Heeft deTJ^m nog toekomst? ONDERNEMING VAN OUD VOLK naar.. 0 amenka? Sennocol DEkkERS Duidel a PH Kennedy waarschijnlijk in juni naar Berlijn CONFETTI CONFETTI CONFETTI CONFETTI CONFETTI CONFETTI Dode en vier gewonden in het verkeer Perfectioiie I I {vorm in het nieuwe Israël. j w f Schandaal rond Britse minister Dertig gevluchte studenten uit Bulgarije naar V.S. Jongen verdronken weg verstopping Atoom-wedloop vol gevaren Klooster op het terrein van Dachau 15 Dodenherdenking niet op 3 mei Liturgische kal 14 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 23 MAART 1963 14 TVe staat Israël behoort tot de kleinere in de wereld, maar omgekeerd evenredig met zijn afmetingen is de belang stelling die het overal tveet op te tvekken. Telkens opnieuw, naar aanleiding van allerlei ge beurtenissen, komt het in het nieuws. Soms lezen we over grensgevechten met naburige landen, dan weer over gedurf de woestijnontginningen of ive- tenschappelijke onderzoekin gen. Een andere keer trekt het onze aandacht doordat het niet toegelaten wordt op de Aziati sche spelen of door een ge ruchtmakend proces tegen de moordenaar van een heel volk: Eichmann. Al deze gebeurtenissen zijn typerend voor Israël en zijn plaats in deze wereld. Het is een land waarin een oud en bijna uitgeleefd volk na een eeuwenlange zwerftocht, zich opnieuw vestigt en een jonge, krachtige staat sticht. Dit volk zelf heeft eens een be slissende rol in onze beschaving ge speeld door de godsdienst die er geboren is, maar nadien leefde het lange tijd ais een vreemde temidden van andere volken, deze soms vruchtbaar beïnvloe dend, maar meestal uitgestoten en in zichzelf gekeerd. In onze tijd echter hebben de voort durende vervolgingen, met als tragisch hoogtepunt die van de laatste oorlog, het wakker geschud en het ertoe ge bracht opnieuw een eigen staat in zijn vroegere stamland, Palestina, te vesti gen. Hierbij ondervindt het van alle kanten veel belangstelling. In de eerste plaats omdat veel landen zich schuldig voelen na de dramatische geschiedenis der joden temidden van de andere vol keren, anderzijds uit sympathie voor de wijze waarop in moeilijke omstandighe den een nieuwe gemeenschap met veel elan wordt opgebouwd. 7 &R&!!f9ɧi 3 ;van deze merkwaardige samenlevings- J Schrijver dezer, die enkele maanden {het leven in de kibboets Ein Hashofetj «heeft meegemaakt, vertelt in bijgaande! beschouwing over ontstaan en betekenis Zwaar leven Een van de meest bekende en oor spronkelijke verschijnselen in Is raël is wel de kibboets. Zij is het symbool van de volledige vernieuwing en heroriëntering van de joden. Haar inrichting breekt met alle joodse tradi ties. Door haar belangrijke rol. bij de vestiging van Israël is zij beroemd ge worden. De geromantiseerde verhalen van „Exodus" hebben nog het hunne tot haar populariteit bijgedragen. Maar men moet haar plaats niet over schatten. Slechts ongeveer 5% van de Israëli's leeft in een kibboets, dus maar een zeer gering gedeelte. Wel hebben er veel een kortere of langere tijd ver toefd, meestal toen zij pas in het land kwamen, zodat een groter percentage het kibboetsleven kent. Voor de mees ten is het kibboetsleven te zwaar. Zij wonen liever in de stad of in een coöpe ratief dorp: de moshav. Wat is nu het kenmerkende voor de kibboetsim? Het zfjn volledig communistisch levende landbouwgemeenschappen. Er bestaat geen particulier bezit: al het land, de werktuigen, de huizen, schuren, de op brengst van de oogst zyn gemeenschap pelijk eigendom. Men