ONZE PUZZEL
Vitesse heeft duivensport
in België groot gemaakt
KERSTENING VAN DE
TECHNISCHE WERELD
VOOR WIE DE PAASPRIJS?
Beroep op protestanten
Mgr. G. de Vet over bedrijfsapostolaat:
Verheugende
uitgroei
Voormensen die het beste wensen is Roxy nummer één
Saturnus met
succes gelanceerd
Beits bijtijds met Ceta-Bever R|IITFNRI IT<J Wi
Bijdrage tot geluk
TBABYDERM oueEerZzEaEP
Verandering
Constateurs
Saoed nog steeds
ernstig ziek
9. I
Opel Olympia bj. '51 te koop
of te ruil voor goede motor
of scooter, v. Ammerant, Klei
ne Doornbos 6C, Breda. 30175
vTcL Luitgaarden Automobie
len, Etten, Bredaseweg 89,
Wcrkpl. Oranjelaan 20, telef.
2023 heeft te koop staan;
Mercedes 190 Diesel 1959. Borg-
ward bestel 1.5 ton 1958, Tau-
nus FK 1250 bestel 1959. V.W.
kleinbus 1961-'59-'54, V.W. Piek.
Up 1959, Taunus 12 M 1954,
Renault 4 1958, Fiat 500 1959,
Fiat 600 1956, Lloyd de Luxe
1954. Zaterdags en zondags tot
5 uur geopend. Zoekt wat u
wilt, v.d. Luitgaarden heeft
het. 30823-X
Opel Rekord '59 i.st. van nw~
Ie koop. Prijs f 2950,-. Telef.
44572, Breda. Za, na 5 uur.
30632
Prima V.W. te koop, bj. '53
type '54, met verchroomde
siervelgen. f 1050,-. v. Vliet-
str. 14, Breda. 30640
Mercedes Benz 190 '58, niet
van nieuw te ondersch.. Ford
Taunus 17 M de Luxe '58, O-
pel Rekord '55 met veel acces
soires. Opel Kapitan '55, Opel
kapitan '54, Opel Olympia '53
Goggomobil '57 zeer mooi wa
gentje, Goggomobil '56 de Lu
xe. Opel Blitz vr.w. '55, te
koop aangeboden. Al deze wa
gens verkeren in prima staat.
Deskundig onderzoek toegest.
Betaling eventueel te regelen.
Autobedrijf „Leo Hoendervan-
gers", Fellenoordstraat 31-33,
Breda. Tel. 01600-34866.30643-X
13
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 30 MAART 1963
13
V. Rooy heeft te koop: Fiat
Multiply 1960, is als nieuw
zowel in als uitwendig f 2500.-,
Mercedes Benz 1953 type 220,
in z.g.st. f 800.-. D.K.W. Sta
tioncar 1956 als nieuw f 1500.-,
Ford Taunus Favorite 1955,
in pr.st. f 875,-, Consul met
dubbele bediening 1955 f 875,-,
Jeep 1957 in nog goede staat
f 400.-. Opel Kapitan 1953 in
nog goede staat f 550,-, Peu
geot 1950 in tamelijke staat
f 400,-. Taunus 12 M 1954 in
g. st. f 800,-, Oldsmobile 1958
als nieuw met 2 pedalen
f 2000.-. V.W. 1952 maar in
goede staat f 675,-. Al deze
wagens kunnen zonodig zonder
aanbetaling gefinancierd wor
den. v. Rooy, In- en verkoop,
Financieren. Televisiestraat
36A, Roosendaal. Tel. 6095.
5223
Taunus FK 1000 mooi busje
bj. '55 f 975.-, Volkswagen o-
rigineel kleinbus 9-pers. met
radio bj. eind '57, 2x Taunus
12 M bj. '54 en '56. Opel
Blitz vrachtwagen 1800 kg.
f 975,-, Mercedes 180 bj. '55,
nieuwe laadbak van Borgward,
Opel bestelwagen '54. Elk on
derzoek toegestaan. Joh. Ster-
kens, Oosterstraat 21, Breda.
