Papier voor UW pen
De Nerveuze Nerviërs
Zeven punten
voor onze
scribenten
Liturgische kalender
norac voor
verzorging van
gevoelige
magen
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 29 FEBRUARI 1964
r"\
(0i;ua^aaApv)
Ten gerieve van de lezers en van ons
zelf, geven wij hierbij enkele wenken
met betrekking tot deelname aan deze
rubriek.
1. Plaatsing van brieven kunnen wij
alleen garanderen als de inzendingen
uiterlijk donderdagmorgen op onze re
dactie zijn gearriveerd.
2. Schrijf zo beknopt mogelijk. Er
komen steeds meer inzenders en wij
stellen niet graag iemand wegens ge
brek aan plaatsruimte teleur. De re
dactie behoudt zich het recht voor, uit
voerige brieven te bekorten.
3. Pak één onderwerp tegelijk bij de
kop. Dat maakt uw betoog meestal al
leen maar sterker.
4. Vermijd onnodige herhalingen. De
redactie heeft het recht om oneindige
discussies te sluiten.
5. Zend geen anonieme brieven. Wie
een mening heeft moet er ook achter
durven staan.
6. Beschrijf uw papier aan één kant.
Onze zetters zijn u er dankbaar voor.
Schrijf ook duidelijk. Dat voorkomt
misverstanden. Taalfouten worden van
redactiewege zo serieus mogelijk ver
beterd.
7. De redactie draagt geen verant
woordelijkheid voor in deze rubriek
door lezers geuite meningen. Opname
van een stuk wil niet zeggen, dat de
redactie met de strekking ervan ak
koord gaat.
NAC BOVENAAN?r
Wanneer wij als geregelde betalende
bezoeker 's zondags in Nederland de
voetbalvelden omzomen, zien wij tot
onze ergernis hoe slecht er wordt ge
speeld. Onsamenhangend, onsportief en
onproduktief.
Zo hebben wij het hier in Breda
bii NAC ook meermalen moeten aan
schouwen. En dat noemt men dan ere
divisievoetbal dan kan men beter naar
de amateurs gaan kijken. Daar wordt
tenminste eerlijke strijd gestreden. Is
het te verwonderen dat er steeds min
der publiek op de terreinen aanwezig
is! Tot gevolg hebbende dat er steeds
minder geld in het laatje komt en de
besturen en spelers de schade daarvan
ondervinden? Dat is toch wel betreu
renswaardig. Als NAC vanaf het begin
van deze competitie de zaken serieus
had aangepakt, dan had het op de rang
lijst als nummer één gestaan. De wed
strijden van NAC tegen PSV en MW,
hadden minstens in een gelijk spel moe
ten eindigen. En de wedstrijdtegen
Blauw Wit had een overwinnnig voor
NAC moeten zijn, wanneer er toen niet
zo nonchalant met de opgelegde kansen
was omgesprongen. NAC had dan met
een totaal van 28 punten bovenaan moe
ten staan.
Dit schrijven wordt getekend door
mij, een trouw NAC-bezoeker.
BREDA TH. LU Y STERBURG
Rijnstraat 1
HUIS VIT BOUWPAKKET
Een huis uit een „Bouwpakket". Bo-
gaers woning in één week klaar!Dat
is vandaag het grote nieuws waar veel
mensen van dromen. De prijs is maar
f 13.950, dus beneden de door minister
Bogaers vastgestelde prijs!
Wie moet hier een rad voor de ogen
gedraaid worden, de koper misschien?
Eén metselaar met één opperman kun
nen in twee dagen maar één wagen
«tenen (ongeveer 6000) verwerken!!!
Wanneer een metselaar op een dag
aan half steens werk 800 a 900 stenen
heeft verwerkt, is het hoog tijd om de
voegen uit te krabben wil hij voor het
avond is klaar zijn.
Zo kan men wel uitrekenen hoeveel
er al voor het metselwerk bij die prijs
moet komen.
Dat metselwerk komt in ieder geval
niet door één metselaar in één nor
male werkweek klaar, laat staan in
twee dagen.
J. M. OOME
Oosterhoutseweg 31
Raamsdonksveer
Naschrift: Hoe ze het doen is ons ook
een raadsel, maar het schijnt te
kunnen! Red.
INDONESIë CONTRA
MALEISIë
Deze onderhavige kwestie dient ten
spoedigste te worden opgelost en wel
om drie redenen.
Ie De Indonesische natie in zijn hui
dige bevolkingsstructuur te erkennen.
2e De helpende hand te bieden, haar
economie te verbeteren.
3e Een openlijke oorlog in dat deel
van de wereld te vermijden.
Voor punt 1 en 2 zijn wij (Nederlan
ders) in het bijzonder zeer nauw be
trokken vanwege het verleden.
Het Engelse tussenbestuur in vroegere
eeuwen in Indië bewijst, dat ook Borneo
in zijn geheel aan de Nederlanders toe
behoorde. Bij de teruggave, hielden
de Britten 't noordelijk gedeelte ervan,
het huidige Serawak, Brunei en Nrd.
Brits Borneo voor zichzelf. Het staat
dus op historische gronden vast dat
Indonesië aanspraak kan doen gelden
op dat deel van Borneo, het z.g. Ma-
leise gedeelte.
Het is nu aan de wereld, de redelijke
wereld overgelaten, welke van de twee
landen, Indonesië of Engeland (Malei
sië) in het gelijk moet worden gesteld.
Ik ben ervan overtuigd dat dank zij
het staatsmanschap van pres. Soekarno,
Indonesië toch de steun krijgt zowel
van Oost als West. Het Indonesische
volk staat mentaal achter zijn president.
Het volk is bezig geschiedenis te ma
ken. Het zoekt zijn eigen weg naar de
vrijheid. Is dit verkeerd? Wat is uw
oordeel over een welvarend maar poli
tiek verdeeld volk, dat elke keer elkaar
de hals afsnijdt (afslachtingen als in
Kongo) of een vredelievende bevolking,
die arm is?
Ik hoop van harte, dat ook de Ne
derlandse regering het initiatief neemt
om het wel en wee van het Indonesische
volk te verzekeren. Het zal weldra
goede vruchten afwerpen en dan zijn
we een christelijk en gezegend volk.
