fantasiewereld in televisiestudio^ Acteurs hebben veel „ruimte" in decors van Cor Ier meier verdwenen Vinei Goochelaars NAMEN Jubilea 1964 Nachtmerrie „De buurman Kijk naar item-feuilleton" Achtergrondjes Gezichtshoeken Filmpje Cockpit Kaartsysteem uit auto gestolen Frits van Turenhout ernstig gedupeerd Missionarissen Mill Hill 1 2 .U 5 6 7 door Martin Mons Uit opa's krant J DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 18 JANUARI 1964 (Van onze radio- en t.v.-redacteur) Vroeger hebben wij wel eens gedacht dat we decorontwerpers zouden vinden achter grote schil dersezels, in 'n artistiek en stoffig atelier vol rari teiten, terwijl ze een met verf besmeurde stofjas droegen en met het hoofd een ietsje scheef gehou den stonden te kijken naar hun creaties. Niets van dit alles. U vindt ze in een moderne goed ver warmde pre-fabricated barak te Hilversum. Zij zitten netjes achter grote bureaus en trek ken lijnen op een grote plattegrond van de studio- vloer, waarop het tv-spel straks zal worden opge voerd. Om dit werk te kunnen doen, moeten zij niet alleen over een grote creativiteit en fantasie, maar vooral ook over veel technische kennis be schikken. Kleine onderdelen in de mise-en-seène vereen vaak uren van ingespannen denk- en improviseer» erk. Dag-in, dag-uit werken zij hier in een wereldje, «aar schijn en werkelijkheid op een zeer geraffineerde manier door elkaar lopen. terwijl veertien dagen voor de uitvoe ring nog een conferentie wordt gehou den om voor de bouwers van decors de schetsen nader toe te lichten. Tijd om een tweede ontwerp te maken is er meestal niet. want ander werk wacht weer. Daarom moet Cor Hermeier nog al eens concessies doen en dat spijt hem erg. Een van die goochelaars met „nep"- ramen van „echt" glas-in-lood of kun stige „smeedijzeren" toegangshekken, gezaagd uit triplex, is de 33-jarige Cor Hermeier, reeds tien jaren werkzaam als decorontwerper bij de NTS. Het is een kleine, vriendelijke man. met don kere brilleglazen, die steeds maar weer het enthousiasme opbrengt om als oud gediende onder Peter Zwart en Fokke Duetz, om maar enkele gerenommeerde namen op dit gebied te noemen, achter zijn bureau als een tovenaar de sug gestie op te roepen van moderne woon kamers of romantische kastelen. Cor Hermeier is in Hilversum gebo ren. Zijn vader was banketbakker en al heel jong stond hij aan de deegtafel te kijken, hoe papa met de spuitzak vol crème of slagroom prachtige taar ten decoreerde. Hij had al vroeg een goede teken-aanleg en een frater van de St.-Jansschool bracht hem op zijn 14-jarige leeftijd in contact met de beeldhouwer Jan Onsterman, waar hij als leerling mocht beginnen met het boetseren van kerstgroepen. Vandaar trok hij naar een plateel- fabriek als tegelschilder, maar dit werk bij de firma Oosterhof beviel hem niet en hij keerde op zijn schreden terug naar Jan Oosterman, die een nieuw fabricageproces had uitgevon den voor serviesgoed. Ook dit werd op den duur massawerk en de aardigheid ging er af. Intussen moest Cor onder de wapenen. Voor de manschappenkantine in het kamp Crailoo nabij Laren, maakte hij een grote wandschildering, voorstellen de de samenwerking tussen burger en militair. Vervolgens werd hij overge plaatst naar Ede, waar men de „artiest" opdroeg om alle openbare gebouwen in kaart te brengen. Het was een speelaal gecreëerde func tie. Vervolgens verhuisde hij naar de Bussumse Van der Palmkazerne, waar het hoofd van de Genie hem met een speciale opdracht naar Havelte stuur de. Hier mocht hij naambordjes ma ken. Er viel geen eer aan te behalen. In Nunspeet kwam hij in contact met