Tel. 41379.30615
Aanhangwagen m. lange en
korte trekstang f 300,- t.k.
Tel. 39919, Breda._30695-X
Te koop: Peugeots~40372 stuks]
1961 en 1960, schadevrij, mech,
en uiterlijk prima, Bovag ga
rantie. Pik's garagebedrijf,
Goes. Tel. 01100-6588. 20769-X.
Te koop: Volkswagen bestelwa^
gen, 1956, zonder gebreken.
Pik's garagebedrijf, Goes. Tel.
01100-6588. 20770-X.
Te koop: Vauxhall Cresta, 1959,
van le eigenaar, prachtwagen.
Pik's garagebedrijf, Gos. Tel.
01100-6588.20771-X,
Te koop: Opel bestelwagen^
1959, in uitstekende staat. Bo
vag garantie. Pik's garagebe
drijf, Goes. Tel. 01100-6588.
20772-X.
Te koop: Bedford diesel truck,
1958. 6 ton, in goede staat.
Pik's garagebedrijf. Goes. Tel.
01100-6588. 20773-X.
Te koop: Volkswagen de Luxe,
met roldak. niet van nieuw te
onderscheiden, 31000 km gelo
pen, 1961. Pik's garagebedrijf,
Goes. Tel. 01100-6588. 20774-X.
Te koop: Chevrolet 1955 mech,
prima in orde, 2 pedalen, goe
de banden f 1400.-. Pik's gara
gebedrijf. Goes. Tel. 01100-6588.
20775-X.
Te koop: Leyland diese1, dub
bel aangedreven tandemasser,
12 ton. Mechanisch en uiterlijk
prima. Pik's garagebedrijf,
Goes. TeL 01100-6588. 20776-X.
Te koop: Henschel dieseltruck
1956, 7 ton. Pik's garagebedrijf,
Goes. Tel. 01100-6588 20778-X,
Te koop: International benzine.
I LPG truck, 1955, 7 ton, goede
I staat, prima banden rondom.
1 Pik's garagebedrijf, Goes. Tel.
01100-6588.20777-X.
Te koop: Volvo diesel, L 375,
1959, prima onderhouden, Bo
vag garantie. Laadbak 540 cm.
Pik's garagebedrijf, Goes. Tel.
01100-6588.20779-X.
Te koop: Scania Vabis diesel
truck, 1953, 6 ton, mechanisch
goed. Pik's garagebedrijf, Goes.
Tel. 01100-6588. 20780.-X.
e,
t.
i.
1.
Te koop: Daf tandemasser, 120
pk., 1958. Pik's garagebedrijf,
Goes. Tel. 01100-6588 20781-X,
Te koop: Volvo diesel, L 385,
115 pk., geheel gereviseerd, 7
ton laadvermogen, bouwjaar
1959. Pik's garagebedrijf, Goes,
Tel. 01100-6588. 20782-X.
Te koop: Borgward bestelwa
gen met huif. 1958, uiterl. en
mech. goed. Pik's garagebe
drijf. Goes. Tel. 01100-6588.
20783-X,
Te koop: Daf diesel, 1955, Pik's
garagebedrijf, Goes. Tel. 01100-
6588. 20784-X.
Te koop: V.W. de Luxe 1955;
Opel Rekord '56: Renault Dau-
phine '60; B.M.W. motor R 26;
Jawa motor (koopje); 2 Bata-
vus-bromfietsen '56-'57. Gebr.
Vermeulen. Garagebedrijf Nis-
se;. Tel. 01194-298. 20766-X.
Autoverzekering W.A..dekking
f 1.000.000.-. Premie f 75.- per
jaar voor auto's tot f 10.000.-,
Na 1 jaar 30 pet. korting. Ev.
direct bij 1 jaar no-claim el
ders. Geen eigen risico. Fi
nancieringen. Assurantiekant.
