ONZE PUZZEL Vitesse heeft duivensport in België groot gemaakt KERSTENING VAN DE TECHNISCHE WERELD VOOR WIE DE PAASPRIJS? Beroep op protestanten Mgr. G. de Vet over bedrijfsapostolaat: Verheugende uitgroei Voormensen die het beste wensen is Roxy nummer één Saturnus met succes gelanceerd Beits bijtijds met Ceta-Bever R|IITFNRI IT<J Wi Bijdrage tot geluk TBABYDERM oueEerZzEaEP Verandering Constateurs Saoed nog steeds ernstig ziek 9. I Opel Olympia bj. '51 te koop of te ruil voor goede motor of scooter, v. Ammerant, Klei ne Doornbos 6C, Breda. 30175 vTcL Luitgaarden Automobie len, Etten, Bredaseweg 89, Wcrkpl. Oranjelaan 20, telef. 2023 heeft te koop staan; Mercedes 190 Diesel 1959. Borg- ward bestel 1.5 ton 1958, Tau- nus FK 1250 bestel 1959. V.W. kleinbus 1961-'59-'54, V.W. Piek. Up 1959, Taunus 12 M 1954, Renault 4 1958, Fiat 500 1959, Fiat 600 1956, Lloyd de Luxe 1954. Zaterdags en zondags tot 5 uur geopend. Zoekt wat u wilt, v.d. Luitgaarden heeft het. 30823-X Opel Rekord '59 i.st. van nw~ Ie koop. Prijs f 2950,-. Telef. 44572, Breda. Za, na 5 uur. 30632 Prima V.W. te koop, bj. '53 type '54, met verchroomde siervelgen. f 1050,-. v. Vliet- str. 14, Breda. 30640 Mercedes Benz 190 '58, niet van nieuw te ondersch.. Ford Taunus 17 M de Luxe '58, O- pel Rekord '55 met veel acces soires. Opel Kapitan '55, Opel kapitan '54, Opel Olympia '53 Goggomobil '57 zeer mooi wa gentje, Goggomobil '56 de Lu xe. Opel Blitz vr.w. '55, te koop aangeboden. Al deze wa gens verkeren in prima staat. Deskundig onderzoek toegest. Betaling eventueel te regelen. Autobedrijf „Leo Hoendervan- gers", Fellenoordstraat 31-33, Breda. Tel. 01600-34866.30643-X 13 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 30 MAART 1963 13 V. Rooy heeft te koop: Fiat Multiply 1960, is als nieuw zowel in als uitwendig f 2500.-, Mercedes Benz 1953 type 220, in z.g.st. f 800.-. D.K.W. Sta tioncar 1956 als nieuw f 1500.-, Ford Taunus Favorite 1955, in pr.st. f 875,-, Consul met dubbele bediening 1955 f 875,-, Jeep 1957 in nog goede staat f 400.-. Opel Kapitan 1953 in nog goede staat f 550,-, Peu geot 1950 in tamelijke staat f 400,-. Taunus 12 M 1954 in g. st. f 800,-, Oldsmobile 1958 als nieuw met 2 pedalen f 2000.-. V.W. 1952 maar in goede staat f 675,-. Al deze wagens kunnen zonodig zonder aanbetaling gefinancierd wor den. v. Rooy, In- en verkoop, Financieren. Televisiestraat 36A, Roosendaal. Tel. 6095. 5223 Taunus FK 1000 mooi busje bj. '55 f 975.-, Volkswagen o- rigineel kleinbus 9-pers. met radio bj. eind '57, 2x Taunus 12 M bj. '54 en '56. Opel Blitz vrachtwagen 1800 kg. f 975,-, Mercedes 180 bj. '55, nieuwe laadbak van Borgward, Opel bestelwagen '54. Elk on derzoek toegestaan. Joh. Ster- kens, Oosterstraat 21, Breda. Tel. 41379.30615 Aanhangwagen m. lange en korte trekstang f 300,- t.k. Tel. 39919, Breda._30695-X Te koop: Peugeots~40372 stuks] 1961 en 1960, schadevrij, mech, en uiterlijk prima, Bovag ga rantie. Pik's garagebedrijf, Goes. Tel. 01100-6588. 20769-X. Te koop: Volkswagen bestelwa^ gen, 1956, zonder gebreken. Pik's garagebedrijf, Goes. Tel. 01100-6588. 20770-X. Te koop: Vauxhall Cresta, 1959, van le eigenaar, prachtwagen. Pik's garagebedrijf, Gos. Tel. 01100-6588.20771-X, Te koop: Opel bestelwagen^ 1959, in uitstekende staat. Bo vag garantie. Pik's garagebe drijf, Goes. Tel. 01100-6588. 20772-X. Te koop: Bedford diesel truck, 1958. 6 ton, in goede staat. Pik's garagebedrijf. Goes. Tel. 01100-6588. 