uin EDISONS WACHTEN OP DE VEDETTEN o o Gelukkigen nu bekend Zo doorgaan Dit zijn de HITS Eensgezind advies over tunnel onder Kanaal Dit jaar grote groei van mosselen in Zeeland Valma Quick auto-shampoo Vaima Chroomglans Valma Quickwax Trekpleister.... voor mannen op damesbeurs „Femina" n e AOSRAM Het aapmeisje en de tentjes Corrie Brokken Duke Ellington Wim Sonneveld Rocco Granata Mariene Dietrich. Esther Ofarim Wim Kan toch op t.v.-scherm? Duke komt niet Nederlands CIMERONI Buitenlands Volg het voorbeeld van tienduizenden automobilisten-zonder-poetsproblemen. Volg óók het Valma abc. Handig èn verstandig! Duur zes jaar en kosten 1,4 miljard „CHUNNEL" Bevredigende economische expansie in E.E.G. in 1964 AARDGAS BIJ BIERUM (Groningen) Beatrix en Irene te gast bij Navo Zaadbanken in oktober open erk 160 woningen ;da is ellkelenburg zich te vervoegen de uitvoerder in de Marialaan te Breda en te bellen ;gt de nalaat irende i beter op de tan dit pg hij! v K.I. d van lg-ver- tiener, erland. FK-2 DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 20 SEPTEMBER 1963 15 De grote ster van de zgn. lichte avond van het „Grand Gala du Disque 1963op zaterdag 12 oktober in het Scheveningse Kurliaus zal zoals wij reeds eerder meld den de beroemde Mariene Dietrich zijn. Zij is een der acht sterren aan ivie door nog geheim gehouden uitreikers aan het slot van de populaire avond van het „Grand Gala" de „Edison populair 1963" zullen worden uitgereikt. Mariene Dietrich zal hel Grand Gala met een optreden van 25 minu ten besluiten en ook door hen, die niet zo gelukkig zijn in het Kurliaus aanwezig te zijn gezien en gehoord kunnen worden via radio en televisie, uaarschijnlijk zelfs in Euro visie-verband. Wij schreven reeds dat de aan het begin van de avond geplaatste con férence van Wim Kan vermoedelijk niet zal worden uitgezonden. De or ganisator van het Grand Gala, de heer Willem O. Duys, heeft echter goede hoop, dat Wim Kan alsnog in een directe uitzending zal toe stemmen. Vast staat in ieder geval, dat na de 25 minuten durende con férence van Wim Kan vanaf 20.40 uur als eersten gastvrouwe Karin Kraaykamp en het Metropole-orkest onder leiding van Dolf van der Lin den op het scherm zullen verschijnen. Voor de pauze treden voorts op de vier ,,Spotnicks', Rocco Granata met zijn 11-man sterk orkest, het Zuidamerikaanse trio Siboney, de Israëlische zangeres Esther Ofarin, de hot-violist Stephan Grappelli en de drie Nederlandse Edisonwinnaars. Dat zijn het kwartet Jan Marks, de Dutch Swing College Band" en zangeres Corry Brokken. Verder ver melden we voor de pauze het optre den van de Franse teenager-zange res Frangoise Hardy, die een Edison krijgt in de sector teenager-reper toire. Eveneens met een Edison verrijkt wordt cabaretier Wim Sonneveld, die twee liedjes uit zijn plaat „Doe nog ééns wat, meneer Sonneveld" zal zingen. Na de pauze vermeldt het pro gramma van de heer O. Duys het optreden van de hammond-organist Douglas Duke, Freddy Quinn, mr. Acker Bill en zijn „Paramount Jazz Band", Petula Clarck (een Engelse vedette uit Frankrijk) en het optre den van de uitvinder van de twist, Joey Dee, met een negen-man sterk orkest. Daarna komt dan de grote Dietrich, wier optreden gevolgd wordt door de uitreiking van de Edisons en het bekende bal voor de aanwezigen. Bij de prijsuitreiking zullen dus praktisch alle sterren zelf aanwezig zijn, uitgezonderd de Edisonwinnaar Duke Ellington. Paula van Alphen, die als leidster van het Blokhut-koor een Edison krijgt in de sector kin derrepertoire zal eveneens aanwezig zijn. 51» HAARLEM (Van onze showredacteur) Vandaag beleeft „Podium" een primeur. Voor de eerste maal rich ten wy de schijnwerper eens op het ballet. Te klassiek voor een show rubriek? Wii geloven van niet, want Lia Jimkes en haar Bergen op Zoom- se balletgroep, waaraan wij vandaag