It. Denissen, die hem indeelde bij de vaste kampstaf en hem een affiche liet ontwerpen voor een foto-expositie. „Ik ben misschien de enige rekruut, die de dienst verliet met loffelijke ge tuigschriften", zei hij. Als burger werkte hij nog even bij een Amsterdamse reclamefirma, die hem in bepaalde nachtclubs „wulpse" wandschilderingen liet maken tot hij in 1954 bij de Ned. Televisie Stichting in dienst kon komen als decorschilder. Pe ter Zwart liet hem eerst wat kleine achtergrondjes maken, maar na vier maanden vond Peter hem te goed voor dit „grove" werk. Hij moest toen de i teksten voor de titelrollen ontwerpen. Er kwam steeds meer zendtijd en daarmee nam het werk zienderogen toe. In vijf maanden moest hij niet minder dan 24 programma's van goede decors voorzien. Hij was al snel zelfstandig en in 1956 volgde zijn benoeming tot eerste decor-ontwerper. Zo'n ingenieus t.v.-decor komt maar niet in een paar dagen en na ampele besprekingen tot stand. Zes weken voor de opvoering van een t.v.-spel vindt de eerste bespreking tussen ontwerper en regisseur plaats. Twee weken later volgt het overleg met technici en belichters. Het is poor iedere leek duidelijk, dat t.v.-decors geheel andere eisen stellen dan bijvoorbeeld toneel- en revuedecors. Toneeldecors worden slechts vanuit de zaal, dus uit een gezichtshoek bekeken, maar de mee dogenloze t.v.-camera's besluipen zijn iverk uit tal van gezichtshoeken. Bovendien worden de muren, ra men of deuren van hardboard vaak in close-up vertoond, zodat elke on gerechtigheid als het overplakken of slecht aansluiten van decorstukken onmiddellijk zichtbaar wordt. Het moet vooral „echt" blijven en bij het ontwerp dient de tekenaar re kening te houden me de zeer beperkte ruimte op de studiovloer, waarop niet alleen de acteurs en actrices, maar ook nog vier camera's met hun bedienend personeel zich moet bewegen. Alles vereist een meedogenloze perfectie. Bo vendien moet Cor perspectivisch te werk gaan om een grote ruimtelijkheid te suggereren. Daartoe wordt de lambri- zering van een kamer vooraan 1 meter hoog aangezet en loopt langzaam af naar 80 cm. „Ergens ben je een soort Fred Kaps". De „achtergronden" worden tegen woordig via een foto-kanon op enorme lappen van fotogevoelig linnen vastge legd, die stuksgewijs worden ontwik keld en gedroogd en dan weer minu tieus aan elkaar geplak't. Op de voor grond van zo'n truc-straatje ontwerpt Cor bijvoorbeeld een losse lantaarn, waar je omheen kunt lopen en die precies in het straatbeeld past. Vorige week donderdagavond werd door de NCRV onder regie van Paul Cammcrmans het moderne „Driekonin genspel" opgevoerd onder de titel „De vlucht van een duif". Kijk, dat is nu een uniek voorbeeld van wat wij bedoelen met een de cor-ontwerp waarin schijn en wer kelijkheid op een geraffineerde wijze door elkaar lopen. Dat po dium waarvoor een lieftallige schone staat is maar een meter diep, met vier kleine treden. De uoorste twee hoge palen van de perspectivische metallofoon staat precies gelijk aan de achterzijde van dit podium met de twee klei ne palen in het midden. De witte lichtbanen op de achterwand van de rondhorizon verhogen de diep tewerking. door een cineast op Schiphol vastge legd. En zo wordt u de illusie geschon ken. dat u als het ware een echte dra matische vliegreis meemaakt. In de studio was de cockpit van een ,,Dove" van de Havillandfabrieken na gebouwd. Het dashboard had men gefotografeerd op ware grootteen de ,,paardestal" zoals de vliegers al die „gasmanchetten" noe men, werd door een Bussumse smid, met de alom bekende naam Fokker, na gebouwd. De aankomst en landing van