„Sevenhuysen", tel. 01600-32853
Br. Verbeetenstr. 79C, Breda.
29323
Autoverzekering A'l-risks, pre
mie v.a. f 188,-, groene kaart
f 10,p.jr. Ev. overname kor
ting no-claim. Financiering.
Assurantie!:. ..Sevenhuysen".
Telefoon 01600-32853. Br. Ver
beetenstr. 79C, Breda. 29324
a De nieuwe Howard Rotasprea-
L der. De mestverspreider zonder
p bodemkettingen - zonder schuif
latten - zonder pallen - zonder
haspels, 1 draaiende as die niet
stuk kan, dat is alles. Alleen
verkoop voor West-Brabant,
Tholen en St. Philipsland. N.V.
..Difoga" Bergen op Zoom. afd.
- Tractoren, landbouwwerktuigen
Wittoucksingel 19, tel. 01640-
5559. 50.99
Pontiac Catalina 1956 aangek
boden. Verkeert in prima st.
Werkelijk iets bijzonders. Ga
rage R.R. Visser. Terneuzen.
Tol. 01150-2300-2400.X
j Austin A 40 Stationcar 1961
aangeboden. Prachtwagentje.
Garage R.R. Visser, Tel. 01150-
1 2300-2400.X
Chrysler Valiant i960 aange
boden. Zeer mooie wagen. Ga-
rage R.R. Visser, Terneuzen
Tel. 01150-2300-2400.
X
I
Jawa Twin 350 cc bj. '57 m.
o.z. platom., Jawa 150 cc bj.
'56. N.S.U. bromfiets, Opel
Olympia bj. '52 te koop. Spoor-
straat 10. Breda.30749
Sieeds betrouwbare, in goede
[staat verkerende auto's in
voorraad. Deze zijn grondig
nagezien en worden onder ga-
1 rantie verkocht. Opel Kapitan
11960, nieuw model, met radio,
V.W. de Luxe 1958. 4 nieuwe
banden, zeer goed, Ford Tau
nus 15 M 1956. pracht wagen,
Taunus 12 M 1956. Ford Tau
nus 15 M 1957. Standard Eight
1956, Ford Versailles 1956,
met radio, Skoda 1954, spot
prijs. nog zeer goed. Met in
ruil, betaling te regelen. Staat
er uw auto niet bij, kom toch
eens even praten. Lage prij
zen! Huigen, Beukenstr. 11.
Dongen. 30699
Puch-scooter to koop f 200,-,
i.g.s. Na 18.00 uur. Fellenoord
straat 100. Breda. 30697
Een Jawa-motor t. k. 150 cc,
junior '55 f 150.-. J. de Leeuw,
Mastbosstr. 48, Breda.
30661
ervolg op pag. 4
ZET UW TANDEN EENS
IN EEN TWEELING
Voor wie onbekend is met een twee
lingpuzzel geven we hierbij even enige
uitleg. Zoals u ziet is het een gewone
kruiswoordpuzzel, die echter bestaat
uit twee volkomen gelijke diagrammen,
die elk op zich weer een eigen kruis
woordpuzzel vormen, met eigen woorden
er in en natuurlijk eigen omschrijvin
gen. De moeilijkheid voor onze puzzel
liefhebbers is echter dat we de omschrij
vingen gecombineerd hebben.
Zo staat er bij horizontaal 2: soort stof;
hofbediende. Het moeten in beide geval
len woorden van vijf letters zijn. De
vraag is nu echter of het woord van vijf
letters, dat een soort stof is, in het lin
ker dan wel in het rechter diagram thuis
hoort. Hetzelfde geldt voor de hofbe
diende van vijf letters. Hoort hij links
of hoort hij rechts? Aan u de taak dit op
te lossen. Wanneer de puzzel goed wordt
ingevuld, krijgt u twee keurig sluiten
de op zich staande kruiswoordraadsels.
Zet uw tanden maar eens in onze twee
ling.' Veel succes!
