Twee cineasten legden carnaval vast De verdwenen Da Vinei LUC YAN GENT EN JOOST THOLENS Programma's radio en t.v. Haliplus Haliplus J Cruys Voorberghs stem in radiospel Terugblik Uw vitaminenschild w Gitarist Kessel Jasz-scene m Eigen impressie Parels der muziek A.V.R.O. herdenkt Michel angelo Kijk naar OPHOUDEN AEG Rad Schaduw van revolverman AEGPERFECT'- Televisie AEG'""""" Martin Mons Uit opa's krant tenvfeuilleton DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 13 FEBRUARI 1964 f gNpïffó! jr Twee filmploegen kregen vorig jaar van de KRO-televisie een misschien wat ongewoon klinkende opdracht. Zij zouden allebei een impressie maken van het tot op de Waddeneilanden vermaarde car navalsfeest in Maastricht, maar er was een maar bij. Luc van Gent, wiens wieg in Oeteldonk stond, zou dit feest der zotten op de film vastleggen, maar dan gezien vanuit het standpunt van de ras echte zuiderling, terwijl Joost Tholens een zuivere „Ollander", ge boren en getogen in Neerlands hoofdstad, de doldrieste feestvier ders zou observeren met „nuchter maar conciliant oog tegen griep, vermoeidheid, slapte, nervositeit, verkoudheid. Neem nu elke dag zo'n kleine capsule Haliplus die bovendien zo makkelijk is in te nemen. U komt dan gezond de winter door! 4% MULTlVlTAMtNEN VOOR HET HELE GEZIN flacon w 100 capsules 3 80 50 capsules f 2 25 LUC VAN GENT In het KRO-radioprogramma van zon dag 16 februari kan men de vorig jaar overleden acteur Cruys Voorbergh horen in een sprookje van Hans Chris tian Andersen. Het is een opname, die de KRO begin 1963 maakte. r\e wind is de verteller, die ons ver haalt van de burchtheer Waldemar Daa, diens vrouw en drie dochters, Ide Johanna en Anna Dorothea. Dit gezin zou nog lang en gelukkig geleefd heb ben, als de moeder niet gestorven was en de vader daardoor vreemde plannen was gaan ontwerpen en uitvoeren. Deze plannen werden de ondergang van de eens zo trotse bracht en zijn bewoners. In grote rijkdom geboren, vervielen zij in de diepste armoede. Het was de unnd, die ieder jaar kwam aanstormen om een kijkje te nemen bij de bewoners van de burcht. Voor zijn ogen speelden zich de ge beurtenissen af waarin hij ook zelf een belangrijk aandeel had. Qruys Voorbergh leent zijn stem aan de wind en wordt in dit sprookje terzijde gestaan door mevrouw J. Rooyaards-Sandberg, Jeanne Verstrae- te en Lydia van der Veen. De regie heeft Frans Evers. lil het gevarieerd muziekprogramma van de AVRO Parels der muziek in mozaiek" wordt de luisteraar van morgen van 11.15 tot 12.00 uur over eenkomstig de titel weer een veel kleurige verscheidenheid geboden van korte muziekstukjes van binnen- en buitenlandse componisten. Tot de ..parels", die ditmaal worden uitge zonden, behoort Souvenir" van de Nederlandse componist, tevens fluitist bij het Radio Filharmonisch Orkest, Adriaan Bonsel, dat eertijds in eerste uitvoering voor de AVRO-microfoon werd gebracht. Luc van Gent, eigenlijk een regisseur van tv-spelen en geen filmer, zou zich „ongezien" met cineast Réné van Nie in de leut storten. Dit werken met „ver borgen camera" een modeverschijnsel van de laatste jaren impliceerde dat ze een goede vermomming zouden zoe ken. Bij de decorafdeling werd een le vensgrote Castro-kop vervardigd Cu ba was toen nog erg actueel waarin liet bovenlichaam van Réné van Nie met camera, schuil zou gaan. Zijn zitvlees werd in een invaliden wagentje gezet, om de verborgen filmer van de ene plaats naar de andere te kun nen rijden. Luc van Gen!, verkleed als Kennedy, duwde het wagentje voort en geluidstechnicus Piet Koolbergen liep als