Dagbladpers eist betere levensomstandigheden TAXI Niet voor slaaptabletten of hoofdpijnpoedertjes Vroeg in het voorjaar een koppel jongen trekken Autoriteiten waren laks inzake de Vaiont-dam Positie ten opzichte van radio en t.v. ongunstig Nederlandse jachtvliegers worden de kou ingestuurd NOTA AAN DE REGERING Weer brand in Amsterdam NASA bouwt „torenhuis" voor raketten i OSRAM Rapport liegt er niet om: Bouwvakkers trotseren de vorst Afschaffing van belastingen nodig Deselfde pyromaan IN AMSTERDAM Wilde jacht op goudsmokkelaar Idee van blinde student Computer drukt brailleschrift door Ten toon steilin gen den Bruinen Systeem Bevolking had gewaarschuwd Slapen in hut bij 35 graden vorst U pi DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 18 JANUARI 1964 Ik had een late vergadering gehad in „Kras", daarna nog een borreltje gepikt niet een oude bekende en stap te rond middernacht de Dam op om een taxi te nemen. Er stond één wa gen. De taxichauffeur leunde tegen 't portier. ,,Niet druk vanavond", begon ik. „Och mijnheer, is dat nou 'n stad. Geen kip te zien. Hier leeft een mil joen, zeggen ze. Dooie boel is 't- Moet je in Hamburg komen, of Brussel of Parijs, noem maar op. Daar begint 't pas goed op dit uur. Moet u ge- reje worde?" „Sarphatistraat". „Stapt u maar in, mijnheer. Ik zal u eens fijntjes thuisbrengen". We gleden door de halfdonkere, lege straten. De chauffeur zal blijkbaar op zijn praatstoel. „Kom je nogal eens in 't buiten land?" vroeg ik. „Vorige week nog. 't Was een avond als nu. Geen mens te zien. Ik alleen op de standplaats, 't Was muisstil. En opeens trip, trip, trip. Oeioei, dacht ikeen juffie 't Was een juffieV weet wel dun als een den, een kaarsrecht lijfie, dat zwenkt in 't midden en van die breek-me-nek hakkies. 'n Tippelaar ster, dacht ik, als u weet wat ik be doel". Ja, dat wist ik nog net. Moest zeker naar 't Rembrandts plein", dacht ik". T.axivroeg ze. „Ja dame", zei ik en hield 't portier open. Ze schoof d'r in. Ik start en vraag: „Waarheen, dame?" Kopen hagen"zegt ze. Klik, zet ik de mo tor af, draai mij om en zeg: „Geen geintjes juf". „Bitte?" „Ach so", wist ik nog in 't Duits. „Moet u werkelijk naar Ko- penhage?" „Zei ik toch", bitste ze. Kijk eens hier, juffie, da's niet naast de deur- Mot ik effe afscheid nemen van vrouw en kroont. Ennehoe zit 't met de ping-ping. Ik had graag vast wat vooruit. Ze begreep mijn gebaar beter dan mijn smoes. Frommelde in d'r jaszak ken en hees er een stapel honderdjes uit. „Genug?" zei ze. Ja. 't ivas ivel „ge- nug", maar ik snapte d'r de ballen van. Dat liet ik merken ook. Ze werd kivaad en begon in 't Duits te gillen- Daar kwam een agent aan. „Moeilijk heden, chauffeur?" „Ja, nee", zei ik en vertelde hem op z'n Amsterdams wat er „los" was. Keek die even. Hij taxeerde de juf en was niet gerust. „Mag ik uw papieren", zei die. Had ze niet. Tasje, bagage, papieren, niks had ze. „Tja", zei de agent, „dan mussen Sie effe mee". Wij met ons drieën naar hotel Suisse in de KalverstraatJa, die da me was gast hier en zal morgen ver trekken. wisten ze daar. De agent rook lont. „Morgen?" zei die. „en de rekening?" „Is al betaald". Ik zei tegen die vent van de receptie: „Voor elk akkefietje laten jullie een taxi. komen voor de gasten en nou mot dit juffie naar Kopenhage en ze mot hem zelf zoeke". „Taxi?" zegt de receptionist ver baasd. „Wat moet ze met een taxi. Ze vliegt morgen naar Kopenhagen en de reis is al betaald". „Stonden wij effe in ons hemd mijnheer. Ah, wij zijn d'r al. Ik zal even de meter afzetten, want ik mot mijn verhaal kwijt- Nou, dat was geen plezierritje in 't