Schmelzer vraagt
SER adviezen
Spoorboekje geldt
hele jaar
nu voor
Drie Britten in
Weert verdronken
montana
montana
2.
Zo wordt de senaat
Nieuwe vliegtuigen voor
marine-luchtvaartdienst
De herziening van de wet op de Bedrijfsorganisatie
Moment om door de grond te zakken,
KATOEN
Voorstel tot
uitbreiding
ledental
In Zuid-Willemsvaart
Staatsmijnen
worden n.v.
V.V.D
A.R.
C.H.U.
P. v. d. A.
C.P.N.
P.S.P.
Frans-Duits verdrag
aanvaard door
Bondsdag
Op naar de top
van de Euromast
Als plannen doorgaan
„Bredase vier"
in Winschoten
achter tralies
FELIX MERÏTIS
Conservatoir beslag
niet opgeheven
Penkovsky
terechtgesteld
Instelling
bedrijfslichamen
Openbaarheid
Vraagpunten
Kind overleden
na mishandeling
door moeder
Salarissen Berlijn en
Nieuw-Guinea
118 miljoen meer
voor defensie
Pokkeninenting
in Zweden en
Finland
ONGEBLEEKTE
AMERIKAANSE
1.
85
25
VROOM
REESMAN N
BEURS VAN AMSTERDAM
Vaste stemming
voor Philips
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 17 MEI 1963
Gisteren zgn in de elf hoofdsteden in ons land de Provinciale Staten bMeen
geweest om een geheel nieuwe Eerste Kamer te kiezen. De samenstelling van de
nieuwe senaat ziet er als volgt uit:
nieuw oud
K.V.P.
26
26
P.v.d.A.
24
23
V.V.D.
7
8
A.R.
7
8
C.H.U.
7
8
C.P.N.
1
2
P.S.P.
1
0
75
75
(73 direct
gekozen)
Om de resterende twee zetels moet worden geloot tussen de kandidaten
Th. S. J. Hooy uit Aerdenhout, P. J. S. de Jong uit Den Haag. beiden van de
K.V.P., prof. mr. dr. F. L. Polak van de P.v.d.A. en M. van Pelt van de P.S.P.
De volgende leden werden intussen gekozen:
mr. J. A. Jonkman, 's-Gravenhage; mr.
K V P J. A. W. Burger, Wassenaar; dr. A.
Querido, Amsterdam; C. van der
Waerden, Amsterdam; C. W. van Win
gerden, Amstelveen; P. J. Kapteyn,
Heemstede; E. Meester, Amsterdam.
Prof. dr. J. E. de Quay, 's-Graven
hage; H. M. van Lieshout, Eindhoven;
J. A. Middelhuis, Utrecht; J. L. P. M.
Teijssen, Waalwijk; dr. H. J. J. van
Velthoven, 's-Hertogenbosch; N.
Schuurmans, 's-Hertogenbosch; mr. Ph.
C. M. van Campen, Eindhoven: prof.
dr. Th. L. M. Thurlings, Wageningen;
ir. J. G. Gooden, Breda; C. G. A. Mer-
tens, Venlo; J. H. Ensinck, Maastricht;
ir. C. E. P. M. Raedts, Heerlen; mr. R.
G. A. Höppener, Roermond; jhr. dr.
P. G. M. van Meeuwen, Ulestraten;
prof. dr. J. J. Gielen, Nijmegen; Ch.
G. Matser, Arnhem; F. H. Terwindt,
Nijmegen; mr. J. L. M. Niers, Hengelo
F. T. van der Maden, Assen; J.
H. M. Derksen, 's-Gravenhage; mr. W.
E. Siegmann, Amsterdam; mej. L. A.
M. Vuylsteke, Rotterdam; pater mag.
dr. J. G. Stokman, Vleuten; jhr. mr.
O. F. A. H. van Nispen tot Pannerden,
Hillegom; ir. E. H. A. Kraaijvanger.
Rotterdam.
Mr. D. A. Delprat, Amsterdam; ir. J.
Baas, Zutphen; ir. H. J. Louwes, Ul-
rum; mr. J. de Wilde, Amsterdam; dr.
