uit de tijd en onbeduidend Hoe heet verloofde van Irene eigenlijk SKODA God werkt nog steeds in wereld-in-groei Vijf troon pretendenten Geen leven mogelijk buiten onze planeet? Tendentieus Maffia-leider gepakt Evolutie Verzoening DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 22 FEBRUARI 1964 IN WERELDNOOD ONSVASTENOFFER giro 5850 Jacqueline dankt koningin en volk voor medeleven DUET NYLONS REGERING WIL OPHELDERING Is hij Fransman of Spanjaard Hertog van Madrid Brand in Chicago Zeven kinderen uit één gezin omgekomen K westie-Panh u\ s God komt dichterbij Gesprekspartner van god f. 4990 In de carlistenoorlog is ook door Nederlanders gevochten. Het wa ren zouavendie van Italië naar Spanje trokken om de carlisten te helpen. Op deze prent ziet men de Nederlandse kolonel Wils op de barricaden. Deze tekening geeft het moment weer, vlak voor hij door de cristinos op wrede wijze om het leven werd gebracht. (Advertentie) HET CARLISME JTET Carlisme is meer in het nieuws geweest dan ooit tevoren in deze eeuw. De groep monarchisten die Don Hugo Carlos de Bourbon Parma op de Spaanse troon wil helpen, leed tot dusverre een kwijnend bestaan. De verloving van hun pretendent met prinses Irene, verschafte deze groep onver wacht veel publiciteit. Maar daarmede is gelijk de vraag aan de orde, wat dat carlisme is en wat het wil. Onze conclusie is, dat het echte carlisme in 1936 is uitgestorven en dat de Bourbon Parma's op zeer twij felachtige gronden dingen naar de Spaanse troon. (Advertentie) ten name van Bisschoppelijke Vastenactie Utrecht KORTING op appretfixeren "an a"° l-l"ding tot 8 maart 1964. We stellen verder voorop, dat het carlisme een onbetekenende groep mo narchisten is. Zo onbelangrijk, dat de nieuwste encyclopedieën er hoogstens vijf tot tien regels aan wijden. Boeken over Spanje maken helemaal niet of nauwelijks melding van het bestaan van carlisten. In alle andere publikaties die de laatste jaren over pretendenten van Spanjes troon zijn verschenen, wordt zo goed als niet over Don Hugo Carlos en zijn carlisten gesproken. Het carlisme is ontstaan in 1833. Fer dinand II van Spanje wijzigde de op- volgingswet, daardoor kon zijn dochter Isabella de Spaanse troon bestijgen. Zijn broer, Don Carlos (Karei V) had in feite recht op die troon. Hij bestreed de aanspraken van Isabella. De aan hangers van Don Carlos noemden zich carlisten. Ze begonnen een hevige strijd tegen de aanhangers van Isabella, die zich cristinos noemden. De rest van de vorige eeuw werd Spanje herhaalde malen geteisterd door carlistenoorlogen. Want ook de nakome lingen van Don Carlos bleven voor de rechten van hun tak der Bourbons strij den. Deze oorlogen waren bijzonder wreed. Aan beide zijden werden in Gods Naam of in naam van de katholieke kerk slachtingen verricht, die meer dan barbaars waren. We benadrukken hier dat dit aan beide zijden zo was. Dat doen we, omdat de Utrechtse hoogle raar in de geschiedenis, prof. Prins on langs voor de televisie opmerkte dat vooral het carlisme tijdens de carlis tenoorlogen zoveel wreedheden had be gaan, dat dit voor hem eigenlijk al vol doende was om Irene en haar gemaal maar rustigjes in het buitenland te la ten wonen. Een hoogleraar in de ge schiedenis moet op de eerste plaats de objectiviteit betrachten. En prof. Prins kon weten dat in die Spaanse oorlog de aanhangers van Isabella even driest waren in hun optreden. Tijdschriften uit die jaren, met teke ningen en verslagen over deze oorlo gen, bewijzen ons dat. Een tweede