OPGAVE
Horizontaal: 2 soort stof; hofbediende.
7 als ondér; dierengeluid. 9 plaats van
herkomst; Indisch vleesgerecht. 10 ge
vangenis; dwaas. 12 insect; deel van
een luidklok. 14 seconde; opening. 16
boom; baardje. 17 ambtshalve; water
in Friesland. 19 Afrikaan; voor alles.
20 jongensnaam; geogr. aanduiding. 22
familielid; voorzetsel. 23 soort graf;
kogelvormige. 25 heilige; landbouwwerk
tuig. 26 gewicht; voorzetsel. 27 niet goed
kennende denken; nauw. 29 lijn; dadelijk.
32 bijbelse naam; logaritme. 33 echtge
noot; rivier in Duitsland. 36 selenium;
het Romeinse rijk. 37 bloem; muziek
drama.
Verticaal: 1 richting; slanke. 3 spil;
jongensnaam. 4 jongensnaam; schreeuw.
5 en omgekeerd; Frans voegwoord. 6
deel van de hals; zijrivier v.d. Donau.
8 deel v.h. hoofd; vis. 11 toneelleiding;
vlasbewerking. 13 bijzonder duur; erg
bont. 15 Heilige Schrift der Mohamme
danen; plant. 17 beletsel; Europeaan.
18 zitplaats; harde buitenkant; 21 loterij
briefje; soort hond. 24 hemels wezen;
gebergte in Duitsland. 27 zitplaats; Ned.
vliegveld. 28 steekwapen; afgezonderd.
30 aanzien; godheid. 31 ik (Lat.); ple
zier. 34 lidwoord; waterstand. 35 het
Romeins imperium; bijwoord.
OPLOSSING:
Horizontaal: 1 melk, 3 boter, 5 kaas,
7 ako, 9 kol, 11 so, 13 dons, 15 asie,
16 op, 17 riem, 19 rilt, 21 kreta, 23 kapel,
27 eli, 28 stoom, 32 ma, 33 eed, 35 dal,
36 ai, 37 nat, 38 leb, 39 o.k., 41 ptt,
43 nee, 45 ge, 47 manie, 49 kee, 51 liaan,
53 wolga, 54 spin, 57 doge, 60 da, 61
duel, 63 leer, 65 a.v., 67 ets, 68 ned,
69 rede, 70 palet, 71 etna.
Verticaal: 1 mes, 2 kade, 3 bon, 4
r.k.s., 5 klei, 6 sap, 8 kom, 10 oir,
12 or, 14 sire, 15 anti, 16 o.t., 18 iep,
20 leo, 22 elk, 23 km, 24 aa, 25 ee, 26
lente, 28 sabel, 29 tl, 30 o.a., 31 m.i.,
34 dat, 35 den, 39 om, 40 ka, 41 pi, 42
wel, 44 ei, 45 ga, 46 en, 48 nap, 49 kool,
50 egel, 52 arg, 54 s.a., 55 idee, 56 nut,
57 dee, 58 orde, 59 e.a., 60 dor, 62 esp,
64 ent, 66 vla.
(Advertentie)
(Advertentie)
Met succes is in Cape Canaveral Ame
rika's superraket, de Saturnus I, gelan
ceerd voor een korte vlucht door de
ruimte. Het is het vierde succes in suc
cessie met raketten van dit type, dat
ontworpen is om in de toekomst astro
nauten naar de maan te brengen.
De reusachtige, 470 ton wegende en
16 verdiepingen hoge raket werd om
21.12 uur (onze tijd) gelanceerd en be
schreef de voorgeschreven baan, hoog in
de ruimte 123 km hoog, over de Atlanti
sche Oceaan. De raket kwam 368 km
verder in de oceaan neer
26 mooie kleuren- S transparante houttintcn UUI I LallUIJ I VI '^7
VAN een werkbezoek aan het Bedrijfsapostolaat in Vlissingen en
omgeving heeft de bisschop van Breda, mgr. G. H. de Vet, vrij
dag gebruik gemaakt 0111 in een principiële rede te wijzen op de evo
lutie in het Bedrijfsapostolaat en op de beginselen, waarop deze
ontwikkeling dient verder te gaan. De bisschop constateerde een gro
te verandering in de opvatting over de doelstelling van het Bedrijfs
apostolaat, dat zich in tegenstelling tot de beginjaren niet meer richt
op de individuele bekering van de onkerkse arbeiders, maar thans
de kerstening van de technische wereld primair stelt.