aandacht schenken, brengen een commercieel repertoire, dat, hoe zeer ook op klassieke leest geschoeid goed thuishoort in een moderne show. Dat het publiek zeker nog wel waardering kan opbrengen voor het ballet blijkt uit het groeiende aan tal voorstellingen, dat Lia, Ans en Ella Jimkes, Ellen Ha vermans, Jac queline Groffen en Kitty van der Linde brengen. Steeds meer uitno digingen bereiken het zestal en ook het buitenland heeft al kennis ge maakt met de charmante Bergse meisjes. Niet alleen het publiek is over hen enthousiast, ook artiesten als Rudy Carrell, de Mounties, Johan Bodegra ven, Blue Diamonds, Jumping Je wels. met wie de Bergse meisjes opgetreden hebben. Elf jaar geleden bewoog Lia Jim kes zich voor het eerst op haar spit zen. Ze was toen twaalf jaar en leerlinge van de balletschool Jor- dans. Maar de fundamenten voor haar carrière werden gelegd tijdens een optreden in een Maria-omme- gang. Als 16-jarige gaf ze haar eer ste lessen en in haar kwaliteit van ..juf' had ze ze spoedig alle vijf: Ans, Ella, Ellen, Jacqueline en Kit ty- Toen werd het aanpakken, want alle repetities en voorstellingen moesten gecombineerd worden met hun baantjes, zoals disk-jockey, taborante, verkoopster en kantoor meisje. Het ging goed en het bleef goed gaan en nu zijn zij veel gevraagde amateur-artiesten. Dat zullen ze voorlopig nog wel blijven, want geen Van de meisjes koestert beroepsplan nen. Hun repertoire wordt intussen Regelmatig „ververst", waarbij een duidelijke kentering naar het klas sieke merkbaar is. Lia Jimkes in een scène uit het ballet „De gekke voorjaars- droom", waarmee zij een eerste prijs won in St.-Willebrord. Idee en choreografie van Lia zelf. Behalve leidster van dit groepje danst Lia ook hier en daar solo en is zij een druk bezet balletlerares. Haar dansen (en ook die van haar groepje) vereisen weinig technische vaardigheid. Ze zijn pittig, luchtig en vaak zelfs grappig en beogen slechts het publiek te vermaken. In welke opzet de Bergse meisjes dan ook zeker slagen. Anneke Grönloh RITME VAN DE REGEN Rob de Nijs WLADIMIR Anneke Grönloh MORE Jumping Jewels IK WIL EEN COWBOY ALS MAN Ria Valk SUKIYAKI The Blue Diamonds TREES Rob de Nijs DAS LEBEN KANN SCHöN SEIN Anneke Grönloh SWEETS FOR MY SWEET Johnny Lion SOERABAJA Anneke Grönloh TES TENDRES ANNEES Johnny Hallyday TANZE MIT MIR IN DEN MORGEN Gerhard Wendland TIROLER HUT Billy Mo SCHAU MIR NOCHMAL IN DIE AUGEN Gerhard Wendland WIPE OUT The Surfaris WEISSE ROSEN AUS ATHEN Nana Mouskouri DA DOO RON RON The Chrystals ROTE KORALLEN Nana Mouskouri FROM A JACK TO A KING Ned Miller L'IDOLE DES JEUNES Johnny Hallydy (Advertentie) VALMA GARANDEERT DE BAARDE VAN UW Het klinkt ongelooflijk en toch is het waar! Valma garandeert de glanswaarde van uw auto dankzij het Valma abc. 3 Perfekte Valma-produkten die met een minimum aan tijd en geld een maximum aan resultaat garanderen! intense reiniging tast de waslaag niet aan iedere 1 2 weken het chroom blijft fonkelnieuw, voorkomt roestaanslag garandeert showroomgians en duurzame bescherming (voor nieuwe auto's Ie jaar Valma Super Wax; daarna Valma Quick Wax) iedere 2 3 maanden AMERSFOORT V 173 VALMA - VOOR VEILIGE EN VOLLEDIGE AUTO-VERZORGING Zowel Groot-Brittannië als Frankrijk hebben gisteren te ken nen gegeven voorstander te zijn van een dubbele spoorwegtunnel onder het Kanaal door, maar geen van de twee regeringen heeft nog een beslissing genomen over de bouw. Het voorstel voor de bouw van een spoorwegtunnel, dat de Kanaal-studie groep in maart 1960 deed in plaats dus van een brug wordt bevredigend geacht vanuit technisch oogpunt bezien. De deskundigen zijn het eens over de volgende hoofdpunten van het project: 1. Tussen Dover in Engeland en San gatte in Frankrijk, een afstand van ruim 51 kilometer, moet een verbin ding komen. 