Vanavond ziet u Londen
televisie-scherm
uw
op
Mijn zoon Gerrit
Zwart o
Tom Manders brengt nog
drie televisie-shows
Eist de ori£^!fi.e^.vlr BUITENBIJTS m
~-fcS3jsfe,
MINTER EN HINTER EN HET POEFDIER
Bij t.v. een
koelkast
voor
tem-reuillefon
r—i
Annie Palmen
tweede om
te zingen
rwÊk
naar
U bent goed uit in
DUITSLAND!
Siebc van der Zee
had aulobotsing
RESTAURANTS MET
TYFUS BESMET
MARTIN MONS:
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 23 MAART 1963
yanavond om tien uur wordt in
Londen de internationale finale
van het Eurovisie songfestival
gehouden. Het programma wordt
van 22 tot 23.30 uur uitgezonden
door de zestien deelnemende lan
den, die als volgt vertegenwoor
digd zijn:
1. Engeland: Ronnie Carroll zingt „Say
wonderful things" op tekst van Nor
man Newell en muziek van Philip
Green. Dirigent is Eric Robinson.
2. Nederland: Annie Palmen zingt
„Een speeldoos", op tekst en muziek
van Peter Goemans met als dirigent
wederom Eric Robinson.
Bij de vorige festivals werden de Ne
derlandse vocalisten begeleid door het
Metropole-orkest o.l.v. Dolf v.d. Lin
den. Aangezien destijds de stakende
musici roet in het eten strooiden, be
sloot de NTS om Annie Palmen door
het Engels orkest van Robinson te
laten begeleiden.
3. Duitsland: Heidi Brühl zingt het
liedje „Marcell" met tekst en muziek
van Charly Niessen. Dirigent is Willy
Berking.
4. Oostenrijk: Carmela Corren zingt
„Vielleicht geschieht ein Wunder", op
tekst van Peter Wehle en muziek van
Erwin Halletz, die ook dirigeert.
5. Noorwegen: Anita Thallaug zingt
Solhverv" van Dag Christoffersen o.l.v.
Oeivind Bergh.
6. Italië: Emilio Pericoli zingt „Uno
per tutte" op tekst van Arturo Testa
en Guillo Rapetti. Muziek is van Tony
Kenis.
7. Finland: Laila Halme zingt „Muisto-
jeni Laulu" van Borje Sundgren en
o.l.v. George de Godzinsky.
8. Denemarken: Grethe en Jörgen Ing-
mann zingen „Dansevise" van Sj er Vol-
mer-Soerensen en op muziek van Otto
Francker. Dirigent is de 'bekende Kai
Mortensen.
9. Joego-Slavië: Vice Vukov zingt
Morcillo. Dirigent is Rafael de Ibarbia
Serre.
13. Zweden: Monica Zetterlund zingt
„En gang i Stockholm" met tekst van
Beppe Wolgers en op muziek van Bob
bie Ericson. William Lind dirigeert.
14. België: Jacques Raymond zingt
„Waarom?" op tekst van Wim Bra
bants en op muziek van Hans Flower.
Dirigent is Francis Bay.
15. Monaco: Frangoise Hardy zingt
„L'amour s'en va", een liedje van haar
zelf, zowel wat de tekst als de muziek
betreft. Dirigent is Ray Lefèvre.
16. Luxemburg: Nana Mouskouri^zingt
„A force de prier", op tekst van Pierre
Delanoe en op muziek van Raymond
Bernard. Dirigent Eric Robinson.
Willem Duys zal 'de gehele uitzending
van zijn deskundig commentaar voor
zien.
De radioluisteraars maken wij er op
attent, dat op Hilversum I om 22.00
uur dit zanggebeuren in Londen recht
streeks wordt uitgezonden. In de radio
studio is een televisie-ontvanger aan
wezig en Coen Serré zal daar van de
gebeurtenissen op het beeldscherm ver
slag doen.
Willem Duys zorgt vanuit Londen
voor deskundig commentaar
^ocpezecjd
Het is nu de laatste keer geweest
dat we gratis mooi weer van kapper
Piet Flink gekregen hebben. Donder
dagavond was hij weer op de beeld
buis, om met zijn voorspelling dat Pa
sen en Pinksteren prachtig weer zul
len opleveren de nationale sympathie
te oogsten. Maar de volgende morgen
lag er een brochure in de bus, waar
in Piet meedeelt dat de zon niet meer
voor niets kan opgaan. Wie wil we
ten wat voor weer we deze zomer krij
gen, moet twee gulden vijfenzeventig
storten. Dan krijgt hij het weer voor
vijf maanden in huis.
Dat is niet duur, indien er althans
voldoende móói weer bij is.
Kapper Flink gaat er dus een zaak
van maken. Daar heeft hij natuurlijk
gelijk in, maar een nationale held
zie ik nu niet meer in hem. Hijzelf
wel_ blijkbaar. In zyn brochure staat
dat Piet Flink thans, met Mies Bouw
man, Sjoukje Dijkstra en Reinier Pa-
ping tot de populairste Nederlanders
behoort. Mies is het sterkst in mil
joenen lospraten, Sjoukje in schoon-
rijden, Reinier in ruige schaatswed
strijden en Piet Flink in weer voor
spellen. Maar er is één verschil, sinds
ik die brochure in de bus vond: Mies,
Sjoukje en Reinier vragen niet eerst
twee gulden vijfenzeventig te storten
alvorens ze een tv-marathon begin
nen of kampioenschappen bij elkaar
gaan schaatsen.