begin. Ze zat achterin met een gezicht als azijn en zei geen stom woord- Ik begon al eens zo van „en nu kom men we an een schoene stad". Geen asem. Ik had al ettelijke keren ge zegd: „Nemen ze mich nicht kwalijk, ich haab mich verhoekt", maar dat maakte geen indruk. Tot Enschede had ze zitte mokke. In Benthem kon ik 't niet meer houwe. Ik zei: „Juf frouw, hier stoppe we. Ik zoek een nieuwe taxi voor u en neem retour Amsterdam". „Warum?" „Waarom?" zei ik, „omdat ik 't ver rek, Ik mot eens praten om 't half uur. Ik weet. ik heb u verkeerd ge- schatst. Ik heb al zes keer excuus aangeboden. U kikt niet. En nou is de maat vol". „Du hast recht", zei ze plots en gaf me een hand. „ft Was ook een beetje vreemd hé Fraulein zo alleen midden in de nacht effe van Amsterdam, naar Kopenhagen" Ja, ja, dat snapte ze wel. Maar 't was dóódsimpel. Papa had bij de KLM passage geboekt voor haar. Maar ineens had ze zin om met een auto te gaan. Ze telegrafeerde Vater in Hamburg en kreeg telegra fisch toestemming. Und soJa, en so zaten wij toen in de wagen op weg naar Kopenhagen, f 2,10 mijn heer". „Eh, oh ja", zei ik, „maak er f 2,50 van" en gaf hem f 3,-. „En ging ze direct terug naar Am sterdam?" wilde ik nog weten „Neen", zei hij, „ik ben vijf dagen gebleven. Ik moest haar overal naar toe brengen". „Dat zal een slordige cent gekost hebben, chauffeur „Zeg dat wel mijnheer, de rekening was f 1700,-". „Inclusief?" grapte ik. „Neen, mijnheer. Ze maakte d'r tweeduizend van". Ik stokte even. „Laat maar zitten". zei ik tot de chauffeur, die me twee kwartjes voorhield. WIEL CLAUS De „Vereniging de Nederlandse Dagbladpers" en het „Nederlands Genootschap van hoofdredacteuren" hebben in een dezer dagen aan de regering overhandigde en aan de leden der beide Kamers der Sta- ten-Generaal gezonden nota aandacht gevraagd voor de huidige positie van de dagbladpers in ons land. In deze nota komen beide instanties tot de conclusie, dat de ver slechterde positie reeds aanleiding heeft gegeven tot concentraties van dagbladen, waardoor schade is toegebracht aan de verscheidenheid van de voorlichting. Bij doorzetten dezer concentratieten dens ontstaat het gevaar van een wezen lijke verarming der gedifferentieerde voorlichting. Geconstateerd wordt, dat deze ontwikkeling in hoofdzaak te wij ten is aan de belemmeringen, welke de overheid met miskenning of minstens voorbijzien van de belangrijke publieke functie der dagbladpers de exploitatie der dagbladen in de weg legt. Daar van een subsidiëring der pers wil zij haar onafhankelijkheid be houden nimmer sprake kan zijn, vragen niet alleen maar eisen beide instanties van de overheid, dat de be lemmerende omstandigheden die de dagbladen in de weg worden gelegd, door de overheid op korte termijn volledig worden weggenomen. Daartoe wordt een aantal concrete maatregelen gevraagd. De nota zegt, dat de exploitatie van dagbladen steeds moeilijker wordt door kostenstijgingen enerzijds, anderzijds door moeilijkheden aan de inkomstenzijde. Ook wordt gesteld dat de dagbladpers zich ten opzichte van haar twee belang rijkste concurrenten, radio en televisie, in een ongunstige positie bevindt. De bijdragen van kijkers en luisteraars wor den door de overheid geïnd. De program makosten worden niet belast met de hoge invoerrechten of omzetbelasting, die de dagbladen op hun belangrijkste grond stoffen moeten betalen. Radio en tele visie kunnen gebruik maken van appa ratuur. waarvoor overheidsgelden wor den geïnvesteerd. De Vereniging de Nederlandse Dag bladpers, sprekend namens alle dagblad ondernemingen in ons land, en Jiet Ne derlands genootschap