DE „BEATLES" NAAR ONS LAND Yé-Yé! SHOW JOURNAAL Qosterhouts septet gaat 20-jarig bestaan vieren Jurriaan Andriessen zorgt voor regie bij KRO-concert De verdwenen Da Vinei ihoek ar Programma's radio en t.v. aa fant A Goed „geboerd" Cor Luytens band maakt snel carrière a sfer naar Terugblik item-feuilleton" BESTEDING )GWATER [Vandaag Morgen Beangstigende massa-hysterie after shave lotion e Radi door Martin Mons Televisie DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 10 FEBRUARI 1961 ~W rste-prijswinnaars: ;n Fanfare 1963" 5), 4e prijs DoruJ (De le prijs De Stijve Hol- Jonge), 2e prijs De foto- jk), 3e prijs Oosters paar lens), 4e prijs De Romein prijs Carnavalskindje, 2e Kunst. ^ns: le prijs Pauke Pol- iGordijnspecialist, 3e prijs prijs Drink meer melk. punt voor het binnens- l carnaval was het afgelo- de Jeugdhoeve. Ibestedingen Intraal" is aanbesteed het Inieuwing en het onder- pet 31 december 1964 van n-, rijs-, en steenglooi de waterkering van de J polder Nieuw-Neuzen. I het hoogst ingeschreven J Terneuzen voor f 30.300, Ichrijver was fa. G. en A. ■loosterzande voor f 28.800. ■oedkeupring door G. S. is de laasgte inshrijver ge- fsdag 11 februari is het Hansweert om 1.34 en |neuzen 0.59 en 13.21 uur; en 12.54 uur, Wemeldin- 1.44 uur. ■r |n Aankomst prins carnaval naar bejaardenhuis nt |hoolbezoek prins Nozemius itraat; inkomst in ziekenhuis; rdenbal in hotel Rotterdam |uw 14 u. Jeugdvoorstelling |De schat in het Zilvermeer. If 20 uur Carnaval Arti et volwassenen |iur Het rendez-vous in ac - v. Gevt 9-18 uur Tentoon Ik A. van Dobbenburgh Touw 20 uur Jerry als nuis- I' I uur Groot carnavalsbal ENT lieroptocht llfhoorgentocht Prins en %lf irwerk op de Dam 4nde avalsoptocht in -Prijsuitreiking Marijkeplem lavalsbals peuken 19 uur Trekking Leuven 19 uur Trekking 119 uur Carnavalsbal |inde Groot carnavalsbal van Geyt 9-18 uur Ten; J van Aart van Dobbenburgn Is 19 uur Vastenavondbal Lr Nabucco De „Beatles", het Britse kwartet, dat momenteel heel Engeland op zijn kop zet en met zijn yé-yé gegil miljoenen tieners tot pure verdwazing brengt en daarmee fabelachtige kapitalen verdient, zullen op 2 mei In ons land optreden. „Een concert verzorgen" heet zo'n uitvoering in officiële termen. Wij zullen dan weer een staaltje van massa-hysterie beleven, zoals we dat al eerder meemaakten met Johnny Halliday en Vince Tailor. Onlangs hebben we om ons te oriënteren op het gebied van de yé-yé en jongerenaspiraties en om dat wij uit hoofde van onze arbeid veel met jongeren te doen hebben, een Beatle-avond bijgewoond. Gedurende het „concert" zijn wij niet „in brand l De vier Beatles (20 tot 23 jaar, John, George, Ringo en Paul, zijn allen in Liverpool geboren. „Beatle" is een neologisme, dat tegelijk kever (beetle) en ritme (beat) betekent. Zij richtten hun ensemble op in 1959. De jongste was toen vijftien en de oudste achttien. Zij traden vooral op in cafés-chantant. In 1960 kwam het grote succes, dat sindsdien steeds crescendo ging. Vanuit Liverpool drong in 1962 hun faam door tot in Londen. Toen, in de herfst van dat jaar de kranten en de affiches de dag gemeld hadden van het optre den der „Beatles" posteerden zich duizenden teenagers, reeds verschil lende dagen voor het openen van de loketten, voor het theater, waarin het verafgode kwartet zou optreden. Zij aten en sliepen op de trottoirs Wat de „Beatles" zelf betreft: zij wa ren verplicht na hun optreden uren lang te wachten om het theater heel huids en zonder kleerscheuren te kunnen verlaten! Kort geleden ontstond er zo'n tu mult tijdens een Beatlegala, dat een der machteloze politieagenten ge woon door de teenagers het toneel werd opgegooid, waar hij tot voor de voeten van de „Beatles" rolde. Onder de fans van de „Beatles" be vindt zich ook prinses Margaret. Toen de vier idolen optraden in „Royal Command Performance" was zij een van de meest enthousiaste toehoorders. Tijdens de pauze on derhield de stralende prinses zich bijna een kwartier lang met de „Beatles". Op de Engelse „Hit-Parade" ver wierven de „Beatles" de eerste plaats, vóór de „Everly Brothers", Elvis Presley en Cliff