Het christendom verloor
zijn vaste greep op zeer
vele Franse arbeiders
PROGRAMMA'S VAN RADIO EN TV
Daarom
BPI super iMix
benzine
Kies de soort die
bij Uw auto hoort
BOEK YAN FRANSE HULPBISSCHOP
Bij kernbomaanval zeker
vele miljoenen doden
G
odsdienstige woorden: een
fooi voor de armen
Onwetendheid
Solidariteit
Rijke onderneming
Kerk en slakingen
AMERIKAANSE MINISTER
19
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 30 MAART 1963
Een diepgeworteld wantrouwen
tegen de Kerk beheerst de Franse
arbeiders omdat zij in het verle
den de bewijzen van praktisch
christendom misten, aldus de
conclusie van mgr. Ancel.
w
fPOTTERS^^K
Derde kernreactor
in Petten kritisch
Zondag 31 maart 1963
Maandag 1 april 1963
Televisieprogramma s
Zaterdag 30 maart 1963
m
111111111111111111111111* i
Zondag 31 maart 1963
19
(Van onze Parijse correspondent).
HET BOEK van de hulpbisschop Alfred Ancel van
Lyon had op geen heter tijdstip van de pers kunnen
komen. Het verschijnt op het ogenblik van grote stakin
gen: een algemene staking van 200.000 mijnwerkers,
stakingen bij de spoorwegen, gas, elektriciteit, poste
rijen, het Parijse transport en stakingen bij de aardgas-
fabrieken van Lacq. Het hoek van 500 pagina's is eerlijk
en oprecht. De schrijver heeft arbeid noch moeite ge
spaard om aan de weet te komen, wat er in de Franse
arbeiderswereld leeft, wat de oorzaken zijn van de toe
nemende ontkerstening van zijn land.
Hij heeft niet de gemakkelijkste weg gekozen om ongeloof en mate
rialisme af te schuiven op wat hijzelf noemt de brede rug van marxis
me, communisme of socialisme. Uit het Oude Testament heeft hij goed
onthouden, dat een mens ook zijn hand in eigen boezem behoort te
steken en dat die hand er dan niet altijd even rein uitkomt. De bis
schop schaamt er zich niet voor dat te zeggen. Het siert hem. Want
wie onzer, ook al draagt hij het geestelijk habijt, is zonder zonde?
Bij Editions du Centurion te
Parijs is van de hand van de
hulpbisschop van Lyon, mgr. Al
fred Ancel een boek verschenen,
dat al onmiddellijk bij zijn ver
schijnen groot opzien heeft ge
baard. Het is een realistisch boek
dat een eerlijk onderzoek doet
naar de toenemende ontkerste
ning van zijn land. Onze corres
pondent te Parijs Luc Kleyn be
handelt het in bijgaande uitvoe
rige bespreking.
„Cinq ans avec les ouvriers"
Edition du Centurion, Parijs
Prijs nouveaux francs 13.50
Van huis uit is de schrijver filosoof.
Zijn studies heeit hij voltooid in Rome
en daarna was hij hoogleraar in de filo
sofie aan de universiteit van Lyon. In
oktober 1954 kwam hij aan het hoofd van
Gerland, een kleine gemeenschap in het
zuiden van Lyon, niet als socioloog of
politicus, maar om als bisschop de ar
beiderswereld te evangeliseren. Die we
reld meende hij te kennen en hij had er
zelfs over geschreven, „maar men leert
haar nooit genoeg kennen" Hij kwam
er met de wetenschap, dat de ont
kerstening van de Franse arbeidersklas
se sterk was toegenomen na de tweede
wereldoorlog en de krijgsgevangenkam
pen. Kijkt men diep in zijn hart, dan zou
hij het liefst priesterarbeider zijn ge
worden, maar hij schikte zich naar Ro
me, waar men het anders heeft ge
wild.
Hét einde van de priesterarbeiders
heeft naar zijn stellige overtuiging de
apostolische mogelijkheden onder de ar
beiders sterk doen verminderen, of
schoon hij wel degelijk de gevaren zag,
verbonden aan dat „dramatisch gewor
den" arbeiderspriesterschap. Werken, in
een fabriek deed hij dus niet in de
Lyonse voorstad aan de linkeroever van
de Rhöne. Wel verrichte hij voor een
textielindustrie werkzaamheden thuis.