Kroestjev vermomd met een micro foon op zak naast de „roverhoofdman". Op het wagentje stond in onvervalst Limburgs „Us groetste surgenkeintj" Drie dagen lang hebben zij zich in het feestgewoel gestort. Tientallen meters film werden volgeschoten. Slechts wei nigen. zagen de camera. De kleintjes deinsden van schrik achteruit als die af schuwelijk grote Castro-kop opeens naar hen toe kwam rijden. Maar er waren een paar lepe jongens, die het spelletje doorhadden. Toen ze de filmer in de open mond van de Cubaanse leider ont dekten spoten zij hun waterpistool daar in leeg. En cameraman Van Nie moest in de propvolle stad een plekje zoeken om zijn lenzen te reinigen, Joost Tholen ging geheel anders te werk. Hij is gewend de camera te hanteren en onlangs maakte hij voor een overheidsinstelling nog een knap pe kleurenfilm in Australië. Hij werkte tezamen met cineast Gerard van Zalingen. Zij stelden zich met enorme telelenzen en verrekijkers op tevoren uitgezochte plekjes op. Zo trokken zij in korte close-ups, de dansende en feestvierende massa naar zich toe. De camera stond open en bloot op statief en stevige spots zorg den voor het nodige licht. Stortte Luc van Gent zich zoveel mo gelijk in het feestgewoel, Joost Tholens, wachtte geduldig zijn kansen af. Later bij de montage van zijn werkstuk kon hij dan ook de meeste shots gebruiken. Hij vond het een fijne opdracht, maar was als goed filmer nog lang niet tevre den over zijn impressie. „Je moet er als het ware naar toe groeien", zei hij. „Ik heb veel vrienden gemaakt in Maas tricht, maar hoe vreemd het ook klinkt, het waren bijna allemaal Noordelingen! waarmee ik carnaval heb gevierd.' Het slot van beide impressies vormt een goede tegenstelling. Luc van Gent eindigt zqn werkstuk met een visie op „The day after the night before" en Joost Tholens verschalkte een kind, dat met een askruisje naar huis keert, ter wijl in de kerk de priester bidt: „Stof zÜt gij en tot stof zult gij wederkeren". Aan het slot van deze „nabeschou wing" zouden wij nog graag een kriti sche opmerking willen maken. Het leek ons een weinig gelukkige greep van de KRO-televisie, om beide filmpjes maan dagavond uit te zenden, toen iedere Zui derling met volle teugen profiteerde van de geneugten van het carnaval. Met een beetje meer coördinatie en overleg met een ander omroepvereniging had de vertoning beslist naar gisteravond kun nen worden verplaatst. Op zaterdag 15 februari zendt de AVRO televisie van 15.00 tot 15.30 uur een nieuwe aflevering uit van de serie „Jazz Scene U.S.A.". Ditmaal is de bekende gitarist Barney Kessel aan de beurt in een programma, dat wordt gepresenteerd door Oscar Brwn jr. Barney Kessel, die op 17 oktober vijf en dertig jaar is geworden, was aan vankelijk krantenverkoper alvorens op veertienjarige leeftijd in een orkest te debuteren. Arrangeren en compo neren is hij op advies van de ver maarde gitarist Charley Christian gaan doen. In de Amerikaanse showbusiness heeft Barney Kessel reeds grote suc cessen geoogst. Hij treedt onder meer te Hollywood regelmatig in films en voor de camera's op. In de volgende uitzending van „Jazz Scene U.S.A." op zaterdag 14 maart, hoort en ziet men Mark Murphy. Do NCRV zendt op Hilversum I (402 m» om 19.50 uur het programma „Wij poetsen de plaat" uit. Vervolgens is er om 20.10 uur het seriehoorspel „De jeugd op eigen wieken". Daarna kunt u om 20.40 uur luisteren naar het fami lieprogramma „Samen uit - samen thuis". Tom Peelen speelt om 22 uur moderne Nederlandse orgelmuziek de Nicolaikerk te Utrecht. Vervolgens is er om 23 uur de rubriek „Platen nieuws" en om 23.30 uur de serie „No belprijswinnaars in vertaling". De AVRO opent op Hilversum II (298 mi het avondprogramma om 20.05 uur met muziek van het Variété-orkest van de BRT. Daarna is er om 20.25 uur de rubriek „Gehoord, gezien en gelezen". De komische opera „Ero, de schelm" van Jakov Gotovac zal om 20.55 uur ten gehore worden gebracht. Om 22.40 uur is het radiojournaal en om 23.05 uur een vervolg van de opera-uitvoering. Tenslotte spelen om 23.45 uur Hubert Clavecin en zijn orkest. De mogelijkheid bestaat dat vanmid dag om half vier de voetbalwedstrijd FC Milan-Real Madrid om de Europa Cup wordt uitgezonden. In dat geval komt er een wijziging in het vrouwen programma van de VARA dat om 15 uur zou beginnen. De NTS kon ons bij het schrijven van deze regelen nog geen nadere opheldering geven. Het avondprogramma van de VARA wordt om half acht geopend met een forumdiscussie over de vraag „Worden vrijgezellen achtergesteld?". Na het journaal volgt om 20.20 uur de rubriek ..Achter het nieuws" en om 20.45 uur het programma „Uit". De hoofdschotel vormt om 21.10 uur de opvoering van het spannende tv-spel „De schaduw van een revolverman". Tenslotte is er om 22.35 uur het laatste nieuws van het NTS-journaal. ((Advertentie) En nu moeten we er maar mee ophouden, vindt U ook niet? Met kritiek leveren op de R.V.D., be doel ik. Goed, het is een tikje in de war gelopen en daarover heeft men in het buitenland nogal moeiijk ge daan. Wij Nederlanders kunnen in dat opzicht wel wat meer hebben; wij vinden het niet zo gauw gek, als het tenminste ons zelf betreft. In Engeland moesten ze er zo nodig vrolijk over doen: een radio-omroe per, die zojuist een mededeling van onze R.V.D. geciteerd had, zei laco- niekerig: „ik weet echt niet of het i wel waar is, luisteraars", f Nu, dat wisten wij ook niet. maar tenslotte hoeft een Engelsman niet de draók te steken met onze R.V.D. Daar zijn we zelf mans genoeg voor. Doch nu houden we daarmee op. Voor mij heeft de Rijksvoorlich tingsdienst alles weer goed gemaakt. Op de dag van het bezoek aan Den Haag kwam er 's morgens vroeg al een lijvig communiqué van de R.V.D. op de telex. Kijk, dacht ik, verrukt lezend, nu zegt iedereen wel dat de voorlichters niet voorlichten, dat ze alleen maar „geen commen taar" en „we weten het niet" kun- tingsdienst alles weer goedgemaakt, eens wat meedelen het een kwartier later weer paniekerig herroepen wordt, maar men overdrijft zo gauw. Want ik had het bewijs in mijn han den: een uitvoerige mededeling, vol feiten ivaaraan door niemand viel te tornen. Het communiqué behels de: de route waarlangs het verloof de prinselijk paar en hun ouders door Den Haag zouden rijden. Nu zult u misschien wantrouwend denkenjawel, een paar straten mis schien. Neen, alle straten werden vermeld. Waar de hoge gasten links af zouden gaan en waar rechts, dat stond er allemaal in. Van begin tot eind was het traject erin beschre ven. Zonder tekorten, zonder enige terughouding. Dat, zo dacht ik, weer vervuld van de oude trots om onze R.V.D., dat is nu voorlichting! PRAET-MAECKER MAROLLEPUT Onze correspondent te Marolleput f meldt ons, dat daar ter plaatse de eerste verkeerslichtinstallatie is ge plaatst. De plaatselijke weggebruikers, zo meldt onze man, weigerden aan vankelijk om door te rijden als het licht op groen stond. Toen de politie aan de Marolleputters vroeg waarom zij bij groen licht niet doorreden, zei den zij: „We staan te wachten tot het nog groener wordt 1 2 3 WATERDICHTE BADKAMERKACHEL f 43.50 10 Donderdag 13 februari HILVERSUM I 402 M VPRO: 12.15 Leven op het land, ge sprek. 