van hoofdredacteu ren verzoeken derhalve de Nederlandse regering maatregelen te treffen dat het overheidsbeleid ten opzichte van de pers wordt gewijzigd in die zin, dat niet Op het bouwterrein van het zieken huis van de Vrije Universiteit te Amster. dam zijn in de nacht van donderdag op vrijdag bij een brand drie bouwketen in de as gelegd. De brand werd ontdekt door automo bilisten, die over het in aanbouw zijnde ziekenhuis donkere rookwolken zagen opstijgen. Mede omdat de brandweer honderden meters lange slangen moest uitleggen alvorens zij met het „grote" bluswerk kon beginnen, kon niet ver hinderd worden, dat drie bouwketen, waarin twee vloerenbedrijven en een onder-aannemer hun materialen had den opgeslagen, verloren gingen. Het ziekenhuis zelf bleef onaangetast. De hoofdstedelijke brandweer is de laatste tijd veelvuldig in actie moeten komen voor nachtelijke branden in hou ten gebouwen, meestal scholen, De Am sterdamse politie gelooft, dat deze bran den het werk zijn van een pyromaan Over de oorzaak van de brand op het terrein van het" V.U.-ziekenhuis tast men nog in het duister. Op het terrein was een bewaker aanwezig, die door de poli tie in volkomen overspannen toestand werdaangetroffen. De brandweer is tot diep in de nacht met het bluswerk bezig geweest. Na de ontdekking deden zich in de vuurhaard enige ontploffingen voor. waarschijnlijk van gasflessen. De schade bedraagt enige tienduizenden guldens (Advertentie) Een Amerikaanse combinatie van bouw ondernemers heeft van de genie van het Amerikaanse leger opdracht ge kregen op het John F Kennedy-ruim- tevaartcentrum een 165 meter hoog torengebouw op te trekken. Het ge bouw, dat 51 verdiepingen zal tellen,, zal de grootste inhoud'van alle bouw werken ter wereld hebben. Het moet dienen voor het afbouwen van de ..Saturnus V"-raketten waarmee de Verenigde Staten een maanreis willen laten ondernemen Er komen vier door deuren af te sluiten openingen m het gebouw die tot de 45e verdieping zullen reiken. Voorts worden drie zeer grote hijskranen en 24 automatische liften in het gebouw aangebracht, let gebouw is aanbesteed op een be drag van 63,4 miljoen dollar en de bouw zal twee en een half jaar in beslag nemen. De opzet is dat de enorme raketten met al hun onderdelen (trappen) en de ruimtecapsules in het gebouw geas sembleerd worden en, eenmaal ge reed, vandaar naar de lanceerplaats worden gereden op zeer zware rups voertuigen. De lanceerplaats zal later worden ge bouwd. Wel is opdracht gegeven tot de bouw van een zes verdiepingen hoog betonnen bouwwerk waarin de vlucht- uitsluitend economische overwegingen, doch vooral ook inzichten omtrent de maatschappelijke betekenis van de pers en de door haar te geven voorlichting in dat beleid tot uiting komen. Op korte termijn kan dit, aldus de nota, worden gerealiseerd door het tref fen van de navolgende concrete maat regelen: Herziening van het overheidsbeleid met betrekking tot de prijsvorming in het dagbladbedrijf, zowel wat betreft abon nementen en advertenties; Afschaffing van de omzetbelasting op krantenpapier; Afschaffing van de invoerrechten op krantenpapier en, voor zover dat niet onmiddellijk realiseerbaar zou zijn, toekenning van contingenten met vrij dom van recht voor al het kranten papier dat in Nederland van buiten de EEG wordt ingevoerd; Afschaffing van invoerrechten en be lastingen op apparatuur en machine rieën die voor de vervaardiging van kranten worden gebhuikt; Beëindiging van de overheidsbemoeiin gen met de regelen voor het adverten tiewezen; Een zodanige besluitvorming ten aanzien van de invoering van