P. G. van de Vliet, Hilversum; mr. H.
van Riel, 's-Gravenhage: mevr. J. F.
Schouwenaar-Franssen, Bilthoven.
Prof. dr. I. A. Diepenhorst, Amster
dam; H. Algra, Leeuwarden; prof. dr.
J. Zijlstra, 's-Gravenhage; J. Schipper,
Utrecht; prof. mr. W. F. de Gaay Fort
man, 's-Gravenhage; dr. W. P. Berg
huis, Kampen; J. Tjalma, Hoogeveen.
Jhr. mr. L. E. de Geer van Oudegein,
Vreeswijk; mr. R. Pollema, Leeuwar
den; J. W. van Hulst, Amsterdam; H.
C. Kranenburg, Rotterdam; ir. M. A.
Geuze, Poortvliet; dr. J. W. Beere-
kamp, Hoogeveen; S. R. Knottnerus,
Stadskanaal.
Prof. dr. I. Samkalden, Oegstgeest;
mr. G. J. P. Cammelbeeck, Eindhoven;
S. de Jong, Zutphen; dr. E. Brongers-
ma. Heemstede; ir. H. Vos, Wassenaar;
mej. mr. M. Tjeenk Willink, 's-Gra
venhage; D. de Loor, Delft; J. B.
Broeksz, Hilversum; dr. ir. J. P. Ma-
zure. 's-Gravenhage; A. H. Kloos, Am
sterdam; mr. J. in 't Veld, 's-Graven
hage; mr. G. van Hall, Amsterdam;
mr. M. de Niet Gzn., Wageningen; mej.
mr. J. Zeelenberg, Rotterdam; dr. M.
Troostwijk, Groningen; W. Thomassen,
Enschede; S. van der Ploeg, Utrecht;
De lezer zal opgemerkt hebben dat zowel de huidige premier, prof De
Quay, als de minister van Financiën, prof. dr. J. Zfjlstra, zitting zullen hebben
in de nieuwe Senaat. Ook ir. J. G. Gooden, de voormalige directeur van
Openbare Werken te Breda, momenteel directielid van een groot bouwbedrijf,
mr R. G. A. Höppener, burgemeester van Roermond, en de voormalige oppo
sitieleider, mr. J. A. W. Burger uit Wassenaar, gaan zitting nemen in de
Eerste Kamer.
Mevr. H. J. van Ommeren-Averink,
Haarlem.
A. G. van der Spek, Amsterdam.
De staatssecretaris van algeme
ne zaken, drs. W. K. N. Schmelzer
heeft aan de S.E.R. advies ge
vraagd over een voorontwerp van
wet tot herziening van de Wet op
de Bedrijfsorganisatie en daarbij
tevens enkele vraagpunten aan die
raad voorgelegd. Het betreft hier
een aanpassing van de wet aan de
in de laatste jaren opgedane erva
ringen.
De herziening omvat een groot aantal
punten redactionele verbeteringen,
voorzieningen in gebleken leemten en
verbeteringen van materiële aard.
De voorgestelde wijzigingen en aanvul
lingen betreffen onder meer de volgende
punten.
Voorgesteld wordt, het maximumaan
tal leden van de S.E.R. van 45 op 60 te
brengen, waardoor ruimte wordt ge
schapen voor een, eventuele, matige ver
ruiming van het aantal werkgevers
leden, zonder dat overigens wijziging
wordt gebracht in het systeem dat de
organisaties van ondernemers en van
De Westduiste Bondsdag: lieeft donder
dag het Frans-Duitse vriendschapsverdrag
met bijna algemene stemmen aangeno
men. Hiermee lieeft voor de eerste maal
in het bestaan van de Westduitse Bonds
republiek een belangrijk politiek verdrag
de goedkeuring van zowel de regerings
als oppositiepartijen verkregen.
(Advertentie)
Bij het ministerie van justitie zijn plan
nen uitgewerkt om enige tientallen
langdurige gestraften tegen het einde
van dit jaar over te brengen van de
Bredase strafgevangenis naar die in
Winschoten.
