Concertgebouworkest maakt
televisietournee bij K.R.O.
De
Da
verdwenen
Vinei
Karl mikt op medaille
Scene uit een thriller
Hinter en Minter en de Circoprops
kOSRAM
tem-feuilleton
Terugblik
ifctt Mettrop zet
kroon op zijn werk v
Radiop
rogramma s
1 elevisieprogramma s
Maandag 6 januari
Luistergewoonten
Beminnelijk man
Op het podium
Zonder publiek
wmÊ
Radio-opnamen van
vocalistenconcours
T. V-reportages van
pauselijke reis
mjÊÊÊÊÊIm.m
door
Martin Mons
(Advertentie)
verdwijnt zo snel
zo gemakkelijk
de medicinale
hoestbonbon
met vitamine C
(Van onze radio- en tv-redacteur)
De vriendelijke ogen van Ben Met
trop (53 jaar), hoofd van de afdeling
televisieregie bij de KRO straalden van
enthousiasme toen hij het bericht kon
bevestigen, dat ons grootste nationale
orkest in het Amsterdamse Concertge
bouw onder leiding van zijn dirigent
Bernard Haitink, viermaal voor de
KRO-televisie zal gaan concerteren.
Het worden niet vier tv-reportages van
muziekuitvoeringen, maar speciaal
voorbereide concerten van composities
van Ravel, Jos. Haydn en Beethoven,
die alle op telerecording worden vast
gelegd.
Maandag 6 januari
HILVERSUM I 402 m
NCRV: 12,25 Voor boer en tuinder 12,30
Land- en tuinb.meded. 12,33 Orgelspel,
lichte muz. 12.53 Gram., event, act. 13,00
Nws. 13,15 Lichte orkestmuz. en zangsol.
13,35 Schotse muziek (gr.) 13,55 Zang en
lichte orkestmuz. (gr.) 14,05 Licht instr.
trio 14.35 Pianorec., klass. muz. (gr.)
15 05 Herh. wedstr. Opsporing verzocht,
van donderdag 19 dec. jl. 15,45 Vocaal
ens. 16.00 Bijbeloverd. 16,30 Tenor en
piano, klass. liederen 16,55 Gram. 17.00
V d kleuters 17,15 V.d. jeugd 17,30 Lichte
gram. v.d. teenagers 17,50 Regeringsuitz.
Tussen Corantijn en Marowijne (Enkele
sociale aspecten van het stuwdam-project
bij Affobakks), door Willy de Gruyter
13,00 Marinierskapel van de kon. marine,
marsmuz. 18,20 Uitz. van het GPV. Een
nieuw begin. Tot u spreekt de heer P.
Jongeling, lid van de Tweede Kamer
13,30 Klass. gram. 19,00 Nws. 19,10 Op
de man af, praatje 19,15 Licht instr. kwar
tet 19,30 Radiokrant 19,50 Lichte gram.
20.25 Ik wilde een blanke zijn, het levens-
verhaal van de kleurlinge Reba Lee 21,30
Radio-filharmonisch ork. en groot om
roepkoor: gew. muz. 22,05 De wereld van
vandaag en morgen, buitenlands comm.
22,15 Pianospel, Spaanse muz. 22,30 Nws.
22.40 Avondoverd. 22,55 Boekbespr. 23,05
Lichte gram. 23.30 Vocaal kwartet, Negro
Spirituals (gr.) 23.40 Het evangelie in
Esperanto 23,55-24,00 Nws.
HILVERSUM II 298 m
VARA: 12.00 Dansork. met zangsol.
12,30 Land- en tuinb.meded. 12,33 V.h.
platteland 12,38 Pianoduo, lichte muz.
13.00 Nws. 13.15 V.d. middenst. 13,20 Elek
tronisch orgelspel, lichte muz. 13,45 Wik
ken en wegen, praatje 14,00 Grepen uit
de muziekgeschiedenis, muz. lezing 14,30
Dit is uw leven 15,30 Pianorec., moderne
muz. 16.00 Zestig minuten voor boven de
zestig 17,00 Oude liedjes 17,15 Mensen
en meningen 17,40 Militair orkest (gr.)