12.30 Mededelingen t. b. v. land en tuinbouw. 12.33 Deze week. praatjes en berichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Klas sieke en moderne kamermuziek. 13 45 Voor de vrouw. NCRV: 14.15 Lichte or kestmuziek (gr.). 14.30 Dayuma, hoor spel. 15.10 Moderne orkestmuziek (gr.). 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Moderne kamermuziek. 17.00 Voor de jeugd. 17.25 Gramofoonmuziek. 17.30 Schoolzang. 17.45 Koorzang. 18.05 Lichte orkestmuz. (gr.). 18.15 Sportrubriek. 18.30 Licht in strumentaal kwartet. 18.50 Sociaal pers pectief, lezing. 19.00 Nieuws en weer- praatje. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Klassieke grammofoonmuziek. 19.30 Radiokrant. 19.50 Lichte grammo foonmuziek. 20.10 De jeugd op eigen wieken (29). hoorspel. 20.40 Samen uit- samen thuis, gevarieerd programma. 22.00 Kerkorgelconcert: moderne muz. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22 =5 Boekbespreking. 23.00 Platennieuws 23.30 Nobelprijswinnaars in vertaling, lezing. 23.55-24.00 Nieuws. A Trnn ,P5iVERSüM 11 M AVRO: 12.00 Licht orkest; 12.30 Meded. t.b.v land- en tuinbouw. 12.33 Metropole orkest. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen eventueel actueel of grammofoonmuz 13.25 Beursberichten. 13.30 Dansorkest met zangsolisten. 14.00 Sopraan en kerk orgel: klassieke en moderne 14.30 Dieren in en muziek, rondom het huis, pro gramma over huisdieren. 15.15 Licht in strumentaal trio. 15.30 Altviool en piano: moderne muziek. 16.00 Van vier tot vijf, een radioprogramma in een Notedop. 17.00 Voor de jeugd. 17.55 De gesproken brief. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel ac tueel. 18.20 Uitzending van de Christe- lijk-Historische Unie: Politoeren. Nieuws en commentaar van de Christelijk-His torische Unie. 18.30 Licht orkest met zangsoliste. 19.00 Voor de kleuters. 19.05 Sportparade. 19.30 Voor de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 Brussel-Hilversum: BRT- Variété-orkest en solist (uitwisselings programma). 20.25 Gehoord, gezien, ge lezen, veertiendaags kunstsymposion. 20.55 Ero, de schelm, komische opera (le en 2e acte). 22.30 Nieuws en mede delingen. 22.40 Actualiteiten. 23.05 Ero, de schelm, komische opera (3e acte). 23.45 Lichte grammofoonmuziek. 23.55- 24.00 Nieuws. BRUSSEL VLAAMS 324 m: 12.00 Nieuws. 12.03 Grammo foonmuziek. 12.15 Lichte muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.20 Ka mermuziek. 14.00 Nieuws. 14,03 School- (0ÏÏ«15'00 Nieuws). 15.45 Lichte 7finaeS- 00, Nieuws. 16.03 Beursber. 16'24, zangrecital. 17.00 ïeuws. 17.15 Voor de kinderen. 17.50 Lichte muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Kamermuziek. 19.00 Nieuws en radiokroniek. 19.40 Grammofoonmuziek. 19.50 Politieke lezing. 20.00 Klassieke muziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.35 De zeven kunsten. 22.50 Volksmuz. 23.00 Nieuws. 23.05 Opera- en Bel canto concert. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL FRANS 484 m: 14.03 Gevarieerd programma. 16.08 Moderne orkestmuziek. 17.15 Voor de teenagers. 18.03 Voor de soldaten. 18.40 Lichte muziek. 19.30 Nieuws. 20.00 Operamuziek. 22.00 Wereldnieuws. Vrijdag 14 februari HILVERSUM I 402 M KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Ouvertureradio voor vroege mensen. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Strip voor de jeugd. 8.20 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Voor de huis vrouw. 9.35 Waterstanden 9.40 School radio. 10.05 Klassieke grammofoonmuz. 10.20 In de platensoos: verzoekprogram. ma voor oudere luisteraars. 