argument tegen de be wering van prof. Prins 's, dat in het jaar 1868 Isabella niet door carlisten, maai door haar eigen vroegere aan hang uit het land werd verdreven. Dit om de bloedige wijze waarop zij her haalde malen opstanden liet neerslaan en om de talrijke terechtstellingen van kennelijk onschuldige eenvoudige platte landers. Professor George Gaylord, bioloog aan de Harvard universiteit, heeft beweerd, dat het zeer onwaarschijnlijk is, dat er enige vorm van leven bestaat in de rest van het heelal, zelfs niet in ons zonne stelsel. Daarom lijkt volgens hem het ruimte programma van de Amerikaanse regering meer op een wilde uitgave van geld dan op een nuchter wetenschappelijk project. Zijn uitlatingen, die in het weekblad „Science" gepubliceerd zijn, voeren naar de conclusie dat er in ons zonnestelsel zo goed als zeker geen menselijk leven is en dat er misschien met uitzonde ring van Mars zelfs geen lagere vor men van leven zijn. Volgens professor Gaylord zijn er mis schien levensvormen op andere planetaire stelsels, maar zelfs als deze er zouden zijn, is het nog onwaarschijnlijk, dat men hun bestaan kan bewijzen. In een publikatie in Het Vrije Volk lazen we, dat de fanatiekeling Don Car los, de stichter der carlistische bewe ging, de stamvader is van het huis Bourbon Parma. En in één vloed komt daar dan achteraan, dat de carlisten onvoorstelbaar wreed waren, uiterst reactionnair en fanatiek streden tegen alle nieuwlichterij, ook het gehate pro testantisme. Hier krijgt dus het huis Bourbon Parma, het een en ander toe gemeten. Maar Don Carlos V is niet Franco moet kiezen tussen twee troonpretendenten. Don Juan Car los, kleinzoon van Spanje's laatste koning, of Don Hugo Carlos, ver loofde van prinses Irene. Irene koos Don Hugo Carlos. Maar in mei 1962 was ze bruidsmeisje bij het huwelijk van Don Juan Carlos de tegenstander van haar ver loofde. Op de foto ziet men de prinses bij de rechtse groep bruids meisjes op de tweede plaats van rechts. eens de stamvader van het huis Bour bon Parma. De stamvader van Bour bon Parma is Don Philips van Bour bon Parma (1748-1765). Don Carlos V is een broer van Fer dinand II van Spanje. En Ferdinand II stamt uit het huis Bourbon-Napels, zij tak van Bourbon-Anjou. Dan is Don Carlos van hetzelfde huis. De aanspra ken van de verloofde van Irene op de Spaanse troon zijn juist daarom zo zwak, omdat hij helemaal niet afstamt van de tak der carlisten. We gaan nu niet verder op de di verse onjuiste beweringen in. Ons in teresseert nu alleen nog maar de vraag hoe het carlisme denkt over de staats- nrichting en over het voor ons nu zo tere punt: de verdraagzaamheid jegens andersdenkenden, zowel in politiek als in religieus opzicht. Het eerste optreden der carlisten was niet gelukkig. Het programma, dat, de inderdaad fanatieke, Don Carlos rond de jaren 1840 bekend maakte loog er niet om. Eerste programmapunt was de wederinvoering der inquisitie. Don Carlos wilde terug naar het absolute koningschap. Voor partijen was er in zijn gedachtenwereld geen plaats. Span je moest een streng katholiek land wor den. Geen enkele andere opvatting werd geduld en moest zelfs met geweld be streden worden. De nieuwe politieke ideeën in naam van het liberalisme in Spanje ingevoerd, werden door Don Carlos veroordeeld. Hij wilde zonder meer terug naar de middeleeuwse staats-idee. Zelfs de industrialisatie werd door hem als een vloek van de moderne tijd gezien. Gelukkig voor Spanje, heeft deze Don Carlos de kans niet gekregen