Twee priesters, die hem toegewezen wa
ren als hulp, mochten werken als arti
san in kleine ondernemingen. Twee le-
kebroeders mochten doen wat zij wil
den. Hun werk in fabrieken was een wel
kome bijdrage voor het in 1954 begon
nen experiment. Het duurde drie volle
jaren, eer zij in de industriële wijk door
het fabrieksproletariaat werden geaccep
teerd. Men beschouwde hen aanvanke
lijk als een „commando van het Vati-
caan" met het doel om de arbeiders een
rad voor de ogen te draaien Enkele da
gen na hun komst schreef dé communis
tische „La République'.' van Lyon: waar
om wel gemoraliseer van de arbeiders
en geen evangelisatie van de werkgevers
die de arbeiders schandelijk uitbuiten.
Onder die omstandigheden ging de kleine
ploeg aan het werk.
(Advertentie)
EEN HALVE EEUW
VERFIJNDE
TAFELSFEER
OERO ZIIVIUM
GERO ZllDURO
ZILMETA
volwassene. Hij verweert zich met ei
sen tot loonsverhoging, maar dat neemt
zijn onlustgevoelens niet weg.Tussen
hem en de werkgever is een muur van
wantrouwen opgetrokken. Die muur zal
blijven bestaan, zolang de arbeiders
klasse geen volwaardig deel uitmaakt
van de natie met gelijke rechten en
plichten als de anderen.
Wat de arbeidersklasse in de eerste
plaats kenmerkt is het diepe gevoel van
solidariteit. Ook bij de bourgeoisie be
staat die solidariteit, maar van geheel
andere aard, van persoon tot persoon
en nimmer collectief. Men voelt zich
arbeider, leeft en werkt en woont samen,
er zijn geen eigendomsverhoudingen,
geen onderlinge concurrentie, men leeft
onder dezelfde noden, onder dezelfde
sociale onrechtvaardigheid, streeft sa
men naar hetzelfde doel.
Het patriottisme van de arbeiders is ge
heel anders dan dat van de bourgeoisie.
Die vaderlandsliefde bestaat intussen
wel degelijk, wat men tijdens de bezet
tingsjaren lieeft kunnen zien Het pa
triottisme van de arbeiders is noch im
perialistisch, noch oorlogszuchtig, noch
militaristisch. De kazerne is voor de
arbeiders een' extra vernedering. Officier
wordt hij bijna nooit. Het moge waar
zijn, dat het Marxisme de klassenstrijd
predikt, maar hoeveel werkgevers heb
ben zonder het te willen, door hun hou
ding bijgedragen tot die klassenstrijd?
Natuurlijk zijn er ook christelijke pa
troons, die hun christendom in de prak
tijk brengen, maar zij zijn uitzonderin
gen. Als men de arbeiders dat voor
beeld voor ogen houdt, krijgt men stee
vast ten antwoord: ,,U gelooft toch niet
aan Père Noël?"
De overgrote meerderheid ver
vloekt het kapitalisme en stemt
communistisch, niet uit communis-
maar uit over
wegingen van doelmatigheid. Tel
kens als de kerk zich tegen het
communisme of socialisme uit
spreekt is de reactie: „Zie je wel,
dat de kerk tegen de arbeiders is?"
Zolang de kapitalistische werkge
ver de beginselen van het econo
misch liberalisme toepast en al
leen maar naar de stoffelijke winst
kijkt, zal men er de arbeiders nooit
van kunnen overtuigen, dat MaTX
ongelijk had met zijn meerwaarde-
leer.
Die Marxistische theorie zal de arbei-
der over het geheel genomen niet be
grijpen, maar wel ziet hij die onbe
grepen theorie iedere dag bevestigd door
de feiten. Wat hij verlangt is medezeg
genschap en die wordt hem onthouden.
Hij zal communistisch blijven stemmen
zolang hij geen ander middel ziet om
zich tegen uitbuiting te verdedigen. Zelfs
vele katholieke arbeiders hebben tijdens
de verkiezingen als volgt geredeneerd:
Ik moet kiezen tussen een man van
rechts, die de oorlog in Algerije wil voort
zetten en een communist, die aan de
oorlog een einde wil maken wat wilt
ge dat ik doeik heb dus com
munistisch gestemd
Vanwaar de toenemende ontkerstening
in Frankrijk? Ongetwijfeld heeft het ra
tionalisme sedert de Franse revolutie
de arbeiderswereld anticlericaal en zelfs
antigodsdienstig gemaakt. Maar dat *s
niet de enige reden. Het christendom
brengt zijn geloof niet in praktijk, waar
door het zijn oude traditie heeft verloren.
