RENTE I F ord-produkten het uitstekend Ondanks sombere blijft de beurs geluiden optimistisch De enige uitkomst: verkeer de grond in ■LLING HOOFDPIJNPOEDERS 'S pe Zonen c EN REIJNS jr grondwerk ER LEEN Voortvluchtige verschool zich in kerk aten rijden sonderneming O D. GRAS N.V. i i I I nUTO RIJKE KEUZE Inhalen bij kruispunt Zephyr 6 „Spikes" helpen bij gladheid DAGENHAM alleen auto's Kernbewapening in V.S. „sterk vooruitgegaan" Vu der WEiFF HMEUT Inflatie betekent niet koersstijging **'ALijn) kunststofplaat, Ultrapas, Formica etc. met SNELFIX HAMBURG IN DE WEDLOOP Metroplannen kwamen veelal niet aan bod ERHARD: geen cadeautjes s.v.p. Ergernis Voorsprong Bus onder trein in Mexico, acht doden DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 1 FEBRUARI 1964! k- en bus-chassis, lleen kan doorgaan kan zich dan op- Noord-Beveland en >or WALCHEREN IT 25 £61. (hierlangs afknippen) sterdam op ZATERDAG x nuit GOES, Garage de "straat 57 te Goes. rima vakmanschap, doorlo- de verzekering dat u voor HERWERKEN STTOWERKEN RECHTEN WWERKEN ^MONUMENTEN ft bij LST Tel. 01140-2906 uwe DAF 120 pk motor. opgebouwd met nieuwe ca- 'erbaar met nieuwe Netam- len voorradig. ÜEBEDRIJF Westkade 60 'AN GENT >or Nationaal belang, m nonnen van inkomsten J orwaarden. 'ormaties te schrijven Dur. van dit blad. 50.000.— vrachtauto 7 ANGLIA, TAUNUS 12M, )RT1NA. CONSUL COR- SNS, TRADER TRUCKS, 00. CONTINENTAL, enz. blijvend inlichtingen ver- euwsch-Vlaanderen nand ontdekken kon. wilde ik ian land gaan. Daarbij kee£ k nog even om naar het dorp n ontdekte langs de oever alrijke kano's. Er schoot nUJ en beter plan te binnen orn lam te bereiken. Zijn eilandje ag hooguit zeven meter ui* Ie kant. Voorzichtig zwom i* erug. (Advertentie) Een jonge Amerikaan, de 18-jarige James Green, gezocht wegens inbraak, heeft zich twee weken lang schuil gehou den op de vliering van een katholieke kerk in Fort Wayne, Indiana, waar hij :ich schoor met wijwater, een dagboek traste in kerkbanken en 's nachts de ver warming brandde. De parochiegeestelijkheid begon even wel achterdocht te krijgen, hetgeen Green -rtoe bewoog naar elders te vertrekken. Waar hij nu is, weet men niet. Volgens de pastoor van de St. Patricks- kerk had Green een „bed" gemaakt van koorhemden, en had hij een ongebruikte tnielbank als kladboek gebruikt. De eer- te regel luidde: ,,13 jan. 1964, op de vlucht ia uitbraak. Ze zullen me nooit krijgen". De geestelijken hadden argwaan ge regen omdat ze 's morgens de kerk goed erwarmd aantroffen. De organist rook at er in de buurt zan zijn instrument garen gerookt werden, en de parochia an beklaagden zich dat het wijwatervat f leeg of met baardhaartjes bevuild was. (Van onze redacteur) Het klinkt een beetje onwaarschijnlijk, maar elke dag verlaten tweehonderd auto's de Fordfabrieken aan de Amsterdamse Hemweg. Op de enorme terreinen rond het Nederlandse bedrijf staan ze klaar, de Anglia's en Cortina's, de Taunus 12 M en 17 M, de Zephyr 6 en Thunderbird. Zij liggen goed in de markt en volgens mededelingen van de directie zijn er nimmer meer verkocht dan in 1963: voor de Nederlandse fabriek een topjaar, dat bij een gunstig verloop van de conjunctuur in 1964 geprolongeerd kan worden. De grote kracht van n Ford op dit ogenblik is M wel het presenteren «A JcwTa van niet minder dan ^&US1 drie auto's, die in prijs tussen de vijfduizend m en zesduizend gulden J a liggen. Alle automo- ■0 bielfabrieken hebben W v er de laatste jaren naar gestreefd wagens in deze prijsklasse te pre- 1 senteren. Ford heeft lil gezorgd een grote keuze I VI te hebben. Als eerste op het lijstje staat de Anglia: een wagentje, dat iedereen zo lang zamerhand wel kent. Het bezit een machtige motor, zo machtig, dat Ford niet heeït geaarzeld deze motor, welis-* waar opgevoerd, te gebruiken voor de befaamde Lotus-racewagens. De