17.50 Militair comm. 18,00 Nws. 18,15
Licht instr. trio 18.35 Parlem. overz. 18,50
Onder de afwas, een progr. alleen voor
mannen, die niet mogen afdrogen 19,20
Melodieën-expres 19,45 Regeringsuitz.:
De radiozilvervloot, gepresenteerd door
Elisabeth Mooy en Herman Stok 20,00
Nws. 20.05 Walsorkest 20.35 Onbewoond:
interv. en gram. 21.15 Licht ens. met
zangsol. 21,40 Terug in de tijd, lez. 21,55
Jazzmagazine 22,30 Nws. 22,40 Balans,
hoofd- en bijzaken uit het dagelijks ge
beuren 22,55 Cello en piano, klass. muz.
23,30 Oude pianomuz. 23,55-24,00 Nws.
BRUSSEL VLAAMS
324 m: 12.00 Nws. 12.03 Interludium
12.08 Landb.kron. 12.15 Lichte muz. 12,50
Beursber. 13,00 Nws. en weerber. 13,20
16.00 Nws. 16,03 Beursber. 16,09 V.d. zie-
Kamermuz. 14.00 Nws. 14,03 Schoolradio
ken 17.00 Nws. en weerber. 17.15 V.d.
kind. 17,40 Gevar. muz. 18,00 Nws. 18,03
V.d. sold. 18,28 Paardesportber. 18,30
Protestantse uitz. 18.45 Gram. 19,00 Nws.
weerber. en radiokron. Daarna: Corres
pondentie uit Nederland 19,40 In en om
de opera 20.00 Kamermuz. 21.30 Lichte
muz. 22.00 Nws. en ber. 22.15 Volks
dansen en -zangen 22,35 De zeven kun
sten 22,50 Licht progr. 23.00 Nws. 23.05
Jazzmuz. 23.30 Lichte muz. 23,55 Nws.
24,00-0,45 V.d. zeelieden.
BRUSSEL FRANS
484 m: 11,58 Gram. 12,30 Gevar. muz.
en act. 16.08 Symfonische muz. 17,00 Nws.
17,15 V.d. teenagers 18,03 V.d. sold. 18.40
Lichte gram. 19.15 Nwe gram. 19,30
Nws. 20,00 Hoorspel 22,00 Wereldnws.
22,15 Jazzmuz. 22,55 Nws:
Dinsdag 7 januari
HILVERSUM I 402 m
KRO: 7,00 Nws. 7,10 Morgengeb. 7,15
Ouverture radio voor vroege men
sen 7,55 Overw. 8,00 Nws. 8,15 Strip v.d.
jeugd 8,20 Lichte gram. 8,50 V.d. huisvr.
?r j Waterst. 9,40 Koormuz. (gr.) 10,00
Vd. kleuters 10.15 Lichtbaken, lez. 10,25
Rlass. gram. 11,30 Lichte gram. 11,50
Volaan vooruit, praatje.
HILVERSUM II 298 m
AVRO: 7,00 Nws. 7,10 Ochtendgym.
20 Lichte gram. VPRO: 7.50 Dag
opening AVRO: 8,00 Nws. 8.15 Progr.-
overz. en lichte gram. 9.00 Ochtendgym.
a.lO De groenteman 9,15 Oude kamermuz.
inni 9.,4° Morgenwijd. 9.55 Boekbespr.
*V00 Lichte gram. 10,50 V.d. kleuters 11,00
v-a. zieken.
CVK, IK0R en RKK. 19 30 Logboek,
leugdprogr. over de bijbel 19,45 Kenmerk,
l magazine van de kerken NTS:
HiA ,ournaal en weeroverz. 20,20 Zend-
•)(1™PH ieke Partijen: uitz. van de KVP
now ifP7ate tab,es- speelfilm 22,05 Ook
film nikken moet je Ieren, documentaire
22.35-22.40 Journaal.
V.d v BELGIë: 18.30 Berichten 18.33
19 on Sferen 19.00 Kroniek v.d. vrouw
dn t ^Portuitz. 20.00 Nws. 20,30 Le Scieur
Ben Mettrop zal deze uitzendingen zelf
regisseren en hij voelt zich bijzonder
gelukkig, dat de directeur van de stich
ting Het Concertgebouworkest voor deze
tv-serie zijn voorkeur had laten vallen
op de KRO-televisie, die al vijf jaren
maandelijks de kijkers vergast op tv-
concerten door het Kunstmaandorkest. In
die tijd werden de meest uiteenlopende
composities voor de camera's uitgevoerd.
