Duyvis
VALSTRIK IN
VALKENBURG
Op tweede tv-net geen
vreemde programma's
Bespreking met Bond
vraagt rustige sfeer
Zwart o
p Wit
TOM POES EN DE DUYVIS DEKSELS
Actie tegen
Meredith?
Minter en Hinter en de schrik van Pebbei
NTS-commissaris Rengeldin
„3/4 in de middag"
Vakantietoeslag
van Henk Etsink
Uitbouw van het
ledencontact KRO
Nieuwe Heestersshow
op beeldscherm
TELSTAR-uit-
zending ging
toch door
Nieuw KR O. -commentaar:
Radioprogramma s
Itai bekent moord
waarvoor ander
de strop kreeg
door Jan de Winter
Sfem-feuillefon
Zware shag tè zwaar?
neem
dan
Niemeyer garandeert de kwaliteit
Televisieprogramma s
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 11 JULI 1963
D
programma-commissaris van de
NTS.de heer J. W. Rengclink wijdt in
de VARA-gids een artikel aan liet plan
in bepaalde kringen om het tweede
tv-net, dat volgend jaar juli voor be
paalde delen van ons land werkelijk
heid wordt, te gebruiken voor het uit
eenden van buitenlandse programma s.
De heer Rengelink constateert dat er
een aantal politici is, dat hun neder
laag bij de kamerdebatten over de
commerciële tv niet kan verkroppen.
Er zijn nog altijd sterke belangengroe
pen werkzaam, die de strijd om een
tweede commercieel tv-net nog niet
hebben opgegeven.
Zij willen om elke prijs verhinderen
dat de NTS en de omroeporganisaties
op het tweede net gaan uitzenden, ook
als dat krachtens een voorlopige, tot
niets bindende regeling zou zijn. En zo
is plotseling de gedachte gerezen, o.m.
het tweede net te geven aan de PTT
en daarop uitsluitend Duitse en Bel
gische programma's te gaan uitzenden.
De eerste vraag, die dan rijst is: „Kan
dat dan maar zo? Kun je rustig Duitse
en Belgische programma's uit de lucht
plukken en die in Nederland uitzen
den? Is hiervoor niet de toestemming
nodig van de desbetreffende tv-organi-
yanmiddag wordt de kijker, die ten
minste een uurtje vrij kan maken,
door Karl van der Ploeg het pro
gramma „3/4 in de middag" gepresen
teerd.
Achtereenvolgens ziet u „In ogen
schouw", journaal in samenwerking
met de NCRV, gepresenteerd door Hen-
riette van Aelst, „Katrien, de bele-
vernassen van 'n klein meisje" en ,,Van
varen en schipperen". In dit laatste on
derdeel wordt een beeld gegeven van
het leven aan boord van een vracht'
schip.
De produktie van dit programma
is in handen van Willem Dirks en de
samenstelling en regie berusten in
handen van mevr. Tineke Notten-Roef-
fen.
Zander de titel „Vakantietoeslag" zal
Henk Elsink op dinsdag 30 juli voor de
camera's een programma in cabaret
sfeer brengen. Hij zal daarbij worden
geassisteerd door een zestal charmante
vrouwelijke collega's in de kleinkunst,
te weten Annemarie van Tol, Annelies
B ouma, Fiet Koster, Marjan Berk.
Nelly Frijda, Jenny Arean, terwijl
daarnaast ook René van Voren en
Jacco van Renesse aan dit tv-program-
ma hun medewerking zullen verlenen.
Jelle de Vries, Hans Peters en Henk
Elsink schreven de teksten, terwijl de
muzikale begeleiding berust bij een
combo van Frans de Kok, die ook voor
de arrangementen zorgt. Ben de Jong
heeft de regie.
"Liet Hoofd van de Algemene Dienst
van de KRO. de heer J. H. M. van
der Weyden, heeft de leiding op zich
genomen van de werkzaamheden voor
de verdere uitbouw van het ledencon
tact
De heer van der Weyden blijft be
last met de leiding van de Algemene
Dienst zij het dat hij, om tijd vrij te
maken voor zijn nieuwe taak, een deel
van zijn werk voor de Algemene Dienst
zal delegeren.
De heer van der Weyden is al se
dert maart 1934 in dienst van de KRO
en was de eerste technicus die vast
aan de KRO werd verbonden. De
strijd om het bestaan van de eigen
omroep heeft hij in al zijn hevigheid
meegemaakt.
