Twee cineasten legden
carnaval vast
De verdwenen
Da Vinei
LUC YAN GENT EN JOOST THOLENS
Programma's radio en t.v.
Haliplus
Haliplus J
Cruys Voorberghs
stem in radiospel
Terugblik
Uw vitaminenschild
w
Gitarist Kessel
Jasz-scene
m
Eigen impressie
Parels der muziek
A.V.R.O.
herdenkt
Michel
angelo
Kijk naar
OPHOUDEN
AEG
Rad
Schaduw van
revolverman
AEGPERFECT'-
Televisie
AEG'"""""
Martin Mons
Uit opa's krant
tenvfeuilleton
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 13 FEBRUARI 1964
f gNpïffó!
jr
Twee filmploegen kregen vorig jaar van de KRO-televisie een
misschien wat ongewoon klinkende opdracht. Zij zouden allebei een
impressie maken van het tot op de Waddeneilanden vermaarde car
navalsfeest in Maastricht, maar er was een maar bij. Luc van
Gent, wiens wieg in Oeteldonk stond, zou dit feest der zotten op de
film vastleggen, maar dan gezien vanuit het standpunt van de ras
echte zuiderling, terwijl Joost Tholens een zuivere „Ollander", ge
boren en getogen in Neerlands hoofdstad, de doldrieste feestvier
ders zou observeren met „nuchter maar conciliant oog
tegen griep,
vermoeidheid, slapte,
nervositeit, verkoudheid.
Neem nu elke dag zo'n kleine capsule Haliplus
die bovendien zo makkelijk is in te nemen.
U komt dan gezond de winter door!
4%
MULTlVlTAMtNEN
VOOR HET HELE GEZIN
flacon w
100 capsules 3 80
50 capsules f 2 25
LUC VAN GENT
In het KRO-radioprogramma van zon
dag 16 februari kan men de vorig
jaar overleden acteur Cruys Voorbergh
horen in een sprookje van Hans Chris
tian Andersen. Het is een opname, die
de KRO begin 1963 maakte.
r\e wind is de verteller, die ons ver
haalt van de burchtheer Waldemar
Daa, diens vrouw en drie dochters, Ide
Johanna en Anna Dorothea. Dit gezin
zou nog lang en gelukkig geleefd heb
ben, als de moeder niet gestorven was
en de vader daardoor vreemde plannen
was gaan ontwerpen en uitvoeren. Deze
plannen werden de ondergang van de
eens zo trotse bracht en zijn bewoners.
In grote rijkdom geboren, vervielen zij
in de diepste armoede.
Het was de unnd, die ieder jaar kwam
aanstormen om een kijkje te
nemen bij de bewoners van de burcht.
Voor zijn ogen speelden zich de ge
beurtenissen af waarin hij ook zelf een
belangrijk aandeel had.
Qruys Voorbergh leent zijn stem aan
de wind en wordt in dit sprookje
terzijde gestaan door mevrouw J.
Rooyaards-Sandberg, Jeanne Verstrae-
te en Lydia van der Veen. De regie
heeft Frans Evers.
lil het gevarieerd muziekprogramma
van de AVRO Parels der muziek in
mozaiek" wordt de luisteraar van
morgen van 11.15 tot 12.00 uur over
eenkomstig de titel weer een veel
kleurige verscheidenheid geboden van
korte muziekstukjes van binnen- en
buitenlandse componisten. Tot de
..parels", die ditmaal worden uitge
zonden, behoort Souvenir" van de
Nederlandse componist, tevens fluitist
bij het Radio Filharmonisch Orkest,
Adriaan Bonsel, dat eertijds in eerste
uitvoering voor de AVRO-microfoon
werd gebracht.
Luc van Gent, eigenlijk een regisseur
van tv-spelen en geen filmer, zou zich
„ongezien" met cineast Réné van Nie
in de leut storten. Dit werken met „ver
borgen camera" een modeverschijnsel
van de laatste jaren impliceerde dat
ze een goede vermomming zouden zoe
ken. Bij de decorafdeling werd een le
vensgrote Castro-kop vervardigd Cu
ba was toen nog erg actueel waarin
liet bovenlichaam van Réné van Nie
met camera, schuil zou gaan.
Zijn zitvlees werd in een invaliden
wagentje gezet, om de verborgen filmer
van de ene plaats naar de andere te kun
nen rijden. Luc van Gen!, verkleed als
Kennedy, duwde het wagentje voort en
geluidstechnicus Piet Koolbergen liep
als Kroestjev vermomd met een micro
foon op zak naast de „roverhoofdman".
