Heeft deTJ^m
nog toekomst?
ONDERNEMING
VAN OUD VOLK
naar.. 0
amenka?
Sennocol
DEkkERS
Duidel
a
PH
Kennedy waarschijnlijk
in juni naar Berlijn
CONFETTI CONFETTI CONFETTI CONFETTI CONFETTI CONFETTI
Dode en vier
gewonden in
het verkeer
Perfectioiie
I I {vorm in het nieuwe Israël. j
w f
Schandaal rond
Britse minister
Dertig gevluchte
studenten uit
Bulgarije naar V.S.
Jongen verdronken
weg
verstopping
Atoom-wedloop
vol gevaren
Klooster op het
terrein van Dachau
15
Dodenherdenking
niet op 3 mei
Liturgische kal
14
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 23 MAART 1963
14
TVe staat Israël behoort tot
de kleinere in de wereld,
maar omgekeerd evenredig met
zijn afmetingen is de belang
stelling die het overal tveet op
te tvekken. Telkens opnieuw,
naar aanleiding van allerlei ge
beurtenissen, komt het in het
nieuws. Soms lezen we over
grensgevechten met naburige
landen, dan weer over gedurf
de woestijnontginningen of ive-
tenschappelijke onderzoekin
gen. Een andere keer trekt het
onze aandacht doordat het niet
toegelaten wordt op de Aziati
sche spelen of door een ge
ruchtmakend proces tegen de
moordenaar van een heel volk:
Eichmann.
Al deze gebeurtenissen zijn typerend
voor Israël en zijn plaats in deze
wereld. Het is een land waarin
een oud en bijna uitgeleefd volk na een
eeuwenlange zwerftocht, zich opnieuw
vestigt en een jonge, krachtige staat
sticht. Dit volk zelf heeft eens een be
slissende rol in onze beschaving ge
speeld door de godsdienst die er geboren
is, maar nadien leefde het lange tijd
ais een vreemde temidden van andere
volken, deze soms vruchtbaar beïnvloe
dend, maar meestal uitgestoten en in
zichzelf gekeerd.
In onze tijd echter hebben de voort
durende vervolgingen, met als tragisch
hoogtepunt die van de laatste oorlog,
het wakker geschud en het ertoe ge
bracht opnieuw een eigen staat in zijn
vroegere stamland, Palestina, te vesti
gen. Hierbij ondervindt het van alle
kanten veel belangstelling. In de eerste
plaats omdat veel landen zich schuldig
voelen na de dramatische geschiedenis
der joden temidden van de andere vol
keren, anderzijds uit sympathie voor de
wijze waarop in moeilijke omstandighe
den een nieuwe gemeenschap met veel
elan wordt opgebouwd.
7 &R&!!f9ɧi 3 ;van deze merkwaardige samenlevings- J
Schrijver dezer, die enkele maanden
{het leven in de kibboets Ein Hashofetj
«heeft meegemaakt, vertelt in bijgaande!
beschouwing over ontstaan en betekenis
Zwaar leven
Een van de meest bekende en oor
spronkelijke verschijnselen in Is
raël is wel de kibboets. Zij is het
symbool van de volledige vernieuwing
en heroriëntering van de joden. Haar
inrichting breekt met alle joodse tradi
ties. Door haar belangrijke rol. bij de
vestiging van Israël is zij beroemd ge
worden. De geromantiseerde verhalen
van „Exodus" hebben nog het hunne tot
haar populariteit bijgedragen.
Maar men moet haar plaats niet over
schatten. Slechts ongeveer 5% van de
Israëli's leeft in een kibboets, dus maar
een zeer gering gedeelte. Wel hebben
er veel een kortere of langere tijd ver
toefd, meestal toen zij pas in het land
kwamen, zodat een groter percentage
het kibboetsleven kent. Voor de mees
ten is het kibboetsleven te zwaar. Zij
wonen liever in de stad of in een coöpe
ratief dorp: de moshav.
Wat is nu het kenmerkende voor de
kibboetsim?
Het zfjn volledig communistisch levende
landbouwgemeenschappen. Er bestaat
geen particulier bezit: al het land, de
werktuigen, de huizen, schuren, de op
brengst van de oogst zyn gemeenschap
pelijk eigendom.