Sedert juni 1947 leidt de heer van
der Weyden de Algemene Dienst van
ïS«u5? ln weïe flïnctie h« o.m. de
outillage en uitbreiding van het ge
bouwencomplex onder zijn hoede heeft.
satie? Van de auteurs, de uitvoerende
kunstenaars en allen wier geestelijke
en creatieve arbeid in die program
ma's besloten ligt?"
Men zal deze programma's toch niet
zonder betaling willen gaan uitzenden:
zo immoreel zijn wij in Nederland niet.
Wij zullen er dus voor moeten beta
len. Wie dat moet gaan regelen wen
sen wij aldus gaat de heer Renge
link voort veel kracht en uithou
dingsvermogen toe. Hij vindt namelijk
vrijwel een ongeorganiseerde wereld
tegenover zich, waarin de individuele
artiest tenslotte veelal de zeggenschap
heeft over wat er met zijn prestaties
gebeurt. Die individuele artiest zal
wij weten dat uit ervaring vaak
nee zeggen. Bovendien dient men te
beseffen dat bij elk buitenlands pro
gramma steeds vele juridische aspec
ten in het geding zijn, die moeilijk zijn
op te lossen. Er bestaan dan ook op
internationaal gebied tussen de tv-
organisaties in en buiten Europa een
reeks van regeling -contracten, waarbij
het moeilijk wordt in beperkte mate tot
overneming van eikaars programma's
te komen.
PJaar wat sommigen in Nederland
nastreven gaat veel verder. Zelfs wan
neer men de juridische problemen zou
kunnen ontlopen en zelfs wanneer de
betalingskwesties zouden kunnen wor
den geregeld, wat gaat er dan gebeu
ren? Krygen wij dan een demonstratie
van geestelijke armoede?
Krijgen wij in geheel Nederland de
Duitse tv-reclame op het scherm, zo
als nu blijkbaar ook al gaat gebeuren
met de proeven voor draad-tv in de
Haagse Bezuiden Hout, waar de Duitse
tv-programma's volgens een medede
ling van staatssecretaris Scholten in
tegraal dus volkomen met reclame,
zullen worden uitgezonden? En wie
gaat straks de keuze maken, welke
programma's uit Duitsland en België
worden overgenomen?
De overheid zelf zou de keuze moe
ten doen van de over te nemen pro
gramma-onderdelen en dus ook de
verantwoordelijkheid dragen voor de
inhoud van de uitzendingen. Dit is lijn
recht in strijd met de grondgedachte
van de bestaande wetgeving en een
dergelijke wijziging van de strekking
en doelstelling van de wet plaatst zich
buiten de bevoegdheden van de rege
ring en is aan de wetgever zelf voor
behouden. Daarom komt de heer Ren
gelink tot de conclusie het plan van
bepaalde groepen alleen maar ondoor
dacht, onnationaal en gevaarlijk te
noemen.
Onder de titel „Het komt op de se
conde aan" zal de VARA-tv vrijdag
avond 26 juli een nieuwe tv-show
van Johan Heesters op het beeld
scherm brengen. Als jongen droomde
Heesters al over het circus. Jongleur
zijn of draadkunstenaar, dierentemmer
of clown, het waren allemaal beroepen
die hem ontzettend aantrokken. Dit
verlangen is hem bijgebleven en in
bovengenoemd programma kan hij er
uiting aan geven. Johan Heesters
wordt in deze show die werd vervaar
digd in de Bavaria-studio te München,
bijgestaan door Charlie Rivel. Verder
werken mee Margit Schramm, Ursula
Benz, het Bavaria-tv-ballet onder lei-
ling van Kurt Jacob en het Sinfonie-
orkest Graun. De arrangementen zijn
van Willi Mattes, terwijl Teddy Rossy
Turai de kostuums vervaardigde.
Het transatlantische televisiegesprek
tussen vooraanstaande personen in Ame
rika en Europa, dat via de Telstar zou
worden gevoerd maar waarvan gemeld
was dat Frankrijk niet wilde meewerken,
is gisteren toch doorgegaan en wel via
Londen. Ondanks de grote afstand kon
den de staatslieden elkaar op hun tele
visiescherm zien. Zij waren zichtbaar blij
met deze ervaring.
