„Ligging Zeeland bepalend voor taak van ons gewest I o/g ons voorbeeld en ontwapen ,We mogen geen ruzie om Maleisië gaan maken'' Em.-pastoor C. van Genk te Oosterhout overleden P aardespor ttotalisator passeert de 21 miljoen Consul Corsair: ruime en comfortabele wagen Nog geen duidelijkheid over grondgebruik Zuidsloe COLLEGA FUNGEERT ALS KUSSEN paöwa!»i<£t Johnson vraagt Rusland VOORZITTER K. v. K. TE GOES: Klaarheid op korte termijn noodzakelijk In Algerije Circa driehonderd onrustzaaiers voor tribunaal BB A-lijndiensten worden duurder Indonesië en Philippijnen zijn eensgezind: Verbetering in treinverkeer Zeeland-randstad In Oslo stortte in negen gewonden Steiger Mr. C. Becht voorzitter produktschap voor bier Kredieten in ruil voor pasjes voor Carnaval'' Kunstkring van Halsteren „Agathos'-cross Beschaafd Ervaren Wat wil men? Boek in opspraak Vingerwijzing .Zeer over r H. Biemans benoemd tot voorzitter Juinbouwbond N.C.B. DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 9 JANUARI 1964 -----T"~l SS fmsueiutsetf .1 (Van onze verslaggever) In de eerste algemene vergade ring van de Kamer van Koophan del en Fabrieken voor Midden- en Noord-Zeeland, gisteren ge houden in hotel „De Korenbeurs" te Goes, heeft de voorzitter van de kamer, de heer C. A. Kamme- raad uit Middelburg, er in zijn nieuwjaarsrede zijn vreugde over uitgesproken, dat er allerwegen een accentverschuiving waar te nemen valt in het denken over de toekomst van de provincie Zee land. „Steeds meer", aldus de heer Kamme- raad, „wordt openlijk uitgesproken, dat de ligging van Zeeland op de drempel van diep vaarwater en binnenwateren be palend zal zijn voor de taak van ons ge west. De regering heeft, bij monde van de minister van Verkeer en Waterstaat, voor de ontwikkeling van onze haven functie het Sloe en de Kanaalzone op één lijn gesteld met Delfzijl, achter Rot terdam en Amsterdam". In aansluiting hierop gaf de heer Kam- meraad als zijn mening te kennen, dat hij de vestiging van een internationale combinatie van wolbewerkers in het Zuidsloecomplex als een zeer welkome versterking van de havenactiviteiten van Vlissingen beschouwt. „De voor de ha ven zo belangrijke accommodatie zal hierdoor een impuls ontvangen", vond hij. Minder enthousiast liet de voorzitter zich uit over het grondgebruik in het Zuidsloe, een punt, dat hij met grote klem naar voren bracht. „Er bestaat", aldus de spreker, „nog steeds geen dui delijkheid over de prys waarvoor en de voorwaarden waaronder de grond daar wordt aangeboden. Welk een remmend, om niet te zeggen afschrikwekkend ef fect dit veroorzaakt, wordt door de hiervoor verantwoordelijke instellingen bepaald onvoldoende beseft. Voor een onderneming, die bereid en in staat is grote bedragen te investeren bestaan altijd alternatieve mogelijkhe den in binnen- en buitenland. Ook op het gebied van de industrie aantrekking bestaat concurrentie. En deze concurrentie is beslist zeer actief en scherp. Opdat Zeeland nu geen kan sen zal missen, acht ik het", aldus nog steeds de heer Kammeraad „van het al lergrootste belang, dat op zeer korte termijn klaarheid wordt geschapen over de prijzen en de voorwaarden van het grondgebruik in het Zuidsloe". Oude Maasbrug Voor de bevordering van de welvaart acht de voorzitter van de Kamer van Koophandel het o.m. noodzakelijk, dat het verkeer over de Oosterscheldebrug straks op vlotte wijze over de Oude Maas kan komen. Naar zijn mening zul len de investeringen van rijk en pro vincie in de havenontwikkelingen en de Oosterscheldebrug niet tot waarde kun nen komen, wanneer niet