20773-X. Te koop: Volkswagen de Luxe, met roldak. niet van nieuw te onderscheiden, 31000 km gelo pen, 1961. Pik's garagebedrijf, Goes. Tel. 01100-6588. 20774-X. Te koop: Chevrolet 1955 mech, prima in orde, 2 pedalen, goe de banden f 1400.-. Pik's gara gebedrijf. Goes. Tel. 01100-6588. 20775-X. Te koop: Leyland diese1, dub bel aangedreven tandemasser, 12 ton. Mechanisch en uiterlijk prima. Pik's garagebedrijf, Goes. TeL 01100-6588. 20776-X. Te koop: Henschel dieseltruck 1956, 7 ton. Pik's garagebedrijf, Goes. Tel. 01100-6588 20778-X, Te koop: International benzine. I LPG truck, 1955, 7 ton, goede I staat, prima banden rondom. 1 Pik's garagebedrijf, Goes. Tel. 01100-6588.20777-X. Te koop: Volvo diesel, L 375, 1959, prima onderhouden, Bo vag garantie. Laadbak 540 cm. Pik's garagebedrijf, Goes. Tel. 01100-6588.20779-X. Te koop: Scania Vabis diesel truck, 1953, 6 ton, mechanisch goed. Pik's garagebedrijf, Goes. Tel. 01100-6588. 20780.-X. e, t. i. 1. Te koop: Daf tandemasser, 120 pk., 1958. Pik's garagebedrijf, Goes. Tel. 01100-6588 20781-X, Te koop: Volvo diesel, L 385, 115 pk., geheel gereviseerd, 7 ton laadvermogen, bouwjaar 1959. Pik's garagebedrijf, Goes, Tel. 01100-6588. 20782-X. Te koop: Borgward bestelwa gen met huif. 1958, uiterl. en mech. goed. Pik's garagebe drijf. Goes. Tel. 01100-6588. 20783-X, Te koop: Daf diesel, 1955, Pik's garagebedrijf, Goes. Tel. 01100- 6588. 20784-X. Te koop: V.W. de Luxe 1955; Opel Rekord '56: Renault Dau- phine '60; B.M.W. motor R 26; Jawa motor (koopje); 2 Bata- vus-bromfietsen '56-'57. Gebr. Vermeulen. Garagebedrijf Nis- se;. Tel. 01194-298. 20766-X. Autoverzekering W.A..dekking f 1.000.000.-. Premie f 75.- per jaar voor auto's tot f 10.000.-, Na 1 jaar 30 pet. korting. Ev. direct bij 1 jaar no-claim el ders. Geen eigen risico. Fi nancieringen. Assurantiekant. „Sevenhuysen", tel. 01600-32853 Br. Verbeetenstr. 79C, Breda. 29323 Autoverzekering A'l-risks, pre mie v.a. f 188,-, groene kaart f 10,p.jr. Ev. overname kor ting no-claim. Financiering. Assurantie!:. ..Sevenhuysen". Telefoon 01600-32853. Br. Ver beetenstr. 79C, Breda. 29324 a De nieuwe Howard Rotasprea- L der. De mestverspreider zonder p bodemkettingen - zonder schuif latten - zonder pallen - zonder haspels, 1 draaiende as die niet stuk kan, dat is alles. Alleen verkoop voor West-Brabant, Tholen en St. Philipsland. N.V. ..Difoga" Bergen op Zoom. afd. - Tractoren, landbouwwerktuigen Wittoucksingel 19, tel. 01640- 5559. 50.99 Pontiac Catalina 1956 aangek boden. Verkeert in prima st. Werkelijk iets bijzonders. Ga rage R.R. Visser. Terneuzen. Tol. 01150-2300-2400.X j Austin A 40 Stationcar 1961 aangeboden. Prachtwagentje. Garage R.R. Visser, Tel. 01150- 1 2300-2400.X Chrysler Valiant i960 aange boden. Zeer mooie wagen. Ga- rage R.R. Visser, Terneuzen Tel. 01150-2300-2400. X I Jawa Twin 350 cc bj. '57 m. o.z. platom., Jawa 150 cc bj. '56. N.S.U. bromfiets, Opel Olympia bj. '52 te koop. Spoor- straat 10. Breda.30749 Sieeds betrouwbare, in goede [staat verkerende auto's in voorraad. Deze zijn grondig nagezien en worden onder ga- 1 rantie verkocht. Opel Kapitan 11960, nieuw model, met radio, V.W. de Luxe 1958. 4 nieuwe banden, zeer goed, Ford Tau nus 15 M 1956. pracht wagen, Taunus 12 M 1956. Ford Tau nus 15 M 1957. Standard Eight 1956, Ford Versailles 1956, met radio, Skoda 1954, spot prijs. nog zeer goed. Met in ruil, betaling te regelen. Staat er uw auto niet bij, kom toch eens even praten. Lage prij zen! Huigen, Beukenstr. 