden gebracht, merkte mgr. Whelan om op dat de Kerk nooit democratie als de enige met het christendom in overeen stemming zijnde regeringsvorm heeft be schouwd, en dat er zich in de afgelopen tijd nog al te veel gevallen hebben voor gedaan waarin het beginsel van ,,een man, een stem" door volksmenners werd gebruikt om macht te verkrijgen welke zij ten eigen bate aanwenden. Langs heeft men in de evolutie de theorie aangehangen dat de mens recht lijnig zou afstammen van de zoogdie ren en zijn laatste voorouders de apen zouden zijn. Men noemt dit trappen- theorie en men hoopte dan ook vurig resten te vinden van de directe voor gangers. De ontbrekende schakel werd echte nooit gevonden. De hedendaagse evolutie-leer geeft de voorkeur aan de waaier-theorie, die meent dat drie groe pen van mensen zijn voortgekomen uit een gemeenschappelijke oerstam. De eerste groep heeft de naam gekregen van ,,pi- thecantropus" of aap mens. Fossielen hiervan werden aangetroffen in Java en China en deze wezens zouden laag ge schat, een 100.000 tot 300.000 jaren oud zijn. Hier treffen we een mens aan, die in zijn uiterlijk en in zijn gedrag nog grote overeenkomst moet gehad hebben met onze tegenwoordige gorilla- chimpansee-orang. De tweede groep is de Neanderthaler". Deze ligt plusminus 130.000 tot 10.000 jaar in het verleden. Resten van deze soort werden gevonden in Duits land, Italië, Spanje, Zuid-Afrika enzo voorts. Naast menselijke vermogens, op te maken uit bij hen gevonden primitie ve steenwerktuigen, bezit deze groep nog sterke diervormige eigenschappen zoals terugwijkend voorhoofd, vooruitsprin gend mondgedeelte en bovenoogkuilwal len. De derde categorie wordt de „sapiens- groep" (sapiensdenkend) genoemd. Zij leefden vóór of gelijktijdig met de nean- derthaler en worden dan de prae-sapiens of primi-sapiens genoemd. Zij hebben een grote hersenschedel, geen bovenoog- kuilwallen, steil voorhoofd, terwijl het achterhoofd gewelfd is. Hiertoe behoort de huidige mensheid met al zijn rassen. Bijna overal ter wereld werden fossielen van deze groep ontdekt. Uit deze be knopte en helaas onvoldoende gegevens kunnen we echter enige gevolgtrekkin gen maken. In de eerste plaats aan de menselijke verschijningsvormen zijn voormenselijke verschijningsvormen voorafgegaan en de mens is dus in ont wikkeling ontstaan Vervolgens heeft de mens zich naast en niet uit de ons be kende apesoorten ontwikkeld, terwijl de ontwikkeling zelf een waaier-vorm heeft aangenomen. Met andere woorden: er zijn in de evolutie diverse pogingen tot menswor ding of wel hominisatie geweest. Ten slotte is het erg moeilijk ergens in de oudheid een scherpe grenslijn te trekken tussen mens en dier, wat wy nu wel kunnen. geeft tevens de zekerheid met zijn uit spraak over Gods levensadem, dat in de mens de wereld-ontwikkeling God het dichtst benadert- De openbaring m de bijbel dat de mens geschapen is naar Gods beeld en gelijkenis houdt de evo lutieleer in het rechte spoor. In het verhaal van de bijbel treffen we twee mensen aan begaafd met hoge geestelijke en lichamelijke kwaliteiten, vóór de zondeval verblijvend in een pa radijselijke tuin. In de evolutie-theorie is geen plaats voor twee volmaakte mensen, er is geen paradijselijke tuin en