het vliegtuig met de gestorven jonge vrouw, die een baby had gekregen, was Voor we afscheid namen vroegen we Cor Hermeier wat hij nu graag in zijn vrije tijd deed. En zoals vele andere NTS'ers heeft hij op zolder een echte racebaan voor speelgoed-autootjes, waarmee hij de zeer opwindende sport van „mini- racing" beoefent. Jan v.d. Does, Massimo Götz en Dick van Bommel zijn met hem enorme fanatiekelin gen in „auto-racing" en eenmaal per week houden ze een echte competi tie. Er is zelfs een filmpje van ge maakt, dat voor de toeschouwer nog spannender is geworden dan een t.v.-reportage van de Monza-races. Het is een ervaring om te zien met welke behendigheid deze NTS-mensen de weerstandknop van de 14 volts transformator bedienen en hoe de wa gentjes op het 21 meter lange baantje (soms 100 km per uur) over het circuit suizen en de bochten feilloos nemen. Alleen daarom zouden wij wensen, dat de NTS eens de kijkers zou willen trakteren op een uitzending van deze interessante wedstrijden die zeer goed in beeld zijn te brengen. De televisiekijkers hebben gisteren de avond voor hun toestel doorgebracht met te kijken hoe onze Sjoukje Dijkstra het Europees kampioenschap in Grenoble behaalde. Met deze beelden was het grootste deel van de avond gevuld. Te voren was er een Bonanza-aflevering en er werd een originele show van de Vlaamse televisie overgenomen, die ech ter halverwege werd onderbroken, omdat het tijd was voor Grenoble. (Van onze R.T.V.-redacteur) De chef de réception van de K.R.O., de heer Frits van Turenhout, bij de sportminnende luisteraars beter bekend om zijn toto-uitslagen op zondagmiddag vijf voor half vijf. is ernstig gedupeerd door een onbekende, die zijn auto met een paparclip heeft geopend en de daar in liggende actetas heeft meegenomen. De actetas bevat het hele kaart systeem van de deelnemende clubs aan de wedstrijd profs tegen jong talent" die elke zaterdagmorgen om 11,45 uur in het Djin-programma van de K.R.O. wordt uitgezonden. Er zaten voorts in zendingen in van de 71 goede voorspel lers, fflsmede van de 146 deelnemende voetbalclubs. Vanochtend zal de heer Van Turen hout zijn luisteraars verzoeken hem weer aan het adresmateriaal te helpen, zodat hij opnieuw zijn kaartsysteem kan opbouwen. 50 jaar priester: 26 juli de fathers G. Brunger, Hengelo; P. Coenen, Weert- Kisumu, Kenya; P. Groot, Groningen; H. Hartman, Oosterbeek; J. Spierings, Kisumu, Kenya; 19 december father dr. J. Thoonen, Mill Hill. 40 jaar priester: 20 juli de fathers L. Bartels, Kisumu, Kenya; J. Cloosterman, Tororo. Oeganda; L. Jacobs, Buea, Ka meroen; B. Roes, Oosterbeek; J. van Roosmalen, Nieuw Wehl. 25 jaar priester: 9 juli de fathers G. Bisschop uit Nijmegen, Nellore, Zuid- India; C. Castricum, Basankusu, Kongo; J. Dekker, Miri, Serawak; F. van Don gen, Haelen (L.)J. van Kesteren, Oos terbeek; J. Kuipers, Oosterbeek; M. Laan, Oosterbeek; G. van Leeuwen, Ba sankusu, Kongo; J. Lodenstijn, Utrecht; A. Mak, Kuching.' Serawak; J. Mous, Bakhuis (Fr.) Kisumu, Kenya; H. Schol ten, Tororo. Oeganda; S. Smit, Basan kusu. Kongo; W. Smit, Jesselton, Sabah Borneo; E. Stockmann, Tororo. Oeganda; P. Wagenaar, Tororo, Oeganda; P. de Wit, Jesselton, Sabah, Borneo; 23 juli father C. Saraber. Kampala, Oeganda. 