De gesprekken werden gevoerd tussen
de voormalige Amerikaanse president
generaal Eisenhower, de Franse oud
minister van buitenlandse zaken Jean
Monnet, de Duitse oud-minister van bui
tenlandse zaken Von Brentano en lord
Avon, vroeger sir Anthony Eden. De
uitzending geschiedde ter gelegenheid
van de eerste verjaardag van het in be-
drijfstellen van de communicatiesatelliet
Telstar.
De Fransman Monnet was van Parijs
naar Brussel gereisd omdat de Franse
regering", zoals de Amerikaanse omroe
per meedeelde, de uitzending via Frank
rijk had geweigerd.
Tn de KRO-gids, die vandaag is ver-
schenen, treffen wij het volgende
commentaar aan betreffende de
kwestie met de Bond Zonder Naam.
,,Het heeft enige tijd geduurd voordat
wij onze lezers nader konden inlich
ten over de besprekingen, die tussen
de Bond Zonder Naam en de KRO
gaande zijn over de vraag, wie in de
toekomst het Lichtbaken moet verzor
gen."
,,Wij waren erover verheugd", aldus
het commentaar, ,,in overleg met de
Bond drie gezaghebbende onpartijdige
personen bereid te hebben gevonden
kandidaten voor het Lichtbaken te be
oordelen op presentatie en inhoud.
Deze commissie van drie heeft drie
kandidaten afgewezen. De KRO heeft
zich bij het advies van de onpartijdige
adviseurs aangesloten.
Intussen was pater Knibbeler met de
hoofdpromotoren en -promotrices van
de Bond in contact getreden, om de
situatie uit te leggen en te vragen, wat
men als redelijke oplossing zag. Wij
kunnen er moeilijk begrip voor op
brengen, dat pater Knibbeler verzuim
de zijn medewerkers te wijzen op de
inschakeling van de commissie van
drie ook door de Bond aanvaarde
onpartijdige personen en dat hij even
min vermeldde, dat hij in de bespre
kingen met de KRO uitdrukkelijk had
erkend, dat het de uitsluitende taak en
verantwoordelijkheid van de KRO is,
om uit te maken wie voor de micro
foon spreekt en over welke onderwer
pen.
Nog moeilijker is het te begrijpen dat
de Bond Zonder Naam zich niet on
middellijk heeft gedistancie'erd van ac
ties. die tot doel hadden onder pres
sie van opzegging van het lidmaat
schap van de KRO, pater Knibbeler
weer voor de microfoon te brengen.
Deze acties konden immers het over
leg slechts schaden. Des te merkwaar
diger is het, dat de Bond in zijn cor
respondentie de medewerkers in het
land suggereerde zich uit te spreken
voor terugkeer van pater Knibbeler,
terwijl hij in het overleg met de KRO
naar een andere spreker zocht.
De aktie voor opzegging van het
KRO-lidmaatschap is zij het op het
nippertje afgelast.
De scherpe afkeuring door de pers
heeft waarschijnlijk in belangrijke
mate tot dit verstandige besluit bij
gedragen.
Bepaald niet alleen de KRO, maar
met name de Bond Zonder Naam mo
gen hen, die dit besluit hebben geno
men dankbaar zijn. Even dankbaar
zullen wij allen zijn, die willen helpen
de voor goed overleg noodzakelijke
rust te bevorderen. En waar de Naas
tenliefde de basis is, zal dit toch zo
moeilijk niet zijn."
Donderdag 11 juli
HILVERSUM I (402 m)
KRO: 12.00 Middagklok - noodklok.
12.04 Lichte grammofoonmuziek. 12.25
Voor het platteland. 12.35 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.38 Lichte
grammofoonmuziek. 12.50 Actualiteiten.
13.00 Nieuws. 13.15 Platennieuws. 13.25
Populaire orkestmuziek (gr.) NCRV:
14.00 Promenade-orkest. 14.30 Musette
klanken (gr.) 14.50 Moravisch onderwij
zerskoor (gr.) 15.00 Kamerorkest en so
list: klassieke en moderne muziek. 15.40
Licht instrumentaal kwartet. 16.00 Bij
bellezing. 16.20 Klavecimbel en viool:
klassieke muziek. 16.45 Lichte grammo
foonmuziek. 17.00 Voor de jeugd. 17.30
Lichte grammofoonmuziek. 17.40 Beurs
berichten. 17.45 Argentijnse klanken (gr.)
17.55 Licht ensemble. 18.15 Sportagenda.
18.20 Amsterdamse Politiekapel. 19.00
Nieuws en weerpraatje. 19.10 Geestelijke
liederen door meisjeskoren. 19.30 Radio
krant. 19.50 Flamenco gitaarspel (gr.)