reclametelevisie in ons land, dat, indien daartoe wordt overgegaan, de Nederlandse dagbladen bij de exploitatie daarvan worden in geschakeld op een wijze die hen in staat stelt reële compensatie te er- werven voor de door hen te lijden ver liezen als gevolg van de invoering van reclametelevisie. Een zodanig optreden van de Nederland se regering ten behoeve van de Ne derlandse dagbladpers dat de ontwik keling van de EEG voor de dagbladen in ons land geen nadelige gevolgen met zich mee zal brengen. De exploitatiekosten van de krant zullen in de komende jaren in versterkte mate toenemen, aldus de nota, die ver der ook zegt dat een daling van de adver tentie-opbrengsten bij een recessie in de Nederlandse economie stellig een groot deel van de dagbladondernemingen in ernstige financiële moeilijkheden zou brengen. Ook wat betreft de inkomsten uit abonnementen staat de dagbladpers voor problemen. De abonnee betaalt gemid deld niet meer dan de kosten van het onbedrukte papier en de bezorging De abonnementsprijzen van de Nederlandse dagbladen zijn bovendien achtergebleven bij het algemene prijsniveau. (Advertenties) Na een wilde achtervolging over de Overtoom hebben employé's van de Amsterdamse douanerecherche een auto achterhaald, waarin voor een waarde van twintig- a dertigduizend gulden ge smokkeld goud werd aangetroffen. De bestuurder van de auto, de 53-jarige koopman-reiziger F. H. V., werd aan gehouden en opgesloten in het hoofd bureau van politie. Hij staat bij de douanerecherche bekend als goudsmok kelaar. De douanerecherche deed na de aan houding van V. ook nog een huiszoeking bij de Amsterdamse wapenhandelaar „Pistolen Paultje" W. aan de Van Bree- straat. Ook daar werd nog een aantal niet gewaarmerkte gouden sieraden ge vonden. W. die met de koopman wel eens samenwerkte, is evenwel niet aan gehouden. De douanerecherche neemt aan dat het gesmokkelde goud afkom stig is uit Italië, waar de goudprijs zeer laag is, en bestemd was voor de han del in Amsterdam en Den Haag. In beide plaatsen wordt de laatste tijd steeds meer gesmokkeld goud ontdekt. De nieuwe rekenmachine, de TR-4 van de wiskundige dienst van de technische hogeschool te Delft, die gisteren door de minister van Onderwijs, Kunstenen Wetenschappen, mr. Th. H. Bot, in be drijf is gesteld, zal een bijzonder plan van deze dienst kunnen verwezenlijken, nl. het vervaardigen van brailleschrift. Op de internationale conferentie voor wiskundigen, die in september 1962 in München werd gehouden, was een stu dent in de wiskunde die bijna blind was. Daar volledige blindheid werd gevreesd heeft de stichting fundamenteel onder zoek van de materie (FOM) een beurs voor deze student beschikbaar gesteld, zodat hij kon afstuderen voor hij vol ledig blind was. Dit bracht ir. D. H. Wolbers. directeur van de wiskundige dienst van de Technische Hogeschool in Delft ertoe, na te gaan of de pons banden met het codeschrift van de TR-4 kunnen worden gebruikt voor het ver vaardigen van brailleschrift, geschikt om zetsel voor boeken en andere publi- katies voor blinden te vervaardigen. Dit bleek mogelijk en in de loop van dit jaar zal het plan worden verwezenlijkt. De werkzaamheden zullen gratis wor den verricht. Aanstaande zondag wordt u aan de kerkdeur weer opgewacht door Me- misa-collectanten. Memisa is de ka tholieke organisatie welke zich heeft gespecialiseerd in het verlenen van medische steun aan de bevolking van de ontwikkelingsgebieden, via missio narissen, artsen, verpleegsters etc. Behalve medicijnen en verbandmid delen. zendt de Memisa ook medische teams, ambulances e.d. naar de om- wikkelingslanden, maar