Voor dit doel zal de gevangenis in Win
schoten worden verbouwd en extra
beveiligd, waarmee nog verscheidene
maanden gemoeid zullen zijn.
Onder de langdurig gestraften in de Bre
dase gevangenis bevinden zich ook de
vier Duitse oorlogsmisdadigers Willy
Lages (60), Franz Fischer (60), F. H.
Aus der Fuenten (63) en Joseph Ko-
taella (54), die indertijd tot levenslang
zijn veroordeeld wegens tijdens de
oorlog in Nederland gepleegde mis
drijven.
Hij zei, dat het aantal van de langdurig
gestraften in de gevangenis van Breda
thans bepalend was voor het regime
aldaar en dat men bij de verwijdering
van deze gevangenen de „overblijvers''
een beter aangepaste behandeling kon
geven.
De gevangenis in Winschoten zal dan
uitsluitend benut worden voor enige
tientallen langdurig gestraften, „die
meer dan normale beveiliging nodig
maken". Deze extra beveiliging zal
behalve in de nu aan te brengen voor
zieningen in het gevangenisgebouw
ook bestaan uit extra bewakingsperso
neel.
De Nederlandse Spoorwegen
zullen met ingang van 26 mei gaan
ryden volgens een nieuwe dienst
regeling, die een jaar geldig zal
zijn. Daarmee wordt gebroken met
een jarenlange traditie, die elk jaar
een zomer- en een winterregeling
het licht deed zien.
Ten aanzien van het binnenlandse
treinverkeer zijn tussen de huidige en de
nieuwe dienstregeling geen principiële
verschillen in grote lijnen is de komen
de dienst een voorzetting van de bestaan
de. Wel zijn in de gevallen waar dit
mógelijk bleek verbeteringen aange
bracht. waarvan wij hieronder de voor
naamste laten volgen
Op het baanvak Rotterdam Roosen
daal zullen buiten de spitsuren enige
kort achter elkaar rijdende stop- en snel
treinen tot één trein worden samenge
voegd. Vroeger uit Roosendaal vertrek
kend, zullen zij later dan de sneltreinen
dit thans doen daar aankomen door het
onderweg stoppen te Oudenbosch, Zeven
bergen en Lage-Zwaluwe. Dit betekent
tevens een herstel van de aansluitingen
te Lage-Zwaluwe op de dienst van en
naar Breda.
De stoptrein van Hoek van Holland
(vertrek 18.55 uur) naar Rotterdam, die
zal rijden op werkdagen behalve zater
dags, komt tegemoet aan een dringende
wens van vele reizigers. De trein Hoek
van Holland Maassluis zal voortaan
alleen op zaterdag en zon- en feestdagen
rijden.
Zuid-Limburg krijgt op maandag t.m.
vrijdag een doorgaande trein naar en
van de Randstad. De sneltrein van 6.25
uur uit Maastricht zal via Eindhoven,
Rotterdam en Den Haag naar Amster
dam rijden. Inplaats van Venlo zal
Maastricht het eindpunt zijn van de
sneltrein, die om 15. 15 uur uit Amster
dam vertrekt. Als gevolg van deze om
zetting rijdt op maandag t.m. vrijdag de
ochtendsneltrein uit Venlo (vertrek 6.54
uur) via Utrecht naar Amsterdam/
Zandvoort en 's middags de trein van
16.25 uur uit Amsterdam via Utrecht
naar Venlo.
In verband met de geringe bezetting
zal de vrijdagse trein uit Eindhoven
(vertrek 17.34 uur) naar Rotterdam niet
meer rijden.
Om redenen van exploitatieve aard
moest worden besloten de op maandag
t.m. vrijdag van Amsterdam (vertrek
7.10 uur) vertrekkende doorgaande trein
via Den Haag en Rotterdam tot Eind
hoven inplaats van tot Venlo te laten
rijden. De doorgaande verbinding
's middags van Venlo naar Rotterdam
moest worden ingekort met het stuk
Venlo Eindhoven.
