SKODA Cabines van bedrijfsauto's gaan meer comfort bieden Dubbele instapdeur voor autobussen met kolen gezelligheid voor het opscheppen R.A.I. TOONT TAL VAN NIEUWIGHEDEN „Marihuana beslist niet gevaarlijker dan alcohol Duitse invoerbeperking op eieren tot vrijdag „Peritr werken aan lief Ook tweede Indonesisch schip in Hongkong vrijgelaten Stemming viel heel erg mee 15 i.i h MILJOENSTE BIJ „ALLEMAN" Tsjoe-en-Lai „Wij lokken geen oorlog uit" RAI Stand nr. 31 f 5395.- Verklaring van getuige-arts SCHRIJVER V. INSPIRATIE Ondergrondse vakbond in Spanje actief Biesheuvel: stop niet haalbaar Volgende week loon- en prijzen- debat in Kamer Zware eis tegen inbrekersduo OE THANT: Rassehaters behandelen als zieken BEURS VAN AMSTERDAM 11' DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 5 FEBRUARI 1964 i ln een tijd van slechts 7 weken heb ben bijna 1.000.000 Nederlanders Bert Haanstra's film „Alleman" gezien. Don derdag a.s. wordt de miljoenste bezoe ker verwacht. Omdat de film in 25 thea ters loopt, is het niet mogelijk de juiste miljoenste bezoeker aan te wijzen. Daar om zal in alle 25 theaters op donderdag avond februari de honderdste bezoeker symbolisch worden gehuldigd. „Alleman" heeft hiermede het grote succes „Fan fare" geëvenaard, dat van „De Overval" met één week geslagen. (Advertentie) een veilige keuze Morris komt met de nieutoe Ox ford VI Traveller naar de RAI. De vier-cilindermotor heeft thans een kracht van 1622 cc, terwijl niet minder dan 5 personen in de wa gen een plaats kunnen vinden. De laadruimte van dit produkt is 2 m3. Door de opklapbare achter bank is het mogelijk dat er een ruimte vrij komt voor twee slaap plaatsen. Het lanceren van de FIAT 643 gloednieuw voor Nederland betekent het completeren van een serie bedrijfswagens, welke sinds een jaar of twee steeds meer in de belangstelling van de vervoer der is komen te staan. De forse 6-cilinder 161 pk (din) motor (175 pk sae) kan met een groot aantal versnellingen tuordeit geleverd. Er kan namelijk een keuze worden gemaakt uit een 5 of 10 (synchro- me) versnellingsbak. Het totale draagvermogen varieert van 13.400 tot 14.300 kg. (Van een onzer redacteuren) Acht wereld-primeurs en bijna twintig Nederlandse primeurs zijn op de 47e RAI-tentoonstelling voor bedrijfsauto's, welke vanaf morgen tot en met 15 februari in het RAI-gebouw te Amsterdam wordt gehouden, te be wonderen. Het is zeker niet vreemd dat deze show zowel nationaal als internationaal duidelijk in de belangstelling staat. Niet minder dan 106 mer ken zullen door 200 exposanten op de expositie worden gebracht. Hieronder bevinden zich maar liefst 66 buitenlandse inzendingen. Deze bedrijfswagen-RAI zal ongetwijfeld niet zoveel bezoekers trekken als de personen-autotentoonstelling, maar de markt is nog groot genoeg om tien duizenden personen tijdens de komende dagen in de RAI te verwachten. Naast indrukwekkende opleggers, forse takelwagens, fraaie autobussen, vuurrode brandweerwagens, kolossale trucks en vrachtwagens in alle soorten en maten, zal bij velen de belangstelling uitgaan naar de stationwagens, die dit jaar een belangrijke plaats op de tentoonstelling innemen. Wij willen ons ditmaal beperken tot een aantal algemene kanttekeningen. Zo is o.a. duidelijk te constateren dat de cabines in de wagens voor het zware wegvervoer gelukkig steeds meer ac commodatie gaan bieden voor chauffeur en bijrijder. Het interieur van de DAF- cabines