SKODA
Cabines van bedrijfsauto's gaan
meer comfort bieden
Dubbele instapdeur
voor autobussen
met kolen
gezelligheid
voor het
opscheppen
R.A.I. TOONT TAL VAN NIEUWIGHEDEN
„Marihuana beslist niet
gevaarlijker dan alcohol
Duitse invoerbeperking
op eieren tot vrijdag
„Peritr werken aan lief
Ook tweede Indonesisch
schip in Hongkong
vrijgelaten
Stemming viel
heel erg mee
15
i.i h
MILJOENSTE
BIJ „ALLEMAN"
Tsjoe-en-Lai
„Wij lokken geen
oorlog uit"
RAI
Stand nr. 31
f 5395.-
Verklaring van getuige-arts
SCHRIJVER V.
INSPIRATIE
Ondergrondse
vakbond in
Spanje actief
Biesheuvel: stop niet haalbaar
Volgende week
loon- en prijzen-
debat in Kamer
Zware eis tegen
inbrekersduo
OE THANT:
Rassehaters
behandelen
als zieken
BEURS VAN AMSTERDAM
11'
DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 5 FEBRUARI 1964
i
ln een tijd van slechts 7 weken heb
ben bijna 1.000.000 Nederlanders Bert
Haanstra's film „Alleman" gezien. Don
derdag a.s. wordt de miljoenste bezoe
ker verwacht. Omdat de film in 25 thea
ters loopt, is het niet mogelijk de juiste
miljoenste bezoeker aan te wijzen. Daar
om zal in alle 25 theaters op donderdag
avond februari de honderdste bezoeker
symbolisch worden gehuldigd. „Alleman"
heeft hiermede het grote succes „Fan
fare" geëvenaard, dat van „De Overval"
met één week geslagen.
(Advertentie)
een veilige keuze
Morris komt met de nieutoe Ox
ford VI Traveller naar de RAI. De
vier-cilindermotor heeft thans een
kracht van 1622 cc, terwijl niet
minder dan 5 personen in de wa
gen een plaats kunnen vinden. De
laadruimte van dit produkt is
2 m3. Door de opklapbare achter
bank is het mogelijk dat er een
ruimte vrij komt voor twee slaap
plaatsen.
Het lanceren van de FIAT 643
gloednieuw voor Nederland
betekent het completeren van een
serie bedrijfswagens, welke sinds
een jaar of twee steeds meer in
de belangstelling van de vervoer
der is komen te staan. De forse
6-cilinder 161 pk (din) motor (175
pk sae) kan met een groot aantal
versnellingen tuordeit geleverd. Er
kan namelijk een keuze worden
gemaakt uit een 5 of 10 (synchro-
me) versnellingsbak. Het totale
draagvermogen varieert van 13.400
tot 14.300 kg.
(Van een onzer redacteuren)
Acht wereld-primeurs en bijna twintig Nederlandse primeurs zijn op
de 47e RAI-tentoonstelling voor bedrijfsauto's, welke vanaf morgen tot en
met 15 februari in het RAI-gebouw te Amsterdam wordt gehouden, te be
wonderen. Het is zeker niet vreemd dat deze show zowel nationaal als
internationaal duidelijk in de belangstelling staat. Niet minder dan 106 mer
ken zullen door 200 exposanten op de expositie worden gebracht.
Hieronder bevinden zich maar liefst 66 buitenlandse inzendingen. Deze
bedrijfswagen-RAI zal ongetwijfeld niet zoveel bezoekers trekken als de
personen-autotentoonstelling, maar de markt is nog groot genoeg om tien
duizenden personen tijdens de komende dagen in de RAI te verwachten.
Naast indrukwekkende opleggers, forse
takelwagens, fraaie autobussen, vuurrode
brandweerwagens, kolossale trucks en
vrachtwagens in alle soorten en maten,
zal bij velen de belangstelling uitgaan
naar de stationwagens, die dit jaar een
belangrijke plaats op de tentoonstelling
innemen.