11.00 Voor de zieken. 11.40 Klassieke grammofoon muziek. 11.50 Als de ziele luistert, lezing. HILVERSUM II 298 M VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek; 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek. (Om 7.30 Van de voorpagina). 8 00 Nieuws en socialis tisch strijdlied. 8.18 Lichte gramm. 9.00 Ochtendgymn. voor de vrouw. 9.10 Piano recital: klass. muz. VPRO: 9.40 Dagope ning VARA: 10.00 Schoolradio. 10.20 Lichte grammofoonmuziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.40 Voor de kleuters. 11.55 Elektronisch orgel met zangsolist. Ook dit jaar zal de AVRO in haar rudioprogrammas naar aanleiding van enkele herdenkingsdata bijzondere aandacht schenken aan grote figuren. Tot hen behoren de grootste Engelse toneelschrijver uit de re naissance William Shakespeare, die op 26 april 1564 is geboren en de Italiaanse beeldhouwer, schilder, architect en dichter Michelangelo Buonarroti, van wie het op 18 februari vierhonderd jaar geleden zal zijn, dat hij overleed. Michelangelo is vooral door zijn beeldhouwwerken Mozes, Piëta en de Madonna met het Kind, de fresco's in de Sixtijnse kapel en de door hem ontworpen reusachtige koepel van de Sint-Pieter- kerk te Rome wereldberoemd geworden. In een programma van Ad Thenaar onder de titel „Trionfo d'amore" zullen op dinsdag 18 februari van 21.45 tot 22.15 uur door dra. T. J. Jelgersma, Jan. H, Eekhout, M. B. A. Laffree, G. Messelaar, Nico van Suchtelen en R. J. Valkhoff vertalingen, gedichten en brieven van de wereldvermaarde Michelangelo voor de microfoon worden voorgedragen. ((Advertentie) f30.- Toon Sitefbeen werd gisteravond 65 en dat leverde hem een feestavond op, hen aangeboden door zijn liefhebbende zoon. Hun avonturen in de stad zullen velen wel geamuseerd hebben, ook al was het thema bekend en wat goedkoop. Het NCRV-programmh „Als u het mij vraagt" berust op een uitstekende grond gedachte, maar het komt allemaal nog wat stroef voor het voetlicht. In de eerste plaats is de vraagstelling niet altijd even gelukkig. De formulering is vaak inge steld op een hoger intelligentiepeil dan het gemiddelde en men kan zich dan ook afvragen of de becijferde antwoordper- centages inderdaad de werkelijke mening van het publiek weerspiegelen. Ook is het voor het spel niet bevorderlijk alter natieve vragen te stellen; dat komt de spanning niet ten goede. Tenslotte wordt het hele programma wat te zwaartillend aangepakt. Een wat luchtiger onderwerp er tussen door zou echt geen kwaad kun nen Een hoogst interessant programmadeel van gisteravond was de documentaire over de legendarische Brit Thomas Law- rense. wiens merkwaardige rol in de po litiek van het Midden-Oosten uit de ja ren rond de eerste Wereldoorlog lange tijd stof tot de meest vreemdsoortige ver halen opleverde Het tiende deel van „Ridder van Maison Rouge besloot de avond. Nog maar drie afleveringen en dit. stuk romantiek zit er gelukkig op. M. G. Horizontaal: 1. deel van het hoofd wild zwi 2. register 3. vogelschrik 4. vriend korf 5. regeringsreglement neon 6. onverschillig ent 7. voorzetsel 8. lang touw 9. ambtskleed boordsel Vertikaal: 1. gebogen drukkende zorg 2. papegaai 3. afzetgebied 4. vervallen huis rustteken i. muziek 5. aardrijkskundige aanduiding persoonlijk voornaamwoord 6. rustoord plaats in Gelder! 7. wapen 8. nieuw (in samenstellingen) 9. cirkelvormig bloeiwijze. SOJJ pnoj 6 oau '8 uouejj 'i tu. 9 fig {O *g ejas ;oj3f f ppei 8 BJB z 1SB{ uio.ni -x i'LHHi saj; b3oj '6 uf!I *8 uaga; jooj sajej •9 au jj -g pueui ;bbui f. -oui g ioi z JöAa 'x 'HOT. :3tnsso[d( Donderdag 13 februari VARA: 15.00 Voor de vrouw. 