De trein Amersfoort (vertrek 8.10 uur)
Amsterdam zal met getrokken mate
rieel worden gereden. De grote capaci
teit van deze trein maakt het mogelijk
het treinenpaar Amsterdam (vertrek 8.00
uur) Naarden/Bussum (vertrek 8.35
uur) op te heffen.
Door de vertrektijd te Utrecht van de
laatste trein in de richting Hilversum
naar 23.45 uur te verleggen wordt aan
sluiting verkregen op de trein uit Maas
tricht.
Eveneens t.b.v. het forensenverkeer
zullen van maandag t.m. vrijdag gaan
rijden de treinen Roosendaal (vertrek
7.02 uur) Ttlburg en Tilburg (vertrek
17.59 uur) Roosendaal.
Gedurende de ziterdagen in de maan
den juli en augustus rijden van Amster
dam twee en uit Utrecht één trein
rechtstreeks naar Valkenburg. Deze trei
nen vertrekken uit de hoofdstad te 8.10
en 9.10 uur, uit Utrecht om 10.52 uur.
Voor de terugreis kan men eveneens ge
bruik maken van rechtstreekse treinen,
drie in getal, alle met bestemming Am
sterdam. De vertrektijden van deze, ook
weer alleen in juli en augustus op zater
dagen rijdende treinen, zijn resp. 10.00,
11.00 en 12.00 uur.
Lu Weert zijn gistermorgen drie En
gelse militairen in de Zuid-Willemsvaart
verdronken nadat hun auto bij een bot
sing in het water werd gedrukt. Een
vierde inzittende, eveneens een Britse
militair, is zwaar gewond naar het zie
kenhuis in Weert overgebracht.
Het ongeluk gebeurde omstreeks tien
uur. De particuliere auto met vier En
gelse militairen reed in de richting Bel
gische grens toen. op een splitsing, een
taxi naderde, bestuurd door mevrouw
van W. uit Budel en met twee passa
giers.
De taxi had op dit punt voorrang,
maar de Engelse militaire wagen ver
leende deze niet. De taxi reed hun auto
in de flank aan. De auto van de Britten
De opheffing van het conservatoir be
slag op het gebouw Felix Meritis is gis
teren door de president van de Amster
damse rechtbank afgewezen. Dit beslag
was gelegd door de Zutfense middenstan-
dei W. 1 Ecluse, die in De Waarheid in
eer en goede naam was aangetast. Hij
eiste schade vergoeding en liet beslag
leggen op Felix Meritis, waar De Waar-
rt^«,.^KCOnu?U?rls^sc^e organisaties zijn
ho? k i ongedaan maken van
nïiie rirgiing urt van de stichting Be-
nepak L Ecluse had tot beslag besloten
SJïJ'rf. vr*esde da* De Waarheid an
ders de door hem geeiste financiële scha
devergoeding niet zou kunnen betalen.
kwam in de Zuid-Willemsvaart terecht.
De politie van Weert en een ambu
lancewagen met takel en zuurstofappa
raten waren vrij spoedig ter plaatse. Een
van de inzittenden was inmiddels uit
het kanaal gekomen- Hij kon hoewel hij
zwaar gewond was nog meedelen, dat er
nog drie personen in de auto hadden
gezeten.
Een passerende taxichauffeur, de lieer
Ramaekers uit Weert sprong in het ka
naal om de auto, die van de kant af
niet te zien was, op te sporen. Hy stelde
vast, dat er nog twee lichamen in de
auto aanwezig waren?
Toen de totaal vernielde wagen opge
takeld werd uit het kanaal bleek, dat
zij reeds verdronken waren. De derde
militair, die eerst onvindbaar was, werd
met de dreg opgehaald. Ook bij hem
waren de levensgeesten geweken.
De zwaargewonde man is naar het zie.
kenhuis in Weert overgebracht.
De taxi-bestuurster, die de wagen in
de flank reed en de twee inzittenden
bleven vrijwel ongedeerd. Alleen had
de bestuurster een shock opgelopen.
De officier van justitie mr. W. Uiter-
waal uit Roermond was vrij spoedig ter
plaatse.