WIL het Bedrijfsapostolaat, dat een uitdrukkelijke lekenbeweging
is geïnspireerd door de bedrijfsaalmoezenier, zijn opdracht
vervullen, dan vooronderstelt dit aldus de bisschop de nauwe
samenwerking met de vakverenigingen der arbeiders. Bovendien mist
hij node de protestantse Kerken. De bisschop doet dan ook een drin
gend beroep op „Evangelie en Industrie" deel te nemen aan het werk
van het Bedrijfsapostolaat, „ook al zijn alle aspecten van de proble
matiek nog niet in alle consequenties doordacht en aan een theolo
gische reflectie onderworpen."
„Evangelie en Industrie" is de protestantse stichting welke dezelfde doel
einden nastreeft als het Bedrijfsapostolaat. „Ongewild aldus de bisschop
heeft ons werk vele vragen en verwachtingen opgeroepen bij onze niet-
katholieke medechristenen, die ernaar uitzien, dat ook hun kerken zich
aan deze taak effectiever zullen wijden". Mgr. de Vet zei ervan overtuigd
te zijn, dat hier nog een breed veld van oecumenische samenwerking ligt.
De protestantse stichting is voornamelijk nog iterkzaam in het westen
van het land, maar nog niet in het gebied van het bisdom Breda.
apostolaat ontwikkeld, vervolgde de
bisschop. Tien jaar geleden zou een be
drijfsaalmoezenier op de vraag naar het
waarom van zijn werk geantwoord heb
ben, dat de onkerksheid onder de arbei
ders in de industrie voor de Kerk een
ernstige zorg was en dat daartegen iets
gedaan diende te worden en dat men
daarom zich richtte tot de mens in het
bedrijf, waar die problematiek het grootst
was. Wij bedoelden daarbij ook te zeg
gen, dat de industrie daar voor een goed
deel de schuld van was. Nu denkt men
er anders over. Niet de bekering van de
onkerkelijke medemens staat rrleer op
de voorgrond, maar de kerstening van
het milieu, de kerstening van de functie
en de humanisering en kerstening van
structuren bepalen thans het doel van
het Bedrijfsapostolaat.
Het is niet de bedoeling het bedrijf
tot een soort Kerk te maken of tot een
nieuw luisterveld van de Kerk, omdat
het traditionele luisterveld parochie
en parochiekerk vaak verloren is ge
gaan. Wel is het de bedoeling vanuit een
christelijke overtuiging fundamenteel
christelijke waarden te brengen in de
verhoudingen tussen de mensen in de
bedrijven, in de arbeids- en taakopvat
ting, in de uitvoering etc.
Dat voor het contact tussen Bedrijfs
apostolaat en vakverenigingen, aldus de
bisschop, nog heel vaak wegen en vor
men gevonden moeten worden, met be
houd van ieders zelfstandigheid in op
gave, is niet zo erg, wanneer wij ons
maar bewust zijn, dat wij er naar moeten
zoeken. Het werk van het Bedrijfsapos
tolaat is een taak van mentaliteitsbeïn
vloeding. Deze begint bij de kernen, die
langzaam groeien naar zuiverder inzicht
in hun werk.
Wj.
-
pe bisschop van Breda, die zelf uit het
bedrijfsapostolaat is voortgekomen en
jarenlang als hoofdaalmoezenier leiding
eraan heeft gegeven, sprak aan het ein
de van een oriëntatie-dag van het nog
jonge bedrijfsapostolaat in Vlissingen en
wijde omgeving. In 1961 begon hier pa
ter F.J. Weijnen, A.A. zijn apostolaat.