Richard. Elke week worden van elk van hun platen 50.000 exemplaren verkocht, terwijl een van hun eerste successen, „From you to me", nu reeds de 600.000 overschreed. Dat de „Beatles" goed „geboerd" heb ben, blijkt uit het feit, dat tot nu twee miljoen van hun platen aan de man en nog meer aan de vrouw wer den gebracht. De „Beatles" hebben een ware epi demie veroorzaakt in Engeland, de ..Beatlemanie", waarmee duizenden en duizenden beatlemaniakken be smet zijn. „Gij ook", zo lieten de En gelse kappers onlangs met groot tra lala weten, „kunt een „Beatle" zijn Kerstmis!" Het succes van de ..Beatles" heeft namelijk de kap- kunst in Engeland sterk beïnvloed, i e haardracht van de vier Beatles is na-geaapt door duizenden Engelse teenagers. Momenteel is de vraag naar Beatle- pruiken zo groot, dat de pruikenma kers het niet meer afkunnen met En gelse haren alleen. Zij zijn verplicht naren te importeren vanuit Frank- gevlogen". Wij bemerkten in ons binnenste zelfs niet het geringste vonkje enthousiasme, hetgeen ze ker aan ons zelf lag en niet aan de „Beatles", die zich al kronkelend letterlijk leegschreeuwden om ons mee te slepen. Op de meesten van hen, die om ons heen zaten te wiegelen en te trappelen, hadden zij meer vat. Dat de meesten heel zeker de Engelse chansons niet begrepen of verstonden, was voor hen geen reden om zich niet te laten meeslepen door het enthousias me. Er was maar één chanson voor nodig Na een uur zaten wij nog ijskoud en onbeweeglijk tus sen een koortsige, stuiptrekkende jongerenmenigte (en heel wat niet-meer-jongeren). Zo verdwaasd worden de Britse tieners bij het zien en horen van de gillende en kronkelende „Beatles". rijk. „Draag toch een „Beatlepruik", zo adverteren de kappers, „en zij zal zeker van je houden! Yé-Yé- Yé Als aangekondigd wordt: „dan of dan komen de Beatles", staan duizenden teenagers, waaronder meer meisjes dan jongens, de idolen op te wach ten, weer of geen weer. Nauwelijks zijn de „Beatles" uit het vliegtuig of de auto gestapt of het enthousiasme slaat over in een waar delirium. Er wordt geschreeuwd en gebruld, ge zwaaid en gesprongen. We hebben zo'n aankomst meege maakt. Toen de auto met de „Beatles" in zicht kwam, barstte een storm van gejuich en geschreeuw los onder het trappelende, jonge publiek. Toen de idolen lachend en terugzwaaiend uit de auto stapten, ketste een orkaan van „Yé-Yé-Yé's" tegen de huizenge vels. Onderwijl was de lieve jeugd gaan dringen. Het geschreeuw werd nog onstuimiger en wilder. We za gen meisjes met uitpuilende ogen en roodaangelopen gezichten. Ver schillende klemden, al „Yé-Yé-Yé"- brullende, hun heen en weer schud dende hoofd tussen de handen. Hier en daar zagen we tranen van ge luk en aandoening! rollen over de hysterisch kijkende gezichten. Een meisje zagen we haar zakdoekje in stukken rijten, dat zij als een offer naar haar afgoden gooide. Neen, een mooi schouwspel konden we het niet vinden Iemand in Parijs heeft de strijd op genomen tegen de „Beatles", Fran- coise Hardy. Toen, een paar dagen geleden de „Beatles" naar Parijs kwamen, ging Frangoise Hardy naar Londen voor de opname van een plaatje, dat in februari in de handel wordt gebracht. Het is een 45-t. plaatje, dat de teenagers niet al te duur zal worden aangeboden om te geraken tot een zo groot mogelijke verspreiding. Haar doel is de „Beat les" met haar in Engeland meest be kende chansons van de troon te sto ten. Wij geloven niet, dat zij een kans van slagen heeft. Volgens Willy Offermans fanclub is de pas uitgekomen plaat van deze suc cesvolle Bredanaar, „Dag aan het strand" door Phonogram uitgeroepen tot de „plaat van de maand". Ook Willy en Willeke Alberti hebben een derge lijke onderscheiding gekregen. Eind februari zal een eerste fanavond ter ere van Offerman worden georgani seerd. Adres fanclub: W. Freyten, v.d. Duyn van Maasdamstraat 10, Breda. ZOALS WIJ enige tijd geleden al gemeld hebben heeft Brian Locking de Shadow-gelederen verlaten. Hij is intussen opge volgd door John Rostill. De be geleiders van Cliff Richard zijn nu weer compleet. Elvis Presley gaat voor 35.000 dol lar een jacht kopen, dat eens