Het mysterie van de kerk bestaat niet
meer. De kerk is een sociale organisatie
geworden met paus, bisschoppen en
priesters, een instelling met scholen en
liefdadige instellingen. De kerk in
de ogen van de Franse arbeiders is
een machtige en vooral rijke onderne
mingen geworden, „die godsdienst ver
koopt". Het begrip kerk heeft geen spiri
tuele inhoud meer. De kerk leeft buiten
de arbeidersklasse en heeft haar Jot
verbonden met hen, die de arbeiders
klasse als vijand beschouwt. „Hoe wilt
dat ik nog naar de mis ga en kniel
naast hem. met wie ik de hele week over
hoop lig?"' De priesters staan wat ont
wikkeling en cultuur betreft dichter bij
de bourgeoisie dan bij de wereld van
de arbeiders. De afschaffing van de
priesterarbeiders heeft veel kwaad bloed
gezet. De redenering is eenvoudig: „Een
paar grote werkgevers hebben zich bij
het vaticaan beklaagd en toen heeft de
paus toegegeven". Alle tegenargumenten
worden niet geloofd. De kerk is en blijft
schatrijk en wat de schrijver er ook
tegen aanvoert („er zijn ook arme pries
ters", „de kerk weigert geen giften en
is ook genereus"), al die argumenten
„ne portent pas non plus" en helpen
niet.
Ook toen er nog lang geen sprake
was van Marxisme, heerste de over
tuiging: er bestaat nu eenmaal een
bondgenootschap tussen de kerk, de
(Advertentie)
Pas in Gerland werd de bisschop zich
van zijn onwetendheid ten aanzien van
de Franse arbeidersklasse bewust. Wat
is die wereld gecompliceerd! Die we
reld spreekt haar eigen taal, waarmee
hjj niet bedoelt te zeggen, dat er ge
vloekt of gescholden moet worden om
de arbeiders te begrijpen. Wie dat doet
met de bedoeling om contacten te leg
gen beledigt niet alleen zichzelf, maar
ook de arbeiders.
Aan bepaalde begrippen hechten de
arbeiders een geheel eigen betekenis.
Dat, om een voorbeeld te noemen, de
kerk wel het „economisch liberalisme"
maar niet het „kapitalisme" heeft ver
oordeeld, begrijpen de arbeiders eenvou
dig niet. Van de honderd godsdienstige
woorden ontgaat hun van tachtig de
betekenis. Volgens hen is dat een fooi
voor de armen. „Godsdienst is een zaak
van geld". Bijbelverhalen uit een ver
verleden vinden geen geloof. Een arbei
der houdt overwegend rekening met fei
ten Hij voelt zich slachtoffer van de
sociale onrechtvaardigheid en solidair
met allen, die daaronder lijden. Hij be
schouwt de arbeid niet als een zegen,
maar als een vloek, is blij, al shet vrij
dagavond en triest als het maandag
morgen is. Bijbelse rechtvaardigheid in
de zin van „zoek eerst het koninkrijk
Gods en Zijne gerechtigheid" doet hem
niets. Sociale rechtvaardigheid zoekt hij
in collectieve contracten, loonsverhoging
en werktijdverkorting.
Sociale rechtvaardigheid is voor hem
niet overwegend een kwestie van geld.