Thans heeft hij reeds lekenkernen ge
vormd in tal van bedrijven op Walche
ren, Zuid-Beveland en Zeeuwsch-Vlaan-
deren. Ruim 260 leken werken in deze
kernen met hem mee.
De oriëntatiedag werd bijgewoond door
tal van priesters uit de omgeving, zowel
als door dominees en autoriteiten van
provincie en gemeenten.
Mgr. De Vet ging uitvoerig in op de
geestelijke achtergronden van het Be
drijfsapostolaat en de veranderingen in
de opvattingen daarover. Hij consta
teerde een zeer verheugende groei van
dit gespecialiseerde werk, dat hij een
lekenbeweging bij uitstek noemde, welke
geïnspireerd wordt door de bedrijfsaal
moezenier.
In het bisdom Breda zo deelde hij
telt het bedrijfsapostolaat dicht
diji de 200 gespreksgroepen, die 3-weke-
Hiks of maandelijks bijeenkomen., som
mige met een vaste kern al tien jaar lang.
In feite betekent dit, aldus mgr. De
vet. dat maandelijks 2000 tot 2400 wer
kers en werksters uit het bedrijfsleven
zich bezinnen op de vormgeving van
het christendom in het bedrijf. De ge
spreksgroepen zjjn volgens de bisschop
e rails, waarover het bedrijfsaposto
laat zich voortbeweegt".
Jn weinige jaren heeft zich een zuiver
der denkbeeld omtrent het Bedrijfs
lef gcmgspunf en
f-Iet Bedrijfsapostolaat aldus mgr.
De Vet steunt op het geloof, dat
ook techniek en industrie een door God
gewilde, providentiële taak in deze we
reld te vervullen hebben; dat het mo-
Mgr. G. DE VET
experimenteren
gelijk moet zijn een dialoog tot stand te
brengen tussen de Kerk en die wereld
van techniek, tussen christendom en on
derneming; (En dat niet in abstracte
theorieën, maar in de feitelijke realiteit,
zoals deze zich aan ons voordoet)dat
het wezen van techniek en industrie nog
iets anders is dan een bepaald econo
misch stelsel, waarvan men vaak gevol
gen ondervindt, die men dan wijt aan
de techniek; dat wij ook in de wereld
van industrie op weg zijn naar de vol
tooiing in heerlijkheid.
Tk zei u zo besloot de bisschop dat
de gespreksgroep de belangrijke
rails voor het Bedrijfsapostolaat is. Er
zijn andere en er moeten nog andere
wegen worden gezocht, wegen, waarbij
het Bedrijfsapostolaat langs geschreven
of gesproken woord in contact komt met
grotere groepen bedrijfsgenoten om ori
ëntatie te geven en medewerking te vra
gen. Ik zal u hier niet vermoeien met
het afwegen van pogingen en experimen
ten. met het uitstippelen van mogelijk
heden. Er is nog veel studie, inzicht en
experiment nodig, maar ik weet dat
studie en experiment steeds beter op
gang komen. Ik heb grote verwachtingen
van de Landelijke Contactraad en van
het contact dat deze regelmatig heeft
met „Evangelie en Industrie". Maar elk
experiment de werkzaamheden vallen
steeds buiten bedrijfstijd zal de
eigenwaarde van de wereld van de tech
niek moeten erkennen. Het gaat om een
dienst van het christendom aan die we
reld van de techniek; het gaat uitein
delijk om de uitwerking in de beleving
van een theologie van de aardse werke
lijkheid, die steeds berust op een waar
deren van het aardse èn op een poging
om „Christus aan te bieden aan de ge
hele wereld, die daardoor steeds meer
van Christus wordt".
Het is een bijdrage tot geluk in een
totale betekenis van de mens in de
industrie, een bijdrage ook tot het wel
zijn van de wereld van de techniek.
