RENTE
I
F ord-produkten
het uitstekend
Ondanks sombere
blijft de beurs
geluiden
optimistisch
De enige uitkomst:
verkeer de grond in
■LLING
HOOFDPIJNPOEDERS
'S
pe Zonen
c
EN REIJNS
jr grondwerk
ER LEEN
Voortvluchtige
verschool
zich in kerk
aten rijden
sonderneming
O
D. GRAS N.V.
i
i
I
I
nUTO
RIJKE KEUZE
Inhalen bij kruispunt
Zephyr 6
„Spikes" helpen
bij gladheid
DAGENHAM
alleen auto's
Kernbewapening
in V.S. „sterk
vooruitgegaan"
Vu der WEiFF HMEUT
Inflatie betekent
niet koersstijging
**'ALijn) kunststofplaat, Ultrapas, Formica etc. met SNELFIX
HAMBURG IN DE WEDLOOP
Metroplannen
kwamen veelal
niet aan bod
ERHARD: geen
cadeautjes s.v.p.
Ergernis
Voorsprong
Bus onder trein in
Mexico, acht doden
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 1 FEBRUARI 1964!
k- en bus-chassis,
lleen kan doorgaan
kan zich dan op-
Noord-Beveland en
>or WALCHEREN
IT 25
£61.
(hierlangs afknippen)
sterdam op ZATERDAG x
nuit GOES, Garage de
"straat 57 te Goes.
rima vakmanschap, doorlo-
de verzekering dat u voor
HERWERKEN
STTOWERKEN
RECHTEN
WWERKEN
^MONUMENTEN
ft bij
LST Tel. 01140-2906
uwe DAF 120 pk motor.
opgebouwd met nieuwe ca-
'erbaar met nieuwe Netam-
len voorradig.
ÜEBEDRIJF
Westkade 60
'AN GENT
>or Nationaal belang, m
nonnen van inkomsten J
orwaarden.
'ormaties te schrijven
Dur. van dit blad.
50.000.—
vrachtauto 7
ANGLIA, TAUNUS 12M,
)RT1NA. CONSUL COR-
SNS, TRADER TRUCKS,
00. CONTINENTAL, enz.
blijvend inlichtingen ver-
euwsch-Vlaanderen
nand ontdekken kon. wilde ik
ian land gaan. Daarbij kee£
k nog even om naar het dorp
n ontdekte langs de oever
alrijke kano's. Er schoot nUJ
en beter plan te binnen orn
lam te bereiken. Zijn eilandje
ag hooguit zeven meter ui*
Ie kant. Voorzichtig zwom i*
erug.
(Advertentie)
Een jonge Amerikaan, de 18-jarige
James Green, gezocht wegens inbraak,
heeft zich twee weken lang schuil gehou
den op de vliering van een katholieke
kerk in Fort Wayne, Indiana, waar hij
:ich schoor met wijwater, een dagboek
traste in kerkbanken en 's nachts de ver
warming brandde.
De parochiegeestelijkheid begon even
wel achterdocht te krijgen, hetgeen Green
-rtoe bewoog naar elders te vertrekken.
Waar hij nu is, weet men niet.
Volgens de pastoor van de St. Patricks-
kerk had Green een „bed" gemaakt van
koorhemden, en had hij een ongebruikte
tnielbank als kladboek gebruikt. De eer-
te regel luidde: ,,13 jan. 1964, op de vlucht
ia uitbraak. Ze zullen me nooit krijgen".
De geestelijken hadden argwaan ge
regen omdat ze 's morgens de kerk goed
erwarmd aantroffen. De organist rook
at er in de buurt zan zijn instrument
garen gerookt werden, en de parochia
an beklaagden zich dat het wijwatervat
f leeg of met baardhaartjes bevuild was.
(Van onze redacteur)
Het klinkt een beetje onwaarschijnlijk, maar elke dag verlaten
tweehonderd auto's de Fordfabrieken aan de Amsterdamse Hemweg.