En de wijze waarop deze muziek in
beelden werd gesublimeerd door Ben
Mettrop, daarbij trouw terzijde geslaan
door de bekende muziekcriticus Wouter
Paap, deed de leiding van het Concert
gebouworkest besluiten, haar tv-presen-
tatie door deze vakmensen te laten ver
zorgen. Voor Ben Mettrop betekent bet
bovendien een waardige afsluiting van
zijn respectabele regieloopbaan sinds
1951. Immers met ingang van deze maand
(Advertentie)
de serie „Rondo Sinfonico" van de
AVRO-tv. Ieder volgde daarbij zyn
eigen werkwyze, maar de KRO-methode
lag het dichtst bij de muziek zelf.
„Wij hebben altijd getracht de parti
tuur van de componist tot leven te
brengen en de opvattingen van de diri
gent te eerbiedigen. Dit waren de twee
pijlers waarop een tv-draaiboek werd
gemaakt. We lieten niet het mooie
plaatje prevaleren boven de composi
tie," zei de heer Mettrop.
De nog steeds veel gehoorde opvatting,
dat derglijke concerten niet geschikt zijn
voor een tv-uitzending, wees onze gast
heer beslist van de hand. „De tv is een
volwassen medium geworden en daarin
mogen beslist niet de reportages van klas
sieke muziek worden vergeten. De kijk
doos is niet alleen bedoeld voor die grote
bevolkingsgroep die alleen maar ont
spanningsprogramma's en amusement wil
zien, maar ook voor de echte muziek
liefhebbers, een categorie die naar uit
de talloze schriftelijke reacties blijkt,
steeds groter schijnt te worden.
Vroeger draaide je voor een mooi con
cert de radio 's avonds aan. Maar de
luistergewoonten zijn sinds de komst van
de tv geweldig veranderd. De kijkers
schakelen om half acht hun tv-ontvan-
ger in en verwaarlozen de vaak verruk
kelijke radioconcerten. Ze ontgroeien zo
ongewild aan de gewoonte om van klas
sieke muziek te genieten. Vele mensen in
de huiskamers zijn net Amsterdammers,
die nog nooit het Rijksmuseum hebben
bezocht en De Nachtwacht van Rem
brandt alleen van naam kennen.
Juist daarom is het voor de KRO zo'n
unieke kans om de toeschouwers in de
huiskamers te confronteren met de rijpe,
volle klank van het 120 man tellende
Concertgebouworkest. Goede muziek is
een verschijnsel dat eeuwigheidswaarde
heeft, ook voor de televisie.
Waarom is er in ons land een stichting
als Openbaar Kunstbezit zo'n grandioos
succes geworden? Alleen maar omdat
-.J, talloze Nederlanders behoefte hebben om
De heer Ben Mettrop, hoofd van verdiepen in de onvergankelijke
schoonheid van ontelbare meesterwerken.
Voor de klassieke muziek geldt dit mis
schien in nog grotere mate. Daarom kan
het streven van de KRO-tv, het publiek
in contact te brengen met dat gehele
gamma van composities, van de meest
tragische tot de wonderlijk blije werken
niet hoog genoeg worden gewaardeerd.
de afdeling televisieregie bij de
KRO zal zijn actieve loopbaan
achter de knoppenafsluiten met
de tv-opnamen van vier uitzendin
gen door het Concertgebouworkest
is hij benoemd tot voorzitter van de
werkgroep drama, muziek, opera en
amusement in het pas samengestelde
toporgaan van de NTS, in Hilversum
beter bekend als „Nieuw Proza".
Samen met adjunct-directeur Jan Cas-
teleijns en hoofd-producer Jan Delfgaauw
is onze beminnelijke gastheer, die in
1910 in 's-Hertogenbosch werd geboren,
een van de kleine happy few, die de
basis legden voor wat nu is uitgegroeid
tot een KRO-televisiestaf die vooral de
laatste jaren heeft bewezen uitstekende
programma's te kunnen brengen, waarbij
onze katholieke omroepvereniging haar
concurrenten in de tv-wereld voorbij
streeft.
