Papier voor UW pen De Nerveuze Nerviërs Zeven punten voor onze scribenten Liturgische kalender norac voor verzorging van gevoelige magen DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 29 FEBRUARI 1964 r"\ (0i;ua^aaApv) Ten gerieve van de lezers en van ons zelf, geven wij hierbij enkele wenken met betrekking tot deelname aan deze rubriek. 1. Plaatsing van brieven kunnen wij alleen garanderen als de inzendingen uiterlijk donderdagmorgen op onze re dactie zijn gearriveerd. 2. Schrijf zo beknopt mogelijk. Er komen steeds meer inzenders en wij stellen niet graag iemand wegens ge brek aan plaatsruimte teleur. De re dactie behoudt zich het recht voor, uit voerige brieven te bekorten. 3. Pak één onderwerp tegelijk bij de kop. Dat maakt uw betoog meestal al leen maar sterker. 4. Vermijd onnodige herhalingen. De redactie heeft het recht om oneindige discussies te sluiten. 5. Zend geen anonieme brieven. Wie een mening heeft moet er ook achter durven staan. 6. Beschrijf uw papier aan één kant. Onze zetters zijn u er dankbaar voor. Schrijf ook duidelijk. Dat voorkomt misverstanden. Taalfouten worden van redactiewege zo serieus mogelijk ver beterd. 7. De redactie draagt geen verant woordelijkheid voor in deze rubriek door lezers geuite meningen. Opname van een stuk wil niet zeggen, dat de redactie met de strekking ervan ak koord gaat. NAC BOVENAAN?r Wanneer wij als geregelde betalende bezoeker 's zondags in Nederland de voetbalvelden omzomen, zien wij tot onze ergernis hoe slecht er wordt ge speeld. Onsamenhangend, onsportief en onproduktief. Zo hebben wij het hier in Breda bii NAC ook meermalen moeten aan schouwen. En dat noemt men dan ere divisievoetbal dan kan men beter naar de amateurs gaan kijken. Daar wordt tenminste eerlijke strijd gestreden. Is het te verwonderen dat er steeds min der publiek op de terreinen aanwezig is! Tot gevolg hebbende dat er steeds minder geld in het laatje komt en de besturen en spelers de schade daarvan ondervinden? Dat is toch wel betreu renswaardig. Als NAC vanaf het begin van deze competitie de zaken serieus had aangepakt, dan had het op de rang lijst als nummer één gestaan. De wed strijden van NAC tegen PSV en MW, hadden minstens in een gelijk spel moe ten eindigen. En de wedstrijdtegen Blauw Wit had een overwinnnig voor NAC moeten zijn, wanneer er toen niet zo nonchalant met de opgelegde kansen was omgesprongen. NAC had dan met een totaal van 28 punten bovenaan moe ten staan. Dit schrijven wordt getekend door mij, een trouw NAC-bezoeker. BREDA TH. LU Y STERBURG Rijnstraat 1 HUIS VIT BOUWPAKKET Een huis uit een „Bouwpakket". Bo- gaers woning in één week klaar!Dat is vandaag het grote nieuws waar veel mensen van dromen. De prijs is maar f 13.950, dus beneden de door minister Bogaers vastgestelde prijs! Wie moet hier een rad voor de ogen gedraaid worden, de koper misschien? Eén metselaar met één opperman kun nen in twee dagen maar één wagen «tenen (ongeveer 6000) verwerken!!! Wanneer een metselaar op een dag aan half steens werk 800 a 900 stenen heeft verwerkt, is het hoog tijd om de voegen uit te krabben wil hij voor het avond is klaar zijn. Zo kan men wel uitrekenen hoeveel er al voor het metselwerk bij die prijs moet komen. Dat metselwerk komt in ieder geval niet door één metselaar in één nor male werkweek klaar, laat staan in twee dagen. J. M. OOME Oosterhoutseweg 31 Raamsdonksveer Naschrift: Hoe ze het doen is ons ook een raadsel, maar het schijnt te kunnen! Red. INDONESIë CONTRA MALEISIë Deze onderhavige kwestie dient ten spoedigste te worden opgelost en wel om drie redenen. Ie De Indonesische natie in zijn hui dige bevolkingsstructuur te erkennen. 2e De helpende hand te bieden, haar economie te verbeteren. 3e Een openlijke oorlog in dat deel van de wereld te vermijden. Voor punt 1 en 2 zijn wij (Nederlan ders) in het bijzonder zeer nauw be trokken vanwege het verleden. Het Engelse tussenbestuur in vroegere eeuwen in Indië bewijst, dat ook Borneo in zijn geheel aan de Nederlanders toe behoorde. Bij de teruggave, hielden de Britten 't noordelijk gedeelte ervan, het huidige Serawak, Brunei en Nrd. Brits Borneo voor zichzelf. Het staat dus op historische gronden vast dat Indonesië aanspraak kan doen gelden op dat deel van Borneo, het z.g. Ma- leise gedeelte. Het is nu aan de wereld, de redelijke wereld overgelaten, welke van de twee landen, Indonesië of Engeland (Malei sië) in het gelijk moet worden gesteld. Ik ben ervan overtuigd dat dank zij het staatsmanschap van pres. Soekarno, Indonesië toch de steun krijgt zowel van Oost als West. Het Indonesische volk staat mentaal achter zijn president. Het volk is bezig geschiedenis te ma ken. Het zoekt zijn eigen weg naar de vrijheid. Is dit verkeerd? Wat is uw oordeel over een welvarend maar poli tiek verdeeld volk, dat elke keer elkaar de hals afsnijdt (afslachtingen als in Kongo) of een vredelievende bevolking, die arm is? Ik hoop van harte, dat ook de Ne derlandse regering het initiatief neemt om het wel en wee