20.00 Noordzeefestivalconcert door Me-
tropole-orkest met solisten. 21.30 Hol
land Festival 1963: Kerkorgelconcert.
22.30 Nieuws en SOS-berichten. 22.40
Avondoverdenking. 22.55 Boekbespreking
23.00 Lichte grammofoonmuziek. 23.30
Vers in het gehoor, literair programma.
23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 M
VARA: 12.00 Licht instrumentaal en
semble. 12.30 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw. 12.33 Dansorkest en zan-
solisten. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelin
gen. eventueel actueel of grammofoon
muziek. 13.25 Beursberichten 13.30 Licht
instrumentaal ensemble en zangsolist.
14.00 Pianorecital: moderne muziek..
14.30 Voor de vrouw. 15.05 Had u toen
maar geleefdlicht programma. 15.30
Licht instrumentaal trio. 15.45 Zangreci
tal: moderne liederen. 16.10 Voordracht.
16.30 Filmmuziek (gr.) 17.00 Voor de
jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel
actueel. 18.20 Promenade-orkest en zang
soliste: operamuziek. 19.00 Carrousel:
licht programma. 20.00 Nieuws. 20.05
Holland Festival 1963: Omroeporkest,
omroepkoor en solisten: klassieke en
moderne muziek. (In de pauze: 20.55-
21.50: De schouwburg hoorspel). 22.30
Nieuws. 22.40 Actualiteiten, beursbe
richten en mededelingen. 23.00 Reporta
ge Tour de France 1963. 23.10 Pizzicato:
nieuwsflitsen en actualiteiten uit de lich
te muziekwereld. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL VLAAMS
324 m: 12.00 Nieuws. 12.03 Noordzee-
festival. 12.30 Weerbericht. 12.35 Latijns-
Amerikaanse muziek. 12.50 Beursberich
ten. 13.00 Nieuws en berichten over de
Tour de France. 13.25 Kamermuziek.
14.00 Nieuws. 14.03 Balletmuziek. 15.00
Zangrecital en pianospel. 15.15 Vlaamse
symfonische muziek. 16.00 Nieuws. 16.03
Beursberichten. 16.09 Lichte muziek.
17.00 Nieuws en weerbericht. 17.15 Lichte
muziek. 17.50 Koormuziek. 18.00 Nieuws.
18.03 Vlaamse pianomuziek. 18.18 Paar-
desportberichten. 18.20 Voor de soldaten.
18.45 Uitslagen en standen Tour de Fran
ce. 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.40
Lichte muziek. 19.55 Noordzeefestival.
20.00 Operettemuziek. 21.00 Noordzeefes
tival. 23.00 Nieuws. 23.05 Lichte muziek.
23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL FRANS
484 m: 12.30 Gevarieerd programma en
actualiteiten. 14.03 Klasieke en moderne
muziek. 15.03 Lichte Belgische muziek.
16.08 Lichte muziek. (Tussen 16.00 en
17.00 Reportage Tour de France). 17.00
Nieuws. 17.30 Pianospel en zang. 18.03
Voor de soldaten. 18.55 Tour de France.
COLPORTEUR
De politie van San Antonio in de
Amerikaanse staat Texas is op zoek
naar een man, die sinds een week
of drie abonnementen op het tijd
schrift Collier's aanneemt, en de voor
uitbetalingen in eigen zak steekt.
Collier's heeft een jaar of vijf ge
leden opgehouden te bestaan.
PER FIETS
Te Muenster in Westfalen,
kunnen automobilisten die er
tegen opzien de parkeermoei-
lijkheden te trotseren, thans
voor drie mark per dag een
fiets huren.
OVERLOPER
Twee Oostduitse officieren lever
den dezer dagen een elfjarige knaap
aan de grens af. De jongen was
heimelijk naar het communistische
Duitsland overgestoken, niet uit
ideële overwegingen, maar omdat
zijn vader hem had opgedragen
groen voor de konijnen te snijden.
Van de Oostduitsers weet hij nu,
dat ook achter het ijzeren gordijn
jongetjes hun vader moeten gehoor
zamen.
VALS
Angelica Domrose, de Oostduitse
B.B., is niet gelukkig met haar fan
mail van 40 brieven per week.