Ik dank u voor uw aandacht.
(Van redactiewege bekort. - Red.)
KAATSHEUVEL, W. BIRSAK
„GEORGANISEERD ZIJN
(II)
Het wil mij voorkomen dat de heer
Oerlemans iedereen die niet georgani
seerd is voor profiteur uitmaakt. De
schrijver begeeft zich b.v. op het ter
rein van de uitkeringen aan militairen,
welke uitkering bedoelt hij? Ik krijg
zelf binnenkort ook een uitkering in
eens, maar dit is een toeslag voor ge
diplomeerden omschreven in artikel 17
punt 5 van de c.a.o. voor de schoen
industrie. Maar hij kan hier toch zeker
geen bezwaar tegen hebben. Dit moet
voor iedereen gelijk zijn of hij nu wel
of niet georganiseerd is, aangezien zij
door het verblijf in militaire dienst al
genoeg hebben toegegeven. Dit moest
mij toch wel even van het hart, want
al ben ik niet georganiseerd, ik wens
niet voor 'n profiteur te worden uitge
maakt!
Dongen Een niet georganiseerde
Naschrift. Waar zouden de C.A.O.'s
vandaan moeten komen als er geen
vakorganisaties bestonden, die door
middel van collectieve contracten de
werkers een rechtspositie hadden be
zorgd? Weet het? Red.
DISCRIMINATIE
De uitreiking van de Wateler-vredes-
prijs 1963 aan de Kameroenvrijwilligers
heeft nogal wat protest ontketend. Deze
vredesprijs die elk jaar wordt uitge
reikt aan iemand die iets bijgedragen
heeft aan de wereldvrede en 30.000
bedraagt, valt dit jaar dus toe aan een
groep jongeren. Op het eerste gezicht
is dit iets dat toe te juichen valt. Wei
nigen weten echter de werkelijkheid.
De vrijwilligers, die uitgezonden zijn
naar Kameroen, waren ten tijde van de
prijsuitreiking nog niet op hun bestem
ming gearriveerd en moesten met hun
werk, voorlichting geven in de land
bouw, nog beginnen. Het is toch te
dwaas dat een prijs wordt uitgereikt
als beloning voor iets dat nog gebeu
ren moet! Sinds wanneer is deze bur
gerlijke gewoonte gangbaar geworden?
Waarom komen niet die jongeren in
aanmerking, welke al uitgezonden zijn
geweest? Het mag de stichting die de
prijs uitreikt toch zeker wel als be
kend worden verondersteld, dat er
reeds meer dan 200 werkende jongens
en meisjes zijn uitgezonden door de
KAJ en KNJBTB. Hiervan zijn de re
sultaten bekend, iets wat nog volkomen
ontbreekt bij de Kameroenvrijwilligers.
Zij hebben daar kerken, scholen en zie
kenhuizen gebouwd, zieken verpleegd
en voorlichting gegeven. Ze deden dat
bovendien gratis 2 of 3 jaar lang.
Dat is een stuk daadwerkelijke
vrede en mensenhulp. Ook de organi
saties die de uitzending mogelijk maak
ten hebben nooit een cent ontvangen,
noch van overheid noch van fondsen.
Terwijl de Kameroenvrijwilligers uit
de belastinggelden worden gefinan
cierd. Hopelijk verwijt men de jonge
ren die zich voor deze acties inzetten
niet dat zij te gevoelsmatig reageren
wanneer zij hiertegen protesteren. De
Wateler-vredesprijs 1963 heeft voor
velen een bittere smaak gekregen.
HENKENSZAND, J. DE KOSTER
ZO IS HET (slot)
Wij ontvingen nog een uitvoerige re
actie over het veelbesproken „Zo is
het". Een inzender uit Terneuzen be
klaagt zich erover, dat een artikeltje
van de heer Duynstee werd geplaatst
nadat de redactie de discussie aj ge
sloten had, terwijl een inzending van
de Terneuzenaar werd geweigerd.
Dit gebeurde niet omdat wij de heer
Duynstee een warmer hart toedragen
dan andere lezers, maar eenvoudig om
dat de redactie van deze rubriek tijde
lijk in andere handen lag. Redacteur
A. wist niet, dat redacteur B. de dis
cussie gesloten had.
Om zelfs de schijn van partijdigheid
te vermyden, volgt hieronder, bekort,
de mening van de heer V. uit Terneu
zen. Waarmee de discussie dan echt
gesloten is, tenzij de VARA weer eens
de kachel aanmaakt. Red.
Kritiek a la Duynstee is kortzichtig
en negatief omdat alle besef van de
eigen schuld ontbreekt en er absoluut
geen rekening wordt gehouden met de
diverse oorzaken waardoor een pro
gramma als „Zo is het" ontstaat. De
schuld en oorzaak ligt niet „alleen" bij
de mensen van „Zo is het". Die schuld
wortelt wel degelijk in ons eigen mid
den En indien men de waarheid niet
onder ogen durft zien, moet men niet
naar de pen grijpen. Tenslotte is een
programma als „Zo is het" niet meer
dan een reactie op „bestaande" niet zo
heel christelijke toestanden. Evenmin
als de „schuld en oorzaak" van on
kerkelijkheid alleen ligt in hen die on
kerkelijk worden. Wie dit niet ziet of
wil zien kan beter zwijgen, omdat zijn
reactie toch negatief is en in hoofdzaak
gaat om het zich gekwetst voelen in
het eigen ik en de eigen heilige ge-
voelentjes. Een gezonde polemiek met
deze mensen is nu eenmaal niet mo
gelijk.
Terneuzen V.
OMDAT er vandaag
„Einde" staat onder het
verhaal van Suske en
Wiske, beginnen we
maandag met een
nieuw. Dat betekent
dat we binnen 24 uur
terug zijn van ons be
zoek aan 't Midden-Oos
ten. En daar hebben
we dan ook helemaal
niets meer te zoeken.
