„Ligging Zeeland bepalend
voor taak van ons gewest
I o/g ons voorbeeld
en ontwapen
,We mogen geen ruzie om
Maleisië gaan maken''
Em.-pastoor C. van Genk
te Oosterhout overleden
P aardespor ttotalisator
passeert de 21 miljoen
Consul Corsair: ruime
en comfortabele wagen
Nog geen duidelijkheid
over grondgebruik Zuidsloe
COLLEGA FUNGEERT ALS KUSSEN paöwa!»i<£t
Johnson vraagt Rusland
VOORZITTER K. v. K. TE GOES:
Klaarheid op korte
termijn
noodzakelijk
In Algerije
Circa driehonderd
onrustzaaiers
voor tribunaal
BB A-lijndiensten
worden duurder
Indonesië en Philippijnen
zijn eensgezind:
Verbetering in
treinverkeer
Zeeland-randstad
In Oslo
stortte in
negen gewonden
Steiger
Mr. C. Becht voorzitter
produktschap voor bier
Kredieten in ruil
voor pasjes
voor
Carnaval''
Kunstkring van
Halsteren
„Agathos'-cross
Beschaafd
Ervaren
Wat wil men?
Boek in opspraak
Vingerwijzing
.Zeer
over r
H. Biemans benoemd
tot voorzitter
Juinbouwbond N.C.B.
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 9 JANUARI 1964
-----T"~l
SS fmsueiutsetf .1
(Van onze verslaggever)
In de eerste algemene vergade
ring van de Kamer van Koophan
del en Fabrieken voor Midden-
en Noord-Zeeland, gisteren ge
houden in hotel „De Korenbeurs"
te Goes, heeft de voorzitter van
de kamer, de heer C. A. Kamme-
raad uit Middelburg, er in zijn
nieuwjaarsrede zijn vreugde over
uitgesproken, dat er allerwegen
een accentverschuiving waar te
nemen valt in het denken over de
toekomst van de provincie Zee
land.
„Steeds meer", aldus de heer Kamme-
raad, „wordt openlijk uitgesproken, dat
de ligging van Zeeland op de drempel
van diep vaarwater en binnenwateren be
palend zal zijn voor de taak van ons ge
west. De regering heeft, bij monde van
de minister van Verkeer en Waterstaat,
voor de ontwikkeling van onze haven
functie het Sloe en de Kanaalzone op
één lijn gesteld met Delfzijl, achter Rot
terdam en Amsterdam".
In aansluiting hierop gaf de heer Kam-
meraad als zijn mening te kennen, dat
hij de vestiging van een internationale
combinatie van wolbewerkers in het
Zuidsloecomplex als een zeer welkome
versterking van de havenactiviteiten van
Vlissingen beschouwt. „De voor de ha
ven zo belangrijke accommodatie zal
hierdoor een impuls ontvangen", vond
hij.
Minder enthousiast liet de voorzitter
zich uit over het grondgebruik in het
Zuidsloe, een punt, dat hij met grote
klem naar voren bracht. „Er bestaat",
aldus de spreker, „nog steeds geen dui
delijkheid over de prys waarvoor en de
voorwaarden waaronder de grond daar
wordt aangeboden. Welk een remmend,
om niet te zeggen afschrikwekkend ef
fect dit veroorzaakt, wordt door de
hiervoor verantwoordelijke instellingen
bepaald onvoldoende beseft.
Voor een onderneming, die bereid en
in staat is grote bedragen te investeren
bestaan altijd alternatieve mogelijkhe
den in binnen- en buitenland.
Ook op het gebied van de industrie
aantrekking bestaat concurrentie. En
deze concurrentie is beslist zeer actief
en scherp. Opdat Zeeland nu geen kan
sen zal missen, acht ik het", aldus nog
steeds de heer Kammeraad „van het al
lergrootste belang, dat op zeer korte
termijn klaarheid wordt geschapen over
de prijzen en de voorwaarden van het
grondgebruik in het Zuidsloe".