van het Indonesische volk te verzekeren. Het zal weldra goede vruchten afwerpen en dan zijn we een christelijk en gezegend volk. Ik dank u voor uw aandacht. (Van redactiewege bekort. - Red.) KAATSHEUVEL, W. BIRSAK „GEORGANISEERD ZIJN (II) Het wil mij voorkomen dat de heer Oerlemans iedereen die niet georgani seerd is voor profiteur uitmaakt. De schrijver begeeft zich b.v. op het ter rein van de uitkeringen aan militairen, welke uitkering bedoelt hij? Ik krijg zelf binnenkort ook een uitkering in eens, maar dit is een toeslag voor ge diplomeerden omschreven in artikel 17 punt 5 van de c.a.o. voor de schoen industrie. Maar hij kan hier toch zeker geen bezwaar tegen hebben. Dit moet voor iedereen gelijk zijn of hij nu wel of niet georganiseerd is, aangezien zij door het verblijf in militaire dienst al genoeg hebben toegegeven. Dit moest mij toch wel even van het hart, want al ben ik niet georganiseerd, ik wens niet voor 'n profiteur te worden uitge maakt! Dongen Een niet georganiseerde Naschrift. Waar zouden de C.A.O.'s vandaan moeten komen als er geen vakorganisaties bestonden, die door middel van collectieve contracten de werkers een rechtspositie hadden be zorgd? Weet het? Red. DISCRIMINATIE De uitreiking van de Wateler-vredes- prijs 1963 aan de Kameroenvrijwilligers heeft nogal wat protest ontketend. Deze vredesprijs die elk jaar wordt uitge reikt aan iemand die iets bijgedragen heeft aan de wereldvrede en 30.000 bedraagt, valt dit jaar dus toe aan een groep jongeren. Op het eerste gezicht is dit iets dat toe te juichen valt. Wei nigen weten echter de werkelijkheid. De vrijwilligers, die uitgezonden zijn naar Kameroen, waren ten tijde van de prijsuitreiking nog niet op hun bestem ming gearriveerd en moesten met hun werk, voorlichting geven in de land bouw, nog beginnen. Het is toch te dwaas dat een prijs wordt uitgereikt als beloning voor iets dat nog gebeu ren moet! Sinds wanneer is deze bur gerlijke gewoonte gangbaar geworden? Waarom komen niet die jongeren in aanmerking, welke al uitgezonden zijn geweest? Het mag de stichting die de prijs uitreikt toch zeker wel als be kend worden verondersteld, dat er reeds meer dan 200 werkende jongens en meisjes zijn uitgezonden door de KAJ en KNJBTB. Hiervan zijn de re sultaten bekend, iets wat nog volkomen ontbreekt bij de Kameroenvrijwilligers. Zij hebben daar kerken, scholen en zie kenhuizen gebouwd, zieken verpleegd en voorlichting gegeven. Ze deden dat bovendien gratis 2 of 3 jaar lang. Dat is een stuk daadwerkelijke vrede en mensenhulp. Ook de organi saties die de uitzending mogelijk maak ten hebben nooit een cent ontvangen, noch van overheid noch van fondsen. Terwijl de Kameroenvrijwilligers uit de belastinggelden worden gefinan cierd. Hopelijk verwijt men de jonge ren die zich voor deze acties inzetten niet dat zij te gevoelsmatig reageren wanneer zij hiertegen protesteren. De Wateler-vredesprijs 1963 heeft voor velen een bittere smaak gekregen. HENKENSZAND, J. DE KOSTER ZO IS HET (slot) Wij ontvingen nog een uitvoerige re actie over het veelbesproken „Zo is het". Een inzender uit Terneuzen be klaagt zich erover, dat een artikeltje van de heer Duynstee werd geplaatst nadat de redactie de discussie aj ge sloten had, terwijl een inzending van de Terneuzenaar werd geweigerd. Dit gebeurde niet omdat wij de heer Duynstee een warmer hart toedragen dan andere lezers, maar eenvoudig om dat de redactie van deze rubriek tijde lijk in andere handen lag. Redacteur A. wist niet, dat redacteur B. de dis cussie gesloten had. Om zelfs de schijn van partijdigheid te vermyden, volgt hieronder, bekort, de mening van de heer V. uit Terneu zen. Waarmee de discussie dan echt gesloten is, tenzij de VARA weer eens de kachel aanmaakt. Red. Kritiek a la Duynstee is kortzichtig en negatief omdat alle besef van de eigen schuld ontbreekt en er absoluut geen rekening wordt gehouden met de diverse oorzaken waardoor een pro gramma als „Zo is het" ontstaat. De schuld en oorzaak ligt niet „alleen" bij de mensen van „Zo is het". Die schuld wortelt wel degelijk in ons eigen mid den En indien men de waarheid niet onder ogen durft zien, moet men niet naar de pen grijpen. Tenslotte is een programma als „Zo is het" niet meer dan een reactie op „bestaande" niet zo heel christelijke toestanden. Evenmin als de „schuld en oorzaak" van on kerkelijkheid alleen ligt in hen die on kerkelijk worden. Wie dit niet ziet of wil zien kan beter zwijgen, omdat zijn reactie toch negatief is en in hoofdzaak gaat om het zich gekwetst voelen in het eigen ik en de eigen heilige ge- voelentjes. Een gezonde polemiek met deze mensen is nu eenmaal niet mo gelijk. Terneuzen V. OMDAT er vandaag „Einde" staat onder het verhaal van Suske en Wiske, beginnen we maandag met een nieuw. Dat betekent dat we binnen 24 uur terug zijn van ons be zoek aan 't Midden-Oos ten. En daar hebben we dan ook helemaal niets meer te zoeken. Neen, het avontuur be gint deze keer dicht bij huis. In de slaapka mer van Lambiek met