is grondig gewijzigd, waardoor het comfort aanzienlijk is opgevoerd. De stoelen hebben een nieuw geconstrueerd verend onderstel gekregen, waarvan de vering progressief en sterk verbeterd is. Verdere verbeteringen betreffen afdich ting, isolatie, afwerking en uitrusting. Bij de cabines van chassis met dieselmoto ren behoort thans een toerenteller tot de standaarduitvoering. De laatste jaren is er in ons land spra ke van buitenlandse concurentie op auto- busgebied. Deze concurrentie komt o.m. tot uitdrukking in de inzendingen van drie carrosseriefabrieken. Tot nu toe was deze concurrentie een Benelux-aangele- genheid. Bij het voortschrijden van de Euromarkt zal echter rekening moeten worden gehouden met een vergrote con currentie van fabrieken, die reeds jaren met serieproduktie vertrouwd zijn. Daar bij rijst de vraag of de Nederlandse auto busbouwer wel zo gemakkelijk toegang krijgt tot de markten in de partnerlan- den in de E.E.G., als de buitenlanders tot de Nederlandse markt. De toegestane vergroting van de leng te voor de autobussen betekent een ver groting van de vervoercapaciteit. In de praktijk is echter gebleken, dat bij de in middels bijna algemeen ingevoerde een- mansbediening een groter aantal passa giers kan leiden tot vertraging in de af gifte en controle van de plaatsbewijzen. Teneinde een vlottere doorstroming van reizigers mogelijk te maken, wordt bij bussen voor het openbaar vervoer meer en meer overgegaan tot de toepassing van een dubbele in stapdeur met gescheiden ingang voor passagiers met en zonder plaatsbe wijs. Ten behoeve van reizigers, die reeds over een plaatsbewijs beschik ken, wordt dan gebruik gemaakt van automaat, die dit bewijs afstempelt en ongeldig maakt. De dubbele in stapdeur heeft een wijdte van 1,33 m in plaats van de 82 centimeter van de enkele deur. der snel kan voordoen, anderzijds is een nieuwe ontwikkeling merkbaar bij de brandstofpompen, die zo geconstrueerd worden dat revisie op vrij eenvoudige wijze kan worden uitgevoerd. Speciale voertuigen Temidden van de gegevens, die het Centraal Bureau voor de Statistiek op gezette tijden verstrekt over de omvang en samenstelling van het Nederlandse automobielpark, vindt men steevast ook enig cijfermateriaal betreffende „speciale voertuigen". Deze aantallen zijn niet zo indrukwekkend, maar het C.B.S. heeft hier ook uitsluitend het oog op wagens als ambulances, brandweerauto's, kraan wagens e.d. Op de Nederlandse wegen vinden we echter veel meer automobie len, waar iets bijzonders aan te zien is en dit soort buitenbeentjes treft men ook op de RAI-tentoonstelling in alle mogelijke uitvoeringen en kleuren aan. Het zijn voertuigen, die ondanks of misschien juist door hun uitzonderlijk karakter toch meer en meer verschij ningen van alle dag worden. Hiertoe moeten we ook nog rekenen de „jeep' achtlge voertuigen, die als manusjes van alles een heel aparte categorie voor be roep en bedrijf vormen en die overal, waar men ook buiten de verharde weg moet opereren, hun diensten bewijzen Zowel uit Engeland als uit Duitsland Amerika, Zweden en zelfs uit Grieken land hebben deze „klimgeiten" de weg naar het Europaplein gevonden. Voor de weg- en wegenbouw wordt de vraag naar 6x6 chassis ook steeds groter en zodoende is het begrijpelijk dat DAF zeer snel met een 6 x 6-wagen gekomen is. Een volkomen nieuw element op de RAI vormen de speciale opleggers voor het zgn. gecombineerde