Schmelzer vraagt SER adviezen Spoorboekje geldt hele jaar nu voor Drie Britten in Weert verdronken montana montana 2. Zo wordt de senaat Nieuwe vliegtuigen voor marine-luchtvaartdienst De herziening van de wet op de Bedrijfsorganisatie Moment om door de grond te zakken, KATOEN Voorstel tot uitbreiding ledental In Zuid-Willemsvaart Staatsmijnen worden n.v. V.V.D A.R. C.H.U. P. v. d. A. C.P.N. P.S.P. Frans-Duits verdrag aanvaard door Bondsdag Op naar de top van de Euromast Als plannen doorgaan „Bredase vier" in Winschoten achter tralies FELIX MERÏTIS Conservatoir beslag niet opgeheven Penkovsky terechtgesteld Instelling bedrijfslichamen Openbaarheid Vraagpunten Kind overleden na mishandeling door moeder Salarissen Berlijn en Nieuw-Guinea 118 miljoen meer voor defensie Pokkeninenting in Zweden en Finland ONGEBLEEKTE AMERIKAANSE 1. 85 25 VROOM REESMAN N BEURS VAN AMSTERDAM Vaste stemming voor Philips DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 17 MEI 1963 Gisteren zgn in de elf hoofdsteden in ons land de Provinciale Staten bMeen geweest om een geheel nieuwe Eerste Kamer te kiezen. De samenstelling van de nieuwe senaat ziet er als volgt uit: nieuw oud K.V.P. 26 26 P.v.d.A. 24 23 V.V.D. 7 8 A.R. 7 8 C.H.U. 7 8 C.P.N. 1 2 P.S.P. 1 0 75 75 (73 direct gekozen) Om de resterende twee zetels moet worden geloot tussen de kandidaten Th. S. J. Hooy uit Aerdenhout, P. J. S. de Jong uit Den Haag. beiden van de K.V.P., prof. mr. dr. F. L. Polak van de P.v.d.A. en M. van Pelt van de P.S.P. De volgende leden werden intussen gekozen: mr. J. A. Jonkman, 's-Gravenhage; mr. K V P J. A. W. Burger, Wassenaar; dr. A. Querido, Amsterdam; C. van der Waerden, Amsterdam; C. W. van Win gerden, Amstelveen; P. J. Kapteyn, Heemstede; E. Meester, Amsterdam. Prof. dr. J. E. de Quay, 's-Graven hage; H. M. van Lieshout, Eindhoven; J. A. Middelhuis, Utrecht; J. L. P. M. Teijssen, Waalwijk; dr. H. J. J. van Velthoven, 's-Hertogenbosch; N. Schuurmans, 's-Hertogenbosch; mr. Ph. C. M. van Campen, Eindhoven: prof. dr. Th. L. M. Thurlings, Wageningen; ir. J. G. Gooden, Breda; C. G. A. Mer- tens, Venlo; J. H. Ensinck, Maastricht; ir. C. E. P. M. Raedts, Heerlen; mr. R. G. A. Höppener, Roermond; jhr. dr. P. G. M. van Meeuwen, Ulestraten; prof. dr. J. J. Gielen, Nijmegen; Ch. G. Matser, Arnhem; F. H. Terwindt, Nijmegen; mr. J. L. M. Niers, Hengelo F. T. van der Maden, Assen; J. H. M. Derksen, 's-Gravenhage; mr. W. E. Siegmann, Amsterdam; mej. L. A. M. Vuylsteke, Rotterdam; pater mag. dr. J. G. Stokman, Vleuten; jhr. mr. O. F. A. H. van Nispen tot Pannerden, Hillegom; ir. E. H. A. Kraaijvanger. Rotterdam. Mr. D. A. Delprat, Amsterdam; ir. J. Baas, Zutphen; ir. H. J. Louwes, Ul- rum; mr. J. de Wilde, Amsterdam; dr. P. G. van de Vliet, Hilversum; mr. H. van Riel, 's-Gravenhage: mevr. J. F. Schouwenaar-Franssen, Bilthoven. Prof. dr. I. A. Diepenhorst, Amster dam; H. Algra, Leeuwarden; prof. dr. J. Zijlstra, 's-Gravenhage; J. Schipper, Utrecht; prof. mr. W. F. de Gaay Fort man, 's-Gravenhage; dr. W. P. Berg huis, Kampen; J. Tjalma, Hoogeveen. Jhr. mr. L. E. de Geer van Oudegein, Vreeswijk; mr. R. Pollema, Leeuwar den; J. W. van Hulst, Amsterdam; H. C. Kranenburg, Rotterdam; ir. M. A. Geuze, Poortvliet; dr. J. W. Beere- kamp, Hoogeveen; S. R. Knottnerus, Stadskanaal. Prof. dr. I. Samkalden, Oegstgeest; mr. G. J. P. Cammelbeeck, Eindhoven; S. de Jong, Zutphen; dr. E. Brongers- ma. Heemstede; ir. H. Vos, Wassenaar; mej. mr. M. Tjeenk Willink, 's-Gra venhage; D. de Loor, Delft; J. B. Broeksz, Hilversum; dr. ir. J. P. Ma- zure. 