De Rus Penkovsky, die in Moskou ter
dood was veroordeeld wegens spionage,
is gisteren gefusilleerd. Zijn verzoek om
gratie werd van de hand gewezen. De
Engelsman Wynne, die tegelijk met hem
veroordeeld was tot gevangenisstraf, had
op hetzelfde ogenblik een onderhoud van
een uur met de Britse consul-generaal.
werknemers en de Kroon gelijke aantal
len S.E.R.-leden aanwijzen.
De zittingstermijn van leden van de
S.E.R. en van bestuursleden van be-
drijfslichamen, die thans twee jaar be
draagt. zou verlengd moeten worden tot
vier jaar. Voor voorzitters van produkt-
schappen' wordt een ambtstermijn van
6 jaar voorgesteld.
In overeenstemming met het S.E.R.-
advies van 24 november 1961 en met een
reeds door de regering aangekondigd
voornemen, is ook een voorstel inge
diend, dat de S.E.R. voortaan uit eigen
beweging zal kunnen adviseren tot de
instelling van een bedrijfslichaam, ook
wanneer hij daarover geen overeenstem
ming lieeft bereikt met de betrokken
organisaties van werkgevers en werk
nemers.
Voorgesteld wordt een nieuw arti
kel in te voegen, dat beoogt een al
gemene basis te scheppen voor de
openbaarheid van de vergaderingen
van de belangrijkste organen van
bedrijfslichamen.
In het voorontwerp wordt voorzien in
de mogelijkheid, zogenoemde uitvoerings
verordening bij volstrekte meerderheid
van stemmen en zonder voorafgaande
goedkeuring vast te stellen.
In zijn brief aan de S.E.R. stelt staats
secretaris Schmelzer, dat. mocht de
raad aanleiding vinden aanbevelingen
te doen ten aanzien van nog andere pun
ten dan die in het voorontwerp zijn ver
vat, de regering het op prijs zou stellen
die aanbevelingen tegelijk met het advies
over het voorontwerp te ontvangen. De
bewindsman vestigt daarbij de aandacht
op enkele punten waaromtrent in het
voorontwerp geen voorzieningen zijn op
genomen, maar ten aanzien waarvan de
raad het nuttig zou kunnen oordelen die
in zijn beschouwingen te betrekken. Dit
betreft o.a.
a. De vraag naar de wenselijkheid van
een verzachte formulering van het
voorschrift omtrent het plegen van
overleg door de bestuursleden met de
organisaties of groeperingen waaruit
zij zijn voortgekomen
b. De vraag, of er wellicht aanleiding is,
de gedachte van het indertijd niet aan
vaarde amendement-De Gaay Fortman
als facultatieve mogelijkheid in de wet
op te nemen (de gedachte van dit
amendement is dat organisaties van
werkgevers en werknemers in de ge
legenheid moeten worden gesteld hun
mening kenbaar te maken ten aanzien
van voorgenomen verordeningen)
c. De mogelijkheid van het nemen van
besluiten met een grotere dan gewone
meerderheid van stemmen en
d. De aangelegenheid van de benoeming
van de bestuursleden door daartoe aan
gewezen organisaties van werkgevers
en van werknemers dan wel hun ver
kiezing door de individuele bedrijfs-
genoten.
(Van onze luchtvaartredacteur)
De Marine Luchtvaart Dienst heeft
onlangs twee nieuwe vliegtuigtypen in
gebruik genomen. Het zjjn de Agusta-
Bell-helikopter en de modernste versie
van de Lockheed Neptune, de P-2H. Bei
de typen werden gisteren op het marine
vliegkamp Valkenburg bij Leiden aan de
pers gepresenteerd en daarna voorgevlo-
gen. Squadroncommandanten gaven te
voren een uiteenzetting over beide vlieg
tuigen, waarbü ten aanzien van de Nep
tune nogal wat restricties in acht werden
genomen. Dit toestel zit om in marine
termen te spreken vol geheime „zwarte
boxen".