Oude Maasbrug
Voor de bevordering van de welvaart
acht de voorzitter van de Kamer van
Koophandel het o.m. noodzakelijk, dat
het verkeer over de Oosterscheldebrug
straks op vlotte wijze over de Oude
Maas kan komen. Naar zijn mening zul
len de investeringen van rijk en pro
vincie in de havenontwikkelingen en de
Oosterscheldebrug niet tot waarde kun
nen komen, wanneer niet tijdig een
heid buiten de landbouw en de visserij
toegenomen is. Het aantal werknemers,
dat buiten de provincie is gaan werken
is gelijk gebleven. „Dit is een bemoedi
gend gevolg van de ontwikkeling, die
binnen Zeeland aan de gang is", aldus
de voorzitter.
Alvorens de heer Kammeraad zijn
nieuwjaarstoespraak hield, was hij in
een bestuursverkiezing als voorzitter her
kozen. Eerste plaatsvervangend voorzit
ter werd de heer K. van Everdingen uit
Vlissingen, tweede de heer C.F. van der
Peijl uit Kloetinge. Bij de verkiezing
van een plaatsvervangend voorzitter uit
de kring van de werknemersleden wer
den de meeste stemmen uitgebracht op
de heer Hoek.
C. A. KAMMERAAD
;uwe Oude Maasbrug gereed komt. „Ik
heb reden", zo zei de heer Kammeraad,
„om aan te nemen, dat de plannen voor
deze brug bestekklaar zijn. Een ver
antwoord ontwikkelingsbeleid vereist, dat
ook de geldmiddelen voor de bouw van
deze brug beschikbaar worden gesteld".
Voor de verbinding tussen Kruiningen
en Perkpolder zag de heer Kammeraad
de toekomst zeer donker in. Zelfs na
de behandeling van de begroting van
Verkeer en Waterstaat in de Tweede Ka
mer en de najaarszitting van Provinciale
Staten was sprekers ongerustheid geens
zins verminderd. Daar de minister mee
gedeeld heeft, dat de capaciteit van het
veer Kruiningen-Perkpolder eerst in 1967
vergroot kan worden, voorzag de heer
Kammeraad kwalijke gevolgen voor het
bedrijfsleven.
„Mij ontbreekt het begrip", zo zei
spreker „voor een beleiddat wél gel
den beschikbaar stelt voor inrichting
van industrie- en haventerreinen,
maar niet voorziet, dat deze terreinen
ook behoorlijk bereikbaar moeten zijn.
Het komt mij voor, dat er redenen te
over zijn om met de meeste spoed zo
danige voorzieningen te treffen, dat de
capaciteit van deze veer verbinding
reeds vóór 1967 zal zijn vergroot".
Tenslotte heeft de heer Kammeraad nog
gewezen op het feit, dat de werkgelegen-
President Ahmed Ben Bella van Alge
rije heeft bepaald, dat 300 mensen die
te Oran tegen de regering hebben be
toogd, onmiddellijk voor het gerecht zul
len worden geleid.
Het kabinet kwam even voordien in
spoedzitting bijeen en er werd een spe
ciaal tribunaal opgericht.
Bij de laatste relletjes waren meer dan
350 mensen betrokken. Zij hadden stalen
staven en fietskettingen bij zich.
Volgens de Algerijnse minister van
binnenlandse zaken, Achmed Medeghri,
zijn driehonderd personen gearresteerd.
Berichten dat ten minste 1 dode was te
betreuren bevestigde noch ontkende hij.
Volgens Medeghri waren de plusminus
350 betogers „voor het merendeel onver
antwoordelijke jongelieden", een uitla
ting die in een merkwaardig daglicht
komt te staan als men bedenkt dat de
regering in Algiers het nodig vond een
speciale kabinetszitting te houden.
Radio Algiers gaf de schuld voor de
vechtpartij aan „reactionaire elementen",
waarmee vermoedelijk Ferhat Abbas en
Yoessef Ben Khedda werden bedoeld.
Tweehonderdduizend aanhangers van
de aan de macht zijnde partij van het
Nationale Bevrijdingsfront zetten gister
ochtend onmiddellijk een massademon
stratie op touw, die blijkbaar was be
doeld om het effect van de eerder ge
houden betoging teniet te doen.
Van 9 januari af wordt het reizen
over korte afstand met de interlokale
busdiensten der N.V. „B.B.A." wat duur
der. Dit betekent, dat men voor ritten
tot 12 kilometer 5 cent meer zal gaan
betalen.