vervoer, waarbij of weg- en railvervoer samenwerken, of het schip als verlengstuk van de weg op treedt. In het eerste geval spreekt men van kangoeroe-opleggers, die thans ook in Nederland worden gebouwd ten be hoeve van de regelmatige dienst, die sinds kort tussen Nederland en Frankrijk is ingelegd. De oplegger gaat bij deze dienst in Rotterdam op een speciale wa gon en komt er pas in Parijs weer af. Groot nieuws is ook de kinderveilig- heidsgordel, die op de RAI wordt gede monstreerd. Enkele deelnemers aan deze tentoonstelling zijn sinds kort met de produktie begonnen. Dat deze kindervei- ligheidsgordel op de bedrijfswagenten toonstelling de première beleeft, is te danken aan de snelle reactie van een aantal Nederlandse producenten op de introductie van de beproevingsappara tuur voor kinderveiligheidsgordels dpor het RAI-TNO-instituut. „De Chinese volksrepubliek wenst vrede, maar wordt bedreigd door Amerikaan se kernwapens", aldus premier Tsjoe En-Lai in een door een Amerikaans te levisienet uitgezonden vraaggesprek. „China zal nimmer een oorlog uitlokken, maar zal zich verzetten tegen moge lijke westelijke pogingen om een krijg te ontketenen", verklaarde hij. „Men kan de imperialisten slechts van ver metele avonturen weerhouden indien men de wil aan de dag legt tot het einde toe te vechten", aldus de Chinese premier. Met betrekking tot de Chinese weige ring om het gedeeltelijke kernstopak- koord van Moskou te ondertekenen verklaarde hij, dat de Amerikaanse dreiging niet door het verdrag werd weggenomen en dat de overeenkomst de bedreigde landen zou belemmeren bij hun verdediging. Tsjoe En-Lai zei, dat men zich niet te snel moest verheugen over het Chi nees-Russische geschil. China en Rus land zullen samengaan bij welke inter nationale crisis ook, aldus de Chinese leider. 5 modellen Combi - Bestel Pick up - vanaf geheel compleet H. ENGLEBERT N.V. VOORSCHOTEN - TEL. (01717-2010) DEALERS: Fa A A. v d. ZWAARD, Koninginnestraat 63, Breda, tel. 36084 Garage LIGTVOET ZN., Bredaseweg 23, Oosterhout, tel. 3880 Garage I. J. ADRIAANSEN, Oude Stad 16, Oostburg, tel. 2679 Fa W J. v. KAAM, Antwerpsestraat 373, Bergen op Zoom, tel. 47/5 Autobedrijf IJ. T. WANDEL, Zuidstraat 10, Nieuwerkerk. tel..482 KANTERS' Automobielbedrijf, Bredaseweg 36, Etten, tel. 2254 KANTERS' Automobielbedrijf, Markt 26-28, Standdaarbuiten, tel. 2145 Garage C. M. G. CAPPENDIJK. Axelsestroot 174, Terneuzen. tel 2030 De Spaanse ondergrondse „bond van metaalbewerkers", een afdeling van de „internationale bond van metaalbewer kers" heeft op grote schaal pamfletten verspreid onder de Spaanse arbeiders, waarin zij worden opgeroepen de onder regeringstoezicht staande vakbonden over te nemen. De bond eist: Terugtrekking van werkgeversverte genwoordigers uit de vakbonden. Democratisering van de Spaanse vak bonden, waarmee onmiddellijk een be gin moet worden gemaakt. Onmiddellijke erkenning van het sta kingsrecht. Meer dieselivagens In het stadsverkeer is de benzinemo tor bij de bestelauto's nog steeds favo riet, doch voor het werk op de langere afstanden zijn diverse uitvoeringen met dieselmotor in gebruik. De aanbiedingen komen voornamelijk van de Engelse en Duitse auto-industrie, doch er zijn ook een Frans en twee Italiaanse merken in de handel. In het algemeen hebben de huidige uitvoeringen bestelauto's vol doende motorvermogen, de zwakke broe ders zijn ondertussen wel verdwenen. De Europese industrie