geen zondeval. Valt hier nog iets te rijmen? Vooreerst meent men in de evo lutie dat de mensheid van verschillen de groepen afstamt. Van één ouderpaar afstammen is in deze mening dan geen sprake. Daartegenover staat terstond de moeilijkheid hoe de erfzonde te ver klaren. Door één mens is de zonde en dood in de wereld gekomen en afstam mend van deze mens zijn ook wy zon dig en sterfelijk geworden. Adams over treding, wat die dan ook geweest is, heeft zijn invloed op de gehele mens heid die na hem komt. De erfzonde be tekent verlies van geestelijke en licha melijke voorrechten en dit verlies trekt door voortplanting vanaf Adam door de gehele mensheid heen. Door Adam en Eva te laten vallen in de evolutie-theo rie, schijnt de erfzonde niet meer te red den! Met de erfzonde, met de onvol- maate situatie, waarin de mens dadelijk na zijn geboorte verkeert, staat of-valt de hele christelijke leer. De erfzonde wegcijferen betekent tevens het heils werk van Christus overbodig maken. Hoe dan ook, wanneer wij 't ontstaan van de mens-in-wording aannemen spreekt dit het scheppingsverhaal van de mens in de bijbel tegen. Daarin staat hoe God de mens maakte uit klei-aarde, hem levensadem inblies en vervolgens uit de eerste mens de vrouw maakte. In de bijbel zijn de eerste mensen, mensen zo als wij, zelfs nog beter en volmaakter voorgesteld. Maar ook in het mooie, dichterlijke bijbelverhaal, waarin God de mens schept op de laatste dag van zijn almachtig werk, ontstaat de mens uit ,,stof", uit materie. De goddelijke le vensadem wordt de mens ingeblazen. God schept hem immers naar zijn beeld en gelijkenis. De mens heeft iets godde lijks, een kostbare openbaring, die wij in de bijbel vinden. Wat de bijbel met betrekking tot de mens voorstelt in één dag, is in het evolutionistisch wereld beeld een kwestie van miljoenen jaren en is na verloop van tijd een goddelijk levensteken geworden in de mens. De mens herkent zichzelf, wordt zich be wust. De stof waaruit de mens ontstaat is bezield van Gods geest. Hier stijgt het wezen dat wij mens noemen boven alle stof uit. Wetenschap en bijbel spre ken elkaar tegen, wanneer wij het mooie dichterlijke verhaal in het boek ,?Gene- sis" maken tot echte geschiedenis. De bijbe^ daarentegen steunt de evolutie theorie: de mens ïs uit stof ontstaan, en lp het stilstaande wereldbeeld, zoals de bijbel dit geeft, schept God de mens ,,in het begin" volmaakt, waarna hij door zonde ontaardt. In het beweeglijke, evolutionistische wereldbeeld zal op het einde Gods schepping pas af zijn. Vol gens de bijbel zet God Zijn zoon in, meer als hersteller van de oorspronke lijke eerste toestand; in de evolutie theorie wordt de mensheid door Chris- tns opgetrokken tot God, Christus is de vervolmaker. Ook de H. Schrift spreekt vaak over een schepping in Christus, over de voltooiing van alles in de God mens. Dit is opnieuw een openbaring en het is de evoluitieleer die vooral hier kan aansluiten. Wij zijn er nog niet. God is bezig de mensheid te scheppen naar Zijn ideaal, dat de bijbel reeds in het begin als een schone toekomst zag. Om dit ideaal te bereiken is God zelf mens geworden. Christus en de christelijke leer zijn er om ons te brengen tot de voltooiing. Zoals de mens nu is, zoals