Alle tv-secties hebben in de loop van
de tijd reeds reportages gemaakt van
concerten door onze Nederlandse sym
fonie-orkesten. Wij herinneren o.a. aan
Overigens realiseert de heer Mettrop
zich terdege, dat het geen sinecure is
om van een Concertgebouworkest een
goede tv-adaptatie te maken. Daarom is
na langdurige voorbesprekingen besloten,
dat een groot deel van de musici en de
dirigent Bernard Haitink bij de tv-
opnamen niet op hun vertrouwde plaat
sen op het podium zullen zitten.
In de nachtelijke uren van 11 februari
zullen in de grote zaal van het Concert
gebouw door de NTS-decorafdeling de
eerste vijftien rijen stoelen worden ver
wijderd en daarna trapsgewijs een nieuw
podium worden opgebouwd.
Dirigent en eerste rijen musici, voor
namelijk de strijkersgroepen, zitten dus
als het ware in de zaal om de camera
mensen gelegenheid te geven het orkest
van alle zijden te benaderen. Het monu
mentale orgel blijft als achtergrond ge
handhaafd, maar het orkest zit er nu
verder vandaan.
Ook de microfoonopstelling, die bere-Mulder en Henk^Neuman.
kend is op de concerten vanaf het po
dium, dient voor deze uitzending aan
merkelijk te worden gewijzigd. De meest
ideale methode is om een geluidsmicro
foon bij de dirigent te plaatsen, maar
aangezien er altijd instrumenten zijn wier
volume een kleinere draagwijdte en
kracht heeft dan andere een fluit
klinkt altijd boven de fagot uit zullen
de geluidsregisseur en zijn technici ook
hier tijdelijke voorzieningen moeten tref
fen.
's Morgens vroeg beginnen reeds de
eerste repetities en in de loop van de
middag zal het uit te voeren concert
op telerecording worden vastgelegd.
Daarna moet in alle haast het tv-podium
weer worden afgebroken, want 's avonds
speelt het orkest weer in de vaste abon
nementsserie.
Al deze ongemakken, zowel voor de
musici als de tv-mensen, worden nog
ergroot door het feit, dat de NTS ge
bonden is aan de cao-bepalingen, die
voorschrijven dat een tv-reportagetrein
binnen veertien uren uit en thuis moet
zijil. Dat betekent in de praktyk, dat
wanneer de regisseur de tv-wagens met
camera's, bedieningstechnici etc. bestelt,
hij dient te zorgen dat deze gehele equipe
eertien uur later weer in Bussum is.
Daar gaan dan ook nog de lunch- en
diner-pauzen af, zodat er maar weinig
uren voor werkelijke repetitie en opname
overblijven.
Het ligt in de bedoeling om de uit
voeren werken zonder publiek en
zonder de bij de uitzendingen van het
Kunstmaandorkest gebruikelijke toelich
tingen van Wouter Paap op te nemen.
Aangezien het Concertgebouworkest voor
deze tv-uitzendingen in dit hoogseizoen
geen aparte stukken kan instuderen, heeft
men een greep gedaan uit het zeer uit
gebreide repertoire van dit orkest. Men
is voornemens om het tweede deel van
Daphnis en Cloë van Ravel, de symfonie
no. 96 van Haydn en de ouverture Corio-
lan van Ludwig van Beethoven uit te
voeren. Over de verwezenlijking hiervan
moet men nog besprekingen houden met
de dirigent Bernard Haitink, die deze
keuze heeft gedaan in overleg met Wou
ter Paap.
De KRO wil alle drie werken niet op één
avond uitzenden, om het publiek dat
dit soort uitzendingen nog niet weet te
waarderen ook gelegenheid te bieden tot
andere ontspanning. Het lijdt geen twij
fel, of de vele muziekminnende Neder
landers, die helaas zo weinig in de gele
genheid zijn, een bezoek aan het Con
certgebouw te brengen, zullen met span
ning uitzien naar deze uitzonderlijke se
rie concerten voor de camera's van de
KRO-televisie.
