1 wee jonge tenoren uit ons land naar het Yerdi-festival Architect Lubbers: Jk ben onschuldig HET GEHEIME DORP BERT VAN DELDEN EN WILLY CARON Programma's radio en t.v. Reportage uit Venetië vrijdagavond op radio van op Als mijn kinderen straks eigen benen staan... Kijk naar Terugblik FAKIR Granada Gala-concert im Sonneveld zingt N. Coward Radio ister naar Televisie Hoger beroep zou voor de hand liggen Cf Toestand koning Paul bevredigend Koningin óók ziek DOOR H. v. N ij natte n- Doffegnies item-feuilleton 7 8 9 Uit opa's krant DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 25 FEBRUARI 1964 up i' *5 Twee jonge tenoren, Bert van Delden en Willy Caron, kwamen als winnaars te voorschijn uit de nationale selectie voor het Verdi-concours dat de komende dagen in het kader van de Europese Radio Unie wordt gehouden in het theater „La Fenice" te Venetië. Eén ding hebben beiden gemeen, namelijk een mooie stem. Bij Bert van Delden heeft het lang geduurd voor men dit ontdekte. Hij was blokma ker bij de clichéfabriek Nauta en Haagen en zong als amateur in operettes en als solist bij het „Vo- lendams Operakoor". Hoewel Van Delden beslist geen hekel had aan zijn vak besloot hij een auditie te maken bij het Amsterdams conservatorium. Hij kreeg zelfs een gratis opleiding en werd in mei 1961 aangenomen door de Ned. Opera als solist-in-opleiding. Het betekende weinig verdie nen en met heel kleine rolletjes genoegen nemen. Daarnaast trad hij op in operette-uitvoeringen van goede amateur-gezelschappen. Toen Paul Pella van het Enschedese operagezelschap „Forum" '11 vacature had voor een lyrische tenor, legde hij een stemproef at. En op 1 juni a.s. zal ..Fo rum" deze nieuwe, ambitieuze tenor on der zijn solisten mogen rekenen. De tenor Willy Caron is een plezierige Limburger. Hij maakte op een andere wijze zijn vocale carrière. Voordat men zijn prachtige stem ontdekte speelde hij al lang op velerlei instrumenten in de plaatselijke harmonie en een dansorkest. Zo kon hij evengoed overweg met de saxofoon, klarinet en de piano. Maar zingen deed hij toen nog niet. Willy komt uit een gezin van negen kinderen, die allemaal een goede stem hadden. Misschien viel daarom zijn stem niet op. Tijdens zijn militaire diensttijd volgde hij een opleiding aan dc koks- school te Leiden en na het afzwaaien maakte hij er zijn beroep van en werd burgerkok bij de koninklijke marechaus see, Toen hij in november 1961 zomaar uit een impuls Granada" stond te zingen, luisterde iedereen stomverbaasd naar die mooie stem. Al spoedig werd Phonogram op hem attent gemaakt en binnen korte tijd zong hij voor de zwarte schijf „Ik hou van Limburg" en „Vergeet mij niet". Het plaatje liep lekker en .Phonogram bood hem een contract aan, dat hem te vens in de gelegenheid stelde te gaan studeren. Vanaf september 1963 krijgt Willy Ca- Advertentie) „Binnenkort kan ik mijn eerste volle zegelboekje omruilen voor een CO-OP gezinsobligatie", zegt mevrouw M. E. Wierengat Rijnlaan 104 bis in Utrecht. „Als mijn kinderen later op eigen benen staan, krijgen ze die waardepapieren van mij mee. Met de geweldige 7% CO-OP consumenten-rente kan zo'n obligatie uitgroeien tot een aardig be drag. Ik vind het een fijne manier om voor ze te sparen. Anders zou daar misschien niets van komen. Nu gaat het automatisch en onmerkbaar met die paar dubbeltjes bij de boodschappen. ron op het conservatorium lessen in sol fège, talen. De marechaussee was hem bijzonder terwille en plaatste hem over naar de afdeling bevoorrading in de hoofdstad, waar hij van het rijk boven dien een beurs kreeg voor zijn zangstudie. De bekende zangpedagoge Paula Lind- berg heeft zich over hem ontfermd en beloofde hem deze zomer mee naar Salzburg te nemen. Ondertussen heeft Willy Caron al kerk- concerten in België gegeven, zong „Lohen grin" in de kleine zaal van het Concert gebouw. verving Willy Alberti op wie hij veel lijkt, maakte grammofoonplaat jes en verwondert zich iedere dag dat een leven