bovendien heeft zij ambitieuze projecten op sta pel staan, zoals de bouw van zieken huizen en kraamklinieken. Onlangs is er nog een groot object bijgekomen: de opleiding van inheemse artsen. De kosten van een artsenopleiding in de ontwikkelingslanden belopen f 5.000,- per jaar, en dat gedurende zes a ze ven jaren. Het enorme belang van de opleiding van inheemsen tot medicus behoeft nauwelijks betoog. Niet alleen schreeuwt elk ontwikkelingsland om deskundigen die aan de medische nood waarvan de afgebeelde foto's iets la ten zien, wat kunnen doen, maar het is van even groot belang, dat de me dische zorg in deze landen voorgoed wordt veilig gesteld. De gezondheids zorg betreft hier overigens niet het voorschrijven van hoofdpijnpoeders en slaaptabletten, maar is in vele ge vallen een verbitterde strijd tegen een gruwelijk lijden en tegen de dood, die bijvoorbeeld talloze kinderen onnodig treft. De Memisa-gelden verdwijnen in een bodemloze put, omdat de nood altijd groter is dan de barmhartigheid in de welvarende streken van de wereld. Maar werd er niets gedaan, dan was elke hoop verloren! Men streeft deze keer naar een bedrag van een mil joen gulden. Neem zondag een extra bedragje mee naar de kerk, en voor het geval u dat mocht vergeten, de Memisa heeft ook een gironummer: 51360, Rotterdam. Op de foto'sresp. links en rechts: Romantiek ontbreekt aan dit wieg je van een pakkist. Een kijkje in het consultatiebureau te Paramaribo. leiding met zijn instrumentarium zal hun grote kwaliteiten, worden ondergebracht. 1 Oude doffers: 1 en 4 R. de Rooij, men, 6 G. van Zundert; oude duivinnen: (met of zonder kunstgebit) 1 Jan Ver- straeten, 2 M. van den Akker, 3 L. Nuy- ten, 4 7 en 8 H. Damen; jonge doffers: 1 Jan Verstraeten, 2 Th. Straus, 3 en 4 R de Rooij, 5 M.G. Huybregts, 6 M van den Akker; jonge duivinnen: 1 3 en 7 R. de Rooij, 4 J. Verstraeten, 5 Th Strauk en 6 L. Nuyten. Lot nummer 7 groen is nog niet afge haald De prijs die er op gevallen is, kunt u bekomen bij de heer H. Damen voornoemd. Tenslotte de uitslag van de lokaalten- De gevreesde maatschappij Zei-2 en 5 M. van den Akker, 3 H. Da- l i li 8 O i,nr» 7nn/ior>+, nnrio nnnnnnon den Rust m het Gmneken hield haar jaarlijkse hoktentoonstel- ling. Keurmeester was de grote kampioen Piet Lambregts, een een der fijnste kenners die de we reld ooit gekend heeft. Schoonste duif der tentoonstel ling W. Boelhouwers, het is te vens een harde vlieger, niet aan te kluiven. Verder ging de strijd per hok en de uitslag was als volgt: A. de Krom, 2 W. Boelhou wers, 3 L. van Gooi, 4 G. Goosen, 5 A. Nelemans. 6 K. Verheijen. 7' F. Martens, 8 K. van Nuenen, 9 W. Schoutese, 10 B. Buynsters, 11 W. Jansen, 12 P. Boogaard enz. Buiten konden de mensen mekaar niet zien staan van de mist doch binnen dampte de koffie en geur den de worstebroden. Vijfentwintig jaar geleden schrijft de oude kaashandelaar C.J, Kuzee te Goes, die alreeds duiven houdt sedert 1890 kwam u naar de Voorstad in Goes om naar Foudraïne zijn verschrik kelijke vliegdoffer te kijken, waar niks aan te doen was, de schrik van de streek, wat zeg ik van gans het land. U wilde hem met eigen ogen zien en in handen nemen. Ik hel) uw herinneringen aangaan de Piet de Leeuw en Gerrit van den Brand gelezen en ik moest eerlijk gezegd iets wegslikken van ontroering (vermoe delijk broodje kaas - den Br.) waar is de tijd gebleven. Nu kom ik zondag met mijn duiven naar de Duivenbeurs van Piet de Kok aan de Roosendaalseweg te St Willebrord. Er komen er daar alle weken onder de nijptang, ik bedoel ha mer, en moch't het wezen dat u daar even eens met uw