(Advertentie)
kl^AilAf Vóór*hellere
PflOeUEE- Baby-huidje
Aangezien de lente in het land is en
de vluchten voor de deur staan, geef ik
om deze week van start te gaan, rap
even het vluchtprogram met de over
jarige duiven.
Het ziet er weer voortreffelijk uit: 31
maart Schoten 33, 3 april Schoten 33
7 april Duffel 60. 14 april Vilvoorde 78
21 april Neufvilles 129. 21 april Wern-
hout 20, 28 april St. Ghislain 145,
28 april Schoten 33, 31 april Schoten
33, 5 mei Noyon 257, 5 mei Vilvoorde 78
12 mei Creil 306, 12 mei Neufvilles 129'
19 mei St. Denis 342, 23 mei St. Ghis
lain 145, 26 mei Noyon 259, 1 juni An-
gouleme 742, 2 juni Creil 306, 9 juni
St. Denis 342, 15 juni Orleans 459, 16
juni St. Ghislain 145, 21 juni St. Vin
cent 1002, 23 juni Noyon 257, 29 juni
Chateauroux 557, 30 juni Creil 306, 6 juli
Corbeil 372. 13 juli Ruffec 690, 21 juli
St. Denis 342, 26 juli Dax 978 enz.
De eerste vluchtjes zijn effenaf de
pure vitesse. Kijk er niet op neer. De
Vitesse heeft de duivensport in België
groot gemaakt. Het is niet waar wat
sommige kronijkers (Duitsland) schrij
ven, dat men meer en meer terugkomt
van de fond, om nog uitsluitend de vi
tesse en de halve fond te gaan spelen.
Voor de tweede wereldoorlog werd er
nog meer vitesse en nog minder fond
gespeeld dan tegenwoordig.
Het oosten van het land (België) kon
niet meer mee tegen de Vlaanders
waar in het hoogseizoen iedere week
Angouleme op het program staat en
Antwerpen.
In Brussel zitten geen slechtere fond
duiven dan in Luik, maar hoe zou de
hoofdstad kunnen klagen over ongun
stige ligging als zij door Antwerpen,
vijftig kilometer verder in de lengte
richting, zo vaak wordt overklast
Niettemin wijzen de tekenen er op dat
er wat aan het veranderen is. De Vlaan
ders zijn zo straf niet meer als vroe
ger. In de Walenpays wordt de invloed
van Barcelona en Marseille merkbaar
Die internationals ziften zeer doeltrefï
fend op het uithoudingsvermogen. En op
zware vluchten boven de meet wint de
taaiheid het van de rapte. Die het beter
weet mag het anders uitleggen.
Vluchtjes van honderd km zijn bij
onze zuiderburen zeer populair. Het
meest van al in het industrie- en mijn-
bouwcentrum Luik. In deze provincie
zijn er vele hokken, waarvan de duiven
nooit verder dan Momignies hebben ge
vlogen. Met de specialisten op deze ritjes
die ware artiesten zijn in de stiel, is
het kwaad kersen eten.
Zij beginnen alreeds in maart van hun
voeten te maken en hebben een arse
naal van trukjes om vroege prijzen te
winnen. Sommige sjarels werken nog
volop met de beul. Oude duivinnen zijn
op Momignies. Quievrain, Arras enz. niet
te onderschatten tegenstandsters.
Toch gaan de door en door gerouti
neerde weduwnaars, die de weg naar
huis blindelings kennen, mannen van
een jaar of zes, zeven, soms nog ouder,
meestal met de grote centen weg.
Routine en betrouwbaarheid winnen
het yan kracht, snelheid en vurigheid
der jongere generatie, die minder in de
mand gezeten heeft en er dus gemak
kelijker naast of overheen kan zitten.
En het komt- hier niet op minuten aan
maar op seconden.
