DE „BEATLES" NAAR
ONS LAND Yé-Yé!
SHOW JOURNAAL
Qosterhouts septet gaat
20-jarig bestaan vieren
Jurriaan Andriessen zorgt
voor regie bij KRO-concert
De verdwenen
Da Vinei
ihoek
ar
Programma's radio en t.v.
aa
fant
A
Goed „geboerd"
Cor Luytens
band maakt
snel carrière
a
sfer naar
Terugblik
item-feuilleton"
BESTEDING
)GWATER
[Vandaag
Morgen
Beangstigende
massa-hysterie
after
shave
lotion
e
Radi
door
Martin Mons
Televisie
DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 10 FEBRUARI 1961
~W
rste-prijswinnaars:
;n Fanfare 1963"
5), 4e prijs DoruJ (De
le prijs De Stijve Hol-
Jonge), 2e prijs De foto-
jk), 3e prijs Oosters paar
lens), 4e prijs De Romein
prijs Carnavalskindje, 2e
Kunst.
^ns: le prijs Pauke Pol-
iGordijnspecialist, 3e prijs
prijs Drink meer melk.
punt voor het binnens-
l carnaval was het afgelo-
de Jeugdhoeve.
Ibestedingen
Intraal" is aanbesteed het
Inieuwing en het onder-
pet 31 december 1964 van
n-, rijs-, en steenglooi
de waterkering van de
J polder Nieuw-Neuzen.
I het hoogst ingeschreven
J Terneuzen voor f 30.300,
Ichrijver was fa. G. en A.
■loosterzande voor f 28.800.
■oedkeupring door G. S. is
de laasgte inshrijver ge-
fsdag 11 februari is het
Hansweert om 1.34 en
|neuzen 0.59 en 13.21 uur;
en 12.54 uur, Wemeldin-
1.44 uur.
■r
|n Aankomst prins carnaval
naar bejaardenhuis
nt
|hoolbezoek prins Nozemius
itraat;
inkomst in ziekenhuis;
rdenbal in hotel Rotterdam
|uw 14 u. Jeugdvoorstelling
|De schat in het Zilvermeer.
If 20 uur Carnaval Arti et
volwassenen
|iur Het rendez-vous in ac
- v. Gevt 9-18 uur Tentoon
Ik A. van Dobbenburgh
Touw 20 uur Jerry als nuis-
I'
I uur Groot carnavalsbal
ENT
lieroptocht
llfhoorgentocht Prins en
%lf
irwerk op de Dam
4nde
avalsoptocht in
-Prijsuitreiking Marijkeplem
lavalsbals
peuken 19 uur Trekking
Leuven 19 uur Trekking
119 uur Carnavalsbal
|inde Groot carnavalsbal
van Geyt 9-18 uur Ten;
J van Aart van Dobbenburgn
Is 19 uur Vastenavondbal
Lr Nabucco
De „Beatles", het Britse kwartet, dat momenteel heel
Engeland op zijn kop zet en met zijn yé-yé gegil
miljoenen tieners tot pure verdwazing brengt en
daarmee fabelachtige kapitalen verdient, zullen op
2 mei In ons land optreden. „Een concert verzorgen"
heet zo'n uitvoering in officiële termen.
Wij zullen dan weer een staaltje van massa-hysterie
beleven, zoals we dat al eerder meemaakten met
Johnny Halliday en Vince Tailor.
Onlangs hebben we om ons te oriënteren op het
gebied van de yé-yé en jongerenaspiraties en om
dat wij uit hoofde van onze arbeid veel met jongeren
te doen hebben, een Beatle-avond bijgewoond.
Gedurende het „concert" zijn wij niet „in brand
l
De vier Beatles (20 tot 23 jaar, John,
George, Ringo en Paul, zijn allen in
Liverpool geboren. „Beatle" is een
neologisme, dat tegelijk kever
(beetle) en ritme (beat) betekent.
Zij richtten hun ensemble op in 1959.
De jongste was toen vijftien en de
oudste achttien. Zij traden vooral op
in cafés-chantant. In 1960 kwam het
grote succes, dat sindsdien steeds
crescendo ging. Vanuit Liverpool
drong in 1962 hun faam door tot in
Londen. Toen, in de herfst van dat
jaar de kranten en de affiches de
dag gemeld hadden van het optre
den der „Beatles" posteerden zich
duizenden teenagers, reeds verschil
lende dagen voor het openen van de
loketten, voor het theater, waarin
het verafgode kwartet zou optreden.
Zij aten en sliepen op de trottoirs
Wat de „Beatles" zelf betreft: zij wa
ren verplicht na hun optreden uren
lang te wachten om het theater heel
huids en zonder kleerscheuren te
kunnen verlaten!
Kort geleden ontstond er zo'n tu
mult tijdens een Beatlegala, dat een
der machteloze politieagenten ge
woon door de teenagers het toneel
werd opgegooid, waar hij tot voor de
voeten van de „Beatles" rolde.
Onder de fans van de „Beatles" be
vindt zich ook prinses Margaret.