Op de enorme terreinen rond het Nederlandse bedrijf staan ze klaar,
de Anglia's en Cortina's, de Taunus 12 M en 17 M, de Zephyr 6 en
Thunderbird. Zij liggen goed in de markt en volgens mededelingen
van de directie zijn er nimmer meer verkocht dan in 1963: voor de
Nederlandse fabriek een topjaar, dat bij een gunstig verloop van de
conjunctuur in 1964 geprolongeerd kan worden.
De grote kracht van
n Ford op dit ogenblik is
M wel het presenteren
«A JcwTa van niet minder dan
^&US1 drie auto's, die in prijs
tussen de vijfduizend
m en zesduizend gulden
J a liggen. Alle automo-
■0 bielfabrieken hebben
W v er de laatste jaren naar
gestreefd wagens in
deze prijsklasse te pre-
1 senteren. Ford heeft
lil gezorgd een grote keuze
I VI te hebben. Als eerste
op het lijstje staat de
Anglia: een wagentje,
dat iedereen zo lang
zamerhand wel kent. Het bezit een
machtige motor, zo machtig, dat Ford
niet heeït geaarzeld deze motor, welis-*
waar opgevoerd, te gebruiken voor de
befaamde Lotus-racewagens. De vier-
cilinder kopklepper met een inhoud
van 997 cc tippelt magnifiek en is zui
nig. De fabriek geeft een verbruik aan
van 1 op 14, dat normaal wordt ge
haald. Op grotere afstanden en bij zeer
regelmatig rijden kan het verbruik tot
1 op 15, zelfs 1 op 16 worden terugge
bracht. Gezien de zeer gunstige ruimte-
verdeling, vier royale zitplaatsen, blijft
de Anglia een ideaal gezinswagentje,
dat altijd klaar staat.
Toen de Anglia pas op de markt kwam
(het is weer jaren geleden!) maakte
het publiek nogal eens opmerkingen
over de merkwaardige constructie van
de achterruit. De een vond de achter
over hellende ruit mooi, de ander vond
het verfoeilijk.
Wie enige ervaring heeft kan zich
niet anders dan gelukkig prijzen met
deze ruit. Regen en sneeuw hebben
geen kans. In de lange, gure winter
maanden is het een genot altijd over
een schone ruit te beschikken.
Uiteraard: de ruit is maar een on-
derdeel van dit bekende autootje, dat
geruisloos over de wegen draaft... en
dat bijzonder lang in de circulatie
blijft. Terecht, want waarom zou een
autofabriek een model afschrijven, dat
hogelijk wordt gewaardeerd en zijn
deugdelijkheid op vele fronten heeft
bewezen?
Blijft de Anglia het suces van Ford
Dagenham; de Duitse Fordfabriek pro
longeert de Taunus 12 M en 17 M,
maar in het bijzonder ook de Cortina,
die nu, enkele jaren na zijn sensatio
nele aankondiging, volkomen heeft be
antwoord aan de zeer hoge verwach
tingen. Toen de Cortina werd gelan
ceerd prezen de road testrijders het
comfort van de auto, maar twijfelden
zij aan de kwaliteit van de carrosserie.
Min of meer beangstigd vroegen zij
zich af of het wel mogelijk was een
dergelijke grote auto voor een prijs be
neden de zesduizend gulden te bouwen.
De jaren hebben getoond, dat de vrees
ongegrond is geweest. De klachten
óver de kwaliteit van de carrosserie
zijn nihil. Zeer ervaren rijders hebben
niets dan lof voor het Duitse produkt,
dat bijzonder vast in de markt ligt.
IS TOEGESTAAN:
Lat op dwarsverkeer
en tegemoetkomend
verkeer
4-T 1 6 4 IO6| AN.W. Bl I
Als er hij een kruispunt een auto
stilstaat mag men hij het voorbijgaan
van die auto alleen dan op de linker
weghelft komen wanneer het tege
moetkomend en het dwarsverkeer
niet in gevaar worden gebracht. Dit
in tegenstelling tot de regel dat men
hij het inhalen voor of op een kruis
punt niet op de linkerweghelft mag
komen. Dit mag dus hij het voorbij
rijden van een stilstaande auto o1
ander obstakel wèl.