„Ik ben er niet door gevleid en ik
ben er ook niet blij mee. Ik geloof
niet in fan-mail. Het is een vorm van
de persoonlijkheidscultus, die vals i«,"
aldus Angelica in een interview met
het Britse blad Daily Herald.
Zuullen we samen een spelletje doen?
(Advertentie)
Een subcommissie van vier leden v
het curatorium van de universiteit van
Mississippi zal binnenkort bijeenkomen
om na te gaan of er tegen de negerstu
dent James Meredith maatregelen moe
ten worden genomen, naar aanleiding
van bepaalde opmerkingen die hij zou
hebben gemaakt.
Gouverneur Ross Barnett van Missis
sippi heeft bevestigd, dat Meredith dooi
de deken van de universiteit, L. L. Love,
ernstig is berispt naar aanleiding van op
ruiende taal die Meredith zou hebben ge
bezigd in verband met de moord op de
negerleïder Medgar Evers en omdat Me-
reaitn zich zou hebben uitgesproken voor
Amerika00130116 d°°r de negers in heel
Dat is leuk! Er zijn nu kleurige schil
derijtjes van Tom Poes, Heer Bommel,
Joost en Burgemeester Dickerdack,
Wammes Waggel, Bullebas, de Maat,
Kappie, Joris Goedbloed, Jolliepop,
Okki en Panda. Fijn om boven je bed
te hangen. Wil jij dat ook? Dat kan!
Want de deksels van potten Duyvis
(er zit mayonaise of frites-saus in)
zijn opeens van aie fleurige portretjes
geworden. Als je moeder een pot
Duyvis koopt, zie je meteen hoe leuk
het is. Dan ga je beslist sparen en
ruilen tot je ze alle twaalf bij eikaar
hebt. Onthoud dus goed - er zijn twaalf
schilderijtjes - ze zitten gewoon als
deksels op potten en de naam is
Fijn, zo'n portretten
galerij in je kamer.
En gemakkelijk op
te hangen ook - een
spijkertje in de muur
is al genoeg voor
deksels veel plezier!
rechtgesteld.waarv00r een® ander is te"
Ee.n Parlementslid voor de Labour-
partij deed de Britse minister van Bin
nenlandse Zaken, Henry Brooke de ge
schreven bekentenis toekomen. Zij heeft
betrekking op de moord op Michael
Gregsten <36». die twee jaar geleden
terrri" na5'J Aen Tg U«8°nd Parkeer
terrein is doodgeschoten. Na het langste
Proces, dat ooit m Engeland in verband
JS.'Be" moordzaak is gevoerd, werd de
dmlJ,res Hanratty schuldig bevon
den en la maanden geledon door middel
de strop ter dood gebracht.
42)
Schultze en het meisje verdwenen in
hotel de l'Empereur, waar zij blijkbaar
dachten te gaan eten en geen minuut
later ging Alex Meerdingh het restau
rant Lahey binnen, van achter welks ra
men hij de ingang van de l'Empereur
nauwkeurig in het oog kon houden.
Paul voelde zich wel even in een enigs
zins lastig parket. Hij moest toch ook
weieens aan eten denken, maar kon
SGe? yarf. beide restaurants binnen gaan,
omdat hij dan onmiddellijk door een van
beide mannen zou worden herkend. Een
[^on^nt stond hij in beraad hoe hij zich
dilemma moest redden en toch
,,f+if ,partlJen en vooral Schultze niet
uit net oog verliezen, toen hij eensklaps
een inval kreeg.
.^fd Yvonne immers beloofd voor
St" iïil r- te zul.len zorgen, wanneer
2 «°ping nabij zou zi-in en zodoen-
het gevaar voor hem op zijn acuutst
cL Tu opeeris aan commissaris
Smeets moeten denken De man was
eveneens ten nauwste 'bij de zaak de
aanrander betrokken geweest en Paul
wist dat hij hem stellig geen groter
plezier zou kunnen doen dan hem bij
de ontknoping aanwezig te laten zijn.
lerwyl de commissaris zich verder nog
verdienstelijk zou kunnen maken ook,
AnclnT' drt /-.w-i r. 1_i
de de brave commissaris zich enthou
siast.
,,Ik ben binnen twintig minuten bij
je," zei hij tegen Paul. ,,Zeg maar waar
ik je kan vinden."