vier- cilinder kopklepper met een inhoud van 997 cc tippelt magnifiek en is zui nig. De fabriek geeft een verbruik aan van 1 op 14, dat normaal wordt ge haald. Op grotere afstanden en bij zeer regelmatig rijden kan het verbruik tot 1 op 15, zelfs 1 op 16 worden terugge bracht. Gezien de zeer gunstige ruimte- verdeling, vier royale zitplaatsen, blijft de Anglia een ideaal gezinswagentje, dat altijd klaar staat. Toen de Anglia pas op de markt kwam (het is weer jaren geleden!) maakte het publiek nogal eens opmerkingen over de merkwaardige constructie van de achterruit. De een vond de achter over hellende ruit mooi, de ander vond het verfoeilijk. Wie enige ervaring heeft kan zich niet anders dan gelukkig prijzen met deze ruit. Regen en sneeuw hebben geen kans. In de lange, gure winter maanden is het een genot altijd over een schone ruit te beschikken. Uiteraard: de ruit is maar een on- derdeel van dit bekende autootje, dat geruisloos over de wegen draaft... en dat bijzonder lang in de circulatie blijft. Terecht, want waarom zou een autofabriek een model afschrijven, dat hogelijk wordt gewaardeerd en zijn deugdelijkheid op vele fronten heeft bewezen? Blijft de Anglia het suces van Ford Dagenham; de Duitse Fordfabriek pro longeert de Taunus 12 M en 17 M, maar in het bijzonder ook de Cortina, die nu, enkele jaren na zijn sensatio nele aankondiging, volkomen heeft be antwoord aan de zeer hoge verwach tingen. Toen de Cortina werd gelan ceerd prezen de road testrijders het comfort van de auto, maar twijfelden zij aan de kwaliteit van de carrosserie. Min of meer beangstigd vroegen zij zich af of het wel mogelijk was een dergelijke grote auto voor een prijs be neden de zesduizend gulden te bouwen. De jaren hebben getoond, dat de vrees ongegrond is geweest. De klachten óver de kwaliteit van de carrosserie zijn nihil. Zeer ervaren rijders hebben niets dan lof voor het Duitse produkt, dat bijzonder vast in de markt ligt. IS TOEGESTAAN: Lat op dwarsverkeer en tegemoetkomend verkeer 4-T 1 6 4 IO6| AN.W. Bl I Als er hij een kruispunt een auto stilstaat mag men hij het voorbijgaan van die auto alleen dan op de linker weghelft komen wanneer het tege moetkomend en het dwarsverkeer niet in gevaar worden gebracht. Dit in tegenstelling tot de regel dat men hij het inhalen voor of op een kruis punt niet op de linkerweghelft mag komen. Dit mag dus hij het voorbij rijden van een stilstaande auto o1 ander obstakel wèl. De ANWB wijst er echter op dal men in zo'n situatie hijzonder voor zichtig moet zijn. Vooral ook omdat vaak in zo'n geval het uitzicht naar rechts door het stilstaande voorwerp wordt belemmerd, terwijl juist aan het van rechts komend dwarsverkeer voorrang moet worden verleend. Ford heeft er niet aleen voor gezorgd een grote keuze te hebben beneden de zesduizend gulden: de fabrieken heb ben eveneens gedacht aan degenen, die wat royaler in hun beurs kunnen tas ten en bijvoorbeeld tot het aanschaf fen van een wagen kunnen overgaan, die rond de tien mille ligt. Een voor beeld daarvan is de Zephyr 6, die f 9525,- kost en die door het Amster damse bedrijf enkele dagen voor een proefrit ter beschikking werd gesteld. Wie gewoon is in een kleine wagen te ryden en plotseling met een derge lijke slee wordt geconfronteerd, voelt zich anders dan anders. De zescilinder Zephyr beschikt over een maximum vermogen van 105 pk. De cilinderinhoud bedraagt niet min der dan 2553 cc. De compressieverhou- ding is 8.3:1. Het smeersysteem berust op een volledige druksmering door middel van een tandwieloliepomp naar drijfstang en nokkenaslagers, distribu tieketting, hoofd- en krukaslagers. De inhoud van de benzinetank is 54,5 liter. De eerste tot en met vierde versnelling zijn gesynchroniseerd. De inhoud van de versnellingsbak bedraagt 1.42 liter. De achteras is voorzien van zware rol- en kogellagers. De