Op het wagentje stond in onvervalst
Limburgs „Us groetste surgenkeintj"
Drie dagen lang hebben zij zich in het
feestgewoel gestort. Tientallen meters
film werden volgeschoten. Slechts wei
nigen. zagen de camera. De kleintjes
deinsden van schrik achteruit als die af
schuwelijk grote Castro-kop opeens naar
hen toe kwam rijden. Maar er waren
een paar lepe jongens, die het spelletje
doorhadden. Toen ze de filmer in de
open mond van de Cubaanse leider ont
dekten spoten zij hun waterpistool daar
in leeg. En cameraman Van Nie moest
in de propvolle stad een plekje zoeken
om zijn lenzen te reinigen,
Joost Tholen ging geheel anders te
werk. Hij is gewend de camera te
hanteren en onlangs maakte hij voor
een overheidsinstelling nog een knap
pe kleurenfilm in Australië. Hij
werkte tezamen met cineast Gerard
van Zalingen. Zij stelden zich met
enorme telelenzen en verrekijkers op
tevoren uitgezochte plekjes op. Zo
trokken zij in korte close-ups, de
dansende en feestvierende massa naar
zich toe. De camera stond open en
bloot op statief en stevige spots zorg
den voor het nodige licht.
Stortte Luc van Gent zich zoveel mo
gelijk in het feestgewoel, Joost Tholens,
wachtte geduldig zijn kansen af. Later
bij de montage van zijn werkstuk kon
hij dan ook de meeste shots gebruiken.
Hij vond het een fijne opdracht, maar
was als goed filmer nog lang niet tevre
den over zijn impressie. „Je moet er als
het ware naar toe groeien", zei hij. „Ik
heb veel vrienden gemaakt in Maas
tricht, maar hoe vreemd het ook klinkt,
het waren bijna allemaal Noordelingen!
waarmee ik carnaval heb gevierd.'
Het slot van beide impressies vormt
een goede tegenstelling. Luc van Gent
eindigt zqn werkstuk met een visie op
„The day after the night before" en
Joost Tholens verschalkte een kind, dat
met een askruisje naar huis keert, ter
wijl in de kerk de priester bidt: „Stof
zÜt gij en tot stof zult gij wederkeren".
Aan het slot van deze „nabeschou
wing" zouden wij nog graag een kriti
sche opmerking willen maken. Het leek
ons een weinig gelukkige greep van de
KRO-televisie, om beide filmpjes maan
dagavond uit te zenden, toen iedere Zui
derling met volle teugen profiteerde van
de geneugten van het carnaval. Met een
beetje meer coördinatie en overleg met
een ander omroepvereniging had de
vertoning beslist naar gisteravond kun
nen worden verplaatst.
Op zaterdag 15 februari zendt de AVRO
televisie van 15.00 tot 15.30 uur een
nieuwe aflevering uit van de serie
„Jazz Scene U.S.A.". Ditmaal is de
bekende gitarist Barney Kessel aan de
beurt in een programma, dat wordt
gepresenteerd door Oscar Brwn jr.
Barney Kessel, die op 17 oktober vijf
en dertig jaar is geworden, was aan
vankelijk krantenverkoper alvorens op
veertienjarige leeftijd in een orkest
te debuteren. Arrangeren en compo
neren is hij op advies van de ver
maarde gitarist Charley Christian gaan
doen. In de Amerikaanse showbusiness
heeft Barney Kessel reeds grote suc
cessen geoogst. Hij treedt onder meer
te Hollywood regelmatig in films en
voor de camera's op.
In de volgende uitzending van „Jazz
Scene U.S.A." op zaterdag 14 maart,
hoort en ziet men Mark Murphy.
Do NCRV zendt op Hilversum I (402
m» om 19.50 uur het programma „Wij
poetsen de plaat" uit. Vervolgens is er
om 20.10 uur het seriehoorspel „De
jeugd op eigen wieken". Daarna kunt
u om 20.40 uur luisteren naar het fami
lieprogramma „Samen uit - samen
thuis". Tom Peelen speelt om 22 uur
moderne Nederlandse orgelmuziek
de Nicolaikerk te Utrecht. Vervolgens
is er om 23 uur de rubriek „Platen
nieuws" en om 23.30 uur de serie „No
belprijswinnaars in vertaling".