De ANWB wijst er echter op dal
men in zo'n situatie hijzonder voor
zichtig moet zijn. Vooral ook omdat
vaak in zo'n geval het uitzicht naar
rechts door het stilstaande voorwerp
wordt belemmerd, terwijl juist aan
het van rechts komend dwarsverkeer
voorrang moet worden verleend.
Ford heeft er niet aleen voor gezorgd
een grote keuze te hebben beneden de
zesduizend gulden: de fabrieken heb
ben eveneens gedacht aan degenen, die
wat royaler in hun beurs kunnen tas
ten en bijvoorbeeld tot het aanschaf
fen van een wagen kunnen overgaan,
die rond de tien mille ligt. Een voor
beeld daarvan is de Zephyr 6, die
f 9525,- kost en die door het Amster
damse bedrijf enkele dagen voor een
proefrit ter beschikking werd gesteld.
Wie gewoon is in een kleine wagen
te ryden en plotseling met een derge
lijke slee wordt geconfronteerd, voelt
zich anders dan anders.
De zescilinder Zephyr beschikt over
een maximum vermogen van 105 pk.
De cilinderinhoud bedraagt niet min
der dan 2553 cc. De compressieverhou-
ding is 8.3:1. Het smeersysteem berust
op een volledige druksmering door
middel van een tandwieloliepomp naar
drijfstang en nokkenaslagers, distribu
tieketting, hoofd- en krukaslagers. De
inhoud van de benzinetank is 54,5
liter. De eerste tot en met vierde
versnelling zijn gesynchroniseerd. De
inhoud van de versnellingsbak bedraagt
1.42 liter. De achteras is voorzien van
zware rol- en kogellagers. De voor
wielophanging is een onafhankelijke
met schroefveren, ingebouwde dubbel-
werkende hydraulische schokdempers
en torsiestaaf stabilisator. De wielen
hebben geperst stalen velgen. De schijf
remmen voor hebben een diameter van
24,7 cm, de trommelremmen achter een
remvoeringsoppervlak van 501 cm2. De
voetrem is op alle wielen vacuum be
krachtigd. De handrem werkt mecha
nisch op de achterwielen.
Deze technische uitrusting zegt mis
schien alleen de insiders het nodige.
Formidabel is het instrumentenbord,
dat uit een heel gamma, overigens
overzichtelijk gerangschikt, van knop
pen bestaat. Het bord bevat een snel
heidsmeter met naaldaanduiding, kilo
meterteller. benzinemeter, tempera
tuurmeter, controlelampjes voor dyna
mo laadstroom oliedruk, groot licht,
richtingaanwijzers en aanjager voor
verse lucht-verwarming. Choke, groot
lichtsignaalknop, dimschakelaar op de
vloer, parkeerlichtschakelaar met
startbeveliging, regelbare dasboardver-
lichting. sigarenaansteker, ruitenwis
ser met dubbel veegblad en regelbare
snelheid, ruitensproeier, met schuim
rubber beklede zonnekleppen.
Het rijklaar gewicht van de wagen
bedraagt 1214 kilo. De Zephyr 6 met
een kofferruimte als een pakhuis, biedt
2en maximum aan comfort, hetgeen
van een wagen in deze prijsklasse ge-
eist mag worden. Zes passagiers vinden
in deze klassewagen een comforta
bele plaats. Zij genieten mee van het
rijcomfort. Het rijden kost geen enkele
inspanning. De handschakeling ge
schiedt bijzonder soepel en spelender
wijze. De voet op de plank brengt de
wagen vlug op een snelheid, die tot
ver boven de honderd kilometer kan
worden opgevoerd. De gelegenheid om
de auto eens alles te geven was er niet.
Toch wees de snelheidsmeter op een
lacht en op een secundaire weg 140.
En., ook de Zephyr 6 is maar één
;oot van de rijke Fordtak.
De prijs van de Ford Corsair is in
een vorige „Aan de rol" verkeerd ge
noemd. De prijs bedraagt f 7325.—,
tweedeurs af fabriek. Voor een vier-
deurswagen komt er af fabriek
f350.— bij.
