uin
EDISONS WACHTEN
OP DE VEDETTEN
o o
Gelukkigen nu bekend
Zo doorgaan
Dit zijn de
HITS
Eensgezind advies over
tunnel onder Kanaal
Dit jaar grote groei van
mosselen in Zeeland
Valma Quick
auto-shampoo
Vaima
Chroomglans
Valma
Quickwax
Trekpleister.... voor mannen
op damesbeurs „Femina"
n
e
AOSRAM
Het aapmeisje
en de tentjes
Corrie Brokken
Duke Ellington
Wim Sonneveld
Rocco Granata
Mariene Dietrich.
Esther Ofarim
Wim Kan toch
op t.v.-scherm?
Duke komt niet
Nederlands
CIMERONI
Buitenlands
Volg het voorbeeld van tienduizenden
automobilisten-zonder-poetsproblemen.
Volg óók het Valma abc. Handig èn verstandig!
Duur zes jaar en
kosten 1,4 miljard
„CHUNNEL"
Bevredigende
economische
expansie in
E.E.G. in 1964
AARDGAS BIJ
BIERUM (Groningen)
Beatrix en Irene
te gast bij Navo
Zaadbanken in oktober open
erk 160 woningen
;da is
ellkelenburg
zich te vervoegen
de uitvoerder in de
Marialaan te Breda
en te bellen
;gt de
nalaat
irende
i beter
op de
tan dit
pg hij!
v K.I.
d van
lg-ver-
tiener,
erland.
FK-2
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 20 SEPTEMBER 1963
15
De grote ster van de zgn. lichte avond van het „Grand
Gala du Disque 1963op zaterdag 12 oktober in het
Scheveningse Kurliaus zal zoals wij reeds eerder meld
den de beroemde Mariene Dietrich zijn. Zij is een der acht
sterren aan ivie door nog geheim gehouden uitreikers aan
het slot van de populaire avond van het „Grand Gala" de
„Edison populair 1963" zullen worden uitgereikt. Mariene
Dietrich zal hel Grand Gala met een optreden van 25 minu
ten besluiten en ook door hen, die niet zo gelukkig zijn in
het Kurliaus aanwezig te zijn gezien en gehoord kunnen
worden via radio en televisie, uaarschijnlijk zelfs in Euro
visie-verband.
Wij schreven reeds dat de aan het
begin van de avond geplaatste con
férence van Wim Kan vermoedelijk
niet zal worden uitgezonden. De or
ganisator van het Grand Gala, de
heer Willem O. Duys, heeft echter
goede hoop, dat Wim Kan alsnog
in een directe uitzending zal toe
stemmen. Vast staat in ieder geval,
dat na de 25 minuten durende con
férence van Wim Kan vanaf 20.40
uur als eersten gastvrouwe Karin
Kraaykamp en het Metropole-orkest
onder leiding van Dolf van der Lin
den op het scherm zullen verschijnen.
Voor de pauze treden voorts op
de vier ,,Spotnicks', Rocco Granata
met zijn 11-man sterk orkest, het
Zuidamerikaanse trio Siboney, de
Israëlische zangeres Esther Ofarin,
de hot-violist Stephan Grappelli en
de drie Nederlandse Edisonwinnaars.
Dat zijn het kwartet Jan Marks, de
Dutch Swing College Band" en
zangeres Corry Brokken. Verder ver
melden we voor de pauze het optre
den van de Franse teenager-zange
res Frangoise Hardy, die een Edison
krijgt in de sector teenager-reper
toire.
Eveneens met een Edison verrijkt
wordt cabaretier Wim Sonneveld,
die twee liedjes uit zijn plaat „Doe
nog ééns wat, meneer Sonneveld"
zal zingen.
Na de pauze vermeldt het pro
gramma van de heer O. Duys het
optreden van de hammond-organist
Douglas Duke, Freddy Quinn, mr.