tijdig een heid buiten de landbouw en de visserij toegenomen is. Het aantal werknemers, dat buiten de provincie is gaan werken is gelijk gebleven. „Dit is een bemoedi gend gevolg van de ontwikkeling, die binnen Zeeland aan de gang is", aldus de voorzitter. Alvorens de heer Kammeraad zijn nieuwjaarstoespraak hield, was hij in een bestuursverkiezing als voorzitter her kozen. Eerste plaatsvervangend voorzit ter werd de heer K. van Everdingen uit Vlissingen, tweede de heer C.F. van der Peijl uit Kloetinge. Bij de verkiezing van een plaatsvervangend voorzitter uit de kring van de werknemersleden wer den de meeste stemmen uitgebracht op de heer Hoek. C. A. KAMMERAAD ;uwe Oude Maasbrug gereed komt. „Ik heb reden", zo zei de heer Kammeraad, „om aan te nemen, dat de plannen voor deze brug bestekklaar zijn. Een ver antwoord ontwikkelingsbeleid vereist, dat ook de geldmiddelen voor de bouw van deze brug beschikbaar worden gesteld". Voor de verbinding tussen Kruiningen en Perkpolder zag de heer Kammeraad de toekomst zeer donker in. Zelfs na de behandeling van de begroting van Verkeer en Waterstaat in de Tweede Ka mer en de najaarszitting van Provinciale Staten was sprekers ongerustheid geens zins verminderd. Daar de minister mee gedeeld heeft, dat de capaciteit van het veer Kruiningen-Perkpolder eerst in 1967 vergroot kan worden, voorzag de heer Kammeraad kwalijke gevolgen voor het bedrijfsleven. „Mij ontbreekt het begrip", zo zei spreker „voor een beleiddat wél gel den beschikbaar stelt voor inrichting van industrie- en haventerreinen, maar niet voorziet, dat deze terreinen ook behoorlijk bereikbaar moeten zijn. Het komt mij voor, dat er redenen te over zijn om met de meeste spoed zo danige voorzieningen te treffen, dat de capaciteit van deze veer verbinding reeds vóór 1967 zal zijn vergroot". Tenslotte heeft de heer Kammeraad nog gewezen op het feit, dat de werkgelegen- President Ahmed Ben Bella van Alge rije heeft bepaald, dat 300 mensen die te Oran tegen de regering hebben be toogd, onmiddellijk voor het gerecht zul len worden geleid. Het kabinet kwam even voordien in spoedzitting bijeen en er werd een spe ciaal tribunaal opgericht. Bij de laatste relletjes waren meer dan 350 mensen betrokken. Zij hadden stalen staven en fietskettingen bij zich. Volgens de Algerijnse minister van binnenlandse zaken, Achmed Medeghri, zijn driehonderd personen gearresteerd. Berichten dat ten minste 1 dode was te betreuren bevestigde noch ontkende hij. Volgens Medeghri waren de plusminus 350 betogers „voor het merendeel onver antwoordelijke jongelieden", een uitla ting die in een merkwaardig daglicht komt te staan als men bedenkt dat de regering in Algiers het nodig vond een speciale kabinetszitting te houden. Radio Algiers gaf de schuld voor de vechtpartij aan „reactionaire elementen", waarmee vermoedelijk Ferhat Abbas en Yoessef Ben Khedda werden bedoeld. Tweehonderdduizend aanhangers van de aan de macht zijnde partij van het Nationale Bevrijdingsfront zetten gister ochtend onmiddellijk een massademon stratie op touw, die blijkbaar was be doeld om het effect van de eerder ge houden betoging teniet te doen. Van 9 januari af wordt het reizen over korte afstand met de interlokale busdiensten der N.V. „B.B.A." wat duur der. Dit betekent, dat men voor ritten tot 12 kilometer 5 cent meer zal gaan betalen. (Van onze verslaggever) De directie van de N.S. heeft gunstig gereageerd op een verzoek van de heer Zuidweg-Burger, lid van de K. v. K. voor Midden- en Noord-Zeeland, verbete ring te brengen in de aansluiting op de vroege