name. Maar goed daar praten we nog niet over. We vertellen alleen maar, dat het nieuwe verhaal wordt opgedist onder de enerverende titel „De Nerveuze Ner viërs". Waarom enerverend? Wel, omdat tot nu toe nog niemand behalve meneer Willy van der Steen weet wat Nerviërs zijn en zeker niet weet wat die lieden gaan doen als ze zenuwachtig worden. Wel, je zult het allemaal meemaken, wanneer je jezelf weer elke morgen buigt over het nieuwe avontuur van onze vrienden Suske en Wiske. D.O.S. WAARHEEN? Medelevend met de plaatselijke ver enigingen wil het mij voorkomen dat het met onze drumband niet vooruit gaat. Ieder ziet dat de muzikale presta ties dalen, zoals de laatste concoursen hebben uitgewezen. Voor de adspiran- ten wordt weinig of niets gedaan, zelfs met carnaval te Raamsdonksveer. Zelfs jongens welke al een jaar of drie lid zijn mochten niet mee. Blijkbaar wordt de nadruk gelegd op de prestaties van de groten. Het ware beter dat de adspiranten ook gelegenheid kregen iets te presteren. Ziet het bestuur dan echt niet in wat een pover figuur die drumband van ons slaat? DUSSEN, OPMERKER A.O.W. EN PREMIEHEFFING In de toelichting op mijn aanslag biljet lees ik dat alle Nederlanders tussen de 15 en 65 in de regel o.a. AOW-premie betalen over hun „pre mie-inkomen", doch over „ten hoog ste" f 9.800,-. Het gaat mij om het bedrag van dat premie-inkomen: ten hoogste f 9.800,-. Wat houdt dat in? Betekent dit dat ik, met een inkomen groot f 9.800,- premie AOW etc. moet betalen over mijn volle inkomen? Terwijl een ander die b.v. 300.000 gulden jaar-inkomen heeft pre mie AOW etc. betaalt over ook f 9.800,- en de rest van zijn „teveel" in dezen „vrij" bezit? Mij lijkt dit niet onmogelijk, ook al vinden u en ik dit niet billijk en onrechtvaardig. In onze karikatuur-democratie is zo niet alles, dan toch wel heel veel mogelijk! Billijk zou zijn dat iedere Nederlander .pre mie" betaalde in en naar verhouding met zijn inkomen. Maar neen! Wel allemaal betalen, maar op een inko menbasis die voor allen gelijk is. Dat noemen ze hier „democratisch"! Zo ook het feit, dat de ene Nederlander maandelijks zijn AOW ontvangt „om er van te léven!" Terwijl hij, die toch reeds genoeg en in overvloed bezit zijn AOW krijgt tot zakgeld. Het is misse lijk en belachelijk, maar „men" noemt het democratie. Kapitalistisch en méns-onwaardig! Zo- is-het! Terneuzen V. ONRECHTVAARDIG Op zekere morgen miste ik twee jonge nestduiven, die kennelijk door katten of ratten waren opgevreten. Hoewel mijn achtertuin omrasterd was, strooide ik vergif in de tuin. Op een avond kwam de hond van mijn buur vrouw bij mij achter. Er heerste toen hondsdolheid. Nu is de vraag: Mag mijn buur- vrouws hond loslopen? Moesten in die tijd de honden niet aan de lijn? Wan neer is mijn tuin vierkant afgesloten? Mag men zijn eigen domein niet be schermen tegen dieren, hetzij katten, honden of ratten? Ratten zijn ook die ren, maar een hond of kat kan door de eigenaar worden vastgehouden. Dan loopt hij geen risico meer en de eige naar toont zich een ware dierenvriend. Ik ben onschuuldig berecht. Bergen op Zoom L. J. Vorstenbosch VIVISECTIE (II) Zeer sympathiek vonden we het in gezonden stuk van A. Smit (Rotterd.). Schrijver dezes is eveneens zeer ver ontwaardigd. Helaas wié. moet er iets aan doen? Wie doet er iets aan? Als dierenliefhebber en beschermer ergeren we ons aan de hondenhande laren en de hondenmarkten. Ook beest achtig overigens zijn die lui in hun domheid! Mijn vrouw en ik gingen b.v. in Breda eens een hond kopen. De handelaar betrok de dieren uit Tilburg. Zoek maar uit voor f 7,50# Voor deze prijs kregen we een zielig hoopje el lende. De hondjes (8 weken) waren te zwak om te lopen, ze krioelden zonder eten of drinken door elkaar, aten hun eigen vuil. Staartjes waren gecoupeerd. (Door wie?). We gingen linea recta naar de die renarts, daar het dier vol wormen zat. Ik attendeerde de handelaar hierop. Van voedsel had ie geen verstand, zei hij. „Het mocht ook niets kosten", vond zijn eega. Dit echtpaar moest verboden worden in deze „waar" te handelen. Als hondenliefhebber zal ik uw kran- teknipsei naar minister Scholten zen den. Etten C.D. VIVISECTIE (III) Ik heb me zitten ergeren aan het geen de heer A. Smit schreef. Wil ik u iets anders vertellen? Als de mensen met hun hond naar het asiel gaan, dan moeten zij vijf gulden betalen anders neemt het asiel ze niet aan. Zo is het ook als je er één wilt hebben. Dan moeten de mensen ook betalen. Neen, mijnheer Smit, u moet geen leugens vertellen over Heinz Vieten. Ik weet zeker dat de door hem gekochte dieren niet gebruikt worden voor de vivisec tie. Maar waarom nu altijd Heinz Vie ten beschimpen. Kijk maar eens goed wat er gebeurt met honden en katten bij de Dierenbescherming. Als ze er niet goed weg mee weten, worden ze ook vergast. En die gruwelijke pijn van de vivisectie zal ook wel niet zo erg zijn 't Is lang niet zo erg als het slachten van geiten, koeien en paarden want dat moet voor een zeker volks deel ritueel gebeuren. Weet je, mijn heer Smit, wat werk is voor de Dieren bescherming? Het sporthengelen! En de jacht! Wat voor honden koopt Heinz Vieten op? Alleen straathonden en dan moet hij zeker weten dat ze niet gestolen zijn. Mijnheer Smit, bent u de tijd al vergeten dat er in alle open wateren kadavers van honden en kat ten lagen te rotten? Met als gevolg paratyphus en allerlei andere ziekten. Neen, ik heb respect voor heren als Heinz Vieten die de .rommel' oprui men. Bovendien betaalt hij ook nog voor de dieren. M. Dingemans Waalwijk Generaal Bothastr. 