Acker Bill en zijn „Paramount Jazz
Band", Petula Clarck (een Engelse
vedette uit Frankrijk) en het optre
den van de uitvinder van de twist,
Joey Dee, met een negen-man sterk
orkest. Daarna komt dan de grote
Dietrich, wier optreden gevolgd
wordt door de uitreiking van de
Edisons en het bekende bal voor de
aanwezigen.
Bij de prijsuitreiking zullen dus
praktisch alle sterren zelf aanwezig
zijn, uitgezonderd de Edisonwinnaar
Duke Ellington. Paula van Alphen,
die als leidster van het Blokhut-koor
een Edison krijgt in de sector kin
derrepertoire zal eveneens aanwezig
zijn.
51» HAARLEM
(Van onze showredacteur)
Vandaag beleeft „Podium" een
primeur. Voor de eerste maal rich
ten wy de schijnwerper eens op het
ballet. Te klassiek voor een show
rubriek? Wii geloven van niet, want
Lia Jimkes en haar Bergen op Zoom-
se balletgroep, waaraan wij vandaag
aandacht schenken, brengen een
commercieel repertoire, dat, hoe
zeer ook op klassieke leest geschoeid
goed thuishoort in een moderne show.
Dat het publiek zeker nog wel
waardering kan opbrengen voor het
ballet blijkt uit het groeiende aan
tal voorstellingen, dat Lia, Ans en
Ella Jimkes, Ellen Ha vermans, Jac
queline Groffen en Kitty van der
Linde brengen. Steeds meer uitno
digingen bereiken het zestal en ook
het buitenland heeft al kennis ge
maakt met de charmante Bergse
meisjes.
Niet alleen het publiek is over hen
enthousiast, ook artiesten als Rudy
Carrell, de Mounties, Johan Bodegra
ven, Blue Diamonds, Jumping Je
wels. met wie de Bergse meisjes
opgetreden hebben.
Elf jaar geleden bewoog Lia Jim
kes zich voor het eerst op haar spit
zen. Ze was toen twaalf jaar en
leerlinge van de balletschool Jor-
dans. Maar de fundamenten voor
haar carrière werden gelegd tijdens
een optreden in een Maria-omme-
gang. Als 16-jarige gaf ze haar eer
ste lessen en in haar kwaliteit van
..juf' had ze ze spoedig alle vijf:
Ans, Ella, Ellen, Jacqueline en Kit
ty- Toen werd het aanpakken, want
alle repetities en voorstellingen
moesten gecombineerd worden met
hun baantjes, zoals disk-jockey,
taborante, verkoopster en kantoor
meisje.
Het ging goed en het bleef goed
gaan en nu zijn zij veel gevraagde
amateur-artiesten. Dat zullen ze
voorlopig nog wel blijven, want geen
Van de meisjes koestert beroepsplan
nen. Hun repertoire wordt intussen
Regelmatig „ververst", waarbij een
duidelijke kentering naar het klas
sieke merkbaar is.
Lia Jimkes in een scène uit
het ballet „De gekke voorjaars-
droom", waarmee zij een eerste
prijs won in St.-Willebrord. Idee
en choreografie van Lia zelf.
Behalve leidster van dit groepje
danst Lia ook hier en daar solo en
is zij een druk bezet balletlerares.
Haar dansen (en ook die van haar
groepje) vereisen weinig technische
vaardigheid. Ze zijn pittig, luchtig
en vaak zelfs grappig en beogen
slechts het publiek te vermaken. In
welke opzet de Bergse meisjes dan
ook zeker slagen.