's-Gravenhage; A. H. Kloos, Am sterdam; mr. J. in 't Veld, 's-Graven hage; mr. G. van Hall, Amsterdam; mr. M. de Niet Gzn., Wageningen; mej. mr. J. Zeelenberg, Rotterdam; dr. M. Troostwijk, Groningen; W. Thomassen, Enschede; S. van der Ploeg, Utrecht; De lezer zal opgemerkt hebben dat zowel de huidige premier, prof De Quay, als de minister van Financiën, prof. dr. J. Zfjlstra, zitting zullen hebben in de nieuwe Senaat. Ook ir. J. G. Gooden, de voormalige directeur van Openbare Werken te Breda, momenteel directielid van een groot bouwbedrijf, mr R. G. A. Höppener, burgemeester van Roermond, en de voormalige oppo sitieleider, mr. J. A. W. Burger uit Wassenaar, gaan zitting nemen in de Eerste Kamer. Mevr. H. J. van Ommeren-Averink, Haarlem. A. G. van der Spek, Amsterdam. De staatssecretaris van algeme ne zaken, drs. W. K. N. Schmelzer heeft aan de S.E.R. advies ge vraagd over een voorontwerp van wet tot herziening van de Wet op de Bedrijfsorganisatie en daarbij tevens enkele vraagpunten aan die raad voorgelegd. Het betreft hier een aanpassing van de wet aan de in de laatste jaren opgedane erva ringen. De herziening omvat een groot aantal punten redactionele verbeteringen, voorzieningen in gebleken leemten en verbeteringen van materiële aard. De voorgestelde wijzigingen en aanvul lingen betreffen onder meer de volgende punten. Voorgesteld wordt, het maximumaan tal leden van de S.E.R. van 45 op 60 te brengen, waardoor ruimte wordt ge schapen voor een, eventuele, matige ver ruiming van het aantal werkgevers leden, zonder dat overigens wijziging wordt gebracht in het systeem dat de organisaties van ondernemers en van De Westduiste Bondsdag: lieeft donder dag het Frans-Duitse vriendschapsverdrag met bijna algemene stemmen aangeno men. Hiermee lieeft voor de eerste maal in het bestaan van de Westduitse Bonds republiek een belangrijk politiek verdrag de goedkeuring van zowel de regerings als oppositiepartijen verkregen. (Advertentie) Bij het ministerie van justitie zijn plan nen uitgewerkt om enige tientallen langdurige gestraften tegen het einde van dit jaar over te brengen van de Bredase strafgevangenis naar die in Winschoten. Voor dit doel zal de gevangenis in Win schoten worden verbouwd en extra beveiligd, waarmee nog verscheidene maanden gemoeid zullen zijn. Onder de langdurig gestraften in de Bre dase gevangenis bevinden zich ook de vier Duitse oorlogsmisdadigers Willy Lages (60), Franz Fischer (60), F. H. Aus der Fuenten (63) en Joseph Ko- taella (54), die indertijd tot levenslang zijn veroordeeld wegens tijdens de oorlog in Nederland gepleegde mis drijven. Hij zei, dat het aantal van de langdurig gestraften in de gevangenis van Breda thans bepalend was voor het regime aldaar en dat men bij de verwijdering van deze gevangenen de „overblijvers'' een beter aangepaste behandeling kon geven. De gevangenis in Winschoten zal dan uitsluitend benut worden voor enige tientallen langdurig gestraften, „die meer dan normale beveiliging nodig maken". Deze extra beveiliging zal behalve in de nu aan te brengen voor zieningen in het gevangenisgebouw ook bestaan uit extra bewakingsperso neel. De Nederlandse Spoorwegen zullen met ingang van 26 mei gaan ryden volgens een nieuwe dienst regeling, die een jaar geldig zal zijn. Daarmee wordt gebroken met een jarenlange traditie, die elk jaar een zomer- en een winterregeling het licht deed zien. Ten aanzien van het binnenlandse treinverkeer zijn tussen de huidige en de nieuwe dienstregeling geen principiële verschillen in grote lijnen is de komen de dienst een voorzetting van de bestaan de. Wel zijn in de gevallen waar dit mógelijk bleek verbeteringen aange bracht. waarvan wij hieronder de voor naamste laten volgen Op het baanvak Rotterdam Roosen daal zullen buiten de spitsuren enige kort achter elkaar rijdende