Zeeuwse trein, waarbij de rei zigers in Dordrecht over moeten stappen in een reeds overvolle trein. Met ingang van 31 mei e.k. zal de trein, die om 5.48 uit in Vlissingen vertrekt iets eerder in Dordrecht arriveren. Daar zal de trein vertrekken vóór trein no. 912. Deze trein rijdt dan tot Den Haag H.S. Bovendien zal de trein, die om 6.13 uur uit Vlissin gen vertrekt doorgetrokken worden als stoptrein naar Amsterdam. Een en ander is een goede verbetering van het verkeer per rails van Zeeland naar de Rand stad Holland. Indonesië en de Filippijnen hebben overeenstemming bereikt om naar een vreedzame oplossing te zoeken voor hun geschil met Malakka, dat alle kenmer ken in zich draagt voor een grote crisis in Zuidoost-Azië. Topfunctionarissen uit de beide lan den geven echter wel te verstaan, dat zij bij.de oplossing van het Maleise ge schil interventie van buitenaf in welke vorm dan ook niet zullen toejuichen. Onder leiding van de eerste plaats vervangend president van Indonesië Soebandrio en de Filippijnse minister van Buitenlandse Zaken Salvador P. Lopez hebben de ministers van beide landen gistermiddag vergaderd nadat eerder op de dag reeds een bijeenkomst tussen president Soekarno en president Macapagal had plaatsgevonden. Na afloop van de ministervergadering werd veelvuldig gezinspeeld op de her leving van het „Mafilindo"-deelgenoot schap, dat vorig jaar augustus in Ma nilla werd uitgewerkt als een middel om het geschil met Malakka op te los sen. Het deelgenootschap bestaande uit de federatie van Malakka, de Filippijnen en Indonesië in los federatief verband kwam echter niet uit de verf toen een maand later de federatie van Maleisië van kracht werd. De twee andere lan den weigerden de nieuwe federatie on middellijk te erkennen, waardoor Ma lakka gedwongen werd de diplomatieke betrekkingen met zijn twee voormalige partners te verbreken. Vandaag zullen Soekarno en Macapa gal voor de tweede maal bijeenkomen. Ondanks deze optimistische geluiden wordt in Philippijnse officiële kringen geloofd, dat een gezamenlijk front tegen Indonesië het voornaamste oogmerk van president Soekarno. De Philippijnse regering zou echter tevoren al hebben duidelijk gemaakt dat het een verminde ring van de spanning om Maleisië wenst. Emeritus-pastoor C. A. M. van Genk van Oosteind is in het St.-.Iosephzieken- huis in Oosterhout overleden op 77-ia rige leeftijd. Hij heeft zijn priesterlijk ambt voor het grootste deel uitgeoefend in de parochie Johannes de Doper te Oostemd. Hij maakte er zich verdienste lijk door de kerk te vernieuwen Dank ZIJ hem kwam er centrale verwarming een doopkapel, een groter koor, muren werden beschilderd en het orgel geres taureerd en hij hield tevens het kerkkoor op de been. Pastoor van Genks interesse ™".de muziek stamde nog uit de tijd, oat hij leraar muziek was aan het se minarie IJpelaar (in de eerste tien jaren na zijn priesterwijding op 21 mei 1910). De overledene is van februari 1920 tot november 1926 kapelaan geweest in Steen. 21 augustus 1929 pastoor in Oostei1 d 6 Gn vana^ ^le dag pastoor in Op 1 september 1962 ging zijn emeri taat in, dat hij doorbracht in het St.- Elisabeth-gesticht te Dongen. Pastoor C. A. M. van Genk was ere lid van de St-Gregoriusvereniging. De gezongen H. Mis van Requiem zal worden opgedragen op zaterdag 11 ja nuari om 10 uur in de parochiekerk te Dosteind, waarna de begrafenis zal plaats hebben op het r.