(Van onze verslaggever)
De directie van de N.S. heeft gunstig
gereageerd op een verzoek van de heer
Zuidweg-Burger, lid van de K. v. K.
voor Midden- en Noord-Zeeland, verbete
ring te brengen in de aansluiting op de
vroege Zeeuwse trein, waarbij de rei
zigers in Dordrecht over moeten stappen
in een reeds overvolle trein. Met ingang
van 31 mei e.k. zal de trein, die om 5.48
uit in Vlissingen vertrekt iets eerder
in Dordrecht arriveren. Daar zal de trein
vertrekken vóór trein no. 912. Deze trein
rijdt dan tot Den Haag H.S. Bovendien
zal de trein, die om 6.13 uur uit Vlissin
gen vertrekt doorgetrokken worden als
stoptrein naar Amsterdam. Een en ander
is een goede verbetering van het verkeer
per rails van Zeeland naar de Rand
stad Holland.
Indonesië en de Filippijnen hebben
overeenstemming bereikt om naar een
vreedzame oplossing te zoeken voor hun
geschil met Malakka, dat alle kenmer
ken in zich draagt voor een grote crisis
in Zuidoost-Azië.
Topfunctionarissen uit de beide lan
den geven echter wel te verstaan, dat
zij bij.de oplossing van het Maleise ge
schil interventie van buitenaf in welke
vorm dan ook niet zullen toejuichen.
Onder leiding van de eerste plaats
vervangend president van Indonesië
Soebandrio en de Filippijnse minister
van Buitenlandse Zaken Salvador P.
Lopez hebben de ministers van beide
landen gistermiddag vergaderd nadat
eerder op de dag reeds een bijeenkomst
tussen president Soekarno en president
Macapagal had plaatsgevonden.
Na afloop van de ministervergadering
werd veelvuldig gezinspeeld op de her
leving van het „Mafilindo"-deelgenoot
schap, dat vorig jaar augustus in Ma
nilla werd uitgewerkt als een middel
om het geschil met Malakka op te los
sen.
Het deelgenootschap bestaande uit de
federatie van Malakka, de Filippijnen
en Indonesië in los federatief verband
kwam echter niet uit de verf toen een
maand later de federatie van Maleisië
van kracht werd. De twee andere lan
den weigerden de nieuwe federatie on
middellijk te erkennen, waardoor Ma
lakka gedwongen werd de diplomatieke
betrekkingen met zijn twee voormalige
partners te verbreken.
Vandaag zullen Soekarno en Macapa
gal voor de tweede maal bijeenkomen.
Ondanks deze optimistische geluiden
wordt in Philippijnse officiële kringen
geloofd, dat een gezamenlijk front tegen
Indonesië het voornaamste oogmerk
van president Soekarno. De Philippijnse
regering zou echter tevoren al hebben
duidelijk gemaakt dat het een verminde
ring van de spanning om Maleisië wenst.
Emeritus-pastoor C. A. M. van Genk
van Oosteind is in het St.-.Iosephzieken-
huis in Oosterhout overleden op 77-ia
rige leeftijd. Hij heeft zijn priesterlijk
ambt voor het grootste deel uitgeoefend
in de parochie Johannes de Doper te
Oostemd. Hij maakte er zich verdienste
lijk door de kerk te vernieuwen Dank
ZIJ hem kwam er centrale verwarming
een doopkapel, een groter koor, muren
werden beschilderd en het orgel geres
taureerd en hij hield tevens het kerkkoor
op de been. Pastoor van Genks interesse
™".de muziek stamde nog uit de tijd,
oat hij leraar muziek was aan het se
minarie IJpelaar (in de eerste tien jaren
na zijn priesterwijding op 21 mei 1910).
De overledene is van februari 1920 tot
november 1926 kapelaan geweest in Steen.
21 augustus 1929 pastoor in
Oostei1 d 6 Gn vana^ ^le dag pastoor in
Op 1 september 1962 ging zijn emeri
taat in, dat hij doorbracht in het St.-
Elisabeth-gesticht te Dongen.
Pastoor C. A. M. van Genk was ere
lid van de St-Gregoriusvereniging.
De gezongen H. Mis van Requiem zal
worden opgedragen op zaterdag 11 ja
nuari om 10 uur in de parochiekerk te
Dosteind, waarna de begrafenis zal plaats
hebben op het r.-k. kerkhof aldaar.