stop- en snel treinen tot één trein worden samenge voegd. Vroeger uit Roosendaal vertrek kend, zullen zij later dan de sneltreinen dit thans doen daar aankomen door het onderweg stoppen te Oudenbosch, Zeven bergen en Lage-Zwaluwe. Dit betekent tevens een herstel van de aansluitingen te Lage-Zwaluwe op de dienst van en naar Breda. De stoptrein van Hoek van Holland (vertrek 18.55 uur) naar Rotterdam, die zal rijden op werkdagen behalve zater dags, komt tegemoet aan een dringende wens van vele reizigers. De trein Hoek van Holland Maassluis zal voortaan alleen op zaterdag en zon- en feestdagen rijden. Zuid-Limburg krijgt op maandag t.m. vrijdag een doorgaande trein naar en van de Randstad. De sneltrein van 6.25 uur uit Maastricht zal via Eindhoven, Rotterdam en Den Haag naar Amster dam rijden. Inplaats van Venlo zal Maastricht het eindpunt zijn van de sneltrein, die om 15. 15 uur uit Amster dam vertrekt. Als gevolg van deze om zetting rijdt op maandag t.m. vrijdag de ochtendsneltrein uit Venlo (vertrek 6.54 uur) via Utrecht naar Amsterdam/ Zandvoort en 's middags de trein van 16.25 uur uit Amsterdam via Utrecht naar Venlo. In verband met de geringe bezetting zal de vrijdagse trein uit Eindhoven (vertrek 17.34 uur) naar Rotterdam niet meer rijden. Om redenen van exploitatieve aard moest worden besloten de op maandag t.m. vrijdag van Amsterdam (vertrek 7.10 uur) vertrekkende doorgaande trein via Den Haag en Rotterdam tot Eind hoven inplaats van tot Venlo te laten rijden. De doorgaande verbinding 's middags van Venlo naar Rotterdam moest worden ingekort met het stuk Venlo Eindhoven. De trein Amersfoort (vertrek 8.10 uur) Amsterdam zal met getrokken mate rieel worden gereden. De grote capaci teit van deze trein maakt het mogelijk het treinenpaar Amsterdam (vertrek 8.00 uur) Naarden/Bussum (vertrek 8.35 uur) op te heffen. Door de vertrektijd te Utrecht van de laatste trein in de richting Hilversum naar 23.45 uur te verleggen wordt aan sluiting verkregen op de trein uit Maas tricht. Eveneens t.b.v. het forensenverkeer zullen van maandag t.m. vrijdag gaan rijden de treinen Roosendaal (vertrek 7.02 uur) Ttlburg en Tilburg (vertrek 17.59 uur) Roosendaal. Gedurende de ziterdagen in de maan den juli en augustus rijden van Amster dam twee en uit Utrecht één trein rechtstreeks naar Valkenburg. Deze trei nen vertrekken uit de hoofdstad te 8.10 en 9.10 uur, uit Utrecht om 10.52 uur. Voor de terugreis kan men eveneens ge bruik maken van rechtstreekse treinen, drie in getal, alle met bestemming Am sterdam. De vertrektijden van deze, ook weer alleen in juli en augustus op zater dagen rijdende treinen, zijn resp. 10.00, 11.00 en 12.00 uur. Lu Weert zijn gistermorgen drie En gelse militairen in de Zuid-Willemsvaart verdronken nadat hun auto bij een bot sing in het water werd gedrukt. Een vierde inzittende, eveneens een Britse militair, is zwaar gewond naar het zie kenhuis in Weert overgebracht. Het ongeluk gebeurde omstreeks tien uur. De particuliere auto met vier En gelse militairen reed in de richting Bel gische grens toen. op een splitsing, een taxi naderde, bestuurd door mevrouw van W. uit Budel en met twee passa giers. De taxi had op dit punt voorrang, maar de Engelse militaire wagen ver leende deze niet. De taxi reed hun auto in de flank aan. De auto van de Britten De opheffing van het conservatoir be slag op het gebouw Felix Meritis is gis teren door de president van de Amster damse rechtbank afgewezen. Dit beslag was gelegd door de Zutfense middenstan- dei W. 1 Ecluse, die in De Waarheid in eer en goede naam was aangetast. Hij eiste schade vergoeding en liet beslag leggen op Felix Meritis, waar De Waar- rt^«,.