Dit is de nieuwe FORD G.T., waar
mee dit jaar aan tal van races ir
Europa en Amerika zal wordev
deelgenomen.
De FORD G.T. kan snelheden he
reiken van meer dan 300 km per
uur.
De lengte is 4,038 meter, de hoogte
1,028 meter, de wielbasis 2,413
meter, spoorbreedte zowel voor
als achter 1,371 meter.
De zittingen zijn niet verstelbaar
wel het stuur en de bedienings
pedalen.
In de zittingen is ook een ventila
tiesysteem aangebracht, zodat de
chauffeur, ook bij lange ritten, in
conditie blijft.
De motor is ongeveer „midscheeps"
geplaatst, vóór de achteras.
Hoewel de huidige, al weer op zijn
eind lopende winter de automobilisten
in ons land nogal gespaard heeft voor
ernsrtige gladheid, blijft het probleem:
hoe maak ik mijn (winter) banden het
best slipvast?, onverminderd bestaan
Er wordt sinds geruime tijd gewerkt
met metalen pennen, die in de band in
gebracht worden en die de remwerking
op gladde wegen vergroten.
Een nieuwigheid op dit gebied is uit
gebracht door het Zweedse staalconcern
Sandvik, een der grootste producenten
van hardmetaal ter wereld. Men heeft
daar een buisvormige „spike" van hard
metaal ontwikkeld. Die is gesoldeerd
aan een stalen pennetje. Door middel
van een pneumatische slagbamer wor
den de „spikes" in het bandlichaam (in
de schouder) ingebracht, van 40 tot 80
stuks voor normale omstandigheden, een
groter aantal indien er zware eisen ge
steld worden.
Hardmetaal is een speciaal produkt,
dat o.a. gebruikt wordt voor de ver
vaardiging van snijplaten voor metaal-
draaibeitels en frezen. Het bezit niet al
leen een uitzonderlijke hardheid, die de
slijtage tot een minimum beperkt, maar
het kan uiteraard ook niet roesten.
Het is om die reden ideaal voor het
doel waarvoor het hier wordt toegepast
Het buisprofiel heeft bovendien tot
voordeel dat het rembevordereride op
pervlak veel groter is dan bij massieve
stiften die een gelijk volume bezitten en
dat er een veel grotere weerstand tegen
zijdelingse slijtage bestaat.
De „spikes" slijten gelijk op met het
bandoppervlak en ze blijven hun anti-
slipwerking dus gedurende zeer langf
tijd behouden.
Nu is over het toepassen van (hard
metalen „spikes" in autobanden beslist
nog niet het laatste woord gesproken
De autowereld kijkt, terecht, in dit op
zicht de kat uiterst voorzichtig uit dc
boom. Een opmerkelijk feit is intussen
wel dat de Zweedse Koninklijke Auto
mobielclub na uitvoerige tests met anti
slip spikes van zes verschillende fa
brikaten de Sandvik hardmetalen buis
spikes als de meest effectieve karak
teriseerde.
Henry Ford II heeft de verwachting
uitgesproken, dat de internationle hoog
conjunctuur zich in 1964 nog verder zal
ontwikkelen. In verband daarmee zal
FORD zowel in Amerika als in alle
andere werelddelen een uitgebreid in
vesteringsprogramma uitvoeren. Dat
geldt zeker niet in de laatste plaats voor
de trekkerfabricage in Europa.
Naar verwacht wordt, zal in 1964 de
laatste hand worden gelegd aan een
enorm project de gloednieuwe trekker-
fabriek in Baseldon (Engeland). Dit
bedrijf heeft een capaciteit van 100.000
eenheden per jaar en het betekent het
einde van de fabricage van de Fordsons
in de bekende fabriek te Dagenham.
welk bedrijf thans uitsluitend automo
bielen en trucks zal gaan vervaardigen.
Ook in Antwerpen zullen in de loop
van dit jaar de werkzaamheden hun vol
tooiing vinden, die tot doel hebben de
bestaande Ford automobielen fabriek om
te bouwen tot een Europese trekker-
fabriek binnen de E.E.G.