voor wielophanging is een onafhankelijke met schroefveren, ingebouwde dubbel- werkende hydraulische schokdempers en torsiestaaf stabilisator. De wielen hebben geperst stalen velgen. De schijf remmen voor hebben een diameter van 24,7 cm, de trommelremmen achter een remvoeringsoppervlak van 501 cm2. De voetrem is op alle wielen vacuum be krachtigd. De handrem werkt mecha nisch op de achterwielen. Deze technische uitrusting zegt mis schien alleen de insiders het nodige. Formidabel is het instrumentenbord, dat uit een heel gamma, overigens overzichtelijk gerangschikt, van knop pen bestaat. Het bord bevat een snel heidsmeter met naaldaanduiding, kilo meterteller. benzinemeter, tempera tuurmeter, controlelampjes voor dyna mo laadstroom oliedruk, groot licht, richtingaanwijzers en aanjager voor verse lucht-verwarming. Choke, groot lichtsignaalknop, dimschakelaar op de vloer, parkeerlichtschakelaar met startbeveliging, regelbare dasboardver- lichting. sigarenaansteker, ruitenwis ser met dubbel veegblad en regelbare snelheid, ruitensproeier, met schuim rubber beklede zonnekleppen. Het rijklaar gewicht van de wagen bedraagt 1214 kilo. De Zephyr 6 met een kofferruimte als een pakhuis, biedt 2en maximum aan comfort, hetgeen van een wagen in deze prijsklasse ge- eist mag worden. Zes passagiers vinden in deze klassewagen een comforta bele plaats. Zij genieten mee van het rijcomfort. Het rijden kost geen enkele inspanning. De handschakeling ge schiedt bijzonder soepel en spelender wijze. De voet op de plank brengt de wagen vlug op een snelheid, die tot ver boven de honderd kilometer kan worden opgevoerd. De gelegenheid om de auto eens alles te geven was er niet. Toch wees de snelheidsmeter op een lacht en op een secundaire weg 140. En., ook de Zephyr 6 is maar één ;oot van de rijke Fordtak. De prijs van de Ford Corsair is in een vorige „Aan de rol" verkeerd ge noemd. De prijs bedraagt f 7325.—, tweedeurs af fabriek. Voor een vier- deurswagen komt er af fabriek f350.— bij. Dit is de nieuwe FORD G.T., waar mee dit jaar aan tal van races ir Europa en Amerika zal wordev deelgenomen. De FORD G.T. kan snelheden he reiken van meer dan 300 km per uur. De lengte is 4,038 meter, de hoogte 1,028 meter, de wielbasis 2,413 meter, spoorbreedte zowel voor als achter 1,371 meter. De zittingen zijn niet verstelbaar wel het stuur en de bedienings pedalen. In de zittingen is ook een ventila tiesysteem aangebracht, zodat de chauffeur, ook bij lange ritten, in conditie blijft. De motor is ongeveer „midscheeps" geplaatst, vóór de achteras. Hoewel de huidige, al weer op zijn eind lopende winter de automobilisten in ons land nogal gespaard heeft voor ernsrtige gladheid, blijft het probleem: hoe maak ik mijn (winter) banden het best slipvast?, onverminderd bestaan Er wordt sinds geruime tijd gewerkt met metalen pennen, die in de band in gebracht worden en die de remwerking op gladde wegen vergroten. Een nieuwigheid op dit gebied is uit gebracht door het Zweedse staalconcern Sandvik, een der grootste producenten van hardmetaal ter wereld. Men heeft daar een buisvormige „spike" van hard metaal ontwikkeld. Die is gesoldeerd aan een stalen pennetje. Door middel van een pneumatische slagbamer wor den de „spikes" in het bandlichaam (in de schouder) ingebracht, van 40 tot 80 stuks voor normale omstandigheden, een groter aantal indien er zware eisen ge steld worden. Hardmetaal is een speciaal produkt, dat o.a. gebruikt wordt voor de ver vaardiging van snijplaten voor metaal- draaibeitels en frezen. Het bezit niet al leen een uitzonderlijke hardheid, die de slijtage tot een minimum beperkt, maar het kan uiteraard ook niet roesten. Het is om die reden ideaal voor het doel waarvoor het hier wordt toegepast Het buisprofiel heeft bovendien tot voordeel dat het rembevordereride op pervlak veel groter