de mens in het verleden geweest is» beantwoordt hy nog niet aan Gods bedoelingen. De mens is nog niet af hij verkeert nog in een onvolmaakte toestand. Zijn verhouding tot God is nog niet de juiste, dat is zijn situatie, die we erfzonde kunnen noe men. Deze onvoltooide toestand van de mens. waaraan God in de evolutie werkt, waarvoor Hij Zijn zoon. gezonden heeft om die te vervolmaken, wordt voortdu rend nog afgeremd door persoonlijke zonden Reeds de eerste mensen zondig den, hóe primitief dan ook, en wij doen het vaak zeer geraffineerd. De erfzonde is het kwaad, dat Gods schepping tegen werkt. Daarom hadden wij Christus no dig als de grote verzoener Door het feit te behoren tot het men selijke geslacht dragen wy In ons die onvolmaakte werkelijkheid, die wij erf zonde noemen, en zelfs het vermogen de vervolmaking in ons zelf tegen te gaan In de evoluitie-theorie krijgt de erfzonde een veel duidelijker gestalte. Het heilswerk van Christus wordt con creet, de bovennatuur werkt door de na tuur.' De genade van God ons door Christus deelachtig geworden stuwt de mens en met de mens de kosmos naar het ideaal dat God met Zijn gehele schepping voorheeft. Drs. A. Wouters Sm. io deel v. d. vinger; 33 echtgenoot, gast 36. rang i. h. leger, dieregeluid 37. naaigerei, strijdperk. Verticaal: 1. opperwezen, bende; 3. spil, water in Friesland; 4. aanvang, soort appel; 5. soort verlichting, stof- maat; 6. bevel, vernis; 8. aanzien', vod; 11 gang v. e. paard, edelman; 13. druk, onverwacht gebeuren; 15. leesteken, ge was; 17. lidwoord, deel v. e. schip; 18. vaartuig, verpakking; 21. koor, vaar tuig; 24. meubel, deel v. h. been; 27. unieke, horde; 28. meerarmige rivier mond. slang; 30 gebogen been, gevuld; 31. indien, oosterse titel; 34. voorzetsel, wintervoertuig; 35 voegwoord, stofmaat'. OPLOSSING Horizontaal: 1 stroper; 6. galjoen; 11 lek; 12. ado; 13. ina; 14. order; 17. offer; 20. pi; 22. vesta; 24. om; 25. delta; 28. takel; 31. nar; 32 opa; 33. n.m.rn.; 23. vara; 37. olst; 39 brak; 40 kleed; 41. ieme; 42. roos; 44. ever; 46. hoe; 48. abt; 49. els; 51. onzin; 54. marne; 56. dr; 58. aarde; 61. se; 63. stérk; 65. eikel; 68. ode; 70. enz.; 71. aai; 73. rangoon; 74. ernstig. Verticaal: 1. slop; 2. te; 3. rko; 4. pad; 5. rare; 6 goot; 7. laf; 8. oir; 9. en; 10. naam; 15 rol; 16. eva; 18. fat; 19. elk; 21. ida; 23. september; 24. olm; 26. ervaren; 27. tor; 29. aal; 30 enteren; 35. ako; 36 aks; 37. ode; 38. sie; 43. ooi; 45. vla; 47. oor; 50. les; 52. zet 53. nar; 54. mei; 55. roe; 56. door; 59. aken; 60. deze* 62 enig; 63. sen; 64. ego; 66. kan; 67. lat; 69. da; 72. ai. Zaterdag 29 februari HILVERSUM I 402 m KRO: 12,00 Angelus 12,04 Liedjes over het verre Westen 12,25 Platennws. 12,30 Land- en tuinb.meded. 12,33 Licht instr. kwartet en zangsol. 12,50 Regeringsuitz. Arbeidsbemiddeling voor blinden, door mr. S.J.H. Breukel, consulent voor de bijzondere bemiddeling van het ministerie van Sociale Zaken en Volksgezondheid 13,00 NWs. 13,15 Marktberichten 13.18 Musicerende dilettanten, mannenkoor 13,40 Franse les 14,00 V.d. jeugd 15,00 Karakteristiek, gevar. muz. 15,30 Lichte gram. 16,00 Grensland, progr. voor jonge mensen 16,15 Jazzmuz. met comm 16 40 De Sprinkplank 17,00 Leiding geven, lez. 17,10 Lichte gram. 17,30 Boekbespr. 