4 Naschrift. Dierenhandelaars en die renvrienden zullen het wel nooit met elkaar eens worden. De één houdt van de winst en beschouwt de dieren als koopwaar, die hem verder onverschil lig laat. De ander houdt van de dieren en heeft er graag vijf gulden voor over om te weten dat zijn hond of kat goed verzorgd wordt Dierenbescherming doodt nooit uit experimenteerzucht, maar alleen om valse (vaak vals ge maakte) dieren een erger lijden te be sparen. Het rituele slachten bij de jo den is geen pijniging, maar een vorm van uitermate snel doden. Een ritueel te slachten rund wordt b.v. door één flitsend snelle houw met een scherp mes gedood. Overigens typerend, dat u er „een zeker volksdeel" bijhaalt. Wist u tenslotte, dat het sollen met die ren, hoe dan ook niet alleen het dier pijn doet, maar dat het vooral ook de mens verlaagt? Red. BELEEFDHEID(V) De stap van prinses Irene heeft alles behalve irenische gevoelens in Neder land verwekt. Dan in „De Stem" zo'n Zeeuwse stem te vernemen en dan gereformeerd nog wel dat doet ons oecumenisch hart weer deugd. Mag ik dhr. W. Verbeek vanuit Ouden bosch, dat wel eens het „kleine Rome" wordt genoemd (om zijn basiliek, ge bouwd in navolging van de St.-Pieter) mag ik van hieruit u mijn oprechte dank betuigen voor de woorden welke u over drie omstreden punten heeft geschreven? Zo objectief, zo rustig, zo welwillend begrijpend. Uw bezwaren tegen Carnaval kan ik volkomen delen. Als geboren en ge togen Hollander kan ik daar evenmin inkomen als u. Wij Hollanders en Zeeuwen zijn daar te nuchter, te droog voor of is het nog onbewuste infiltratie van het sobere, strenge Cal vinisme dat in die provincies zolang de boventoon heeft gevoerd? De grote vraag voor u was: „Hoe kan dat op zondag? Als geestelijke geef ik vol komen toe dat de ,,Dag des Heren" lelijk in een knelpositie is geraakt: vooral 's zomers. Hoe komen we eruit? Voor de kerkelijke overheid een hele puzzel. Dan uw derde punt. Persoonlijk heb ik me helemaal geen zorgen te maken of het parochiefonds nu rond komt of niet. Bovendien Oudenbosch hoeft niet te klagen. In verschillende parochies loopt de nieuwe machine nog maar stram. Als dan van een onverdachte kant ja, waar niemand bijval van zou verwachten, een sonoor geluid doordringt ter opwekking van de slo- men en ter sussing van de critici, dan doet dat bijzonder sympathiek aan. Eenzelfde geluid als dat van u hoor de ik van een protestant uit Delft. Op het werk waren ze druk aan het redeneren over die hoge sommen die de kerk ging vragen. U weet: 60 was het gemiddelde streefbedrag. De man had het gemopper een poosje aangehoord en viel de klagers toen in de rede: „Och wat zitten jullie toch te zeveren! Ik moet 74 betalen". Daarmee was ineens de kous af. Degenen die zoveel kritiek hebben op de financiële regeling, kunnen een voorbeeld nemen aan de geloofsge noten die van jongsaf meer vertrouwd met de bijbel, beter blijken te be grijpen dat hun geldelijke bijdrage geheel volgens het Evangelie is. „Wie dient er als soldaat op eigen kosten; wie plant een wijngaard en eet niet van zijn vruchten; of wie weidt een kudde en voedt zich niet met de melk der kudde?Zo wij u het geestelijke hebben gezaaid, is het dan zo buitengewoon als wij van u het vleselijke (stoffelijke) zouden maaien?Weet gij niet, dat z.ij die dienst doen in het heiligdom, ook van het heiligdom eten en dat zij die het altaar bedienen ook met het altaar opdelen? Zo eveneens heeft de Heer bepaald dat zij die het Evan gelie verkondigen, ook Van het Evan gelie moeten leven. (I. Kor. 9/7vv.) Mr. Verbeek m'n hartelijke dank voor uw welwillende woorden en de steun die u, als buitenstaander, hier in een netelige kwestie hebt gegeven. OUDENBOSCH. E. BUYS, KAPELAAN. BELEEFDHEID (VI) Wie de jeugd heeft, heeft de toe komst. Maar daarommoeten wij nog geen „dwazë" standpunten huldigen en innemen. Zoals gelanceerd in „beleefd heid" van zaterdag' 22 'februari. Zo van: a.u.b geen kritiek op de jeugd! Wat is dat voor slap gedoe? Wie in de toekomst iets of veel verwacht van de jeugd van nu, zal deze jeugd moéten opvoeden!! Dus: kritiek moéten geven! We hebben zo zoetjes aan gezien waar toe. „dwaze" standpunten leiden Al ia- r'èfi achtereen zijn déze in „ztoang". (Advertentie) HEWTHOtPW-tETS Teden hoest cn ^Uitwerking frappant Een kleine bloemlfezihg? A.üj?.