werkt voor de gemeenschap zonder hiervoor enige betaling te ontvangen. Zakgeld en alles wat men nodig heeft, krijgt men van de gemeenschap. Zowel mannen als vrouwen arbeiden en wel dat werk dat de kibboets hun opdraagt. Men. eet in een gemeenschappelijke eet zaal, dus niet ieder in zijn eigen huis. De echtparen hebben wel een eigen huis je, waar zij slapen en hun vrije tijd kunnen doorbrengen. De kinderen worden door de gemeen schap opgevoed. Reeds enige dagen na de geboorte gaat het kind naar het zui gelingenhuis. Vanaf dat moment wordt het tot zyn achttiende jaar tezamen met zijn leeftijdgenoten in aparte gebouwen door hiertoe aangestelden grootgebracht. Slechts enige uren per dag zien zü hun ouders. Het lidmaatschap van een kibboets be rust op basis van vrijwilligheid. Ieder lid, zowel man als vrouw, heeft gelijke rechten. De algemene kibboetsvergade ring is de hoogste instantie. Als men de middelbare school heeft verlaten maakt men hiervan deel uit en heeft men zowel actief als passief kiesrecht. Het dage lijks bestuur wordt uitgeoefend door een comité, waarvoor de leden ieder jaar opnieuw gekozen worden. De inrichting van een kibboets is com munistisch, enhter niet in de politieke be tekenis van het woord. De kibboetsim hebben helemaal geen speciale banden met Rusland. Wel sympathiseert een grote groep, die behoort tot de zg. Ma- pampartij, met de landen van het neu trale blok, vooral Joegoslavië. Velen hebben het oude joodse geloof vol ledig losgelaten en zijn atheïstisch ge worden. Daarnaast zijn er echter ook nog voor uitstrevende, godsdienstige kibboetsim. De kibboetsbeweging bestaat al veel langer dan de staat Israël. In 1908 werd de eerste kibboets, Degania, op de plaats waar de Jordaan het meer van Galilea verlaat, gesticht. Op het ogenblik zijn er ongeveer 300. Ein Hashofet GEDURFDE Ongeveer 25 km ten oosten van Haifa, in een onvruchtbaar heuvelland schap, ligt Ein Hashofet. Als men het in de verte ziet liggen, lijkt het een in het bos verscholen bungalowpark. En zelfs wanneer men door zijn scha duwrijke bossen dwaalt, kan men deze indruk niet van zich afzetten. Vriende lijke huisjes worden omzoomd door gras velden en een modern en smaakvol aan gelegd zwembad, maar ook een fraaie schouwburg trekt de aandacht, kortom niets komt overeen met de ideeën van voortdurende strijd om het bestaan, die wij van een kibboets hebben. Rondom Ein Hashofet strekken zich bossen uit en de omgeving doet zeer idyllisch f aan. Toen enige tijd geleden een Ameri- kaanse dame Ein Hashofet bezocht, was ze verrukt over zijn ligging en compli- t menteerde de inwoners met het feit, dat 6 ze juist die bosrijke omgeving uitgeko zen hadden. Zij moesten hier echter hartelijk om lachen, want toen zij zich 26 jaar geleden in deze streek vestigden, groeide er tot in de verre omgeving geen enkele boom. Er was geen water, er waren geen mensen slechts een paar Arabische gehuchten lagen er, in hun eenzaamheid en armoede getuigend, hoe het land dat overvloeide van melk en honing reeds lang geen levende werke lijkheid meer was. Dat juist deze streek door de jonge pio niers uitgekozen was, is typerend voor de mentaliteit van de kibboetsim. Immers (Advertentie) juist op de meest onherbergzame en gevaarlijke plaatsen treft men ze aan: langs heel de grenslijn, op strategische punten, in moerassig gebied en natuur lijk ook in de woestijn. Daar kwam de doeltreffend gebundelde kracht van deze pioniersgroepen het best tot haar recht. Er waren en zijn in Israël