President Johnson heeft het Amerikaanse congres gisteren een politiek
program van tien punten voorgelegd, dat onder meer voorziet in een ver
mindering van de produktie van verrijkt uranium voor kernwapens met 25
procent. Tevens kondigde hij nieuwe voorstellen aan voor de ontwapenings
conferentie van Genève, die deze maand hervat wordt, en stelde de ver
dwijning in het vooruitzicht van vier plutonium-depots en veel militaire
instellingen. Hij verzocht Rusland hetzelfde te doen.
De president presenteerde zijn tien-puntenprogram in zijn boodschap
over de „State of the Union" (de stand van zaken in de Verenigde Staten),
een soort „troonrede", waarmee de zitting van het Amerikaans congres elk
jaar na nieuwjaar wordt heropend.
Bij het instorten van een bouwsteiger
rond een bioscoop in Oslo zijn gisteren
negen arbeiders gewond. Een drietal
mensen, wellicht bezoekers, wordt nog
vermist.
Meer dan 10 mensen zijn op zoek naar
de vermisten en graven in het puin.
puin.
De oorzaak van de instorting is nog
niet bekend.
Bij besluit van de staatssecretaris van
Sociale Zaken en Volksgezondheid, dr.
J.F.G.M. de Meijer, is voor de periode
tot 1 januari 1966 tot voorzitter van het
produktschap voor bier benoemd mr.
C.J.G. Becht te Tilburg.
DE RUSSISCHE en communistische
luchtvaartmaatschappijen zijn overeenge
komen de diensten tussen Moskou en Pe
king te verbeteren.
Johnson stelde voor:
1. Handhaving van Amerika's militaire
superioriteit, die volgens Johnson op
het ogenblik beter dan ooit tevoren
in staat is aan directe aanvallen of
infiltratiepogingen, „ondernomen
door de machthebbers in Hanoi
(Noord-Vietnam) en Havanna (Cu
ba)", het hoofd te bieden.
2. Nieuwe stappen in de richting van
controle op en eventuele afschaffing
van de bewapening. Johnson maakte
in dit verband melding van zijn voor
nemen de uraniumproduktie met een
kwart te verminderen, vier pluto-
niumdepots en „vele militaire instal
laties van niet essentieel belang" te
sluiten en in Genéve met nieuwe
voorstellen te komen.
3. Inschakeling op grotere schaal van
voedsel in dienst van de vrede, door
het te verkopen of te schenken aan
„hongerige mensen in alle landen, die
gepaste distributievoorwaarden aan
vaarden".
4. Verzekering van Amerika's „voor
sprong bij het vreedzaam onderzoek
van de ruimte". Johnson zei, dat deze
inspanningen vooral gericht moeten
zijn op het doel om vóór 1970 een
mens op de maan te brengen, „zo mo
gelijk in samenwerking met andere
landen, zo nodig alleen".
5. Uitbreiding van de wereldhandel.
„Nadat wij met onze handelswet van
1962 erkend hebben, dat wij zowel
moeten kopen als verkopen, ver
wachten wij nu van onze handels
partners dat zij erkennen dat wij zo
wel moeten verkopen als kopen", al
dus Johnson. Hij zei dat Amerika an
deren toegang wil verschaffen op de
Amerikaanse markt op voorwaarde,
dat de anderen Amerika niet weren.
6. Voortzetting van de pogingen om de
betalingsbalans verder in evenwicht
te brengen, onder handhaving van de
huidige goudwaarde van de dollar.
7. Verbetering van de betrekkingen
met de andere landen van het weste
lijk halfrond.
8. Verbetering van de mogelijkheid van
de vrije landen overal ter wereld om
hun onafhankelijkheid te verstevigen
en hun levensstandaard op te voeren.
Johnson drong in dit verband aan op
een „strenger beheer" bij de ontwik
kelingshulp en op een grotere rol
daarbij voor particuliere investeer
ders, voor de andere industrielanden,
voor de internationale organisaties
en voor de ontvangende landen zelf.
9. Versteviging van Amerika's bondge
nootschappen in het gebied van de
Atlantische Oceaan en de Stille
Oceaan. De Verenigde Naties,
merkte Johnson hierbij op, moeten
een doelmatiger instrument worden
in dienst van nationale onafhanke.
lijkheid en internationale orde.