-:- geen kritiek op de jeugd; radio, tv en pers inschakelen om door bepaalde rubrie ken (o.a. podium in ons blad) de heer lijke jeugd te sterken in haar leeg heid, rotheid en hysterie. Mét artike len. Mét foto's van „zwijmelende" meisjes, die geaccepteerd willen wor den als „volwassenen" maar zich aan stellen als kleine kinderen. Maar voor al geen kritiek"! En het gevolg? Nozems, teenagers twenners en twenny's, nog meer leeg hoofdigheid! Dat zijn de vruchten De ouders, de ouderen en de verantwoor delijke publiciteitsorganen (radio, tv en pers) moéten de jeugd opvoeden, vormen, leiding geven. En niet de jeugd naar de ogen kijken. Het is wel erg, dat iemand over het leed en de ellende der joden (en van andere men sen) dürft te schrijven „wat afgesle ten" en „verbleekte historie", alleen omdat de jeugd er niet in geïnteres seerd is. Wanneer wij dit gaan doen of het in een naschrift goedpraten en daarnaast de misselijkmakende en waardeloze, hysterische waanzin van die jeugd ten aanzien van ahum „zangers" opblazen tot iets „gewel digs" omdat deze onervaren en onrijpe jeugd dit zo „geweldig en verheven" 'vindt? Wat dan? Jaja! Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst! Maar wee hen. die vergeten deze jeugd eerst voor die toekomst „rijp" te maken! Want diegenen zitten met de nozems en de rotzooi! Terneuzen V. Naschrift. Wij menen dat men de tieners niet naar de ogen moet kijken, evenmin als men dat zijn mede-volwas senen moet doen. Men behoort echter wel iedereen zijn amusement te laten, zolang dat de openbare orde niet in gevaar brengt. Men misgunt, u toch ook uw voetbalhartstocht of uw duiven- hobby niet? Krant, radio en tv doen in feite niets meer, dan de aanwezigheid van affecties (voor de jeugd b.v. dat teenagergezang) signaleren. Niemand verplicht u om de hele dag „Cimeroni" te zingen of een Beatle-kapsel te dra gen Verstandige opvoeders accepteren de voorbijgaande rage van teenager- bokkesprongen. Heus, het geneest van zelf. Red. ZEEUWSE BOERIN (V) De heer Jac. Goense te 's Graven polder legt mij de vraag in de mond, „waarom die mensen zo ontevreden zijn". Deze simpele vraag is door mij m deze rubriek nooit gesteld. Of er, afgezien daarvan, onder de boeren reden voor ontevredenheid zou moeten be staan, wil ik intussen beslist niet ont kennen, doch dat heeft met de onder havige kwestie niets uit te-staan. Deze polemiek is ontstaan rond de vraag, of het gedrag van de Boerenpartij in de Tweede Kamer wel of niet de goedkeuring van het betrokken bevol kingsdeel zou kunnen wegdragen en of de daarmee gepaard gaande bestrijding van de wettelijke status van het Land bouwschap op juiste gronden berust en of hier de juiste middelen worden toe gepast. E5en en ander heb ik steeds hartgrondig bestreden en ik doe dat nog onverkort. De vraag of de activiteiten van het Landbouwschap (wat iets heel anders is dan het betwiste bestaans recht) steeds even grote waardering verdienden, blijft hier derhalve buiten Deschouwing. Dat u, heer Goense, mij meent te moeten kapittelen omtrent mijn standpunt in dezen, is uiteraard uw goed recht. U hebt gelijk, wanneer u stelt, dat in dien bij een te hoge prijs van de aard appel door de overheid wordt inge grepen, dit eveneens bij een te lage prijs zou dienen te worden gedaan. Laat ik echter vooropstellen, dat dit ingrijpen destijds niet via het Land bouwschap of zelfs niet via het ministe rie van landbouw plaatshad, doch door het ministerie van economische zaken werd doorgezet. Dit Was in het gelang van de consument om zodoende de in dex voor het levensonderhoud niet al .HAV LEVENSVERZEKERINGEN - SCHIEDAM - TELEFOON (010) 6 93 04 - HAV.LEVENSVERZEKERINGEN, te zeer uit de hand te laten lopen, want zulks had voor onze economie wel eens inflatoire gevolgen kunnen hebben. Zo is de contingentering van de export altijd een noodmaatregel, die begrijpe lijkerwijs niet steeds bij iedereen de zelfde waardering geniet. Hiermee kun nen immers hogere belangen gediend zijn. U stelt, dat het schap nu als een hond aan de ketting bij de minister komt om te vragen, wat die er van denkt. Volgens het produktschap moet het overschot aan consumptieaardappelen worden geraamd op 200.000 ton. Het Landbouwschap heeft daarom in een brief aan dit schap gevraagd om 50.000 ton uit de markt te nemen, waarop het produktschap een contingent van 25.000 ton uit de markt nam tegen een prijs van 0,08. Kon dit dan anders? Neen, want als men de zin van het Landbouwschap had gedaan en bij voor beeld tegen een prijs van 0,12 had in gegrepen, dan zou de markt worden verstoord door de goedkope Franse consumptieaardappelen en in het kader van de E.E.G. is weigering van deze buitenlandse produkten voltrekt on mogelijk! De landbouworganisaties over wegen nu via het produktschap maat regelen, zonder dat dit ongunstige E.E.G.