talloze dor pen, stadjes en steden, maar zij hebben nooit kunnen bewerken wat de kibboet sim bereikten. Rond 1935 hadden zich twee groepen pioniers aaneengesloten om samen een nieuwe kibboets te stichten. De ene kwam uit de Verenigde Staten, de andere uit Polen. Los van elkaar hadden zij zich in hun geboorteland voor bereid op de tocht naar Palestina. Zij waren leden van een machtige joodse jeugdbeweging: de Hashomer Hatzaïr. Bijna all§n waren zij afkomstig uit cul turele en hogere milieus. Velen waren student aan een universiteit of ontvin gen een soortgelijke opleiding. In het kader van de jeugdvereniging ontvingen zij reeds een grondige training. Zij werk ten tijdens de vakanties op boerderijen en werden uitgebreid op de hoogte ge bracht van alle moeilijkheden die hun te wachten stonden. Ook leerden zij hun nieuwe moedertaal: het Hebreeuws. Hun hoofddoel was: de terugkeer naar Palestina. Zij waren dus Zionisten en wilden een einde maken aan de lange tijd van ballingschap. Deze breuk met het verleden was echter zeer diep, op ieder gebied wilden zij een nieuwe toekomst opbouwen. Een van de belangrijkste idea len was het joodse volk weer terug te laten keren tot de landbouw. Het is be kend dat de joden zich in de loop der tijden gespecialiseerd hadden in bepaal de beroepen. Vooral de handel, zowel de straathandel als de veel grootser op gezette internationale goederen- en geld handel heeft velen aangetrokken. Daar naast de advocatuur, de artsenij, dia mantindustrie en diplomatie. Het is niet zo maar toevallig dat juist deze bij de joden zo populair waren. Behalve hun eigen aanleg nebben allerlei historische factoren hierbij een rol gespeeld. Eeuwen lang is het in vele landen bv. de jood ver boden geweest een bepaald ambacht te beoefenen of land in bezit te hebben. Dit heeft tot gevolg gehad dat de joden zich vooral in de steden vestigden en van het land vervreemd werden. Over het algemeen waren zij ook niet gewend zware lichamelijke arbeid te verrichten. Hieraan wilden deze jonge Zionisten een einde maken. Men kan nu eenmaal geen gezonde staat stichten met louter handelslieden en intellectuelen. Tijdens hun ballingschap had de gods dienst met zijn strenge wetten het joodse volk als volk behouden en het van andere volkeren onderscheiden, terwijl het op de komst van de Messias wachtte, die het uit zijn benardheid zou bevrijden Maar de meeste Zionisten braken met de oude wetten en kwamen in verzet tegen dat passief ondergaan van de onderdrukking. Zij schudden de oude godsdienst van zich af en werden atheïs tisch. Bijna allen hingen een nieuw ideaal aan: het socialisme. Voor hen, eeuwig ver- BIJ DE FOTO's: Links. Geheel bovenaan: Zo modern bouwt men in de kibboets Ein HashofeU Hierboven: Dit is een van de oudere huisjes in de kibboetszoals ze enige jaren terug werden ge bouwd. LinksEr is een moderne schouwburg verrezen waarvan niet alleen de kibboetsim gebruik maken. Hieronder: De meisjes van de"kïbboets op weg naar de wijngaard. Het is er hard werken. En nie mand houdt er iets voor zichzelf aan over Maak uw reis naar Amerika met een van de voortreffelijke schepen van de Holland-Amerika Lijn. Afvaarten: S.S.ROTTERDAM s.s. NIEUW AMSTERDAM s.s. STATENDAM Vertrek Rotterdam: te New York: 7 mei 16.00 uur 14 mei 14 mei 16.00 uur 22 mei 21 mei 16.00 uur 29 mei ROTTERDAM Th ZK.no IM volgd als zij waren, hadden de socialis tische ideeën wel een zeer bijzondere bekoring Het is niet toevallig dat Marx een jood was. Wèg met het klassenver