15.45 Pauze. 16.00-16.15 Voor de kleuters. 1,.30 Worden vrijgezellen werkelijk achterge steld?, forumdiscussie. NTS: 20.00 Jour naal, VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Uit: amusementsprogramma. 20.10 De schaduw van een revolverman (The shadow of a gunman), tv-spel. NTS: 22.35-22.40 Nieuws. FRANS-BELGIë. 18.30 Berichten. 18.33 Voor de kleuters. 19.00 Liberaal programma. 19.30 Chariot. 20.00 Jour naal. 20.30 Lettres d'amour, speelfilm. 21.55 Nieuwe films. 22.25 Journaal. VLAAMS-BELGIë. 19.00 Teletaalles Engels. 19.30 Sportkroniek. 19.55 Sport kroniek. 20.00 Journaal. 20.20 Wereld' reiziger met de camera: de sentimen tele agent, tv-feuilleton. 21.10 Ten huize van André M. Pols. muscioloog. 22.00 Filmnieuws en fragmenten uit nieuwe films. 22.45 Journaal. Vanavond om tien over negen begint het wekelijks tv-spel „The shadow of a gunman", ofwel „In de schaduw van de revolverman". Het stuk van de Ierse schrijver Sean O'Casey behan delt de Ierse vrijheidsstrijd tegen de Engelsen, die in 1921 leidde tot de er kenning van de Ierse Vrijstaat. Zoals in elke stryd, kreeg ook in deze de kleine man de klappen. Het stuk speelt in een huis, waar deze „gewone men sen" samenzijn met elkaar. De regie is evenals de vertaling van de bij de BBC werkende Neder lander Fortuyn. In de hoofdrollen Jan Retèl, Juliën Schoenaerts, Kitty Cour- bois en Johan Fiolet. Hier ziet u de Belgische acteur Juliën Schoenaerts, die de rol van de dichter Donal zal vertolken. Advertentie TOASTER f69.50 „Och, kennen.. Ik heb bij mijn werk een paar maal iets met hem te maken gehad." „Hij verzamelt oude etsen en gravu res. En op zoek daarnaar scharrelt hij overal rond. U zou hem eens kunnen vragen. Niet, dat ik denk, dat hij iets zal weten. Dan had hij er wel met ons over gesproken." „Och, je kunt nooit weten," meende Perquin met een optimisme, dat hij he lemaal niet voelde „Misschien, dat hij weer iemand weet. Je moet het zo dik wijls van informaties uit de tweede of derde hand hebben." Ook Mr. Snoeck bleek geen hoge ver wachtingen te hebben van Perquins kan sen. „Ik heb onder die marktkooplui zo langzamerhand een paar vaste relaties gekregen, om het zo maar eens te zeg gen. Die wil ik natuurlijk met alle ple zier eens voor u aanschieten. Maar of ik daarmee succes zal hebben?" Hij haalde de schouders op. „Neen, het is beter, dat u niet mee gaat. Zodra ze merken, dat het een zaak betreft, waarin de politie is betrokken, loop ik kans niets meer uit hen te krijgen. Niet omdat ze oneerlijk zouden zijn, ik wil elke dag borg staan voor hun eerlijkheid en betrouwbaarheid. Maar politie betekent soesah. lange ondervragingen en soms moeilijkheden met collega's, begrijpt u Ik wou, dat ik u meer hoop kon ge ven, dan ik doe. Maar ik geloof niet, dat de Stokeley Da Vinei ooit weer bo ven water zal komen. Het is een groot verlies, een onherstelbaar verlies. Ik weet haast niet, wat ik erger vind die moorden of de manier waarop die lui met een niet te vervangen kunstwerk zijn omgesprongen. Kan ik u bellen, zo dra ik wat hoor? Op het bureau zeker? En, mocht u daar niet zijn dan thuis? door Hebt U twee glaasjes eigenge maakte wijn besteld? NOZEMPROBLEEM In Leiden heeft een deskundige een lezing voor jonge mensen gehouden, Zijn onderwerp was: „het nozempro bleem". De geachte inleider begon zijn beloog met een omschrijving van het nozemprobleem tijdens de baby- Ionische gevangenschap der Joden. Toen hij goed en wel op dreef was, stonden er tien jongelui op en ver lieten de zaal. „Waar gaat u heen? vroeg de