Men werkt voor de gemeenschap zonder
hiervoor enige betaling te ontvangen.
Zakgeld en alles wat men nodig heeft,
krijgt men van de gemeenschap. Zowel
mannen als vrouwen arbeiden en wel dat
werk dat de kibboets hun opdraagt.
Men. eet in een gemeenschappelijke eet
zaal, dus niet ieder in zijn eigen huis.
De echtparen hebben wel een eigen huis
je, waar zij slapen en hun vrije tijd
kunnen doorbrengen.
De kinderen worden door de gemeen
schap opgevoed. Reeds enige dagen na
de geboorte gaat het kind naar het zui
gelingenhuis. Vanaf dat moment wordt
het tot zyn achttiende jaar tezamen met
zijn leeftijdgenoten in aparte gebouwen
door hiertoe aangestelden grootgebracht.
Slechts enige uren per dag zien zü hun
ouders.
Het lidmaatschap van een kibboets be
rust op basis van vrijwilligheid. Ieder
lid, zowel man als vrouw, heeft gelijke
rechten. De algemene kibboetsvergade
ring is de hoogste instantie. Als men de
middelbare school heeft verlaten maakt
men hiervan deel uit en heeft men zowel
actief als passief kiesrecht. Het dage
lijks bestuur wordt uitgeoefend door een
comité, waarvoor de leden ieder jaar
opnieuw gekozen worden.
De inrichting van een kibboets is com
munistisch, enhter niet in de politieke be
tekenis van het woord. De kibboetsim
hebben helemaal geen speciale banden
met Rusland. Wel sympathiseert een
grote groep, die behoort tot de zg. Ma-
pampartij, met de landen van het neu
trale blok, vooral Joegoslavië.
Velen hebben het oude joodse geloof vol
ledig losgelaten en zijn atheïstisch ge
worden.
Daarnaast zijn er echter ook nog voor
uitstrevende, godsdienstige kibboetsim.
De kibboetsbeweging bestaat al veel
langer dan de staat Israël. In 1908 werd
de eerste kibboets, Degania, op de plaats
waar de Jordaan het meer van Galilea
verlaat, gesticht. Op het ogenblik zijn
er ongeveer 300.
Ein Hashofet GEDURFDE
Ongeveer 25 km ten oosten van Haifa,
in een onvruchtbaar heuvelland
schap, ligt Ein Hashofet. Als men
het in de verte ziet liggen, lijkt het
een in het bos verscholen bungalowpark.
En zelfs wanneer men door zijn scha
duwrijke bossen dwaalt, kan men deze
indruk niet van zich afzetten. Vriende
lijke huisjes worden omzoomd door gras
velden en een modern en smaakvol aan
gelegd zwembad, maar ook een fraaie
schouwburg trekt de aandacht, kortom
niets komt overeen met de ideeën van
voortdurende strijd om het bestaan, die
wij van een kibboets hebben. Rondom
Ein Hashofet strekken zich bossen uit
en de omgeving doet zeer idyllisch f
aan. Toen enige tijd geleden een Ameri-
kaanse dame Ein Hashofet bezocht, was
ze verrukt over zijn ligging en compli- t
menteerde de inwoners met het feit, dat 6
ze juist die bosrijke omgeving uitgeko
zen hadden. Zij moesten hier echter
hartelijk om lachen, want toen zij zich
26 jaar geleden in deze streek vestigden,
groeide er tot in de verre omgeving
geen enkele boom. Er was geen water,
er waren geen mensen slechts een paar
Arabische gehuchten lagen er, in hun
eenzaamheid en armoede getuigend, hoe
het land dat overvloeide van melk en
honing reeds lang geen levende werke
lijkheid meer was.
Dat juist deze streek door de jonge pio
niers uitgekozen was, is typerend voor de
mentaliteit van de kibboetsim. Immers
(Advertentie)
juist op de meest onherbergzame en
gevaarlijke plaatsen treft men ze aan:
langs heel de grenslijn, op strategische
punten, in moerassig gebied en natuur
lijk ook in de woestijn. Daar kwam de
doeltreffend gebundelde kracht van deze
pioniersgroepen het best tot haar recht.