Neen, het avontuur be
gint deze keer dicht
bij huis. In de slaapka
mer van Lambiek met name. Maar goed daar praten we nog
niet over. We vertellen alleen maar, dat het nieuwe verhaal
wordt opgedist onder de enerverende titel „De Nerveuze Ner
viërs".
Waarom enerverend? Wel, omdat tot nu toe nog niemand
behalve meneer Willy van der Steen weet wat Nerviërs zijn
en zeker niet weet wat die lieden gaan doen als ze zenuwachtig
worden. Wel, je zult het allemaal meemaken, wanneer je jezelf
weer elke morgen buigt over het nieuwe avontuur van onze
vrienden Suske en Wiske.
D.O.S. WAARHEEN?
Medelevend met de plaatselijke ver
enigingen wil het mij voorkomen dat
het met onze drumband niet vooruit
gaat. Ieder ziet dat de muzikale presta
ties dalen, zoals de laatste concoursen
hebben uitgewezen. Voor de adspiran-
ten wordt weinig of niets gedaan, zelfs
met carnaval te Raamsdonksveer. Zelfs
jongens welke al een jaar of drie lid
zijn mochten niet mee. Blijkbaar wordt
de nadruk gelegd op de prestaties van
de groten.
Het ware beter dat de adspiranten ook
gelegenheid kregen iets te presteren.
Ziet het bestuur dan echt niet in wat
een pover figuur die drumband van
ons slaat?
DUSSEN, OPMERKER
A.O.W.
EN PREMIEHEFFING
In de toelichting op mijn aanslag
biljet lees ik dat alle Nederlanders
tussen de 15 en 65 in de regel o.a.
AOW-premie betalen over hun „pre
mie-inkomen", doch over „ten hoog
ste" f 9.800,-.
Het gaat mij om het bedrag van dat
premie-inkomen: ten hoogste f 9.800,-.
Wat houdt dat in? Betekent dit dat ik,
met een inkomen groot f 9.800,- premie
AOW etc. moet betalen over mijn volle
inkomen? Terwijl een ander die b.v.
300.000 gulden jaar-inkomen heeft pre
mie AOW etc. betaalt over ook
f 9.800,- en de rest van zijn „teveel" in
dezen „vrij" bezit? Mij lijkt dit niet
onmogelijk, ook al vinden u en ik dit
niet billijk en onrechtvaardig. In onze
karikatuur-democratie is zo niet alles,
dan toch wel heel veel mogelijk! Billijk
zou zijn dat iedere Nederlander .pre
mie" betaalde in en naar verhouding
met zijn inkomen. Maar neen! Wel
allemaal betalen, maar op een inko
menbasis die voor allen gelijk is. Dat
noemen ze hier „democratisch"! Zo
ook het feit, dat de ene Nederlander
maandelijks zijn AOW ontvangt „om
er van te léven!" Terwijl hij, die toch
reeds genoeg en in overvloed bezit zijn
AOW krijgt tot zakgeld. Het is misse
lijk en belachelijk, maar „men" noemt
het democratie.
Kapitalistisch en méns-onwaardig! Zo-
is-het!
Terneuzen V.
ONRECHTVAARDIG
Op zekere morgen miste ik twee
jonge nestduiven, die kennelijk door
katten of ratten waren opgevreten.
Hoewel mijn achtertuin omrasterd was,
strooide ik vergif in de tuin. Op een
avond kwam de hond van mijn buur
vrouw bij mij achter. Er heerste toen
hondsdolheid.
Nu is de vraag: Mag mijn buur-
vrouws hond loslopen? Moesten in die
tijd de honden niet aan de lijn? Wan
neer is mijn tuin vierkant afgesloten?
Mag men zijn eigen domein niet be
schermen tegen dieren, hetzij katten,
honden of ratten? Ratten zijn ook die
ren, maar een hond of kat kan door
de eigenaar worden vastgehouden. Dan
loopt hij geen risico meer en de eige
naar toont zich een ware dierenvriend.
Ik ben onschuuldig berecht.
Bergen op Zoom L. J. Vorstenbosch
VIVISECTIE (II)
Zeer sympathiek vonden we het in
gezonden stuk van A. Smit (Rotterd.).
Schrijver dezes is eveneens zeer ver
ontwaardigd. Helaas wié. moet er iets
aan doen? Wie doet er iets aan?
Als dierenliefhebber en beschermer
ergeren we ons aan de hondenhande
laren en de hondenmarkten. Ook beest
achtig overigens zijn die lui in hun
domheid! Mijn vrouw en ik gingen b.v.
in Breda eens een hond kopen. De
handelaar betrok de dieren uit Tilburg.
Zoek maar uit voor f 7,50# Voor deze
prijs kregen we een zielig hoopje el
lende. De hondjes (8 weken) waren te
zwak om te lopen, ze krioelden zonder
eten of drinken door elkaar, aten hun
eigen vuil. Staartjes waren gecoupeerd.
(Door wie?).
We gingen linea recta naar de die
renarts, daar het dier vol wormen zat.
Ik attendeerde de handelaar hierop.
Van voedsel had ie geen verstand, zei
hij. „Het mocht ook niets kosten", vond
zijn eega.
Dit echtpaar moest verboden worden
in deze „waar" te handelen.
Als hondenliefhebber zal ik uw kran-
teknipsei naar minister Scholten zen
den.
Etten C.D.
VIVISECTIE (III)
Ik heb me zitten ergeren aan het
geen de heer A. Smit schreef. Wil ik
u iets anders vertellen? Als de mensen
met hun hond naar het asiel gaan, dan
moeten zij vijf gulden betalen anders
neemt het asiel ze niet aan. Zo is het
ook als je er één wilt hebben. Dan
moeten de mensen ook betalen. Neen,
mijnheer Smit, u moet geen leugens
vertellen over Heinz Vieten. Ik weet
zeker dat de door hem gekochte dieren
niet gebruikt worden voor de vivisec
tie. Maar waarom nu altijd Heinz Vie
ten beschimpen. Kijk maar eens goed
wat er gebeurt met honden en katten
bij de Dierenbescherming. Als ze er
niet goed weg mee weten, worden ze
ook vergast. En die gruwelijke pijn
van de vivisectie zal ook wel niet zo
erg zijn 't Is lang niet zo erg als het
slachten van geiten, koeien en paarden
want dat moet voor een zeker volks
deel ritueel gebeuren. Weet je, mijn
heer Smit, wat werk is voor de Dieren
bescherming? Het sporthengelen! En
de jacht! Wat voor honden koopt
Heinz Vieten op? Alleen straathonden
en dan moet hij zeker weten dat ze niet
gestolen zijn. Mijnheer Smit, bent u
de tijd al vergeten dat er in alle open
wateren kadavers van honden en kat
ten lagen te rotten? Met als gevolg
paratyphus en allerlei andere ziekten.