Toen de vier idolen optraden in
„Royal Command Performance" was
zij een van de meest enthousiaste
toehoorders. Tijdens de pauze on
derhield de stralende prinses zich
bijna een kwartier lang met de
„Beatles".
Op de Engelse „Hit-Parade" ver
wierven de „Beatles" de eerste plaats,
vóór de „Everly Brothers", Elvis
Presley en Cliff Richard. Elke week
worden van elk van hun platen 50.000
exemplaren verkocht, terwijl een van
hun eerste successen, „From you to
me", nu reeds de 600.000 overschreed.
Dat de „Beatles" goed „geboerd" heb
ben, blijkt uit het feit, dat tot nu
twee miljoen van hun platen aan de
man en nog meer aan de vrouw wer
den gebracht.
De „Beatles" hebben een ware epi
demie veroorzaakt in Engeland, de
..Beatlemanie", waarmee duizenden
en duizenden beatlemaniakken be
smet zijn. „Gij ook", zo lieten de En
gelse kappers onlangs met groot tra
lala weten, „kunt een „Beatle" zijn
Kerstmis!" Het succes van de
..Beatles" heeft namelijk de kap-
kunst in Engeland sterk beïnvloed,
i e haardracht van de vier Beatles
is na-geaapt door duizenden Engelse
teenagers.
Momenteel is de vraag naar Beatle-
pruiken zo groot, dat de pruikenma
kers het niet meer afkunnen met En
gelse haren alleen. Zij zijn verplicht
naren te importeren vanuit Frank-
gevlogen". Wij bemerkten in ons binnenste zelfs
niet het geringste vonkje enthousiasme, hetgeen ze
ker aan ons zelf lag en niet aan de „Beatles", die
zich al kronkelend letterlijk leegschreeuwden om
ons mee te slepen.
Op de meesten van hen, die om ons heen zaten te
wiegelen en te trappelen, hadden zij meer vat. Dat
de meesten heel zeker de Engelse chansons niet
begrepen of verstonden, was voor hen geen reden
om zich niet te laten meeslepen door het enthousias
me. Er was maar één chanson voor nodig Na
een uur zaten wij nog ijskoud en onbeweeglijk tus
sen een koortsige, stuiptrekkende jongerenmenigte
(en heel wat niet-meer-jongeren).
Zo verdwaasd worden de Britse tieners bij het zien en
horen van de gillende en kronkelende „Beatles".
rijk. „Draag toch een „Beatlepruik",
zo adverteren de kappers, „en zij
zal zeker van je houden! Yé-Yé-
Yé
Als aangekondigd wordt: „dan of dan
komen de Beatles", staan duizenden
teenagers, waaronder meer meisjes
dan jongens, de idolen op te wach
ten, weer of geen weer. Nauwelijks
zijn de „Beatles" uit het vliegtuig of
de auto gestapt of het enthousiasme
slaat over in een waar delirium. Er
wordt geschreeuwd en gebruld, ge
zwaaid en gesprongen.
We hebben zo'n aankomst meege
maakt. Toen de auto met de „Beatles"
in zicht kwam, barstte een storm
van gejuich en geschreeuw los onder
het trappelende, jonge publiek. Toen
de idolen lachend en terugzwaaiend
uit de auto stapten, ketste een orkaan
van „Yé-Yé-Yé's" tegen de huizenge
vels. Onderwijl was de lieve jeugd
gaan dringen. Het geschreeuw werd
nog onstuimiger en wilder. We za
gen meisjes met uitpuilende ogen
en roodaangelopen gezichten. Ver
schillende klemden, al „Yé-Yé-Yé"-
brullende, hun heen en weer schud
dende hoofd tussen de handen. Hier
en daar zagen we tranen van ge
luk en aandoening! rollen over de
hysterisch kijkende gezichten. Een
meisje zagen we haar zakdoekje in
stukken rijten, dat zij als een offer
naar haar afgoden gooide. Neen,
een mooi schouwspel konden we het
niet vinden
Iemand in Parijs heeft de strijd op
genomen tegen de „Beatles", Fran-
coise Hardy. Toen, een paar dagen
geleden de „Beatles" naar Parijs
kwamen, ging Frangoise Hardy naar
Londen voor de opname van een
plaatje, dat in februari in de handel
wordt gebracht. Het is een 45-t.
plaatje, dat de teenagers niet al te
duur zal worden aangeboden om te
geraken tot een zo groot mogelijke
verspreiding. Haar doel is de „Beat
les" met haar in Engeland meest be
kende chansons van de troon te sto
ten. Wij geloven niet, dat zij een kans
van slagen heeft.
Volgens Willy Offermans fanclub is
de pas uitgekomen plaat van deze suc
cesvolle Bredanaar, „Dag aan het
strand" door Phonogram uitgeroepen
tot de „plaat van de maand". Ook Willy
en Willeke Alberti hebben een derge
lijke onderscheiding gekregen. Eind
februari zal een eerste fanavond ter
ere van Offerman worden georgani
seerd. Adres fanclub: W. Freyten, v.d.
Duyn van Maasdamstraat 10, Breda.