17,40 Instr. octet 18,00 Kunstkroniek 18,30 Lich te orkestmuz. 18,50 Lichtbaken, lez. 19,00 Nws. 19,10 Act. 19,22 Sportperiscoop 19 30 Limburgs symfonie-ork. en sol,, popul klass. muz. 20,30 Rieleksen amuse- mentsprogr. 21,30 Buurmans krant, be richten van buitenlandse corresponden ten 21.50 Bric a Brac. cabaret 22,20 22.25 Boekbespr. 22,30 Nws. 22.40 Kruis punt, discussie over de verschijningsvorm van de Kerk in de wereld van vandaag 23,10 Boston symfonie-ork. en sol., amus. muz. (stereofonische uitz.) 23,55-24,00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m VARA: 12,00 Licht ork. 12,30 Land- én tuinb.meded. 12,33 Act. sportnieuws 13 00 Nws. 13,15 VARA-varia 13.20 V d jeugd 14,10 V.d. twintigers 14,45 Artistieke staalkaart 15,15 Radio Jazzclub 15,45 Een instituut dat er al is, lez. 16.00 Matinee op de vrije zaterdag: Concertgeb orlc en sol., moderne en klass. muz. 17,05 Boe kenwijsheid 17,30 Salonork. met zangsol. 18.00 Nws. en comm. op het nws 18 20 Draaiorgelklanken (gr.) 18,30 Weerklank, muziekrevue 19.00 V.d. kind 19.10 Radio- raad, beantwoording van telefonische vra gen van luisteraars 20,00 Nws. 20,05 Spe cialiteitentheater, maandelijkse radio show 20,55 Soc. comm. 21,10 Teenager- show 21,55 Langs vergeten wegen, hoor spel (14) 22,25 Wereldkamp. kunstriiden op de schaats in Dortmund 22,30 Nws, 22,40 Balans, hoofd- en bijzaken uit de actualiteit 22,50 Waarom niet fan tasie met muziek 23,20 Lichte gram. 23,55 24,00 Nws. BRUSSEL VLAAMS 324 m: 12,00 Nws. 12,03 Lichte orkestmuz 12,30 Gevar. progr. 12,55 Progr.-overz, 13,00 Nws. 13,20 Lichte muz. 14,00 Nws, 14,03 Fantasie 14,20 Filmmuz. 15,00 Nws. 15.03 Hoorspel 16,07 Werken van Belgi sche componisten 17,00 Nws. (Tussen 17.00 en 18,00 rechtstreekse wielerwedstrijd. Rep. van de aankomst) 17,15 Lit. zangen 17,25 Jeugdkoren 17,45 Engelse les 18,00 Nws. 18,03 V.d. sold. 18,28 Paardesport- ber. 18,30 Orgelrec. 19,00 Nws. Daarna: comm. uit Amerika 19,40 Lichte muz. 20,00 Cabaretprogr. 21,00 Act. in de lichte muz. 22,00 Nws. 22,15 Dansmuz. 23.00 Nws. 23,05 Lichte muz. 23,30 Lichte muz. 23,55-24,00 Nws. BRUSSEL FRANS 484 m: 12,18 Lichte muz. 12,30 Gevar. muz. en act. 14,45 Lichte muz. 17,00 Nws 18,03 Uitz. v.d. sold. 19,08 Nwe. gram. 19,30 Nws. 20,00 Hoorspel 21.00 Chansons 22,00 Wereldnws. 22,15 Jazzmuz. uit Frankrijk 22,55 Nws. 23.00 Gevar, muz. 23,55 Nws. Zondag 1 maart HILVERSUM I 402 m KRO: 8,00 Nws. 8,15 Klass. gram. 8,25 Inl. hoogmis 8,30 Hoogmis 9,30 Klass. gram. 9.45 Nws. IKOR: 10,00 Pro testantse kerkd. 11,00 Vraag en antwoord 11,10 Oecumenisch nws. KRO: 11,15 Medaillon, fragm. uit het intern, muziek repertoire 12,05 Zwart op wit: act. pu- blikaties over kerk en wereld 12,15 De Stemvork: belcanto-progr. met toelich ting 12,50 Buitenl. comm. 13,00 Nws. en meded. 13,10 Jaar in - Jaar uit, liedjes uit 1939 13.30 V.d. kind. 14.00 Cello en piano, moderne muz. 14,30 Bariton, so praan en pianobegel., klass. en moderne liederen 15,00 De hand aan de ploeg, lez. 15,05 Lichte gram. met sportrep. en -uit slagen 16,30 Een God van mensen, avond dienst Convent van Kerken: 17,00 Chr geref. kerkd. IKOR: 18,15 Jaarboek voor de eredienst 1963-1964 18,30 Mensen, lez. 18,45 Gram. 18.50 De kerk aan het werk, act. van het kerkelijk erf 19,00 De open deur, veertiendaagse rubr. NCRV: 19,30 Vocaal ens. met orgelbegel. geest, liederen 20,00 Nws. 20.08 Meditatie KRO: 20,15 Koorzang en instr. ens 20,45 Diamanten voor het grijpen, hoor spel (2) 21,20 Moderne orkestwerken (gr.) (stereofonische uitz.) 22,00 Wissewas- sen licht progr. 