Voor Ben Mettrop betekent het in feite
een unieke afsluiting van een prachtige
staat van dienst als televisieregisseur,
omdat hij straks de veelomvattende ver
antwoordelijkheid krijgt te dragen als
leider van de werkgroep drama, muziek
en amusement in het top-orgaan voor de
coördinatie bij de NTS.
Om 16 uur beeldregistratie van H. Mis,
igedragen in Bethlehem door de H Va
der. Logboek, het jeugdprogramma
op,
Op zaterdag 11 januari worden in het
KRO-programma van 19.30 tot 20.30 uur
opnamen uitgezonden, die gemaakt wer
den van het Internationaal Vocalisten
Concours in 's-Hertogenbosch in 1963.
Men kan in dit programma luisteren
naar een optreden van het omroeporkest
onder leiding van Leo Driehuys met als
soliste cSe Belgische alt Lucienne van
Deyck, die als prijswinnares uit het con
cours te voorschijn trad.
Wij willen de lezers van deze rubriek
nog even herinneren aan de NTS-uitzen-
ding van hedenmiddag om 16 uur van de
op beeldband vastgelede tv-reportage van
de h. mis die te Bethlehem wordt op
gedragen door paus Paulus VI. Om 17.15
uur volgt een rechtstreekse uitzending
uit Rome van de terugkeer van de
H Vader in de eeuwige stad. Het Neder
lands commentaar bij deze tv-uitzendin
gen zal worden verzorgd door drs. M
van Buuren pr., IJrits van der Poel, Han
de bijbel wordt om half acht uitgezon
den, om 19.45 uur gevolgd door het in
terkerkelijk magazine ,,ken-merk". Na
het journaal is er politieke zendtijd voor
de KVP. Om 20.20 uur zendt de NTS de
door de KFC aan volwassenen voorbe
houden hoofdfilm, Aparte tafels" van
Delbert Mann uit met o.a Burt Lancas
ter en Rita Hayworth in de hoofdrollen.
Het is een dramatisch spel, bewerkt
naar het toneelstuk van Terence Ratti-
gan. De natuurdocumentaire* .,Ook no
ten kraken moet je leren' begint om 22.05
en tot besluit volgt om 22.35 uur het
tweede journaal.
De NCRV brengt op Hilversum I (402
m) om 19.50 uur oude bekende melo
dieën ten gehore. Vervolgens is er om
20.25 uur een hoorspel onder de titel ,,Ik
wilde een blanke zijn". De psalm 100 van
Max Reger wordt om 21.30 uur uitge
voerd door het radio filharmonisch or
kest Cor de Groot speelt om 22.15 uur
Spaanse pianomuziek^ Voorts is er om
23.05 uur een programma vol Ameri
kaanse en Russische melodieën. Tenslot
te volgen om 23.30 uur negro-spirituals.
De VARA presenteert om 19.45 uur op
Hilversum II (298 m) zijn melodieën-ex
pres Het walsorkest van Paul Godwin
komt om 20.05 uur voor de microfoon.
Gerrit de weerman mag om 20.35 uur
zijn platen meenemen naar een onbe
woond eiland. De rubriek „Jazzmagazi
ne" start om 21.55 uur en wordt om 22.40
uur gevolgd door Balans". Tenslotte
is er om 23.30 uur het programma „Zo
klonk het vroeger".
VT°»f' SPd 22,00 Concert 22,30 Nws,
19,25 ZfÜui: BELGIë: 19.06 V.d, teenagers
Sport 20lin w 19,45 De weerman 19,50
Panoram™ 20,20 Amus.progr. 21,00
Postscnmp?u^23520Han°. iü daar! 22,10
De gedachte aan de uitdrukking
in 's mans ogen joeg de arme Zebedeus
de koude rillingen over de rug. Alles,
maar dan ook alles had hij gedaan
om dat beroerde ding weer op te snor
ren, zijn schoenen versleten voor nop
pes. En nou laatst die griet, die ze de
keel hadden afgesneden. Die griet, die
daar ook over huis gekomen was in de
Giorgionestraat. Nee, de prinsemerij
was vast en zeker voordeliger. Want
dat die griet gemold was, omdat ze
ook iets van die diefstal wist, daar wou
hij donder op zeggen. En daarom
Zo ver was Zebedeus Roelfs met zijn
overpeinzingen gekomen, toen hij achter
zich snelle, sluipende voetstappen hoor
de Lieve hellep, daar zou je het
hebben' Zebedeus Roelfs dacht aan
de veilige beschutting van het politie
bureau, bijna binnen zijn bereik. Hij
deed, terwijl het hart hem in de keel
klopte, een wanhopige poging te sprin
ten. Dan voelde hij iets als een harde
stoot, gevolgd door een vlijmende pijn.