is dan bij massieve stiften die een gelijk volume bezitten en dat er een veel grotere weerstand tegen zijdelingse slijtage bestaat. De „spikes" slijten gelijk op met het bandoppervlak en ze blijven hun anti- slipwerking dus gedurende zeer langf tijd behouden. Nu is over het toepassen van (hard metalen „spikes" in autobanden beslist nog niet het laatste woord gesproken De autowereld kijkt, terecht, in dit op zicht de kat uiterst voorzichtig uit dc boom. Een opmerkelijk feit is intussen wel dat de Zweedse Koninklijke Auto mobielclub na uitvoerige tests met anti slip spikes van zes verschillende fa brikaten de Sandvik hardmetalen buis spikes als de meest effectieve karak teriseerde. Henry Ford II heeft de verwachting uitgesproken, dat de internationle hoog conjunctuur zich in 1964 nog verder zal ontwikkelen. In verband daarmee zal FORD zowel in Amerika als in alle andere werelddelen een uitgebreid in vesteringsprogramma uitvoeren. Dat geldt zeker niet in de laatste plaats voor de trekkerfabricage in Europa. Naar verwacht wordt, zal in 1964 de laatste hand worden gelegd aan een enorm project de gloednieuwe trekker- fabriek in Baseldon (Engeland). Dit bedrijf heeft een capaciteit van 100.000 eenheden per jaar en het betekent het einde van de fabricage van de Fordsons in de bekende fabriek te Dagenham. welk bedrijf thans uitsluitend automo bielen en trucks zal gaan vervaardigen. Ook in Antwerpen zullen in de loop van dit jaar de werkzaamheden hun vol tooiing vinden, die tot doel hebben de bestaande Ford automobielen fabriek om te bouwen tot een Europese trekker- fabriek binnen de E.E.G. Deze investeringen waren noodzake lijk om de sterk groeiende vraag naar Fordsons in Europa te kunnen op vangen. Hoewel de Westeuropese trek- kermarkt in het algemeen vrij stabiel is. stijgt het percentage Fordsons ieder jaar aanzienlijk. Een terugblik op 1963 is in dit verband interessant. Zo werden gedurende de eerste 10 maanden van 1963 voor het eerst in de geschiedenis in Dagenham 70.840 trek kers gebouwd, vergeleken met 60.945 stuks in dezelfde periode van 1962. Ook de export van Fordsons naar andere landen steeg met ruim 14%. De grootste toename van de export namen Italië en Nederland voor hun rekening. In Italië n.l. steeg de aanvoer van Fordsons met 21,8% ten opzichte van dezelfde periode in 1962. De uitvoer naar Nederland steeg met niet minder dan 25,9% en dat terwijl de totale import in ons land voor die periode in 1963 aanzienlijk lager werd geraamd dan in 1962. De Amerikaanse commissie voor atoom energie heeft' melding gemaakt van de grootste vooruitgang op het gebied van de kernbewapening, waarvan ooit mede deling werd gedaan. Het verslag bevatte onder meer de volgende punten: Als gevolg van de nieuwste ontwik kelingen kon de kracht van de atoom koppen van raketten opgevoerd worden zonder dat hun gewicht toenam. De kernproeven van 1962 in de Stille Oceaan hebben veel betere resultaten op geleverd dan verwacht werd en hebben Amerika in staat gesteld zijn wapenarse naal uit te breiden met „de modernste, betrouwbaarste en veelzijdigste kern wapens" die ooit gemaakt werden. Verdere verbeteringen over de ge hele lijn worden verwacht van het aan zienlijk uitgebreide program van onder grondse proeven in de woestijn van Ne vada. Door deze ontwikkelingen zijn de mo gelijkheden van Amerika om zich zelf en de vrije wereld te beschermen „aan zienlijk verbeterd", aldus het verslag. De nieuwe wapens zijn bovendien „schoner" dan ooit tevoren, minder kwetsbaar door vijandelijke aanvallen en beter 'beveiligd tegen onvoorziene ontploffing en meer geschikt om voor lange tijd opgeslagen te worden. (Advertentie) Opgericht 1899 Beursbericht no 346 is verschenen BÜHRMANN - TETTERODE (Van onze financiële medewerker) Het centraal planbureau is een instelling, die ramingen maakt, waarop de