-consequenties heeft. U bent er dus volkomen naast, als u beweert, dat het ingrijpen in de hoge aardappelprijzen destijds de schuld is van een Landbouwschap, dat nu lijdelijk zou toezien bij het kelderen van de aardappelhandel. Het zijn juist 't Land bouwschap en het produktschap, die nu in het geweer zijn om betere voorwaar den uit te dokteren. Dat dit niet ge makkelijk is. valt te begrijpen. De telers hebben echter destijds hun eigen fonds zelf om zeep gebracht. En ook zijn vanuit verschillende politieke partijen over deze materie vragen ge steld. Niet echter door de Boerenpartij, die notabene de eerste belanghebbende zou moeten zijn, P. J. de Jonge Ovezande ZEEUWSE BOERIN (VI) Het is niet de bedoeling de heer De Jonge te kwetsen, maar die zg. .dreig brief' die hij ontvangen zou hebben zit mij verkeerd. Ik geloof er niet in en ben van. gedachte dat De Jonge deze „stunt" uithaalt om zich interes- Sant te maken. Wilt u ons werkelijk doen geloven dat „onze boeren anno 1964 „analfabeten zijn? Er zullen nog mensen zijn die met schrijven moeite hebben, maar „uw dreigbrief" lijkt mij gewoonwég gefingeerd. U noemt het een „dreig"-brief, maar er komt niet de minste bedreiging in voor. Het heeft ,u „wel enige moeite gekost" de brief te ontcijferen. Vanwaar die moei te? Kunt u zó slecht lezen? Want de brief is ondanks de vele taal-, stijl-, denk-, schrijf- en andere fouten „heel goed leesbaar"! En dan: „Tenslotte begreep" u dat 't hier om de Koekoek polemiek gaat. Moeten wij concluderen dat u èn slecht kunt lezen én traag van begrip bent? Nog dit: die dreigbrief was niet on dertekend. Alleen voorzien van „uw eigen volledig adres!" Hoe is dat mo gelijk! Papier voor uw pen publiceert géén „volledige" adressen! Hoe denkt u te verklaren dat afzender toch aan uw volledige adres kwam? Terneuzen V. Naschrift. „Papier voor uw pen" pu bliceert alleen met initialen of schuil namen ondertekende artikeltjes, als de inzenders dit uitdrukkelijk wensen. De heer De Jong schrijft onder zijn eigen naam en met vermelding van zijn woonplaats: Ovezande. Het is niet moeilijk uit te vinden waar hij in die kleine gemeente woont. De dreigbrief (of beter gezegd: schimpbrief) was in derdaad geen stijlwonder. De meeste brieven in deze rubriek worden van redactiewege gecorrigeerd of bekort. Red. ZEEUWSE BOERIN (VII) Wat bezielt de heer De Jonge om zich op te werpen als voorlichter van de boeren? Hij poneert het Landbouw schap als lichtbaken voor de boer. Het Landbouwschap heeft voor ons nooit iets uit het vuur gesleept. Wel in Hol- landseveld. Daar hebben ze de kachel heet van het vuur naar buiten gesleept. Ja, ze hebben 's nachts hardwerkende boeren uit het bed gesleept. Was de deur op slot dan werd zij ingetrapt. Zelfs een zieke oude boer sleepten ze in een deken gewikkeld naar buiten en de gevangenis in. Maar dit geeft bij u niet, heer De Jonge. Het zijn maar hardwerkende boeren die werken van 5 tot 9 voor de heren van het schap die niets voor ons verdienen van 9 tot 5. Ook moet ik de Vrije Boeren prijzen die offers gebracht hebben om het onrecht aan het licht te brengen. Ik laat me door niemand voor een karretje spannen zoals u. Of je aj of NIET akkoord gaat Met wat 't Landbouwschap bedoelt, HOE of je 't ook wilt bekijken, Of je „pro" of „contra" voelt, Wat ook je opinie zijn mag Over rechtsgevoel, geweld Bij dat middeleeuws gebeuren Ginder in Hollandsche Veld, Men zet midden in de winter In een ordelijke staat, Géén gezin met een ziek kindje Landbouwschappelijk op straat. Heinkenszand De Zeeuwse boerin Naschrift. Vergissen wij ons, of is het gedicht een schepping van Clinge Doornbos in de Telegraaf? Achter wie loopt nu de Zeeuwse boerin aan? Ach ter Koekoek, achter de Telegraaf of achter een onafhankelijk, eigen oor deel? Red. ZEEUWS BOERIN (VIII) Door de opkomsten, op de door de Boerenpartij gehouden bijeenkomsten in Zeeuwsch-Vlaanderen, is duidelijk gebleken, dat het vertrouwen in de be staande landbouworganisatie een be hoorlijke duw heeft gekregen en met reden. Het is nog maar heel kort' geleden, dat een voorzitter van een landbouw organisatie de vraag zelf stelde: „Vol doen de organisaties nog aan de hui dige omstandigheden?" Daaropvolgend: „Het landbouwschap is de prijs die de boeren moeten betalen, omdat de or ganisaties NIET tot eenheid zijn kun nen komen". Als wij deze twee eens goed onder de aandacht brengen, dan wil ik de vol gende conclusie trekken en zeggen: „De organisaties hebben niet aan de ver wachting van de boeren voldaan en hebben zeker geen geldelijk voordeel voor hun leden opgebracht. In de sta tuten kan men lezen, dat de boeren bond tot doel heeft, het vormen van een degelijke en welvarende boeren- en tuindersstand. Ik wil de vraag stel len: Moeten al deze organisaties zo blij ven ten gunste van de honderden amb tenaren en bestuursleden, die van al lerlei functies financieel voordeel ge nieten? Als wij één gulden voor organisatie of landbouwschap uitgeven, willen wij er tien gulden voor terugkrijgen, brengt het maar vijftig centen op, dan hebben wij er geen behoefte aan. Nu kunt u naar voren brengen, de organisatie landbouwschap heeft dit of dat gedaan voor de boeren. Er zullen natuurlijk wel enkele dingen zijn, dat moest er nog bijkomen ook. Ik wil mijn kritiek echter staven met slechts een enkel