ZOALS WIJ enige tijd geleden
al gemeld hebben heeft Brian
Locking de Shadow-gelederen
verlaten. Hij is intussen opge
volgd door John Rostill. De be
geleiders van Cliff Richard zijn
nu weer compleet.
Elvis Presley gaat voor 35.000 dol
lar een jacht kopen, dat eens als
„drijvend hoofdkwartier" voor pre
sident Roosevelt diende. Hij heeft
het voorlopig ter beschikking ge
steld van de jaarlijkse inzamelings
actie voor de hulp aan slachtoffers
van kinderverlamming. Niet, dat El-
vis zo'n filantroop is, maar hij zag
er „een machtig propaganda-mid-
del" in.
Cliff Richard en zijn
Shadows zullen begin
mei optreden in het
Parijse Olympia-thea-
ter. Op 6 en 7 mei
komen ze, zoals wij
al eerder meldden,
naar Nederland.
(Van een onzer redacteuren)
i?ifStnei! hïeft het sePtet Cor Luyten
int Oosterhout zijn twintigjarig be
slaan gevierd. Vele Oosterhouters zul-
tr0L«lnilS(;hien no°it van deze band
f hebben, omdat een profeet
<rl;,eigien 'and nu eenmaal vaak niet
geeerd wordt. Cor Luyten is hier
niet rouwig om. Zijn orkest heeft
uiten Oosterhout een grote faam
verworven. Overal in het land is Cor's
orkest bekend, alleen in Oosterhout
s men het zo'n beetje vergeten. Nog
minder bekend is daar, dat Cor en
zijn musici op formidabele wijze car
rière hebben gemaakt. Zij stonden
n.v. op eén podium met de Dutch
c®Jle&e Band en regelmatig
n«i/C,Var- fs,ten van naam zoals An-
,e Gronloh en de Blue Diamonds
met het septet op.
Cor Luyten is er al vroeg mee
egonnen. Toen hij 12 jaar was zag
men hem al vaak bij D.D.S., de dans-
n^'u81!1?8' ?,\e in het toenmalige „Hof
Ho]land succesvolle avonden
klaSlVn achi '1aar lang was hi>
kiannettist van de Kon. Harmonie.
hiiJnl J v!jftlen *aar was vormde
S3. SAVersteubancL De instrumen-
en die daarin bespeeld werden waren
twee accordeons, een xylofoon, een
gitaar, drums en een piano. Sindsdien
is er wel een en ander veranderd.
„We zaten net in de tijd van de
grote danswoede na de oorlog. Er
was dus veel vraag naar dansorkes-
ten. Maar om je te kunnen handha
ven moet je ook iets goeds kunnen
presteren. Van lieverlee veranderde
de samenstelling van de band. Er
kwamen een schuiftrombone, een sa
xofoon en een klarinet bij en een
accordeon viel af Dan hadden we
een kwintet, dan weer een kwartet
en twee jaar geleden kwam het hui
dige septet tot stand, waarmee ik bij
zonder tevreden ben".
Behalve de leider, die de saxofoon,
klarinet en xylofoon bespeelt, maken
van de band deel uit: Jo Broeders,
alt-sax en klarinet, C. Koreman,
tenor-sax, klarinet en xylofoon, Jac.
Akkermans, accordeon, Nic Dado,
piano, Cor Hoekstra, bas en hawai-
gitaar, en J. v.d. Kieboom, drums.
Het orkest speelt veel in Zuid-Hol
land. Vrijwel iedere vrijdag en za
terdagavond trekt het erop uit. Daar
bij worden veel kazernes en mili
taire bases aangedaan. Cor Luyten
heeft met zijn groep gespeeld in
showprogramma's samen met Tobi
Rix, The Young Sisters, Tom Kelling,
het Cocktail Trio, Joop de Knegt,
Lubbert van Gortel, Peter Schilper-
oort en Anneke Grönloh.
Op het programma staan nog uit
voeringen met Corrie Brokken en
Willy en Willeke Alberti. Een bij
zonder optreden wordt zeker ook de
showavond op h.m „Erasmus", die
op 29 qpril uit Rotterdam naar volle
zee zal varen met o.a. ministers en
militaire autoriteiten aan boord.
Cor Luyten brengt een veelzijdig
repertoire: ball-room, jazz, dixieland,
Beierse en Zuidamerikaanse muziek,
operettemuziek (indien gewenst),
cha-cha-cha, twist, enz.
(Advertentie)
Veroverend fris...
Exclusief verkrijgbaar bij de kapper
De NCRV opent op Hilversum I (402 m)
het avondprogramma met muziek uit
Amerikaanse musicals om 19.50 uur. Daar
na is er om 20.20 uur het tweedelige hoor
spel „Dayuma" en om 21 uur een uit
voering van de 2de symfonie van Bruck
ner door het omroeporkest o.l.v. Henk
Spruit. Leon Orthel spreekt om 23.05 uur
over „Componeren in Nederland" en om
23.40 uur musiceert het „Fairland-
orkest".
Het AVRO-programma bevat om 19 uur
op Hilversum ii (298 m) de rubriek:
„Zwerftochten door operaland" met op
namen van Kirsten Flagstad en Peter
Anders. Om 20.05 uur is er het program
ma „Negen muzen, negen provincies" en
om 21.30 uur het hoorspel „De gouden
kruik". Voorts is er om 22.40 uur het
radiojournaal en om 23 uur een uitzen
ding van de Ritmeclub.