als „drijvend hoofdkwartier" voor pre sident Roosevelt diende. Hij heeft het voorlopig ter beschikking ge steld van de jaarlijkse inzamelings actie voor de hulp aan slachtoffers van kinderverlamming. Niet, dat El- vis zo'n filantroop is, maar hij zag er „een machtig propaganda-mid- del" in. Cliff Richard en zijn Shadows zullen begin mei optreden in het Parijse Olympia-thea- ter. Op 6 en 7 mei komen ze, zoals wij al eerder meldden, naar Nederland. (Van een onzer redacteuren) i?ifStnei! hïeft het sePtet Cor Luyten int Oosterhout zijn twintigjarig be slaan gevierd. Vele Oosterhouters zul- tr0L«lnilS(;hien no°it van deze band f hebben, omdat een profeet <rl;,eigien 'and nu eenmaal vaak niet geeerd wordt. Cor Luyten is hier niet rouwig om. Zijn orkest heeft uiten Oosterhout een grote faam verworven. Overal in het land is Cor's orkest bekend, alleen in Oosterhout s men het zo'n beetje vergeten. Nog minder bekend is daar, dat Cor en zijn musici op formidabele wijze car rière hebben gemaakt. Zij stonden n.v. op eén podium met de Dutch c®Jle&e Band en regelmatig n«i/C,Var- fs,ten van naam zoals An- ,e Gronloh en de Blue Diamonds met het septet op. Cor Luyten is er al vroeg mee egonnen. Toen hij 12 jaar was zag men hem al vaak bij D.D.S., de dans- n^'u81!1?8' ?,\e in het toenmalige „Hof Ho]land succesvolle avonden klaSlVn achi '1aar lang was hi> kiannettist van de Kon. Harmonie. hiiJnl J v!jftlen *aar was vormde S3. SAVersteubancL De instrumen- en die daarin bespeeld werden waren twee accordeons, een xylofoon, een gitaar, drums en een piano. Sindsdien is er wel een en ander veranderd. „We zaten net in de tijd van de grote danswoede na de oorlog. Er was dus veel vraag naar dansorkes- ten. Maar om je te kunnen handha ven moet je ook iets goeds kunnen presteren. Van lieverlee veranderde de samenstelling van de band. Er kwamen een schuiftrombone, een sa xofoon en een klarinet bij en een accordeon viel af Dan hadden we een kwintet, dan weer een kwartet en twee jaar geleden kwam het hui dige septet tot stand, waarmee ik bij zonder tevreden ben". Behalve de leider, die de saxofoon, klarinet en xylofoon bespeelt, maken van de band deel uit: Jo Broeders, alt-sax en klarinet, C. Koreman, tenor-sax, klarinet en xylofoon, Jac. Akkermans, accordeon, Nic Dado, piano, Cor Hoekstra, bas en hawai- gitaar, en J. v.d. Kieboom, drums. Het orkest speelt veel in Zuid-Hol land. Vrijwel iedere vrijdag en za terdagavond trekt het erop uit. Daar bij worden veel kazernes en mili taire bases aangedaan. Cor Luyten heeft met zijn groep gespeeld in showprogramma's samen met Tobi Rix, The Young Sisters, Tom Kelling, het Cocktail Trio, Joop de Knegt, Lubbert van Gortel, Peter Schilper- oort en Anneke Grönloh. Op het programma staan nog uit voeringen met Corrie Brokken en Willy en Willeke Alberti. Een bij zonder optreden wordt zeker ook de showavond op h.m „Erasmus", die op 29 qpril uit Rotterdam naar volle zee zal varen met o.a. ministers en militaire autoriteiten aan boord. Cor Luyten brengt een veelzijdig repertoire: ball-room, jazz, dixieland, Beierse en Zuidamerikaanse muziek, operettemuziek (indien gewenst), cha-cha-cha, twist, enz. (Advertentie) Veroverend fris... Exclusief verkrijgbaar bij de kapper De NCRV opent op Hilversum I (402 m) het avondprogramma met muziek uit Amerikaanse musicals om 19.50 uur. Daar na is er om 20.20 uur het tweedelige hoor spel „Dayuma" en om 21 uur een uit voering van de 2de symfonie van Bruck ner door het omroeporkest o.l.v. Henk Spruit. Leon Orthel spreekt om 23.05 uur over „Componeren in Nederland" en om 23.40 uur musiceert het „Fairland- orkest". Het AVRO-programma bevat om 19 uur op Hilversum ii (298 m) de rubriek: „Zwerftochten door operaland" met op namen van Kirsten Flagstad en Peter Anders. Om 20.05 uur is er het program ma „Negen muzen, negen provincies" en om 21.30 uur het hoorspel „De gouden kruik". Voorts is er om 22.40 uur het radiojournaal en om 23 uur een uitzen ding van de Ritmeclub. K.jfc na Ar Om half acht presenteert de NTS een comedy caper, om 19.45 uur gevolgd door de cursus „Openbaar kunstbezit". Na het journaal