BESCHAVING VERJAAGT COWBOY-ROMANTIEK LEZEN IN BOEK VAN DE NATUUR Ontsnappen is bij ben uitgesloten Ruige Joe" kijkt nu naar de tv. Lek b.r.f. En. misdadigers? E3 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 1 FEBRUARI 1964 13 v ouder. ERKERS HOLLANDSCHE WERKPLAATSEN. LEIDEN LASSERS HOLLANDSCHE CONSTRUCTIE AATSEN POSTBUS 56 LEIOEN 1 motor niet, door met yer; fradiateur te blijven rijden PAREREN 1 I Poirot, Lord Peter Wimsey en I I groep der super-detectives be- I I ginnelingen, amateurs en klei- I I T.v.-kijken Anti-Stalinfilm in Rusland trekt veel publiek Voederbakken kens, Markt 25, ieleman, Noord- p", J. Martens, Iruyn, Achter de )0 uur. Reizende Man", 8.00 tot 9.00 uur Eenhoornplarit- W. Groosman- Noordstraat 5, Ivoering zijnde werken in lelijkheden voor l'.L.-diploma. hebt voor één van deze Instaande strook in. U zult I ht ontvangen of eeri uit- I :houd. (als lasser) (als monteur) tfl P I WING voor Ford, Chevrolet, I ledford. TEL. 38382 BREDA 1 SHERLOCK HOLMES, Hercule 1 alle andere helden die tot de horen, zijn stuk voor stuk be- Sn U aI rarhareno. ne jongens in het recherche werk vergeleken bij de Aus tralische „black-trackers", de inheemse speurders, die de Australische politie als „re chercheurs der wildernis" bij staan. van de Jungle WIE in leven wil blijven, moet eten. Deze waarheid is zo oud als de mensheid, ouder zelfs nog, namelijk zo oud als het leven op aarde. Een der eerste vragen, waarop ieder mens vroeger zo goed als nu het antwoord moet vinden, is Ui". Hoe kom ik aan eten? j Het oude beeld van een stoere krombenige cowboy uit Texas die kans zag voor zijn ontbijt twee pullen bier en een glas pure whiskey naar binnen te slaan is tot het ver leden gaan behoren. De ruwe stoppelbaard van de cowboy heeft plaats gemaakt voor een vlasbaard. De moderne be schaving heeft zijn zoveelste slachtoffer gemaakt. De hedendaagse cowboy laat zich over zijn ranch rondrijden in een moderne „opstap"-auto met lucht verversing. Het rijden op een mus tang die hij eerst zelf moest tem men heeft hij opgegeven Sommige moderne cowboys hebben een nog gemakkelijker en comfortabeler methode gevonden om het afge dwaalde vee op de uitgestrekte ran ches op te sporen. Zij vliegen in een hefschroefvliegtuig. Evenals de gehaaste zakenman is de cowboy het slachtoffer van maag zweren geworden. „De cowboy van vroeger was een van de meest te vreden mensen op aarde. Hij ging uit rijden met de koeien én hij had zich over niets anders zorgen te maken dan over het slechte weer". Deze met melancholie doorspekte woorden zijn afkomstig van Joe Small uit Austin, Texas, de uitgever van het tijdschrift „Het ware wes ten". „Tegenwoordig proberen zij het leven van een cowboy teveel te verbeteren", zegt hij. De geharde knapen van vroeger reden tienmaal zoveel paard, 's Avonds of 's nachts uit rijden gaan is er nu niet meer bij. De belang stelling voor het paard is niet al leen verminderd. De cowboy brengt ook vee\ minder tijd bij zijn vee door. Vroeger zat hij bij het kamp vuur en zong hij liederen om het nerveuze vee te beletten er vandoor te gaan. Thans is de cowboy een commandant die zijn avonden thuis doorbrengt met het lezen van kran ten en tijdschriften of met het kijken naar cowboy-films op de televisie. De cowboy heeft zijn leven in zo verre verbeterd, dat hij een zenuw achtig en gefrustreerd persoon is ge worden". Smal] besloot zijn weinig opbeurende uiteenzetting met te zeg gen, dat zenuwachtige cowboys wel licht de reden zijn, waarom het vee geen last heeft van maagzweren. Het eten op de ranch is verfijnd in vergelijking met de bittere bis cuits en het taaie rundvlees van wel eer. De Pitchforkranch in Texas heeft nog steeds een oude door een ezel getrokken wagen in gebruik, maar het is de enig overgeblevene. De kok van de ranch kookt nog altijd volgens de oude beproefde metho de. De overige bedrijven hebben een gemotoriseerde „ranch keuken" in dienst die zich uiterst snel