10. De ontwikkeling van nieuwe mid
delen om de kloof tussen Oost en
West te overbruggen. Johnson drong
erop aan even stoutmoedig te stre
ven naar nieuwe akkoorden, als pal
te staan tegenover gevaren. „Wij
moeten steeds klaar staan voor het
ergste en steeds ons inspannen voor
het beste", aldus Johnson.
PASTOOR
VAN GENK
De omzet van de paardesporttotali-
sator is in het afgelopen jaar in ver
gelijking met 1962 gestegen van
17.751.081,50 tot 21.211.140,50.
Deze stijging van 19.5 percent is de
hoogste in één jaar sinds de inwerking
treding van de totalisator in 1949.
De hoogste omzet was voor de baan
te Hilversum, die op 53 meetings een
bedrag van ".387.018,— (v.j.
6.286.894.bereikte, gevolgd door de
I renbaan Duindigt met een omzet van
i 6.814.737.50 op 41 meetings (v.j.
j.f 5.333.281,50). Op de Utrechtse baan
Mereveld werd 2.530.250,— 2.202.179)
ingezet en op de baan te Alkmaar
1.358.143.50 (f 1.229.226). De vijfde
grote baan Groningen, bleef met
981.809,50 juist onder het miljoen De
veertien overige kleinere banen 'pas
seerden met hun totaal voor het eerst
d« twee miljoen gulden 2.052.373,—)
tegen ruim 1.679.000,— in 1962.
Van het totaal ingezette bedrag van
ruim 21 miljoen gulden, waarvan 80
percent wederom aan het publiek wordt
uitgekeerd, werd 19.053.720.50 in de
draverijen gespeeld en 1.693.395,— in
de rennen, hetgeen ruim 481.000,—
meer is dan inhet daaraan vooafgaande
jaar. De hoogste dagomzet bereikte de
renbaan Duindigt tijdens de meeting
met de grote prijs der lage landen toen
bijna 400.000.werd ingezet.
De toeneming van het totalisatorspel
is voornamelijk te danken aan de sterke
groei van het bezoekcijfer op de banen,
de stijging van het aantal draverijen en
rennen van 1244 naar 1323 nummers en
de invoering van het nieuwe triospel.
waarmee in de afgelopen zomer werd
gestart en dat zich sindsdien in een
bijzonder grote poulariteit mag verheu
gen. De hoogste trio-uitbetaling in 1963
was op 8 september op de renbaan Duin
digt toen voor één gulden ruim 12.800
werd uitgekeerd.
Het grootste deel van Johnsons troon
rede was gewijd aan de binnenlandse po
litiek: de bestrijding van rassendiscri
minatie en armoede en het verbeteren
van het onderwijs en de sociale en ge
zondheidsvoorzieningen. „De huidige re
gering verklaart onvoorwaardedijk de
oorlog aan de armoede in Amerika".
Bondskanselier Erhard heeft zich
woensdag met enkele Westduitse minis
ters en vertegenwoordigers van West-
Berlyn beraden over de mogelijkheid
om een vernieuwing van het kerstpas-
senakkoord in Berlijn te verhogen met
behulp van lang lopende handelskredie
ten.
Het stadsbestuur van Berlijn en de re
gering in Bonn zijn het eens geworden
over de wijze waarop men bij de onder
handelingen de Oostduitsers tegemoet zal
moeten treden.
Jockey Fisher, die door zijn paard
Vain-Wax was afgeworpen fun
geerde ongewild als valkussen voor
zijn medejockey Haslem, die door
Kig Riff (niet op de foto) was af-
geworpen. Het gebeurde allemaal
tijdens de in Engeland gehouden
Plumpton handicap-race.
55
(Van onze verslaggever)
Het bestuur van de Kunstkring te Hal
steren blijkt er niet alleen mee te wil
len volstaan de leden bjj tijd en wijle
een aantrekkelijke en hoogst culturele
toneelvoorstelling voor te schotelen. Op
donderdag 16 januari zal in het Vereni
gingsgebouw voor d e leden van de
Kunstkring Joop Doderer met zijn re
vue ,,Het is carnaval" optreden; een
avond dus, waaraan een bredere laag
van het publiek plezier zal kunnen be
leven.