is er een politieke uitzending van de CHU. Vervolgens presenteert de KRO om 20.30 uur twee gefilmde impres sies, welke het vorig jaar werden opge nomen over het carnavalsfeest in Maas tricht. Nog meer leut kunnen de thuis blijvers om 21 uur beleven met de klucht „Potasch en Perlemoer". Het tweede jour naal komt om 23.10 uur met het laatste nieuws De NTS-journaaldienst, die de kijkers zaterdagmiddag via extra-uitzendingen op de hoogte had gehouden van de terug keer van prinses Irene naar Soestdijk, had ook aangekondigd zaterdagavond rond acht uur beelden van het verloofde paar te geven. Het liep echter anders uit, want de beeldverbinding was niet op tijd klaar. Dat was de zoveelste teleur stelling, na al de berichten uit Spanje en de grote geheimzinnigheid in ons land. Eerst zondag kon men de schade inhalen. De gebeurtenissen op paleis Soestdijk maakten het bekendmaken van brandend actueel nieuws aannemelijk. In verband daarmee vond een programma-wijziging plaats. De journaaldienst bleef tot zeer laat in de nacht actief. In plaats van twintig minuten „Brand punt" kregen wij een marathon-uitzen ding van deze rubriek voorgeschoteld, waarin o.a. een praatje over de afkomst en de familie van de verloofde van prin ses Irene. Dit praatje vermeerderde ech ter het verbazingwekkende aantal vraag tekens, waarvoor Nederland zich gesteld zag. Kritiek op de voorlichting was overi gens niet van de lucht: de rommelige avond, waarbij de kijkers diverse malen nutteloos op spanning werden gebracht, had een plezierig en een flauw rustrpunt. Het plezierige: het amusementsprogram ma, waaraan o.a. medewerkten de Ge orge Mitchell Singers en Anneke Grön loh, een programma met tempo en varia tie van aardige taferelen. Het flauwe: het laatste deel van het feuilleton „Stad huis op stelten", waarmee dit seriespel waarmee wij ons de laatste maanden enige malen hebben geamuseerd uit ging als de befaamde nachtkaars. W. v. B. (Advertentie) HOEST verdwijnt zo snel zo gemakkelijk de medicinale hoestbonbon met vitamine C (Van onze radio- en tv-redacteur) TAoet U me een plezier en schrijf niet zo veel over mijn nieuwe activiteiten als televisie-regis seur bij de muziekprogramma's voor de K.R.O. Ik ben nog maar een jonge krabbelaar (38 jaar)", zegt de bekende componist Jur riaan Andriessen op onze vraag, waarom hij in de regiewagen, „achter de knopen is gaan zit ten". „Ik vind de televisie een fascinerend medium. Toen ik van de KRO-leiding het aanbod kreeg, om zelf eens TV-concer- ten te gaan regisseren, heb ik na ampele overwegingen deze kans benut. Natuurlijk maak ik er geen beroep van. Maar het is uitermate leerzaam voor een musicus en componist om de partituur in beelden te analy seren. Je leert als het ware beeld en geluid mengen tot een visuele compositie, waarin de artistieke bedoelingen van dirigent, orkest en componist zo goed mogelijk gestalte krijgen. TAeze jonge Nederlandse componist, zoon van de bekende prof. Hendrik Andriessen, is gehuwd met de Haagse actrice Ketinka van der Werff en vader van twee leuke zoontjes, Gijs en Nils. Wie maar iets van muziek afweet, is het bekend dat hij de Berkshire Sym fonie componeerde. In 1949 vertrok Jurriaan Andriessen als 23-jarige naar de Verenigde Staten, in het kader van een uitwisseling. Hij had een voortref felijke leermeester gehad in zijn vader prof. H. Andriessen, die hem aan het Utrechts Conservatorium de geheimen van het componeren ontsluierde, ter wijl Willem van Otterloo en Gerard Hengeveld hem resp. tot dirigent en pianist schoolden. Na een prachtig eindexamen ging Jurriaan Andriessen een jaar naar Parijs en in 1949 naar de V.S. Hier schreef hij in opdracht van dé regering de bovengenoemde Berkshire Symfonie. Hij vertrok met de bedoeling er drie maanden te blij ven, maar het werden twee jaren. In het Berkshire Music Centre, het zomerverblijf voor afgestudeerde musi ci, die onder leiding van befaamde mannen technisch en stylistisch wer den bijgepolijst, lag ook de basis voor zijn kennismaking met de lichte mu ziek. Hij die altijd van zich zelf had gedacht nooit iets anders dan klassie ke muziek te spelen, ontdekte, dat het beslist geen schande is om ook eens io Maandag 10 februari HILVERSUM I 402 M NCRV: 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin- bouw. 12.33 Lichte orkestmuziek. 