22,20 22,25 Boekbespr. 22,30 Nws. 22,40 Avondgeb. 22,50 Dwars door de groene hel, reisver haal over Brazilië 23,05 Retourtjes 23,30 Pianorec., klass. en moderne muz. 23,55- 24,00 Nws. HILVERSUM II 298 m VARA: 8,00 Nws. en sportber. 8,18 V.h. platteland 8.30 Weer of geen weer, gevar. progr. 9,45 Geest, leven, toespr. 10,00 Kamermuziekens., klass. muz. 10,30 Gesproken portret, radiobiografie 10,45 Alleen op zondag, gevar. progr. AVRO: 12,00 Samenvatting van de buitengewone alg. ledenverg. van de AVRO 12,05 Licht ork. en zangsol. 13,00 Nws. 13,07 De toe stand in de wereld, lez. 13,17 Meded. of gram. 13,20 De nationale inzameling van het Leger des Heils, een woord ter op wekking 13,25 Knipperlicht, een progr. voor alle weggebruikers 14,00 Boekbespr. 14,10 Tot uw orders, strijdkrachtenprogr. 15,20 Kamerork. en sol., moderne en klass. muz. 16,10 Licht ens. en zangsol. 16,30 Sportrevue VARA: 17,00 Disco bal, dansmuz. v.d. tieners 17,30 V.d. jeugd 17,50 Nws., sportuitsl. en sport journaal VPRO: 18,30 Vorm en visie, beeldende kunst bij schriftloze volken, lez. 18,45 Parlando, een veertiendaags progr. voor praats en praatjes met plaats voor plaatjes 19,30 Korte kerkd. van de Ned. protestantenbond AVRO: 20,00 Nws. 20,05 Klank-omrankte levens, bio grafie van grootmeester der lichte mu ziek 21,05 Lichte gram. 21.20 Er is maar één man voor die rol, hoorspel 22,00 Klass. en moderne pianomuz. 22,30 Nws. 22,40 Act. 22,55 Meded. en sportuitsl. 2e klas voetbal 23,00 Licht orkest en zang sol. 23,25 Tsjechische romantische muz. (gr.) 23,55-24,00 Nws. BRUSSEL VLAAMS 324 m: 12,00 Nws. 12,03 Satirisch progr. 12,55 Progr.-overz. 13,00 Nws., weerber. en meded. 13,20 V.d. sold. 14,00 Nws. 14,03 Opera- en belcantoprogr. 15,30 Sport (Om 17,00 Nws.) 18,00 Nws. 18,03 Piano spel 18,30 Godsd. uitz. 19,00 Nws. 19,40 Amus.muz. 20.00 Muzikaal progr. 22,00 Nws. 22.15 Lichte muz. op de korrel 23,00 Nws. 23,05 Stemmige muz. 23,55-24,00 Nieuws. BRUSSEL FRANS 484 m: 13,00 Nws. 13,15 Rep. en gevar. muz. Afgewisseld door berichten 17,00 Nws. 18.00 Gevar. muz. 19,30 Nws. 20,00 Gevar. muz. 22,00 Wereldnws. 22,10 Mont- martre chez vous, amus.muz. 22,55 Nws 23,00 Jazzmuz. 23,55 Nws. Maandag 2 maart HILVERSUM I 403 m NCRV: 7,00 Nws. en SOS-ber. 7,10 Dag opening 7,20 Klass. gram. 7,35 Sportuitsl. van zaterdag 7,45 Radiokrant 8,00 Nws. en NCRV-lied 8,15 Geest, liederen (gr.) 8,30 Lichte gram. 9,00 Muziek naar keu ze: verz.progr. v.d. zieken 9.35 Waterst. 9,40 V.d. huisvr. 10,10 Gram. 10,20 Rondom het woord, theologische etherleergang 11,05 Lichte gram. HILVERSUM II 298 m VARA: 7,00 Nws. 7,10 Ochtendgym. 7,20 Soc. strijdlied 7,23 Lichte gram. (Om ca. 7,30 Van de voorpagina) 8,00 Nws. en soc. strijdlied 8,18 Lichte gram. 9,00 Ochtend- gym. v.d. vrouw 9,10 Klass. kamermuz. (gr.) VPRO: 9.40 Het leven aan de oppervlakte, lez. VARA: 10,00 V.d. vrouw 11,00 Voordracht 11,20 Neder landse orkestwerken (gr.) Zaterdag 29 februari VPRO: 15,00 De Russische ruimtevaart, documentair progr. 