zijn ideeën te verwezenlijken. Het is jammer dat in die carlisten oorlogen zoveel katholieke Nederlan ders als zouaven aan de zijde van de ze fanaticus hebben getreden. De voor naamste was de Rotterdammer kolonel Wils. Hij was een persoonlijke vriend van Don Alphonso, zoon van Don Car los. Kolonel Wils verloor er het leven bij. Katholiek Nederland durfde hem nog ,,de held van Igualade" te noemen. Een tekenaar van de Hollandsche Illustratie maakte in 1867 boven staande tekening van een carlisten- oproer in Madrid. H. M. de Koningin heeft dezer dagen een brief van mevrouw Jacqueline Ken nedy ontvangen, waarvan de tekst als volgt luidt: „Staat u mij toe u nogmaals dank te zeggen, dat u uw man, prins Bernhard en prinses Beatrix en de mi nister van Buitenlandse Zaken, mr. Luns, hebt afgevaardigd om mij woorden van troost over te brengen Het feit, dat u persoonlijk de herden kingsdienst in Den Haag hebt bijge woond, en dat u hofrouw van een week hebt laten afkondigen, heeft mij bijzon der diep getroffen. Wetend, hoe dicht u bij het Nederland se volk staat, meen ik u te mogen vra gen mijn dank over te brengen aan de duizenden vriendelijke Nederlanders voor de spontane uitingen van hun sympathie en hun vriendschap in persoonlijke brieven in de pers, en in de vorm van kerkdiensten en herdenkingsbijeenkom sten. Vooral het geven van mijn man's naam aan straten, scholen en organisa ties heeft mij veel goed gedaan, evenais de warm lovende hulde van de beide kamers der Staten-Generaal aan de na gedachtenis van mijn man". De ouderdom van onze planeet, de aarde, wordt geschat op 5 a 7 miljoen jaren. Voor de berekening hiervan en de uitleg verlaten we ons op de gissingen van hen, die zich beroepshalve hiermede bezig houden. Plantaardig leven moet reeds 2700 miljoen jaren oud zijn, terwijl men het oudste dierlijk le ven een ouderdom van 700 miljoen jaren geeft. Plantaardig en dierlijk leven kon op onze aarde pas aan wezig zijn, nadat de gasvormige en vuur-toestand van onze planeet voorbij en het afkoelingsproces al ver gevorderd was. Voor onze uiteenzetting behoeven wij hierop niet verder in te gaan. De bo venstaande gegevens zijn weliswaar gis singen wat de tijdsduur betreft, maar zij geven ons zekerheid over de ontwikke ling van de aarde en het leven We heb ben hier te De politie op Sicilië heeft weer een voortvluchtig leider van het geheime Siciliaanse genootschap Mafia, de 57- jarige Giuseppe Fiore, gearresteerd. (Advertentie) hier te doen met een beweeglijk- zichontwikkelend, evolutionistisch we reldbeeld. Het moderne we reldbeeld, dat de wetenschap ons voorhoudt, staat lijnrecht tegenover 't in de bijbel vast staande wereldbeeld. Daarin maakt God de wereld, zoals de schrijver van het boek Genesis over de schepping die toen kende. Hij spreekt over aller lei bomen en planten, over dieren in allerlei verschei denheid op het land, in de zee en in de lucht. God heeft eerst de wereld kant en klaar gemaakt en dan komt de mens. Deze bijbelse voorstelling van de schep ping is eigenlijk met zichzelf in tegen spraak. God maakt de wereld, zoals een mens iets maakt. In de bijbel openbaart God zich als schepper van hemel en aarde, echter met dien verstande dat het scheppings werk na de beroemde zes dagen af is. God heeft zijn kunstwerk afgele verd,' hij zag dat het goed was, Hij geeft het aan de mens om heerschappij erover te voeren. Met deze voorstelling krijgen we de indruk dat God op afstand zich nog slechts met de wereld bezighoudt. Wat Hij doet is