Wij willen ons ditmaal beperken tot
een aantal algemene kanttekeningen. Zo
is o.a. duidelijk te constateren dat de
cabines in de wagens voor het zware
wegvervoer gelukkig steeds meer ac
commodatie gaan bieden voor chauffeur
en bijrijder. Het interieur van de DAF-
cabines is grondig gewijzigd, waardoor
het comfort aanzienlijk is opgevoerd. De
stoelen hebben een nieuw geconstrueerd
verend onderstel gekregen, waarvan de
vering progressief en sterk verbeterd is.
Verdere verbeteringen betreffen afdich
ting, isolatie, afwerking en uitrusting. Bij
de cabines van chassis met dieselmoto
ren behoort thans een toerenteller tot de
standaarduitvoering.
De laatste jaren is er in ons land spra
ke van buitenlandse concurentie op auto-
busgebied. Deze concurrentie komt o.m.
tot uitdrukking in de inzendingen van
drie carrosseriefabrieken. Tot nu toe was
deze concurrentie een Benelux-aangele-
genheid. Bij het voortschrijden van de
Euromarkt zal echter rekening moeten
worden gehouden met een vergrote con
currentie van fabrieken, die reeds jaren
met serieproduktie vertrouwd zijn. Daar
bij rijst de vraag of de Nederlandse auto
busbouwer wel zo gemakkelijk toegang
krijgt tot de markten in de partnerlan-
den in de E.E.G., als de buitenlanders
tot de Nederlandse markt.
De toegestane vergroting van de leng
te voor de autobussen betekent een ver
groting van de vervoercapaciteit. In de
praktijk is echter gebleken, dat bij de in
middels bijna algemeen ingevoerde een-
mansbediening een groter aantal passa
giers kan leiden tot vertraging in de af
gifte en controle van de plaatsbewijzen.
Teneinde een vlottere doorstroming
van reizigers mogelijk te maken,
wordt bij bussen voor het openbaar
vervoer meer en meer overgegaan tot
de toepassing van een dubbele in
stapdeur met gescheiden ingang voor
passagiers met en zonder plaatsbe
wijs. Ten behoeve van reizigers, die
reeds over een plaatsbewijs beschik
ken, wordt dan gebruik gemaakt van
automaat, die dit bewijs afstempelt
en ongeldig maakt. De dubbele in
stapdeur heeft een wijdte van 1,33
m in plaats van de 82 centimeter
van de enkele deur.
der snel kan voordoen, anderzijds is een
nieuwe ontwikkeling merkbaar bij de
brandstofpompen, die zo geconstrueerd
worden dat revisie op vrij eenvoudige
wijze kan worden uitgevoerd.
Speciale voertuigen
Temidden van de gegevens, die het
Centraal Bureau voor de Statistiek op
gezette tijden verstrekt over de omvang
en samenstelling van het Nederlandse
automobielpark, vindt men steevast ook
enig cijfermateriaal betreffende „speciale
voertuigen". Deze aantallen zijn niet zo
indrukwekkend, maar het C.B.S. heeft
hier ook uitsluitend het oog op wagens
als ambulances, brandweerauto's, kraan
wagens e.d. Op de Nederlandse wegen
vinden we echter veel meer automobie
len, waar iets bijzonders aan te zien is
en dit soort buitenbeentjes treft men
ook op de RAI-tentoonstelling in alle
mogelijke uitvoeringen en kleuren aan.
Het zijn voertuigen, die ondanks of
misschien juist door hun uitzonderlijk
karakter toch meer en meer verschij
ningen van alle dag worden. Hiertoe
moeten we ook nog rekenen de „jeep'
achtlge voertuigen, die als manusjes van
alles een heel aparte categorie voor be
roep en bedrijf vormen en die overal,
waar men ook buiten de verharde weg
moet opereren, hun diensten bewijzen
Zowel uit Engeland als uit Duitsland
Amerika, Zweden en zelfs uit Grieken
land hebben deze „klimgeiten" de weg
naar het Europaplein gevonden. Voor de
weg- en wegenbouw wordt de vraag
naar 6x6 chassis ook steeds groter en
zodoende is het begrijpelijk dat DAF
zeer snel met een 6 x 6-wagen gekomen
is.