De rapste volautomatische constateur
is de Benzing Comatic. Indertijd heb ik
van deze klok moeten schrijven dat hij
niet safe was. Dit gold ook voor de
Junior. Ook daar kon naar hartelust
mee gefraudeerd worden. Maar inmiddels
hebben de fabrikanten de door de klok-
kencommissie aangewezen fouten her
steld, althans wat de klokken betreft
die in Nederland in omloop zijn. Daar
om doet het mij genoegen te kunnen ver
klaren dat er thans met deze appareils
uitermate rap geconstateerd kan wor
den en niet minder safe dan met de
andere goedgekeurde duiveklokken,
waarvan naar mijn smaak de Benzing
Superieur en de Zwitserse STB nog al
tijd de beste zijn van constructie en van
uurwerk. Natuurlijk bepaalt de kwali
teit van het uurwerk de prijswaardig
heid van de (goedgekeurde) klok.
Indien een B-certificaat wordt afgege
ven, betekent dat, dat de klok in kwestie
in alle opzichten beantwoordt aan wat
u ervan verwacht. Verkrijgt een klok
slechts een certificaat C dan wil dat
zeggen dat het uurwerk niet veel groter
wordt aangeslagen dan dat van een
wekker. Natuurlijk kan een wekker goed
zijn, maar hij kost nooit meer dan een
fractie van een goed horloge of dege
lijke klok.
In het algemeen kan dit gezegd wor
den: Stelt u prijs op kwaliteit, ga dan
af op de letter van het certificaat of
laat twee klokken op hun binnenwerk"
beoordelen bij uw horlogemaker. Hij zal
u dan beter dan schreeuwende re
clame uit de droom kunnen helpen.
Doffers die reeds in december een jong
hebben opgebracht (kouwe bedoening
geweest, gepasseerde winter) zijn in
maart en april uiterst gevaarlijk. Het
geijkte systeem is hier weduwschap met
drieën. Ge hebt hiervoor nodig drie
nestbakken naast elkaar, met twee uit-
neembare, vervangbare tussenschotten.
Ik hoop er toekomende week op terug
te komen.
Allemaal goeie.
DEN BRUINEN
In de toestand van koning Saoed van
Saoedi-Arabië, die ernstig ziek in zijn
hotel in Nice, ligt, is nog steeds geen
verbetering gekomen.
De 61-jarige schatrijke monarch lijdt
aan een zwak hart, storingen in de spijs
verteringsorganen, astma en een te hoge
bloeddruk.
Er is geen levensgevaar aanwezig.
Een aantal bekende artsen uit geheel
Europa heeft de koning onderzocht.
De koning kan als gevolg van astma-
aanvallen niet liggen. De artsen hebben
hem een streng dieet voorgeschreven,
maar aangezien de vorst van veel en
lekker eten houdt, is het voor hem moei
lijk zich hieraan te houden;
Ook dit jaar zetten we de traditie voort. Weer een
paas-kleurwedstrijd! Het succes is altijd zo groot ge
weest dat we er ook deze keer weer veel plezier in
hebben. Telkens blijkt uit de inzendingen dat onze
jonge lezers en lezeressen geen moeite ongedaan
laten om er een echt kunstwerkje van te maken. We
rekenen erop nee, we weten het zeker dat
dit ook nu weer het geval zal zijn.
Omdat we elk jaar duizenden gekleurde eieren
(althans papieren eieren) binnen krijgen, heeft de
jury haar mouwen alvast maar opgestroopt. Ze zal
natuurlijk de werkstukken naar leeftijd indelen
want een meisje van 12 is nu eenmaal geen partij
voor een ukkepuk van vijf.
De deelname staat open voor alle kleurexperts
die niet ouder zijn dan 16 laar.
Ook deze keer zijn er vijf hoofdprijzen en tien
kleinere (maar toch ook bijzonder aardige) prijzen
te winnen. En tenslottede inzendingen moeten
uiterlijk maandag 8 april om 12 uur 's middags bin
nen zijn. We kunnen dan nog voor Pasen de uitslag
bekendmaken ende prijzen toezenden aan de
winnaars.