15,40 Cabaret-kron. 16,25 Portret van een sportman 17,00-17,45 V.d. kinderen 19,30 Onbekende sporten, handboogschieten 19.45 Korte film NTS: 20,00 Journaal en weeroverz. VPRO: 20,20 Binnenpretjes, cabaretprogr. 20,50 Al Jolson, een portret in filmbeel den NTS: 21.30 Wereldkamp. kunstrij den op de schaats te Dortmund, vrije fi guren dames 23,00-23,05 Journaal. FRANS BELGIë: 18,30 Berichten 18,33 De wereld v.d. dieren 19,00 Wedstrijdspel 19,30 Composez 999, tv-politiefilm 20.00 Journaal 20,30 Le dernier rivage (On the beach), film 22,40 Amus.progr. 23,30 Jour naal. VLAAMS BELGIë: 10,00-11,05 Volks universiteit 10,00 Teletaalles 10,20 In de spiegel van de kunst 10.50 .Teletaalles Engels 15,00 Afwisselend: wielrennen, rechtstreekse reportage wielerwedstrijd Gent-Gent (doortocht en aankomst) en: Eurovisie: rep. wereldkamp. kunstrijden op de schaats 17,00 V.d. jeugd 17,20 Tijd voor u, de periscoop 17,45-18,20 School televisie 19,00 Filmmuseum v.d. jeugd 19,25 Dierenwereld, progr. over oesters, kreefterl en mosselen 19,55 Sport 20.00 Journaal 20,20 Er kan altijd eentje bij, tv-feuill. 20,45 Echo 21,15 Eurovisie: rep. wereldkamp. kunstrijden op de schaats, vrije figuren voor dames 23,00 Nws. De rechtbank te Amsterdam heeft de 31-jarige ricassobureauhouder A A. den H. conform de eis veroordeeld tot een ge vangenisstraf van anderhalf jaar met af trek wegens verduistering van ongeveer f 23.000 in de afgelopen drie jaar. De al eerder voor oplichting veroordeelde man inde het geld in opdracht, zonder het af te dragen aan zijn opdrachtgevers. Toen hij met een schuld van ruim 50.000 fail liet ging dook Den H geruime tijd onder. De 63-jarige automobiel-expert P. H. B. uit Amsterdam, tegen wie de officier zes weken voorwaardelijk had geëist wegens opzettelijke heling van duizend gulden, werd vrijgesproken. Hij was met Den H. gaan samenwerken in het „consultatie bureau voor rechtsbelangen" en leende de incassobureauhouder 2,000. Na korte tijd werd er duizend gulden afgelost. B. wist niet dat dit door Den H. verduisterd geld was. Zondag 1 maart NTS: 16,00-18,00 Eurovisie: kunstrijden, de nieuwe wereldkampioenen presenteren zich tijdens een show, die als slot van di( toernooi wordt gehouden 19,30 Week- journaal 19,55 Journaal 20,00 Sport in beeld KRO: 20,30 Erik Sikkes en de EHBO, tv-spel 20,55 Interview 21,25 Kie keboe 21,50 Amsterdams Kunstmaandork en sol., klass. muz. 22,25 Zie de mens, derde vasten-epiloog NTS: 22,35-22,40 Journaal. FRANS BELGIë: 14,30 Filmkroniek d. jeugd 15,30 Gevar. progr. 19,30 Bayard tv-film 20,00 Journaal 20,40 Face au public 21,20 Politiefeuill. 22,30 Journaal. VLAAMS BELGIë: 11,00-11,40 H. Mis 15,00 Progr. v.d. kleuters 15,20 Romaanse bouwwerken in Frankrijk, documentaire film 15,30 De kat op de koord, tv-feuill. 16,00-18,00 Eurovisie: Wereldkamp. kunst rijden, rep. van een demonstratie door de wereldkampioenen 19,00 Filmprogr v.d jeugd 19,35 Filmklucht 19,55 Sportuitsl. 20,00 Nws. 20,20 De man met de trompet, muzikale speelfilm 22,05 Sportact. 22,35 Nieuws. t Wp"*pntie) KORTING op appretfixeren van alle kleding tot 8 naart 1964.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 31