-k. kerkhof aldaar. President Johnson heeft het Amerikaanse congres gisteren een politiek program van tien punten voorgelegd, dat onder meer voorziet in een ver mindering van de produktie van verrijkt uranium voor kernwapens met 25 procent. Tevens kondigde hij nieuwe voorstellen aan voor de ontwapenings conferentie van Genève, die deze maand hervat wordt, en stelde de ver dwijning in het vooruitzicht van vier plutonium-depots en veel militaire instellingen. Hij verzocht Rusland hetzelfde te doen. De president presenteerde zijn tien-puntenprogram in zijn boodschap over de „State of the Union" (de stand van zaken in de Verenigde Staten), een soort „troonrede", waarmee de zitting van het Amerikaans congres elk jaar na nieuwjaar wordt heropend. Bij het instorten van een bouwsteiger rond een bioscoop in Oslo zijn gisteren negen arbeiders gewond. Een drietal mensen, wellicht bezoekers, wordt nog vermist. Meer dan 10 mensen zijn op zoek naar de vermisten en graven in het puin. puin. De oorzaak van de instorting is nog niet bekend. Bij besluit van de staatssecretaris van Sociale Zaken en Volksgezondheid, dr. J.F.G.M. de Meijer, is voor de periode tot 1 januari 1966 tot voorzitter van het produktschap voor bier benoemd mr. C.J.G. Becht te Tilburg. DE RUSSISCHE en communistische luchtvaartmaatschappijen zijn overeenge komen de diensten tussen Moskou en Pe king te verbeteren. Johnson stelde voor: 1. Handhaving van Amerika's militaire superioriteit, die volgens Johnson op het ogenblik beter dan ooit tevoren in staat is aan directe aanvallen of infiltratiepogingen, „ondernomen door de machthebbers in Hanoi (Noord-Vietnam) en Havanna (Cu ba)", het hoofd te bieden. 2. Nieuwe stappen in de richting van controle op en eventuele afschaffing van de bewapening. Johnson maakte in dit verband melding van zijn voor nemen de uraniumproduktie met een kwart te verminderen, vier pluto- niumdepots en „vele militaire instal laties van niet essentieel belang" te sluiten en in Genéve met nieuwe voorstellen te komen. 3. Inschakeling op grotere schaal van voedsel in dienst van de vrede, door het te verkopen of te schenken aan „hongerige mensen in alle landen, die gepaste distributievoorwaarden aan vaarden". 4. Verzekering van Amerika's „voor sprong bij het vreedzaam onderzoek van de ruimte". Johnson zei, dat deze inspanningen vooral gericht moeten zijn op het doel om vóór 1970 een mens op de maan te brengen, „zo mo gelijk in samenwerking met andere landen, zo nodig alleen". 5. Uitbreiding van de wereldhandel. „Nadat wij met onze handelswet van 1962 erkend hebben, dat wij zowel moeten kopen als verkopen, ver wachten wij nu van onze handels partners dat zij erkennen dat wij zo wel moeten verkopen als kopen", al dus Johnson. Hij zei dat Amerika an deren toegang wil verschaffen op de Amerikaanse markt op voorwaarde, dat de anderen Amerika niet weren. 6. Voortzetting van de pogingen om de betalingsbalans verder in evenwicht te brengen, onder handhaving van de huidige goudwaarde van de dollar. 7. Verbetering van de betrekkingen met de andere landen van het weste lijk halfrond. 8. Verbetering van de mogelijkheid van de vrije landen overal ter wereld om hun onafhankelijkheid te verstevigen en hun levensstandaard op te voeren. Johnson drong in dit verband aan op een „strenger beheer" bij de ontwik kelingshulp en op een grotere rol daarbij voor particuliere investeer ders, voor de andere industrielanden, voor de internationale organisaties en voor de ontvangende landen zelf. 9. Versteviging van Amerika's bondge nootschappen in het gebied van de Atlantische Oceaan en de Stille Oceaan. De Verenigde Naties, merkte Johnson hierbij op, moeten een doelmatiger instrument worden in dienst van nationale