2. Er dienen twee afzonderlijke tunnels te komen, elk met enkelspoor voor autotreinen, die met tussenpozen van 5 tot 30 minuten zouden moeten rijden. Van de totale lengte van de tunnel zou 37 km onder het zee-oppervlak komen te liggen. 4. De bouw van de verbinding zou 1,4 miljard gulden en zes jaar tijd vergen. Het rapport is voorgelegd aan de Britse minister van verkeer, Ernest Marples. en zijn Franse ambtgenoot Mare Jacquet, die het zullen bestuderen en uiteindelijk zullen voorleggen aan de respectieve parlementen. Meer dan vier miljoen reizigers steken jaarlijks Het Kanaal over per boot dan wel per vliegtuig, terwijl meer dan 350.000 auto's en meer dan een half mil joen ton aan vracht met dezelfde trans portverbindingen naar of van Engeland worden vervoerd. Een brug, aldus het rapport, zou in Nog vóór de publicatie van het rapport van Britse en Franse des kundigen over de aanleg van een tunnel onder het Engelse Kanaal (Engelse benaming „English Chan nel") heeft de Britse journalistiek de Engelse taal met een nieuw woord verrijkt. De Engelsen spreken nu van een Chunneleen „Kunnel" samentrekking van de woorden „channel" en „tunnel" „kanaal" en „tunnel". „Het jaar 1964 zal bij een adequate economische politiek vermoedelijk door een bevredigende en meer evenwichtige expansie worden gekenmerkt". Dit is de conclusie van het comité voor de con- junctuurpolitiek van de EEG na de be spreking van de voorlopige nationale be grotingen van de zes landen van de EEG. Het comité voorziet een even sterke stijging van het bruto produkt in de Gemeenschap als in 1963 van 4 tot 4.5 procent. Voor een teruggang van de eco nomische bedrijvigheid hoeft in ieder geval niet te worden gevreesd, aldus wordt gezegd in een rapport aan de mi nisterraad van de EEG. De werkgelegenheid zal waarschijnlijk weer toenemen, zij het wellicht in min dere mate dan in 1962 en 1963. De moge lijkheid bestaat, dat de spanningen op de arbeidsmarkt enigszins zullen afnemen. ongeveer dezelfde tijd gebouwd kunnen worden, maar tegen tweemaal zoveel geld en zou ook een nieuwe hinderpaal en bron van vertraging zijn van de scheep vaart in de Straat van Dover, een van de drukst bevaren zeeroutes ter wereld. Bovendien hangt er gemiddeld 27 dagen pei jaar een dikke mist in deze zeestraat. Het Engelse uiteinde van de tunnel zou 64,5 mijl van Londen af liggen, het Franse einde 185 mijl van Parijs. De reisduur via het Kanaal zou drie uur korter zijn dan via de huidige boot trein Londen-Parijs of een uur langer zijn dan de vliegreis tussen beide hoofd steden. In het kader van haar normale ont wikkelingsactiviteiten in de concessie Groningen heeft de N.V. Nederlandse Aardolie Maatschappij in de concessie kregen van de aanwezigheid van aard gas bij Bierum in dezelfde formatie als bij Slochteren. Er is een begin gemaakt met proeven om de omvang van dit gas vast te stellen. Het gas strekt zich uit onder het ge meenschappelijk gebied, waarvoor tussen Nederland en Duitsland bij de aanvul lende overeenkomst op het Eems-Dol- lardverdrag bijzondere regelingen zijn getroffen ten aanzien van de exploitatie van bodemschatten De bodemschatten die als resultaat van een exploitatie zullen worden gewon nen, komen krachtens deze aanvullende overeenkomst gelijkelijk toe aan de Ne derlandse en Duitse gerechtigen. De prinsessen Beatrix en Irene zijn gisteren per vliegtuig in Parijs aange komen voor een bezoek aan het hoofd kwartier van de Navo en Shape (Supreme headquarters allied powers in Europe). Het hoofd van de Nederlandse perma nente vertegenwoordiging bij de Navo, dr. H. N. Boon, was ter verwelkoming op het vliegveld Orly aanwezig. De prinsessen gebruikten de lunch met generaal Lyman L. Lemnitzer, de Navo- opperbevelhebber. Cl Dinsdagmorgen 8 oktober zullen in de Zeeuwse stromen de mosselzaadbanken weer worden opengesteld. De mosselzaadbanken zijn die plaat sen in