leiden, om de wereld met zijn bewoners daar te brengen, waar hij haar hebben wil. In het evolutionistische wereldbeeld is alles nog in wording. God is nog niet klaar met de wereld. Hij is er nog in doende Zijn werk strekt zich uit over miljarden jaren. We kunnen niet eens gissen hoe lang God nog in de wereld werkzaam zal zijn. Zijn scheppingsdaad, waaraan de schrijver in de bijbel na zes dagen een einde maakt, is nog volop in gang. Hier valt de tegenspraak weg. God staat nu niet meer tegenover Zijn afgeleverd kunstwerk, zoals in de bijbel, maar de hele wereld is nog in ontwik keling, dank zij de altijd voortdurende werkzaamheid van de schepper. Dit mag ons niet verleiden om God met de wereld te vereenzelvigen. Dit heeft het zogenaamde Pantheïsme ge daan, dat geen wezenlijk onderscheid maakt tussen God en de wereld. Dit wijs gerig stelsel heeft plaats moeten ma ken voor het „panentheïsme", dat wel een onderscheid ziet tussen God en de wereld en God aanschouwt als het be wustzijn, de ziel van het heelal. Eén van onze geloofswaarheden zegt dat God de schepper is van hemel en aarde In het evolutionistische wereld beeld wordt dit niet ontkend, integen deel. God is nog steeds scheppend. Zijn goddelijke dynamiek is nog steeds werk zaam. In de geschiedenis van wereld en leven kunnen wij God volgen. Daarom is het zo hard nodig dat de wetenschap over God nauw aansluit bij de weten schappen over oudheid, kosmos en leven. 1.85/1.98/2.95 met GRATIS spaarzegels van I5en 25 ct In april 1872 dient Karei VII, klein zoon van een broer van Karei V zich aan. Hij roept de carlisten op tot de derde carlistenoorlog. Daarbij gaf hij de volgende proclamatie uit: „Spanjaarden.. Ik ken w grieven en heb uwe klachten vernomen. Van alle zijden hebt gij mij geroepen. Ik ben gekomen en roep op mijn beurt u al len op, zonder onderscheid van partijen. De heilige godsdienst onzer vade ren wordt vervolgd, de goeden worden onderdrukt, zedeloosheid wordt geëerd, openbare gelden worden verkwist, het vertrouwen is verdwenen, het eigendom verdwijnt en de nijverheid kwijnt weg.. Ik ben besloten uw land te redden, dat ten ondergang wordt gebracht en met uw medewerking een rechtvaardi ge regering te vestigen, de roemrijke voortijd waardig en in overeenstem ming met de vooruitgang van onze eeuw." Karei VI belooft tenslotte vrede, ge rechtigheid en ware vrijheid. Er is in deze woorden een evoltie merkbaar. Wel een streng beroep op de katholieke godsdienst en een drei gende ondertoon aan het adres der niet-katholieken. Maar anderzijds vin den we hier voor het eerst in de car- listengroep een goed woord voor de vooruitgang der vorige eeuw. Karei VI was dan ook heel wat vooruitstreven der dan Karei V en veel milder. Toch verloor ook hij zijn carlistenoorlog, die even als de vorige aan beide zijde bij zonder wreed was. Een klein bij zonderheid je nog: de echtgenote van Karei VI was een doch ter van de hertog van Bourbon Par ma. Rond de eeuwwisseling komen we dan het derde bekende programma der carlisten tegen. De zoon van Karei VII, Jaime, heeft nu de leiding. In die tijd werden de carlisten ook wel Jaimisten genoemd. Hun programma is echter nog steeds sterk op de middeleeuwen afgestemd. Op de eerste plaats prijkt nog de in voering der inquisitie. Ook het absolu te koningschap en de privileges voor de adel. Maar toch wordt weer meer be grip getoond voor de technische voor uitgang. Het carlisme is rond deze tijd echter al zover in betekenis achteruit gegaan, dat de nieuwe