schil wèg met de sociale uitbuiting, dat waren de leuzen die hen vervulden. In feite maakten zij dus schoon schip met heel hun verleden en met het milieu waaruit zij voortkwamen. Zij zochten een nieuw land, een nieuwe wereldbe schouwing, een nieuwe arbeid en een nieuwe samenleving. Het is niet te ver wonderen dat bij deze jongeren het kib- boetsideaal, dat zo goed toe te passen was bij deze onderneming, weerklank vond. Hoewel de pioniers van Ein Hashofet op dit gebied wel het meest verregaand consequent te werk zijn gegaan, treft men deze mentaliteit op vele plaatsen aan. Gewapend werken Na in hun geboorteland en daarna nog twee jaar in Israël zelf grondig getraind te zijn, trokken de jonge pioniers naar de hoge heuvels ten westen van Haifa, waar de kibboets gevestigd zouden worden Plet was intussen 1937 geworden en het was een moeilijke tijd. De Engelsen, die toen nog het land be stuurden, waren de joden allerminst gun stig gezind, de Arabieren haatten de joden en bovendien dreigde er een nieu we wereldoorlog. Maar, hoewel deze mensen idealistisch waren, hadden zij allerminst gebrek aan werkelijkheidszin. De streek was onherbergzaam, kaal en onvruchtbaar. Amerikaanse bodemdes kundigen hielden het voor onmogelijk om met enig succes op deze waterarme, steenachtige grond landbouw te beoefe nen. Er waren geen wegen. De streek werd onveilig gemaakt door de Arabische benden. In de naaste omtrek waren geen andere joodse nederzettingen. De grond waarover zij beschikten was door het joodse Nationale Fonds gekocht van eni ge Arabische grootgrondbezitters. Zij begonnen met tenten op te zetten en deze te omgeven met muurtjes om ze te beveiligen tegen sluipschutters. Daarna wijdden zij zich aan de schone taak van het rapen van de stenen, die eerst verwijderd moesten worden, wilde men enige vorm van landbouw kunnen beoefenen. Ondertussen werden er verschillende bo ringen verricht om naar water te zoe ken. Na enige tijd vond men inderdaad een waterader, maar voldoende water heeft men nooit gehad. Zo snel mogelijk begon men met het zaaien en bebossen van de omgeving. Duizenden bomen zijn er in die tijd ge- ling plant. Deze hebben er voor gezorgd dat de streek een vriendelijk karakter heeft gekregen. Na enorm veel arbeid en vele mislukkingen ontstond er langzaam maar zeker een bloeiende landbouwgemeen- schap. Natuurlijk was men direct begonnen de verbindingen met de omliggende streken te verbeteren. Verschillende wegen wer den aangelegd. Deze moesten geregeld hersteld worden, daar Arabische benden ze verwoestten. Als mep op het veld ging werken, moest men altijd een geweer meenemen: overvallen waren steeds te verwachten. Meéstal vonden deze ech ter in de nacht plaats. Iedere nacht moesten er wachten uitge zet worden, die verschillende malen met maar al te veel reden alarm moesten slaan. Dan was er weer een overval van gewapende bandieten. Gelukkig kon den dezen steeds met succes afgeslagen en kleuterhuis; voor iedere schoolklas is er een apart gebouw, waarin zowel een leslokaal als een recreatie- en slaap- ruimte zijn ondergebracht. Verder een bibliotheek, een muziekzaal, een mu seum etc. Onlangs is er een schouwburg, die plaats biedt aan 1000 personen, ge opend. Deze is bedoeld voor heel de omgeving. De kibboets zelf telt slechts 600 inwoners. Als apart dorpje ligt naast de kibboets de Mosad, een middelbare school, die door de kinderen van drie kibboetsim bezocht wordt. Van hun veertiende tot hun achttiende jaar bezoeken alle kin deren deze