kent in doorsnee klei ne motoren en derhalve moet in het bestelwerk veel geschakeld worden, vooral als met zwaardere lading wordt gereden. Het onophoudelijk versnellen van de massa van de wagen vergt veel vermogen en men doet er dan ook goed aan niet te kleine motoren te kiezen, als de fabrikant alternatief een grotere mo tor kan leveren. Een bijzonder interessante ontwikke ling wordt getoond op het gebied van brandstofinspuiting bij dieselmotoren. Enerzijds valt hier een streven op naar een betere verstuiving, vooral na langer gebruik, waardoor roetvorming zich min- Voor de eerste maal in Nederland wordt de, van de nieuwe Chevrolet Chevelle afgeleide 5-deurs station wagen, geëxposeerd. De wagen is uitgerust met een 6-cilinder 3,77 liter motor, welke een vermogen van 157 pk ontwikkelt. Het laad volume is hij neergeklapte achter- DAF heeft voor een wereldprimeur gezorgd. Het is een 12-tons drie asser. Deze DAF 6 x 6 is vooral geschikt als het zwaar werk be treft op onverharde wegen. Lange tijd hebben trucks uit legerdumps aan de bestaande behoefte kunnen voldoen. Maar de tijden en de om standigheden zijn veranderd en de vraag naar 6x6 chassis is steeds groter geworden. Alleen al in Ne derland werd in 1963 het aantal toegevoegde zeswiel aangedreven tandemassers verdubbeld in verge lijking met het daaraan vooraf gaande jaar. (Advertentie) bank ongeveer 2.5 m3. De laad vloer heeft een lengte van 2,34 m en een breedte van 1,49 mDoor dat de ruit in de neerklapbare achterdeur verzinkt, is het moge lijk door de achterdeur open te laten, voor het vervoer van lange voorwerpen de laadruimte te ver lengen tot 2,96 meter. GEZELLIGE MENSEN STOKEN De Concilie-experts de periti van het Secretariaat voor de Eenheid der Christenen, zijn begonnen de verande- ringsvoorstellen, die tijdens de tweede zittingsperiode van het Concilie voor het schema over het oecumenisme zijn ingediend, in de tekst van het schema op te nemen. Het resultaat zal worden voorgelegd aan de voltallige bijeenkomst van het Secretariaat voor de Eenheid, welke van 24 februari tot 7 maart' in Rome plaatsvindt. De Concilievaders waren over het al gemeen vol lof over de inhoud van het schema. Het hooggerechtshof te Hong Kong heeft de 6073 ton metende Tampomas, het tweede Indonesische schip, dat op ver zoek van de Nederlandsche Handelmaat schappij n.v. aan de ketting werd gelegd, vrijgelaten. Het andere, de 10.952 ton me tende Ambulombo, was zaterdag al naar Djakarta teruggekeerd. De Indonesische regering heeft meegedeeld dat de sche pen gebruikt worden voor het vervoer van Mekkagangers en niet voor han delsdoeleinden, zoals de Nederlandsche Handelmaatschappij had gesteld. Volgens het Nederlandse ministerie van Landbouw staat het vast, dat na vrijdag a.s. geen eieren meer naar Duits land kunnen zonder invoervergunning. Het ministerie vraagt zich echter af of Duitsland inderdaad voornemens is in voervergunningen af te geven en zo ja in welke mate. Ook verkeert het minis terie nog in onzekerheid over de vraag of bij het eventueel verlenen van im portvergunningen bijvoorbeeld op het gebied van de prijzen, ook voorwaarden aan de importeurs zullen worden ge steld. Als de Duitse maatregelen tot een al gehele invoerstop zouden leiden, dan zal de Europese commissie of de minister raad van de Europese Economische Ge meenschap die tenietdoen, is de over tuiging van het dagelijks bestuur van het produklscbap voor