Toen werd alles zwart en stil.
„Hoe laat is hij gevonden?" was Per-
quins reactie op het nieuws, terwijl hij
het postmerk bekeek van het epistel
van de slingeraap.
„Vanmorgen omstreeks zes uur, in
specteur. Volgens de dokter moet hij
toen zeker ai een acht uur dood zijn
geweest."
Perquin haalde de schouders op.
„Dat is natuurlijk maar een slag in
de lucht. Dokter Wevers zeker. Die
weet alles altijd op de minuut af te
vertellen. Is Rochussen er nog? Ja? Och
Rochussen, scharrel de slingeraap eens
voor mij op, wil je? En als je hem
nier hebt laten brengen, probeer dan
eens uit te vinden, waar hij vannacht
heeft gezeten
u ^an ^at die eraan deoet
j uw verl°t inspecteur, dan denk
ik, dat u er naast is Zo'n messe stekerij
dat is nou net niks voor de slingeraap.
de luis, verexcuseerd, de kleine
Zebedeus, was nou helemaal niet iemand
voor de slingeraap om zich druk over
te maken. Die behoorde in een veel
hogere klasse om het zo maar eens uit
te drukken. De slingeraap zou nog niet
dood met hem gezien willen worden."
Als enig antwoord stak Perquin hem
de brief toe.
„Zo, zat de luis er achter? Ik zou
nooit hebben geloofd, dat dat misbak-
seltje er de fut voor kon opbrengen,
voor zoiets. Hij leefde kepleet van af
val, de viezerik Ik kan me begiujpen,
dat de slingeraap hem versliegerde.
Maar iemand aangeven is toch wat an
ders dan iemand vermoorden, inspec
teur zeg u nu zelf. Een mens kan maar
op een bruiloft tegelijk dansen. De
slingeraap kon niet en de kleine Ze
bedeus de cel in werken en hem ver
moorden. Hij moest of het een of het
ander willen, nou u."
„Ze kunnen woorden hebben gekre
gen, Rochussen."
„Verexcuseer, maar die vrijer heb
hem eerst een slag op zijn kop gege
ven en toen zijn keel afgesneden," hield
de rechercheur koppig vol. „Net als bij
dat meissie. Waarmee ik niet gezegd
wil hebben, dat het geen zonde en jam
mer is, dat de gast dood is. Anders
hadden we een prachtkans gehad die
zaak van dat gestolen schilderij rond
te krijgen. Nou, ik zal es zien, waar
ik de slingeraap kan opduikelen en hem
cito bij u brengen."
f V- "7'}''in
De deur sloot zich achter zijn vier
kante figuur.
Inspecteur Dorrepaal verklaarde, dat
hij er maar eens vandoor ging, als
mijnheer Perquin hem niet nodig had.
Hij had ook nog een paar andere zaak
jes lopen. Hoofdinspecteur Perquin knik
te afwezig en verdiepte zich in zijn map
met aantekeningen over de diefstal van
de Stokeley Da Vinei.
„Ja, ziet u, onze kleine Harry heeft
een theorie", grinnikte de honorable
Bobby Limestone en trok zijn vriend
zo hevig aan zijn oor. dat hij deze een
kreet van protest ontlokte.
„Als je niet anders weet," zei de heer
Harry Altringham verontwaardigd ter
wijl hij zijn vuurrode oor wreef.
Holla; holla, nou niet gaan bokken,"
vermaande zijn vriend. „Ja, my dear
mrs. Tergaard, onze baby heeft een
theorie."