Neen, ik heb respect voor heren als
Heinz Vieten die de .rommel' oprui
men. Bovendien betaalt hij ook nog
voor de dieren.
M. Dingemans Waalwijk
Generaal Bothastr. 4
Naschrift. Dierenhandelaars en die
renvrienden zullen het wel nooit met
elkaar eens worden. De één houdt van
de winst en beschouwt de dieren als
koopwaar, die hem verder onverschil
lig laat. De ander houdt van de dieren
en heeft er graag vijf gulden voor over
om te weten dat zijn hond of kat goed
verzorgd wordt Dierenbescherming
doodt nooit uit experimenteerzucht,
maar alleen om valse (vaak vals ge
maakte) dieren een erger lijden te be
sparen. Het rituele slachten bij de jo
den is geen pijniging, maar een vorm
van uitermate snel doden. Een ritueel
te slachten rund wordt b.v. door één
flitsend snelle houw met een scherp
mes gedood. Overigens typerend, dat
u er „een zeker volksdeel" bijhaalt.
Wist u tenslotte, dat het sollen met die
ren, hoe dan ook niet alleen het dier
pijn doet, maar dat het vooral ook de
mens verlaagt? Red.
BELEEFDHEID(V)
De stap van prinses Irene heeft alles
behalve irenische gevoelens in Neder
land verwekt. Dan in „De Stem"
zo'n Zeeuwse stem te vernemen
en dan gereformeerd nog wel dat
doet ons oecumenisch hart weer deugd.
Mag ik dhr. W. Verbeek vanuit Ouden
bosch, dat wel eens het „kleine Rome"
wordt genoemd (om zijn basiliek, ge
bouwd in navolging van de St.-Pieter)
mag ik van hieruit u mijn oprechte
dank betuigen voor de woorden welke
u over drie omstreden punten heeft
geschreven? Zo objectief, zo rustig, zo
welwillend begrijpend.
Uw bezwaren tegen Carnaval kan ik
volkomen delen. Als geboren en ge
togen Hollander kan ik daar evenmin
inkomen als u. Wij Hollanders en
Zeeuwen zijn daar te nuchter, te
droog voor of is het nog onbewuste
infiltratie van het sobere, strenge Cal
vinisme dat in die provincies zolang
de boventoon heeft gevoerd? De grote
vraag voor u was: „Hoe kan dat op
zondag? Als geestelijke geef ik vol
komen toe dat de ,,Dag des Heren"
lelijk in een knelpositie is geraakt:
vooral 's zomers. Hoe komen we eruit?
Voor de kerkelijke overheid een hele
puzzel.
Dan uw derde punt. Persoonlijk heb
ik me helemaal geen zorgen te maken
of het parochiefonds nu rond komt of
niet. Bovendien Oudenbosch hoeft niet
te klagen. In verschillende parochies
loopt de nieuwe machine nog maar
stram. Als dan van een onverdachte
kant ja, waar niemand bijval van
zou verwachten, een sonoor geluid
doordringt ter opwekking van de slo-
men en ter sussing van de critici, dan
doet dat bijzonder sympathiek aan.
Eenzelfde geluid als dat van u hoor
de ik van een protestant uit Delft.
Op het werk waren ze druk aan het
redeneren over die hoge sommen die
de kerk ging vragen. U weet: 60
was het gemiddelde streefbedrag. De
man had het gemopper een poosje
aangehoord en viel de klagers toen
in de rede: „Och wat zitten jullie
toch te zeveren! Ik moet 74 betalen".
Daarmee was ineens de kous af.
Degenen die zoveel kritiek hebben op
de financiële regeling, kunnen een
voorbeeld nemen aan de geloofsge
noten die van jongsaf meer vertrouwd
met de bijbel, beter blijken te be
grijpen dat hun geldelijke bijdrage
geheel volgens het Evangelie is.
„Wie dient er als soldaat op eigen
kosten; wie plant een wijngaard en
eet niet van zijn vruchten; of wie
weidt een kudde en voedt zich niet
met de melk der kudde?Zo wij
u het geestelijke hebben gezaaid, is
het dan zo buitengewoon als wij van
u het vleselijke (stoffelijke) zouden
maaien?Weet gij niet, dat z.ij
die dienst doen in het heiligdom,
ook van het heiligdom eten en dat
zij die het altaar bedienen ook met
het altaar opdelen? Zo eveneens heeft
de Heer bepaald dat zij die het Evan
gelie verkondigen, ook Van het Evan
gelie moeten leven. (I. Kor. 9/7vv.)
Mr. Verbeek m'n hartelijke dank
voor uw welwillende woorden en de
steun die u, als buitenstaander, hier
in een netelige kwestie hebt gegeven.
OUDENBOSCH.
E. BUYS, KAPELAAN.
BELEEFDHEID (VI)
Wie de jeugd heeft, heeft de toe
komst. Maar daarommoeten wij nog
geen „dwazë" standpunten huldigen en
innemen. Zoals gelanceerd in „beleefd
heid" van zaterdag' 22 'februari. Zo
van: a.u.b geen kritiek op de jeugd!
Wat is dat voor slap gedoe? Wie in de
toekomst iets of veel verwacht van de
jeugd van nu, zal deze jeugd moéten
opvoeden!! Dus: kritiek moéten geven!
We hebben zo zoetjes aan gezien waar
toe. „dwaze" standpunten leiden Al ia-
r'èfi achtereen zijn déze in „ztoang".