De AVRO opent op Hilversum II (298
mi het avondprogramma om 20.05 uur
met muziek van het Variété-orkest van
de BRT. Daarna is er om 20.25 uur de
rubriek „Gehoord, gezien en gelezen".
De komische opera „Ero, de schelm"
van Jakov Gotovac zal om 20.55 uur
ten gehore worden gebracht. Om 22.40
uur is het radiojournaal en om 23.05 uur
een vervolg van de opera-uitvoering.
Tenslotte spelen om 23.45 uur Hubert
Clavecin en zijn orkest.
De mogelijkheid bestaat dat vanmid
dag om half vier de voetbalwedstrijd
FC Milan-Real Madrid om de Europa
Cup wordt uitgezonden. In dat geval
komt er een wijziging in het vrouwen
programma van de VARA dat om 15
uur zou beginnen. De NTS kon ons bij
het schrijven van deze regelen nog geen
nadere opheldering geven.
Het avondprogramma van de VARA
wordt om half acht geopend met een
forumdiscussie over de vraag „Worden
vrijgezellen achtergesteld?". Na het
journaal volgt om 20.20 uur de rubriek
..Achter het nieuws" en om 20.45 uur
het programma „Uit". De hoofdschotel
vormt om 21.10 uur de opvoering van
het spannende tv-spel „De schaduw van
een revolverman". Tenslotte is er om
22.35 uur het laatste nieuws van het
NTS-journaal.
((Advertentie)
En nu moeten we er maar mee
ophouden, vindt U ook niet? Met
kritiek leveren op de R.V.D., be
doel ik. Goed, het is een tikje in de
war gelopen en daarover heeft men
in het buitenland nogal moeiijk ge
daan. Wij Nederlanders kunnen in
dat opzicht wel wat meer hebben;
wij vinden het niet zo gauw gek, als
het tenminste ons zelf betreft. In
Engeland moesten ze er zo nodig
vrolijk over doen: een radio-omroe
per, die zojuist een mededeling van
onze R.V.D. geciteerd had, zei laco-
niekerig: „ik weet echt niet of het
i wel waar is, luisteraars",
f Nu, dat wisten wij ook niet. maar
tenslotte hoeft een Engelsman niet
de draók te steken met onze R.V.D.
Daar zijn we zelf mans genoeg voor.
Doch nu houden we daarmee op.
Voor mij heeft de Rijksvoorlich
tingsdienst alles weer goed gemaakt.
Op de dag van het bezoek aan Den
Haag kwam er 's morgens vroeg al
een lijvig communiqué van de
R.V.D. op de telex. Kijk, dacht ik,
verrukt lezend, nu zegt iedereen wel
dat de voorlichters niet voorlichten,
dat ze alleen maar „geen commen
taar" en „we weten het niet" kun-
tingsdienst alles weer goedgemaakt,
eens wat meedelen het een kwartier
later weer paniekerig herroepen
wordt, maar men overdrijft zo gauw.
Want ik had het bewijs in mijn han
den: een uitvoerige mededeling, vol
feiten ivaaraan door niemand viel
te tornen. Het communiqué behels
de: de route waarlangs het verloof
de prinselijk paar en hun ouders
door Den Haag zouden rijden.
Nu zult u misschien wantrouwend
denkenjawel, een paar straten mis
schien. Neen, alle straten werden
vermeld. Waar de hoge gasten links
af zouden gaan en waar rechts, dat
stond er allemaal in. Van begin tot
eind was het traject erin beschre
ven. Zonder tekorten, zonder enige
terughouding.
Dat, zo dacht ik, weer vervuld
van de oude trots om onze R.V.D.,
dat is nu voorlichting!
PRAET-MAECKER
MAROLLEPUT
Onze correspondent te Marolleput
f meldt ons, dat daar ter plaatse de
eerste verkeerslichtinstallatie is ge
plaatst. De plaatselijke weggebruikers,
zo meldt onze man, weigerden aan
vankelijk om door te rijden als het
licht op groen stond. Toen de politie
aan de Marolleputters vroeg waarom
zij bij groen licht niet doorreden, zei
den zij: „We staan te wachten tot het
nog groener wordt
1 2 3
WATERDICHTE
BADKAMERKACHEL
f 43.50
10
Donderdag 13 februari
HILVERSUM I 402 M
VPRO: 12.15 Leven op het land, ge
sprek. 12.30 Mededelingen t. b. v. land
en tuinbouw. 12.33 Deze week. praatjes
en berichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Klas
sieke en moderne kamermuziek. 13 45
Voor de vrouw. NCRV: 14.15 Lichte or
kestmuziek (gr.). 14.30 Dayuma, hoor
spel. 15.10 Moderne orkestmuziek (gr.).