Anneke Grönloh
RITME VAN DE REGEN
Rob de Nijs
WLADIMIR
Anneke Grönloh
MORE
Jumping Jewels
IK WIL EEN COWBOY
ALS MAN
Ria Valk
SUKIYAKI
The Blue Diamonds
TREES
Rob de Nijs
DAS LEBEN KANN SCHöN
SEIN
Anneke Grönloh
SWEETS FOR MY SWEET
Johnny Lion
SOERABAJA
Anneke Grönloh
TES TENDRES ANNEES
Johnny
Hallyday
TANZE MIT MIR IN DEN
MORGEN
Gerhard Wendland
TIROLER HUT
Billy Mo
SCHAU MIR NOCHMAL IN
DIE AUGEN
Gerhard Wendland
WIPE OUT
The Surfaris
WEISSE ROSEN AUS
ATHEN
Nana Mouskouri
DA DOO RON RON
The Chrystals
ROTE KORALLEN
Nana Mouskouri
FROM A JACK TO A KING
Ned Miller
L'IDOLE DES JEUNES
Johnny
Hallydy
(Advertentie)
VALMA GARANDEERT DE
BAARDE VAN UW
Het klinkt ongelooflijk
en toch is het waar!
Valma garandeert de
glanswaarde van uw auto
dankzij het Valma abc.
3 Perfekte Valma-produkten
die met een minimum
aan tijd en geld
een maximum aan
resultaat garanderen!
intense reiniging
tast
de waslaag
niet aan
iedere
1 2 weken
het chroom blijft
fonkelnieuw,
voorkomt roestaanslag
garandeert showroomgians
en duurzame bescherming
(voor nieuwe auto's
Ie jaar Valma Super Wax;
daarna Valma Quick Wax)
iedere
2 3
maanden
AMERSFOORT
V 173
VALMA - VOOR VEILIGE EN VOLLEDIGE AUTO-VERZORGING
Zowel Groot-Brittannië als
Frankrijk hebben gisteren te ken
nen gegeven voorstander te zijn
van een dubbele spoorwegtunnel
onder het Kanaal door, maar geen
van de twee regeringen heeft nog
een beslissing genomen over de
bouw.
Het voorstel voor de bouw van een
spoorwegtunnel, dat de Kanaal-studie
groep in maart 1960 deed in plaats
dus van een brug wordt bevredigend
geacht vanuit technisch oogpunt bezien.
De deskundigen zijn het eens over de
volgende hoofdpunten van het project:
1. Tussen Dover in Engeland en San
gatte in Frankrijk, een afstand van
ruim 51 kilometer, moet een verbin
ding komen.
2. Er dienen twee afzonderlijke tunnels
te komen, elk met enkelspoor voor
autotreinen, die met tussenpozen van
5 tot 30 minuten zouden moeten
rijden.
Van de totale lengte van de tunnel
zou 37 km onder het zee-oppervlak
komen te liggen.
4. De bouw van de verbinding zou 1,4
miljard gulden en zes jaar tijd vergen.
Het rapport is voorgelegd aan de Britse
minister van verkeer, Ernest Marples.
en zijn Franse ambtgenoot Mare Jacquet,
die het zullen bestuderen en uiteindelijk
zullen voorleggen aan de respectieve
parlementen.
Meer dan vier miljoen reizigers steken
jaarlijks Het Kanaal over per boot dan
wel per vliegtuig, terwijl meer dan
350.000 auto's en meer dan een half mil
joen ton aan vracht met dezelfde trans
portverbindingen naar of van Engeland
worden vervoerd.
Een brug, aldus het rapport, zou in
Nog vóór de publicatie van het
rapport van Britse en Franse des
kundigen over de aanleg van een
tunnel onder het Engelse Kanaal
(Engelse benaming „English Chan
nel") heeft de Britse journalistiek
de Engelse taal met een nieuw
woord verrijkt.
De Engelsen spreken nu van een
Chunneleen „Kunnel"
samentrekking van de woorden
„channel" en „tunnel" „kanaal"
en „tunnel".
„Het jaar 1964 zal bij een adequate
economische politiek vermoedelijk door
een bevredigende en meer evenwichtige
expansie worden gekenmerkt". Dit is de
conclusie van het comité voor de con-
junctuurpolitiek van de EEG na de be
spreking van de voorlopige nationale be
grotingen van de zes landen van de
EEG.