K.jfc na Ar
Om half acht presenteert de NTS een
comedy caper, om 19.45 uur gevolgd door
de cursus „Openbaar kunstbezit". Na het
journaal is er een politieke uitzending
van de CHU. Vervolgens presenteert de
KRO om 20.30 uur twee gefilmde impres
sies, welke het vorig jaar werden opge
nomen over het carnavalsfeest in Maas
tricht. Nog meer leut kunnen de thuis
blijvers om 21 uur beleven met de klucht
„Potasch en Perlemoer". Het tweede jour
naal komt om 23.10 uur met het laatste
nieuws
De NTS-journaaldienst, die de kijkers
zaterdagmiddag via extra-uitzendingen op
de hoogte had gehouden van de terug
keer van prinses Irene naar Soestdijk,
had ook aangekondigd zaterdagavond
rond acht uur beelden van het verloofde
paar te geven. Het liep echter anders
uit, want de beeldverbinding was niet
op tijd klaar. Dat was de zoveelste teleur
stelling, na al de berichten uit Spanje en
de grote geheimzinnigheid in ons land.
Eerst zondag kon men de schade inhalen.
De gebeurtenissen op paleis Soestdijk
maakten het bekendmaken van brandend
actueel nieuws aannemelijk. In verband
daarmee vond een programma-wijziging
plaats. De journaaldienst bleef tot zeer
laat in de nacht actief.
In plaats van twintig minuten „Brand
punt" kregen wij een marathon-uitzen
ding van deze rubriek voorgeschoteld,
waarin o.a. een praatje over de afkomst
en de familie van de verloofde van prin
ses Irene. Dit praatje vermeerderde ech
ter het verbazingwekkende aantal vraag
tekens, waarvoor Nederland zich gesteld
zag.
Kritiek op de voorlichting was overi
gens niet van de lucht: de rommelige
avond, waarbij de kijkers diverse malen
nutteloos op spanning werden gebracht,
had een plezierig en een flauw rustrpunt.
Het plezierige: het amusementsprogram
ma, waaraan o.a. medewerkten de Ge
orge Mitchell Singers en Anneke Grön
loh, een programma met tempo en varia
tie van aardige taferelen. Het flauwe:
het laatste deel van het feuilleton „Stad
huis op stelten", waarmee dit seriespel
waarmee wij ons de laatste maanden
enige malen hebben geamuseerd uit
ging als de befaamde nachtkaars.
W. v. B.
(Advertentie)
HOEST
verdwijnt zo snel
zo gemakkelijk
de medicinale
hoestbonbon
met vitamine C
(Van onze radio- en tv-redacteur)
TAoet U me een plezier en schrijf
niet zo veel over mijn nieuwe
activiteiten als televisie-regis
seur bij de muziekprogramma's
voor de K.R.O. Ik ben nog maar
een jonge krabbelaar (38 jaar)",
zegt de bekende componist Jur
riaan Andriessen op onze vraag,
waarom hij in de regiewagen,
„achter de knopen is gaan zit
ten". „Ik vind de televisie een
fascinerend medium. Toen ik
van de KRO-leiding het aanbod
kreeg, om zelf eens TV-concer-
ten te gaan regisseren, heb ik
na ampele overwegingen deze
kans benut. Natuurlijk maak ik
er geen beroep van. Maar het is
uitermate leerzaam voor een
musicus en componist om de
partituur in beelden te analy
seren. Je leert als het ware beeld
en geluid mengen tot een visuele
compositie, waarin de artistieke
bedoelingen van dirigent, orkest
en componist zo goed mogelijk
gestalte krijgen.
TAeze jonge Nederlandse componist,
zoon van de bekende prof. Hendrik
Andriessen, is gehuwd met de Haagse
actrice Ketinka van der Werff en vader
van twee leuke zoontjes, Gijs en Nils.
Wie maar iets van muziek afweet, is
het bekend dat hij de Berkshire Sym
fonie componeerde. In 1949 vertrok
Jurriaan Andriessen als 23-jarige naar
de Verenigde Staten, in het kader van
een uitwisseling. Hij had een voortref
felijke leermeester gehad in zijn vader
prof. H. Andriessen, die hem aan het
Utrechts Conservatorium de geheimen
van het componeren ontsluierde, ter
wijl Willem van Otterloo en Gerard
Hengeveld hem resp. tot dirigent en
pianist schoolden. Na een prachtig
eindexamen ging Jurriaan Andriessen
een jaar naar Parijs en in 1949 naar
de V.S. Hier schreef hij in opdracht
van dé regering de bovengenoemde
Berkshire Symfonie. Hij vertrok met
de bedoeling er drie maanden te blij
ven, maar het werden twee jaren.