Deze investeringen waren noodzake
lijk om de sterk groeiende vraag naar
Fordsons in Europa te kunnen op
vangen. Hoewel de Westeuropese trek-
kermarkt in het algemeen vrij stabiel is.
stijgt het percentage Fordsons ieder
jaar aanzienlijk.
Een terugblik op 1963 is in dit verband
interessant.
Zo werden gedurende de eerste 10
maanden van 1963 voor het eerst in de
geschiedenis in Dagenham 70.840 trek
kers gebouwd, vergeleken met 60.945
stuks in dezelfde periode van 1962.
Ook de export van Fordsons naar
andere landen steeg met ruim 14%. De
grootste toename van de export namen
Italië en Nederland voor hun rekening.
In Italië n.l. steeg de aanvoer van
Fordsons met 21,8% ten opzichte van
dezelfde periode in 1962.
De uitvoer naar Nederland steeg met
niet minder dan 25,9% en dat terwijl de
totale import in ons land voor die
periode in 1963 aanzienlijk lager werd
geraamd dan in 1962.
De Amerikaanse commissie voor atoom
energie heeft' melding gemaakt van de
grootste vooruitgang op het gebied van
de kernbewapening, waarvan ooit mede
deling werd gedaan. Het verslag bevatte
onder meer de volgende punten:
Als gevolg van de nieuwste ontwik
kelingen kon de kracht van de atoom
koppen van raketten opgevoerd worden
zonder dat hun gewicht toenam.
De kernproeven van 1962 in de Stille
Oceaan hebben veel betere resultaten op
geleverd dan verwacht werd en hebben
Amerika in staat gesteld zijn wapenarse
naal uit te breiden met „de modernste,
betrouwbaarste en veelzijdigste kern
wapens" die ooit gemaakt werden.
Verdere verbeteringen over de ge
hele lijn worden verwacht van het aan
zienlijk uitgebreide program van onder
grondse proeven in de woestijn van Ne
vada.
Door deze ontwikkelingen zijn de mo
gelijkheden van Amerika om zich zelf
en de vrije wereld te beschermen „aan
zienlijk verbeterd", aldus het verslag. De
nieuwe wapens zijn bovendien „schoner"
dan ooit tevoren, minder kwetsbaar door
vijandelijke aanvallen en beter 'beveiligd
tegen onvoorziene ontploffing en meer
geschikt om voor lange tijd opgeslagen te
worden.
(Advertentie)
Opgericht 1899
Beursbericht no 346 is verschenen
BÜHRMANN - TETTERODE
(Van onze financiële medewerker)
Het centraal planbureau is een instelling, die
ramingen maakt, waarop de regering haar eco
nomische politiek grotendeels baseert. Meestal
blijken de ramingen tamelijk pessimistisch te
zijn, zodat alles achteraf toch wel meevalt.
Jongstleden dinsdag werd 'n zeer sombere schat
ting bekend gemaakt. Het CPB had uitgerekend,
welke invloed er van de loonsverhogingen en
alles wat daarmee samenhangt zou uitgaan op
onze betalingsbalans. Het tekort werd in 1964 op
fl. 1 miljard geraamd, terwijl er in 1963 'n over
schot is geweest van om en nabij 'n half miljard.
Het tekort zou betekenen, dat wij in 1964 ongeveer
anderhalf miljard minder dan in 1963 zullen overhouden
van onze handel met het buitenland, het verlenen van
diensten en het betalen van dividenden, rente en derge
lijke. Het zou ontstaan doordat de prijzen in 1964 meer
zouden stijgen dan in het buitenland, waardoor wij meer
in het buitenland zounden kopen en minder zouden ver
kopen. En als wij meer gaan verkopen dan kopen en
dergelijke, dan moeten wij dat toch betalen.
Waar het geld vandaan komt is allereerst de zaak
van de regering. Die moet maatregelen nemen. De keus,
die zij waarschijnlijk zal maken, is bezuiniging. Al
enkele maanden geleden is aan
gekondigd, dat de overheidsinstel
lingen (waaronder ook gemeenten
e.d.) in 1964 5 procent of f 200 mil
joen minder zouden mogen uit
geven dan in 1963. De rest zou
van een andere kant moeten ko
men.