Een volkomen nieuw element op de RAI
vormen de speciale opleggers voor het
zgn. gecombineerde vervoer, waarbij of
weg- en railvervoer samenwerken, of het
schip als verlengstuk van de weg op
treedt. In het eerste geval spreekt men
van kangoeroe-opleggers, die thans ook
in Nederland worden gebouwd ten be
hoeve van de regelmatige dienst, die
sinds kort tussen Nederland en Frankrijk
is ingelegd. De oplegger gaat bij deze
dienst in Rotterdam op een speciale wa
gon en komt er pas in Parijs weer af.
Groot nieuws is ook de kinderveilig-
heidsgordel, die op de RAI wordt gede
monstreerd. Enkele deelnemers aan deze
tentoonstelling zijn sinds kort met de
produktie begonnen. Dat deze kindervei-
ligheidsgordel op de bedrijfswagenten
toonstelling de première beleeft, is te
danken aan de snelle reactie van een
aantal Nederlandse producenten op de
introductie van de beproevingsappara
tuur voor kinderveiligheidsgordels dpor
het RAI-TNO-instituut.
„De Chinese volksrepubliek wenst vrede,
maar wordt bedreigd door Amerikaan
se kernwapens", aldus premier Tsjoe
En-Lai in een door een Amerikaans te
levisienet uitgezonden vraaggesprek.
„China zal nimmer een oorlog uitlokken,
maar zal zich verzetten tegen moge
lijke westelijke pogingen om een krijg
te ontketenen", verklaarde hij. „Men
kan de imperialisten slechts van ver
metele avonturen weerhouden indien
men de wil aan de dag legt tot het
einde toe te vechten", aldus de Chinese
premier.
Met betrekking tot de Chinese weige
ring om het gedeeltelijke kernstopak-
koord van Moskou te ondertekenen
verklaarde hij, dat de Amerikaanse
dreiging niet door het verdrag werd
weggenomen en dat de overeenkomst
de bedreigde landen zou belemmeren
bij hun verdediging.
Tsjoe En-Lai zei, dat men zich niet
te snel moest verheugen over het Chi
nees-Russische geschil. China en Rus
land zullen samengaan bij welke inter
nationale crisis ook, aldus de Chinese
leider.
5 modellen
Combi - Bestel
Pick up - vanaf
geheel compleet
H. ENGLEBERT N.V. VOORSCHOTEN - TEL. (01717-2010)
DEALERS:
Fa A A. v d. ZWAARD, Koninginnestraat 63, Breda, tel. 36084
Garage LIGTVOET ZN., Bredaseweg 23, Oosterhout, tel. 3880
Garage I. J. ADRIAANSEN, Oude Stad 16, Oostburg, tel. 2679
Fa W J. v. KAAM, Antwerpsestraat 373, Bergen op Zoom, tel. 47/5
Autobedrijf IJ. T. WANDEL, Zuidstraat 10, Nieuwerkerk. tel..482
KANTERS' Automobielbedrijf, Bredaseweg 36, Etten, tel. 2254
KANTERS' Automobielbedrijf, Markt 26-28, Standdaarbuiten, tel. 2145
Garage C. M. G. CAPPENDIJK. Axelsestroot 174, Terneuzen. tel 2030
De Spaanse ondergrondse „bond van
metaalbewerkers", een afdeling van de
„internationale bond van metaalbewer
kers" heeft op grote schaal pamfletten
verspreid onder de Spaanse arbeiders,
waarin zij worden opgeroepen de onder
regeringstoezicht staande vakbonden
over te nemen.
De bond eist:
Terugtrekking van werkgeversverte
genwoordigers uit de vakbonden.
Democratisering van de Spaanse vak
bonden, waarmee onmiddellijk een be
gin moet worden gemaakt.
Onmiddellijke erkenning van het sta
kingsrecht.