12.53 Grammofoonmuziek, eventueel actuali teiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht instru mentaal ensemble. 13.45 Franse chan sons. 14.05 Schoolradio. 14.35 Moderne gi taarmuziek. 15.05 Herhaling wedstrijd Opsporing verzocht (30 januari j.l.). 15.45 Viool en orgel (klassieke muziek). 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Tenor en piano: Oude en klassieke liederen. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Op tienertoeren: lichte grammof^nmu- ziek voor de jeugd. 17.50 Regeringsuit zending: Kleuteronderwijs in Suriname, door Mej. W. v. d. Molen. 18.00 Kerkor gelconcert. 18.20 Uitzending van de Ka tholieke Volkspartij: Kaarten op tafel. Een uitzending over politieke zaken, die de aandacht verdienen. 18.30 Met band en plaat voor u paraat: lichte grammo foonmuziek. 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.10 Op de man af, praatje. 18.15 In strumentaal ensemble: Onbekende mu ziek uit oude handschriften. 19.30 Radio krant. 19.50 Fragmenten uit Amerikaan se musicals (gr.). 20.10 Koorzang: Ne- gerliedercn (gr.). 20.20 Dayuma. hoor spel. 21.00 Omroeporkest: klassieke mu ziek. 22.05 Amerika's Zon- en schaduw zijden, lezing. 22.15 Pianorecital: Spaan se muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Avond- overdenking. 22.55 Boekbespreking. 23.05 Componeren in Nederland: muzikaal ge sprek. 23.40 Amusementsmuziek (gr.). 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 M AVRO: 12.00 Licht ensemble met zang solist. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor ons platteland. 12.40 Licht instrumentaal sextet. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten 13.30 Militair orkest. 14.00 Pianorecital: klassieke en moderne muziek. 14.30 Lich te grammofoonmuziek. 14.50 Het Gulden Vlies (1) - mythe, sage en sprookje dooreen, lezing. 15.05 Radio matinee (gr.) moderne muziek. 16.25 Lichte grammo foonmuziek. 17.00 Voor de padvinders. 17.15 Combo-klanken. 17.50 Militair com mentaar. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Amateursprogramma. 18.50 Openbaar kunstbezit. 19.00 Operaconcert (gr.). 20.00 Nieuws. 20.05 Negen muzen, elf provincies, gevarieerd programma. 21.30 De gouden kruik, hoorspel. 22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40 Actuali teiten. 23.00 Lichte muziek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL VLAAMS 324 m: 12.00 Nieuws. 12.03 Grammo foonmuziek. 12.08 Landbouwkroniek. 12.15 Lichte muziek. 12.50 Beursberichten. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 15.00 Nieuws. daarna: 49) ,,Ziet u, inspecteur. Bobby heeft van zijn geboorte al pech gehad. Hij had de oudste zoon moeten zijn inplaats van die stomme broer van hem. En zijn vader had meer geld moeten hebben. Natuur lijk hebben ze wel wat, maar niet ge noeg voor iemand als Bobby. En het grootste deel gaat natuurlijk later met de titel naar Ainsley. Neen, het is eeu wig jammer, dat de kaarten van het begin al verkeerd hebben gelegen voor Bobby. Dat zegt zijn tante Penelope ook. Daarom helpt ze hem zoveel mo gelijk. Hij is zo ontzettend veelzijdig en dat maakt ht zo moeilijk voor hem, snapt u? Ik bedoel wat het kiezen van een carrière betreft. Een tijdje was hij .in de diplomatieke dienst. Maar die lui zijn zo stom en zo bekrompenDie arme Bobby is er uitgegaan omdat hij het eenvoudig niet harden kon. En zo hadden ze het land aan hem, dat ze achter zijn rug vertelden, dat hij ver trouwelijke stukken ter inzage had ge geven aan de Sovjet ambassade. Bob by had er toen zo grondig genoeg van, dat hij van de ambtenarij niets meer hebben moest. Hij is in zaken gegaan. Hij zou er een denderend succes van hebben gemaakt, als die mensen met wie hij samenwerkte niet zo gruwelijk kortzichtig waren geweest. Juist toen die arme Bobby op het punt stond een geweldige slag te slaan, begonnen ze te jammeren, dat hij knoeide. En of Bobby die stommelingen nu al zei, dat ze hem even zijn