11. Dongen. 30699 Puch-scooter to koop f 200,-, i.g.s. Na 18.00 uur. Fellenoord straat 100. Breda. 30697 Een Jawa-motor t. k. 150 cc, junior '55 f 150.-. J. de Leeuw, Mastbosstr. 48, Breda. 30661 ervolg op pag. 4 ZET UW TANDEN EENS IN EEN TWEELING Voor wie onbekend is met een twee lingpuzzel geven we hierbij even enige uitleg. Zoals u ziet is het een gewone kruiswoordpuzzel, die echter bestaat uit twee volkomen gelijke diagrammen, die elk op zich weer een eigen kruis woordpuzzel vormen, met eigen woorden er in en natuurlijk eigen omschrijvin gen. De moeilijkheid voor onze puzzel liefhebbers is echter dat we de omschrij vingen gecombineerd hebben. Zo staat er bij horizontaal 2: soort stof; hofbediende. Het moeten in beide geval len woorden van vijf letters zijn. De vraag is nu echter of het woord van vijf letters, dat een soort stof is, in het lin ker dan wel in het rechter diagram thuis hoort. Hetzelfde geldt voor de hofbe diende van vijf letters. Hoort hij links of hoort hij rechts? Aan u de taak dit op te lossen. Wanneer de puzzel goed wordt ingevuld, krijgt u twee keurig sluiten de op zich staande kruiswoordraadsels. Zet uw tanden maar eens in onze twee ling.' Veel succes! OPGAVE Horizontaal: 2 soort stof; hofbediende. 7 als ondér; dierengeluid. 9 plaats van herkomst; Indisch vleesgerecht. 10 ge vangenis; dwaas. 12 insect; deel van een luidklok. 14 seconde; opening. 16 boom; baardje. 17 ambtshalve; water in Friesland. 19 Afrikaan; voor alles. 20 jongensnaam; geogr. aanduiding. 22 familielid; voorzetsel. 23 soort graf; kogelvormige. 25 heilige; landbouwwerk tuig. 26 gewicht; voorzetsel. 27 niet goed kennende denken; nauw. 29 lijn; dadelijk. 32 bijbelse naam; logaritme. 33 echtge noot; rivier in Duitsland. 36 selenium; het Romeinse rijk. 37 bloem; muziek drama. Verticaal: 1 richting; slanke. 3 spil; jongensnaam. 4 jongensnaam; schreeuw. 5 en omgekeerd; Frans voegwoord. 6 deel van de hals; zijrivier v.d. Donau. 8 deel v.h. hoofd; vis. 11 toneelleiding; vlasbewerking. 13 bijzonder duur; erg bont. 15 Heilige Schrift der Mohamme danen; plant. 17 beletsel; Europeaan. 18 zitplaats; harde buitenkant; 21 loterij briefje; soort hond. 24 hemels wezen; gebergte in Duitsland. 27 zitplaats; Ned. vliegveld. 28 steekwapen; afgezonderd. 30 aanzien; godheid. 31 ik (Lat.); ple zier. 34 lidwoord; waterstand. 35 het Romeins imperium; bijwoord. OPLOSSING: Horizontaal: 1 melk, 3 boter, 5 kaas, 7 ako, 9 kol, 11 so, 13 dons, 15 asie, 16 op, 17 riem, 19 rilt, 21 kreta, 23 kapel, 27 eli, 28 stoom, 32 ma, 33 eed, 35 dal, 36 ai, 37 nat, 38 leb, 39 o.k., 41 ptt, 43 nee, 45 ge, 47 manie, 49 kee, 51 liaan, 53 wolga, 54 spin, 57 doge, 60 da, 61 duel, 63 leer, 65 a.v., 67 ets, 68 ned, 69 rede, 70 palet, 71 etna. Verticaal: 1 mes, 2 kade, 3 bon, 4 r.k.s., 5 klei, 6 sap, 8 kom, 10 oir, 12 or, 14 sire, 15 anti, 16 o.t., 18 iep, 20 leo, 22 elk, 23 km, 24 aa, 25 ee, 26 lente, 28 sabel, 29 tl, 30 o.a., 31 m.i., 34 dat, 35 den, 39 om, 40 ka, 41 pi, 42 wel, 44 ei, 45 ga, 46 en, 48 nap, 49 kool, 50 egel, 52 arg, 54 s.a., 55 idee, 56 nut, 57 dee, 58 orde, 59 e.a., 60 dor, 62 esp, 64 ent, 66 vla. (Advertentie) (Advertentie) Met succes is in Cape Canaveral Ame rika's superraket, de Saturnus I, gelan ceerd voor een korte vlucht door de ruimte. Het is het vierde succes in suc cessie met raketten van dit type, dat ontworpen is om in de toekomst astro nauten naar de maan te