onafhanke. lijkheid en internationale orde. 10. De ontwikkeling van nieuwe mid delen om de kloof tussen Oost en West te overbruggen. Johnson drong erop aan even stoutmoedig te stre ven naar nieuwe akkoorden, als pal te staan tegenover gevaren. „Wij moeten steeds klaar staan voor het ergste en steeds ons inspannen voor het beste", aldus Johnson. PASTOOR VAN GENK De omzet van de paardesporttotali- sator is in het afgelopen jaar in ver gelijking met 1962 gestegen van 17.751.081,50 tot 21.211.140,50. Deze stijging van 19.5 percent is de hoogste in één jaar sinds de inwerking treding van de totalisator in 1949. De hoogste omzet was voor de baan te Hilversum, die op 53 meetings een bedrag van ".387.018,— (v.j. 6.286.894.bereikte, gevolgd door de I renbaan Duindigt met een omzet van i 6.814.737.50 op 41 meetings (v.j. j.f 5.333.281,50). Op de Utrechtse baan Mereveld werd 2.530.250,— 2.202.179) ingezet en op de baan te Alkmaar 1.358.143.50 (f 1.229.226). De vijfde grote baan Groningen, bleef met 981.809,50 juist onder het miljoen De veertien overige kleinere banen 'pas seerden met hun totaal voor het eerst d« twee miljoen gulden 2.052.373,—) tegen ruim 1.679.000,— in 1962. Van het totaal ingezette bedrag van ruim 21 miljoen gulden, waarvan 80 percent wederom aan het publiek wordt uitgekeerd, werd 19.053.720.50 in de draverijen gespeeld en 1.693.395,— in de rennen, hetgeen ruim 481.000,— meer is dan inhet daaraan vooafgaande jaar. De hoogste dagomzet bereikte de renbaan Duindigt tijdens de meeting met de grote prijs der lage landen toen bijna 400.000.werd ingezet. De toeneming van het totalisatorspel is voornamelijk te danken aan de sterke groei van het bezoekcijfer op de banen, de stijging van het aantal draverijen en rennen van 1244 naar 1323 nummers en de invoering van het nieuwe triospel. waarmee in de afgelopen zomer werd gestart en dat zich sindsdien in een bijzonder grote poulariteit mag verheu gen. De hoogste trio-uitbetaling in 1963 was op 8 september op de renbaan Duin digt toen voor één gulden ruim 12.800 werd uitgekeerd. Het grootste deel van Johnsons troon rede was gewijd aan de binnenlandse po litiek: de bestrijding van rassendiscri minatie en armoede en het verbeteren van het onderwijs en de sociale en ge zondheidsvoorzieningen. „De huidige re gering verklaart onvoorwaardedijk de oorlog aan de armoede in Amerika". Bondskanselier Erhard heeft zich woensdag met enkele Westduitse minis ters en vertegenwoordigers van West- Berlyn beraden over de mogelijkheid om een vernieuwing van het kerstpas- senakkoord in Berlijn te verhogen met behulp van lang lopende handelskredie ten. Het stadsbestuur van Berlijn en de re gering in Bonn zijn het eens geworden over de wijze waarop men bij de onder handelingen de Oostduitsers tegemoet zal moeten treden. Jockey Fisher, die door zijn paard Vain-Wax was afgeworpen fun geerde ongewild als valkussen voor zijn medejockey Haslem, die door Kig Riff (niet op de foto) was af- geworpen. Het gebeurde allemaal tijdens de in Engeland gehouden Plumpton handicap-race. 55 (Van onze verslaggever) Het bestuur van de Kunstkring te Hal steren blijkt er niet alleen mee te wil len volstaan de leden bjj tijd en wijle een aantrekkelijke en hoogst culturele toneelvoorstelling voor te schotelen. Op donderdag 16 januari zal in het Vereni gingsgebouw voor d e leden van de Kunstkring Joop Doderer met zijn re vue ,,Het is carnaval" optreden; een avond dus, waaraan een bredere laag van het publiek plezier zal kunnen be leven. De opvoering van de revue voor de Kunstkringleden zal overigens