spreker. „Wij gaan eventjes weg", zeiden zij, „maar als u volgende week aan de hedendaagse jeugd toe bent, komen we wel terug!" DONUT In Den Haag is een demonstratie ge geven met een „donut". Een donut is een lekkernij, die eruit ziet als een kerstkransje, met een middellijn van tien centimeter. Het ding bestaat uit gebakken deeg, dat gemeubileerd wordt met kaneel, suiker, vruchten, slagroom, glazuur en chocolade. De mensen die de eerste donuts probeer den, zeiden na afloop: „Het prettige van een donut is, dat je zo vreselijk blij bent als je met eten kunt ophou den." Tip voor de f ritesbazen: de donuts kunnen door middel van een eenvoudige machine in kokende olie worden gebakken. In Amerika zijn ze er gek op. LESJE Het Russische, communistische par tijblad „Pravda" bevatte vorige week de beschuldiging, dat wijlen Stalin in het jaar 1934, bijna zestig procent van het aantal afgevaardigden naar het 17e partijcongres een kopje kleiner heeft laten maken. Van het centrale comité werd 70 der leden uit de weg geruimd. De Pravda maakte dit bekend om de communistische Chi nezen een lesje te geven. MAROLLEPUT Onze correspondent te Marolleput (thans weer geheel nuchter) heeft ons gemeld, dat hij in zijn vooruitstre vende gemeente een man heeft zien lopen, die voortdurend „neen" liep te schudden.. Onze correspondent leidde daaruit af. dat dit hoofd van de rijksvoorlichtingsdienst moet zijn ge weest. „Zijn naam was ik kwijt", schreef onze correspondent, „maar zijn manieren kwamen me bekend voor." 13 februari 1914: Een arme man in Lauten in bohemen, Frans Riemer ge- hceten, die vijftien kinderen heeft en met zijn kinderen in de grootste ar moede leefde, trok 90.000 kronen uit de loterij. Riemer leek met erg opge- toogen over dit ongewone buitenkans je. Hij ging het geld te Weipert van de bank halen, en toen hij er mee thuis was gekomen, sloot hij zich in zijn kamertje op. Zijn huisgenooten gingen na verloop van eenigen tijd eens kijken, wat. de zoo plotseling rijk ge worden man eigenlijk uitvoerde en zij zagen hoe Riemer het eene bankbrief je van duizend kronen na het andere verbrandde in een kaars. Hij was vol gens het Hbld. v. Antw. plotseling krankzinnig geworden en had reeds zeven en veertig bankbriefjes ver brand. Slechts met de grootste moeite kon men zich van den sukkelaar meester, maken. Uitstekend." Twee dagen later belde hij. Een van zijn relaties had hem verteld, dat een zekere Verkijk. Frans Verkijk, een op koper en handelaar in tweede hands goederen een schilderij had gekocht van een collega, die het tegen elke prijs kwijt wou, omdat het heet was Verkijk had hem uitgelachen. De man scheen het te hebben gekocht met de gedach- ten, dat in de lijst kostbaarheden ver borgen waren of geld. Volgens mr. Snoecks zegsman had hij de lijst in spaanders gehakt maar niets gevonden. Het schilderij had hij voor een tientje verkocht aan een willekeurige klant. Mr; _?n°eck gaf Verkijks beide adressen. „Misschien komt de naam u niet on bekend voor," eindigde hij. „Verkijk schijnt geen al te beste reputatie te hebben." De heer Frans Verkijk hield zich voor zichtig op de vlakte Dat was zijn au tomatische reactie, zodra hij in contact kwam met een lid van het politiecorps. „Een schilderij?" vroeg hij. ,.Een schilderij Nou mot u mijn niet kwa lijk nemen, maar d'r gaan zoveel din gen door m'n handen. As je een hele inboedel opkoop, dan bennen d'r altijd wel een paar schilderstukkies bij. En dat passeert mijn nog wel es. De mensen weten, asdat het een vertrouwd adres is en azze dan d'r lui spulletjes kwijt motte vanwege dadde ze