Het meest imponerend was uiteraard
de reusachtige Neptune P-2H (ondei
vliegtuigkenners beter bekend als P2V7-
B). De Neptune is een viermotorig mari
tiem patrouille- en onderzeebootbestrij-
dingsvliegtuig met een enorme actiera
dius. Helemaal nieuw is het type voor de
marine niet, want de M.L.D. vloog in de
afgelopen tien jaar intensief met de di
verse voorgangers van de P-2H. De Nep
tune heeft twee zuigermotoren en twee
straalmotoren. De zuigermotoren kunnen
als de krachtigste ter wereld worden
aangemerkt. De straalmotoren worden al
leen gebruikt bij de start en tijdens ac
ties, die een grotere snelheid eisen. Zon
der jets kruist de Neptune 450 kilometer
per uur, mét jets 600. Het klimvermogen
van deze kolos is dan even groot als dat
van de tot voor een paar jaar bij de ma
rine in gebruik geweest zijnde „Seafury",
die de snelste schroefjager te wereld
was!
De operationele actieradius is ongeveer
2000 zeemijlen. De Neptune is volge
bouwd met radar en andere systemen
voor de opsporing van onderzeeboten.
In theorie is het voor een vijandelijke
onderzeeboot vrijwel onmogelijk aan een
Neptune te ontsnappen zodra de beman.-
ning van het vliegtuig een eerste radar
contact heeft geboekt. „Maar", zegt com
mandant R. Idzerda van 320-squadron, „er
zijn allerlei foefjes uit te halen in oor
logstijd. Het gaat er dan maar om wie
zijn mogelijkheden het handigst weet uit
te buiten".
Ten slotte deelt de bewindsman in zijn
brief nog mee, dat geen bezwaren be
staan tegen behandeling en vaststelling
van het advies over dit voorontwerp in
een openbare vergadering van de S.E.R.
Naar de mening van de regering zou
zulk een openbare behandeling, mede
gezien de aard van het onderwerp, zelfs
aanbeveling verdienen.
De politie in Haarlem heeft de 33-
jarige mevrouw M. S.-van N. uit deze
gemeente aangehouden, die haar twee
jarig zoontje Jeroen zo hard tegen het
onderlichaam heeft gestompt, dat het is
overleden. De vrouw is ingesloten.
De huisarts van het gezin, die was ge
waarschuwd om naar het jongetje te ko
men kijken, heeft de politie op de hoogte
gesteld.
De vrouw heeft zelf verklaard, dat zij
haar zelfbeheersing heeft verloren. Zij
was gauw driftig. Het lichaampje is in
beslag genomen en er is sectie op ver
richt. De man, een kantoorbediende, is
ook door de politie gehoord. Nadat is
komen vast te staan, dat hij met de
zaak niets te maken heeft gehad, is hij
naar huis gestuurd. Het gezin had meer
kinderen.
(Van onze parlementaire redactie)
Minister Visser (defensie) heeft de
Tweede Kamer gevraagd ermee akkoord
te gaan de defensiebegroting voor 1962
alsnog te verhogen met ruim 118 mil
joen. Het totaal van de defensielasten
over 1962 bereikt daardoor de som van
2.968.310.000,bijna 3 miljard dus.
De thans gevraagde 118 miljoen zijn
nodig voor bestrijding van kosten ver
bonden aan
a. de maatregelen, die in het najaar van
1961 moesten worden genomen i.v.m.
de crisis om Berlijn
b. de maatregelen, die gedurende 1962
zijn genomen i.v.m. de situatie op
Nieuw-Guinea
c. de salarisverhogingen die per 1
januari 1962 voor het burgerlijk en
militair personeel van kracht zijn ge
worden. Hiermee is 91 miljoen van
de gevraagde 118 miljoen gemoeid,
Rekening houdend met reeds eerder
gevoteerde gelden komt het totaal van
de extra inspanningen voor de Berlijn-
crisis en Nieuw-Guinea in totaal op 80
miljoen.
In Zweden lijden negen mensen aan
pokken; zij gingen allen om met een
vrouw, die aan de ziekte overleed. Zo
doende is de hoofdstad en de omgeving
ervan tot besmet gebied verklaard.