(Advertentie)
HEWTHOtPW-tETS
Teden hoest cn
^Uitwerking frappant
Een kleine bloemlfezihg? A.üj?.-:- geen
kritiek op de jeugd; radio, tv en pers
inschakelen om door bepaalde rubrie
ken (o.a. podium in ons blad) de heer
lijke jeugd te sterken in haar leeg
heid, rotheid en hysterie. Mét artike
len. Mét foto's van „zwijmelende"
meisjes, die geaccepteerd willen wor
den als „volwassenen" maar zich aan
stellen als kleine kinderen. Maar voor
al geen kritiek"!
En het gevolg? Nozems, teenagers
twenners en twenny's, nog meer leeg
hoofdigheid! Dat zijn de vruchten De
ouders, de ouderen en de verantwoor
delijke publiciteitsorganen (radio, tv
en pers) moéten de jeugd opvoeden,
vormen, leiding geven. En niet de
jeugd naar de ogen kijken. Het is wel
erg, dat iemand over het leed en de
ellende der joden (en van andere men
sen) dürft te schrijven „wat afgesle
ten" en „verbleekte historie", alleen
omdat de jeugd er niet in geïnteres
seerd is. Wanneer wij dit gaan doen
of het in een naschrift goedpraten en
daarnaast de misselijkmakende en
waardeloze, hysterische waanzin van
die jeugd ten aanzien van ahum
„zangers" opblazen tot iets „gewel
digs" omdat deze onervaren en onrijpe
jeugd dit zo „geweldig en verheven"
'vindt? Wat dan? Jaja! Wie de jeugd
heeft, heeft de toekomst! Maar wee
hen. die vergeten deze jeugd eerst voor
die toekomst „rijp" te maken! Want
diegenen zitten met de nozems en de
rotzooi!
Terneuzen V.
Naschrift. Wij menen dat men de
tieners niet naar de ogen moet kijken,
evenmin als men dat zijn mede-volwas
senen moet doen. Men behoort echter
wel iedereen zijn amusement te laten,
zolang dat de openbare orde niet in
gevaar brengt. Men misgunt, u toch
ook uw voetbalhartstocht of uw duiven-
hobby niet? Krant, radio en tv doen in
feite niets meer, dan de aanwezigheid
van affecties (voor de jeugd b.v. dat
teenagergezang) signaleren. Niemand
verplicht u om de hele dag „Cimeroni"
te zingen of een Beatle-kapsel te dra
gen Verstandige opvoeders accepteren
de voorbijgaande rage van teenager-
bokkesprongen. Heus, het geneest van
zelf. Red.
ZEEUWSE BOERIN (V)
De heer Jac. Goense te 's Graven
polder legt mij de vraag in de mond,
„waarom die mensen zo ontevreden
zijn". Deze simpele vraag is door mij
m deze rubriek nooit gesteld. Of er,
afgezien daarvan, onder de boeren reden
voor ontevredenheid zou moeten be
staan, wil ik intussen beslist niet ont
kennen, doch dat heeft met de onder
havige kwestie niets uit te-staan.
Deze polemiek is ontstaan rond de
vraag, of het gedrag van de Boerenpartij
in de Tweede Kamer wel of niet de
goedkeuring van het betrokken bevol
kingsdeel zou kunnen wegdragen en of
de daarmee gepaard gaande bestrijding
van de wettelijke status van het Land
bouwschap op juiste gronden berust en
of hier de juiste middelen worden toe
gepast. E5en en ander heb ik steeds
hartgrondig bestreden en ik doe dat nog
onverkort. De vraag of de activiteiten
van het Landbouwschap (wat iets heel
anders is dan het betwiste bestaans
recht) steeds even grote waardering
verdienden, blijft hier derhalve buiten
Deschouwing. Dat u, heer Goense, mij
meent te moeten kapittelen omtrent
mijn standpunt in dezen, is uiteraard uw
goed recht.
U hebt gelijk, wanneer u stelt, dat in
dien bij een te hoge prijs van de aard
appel door de overheid wordt inge
grepen, dit eveneens bij een te lage prijs
zou dienen te worden gedaan.
Laat ik echter vooropstellen, dat dit
ingrijpen destijds niet via het Land
bouwschap of zelfs niet via het ministe
rie van landbouw plaatshad, doch door
het ministerie van economische zaken
werd doorgezet. Dit Was in het gelang
van de consument om zodoende de in
dex voor het levensonderhoud niet al
.HAV LEVENSVERZEKERINGEN - SCHIEDAM - TELEFOON (010) 6 93 04 - HAV.LEVENSVERZEKERINGEN,
te zeer uit de hand te laten lopen, want
zulks had voor onze economie wel eens
inflatoire gevolgen kunnen hebben. Zo
is de contingentering van de export
altijd een noodmaatregel, die begrijpe
lijkerwijs niet steeds bij iedereen de
zelfde waardering geniet. Hiermee kun
nen immers hogere belangen gediend
zijn.
U stelt, dat het schap nu als een hond
aan de ketting bij de minister komt om
te vragen, wat die er van denkt.
Volgens het produktschap moet het
overschot aan consumptieaardappelen
worden geraamd op 200.000 ton. Het
Landbouwschap heeft daarom in een
brief aan dit schap gevraagd om 50.000
ton uit de markt te nemen, waarop het
produktschap een contingent van 25.000
ton uit de markt nam tegen een prijs
van 0,08. Kon dit dan anders?
Neen, want als men de zin van het
Landbouwschap had gedaan en bij voor
beeld tegen een prijs van 0,12 had in
gegrepen, dan zou de markt worden
verstoord door de goedkope Franse
consumptieaardappelen en in het kader
van de E.E.G. is weigering van deze
buitenlandse produkten voltrekt on
mogelijk! De landbouworganisaties over
wegen nu via het produktschap maat
regelen, zonder dat dit ongunstige
E.E.G.-consequenties heeft.
U bent er dus volkomen naast, als
u beweert, dat het ingrijpen in de hoge
aardappelprijzen destijds de schuld is
van een Landbouwschap, dat nu lijdelijk
zou toezien bij het kelderen van de
aardappelhandel. Het zijn juist 't Land
bouwschap en het produktschap, die nu
in het geweer zijn om betere voorwaar
den uit te dokteren. Dat dit niet ge
makkelijk is. valt te begrijpen.