instelling. Hoewel Ein Hashofet zo efficiënt en modern mogelijk de landbouw beoefent en er ook met succes Hollandse koeien worden gefokt, is het toch onrr\ogelijk om ieder jaar de begroting sluitend te maken. Zo wordt de bloeiende kippen fokkerij, die veel naar Italië uitvoerde, nu bedreigd door de Europese Gemeen schap. Daarom moest ook Ein Hashofet industrialiseren. Het heeft reeds een klei ne boutenfabriek, maar het wil nu sa men met andere kibboetsim grotere on dernemingen opzetten, want alleen kan het zich moeilijk handhaven in deze tijd. Hoge eisen Het blijft overigens de vraag of de kibboetsim zich op de duur kun nen handhaven. Het sterke ge meenschapsleven en hét missen van per soonlijk eigendom stellen aan de leden wel zeer hoge eisen. Slechts mensen die een positief gerichte idealistische instel- hebben kunnen hieraan voldoen. Wanneer men in een kibboets vertoeft en met de leden spreekt, dan blijken zij zich over het algemeen zeer geluk kig in hun systeem te voelen. Zij vinden het heel natuurlijk: zij beroemen zich erop dat hun samenleving de spanningen en de concurrentiestrijd van de westerse wereld mist. De zucht naar geld, die elders zoveel mensen voortdrijft, is vol ledig uitgeschakeld. Dat maakt het leven veel zuiverder. Maar toch, voor de meeste mensen is deze communistische levenswijze onaan trekkelijk. Slechts een gering percentage van de Israëli's heeft in een kibboets en op bijna geen enkele nieuwe emigrant oefent het enige aantrekkingskracht. Evenmin als in de landen achter het IJzeren Gordijn de kolchoze voor de grote massa aantrekkelijk is, is dat het alle krachten de moeilijkheden of de ge varen van het land weerstaan. Interne moeilijkheden treden er nog niet op, want de bedreiging van buiten verge makkelijkt deze solidariteit. De kibboetsim hebben in de geschiedenis van Israël dan ook een uiterst belang rijke rol gespeeld en, zolang als het land bedreigd wordt en de bodem op I allerlei manieren bevochten moet wor den, zullen zij dit blijven doen. Zij vor men nog steeds goed georganiseerde bolwerken aan Israëls grenzen en in de woeste Negev is een kibboets vaak een eenzaam centrum van waaruit de om geving voor exploitatie geschikt gemaakt wordt. Maar Israël zelf is veranderd. Het land is welvarender geworden en. hoewel ér nog moeilijkheden zijn, heeft het zich ontworsteld aan de eerste zware kinderziekten. Voor de kibboetsim is het moeilijk zich hierbij aan te passen: zij vormen een aparte, enigszins afgesloten groep, die afwijzend staat tegenover de grotere luxe die het moderner Israël kenmerkt. Zo ook Ein Hashofet; een beetje onwennig, in zichzelf besloten, ligt het, nog vervuld van de sobe re, oude pionierssfeer, temidden van het rijker en gemakkelijker levend Israël. Drs. M. J. P. M. WEIJTENS worden, maar toch zijn er in die eerste geVal met de kibboets in Israël. Het is jaren verscheidene kibboetsleden omge komen Met verlies Nu heeft Ein Hashofet een heel ander aanzien. Overal onder de bomen ziet men kleine, gerieflijke huisjes. Er is een grote eetzaal, een zuigelingen- zelfs de vraag of op de duur, wanneer de kibboetsim rijker zijn geworden, zij zelf niet langzaam van karakter zullen veranderen. Het kibboetslevcn is nl. het meest doeltreffend en büna ideaal in t\jden dat er gepionierd moet worden. Dan kan men door een bundeling van Het socialistische parlementslid George Wigg heeft de Britse regering verzocht een onderzoek in te stellen naar geruch ten omtrent connecties die een minister gehad zou