pretendenten niet eens meer een oorlog aandurven. Wel for ceren ze nu en dan opstandjer in Span je, maar Alphonsus XIII zit zo stevig in het zadel, dat hij geen moeite heeft die te onderdrukken. Bovendien is de leider der carlisten, Jaime de Bourbon een bijzonder gematigd persoon. Hij heeft zelfs een hekel aan die voortdu rende bloedige worsteling en hij ver zoent zich met Alphonsus XIII. De broer van Jaime Alphonsus is het daar niet mee eens. Hij neemt nu de leiding van de carlisten op zich. In de jaren dertig roept hij zijn aan hang op mee te strijden aan de zijde van Franco tegen de communisten. Zijn speciaal getrainde garde carlisten (her kenbaar aan de rode baret) halen suc ces op succes. Ze worden ook wel re- quetes genoemd. Toen de burgeroorlog door Franco was gewonnen, werd de Falange de heersende partij, maar de carlisten werden er in opgenomen. De Falange is een zuiver fascistische par tij. De carlisten daarentegen zijn con servatief. Logisch dat het tussen beide groepen, ondanks de „fusie" niet altijd botert. Die fusie was een handige zet van Franco. Als hoofd der Falange had hij nu ook min of meer de controle op dè carlisten. Van die zijde had hij dus geen gevaar meer te duchten. De Falange zelf neigt duidelijk naar een monarchie met de kleinzoon van Spanje's laatste koning op de troon. De aanhangers van deze pretendent maken het Franco daar om ook niet lastig. Op deze wijze werd het mogelijk dat Franco zijn land zolang rustig kon hou den. (Van onze Haagse redaktie) Op het ministerie van Justitie wordt op het ogenblik de doopceel van prins Carlos de Bourbon-Parma gelicht. Met name wordt onderzocht welke nationa liteitten) de prins heeft en hoe nu precies de voornamen var. de prins luiden. Op beide punten bestaan on duidelijkheden. De regering wenst ze volkomen opgehelderd te zien in ver band met het huwelijk van de prins met prinses Irene. Aangenomen kan worden, dat met een beslissing over de datum en plaats van de huwelijks voltrekking gewacht zal worden tot het onderzoek op justitie is voltooid. Nagegaan wordt - via Buitenlandse Za ken - hoe de prins bij zijn geboorte in de burgerlijke stand en in het doop register is ingeschreven. Daarbij gaat het vooral om de vraag of de prins bij zijn geboorte reeds de naam Car los heeft gekregen. Volgens de Car listische beweging zou dat wel het ge val zijn. Bij het eerste officiële be zoek van de familie de Bourbon-Parma zijn op Schiphol afdrukken van een Frans geboortebewijs van de prins aan de pers uitgereikt, waarop inder daad de naam Carlos voorkomt. Anti-Carlisten in Spanje beweren even wel, dat de naam Carlos later - om politieke redenen - zou zijn aangeno men. Men wijst er op, dat de roepnaam van de prins in zijn eigen familie aanvankelijk Hugo (Huegues) is ge weest. Pas toen serieus aan de Spaan se troon werd gedacht zou de naam Carlos zijn aangenomen. Het Madrileense avondblad „Madrid" heeft een kort commentaar geleverd op de bekvechterij over de juiste naam van prinses Irenes verloofde. Het blad schreef: .,Wij begrijpen die storm in een glas water over Hugo of Car los voor een zeker personage van ko ninklijke bloede niet. En zonder er dieper op in te gaari, menen wij te kunnen zeggen, dat het de Spaanse natie als geheel wel bijzonder weinig kan schelen ook." Twijfels bestaan er ook over de vraag welke nationaliteiten de prins nu pre cies heeft. Volgens officiële medede lingen aan de Franse regering zou prins Carlos beschouwd moeten wor den als een Franse prins. Hij zou