voorbeeld. De verhoudingscijfers voor prijzen en kosten stonden in de periode 1949- 1950 tot 1952-1953 op honderd voor alle twee. In september 1963 voor akker- bouwprodukten op 111 en veeteeltpro- dukten op 111. Maar voor de kosten factoren was het indexcijfer tot 166 gestegen. Ik geloof dat men uit deze verhoudingscijfers de nodige conclu sies kan trekken en de activiteiten van standsorganisaties en landbouwschap kan bepalen. Het is heel gemakkelijk te berekenen dat de prijzen ongeveer 50 pet. duurder moeten zijn om het zelfde inkomen te hebben als in de periode 1949-'53. Enige weken geleden kwam de heer Logtenstein, ambtenaar van de NCB hier in Hulst spreken voor de NCB en ook voor de streekverbetering. Hij vond het heel gewoon, dat een land bouwer 65 70 uren werkt per week en een werknemer 45 uren. Zoiets zou eens een ambtenaar in dienst van een werknemersbond moeten verklaren, hij zou geen tweede kans krijgen. (Het zelfde verklaarde ook de kringvoor zitter) en de boeren zwijgen maar! De heer Logtenstein gaf als voorbeeld een bedrijf van 45 hawaarvan 17 ha pacht. Dit bedrijf moest door een jonge boer overgenomen worden. 8 ha grond ongeveer 1000 per ha 50.000 Gebouwen 25.000 Veestapel 18.000 Werktuigen 18.000 Voorraden 5.000 Bedrijfskapitaal 6.000 Registratiekosten 6.000 Huisinrichting 10.000 Totaal 140.000 Neem aan dat hij met zijn aanstaande vrouw 25.000 bezit, dan moet hij 115.000 gaan lenen. Als het goed gaat kan hij volgens de heer Logtenstein een bruto-inkomen hebben van 11.300. Willen we dit schoon berekenen, dan moeten we er voor belasting 2500. verzekering 1500 aftrekken. Dat maakt zuiver 7300, met 115.Ó00 schuld op de rug en een werkweek van een 65 uur. Dat betekent dus, dat hij 20 uur meer werkt dan een werknemer. Verre kenen we deze 20 uur per week a 3 per uur is 60 per week, is per jaar ongeveer 3100. Dan houdt hij over voor een 45-urige werkweek 4200 per jaar. dat is ongeveer 80 per week. Wat denkt een nuchter mens van zo'n toestand? Nog een woordje over de geleide eco nomie. Wij weten allen dat de boeren worden afgeroomd door de geleide eco nomie, ten voordele van de industrie om werkgelegenheid te scheppen. De boer moet voor een goedkoop voedsel pakket zorgen, om de lonen laag te houden en de industrie een goede con currentiepositie met goede afzetmoge lijkheden te verschaffen. Op deze ma nier zijn reeds miljarden aan de land bouw. te weinig betaald. (Van redactiewege bekort). NIEUW NAMEN, G. DE WAAL MOTU PROPRIO (II) De redactie van ons dagblad heeft enige kanttekeningen geplaatst bij het door mij ingezonden stukje over het Motu Proprio - t.z. de Liturgie. On bevredigend noem ik dit wederwoord van De Stem. Mijn bezwaar betrof het standpunt van de correspondent van het dagblad die op 15 febr. jl. betoog de, dat het „Motu Proprio" in strijd zou zijn met de geest van de constitutie over de liturgie. Ja met de constitutie zelf. Dit bezwaar wuift de redactie weg met de opmerking, dat journalisten zich directer en dikwijls kernachtiger uit drukken dan bisschoppen in hun offi ciële stukken doen. Het verband tussen mijn bezwaar en de redactionele mededeling ontgaat mij. Overigens gaarne akte van bovenstaan de. Dat de correspondent met zijn stel ling, dat het Motu Proprio niet over eenkomstig de geest van de constitutie was. overigens in goed gezelschap na melijk van het Franse episcopaat was waarvoor overigens geen enkel argu ment wordt aangehaald! meen ik te mogen betwijfelen, nu de bisschoppen van Nederland zich tot hun priesters hebben gericht met de boodschap, dat de lezingen tijdens de Eucharistieviering in de^ volkstaal kunnen geschieden. Daarbij tekenen zij aan, dat over an dere punten nog contact gaande is met de Heilige Stoel, zodat zij nog geen rui mere faciliteiten kunnen publiceren. Dit is duidelijke taal voor geen twee voudige uitleg vatbaar. Hoe de Franse bisschoppen zich heb ben uitgesproken is mij niet bekend, wel staat in de brief van de Nederland se bisschoppen dat ook de episcopaten van Frankrijk en België zich (in tegen stelling met eerder gepubliceerde be richten) wat betreft de volkstaal in de heilige mis nog tot de lezingen moeten beperken. Hier is geen woord Frans bij! Merkwaardig zij overigens in ver band met deze discussie de volgende berichtgeving van de bisschoppen, dat zijn in blijvend overleg met de col lega's in de nabuurlanden streven naar een snelle en ruime uitvoering van de liturgievernieuwing in de geest van de constitutie. Wellicht kan hier opge merkt worden, en dit is zelfs hoognodig gezien het dagblad van woensdag 26 fe bruari ons bericht, dat Fransen het verst gaan in vernieuwing van liturgie, dat alle bisschoppen toestemming kun nen geven tot bepaalde experimenten en wanneer de ervaring gunstig is, zal door hen aan de H. Stoel toestemming worden gevraagd tot algemene toestem ming. Mogelijk staat de Franse ver nieuwing van de liturgie ook nog in het teken van het experiment! Maar publikaties daaromtrent dienen dit als zodanig aan te