zo snel kan veranderen. Hij is gehuwd en heeft een dochter van 6 en een zoon van 3 jaar. In het begin was zijn echtgenote niet zo blij met de snelle carrière van Willy, maar toen bleek dat haar man zich niet het hoofd op hol liet brengen, heeft zij zich ermee verzoend. Toch blijft Willy Caron voorlopig ama teur. Hij moet al een heel dikke boter ham als beroeps kunnen verdienen voor hij besluit over te gaan naar de beroeps- status. In Venetië zullen zij met tweeën dertig andere kandidaten gaan din gen naar de aeht studiebeurzen voor een half jaar. Het is niet de eerste keer dat Nederlanders in Venetië in de prijzen vallen en wij gunnen het deze twee tenoren, die allebei 29 jaar zyn, van harte. In het radioprogramma van de KRO op vrijdagavond 28 februari kan men luisteren naar een gala-concert, uit te voeren door de acht prijswinnaars van Wie niet in de gelegenheid was zon dag 2 februari AVRO's tweeëndertigste „Klankomrankte levens"-programma, ge wijd aan de Engelse balletdanser, tapdan- cer, auteur, dichter, componist en voor drachtskunstenaar Noel Coward, te be luisteren, wordt daartoe andermaal de kans geboden op donderdag 27 februari van 14.30 tot 15.25 uur. In deze muzikale biografie van Noel Coward zal men dan weer Wim Sonneveld kunnen horen, die door Alex de Haas, samensteller van het programma, werd gevraagd de songs van Noel Coward te zingen. Voorts werken aan dit programma mee Conny Stuart, Nora Kranz en Karei van der Velden. Dinsdag 25 februari HILVERSUM I 402 m KRO: 12,00 Angelus 12,04 Lichte muz. 12,30 I.and- en tuinb.meded. 12,33 Voor de landbouwers 12,45 Platennws. 12,55 Act. of kath. nws. 13,00 Nws. 13,15 Draaien maar!, lichte gram, met comm. 14.00 V.d. plattelandsvrouwen 14,10 Rieleksen, licht progr. (herh. van zaterdag jl.) 15,10 Voor dracht 15,30 Als de dag van gisteren, klankb. 16,00 V.d. zieken 16,30 U hebt voorrang, godsd. progr. 17,00 V.d. jeugd 17.50 Regeringsuitz.: Het eiland Saba, door Ferd. A. Berger 18,00 Lichte gram. v,d. teenagers 18,20 Uitz. van de Boeren Partij. Tot u spreekt de heer E.J. Harm- sen, secr. van de Boeren Partij 18,30 Gram. 19.00 Nws. 19,10 Act. 19.25 Op le ven en dood. vastenmeditatie 20,00 Harp en piano, klass. muz. 20,20 Promenade- ork., amus.muz. 21,00 Alt en piano, klass. 2V30 Kerkorgelconc., klass. muz. 2~,00 De zingende kerk: bespreking over ïf-ï"!"?- uit verschillende stijdperioden 2o22 Vt Boekbespr. 22.30 Nws. 2—40 Vreemd een keuze uit woord zang en dans van elders en anders 23,10 Lichte gram. 23,55-24.00 Nws. HILVERSUM II 298 m AVRO: 12,00 Lichte instr. kwintet 12,20 Regeringsuitz.: Uitz. v.d landb. 12^30 Land- en tuinb.meded. 12,33 Licht ens, met zangsol. 13,00 Nws. 13,15 Medcd.. event, act. of gram. 13,25 Beursbcr. 13,30 Licht ens. met zangsol. 14,00 V.d. vrouw 14,40 Schoolradio 15,00 Klass. pianomuz, 16,30 Act. allerlei 16,00 Interv. en zang 16,30 V.d. jeugd 17,30 New York calling 17.35 Tussen 10-f- en 20(gr.) 18.00 Nws 18,15 Event, act. 18.20 Brussel-Hilversum. BRT-variété-ork. en sol., amus.muz. 19.00 V.d. kleuters 19,05 Paris vous parle, gespr hrief uit Parijs 19,10 Pianotrio, moderne 19,45 Inl. tot muziekbegrip, muz tez 20,00 Nws. 20.05 Muziek-revue 21.00 ^nnV ra^'°Per'°^'e^ 21,45 Lichte ens. *,00 Kamerkoor, kamerork. en sol., oude 99 Jttoderne muz. 22,30 Nws. en meded. %00 Nws 23'00 Moderne gram' 23'55" I'M5 12'00 Nws. 12,03 Lichte muz. Nws nS?r;,muz* 12-50 Beursbcr. 13,00 Schoolrad Kamermuz. 14.00 Nws. 14.03 wel de^°- 15'00 Nws") 1545 Vaar_ Beursbcr ifin5eltnt5jd 16'00 Nws- 16,03 muz 16 sh r Duitse lcs 16 24 Klass. ork.muz 17 £5; 17,00 Nws 17.15 Lichte 13.03 V.d sold i ooe«koorzang 18,00 Nws*- Lichte orkestm,, ,?^desP°rtber- 18-30 ovcr de bloederziekte 21,40 Filmprogr. '*esimuz. 