Het is een kwestie van menselijke ver
houdingen. In het produktieproces voelt
hij zich een machine, goed genoeg om
aandeelhouders te verrijken. Bioscopen
en televisie openen hem iedere dag
méér de ogen voor die bestaande so
ciale onrechtvaardigheid. Aan onder
wijs en cultuur voelt hij zich tekort
gedaan. Gebrekkige technische oplei
ding hindert hem in zijn promotiekan
sen In gesprekken met werkgevers
>s hij door achterstand in schoolop
leiding niet opgewassen tegen argu
menten. Hij weet niet waar de produk-
ten, die hij in de fabriek maakt, voor
dienen. Men pleegt daarover geen en
kel overleg met hem Op zijn verant
woordelijkheidsgevoel doet niemand 'n
beroep. Op het zuiver menselijk vlak
maakt hij van de fabriek geen deel
uit. Hij voelt zi°h behandelt als
een onmondig kind en nooit sis een
tische overtuiging,
f -HANDllS^
UNlA^ilP
MENTHOL PELLETS
i Tejfen hoest en Keelpij-
V Uitwerking frappant
machtigen der aarde en de rijken. Dat
generaal Franco van Spanje door paus
Pius XII gedecoreerd werd heeft het
wantrouwen tussen kerk en» arbeiders
nog méér vergroot. „Wat moet men
doen? Wat moet men tegert die feiten
en de uitlegging ervan inbrengen? Wel
gelukzalig zij, die een verklaring bij
de hand hebben. Ik moet bekennen,
dat ik die bijna nooit heb kunnen
vinden".
Met die min of meer pessimistische
noot van mgr. Ancel willen wij dit arti
kel toch niet eindigen. Hij schrijft in zijn
boek, dat de arbeidersklasse in de eer
ste plaats gekenmerkt wordt door een
diep gevoel van solidariteit. Als die so
lidariteit ooit gebleken is, dan is het
wel in de eerste dagen van de maand
maart 1963. Die overal in het Franse
volk gemanifesteerde solidariteit gold in
hoofdzaak de 200.000 mijnwerkers die
niet alleen staakten voor een luttele elf
procent loonsverhoging en zelfs dan
nog bij de particuliere sector ten achter
blijven maar ook tegen een ongeluk
kige en slecht doordachte aanval van
De Gaulle op het in de grondwet ver
ankerde stakingsrecht.
Waf sterk de aandacht trok was de
solidariteit van de kerkniet alleen
van een paar dorpspastoors midden
in de mijnstrekenmaar ook en voor
al van de hoge geestelijkheid. In een
te Parijs gehouden vergadering van
kardinalen en aartsbisschoppen werd
een dringend beroep gedaan op de ge
lovigen om zich niet afzijdig te hou
den in steun aan de mijnwerkers, on
verschillig of zij georganiseerd waren
in communistische C.G.T.-, katholie
ke C.F.T.C.- of moderne F .O .-vakbon
den. De kardinalen en aartsbisschop
pen hebben daarvoor moeten boeten.
De voorlezing van hun boodschap
werd nog diezelfde avond uit het tele
visieprogramma geschrapt.
Maar tegenover dat verlies staat een
grote winst. De Franse arbeidersklasse,
gewikkeld in een strijd op leven en dood
met een regering van technocraten, voel
de de steun van de kerk achter zich. In
hoeverre het boek van mgr. Ancel daar
toe heeft bijgedragen is ons onbekend.
Maar als het ertoe heeft bijgedragen een
bres te schieten in de muur tussen kerk
en arbeidersbeweging in Frankrijk, dan
zijn de vijf in Gerland doorgebrachte ja
ren niet tevergeefs geweest. Ook de
Franse arbeiders steken begerig de han
den uit naar wasmachines, koelkasten,
stofzuigers, radio's, televisies en auto's
waarvan de desbetreffende industrieën
in niet geringe mate profiteren maar
desondanks blijft waar, wat mgr. Pierre
Veuillot, aartsbisschop coadjutor van Pa
rijs, in zijn voorwoord schrijft, nl. dat het
bij de Franse arbeidersklasse niet alleen,
gaat om meer loon en korter werktijd,
maar ook om „reële waarden van broe
derschap, rechtvaardigheid, solidariteit
en menselijke waardigheid".
LUCAS J KLEYN
De Amerikaanse minister van lands
verdediging, Robert McNamara heeft uit
gebreide verklaringen, die 526 pagina's
druk beslaan, afgelegd voor de onder
commissie voor de toewijzingen van het
Huis van Afgevaardigden. Zijn relaas is,
hier en daar gecensureerd, gisteren voor
publikatie vrijgegeven.
Het volgende is eraan ontleend:
McNamara schatte het aantal Ameri
kaanse slachtoffers bij een Sovjetrussi-
sche kernaanval op tenminste tien mil
joen.