25 jaar priester: 1 april broeder C. v.d. Valk (Mauritius), Roosendaal; broeder F. van Kuijk (Dominic). Tororo, Oegan da; 9 april broeder C. Jelierse (Urba- nus), Antwerpen; 24 december broeder F. Lanters, Isidore, Haelen (L.) Cor Hermeier be nut menig vrij uur tje aan zijn groot ste liefhebberij de „mini-racing". De wedstrijdbaan met alles wat er-op-en er-aan is heeft hij als kundig decor ontwerper zelf ver vaardigd. Met zijn NTS-collega's houdt Cor in de winter echte race competities. Het is ongelooflijk moei lijk om de trans formator, die de stroomtoevoer re gelt, zo te bespe len, dat de kleine wagentjes niet uit de vele haarspeld en „T ar zan"-boch ten vliegen. Het televisiespel „De Buurman" van Jeanne David, dat de KRO de kijkers op donderdag 23 januari presenteert, is een nachtmerrie. Beter gezegd: voor de toeschouwer wordt duidelijk gemaakt welk een angstige droom de jonge stu dente Lise beleeft in een vrijwel ver laten Parijse huurkazerne, waarin een kamer heeft. Als Lise 's avonds laat door haar ver loofde Jean naar huis gebracht is. voelt ze zich onrustig en gedeprimeerd. Zij wil nog wat studeren om zo gauw mo gelijk haar medicijnen-studie te voltooien en misschien is ze ook wel een tikje over werkt. Hoe kwam ze er anders toe te gaan kibbelen over futiliteiten en waar komt opeens die duizeling vandaan als Jean vertrokken is? Ze vervalt in een droomtoestand waarin een geheel denk beeldige jongeman haar buurman, zegt hij zelf de hoofdrol speelt. De Jongeman blijkt ontsnapt te zijn uit een krankzinnigengesticht. Zijn het onverwerkte jeugdherinnerin- gen of is het angst voor de toekomst die laar buurman de sleutel in handen geeft waar zij tevergeefs naar tracht te grij pen. Of was het toch alleen maar een moment van duizeligheid en is die boze room voorbij, als ze zich weer veilig Jean?8**' ^an voe*en *n armen van De schrijver poogt met dit alles aan te tonen dat het meisje overspannen is en ook waardoor Zaterdagavond presenteert de KRO om 19.30 uur op Hilversum I (402 m) een programma van populaire klassieken. Om 20.30 uur volgt „Rieleksen" en om 21.50 uur de uitzending „Bric a brac". Ver volgens is er om 22.40 uur de rubriek „Kruispunt", terwijl tot besluit om 23.35 uur Aimee van de Wiele Franse klave- cimbelmuziek speelt. Op Hilversum II (298 m) biedt de AVRO om 20.05 uur „En nu Maas tricht". Om 21.15 uur speelt het Metro- pole Orkest en om 22 uur volgt het serie hoorspel „Langs vergeten wegen". Het cabaret „Te mooi om waar te zijn" wordt om 22.50 uur uitgezonden en tot slot is er om 23.20 uur het programma „In de lusthof der lichte muze". Zondagochtend zendt de KRO om 8.30 uur op Hilversum I de hoogmis uit, wel ke wordt opgedragen in de St -Jozefkerk te Helmond Om 11.15 uur volgt het programma „Medaillon", terwijl 's mid dags om 14 15 uur het Concertgebouw orkest speelt o.l.v. Donald Johanos. Uit Oslo volgt om 16,15 uur een schaatsre- portage. Flet avondprogramma vermeldt om 20.15 uur „Wij zingen de wereld rond' en om 20 45 uur een heropvoering van het eerste hoorspel ter wereld, onder de titel „Gevaar". Om 22 uur kunt u luiste ren naar „Wissewassen" en om 23.05 uur presenteert Henk Terlingen zijn mu zikale „Retourtjes". Op Hilversum II is er om 8.30 uur „Weer of geen weer" en om 10 uur een recital van de 81-jarige pianiste Betsy Dornay Tulp. Vervolgens wordt om 10.45 uur het programma „Alleen op zondag" ten gehore gebracht. Het programma ..Muziek is troef" begint om 12 uur en om 14.10 uur presenteert Karin Kraay- kamp voor het eerst „Gastenmiddag". Om 17 uur is er voor de jongeren „Disco bal". De operette „Die schone Galathee" wordt om 20.05 uur uitgezonden en om 21.20 uur staat het hoorspel „Gevaar lijke thee" op het programma. Voorts is er dan nog om 22 uur de uizending „Gro ten van het concertpodium" en om 23.00 uur een uitzending uit hotel „De wilde man" in Eindhoven. Zaterdagmiddag zou de NTS om 12.55 uur uit Kitzbühel een reportage geven van de Hahnenkammrennen voor skiërs. Het is