presentie aanwezig kon zijn, dan zal het mij een plezier wezen u de hand nog eens te drukken". Kijk dat is nu een brief van een duiven- sjarel die stand gehouden heeft in goede en slechte tijden. Hij heeft zijn vette kaas, ik bedoel jaren gekend en zijn magere maar konijnen gaan houden dat was er niet bij. Toevallig moet ik zondag naar Brussel doch wij zullen het een keer te goed houden in Goes. Hou je taai Kees en succes op de Duivenbeurs. Ook de p.v. De Olijftak, bij afkorting de Tak genaamd hield tentoonstelling. Alhier demonstreerden de bekende Et- ense keurmeesters Hermes en De Rover er faliekant naast is. Daarom de raad van een vriend: Als wanneer ge toeko mend jaar in het voorseizoen eens niet kweekte Het advies werd opgevolgd. toonstelling te Princenhage, keurmees ter Th. Aarts: 1 A. van Beek, 2 C. Jonge- nelen, 3 P Vermeulen, 4 J. Verdaas donk, 5 G. Henze, 6 J. de Graaf, 7 J Notenboom. 8 A. van Halteren, 9 A. Huybregts, 10 A. van der Sanden. Al deze grote kampioenen onze gelukwen sen. Mijnheer Krabbers kon geen papier raken, alle weken los er onder door De fout: te vroeg kweken, overdadig kweken zodat er geen lood vlees meer op zat ten tijde dat. bij de aanvang van het vliegseizoen, de derde ronde jongen reeds in het nest lag te schreeuwen Zijn duivinnen afgevallen van het vele azen Duiven met stekende pluimen, verhak keld. Slecht in de hand, graatmager, slap, kortom alles wat met het oog op een goede inzet van het vliegseizoen (Advertentie) Baat het niet dan schaadt het niet peinsde Krabbers doet gij zo voort met vliegen in slakkegang, dan wring ik u pertang einde seizoen, allemaal de nek af. Hier volgt dan liet nieuwe systeem. Doffers en duivinnen werden op het speelhok gelaten de zaterdagmorgen. Er werd niet naar omgezien, 's Middags gin gen enkele doffers en duivinnen de mand in voor een leervlucht van 't kantje. Lappen geblazen. Alleen de doffers-thuisblijvers moch ten op het hok blijven. De duivinnen die thuis bleven werden er af gezet, tot de afketsers van 't lapvluchtje terug wa ren, u voelt wat ik bedoel. Na thuis komst bleef alles bijeen op het hok Acht dagen - later hielden sommige duivinnen nest; er waren er alreeds die hun eerste ei hadden gelegd. Bij wijze van voorzorg werden, de in te kor ven doffers nu reeds de vrijdagmorgen van 't hok gehaald; hun duivinnen kre gen zij niet meer te zien. Zaterdag gin gen ze de mand in en op reis (40 km) Weer acht dagen later kregen de duivin nen en enkele doffers de gelegenheid te laten zien wat zij waard waren. Toen werd het. menens! De donderdag daarop werden de duivinnen weggeno men. Zoals te doen gebruikelijk werden ze voor de inkorving even getoond. En zo vervolgens alle weken Nooit zegt konfrater Schatteman speelde iemand sterker. Zondag op zondag aan de kop. 't Was effenaf terribel En de kweek? Ook daaraan werd de nodige aandacht besteed. Maar niet door de vliegers Die werd toevertrouwd aan een paar* koppels die niet te veel „iever" aan de dag hadden gelegd op de leer- vluchten Ze moesten toch ergens voor dienen nietwaar. Vandaag de dag doen veel sjarels dit: In het voorjaar heel vroeg een koppel jongen trekken, soms alreeds in decem ber of anders in de maand januari. Daarna eens te meer volledige scheiding der geslachten. Drie weken voor de eer ste vlucht opnieuw koppelen De doffer leren tijdens het broeden. Zien of hij de weg terug nog niet vergeten is. Duivin wegnemen, opleringen herhalen en vooruit maar jongens: full speed. Allemaal goeie, I)oor het reageren van de verant woordelijke technische en bestuursorga nen, die door de bevolking werden ge waarschuwd, is