hebben met het fotomodel Christine Wheeler, dat twee weken ge leden spoorloos verdween, vlak voordat zij zou optreden in een proces wegens poging tot moord. De naam van de minis ter werd niet genoemd. Het verzoek van Wigg veroorzaakte een sensatie in het Lagerhuis, dat juist bezig was aan een debat over de twee jour nalisten, die in de gevangenis kwamen omdat zij weigerden hun bron te noemen in de spionageaffaire Vassall. Deze affai re leidde het vorig jaar ook al tot het Bij een ongeval op de nieuwe rijksweg Hoevelaken-Zwolle onder Nunspeet is de 26-jarige veehandelaar C.J. van der Tol uit Bpdegraven om het leven gekomen. Twee inzittenden van de auto werden zwaar, twee minder zwaar gewond. De personenauto slipte bij het afrem men voor een vrachtwagen, die bezig was een eerder geslipte auto uit de berm te trekken en schoof onder de vracht auto. Het gezelschap was op weg naar de veemarkt in Zwolle. Het Amerikaans instituut voor inter nationaal onderwijs overweegt dertig van de honderd Afrikaanse studenten die uit Bulgarije vluchtten studiebeurzen te verschaffen om hun studie in Amerika voort te zetten. Het instituut heeft onlangs een func tionaris naar Europa gezonden om zich op de hoogte te stellen van de wensen en studiekwalificaties van de geluchte studenten. De functionaris heeft speciale aandacht besteed aan de dossiers van der tig studenten, zo werd nu in New York meegedeeld, maar ook de dossiers van anderen met vereiste studiekwalificaties worden nog onderzocht. Donderdagmiddag is de negenjarige Frank Witlox uit Vlijmen bij het spelen op een vlot in een vijver in het water terechtgekomen en verdronken. Zijn vriendje, met wie hij op het vlot speel de en die eveneens in het water viel, wist zich te redden. Het stoffelijk over schot van Frans Witlox kon pas na lang dreggen door de politie worden opge haald. Het vlot dient voor het schoon houden van de rivier. (Advertentie) (Advertentie) Een nieuw natuurproduct, dat geen kramp geeft. dragees herstellen uw natuurlijke stofwisseling Ook U zult vol bewondering zijn van deze Gelderse kussenkast. De prachtige vorm, het decoratieve oude eikenhout, maar vooral het gedegen vakmanschap, waarvan dit meubel getuigt, maken het bezit ervan tot een waar genot. 4 etages klasse-meubelen v. Coothptetn 12 Breda tel. 39400 die beweren deze week met Russen ge vochten te hebben tijdens een aanval op de Cubaanse kust, in generlei ver binding met de V.S. staan. De af gelopen weken zijn 3000 Russische sol daten van Cuba teruggetrokken en ho pelijk zullen voor eind maart nog meer soldaten naar de Sovjet-unie terugkeren, President Kennedy heeft donderdag- aldus de president. De V.S. zullen alles ontslag van een onderminister, die ech- ter later van alle schuld vrijgepleit wd, ~|y". j d°en wat* verantwoord en "doelmatig is De Britse onder-minister van oorlog, avona op "J" Persconierentie bevestigd nm P||ha Tris dat hy tijdens zijn komende reis een bezoek aan Berlijn hoopt te brengen. Volgens welingelichte kringen zal dit waarschynlyk in de tweede helft van ju- nu geburen. Over de Cubaanse kwestie zei de president dat de Cubaanse ballingen, oorlog, John Profumo, heeft in een persoonlijke verklaring voor het Lagerhuis gezegd niets af te weten van de verdwijning van Christine Keeler. „Ik heb juffrouw Keeler voor het laatst in 1961 ontmoet en ik weet niet waar zij thans verblijft", aldus de onder-minister. Een winkelmeisje vroeg aan een dame: wat voor een tandenborstel moet het zijnmevrouw? En de mevrouw