„Dit is een absoluut minimum. Het
meer waarschijnlijk te achten getal zou
verscheidene malen groter zijn", aldus
de minister.
Zijn antwoord op de vraag, hoe groot
het aantal Sovjetrussische slachtoffers
zou zijn bij een overeenkomstige Ame
rikaanse aanval op de Sovjet-Unie, werd
niet voor publikatie vrijgegeven.
De minister vervolgde: „Geen der par
tijen zou in staat zijn een oorlog met
kernwapens, in de orthodoxe zin van het
woord, te winnen. De verliezen, die bei
de zouden lijden, zouden de Verenigde
Staten en de Sovjet-Unie na een kern
wapenoorlog tot mogendheden van de
tweede of de derde rang maken".
McNamara zei verder: „Naar mijn bes
te weten bezitten noch de Sovjet-Unie,
noch de Verenigde Staten megatonbom-
men van honderd ton. Amerika is in
staat dergelijke bommen te vervaardi
gen, doch het komt ons thans niet nood
zakelijk voor hiertoe over te gaan".
De minister vervolgde: „De V.S. zijn
militair sterker dan de Sovjet-Unie en
wel met name op het gebied der kern
bewapening. Er bevinden zich verschei
dene duizenden Amerikaanse kernwa
pens in Europa en zij zullen worden aan
gewend, indien dit noodzakelijk zou
zijn om grote belangen te beschermen".
De minister gaf hiermede een indirect
antwoord aan die Europeanen, die het
in twijfel hebben getrokken of de V.S.
een Sovjetrussische aanval met kern
wapens op Europa zouden beantwoorden
met een overeenkomstige aanval op
de Sovjet-Unie zelf.
De derde kernreactor van het „Reac
tor-centrum Nederland" te Petten is kri
tisch geworden, d.w.z. dat er voor de
eerste maal een zichzelf onderhoudende
kettingreactie is opgetreden.
De reactor, de zogenaamde Krito,
de eerste reactor, die geheel in ons land
is ontworpen en waarvan de onderdelen
de splijtstof uiteraard uitgezonderd
door de Nederlandse industrie zijn ge
leverd, De vorige week vrijdag was een
begin 'gemaakt met het plaatsen van de
splijtstof in het reactorvat.
Op 28 september 1960 werd de lage
flux-reactor in Petten voor de eerste
maal kritisch Ruim een jaar later, op
9 november 1961,werd de hoge flux
reactor voor de eerste maal kritisch en
op 25 april van het vorig jaar trad in
deze laatste voor de tweede maal een
zichzelf onderhoudende reactie van kern
splijtingen op. Zonder invloeden van bui
ten blijft in een kritische reactor het
aantal kernsplijtingen per seconde en
dus ook de energie ontwikkeling con
stant. Amerika heeft 350.000 dollar bij
gedragen aan de kosten.
Zaterdag 30 maart 1963
HILVERSUM I 402 m
VARA: 12,15 Tussen mens en nevel
vlek' popul. wetensch. lez. 12,30 Land
en tuinb.meded. 12,33 Tussen start en
finish, act. sportnws. 13,00 Nws. 13,15
VARA-varia 13,20 Vers van de pers 13.45
V.d. jeugd 14.20 Radio Jazzclub 14,45
Rep', van de Energie-conferentie 15,00
Matinee op de vrije zaterdag, Radio-fil-
harm. ork„ klass. muz. In de pauze plm
15 55-16,15 Boekenwijsheid 17,15 Licht
instr. trio en zangsol. 17,30 Weekiourn.
18 00 Nws. en comm. 18,20 Tango-rumba
orkest met zangsoi. 18.50 Lichte gram.
19,00 Art. staalkaart VPRO. 19 30
Christendom in ontmoeting met wereld
godsdiensten. lez, 19,45 Residentie-ork.,
klass. muz. (gr.) 19,55 Deze week, praatje
VARA: 20.00 Nws. 20,05 Walsoik. 20.35
Tel uit ie winst, spel van spelletjes 21,35
Socialistisch comm. 21.50 Lichte gram.
22 00 Als de klok dertien slaat, hoorspel
22,30 Nws. 22,40 Zo maar een zaterdag....
in maart, cabaretprogr. 23.10 Ramblers-
hitparade 23,40 Lichte gram. 23,55-24,00
Nieuws.