Meer dieselivagens
In het stadsverkeer is de benzinemo
tor bij de bestelauto's nog steeds favo
riet, doch voor het werk op de langere
afstanden zijn diverse uitvoeringen met
dieselmotor in gebruik. De aanbiedingen
komen voornamelijk van de Engelse en
Duitse auto-industrie, doch er zijn ook
een Frans en twee Italiaanse merken in
de handel. In het algemeen hebben de
huidige uitvoeringen bestelauto's vol
doende motorvermogen, de zwakke broe
ders zijn ondertussen wel verdwenen. De
Europese industrie kent in doorsnee klei
ne motoren en derhalve moet in het
bestelwerk veel geschakeld worden,
vooral als met zwaardere lading wordt
gereden. Het onophoudelijk versnellen
van de massa van de wagen vergt veel
vermogen en men doet er dan ook goed
aan niet te kleine motoren te kiezen, als
de fabrikant alternatief een grotere mo
tor kan leveren.
Een bijzonder interessante ontwikke
ling wordt getoond op het gebied van
brandstofinspuiting bij dieselmotoren.
Enerzijds valt hier een streven op naar
een betere verstuiving, vooral na langer
gebruik, waardoor roetvorming zich min-
Voor de eerste maal in Nederland
wordt de, van de nieuwe Chevrolet
Chevelle afgeleide 5-deurs station
wagen, geëxposeerd. De wagen is
uitgerust met een 6-cilinder 3,77
liter motor, welke een vermogen
van 157 pk ontwikkelt. Het laad
volume is hij neergeklapte achter-
DAF heeft voor een wereldprimeur
gezorgd. Het is een 12-tons drie
asser. Deze DAF 6 x 6 is vooral
geschikt als het zwaar werk be
treft op onverharde wegen. Lange
tijd hebben trucks uit legerdumps
aan de bestaande behoefte kunnen
voldoen. Maar de tijden en de om
standigheden zijn veranderd en de
vraag naar 6x6 chassis is steeds
groter geworden. Alleen al in Ne
derland werd in 1963 het aantal
toegevoegde zeswiel aangedreven
tandemassers verdubbeld in verge
lijking met het daaraan vooraf
gaande jaar.
(Advertentie)
bank ongeveer 2.5 m3. De laad
vloer heeft een lengte van 2,34 m
en een breedte van 1,49 mDoor
dat de ruit in de neerklapbare
achterdeur verzinkt, is het moge
lijk door de achterdeur open te
laten, voor het vervoer van lange
voorwerpen de laadruimte te ver
lengen tot 2,96 meter.
GEZELLIGE MENSEN STOKEN
De Concilie-experts de periti van
het Secretariaat voor de Eenheid der
Christenen, zijn begonnen de verande-
ringsvoorstellen, die tijdens de tweede
zittingsperiode van het Concilie voor
het schema over het oecumenisme zijn
ingediend, in de tekst van het schema
op te nemen. Het resultaat zal worden
voorgelegd aan de voltallige bijeenkomst
van het Secretariaat voor de Eenheid,
welke van 24 februari tot 7 maart' in
Rome plaatsvindt.
De Concilievaders waren over het al
gemeen vol lof over de inhoud van het
schema.
Het hooggerechtshof te Hong Kong
heeft de 6073 ton metende Tampomas, het
tweede Indonesische schip, dat op ver
zoek van de Nederlandsche Handelmaat
schappij n.v. aan de ketting werd gelegd,
vrijgelaten. Het andere, de 10.952 ton me
tende Ambulombo, was zaterdag al naar
Djakarta teruggekeerd. De Indonesische
regering heeft meegedeeld dat de sche
pen gebruikt worden voor het vervoer
van Mekkagangers en niet voor han
delsdoeleinden, zoals de Nederlandsche
Handelmaatschappij had gesteld.
Volgens het Nederlandse ministerie
van Landbouw staat het vast, dat na
vrijdag a.s. geen eieren meer naar Duits
land kunnen zonder invoervergunning.
Het ministerie vraagt zich echter af of
Duitsland inderdaad voornemens is in
voervergunningen af te geven en zo ja
in welke mate. Ook verkeert het minis
terie nog in onzekerheid over de vraag
of bij het eventueel verlenen van im
portvergunningen bijvoorbeeld op het
gebied van de prijzen, ook voorwaarden
aan de importeurs zullen worden ge
steld.
Als de Duitse maatregelen tot een al
gehele invoerstop zouden leiden, dan zal
de Europese commissie of de minister
raad van de Europese Economische Ge
meenschap die tenietdoen, is de over
tuiging van het dagelijks bestuur van
het produklscbap voor pluimvee en eie
ren, gisteren in beraad over deze zaak.