19,00 Nws. en radio-'22,30 Journaal. BRUSSEL VLAAMS het internationaal Verdi-concours te Ve netië. De vocalisten worden begeleid door het orkest van het theater „La Fenice" onder directie van Arturo Basile. In de jury, samengesteld uit vertegenwoordi gers van de verschillende Europese radio organisaties, heeft ook het hoofd van de KRO-muziekafdeling, de heer Manus Willemsen, zitting. Voor de KRO-microfoon houdt pater R. Adolfs o.s.a. om 19.25 uur op Hil versum I (402 m) de tweede vastenme ditatie uit de Paterskerk van de Augustij nen te Eindhoven. Om 20.20 uur concer teert het Promenade-ork. o.l.v. Albert Wolff. Elly Ameling houdt om 21 uur een zangvoordracht en om 21.30 uur wordt de Grande Piéce Symphomque van César Franck uitgevoerd. Daarna is er om 22 uur de rubriek „De zingende kerk" en om 22.40 uur presenteert Leo Nelissen zijn programma „Vreemd", Tenslotte is er om 23.10 uur een disco-rendez-vous met Victor Conselman. De AVRO: zendt om 20,05 uur op Hilversum II (298 m) het programma „Kleurrijke klanken" uit. Om 21 uur %olgt de rubriek „Radar" en daarna speelt om 21.45 uur het ensemble „Arabeske" o.l.v. Pi Scheffer. Werken van Mon teverdi en moderne componisten kunt u om 22 uur beluisteren. Tenslotte wor den om 23 uur orkestcomposities van Richard Strauss en Dvorak ten gehore gebracht. Het AVRO-programma wordt om half acht ingezet met de rubriek „Nieuws van de boekenmarkt". Na het journaal volgt het programma ..Uit de school geklapt", ditmaal uit het Mendel College, waar Godfried Bomans deelneemt aan een Ne derlandse taalles. De rubriek „Televizier" begint om 20.55 uur en wordt om 21.10 uur gevolgd door een detectivefilm in de serie ..Naked City". De bekende katholie ke prof. dr. J.H.C. Creyghton zal om 22 uur in het programma „Confrontatie" de opmerkelijke gedachte verdedigen, wel ke hij onlangs poneerde in zijn boek „Internationale anarchie". Tot besluit is er om 22.45 uur het tweede NTS-journr.al. Op maandag 2 maart zal in het film programma van de Ned. Televisie Stich ting de documentaire „Bouwen in staal" worden uitgezonden. Deze film, die door Polygoon-Profilti werd geproduceerd, is tot stand gekozen onder regie van Jan Moonen op wiens naam al een reeks do cumentaires staat over de baksteen industrie en nog niet zo lang geleden de IJtunnclfilm. De documentaire „Bouwen m staal" geeft een beeld van de moge lijkheden van de toepassing van staal in de moderne bouwnijverheid. n'n D19,40. Gram- 19-50 Syndidale kron. Popul. symfonische muz. 20,45 Chan sons21.30 Jazzmuz. 22,00 Nws. 22 15 s,rï«he ujtz 22.45 De zeven kunsten 23,00 Nws. 23,05 Gevar. muz. 24,00-0,10 V.d. scheepvaart. BRUSSEL FRANS 484 m: 12,03 Gevar. muz. 12,30 Gevar. muz. en act. 14,03 Gevar. muz. 17,00 Nws 18,03 V.d. sold. 18.40 Lichte muz. 19 30 Nws. 20.30 Gram. 22,00 Wereldnws 22'l5 Jazz 22,55 Nws. Woensdag 26 februari HILVERSUM I 402 m NCRV: 7,00 Nws. en SOS-ber. 7,10 Dag opening 7,20 Klass. gram. 7,45 Radiokrant 8,00 Nws. 8,15 Lichte gram. 9,00 V.d. zie ken 9,35 Waterst, 9,40 V.d. huisvr. 10,10 Moderne kamermuz. 10,30 Morgend. 11,00 Fluit en piano, klass. muz. (gr.) 11,15 De jeugd op eigen wieken (30), hoorspel 11,45 Lichte gram. HILVERSUM II 298 m VARA: 7,00 Nws. 7,10 Ochtendgym. 7,20 Soc. strijdlied 7,23 Lichte gram. (Om 7,30 V.d. voorpagina) 8,00 Nws. en soc. strijd lied 8.18 Lichte gram. 8,55 Kook praatje 9,00 Ochtendgym, v.d. vrouw 9,10 Oude kamermuz. (gr.) VPRO: 9,40 School radio VARA: 10,00 Lichte gram. 11,00 V.d. vrouw 11.35 En nu Rotterdam, gevar. progr. (herh. van 15 febr. jl.) Dinedag 25 februari NTS: 14.00-14,25 Schooltelevisie: Engels spelenderwijs II AVRO: 19,30 Nws van de boekenmarkt NTS: 20.00 Jour naal AVRO: 20,20 Uit de school ge klapt: een educatief progr. 20,55 In AVRO's Televizier 21,10 Naked City. tv- film 22.00 Confrontatie, gespr. over het boek Internationale Anarchie NTS: 22,45-22,50 Journaal. FRANS BELGIë: 14.15 Schooltelevisie 18,30 Berich+/-n 18,33 De kunst en haar geheim 19,00 De aarde en de jaargetijden 19,30 Filmm-feuill.: Janique Aimée 20,00 Journaal 20.30 Chansons pour une caméra 21.00 De Europese Gemeenschap: het toe risme 23,10 Journaal. VLAAMS BELGIë: 14,05-15,15 School televisie 19,00 De kath. gedachte en actie 19,30 Tekenfilm: De Flintstones 19,55 Sport 20,00 Nws. 20,20 De kat op de koord, tv- feuill. 