regering haar eco nomische politiek grotendeels baseert. Meestal blijken de ramingen tamelijk pessimistisch te zijn, zodat alles achteraf toch wel meevalt. Jongstleden dinsdag werd 'n zeer sombere schat ting bekend gemaakt. Het CPB had uitgerekend, welke invloed er van de loonsverhogingen en alles wat daarmee samenhangt zou uitgaan op onze betalingsbalans. Het tekort werd in 1964 op fl. 1 miljard geraamd, terwijl er in 1963 'n over schot is geweest van om en nabij 'n half miljard. Het tekort zou betekenen, dat wij in 1964 ongeveer anderhalf miljard minder dan in 1963 zullen overhouden van onze handel met het buitenland, het verlenen van diensten en het betalen van dividenden, rente en derge lijke. Het zou ontstaan doordat de prijzen in 1964 meer zouden stijgen dan in het buitenland, waardoor wij meer in het buitenland zounden kopen en minder zouden ver kopen. En als wij meer gaan verkopen dan kopen en dergelijke, dan moeten wij dat toch betalen. Waar het geld vandaan komt is allereerst de zaak van de regering. Die moet maatregelen nemen. De keus, die zij waarschijnlijk zal maken, is bezuiniging. Al enkele maanden geleden is aan gekondigd, dat de overheidsinstel lingen (waaronder ook gemeenten e.d.) in 1964 5 procent of f 200 mil joen minder zouden mogen uit geven dan in 1963. De rest zou van een andere kant moeten ko men. Er zijn maatregelen genomen om de kredietverlening te vermin deren. Door het lenen van geld duurder te maken, wordt het voor het bedrijfsleven en voor veel particulieren minder aan trekkelijk geld uit te geven waarvoor men rente moet betalen, Als 'n deel van de bestedingen achterwege wordt gelaten, betekent dat, dat minder in het buitenland wordt gekocht en/of meer geld overblijft om de schuld aan het buitenland te betalen. Dit betekent echter tevens, dat de groei van de Ne derlandse economie wordt afgeremd, of met andere woorden, dat de omzetten van het bedrijfsleven minder zullen stijgen dan vorige jaren. Doordat de kosten in de vorm van hogere lonen en hogere rente meer zullen stijgen dan de prijzen, zullen de winsten van het be drijfsleven als geheel waarschijnlijk dalen. Omdat de ramingen van het CPB vaak erg pessimis tisch zijn, moet het cijfer van 1 miljard kritisch worden bekeken. Kort geleden heeft een lid van de EEG-com- missie, Marjolin, zijn eigen schatting van het Neder landse tekort in 1964 bekend gemaakt. Hij kwam tot een bedrag van ongeveer f 475 miljoen, dus nog niet eens de helft. DE WAARHEID IN HET MIDDEN Nu is het CPB expert op Nederlands gebied, ter wijl de heer Marjolin een beter inzicht heeft door zijn functie in de ontwikkeling van de verschil lende landen. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen, dus bijvoorbeeld op f 750 miljoen. Maar daar komt nog iets bij, want plotseling blijkt de eierenexport naar Duitsland op springen te staan. In 1963 wer dvoor een bedrag van f 243 miljoen aan eieren naar Duitsland geëxporteerd. De Duitse boe ren vroegen de regerisg om bescherming en daar schijnt men in Bonn een gevoelig oor voor te heb ben. Overwogen wordt de Duitse grens voor Neder landse eieren te sluiten. Dat betekent dat ongeveer 2.300.000 eieren ergens anders moeten worden ver kocht. Er wordt behalve naar Duitsland haast geen ei naar andere landen uitgevoerd. Zou de Duitse regering inderdaad ertoe besluiten de overwogen maatregel te treffen, dan zouden niet alleen de Nederlandse pluimveehouders een enorme klap krijgen (de tweede, de eerste was van de kippenoorlog), maar ook zou het Nederlandse be talingsbalanstekort met ongeveer f 200 a f 250 mil joen toenemen. Het totale tekort zou daardoor toch op een miljard uitkomen. De publikatie van de sombere raming was geen goed nieuws. Op economisch gebied valt er de laatste weken weinig opwekkends te horen. Op 16 januari kondigde de minister van