gang moesten laten gaan, dat ze niet het minste risico liepen, dacht u dat ze wilden luiste ren? Niks hoor! Enfin, zijn tante Pen zag de zaken zoals ze waren en heeft gezorgd, dat het tot een schikking kwam.'' Zijn gezicht betrok. „Ik ben bang dat daartoe nu geen kans is, wel?" ,.Neen," zei Perquin laconiek, „dat geloof ik ook niet." Harry Altringham zuchtte. „Ziet u nu wel, hij heeft ook altijd pech, die arme Bobby. Het zat alle maal zo prachtig in elkaar. Dat zult u toch ook moeten toegeven. En daar moet Bobby me de kopy gaan verwar ren met het origineel. Het is gek, maar het zijn altijd van die kleinigheden, die maken, dat er iets scheef gaat met zijn ondernemingen. Altijd van die ver rekte kleinigheden. Zonder die vergis sing waren al die vervelende dingen niet gebeurd. En, als u rechtvaardig wilt zijn, moet u het toch wel met me eens wezen, dat Joycie en die man er toch eigenlijk om gevraagd hebben. Waarom wouen ze dan ook niet redelijk zijn. Die kerel was het er gewoon om te doen ons te bedriegen. En daar is hij nog in geslaagd ook. lammeling." ,,Was u op de hoogte van de maat regelen. die uw vriend wou nemen, mijn heer Altringham?" „Maatregelen?" vroeg het jongmens van zijn stuk gebracht. „Wat bedoelt u daar nu mee?" ..Wel. wat u daareven die vervelende dingen noemde, die er gebeurd zijn." ,,0, u bedoelt die...wat er is gebeurd met Joycie en met die man? Neen, ik schrok me dood, toen Bobby die nacht thuiskwam, nadat dat met Joycie was gebeurd. Hij zag eruit als een slager. De tweede keer was het lang zo erg niet. Hij had toen een dunne plastic regenjas aangedaan. Die kon hij, toen het gebeurd was, uittrekken en opvouwen schoolradio. 15.25 Gelegenheidsuitzen ding. 15.45 Grammofoonmuziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.15 Voor de kinderen. 17.40 Grammofoonmuziek. 17.45 Franse les. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Orkestmuziek. 19.00 Nieuws en ra diokroniek. 19.40 In en om de opera. 20.00 Missieklankbeeld. 20.15 Europese piano muziek. 20.45 Grammofoonmuziek. 21.00 Amusementsprogramma. 22.00 Nieuws. 22.15 Volksdansen en -zangen. 22.35 De zeven kunsten. 22.50 (On(zinnetjes over ons wereldje. 23.00 Nieuws. 23.05 Beter laat dan nooit. 23.30 Lichte muziek. 23.55 Nieuws. 0.01-0.45 Voor de zeelieden. BRUSSEL FRANS 484 m: 12.03 Chansons. 14.03 Gevarieerd programma. 16.08 Moderne en klassieke orkestmuziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Muziek voor teenagers. 20.15 Gevarieerde mu ziek. 21.12 Hoorspel. 22.00 Wereldnieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.55 Nieuws. Dinsdag 11 februari HILVERSUM I 402 M KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Ouvertureradio voor vroege mensen. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Strip voor de jeugd. 8.20 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Voor de huis vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 School radio. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Licht baken, lezing. 10.25 Klassieke grammo foonmuziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Vol- aan.vooruit, praatje. HILVERSUM II 298 M AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmu ziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Programma-overzicht en lichte grammofoonmuziek. 9.00 Och tendgymnastiek. 9.10 Dq groenteman. 9.15 Klassieke kamermuziek (gr.). 9.40 Morgenwijding. 10.00 Lichte grammo foonmuziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor de zieken. Maandag 10 februari NTS: 19.30 The flying ace (Comedy Caper), film. 19.45 Openbaar Kunstbezit. 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Uitzending Christelijk Historische Unie. KRO: 20.30 Carnaval: filmreportages. 21.00 Potasch en Perlemoer met vakan tie, TV-klucht. NTS: 23.10-23.15 Journaal. FRANS-BELG.: 18.30 Berichten. 18.33 Voor de kinderen. 19.00 Voor de vrouw. 19.30 Sport. 20.00 Nieuws. 20.30 Comedie. 22.15 Literair programma. 23.05 Jour naal. VLAAMS-BELG.: 19.00 Voor de jeugd. 19.25 Culturele actualiteiten. 19.45 Weer- praatje. 19.50 Sport. 20.00 Journaal. 20.20 Quiz. 20.55 Panorama. 