20,50 Ziekten van deze tijd, progr. Het is alweer een week geleden dat de kijkers in hun huiskamers werden geconfronteerd met de heren Van Duin en Wilders, die zich voor de tv-rechtbank moesten verantwoorden, wegens een geval van omkoperij. Deze dubbele uitzending was zeker niet de sterkste uit de reeks, welke de samenstellers in de laatste jaren construeerden. De behandeling kostte veel zendtijd, omdat men bij zo'n geval de kijkers altijd volledig moet inlichten over de achtergronden en de tenlaste legging. Daarom is het zo moeilijk voor de regisseur en producer om de gehele zaak in twee uren te comprimeren. Zoals wij reeds eerder vertelden, ont stonden nog extra moeilijkheden toen enkele medewerkenden op het laatste moment moesten afzeggen wegens ziekte of anderszins. Dit overkwam ook de gene, die in eerste instantie de rol van kweker A. Wilders zou spelen. Hij werd slachtoffer van een verkeersongeluk en regisseur Milo Anstadt moest op korte termijn een plaatsvervanger zoeken. Plot seling kreeg Milo een ingeving. Hij dachl aan een architect in zijn eigen woon plaats Kortenhoef. Het was de 42-jarige heer C. Lubbers, die bereid bleek om als stand-in te fungeren. Achteraf heeft hij er geen spijt van gehad, ook al kon hij zich niet verenigen met de straf van een half jaar voorwaardelijk met een proeftijd van twee jaar en een boete van achtduizend gulden. Dat was liefst drie duizend gulden meer dan de officier Mr. Cammelbeek had geëist In het' dagelijkse leven zou hij onmiddellijk in hoger be roep zijn gegaan, want hij voelde zich volmaakt onschuldig. ,,Op zo'n vaag geval van omkoperij", dat bovendien nog niet eens wettelijk en overtuigend was bewezen, vond hij deze straf onjuist. Temeer omdat de beide ver dedigers mr. Grosheide en zijn raads vrouwe mej. mr. Goudsmit „in feite geen spaan van de tenlastelegging hadden heel gelaten". Architect Lubbers was enkele da gen voor de tv-uitzending door mevr. mr. Erica van Dijk-Visser en regis seur Milo Anstadt nauwkeurig op de hoogte gebracht van alle verklarin gen, die hij voor de politie zou heb ben afgelegd en de gegevens, welke in het ambtelijke proces-verbaal ston den. Toen hij die eerste avond voor de camera's stond voelde hij zich volmaakt onschuldig aan het feit, dat hij zijn vriend, een ambtenaar van Amstelhuizen zou hebben omgekocht. Hij kende in werkelijkheid de heer Van Duin uitstekend gespeeld door de onderwijzer J. Berlijn niet eens. „Iedereen zou toch zijn oude school vriend uit de narigheid helpen als hij daartoe in staat was. Bovendien had mevrouw mr. Van Dijk me verteld, dat Van Duin een dooreerlijk ambtenaar moest voorstellen. Door de ziekte van zijn vrouw was hij erg in geldzorgen geraakt en mag ik hem dan niets toe stoppen Achteraf beschouwd hadden wij onze verklaringen nog heel wat handiger kunnen afleggen. Maar ja, ik ben van nature nogal rechtuit en hou niet van draaierijen. En als je staande tegenover die groene tafel je eruit moet kletsen, zeg je onwillekeurig dingen, waarvan je la- ter spijt hebt. Trouwens, ik kon ook moeilijk mijn ernst bewaren, zeker als de president zich regelmatig vergist. Hij noemde in plaats van café De jonge zwaan" steeds „De jonge haan" en dat is een bekend trefpunt van Hilversumse omroepmensen en hun relaties Zelf zei ik bijvoorbeeld Waldorp, een bekende Hoogse firma, in plaats van Walburg dat de gemeente is waar Wilders woom de". T>r Kortenhoefse architect was in het geheel niet nerveus geweest. Maar zijn aehtgenote en zijn twaalfjarige dochter (Advertentie) [«■■■■«■wemmnm DE RECHTSCHAPEN RECHTER Hoe kwam u er toe, binnen te sluipen bij de buren? iVH Aha... uit dit rappor,t blijken verdachte huiselijke omstandigheden... De verdediger roept: de man deugt wel, maar zijn beddek niet. De man belooft zelf Van Wijk dekens te kopen ën nooit meer onder andermans dekens warmte te zoeken. r-^-t (fzXJ r De eis: vrijspraak. Volgens Wetboek van Bedrecht heeft elk mens recht op warmte. Van Wijk dekens staan borg voor 100% scheerwol. Daar onder ligt een mens goed te zijn. Hij slaapt. Onschuldig! LEIDEN Gun uzelf ook de slaaf5 der rechtvaardigen. Onder Van Wijk dekens slaapt u's zomers heerlijk luchtig, 's Winters behagelijk warm. Let op het Van Wijk merk en u voelt de heer lijke zachte wol. U ziet boeiende kleuren. Prachtige dessins. (Advertentie) het voordeligste middel om gootsteen en toilet fris en helder te houden toonden zich zo zenuwachtig, alsof zijzelf in de tv-rechtbank op het matje moesten verschijnen. Vooraf had zijn vrouw tegen hem gezegd, dat ze de knop van liet tv-toestel zou omdraaien als hij het niet goed zou doen. „Iedereen kent je hier in Kortenhoef en omgeving en je kunt het eenvoudig niet riskeren om voor de camera's met een mond vol tan den te staan", luidde de goedbedoelde waarschuwing van zijn dochter. Maar alles klopte tot in de puntjes en zelf had de heer Lubbers de indruk, dat de rechters, in tijdnood geraakt, de ster ke pleidooien van de advocaten teveel hebben genegeerd. Het prettigste van al les vond hij nog, dat op beide avonden na de uitzendingen veel oude vrienden en kennissen, die ze soms in jaren niet hadden gezien, naar Kortenhoef opbelden met enthousiaste commentaren. Achteraf heeft hij geen minuut spijt gehad, dat hij zich voor deze tv-rol beschikbaar heeft gesteld. Alleen zijn rechtsgevoel is niet helemaal bevredigend, maar daarin staat hij kennelijk niet alleen. De hoofdschotel van het t.v.-program ma van gisteravond vormde de nationale ongfestival-uitzending vanuit Tivoli in Bussum, waar Anneke Grönloh de drie uit 200 liedjes uitverkoren „produkties" zong met begeleiding van Dolf van der Lindens Metropole-orkest. De film „Berucht, beroemd en bemind" was een alleszins intéressante mixture I van oude filmfragmenten en de huidige filmproduktie, waarin een ex-filmacteur, thans leraar, geconfronteerd wordt met j zijn spectaculaire amoureuze avonturen I uit vroeger jaren, waardoor zijn bemin- nelijkheid bij het vrouwelijk schoon hem noodlottig dreigt te worden. Hiel en daar een tikkeltje „te" pittig, maar I daarom dan ook later op de avond ge- i plaatst. J- de B De Britse en Griekse artsen die ko ning Paul van Griekenland behandelen, zijn blijkens een maandag uitgegeven bulletin tevreden over de toestand waarin de koning na de zware maagoperatie van vrijdag verkeert. Thans is echter ook koningin Frede- rika (46) ernstig ziek geworden. Zij lijdt aan een longaandoening welke gepaard gaat met hoge koorts en rugklachten. 6) Daar was opeens een onbeschrijflijke activiteit en als vanzelfsprekend schaar den allen zich om Chris, de oudste, die bedaard bleef en zijn orders zo onopval lend gaf, dat niemand, zelfs Bonsma niet, er aanstoot aan kon nemen. Zijn eerste ontmoeting met Bonsma was een tamelijk dramatische. Bonsma wilde niet toegeven, dat hij schuld had door z.ijn eigenmachtig weghalen en samen brengen in één huis van al die joden. Chris was niet van plan nu naar de pijpen van Bonsma te dansen, maar toen de ploeg uitreed om langs verschillende wegen de plek te bereiken, waar dc ge vluchte joden in aller ijl heengebracht waren, reed Bonsma naast Cnris en zij spraken of ze elkaar al jaren kenden. Zo nu en dan wierp Chris een vluch tige blik op z'n metgezel. Hij probeer de zich een voorstelling van d v.c man te maken; dat was niet eenviudig. want hij praatte en praatte; je kon er geen speld tussen krijgen. Ze reden nu nog over de grote weg. die verlaten lag in de rode schijn van de dalende zon. maar straks in de bewoonde wereld waar het wemelde van Duitsers, diendi hij toch zijn mond te houden of althans beter op zijn woorden te letten. Hij jpxak over het vervoer der joden of net eer on schuldig transport gemerkte biggen gold. Hu ontvouwde het ene fantastische plan na het andere tot Chris plotse ling nuchter opmerkte: .Laten we daar liever mee wachten tot we ze veilig