^KCOnu?U?rls^sc^e organisaties zijn ho? k i ongedaan maken van nïiie rirgiing urt van de stichting Be- nepak L Ecluse had tot beslag besloten SJïJ'rf. vr*esde da* De Waarheid an ders de door hem geeiste financiële scha devergoeding niet zou kunnen betalen. kwam in de Zuid-Willemsvaart terecht. De politie van Weert en een ambu lancewagen met takel en zuurstofappa raten waren vrij spoedig ter plaatse. Een van de inzittenden was inmiddels uit het kanaal gekomen- Hij kon hoewel hij zwaar gewond was nog meedelen, dat er nog drie personen in de auto hadden gezeten. Een passerende taxichauffeur, de lieer Ramaekers uit Weert sprong in het ka naal om de auto, die van de kant af niet te zien was, op te sporen. Hy stelde vast, dat er nog twee lichamen in de auto aanwezig waren? Toen de totaal vernielde wagen opge takeld werd uit het kanaal bleek, dat zij reeds verdronken waren. De derde militair, die eerst onvindbaar was, werd met de dreg opgehaald. Ook bij hem waren de levensgeesten geweken. De zwaargewonde man is naar het zie. kenhuis in Weert overgebracht. De taxi-bestuurster, die de wagen in de flank reed en de twee inzittenden bleven vrijwel ongedeerd. Alleen had de bestuurster een shock opgelopen. De officier van justitie mr. W. Uiter- waal uit Roermond was vrij spoedig ter plaatse. De Rus Penkovsky, die in Moskou ter dood was veroordeeld wegens spionage, is gisteren gefusilleerd. Zijn verzoek om gratie werd van de hand gewezen. De Engelsman Wynne, die tegelijk met hem veroordeeld was tot gevangenisstraf, had op hetzelfde ogenblik een onderhoud van een uur met de Britse consul-generaal. werknemers en de Kroon gelijke aantal len S.E.R.-leden aanwijzen. De zittingstermijn van leden van de S.E.R. en van bestuursleden van be- drijfslichamen, die thans twee jaar be draagt. zou verlengd moeten worden tot vier jaar. Voor voorzitters van produkt- schappen' wordt een ambtstermijn van 6 jaar voorgesteld. In overeenstemming met het S.E.R.- advies van 24 november 1961 en met een reeds door de regering aangekondigd voornemen, is ook een voorstel inge diend, dat de S.E.R. voortaan uit eigen beweging zal kunnen adviseren tot de instelling van een bedrijfslichaam, ook wanneer hij daarover geen overeenstem ming lieeft bereikt met de betrokken organisaties van werkgevers en werk nemers. Voorgesteld wordt een nieuw arti kel in te voegen, dat beoogt een al gemene basis te scheppen voor de openbaarheid van de vergaderingen van de belangrijkste organen van bedrijfslichamen. In het voorontwerp wordt voorzien in de mogelijkheid, zogenoemde uitvoerings verordening bij volstrekte meerderheid van stemmen en zonder voorafgaande goedkeuring vast te stellen. In zijn brief aan de S.E.R. stelt staats secretaris Schmelzer, dat. mocht de raad aanleiding vinden aanbevelingen te doen ten aanzien van nog andere pun ten dan die in het voorontwerp zijn ver vat, de regering het op prijs zou stellen die aanbevelingen tegelijk met het advies over het voorontwerp te ontvangen. De bewindsman vestigt daarbij de aandacht op enkele punten waaromtrent in het voorontwerp geen voorzieningen zijn op genomen, maar ten aanzien waarvan de raad het nuttig zou kunnen oordelen die in zijn beschouwingen te betrekken. Dit betreft o.a. a. De vraag naar de wenselijkheid van een verzachte formulering van het voorschrift omtrent het plegen van overleg door de bestuursleden met de organisaties of groeperingen waaruit zij zijn voortgekomen b. De vraag, of er wellicht aanleiding is, de gedachte van het indertijd niet aan vaarde amendement-De Gaay Fortman als facultatieve mogelijkheid in de wet op te nemen (de gedachte van dit amendement is dat organisaties van werkgevers en werknemers in de