In het Berkshire Music Centre, het
zomerverblijf voor afgestudeerde musi
ci, die onder leiding van befaamde
mannen technisch en stylistisch wer
den bijgepolijst, lag ook de basis voor
zijn kennismaking met de lichte mu
ziek. Hij die altijd van zich zelf had
gedacht nooit iets anders dan klassie
ke muziek te spelen, ontdekte, dat het
beslist geen schande is om ook eens
io
Maandag 10 februari
HILVERSUM I 402 M
NCRV: 12.25 Voor boer en tuinder.
12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin-
bouw. 12.33 Lichte orkestmuziek. 12.53
Grammofoonmuziek, eventueel actuali
teiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht instru
mentaal ensemble. 13.45 Franse chan
sons. 14.05 Schoolradio. 14.35 Moderne gi
taarmuziek. 15.05 Herhaling wedstrijd
Opsporing verzocht (30 januari j.l.). 15.45
Viool en orgel (klassieke muziek). 16.00
Bijbeloverdenking. 16.30 Tenor en piano:
Oude en klassieke liederen. 17.00 Voor
de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30
Op tienertoeren: lichte grammof^nmu-
ziek voor de jeugd. 17.50 Regeringsuit
zending: Kleuteronderwijs in Suriname,
door Mej. W. v. d. Molen. 18.00 Kerkor
gelconcert. 18.20 Uitzending van de Ka
tholieke Volkspartij: Kaarten op tafel.
Een uitzending over politieke zaken, die
de aandacht verdienen. 18.30 Met band
en plaat voor u paraat: lichte grammo
foonmuziek. 19.00 Nieuws en weerbericht.
19.10 Op de man af, praatje. 18.15 In
strumentaal ensemble: Onbekende mu
ziek uit oude handschriften. 19.30 Radio
krant. 19.50 Fragmenten uit Amerikaan
se musicals (gr.). 20.10 Koorzang: Ne-
gerliedercn (gr.). 20.20 Dayuma. hoor
spel. 21.00 Omroeporkest: klassieke mu
ziek. 22.05 Amerika's Zon- en schaduw
zijden, lezing. 22.15 Pianorecital: Spaan
se muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Avond-
overdenking. 22.55 Boekbespreking. 23.05
Componeren in Nederland: muzikaal ge
sprek. 23.40 Amusementsmuziek (gr.).
23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 M
AVRO: 12.00 Licht ensemble met zang
solist. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.33 Voor ons platteland. 12.40
Licht instrumentaal sextet. 13.00 Nieuws.
13.15 Mededelingen, eventueel actueel of
grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten
13.30 Militair orkest. 14.00 Pianorecital:
klassieke en moderne muziek. 14.30 Lich
te grammofoonmuziek. 14.50 Het Gulden
Vlies (1) - mythe, sage en sprookje
dooreen, lezing. 15.05 Radio matinee (gr.)
moderne muziek. 16.25 Lichte grammo
foonmuziek. 17.00 Voor de padvinders.
17.15 Combo-klanken. 17.50 Militair com
mentaar. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel
actueel. 18.20 Amateursprogramma. 18.50
Openbaar kunstbezit. 19.00 Operaconcert
(gr.). 20.00 Nieuws. 20.05 Negen muzen,
elf provincies, gevarieerd programma.
21.30 De gouden kruik, hoorspel. 22.30
Nieuws en mededelingen. 22.40 Actuali
teiten. 23.00 Lichte muziek. 23.55-24.00
Nieuws.
BRUSSEL VLAAMS
324 m: 12.00 Nieuws. 12.03 Grammo
foonmuziek. 12.08 Landbouwkroniek. 12.15
Lichte muziek. 12.50 Beursberichten.
13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03
Schoolradio. 15.00 Nieuws. daarna:
49)
,,Ziet u, inspecteur. Bobby heeft van
zijn geboorte al pech gehad. Hij had de
oudste zoon moeten zijn inplaats van die
stomme broer van hem. En zijn vader
had meer geld moeten hebben. Natuur
lijk hebben ze wel wat, maar niet ge
noeg voor iemand als Bobby. En het
grootste deel gaat natuurlijk later met
de titel naar Ainsley. Neen, het is eeu
wig jammer, dat de kaarten van het
begin al verkeerd hebben gelegen voor
Bobby. Dat zegt zijn tante Penelope
ook. Daarom helpt ze hem zoveel mo
gelijk. Hij is zo ontzettend veelzijdig en
dat maakt ht zo moeilijk voor hem,
snapt u? Ik bedoel wat het kiezen van
een carrière betreft. Een tijdje was hij
.in de diplomatieke dienst. Maar die lui
zijn zo stom en zo bekrompenDie
arme Bobby is er uitgegaan omdat hij
het eenvoudig niet harden kon. En zo
hadden ze het land aan hem, dat ze
achter zijn rug vertelden, dat hij ver
trouwelijke stukken ter inzage had ge
geven aan de Sovjet ambassade. Bob
by had er toen zo grondig genoeg van,
dat hij van de ambtenarij niets meer
hebben moest. Hij is in zaken gegaan.