16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Moderne
kamermuziek. 17.00 Voor de jeugd. 17.25
Gramofoonmuziek. 17.30 Schoolzang.
17.45 Koorzang. 18.05 Lichte orkestmuz.
(gr.). 18.15 Sportrubriek. 18.30 Licht in
strumentaal kwartet. 18.50 Sociaal pers
pectief, lezing. 19.00 Nieuws en weer-
praatje. 19.10 Op de man af, praatje.
19.15 Klassieke grammofoonmuziek.
19.30 Radiokrant. 19.50 Lichte grammo
foonmuziek. 20.10 De jeugd op eigen
wieken (29). hoorspel. 20.40 Samen uit-
samen thuis, gevarieerd programma.
22.00 Kerkorgelconcert: moderne muz.
22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking.
22 =5 Boekbespreking. 23.00 Platennieuws
23.30 Nobelprijswinnaars in vertaling,
lezing. 23.55-24.00 Nieuws.
A Trnn ,P5iVERSüM 11 M
AVRO: 12.00 Licht orkest; 12.30 Meded.
t.b.v land- en tuinbouw. 12.33 Metropole
orkest. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen
eventueel actueel of grammofoonmuz
13.25 Beursberichten. 13.30 Dansorkest
met zangsolisten. 14.00 Sopraan en kerk
orgel: klassieke en moderne
14.30 Dieren in en
muziek,
rondom het huis, pro
gramma over huisdieren. 15.15 Licht in
strumentaal trio. 15.30 Altviool en piano:
moderne muziek. 16.00 Van vier tot vijf,
een radioprogramma in een Notedop.
17.00 Voor de jeugd. 17.55 De gesproken
brief. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel ac
tueel. 18.20 Uitzending van de Christe-
lijk-Historische Unie: Politoeren. Nieuws
en commentaar van de Christelijk-His
torische Unie. 18.30 Licht orkest met
zangsoliste. 19.00 Voor de kleuters. 19.05
Sportparade. 19.30 Voor de jeugd. 20.00
Nieuws. 20.05 Brussel-Hilversum: BRT-
Variété-orkest en solist (uitwisselings
programma). 20.25 Gehoord, gezien, ge
lezen, veertiendaags kunstsymposion.
20.55 Ero, de schelm, komische opera
(le en 2e acte). 22.30 Nieuws en mede
delingen. 22.40 Actualiteiten. 23.05 Ero,
de schelm, komische opera (3e acte).
23.45 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-
24.00 Nieuws.
BRUSSEL VLAAMS
324 m: 12.00 Nieuws. 12.03 Grammo
foonmuziek. 12.15 Lichte muziek. 12.50
Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.20 Ka
mermuziek. 14.00 Nieuws. 14,03 School-
(0ÏÏ«15'00 Nieuws). 15.45 Lichte
7finaeS- 00, Nieuws. 16.03 Beursber.
16'24, zangrecital. 17.00
ïeuws. 17.15 Voor de kinderen. 17.50
Lichte muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor
de soldaten. 18.28 Paardesportberichten.
18.30 Kamermuziek. 19.00 Nieuws en
radiokroniek. 19.40 Grammofoonmuziek.
19.50 Politieke lezing. 20.00 Klassieke
muziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Jazzmuziek.
22.35 De zeven kunsten. 22.50 Volksmuz.
23.00 Nieuws. 23.05 Opera- en Bel canto
concert. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL FRANS
484 m: 14.03 Gevarieerd programma.
16.08 Moderne orkestmuziek. 17.15 Voor
de teenagers. 18.03 Voor de soldaten.
18.40 Lichte muziek. 19.30 Nieuws. 20.00
Operamuziek. 22.00 Wereldnieuws.
Vrijdag 14 februari
HILVERSUM I 402 M
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Ouvertureradio voor vroege
mensen. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws.
8.15 Strip voor de jeugd. 8.20 Lichte
grammofoonmuziek. 8.50 Voor de huis
vrouw. 9.35 Waterstanden 9.40 School
radio. 10.05 Klassieke grammofoonmuz.
10.20 In de platensoos: verzoekprogram.
ma voor oudere luisteraars. 11.00 Voor
de zieken. 11.40 Klassieke grammofoon
muziek. 11.50 Als de ziele luistert, lezing.