De telers hebben echter destijds hun
eigen fonds zelf om zeep gebracht. En
ook zijn vanuit verschillende politieke
partijen over deze materie vragen ge
steld. Niet echter door de Boerenpartij,
die notabene de eerste belanghebbende
zou moeten zijn,
P. J. de Jonge
Ovezande
ZEEUWSE BOERIN (VI)
Het is niet de bedoeling de heer De
Jonge te kwetsen, maar die zg. .dreig
brief' die hij ontvangen zou hebben
zit mij verkeerd. Ik geloof er niet in
en ben van. gedachte dat De Jonge
deze „stunt" uithaalt om zich interes-
Sant te maken. Wilt u ons werkelijk
doen geloven dat „onze boeren anno
1964 „analfabeten zijn? Er zullen nog
mensen zijn die met schrijven moeite
hebben, maar „uw dreigbrief" lijkt mij
gewoonwég gefingeerd. U noemt het
een „dreig"-brief, maar er komt niet
de minste bedreiging in voor. Het
heeft ,u „wel enige moeite gekost" de
brief te ontcijferen. Vanwaar die moei
te? Kunt u zó slecht lezen? Want de
brief is ondanks de vele taal-, stijl-,
denk-, schrijf- en andere fouten „heel
goed leesbaar"! En dan: „Tenslotte
begreep" u dat 't hier om de Koekoek
polemiek gaat. Moeten wij concluderen
dat u èn slecht kunt lezen én traag
van begrip bent?
Nog dit: die dreigbrief was niet on
dertekend. Alleen voorzien van „uw
eigen volledig adres!" Hoe is dat mo
gelijk! Papier voor uw pen publiceert
géén „volledige" adressen! Hoe denkt
u te verklaren dat afzender toch aan
uw volledige adres kwam?
Terneuzen V.
Naschrift. „Papier voor uw pen" pu
bliceert alleen met initialen of schuil
namen ondertekende artikeltjes, als de
inzenders dit uitdrukkelijk wensen. De
heer De Jong schrijft onder zijn eigen
naam en met vermelding van zijn
woonplaats: Ovezande. Het is niet
moeilijk uit te vinden waar hij in die
kleine gemeente woont. De dreigbrief
(of beter gezegd: schimpbrief) was in
derdaad geen stijlwonder. De meeste
brieven in deze rubriek worden van
redactiewege gecorrigeerd of bekort.
Red.
ZEEUWSE BOERIN (VII)
Wat bezielt de heer De Jonge om
zich op te werpen als voorlichter van
de boeren? Hij poneert het Landbouw
schap als lichtbaken voor de boer. Het
Landbouwschap heeft voor ons nooit
iets uit het vuur gesleept. Wel in Hol-
landseveld. Daar hebben ze de kachel
heet van het vuur naar buiten gesleept.
Ja, ze hebben 's nachts hardwerkende
boeren uit het bed gesleept. Was de
deur op slot dan werd zij ingetrapt.
Zelfs een zieke oude boer sleepten ze
in een deken gewikkeld naar buiten en
de gevangenis in.
Maar dit geeft bij u niet, heer De
Jonge. Het zijn maar hardwerkende
boeren die werken van 5 tot 9 voor de
heren van het schap die niets voor ons
verdienen van 9 tot 5. Ook moet ik de
Vrije Boeren prijzen die offers gebracht
hebben om het onrecht aan het licht
te brengen. Ik laat me door niemand
voor een karretje spannen zoals u.
Of je aj of NIET akkoord gaat
Met wat 't Landbouwschap bedoelt,
HOE of je 't ook wilt bekijken,
Of je „pro" of „contra" voelt,
Wat ook je opinie zijn mag
Over rechtsgevoel, geweld
Bij dat middeleeuws gebeuren
Ginder in Hollandsche Veld,
Men zet midden in de winter
In een ordelijke staat,
Géén gezin met een ziek kindje
Landbouwschappelijk op straat.
Heinkenszand De Zeeuwse boerin
Naschrift. Vergissen wij ons, of is
het gedicht een schepping van Clinge
Doornbos in de Telegraaf? Achter wie
loopt nu de Zeeuwse boerin aan? Ach
ter Koekoek, achter de Telegraaf of
achter een onafhankelijk, eigen oor
deel? Red.
ZEEUWS BOERIN (VIII)
Door de opkomsten, op de door de
Boerenpartij gehouden bijeenkomsten
in Zeeuwsch-Vlaanderen, is duidelijk
gebleken, dat het vertrouwen in de be
staande landbouworganisatie een be
hoorlijke duw heeft gekregen en met
reden.
Het is nog maar heel kort' geleden,
dat een voorzitter van een landbouw
organisatie de vraag zelf stelde: „Vol
doen de organisaties nog aan de hui
dige omstandigheden?" Daaropvolgend:
„Het landbouwschap is de prijs die de
boeren moeten betalen, omdat de or
ganisaties NIET tot eenheid zijn kun
nen komen".
Als wij deze twee eens goed onder de
aandacht brengen, dan wil ik de vol
gende conclusie trekken en zeggen: „De
organisaties hebben niet aan de ver
wachting van de boeren voldaan en
hebben zeker geen geldelijk voordeel
voor hun leden opgebracht. In de sta
tuten kan men lezen, dat de boeren
bond tot doel heeft, het vormen van
een degelijke en welvarende boeren- en
tuindersstand. Ik wil de vraag stel
len: Moeten al deze organisaties zo blij
ven ten gunste van de honderden amb
tenaren en bestuursleden, die van al
lerlei functies financieel voordeel ge
nieten?
Als wij één gulden voor organisatie
of landbouwschap uitgeven, willen wij
er tien gulden voor terugkrijgen,
brengt het maar vijftig centen op, dan
hebben wij er geen behoefte aan.
Nu kunt u naar voren brengen, de
organisatie landbouwschap heeft dit of
dat gedaan voor de boeren. Er zullen
natuurlijk wel enkele dingen zijn, dat
moest er nog bijkomen ook. Ik wil mijn
kritiek echter staven met slechts een
enkel voorbeeld.