geen enkele voorzorgs maatregel genomen tegen de gevaren van een geweldige aardverschuiving die in oktober jl. de ramp van de Vaiont-dam heef't veroorzaakt. Dit staat te lezen in het rapport van 217 pagina's over de oorzaken van de ramp dat ten behoeve van het Italiaanse ministerie van openbare werken door een commissie van onderzoek werd op gesteld. Zoals bekend zijn in het gebied van Longarone meer dan 2000 mensen ver zwolgen door de vloedgolf uit het stuw meer van de Vaiont-dam, dat door de aardverschuiving overstroomde. In het rapport wordt onder meer op gemerkt dat met name de prefect van Udine begin september was gewaar schuwd door de burgemeester van Erto, een der dorpen die onder de modder- massa werden begraven. De prefect gaf dit echter niet door aan zijn ambtgenoot van Belluno. Deze zei later dat hij niet op de hoog te was van de geestesgesteldheid van de bewoners in het dal van Longarone, hoewel dezen herhaaldelijk hun stem had den laten horen. Maar, zo zegt het rapport, de prefect moest wel op de hoogte zijn van een proces tegen het blad „L'Unita", dat van smaad werd be schuldigd wegens artikelen over het ge vaar van een aardverschuiving, en van andere uitlatingen, zoals interpellaties in het parlement. Er werd geen enkele doel treffende maatregel genomen. Ook wordt kritiek geoefend op de tech nici van de maatschappij „Enel Sade", aan wie de bouw van de dam was toe vertrouwd en wier „individuele initia tieven ontoereikend" zijn gebleken. Ook de deskundigen van een controlecom missie, die proeven moesten nemen aan gaande de stevigheid van de dam in verband met mogelijke aardverschuivin gen. hadden niet het nodige gedaan. Hun schattingen van de gevaren weken sterk af van de werkelijkheid. Er wordt deze winter voor het eerst sedert 1956 door het gehele land weer een serieuze proef genomen om het werk in de bouwvakken ook bij vorst door gang te doen vinden. De stichting verletbestrijding bouwnij verheid heeft de beschikking gekregen over een bedrag van meer dan tien miljoen gulden voor het toekennen van doorwerktoeslagen aan aanemers, die op hun werken de vereiste maatregelen treffen. Het rijk heeft voor deze expe rimenten zeven miljoen gulden gereser veerd: de resterende drie miljoen komen uit de risicofondsen voor het bouwbe drijf. Op meer dan 600 bouwprojecten verspreid over het gehele land wordt sedert begin december, toen de vorst enige omvang ging krijgen, doorge werkt. Ongeveer 300 van deze projecten hebben betrekking op de woningbouw, waarvoor ruim zeven miljoen gulden aan doorwerktoeslagen wordt toegekend. De overige drie miljoen gulden gaan deze winter naar andere bouwprojecten zoals scholen, kantoren, enzovoorts. Naar ruwe schatting zijn ongeveer 20.000 bouwvakarbeiders betrokken bij deze proefnemingen, die voor hen de plezierige bijkomstigheid hebben, dat zii aan het einde van de week met het volle loon naar huis gaan, in plaats van de ongeveer tachtig gulden, die ze bij vorst verlet uitgekeerd krijgen. (Van onze speciale verslaggever) Donderdagmorgen vroeg vertrokken, zoals wij reeds meldden, dertig jacht vliegers van de koninklijke luchtmacht met twee Fokker F-27 „Troopships" naar Noorwegen om deel te nemen aan een spectaculaire „overlevingsoefening". Een week lang zullen zij in een onherberg zaam gebied 150 kilometer ten noord westen van Oslo, kennis maken met de harde praktijk van „survival" in polaire streken. In een wildernis van sneeuw en ijs zullen zij, ieder afzonderlijk, een veilig onderkomen moeten vinden en zelf hun voedsel moeten zoeken. Instructeurs van de Noorse luchtmacht zullen hen de fijne