ondergebracht hebben in die paar hutten bij de houtvesterij voor deze nacht.' Bonsma zweeg werkelijk enige m.nuten en Chris kreeg de kans het gezicht in rust te bekijken. Een goede vijftiger misschien, een gelaat vol fijne rimpels, in een vel. dat gelig was door een le verkwaal of een langdurig verblijf in de tropen, diepliggende, in vouwen en rimpels verknepen kleine blauwe ogen, die samen de wat verwrongen mond dè indruk gaven of deze man altijd bezig was de stroom van impulsen en ge dachten vast te houden en te ordenen voor ze door nieuwe verdrongen wer den, en of hijzelf doodmoe was van deze bezigheid. Èen vierkant krachtig voorhoofd onder sluik donker haar. Een wat gedrongen figuur in dure kleren, die er toch slobberig uitzagen. Ik mag hem wel, dacht Chris, ik mag hem toch wel, maar Christina zal hem verschrikkelijk vinden. Ik denk, als er werkelijk gevaar dreigt, dat hij onbe taalbaar zal zijn, snel reagerend, sluw als een vos. brutaal en niet bang. Ze waren nu niet ver meer van het dorp en de weg was vol Duitsers, die in een nabij kamp gelegerd waren'. Het was zeker dicht bij negenen, het uur waarop elke Nederlander binnen moest zijn. -We slaan hier af.' zei Chris, en hij wees op een smal fietspad, dat sich in liet bos verloor. .Waarom?' protesteerde Bonsma dade lijk weer een en al actie. ,We kurmen veel beter de grote weg volgen lot het dorp.' Chris schudde bedaard zijn hoofd en toonde z'n polshorloge, dat negen uur aanwees. Bonsma schetterde, zodat het een mijl verder nog te horen was: ,Wat zou dat, de Duitsers kijken toch niet zo precies, ik klets ze wel ondersteboven als ze ons aanhouden.' Omdat er, door een gelukkige bestieringdes zondags geen krant verschijnt kun je als journalist ge woonlijk wel op een vrije zaterdag avond rekenen. Teneinde fijn naar de teevee te kunnen kijken. En dientengevolge weet ik nu ook van fakirs hoe ze 'm dat lappen. Zoals ik reeds eerder met droefenis^ mee deelde, vind ik al dat onthullende dat de t.v. kenmerkt eigenlijk ver schrikkelijk, omdat je nergens meer bewondering en ontzag voor over houdt. Door de beeldbuis weet je overal het fijne van en het is, vind ik, juist zo aardig als er dingen zijn waar je met je vet niet bij kunt. Toch ben ik blij die twee Neder landse fakirsdie misschien gewoon Piet en Gerrit heten, te hebben ge zien en daarbij uit de mond van de wetenschappelijke heer Noordhof te hebben vernomen dat er eigenlijk niks bijzonders mee aan de hand is. Als je het maar heel voorzichtig doet, zegt hij, kun je zelf ook best met je blote voeten op een ijselijk scherp zwaard gaan staan. Jawel, bedacht ik, want als pas beginnend t.v.-kijker wil ik nog wel eens het lef hebben kritisch te zijn, jawel, maar je vergeet één ding, doctorandus George, het is niet alleen een kwestie van voor zichtigheid en niet bewegenmaar om te beginnen is het zaak je vol komen te concentreren, en dat is niet zo maar handigheid, doch een mentale prestatie. Het zal wel een domme gedachte van een onervaren kijkertje wezen, maar ik vond het toch maar. En toch, zo bedacht ik verder, is er dan nog geen reden om de verrich tingen van fakirs met niets dan stil ontzag te beschouwen. Goed, ze hebben na jarenlange training hun lichaam zó zeer in bedwang dat scherpe spijkerpunten en gemene glasscherven geen enkel wondje nalaten. Maar hebben wij, doodge wone, volstrekt on-occulte burgers het niet klaargespeeld onze ziel zo ongevoelig te maken dat we ons met z'n allen eigenlijk fakirs van de geest mogen noemen? Burengerucht, straaljager ge gier, geknetter van duizenden brommers en auto's, krantenieuws over tel kens nieuwe onlusten in telkens nieuwe landenover dagelijks nieu we moorden met dagelijks stijgende dodencijfers, misdaadverslagen, ran selpartijen die we, modern en be schaafd als we zijn, regelrecht op ons kijkkastje in de kamer kunnen zien, dit alles en nog duizenden an dere dingen meer, die dagelijks in onze psyche zouden moet prikken als die spijkers in de rug van