In Finland worden thans geen Zweden
meer toegelaten, tenzij zij ingeënt zijn,
en men overweegt daar tot massale vac
cinatie in de hoofdstad over te gaan.
Niet zo indrukwekkend, maar onge
twijfeld aardiger van voorkomen is de
Agusta-Bell, een Amerikaanse helikopter,
in Italië gebouwd en uitgerust met een
krachtige Engelse De Havilland Gnome
turbinemotor. De Agusta-Bell, door de
marine omgedoopt tot I-UH-1, was aan
vankelijk bestemd voor de dienst op
Nieuw-Guinea. Dat is nu niet meer no
dig, vandaar dat de M.L.D. thans in Ne
derland over een ideaal „Manusje-van-
alles" beschikt. De Agusta-Bell is be
stemd voor de Opsporings- en Reddings
dienst (plaats voor zes brancards en een
ziekenverpleger), passagiersvervoer (ze
ven plaatsen, reddingsacties (uitgebreide
bemanning en speciale lieren) en voor
transport. Met gemak trekt de Agusta-
Bell een jeep de lucht in; het maximum
startgewicht is 8500 lbs. Van dit type
heeft de marine er straks twaalf ter be
schikking.
Andere bij de marine in gebruik zijn
de vliegtuigtypen zijn o.m. de Seahawk-
straaljager, de tweemotorige Tracker
voor onderzeebootbestrijding, verschillen
de typen helikopters en de Beechc^aft
voor opleidingsdoeleinden. M.L.D.-squa-
drons komen in de hele wereld met het
vliegkampschip „Karei Doorman". Op
Curagao bevinden zich eveneens vlieg
tuigen van de M.L.D. De marinevliég-
basissen in Nederland zijn Valkenburg en
De Kooy.
(Van onze parlementaire redactie)
De ministers van Economische Zaken
en van Financiën hebben een wetsont
werp ingediend tot omzetting der Staats
mijnen in een naamloze vennootschap.
In de toelichting op het wetsontwerp
zeggen de bewindslieden, dat de tegen
woordige rechtsvorm een bezwaar kan
zijn voor een zo gunstig mogelijke ont
wikkeling van het bedrijf. Met name kun
nen thans de ook in het buitenland aan
wezige expansiemogelijkheden niet ten
volle worden benut. De vorm van een
naamloze vennootschap brengt op de
beste wijze tot uitdrukking, dat de Staats
mijnen zijn opgezet en moeten worden
geleid als een commerciële onderneming.
Uitsluitend Nederlanders kunnen worden
benoemd in de driehoofdige hoofddirec
tie en in de uit ten hoogste tien leden
bestaande raad van commissarissen.
De rechtsvorm van de Staatsmijnen
heeft als zodanig geen enkele invloed
op de arbeidscontracten, waarop het
personeel werkzaam is.
De ministers stellen voor het maat
schappelijk kapitaal van de nieuwe n.v.
te stellen op vijfhonderd miljoen gulden.
Daarvan zal voorlopig worden geplaatst
op naam van de staat driehonderd
miljoen. Op grond van de winstmogelijk
heden op langere termijn achten de be
windslieden een geplaatst aandelenkapi
taal van f 350 miljoen verantwoord.
De Neptune P-2H op patrouille-
vlucht.
(Advertentie)
PRESIDENT DE GAULLE is met zijn
echtgenote en enkele functionarissen per
vliegtuig naar Griekenland vertrokken
voor een staatsbezoek van drie dagen.
(Advertentie)
eigentijdse dress- en
weekend-shirts in
alle nieuwe weefsels
10.90
tot
18.75
wettig gedeponeerd
9/2)6T)
I037/H5/63
Er komen momenten in een men
senleven, dat je het liefst in de
lucht zou oplossen of door de
vloer zou zakken. Zo'n moment
deed zich voor in het leven van
een serveerster, die de thee had
rondgebracht in het Londense ko
ninklijke chirurgencollegetoen
prins Philip daar op bezoek was.