ge legenheid moeten worden gesteld hun mening kenbaar te maken ten aanzien van voorgenomen verordeningen) c. De mogelijkheid van het nemen van besluiten met een grotere dan gewone meerderheid van stemmen en d. De aangelegenheid van de benoeming van de bestuursleden door daartoe aan gewezen organisaties van werkgevers en van werknemers dan wel hun ver kiezing door de individuele bedrijfs- genoten. (Van onze luchtvaartredacteur) De Marine Luchtvaart Dienst heeft onlangs twee nieuwe vliegtuigtypen in gebruik genomen. Het zjjn de Agusta- Bell-helikopter en de modernste versie van de Lockheed Neptune, de P-2H. Bei de typen werden gisteren op het marine vliegkamp Valkenburg bij Leiden aan de pers gepresenteerd en daarna voorgevlo- gen. Squadroncommandanten gaven te voren een uiteenzetting over beide vlieg tuigen, waarbü ten aanzien van de Nep tune nogal wat restricties in acht werden genomen. Dit toestel zit om in marine termen te spreken vol geheime „zwarte boxen". Het meest imponerend was uiteraard de reusachtige Neptune P-2H (ondei vliegtuigkenners beter bekend als P2V7- B). De Neptune is een viermotorig mari tiem patrouille- en onderzeebootbestrij- dingsvliegtuig met een enorme actiera dius. Helemaal nieuw is het type voor de marine niet, want de M.L.D. vloog in de afgelopen tien jaar intensief met de di verse voorgangers van de P-2H. De Nep tune heeft twee zuigermotoren en twee straalmotoren. De zuigermotoren kunnen als de krachtigste ter wereld worden aangemerkt. De straalmotoren worden al leen gebruikt bij de start en tijdens ac ties, die een grotere snelheid eisen. Zon der jets kruist de Neptune 450 kilometer per uur, mét jets 600. Het klimvermogen van deze kolos is dan even groot als dat van de tot voor een paar jaar bij de ma rine in gebruik geweest zijnde „Seafury", die de snelste schroefjager te wereld was! De operationele actieradius is ongeveer 2000 zeemijlen. De Neptune is volge bouwd met radar en andere systemen voor de opsporing van onderzeeboten. In theorie is het voor een vijandelijke onderzeeboot vrijwel onmogelijk aan een Neptune te ontsnappen zodra de beman.- ning van het vliegtuig een eerste radar contact heeft geboekt. „Maar", zegt com mandant R. Idzerda van 320-squadron, „er zijn allerlei foefjes uit te halen in oor logstijd. Het gaat er dan maar om wie zijn mogelijkheden het handigst weet uit te buiten". Ten slotte deelt de bewindsman in zijn brief nog mee, dat geen bezwaren be staan tegen behandeling en vaststelling van het advies over dit voorontwerp in een openbare vergadering van de S.E.R. Naar de mening van de regering zou zulk een openbare behandeling, mede gezien de aard van het onderwerp, zelfs aanbeveling verdienen. De politie in Haarlem heeft de 33- jarige mevrouw M. S.-van N. uit deze gemeente aangehouden, die haar twee jarig zoontje Jeroen zo hard tegen het onderlichaam heeft gestompt, dat het is overleden. De vrouw is ingesloten. De huisarts van het gezin, die was ge waarschuwd om naar het jongetje te ko men kijken, heeft de politie op de hoogte gesteld. De vrouw heeft zelf verklaard, dat zij haar zelfbeheersing heeft verloren. Zij was gauw driftig. Het lichaampje is in beslag genomen en er is sectie op ver richt. De man, een kantoorbediende, is ook door de politie gehoord. Nadat is komen vast te staan, dat hij met de zaak niets te maken heeft gehad, is hij naar huis gestuurd. Het gezin had meer kinderen. (Van onze parlementaire redactie) Minister Visser (defensie) heeft de Tweede Kamer gevraagd ermee akkoord te gaan de defensiebegroting voor 1962 alsnog te verhogen met ruim 118 mil joen. Het totaal van de defensielasten over 1962 bereikt daardoor de som van 2.968.310.000,bijna 