De opvoering van de revue voor de
Kunstkringleden zal overigens zeker
niet als een anti-climax fungeren na
een reeks voortreffelijke toneelpresta
ties door een aantal gerenommeerde
gezelschappen. Daarvoor bezit de show
van Joop Doderer teveel kwaliteit.
Joop Doderer zelf en o.m. P. Lahn-
stein, de producent van de revue. Les
lie Davis, die de muzikale omlijsting
zal verzorgen, Cala Lahnstein, Sacha
Denisant, Jacqueline Schuijer, Luise
Salami, Wim Scholte, Dick van Bom
mel en Eddy Schuijer zullen ongetwij
feld ook in Halsteren hun reputatie wil
len bevestigen.
De A.V. Agathos houdt op zondag 26
januari voor de derde keer haar jaar
lijkse internationale cross-country voor
dames (1000 m), heren A, B, C, D (6000
m), junioren A (3600 m), B (2400 m)
en C (1000 m). Het parcours is weer
uitgezet rond De Schans nabij de nood
kerk.
DE CONSUL CORSAIR is de
opvolger van de „315", welk
model niet bepaald een verkoop
succes is geworden. De nieuwe
Engelse Ford heeft een carrosse-
rievorm, die hier en daar aan de
Thunderbird en de Taunus 17 M
doen denken. De Corsair is gro
ter dan zijn voorganger wat de
lengte betreft, maar hij is daaren
tegen iets lager en smaller ge
bouwd.
Vergeleken met de 17 M heeft de
nieuwe Consul een kortere wielbasis;
verder is hij eerf paar centimeler lager
en smaller dan de Keulse neef. Smaken
verschillen, maar persoonlijk vinden we
de lijn van de 17 M wat eleganter en
harmonischer. De familietrekken her
kent men dadelijk, ook wat de rijstijl
aangaat. Op dit punt moeten we de
Taunus 17 M een hoger cijfer toe
kennen. De Corsair moet nog wat „bij
geslepen" worden om een volwaardige
concurrent van het geroutineerde
Keulse produkt *te kunnen worden.
De Corsair is een ruime gezinswagen,
met plaats voor vijf personen, die met
voldoende comfort omgeven zijn. Sto
rende geluiden dringen niet tot het
compartiment door. Men heeft het ge
voel in een beschaafde wagen te rijden.
Om de inzittenden zo weinig mogelijk
lastig te vallen is de transmissietunnel
in dubbel plaatwerk uitgevoerd en de
vloer bedekt met zwaar isolatiemate
riaal. De ventilatie en verwarming zijn
effectief. We hebben nogal moeite ge
had met het verwarmingssysteem, dat
ons „warm boven het hoofd groeide".
Nu moeten we hier direct bekennen,
dat we in een auto een slechte „sto
ker" zijn. Het begint misschien wat
conventioneel te klinken, maar wij
regelen de luchttoevoer en de tempera
tuur nog bij voorkeur via het tocht-
raampje. De zitpositie in de Corsair is
goed en de rug krijgt voldoende steun
om het lang vol te houden. Wij reden
de twecdeurs uitvoering, met aparte
kuipzetels vóór en een sportwagen-
pook op de vloer. Deze versie is maar
17,5 gulden duurder dan de 4-deurs
met vaste voorbank en stuurschakeling.
De tweedeurs heeft reële, soliede en
zeer brede portieren. Bij het uitstappen
op parkeerplaatsen moet men even uit
kijken. want met het grote portier
beslaat men ruim het „tussenpad". Met
betrekking tot de diverse uitvoeringen
(er is ook nog een GT-model) heeft
Ford met de Corsair de bekende Cor-
tina-lijn gevolgd. Verschillende details,
o.a. op het instrumentenbord herinne
ren ook aan de Cortina.
Wat de carrosserie aangaat is de Cor
sair een nieuw model. Mechanisch is de
nieuwe Consul op de vorige gebaseerd
Onder de kap ligt een 1498 cc kop-
klepper, met vier cilinders en een vijf
maal gelagerde krukas. De in vele
autosportwedstrijden getrainde motor
ontwikkelt, met een compressieverhou-
ding van 8.3 1 een maximumvermo
gen van 64 pk (SAE) of 59.5 DIN bij
4600 t.p.m. Reeds bij 2300 t.p.m. levert
de motor zijn maximumdraaimoment van
11.8 kgm. Het GT-model, met een dub
bele Webercarburateur en een andere
nokkenas, presteert 78 pk bij 5200 t.p.m.