verplaatst om de cowboys een warme maaltijd Een drie en een half uur durende film waarin de schijnheiligheid, onrechtvaar digheid en misdadigheid van het Stalin- tijdperk in de Sovjet-Unie aan de kaak gesteld wordt, trekt momenteel zoveel be langstelling in Moskou, dat de voorstel lingen tot april zijn uitverkocht. De film heet „Tisjina" (stilte), en is ge maakt naar het boek van Jocri Bondaref dat drie jaar geleden bij zijn verschijnen sensatie verwekte. Tisjina vertelt het verhaal van Sergei, de majoor die met onderscheidingen over dekt uit de oorlog komt en verwacht een mooie nieuwe wereld te vinden, maar in plaats daarvan terechtkomt in een door de politie onder de duim gehouden stad Waar onrecht welig tiert. Sergei's vader, een loyaal communist, wordt gearresteerd onder valse beschul digingen, en uit partij en functie gezet. Een vriend van de majoor, een joodse kunstschilder, wordt beschuldigd van ..liberalisme" en ..kosmopolitanisme" In tussen worden misdadige speculanten en verklikkers rijk, en werken oneerlijke en conformistische „Strebers" zich naar de top van de bureaucratische hiërarchie. Het recht wordt eerst weer hersteld na de aood van Stalin, wanneer op het 20ste communistische partijcongres van 1956 de uestalinisatiecampagne wordt ingeluid. met vele bijgerechten op te dienen. De tegenwoordige cowboy pendelt naar zijn werk. 's Morgens springt hij in de opstapauto of jeep en laat zich naar zijn werk rijden Een an dere vrachtauto brengt de paarden, voor het geval zij nodig zijn. 's A- vonds keert hij naar de boerderij terug waar hij op een schuimrub bermatras in plaats van de harde grond kan uitrusten van zijn ver moeienissen. Voor het naar bed gaan neemt hij een heet bad. Op het ogenblik zijn de rauwe feesten van vroeger een legende ge worden De cowboy is een verant woordelijk man t-eworden. Hij kan niet langer schietend, gokkend en sterkg drank drinkend in de stad gaan boemelen. Zijn salaris biedt ook niet veel mogelijkheden daar toe. Hij geniet kost en inwoning en verdient ongeveer 125 tot 150 dollar per maand. Als hij een gezin heeft bedraagt zijn salaris in het alge meen 200 dollar per maand en krijgt hij van de eigenaar van de ranch een huis. Het grootste gedeelte van het vee vindt zijn voedsel nog steeds in de uitgestrekte grasvlakten van de ranch. De voederhokken raken ech ter steeds meer in zwang, waardoor de cowboy in vele gevallen overbo dig wordt. Alles wat de eigenaar op het ogenblik moet doen om de veestapel te voederen is elke dag opnieuw de voederhokken vullen en erop toezien dat het vee geen ziek te oploopt. Het opdrijven van het vee eindigt bij de omheiningen. De eigenaar brengt zijn vee met de veewagen naar de markt. Het vlees bereikt de consument per trein. Een gedeelte van het vee wordt naar het noorden verscheept, naar de graanrijke staten, waar het vet gemest wordt alvorens te worden verkocht. De oude vijanden van de cowboy de veedieven, ziin ook met hun tijd meegegaan. Zij gaan in auto's op jacht en gewoonlijk slachten zij het vee, alvorens het te verkopen. De veedieven van thans zijn dik wijls studenten die vee stelen voor een barbecue, een vleesmaaltijd in de openlucht Het voornaamste gereedschap van de cowboy is echter nog altijd het zelfde gebleven. Een sterke lasso voor lastige weglopers (en er zijn heel wat weglopers onder d« 9 mil joen stuks vee die op de ranches van Texas grazen!) Het brandmerken geschiedt tegen woordig pijnloos met chemicaliën in plaats van het roodhete ijzer. De cowboy van thans moet ziekten le ren bestrijden met moderne mid delen Bovendien moet hij zich voort durend opnieuw vertrouwd maken met de moderne werktuigen op de ranch, en tenslotte op zijn hoede zijn voor de managerziekte. (Van een bijzondere medewerker) Tegenwoordig is die vraag vrijwel overal op aarde ge makkelijk te beantwoorden. Men werkt en verdient geld. Een gedeelte van dit geld besteedt men bij bakker, kruidenier, slager, melkboer en