Het comité voorziet een even sterke
stijging van het bruto produkt in de
Gemeenschap als in 1963 van 4 tot 4.5
procent. Voor een teruggang van de eco
nomische bedrijvigheid hoeft in ieder
geval niet te worden gevreesd, aldus
wordt gezegd in een rapport aan de mi
nisterraad van de EEG.
De werkgelegenheid zal waarschijnlijk
weer toenemen, zij het wellicht in min
dere mate dan in 1962 en 1963. De moge
lijkheid bestaat, dat de spanningen op de
arbeidsmarkt enigszins zullen afnemen.
ongeveer dezelfde tijd gebouwd kunnen
worden, maar tegen tweemaal zoveel geld
en zou ook een nieuwe hinderpaal en
bron van vertraging zijn van de scheep
vaart in de Straat van Dover, een van
de drukst bevaren zeeroutes ter wereld.
Bovendien hangt er gemiddeld 27 dagen
pei jaar een dikke mist in deze zeestraat.
Het Engelse uiteinde van de tunnel
zou 64,5 mijl van Londen af liggen, het
Franse einde 185 mijl van Parijs.
De reisduur via het Kanaal zou drie
uur korter zijn dan via de huidige boot
trein Londen-Parijs of een uur langer
zijn dan de vliegreis tussen beide hoofd
steden.
In het kader van haar normale ont
wikkelingsactiviteiten in de concessie
Groningen heeft de N.V. Nederlandse
Aardolie Maatschappij in de concessie
kregen van de aanwezigheid van aard
gas bij Bierum in dezelfde formatie als
bij Slochteren. Er is een begin gemaakt
met proeven om de omvang van dit gas
vast te stellen.
Het gas strekt zich uit onder het ge
meenschappelijk gebied, waarvoor tussen
Nederland en Duitsland bij de aanvul
lende overeenkomst op het Eems-Dol-
lardverdrag bijzondere regelingen zijn
getroffen ten aanzien van de exploitatie
van bodemschatten
De bodemschatten die als resultaat
van een exploitatie zullen worden gewon
nen, komen krachtens deze aanvullende
overeenkomst gelijkelijk toe aan de Ne
derlandse en Duitse gerechtigen.
De prinsessen Beatrix en Irene zijn
gisteren per vliegtuig in Parijs aange
komen voor een bezoek aan het hoofd
kwartier van de Navo en Shape (Supreme
headquarters allied powers in Europe).
Het hoofd van de Nederlandse perma
nente vertegenwoordiging bij de Navo,
dr. H. N. Boon, was ter verwelkoming
op het vliegveld Orly aanwezig.
De prinsessen gebruikten de lunch met
generaal Lyman L. Lemnitzer, de Navo-
opperbevelhebber.
Cl
Dinsdagmorgen 8 oktober zullen in de
Zeeuwse stromen de mosselzaadbanken
weer worden opengesteld.
De mosselzaadbanken zijn die plaat
sen in Grevelingen, Oosterschelde en
Westerschelde, waar het „mosselzaad"
dat zijn de zeer jonge mosselen, gelegen
heid krijgt zich vast te hechten, nadat
het als larfjes in het water heeft ge
zweefd.
De laattse jaren had de mosselzaadval
in Zeeland weinig te betekenen. Nu ech
ter hopen de kwekers op veel mossel
zaad; op enkele plaatsen heeft men het
reeds gezien. Zij gronden hun hoop op
het feit, dat 1963 in allerlei opzichten
voor de mosselen in Zeeland een bijzon
der jaar blijkt te zijn.
Het bijzondere van de Zeeuwse mossel
teelt is dit jaar in de eerste plaats de
groei. Jaren aaneen waren er klachten,
dat de mosselen op de Grevelingen niet
meer groeien wilden, in 1963 blijkt nu
dat op vele percelen een groei voorkomt,
die men niet voor mogelijk had gehouden.
Ook de hoeveelheid Zeeuwse mosselen,
die nu het contingent Waddenzee mos
selen komt aanvullen, is zeer belangrijk
en er is voor het komende seizoen niets
anders nodig dan een grote export.