21.35 Die Teepuppe (De theemuts), politiefilm. 22.35 Me dium: hoe ontstond de Belgische grond wet? 22.45 Journaal. wat lichtere muziek te spelen. Hij ging eens luisteren naar Armstrong, Elling ton en Ella Fitzgerald. Ook zag hij hoe de strijkers van het beroemde Phila delphia Orkest een ensemble vormde, dat zich voortreffelijk op het lichte vlak wist te bewegen. Niet mengen TAoor al die moderne invloeden vergat hij beslist niet de klassieken en hij merkte al snel dat jazz en klassiek niet te mengen zijn. Sommigen weten het, maar velen nog niet, dat achter de naam Leslie Cool de componist-pia nist Jurriaan Andriessen schuil gaat. Dat is zo gekomen. Na zijn terugkeer in ons land werd hij door Manus Wil- lemse van de KRO-muziekafdeling eens gevraagd, of hij er soms iets voor voel de voor de KRO-microfoon wat lichte muziek te spelen. En hij deed het bij wijze van ontspanning met Cor Baan op gitaar. Henk Ortmann bas en Ge rard van Bezij drums. Zijn pseudoniem Leslie Cool is feite lijk in Amerika geboren. Leslie vond hij een aardige, voornaam en om een herinnering te houden aan de menthol sigaretten die hij in de States rookte, koos hij als achternaam Cool. Het im proviseren in het jazz-idoom is voor hem als het ware een uitdaging aan zijn groot vakmanschap. Sommigen hebben wel eens beweerd dat zijn pia- nistiek iets weg heeft van de Dave Brubeck-stijl. Maar dat weigert hij te aanvaarden, omdat hij Brubeck te slecht kent. Hij timmert niet bewust aan zijn stijl en schuwt de conventie die beweert dat echte jazz met de tijd mee moet gaan. Met het Leslie Cool Trio gaf hij honderden concerten voor de KRO-microfoon en tegenwoordig speelt hij tweemaal per maand met het Leslie Cool-septet. Gingen de vroe gere uitzendingen wellicht wat meer in de richting van de amusementsmuziek, nu bekent hij zich vrij duidelijk tot de jazz en ook de atonale jazzmuziek. Hij vind-t het ongelofelijk hoe snel de Ne derlandse musici zich kunnen aanpas sen en lustig atonaal kunnen mee- improviseren. TW'u moet men beslist niet denken dat Jurriaan Andriessen een groot deel van zijn tijd besteedt aan deze ont- spanningsmuziek. Zijn klassiek-gerich- te capaciteiten leeft hij dagelijks uit in het componeren van toneel-, ballet- en koormuziek. Onlangs heeft hij de laatste hand ge legd aan de grote koorsymfonie ,,Aves", welke dit jaar tijdens het in ternationaal Jeugdcongres, door een uit binnen- en buitenlandse jonge musici samengesteld orkest en koor zijn we reldpremière zal beleven. Zijn liefde voor het theater schenkt hem kennelijk bijzondere inspiratie, getuige de vaak meesterlijk toegepaste muzikale begeleiding bij festivalstuk ken. Wij denken hier aan „Ondine" van Giraudeux, ,,De Stern" van Shakespea re, Caesar en Cleopatra" van Bernard Shaw en niet in de laatste plaats aan de compositie voor de destijds onder regie van Johan de Meester opgevoer de Oedipus" door de Nederlandse Co medie. Een zeer gunstige kritiek over de ge hele wereld ontving enkele jaren gele den het door Jurriaan Andriessen ge componeerde fluit-concert. Plalen pUi hoewel het componeren van ballet- ■Li en toneelmuziek op klassieke leest nu eenmaal het belangrijkste element van zijn artistieke capaciteiten blijft, mag hij ook nu nog graag zich bij wij ze van ..ontspanning en liefhebberij" bewegen op het vlak van de lichte mu ziek. Jaren geleden was het onbestaan baar dat de strijkers van Ormandy sweet-music zouden uitvoeren voor een langspeelplaat. ThanS is al lang met deze conventionele gewoonte ge broken. Toen wij hem vroegen of hij wel eens naar andere jazzmusici luis terde, toonde hij ons in zijn gezellige woning te Wassenaar, een begerens waardige collectie jazzplaten. Er waren vele zwarte schijven met opnamen van de befaamde trompettist Miles Davis, maar in de verzameling ontbraken de bekende jazzpianisten. Goed hij had wel eens naai- een Thelonious Monk en Da ve Brubeck geluisterd en met grote waardering, maar hij zou niet door hun speelstijlen beïnvloed worden. Onze laatste vraag gold meer zijn liefhebbe rijen, die niets van doen hebben met de muziek. De achtendertigjarige compo nist keek veelbetekenend op en