groenteman om levens middelen te kopen. Maar heel lang geleden, in de oer tijd, was dit anders. Toen kon men het antwoord niet vinden in „werken en ver dienen". Toen luidde het antwoord-. Door het boek der natuur te kunnen lezen, be hendig te zijn en onver schrokken op jacht en in het gevecht. Vroeger ging dat zo. Een der le den van een familie, groep of stam vond een ..prent" (voetspoor) van een eetbaar dier. Om 's avonds vlees op tafel" te hebben, moest de stam, groep of familie de prent" analyseren en het spoor volgen. En dit even snel als nauwkeurig, want anders was honger onvermijdelijk. „Prenten" te kunnen lezen en sporen te kunnen volgen wa ren dus nodig om niet van honger om te komen. De „kunst van de prent" was een kwestie van leven of dood voor de primitieve mensen, die bij de dageraad van het menselijk geslacht op aarde leefden. Het ligt dus voor de hand, dat spoorzoeken" naarstiglijk werd geleerd. Het ligt voorts voor de hand, dat de oermensen zeer knap wa ren in de interpretatie van „prenten" en sporen". Het aantal werkelijk primitieve men sengroepen op aarde is thans nog maar heel klein. Men vindt er echter nog in Australië. Zij hebben nog spoor zoekers, wier vaardigheid met het woord geniaal zwak is beschreven. De stammen, waartoe zij behoren, houden zich op in door de zon meedogenloos geblakerde gebieden, die arm zijn aan water, planten en wild. Als die mensen willen drinken of eten, kunnen zij geen kraan opendraaien of hun leverancier opbellen. Hun leven bestaat uit een on afgebroken speuren naar wild en water, naar eten en drinken. Zij moeten het boek der natuur kunnen lezen zoals wij de krant lezen, willen zij niet sterven van honger en dorst. Kennis van de geheimen der wildernis gaat bij hen over van vader op zoon. Zo is reeds vele, vele eeuwen geweest. En nog steeds zijn zij in staat om een spoor van dagen, ja. van weken oud te volgen alsof de A.N.W.B. er wegwij zers langs had geplaatst. Een ietwat verbogen twijgje een paar zandkor reltjes op een steen zijn bijvoorbeeld voldoende om zo'n primitieve jager tal van bijzonderheden te leren omtrent het dier of de mens, die hij op het spoor is. Kleinigheden, die ons (be schaafde) oog ten enenmale ontsnap pen. zijn voor hem belangrijke aanwij zingen omtrent de grootte, de graad van vermoeidheid en andere bijzonder heden van het dier of de mens zijner belangstelling. Een eeuw geleden nog gold in Austra lië het leven van een inboorling nau welijks zwaarder dan dat van een kangoeroe. Thans is dit anders. Thans weet men, dat de inboorlingen mensen zijn als wy en dat zij be schikken over eigenschappen, die voor de gehele Australische samenle ving zeer nuttig zijn. Hun bijzondere speurderskwaliteiten maken hen tot ideale helpers van de Australische po litie. Deze heeft daarom een aantal hunner in vaste dienst genomen als „Rechercheurs der Wildernis". Zonder hen zou het in veel gevallen wel- nei haast onmogelijk zijn om buiten de steden misdaden op te helderen en de daders te vatten. Want in gevallen, waarin een blanke politieman vrijwel steeds faalt en zelfs de best getrainde politiehonden het spoor bijster worden, slagen de „Zwarte Spoorzoekers" er wèl in om vermiste personen of mis dadigers te vinden. De verhalen over de prestaties dier wildernisrecher cheurs klinken soms ongeloofwaardig, maar ze zijn niettemin waar en staan in de droge, nuchtere taal der politie opgetekend in rapporten en processen- verbaal. Enige willen wij u als voor beelden vertellen. Een paar jaar geleden liep een vijfjarig meisje weg van huis. Dit huis lag in de wildernis. De ouders waren radeloos, toen het kind tegen zonsondergang nog niet was gevonden. Er waren niet ge noeg mensen om de omgeving uit te kammen. Gelukkig wist een der vee knechts, dat er op de dichtstbijzijnde politiepost een zwarte speurder aan wezig was. Hij reeds 's avonds weg, kwam bij de politiepost en legde de commandant het geval uit. Onmiddel lijk werd een