HILVERSUM II m
KRO- 12.30 Land- en tuinb.meded. 12,33
Licht ens. en zangsol. 12,55 Kath. nws.
13 00 Nws 13.15 Platennws. 13,20 Ama-
teiirsDrogr. 13.45 Franse les 14,05 V.d.
ieugd 15.00 Lichte gram. 16.00 Als de dag
van gisteren, klankb. 16,30 Lichte graim
17 00 Vd jeugd 17,15 Jazzmuz. 17,30
Roekbesor 17,40 Lichte orkestmuz. en
rang 18>0 Kunstkron. 18,30 Lichte gram.
ip 30 V.d. kleuters 19,00 Nws. 19.10 Act.
19 22 Soortperiscoop 19,30 De Oelewap-
Ders licht progr. 20.00 Radio kamerork.
en sol popul klass. muz. 20.50 Instr.
ens en zangsol. 21.00 Tierelantijnen, ge-
var nrogr. 22,00 Licht ens. en zangsol.
22 20 9"? 22.25 Boekbespr. 22,30 Nws.
99 40 Wii luiden de zondag in 23,00 Nwe
klass. gram, met comm. 23,55-24,00 Nws.
BRUSSEL VLAAMS
324 m: 12.00 Nws. 12.03 Amus.muz.
12 30 Weerber. 12.35 Kamermuz. 12,50
Progr overz. 13.00 Nws. 13,15 Progr
voor teenagers 14,00 Nws. 14,03 Filmmuz.
14 45 De academie der discofielen 16,00
Nws. 16,03 Lichte muz. 16,30 Variété-muz.
17,00 Nws. 17,15 Liturg, gezangen 17,25
Operettefragm. 17,45 Eng. les 18,00 Nws.
18,03 Koormuz. 18,28 Paardesportber.
18,30 V.d. sold. 19,00 Nws. 19,40 Lichte
muz. 20,00 Cabaretprogr. 21,00 Amus.muz.
22,00 Nws. 22,15 Dansmuz. 23,00 Nws.
23,05 Gevar. muz. 23,30 Ritm. muz. 23,55-
24,00 Nws.
BRUSSEL FRANS
484 m: 12.30 Gevar. muz. en act. 16,03
Bel Canto 17.00 Nws. 19,30 Nws. 21,00
Lichte muz. 22,00 Wereldnws. 22,15 Jazz
muz. 22,55 Nws. 23,55 Nws.
HILVERSUM I 402 m
VARA: 8,00 Nws., aansl. postduivenber.
en soc. strijdlied 8,18 V.h. platteland 8.30
Weer of geen weer, gevar. progr. 9,45
Geest, leven, toespr. 10,00 Klavecimbel-
rec„ klass. muz. 10,30 Woorden van
werkelijkheid, gedichten van deze tijd
10.45 Zondagochtend in VARA-studio 5,
gevar. progr. AVRO: 12,00 Platen-
matinee (plm. 12,30 Mogelijke postduiven
ber. en afgelastingen van wedstrijden)
13.00 Nws. 13,07 De toestand in de we
reld, lez. 13,17 Meded. of gram. 13,20
Knipperlicht, progr. voor alle wegge
bruikers 14,00 Boekbespr. 14,15 Concert-
geb.ork. en zangsol., klas. muz. In de
pauze: 14,40-15,05 Literair gesprek 16.15
Zigeunermuz. 16.30 Sportrevue VARA:
17.00 Latijns-Amerikaanse muz. 17,30 V.
d. jeugd i7,50 Nws., sportuitsl. en sport
journaal VPRO: 18,30 Korte Doopge*
zinde kerkd. IKOR: 19,00 Kinderdienst
19,30 De open deur AVRO: 20,00 Nws.
20,05 No, No, Nanette, muzikale comedie
21,00 Het kan niet altijd kaviaar zijn.
hoorspel (7) 21.40 Instr. trio en zangsol
22,00 Pianorec., klass. muz. 22,30 Nws.
22,40 Act. 22,55 Meded. en sportuitsl. 2e
klas voetbal 23.00 Nwe gram. uit Frank
rijk 23,25 Klass. gram. 23,55-24,00 Nws.
HILVERSUM II 298 m
KRO: 8,00 Nws. 8.15 Kamerork. en sol.,
klass. muz. 8.25 Inl. hoogmis 8,30 Hoog
mis NCRV: 9.30 Nws. en waterst.