brengen. De reusachtige, 470 ton wegende en 16 verdiepingen hoge raket werd om 21.12 uur (onze tijd) gelanceerd en be schreef de voorgeschreven baan, hoog in de ruimte 123 km hoog, over de Atlanti sche Oceaan. De raket kwam 368 km verder in de oceaan neer 26 mooie kleuren- S transparante houttintcn UUI I LallUIJ I VI '^7 VAN een werkbezoek aan het Bedrijfsapostolaat in Vlissingen en omgeving heeft de bisschop van Breda, mgr. G. H. de Vet, vrij dag gebruik gemaakt 0111 in een principiële rede te wijzen op de evo lutie in het Bedrijfsapostolaat en op de beginselen, waarop deze ontwikkeling dient verder te gaan. De bisschop constateerde een gro te verandering in de opvatting over de doelstelling van het Bedrijfs apostolaat, dat zich in tegenstelling tot de beginjaren niet meer richt op de individuele bekering van de onkerkse arbeiders, maar thans de kerstening van de technische wereld primair stelt. WIL het Bedrijfsapostolaat, dat een uitdrukkelijke lekenbeweging is geïnspireerd door de bedrijfsaalmoezenier, zijn opdracht vervullen, dan vooronderstelt dit aldus de bisschop de nauwe samenwerking met de vakverenigingen der arbeiders. Bovendien mist hij node de protestantse Kerken. De bisschop doet dan ook een drin gend beroep op „Evangelie en Industrie" deel te nemen aan het werk van het Bedrijfsapostolaat, „ook al zijn alle aspecten van de proble matiek nog niet in alle consequenties doordacht en aan een theolo gische reflectie onderworpen." „Evangelie en Industrie" is de protestantse stichting welke dezelfde doel einden nastreeft als het Bedrijfsapostolaat. „Ongewild aldus de bisschop heeft ons werk vele vragen en verwachtingen opgeroepen bij onze niet- katholieke medechristenen, die ernaar uitzien, dat ook hun kerken zich aan deze taak effectiever zullen wijden". Mgr. de Vet zei ervan overtuigd te zijn, dat hier nog een breed veld van oecumenische samenwerking ligt. De protestantse stichting is voornamelijk nog iterkzaam in het westen van het land, maar nog niet in het gebied van het bisdom Breda. apostolaat ontwikkeld, vervolgde de bisschop. Tien jaar geleden zou een be drijfsaalmoezenier op de vraag naar het waarom van zijn werk geantwoord heb ben, dat de onkerksheid onder de arbei ders in de industrie voor de Kerk een ernstige zorg was en dat daartegen iets gedaan diende te worden en dat men daarom zich richtte tot de mens in het bedrijf, waar die problematiek het grootst was. Wij bedoelden daarbij ook te zeg gen, dat de industrie daar voor een goed deel de schuld van was. Nu denkt men er anders over. Niet de bekering van de onkerkelijke medemens staat rrleer op de voorgrond, maar de kerstening van het milieu, de kerstening van de functie en de humanisering en kerstening van structuren bepalen thans het doel van het Bedrijfsapostolaat. Het is niet de bedoeling het bedrijf tot een soort Kerk te maken of tot een nieuw luisterveld van de Kerk, omdat het traditionele luisterveld parochie en parochiekerk vaak verloren is ge gaan. Wel is het de bedoeling vanuit een christelijke overtuiging fundamenteel christelijke waarden te brengen in de verhoudingen tussen de mensen in de bedrijven, in de arbeids- en taakopvat ting, in de uitvoering etc. Dat voor het contact tussen Bedrijfs apostolaat en vakverenigingen, aldus de bisschop, nog heel vaak wegen en vor men gevonden moeten worden, met be houd van ieders zelfstandigheid in op gave, is niet zo erg, wanneer wij ons maar bewust