HILVERSUM II 298 M
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek; 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek. (Om 7.30 Van
de voorpagina). 8 00 Nieuws en socialis
tisch strijdlied. 8.18 Lichte gramm. 9.00
Ochtendgymn. voor de vrouw. 9.10 Piano
recital: klass. muz. VPRO: 9.40 Dagope
ning VARA: 10.00 Schoolradio. 10.20
Lichte grammofoonmuziek. 11.00 Voor
de vrouw. 11.40 Voor de kleuters. 11.55
Elektronisch orgel met zangsolist.
Ook dit jaar zal de AVRO in haar rudioprogrammas naar aanleiding
van enkele herdenkingsdata bijzondere aandacht schenken aan grote
figuren. Tot hen behoren de grootste Engelse toneelschrijver uit de re
naissance William Shakespeare, die op 26 april 1564 is geboren en de
Italiaanse beeldhouwer, schilder, architect en dichter Michelangelo
Buonarroti, van wie het op 18 februari vierhonderd jaar geleden zal
zijn, dat hij overleed. Michelangelo is vooral door zijn beeldhouwwerken
Mozes, Piëta en de Madonna met het Kind, de fresco's in de Sixtijnse
kapel en de door hem ontworpen reusachtige koepel van de Sint-Pieter-
kerk te Rome wereldberoemd geworden.
In een programma van Ad Thenaar onder de titel „Trionfo d'amore"
zullen op dinsdag 18 februari van 21.45 tot 22.15 uur door dra. T. J.
Jelgersma, Jan. H, Eekhout, M. B. A. Laffree, G. Messelaar, Nico van
Suchtelen en R. J. Valkhoff vertalingen, gedichten en brieven van de
wereldvermaarde Michelangelo voor de microfoon worden voorgedragen.
((Advertentie)
f30.-
Toon Sitefbeen werd gisteravond 65 en
dat leverde hem een feestavond op, hen
aangeboden door zijn liefhebbende zoon.
Hun avonturen in de stad zullen velen
wel geamuseerd hebben, ook al was het
thema bekend en wat goedkoop.
Het NCRV-programmh „Als u het mij
vraagt" berust op een uitstekende grond
gedachte, maar het komt allemaal nog
wat stroef voor het voetlicht. In de eerste
plaats is de vraagstelling niet altijd even
gelukkig. De formulering is vaak inge
steld op een hoger intelligentiepeil dan
het gemiddelde en men kan zich dan ook
afvragen of de becijferde antwoordper-
centages inderdaad de werkelijke mening
van het publiek weerspiegelen. Ook is
het voor het spel niet bevorderlijk alter
natieve vragen te stellen; dat komt de
spanning niet ten goede. Tenslotte wordt
het hele programma wat te zwaartillend
aangepakt. Een wat luchtiger onderwerp
er tussen door zou echt geen kwaad kun
nen
Een hoogst interessant programmadeel
van gisteravond was de documentaire
over de legendarische Brit Thomas Law-
rense. wiens merkwaardige rol in de po
litiek van het Midden-Oosten uit de ja
ren rond de eerste Wereldoorlog lange
tijd stof tot de meest vreemdsoortige ver
halen opleverde
Het tiende deel van „Ridder van Maison
Rouge besloot de avond.
Nog maar drie afleveringen en dit. stuk
romantiek zit er gelukkig op. M. G.
Horizontaal:
1. deel van het hoofd wild zwi
2. register
3. vogelschrik
4. vriend korf
5. regeringsreglement neon
6. onverschillig ent
7. voorzetsel
8. lang touw
9. ambtskleed boordsel
Vertikaal:
1. gebogen drukkende zorg
2. papegaai
3. afzetgebied
4. vervallen huis rustteken i.
muziek
5. aardrijkskundige aanduiding
persoonlijk voornaamwoord
6. rustoord plaats in Gelder!
7. wapen
8. nieuw (in samenstellingen)
9. cirkelvormig bloeiwijze.
SOJJ
pnoj 6 oau '8 uouejj 'i tu.
9 fig {O *g ejas ;oj3f f ppei
8 BJB z 1SB{ uio.ni -x i'LHHi
saj;
b3oj '6 uf!I *8 uaga; jooj sajej
•9 au jj -g pueui ;bbui f.
-oui g ioi z JöAa 'x 'HOT.