knepen van deze niet alledaagse, maar hoogst ernstige bezigheid leren Vesle Skaugum, het oefencentrum van de Noorse luchtmacht, ligt op een hoogte van 1500 meter in het dun bevolkte Noorse bergland. In de winter kan het er zeer koud zijn, vlak voor zonsopgang zelfs tot 35 graden onder nul. Hel enige praktische middel om zich hier te ver plaatsen is per ski. De Nederlandse vlie gers zullen dan ook leren hoe men zonder ander gereedschap dan een zakmes en materiaal uit de natuur zulke „sneeuw- lopers" kan maken. De oefening is gebaseerd op ervaring uit de tweede wereldoorlog en Korea Toen moesten militaire vliegers vaak hun vernielde vliegtuigen boven vijande lijk gebied verlaten. Wanneer zij eenmaal veilig met hun parachute de grond had den bereikt, begon de tweede fase van hun redding: in leven blijven en daarbij alle contact met de vijand vermijden. Het moeilijkst hadden het vaak de vlie gers die in de winter boven verlaten streken moesten springen. Hun normale vliegkleding was doorgaans niet bere kend op extreem lage temperaturen, op het waden door sneeuw of het beklimmen van steile gletsjerhellingen. Vanaf het moment dat ze op de grond stonden, wa ren zij op zichzelf aangewezen. Het hing van hun eigen vindingrijkheid en vooral van hun moreel af of zij kans hadden hun ijzige avontuur te overleven. Schijn baar onbelangrijke dingen konden be slissen over leven of dood. Velen stier ven omdat zij uit nonchalance of ver geetachtigheid geen lucifers, aansteker, mes, handschoenen of warme laarzen bij zich hadden. Sommigen kwamen er door, zij het met bevroren ledematen of een shock. Hun vaak ongelooflijke verhalen behoren tot het boeiendste epos uit de voorbije oorlogen. De oefening die de vliegers van de vliegbasis Eindhoven gaan doormaken, kan eveneens bittere realiteit worden. Zij behoren tot de tweede geallieerde tactische luchtmacht (2 Ataf). Dit bete kent dat hun jachtgebied zich uitstrekt over een groot deel van Europa, in oor logstijd zelfs tot achter het ijzeren gor dijn. In hun snelle Thunderstreaks straks nog snellere Starfighters ra zen zij in een half uurtje naar gebieden, waar klimaat en landschap totaal anders zijn dan in ons platte, nooit erg warme en nooit erg koude Nederland. En nog steeds zijn er in Europa gebieden, waar praktisch geen mensen wonen, waar men dagenlang kan dwalen door uitge strekte wouden en waar men plotseling tegenover een uitgehongerde beer of wolf kan komen te staan. De Nederlandse vliegers zullen in 6e besneeuwde bergen van Noorwegen niet meer bij zich hebben dan hun normale vlieg- en reddingsuitrusting. Dat is: warm ondergoed, een nylon-vliegoverall, een gevoerde „flying-jacket", gevoerde laar zen, handschoenen, vlieghelm, parachute, rubberbootje, opblaasbaar pak, nood rantsoenen, visgerei, noodseinen, een zen dertje (dat overigens alleen op zeewater werkt), watervaste lucifers en nog wat kleiner gereedschap. De grondprincipes van het „overleven" hebben zij reeds geleerd op het vliegvei- ligbeids-oefen- en testcentrum op de vliegbasis Soesterberg. Het is voor het eerst dat een groep Nederlandse jachtvliegers aan een der gelijke oefening in Noorwegen deelneemt. Als het „experiment" slaagt, zullen in de toekomst meer groepen volgen. Vast staat dat het voor de bewoners van de lage landen een zeer bijzondere ervaring zal worden. Zij weten nog niet precies wat hen te wachten staat. Ook onder getekende niet. die met de groep vliegers naar het hoge noorden vertrok om hun wel en wee in een reportage te beschrij ven, IJs en weder dienende. HANS FRIEDEMAN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 6