zijn, dat wij er naar moeten zoeken. Het werk van het Bedrijfsapos tolaat is een taak van mentaliteitsbeïn vloeding. Deze begint bij de kernen, die langzaam groeien naar zuiverder inzicht in hun werk. Wj. - pe bisschop van Breda, die zelf uit het bedrijfsapostolaat is voortgekomen en jarenlang als hoofdaalmoezenier leiding eraan heeft gegeven, sprak aan het ein de van een oriëntatie-dag van het nog jonge bedrijfsapostolaat in Vlissingen en wijde omgeving. In 1961 begon hier pa ter F.J. Weijnen, A.A. zijn apostolaat. Thans heeft hij reeds lekenkernen ge vormd in tal van bedrijven op Walche ren, Zuid-Beveland en Zeeuwsch-Vlaan- deren. Ruim 260 leken werken in deze kernen met hem mee. De oriëntatiedag werd bijgewoond door tal van priesters uit de omgeving, zowel als door dominees en autoriteiten van provincie en gemeenten. Mgr. De Vet ging uitvoerig in op de geestelijke achtergronden van het Be drijfsapostolaat en de veranderingen in de opvattingen daarover. Hij consta teerde een zeer verheugende groei van dit gespecialiseerde werk, dat hij een lekenbeweging bij uitstek noemde, welke geïnspireerd wordt door de bedrijfsaal moezenier. In het bisdom Breda zo deelde hij telt het bedrijfsapostolaat dicht diji de 200 gespreksgroepen, die 3-weke- Hiks of maandelijks bijeenkomen., som mige met een vaste kern al tien jaar lang. In feite betekent dit, aldus mgr. De vet. dat maandelijks 2000 tot 2400 wer kers en werksters uit het bedrijfsleven zich bezinnen op de vormgeving van het christendom in het bedrijf. De ge spreksgroepen zjjn volgens de bisschop e rails, waarover het bedrijfsaposto laat zich voortbeweegt". Jn weinige jaren heeft zich een zuiver der denkbeeld omtrent het Bedrijfs lef gcmgspunf en f-Iet Bedrijfsapostolaat aldus mgr. De Vet steunt op het geloof, dat ook techniek en industrie een door God gewilde, providentiële taak in deze we reld te vervullen hebben; dat het mo- Mgr. G. DE VET experimenteren gelijk moet zijn een dialoog tot stand te brengen tussen de Kerk en die wereld van techniek, tussen christendom en on derneming; (En dat niet in abstracte theorieën, maar in de feitelijke realiteit, zoals deze zich aan ons voordoet)dat het wezen van techniek en industrie nog iets anders is dan een bepaald econo misch stelsel, waarvan men vaak gevol gen ondervindt, die men dan wijt aan de techniek; dat wij ook in de wereld van industrie op weg zijn naar de vol tooiing in heerlijkheid. Tk zei u zo besloot de bisschop dat de gespreksgroep de belangrijke rails voor het Bedrijfsapostolaat is. Er zijn andere en er moeten nog andere wegen worden gezocht, wegen, waarbij het Bedrijfsapostolaat langs geschreven of gesproken woord in contact komt met grotere groepen bedrijfsgenoten om ori ëntatie te geven en medewerking te vra gen. Ik zal u hier niet vermoeien met het afwegen van pogingen en experimen ten. met het uitstippelen van mogelijk heden. Er is nog veel studie, inzicht en experiment nodig, maar ik weet dat studie en experiment steeds beter op gang komen. Ik heb grote verwachtingen van de Landelijke Contactraad en van het contact dat deze regelmatig heeft met „Evangelie en Industrie". Maar elk experiment de werkzaamheden vallen steeds buiten bedrijfstijd zal de eigenwaarde van de wereld van de tech niek moeten erkennen. Het gaat om een dienst van het christendom aan die we reld van de techniek; het gaat uitein delijk om de uitwerking in de beleving van een theologie van de aardse