duiden. Zo dit niet ge schiedt, komt er een vloedgolf van ver warring! GINNEKEN, E. DOENS pastoor Naschrift. Het motu proprio bepaalt dat vertalingen in de volkstaal van li turgische teksten ter goedkeuring aan het H. Officie moeten worden voorge legd. Voorlezing van epistel en evan gelie in de volkstaal was al langer gebruikelijk, alhoewel dan tevens le zing in het Latijn verplicht was. De gebeden van de voormis, b.v. mogen niet zonder meer in de volkstaal wor den gezegd. Rome moet de vertalingen goedkeuren, hetgeen uiteraard tijd gaat kosten. Het Franse episcopaat heeft daar niet op willen wachten. Schertsend werd dan ook gezegd: „Het motu pro prio staat ons alleen toe, om „amen" in de volkstaal te zeggen", hetgeen na tuurlijk een polemische overdrijving is. Mij meent echter, dat de constitutie de verantwoordelijkheid voor vertalingen van liturgische gebeden aan de bis schoppen- (conferenties) toevertrouwt, terwijl het motu proprio die verant woordelijkheid in Rome wil houden. Ziedaar. - Red. EVEN GEDULD S.V.P. De redactie heeft twee brieven, die als reactie op ons artikel over het Car- lisme werden geschreven, in porte feuille moeten houden. Deze brieven hopen wij de volgende week zaterdag, voorzien van ons commentaar, te plaat sen. S.U.S.-ACT1E Het goede dat bereikt wordt door de S.U.S.-actie, heeft in het gehele land veel waardering. Maar ik vind het zo jammer dat de organisatoren van deze actie hebben gemeend, in navolging van winkeliers, de prijzen van de loten te moeten verhogen, en wel tot 2.50. Aan deze actie heeft men uit al de lagen van de bevolking kunnen meedoen, omdat een gulden voor een lot wel te betalen was. Men kocht een lot voor het goede doel op de eerste plaats, en pas dan voor het gokje. De gewone man die vroeger zo spontaan een. S.U.S.-lot kocht vindt het nu wel wat bitter, evenals het kind dat zijn spaarpot zo geducht moet aanspreken. Ik had gedacht: houwen zo; het gaat best. Of loten verkrijgbaar stellen van 2.50 en van 1. Ik ben er wel van overtuigd dat dank zü cte goedé leiding, de popu laire S.U.S.-actie weer als vanouds een succes wordt. BERGEN OP ZOOM. A. v. G. E.H.B.O. ZUIDDORPE Waarom leren wij E.H.B.O.? Opdat we andere mensen kunnen helpen als dat nodig is. Maar blijkbaar ziet niemand !n Zuiddorpe het nut er van in. Nie mand helpt de E.H.B.O. We hebben enkele koffers. In sommige ervan zit niets! Aangevuld kan er niet worden want de kas is leeg. Als je dan hoort wat andere ge meenten voor hun E.H.B.O. doen denk je bij jezelf: Hoe komt het dat hier niets kan? EEN LEERLING E.H.B.O.'ER VAN ZUIDDORPE. ZONDAG 1 maart. Derde zondag van de Vasten. Paars. Mis: Oculi. Geen Glo ria. Credo. Prefatie van de Vasten. MAANDAG 2 maart. Maandag in de derde week van de Vasten. Paars. Prefatie van de Vasten DINSDAG 3 maart. Dinsdag in de derde week van de Vasten. Paars. Prefatie van de Vasten. WOENSDAG 4 maart. Woensdag in de derde week van de Vasten. Paars. Tweede gebed H. Casimirus. (Deze zoon van Casimirus IV van Polen en Elisabeth van Oostenrijk werd in 1458 geboren. Te midden van het hofleven toonde hij een grote liefde voor de armen en een kinderlijke genegenheid voor Maria. Te Wilna stierf hij aan de pest op 4 maart 1484). Derde gebed H. Lucius I. (Hij was Paus van 253 tot 254. Hij werd onder keizer Valeria- nus verbannen. Enkele weken na zijn terugkeer werd hij ter dood gebracht). Prefatie van de Vasten. DONDERDAG 5 maart. Donderdag in de derde week van dë Vasten. Paar5. Prefatie van de Vasten. VRIJDAG 6 maart. Vrijdag in de derde week van de Vasten. Paars. Tweede gebed H.H. Perpetua en Felicitas. (Deze geloofsleerlingen werden onder de vervolging van keizer Severius te Carthago gevangen genomen. Of schoon Perpetua pas moeder was en Felicitas een kind verwachtte, werden zij toch voor de wilde dieren gewor pen. Zij ontvingen het doopsel des bloeds). Prefatie van de Vasten. Of: Votiefrriis van het H Hart: Cogitatio- nes. Wit. Tweede gebed van vrijdag in de derde week van de Vasten. Der de H.H. Perpetua en Felicitas. Geen Credo. Prefatie van het H. Hart. ZATERDAG 7 maart. Zaterdag in de derde week van de Vasten. Paars. Tweede gebed H Thomas van Aquino. (In 1225 werd deze kerkleraar te Roc- casecca in het koninkrijk Napels ge boren. Hij trad in de Orde der Domi nicanen en doceerde enkele jaren te Parijs. Daarna was hij theoloog aan het pauselijk hof. Hij stierf in 1274. Reeds in 1323 werd hij heilig ver klaard. Later kreeg hij de titel van Engelachtige Leraar. Paus Leo XIII verhief hem tot patroon van alle katholieke scholen en universiteiten. Hij was een van de grootste denkers van alle tijden). Prefatie van de Vas ten. (Advertentie) Het ideale middel voor gevoelige; magen. Norac helpt direct tegen overtol- lig maagzuur. Norac legt een beschermend l laagje op Uw maagwand. Uw doosje Norac staat voor U klaar bij Uw apotheker of drogist. Doosje J van <;n tahWtpn f I 60 ken prydukt van' de N.V. Algemeene NORIT Maatschappij

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 22