zeer goed mogelijk dat het terrein van de? strijd wordt verplaatst naar Cor tina d'Ampezzo, wegens sneeuwgebrek. De AVRO biedt om 15 uur „De kleine camera", gewijd aan het Ned. Jeugd Rode Kruis. Om 15,15 uur volgt een afle vering in de serie „Jazz scene USA" en om 15.45 uur maken Anneke van Lams- weerde en Bob Bouma zich „Uit de voeten Daarna volgt om 16.45 uur een les „In het tv-lab", terwijl om 17.15 uur de jeugd kan kijken naar de avonturen van Okkie Trooy. Zaterdagavond om half acht vertoont de AVRO een aflevering van de serie „Luipaard op schoot", opgenomen in het Serenteti nationale wildpark. Na het journaal en weerbericht is er om 20.20 uur een filmpje met „Pinky en Porky". Om 20.35 uur volgt de Dick van Dykeshow terwijl om 21 uur in AVRO's quiz-uur niet Conny Stuart en Henk van Ulsen in het spel „Wachtwoord" zullen optreden, maar Cees de Lange en zijn vrouw. De „Kijk die Rijk"-show begint om 22 uur en daarin werken o.a de nieuwe Selvera's (Zus Bekking en Jenny Donker) zomede de Australische parodisten „The Maxwells" en het Deen se zangeresje Berthe Wilcke mee. Om 22.50 uur is er de rubriek „Televizier" en tot besluit om 23.10 uur het laatste nieuws van het NTS-journaal. Zondagochtend om 10 uur is er een IKOR-uitzending van een dienst in de St.-Gervais te Genève t.g.v. de interna tionale gebedsweek. Om 13.25 uur is er een ski-reportage uit Kitzbühel Hep- land. maar de uitzending hangt om reeds zaterdag genoemde redenen een beetje in de lucht en kan zelfs uit Cortina d'Am pezzo komen. Zondagavond om half acht weekover zicht van het NTS-journaal. om 20 uur gevolgd door „Sport in beeld". De NCRV vertoont om 20.30 uur het derde deel van de tv-serie „Memorandum van een dok ter". Het koortje „Sweet Sixteen" zingt om 21.30 uur tien minuten, waarna om 21.40 uur een korte reportage volgt van een tocht in de Sahara door archeolo gische onderzoekers. Daarna om 21.50 uur spreekt Kees van Langeraad „Onder vier ogen" met de dirigent Bernard Hai- tink. terwijl om 22.15 uur een Australi sche tv-produktie wordt vertoond, waar in do vermaarde sopraan Joan Sutherland zingt. Dr. O. Jager houdt de dagsluiting en om 22.50 uur volgt het tweede jour naal. Het interessantste van de teevee- programma's vind ik wel die enorme lijsten van namen, die aan het begin en aan het eind van een stuk in lichtende witte letters over de beeldbuis rollen. De t.v. bewijst tenminste nog eens eer aan de me- 'f dewerkenden, denk ik dan, een beetje gekrenkt eigenlijk. Ges pan nen lee's ik altijd die namen, een zenuwachtig werkje trouwens, want soms draaien ze zo snel over de i beeldbuis dat je het maar net kunt f bijhouden. Maar ik wil er niet één missen. Ze doen het zo geweldig consciën- r tieus, vind ik. Dat je de naam van de schrijver van het stuk mag we ten is heel gewoon, en de regisseur en de spelers dien je ook te kennen. Maar daarbij blijft het niet. Ook de mannen achter de camera's worden opgesomd, evenals hun assistenten. Wie er aan het decor getimmerd heeft staat er ook bij en ik neem aan dat ook de naam van de hande laar die de spijkers daarvoor gele verd heeft niet zal ontbreken. De i jongen die de sigaret van de regis seur heeft aangestoken mag ook niet onvermeld blijven, evenmin als de gene die op het juiste moment een lampje heeft aangestoken. Enfin, er wordt helemaal niemand ver geten. Soms denk ik, wanneer ik de hele lijst weer ademloos in me opgeno men heb: dat moesten ze bij de krant ook doen. Alle namen van alle mensen die aan een bericht of een stukje gewerkt hebben, moeten er eigenlijk onder vermeld worden, peins ik dan. Daar hebben ze recht op, want