zeker niet als een anti-climax fungeren na een reeks voortreffelijke toneelpresta ties door een aantal gerenommeerde gezelschappen. Daarvoor bezit de show van Joop Doderer teveel kwaliteit. Joop Doderer zelf en o.m. P. Lahn- stein, de producent van de revue. Les lie Davis, die de muzikale omlijsting zal verzorgen, Cala Lahnstein, Sacha Denisant, Jacqueline Schuijer, Luise Salami, Wim Scholte, Dick van Bom mel en Eddy Schuijer zullen ongetwij feld ook in Halsteren hun reputatie wil len bevestigen. De A.V. Agathos houdt op zondag 26 januari voor de derde keer haar jaar lijkse internationale cross-country voor dames (1000 m), heren A, B, C, D (6000 m), junioren A (3600 m), B (2400 m) en C (1000 m). Het parcours is weer uitgezet rond De Schans nabij de nood kerk. DE CONSUL CORSAIR is de opvolger van de „315", welk model niet bepaald een verkoop succes is geworden. De nieuwe Engelse Ford heeft een carrosse- rievorm, die hier en daar aan de Thunderbird en de Taunus 17 M doen denken. De Corsair is gro ter dan zijn voorganger wat de lengte betreft, maar hij is daaren tegen iets lager en smaller ge bouwd. Vergeleken met de 17 M heeft de nieuwe Consul een kortere wielbasis; verder is hij eerf paar centimeler lager en smaller dan de Keulse neef. Smaken verschillen, maar persoonlijk vinden we de lijn van de 17 M wat eleganter en harmonischer. De familietrekken her kent men dadelijk, ook wat de rijstijl aangaat. Op dit punt moeten we de Taunus 17 M een hoger cijfer toe kennen. De Corsair moet nog wat „bij geslepen" worden om een volwaardige concurrent van het geroutineerde Keulse produkt *te kunnen worden. De Corsair is een ruime gezinswagen, met plaats voor vijf personen, die met voldoende comfort omgeven zijn. Sto rende geluiden dringen niet tot het compartiment door. Men heeft het ge voel in een beschaafde wagen te rijden. Om de inzittenden zo weinig mogelijk lastig te vallen is de transmissietunnel in dubbel plaatwerk uitgevoerd en de vloer bedekt met zwaar isolatiemate riaal. De ventilatie en verwarming zijn effectief. We hebben nogal moeite ge had met het verwarmingssysteem, dat ons „warm boven het hoofd groeide". Nu moeten we hier direct bekennen, dat we in een auto een slechte „sto ker" zijn. Het begint misschien wat conventioneel te klinken, maar wij regelen de luchttoevoer en de tempera tuur nog bij voorkeur via het tocht- raampje. De zitpositie in de Corsair is goed en de rug krijgt voldoende steun om het lang vol te houden. Wij reden de twecdeurs uitvoering, met aparte kuipzetels vóór en een sportwagen- pook op de vloer. Deze versie is maar 17,5 gulden duurder dan de 4-deurs met vaste voorbank en stuurschakeling. De tweedeurs heeft reële, soliede en zeer brede portieren. Bij het uitstappen op parkeerplaatsen moet men even uit kijken. want met het grote portier beslaat men ruim het „tussenpad". Met betrekking tot de diverse uitvoeringen (er is ook nog een GT-model) heeft Ford met de Corsair de bekende Cor- tina-lijn gevolgd. Verschillende details, o.a. op het instrumentenbord herinne ren ook aan de Cortina. Wat de carrosserie aangaat is de Cor sair een nieuw model. Mechanisch is de nieuwe Consul op de vorige gebaseerd Onder de kap ligt een 1498 cc kop- klepper, met vier cilinders en een vijf maal gelagerde krukas. De in vele autosportwedstrijden getrainde motor ontwikkelt, met een compressieverhou- ding van 8.3 1 een maximumvermo gen van 64 pk (SAE) of 59.5 DIN bij 4600 t.p.m. Reeds bij 2300 t.p.m. levert de motor zijn maximumdraaimoment van 11.8 kgm. Het GT-model, met een dub bele Webercarburateur