Paul sprak met hem af dat hij op
de hoek van de Grote Straat en de
Muntstraat op hem zou wachten en de
commissaris hield woord. Nog geen
twintig minuten later hield hij met zijn
wagen stil op de door Paul aangedui
de plaats en geen drie minuten later,
na een haastige uiteenzetting van Paul,
zat hij aan een tafeltje in de l'Empe
reur, op slechts enkele meters afstand
van Adolf Schultze, die volkomen in zijn
gezelschap scheen op te gaan.
En nu herhaalde zich vrijwel geheel
wat zich, althans volgens het verhaal
van Alex Meerdingh, omstreeks een week
tevoren in Heerlen had afgespeeld, toen
Adolf Schultze ook daar met een meis
je was pit geweest. De Duitser liet ook
nu weer zijn gezelschap verscheidene
aperitifs drinken en schonk vervolgens
onder de omstandigheden, omdat de kans!
"nf.' A,a' Schultze hem nadat zij hun diner hadden laten opdie-
zou kennen Vooral niet, nu de laatste
z ln zu"*.. aangenaam gezelschap be
vond, dat hij vermoedelijk maar weinig
oog voor iets of iemand anders zou heb
ben. En zich verder ongetwijfeld in een
stemming zou bevinden, die het ergste
deed vrezen voor het meisje in zijn ge
zelschap. Paul had de blik opgevangen
welke hij voor een moment op haar had
geworpen toen zij het hotel binnen gin
gen en het had hem een ogenblik bijna
JLrt ln bet lichaam doen omkeren!
Hij bedacht zich niet langer, maar
liep de eerste de beste winkel binnen,
waar hij verzocht een ogenblik van de
telefoon gebruik te mogen maken. Hier
draaide hij het nummer van de com
missaris, die hij meteen aan de lijn
kreeg, waarna hij in enkele woorden
zijn bedoeling uiteenzette.
En zoals hij wel verwacht had, toon-
nen, overvloedig wijn voor haar
dat zij tegen het einde van de maaltijd
op het luidruchtige af was.
Tegen acht uur verlieten zij het res
taurant, om zich vervolgens naar de
nabij gelegen ,,Hollandia" bioscoop te
begeven, waar zij bleven tot het einde
van de voorstelling, om circa kwart voor
elf. Alex Meerdingh was al die tijd rus
tig in zijn wagen blijven zitten, die hij
gehaald had nadat Schultze en het meis
je de bioscoop waren binnen gegaan,
terwijl Paul de zijne rustig op het Wal
ramplein had laten staan en een plaatsje
had gezocht in een portiek, schuin aan
de overzijde, vanwaar hij de ingang van
het filmtheater in de gaten kon blijven
houden, zonder de kans te lopen door
een van de partijen zelf te worden ge
zien. Op zijn aanraden had commissaris
Smeets een kaartje genomen voor de
zelfde rang als de Duitser en het meis
je en was hij vlak bij hen gaanzitten,
zodat hij hen gedurende de gehele voor
stelling in het oog kon houden en zij
onmogelijk intussen via een van de an
dere uitgangen zouden kunnen verdwij
nen.
Nadat de voorstelling was afgelopen,
wandelde Schultze met het meisje naar
zijn wagen, waarna zij naar het Pavil
ion reden, ook nu weer gevolgd door
de anderen. Meerdingh bleef in zijn wa
gen buiten wachten en Paul deed het
zelfde, terwijl de commissaris ook nu
weer het paar naar binnen volgde.
Zij dronken ook hier weer verscheidene
glazen, met het gevolg dat het meisje
niet al te vast meer op haar benen
stond, tijdens de een of twee dansen die
zij en Schultze samen deden. Toen, te
gen omstreeks half twaalf, stonden zij
eensklaps op en begaven zich naar de
uitgang, onmiddellijk door de commissa
ris gevolgd.
Buiten gekomen stapten Schultze en
het meisje weer in de wagen, waarop
de Duitser, die de weg hier precies
scheen te kennen, via de Emmalaan
naar het Grendelplein reed en zijn wa
gen parkeerde voor de opgang naar de
ruine vanzelfsprekend weer gevolgd door
de beide andere wagens, eerst die van
de jonge Meerdingh en vervolgens die
van Paul, met deze en (je commissaris
erin.
Alex Meerdingh reed voorbij de bei
de mensen, die intussen waren uitge
stapt en nu het trottoir over liepen,
recht op de ingang naar de ruine toe.
Tot Pauls heimelijke verbazing, want
hij wist dat deze na het invallen van
de duisternis niet meer toegankelijk was,
behalve op speciale feestavonden, wan
neer sprake was van feestverlichting, of
iets dergelijks.