Ook dit schijnt de goede kant op te
gaan, want vergeleken bij vorig jaar is
de export over de periode half juni-
half september met 20 procent toege
nomen.
De grootste trekpleister voor mannen...
op de damesbeurs „Femina", welke
vandaag door mevrouw Van Walsum
in de Ahoy-hal te Rotterdam wordt
geopend, is een gigantisch model
spoorwegemplacement, dat op het
ogenblik met vereende krachten wordt
opgebouwd. De enorme baan, welke
bestaat uit 25 stukken zoals op de
foto te zien, komt van een spoorweg-
amateurclub in het Duitse Oberkochen-
Württemberg. Zestien man van tussen
de 20 en 40 jaar hebben er niet minder
dan een kleine tienduizend manuren
aan gespendeerd. Het geheel, waarop
dertig treintjes vol automatisch heen
en weer snorren ,is voor het eerst
tentoongesteld in Essen (1960) en in
1961 in Berlijn. Rotterdam is de eerste
„buitenlandse halte".
(Advertentie)
Er bestaan dichters die
uitsluitend in het najaar
verzen uit de vijver van
hun ziel voelen opbloei-
en. Gij weet wel. dat dit,
I mutatis mutandis, voor
fe mij niet geldt. Ik ver-
richt het gehele jaar door
scheppend werk, zij het
niet met een schop. Maar
g— wel bloeit elk najaar de
H weemoed in mij op om-
g dat het dan kermis is en
4- omdat ik daarna, zittend
1, in het gras, de wagens
/nakijkdie aan de hori
zon verdwijnen met ach
ter hun houten omkleding
de musiciens van Gilbert
Bècaud en van mij. En
dit is een verdrietig feit
II want zij nemen ook altijd
T de zomer mee naar huis.
Nu kunnen wij daar te
genover stellen, dat er in
1963 aan zomer niet ge-
weldig veel mee te ne-
M- men was, maar het is
I. toch altijd weer tragisch,
te moeten beseffen dat
/weldra de Grote Regens,
de winterjassen en de
najaarsstormen zullen
komen. In een stil hoekje
van mijn ziel moet ik
daarom vaak luid en na
drukkelijk huilen, ook al
zoudt gij dat zo niet zeg
gen wanneer ik u als
heer op de fiets voorbij
rijd.
Maar laat ons nog even op de kermis
verwijlen en vaststellen, dat één éta
blissement mij het meest heeft gebio
logeerd. Het was het tentje, waarin
een aap-meisje woonde, d \t men voor
een kwartje of vijfentwintig centen
mocht gaan bezichtigen. Ik heb dit
gebouw, daar ik altijd weer wild ben
op de wonderen der natuur, schoor
voetend betreden, in de verwachting,
dat er iets te zien zou zijn, waardoor
de theorieën van Darwin en Teilhard
de Chardin bewezen zouden worden;
een soort stilstand in de menselijke
evolutie, een tussenvorm tussen aap
en mens ivelke gestalte had gevonden
in een krijsend aap-meisje. Na uren
lange beschouwing en wetenschappe
lijke studie geloof ik niet, dat daar
van in het onderhavige tentje sprake
ivas. Er bevond zich een kooi binnen
de muren en daarin lag, behalve een
hoeveelheid hooi, een wezen op de
grond dat het gezicht van een meisje
had en het lichaam van een aap. Het
wezen keek, hoewel dit taalkundig
gezien vreemd lijkt, onbeschrijfelijk
wezenloos uit de ogen. Zelfs toen ik
op mijn vouwstoeltje plaatsnam om
enkele biologisch belangrijke foto's te
maken, verroerde het zich niet, hoe
wel ik in de ogen iets meende te be
speuren van „dat mag hier niet". Het
aap-meisje kon dit echter niet zeggen;
het kon zelfs niet met een rauwe
kreet van zijn ontstemming blijk ge
ven, want wij mogen niet aannemen,
dat een meisje dat nog gedeeltelijk
aap gebleven is, enig idee kon hebben
omtrent hetgeen ik in mijn handen
had. Toen ik thuis de foto's ontwik
keld had, bleek me duidelijk, dat hier
weinig authentieks voorhanden was.