zei. dat hij met innig welbehagen kan luisteren naar het prachtige geluid van zijn au tomotor. Een kleine ongerechtigheid of onregelmatigheid ontdekt hij onmid dellijk. U moet niet denken, dat Jur riaan Andriessen dan zelf onder de mo torkap duikt, maar als het onderweg nodig is, weet hij ook op dit terrein met zijn goed geoefend gehoor zijn mannetje te staan.... en meenemen. Helemaal schoon was zijn pak toen ook wel niet, maar we hebben het er toch kunnen afkrijgen. Dat an dere pak was finaal bedorven." „Wat is daar mee gebeurd?" „Het jasje heeft hij geloof ik er gens in het water gegooid, de broek heeft hij in zijn atelier gebruikt. Daar kwamen die andere vlekken toch dade lijk onder de verf. Na 'n dag was er al niets meer van te zien Bobby legt het er erg dik op, als hij u schildert" „Vond u niet dat het uw plicht'was de politie te waarschuwen na de moord op juffrouw Buurman?" „Maar ik wist toch niet, dat Boouy haard had vermoord? Dat weet ik trou wens nog niet. Daar heb ik toch geen enkel bewijs voor?" zei Altringham ner veus. „En gevraagd heb ik het hem nooit. Dat....dat durfde ik gewoon niet Als u Bobby kende, zou u dat ook wei begrijpen. Bobby is een beste kerel eentje uit duizend. Maar hij kan cm voudig niet hebben, dat je hem tegen werkt of zelfs maar aanmerkingen op hem maakt Hoe ter wereld zou u dan willen, dat ik hem zoiets vroeg? Grote hemel, man, denk je dan. dat xk zin had zelf eeneen scheermes door mijn strot te krijgen? Iedere keer, alt: ik hem weer met die vervloekte messen bezig zag, kon ik wel gillen van ellen de. Als u gezien had, hoe hij telkens weer de scherpte van het lemmet pro beerde. dan op dit en dan op dat Een keer heeft hij het op mijn keel geprobeerd. Heeft u ooit de snee van een vlijmscherp scheermes tegen uw keel gevoeld? Neen? Dat is nou jam mer, eeuwig jammer. Het is een sen satie die de moeite waard is." Hij lach te hysterisch. „En wat deed u toen?" „Ik? Ik ben gaan gillen! Als een ma ger varken heb ik gegild. Bobby heeft toen dadelijk het mes weggenomen en me gezegd, dat ik op moest houden met mijn gekrijs. Ik begreep toen im mers wel, dat geen haar op zijn hoofd eraan dacht mij de hals af te snijden. Hij lachte me gewoon uit en zei er nog bij dat, als hij dat wel van plan was geweest ik niet de kans gehad zou hebben ook maar een kik te geven. Zo gauw ging het. Je was al dood voor je nog wist, wat er met je ge beurde, zei Bobby. Het was alleen maar jammer, dat het zo'n verrekte smeer boel gaf." Harry Altringham huiverde even. „Natuurlijk was hij dat ook helemaal niet van plan," zei hij dan. „Maar ik heb daarna toch niet meer rustig kun nen slapen Van het ogenblik, dat die arme Bobby thuiskwam, die nacht na dat dat met Joycie was gebeurd, is het bestaan voor mij hier een hel geweest, een zuivere, onversneden hel." „Waarom heeft u de politie niet ge waarschuwd?" „Maar ik wist toch immers niets; ik vermoedde het alleen maar. Ik weel trouwens nog niet of Bobby nu werke lijk....En je geeft je beste vriend toch niet aan? Zoiets kun je toch eenvoudig niet doen inspecteur. Het ishet is onfatsoenlijk. En ik hoopte nog als rt aar, dat we die ellendige Da Vinei nog weer zouden vinden. Als we die weer gevonden hadden, dan was alles immers in orde gekomen." „Hoe stelt u zich dat voor?" „Dat is toch zo klaar als een klontje. O'Malley had natuurlijk boter bij 'de vis gegeven en als er dan moeilijkhe den hadden gedreigd over die...;die vervelende dingen, hadden we het eer ste het beste vliegtuig genomen naar een of ander land, dat niet uitlevert. Het zou natuurlijk wel vervelend zijn geweest, maar we hadden altijd weer terug kunnen komen, zodra dat zaakje was doodgebloed." „Ik geloof, dat u de dingen wat al te optimistisch bekijkt, als u zich voor stelt, dat zulke zaakjes ooit doodbloe den, mijnheer Altringham. We plegen bij ons een lang geheugen te hebben als het om moord gaat." Ik wou, dat u dat woord niet ge bruikte. inspecteur. Het klinkt zozo onherroepelijk." „Is het dat dan niet?" „Ik ben er zeker van, dat Bobby gein ogenblik de bedoeling heeft gehad. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 3