:3tnsso[d(
Donderdag 13 februari
VARA: 15.00 Voor de vrouw. 15.45
Pauze. 16.00-16.15 Voor de kleuters. 1,.30
Worden vrijgezellen werkelijk achterge
steld?, forumdiscussie. NTS: 20.00 Jour
naal, VARA: 20.20 Achter het nieuws.
20.45 Uit: amusementsprogramma. 20.10
De schaduw van een revolverman (The
shadow of a gunman), tv-spel. NTS:
22.35-22.40 Nieuws.
FRANS-BELGIë. 18.30 Berichten.
18.33 Voor de kleuters. 19.00 Liberaal
programma. 19.30 Chariot. 20.00 Jour
naal. 20.30 Lettres d'amour, speelfilm.
21.55 Nieuwe films. 22.25 Journaal.
VLAAMS-BELGIë. 19.00 Teletaalles
Engels. 19.30 Sportkroniek. 19.55 Sport
kroniek. 20.00 Journaal. 20.20 Wereld'
reiziger met de camera: de sentimen
tele agent, tv-feuilleton. 21.10 Ten huize
van André M. Pols. muscioloog. 22.00
Filmnieuws en fragmenten uit nieuwe
films. 22.45 Journaal.
Vanavond om tien over negen begint
het wekelijks tv-spel „The shadow of
a gunman", ofwel „In de schaduw
van de revolverman". Het stuk van de
Ierse schrijver Sean O'Casey behan
delt de Ierse vrijheidsstrijd tegen de
Engelsen, die in 1921 leidde tot de er
kenning van de Ierse Vrijstaat. Zoals
in elke stryd, kreeg ook in deze de
kleine man de klappen. Het stuk speelt
in een huis, waar deze „gewone men
sen" samenzijn met elkaar.
De regie is evenals de vertaling
van de bij de BBC werkende Neder
lander Fortuyn. In de hoofdrollen Jan
Retèl, Juliën Schoenaerts, Kitty Cour-
bois en Johan Fiolet.
Hier ziet u de Belgische acteur Juliën
Schoenaerts, die de rol van de dichter
Donal zal vertolken.
Advertentie
TOASTER f69.50
„Och, kennen.. Ik heb bij mijn werk
een paar maal iets met hem te maken
gehad."
„Hij verzamelt oude etsen en gravu
res. En op zoek daarnaar scharrelt hij
overal rond. U zou hem eens kunnen
vragen. Niet, dat ik denk, dat hij iets
zal weten. Dan had hij er wel met ons
over gesproken."
„Och, je kunt nooit weten," meende
Perquin met een optimisme, dat hij he
lemaal niet voelde „Misschien, dat hij
weer iemand weet. Je moet het zo dik
wijls van informaties uit de tweede of
derde hand hebben."
Ook Mr. Snoeck bleek geen hoge ver
wachtingen te hebben van Perquins kan
sen.
„Ik heb onder die marktkooplui zo
langzamerhand een paar vaste relaties
gekregen, om het zo maar eens te zeg
gen. Die wil ik natuurlijk met alle ple
zier eens voor u aanschieten. Maar of ik
daarmee succes zal hebben?" Hij haalde
de schouders op. „Neen, het is beter,
dat u niet mee gaat. Zodra ze merken,
dat het een zaak betreft, waarin de
politie is betrokken, loop ik kans niets
meer uit hen te krijgen. Niet omdat
ze oneerlijk zouden zijn, ik wil elke
dag borg staan voor hun eerlijkheid en
betrouwbaarheid. Maar politie betekent
soesah. lange ondervragingen en soms
moeilijkheden met collega's, begrijpt u
Ik wou, dat ik u meer hoop kon ge
ven, dan ik doe. Maar ik geloof niet,
dat de Stokeley Da Vinei ooit weer bo
ven water zal komen. Het is een groot
verlies, een onherstelbaar verlies. Ik
weet haast niet, wat ik erger vind die
moorden of de manier waarop die lui
met een niet te vervangen kunstwerk
zijn omgesprongen. Kan ik u bellen, zo
dra ik wat hoor? Op het bureau zeker?
En, mocht u daar niet zijn dan thuis?
door
Hebt U twee glaasjes eigenge
maakte wijn besteld?
NOZEMPROBLEEM
In Leiden heeft een deskundige een
lezing voor jonge mensen gehouden,
Zijn onderwerp was: „het nozempro
bleem". De geachte inleider begon
zijn beloog met een omschrijving van
het nozemprobleem tijdens de baby-
Ionische gevangenschap der Joden.