Op de rechterschouder bevond zich
zeer duidelijk een ritssluiting. Bij
vroegere studies van apen heb ik een
zo menselijk element nooit aangetrof
fen. Er zijn xveliswaar biologen die
beweren, dat de ritssluiting het begin
is geweest van de evolutie en dat een
maal in de geschiedenis van de mens
heid een aap een ritssluiting heeft
voelen groeien, welke hij na een week.
of zes opentrok om daarna als mens
uit zijn huid te stappen, maar ik heb
daaraan nooit veel geloof gehecht.
Hutschenreuter heeft die theorie ont
wikkeld in zijn „Die Knutzenbrühel-
bestimmungen in Beziehung auf die
Evolutionslehre und die Ritzung in
der Geschichte der Affen", (Siedler-
Verlag, Hamburg, 1937), maar zijn
stellingen worden op weinig overtui
gende wijze verdedigd. Nee, wij had
den hier iïc durf dit nu openlijk te
poneren met een verkleed mens
meisje te maken. Des te sterker ben
ik hiervan overtuigd, omdat ik de
■oIgende dag het tentje weer betrad.
Er was toen een ander aap-meisje
in de kooi aanwezig en dat van gis
teren zat nu met een bloesje aan
achter de kassa. Van verdere bestu
dering van het verschijnsel heb ik
daarom afgezien. Ik miste op de ker
mis de geheimen van de harem. En
kele jaren geleden waren deze non
te zien. Zij werden aan het publiek
beloofd door een Turkse heer die
perfect Nederlands sprak en kennelijk
een cursus ..spreken in het openbaar"
had gevolgd. Gekleed in tulband, zij
den hemd. pofbroek en puntschoenen
beloofde hij zijn toehoorders de meest
weelderige taferelen en toen ik mij
eveneens om wetenschappelijke
redenen snel naar binnen spoedde,
werd ik daar geconfronteerd met ze
ven in triplex uitgezaagde scènes uit
..Duizend en een nacht", van een kuis
heid zoals men die zelfs in onze alma
nakken en religieuze literatuur nau
welijks kan aantreffen. Ik betreurde
dit niet. maar ik signaleer het feit
wel omdat het in een documentair
artikel over de kermis niet mag ont
breken. Dat de stoomcarrousel niet op
mijn kermis stond zal niemand be
vreemden omdat ieder weet dat de
stoomcarrousel op de Efteling staat
en niet op twee plaatsen tegelijk kan
zijn. Jammer is het wel, want de
stoomcarrousel behoort tot het arse
naal van veler jeugdherinneringen.
Hoewel ik moet erkennen, dat ik om
wille van maatschappelijk anzien en
vanwege de angst, misselijk op de
Markt te belanden, weinig draai-
toestellen heb betreden, moet ik een
uitzondering maken voor de auto
scooter. Wij kunnen nu vaststellen,
dat de mens tweemaal in zijn leven
de autoscooter betreedt: a) wanneer
hij nog een kind is; b) wanneer hij
weer kinderen heeft. Deze eigen kin
deren rijden liever vijf minuten in
een botsend kermisautootje dan een
heel jaar in vaders Volkswagen en
aangezien zij dit niet alleen kunnen,
moet vader ten anschouwen van gnui
vende volwassenen zijn prestige te
grabbel gooien en zijn timiditeit ver
pletteren door zwalkend de ijzeren
piste te berijden. Op de laatste avond
bezag ik melancholiek het afbraak
werk; er klommen snelle mannen in
de spanten om al het vermaak te
slopen. Wenend begaf ik mij naar
huis; immers, zij braken niet alleen
hun tenten af, zij sloopten eveneens
het gouden decor van de zomer. Hope
springs eternal; „gouden" noemen wij
nu al de vaatdoekzomer van 1963.
YORICK