de fakif, die verdragen we zonder dat ze wonden achterlaten. We wente len ons zelfs behaaglijk in de scher ven door er grapjes over te ver zinnen en door er ruige films over Horizontaal: 1. godsdienst visje boom 2. uitroep niets 3. muzieknoot bevel familie lid 4. loot deel van de hals 5. chloorkwik 6. boom plaats in Gelderland 7. namelijk aanw. vnw. reecb 8. bloeiwi.jze vreemde luchtvaar, maatschappij 9. gewicht kunstprodukt dyn< Verticaal: 1. stad in Italië bijbelse reus 2. geestig gezegde 4. kraan 5. beenderkundige 7. ontkenning 8. boze daad 9. weekdier vuur, enthousiasme "UB[9 '6 pBBppAnO '8 93U 'i iBBdoa;so g dei 'g Sbjs OJUIM3Ï z auKU I \LH3A up s;a 6 BBd "8 I® ;ep iu 'i apa dsa 9 puioie^ g 3[dU ;ua -f BA BIS IUI inu z S3 sod W 'I HOH :Suissoido Wat een vrouwtje. Waarom zou ze nooit getrouwd zijn? te maken. Daar kunnen we allemaal tegen. Een fakir mag een onkwets baar lijkende huid bezitten, wij heb ben eelt op onze ziel. We moeten immers wel. PRAET-MAECKER ROLLEN De Canadese toneelspeelster Bar bara Kelly gaat in Londen haar „come back" vieren. Zij is negen jaar niet op het toneel geweest, maar nu heeft zij een hele massa contrac ten afgesloten. Zij zal meer dan twintig rollen gaan spelen, waar onder die van een prostitueé, een domineesvrouw, een dronkaard, een Chinese jongen, een moeder van acht kinderen, een dame van 96 jaar en een /elfmoordenares. Barbara zegt van dit overladen programma: ,,Ik hoop dat ik de rollen uit elkaar zal kunnen houden". JUSTITIE Een vijftigjarige Londcnse kapper, Jack Lee genaamd, heeft drie maan den gevangenisstraf gekregen voor een luttel vergrijp. Hij had buiten landse muntstukjes gebruikt om kaartjes voor de Londense onder grondse uit een automaat te halen. Hij had dit grapje driemaal uitge haald en de ondergrondse was er der tig cent armer door geworden. „Ik geef u een zware straf", sprak de rechter tot Lee, „om een afschrik wekkend voorbeeld te stellen". De arme Lee begon te snikken en riep: „Ik voel er niets voor om martelaar voor de ondergrondse te spelen. U hebt de verkeerde te pakken. Vorig jaar ben ik in de ondergrondse mijn paraplu kwijtgeraakt en die is nooit meer teruggekomen. Maar de dief van mijn paraplu loopt nu lekker vrij rond!" MAROLLEPUT In Marolleput, zo meldt onze cor respondent, zijn twee rijkspolitieman nen met hun bromfietsen tegen el kaar gereden. Omdat beiden precies evenveel schuld hadden, besloten zij elkaar te verbaliseren. Agent A. gaf agent B. een boete van een tientje. Daarop gaf agent B. een boete van 15 gulden aan agent A. De laatste vroeg verbaasd: „Waarom kryg ik een hogere boete? We zijn toch alle bei precies even schuldig?" Daarop sprak de ander: „Dat weet ik wel, maar je krijgt een hogere boete om dat het nu al de tweede keer is, dat er een botsing op dezelfde plek plaats vindt! INBRAAK In de Amsterdamse Marnixstraat is ingebroken. Uit het magazijn van een tabaksgrossier worden 100.000 si garetten vermist. Het commentaar van de hoofdstedelijke recherche: „We hebben één zekerheid, namelijk dat de inbreker een stevige roker is". 25 febr. 1914. In St. Thomas, orgaan van de Haagsche Afdeeling van de Dioc. Vereeniging van R.K. Bijzondere onderwijzers, lezen we het volgende: Kinderarbeid. Zie ze sjokken. Kan nen, mandjes, zakken. Van alle kan ten is daartegen al gevochten. Wets bepalingen -zijn gemaakt. Toch gaat men maar door. Wat zal een onder wijzer uitrichten met een kind, dat dikwijls van heel vroeg in de mor gen tot dicht bij negenen arbeid moet verrichten. Zijn dan de schooltijden zoveel korter gemaakt dan de andere werkdagen, om de jeugd te laten wer ken bij melkboer, bakker, ja soms te laten sjouwen bij een steenkolenhande laar. Eischt de school niet genoeg in spanning van het kind. Het gestel van het kind kan te weinig verduren om het. soms al van zijn zevende jaar af. geregeld werk te laten verrichten. Laten de ouders toch verstandiger zijn en het kind geven zijn spel in vrijen tijd! Als dit een onderwijzer