Grevelingen, Oosterschelde en Westerschelde, waar het „mosselzaad" dat zijn de zeer jonge mosselen, gelegen heid krijgt zich vast te hechten, nadat het als larfjes in het water heeft ge zweefd. De laattse jaren had de mosselzaadval in Zeeland weinig te betekenen. Nu ech ter hopen de kwekers op veel mossel zaad; op enkele plaatsen heeft men het reeds gezien. Zij gronden hun hoop op het feit, dat 1963 in allerlei opzichten voor de mosselen in Zeeland een bijzon der jaar blijkt te zijn. Het bijzondere van de Zeeuwse mossel teelt is dit jaar in de eerste plaats de groei. Jaren aaneen waren er klachten, dat de mosselen op de Grevelingen niet meer groeien wilden, in 1963 blijkt nu dat op vele percelen een groei voorkomt, die men niet voor mogelijk had gehouden. Ook de hoeveelheid Zeeuwse mosselen, die nu het contingent Waddenzee mos selen komt aanvullen, is zeer belangrijk en er is voor het komende seizoen niets anders nodig dan een grote export. Ook dit schijnt de goede kant op te gaan, want vergeleken bij vorig jaar is de export over de periode half juni- half september met 20 procent toege nomen. De grootste trekpleister voor mannen... op de damesbeurs „Femina", welke vandaag door mevrouw Van Walsum in de Ahoy-hal te Rotterdam wordt geopend, is een gigantisch model spoorwegemplacement, dat op het ogenblik met vereende krachten wordt opgebouwd. De enorme baan, welke bestaat uit 25 stukken zoals op de foto te zien, komt van een spoorweg- amateurclub in het Duitse Oberkochen- Württemberg. Zestien man van tussen de 20 en 40 jaar hebben er niet minder dan een kleine tienduizend manuren aan gespendeerd. Het geheel, waarop dertig treintjes vol automatisch heen en weer snorren ,is voor het eerst tentoongesteld in Essen (1960) en in 1961 in Berlijn. Rotterdam is de eerste „buitenlandse halte". (Advertentie) Er bestaan dichters die uitsluitend in het najaar verzen uit de vijver van hun ziel voelen opbloei- en. Gij weet wel. dat dit, I mutatis mutandis, voor fe mij niet geldt. Ik ver- richt het gehele jaar door scheppend werk, zij het niet met een schop. Maar g— wel bloeit elk najaar de H weemoed in mij op om- g dat het dan kermis is en 4- omdat ik daarna, zittend 1, in het gras, de wagens /nakijkdie aan de hori zon verdwijnen met ach ter hun houten omkleding de musiciens van Gilbert Bècaud en van mij. En dit is een verdrietig feit II want zij nemen ook altijd T de zomer mee naar huis. Nu kunnen wij daar te genover stellen, dat er in 1963 aan zomer niet ge- weldig veel mee te ne- M- men was, maar het is I. toch altijd weer tragisch, te moeten beseffen dat /weldra de Grote Regens, de winterjassen en de najaarsstormen zullen komen. In een stil hoekje van mijn ziel moet ik daarom vaak luid en na drukkelijk huilen, ook al zoudt gij dat zo niet zeg gen wanneer ik u als heer op de fiets voorbij rijd. Maar laat ons nog even op de kermis verwijlen en vaststellen, dat één éta blissement mij het meest heeft gebio logeerd. Het was het tentje, waarin een aap-meisje woonde, d \t men voor een kwartje of vijfentwintig centen mocht gaan bezichtigen. Ik heb dit gebouw, daar ik altijd weer wild ben op de wonderen der natuur, schoor voetend betreden, in de verwachting, dat er iets te zien zou zijn, waardoor de theorieën van Darwin en Teilhard de Chardin bewezen zouden worden; een soort stilstand in de menselijke evolutie, een tussenvorm tussen aap en mens ivelke gestalte had gevonden in een krijsend aap-meisje. Na uren lange beschouwing en wetenschappe lijke studie geloof ik niet, dat daar van in het onderhavige tentje sprake ivas. Er bevond zich een kooi binnen de muren en daarin lag, behalve een hoeveelheid hooi, een wezen op de grond dat het gezicht van een meisje had en het lichaam van een aap. Het wezen keek, hoewel dit taalkundig gezien vreemd lijkt, onbeschrijfelijk wezenloos uit de ogen. Zelfs