De verhoudingscijfers voor prijzen
en kosten stonden in de periode 1949-
1950 tot 1952-1953 op honderd voor alle
twee. In september 1963 voor akker-
bouwprodukten op 111 en veeteeltpro-
dukten op 111. Maar voor de kosten
factoren was het indexcijfer tot 166
gestegen. Ik geloof dat men uit deze
verhoudingscijfers de nodige conclu
sies kan trekken en de activiteiten van
standsorganisaties en landbouwschap
kan bepalen. Het is heel gemakkelijk
te berekenen dat de prijzen ongeveer
50 pet. duurder moeten zijn om het
zelfde inkomen te hebben als in de
periode 1949-'53.
Enige weken geleden kwam de heer
Logtenstein, ambtenaar van de NCB
hier in Hulst spreken voor de NCB
en ook voor de streekverbetering. Hij
vond het heel gewoon, dat een land
bouwer 65 70 uren werkt per week
en een werknemer 45 uren. Zoiets zou
eens een ambtenaar in dienst van een
werknemersbond moeten verklaren, hij
zou geen tweede kans krijgen. (Het
zelfde verklaarde ook de kringvoor
zitter) en de boeren zwijgen maar!
De heer Logtenstein gaf als voorbeeld
een bedrijf van 45 hawaarvan 17
ha pacht. Dit bedrijf moest door een
jonge boer overgenomen worden.
8 ha grond ongeveer
1000 per ha 50.000
Gebouwen 25.000
Veestapel 18.000
Werktuigen 18.000
Voorraden 5.000
Bedrijfskapitaal 6.000
Registratiekosten 6.000
Huisinrichting 10.000
Totaal 140.000
Neem aan dat hij met zijn aanstaande
vrouw 25.000 bezit, dan moet hij
115.000 gaan lenen. Als het goed gaat
kan hij volgens de heer Logtenstein
een bruto-inkomen hebben van 11.300.
Willen we dit schoon berekenen, dan
moeten we er voor belasting 2500.
verzekering 1500 aftrekken. Dat maakt
zuiver 7300, met 115.Ó00 schuld op
de rug en een werkweek van een 65
uur. Dat betekent dus, dat hij 20 uur
meer werkt dan een werknemer. Verre
kenen we deze 20 uur per week a 3
per uur is 60 per week, is per jaar
ongeveer 3100. Dan houdt hij over
voor een 45-urige werkweek 4200
per jaar. dat is ongeveer 80 per
week. Wat denkt een nuchter mens
van zo'n toestand?
Nog een woordje over de geleide eco
nomie. Wij weten allen dat de boeren
worden afgeroomd door de geleide eco
nomie, ten voordele van de industrie
om werkgelegenheid te scheppen. De
boer moet voor een goedkoop voedsel
pakket zorgen, om de lonen laag te
houden en de industrie een goede con
currentiepositie met goede afzetmoge
lijkheden te verschaffen. Op deze ma
nier zijn reeds miljarden aan de land
bouw. te weinig betaald.
(Van redactiewege bekort).
NIEUW NAMEN, G. DE WAAL
MOTU PROPRIO (II)
De redactie van ons dagblad heeft
enige kanttekeningen geplaatst bij het
door mij ingezonden stukje over het
Motu Proprio - t.z. de Liturgie. On
bevredigend noem ik dit wederwoord
van De Stem. Mijn bezwaar betrof het
standpunt van de correspondent van
het dagblad die op 15 febr. jl. betoog
de, dat het „Motu Proprio" in strijd
zou zijn met de geest van de constitutie
over de liturgie. Ja met de constitutie
zelf. Dit bezwaar wuift de redactie weg
met de opmerking, dat journalisten zich
directer en dikwijls kernachtiger uit
drukken dan bisschoppen in hun offi
ciële stukken doen.
Het verband tussen mijn bezwaar en
de redactionele mededeling ontgaat mij.
Overigens gaarne akte van bovenstaan
de.
Dat de correspondent met zijn stel
ling, dat het Motu Proprio niet over
eenkomstig de geest van de constitutie
was. overigens in goed gezelschap na
melijk van het Franse episcopaat was
waarvoor overigens geen enkel argu
ment wordt aangehaald! meen ik te
mogen betwijfelen, nu de bisschoppen
van Nederland zich tot hun priesters
hebben gericht met de boodschap, dat
de lezingen tijdens de Eucharistieviering
in de^ volkstaal kunnen geschieden.
Daarbij tekenen zij aan, dat over an
dere punten nog contact gaande is met
de Heilige Stoel, zodat zij nog geen rui
mere faciliteiten kunnen publiceren.
Dit is duidelijke taal voor geen twee
voudige uitleg vatbaar.
Hoe de Franse bisschoppen zich heb
ben uitgesproken is mij niet bekend,
wel staat in de brief van de Nederland
se bisschoppen dat ook de episcopaten
van Frankrijk en België zich (in tegen
stelling met eerder gepubliceerde be
richten) wat betreft de volkstaal in
de heilige mis nog tot de lezingen
moeten beperken. Hier is geen woord
Frans bij!
Merkwaardig zij overigens in ver
band met deze discussie de volgende
berichtgeving van de bisschoppen, dat
zijn in blijvend overleg met de col
lega's in de nabuurlanden streven naar
een snelle en ruime uitvoering van de
liturgievernieuwing in de geest van
de constitutie. Wellicht kan hier opge
merkt worden, en dit is zelfs hoognodig
gezien het dagblad van woensdag 26 fe
bruari ons bericht, dat Fransen het
verst gaan in vernieuwing van liturgie,
dat alle bisschoppen toestemming kun
nen geven tot bepaalde experimenten
en wanneer de ervaring gunstig is, zal
door hen aan de H. Stoel toestemming
worden gevraagd tot algemene toestem
ming. Mogelijk staat de Franse ver
nieuwing van de liturgie ook nog in
het teken van het experiment! Maar
publikaties daaromtrent dienen dit als
zodanig aan te duiden. Zo dit niet ge
schiedt, komt er een vloedgolf van ver
warring!