Anne Tergaard spande zich in be
langstellend te kijken, maar het gelukte
haar slecht. Ze voelde zich doodmoe en
koortsig en had moeite rechtop te blij
ven zitten. M'n hemel, waarom ging die
ongelukkige jongen toch niet weer te
rug naar Engeland? De Stokeley Da
Vinci was nu eenmaal verdwenen en
zou wel altijd verdwenen blijven. Moest
zij nu iedere dag weer worden opge
scheept met zijn gezicht van een on
nozele uil in doodsnood en de gefor
ceerde grappigheid van zijn vriend? Zij
benijdde Marius Rappaport, die hoog en
droog in Parijs zat voor een veiling.
„Is u daar nu helemaal niet nieuws
gierig naar? Mij lijkt die werkelijk niet
zo stom.
Ik heb zo het gevoel, dat er wel eens
wat in kon zitten. Maar ik ben maar
een leek En u is deskundig. Nu moet
u eens horen. Dit kereltje denkt, dat
die ouwe Da Vinci is gestolen door
iemand, die niets, maar dan ook niets
snapte van de waarde. Iemand, die het
een aardig plaatje vond en m'eer niet.
En dat die iemand het schilderij heeft
verpatst aan een of ander opkopertje,
die van zulke dingen ook geen zout had
gegeten. Hij is er zeker van, dat als
we alle markten en opkopers maar af
grazen we die Da Vinei wel weer zul
len vinden.
„Ik weet, wat u zeggen wilt. Dat heb
ik hem ook al gezegd. Als iemand een
Da Vinei op de markt ziet of bij een
opkoper, snapt hij die toch dadelijk weg.
Maar hij zegt Weet u wat hij zegt?
Dat doet niemand, want niemand eer
wacht een Da Vinei op de markt. En
daar zit nu toch wel wat in, vindt u
ook niet? Daarom gaan we nu alle
markten en alle opkopers afgrazen.
Ook een manier je vakantie te beste
den, wat? Nu, wat denkt u als des
kundige van die theorie?"
„Het is natuurlijk mogelijk, maar al
leen omdat niets onmogelijk is. Ik voor
mij ben ervan overtuigd, dat de dief
in opdracht heeft gehandeld. Er ston
den in uw flat heei wat waardevolle
dingen, die gemakkelijk konden worden
meegenomen en te gelde gemaakt.
Waarom heeft hij die dan allemaal la
ten staan? Dat is toch niet na.."
Het gevoel van duizeligheid en on
macht, waartegen Anne Tergaard nu al
die hele tijd had gevochten, werd haar
te machtig, sloeg als een golf over haar
heen. Ze bood geen tegenstand meer,
liet zich passief gaan. Het laatste dat
ze hoorde, was Limestone's verschrikte
stem. „Good Lord, Harry, ze vait
flauw."
Toen ze weer tot bewustzijn kwam,
lag ze boven'in haar eigen bed en ze
hoorde de stem van dokter Valke-
ma, die vroeg ~an juffrouw Tine of zij
zeker wist, dat mevrouw niets gegeten
had, dat schadelijk was voor de ge
zondheid en de verontwaardigde ont
kenning van haar huishoudster, die de
ze vraag scheen te zien als een tegen
haar gerichte beschuldiging.
„Wat ik voor mevrouw klaar maak,
is alles zuiver spul, dokter. We ge
bruiken zelfs geen margarine. Pure
roomboter."
(Wordt vervolgd)
Karl Schranz is een grote kans
hebber op een Olympische medaille.
Hij maakt deel uit van de Oosten
rijkse ploeg en we zien hem hier
in actie tijdens een slalom.
Danjt zij een perfecte organisatie vanj
de Italiaanse televisie hebben we zowel
zaterdag als gisteren kunnen genieten
van uitstekende beeldreportages over het
bezoek van onze H. Vader. Paus Paulus
VI aan Palestina. De films, die van
bezoek van de H. Vader aan Palestina,
straaljagers naar Rome gebracht, waar
zij onmiddellijk gereed werden gemaakt
voor de Eurovisie-uitzendingen. Ontroe
rend waren de beelden van de confron
tatie van de Paus met de Heilige Plaat
sen en het volk van Palestina. Bijna be
klemmend was het verslag van de intocht
in Jeruzalem, waar de al te grote geest
drift voor een dissonant zorgde. Opval
lend goed was de kwaliteit van de films
die toch onder zeer moeilijke omstan
digheden waren gemaakt. Dank zij de
t.v. en vooral de activiteiten van de RAI
kreeg Nederland bijna een rechtstreeks
ooggetuigenverslag.