Er waren en zijn in Israël talloze dor
pen, stadjes en steden, maar zij hebben
nooit kunnen bewerken wat de kibboet
sim bereikten.
Rond 1935 hadden zich twee groepen
pioniers aaneengesloten om samen
een nieuwe kibboets te stichten.
De ene kwam uit de Verenigde Staten,
de andere uit Polen. Los van elkaar
hadden zij zich in hun geboorteland voor
bereid op de tocht naar Palestina. Zij
waren leden van een machtige joodse
jeugdbeweging: de Hashomer Hatzaïr.
Bijna all§n waren zij afkomstig uit cul
turele en hogere milieus. Velen waren
student aan een universiteit of ontvin
gen een soortgelijke opleiding. In het
kader van de jeugdvereniging ontvingen
zij reeds een grondige training. Zij werk
ten tijdens de vakanties op boerderijen
en werden uitgebreid op de hoogte ge
bracht van alle moeilijkheden die hun te
wachten stonden. Ook leerden zij hun
nieuwe moedertaal: het Hebreeuws.
Hun hoofddoel was: de terugkeer naar
Palestina. Zij waren dus Zionisten en
wilden een einde maken aan de lange tijd
van ballingschap. Deze breuk met het
verleden was echter zeer diep, op ieder
gebied wilden zij een nieuwe toekomst
opbouwen. Een van de belangrijkste idea
len was het joodse volk weer terug te
laten keren tot de landbouw. Het is be
kend dat de joden zich in de loop der
tijden gespecialiseerd hadden in bepaal
de beroepen. Vooral de handel, zowel
de straathandel als de veel grootser op
gezette internationale goederen- en geld
handel heeft velen aangetrokken. Daar
naast de advocatuur, de artsenij, dia
mantindustrie en diplomatie. Het is niet
zo maar toevallig dat juist deze bij de
joden zo populair waren. Behalve hun
eigen aanleg nebben allerlei historische
factoren hierbij een rol gespeeld. Eeuwen
lang is het in vele landen bv. de jood ver
boden geweest een bepaald ambacht te
beoefenen of land in bezit te hebben.
Dit heeft tot gevolg gehad dat de joden
zich vooral in de steden vestigden en
van het land vervreemd werden. Over
het algemeen waren zij ook niet gewend
zware lichamelijke arbeid te verrichten.
Hieraan wilden deze jonge Zionisten
een einde maken. Men kan nu eenmaal
geen gezonde staat stichten met louter
handelslieden en intellectuelen.
Tijdens hun ballingschap had de gods
dienst met zijn strenge wetten het joodse
volk als volk behouden en het van andere
volkeren onderscheiden, terwijl het op
de komst van de Messias wachtte, die
het uit zijn benardheid zou bevrijden
Maar de meeste Zionisten braken met
de oude wetten en kwamen in verzet
tegen dat passief ondergaan van de
onderdrukking. Zij schudden de oude
godsdienst van zich af en werden atheïs
tisch.
Bijna allen hingen een nieuw ideaal aan:
het socialisme. Voor hen, eeuwig ver-
BIJ DE FOTO's:
Links. Geheel bovenaan: Zo modern bouwt men
in de kibboets Ein HashofeU
Hierboven: Dit is een van de oudere huisjes in de
kibboetszoals ze enige jaren terug werden ge
bouwd.
LinksEr is een moderne schouwburg verrezen
waarvan niet alleen de kibboetsim gebruik maken.
Hieronder: De meisjes van de"kïbboets op weg
naar de wijngaard. Het is er hard werken. En nie
mand houdt er iets voor zichzelf aan over
Maak uw reis naar Amerika met een van de voortreffelijke
schepen van de Holland-Amerika Lijn.
Afvaarten:
S.S.ROTTERDAM
s.s. NIEUW AMSTERDAM
s.s. STATENDAM
Vertrek Rotterdam: te New York:
7 mei 16.00 uur 14 mei
14 mei 16.00 uur 22 mei
21 mei 16.00 uur 29 mei
ROTTERDAM
Th ZK.no IM
volgd als zij waren, hadden de socialis
tische ideeën wel een zeer bijzondere
bekoring Het is niet toevallig dat Marx
een jood was. Wèg met het klassenver
schil wèg met de sociale uitbuiting, dat
waren de leuzen die hen vervulden.