Ver zeinota
Voorzitter H. Garrelds van het pro-
duktschap heeft meegedeeld volledig ach
ter minister Biesheuvel te staan, die zich
ten sterkste zal blijven verzetten tegen
het naar zijn mening ongemotiveerde
Duitse beroep op de vrijwaringsclausule
De minister zal zo spoedig mogelijk een
nota bij de Europese commissie indie
nen, waarin het Nederlandse standpunt
geargumenteerd uiteen wordt gezet. Mi
nister Biesheuvel is van mening dat de
Europese commissie het Duitse beroep
op de vrijwaringsclausule niet kan ac
cepteren.
Het produktschap gaat een actie voe
ren om de consumptie van eieren in Ne
derland te verhogen. De heer Garrelds
adviseerde de pluimveehouders en han
delaren het hoofd koel te houden.
De Nederlandse pluimveefederatie
acht de Duitse plannen „in schrille te
genstelling tot de doelstellingen van de
E.E.G.".
De gevolgen zullen nauwelijks te over
zien zijn, aldus de zeer verontruste fede
ratie. De N.P.F. heeft zich tot de Ne
derlandse instanties gewend met een
noodkreet om de voorgenomen Duitse
maatregelen te voorkomen. Naar het
oordeel van de N.P.F. stemt het tot dank
baarheid dat de drie centrale landbouw
organisaties en de regering alle begrip
voor de zeer moeilijke situatie hebben.
Daaruit wordt „de hoop geput dat zij
zich tot het uiterste zullen inspannen
om een ramp te voorkomen".
De maandag van kracht geworden
Duitse deliberalisatiemaatregel bedoelt
de vrije eierhandel nog te waarborgen
voor de in de E.E.G.-regeling voorge
schreven respijtperiode van drie dagen.
Het Duitse verbond van vakverenigin
gen (Deutscher Gewerkschaftsbund)
heeft de Europese commissie en de
E.E.G.-ministerraad dinsdag telefonisch
gevraagd de Duitse invoerbelemmering
voor eieren uit de E.E.G.-landen op te
heffen.
Indekken
De Duitse handelaren zijn zich thans
aan het „indekken". Ze slaan zoveel
mogelijk eieren in om ze in Duitsland
tegen een fikse prijs van de hand te doen
als de invoerstop een feit is.
De prijzen die de laatste dagen op
zeven en een kwart cent tot acht en een
kwart cent lagen, zijn als gevolg van
deze plotselinge hausse dinsdag opgelo
pen tot negen en een kwart cent.
De Amsterdamse arts en lector jn de
toxicologie, dr. O. M. de Vaal, heeft gis
teren als getuige-deskundige voor de
rechtbank in Amsterdam verklaard, dat
in wetenschappelijke kring thans de me
ning heerst dat er nauwelijks nog een
verantwoorde logische basis is te vin
den om het gebruik van marihuana te
verbieden. Het schadelijke effect voor de
volksgezondheid is volgens dr. De Vaal
beslist niet groter dan dat van alcohol.
Hij beriep zich o.m. op de lijst van
verdovende middelen van de wereld
gezondheidsraad, waarop marihuana niet
meer voorkomt en onthulde dat er in ons
land ook pogingen zijn ondernomen om
marihuana uit de opiumwet te schrap-
;n.
Rechtbank-president mr. Romke de
pen.
(Van onze parlementaire redactie)
De Tweede Kamer heeft gisteren be
sloten op woensdag 12 februari een loon-
en prijzendebat te voeren.
Dit debat zal gehouden worden aan de
hand van een nota over de jongste loon-
en prijsmaatregelen, die de regering
thans aan de Tweede Kamer heeft over
legd.
In deze nota wordt ingegaan op de
oorzaken die tot het loonakkoord van
de Stichting van de Arbeid hebben ge
leid, de praktische uitwerking van het
loonakkoord, het overleg tussen regering
en het bedrijfsleven en op de maatre
gelen, die uit dit overleg zijn voort
gevloeid.