ze zijn tenslotte geen haar minder dan de lui van de teevee. En eigenlijk was ik van plan er meteen werk van te maken, te be ginnen met dit stukje. Er staat wel een naam onder, maar ten slotte komen er heel wat meer men sen aan te pas. Want toaar bleef ik zonder zetter Henk en proeven- trekker Jan? Dat moest er eigenlijk bij staan, vond ik. Helemaal in beeldbuistrant. En hier, beste le zers, Zogezegd, tekst: Praet-Mae- cker, gezet door Henk, proeven: Jan, in de vorm gezet door Hein, correctie, enfin, en zo maar door. Wie de pagina geprcigd heeft, u zou 't moeten weten, de naam van de stypeur zouden we moeten noemen, de drukkers, de chauffeur en al die andere mensen die eraan te pas ko men zouden onder dit stukje moe ten staan. Maar ik ben ervoor terugge schrokken. Want ik besefte plotse ling dat ik met dit dagelijkse stukje telkens een groot aantal onschuldi ge mensen een hoeveelheid werk geef die evengoed ongedaan had kunnen blijven. De wereld zou er niets bij verliezen wanneer het achtêrwege bleef. Integendeel wel licht. En daarom doe ik het niet. De lijst van al die namen zou dagelijks een pijnlijk antwoord zijn op die onuit gesproken vraag die ik in de ogen van al die mensen zie, als ik de zetterij in kom: daar hèb je 'm weer, waarom houd ie er niet mee op? PRAET-MAECKER Toegegeven. Maar jij van jouw kant kunt toch moeilijk ontkennen, dat de dame in kwestie die bloedvergiftiging heeft kunnen oplopen op allerlei manie ren die met die hele moord niets te maken hebben." ,,Dat zou zeker hebben gekund, maar het is niet zo. Luistert u maar." Commissaris Van Waveren luisterde, terwijl hij hevig zijn neus mishandelde. „Jammer, dat we haar ook niet een tijdje kunnen opsluiten," was zijn com mentaar toen Perquin zijn verslag had beëindigd. „Ik heb er een mannetje in huis gezet. Twist. Die weet zo het een en ander van kunst en kunstgeschiedenis. Ik hoef dus niet bang te zijn. dat hij als employé een al te gek figuur slaat." .Laten we hopen, dat het helpt," meende Van Waveren somber „Maar intussen ben je nog geen stap verder, dat moet je me toegeven." Perquin knikte zwijgend Tegen deze bewering was nu eens niets in te bren gen. Tot deze zelfde conclusie was. bijna op hetzelfde ogenblik, de honorable Bobby Limestone gekomen. „Weet je, jochie," zei hij tegen zijn vriend Altrmgham, „ik ga geloven, dat al dat geklets, dat de Stokeley Da Vin ei nog ergens hier zou zijn, gewoon belazerij is. Dat doek is regelrecht naar het buitenland gegaan. Als je het mij vraagt naar de States." "J.j.ij b b.ent er hele h.helemaal n.naast, brabbelde Harry Altrmgham. „J.je b.bent er de de h.hele t.t.ijd n.naast g.geweest. A.als j.jij n.niet zo s.s.tom was g.geweest, w was er ni.niks gebeurd. A.als j.jij n.niet.. Hij tastte met een trillende hand weer naar de whiskeyfles. Zijn vriend was hem voor en zette de fles met een vastberaden greep bui ten zijn bereik. .„En nu is het mooi genoeg geweest, verdomme Nu krijg je geen droppel meer. Denk je dat ik zin heb door jouw vervloekte gezuip „N.nou, w.waarom z.z.eg je het n.niet?" treiterde de dronken Altring ham. „J.je v.vindt jezelf zo zo'n ge nie, hè? M.maar het is t.toch m.maar k.kleine Harry, d.die d.dron.. dronk, kel.lap van een Harry, d.die w.weet, w.waar d.de Da Da V.Vinci v.van a.arme t.tante Alicia is". „Je bent zo bezopen, dat je niet weet wat je zegt. Ga naar bed en slaap je roes uit," zei Limestone hard. Maar dan scheen hij zich te beden ken. Hij draaide zich om en ging naar de keuken. In elk geval viel het te proberen. Met Harry Altringham wist je nooit. x w :,r f w ,Hier," zei hij, toen hij de kamer weer binnen