In feite maakten zij dus schoon schip
met heel hun verleden en met het milieu
waaruit zij voortkwamen. Zij zochten
een nieuw land, een nieuwe wereldbe
schouwing, een nieuwe arbeid en een
nieuwe samenleving. Het is niet te ver
wonderen dat bij deze jongeren het kib-
boetsideaal, dat zo goed toe te passen
was bij deze onderneming, weerklank
vond.
Hoewel de pioniers van Ein Hashofet op
dit gebied wel het meest verregaand
consequent te werk zijn gegaan, treft
men deze mentaliteit op vele plaatsen
aan.
Gewapend werken
Na in hun geboorteland en daarna nog
twee jaar in Israël zelf grondig
getraind te zijn, trokken de jonge
pioniers naar de hoge heuvels ten westen
van Haifa, waar de kibboets gevestigd
zouden worden Plet was intussen 1937
geworden en het was een moeilijke tijd.
De Engelsen, die toen nog het land be
stuurden, waren de joden allerminst gun
stig gezind, de Arabieren haatten de
joden en bovendien dreigde er een nieu
we wereldoorlog. Maar, hoewel deze
mensen idealistisch waren, hadden zij
allerminst gebrek aan werkelijkheidszin.
De streek was onherbergzaam, kaal en
onvruchtbaar. Amerikaanse bodemdes
kundigen hielden het voor onmogelijk
om met enig succes op deze waterarme,
steenachtige grond landbouw te beoefe
nen. Er waren geen wegen. De streek
werd onveilig gemaakt door de Arabische
benden. In de naaste omtrek waren geen
andere joodse nederzettingen. De grond
waarover zij beschikten was door het
joodse Nationale Fonds gekocht van eni
ge Arabische grootgrondbezitters.
Zij begonnen met tenten op te zetten
en deze te omgeven met muurtjes om
ze te beveiligen tegen sluipschutters.
Daarna wijdden zij zich aan de schone
taak van het rapen van de stenen, die
eerst verwijderd moesten worden, wilde
men enige vorm van landbouw kunnen
beoefenen.
Ondertussen werden er verschillende bo
ringen verricht om naar water te zoe
ken. Na enige tijd vond men inderdaad
een waterader, maar voldoende water
heeft men nooit gehad.
Zo snel mogelijk begon men met het
zaaien en bebossen van de omgeving.
Duizenden bomen zijn er in die tijd ge- ling
plant. Deze hebben er voor gezorgd dat
de streek een vriendelijk karakter heeft
gekregen. Na enorm veel arbeid en vele
mislukkingen ontstond er langzaam maar
zeker een bloeiende landbouwgemeen-
schap.
Natuurlijk was men direct begonnen de
verbindingen met de omliggende streken
te verbeteren. Verschillende wegen wer
den aangelegd. Deze moesten geregeld
hersteld worden, daar Arabische benden
ze verwoestten. Als mep op het veld ging
werken, moest men altijd een geweer
meenemen: overvallen waren steeds te
verwachten. Meéstal vonden deze ech
ter in de nacht plaats.
Iedere nacht moesten er wachten uitge
zet worden, die verschillende malen met
maar al te veel reden alarm moesten
slaan. Dan was er weer een overval
van gewapende bandieten. Gelukkig kon
den dezen steeds met succes afgeslagen
en kleuterhuis; voor iedere schoolklas
is er een apart gebouw, waarin zowel
een leslokaal als een recreatie- en slaap-
ruimte zijn ondergebracht. Verder een
bibliotheek, een muziekzaal, een mu
seum etc. Onlangs is er een schouwburg,
die plaats biedt aan 1000 personen, ge
opend. Deze is bedoeld voor heel de
omgeving. De kibboets zelf telt slechts
600 inwoners.
Als apart dorpje ligt naast de kibboets
de Mosad, een middelbare school, die
door de kinderen van drie kibboetsim
bezocht wordt. Van hun veertiende tot
hun achttiende jaar bezoeken alle kin
deren deze instelling.