vol gens Parijs alleen de Franse nationa liteit bezitten. De prins zelf zegt ech ter, dat hij behalve de Franse ook de Spaanse nationaliteit bezit. Dubbele nationaliteiten komen meer voor. Ook O Bij een brand in Chicago zijn gisteren zeven kinderen onder de 12 jaar uit één gezin omgekomen. Hun ouders werden ernstig gewond. Hét oudste kind van het gezin, een 13-jarige jongen, sprong boven uit een raam en bracht het er levend af. in dit geval is een dubbele nationali teit niet uitgesloten. Van Madrid uit zou dan echter ook de Spaanse natio naliteit van de prins erkend moeten worden. Dit schijnt nog niet gebeurd te zijn. In Spaanse regeringskringen zou ten aanzien van deze kwestie evenveel twijfel bestaan als ten aanzien van de rechtsgeldigheid van de titel van her tog van Madrid, die de prins sinds kort voert. Het onderzoek, dat op justitie tiwi: gaande is, vereist grote tact. De ondui delijkheden, waarvoor de regering zich geplaatst ziet, komen voort uit politie ke tegenstellingen in Spanje zelf. De regering kan hierin geen partij kiezen. Zij kan moeilijk toegeven aan de ver langens van de Carlisten, doch dient zich te laten leiden doo de eisen, die wet en waardigheid stellen bij het hu welijk van een telg uit het Huis van Oranje. Intussen wordt op Buitenlandse Zaken met klem het bericht in de Telegraaf van gisteren ontkend als zouden Ne derlandse ambassadeurs in het buiten land geprotesteerd hebben tegen de scherpe kritiek, die minister-president Marijnen in het openbaar op de Ne derlandse ambassadeur in Madrid, jhr. van Panhuys, heeft geuit. Volgens het bericht zou dit protest er toe geleid hebben, dat de regering jhr. van Pan huys ondanks sterke aandrang uit het parlement niet uit Madrid zou hebben „teruggeroepen". Deze voorstelling van zaken berust nergens op, „ver klaarde een woordvoerder van Buiten landse Zaken. In politieke kringen neemt men aan, dat de regering jhr. van Panhuys tot zijn pensioengerechtigde leeftijd (volgend jaar) in Madrid laat zitten, omdat terug roeping op dit moment in Spanje zelf niet goed zou worden begrepen. Jhr. van Panhuys heeft zich in de veel be sproken interviewkwestie van prinses Irene meer gedragen als hare majes- teits ambassadeur dan als ambassadeur van hare majesteits regering. Een te rugroeping zou vermoedens kunnen wek ken over een constitutioneel conflict. De regering acht dit niet gewenst. In deze gedachtengang is God niet meer het begin en beginsel, dat wy met allerlei redeneringen ergens in het oerbegin kunnen aanwijzen, maar hij is in de kosmos, inclusief in de mens, aanwezig en werkzaam. Hij openbaart zich zowel in de loop van miljoenen en miljarden jaren als in elke verandering of ontkiemen van leven, dat wij persoonlijk kunnen waar nemen. God geeft zich te kennen in de wereld en vooral in de mens. De stelling, dat de natuurwetenschap pen God uit het heelal verdrijven, gaat niet meer op, wanneer we de natuur wetenschappen zelf betrekken bij het ge loof in de schepper. In de bijbel (Wijs heid 13-1) wordt God het „zijnde" ge noemd. Het wezen van God is „te zijn" zegt ons de filosofie en hiermee wordt niet bedoeld het statische ,,er zijn" maar een bestaan dat in wezen „activiteit" is. De bijbel zelf zit vol van een gedachte aan een „levende God", die telkens weer dan hier, dan daar verschijnt. Theo logie en filosofie willen het bestaan van God bewijzen en hebben daarvoor, strak redenerend, hun toevlucht gezocht tot het causaliteits- of oorzakelijkheidsbegin sel. We wijzen op God in