Hij zou er een denderend succes van
hebben gemaakt, als die mensen met
wie hij samenwerkte niet zo gruwelijk
kortzichtig waren geweest. Juist toen
die arme Bobby op het punt stond een
geweldige slag te slaan, begonnen ze
te jammeren, dat hij knoeide. En of
Bobby die stommelingen nu al zei, dat
ze hem even zijn gang moesten laten
gaan, dat ze niet het minste risico
liepen, dacht u dat ze wilden luiste
ren? Niks hoor! Enfin, zijn tante Pen
zag de zaken zoals ze waren en heeft
gezorgd, dat het tot een schikking
kwam.'' Zijn gezicht betrok. „Ik ben
bang dat daartoe nu geen kans is, wel?"
,.Neen," zei Perquin laconiek, „dat
geloof ik ook niet."
Harry Altringham zuchtte.
„Ziet u nu wel, hij heeft ook altijd
pech, die arme Bobby. Het zat alle
maal zo prachtig in elkaar. Dat zult
u toch ook moeten toegeven. En daar
moet Bobby me de kopy gaan verwar
ren met het origineel. Het is gek, maar
het zijn altijd van die kleinigheden, die
maken, dat er iets scheef gaat met
zijn ondernemingen. Altijd van die ver
rekte kleinigheden. Zonder die vergis
sing waren al die vervelende dingen
niet gebeurd. En, als u rechtvaardig
wilt zijn, moet u het toch wel met me
eens wezen, dat Joycie en die man
er toch eigenlijk om gevraagd hebben.
Waarom wouen ze dan ook niet redelijk
zijn. Die kerel was het er gewoon om
te doen ons te bedriegen. En daar is
hij nog in geslaagd ook. lammeling."
,,Was u op de hoogte van de maat
regelen. die uw vriend wou nemen, mijn
heer Altringham?"
„Maatregelen?" vroeg het jongmens
van zijn stuk gebracht. „Wat bedoelt
u daar nu mee?"
..Wel. wat u daareven die vervelende
dingen noemde, die er gebeurd zijn."
,,0, u bedoelt die...wat er is gebeurd
met Joycie en met die man? Neen, ik
schrok me dood, toen Bobby die nacht
thuiskwam, nadat dat met Joycie was
gebeurd. Hij zag eruit als een slager.
De tweede keer was het lang zo erg
niet. Hij had toen een dunne plastic
regenjas aangedaan. Die kon hij, toen het
gebeurd was, uittrekken en opvouwen
schoolradio. 15.25 Gelegenheidsuitzen
ding. 15.45 Grammofoonmuziek. 16.00
Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Voor
de zieken. 17.00 Nieuws. 17.15 Voor de
kinderen. 17.40 Grammofoonmuziek. 17.45
Franse les. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de
soldaten. 18.28 Paardesportberichten.
18.30 Orkestmuziek. 19.00 Nieuws en ra
diokroniek. 19.40 In en om de opera. 20.00
Missieklankbeeld. 20.15 Europese piano
muziek. 20.45 Grammofoonmuziek. 21.00
Amusementsprogramma. 22.00 Nieuws.
22.15 Volksdansen en -zangen. 22.35 De
zeven kunsten. 22.50 (On(zinnetjes over
ons wereldje. 23.00 Nieuws. 23.05 Beter
laat dan nooit. 23.30 Lichte muziek. 23.55
Nieuws. 0.01-0.45 Voor de zeelieden.
BRUSSEL FRANS
484 m: 12.03 Chansons. 14.03 Gevarieerd
programma. 16.08 Moderne en klassieke
orkestmuziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Muziek
voor teenagers. 20.15 Gevarieerde mu
ziek. 21.12 Hoorspel. 22.00 Wereldnieuws.
22.15 Jazzmuziek. 22.55 Nieuws.
Dinsdag 11 februari
HILVERSUM I 402 M
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Ouvertureradio voor vroege
mensen. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws.
8.15 Strip voor de jeugd. 8.20 Lichte
grammofoonmuziek. 8.50 Voor de huis
vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 School
radio. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Licht
baken, lezing. 10.25 Klassieke grammo
foonmuziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.30
Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Vol-
aan.vooruit, praatje.
HILVERSUM II 298 M
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmu
ziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO:
8.00 Nieuws. 8.15 Programma-overzicht
en lichte grammofoonmuziek. 9.00 Och
tendgymnastiek. 9.10 Dq groenteman.
9.15 Klassieke kamermuziek (gr.). 9.40
Morgenwijding. 10.00 Lichte grammo
foonmuziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00
Voor de zieken.
Maandag 10 februari
NTS: 19.30 The flying ace (Comedy
Caper), film. 19.45 Openbaar Kunstbezit.
20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20
Uitzending Christelijk Historische Unie.
KRO: 20.30 Carnaval: filmreportages.
21.00 Potasch en Perlemoer met vakan
tie, TV-klucht. NTS: 23.10-23.15 Journaal.
FRANS-BELG.: 18.30 Berichten. 18.33
Voor de kinderen. 19.00 Voor de vrouw.
19.30 Sport. 20.00 Nieuws. 20.30 Comedie.
22.15 Literair programma. 23.05 Jour
naal.
VLAAMS-BELG.: 19.00 Voor de jeugd.