paard gezadeld. De „black-tracker" ging met de veeknecht mee. Tegen zonsopgang waren beide mannen bij het huis van de wanhopige ouders. De zwarte spoorzoeker ten ger, tanig, glanzende ogen, breedge rande hoed op het hoofd luisterde naar het relaas der ouders. Toen ging hij aan het werk. Langzaam, spiedend en speurend liep hij in steeds groter wordende kringen om het huis. Gespannen keken de ouders en de knechts toe. Centimeter voor centimeter zocht hij de door de zon hard geroosterde grond af. Na een uur zoekens bleef hij staan en wees hij op een twijg. Voor het ongeoefende oog leek deze op alle andere twijgen in de buurt. De zwarte detective echter zag iets heel belangrijks aan die twijg, want hij zei: „Meisje hier was". Van dit punt uit begon hij de eigenlijke speurtocht. Langzaam bewoog hij zich in een bepaalde richting. Speurend He inheemse detective 9,leesthet spoor even gc- makkelijk als ivij de aan wijzingen op AJSWB-weg* ivijzers lezenZelfs een oud spoor levert nog tal van bijzonderheden op. Sherlock Holmes zou er de lippen bij aflikken en turend ging hij vooruit. Soms ook een stukje terug. Een andere keer bleef hij plotseling als uit steen gehouwen staan. Dan ging hij weer verder. Het liep tegen het middaguur. De ouders waren op van spanning en angst om hun kind. Eensklaps bleef de speurder staan. Hij glimlachte vluchtig, wees met de vinger vooruit en zei: ,,Goed met meisje alles. Een-twee-drie mi nuut". Inderdaad, ongeveer tweehon derd meter verder vonden de ouders hun kind terug. Het lag met behuilde oogjes, maar nog springlevend en on verlet, te slapen onder een paar strui ken. Natuurlijk kende de dankbaarheid der ouders geen grenzen. Anders dan deze gelukkige ouders zijn de misdadigers de zwarte speurders allesbehalve dankbaar voor hun verbluffende spoorzoek- kunst. Zij vervloekten zelfs de zwarte bloedhonden'zoals zij de detectives der wildernis noemen. Immers, ook in onze tijd met radio, laboratoria, microscopen en andere technische hulpmiddelen dankt de Australische politie menig succes aan de zwarte helpers met hun weergaloos scherp gehoor en ge zichtsvermogen en verrassend goe de opmerkingsgave. Die donkere rechercheurs beschikken bovendien over een intuïtie zonder weerga en over een geheugen als een film camera. Dank zij dit alles kunnen zij .onleesbare' sporen ontcijferen en volgen. Weken achtereen kunnen zii een dief of moordenaar nazetten. Welke listen de gezochte boef ook toepast, de zwarte speurder Iaat zich niet in de war bren gen. Hij ontrafelt zelfs een spoor, als dit niet ..alleen" is, maar vermengd met honderden andere sporen. Tijdens de laatste oorlog waren er in een kamp in het binnenland en paar duizend Australische soldaten. Het terrein was een wirwar van sporen. Op een nacht werden belangrijke papieren gestolen. Een zwarte speurder werd gehaald om de dief te vangen. De man kwam en vond temidden van duizenden voet afdrukken die van de vermoedelijke dief. Hij wist het spoor te volgen en'na enige uren was de verdachte in arrest. Het was een man, van wie niemand had gedacht, dat hij een documenten- diefstal zou plegen. Het feilloos oog echter van de zwarte speurder bleek gelijk te hebben gehad, want de man bekende. Veel, heel veel zou er nog te vertellen zijn over de opwindende jachten op misdadigers der .Black-Trackers". Wij willen echter met de twee gegeven voorbeelden volstaan. Blanken, die tientallen jaren in de wildernis leefden, hebben wel geprobeerd om de zwarte spoorzoekers te evenaren. Zonder suc ces. Zij waren stellig bekwame jagers en voortrekkers, maargeboren blanken. En zonder „erfelijke bevoor deling" is het onmogelijk, in onze tijd de ..Kunst van de Prent" tot in de per fectie te beheersen. Het is immers het oudeste beroep" en tevens de oudste kunst ter wereld. Derhalve beheersen tegenwoordig slechts die mensen hem, die nog met een of twee benen in de oertijd staan.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 7