antwoordde: geeft u maar de grootste maat die u hebt; we zijn met z'n zessen. Iemand belde aan bij een pension en zei: woont hier de student Willem Gerritse? Waarop de hospita zei: lieve hemel, is dat een student? Ik dacht dat ie nachtwaker was. -f- Wat doen jullie nou met dat vuile drinkwater; vroeg iemand aan een Rotterdammer. Kyk's jo, antwoordde de Rotterdammer, eerst filteren we het. En dan koken we het. En daarna gooien we er chemische stoffen in, En dan?, vroeg de eerste. En dan nemen we een glas bier, zei de Rotterdammer. -f Waar hebt u de manchetten gelaten die ik gisteren aanhad?, vroeg een student. Die heb ik naar de wasserij gestuurd, zei de hospita, ze waren zo vuil. Lieve hemel, /.ei de student, en ik moet vanmorgen op examen. Het hele burgerlijk wetboek stond erop. In Amsterdam vroeg een bedelaar aan een heer: hebt u misschien een kleinigheid om een kop koffie met een broodje te kopen? Waarop de heer antwoordde: jawel, ik red me wel; dank je. Je hebt al allerlei redenen aangevoerd om een dag verlof te krijgen, zei een chef, de begra fenis van je schoonmoeder, de geboorte van je dochtertje, een bezoek aan de kostschool van je zoontje, wat is er nu weer? Nu zou ik willen trou wen, meneer, antwoordde de jongeman. Jan krygt een kromme rug, zei een moeder. Dat krijg je van al dat studeren, antwoordde haar man. Nee, zei de moeder, ik denk, dat ie teveel korte meisjes kust. Waar ben je gisteren met mijn wagen naartoe geweest?, vroeg een vader aan zijn zoon. O, ik ben wat gaan rijden met een paar vrienden, ant woordde de jongeman. Juist, zei de vader, vraag dan, of ze de volgende keer hun haarspelden niet meer in de auto laten liggen. Betaalt u die rekening nu, ja of nee?, vroeg een zakenman door de telefoon. Nog even wachten antwoordde de relatie. Als u niet bin nen drie dagen betaalt, zei de eerstezeg ik tegen al uw andere schuldeisers dat u mij betaald hebt Ik geef u nog drie dagen om uw huishuur te be talen, zei een eigenaar. Afgesproken, antwoordde de huurder, dan kies ik nieuwjaar 1964, 1965 en 1966. •J* Dag vader, zei een meisje dat het privékantoor binnenstapte, ik kwam alleen maar even goe dendag zeggen. Te Iaat, myn kind, zuchtte de vader, je moeder Is net alleen maar even goe dendag komen zeggen en ze heeft al m'n geld al meegenomen. Zal ik uw kantoorinventaris verzekeren?, vroeg een assuradeur. Goed, antwoordde de directeur, alles, behalve de klok. Daar zit toch iedereen de hele dag naar te kyken. om Cuba te isoleren. Tijdens zijn reis naar Costa Rica deze week is gebleken dat de overgrote meerderheid van de Latijns-Amerikanen bereid is te vech ten voor hun vrijheid tegen commu nistische ondergrondse activiteiten, wan neer dit nodig is De V.S. staan volledig achter het pla° voor economische integratie van midden- Amerika ,maar voordat de bijzonderhe den hiervan bekend zijn kan» nog niet gezegd worden hoe hoog het bedrag van de Amerikaanse hulp hierbij zal zijn. De V.S. zullen voortgaan te trachten een kernstopverdrag te sluiten omdat er tegen 1975 wel 15 of 20 landen met kernwapens kunnen zijn. De président zei dat zijn hoop op een kernstopverdrag iets is verminderd. De verbreiding van kernwapens over een 20-tal landen be schouwt hij als „het grootst mogelijke gevaar". De V.S. zullen daarom bij de Sovjet-Unie blijven aandringen op het aannemen van een kernstopverdrag. Op het gebied van het voormalig con centratiekamp Dachau zal een klooster ter verzoening worden opgericht. Op 28 april zal de eerste steen