heeft ge schreven. zouden wij hem willen vra gen, of hij ook huiswerk geeft. En hoeveel. Chris glimlachte en antwoordde gedeci deerd: ,In ons geval nemen we dat risico niet' en meteen trapte hij harder, zodat hij voor Bonsma langs het pad in kon schieten. Mijnheer De Boer,' schalde de schelle stem van Bonsma achter hem aan. Chris matigde vaart tot Bonsma hem weer ingehaald had, sneed verder com mentaar af door bedaard verder te fiet sen en achterom te zeggen: .Noemt u me liever ,Öom Chris', net als de anderen. Een achternaam, al is hij nog zo algemeen, is in deze tijd een gevaarlijke luxe.' Toen lachte Bonsma spontaan en zei: ,Geef me maar op m'n kop, oom Chris, geef me er maar goed yan langs, van' je familie moet je het maar hebben.' En een poos later, toen ze de plek na derden, waar de joden verstopt moesten zitten: .Waar zit dat tuig nu. Ik heb ze nog zo gezegd, dat ze op hun plaats moes ten blijven.' ,Dat zullen ze dan wel gedaan hebben. Lijkt het u verstandig, dat ze bij elk gerucht te voorschijn springen en op de grote weg gaan staan dansen? Ze wach ten op een afgesproken teken en dat zal ik pas geven als de anderen ook present zijn. Daarna neemt ieder de hem toegewezen man, vrouw of kind zo vlug mogelijk achter op de fiets en zoekt op eigen gelegenheid de veiligste weg door de bossen naar de houtvesterij.' Ze stonden nu naast de fietsen op een kruispunt van zandwegen. Het werd al ta melijk schemerig onder de zware beu ken. die in het blad kwamen. Bonsma maakte een wat houterige bui ging. in de ene hand z'n hoed, met de andere de fiets voor vallen behoedend: ,U is een geboren dictator, mijnheer eh. oom Chris.' En oom Chris wist niet of het als een hatelijkheid of als een compliment be doeld was. Hij zweeg, hoewel het hem op de tong brandde om te zeggen: En u een echte charlatan! Spoedig kwamen, heel stil en onopval- J®n.d' d® anderen van alle kanten aan. Ook Christina was daarbij en het ontlokte Chris een glimlach van trots haar daar zo rustig en zelfverzekerd te zien staa". Hoevel medewerkers had hij nu ineens gekregen? Gert, Willem. Dries en Nico, Frans en Bart. allemaal jongens, kinderen nog in zijn ogen, bezield met hetzelfde ideaal, de brandende begeerte om te redden wat er te redden viel. Chris wenkte Gerl, die wat achteraf stond. Die stak pink en wijsvinger in de mond en gaf een korte schelle fluit, die opsprong en weer terugviel gelijk de schreeuw van een nachtvogel. Als bij toverslag begon in de sloten en greppels rondom het geritsel van dor blad. Don kere gebukte gedaanten slopen nader. Vijf minuten later lag de plek onder de bomen weer verlaten, wegdoezelend in de nacht, de nachtuiltjes begonnen hun dans door de kruinen, de koele wind voerde de geur mee uit duizenden va riaties van jong groen, berk en beuk. grassen en wilde kruiden, hagedoorn en brem. Zacht zeeg de dauw neer als een web van onzichtbare naaldfijne droppen. Een krekel snerpte zijn ritme in onein digheid. Een late vogel streek geruis loos op de top van een boom neer, wie gelde en zocht met half uitgestrekte vlerken zijn evenwicht; dan vouwde hij de wieken inéén en zat daar als een toonbeeld van vrede en rust. Vanuit het kruispunt der zandwegen liepen de fiets- sporen naar alle richtingen. Voetstappen "en wielsporen werden donker van vocht. Een nachtuil gaf een schreeuw en het leek een verlate echo van Gerts sig naal. Heel in de verte trok een troep Duitsers op nachtoefening. Ze zongen! Wat zouden ze anders doen0 .Hoeveel medewerkers heb ik nu al?' zei Chris tegcnChrist ina, een paar weken later toen ze naar bed gingen na een vergadering op het hoofdkwartier die nogal roezemoezig geweest was door de vele .jongelui, die in eigengebouwde hut ten ondergedoken zaten en die vanuit het hoofdkwartier verzorgd moesten worden. Chris tegen Christina, een paar weken te pyjama en krabde met zijn handen door zijn dik grijs haar, dat er erg wild van ging zitten. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 5