3 miljard dus. De thans gevraagde 118 miljoen zijn nodig voor bestrijding van kosten ver bonden aan a. de maatregelen, die in het najaar van 1961 moesten worden genomen i.v.m. de crisis om Berlijn b. de maatregelen, die gedurende 1962 zijn genomen i.v.m. de situatie op Nieuw-Guinea c. de salarisverhogingen die per 1 januari 1962 voor het burgerlijk en militair personeel van kracht zijn ge worden. Hiermee is 91 miljoen van de gevraagde 118 miljoen gemoeid, Rekening houdend met reeds eerder gevoteerde gelden komt het totaal van de extra inspanningen voor de Berlijn- crisis en Nieuw-Guinea in totaal op 80 miljoen. In Zweden lijden negen mensen aan pokken; zij gingen allen om met een vrouw, die aan de ziekte overleed. Zo doende is de hoofdstad en de omgeving ervan tot besmet gebied verklaard. In Finland worden thans geen Zweden meer toegelaten, tenzij zij ingeënt zijn, en men overweegt daar tot massale vac cinatie in de hoofdstad over te gaan. Niet zo indrukwekkend, maar onge twijfeld aardiger van voorkomen is de Agusta-Bell, een Amerikaanse helikopter, in Italië gebouwd en uitgerust met een krachtige Engelse De Havilland Gnome turbinemotor. De Agusta-Bell, door de marine omgedoopt tot I-UH-1, was aan vankelijk bestemd voor de dienst op Nieuw-Guinea. Dat is nu niet meer no dig, vandaar dat de M.L.D. thans in Ne derland over een ideaal „Manusje-van- alles" beschikt. De Agusta-Bell is be stemd voor de Opsporings- en Reddings dienst (plaats voor zes brancards en een ziekenverpleger), passagiersvervoer (ze ven plaatsen, reddingsacties (uitgebreide bemanning en speciale lieren) en voor transport. Met gemak trekt de Agusta- Bell een jeep de lucht in; het maximum startgewicht is 8500 lbs. Van dit type heeft de marine er straks twaalf ter be schikking. Andere bij de marine in gebruik zijn de vliegtuigtypen zijn o.m. de Seahawk- straaljager, de tweemotorige Tracker voor onderzeebootbestrijding, verschillen de typen helikopters en de Beechc^aft voor opleidingsdoeleinden. M.L.D.-squa- drons komen in de hele wereld met het vliegkampschip „Karei Doorman". Op Curagao bevinden zich eveneens vlieg tuigen van de M.L.D. De marinevliég- basissen in Nederland zijn Valkenburg en De Kooy. (Van onze parlementaire redactie) De ministers van Economische Zaken en van Financiën hebben een wetsont werp ingediend tot omzetting der Staats mijnen in een naamloze vennootschap. In de toelichting op het wetsontwerp zeggen de bewindslieden, dat de tegen woordige rechtsvorm een bezwaar kan zijn voor een zo gunstig mogelijke ont wikkeling van het bedrijf. Met name kun nen thans de ook in het buitenland aan wezige expansiemogelijkheden niet ten volle worden benut. De vorm van een naamloze vennootschap brengt op de beste wijze tot uitdrukking, dat de Staats mijnen zijn opgezet en moeten worden geleid als een commerciële onderneming. Uitsluitend Nederlanders kunnen worden benoemd in de driehoofdige hoofddirec tie en in de uit ten hoogste tien leden bestaande raad van commissarissen. De rechtsvorm van de Staatsmijnen heeft als zodanig geen enkele invloed op de arbeidscontracten, waarop het personeel werkzaam is. De ministers stellen voor het maat schappelijk kapitaal van de nieuwe n.v. te stellen op vijfhonderd miljoen gulden. Daarvan zal voorlopig worden geplaatst op naam van de staat driehonderd miljoen. Op grond van de winstmogelijk heden op langere termijn achten de be windslieden een geplaatst aandelenkapi taal van f 350 miljoen verantwoord. De Neptune P-2H op patrouille- vlucht. (Advertentie) PRESIDENT DE GAULLE is met zijn echtgenote en enkele functionarissen per vliegtuig naar Griekenland vertrokken voor een staatsbezoek van drie