9,45 Geest, liederen IKOR: 10,00 Oud-
kath. kerkd. 11,30 Vraag en antwoord
11,45 De kerk in de spiegel van de pers
NCRV: 12,00 Gram. KRO: 12,15
Popul. gram. 12,25 Springplank, jonge
artiesten 12,50 Buitenl. comm. 13,00 Nws.
en meded. 13,10 De stemvork, bel-canto-
progr. 13.45 Een omstreden huwelijk,
gesprek 14.00 V.d. kind. 14,55 Interland
voetbalwedstr. Zwitserland—Nederland
14,55 Amus.ork. en zangsol. Convent
van kerken: 17,00 Christ, geref. kerkd.
NCRV: 18,30 Vocaal dubbelkwartet
19,00 Nws. uit de kerken 19.05 Samen
zang, geest, liederen 19,30 Gesprekken
over de Heidelberger, lez. KRO: 19,45
Nws. 20.00 De onweerstaanbare nachte
gaal. hoorspel met muz. 20,35 Herh. van
enkele liedjes uit De onweerstaanbare
nachtegaal 20,50 Volksliedjes (gr.) 21,00
Viool en piano, klass. muz. 21,30 Wisse-
wassen licht progr. 21,50 We zingen
de wereld rond, kinderkoren en licht
instr. ens. 22,20 22,25 Boekbespr.
22,30 Nws. 22,40 Avondgejj. 22,50 Volks-
muz. met comm. 23,20 Retourtjes, een
veertiendaagse terugblik op ons progr.
23,55-24,00 Nws.
BRUSSEL VLAAMS
324 m: 12,00 Nws. 12.03 Fanfaremuz.
12.30 Weerber. 12,35 Amus.muz. 12,50
Progr.-overz. 13,00 Nws. en weerber.
13,15 V.d. sold. 14.00 Nws. 14,03 Opera-
en bel cantoconc. 14,55 Sportprogr. 18.00
Nws. 18,03 Pianorec. 18.30 Godsd. uitz
19,00 Nws. en weerber. 19,30 Lichte muz
20,00 Amus.progr. 22,00 Nws. 22,15 Dans
muz. 23.00 Nws. 23,05 Gevar. progr. 23,55-
24,00 Nws.
BRUSSEL FRANS
484 m: 12,18 Chansons 13.00 Nws. 13,15
Gevar. muz. en act. 16,45 Nws. 17,45
Klass. muz. 19,30 Nws. 21.15 Lichte
orkestmuz. 22,00 Wereldnws. 22.15 Chan
sons 22,55 Nws. 23,00 Jazzmuz. 23,55 Nws
HILVERSUM I 402 m
VARA: 7,00 Nws. 7,10 Ochtendgym.
7.20 Soc. strijdlied 7,23 Lichte ochtend
klanken (gr.) (Om 7,35 Van de voorpa
gina, praatje) 8,00 Nws. en soc. strijdlied
8,18 Licht ens. met zangsol. 8,48 Lichte
gram. 9,00 Gym. v.d. vrouw 9,10 Moderne
gram. (9,35-9.40 Waterst.) VPRO: 10.00
Zeggen of laten zeggen, overd. VARA:
10,20 V.d. vrouw 11,20 Voordr. 11,40
Zangrec., moderne liederen.
HILVERSUM II 298 m
NCRV: 7.00 Nws. en SOS-ber. 7,10
Dagopening 7,25 Klass. gram. 7,35 Sport
uitsl. van zaterdag 7,45 Radiokrant 8,00
Nws. 8,15 Gew. muz. (opn.) 8,30 Lichte
gram. 8.45 Amerikaanse Volksliedjes (gr.)
9.00 V.d. zieken 9,35 Gram. 9,40 V.d.
vrouw 10,10 Oude muz. (gr.) 10,20
Rondom het woord, theologische ether
leergang 11,05 Vocaal kwartet en orgel,
geest, liederen 11,35 Licht ens.