pluimvee en eie ren, gisteren in beraad over deze zaak. Ver zeinota Voorzitter H. Garrelds van het pro- duktschap heeft meegedeeld volledig ach ter minister Biesheuvel te staan, die zich ten sterkste zal blijven verzetten tegen het naar zijn mening ongemotiveerde Duitse beroep op de vrijwaringsclausule De minister zal zo spoedig mogelijk een nota bij de Europese commissie indie nen, waarin het Nederlandse standpunt geargumenteerd uiteen wordt gezet. Mi nister Biesheuvel is van mening dat de Europese commissie het Duitse beroep op de vrijwaringsclausule niet kan ac cepteren. Het produktschap gaat een actie voe ren om de consumptie van eieren in Ne derland te verhogen. De heer Garrelds adviseerde de pluimveehouders en han delaren het hoofd koel te houden. De Nederlandse pluimveefederatie acht de Duitse plannen „in schrille te genstelling tot de doelstellingen van de E.E.G.". De gevolgen zullen nauwelijks te over zien zijn, aldus de zeer verontruste fede ratie. De N.P.F. heeft zich tot de Ne derlandse instanties gewend met een noodkreet om de voorgenomen Duitse maatregelen te voorkomen. Naar het oordeel van de N.P.F. stemt het tot dank baarheid dat de drie centrale landbouw organisaties en de regering alle begrip voor de zeer moeilijke situatie hebben. Daaruit wordt „de hoop geput dat zij zich tot het uiterste zullen inspannen om een ramp te voorkomen". De maandag van kracht geworden Duitse deliberalisatiemaatregel bedoelt de vrije eierhandel nog te waarborgen voor de in de E.E.G.-regeling voorge schreven respijtperiode van drie dagen. Het Duitse verbond van vakverenigin gen (Deutscher Gewerkschaftsbund) heeft de Europese commissie en de E.E.G.-ministerraad dinsdag telefonisch gevraagd de Duitse invoerbelemmering voor eieren uit de E.E.G.-landen op te heffen. Indekken De Duitse handelaren zijn zich thans aan het „indekken". Ze slaan zoveel mogelijk eieren in om ze in Duitsland tegen een fikse prijs van de hand te doen als de invoerstop een feit is. De prijzen die de laatste dagen op zeven en een kwart cent tot acht en een kwart cent lagen, zijn als gevolg van deze plotselinge hausse dinsdag opgelo pen tot negen en een kwart cent. De Amsterdamse arts en lector jn de toxicologie, dr. O. M. de Vaal, heeft gis teren als getuige-deskundige voor de rechtbank in Amsterdam verklaard, dat in wetenschappelijke kring thans de me ning heerst dat er nauwelijks nog een verantwoorde logische basis is te vin den om het gebruik van marihuana te verbieden. Het schadelijke effect voor de volksgezondheid is volgens dr. De Vaal beslist niet groter dan dat van alcohol. Hij beriep zich o.m. op de lijst van verdovende middelen van de wereld gezondheidsraad, waarop marihuana niet meer voorkomt en onthulde dat er in ons land ook pogingen zijn ondernomen om marihuana uit de opiumwet te schrap- ;n. Rechtbank-president mr. Romke de pen. (Van onze parlementaire redactie) De Tweede Kamer heeft gisteren be sloten op woensdag 12 februari een loon- en prijzendebat te voeren. Dit debat zal gehouden worden aan de hand van een nota over de jongste loon- en prijsmaatregelen, die de regering thans aan de Tweede Kamer heeft over legd. In deze nota wordt ingegaan op de oorzaken die tot het loonakkoord van de Stichting van de Arbeid hebben ge leid, de praktische uitwerking van het loonakkoord, het overleg tussen regering en het bedrijfsleven en op de maatre gelen, die uit dit overleg zijn voort