Toen hij goed en wel op dreef was,
stonden er tien jongelui op en ver
lieten de zaal. „Waar gaat u heen?
vroeg de spreker. „Wij gaan eventjes
weg", zeiden zij, „maar als u volgende
week aan de hedendaagse jeugd toe
bent, komen we wel terug!"
DONUT
In Den Haag is een demonstratie ge
geven met een „donut". Een donut is
een lekkernij, die eruit ziet als een
kerstkransje, met een middellijn van
tien centimeter. Het ding bestaat uit
gebakken deeg, dat gemeubileerd
wordt met kaneel, suiker, vruchten,
slagroom, glazuur en chocolade. De
mensen die de eerste donuts probeer
den, zeiden na afloop: „Het prettige
van een donut is, dat je zo vreselijk
blij bent als je met eten kunt ophou
den." Tip voor de f ritesbazen: de
donuts kunnen door middel van een
eenvoudige machine in kokende olie
worden gebakken. In Amerika zijn ze
er gek op.
LESJE
Het Russische, communistische par
tijblad „Pravda" bevatte vorige week
de beschuldiging, dat wijlen Stalin in
het jaar 1934, bijna zestig procent van
het aantal afgevaardigden naar het
17e partijcongres een kopje kleiner
heeft laten maken. Van het centrale
comité werd 70 der leden uit de
weg geruimd. De Pravda maakte dit
bekend om de communistische Chi
nezen een lesje te geven.
MAROLLEPUT
Onze correspondent te Marolleput
(thans weer geheel nuchter) heeft ons
gemeld, dat hij in zijn vooruitstre
vende gemeente een man heeft zien
lopen, die voortdurend „neen" liep te
schudden.. Onze correspondent leidde
daaruit af. dat dit hoofd van de
rijksvoorlichtingsdienst moet zijn ge
weest. „Zijn naam was ik kwijt",
schreef onze correspondent, „maar
zijn manieren kwamen me bekend
voor."
13 februari 1914: Een arme man in
Lauten in bohemen, Frans Riemer ge-
hceten, die vijftien kinderen heeft en
met zijn kinderen in de grootste ar
moede leefde, trok 90.000 kronen uit
de loterij. Riemer leek met erg opge-
toogen over dit ongewone buitenkans
je. Hij ging het geld te Weipert van
de bank halen, en toen hij er mee thuis
was gekomen, sloot hij zich in zijn
kamertje op. Zijn huisgenooten gingen
na verloop van eenigen tijd eens
kijken, wat. de zoo plotseling rijk ge
worden man eigenlijk uitvoerde en zij
zagen hoe Riemer het eene bankbrief
je van duizend kronen na het andere
verbrandde in een kaars. Hij was vol
gens het Hbld. v. Antw. plotseling
krankzinnig geworden en had reeds
zeven en veertig bankbriefjes ver
brand. Slechts met de grootste moeite
kon men zich van den sukkelaar
meester, maken.
Uitstekend."
Twee dagen later belde hij. Een van
zijn relaties had hem verteld, dat een
zekere Verkijk. Frans Verkijk, een op
koper en handelaar in tweede hands
goederen een schilderij had gekocht van
een collega, die het tegen elke prijs
kwijt wou, omdat het heet was Verkijk
had hem uitgelachen. De man scheen
het te hebben gekocht met de gedach-
ten, dat in de lijst kostbaarheden ver
borgen waren of geld. Volgens mr.
Snoecks zegsman had hij de lijst in
spaanders gehakt maar niets gevonden.
Het schilderij had hij voor een tientje
verkocht aan een willekeurige klant.
Mr; _?n°eck gaf Verkijks beide adressen.
„Misschien komt de naam u niet on
bekend voor," eindigde hij. „Verkijk
schijnt geen al te beste reputatie te
hebben."
De heer Frans Verkijk hield zich voor
zichtig op de vlakte Dat was zijn au
tomatische reactie, zodra hij in contact
kwam met een lid van het politiecorps.
„Een schilderij?" vroeg hij. ,.Een
schilderij Nou mot u mijn niet kwa
lijk nemen, maar d'r gaan zoveel din
gen door m'n handen. As je een hele
inboedel opkoop, dan bennen d'r altijd
wel een paar schilderstukkies bij.
En dat passeert mijn nog wel es. De
mensen weten, asdat het een vertrouwd
adres is en azze dan d'r lui spulletjes
kwijt motte vanwege dadde ze gane
emigrere of in een thuis voor ouwe
men se, dan komme ze bij mijn. Een
schilderij? Ik zou warentig niet weten
wat voor een schilderij u hebbe mot.