Hoewel Ein Hashofet zo efficiënt en
modern mogelijk de landbouw beoefent
en er ook met succes Hollandse koeien
worden gefokt, is het toch onrr\ogelijk
om ieder jaar de begroting sluitend te
maken. Zo wordt de bloeiende kippen
fokkerij, die veel naar Italië uitvoerde,
nu bedreigd door de Europese Gemeen
schap. Daarom moest ook Ein Hashofet
industrialiseren. Het heeft reeds een klei
ne boutenfabriek, maar het wil nu sa
men met andere kibboetsim grotere on
dernemingen opzetten, want alleen kan
het zich moeilijk handhaven in deze tijd.
Hoge eisen
Het blijft overigens de vraag of de
kibboetsim zich op de duur kun
nen handhaven. Het sterke ge
meenschapsleven en hét missen van per
soonlijk eigendom stellen aan de leden
wel zeer hoge eisen. Slechts mensen die
een positief gerichte idealistische instel-
hebben kunnen hieraan voldoen.
Wanneer men in een kibboets vertoeft
en met de leden spreekt, dan blijken
zij zich over het algemeen zeer geluk
kig in hun systeem te voelen. Zij vinden
het heel natuurlijk: zij beroemen zich
erop dat hun samenleving de spanningen
en de concurrentiestrijd van de westerse
wereld mist. De zucht naar geld, die
elders zoveel mensen voortdrijft, is vol
ledig uitgeschakeld. Dat maakt het leven
veel zuiverder.
Maar toch, voor de meeste mensen is
deze communistische levenswijze onaan
trekkelijk. Slechts een gering percentage
van de Israëli's heeft in een kibboets
en op bijna geen enkele nieuwe emigrant
oefent het enige aantrekkingskracht.
Evenmin als in de landen achter het
IJzeren Gordijn de kolchoze voor de
grote massa aantrekkelijk is, is dat het
alle krachten de moeilijkheden of de ge
varen van het land weerstaan. Interne
moeilijkheden treden er nog niet op,
want de bedreiging van buiten verge
makkelijkt deze solidariteit.
De kibboetsim hebben in de geschiedenis
van Israël dan ook een uiterst belang
rijke rol gespeeld en, zolang als het
land bedreigd wordt en de bodem op
I allerlei manieren bevochten moet wor
den, zullen zij dit blijven doen. Zij vor
men nog steeds goed georganiseerde
bolwerken aan Israëls grenzen en in de
woeste Negev is een kibboets vaak een
eenzaam centrum van waaruit de om
geving voor exploitatie geschikt gemaakt
wordt. Maar Israël zelf is veranderd.
Het land is welvarender geworden en.
hoewel ér nog moeilijkheden zijn, heeft
het zich ontworsteld aan de eerste zware
kinderziekten. Voor de kibboetsim is het
moeilijk zich hierbij aan te passen: zij
vormen een aparte, enigszins afgesloten
groep, die afwijzend staat tegenover de
grotere luxe die het moderner Israël
kenmerkt.
Zo ook Ein Hashofet; een beetje
onwennig, in zichzelf besloten,
ligt het, nog vervuld van de sobe
re, oude pionierssfeer, temidden
van het rijker en gemakkelijker
levend Israël.
Drs. M. J. P. M. WEIJTENS
worden, maar toch zijn er in die eerste geVal met de kibboets in Israël. Het is
jaren verscheidene kibboetsleden omge
komen
Met verlies
Nu heeft Ein Hashofet een heel ander
aanzien. Overal onder de bomen
ziet men kleine, gerieflijke huisjes.
Er is een grote eetzaal, een zuigelingen-
zelfs de vraag of op de duur, wanneer
de kibboetsim rijker zijn geworden, zij
zelf niet langzaam van karakter zullen
veranderen. Het kibboetslevcn is nl. het
meest doeltreffend en büna ideaal in
t\jden dat er gepionierd moet worden.
Dan kan men door een bundeling van
Het socialistische parlementslid George
Wigg heeft de Britse regering verzocht
een onderzoek in te stellen naar geruch
ten omtrent connecties die een minister
gehad zou hebben met het fotomodel
Christine Wheeler, dat twee weken ge
leden spoorloos verdween, vlak voordat
zij zou optreden in een proces wegens
poging tot moord. De naam van de minis
ter werd niet genoemd.