toen ik op mijn vouwstoeltje plaatsnam om enkele biologisch belangrijke foto's te maken, verroerde het zich niet, hoe wel ik in de ogen iets meende te be speuren van „dat mag hier niet". Het aap-meisje kon dit echter niet zeggen; het kon zelfs niet met een rauwe kreet van zijn ontstemming blijk ge ven, want wij mogen niet aannemen, dat een meisje dat nog gedeeltelijk aap gebleven is, enig idee kon hebben omtrent hetgeen ik in mijn handen had. Toen ik thuis de foto's ontwik keld had, bleek me duidelijk, dat hier weinig authentieks voorhanden was. Op de rechterschouder bevond zich zeer duidelijk een ritssluiting. Bij vroegere studies van apen heb ik een zo menselijk element nooit aangetrof fen. Er zijn xveliswaar biologen die beweren, dat de ritssluiting het begin is geweest van de evolutie en dat een maal in de geschiedenis van de mens heid een aap een ritssluiting heeft voelen groeien, welke hij na een week. of zes opentrok om daarna als mens uit zijn huid te stappen, maar ik heb daaraan nooit veel geloof gehecht. Hutschenreuter heeft die theorie ont wikkeld in zijn „Die Knutzenbrühel- bestimmungen in Beziehung auf die Evolutionslehre und die Ritzung in der Geschichte der Affen", (Siedler- Verlag, Hamburg, 1937), maar zijn stellingen worden op weinig overtui gende wijze verdedigd. Nee, wij had den hier iïc durf dit nu openlijk te poneren met een verkleed mens meisje te maken. Des te sterker ben ik hiervan overtuigd, omdat ik de ■oIgende dag het tentje weer betrad. Er was toen een ander aap-meisje in de kooi aanwezig en dat van gis teren zat nu met een bloesje aan achter de kassa. Van verdere bestu dering van het verschijnsel heb ik daarom afgezien. Ik miste op de ker mis de geheimen van de harem. En kele jaren geleden waren deze non te zien. Zij werden aan het publiek beloofd door een Turkse heer die perfect Nederlands sprak en kennelijk een cursus ..spreken in het openbaar" had gevolgd. Gekleed in tulband, zij den hemd. pofbroek en puntschoenen beloofde hij zijn toehoorders de meest weelderige taferelen en toen ik mij eveneens om wetenschappelijke redenen snel naar binnen spoedde, werd ik daar geconfronteerd met ze ven in triplex uitgezaagde scènes uit ..Duizend en een nacht", van een kuis heid zoals men die zelfs in onze alma nakken en religieuze literatuur nau welijks kan aantreffen. Ik betreurde dit niet. maar ik signaleer het feit wel omdat het in een documentair artikel over de kermis niet mag ont breken. Dat de stoomcarrousel niet op mijn kermis stond zal niemand be vreemden omdat ieder weet dat de stoomcarrousel op de Efteling staat en niet op twee plaatsen tegelijk kan zijn. Jammer is het wel, want de stoomcarrousel behoort tot het arse naal van veler jeugdherinneringen. Hoewel ik moet erkennen, dat ik om wille van maatschappelijk anzien en vanwege de angst, misselijk op de Markt te belanden, weinig draai- toestellen heb betreden, moet ik een uitzondering maken voor de auto scooter. Wij kunnen nu vaststellen, dat de mens tweemaal in zijn leven de autoscooter betreedt: a) wanneer hij nog een kind is; b) wanneer hij weer kinderen heeft. Deze eigen kin deren rijden liever vijf minuten in een botsend kermisautootje dan een heel jaar in vaders Volkswagen en aangezien zij dit niet alleen kunnen, moet vader ten anschouwen van gnui vende volwassenen zijn prestige te grabbel gooien en zijn timiditeit ver pletteren door zwalkend de ijzeren piste te berijden. Op de laatste avond bezag ik melancholiek het afbraak werk; er klommen snelle mannen in de spanten om al het vermaak te slopen. Wenend begaf ik mij naar huis; immers, zij braken niet alleen hun tenten af, zij sloopten eveneens het gouden decor van de zomer. Hope springs eternal; „gouden" noemen wij nu al de vaatdoekzomer van 1963. YORICK

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1963 | | pagina 9