Alles was goed gegaan tot op het
moment, dat de prins al bezig was
te vertrekken. De arme vrouw
stootte toen een blad met kopjes
om. Terwijl zij zich haastte om
de aangerichte chaos op te ruimen
reageerde de prins bijzonder sym
pathiek; hij lachte hartelijk om het
voorval
Alleen morgen zaterdag
kunt U profiteren van
deze unieke aanbieding
Bijzonder geschikt voor
ijzersterke 2 - persoons
lakens - kampeerlakens
slaapzakken, windscher
men enz. enz.
Ongebleekt
'n lange levensduur is
dus gegarandeerd.
Helder wit
na enkele wasbeurten.
Versterkte zelfkant
Voor deze zware kwali
teit lakenkatoen betaalt
U alleen morgen zater
dag 18 mei
150 cm breed
per meter
Je 2.41
(normale waarde 2.40)
180 cm breed
per meter
(normale waarde 2.95)
BREDA BERGEN OP ZOOM
OOSTERHOUT
Evenals eergisteren heeft ook gisteren,
de stemming voor het Philipsaandeel de
toon op het Damrak aangegeven. Dit
fonds lag opnieuw zeer gevraagd in de
markt, waardoor de opening op f 165.10
circa drie gulden boven het vaorgaande
slotniveau kwam te liggen. De aanhou
dende vraag in deze hoek kwam van
Zwitserland en Amerika, terwijl daar
naast het publiek wederom flinke belang
stelling voor de Elektro-aandelen toonde.
De handel was gedurende de gehele
beursduur in de Philipshoek ruim. Naast
Philips was het AKU, dat met een vaste
stemming voor de dag kwam op 483, ex
13 procent slotdividend, tegen eergisteren
489 als slotkoers cum dividend. De voor
uitzichten voor het AKU-concern worden
gunstig genoemd. Deze maatschappij zal
in 1963 vijf nieuwe fabrieken in bedrijf
stellen, aldus de voorzitter van de raad
van commissarissen, prof. Van den Brink.
Ook Hoogovens zetten de koersstijging
verder voort tot 593, plus zes punten.
Unilever en Kon. Olie deden het wat
kalmer aan op respectievelijk 166.30
f166) en f 170.70 (f 170.30). In deze fond
sen verliep de handel zeer rustig. Tegen
over deze vraag stond niet voldoende
aanbod. Dit was wel het geval voor de
leidende cultuurwaarden. Hier had het
aanbod (winstnemingen) licht de over
hand, waardoor HVA, Amsterdam Rub
ber en Deli zich kleine koersverliezen
moesten getroosten.
In de scheepvaartsector was de stem
ming merendeels aan de vaste kant In
deze "hoek ging meer om dan de voor
gaande dagen het geval is geweest. We
derom gaven de noteringen in de staats-
fondsenhoek geen veranderingen van
enige betekenis te zien.
15-5 16-5
Ned. '59 414
Ned. '61 414
Ned. '47 3Va
Ned. grootboek 1946
AKU
Hoogoven»
Philips
Unilever
Kon. Olie
HAL
Scheepvaartunie
Amst. Bank
Ned. Handelmij.
Lucas Bols
Drie Hoefijzers
Mach. Breda
Zeeuwse confectie
Bijenkorf
Simons emb.f. en houth.
Van Gelders papier
Heineken
Hero Conserven
Holl. Beton Mij.
Kon. Zout
Nijverdal - Ten Cate
De Schelde
Scholten Foxhol
Thomassen en Drijver
Van Vlissingen Katoen
Vredestein
Zwanenberg Organon
99} g
9911
92J.
487 y,
587
162.20
166
170.30
1183g
1371/4
385
369
1027
395
204
904
135b
255
485
390
445
827
210
741(4
773
274b
365
975
993»
993»
92 J.
482 Va
590
164.85
166.30
170.50
1175,4
1373,4
386(4
369
1002
395
904
137b
256
486
410
448
835
210
210
725
760
279 >2
365
350
NABEURSKOERSEN
Telefonisch avondverkeer
AKU 483 gb485; Hoogovens 593895;
Kon Olie 171.00—171.40; Philips 164.80—
166.00 gl; Unilever 166.50.