Het verzoek van Wigg veroorzaakte een
sensatie in het Lagerhuis, dat juist bezig
was aan een debat over de twee jour
nalisten, die in de gevangenis kwamen
omdat zij weigerden hun bron te noemen
in de spionageaffaire Vassall. Deze affai
re leidde het vorig jaar ook al tot het
Bij een ongeval op de nieuwe rijksweg
Hoevelaken-Zwolle onder Nunspeet is de
26-jarige veehandelaar C.J. van der Tol
uit Bpdegraven om het leven gekomen.
Twee inzittenden van de auto werden
zwaar, twee minder zwaar gewond.
De personenauto slipte bij het afrem
men voor een vrachtwagen, die bezig
was een eerder geslipte auto uit de berm
te trekken en schoof onder de vracht
auto.
Het gezelschap was op weg naar de
veemarkt in Zwolle.
Het Amerikaans instituut voor inter
nationaal onderwijs overweegt dertig van
de honderd Afrikaanse studenten die uit
Bulgarije vluchtten studiebeurzen te
verschaffen om hun studie in Amerika
voort te zetten.
Het instituut heeft onlangs een func
tionaris naar Europa gezonden om zich
op de hoogte te stellen van de wensen
en studiekwalificaties van de geluchte
studenten. De functionaris heeft speciale
aandacht besteed aan de dossiers van der
tig studenten, zo werd nu in New York
meegedeeld, maar ook de dossiers van
anderen met vereiste studiekwalificaties
worden nog onderzocht.
Donderdagmiddag is de negenjarige
Frank Witlox uit Vlijmen bij het spelen
op een vlot in een vijver in het water
terechtgekomen en verdronken. Zijn
vriendje, met wie hij op het vlot speel
de en die eveneens in het water viel,
wist zich te redden. Het stoffelijk over
schot van Frans Witlox kon pas na lang
dreggen door de politie worden opge
haald. Het vlot dient voor het schoon
houden van de rivier.
(Advertentie)
(Advertentie)
Een nieuw natuurproduct,
dat geen kramp geeft.
dragees herstellen uw
natuurlijke stofwisseling
Ook U zult vol bewondering zijn
van deze Gelderse kussenkast.
De prachtige vorm, het decoratieve
oude eikenhout, maar vooral het
gedegen vakmanschap, waarvan
dit meubel getuigt, maken het
bezit ervan tot een waar genot.
4 etages klasse-meubelen v. Coothptetn 12 Breda tel. 39400
die beweren deze week met Russen ge
vochten te hebben tijdens een aanval
op de Cubaanse kust, in generlei ver
binding met de V.S. staan. De af
gelopen weken zijn 3000 Russische sol
daten van Cuba teruggetrokken en ho
pelijk zullen voor eind maart nog meer
soldaten naar de Sovjet-unie terugkeren,
President Kennedy heeft donderdag- aldus de president. De V.S. zullen alles
ontslag van een onderminister, die ech-
ter later van alle schuld vrijgepleit wd, ~|y". j d°en wat* verantwoord en "doelmatig is
De Britse onder-minister van oorlog, avona op "J" Persconierentie bevestigd nm P||ha Tris
dat hy tijdens zijn komende reis een
bezoek aan Berlijn hoopt te brengen.
Volgens welingelichte kringen zal dit
waarschynlyk in de tweede helft van ju-
nu geburen.
Over de Cubaanse kwestie zei de
president dat de Cubaanse ballingen,
oorlog,
John Profumo, heeft in een persoonlijke
verklaring voor het Lagerhuis gezegd
niets af te weten van de verdwijning van
Christine Keeler.
„Ik heb juffrouw Keeler voor het laatst
in 1961 ontmoet en ik weet niet waar zij
thans verblijft", aldus de onder-minister.
Een winkelmeisje vroeg aan een dame: wat
voor een tandenborstel moet het zijnmevrouw?
En de mevrouw antwoordde: geeft u maar de
grootste maat die u hebt; we zijn met z'n zessen.
Iemand belde aan bij een pension en zei: woont
hier de student Willem Gerritse?