GINNEKEN, E. DOENS pastoor
Naschrift. Het motu proprio bepaalt
dat vertalingen in de volkstaal van li
turgische teksten ter goedkeuring aan
het H. Officie moeten worden voorge
legd. Voorlezing van epistel en evan
gelie in de volkstaal was al langer
gebruikelijk, alhoewel dan tevens le
zing in het Latijn verplicht was. De
gebeden van de voormis, b.v. mogen
niet zonder meer in de volkstaal wor
den gezegd. Rome moet de vertalingen
goedkeuren, hetgeen uiteraard tijd gaat
kosten. Het Franse episcopaat heeft daar
niet op willen wachten. Schertsend
werd dan ook gezegd: „Het motu pro
prio staat ons alleen toe, om „amen"
in de volkstaal te zeggen", hetgeen na
tuurlijk een polemische overdrijving is.
Mij meent echter, dat de constitutie de
verantwoordelijkheid voor vertalingen
van liturgische gebeden aan de bis
schoppen- (conferenties) toevertrouwt,
terwijl het motu proprio die verant
woordelijkheid in Rome wil houden.
Ziedaar. - Red.
EVEN GEDULD S.V.P.
De redactie heeft twee brieven, die
als reactie op ons artikel over het Car-
lisme werden geschreven, in porte
feuille moeten houden. Deze brieven
hopen wij de volgende week zaterdag,
voorzien van ons commentaar, te plaat
sen.
S.U.S.-ACT1E
Het goede dat bereikt wordt door
de S.U.S.-actie, heeft in het gehele
land veel waardering. Maar ik vind
het zo jammer dat de organisatoren
van deze actie hebben gemeend, in
navolging van winkeliers, de prijzen
van de loten te moeten verhogen, en
wel tot 2.50.
Aan deze actie heeft men uit al
de lagen van de bevolking kunnen
meedoen, omdat een gulden voor een
lot wel te betalen was. Men kocht
een lot voor het goede doel op de
eerste plaats, en pas dan voor het
gokje. De gewone man die vroeger
zo spontaan een. S.U.S.-lot kocht vindt
het nu wel wat bitter, evenals het
kind dat zijn spaarpot zo geducht
moet aanspreken. Ik had gedacht:
houwen zo; het gaat best. Of loten
verkrijgbaar stellen van 2.50 en
van 1.
Ik ben er wel van overtuigd dat
dank zü cte goedé leiding, de popu
laire S.U.S.-actie weer als vanouds een
succes wordt.
BERGEN OP ZOOM.
A. v. G.
E.H.B.O. ZUIDDORPE
Waarom leren wij E.H.B.O.?
Opdat we andere mensen kunnen
helpen als dat nodig is.
Maar blijkbaar ziet niemand !n
Zuiddorpe het nut er van in. Nie
mand helpt de E.H.B.O. We hebben
enkele koffers. In sommige ervan zit
niets! Aangevuld kan er niet worden
want de kas is leeg.
Als je dan hoort wat andere ge
meenten voor hun E.H.B.O. doen denk
je bij jezelf: Hoe komt het dat hier
niets kan?
EEN LEERLING E.H.B.O.'ER
VAN ZUIDDORPE.
ZONDAG 1 maart. Derde zondag van de
Vasten. Paars. Mis: Oculi. Geen Glo
ria. Credo. Prefatie van de Vasten.
MAANDAG 2 maart. Maandag in de
derde week van de Vasten. Paars.
Prefatie van de Vasten
DINSDAG 3 maart. Dinsdag in de
derde week van de Vasten. Paars.
Prefatie van de Vasten.
WOENSDAG 4 maart. Woensdag in de
derde week van de Vasten. Paars.
Tweede gebed H. Casimirus. (Deze
zoon van Casimirus IV van Polen en
Elisabeth van Oostenrijk werd in 1458
geboren. Te midden van het hofleven
toonde hij een grote liefde voor de
armen en een kinderlijke genegenheid
voor Maria. Te Wilna stierf hij aan de
pest op 4 maart 1484). Derde gebed
H. Lucius I. (Hij was Paus van 253
tot 254. Hij werd onder keizer Valeria-
nus verbannen. Enkele weken na zijn
terugkeer werd hij ter dood gebracht).
Prefatie van de Vasten.
DONDERDAG 5 maart. Donderdag in
de derde week van dë Vasten. Paar5.
Prefatie van de Vasten.
VRIJDAG 6 maart. Vrijdag in de derde
week van de Vasten. Paars. Tweede
gebed H.H. Perpetua en Felicitas.
(Deze geloofsleerlingen werden onder
de vervolging van keizer Severius te
Carthago gevangen genomen. Of
schoon Perpetua pas moeder was en
Felicitas een kind verwachtte, werden
zij toch voor de wilde dieren gewor
pen. Zij ontvingen het doopsel des
bloeds). Prefatie van de Vasten. Of:
Votiefrriis van het H Hart: Cogitatio-
nes. Wit. Tweede gebed van vrijdag
in de derde week van de Vasten. Der
de H.H. Perpetua en Felicitas. Geen
Credo. Prefatie van het H. Hart.
ZATERDAG 7 maart. Zaterdag in de
derde week van de Vasten. Paars.
Tweede gebed H Thomas van Aquino.
(In 1225 werd deze kerkleraar te Roc-
casecca in het koninkrijk Napels ge
boren. Hij trad in de Orde der Domi
nicanen en doceerde enkele jaren te
Parijs. Daarna was hij theoloog aan
het pauselijk hof. Hij stierf in 1274.
Reeds in 1323 werd hij heilig ver
klaard. Later kreeg hij de titel van
Engelachtige Leraar. Paus Leo XIII
verhief hem tot patroon van alle
katholieke scholen en universiteiten.
Hij was een van de grootste denkers
van alle tijden). Prefatie van de Vas
ten.
(Advertentie)
Het ideale middel
voor gevoelige;
magen. Norac helpt
direct tegen overtol-
lig maagzuur. Norac
legt een beschermend l
laagje op Uw maagwand.
Uw doosje Norac staat
voor U klaar bij Uw
apotheker of drogist. Doosje J
van <;n tahWtpn f I 60
ken prydukt van' de N.V. Algemeene NORIT Maatschappij