financiën, prof. dr. H. J. Witteveen aan, dat hy grote gevaren zag voor de economie van 1964 als de loonsverhogingen groter zouden worden dan was overeengekomen. Te hoge loonstijging zou econo mische teruggang in 1965 betekenen. Een andere sombere stem liet de voorzitter van het nationaal verbond van vakverenigingen, de heer drs. D. Roemers, twee dagen later horen. Hij verklaarde, dat de leiding van het NW de bezorgdheid van de re gering over de loonsituatie deelt. „Tijdelijk kunnen wij ons misschien een zeer hoog loonpeil veroorloven, maar op langere termijn zal de terugslag dan ongetwijfeld volgen". BEURS REAGEERDE NIET Het merkwaardige van al deze naargeestige geluiden is, dat zij niet tot een aantal reacties op de effecten beurs leidden. De beleggers realiseren zich kennelijk niet, wat de gevolgen van de eco nomische toestand en ontwikkeling voor de winstgevendheid van hun bezit kan zijn. Zij gaan uit van een reeds lang bestaande bewe ring, dat inflatie gepaard gaat met hogere aandelenkoersen. Nu zit er in deze bewering een kern van waarheid, maar die gaat op dit moment niet op. In Neder land is er ongetwijfeld sprake van inflatie. De EEG-commissie zegt zelfs, dat de inflatie het grootste probleem is, waarvoor de Euromarktlanden zich dit jaar zien geplaatst. Inflatie betekent, dat met hetzelfde geld minder kan worden gekocht, of anders gezegd, dat de prijzen omhoog gaan. Als de regering het zou toelaten, zouden de prijzen van de goederen, de verkoopprijzen, eerder en sterker stij gen dan de prijzen van de grondstoffen, de lonen, de produktiemiddelen, e.d. dus de inkoopprijzen. Dat zou betekenen, dat de winsten zouden stijgen. De regering grijpt echter wel in. Daardoor stijgen de inkoopprijzen meer dan de verkoopprijzen, waardoor de winsten verminderen. Omdat de koersen zich op de duur in dezelfde richting zullen bewegen als de winsten, zouden zij dus omlaag moeten gaan of is althans een koersdaling te verwachten. De inflatiegedachte spookt de beurs echter nog door het hoofd, waardoor de onjuiste koersbeweging voor onbepaalde tijd wordt bepaald. De inflatie kan worden afgelezen van de index van levensonderhoud, de koersontwikkeling uit het beurs- gemiddelde. Om een illustratie te geven van het ver band tussen inflatie en koersstijging kunnen daarom deze twee naast elkaar worden gezet. Het onderstaande geeft aan, dat er weinig verband bestaat tussen de inflatie en de koersen. Het is ontleend aan Amerikaanse cijfers, omdat de na-oorlogse cijfers voor het verwoest# Nederland minder betrouwbaar zouden zijn: Standard en poor's beursindexcyfer 8 pet -f 54 pet. 77 pet. 28 pet. 3 pet 23 pet. 9 pet. 13 pet. In de periode met de grootste inflatie (1946 - 1949) blijken de koersen zeifs gedaald te zijn, De Nederlandse belegger moet dus voorzichtig blijven. Jaren Kosten van levensonderhoud 1946 - 1949 30 pet 1950 - 1952 13 pet. 1953 - 1956 3 pet. 1957 - 1959 7 pet. 1960 1 pet. 1961 1 pet. 1962 1 pet. 1963 schatting 2 pet. (Advertentie) (Bijzondere correspondentie) Hamburg, de met zijn twee miljoen inwoners de grootste stad van de Duitse Bondsrepubliek, beleefde dezer dagen een verkeersschaos. De reden hiervoor: de straten en bruggen om het centraal sta tion, die toegang geven tot de belang- rykste verkeersaders naar de buitenwy- ken, werden voor het gemotoriseerde verkeer afgesloten, omdat men behalve met de uitbreiding van de ondergrondse ook is begonnen met het graven van tunnels onder dit „neuralgische punt" in de city voor de bouw van meerbaans- snelwegen. Later zal deze tunnelstraat overgaan in een zwevende straat en de binnenstad van het meeste doorgaande verkeer be vrijden. Men rekent erop, dat reeds in 1966 dagelijks 50.000 personen met hun auto in de binnenstad zullen rijden. Voor hen moet een plaatsje gevonden worden en bovendien moeten de openbare ver voersmiddelen