Waarop de hospita zei: lieve hemel, is dat een
student? Ik dacht dat ie nachtwaker was.
-f-
Wat doen jullie nou met dat vuile drinkwater;
vroeg iemand aan een Rotterdammer.
Kyk's jo, antwoordde de Rotterdammer,
eerst filteren we het. En dan koken we het. En
daarna gooien we er chemische stoffen in, En
dan?, vroeg de eerste. En dan nemen we een
glas bier, zei de Rotterdammer.
-f
Waar hebt u de manchetten gelaten die ik gisteren
aanhad?, vroeg een student. Die heb ik naar
de wasserij gestuurd, zei de hospita, ze waren
zo vuil. Lieve hemel, /.ei de student, en ik
moet vanmorgen op examen. Het hele burgerlijk
wetboek stond erop.
In Amsterdam vroeg een bedelaar aan een
heer: hebt u misschien een kleinigheid
om een kop koffie met een broodje te kopen?
Waarop de heer antwoordde: jawel, ik red
me wel; dank je.
Je hebt al allerlei redenen aangevoerd om een
dag verlof te krijgen, zei een chef, de begra
fenis van je schoonmoeder, de geboorte van je
dochtertje, een bezoek aan de kostschool van je
zoontje, wat is er nu weer? Nu zou ik willen trou
wen, meneer, antwoordde de jongeman.
Jan krygt een kromme rug, zei een moeder.
Dat krijg je van al dat studeren, antwoordde
haar man. Nee, zei de moeder, ik denk, dat
ie teveel korte meisjes kust.
Waar ben je gisteren met mijn wagen naartoe
geweest?, vroeg een vader aan zijn zoon. O, ik
ben wat gaan rijden met een paar vrienden, ant
woordde de jongeman. Juist, zei de vader,
vraag dan, of ze de volgende keer hun haarspelden
niet meer in de auto laten liggen.
Betaalt u die rekening nu, ja of nee?, vroeg
een zakenman door de telefoon. Nog even
wachten antwoordde de relatie. Als u niet bin
nen drie dagen betaalt, zei de eerstezeg
ik tegen al uw andere schuldeisers dat u mij
betaald hebt
Ik geef u nog drie dagen om uw huishuur te be
talen, zei een eigenaar. Afgesproken, antwoordde
de huurder, dan kies ik nieuwjaar 1964, 1965 en
1966.
•J*
Dag vader, zei een meisje dat het privékantoor
binnenstapte, ik kwam alleen maar even goe
dendag zeggen. Te Iaat, myn kind, zuchtte de
vader, je moeder Is net alleen maar even goe
dendag komen zeggen en ze heeft al m'n geld al
meegenomen.
Zal ik uw kantoorinventaris verzekeren?,
vroeg een assuradeur.
Goed, antwoordde de directeur, alles,
behalve de klok. Daar zit toch iedereen de
hele dag naar te kyken.
om Cuba te isoleren. Tijdens zijn reis
naar Costa Rica deze week is gebleken
dat de overgrote meerderheid van de
Latijns-Amerikanen bereid is te vech
ten voor hun vrijheid tegen commu
nistische ondergrondse activiteiten, wan
neer dit nodig is
De V.S. staan volledig achter het pla°
voor economische integratie van midden-
Amerika ,maar voordat de bijzonderhe
den hiervan bekend zijn kan» nog niet
gezegd worden hoe hoog het bedrag
van de Amerikaanse hulp hierbij zal
zijn.
De V.S. zullen voortgaan te trachten
een kernstopverdrag te sluiten omdat
er tegen 1975 wel 15 of 20 landen met
kernwapens kunnen zijn. De président
zei dat zijn hoop op een kernstopverdrag
iets is verminderd. De verbreiding van
kernwapens over een 20-tal landen be
schouwt hij als „het grootst mogelijke
gevaar". De V.S. zullen daarom bij de
Sovjet-Unie blijven aandringen op het
aannemen van een kernstopverdrag.
Op het gebied van het voormalig con
centratiekamp Dachau zal een klooster
ter verzoening worden opgericht. Op 28
april zal de eerste steen worden gelegd.