Ook Paul reed verder, voorbij Alex
Meerdingh, die enkele tientallen meters
verder zijn wagen aan de rand van het
trottoir had neergezet, bij de Daelhemer-
weg en nu eveneens uitstapte en terug
wandelde naar de ingang van de ruine,
met snelle schreden.
Paul parkeerde op zijn beurt zijn wa
gen. maar hij deed het in de Dwingel-
weg, welke naar de Oud Valkenburger-
weg voert en liep nu eveneens snel te
rug naar het Grendelplein, met de com
missaris naast zich. Het was een hel
dere maanavond, zodat zij de voor zich
uit lopende jonge Meerdingh duidelijk
konden onderscheiden. Zij zagen hoe hij
op zijn beurt verdween in de opening
welke via hoge en steile trappen naai
de ruine voerde en verhaastten hun
schreden om niet al te ver achter hem
en Schultze met het meisje te blijven.
,,De Duitser schijnt de weg hier pre
cies te kennen," merkte Paul op. „Ik
snap echter niet goed wat hij daar bij
de ingang van de ruine doen moet."
(wordt vervolgd)
lichter dan zwaar
pittiger dan halfzwaar.
19.05 Lichte muziek. 19.30 Nieuws. 20.00
Grammofoonmuziek. 22.00 Wereldnieuws.
22.55 Nieuws.
Vrijdag 12 juli
HILVERSUM I (402 m)
NCRV: 7.00 Nieuws7.10 Dagopening.
7.20 Klasiek strijkkwartet (gr.) 7.45 Ra
diokrant. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte gram
mofoonmuziek. 8.45 Negrospirituals (gr.)
9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstanden.
9.40 Voor de vrouw. 10.10 Grammofoon
muziek. 10.15 Morgendienst. 10.45 Fluit
en klavecimbel. 11.15 Voor oudere luiste
raars.
HILVERSUM II 298 M
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied.
7.23 Klaarwakker: lichte grammofoon
muziek, reportages, mededelingen en
commentaren. 8.00 Nieuws en socialis
tisch strijdlied. 8.18 VARA's boottocht
1963 met m.s. Kenau, reportage. 8.25
Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Gym
nastiek voor de vrouw. 9.10 Klassieke
grammofoonmuziek. VPRO: 10.00 Schrij
ven, lezing. 10.05 Morgenwijding. VARA:
10.20 Lichte grammofoonmuziek met
commentaar. 10.50 Lichte orkestmuziek
(gr.) 11.00 Voor de kleuters. 11.15 Klas
sieke grammofoonmuziek. 11.40 Elektro
nisch orgelspel.
Donderdag 11 juli
KRO 14.30 Voor de vrouw. 15.15 Pauze
15.30-15.45 Voor de kinderen. 19.30 Van
onze sportredacteur. 19.50 Zomerwed
strijd, programma over eigen land. NTS
20.00 Journaal. KRO: 20.20 Brandpunt.
20.45 The Flintstones, tekenfilm (16e
aflevering). 21.15 Wie eenmaal uit het
schaftje eet tv-film (deel 1) 22.40 Epi
loog. NTS:' 22.50 Journaal. 22.55-23.05
Filmverslag Tour de France.
FRANS BELGIE: Tussen 16.00 en 17.00
uur Eurovisie: Reportage van de Tour
de France. 19.00 Berichten. 19.03 Weer
spiegelingen van het liberalisme. 19.35
Spartacus (deel 4). 20.00 Journaal. 20.20
Filmverslag van de Tour de France.
20.40 Jacht op de misdaad, politiefilm
21.10 Nieuwe films. 21.40 Kunstkroniek.
22.10 Literair programma. 23.00 Jour
naal.
VLAAMS BELGIE: Tussen 16.00 en
17.00 Eurovisie: Reportage van de Tour
de France 19.30 Voor de jeugd. 20.00
Nieuws. 20.20 Filmverslag van de Tour
de France. 20.30 11 juli 1963, 11e jubi
leumviering, gevarieerd programma.
21.40 De boer die sterft, Vlaamse tv-film
22.10 Nieuws.
is er om 23.30 uur het platenprogramma
Te gast bij Robert Stolz.
Op Hilversum 2 (298 m) musiceert om
20.05 uur het Omroeporkest onder leiding
van Henk Spruit. In de pauze om 20.55
uur volgt het hoorspel Save the standard.