werke lijkheid, die steeds berust op een waar deren van het aardse èn op een poging om „Christus aan te bieden aan de ge hele wereld, die daardoor steeds meer van Christus wordt". Het is een bijdrage tot geluk in een totale betekenis van de mens in de industrie, een bijdrage ook tot het wel zijn van de wereld van de techniek. (Advertentie) kl^AilAf Vóór*hellere PflOeUEE- Baby-huidje Aangezien de lente in het land is en de vluchten voor de deur staan, geef ik om deze week van start te gaan, rap even het vluchtprogram met de over jarige duiven. Het ziet er weer voortreffelijk uit: 31 maart Schoten 33, 3 april Schoten 33 7 april Duffel 60. 14 april Vilvoorde 78 21 april Neufvilles 129. 21 april Wern- hout 20, 28 april St. Ghislain 145, 28 april Schoten 33, 31 april Schoten 33, 5 mei Noyon 257, 5 mei Vilvoorde 78 12 mei Creil 306, 12 mei Neufvilles 129' 19 mei St. Denis 342, 23 mei St. Ghis lain 145, 26 mei Noyon 259, 1 juni An- gouleme 742, 2 juni Creil 306, 9 juni St. Denis 342, 15 juni Orleans 459, 16 juni St. Ghislain 145, 21 juni St. Vin cent 1002, 23 juni Noyon 257, 29 juni Chateauroux 557, 30 juni Creil 306, 6 juli Corbeil 372. 13 juli Ruffec 690, 21 juli St. Denis 342, 26 juli Dax 978 enz. De eerste vluchtjes zijn effenaf de pure vitesse. Kijk er niet op neer. De Vitesse heeft de duivensport in België groot gemaakt. Het is niet waar wat sommige kronijkers (Duitsland) schrij ven, dat men meer en meer terugkomt van de fond, om nog uitsluitend de vi tesse en de halve fond te gaan spelen. Voor de tweede wereldoorlog werd er nog meer vitesse en nog minder fond gespeeld dan tegenwoordig. Het oosten van het land (België) kon niet meer mee tegen de Vlaanders waar in het hoogseizoen iedere week Angouleme op het program staat en Antwerpen. In Brussel zitten geen slechtere fond duiven dan in Luik, maar hoe zou de hoofdstad kunnen klagen over ongun stige ligging als zij door Antwerpen, vijftig kilometer verder in de lengte richting, zo vaak wordt overklast Niettemin wijzen de tekenen er op dat er wat aan het veranderen is. De Vlaan ders zijn zo straf niet meer als vroe ger. In de Walenpays wordt de invloed van Barcelona en Marseille merkbaar Die internationals ziften zeer doeltrefï fend op het uithoudingsvermogen. En op zware vluchten boven de meet wint de taaiheid het van de rapte. Die het beter weet mag het anders uitleggen. Vluchtjes van honderd km zijn bij onze zuiderburen zeer populair. Het meest van al in het industrie- en mijn- bouwcentrum Luik. In deze provincie zijn er vele hokken, waarvan de duiven nooit verder dan Momignies hebben ge vlogen. Met de specialisten op deze ritjes die ware artiesten zijn in de stiel, is het kwaad kersen eten. Zij beginnen alreeds in maart van hun voeten te maken en hebben een arse naal van trukjes om vroege prijzen te winnen. Sommige sjarels werken nog volop met de beul. Oude duivinnen zijn op Momignies. Quievrain, Arras enz. niet te onderschatten tegenstandsters. Toch gaan de door en door gerouti neerde weduwnaars, die de weg naar huis blindelings kennen, mannen van een jaar of zes, zeven, soms nog ouder, meestal met de grote centen weg. Routine en betrouwbaarheid winnen het yan kracht, snelheid en vurigheid der jongere generatie, die minder in de mand gezeten heeft en er dus gemak kelijker naast of overheen kan zitten. En het komt- hier niet op minuten aan maar op seconden. De rapste volautomatische constateur is de Benzing Comatic. Indertijd