De top ligt ruim boven 150 km/u. Onze
Corsair was minder snel, maar toch
nog snel genoeg om in het snelverkeer
een goed figuur te slaan. Over de acce
leratie bij inhaalmanoeuvres valt niet
te klagen. De Corsair rijdt het pret
tigst bij snelheden tussen 110 en 120
km/u. Op topsnelheid, boven 130 km/u,
maakt de wagen de bestuurder wat on
zeker. Het wegcontact wordt vaag en
de wagen krijgt een enigszins „zwe
vende" gang. Op een oneffen wegdek
(straatstenen) dreigt hij nukkig te wor
den, maar door even bij te remmen,
verdwijnt het emotionele element plots
klaps. De Corsair is dan, bij boven
aangegeven ideale kruissnelheid, weer
in de plooi. Uiteraard is de Corsair
een goedmoedige en sympathieke ge
zinswagen, die zich niet voor sportief
rijden leent. In snelle bochten moet
men hem als een „Amerikaan" be
schouwen. Op de moderne autoweg laat
de Corsair zich van zijn beste zijde
zien. In stadsverkeer is de wagen ge
makkelijk te manoeuvreren. Men kan
hem krijgen, waar men hem hebben
wil. De besturing is licht en exact.
Het schakelen met het sportieve pookje
is een genot. De remmen (zelfbijstel
lende schijfremmen op de voorwielen
en trommelremmen achter) zijn vol
komen berekend op het prestatiever
mogen van de wagen. Het benzine
verbruik is normaal: gemiddeld 1 liter
op 11 a 12 km, bij matige snelheden.
De detailafwerking is redelijk goed,
hoewel deze in de prijsklasse, waarin
de Corsair valt. nog wel wat meer
toewijding verdient. De 4-deurs kost
f 7375, de tweedeurs f 175 meer.
pje reacties op het televisieprogram,
dat zo veel aanstoot gaf, zijn nog
volop in gang. Men moet het betreuren,
dat daaronder ook verschijnselen zijn,
die op hun beurt aanstootgevend zijn.
Bedreigingen met geweldpleging en
verwensingen zijn niet het christelijk
antwoord op een krenking van het
christelijk gemoed. Uitstekend heeft
naar ons inzicht de bekende socialis
tische dominee Buskes in Het Vrije
Volk de bezwaren en verontwaardiging
geuit.
We citeren het slot van zijn ingezonden
stuk: „Heilige huisjes behoeven met
ontzien te worden, maar met centrale
woorden uit de bijbel en met het gebed
moet men liever geen spelletje spelen.
Wat men mij als christen aandoet is
niet zo belangrijk, maar wat men
de bijbel en het Onze Vader aandeed
vind ik rondweg een schandaal. En als
men het bekrompen van mij vindt, dat
ik over onaanvaardbare profanie, gren
zend aan het godslasterlijke, spreek,
goed, laat ik dan spreken over kwa
jongens, die met rotjes werkten. Heb
ben ze nu hun zin, nu hun rotjes in
mijn mond terecht zijn gekomen en mij
innerlijk bezeerd hebben? Wat willen
ze eigenlijk?"
Die laatste vraag zal de samenstel
lers van het program nu toch ook eens
ernstig moeten bezighouden. En het
VARA-bestuur niet minder.
Tn Den Bosch heeft de politie de boek
handelaars verzocht een bepaald
boek uit de verkoop te nemen. Ver
zocht. De verkoop wordt dus niet ver
hinderd. De politie treedt hier niet
op als uitvoerder van wetten of be
sluiten. Ze is echter bezorgd over het
effect, dat dit boek zal hebben op men
sen, die nauw betrokken zijn bij de
beschreven personen en toestanden. Ze
geeft daarom een welgemeende raad.
Zoals een agent op straat ook een wel
gemeende raad kan geven aan wegge
bruikers. In het kader van een over
zichtelijke gemeenschap is dat moge
lijk. In een grote stad kan men zich zo
iets niet indenken.