de verte, aan het oerbegin. Eenmaal de stoot aan de schepping gegeven, staat Hij er nu bui ten. Met dergelijke Godsbewijzen, die voorzeker hun verdiensten hebben, is de wereld zelf tot een gebied verklaard alleen toegankelijk voor de exacte we tenschappen. Hierin is God „afwezig". De bijbel in ieder geval mogen wij niet de schuld geven van deze boedel scheiding, die plaatsgevonden heeft tus sen geloof en wetenschap. Wij behoeven maar enkele psalmen te lezen, het boek der Wijsheid en Spreuken" maar open te slaan om te zien hoe Gods volk Jah weh om zich heen voelde als een levende werkende en scheppende God. Nu wij het verhaal over de schepping in de bij bel hebben laten vallen en wereld en mens in wording zien, dringt God, indien we gelovig willen zijn, zich ook aan ons op in de wetenschappen. We behoeven niet meer het wetenschappelijk boek dicht te slaan om de bijbel ter hand te nemen of omgekeerd. De bijbel steunt ons diepste wetenschappelijk zoeken. God zou materie zijn, een doelloos blind werkend principe, als Zijn activi teit het niet verder gebracht zou hebben dan tot stoffelijke uitbreiding. Doch uit de evolutie is een wezen gegroeid dat zich bewust werd en in dit bewustzijn de hele schepping en de schepper om vat. De bijbel zegt het ons kinderlijk eenvoudig in het eerste hoofdstuk: „Toen vormde Jahweh, God, de mens uit klei aarde en blies levensadem in zijn neus... en God schiep de mens als zijn beeld, als het beeld van God schiep hij hem". De wetenschap tracht ons te verklaren hoe de mens uit stof geworden is tot wat hij nu is. (Over de menswording of hominisatie zullen wij het hebben in een volgend artikel). Wat ons hier voor al bezighoudt is, hoé God werkzaam in de kosmos, een wezen geschapen heeft, dat tot de ontdekking van een schepper kan komen. In de mens verbeeldt God zichzelf. De hele kosmische ontwikkeling, waarvan de bijbelschrijver nog geen idee kon hebben, is nodig geweest om de mens voort te brengen. Gods daadkracht is langs velerlei stoffelijke ontwikkelin gen doorgebroken in de mens. Teilhard de Chardin noemt dit de doorbraak van het bewustzijn in de wereld, het berei ken van de noösfeer, de wereld van de Geest. Daarmede heeft God een wezen bereikt, dat hem erkennen kan. De bij bel laat ons hier beslist niet in de steek. Jahweh ontwerpt voor de mens die hij gaat scheppen een paradijslijke wereld en hij spreekt met de mens. Dit is een bijbels visionair beeld. In geloof en we tenschap roepen wij om God, spreken met God. Met het ontstaan van de mens is een tweegesprek op gang gekomen tussen God en de mens, tussen schepper en Zijn schepsel. De scheppingsdaad van God, omvattend miljarden jaren, heeft een gesprekspartner voortgebracht. Elk zoeken van de mens in godsdiensten of wetenschappen naar zijn eigen oorsprong is het zoeken van de schepper in de schepping. Drs. A Wouters Sm. (Advertentie) een veilige keuze geheel compleet H. ENGLEBERT N.V. - VOORSCHOTEN - TEL. (01717-2010) DEALERS: Fa. A. A. v d ZWAARD, Koninginnestraat 63, Breda, tel. 36084 Garage LIGTVOET ZN., Bredaseweg 23, Oosterhout, tel. 3880 Garage I. J ADRIAANSEN, Oude Stad 16, Oostburg, tel. 2679 a. u j'-t' m 'VL Antwerpsestraat 373, Bergen op Zoom, tel. 4775 1 WANDEL, Zuidstraat 10, Nieuwerkerk tel 482 ^AKlïISr. Automobielbedrijf, Bredaseweg 36, Etten, tel. 2254 KANTERS Automobielbedrijf, Markt 26-28, Standdaarbuiten lel. 2)45 Garage C M. G. CAPPENDIJK, Axelsestraat 174, Terneuzen tel 2030

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 11