19.25 Culturele actualiteiten. 19.45 Weer-
praatje. 19.50 Sport. 20.00 Journaal. 20.20
Quiz. 20.55 Panorama. 21.35 Die Teepuppe
(De theemuts), politiefilm. 22.35 Me
dium: hoe ontstond de Belgische grond
wet? 22.45 Journaal.
wat lichtere muziek te spelen. Hij ging
eens luisteren naar Armstrong, Elling
ton en Ella Fitzgerald. Ook zag hij hoe
de strijkers van het beroemde Phila
delphia Orkest een ensemble vormde,
dat zich voortreffelijk op het lichte
vlak wist te bewegen.
Niet mengen
TAoor al die moderne invloeden vergat
hij beslist niet de klassieken en hij
merkte al snel dat jazz en klassiek
niet te mengen zijn. Sommigen weten
het, maar velen nog niet, dat achter
de naam Leslie Cool de componist-pia
nist Jurriaan Andriessen schuil gaat.
Dat is zo gekomen. Na zijn terugkeer
in ons land werd hij door Manus Wil-
lemse van de KRO-muziekafdeling eens
gevraagd, of hij er soms iets voor voel
de voor de KRO-microfoon wat lichte
muziek te spelen. En hij deed het bij
wijze van ontspanning met Cor Baan
op gitaar. Henk Ortmann bas en Ge
rard van Bezij drums.
Zijn pseudoniem Leslie Cool is feite
lijk in Amerika geboren. Leslie vond
hij een aardige, voornaam en om een
herinnering te houden aan de menthol
sigaretten die hij in de States rookte,
koos hij als achternaam Cool. Het im
proviseren in het jazz-idoom is voor
hem als het ware een uitdaging aan
zijn groot vakmanschap. Sommigen
hebben wel eens beweerd dat zijn pia-
nistiek iets weg heeft van de Dave
Brubeck-stijl. Maar dat weigert hij te
aanvaarden, omdat hij Brubeck te
slecht kent. Hij timmert niet bewust
aan zijn stijl en schuwt de conventie
die beweert dat echte jazz met de tijd
mee moet gaan. Met het Leslie Cool
Trio gaf hij honderden concerten voor
de KRO-microfoon en tegenwoordig
speelt hij tweemaal per maand met
het Leslie Cool-septet. Gingen de vroe
gere uitzendingen wellicht wat meer in
de richting van de amusementsmuziek,
nu bekent hij zich vrij duidelijk tot de
jazz en ook de atonale jazzmuziek. Hij
vind-t het ongelofelijk hoe snel de Ne
derlandse musici zich kunnen aanpas
sen en lustig atonaal kunnen mee-
improviseren.
TW'u moet men beslist niet denken dat
Jurriaan Andriessen een groot deel
van zijn tijd besteedt aan deze ont-
spanningsmuziek. Zijn klassiek-gerich-
te capaciteiten leeft hij dagelijks uit in
het componeren van toneel-, ballet- en
koormuziek.
Onlangs heeft hij de laatste hand ge
legd aan de grote koorsymfonie
,,Aves", welke dit jaar tijdens het in
ternationaal Jeugdcongres, door een uit
binnen- en buitenlandse jonge musici
samengesteld orkest en koor zijn we
reldpremière zal beleven.
Zijn liefde voor het theater schenkt
hem kennelijk bijzondere inspiratie,
getuige de vaak meesterlijk toegepaste
muzikale begeleiding bij festivalstuk
ken. Wij denken hier aan „Ondine" van
Giraudeux, ,,De Stern" van Shakespea
re, Caesar en Cleopatra" van Bernard
Shaw en niet in de laatste plaats aan
de compositie voor de destijds onder
regie van Johan de Meester opgevoer
de Oedipus" door de Nederlandse Co
medie.
Een zeer gunstige kritiek over de ge
hele wereld ontving enkele jaren gele
den het door Jurriaan Andriessen ge
componeerde fluit-concert.
Plalen
pUi hoewel het componeren van ballet-
■Li en toneelmuziek op klassieke leest
nu eenmaal het belangrijkste element
van zijn artistieke capaciteiten blijft,
mag hij ook nu nog graag zich bij wij
ze van ..ontspanning en liefhebberij"
bewegen op het vlak van de lichte mu
ziek. Jaren geleden was het onbestaan
baar dat de strijkers van Ormandy
sweet-music zouden uitvoeren voor
een langspeelplaat. ThanS is al lang
met deze conventionele gewoonte ge
broken. Toen wij hem vroegen of hij
wel eens naar andere jazzmusici luis
terde, toonde hij ons in zijn gezellige
woning te Wassenaar, een begerens
waardige collectie jazzplaten. Er waren
vele zwarte schijven met opnamen van
de befaamde trompettist Miles Davis,
maar in de verzameling ontbraken de
bekende jazzpianisten. Goed hij had wel
eens naai- een Thelonious Monk en Da
ve Brubeck geluisterd en met grote
waardering, maar hij zou niet door hun
speelstijlen beïnvloed worden. Onze
laatste vraag gold meer zijn liefhebbe
rijen, die niets van doen hebben met de
muziek. De achtendertigjarige compo
nist keek veelbetekenend op en zei. dat
hij met innig welbehagen kan luisteren
naar het prachtige geluid van zijn au
tomotor. Een kleine ongerechtigheid
of onregelmatigheid ontdekt hij onmid
dellijk. U moet niet denken, dat Jur
riaan Andriessen dan zelf onder de mo
torkap duikt, maar als het onderweg
nodig is, weet hij ook op dit terrein
met zijn goed geoefend gehoor zijn
mannetje te staan....
en meenemen. Helemaal schoon was zijn
pak toen ook wel niet, maar we hebben
het er toch kunnen afkrijgen. Dat an
dere pak was finaal bedorven."