kwam en hij hield zijn vriend een glas onder de neus. „Op drinken." Harry Altringham bekeek het drank je met een wantrouwend oog. „W.w.at is d.dat? He.het s.s.s.tinkt." „Opdrinken," zei Limestone weer en Altringham dronk onder het maken van allerlei protesterende geluiden. „Klaar? Misschien ben je dan nu in staat iets te zeggen, dat geen onzin is. Hoe weet jij, waar de Stokeley Da Vin ei is? En waar is hij?" Altringham keek zijn vriend glazig aan. „Goeie ouwe Da Vinei," mompelde hij. „Is van tante Alicia. Een slim oud varken, tante Alicia Doet niks voor niks. Zegt tegen mij: Als jij de Stokeley Da Vinei naar het continent brengt om te verkopen, betaal ik jouw schuld bij bookmaker, anders niet Weet heel goed, die ouwe satan dat de pater wild wordt als hij hoort van schulden bij bookma- Horizontaal: 1. dorpel 2. vrouwelijk rund opstandje 3. slee wintervoertuig Japans spel 4. keur 5. vaartuig vierkante kantzuil 6. gedeeltelijk 7. titel Politieke Recherche Afde ling de onbekende 8. kloosterzuster plechtige gelofte 9. Afrikaanse ooievaar Verticaal: 1. hoenderachtige vogel 2. droog masker 3. muzieknoot slot achter 4. vaartuig 5. halfaap meisjesnaam. 6. oude bijbelvertaling 7. daar plaats op Schokland en omstreken 8. vogeleigenschap ontkenning 1 9. tamme eend puaa^oi e 3ai 8 os sua ja 'i etBit -9 euja t^bui 'g daofs hu pua a.x •g uioui jop z uao^esi :\lh3A aoqeieui -g paa uou '8 uu Bjd uia 'i spap -9 a;uB ouey\ c ajtp -f og rjfs jb g pj ao>i z laduiajp *x :'HOH :guisso|dp kers. En dan kan kleine Harry fluiten naar zijn maandgeld." „Tweeënzestig pond. acht shilling en vier pence, dat is alles wat er voor de kleine Harry aan zit als hij een schilderij helpt verkopen voor minstens driemaal honderdduizend. En ziet hij er ook maar een cent zelf van? Kan je denken. Die ouwe duivelin schrijft netjes een cheque uit voor die vette Brownrigg. Net goed voor haar, dat ze haar Da Vinei kwijt is." .Maar jij weet, waar het schilderij niet?" .Ikke? Ikke weet. waar het schilderij is!" antwoordde Altringham op een toon van opperste verbazing. Limestone stopte zijn gebalde vuisten stevig in de zakken van zijn colbertje. Als hij niet oppaste, verloor hij nog zijn zelfbeheersing met die idioot. En daar kwam hij geen stap verder mee. Het zou gewoon verrukkelijk zijn hem op zijn stomme smoel te slaan, maar wat hielp zoiets. Het was alles even futiel. Dat was de hele geschiedenis, futiel, uitzichtloos. „O, dus je weet het niet?" Zijn toon was ongeïnteresseerd. „Wat niet?" „Nu, waar de Stokeley Da Vinei is." „Maar dat weet ik nu juist wel," protesteerde Altringham. die allengs helderder leek te worden. De lui heb ben hem, die kunsthandelaars op de Heerengracht. Sedert hij hier uit de Zie je wel dat-ie ondersteboven j hangt. MOEILIJK In Amsterdam stond deze week de 1 vroegere administrateur van een aan tal consultatiebureaus voor huwelijks- i moeilijkheden terecht. Het was de heer J.C. S„ beschuldigd van verduis- tering van enkele duizenden guldens 1 in dienstbetrekking. De verdachte gaf f alles toe. „Ik heb er spijt van, edel- achtbare", zei hy, „maar ik werd tot j mijn daad gedreven door mijn hu welijksmoeilijkheden...." HOBBYIST Een 71-jarige Engelsman heeft door toedoen van een Londense rechter een schadevergoeding van 13.000 gekre gen. De man was aangereden en de- 1 gene die aan deze aanrijding schuldig 1 was moet de 13 mille betalen. De 71- jarige Brit zei tegen de rechter: „Door 1 die aanrijding kan ik mij niet meer 1 aan mijn hobbies wijden". Vroeg de l rechter: Wat waren dat toen voor 1 hobbies? Waarop de 71-jarige kreun de: „Gewichtheffen, bergbeklimmen, fietsen, badmintonspelen