Wat het verdere weekendprogramma
betreft: met de herinnering aan Wim Kan
nog vers in het geheugen hebben we de
uitzending van de befaamde satirische
VARA-rubriek helemaal niet kunnen
pruimen. Het begon wel aardig met de
persiflage op de marathonzitting in Brus
sel, maar toen heeft men dadelijk zeer
velen geërgerd door de televisieverslaafd-
heid tc lijf te gaan met symbolen en
voorstellingen, die een groot deel van
ons volk te dierbaar zijn om er zo mee te
horen sollen. Verder was er ook maar
sporadisch een aardig grapje bij de
krampachtig volgehouden pogingen om
als scherprechter op te treden. Telkens
verviel men tot banaliteit. De heren en
dames zijn geen portuur voor een God
fried Bomans en de persiflage van de
Veritas-prijsvraag was al bijzonder goed
koop. Ons advies: houd ermee op voor
dat deze rubriek onder algemene min
achting ten onder gaat.
Met de bijzondere aflevering van Top
of flop zaterdagavond heeft de VARA
beslist veel succes geoogst. Inplaats van
teenagers was dit keer de zaal gevuld
met ouden van dagen terwijl de jury
bestond uit op leeftijd gekomen dames
en heren, met ondermeer Ida de Leeuw
van Rees en Albert (Appy) de Booij. Het
werd een gezellige boel, met veel ouder
wetse liedjes, die nagenoeg alle de top
haalden.
Zondagavond hebben we voor het eerst
kennis gemaakt met een heerlijk vrijge-
zellenpaar: Erik en Hettie Sikkes. Zo
heten ze tenminste in de televisieserie,
die de KRO geregeld gaat uitzenden. In
werkelijkheid zijn het Willy Walden en
Mieke Verstraete. We zijn werkelijk ge
charmeerd door het eerlijk en overtui
gend spelend, ietwat onhandig paar, dat
zich enigszins hulpeloos door het leven
moet slaan. De KRO heeft hiermee 'be
slist een goede keuze gedaan.
Met stomme verbazing hebben we ge
keken naar het programma Kiekeboe. Op
af en toe schandalige wijze werden zo
maar wat mensen te kijk gezet of een
voudig voor gek versleten. Wanneer men
een buitenlands programma overneemt,
waarom doet men dat dan niet op een
behoorlijke wijze? Bepaald grof, zonder
een spatje humor .is dit onzinnige en
opdringerige gekiekeboe in elkaar ge
draaid. B/J.M.
Hier ziet u nog een beeld van het
spannende televisiespel „Geen ont
komen aan" van Jacques Gillies,
dat zaterdagavond jl. werd uitge
zonden door de VARA in het kader
van de serie zaterdagavond-thril
lers. Sarah Heyblom laat zich als
mevrouw Denby Smith de hand
kussen door Peter Aryans als dok
ter Cowland.
201. Niet lang nadat Minter er met hun
circoprop vandoor was gegaan, ver
schenen de Mepper en de Mug druk
gebarend in de deuropening.
„Maar verdraaid. Mug, ik weet toch
zeker dat ik alle tonnen hier heb neer
gezet!" hoorde Hinter de een opgewon
den zeggen.
De Mug antwoordde niet. Als verlamd
staarde hij naar de plek waar zojuist
nog de helikopter had gestaan. Hij slaak
te een dunne kreet en greep de Mepper
bij de arm.
„Verraad riep hij. „Ze zijn ons
op het spoor, Mepper! Kom mee.1"
Zenuwachtig trok hij de ander mee
het erf af. Zij keken nog een keer
schichtig om zich heen en kozen toen
het hazepad.
Op dat ogenblik hoorde Hinter vlak
naast zich enkele takken kraken.
„Gelukt, HinterI" fluisterde de stem
van 'zijn broertje. „Kijk ze eens lopen!
Nu is de kust vrij en kunnen we op
zoek gaan naar meneer de notaris
„Vlug dan!" zei Hinter. uit de greppel
springend. „Hoe eerder hij vrij is des
te eerder kunnen we die twee achterna.
Het zou jammer zyn, als ze na alles
nog ontsnapten.."