„Wat is daar mee gebeurd?"
„Het jasje heeft hij geloof ik er
gens in het water gegooid, de broek
heeft hij in zijn atelier gebruikt. Daar
kwamen die andere vlekken toch dade
lijk onder de verf. Na 'n dag was er al
niets meer van te zien Bobby legt het
er erg dik op, als hij u schildert"
„Vond u niet dat het uw plicht'was
de politie te waarschuwen na de moord
op juffrouw Buurman?"
„Maar ik wist toch niet, dat Boouy
haard had vermoord? Dat weet ik trou
wens nog niet. Daar heb ik toch geen
enkel bewijs voor?" zei Altringham ner
veus.
„En gevraagd heb ik het hem nooit.
Dat....dat durfde ik gewoon niet Als
u Bobby kende, zou u dat ook wei
begrijpen. Bobby is een beste kerel
eentje uit duizend. Maar hij kan cm
voudig niet hebben, dat je hem tegen
werkt of zelfs maar aanmerkingen op
hem maakt Hoe ter wereld zou u dan
willen, dat ik hem zoiets vroeg? Grote
hemel, man, denk je dan. dat xk zin
had zelf eeneen scheermes door mijn
strot te krijgen? Iedere keer, alt: ik
hem weer met die vervloekte messen
bezig zag, kon ik wel gillen van ellen
de. Als u gezien had, hoe hij telkens
weer de scherpte van het lemmet pro
beerde. dan op dit en dan op dat
Een keer heeft hij het op mijn keel
geprobeerd. Heeft u ooit de snee van
een vlijmscherp scheermes tegen uw
keel gevoeld? Neen? Dat is nou jam
mer, eeuwig jammer. Het is een sen
satie die de moeite waard is." Hij lach
te hysterisch.
„En wat deed u toen?"
„Ik? Ik ben gaan gillen! Als een ma
ger varken heb ik gegild. Bobby heeft
toen dadelijk het mes weggenomen en
me gezegd, dat ik op moest houden
met mijn gekrijs. Ik begreep toen im
mers wel, dat geen haar op zijn hoofd
eraan dacht mij de hals af te snijden.
Hij lachte me gewoon uit en zei er nog
bij dat, als hij dat wel van plan was
geweest ik niet de kans gehad zou
hebben ook maar een kik te geven.
Zo gauw ging het. Je was al dood
voor je nog wist, wat er met je ge
beurde, zei Bobby. Het was alleen maar
jammer, dat het zo'n verrekte smeer
boel gaf." Harry Altringham huiverde
even.
„Natuurlijk was hij dat ook helemaal
niet van plan," zei hij dan. „Maar ik
heb daarna toch niet meer rustig kun
nen slapen Van het ogenblik, dat die
arme Bobby thuiskwam, die nacht na
dat dat met Joycie was gebeurd, is het
bestaan voor mij hier een hel geweest,
een zuivere, onversneden hel."
„Waarom heeft u de politie niet ge
waarschuwd?"
„Maar ik wist toch immers niets; ik
vermoedde het alleen maar. Ik weel
trouwens nog niet of Bobby nu werke
lijk....En je geeft je beste vriend toch
niet aan? Zoiets kun je toch eenvoudig
niet doen inspecteur. Het ishet is
onfatsoenlijk. En ik hoopte nog als rt aar,
dat we die ellendige Da Vinei nog weer
zouden vinden. Als we die weer gevonden
hadden, dan was alles immers in orde
gekomen."
„Hoe stelt u zich dat voor?"
„Dat is toch zo klaar als een klontje.
O'Malley had natuurlijk boter bij 'de
vis gegeven en als er dan moeilijkhe
den hadden gedreigd over die...;die
vervelende dingen, hadden we het eer
ste het beste vliegtuig genomen naar
een of ander land, dat niet uitlevert.
Het zou natuurlijk wel vervelend zijn
geweest, maar we hadden altijd weer
terug kunnen komen, zodra dat zaakje
was doodgebloed."
„Ik geloof, dat u de dingen wat al
te optimistisch bekijkt, als u zich voor
stelt, dat zulke zaakjes ooit doodbloe
den, mijnheer Altringham. We plegen
bij ons een lang geheugen te hebben
als het om moord gaat."
Ik wou, dat u dat woord niet ge
bruikte. inspecteur. Het klinkt zozo
onherroepelijk."
„Is het dat dan niet?"
„Ik ben er zeker van, dat Bobby gein
ogenblik de bedoeling heeft gehad.
(Wordt vervolgd)