gevloeid. De nota geeft een nadere omschrijving van de aangekondigde beperking van de fiscale investeringsfaciliteiten. De Nederlandsche Bank heeft nu ook de aandacht van de banken gevraagd voor de wenselijkheid de groei van het consumptieve krediet beperkt te houden en in dit verband het verzoek gedaan voor persoonlijke leningen voorlopig geen reclame te maken. Ook zijn de aan gekondigde beperkende voorschriften uitgevaardigd voor de persoonlijke le ningen van geldschieters. Waard vond deze gewijzigde medisch- biologische opvattingen over het gebruik van marihuana kennelijk nogal interes sant, want hij liet zich zo uitvoerig voor lichten dat de rechtbank bijna de hele middag besteedde aan de behandeling van de zaak tegen de 32-jarige Amster damse schrijver Simon V., die beschul digd werd van het bezitten van drie marihuanasigaretten. Hij kreeg deze naar zijn zeggen op 14 december als vriendelijkheid van twee Amerikanen die hadden geluisterd naar het voorlezen van poëzie door V. met begeleiding van jazzmuziek. De schrijver, die het roken van marihuanasigaretten een bron van inspiratie voor zijn schep pende arbeid noemde, hoorde vier maan den gevangenisstraf waarvan drie maan den voorwaardelijk met een proeftijd van drie jaar tegen zich eisen. „Het blijft nu eenmaal nog strafbaar, maar u zou de minister en de volks vertegenwoordiging moeten overtuigen", adviseerde mr. De Waard de getuige- deskundige, die veel bekendheid kreeg door zijn publikaties over het z.i. on schadelijke marihuanagebruik. Hij ont kende ten stelligste dat zijn standpunt afwijkt van dat van andere deskundigen, hetgeen hij met enkele wetenschappe lijke publikaties adstrueerde. „De voor lichting over marihuana kan pas sinds ongeveer tien jaar met enig wetenschap pelijk gezag geschieden", oordeelde dok ter De Vaal, die te kennen gaf dat mari huana beslist niet zo gevaarlijk is als velen veronderstellen. Marihuanagebruik leidt tot een melan cholieke stemming en een gevoel van onbehagen over het niet begrepen en gewaardeerd worden verdwijnt, aldus dr. De Vaal, die het „een fabel" noemde dat marihuanagebruik leidt tot versla ving en verlangen naar sterkere verdo vende middelen. „Deze jongelui hebben in hun leven alle kansen gehad, maar ze hebben zelf ook alles verknoeid. Ik acht het advies van de reclassering om hen deels voor waardelijke straffen op te leggen onbe grijpelijk. Tegen ieder eis ik dan ook een gevangenisstraf van twee en een half jaar met aftrek", zei gisteren de officier van justitie bij de rechtbank te Amster dam. Voor het verdachtenhekje stonden de 22-jarige glazenwasser K. J. M. en de 19-jarige kelner G. H. N., die in de maanden september en oktober van het vorig jaar een lange reeks inbraken hadden gepleegd. De totale buit, die de jongelui bij twintig inbraken in Amster dam, Halfweg. Volendam, Zwanenburg, Diemen, Naarden en Amersfoort hadden gestolen, vertegenwoordigde een waarde van vele duizenden guldens. „Het is de eerste keer dat de verdach ten met de justitie in aanraking ko men". zo constateerde de officier, „maar zij zijn beroepsinbrekers geworden, voor wie nauwelijks verzachtende omstandig heden naar voren gebracht kunnen wor den". De rechtbank zal over veertien dagen uitspraak doen. Oe Thant heeft gisteren gewaarschuwd dat indien ér niet spoedig een eind komt aan de rassediscriminatie dit verschijnsel zich zal ontwikkelen tot wat hij noemde „een vernietigend mon ster