Het is de vraag, of het nu wel de
taak van de politie is, een oordeel te
vellen over een boek en daaraan een
bepaald optreden te verbinden. En
nu er zo veel ruchtbaarheid over is
ontstaan, werkt het zelfs averechts.
De verkoop van het boek stijgt met
sprongen. Doch dat is meer het ge
volg van de publikaties, die titel en
uitgever in het nieuws brengen en dan
nog de jeugdige auteur uitnodigen zijn
zegje te zeggen. Het boek is het waar
lijk niet waard. We hebben ons de
moeite ja waarlijk moeite ge
troost kennis te nemen van het
gewraakte boek. Het is proza van een
jongen, die in de puberteit is blijven
steken en die driftig en brabbelend
vêrtelt wat hem in gedachten komt
aan verlangens en ervaringen, vooral
seksuele. Hij wil ruiten ingooien, shoc
keren, vieze woorden zeggen, alles wat
hij verloren heeft aan jeugdvoorstel
lingen opvullen met de rotzooi, die hij
in het leven ziet. Zie je wel wat ik
durf, hoor je wel wat ik lak heb aan
alles, wil hij voortdurend demonstre
ren. Dat een jongeman in een lichame
lijke en geestelijke crisis het er eens
uit wil gooien, we kunnen het verstaan.
En als hij aan kranten vertelt: „Ik
ben de beste jonge schrijver", lachen
we maar eens.
Maar dat zo iets dan door een gere
nommeerde uitgever in keurige boek
vorm op de markt wordt gebracht,
lijkt ons veel te veel eer.
Och, we zijn heel veel gewend te
genwoordig. We willen van zulk een
boekverschijning geen drama maken.
Dat doet de Bossche politie trouwens
ook niet. Maar men moet zich toch wel
zorgen maken over het feit, dat in
deze tijd zo veel tot literatuur wordt
verheven, hoofdzakelijk omdat het
shockeert.
J—Jet gemeentebestuur van Opsterland
heeft in navolging van twee an
dere Friese gemeenten zo maar opeens
de gemeenteclassificatie „afgeschaft".
De raad voteerde een bedrag om alle
gemeenteambtenaren volgens eerste
klas-peil te kunnen betalen. De ge
meente-ambtenaren van Opsterland
moeten aan het einde van de maand
maar niet te vast op dit douceurtje
rekenen. De hogere overheden kunnen
zulk een incidentele doorbreking van
het algemeene salarisbeleid natuurlijk
niet zo maar laten paseren.
Toch heeft dit besluit wel zijn waarde.
Het vestigt op drastische wijze nog
eens de aandacht op het classificatie
systeem en zijn onzinnigheid. De mo
tieven, die er vroeger (niet zonder ge
forceerdheid) voor werden aangehaald,
zijn door de feiten nu wel geheel ach
terhaald. Het leven op het z.g. platte
land is door de bank beslist niet goed
koper dan in de grote stad. Bovendien
werkt de classificatie geheel averechts
ten opzichte van een evenwichtige be
volkingsspreiding, als er een premie
wordt gesteld op het trekken naar de
grote stad. De classificatie is uit de
tijd Over geleidelijke afschaffing
wordt nu al jaren gepraat zonder dat
we er veel mee opschieten.
Minister Toxopeus moge het besluit
van Opsterland als een vingerwijzing
voor eigen handelen zien.
Corsair betekent zeerover. Als zo
danig: ziet hij er niet uit. Men zegt
dat het de bedoeling was de nieuwe
Ford de codenaam ..Buccaneer" (bete
kent ook zeerover) te geven. „Corsair"
(rijmt op Corvair) doet het beter, maar
het blijft voor ons een mysterie waar
om dit model als zeerover wordt ge
lanceerd. Of heeft dit iets te maken
met het feit dat hij uit Engeland komt.
welk land een met zeeroven ge
ïllustreerde historie heeft?
(Van onze correspondent)
Op een gisteren te
Tilburg gehouden
vergadering van het
bestuur van de tuin-
bouwbond NCB is de
heer H. Biemans uit
Breda tot voorzitter
gekozen.
Hij volgt de heer
A. Kuylaars (67) uit
Westerhoven op, die
deze functie onge
veer elf jaar heeft
uitgeoefend. De heer
Kuylaars blijft ech-
H. BIEMANS ter bestuurslid van
(foto Henning) de tuinbouwbond.