Daarna wordt om 21.50 uur het concert
voortgezet. Leo Pagano geeft om 23.00
UU1' een nabeschouwing van de Tour de
l'Avenir en tenslotte is er om 23.10 uur
het programma Pizzicato.
De KRO presenteert om half acht de
rubriek Van onze sportredacteur, gepre
senteerd door Jan Cottaar, die over de
Tour spreekt. Om 19.50 uur volgt de
eerste aflevering van de Zomerwedstrijd.
Na het journaal is er om 20.20 uur de
rubriek Brandpunt en om 20.45 uur een
aflevering uit de Flintstones-serie. Ver
volgens kunt u om 21.15 uur kijken naar
de eerste aflevering van de Duitse tv-
film Wie eenmaal uit het schaftje eet.
Pater Leopold Verhagen spreekt om 22.40
uur de epiloog uit en om 22.50 uur volgt
het tweede journaal en een filmverslag
van de Tour.
Van het Noordzeefestival te Knokke
worden om 20 uur op Hilversum I (402 m)
opnamen ten gehore gebracht. Vervolgens
kunt u om 21.30 uur luisteren naar een
orgelconcert door Cor Kee. Tot besluit
De filmers van de rubriek „Achter het
nieuws" bezochten de Duitse rekruten in
Budel. In zijn commentaar merkte Ton
Kool sarcastisch op: „Zij marcheerden en
zongen weer. maar zij bedoelen het goed
deze keer". Ook een scherp commentaar
op de kabinetsformatie kon niet uitblij
ven. Interessanter vonden wij de shots,
gemaakt bij de opgravingen in Neerlands
oudste stad, Maastricht, waar de resten
van een Romeins badhuis worden bloot
gelegd. Ook de prijspolitiek rond het zg.
goedkope aardgas 'werd aan een kriti
sche beschouwing onderworpen. Tot slot
van de rubriek volgde een sterk ge
kleurde reportage over het Griekse ko
ningspaar. Laten de samenstellers niet
vergeten, dat zij in het door hen zo vaak
geïdealiseerde Zweden eveneens zulke
voorbeelden kunnen vinden.
Na een door Ben de Jong visueel goed
geregisseerd muziekprogramma vroeg
Jan Blokker aandacht voor het werk
van de Franse regisseur Jean Pierre Mel
ville. Een zeer realistisch filmfragment
over het neerslaan van een vrouw moge
typerend zijn voor de stijl van Melville,
ze zal ongetwijfeld walging hebben op
gewekt in de huiskamers.
Menigmaal hebben wij van onze waar
dering laten blijken voor de t.v.-films uit
de Dick Fowell-serie, maar 't realistische
produkt van gisteravond zou zelfs van
de meest gezagsgetrouwe vrijwillige
landstormer nog een anti-militarist ma
ken. En zo'n rolprent presenteert nu juist
de VARA. die haar mannen naar Budel
stuurt om te informeren naar wat de
jonge Duitsers zich van de afschuwelijke
overval op ons land kunnen herinne
ren. De a
53. Als lopende vuurtjes deden de ver
halen van Hagelschroot, Zeeg, Sjarien en
Beendert Botje de ronde door Pebbei.
Al spoedig was er niemand meer, die
nog één stap in het bos durfde zetten
uit vrees voor „het monster"!
Dat maakte het voor Hinter en Min
ter niet moeilijk om Hortensia verborgen
te houden; elke dag gingen zij even een
ritje maken op de rug van de oude mer
rie. Ook hadden zij al een paar keer
geheime gang doorzocht en de uitgang
in de holle boom ontdekt. Maar hoe zij
ook piekerden, de bedoeling ervan snap
ten zij niet.
Ook voor iemand anders was een zor
geloze tijd aangebroken. Gruwe Strob-
bel, de stroper, hoefde nu zijn onder
aardse vluchtgang niet meer te gebrui
ken, want Hagelschroot liet zich immers
niet meer zien in het bos. Zo stapte hij
bij klaarlichte dag fluisterend rond om
de dingen te doen, die vroeger het dag
licht niet konden velen.
Maar een ongeluk schuilt in een klein
hoekje. En op een keer, toen de twee
ling weer een ritje maakte schoot uit
een hoekje van het bos een nijdige
wesp naar voren, die recht op Horten
sia's deinende achterkant aankoerste.
Het diertje was stellig van plan de vrede
m het Pebbelse bos wreed te versto
ren.