en een andere nokkenas, presteert 78 pk bij 5200 t.p.m. De top ligt ruim boven 150 km/u. Onze Corsair was minder snel, maar toch nog snel genoeg om in het snelverkeer een goed figuur te slaan. Over de acce leratie bij inhaalmanoeuvres valt niet te klagen. De Corsair rijdt het pret tigst bij snelheden tussen 110 en 120 km/u. Op topsnelheid, boven 130 km/u, maakt de wagen de bestuurder wat on zeker. Het wegcontact wordt vaag en de wagen krijgt een enigszins „zwe vende" gang. Op een oneffen wegdek (straatstenen) dreigt hij nukkig te wor den, maar door even bij te remmen, verdwijnt het emotionele element plots klaps. De Corsair is dan, bij boven aangegeven ideale kruissnelheid, weer in de plooi. Uiteraard is de Corsair een goedmoedige en sympathieke ge zinswagen, die zich niet voor sportief rijden leent. In snelle bochten moet men hem als een „Amerikaan" be schouwen. Op de moderne autoweg laat de Corsair zich van zijn beste zijde zien. In stadsverkeer is de wagen ge makkelijk te manoeuvreren. Men kan hem krijgen, waar men hem hebben wil. De besturing is licht en exact. Het schakelen met het sportieve pookje is een genot. De remmen (zelfbijstel lende schijfremmen op de voorwielen en trommelremmen achter) zijn vol komen berekend op het prestatiever mogen van de wagen. Het benzine verbruik is normaal: gemiddeld 1 liter op 11 a 12 km, bij matige snelheden. De detailafwerking is redelijk goed, hoewel deze in de prijsklasse, waarin de Corsair valt. nog wel wat meer toewijding verdient. De 4-deurs kost f 7375, de tweedeurs f 175 meer. pje reacties op het televisieprogram, dat zo veel aanstoot gaf, zijn nog volop in gang. Men moet het betreuren, dat daaronder ook verschijnselen zijn, die op hun beurt aanstootgevend zijn. Bedreigingen met geweldpleging en verwensingen zijn niet het christelijk antwoord op een krenking van het christelijk gemoed. Uitstekend heeft naar ons inzicht de bekende socialis tische dominee Buskes in Het Vrije Volk de bezwaren en verontwaardiging geuit. We citeren het slot van zijn ingezonden stuk: „Heilige huisjes behoeven met ontzien te worden, maar met centrale woorden uit de bijbel en met het gebed moet men liever geen spelletje spelen. Wat men mij als christen aandoet is niet zo belangrijk, maar wat men de bijbel en het Onze Vader aandeed vind ik rondweg een schandaal. En als men het bekrompen van mij vindt, dat ik over onaanvaardbare profanie, gren zend aan het godslasterlijke, spreek, goed, laat ik dan spreken over kwa jongens, die met rotjes werkten. Heb ben ze nu hun zin, nu hun rotjes in mijn mond terecht zijn gekomen en mij innerlijk bezeerd hebben? Wat willen ze eigenlijk?" Die laatste vraag zal de samenstel lers van het program nu toch ook eens ernstig moeten bezighouden. En het VARA-bestuur niet minder. Tn Den Bosch heeft de politie de boek handelaars verzocht een bepaald boek uit de verkoop te nemen. Ver zocht. De verkoop wordt dus niet ver hinderd. De politie treedt hier niet op als uitvoerder van wetten of be sluiten. Ze is echter bezorgd over het effect, dat dit boek zal hebben op men sen, die nauw betrokken zijn bij de beschreven personen en toestanden. Ze geeft daarom een welgemeende raad. Zoals een agent op straat ook een wel gemeende raad kan geven aan wegge bruikers. In het kader van een over zichtelijke gemeenschap is dat moge lijk. In een grote stad kan men zich zo iets niet indenken. Het is de vraag, of het nu wel de taak van de politie is, een oordeel te vellen over een boek en daaraan een bepaald optreden te verbinden. En nu er zo veel ruchtbaarheid over