Ken u niet een pietsie duidelijker zijn?"
„Ik bedoel het schilderij, dat u van
een collega hebt gekocht en waarvan
u de lijst hebt stuk geslagen."
„Een schilderij, waarvan ik de lijst
heb stuk geslagen? Nou nog mooier.
Wel zeker, ik betaal mijn goeie geld
voor een schilderstukkie in een lijssie
om d'r brandhout van te maken. Net
of ik dat niet goedkoper ken hebbe,"
verontwaardigde Verkijk zich.
„Neen, met die bedoeling zult u die
lijst wel niet hebben stuk geslagen,"
gaf Perquin toe „Maar stukgeslagen
hebt u hem. En het schilderij, dat erin
had gezeten, heeft u apart verkocht.
Draai daar nu alsjeblieft niet om heen,
want ik kan er de nodige getuigen voor
bijbrengen. Ik begrijp bovendien niet,
waarom je zo stom blijft ontkennen.
Ik zou zo zeggen, dat je toch met die
dingen kon doen wat je wou. Je had
ze gekocht en betaald, het schilderij en
de lijst. Jij kon toch niet weten, dat
het gestolen goed was, wel?"
„Gestolen goed? U weet ook wel, dat
ik gestolen goed met geen pink zou
willen aanraken," antwoordde Verkijk
zonder ook maar even te blozen bij
het debiteren van deze enormiteit. Per
quin liet deze verzekering voor wat ze
was en verzocht alleen nog eens drin
gend om antwoord op zijn eerste vraag.
„Tjasses," protesteerde Verkijk, „gun
lu een mens nou toch effetjes tijd, in
specteur. Ik heb zoveel an me hoofd.
Es kijken.
Hij wierp een ongeruste blik op de
klok. Over een half uur verwachtte hij
een nieuwe relatie, die veel beloofde,
hij moest die smeris zo gauw mogelijk
zien weg te werken. En Perquins vast
houdendheid bij ervaring kennend, be
greep hij wel, dat dat onmogelijk zou
zijn, als hij niet iets losliet.
..O. wacht es," zei hij op de toon
van iemand, wie het begint te dagen,
„nou weet ik, wat u bedoel As ik er
nou ook maar een ogenblikkie an ge
dacht heb, dat u dat onnozele ding
bedoelde. Daar was nou helemaal niks,
an. Anders had ik er ook niet helegaar
an veigete. Gekocht heb ik het allenig
om het lijssie. Het was een verrekt
shJkkf UlSS!e 6n lk had een schilder-
°T te zr°ene waal' dat ik het om
at kon. Ep zodoende.,"
„Nu, het is me een hele verlichting
dat je geheugen weer begint te wei'
Ken. Als je me nu nog even vertelt
wat je met het schilderij hebt gedaan'
zijn we er."
„Het schilderstukkie? Het schilder,
stukkie? Zeg. ken jij je misschienTog
hermnere wat of ik daarmee gedaan
"Pat hebbie an die meelmuis ver
kocht, die.begon een gedaante, die uit
de duisternis achter in het pakhuis
kwam opduiken.
Maar Verkijk liet hem niet uitspre-
ken,
ja "kwam hij haastig, dat is
waar ook. Er kwam iemand binnen die
het wel wou hebben, als hij het goed
koop krijgen kon. Nou ja. over de
smaak wat u, inspecteur?"
„Een vaste klant?"
„Nooit eerder gezien. Jij soms?"
De man op de achtergrond schudde
het hoofd.
„Vertel me eens, hoe hij er uit zag."
..Dat zou ik werkelijk niet kennen
zegge. antwoordde Verkijk en kwam
tot zijn schrik tot het besef, dat dit de
waarheid was of haar tenminste dicht
benaderde.
Nou," mengde de man op de achter
grond, die of uit zijn humeur was o£
een reden had Verkijk dwars te zitten
zich weer in het gesprek, „het was
zo'n meelhuis, hè? Blooshoofs en met
een ouwe. lichte regenjas."
„Oud of jong?"
„N<du. ik schattenem op z'n jaar of
achttien, twintig Een ketoorjochie zou
ik zo zeggen."
„Had hij niets bijzonders? Ik be
doel
„Of ie scheel was of een bochel had
of een horrelpoot of zo?"
(Wordt vervolgd)