vergeleken waarbij de religieuze en ideologische twisten uit het verleden slechts onschuldige familieruzietjes zijn geweest". Oe Thant zei dit in de Algerijnse natio nale vergadering. Hij zei dat de rassen kwestie het belangrijkste probleem is waarvoor de Volkerenorganisatie zich gesteld ziet en waarvoor de V.N. een speciale commissie van deskundigen heeft benoemd die zal moeten trachten een formule te vinden welke tot een oplossing kan leiden Tegelijkertijd vroeg Thant echter om begrip voor mensen die „aan rasse discriminatie doen". „Zijn zijn geestelijk arm", zei hij, „men taal ziek en zij hebben een zorgvul dige behandeling nodig zoals een ern stige patiënt". De stemming voor de internationale waarden is gistermiddag heel erg mee gevallen. Weliswaar gaf de opening nog wat koersdalingen voor genoemde waar den aan. maar die waren zeker niet ver ontrustend. Ten opzichte van het laagste niveau Van maandagavond kon zelfs voor enkele hoofdfondsen van een vaste stem ming gesproken worden. Kon. Olies openden op f 152.80 om daar na op te lopen tot f 153.60. Deze prijs was ook de slotprijs van eergisteren. Het publiek liet zich in de hoek met koop orders niet onbetuigd. Philips verbeterde van f 148.80 tot f 149.50. Hierdoor bedroeg het verlies voor Philips circa een gul den. Hoogovens lagen aanvankelijk op 691 twee punten beneden de slotkoers van eergisteren, maar liepen later op de middag uit tot 599. Hoe kan het ook anders, aldus de beurs. Alle staalmaat- schappijen in de wereld boeken gunstige resultaten. AKU bleef wat achteraf op 527 (529D1. Unilever klom van f143 tot f 143.30 (f 143.10). De min of meer gun stige tendenties voor de hoofdfondsen gingen gepaard met een vrij regelmatige handel. De laagste koers van maandag avond voor Philips was f 148.40. Kon. Olie f 152.50 en voor Unilever f 142.50. Ook de scheepvaartaandelen konden zich vrij goed handhaven echter met weinig zaken. De leidende cultures no teerden een weinig lager. Hierin zal, al dus de beurs, mogelijk spoedig een ver betering intreden, omdat de besprekin gen tussen Nederland en Indonesië over de „wederzijdse belangen" vermoedelijk zullen worden hervat wanneer dr. Soe- bandrio naar Nederland komt. De staats- fondsenmarkt gaf een herstel te zien. In de lokale afdelingen was weinig te doen met koersveranderingen naar beide richtingen. Ned. '59 414 Ned. '61 414 Ned. '47 3i/a Ned. grootboek '46 AKU Hoogovens Philips Unilever Kon. Olie HAL Scheepvaartunie Amst. Bank Ned. Handelmij. Lucas Bols Mach. Breda Bijenkorf Drie Hoefijzers Ford Van Gelders Papier Heineken Hero Conserven Holl. Beton Mij. Kon. Zout Nij verdal - Ten Cate De Schelde Scholten Foxhol Simons Emball. en Hout Thomassen en Drijver Van Vlissingen Katoen Vredestein Zeeuwse Confectie Zwanenberg Organon Shell Oil Anaconda Bethlehem Steel General Electric General Motor Procter and Gamble Republic Steel NABEÜRSKOERSEN Telefonisch avondverkecr AKU 529: Hoogovens Kon. Olie 154.00—154.50; Philips 149.50—150.30; Uni lever 143.50. 3-2 4-2 94,', 945k 93 V* 93» 86'2 86*; 861, k 32012 527 593 5951k 150.60 149.35 143.10 143.50 153.7 153.75 115*k lis*; 135i2 134» 378ia 378 357 356 1110 1100 1 205 209 881 890 370 927 925 215» 21514 456 452 432 431 820 820 207 204 240 239 695 '695 13912 13914 75014 260 255 235 23014 402 400 938 934 187, 18,T, 44» 45» 33» 33» 87*4 88*4 79 "4 7914 48i a 42*4 43

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 11