en dansen...." TURK De 23-jarige Italiaan Antonio Anghl- leri kreeg dezer dagen ruzie met een agent. Hij had deze ambtenaar in 1 functie toegevoegd: „Jy bent een Turk! Weet je dat?" En óf de agent het wist. Hij liet Antonio voor de rechter slepen. Maar de kadi was mild. Hy oordeelde: „Er zit in de 1 benaming „Turk" niets beledigends. De Turken .zijn een waardig lid van de Navo en zij hebben fraaie beeld- 1 houwwerken aan de mensheid ge schonken, alsmede de glorierijke Turkse koffie! Gaat daarom heen in vrede". POES „Lief beessie", mompelde de Ame rikaanse auteur Stan Adler, toen hij midden in de nacht het zachte vel van een kat op zijn wang voelde. In nig streelde hij het dier. kriebelde het achter de kop en fluisterde het aardige woordjes toe. Opeens schrok hij echter klaar wakker, want de kamer werd gevuld met een ondraag lijke stank. Stan Adler wreef zich de ogen uit en ontdekte dat hij een binnenge slopen bunzing voor "de huiskat had aangekeken. EVA De filmregisseur John Huston heeft 1 gezegd: „Ik ga een film maken aan de hand van de bijbel. We beginnen met het opnemen van hel boek Ge- nesis, waarin de schepping van de 1 aarde wordt beschreven. De opnamen 1 hiervoor worden onder andere ge maakt in een hoogoven en in het hart 1 van een tyfoon". Toen men hem vroeg wie de acteurs waren, zei Hus- ton: „We hebben alle rollen nog niet verdeeld. Maar één ding slaat vast: 1 Elizabeth Taylor (van Cleopatra) doet niet mee, zelfs niet als Eva". 18 jan- 1914. Teneinde een zekere neiging tot zwaarlijvigheid te kun nen bestrijden begon keizer Wilhelm onlangs met een stelselmatige kuur in de buitenlucht, die hierin bestaat dat de keizer van een tot drie uren per dag hout hakt, zaagt en van de eene naar de andere plaats draagt. En de hooge patiënt geneerde zich geenszins deze kuur te volgen in het park van zijn paleis te Potsdam, waar de voor bijgangers vrijelijk konden toezien. De keizer hakte en zaagde er lustig op los, onverschillig voor de nieuws gierige buitenwereld. onder het stren ge toezicht van een houtvester, die de opdracht had, den keizerlijken arbei der niet te sparen. Eens kwam er een boodschapper van het paleis, nadat de keizer reeds weg was. waarop de brave houtvester opmerkte: „Majesteit is even een hapje gaan eten, maar hij komt direct terug". flat verdween, is hij nooit, ergens an ders geweest, wat ik je zeg." „Och, klets toch geen onzin," rea geerde Limestone moe. „Onzin! Onzin!" riep Altringham ver ontwaardigd „Zal ik je eens wat ver tellen?" Hij legde een vinger langs zijn neus en probeerde te knipogen. „Weet je, wie hier is? Weet je, wie ik bij de kunsthandel de deur heb zien uitkomen? Kom nou. vertel het nou maar eens. Jij bent immers zo'n knap pe jongen? Jij weet immers altijd al les. Maar dit weet je dan toch maar niet. hè? O'Malley. Mijnheer O'Malley U.S.A. De multimiljonair John O Malley. De grote kunstverzame laar John O'Malley. Die mr. O'Malley, die alles koopt, wat hem aangeboden wordt en tegen elke prijs, als het maar iets heel bijzonders is. Mr. John O'Mal ley, die van zijn leven nóg nooit heeft gevraagd, waar iets vandaan kwam, als hy het hebben wou. Wat denk je, dat onze dierbare mr. John O'Malley zoekt, als het niet de Stokeley Da Vinci is. Ik heb de vrome smoelen van die lui nooit vertrouwd." Bobby Limestone begon omslachtig een pijp te stoppen. „Het zou wel eens kunnen zijn, dat je gelijk had, jochie," zei hij na een poosje. „Natuurlijk heb ik gelijk." antwoord de Altringham, die weer helemaal nuch ter leek. „De vraag is alleen maar, (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 5