De nota geeft een nadere omschrijving
van de aangekondigde beperking van de
fiscale investeringsfaciliteiten.
De Nederlandsche Bank heeft nu ook
de aandacht van de banken gevraagd
voor de wenselijkheid de groei van het
consumptieve krediet beperkt te houden
en in dit verband het verzoek gedaan
voor persoonlijke leningen voorlopig
geen reclame te maken. Ook zijn de aan
gekondigde beperkende voorschriften
uitgevaardigd voor de persoonlijke le
ningen van geldschieters.
Waard vond deze gewijzigde medisch-
biologische opvattingen over het gebruik
van marihuana kennelijk nogal interes
sant, want hij liet zich zo uitvoerig voor
lichten dat de rechtbank bijna de hele
middag besteedde aan de behandeling
van de zaak tegen de 32-jarige Amster
damse schrijver Simon V., die beschul
digd werd van het bezitten van drie
marihuanasigaretten.
Hij kreeg deze naar zijn zeggen op 14
december als vriendelijkheid van twee
Amerikanen die hadden geluisterd naar
het voorlezen van poëzie door V. met
begeleiding van jazzmuziek. De schrijver,
die het roken van marihuanasigaretten
een bron van inspiratie voor zijn schep
pende arbeid noemde, hoorde vier maan
den gevangenisstraf waarvan drie maan
den voorwaardelijk met een proeftijd van
drie jaar tegen zich eisen.
„Het blijft nu eenmaal nog strafbaar,
maar u zou de minister en de volks
vertegenwoordiging moeten overtuigen",
adviseerde mr. De Waard de getuige-
deskundige, die veel bekendheid kreeg
door zijn publikaties over het z.i. on
schadelijke marihuanagebruik. Hij ont
kende ten stelligste dat zijn standpunt
afwijkt van dat van andere deskundigen,
hetgeen hij met enkele wetenschappe
lijke publikaties adstrueerde. „De voor
lichting over marihuana kan pas sinds
ongeveer tien jaar met enig wetenschap
pelijk gezag geschieden", oordeelde dok
ter De Vaal, die te kennen gaf dat mari
huana beslist niet zo gevaarlijk is als
velen veronderstellen.
Marihuanagebruik leidt tot een melan
cholieke stemming en een gevoel van
onbehagen over het niet begrepen en
gewaardeerd worden verdwijnt, aldus
dr. De Vaal, die het „een fabel" noemde
dat marihuanagebruik leidt tot versla
ving en verlangen naar sterkere verdo
vende middelen.
„Deze jongelui hebben in hun leven
alle kansen gehad, maar ze hebben zelf
ook alles verknoeid. Ik acht het advies
van de reclassering om hen deels voor
waardelijke straffen op te leggen onbe
grijpelijk. Tegen ieder eis ik dan ook
een gevangenisstraf van twee en een half
jaar met aftrek", zei gisteren de officier
van justitie bij de rechtbank te Amster
dam. Voor het verdachtenhekje stonden
de 22-jarige glazenwasser K. J. M. en de
19-jarige kelner G. H. N., die in de
maanden september en oktober van het
vorig jaar een lange reeks inbraken
hadden gepleegd. De totale buit, die de
jongelui bij twintig inbraken in Amster
dam, Halfweg. Volendam, Zwanenburg,
Diemen, Naarden en Amersfoort hadden
gestolen, vertegenwoordigde een waarde
van vele duizenden guldens.
„Het is de eerste keer dat de verdach
ten met de justitie in aanraking ko
men". zo constateerde de officier, „maar
zij zijn beroepsinbrekers geworden, voor
wie nauwelijks verzachtende omstandig
heden naar voren gebracht kunnen wor
den".
De rechtbank zal over veertien dagen
uitspraak doen.
Oe Thant heeft gisteren gewaarschuwd
dat indien ér niet spoedig een eind
komt aan de rassediscriminatie dit
verschijnsel zich zal ontwikkelen tot
wat hij noemde „een vernietigend mon
ster vergeleken waarbij de religieuze
en ideologische twisten uit het verleden
slechts onschuldige familieruzietjes
zijn geweest".