VARA: 15,00 Rawhide - Incident bij
Dangerfield Dip, cowboy-film 15,50 De
boekenmolen, boekbespr. voor jong en
oud NTS: 16,05 Eurovisie, rep. van
de Grand National te Aintree VARA:
16.30 Op reis met dr. L. van Egeraat
17,00 V.d. kind. 19.30 Vrije nieuwsgaring
- Als in de goeie ouwe tijd, film (Jim
Backus) 19,55 Reactie op reacties NTS:
20.00 Journaal VARA: 20.20 Een avond
in Saint Germain des Prés 21,10 Achter
het nieuws 21,35 Instuif, dans-demonstra-
ties 22.10 Wereldwijs, quiz NTS:
22,50-22,55 Journaal.
FRANS BELGIë: 18,30 Berichten 18,33
Mes trois fils, film 19.00 Grammofoon-
platenprogr. 19,30 La Vie qui bat. flora
en fauna van de wereld 20,00 Journaal
20,30 Tekenfilm 20.35 Drelin-Drelin, wed-
str.progr. 21,15 Chiens perdus sans col
lier, film 22,45 Journaal.
VLAAMS BELGIë: 15,30-16,30 Rep. van
de Europese biljartkamp. driebanden
17,00-18,00 V.d. jeugd 19,00 Kennisma
king met het moderne Gent 19.30 Act.
19.55 Sport in het kort 20,00 Nws. 20,20
Margie, tv-feuill. 20,45 Lentestemmen,
een kleinkunstprogr. 21,15 't Is maar een
woord, quizprogr. 21,45 De vijfde be-
(Advertentie)
I 1"!
1 !:.I 1 1
i
j
S
i i
1 s
i s
P i
1 i
1
1 i
Deze auto heeft uitsluitend een privè-feven. Korte ritten
voor bezoek of boodschappen. Verder alleen-voor-het-weekend.
.:ÜU.:-,-jS3
Deze auto heeft overwegend een beroepsleven. Iedere dag
uren achtereen in touw. In de stad en dan weer op de buitenweg.
U ziet: beide auto's zijn aan elkaar gelijk, In merk,
type en bouwjaar. Maar onder de motorkap
houdt de gelijkenis op. Beide motoren hebben zich
anders ontwikkeld. Hetzelfde geldt voor uw auto.
Ook uw motor heeft een eigen karakteristiek.
BP Super Mix komt er aan tegemoet met 5
verschillende soorten benzine. Voor elke motor
de juiste individuele voeding. Probeer het zelf.
Na twee- of driemaal tanken bij een BP-pomp
merkt u het verschil. Uw motor loopt inderdaad
soepeler, reageert scherper en accurater!
Benzine?
Kies zelf uit:
BP benzine - BP Super Mix 25 - BP Super Mix 50-
BP Super Mix 75-BP Super.
zoeker (The fifth caller), tv-speclfilm
22,35 Nws. 22,45-23,30 Rep. van het Euro
pees biljartkamp. driebanden te Brussel.
NTS: 15,15-18,30 Eurovisie, biljarten,
toernooi om het Europese kamp. drie
banden te Brussel, afgewisseld door rep.
van de Ronde van Vlaanderen 19,30
Weekjournaal 20.00 Sport in beeld
KRO: 20,30 Kunstmaandork. en sol.,
klass. muz. 21,05 De Flintstones, teken
film (dl. 12) 21,30 De strop, eenakter
22,05 Klaaglied, religieus progr. NTS:
22,30-22,35 Journaal.
FRANS BELGIë: 15,00-18,00 Le Di-
manche en Pantoufles, gevar. progr. 19,30
Ramous, film 20,00 Journaal 20,40 Le
Crevalier de Maison Rouge, feuill. 21.30
Tout en rythm.es, muz. progr. 22,00
Alfred Hitchcock-film 22,30 Journaal.
VLAAMS BELGIë: 11,00-11,40 H. Mis
14,15 V.d. landb. 14,45 Panorama, de week
in beeld 15,15-16.00 Ronde van Vlaande
ren, rep. 16,55-17,35 Rep. van de aan
komst te Gentbrugge 16.20-16,55 Rep.
Europees biljartkamp. driebanden 17,35-
18,30 Idem In de pauze: ca 16,00 V.d.
kleuters 18,55 De avonturen van Rusty,
film v.d. jeugd 20,00 Journaal 20,20 Mu-
sik der Welt, muz. progr. 21,30 Sportact.
22,00 Festival, selectie van korte be
kroonde films 22,45 Journaal.