is ontstaan, werkt het zelfs averechts. De verkoop van het boek stijgt met sprongen. Doch dat is meer het ge volg van de publikaties, die titel en uitgever in het nieuws brengen en dan nog de jeugdige auteur uitnodigen zijn zegje te zeggen. Het boek is het waar lijk niet waard. We hebben ons de moeite ja waarlijk moeite ge troost kennis te nemen van het gewraakte boek. Het is proza van een jongen, die in de puberteit is blijven steken en die driftig en brabbelend vêrtelt wat hem in gedachten komt aan verlangens en ervaringen, vooral seksuele. Hij wil ruiten ingooien, shoc keren, vieze woorden zeggen, alles wat hij verloren heeft aan jeugdvoorstel lingen opvullen met de rotzooi, die hij in het leven ziet. Zie je wel wat ik durf, hoor je wel wat ik lak heb aan alles, wil hij voortdurend demonstre ren. Dat een jongeman in een lichame lijke en geestelijke crisis het er eens uit wil gooien, we kunnen het verstaan. En als hij aan kranten vertelt: „Ik ben de beste jonge schrijver", lachen we maar eens. Maar dat zo iets dan door een gere nommeerde uitgever in keurige boek vorm op de markt wordt gebracht, lijkt ons veel te veel eer. Och, we zijn heel veel gewend te genwoordig. We willen van zulk een boekverschijning geen drama maken. Dat doet de Bossche politie trouwens ook niet. Maar men moet zich toch wel zorgen maken over het feit, dat in deze tijd zo veel tot literatuur wordt verheven, hoofdzakelijk omdat het shockeert. J—Jet gemeentebestuur van Opsterland heeft in navolging van twee an dere Friese gemeenten zo maar opeens de gemeenteclassificatie „afgeschaft". De raad voteerde een bedrag om alle gemeenteambtenaren volgens eerste klas-peil te kunnen betalen. De ge meente-ambtenaren van Opsterland moeten aan het einde van de maand maar niet te vast op dit douceurtje rekenen. De hogere overheden kunnen zulk een incidentele doorbreking van het algemeene salarisbeleid natuurlijk niet zo maar laten paseren. Toch heeft dit besluit wel zijn waarde. Het vestigt op drastische wijze nog eens de aandacht op het classificatie systeem en zijn onzinnigheid. De mo tieven, die er vroeger (niet zonder ge forceerdheid) voor werden aangehaald, zijn door de feiten nu wel geheel ach terhaald. Het leven op het z.g. platte land is door de bank beslist niet goed koper dan in de grote stad. Bovendien werkt de classificatie geheel averechts ten opzichte van een evenwichtige be volkingsspreiding, als er een premie wordt gesteld op het trekken naar de grote stad. De classificatie is uit de tijd Over geleidelijke afschaffing wordt nu al jaren gepraat zonder dat we er veel mee opschieten. Minister Toxopeus moge het besluit van Opsterland als een vingerwijzing voor eigen handelen zien. Corsair betekent zeerover. Als zo danig: ziet hij er niet uit. Men zegt dat het de bedoeling was de nieuwe Ford de codenaam ..Buccaneer" (bete kent ook zeerover) te geven. „Corsair" (rijmt op Corvair) doet het beter, maar het blijft voor ons een mysterie waar om dit model als zeerover wordt ge lanceerd. Of heeft dit iets te maken met het feit dat hij uit Engeland komt. welk land een met zeeroven ge ïllustreerde historie heeft? (Van onze correspondent) Op een gisteren te Tilburg gehouden vergadering van het bestuur van de tuin- bouwbond NCB is de heer H. Biemans uit Breda tot voorzitter gekozen. Hij volgt de heer A. Kuylaars (67) uit Westerhoven op, die deze functie onge veer elf jaar heeft uitgeoefend. De heer Kuylaars blijft ech- H. BIEMANS ter bestuurslid van (foto Henning) de tuinbouwbond.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 5