Er zijn maatregelen genomen
om de kredietverlening te vermin
deren. Door het lenen van geld
duurder te maken, wordt het voor
het bedrijfsleven en voor veel particulieren minder aan
trekkelijk geld uit te geven waarvoor men rente moet
betalen, Als 'n deel van de bestedingen achterwege wordt
gelaten, betekent dat, dat minder in het buitenland wordt
gekocht en/of meer geld overblijft om de schuld aan
het buitenland te betalen.
Dit betekent echter tevens, dat de groei van de Ne
derlandse economie wordt afgeremd, of met andere
woorden, dat de omzetten van het bedrijfsleven minder
zullen stijgen dan vorige jaren. Doordat de kosten in
de vorm van hogere lonen en hogere rente meer zullen
stijgen dan de prijzen, zullen de winsten van het be
drijfsleven als geheel waarschijnlijk dalen.
Omdat de ramingen van het CPB vaak erg pessimis
tisch zijn, moet het cijfer van 1 miljard kritisch worden
bekeken. Kort geleden heeft een lid van de EEG-com-
missie, Marjolin, zijn eigen schatting van het Neder
landse tekort in 1964 bekend gemaakt. Hij kwam tot
een bedrag van ongeveer f 475 miljoen, dus nog niet
eens de helft.
DE WAARHEID IN HET MIDDEN
Nu is het CPB expert op Nederlands gebied, ter
wijl de heer Marjolin een beter inzicht heeft door
zijn functie in de ontwikkeling van de verschil
lende landen. De waarheid zal wel ergens in het
midden liggen, dus bijvoorbeeld op f 750 miljoen.
Maar daar komt nog iets bij, want plotseling blijkt
de eierenexport naar Duitsland op springen te staan.
In 1963 wer dvoor een bedrag van f 243 miljoen aan
eieren naar Duitsland geëxporteerd. De Duitse boe
ren vroegen de regerisg om bescherming en daar
schijnt men in Bonn een gevoelig oor voor te heb
ben. Overwogen wordt de Duitse grens voor Neder
landse eieren te sluiten. Dat betekent dat ongeveer
2.300.000 eieren ergens anders moeten worden ver
kocht. Er wordt behalve naar Duitsland haast geen
ei naar andere landen uitgevoerd.
Zou de Duitse regering inderdaad ertoe besluiten
de overwogen maatregel te treffen, dan zouden niet
alleen de Nederlandse pluimveehouders een enorme
klap krijgen (de tweede, de eerste was van de
kippenoorlog), maar ook zou het Nederlandse be
talingsbalanstekort met ongeveer f 200 a f 250 mil
joen toenemen. Het totale tekort zou daardoor
toch op een miljard uitkomen.
De publikatie van de sombere raming was geen goed
nieuws. Op economisch gebied valt er de laatste weken
weinig opwekkends te horen. Op 16 januari kondigde
de minister van financiën, prof. dr. H. J. Witteveen
aan, dat hy grote gevaren zag voor de economie van
1964 als de loonsverhogingen groter zouden worden dan
was overeengekomen. Te hoge loonstijging zou econo
mische teruggang in 1965 betekenen.
Een andere sombere stem liet de voorzitter van het
nationaal verbond van vakverenigingen, de heer drs.
D. Roemers, twee dagen later horen. Hij verklaarde,
dat de leiding van het NW de bezorgdheid van de re
gering over de loonsituatie deelt. „Tijdelijk kunnen wij
ons misschien een zeer hoog loonpeil veroorloven, maar
op langere termijn zal de terugslag dan ongetwijfeld
volgen".
BEURS REAGEERDE NIET
Het merkwaardige van al deze naargeestige geluiden
is, dat zij niet tot een aantal reacties op de effecten
beurs leidden. De beleggers realiseren zich kennelijk
niet, wat de gevolgen van de eco
nomische toestand en ontwikkeling
voor de winstgevendheid van hun
bezit kan zijn. Zij gaan uit van
een reeds lang bestaande bewe
ring, dat inflatie gepaard gaat
met hogere aandelenkoersen.