dagen. (Advertentie) eigentijdse dress- en weekend-shirts in alle nieuwe weefsels 10.90 tot 18.75 wettig gedeponeerd 9/2)6T) I037/H5/63 Er komen momenten in een men senleven, dat je het liefst in de lucht zou oplossen of door de vloer zou zakken. Zo'n moment deed zich voor in het leven van een serveerster, die de thee had rondgebracht in het Londense ko ninklijke chirurgencollegetoen prins Philip daar op bezoek was. Alles was goed gegaan tot op het moment, dat de prins al bezig was te vertrekken. De arme vrouw stootte toen een blad met kopjes om. Terwijl zij zich haastte om de aangerichte chaos op te ruimen reageerde de prins bijzonder sym pathiek; hij lachte hartelijk om het voorval Alleen morgen zaterdag kunt U profiteren van deze unieke aanbieding Bijzonder geschikt voor ijzersterke 2 - persoons lakens - kampeerlakens slaapzakken, windscher men enz. enz. Ongebleekt 'n lange levensduur is dus gegarandeerd. Helder wit na enkele wasbeurten. Versterkte zelfkant Voor deze zware kwali teit lakenkatoen betaalt U alleen morgen zater dag 18 mei 150 cm breed per meter Je 2.41 (normale waarde 2.40) 180 cm breed per meter (normale waarde 2.95) BREDA BERGEN OP ZOOM OOSTERHOUT Evenals eergisteren heeft ook gisteren, de stemming voor het Philipsaandeel de toon op het Damrak aangegeven. Dit fonds lag opnieuw zeer gevraagd in de markt, waardoor de opening op f 165.10 circa drie gulden boven het vaorgaande slotniveau kwam te liggen. De aanhou dende vraag in deze hoek kwam van Zwitserland en Amerika, terwijl daar naast het publiek wederom flinke belang stelling voor de Elektro-aandelen toonde. De handel was gedurende de gehele beursduur in de Philipshoek ruim. Naast Philips was het AKU, dat met een vaste stemming voor de dag kwam op 483, ex 13 procent slotdividend, tegen eergisteren 489 als slotkoers cum dividend. De voor uitzichten voor het AKU-concern worden gunstig genoemd. Deze maatschappij zal in 1963 vijf nieuwe fabrieken in bedrijf stellen, aldus de voorzitter van de raad van commissarissen, prof. Van den Brink. Ook Hoogovens zetten de koersstijging verder voort tot 593, plus zes punten. Unilever en Kon. Olie deden het wat kalmer aan op respectievelijk 166.30 f166) en f 170.70 (f 170.30). In deze fond sen verliep de handel zeer rustig. Tegen over deze vraag stond niet voldoende aanbod. Dit was wel het geval voor de leidende cultuurwaarden. Hier had het aanbod (winstnemingen) licht de over hand, waardoor HVA, Amsterdam Rub ber en Deli zich kleine koersverliezen moesten getroosten. In de scheepvaartsector was de stem ming merendeels aan de vaste kant In deze "hoek ging meer om dan de voor gaande dagen het geval is geweest. We derom gaven de noteringen in de staats- fondsenhoek geen veranderingen van enige betekenis te zien. 15-5 16-5 Ned. '59 414 Ned. '61 414 Ned. '47 3Va Ned. grootboek 1946 AKU Hoogoven» Philips Unilever Kon. Olie HAL Scheepvaartunie Amst. Bank Ned. Handelmij. Lucas Bols Drie Hoefijzers Mach. Breda Zeeuwse confectie Bijenkorf Simons emb.f. en houth. Van Gelders papier Heineken Hero Conserven Holl. Beton Mij. Kon. Zout Nijverdal - Ten Cate De Schelde Scholten Foxhol Thomassen en Drijver Van Vlissingen Katoen Vredestein Zwanenberg Organon 99} g 9911 92J. 487 y, 587 162.20 166 170.30 1183g 1371/4 385 369 1027 395 204 904 135b 255 485 390 445 827 210 741(4 773 274b 365 975 993» 993» 92 J. 482 Va 590 164.85 166.30 170.50 1175,4 1373,4 386(4 369 1002 395 904 137b 256 486 410 448 835 210 210 725 760 279 >2 365 350 NABEURSKOERSEN Telefonisch avondverkeer AKU 483 gb485; Hoogovens 593895; Kon Olie 171.00—171.40; Philips 164.80— 166.00 gl; Unilever 166.50.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1963 | | pagina 11