heb ik van deze klok moeten schrijven dat hij niet safe was. Dit gold ook voor de Junior. Ook daar kon naar hartelust mee gefraudeerd worden. Maar inmiddels hebben de fabrikanten de door de klok- kencommissie aangewezen fouten her steld, althans wat de klokken betreft die in Nederland in omloop zijn. Daar om doet het mij genoegen te kunnen ver klaren dat er thans met deze appareils uitermate rap geconstateerd kan wor den en niet minder safe dan met de andere goedgekeurde duiveklokken, waarvan naar mijn smaak de Benzing Superieur en de Zwitserse STB nog al tijd de beste zijn van constructie en van uurwerk. Natuurlijk bepaalt de kwali teit van het uurwerk de prijswaardig heid van de (goedgekeurde) klok. Indien een B-certificaat wordt afgege ven, betekent dat, dat de klok in kwestie in alle opzichten beantwoordt aan wat u ervan verwacht. Verkrijgt een klok slechts een certificaat C dan wil dat zeggen dat het uurwerk niet veel groter wordt aangeslagen dan dat van een wekker. Natuurlijk kan een wekker goed zijn, maar hij kost nooit meer dan een fractie van een goed horloge of dege lijke klok. In het algemeen kan dit gezegd wor den: Stelt u prijs op kwaliteit, ga dan af op de letter van het certificaat of laat twee klokken op hun binnenwerk" beoordelen bij uw horlogemaker. Hij zal u dan beter dan schreeuwende re clame uit de droom kunnen helpen. Doffers die reeds in december een jong hebben opgebracht (kouwe bedoening geweest, gepasseerde winter) zijn in maart en april uiterst gevaarlijk. Het geijkte systeem is hier weduwschap met drieën. Ge hebt hiervoor nodig drie nestbakken naast elkaar, met twee uit- neembare, vervangbare tussenschotten. Ik hoop er toekomende week op terug te komen. Allemaal goeie. DEN BRUINEN In de toestand van koning Saoed van Saoedi-Arabië, die ernstig ziek in zijn hotel in Nice, ligt, is nog steeds geen verbetering gekomen. De 61-jarige schatrijke monarch lijdt aan een zwak hart, storingen in de spijs verteringsorganen, astma en een te hoge bloeddruk. Er is geen levensgevaar aanwezig. Een aantal bekende artsen uit geheel Europa heeft de koning onderzocht. De koning kan als gevolg van astma- aanvallen niet liggen. De artsen hebben hem een streng dieet voorgeschreven, maar aangezien de vorst van veel en lekker eten houdt, is het voor hem moei lijk zich hieraan te houden; Ook dit jaar zetten we de traditie voort. Weer een paas-kleurwedstrijd! Het succes is altijd zo groot ge weest dat we er ook deze keer weer veel plezier in hebben. Telkens blijkt uit de inzendingen dat onze jonge lezers en lezeressen geen moeite ongedaan laten om er een echt kunstwerkje van te maken. We rekenen erop nee, we weten het zeker dat dit ook nu weer het geval zal zijn. Omdat we elk jaar duizenden gekleurde eieren (althans papieren eieren) binnen krijgen, heeft de jury haar mouwen alvast maar opgestroopt. Ze zal natuurlijk de werkstukken naar leeftijd indelen want een meisje van 12 is nu eenmaal geen partij voor een ukkepuk van vijf. De deelname staat open voor alle kleurexperts die niet ouder zijn dan 16 laar. Ook deze keer zijn er vijf hoofdprijzen en tien kleinere (maar toch ook bijzonder aardige) prijzen te winnen. En tenslottede inzendingen moeten uiterlijk maandag 8 april om 12 uur 's middags bin nen zijn. We kunnen dan nog voor Pasen de uitslag bekendmaken ende prijzen toezenden aan de winnaars.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1963 | | pagina 7