Nu zit er in deze bewering een
kern van waarheid, maar die gaat
op dit moment niet op. In Neder
land is er ongetwijfeld sprake van
inflatie. De EEG-commissie zegt
zelfs, dat de inflatie het grootste probleem is, waarvoor
de Euromarktlanden zich dit jaar zien geplaatst. Inflatie
betekent, dat met hetzelfde geld minder kan worden
gekocht, of anders gezegd, dat de prijzen omhoog gaan.
Als de regering het zou toelaten, zouden de prijzen van
de goederen, de verkoopprijzen, eerder en sterker stij
gen dan de prijzen van de grondstoffen, de lonen, de
produktiemiddelen, e.d. dus de inkoopprijzen. Dat zou
betekenen, dat de winsten zouden stijgen.
De regering grijpt echter wel in. Daardoor stijgen
de inkoopprijzen meer dan de verkoopprijzen, waardoor
de winsten verminderen. Omdat de koersen zich op de
duur in dezelfde richting zullen bewegen als de winsten,
zouden zij dus omlaag moeten gaan of is althans een
koersdaling te verwachten.
De inflatiegedachte spookt de beurs echter nog door
het hoofd, waardoor de onjuiste koersbeweging voor
onbepaalde tijd wordt bepaald.
De inflatie kan worden afgelezen van de index van
levensonderhoud, de koersontwikkeling uit het beurs-
gemiddelde. Om een illustratie te geven van het ver
band tussen inflatie en koersstijging kunnen daarom
deze twee naast elkaar worden gezet. Het onderstaande
geeft aan, dat er weinig verband bestaat tussen de
inflatie en de koersen. Het is ontleend aan Amerikaanse
cijfers, omdat de na-oorlogse cijfers voor het verwoest#
Nederland minder betrouwbaar zouden zijn:
Standard en poor's
beursindexcyfer
8 pet
-f 54 pet.
77 pet.
28 pet.
3 pet
23 pet.
9 pet.
13 pet.
In de periode met de grootste inflatie (1946 - 1949)
blijken de koersen zeifs gedaald te zijn, De Nederlandse
belegger moet dus voorzichtig blijven.
Jaren
Kosten van
levensonderhoud
1946 - 1949
30 pet
1950 - 1952
13 pet.
1953 - 1956
3 pet.
1957 - 1959
7 pet.
1960
1 pet.
1961
1 pet.
1962
1 pet.
1963 schatting
2 pet.
(Advertentie)
(Bijzondere correspondentie)
Hamburg, de met zijn twee miljoen
inwoners de grootste stad van de Duitse
Bondsrepubliek, beleefde dezer dagen een
verkeersschaos. De reden hiervoor: de
straten en bruggen om het centraal sta
tion, die toegang geven tot de belang-
rykste verkeersaders naar de buitenwy-
ken, werden voor het gemotoriseerde
verkeer afgesloten, omdat men behalve
met de uitbreiding van de ondergrondse
ook is begonnen met het graven van
tunnels onder dit „neuralgische punt" in
de city voor de bouw van meerbaans-
snelwegen.
Later zal deze tunnelstraat overgaan
in een zwevende straat en de binnenstad
van het meeste doorgaande verkeer be
vrijden. Men rekent erop, dat reeds in
1966 dagelijks 50.000 personen met hun
auto in de binnenstad zullen rijden. Voor
hen moet een plaatsje gevonden worden
en bovendien moeten de openbare ver
voersmiddelen zo attractief en efficiënt
georganiseerd worden, dat de „park-and-
ride"-systcem langzaam aan populariteit
wint.
Even zorgelijk als in Hamburg is de
verkeerssituatie in andere grote steden
van de Bondsrepubliek. Overal vecht
men met hetzelfde probleem: hoe kan op
lange termijn de algehele verkeerschaos
vermeden worden? In West-Berlijn
De Westduitse bondskanselier Erhard
heeft laten weten dat hij op zijn 67ste
verjaardag (op 4 februari aanstaande) lie
ver geen cadeautjes ontvangt, wel giften
voor gehandicapte kinderen.