Oe Thant zei dit in de Algerijnse natio
nale vergadering. Hij zei dat de rassen
kwestie het belangrijkste probleem is
waarvoor de Volkerenorganisatie zich
gesteld ziet en waarvoor de V.N. een
speciale commissie van deskundigen
heeft benoemd die zal moeten trachten
een formule te vinden welke tot een
oplossing kan leiden
Tegelijkertijd vroeg Thant echter om
begrip voor mensen die „aan rasse
discriminatie doen".
„Zijn zijn geestelijk arm", zei hij, „men
taal ziek en zij hebben een zorgvul
dige behandeling nodig zoals een ern
stige patiënt".
De stemming voor de internationale
waarden is gistermiddag heel erg mee
gevallen. Weliswaar gaf de opening nog
wat koersdalingen voor genoemde waar
den aan. maar die waren zeker niet ver
ontrustend. Ten opzichte van het laagste
niveau Van maandagavond kon zelfs voor
enkele hoofdfondsen van een vaste stem
ming gesproken worden.
Kon. Olies openden op f 152.80 om daar
na op te lopen tot f 153.60. Deze prijs
was ook de slotprijs van eergisteren. Het
publiek liet zich in de hoek met koop
orders niet onbetuigd. Philips verbeterde
van f 148.80 tot f 149.50. Hierdoor bedroeg
het verlies voor Philips circa een gul
den. Hoogovens lagen aanvankelijk op
691 twee punten beneden de slotkoers
van eergisteren, maar liepen later op de
middag uit tot 599. Hoe kan het ook
anders, aldus de beurs. Alle staalmaat-
schappijen in de wereld boeken gunstige
resultaten. AKU bleef wat achteraf op
527 (529D1. Unilever klom van f143 tot
f 143.30 (f 143.10). De min of meer gun
stige tendenties voor de hoofdfondsen
gingen gepaard met een vrij regelmatige
handel. De laagste koers van maandag
avond voor Philips was f 148.40. Kon.
Olie f 152.50 en voor Unilever f 142.50.
Ook de scheepvaartaandelen konden
zich vrij goed handhaven echter met
weinig zaken. De leidende cultures no
teerden een weinig lager. Hierin zal, al
dus de beurs, mogelijk spoedig een ver
betering intreden, omdat de besprekin
gen tussen Nederland en Indonesië over
de „wederzijdse belangen" vermoedelijk
zullen worden hervat wanneer dr. Soe-
bandrio naar Nederland komt. De staats-
fondsenmarkt gaf een herstel te zien.
In de lokale afdelingen was weinig te
doen met koersveranderingen naar beide
richtingen.
Ned. '59 414
Ned. '61 414
Ned. '47 3i/a
Ned. grootboek '46
AKU
Hoogovens
Philips
Unilever
Kon. Olie
HAL
Scheepvaartunie
Amst. Bank
Ned. Handelmij.
Lucas Bols
Mach. Breda
Bijenkorf
Drie Hoefijzers
Ford
Van Gelders Papier
Heineken
Hero Conserven
Holl. Beton Mij.
Kon. Zout
Nij verdal - Ten Cate
De Schelde
Scholten Foxhol
Simons Emball. en Hout
Thomassen en Drijver
Van Vlissingen Katoen
Vredestein
Zeeuwse Confectie
Zwanenberg Organon
Shell Oil
Anaconda
Bethlehem Steel
General Electric
General Motor
Procter and Gamble
Republic Steel
NABEÜRSKOERSEN
Telefonisch avondverkecr
AKU 529: Hoogovens Kon. Olie
154.00—154.50; Philips 149.50—150.30; Uni
lever 143.50.
3-2
4-2
94,',
945k
93 V*
93»
86'2
86*;
861, k
32012
527
593
5951k
150.60
149.35
143.10
143.50
153.7
153.75
115*k
lis*;
135i2
134»
378ia
378
357
356
1110
1100 1
205
209
881
890
370
927
925
215»
21514
456
452
432
431
820
820
207
204
240
239
695
'695
13912
13914
75014
260
255
235
23014
402
400
938
934
187,
18,T,
44»
45»
33»
33»
87*4
88*4
79 "4
7914
48i a
42*4
43