gane emigrere of in een thuis voor ouwe men se, dan komme ze bij mijn. Een schilderij? Ik zou warentig niet weten wat voor een schilderij u hebbe mot. Ken u niet een pietsie duidelijker zijn?" „Ik bedoel het schilderij, dat u van een collega hebt gekocht en waarvan u de lijst hebt stuk geslagen." „Een schilderij, waarvan ik de lijst heb stuk geslagen? Nou nog mooier. Wel zeker, ik betaal mijn goeie geld voor een schilderstukkie in een lijssie om d'r brandhout van te maken. Net of ik dat niet goedkoper ken hebbe," verontwaardigde Verkijk zich. „Neen, met die bedoeling zult u die lijst wel niet hebben stuk geslagen," gaf Perquin toe „Maar stukgeslagen hebt u hem. En het schilderij, dat erin had gezeten, heeft u apart verkocht. Draai daar nu alsjeblieft niet om heen, want ik kan er de nodige getuigen voor bijbrengen. Ik begrijp bovendien niet, waarom je zo stom blijft ontkennen. Ik zou zo zeggen, dat je toch met die dingen kon doen wat je wou. Je had ze gekocht en betaald, het schilderij en de lijst. Jij kon toch niet weten, dat het gestolen goed was, wel?" „Gestolen goed? U weet ook wel, dat ik gestolen goed met geen pink zou willen aanraken," antwoordde Verkijk zonder ook maar even te blozen bij het debiteren van deze enormiteit. Per quin liet deze verzekering voor wat ze was en verzocht alleen nog eens drin gend om antwoord op zijn eerste vraag. „Tjasses," protesteerde Verkijk, „gun lu een mens nou toch effetjes tijd, in specteur. Ik heb zoveel an me hoofd. Es kijken. Hij wierp een ongeruste blik op de klok. Over een half uur verwachtte hij een nieuwe relatie, die veel beloofde, hij moest die smeris zo gauw mogelijk zien weg te werken. En Perquins vast houdendheid bij ervaring kennend, be greep hij wel, dat dat onmogelijk zou zijn, als hij niet iets losliet. ..O. wacht es," zei hij op de toon van iemand, wie het begint te dagen, „nou weet ik, wat u bedoel As ik er nou ook maar een ogenblikkie an ge dacht heb, dat u dat onnozele ding bedoelde. Daar was nou helemaal niks, an. Anders had ik er ook niet helegaar an veigete. Gekocht heb ik het allenig om het lijssie. Het was een verrekt shJkkf UlSS!e 6n lk had een schilder- °T te zr°ene waal' dat ik het om at kon. Ep zodoende.," „Nu, het is me een hele verlichting dat je geheugen weer begint te wei' Ken. Als je me nu nog even vertelt wat je met het schilderij hebt gedaan' zijn we er." „Het schilderstukkie? Het schilder, stukkie? Zeg. ken jij je misschienTog hermnere wat of ik daarmee gedaan "Pat hebbie an die meelmuis ver kocht, die.begon een gedaante, die uit de duisternis achter in het pakhuis kwam opduiken. Maar Verkijk liet hem niet uitspre- ken, ja "kwam hij haastig, dat is waar ook. Er kwam iemand binnen die het wel wou hebben, als hij het goed koop krijgen kon. Nou ja. over de smaak wat u, inspecteur?" „Een vaste klant?" „Nooit eerder gezien. Jij soms?" De man op de achtergrond schudde het hoofd. „Vertel me eens, hoe hij er uit zag." ..Dat zou ik werkelijk niet kennen zegge. antwoordde Verkijk en kwam tot zijn schrik tot het besef, dat dit de waarheid was of haar tenminste dicht benaderde. Nou," mengde de man op de achter grond, die of uit zijn humeur was o£ een reden had Verkijk dwars te zitten zich weer in het gesprek, „het was zo'n meelhuis, hè? Blooshoofs en met een ouwe. lichte regenjas." „Oud of jong?" „N<du. ik schattenem op z'n jaar of achttien, twintig Een ketoorjochie zou ik zo zeggen." „Had hij niets bijzonders? Ik be doel „Of ie scheel was of een bochel had of een horrelpoot of zo?" (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 9