Erhard heeft hiertoe speciale reke
ningen geopend bij een postkantoor in
Keulen en een bank in Bonn. Het geld
zal worden verdeeld door een commissie
waarin de minister van gezondheid Frau
Elisabeth Schwarzhaupt en mevrouw
Erhard zitting hebben.
kwamen onlangs Duitse en buitenlandse
verkeers- en tunnelexperts bijeen om
over al deze stedebouwkundige proble
men te discussiëren. Men was het ei
over eens: het stadsverkeer moet onder
de grond plaatsvinden. En er moeten
middelen en wegen gevonden worden,
opdat de tunnels sneller gebouwd wor
den dan tot nu toe en het gewone ver
keer niet gedurende vele jaren gehin
derd wordt.
Tot nu toe zijn de openbare vervoer
middelen in West-Duitsland veeleer een
ergernis dan een reddende uitkomst.
Slechts twee Duitse steden hebben een
ondergrondse: Berlijn en Hamburg. Ber
lijn sinds 1901, Hamburg sinds 1906. Alle
andere Westduitse grote steden namen
genoegen met provisorische oplossingen.
Zij vrezen de achterstand nooit meer te
zullen inhalen. München, Stuttgart en
Frankfurt am Main, Neurenberg, Han
nover en Bremen, maar vooral de Rijn-
Ruhr-metropolen Keulen, Düsseldorf,
Essen, Dortmund en Duisburg overwe
gen de bouw van ondergrondsen. Maar
de meeste steden besloten voorlopig eerst
een ondergrondse tram (trams, die slechts
op punten waar het verkeer zich con
centreert onder de grond verdwijnen)
aan te leggen.
Deze kostbare, maar geenszins op de
toekomst gerichte oplossing wordt door
de verkeersexperts dan ook ernstig be
kritiseerd. Zy beschouwen een goed
functionerende metro met topsnelheden
van 80 kilometer per uur en een ver
voerscapaciteit van max. 40.000 reizigers
per uur als de enige maatregel in de
strijd tegen het verkeersprobleem, die
de moeite van het bespreken waard is.
En dan zouden dit ondergrondse spoor
banen moeten zyn, die zonder rekening
te houden met gemeentegrenzen, grote
afstanden overbruggen.
Berlijn en Hamburg geven ondertussen
al het goede voorbeeld. In Hamburg is
thans een metrotraject van in totaal 70
kilometer in bedrijf. Men wil het met
nog 70 kilometer uitbreiden. De plannen
zijn klaar en met de werkzaamheden is
al begonnen. Berlijn had in 1953, toen
met de bouw van het eerste metro
traject na de oorlog begonnen werd,
een ondergronds net van 80 kilometer.
De „Stadtautobahn-Ring" te Ber
lijn loopt hier en daar onder de
beroemde Kurjürstendamm door.
Dit zal in de toekomst 200 kilometer
worden. Met z'n kruisingsvrije snelwegen
die voor een deel onder de grond lopen
is West-Berlijn alle andere Duitse steden
ver vooruit: eens zal het net van snel
wegen in de binnenstad 100 kilometer
lang worden. Pas een klein gedeelte van
deze „Stadautobahn" met drie rijbanen
van elk 3,50 meter breed in beide rich
tingen. waaraan men in 1956 begonnen
is, is klaar. Maar reeds thans hebben de
Berlijnse stedebouwkundige en verkeers
technische experts in de wedloop met de
automobiel een grote voorsprong beh, ld.
Rechts op de achtergrond is de
zendmast van radio Freies Berlin
zichtbaar.
Bij de Mexicaanse stad Guernavaca zijn
acht mensen om het leven gekomen en 29
gewond, doordat een autobus bij een
spoorwegovergang door een trein werd
gegrepen. De chauffeur aan wiens achte
loosheid het ongeluk was te wijten, is
aangehouden toen hij trachtte te vluchten.