Een voormalige wachttoren zal als kloos
terpoort worden gebruikt. In het midden
van het klooster, dat „Heilig Bloed" zal
heten en door Carmelitessenzusters zal
worden bewoond, komt een kerk. Het
klooster is bedoeld om de herinnering
aan het concentratiekamp levend te hou
den. Het initiatief is afkomstig van kar
dinaal Faulhaber.
Voormalig verzet:
De nationale federatieve raad van het
voormalig verzet Nederland en de Ne
derlandse vereniging van ex-politieke
gevangenen hebben in een telegram aan
de minister van Algemene Zaken ten
sterkste geprotesteerd tegen de voorge
nomen verschuiving van de dodenher
denking van 4 naar 3 mei aanstaande.
„De motivering dat zulks geschiedt
ten behoeve van het joodse volksdeel
geldt uitsluitend voor een zeer kleine
groep van orthodoxe joden, voor wie
het bovendien ook op vrijdagavond niet
geoorloofd zou zijn aan een stille tocht
deel te nemen'
Men vraagt zich in het telegram af
of een betere Sabbath-wijding denkbaar
is dan een piëteitvol herdenken van
onze doden. „Vele gemeenten hebben op
vrijdag koopavond, waardoor de te hou
den herdenkingèn in het gedrang komen.
Vele van de gemeentebesturen hebben
reeds programma's laten drukken, waar
door grote kosten ontstaan bij een ver
schuiving van de herdenking", aldus
het telegram.
ER is geen lan
wereldbeurs var
gebracht zou kur
immers nog altij
wunder dat daai
mantisch oud en
plezierboten op
krabber die uit
torens en met zi
Messehallen, is c
om levert Keule
evenement als
doet op de door
die er zonder di
zien.
Photokina 1963 is de a<
vrij regelmatige reeks, di«fl
gonnen. Alleen in dat b(
een Westduitse aangelege; I
maar reeds het jaar daan
buitenland zijn belangstehl
procent van de expose 1
kwam van over de grenzei[
publiek. Dat buitenlandse
in de jaren daarop gestad
op de Photokina die m<
wordt komen 265 van de 6
dus circa 43 procent, ver
landen, uit het buitenland,
belangstelling is de Keuli
van lieverlee een wereld
den, want naast 186 Europe
er ook vertegenwoordigd
Staten en Canada met 62
met 34 (waarvan natuurlij
en Australië met 1. In het,
tal heeft Duitsland zelf n
leeuwedeel, maar als de
van het bezoekerscontinge:
dend afgebogen is naar benl
men verwachten dat er m|
buitenlanders, handelaren
dere geïnteresseerden, naa
van het nieuwste op foto
hebben lopen kijken.
En wat is dan wel het
het nieuwste op foto-
Worden er op de Photokii
lijk revolutionaire dingen
De algemene indruk d
(Advertentie)
ie)B
ZONDAG 24 MAART. Viert I
de Vasten. Paars of Rosel
Geen Gloria. Credo. Pr< I
Vasten.
MAANDAG 25. M. Boodscj
de gebed van maandag
week van de Vasten. C
van de H. Maagd Maria
DINSDAG 26. Dinsdag in d|
van de Vasten. Paars. P:
Vasten.
WOENSDAG 27. Woensdai
week van de Vasten. Ij
gebed H. Joannes van Da
wel rentmeester van d!
streed hij de beeldenstor:
al keizer Leo de Isaurië
het klooster van de H.
ruzalem, waar hij velej
dicht heeft. Op hoge lee
in 754, Paus Leo XIII ga
van kerkleraar). Prefatie
ten.
DONDERDAG 28. DonderdJ
de week van de Vasten. I
gebed H. Joannes van Cl
24 juni 1385 geboren, wer
de grote binnen-kerkelijk
van de 15e eeuw. Hij
kracht van de Observant
man van de Pausen na
Schisma en de bezieler
nieuwde christelijke 1
Als kruistochtprediker tr<_
het leger van Jan Huny;
grado, waar de overmacll
mannen werd verslagen,
den later stierf hij). Pr<
asten
VRIJDAG 29. Vrijdag in dc
van de Vasten. Paars. Pr
V asten
ZATERDAG 30. Zaterdag
week van de Vasten. P
van de Vasten.