zo attractief en efficiënt georganiseerd worden, dat de „park-and- ride"-systcem langzaam aan populariteit wint. Even zorgelijk als in Hamburg is de verkeerssituatie in andere grote steden van de Bondsrepubliek. Overal vecht men met hetzelfde probleem: hoe kan op lange termijn de algehele verkeerschaos vermeden worden? In West-Berlijn De Westduitse bondskanselier Erhard heeft laten weten dat hij op zijn 67ste verjaardag (op 4 februari aanstaande) lie ver geen cadeautjes ontvangt, wel giften voor gehandicapte kinderen. Erhard heeft hiertoe speciale reke ningen geopend bij een postkantoor in Keulen en een bank in Bonn. Het geld zal worden verdeeld door een commissie waarin de minister van gezondheid Frau Elisabeth Schwarzhaupt en mevrouw Erhard zitting hebben. kwamen onlangs Duitse en buitenlandse verkeers- en tunnelexperts bijeen om over al deze stedebouwkundige proble men te discussiëren. Men was het ei over eens: het stadsverkeer moet onder de grond plaatsvinden. En er moeten middelen en wegen gevonden worden, opdat de tunnels sneller gebouwd wor den dan tot nu toe en het gewone ver keer niet gedurende vele jaren gehin derd wordt. Tot nu toe zijn de openbare vervoer middelen in West-Duitsland veeleer een ergernis dan een reddende uitkomst. Slechts twee Duitse steden hebben een ondergrondse: Berlijn en Hamburg. Ber lijn sinds 1901, Hamburg sinds 1906. Alle andere Westduitse grote steden namen genoegen met provisorische oplossingen. Zij vrezen de achterstand nooit meer te zullen inhalen. München, Stuttgart en Frankfurt am Main, Neurenberg, Han nover en Bremen, maar vooral de Rijn- Ruhr-metropolen Keulen, Düsseldorf, Essen, Dortmund en Duisburg overwe gen de bouw van ondergrondsen. Maar de meeste steden besloten voorlopig eerst een ondergrondse tram (trams, die slechts op punten waar het verkeer zich con centreert onder de grond verdwijnen) aan te leggen. Deze kostbare, maar geenszins op de toekomst gerichte oplossing wordt door de verkeersexperts dan ook ernstig be kritiseerd. Zy beschouwen een goed functionerende metro met topsnelheden van 80 kilometer per uur en een ver voerscapaciteit van max. 40.000 reizigers per uur als de enige maatregel in de strijd tegen het verkeersprobleem, die de moeite van het bespreken waard is. En dan zouden dit ondergrondse spoor banen moeten zyn, die zonder rekening te houden met gemeentegrenzen, grote afstanden overbruggen. Berlijn en Hamburg geven ondertussen al het goede voorbeeld. In Hamburg is thans een metrotraject van in totaal 70 kilometer in bedrijf. Men wil het met nog 70 kilometer uitbreiden. De plannen zijn klaar en met de werkzaamheden is al begonnen. Berlijn had in 1953, toen met de bouw van het eerste metro traject na de oorlog begonnen werd, een ondergronds net van 80 kilometer. De „Stadtautobahn-Ring" te Ber lijn loopt hier en daar onder de beroemde Kurjürstendamm door. Dit zal in de toekomst 200 kilometer worden. Met z'n kruisingsvrije snelwegen die voor een deel onder de grond lopen is West-Berlijn alle andere Duitse steden ver vooruit: eens zal het net van snel wegen in de binnenstad 100 kilometer lang worden. Pas een klein gedeelte van deze „Stadautobahn" met drie rijbanen van elk 3,50 meter breed in beide rich tingen. waaraan men in 1956 begonnen is, is klaar. Maar reeds thans hebben de Berlijnse stedebouwkundige en verkeers technische experts in de wedloop met de automobiel een grote voorsprong beh, ld. Rechts op de achtergrond is de zendmast van radio Freies Berlin zichtbaar. Bij de Mexicaanse stad Guernavaca zijn acht mensen om het leven gekomen en 29 gewond, doordat een autobus bij een spoorwegovergang door een trein werd gegrepen. De chauffeur aan wiens achte loosheid het ongeluk was te wijten, is aangehouden toen hij trachtte te vluchten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 17