worden gelegd. Een voormalige wachttoren zal als kloos terpoort worden gebruikt. In het midden van het klooster, dat „Heilig Bloed" zal heten en door Carmelitessenzusters zal worden bewoond, komt een kerk. Het klooster is bedoeld om de herinnering aan het concentratiekamp levend te hou den. Het initiatief is afkomstig van kar dinaal Faulhaber. Voormalig verzet: De nationale federatieve raad van het voormalig verzet Nederland en de Ne derlandse vereniging van ex-politieke gevangenen hebben in een telegram aan de minister van Algemene Zaken ten sterkste geprotesteerd tegen de voorge nomen verschuiving van de dodenher denking van 4 naar 3 mei aanstaande. „De motivering dat zulks geschiedt ten behoeve van het joodse volksdeel geldt uitsluitend voor een zeer kleine groep van orthodoxe joden, voor wie het bovendien ook op vrijdagavond niet geoorloofd zou zijn aan een stille tocht deel te nemen' Men vraagt zich in het telegram af of een betere Sabbath-wijding denkbaar is dan een piëteitvol herdenken van onze doden. „Vele gemeenten hebben op vrijdag koopavond, waardoor de te hou den herdenkingèn in het gedrang komen. Vele van de gemeentebesturen hebben reeds programma's laten drukken, waar door grote kosten ontstaan bij een ver schuiving van de herdenking", aldus het telegram. ER is geen lan wereldbeurs var gebracht zou kur immers nog altij wunder dat daai mantisch oud en plezierboten op krabber die uit torens en met zi Messehallen, is c om levert Keule evenement als doet op de door die er zonder di zien. Photokina 1963 is de a< vrij regelmatige reeks, di«fl gonnen. Alleen in dat b( een Westduitse aangelege; I maar reeds het jaar daan buitenland zijn belangstehl procent van de expose 1 kwam van over de grenzei[ publiek. Dat buitenlandse in de jaren daarop gestad op de Photokina die m< wordt komen 265 van de 6 dus circa 43 procent, ver landen, uit het buitenland, belangstelling is de Keuli van lieverlee een wereld den, want naast 186 Europe er ook vertegenwoordigd Staten en Canada met 62 met 34 (waarvan natuurlij en Australië met 1. In het, tal heeft Duitsland zelf n leeuwedeel, maar als de van het bezoekerscontinge: dend afgebogen is naar benl men verwachten dat er m| buitenlanders, handelaren dere geïnteresseerden, naa van het nieuwste op foto hebben lopen kijken. En wat is dan wel het het nieuwste op foto- Worden er op de Photokii lijk revolutionaire dingen De algemene indruk d (Advertentie) ie)B ZONDAG 24 MAART. Viert I de Vasten. Paars of Rosel Geen Gloria. Credo. Pr< I Vasten. MAANDAG 25. M. Boodscj de gebed van maandag week van de Vasten. C van de H. Maagd Maria DINSDAG 26. Dinsdag in d| van de Vasten. Paars. P: Vasten. WOENSDAG 27. Woensdai week van de Vasten. Ij gebed H. Joannes van Da wel rentmeester van d! streed hij de beeldenstor: al keizer Leo de Isaurië het klooster van de H. ruzalem, waar hij velej dicht heeft. Op hoge lee in 754, Paus Leo XIII ga van kerkleraar). Prefatie ten. DONDERDAG 28. DonderdJ de week van de Vasten. I gebed H. Joannes van Cl 24 juni 1385 geboren, wer de grote binnen-kerkelijk van de 15e eeuw. Hij kracht van de Observant man van de Pausen na Schisma en de bezieler nieuwde christelijke 1 Als kruistochtprediker tr<_ het leger van Jan Huny; grado, waar de overmacll mannen werd verslagen, den later stierf hij). Pr< asten VRIJDAG 29. Vrijdag in dc van de Vasten. Paars. Pr V asten ZATERDAG 30. Zaterdag week van de Vasten. P van de Vasten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1963 | | pagina 8