De weerkundige kapper had zich be
ter kunnen vergelijken met Zivolsman
Verolme en Ilmer. Want hij heeft nu
het gemoedelijke pad van de spor
tiviteit verlaten en is de weg naar za
kendoen in het groot opgegaan. Ik
stort géén twee gulden vijfenzeven
tig. Niet omdat ik niet nieuwsgierig
ben naar het weer dat mij tijdens
de komende vakantie zal treffen.
Maar wanneer ik straks lees: „Kapper
Flink miljonair" behoef ik althans
niet het nare en stekende gevoel te
hebben dat daar van mij op een
kwartje na ook drie gulden bij is.
En bovendien heb ik zelf een kap-
per. Voor minder dan twee gulden
vijfenzeventig praat hij gedurende 20
minuten onbevangen over het weer
En knipt hij ondertussen mijn haar
nog.
PRAET-MAECKER
Francis Bay dirigeert als Jaques
Raymond zingt.
„Brodovi" van Mario Nardelli met als
dirigent Miljenko Prohaska.
10. Zwitserland: Ester Ofarim zingt
„T'en va pas" van Emile Gardazen op
muziek van Geo Voumard. Dirigent
is Eric Robinson.
11. Frankrijk: Alain Barrière zingt
een liedje van hemzelf, getiteld „Elle g|
etait si jolie". Dirigent is Frank Pour- g|
cel.
12. Spanje: Jose Guardiola zingt „Al-
go Prodigioso" van Camilo Murillo Ja-
nero, op muziek van Fernando Garcia
Heidi Brühl verdedigt de Duitse
kleuren.
]~)it seizoen zal Tom Manders nog drie
televisieshows voor zijn rekening ne
men. Zij zullen zich alle drie afspelen
in Saint Germain des Pres, een omge
ving waar „Dorus" zich bij uitstek op
zijn gemak voelt. Tijdens de eerste
avond in Saint Germain op zaterdag
30 maart a.s. zal de hernieuwde samen
werking met „meneer" Cor Steijn wor
den „gevierd". Andere medewerkers
aan deze uitzending zijn o.a. Berry Kie-
vits, Gerard Walden, Anthony Wink,
Will Sibbelee, Nol Kievits en Chris van
Beek. In de show daarna op 27 april
zal het dansorkest De Ramblers een
belangrijke rol spelen en op 25 mei
volgt een televisiebewerking van de
bekende radiostrip, getiteld „Dorus
maakt er een bende van". Dit pro
gramma zal dan gelijktijdig via de
radio- en de televisie worden uitge
zonden. Tegen het einde van het zo
merseizoen, waarschijnlijk in septem
ber, hóópt Manders op een zaterdag
avond de bekende operette „Rosema
rie" uit te zenden niet in de vorm
van een klucht of een andere aan de
Dorus-figuur aangepaste versie maar
als een normale operette. De rol die
Tom Manders hierbij vervult is een
voor hem geheel nieuwe.
De televisiepresentatie van de Saint
Germain-programma's berust namelijk
bij Ben de Jong, maar bij „Rosema-
rie" neemt Tom Manders zelf „achter
de knoppen" plaats en debuteert hier
mee dus als televisie-regisseur. De
muzikale leiding berust bij Herman
Woustra.
(Advertentie)
Zaterdagavond is er op Hilversum I
(402 m» om 20.05 uur het programma
„Al is het niet met de bruid". Om 20.40
uur volgt Specialiteitentheater. Om 22.00
uur schakelt men over naar Londen voor
het songfestival en om 23.30 uur komt
Kees Brusse „babysitten". De avond wordt
om 23.40 uur besloten -met een platen-
programma.
Op Hilversum II (298 m) zendt de KRO
om 20.00 uur „Populaire klassieken" uit.
Om 21.00 uur volgt „Tierelantijnen" en
om 22.00 uur speelt ensemble „Mascotte".
Tot slot van de avond bespreekt om 23.00
uur Henk in 't Veld nieuwe klassieke
platen.
Zondagochtend is er om 8.18 uur „Weer
of geen weer". Om 12.00 uur is er het
programma „Kleurrijke klanken" en om
13.20 uur „Op de plaatrust". Het
Rotterdams filharmonisch orkest musi
ceert om 14.00 uur en om 15.10 uur volgt
er een kunstsymposion. Henk Elsink ont
vangt om 19.40 uur in zijn cabaret „Vrij
entree". Om 20.05 uur volgt het pro
gramma „Zing met ons mee" en om 21.00
uur het seriehoorspel „Het kan niet altijd
kaviaar zijn". Voorts is er om 23.00 uur
het programma „Rijkdom der welluidend
heid" en tot slot speelt om 23.35 uur
Dick Willebrandts.
Op Hilversum II zendt de KRO om
10.00 uur de hoogmis uit, welke wordt
opgedragen in de H. Hartkerk te Eind
hoven. Om 12.15 uur musiceert het Me
tropole-orkest. Mia Smelt verzorgt om
15.15 uur de rubriek „Thee met babbe
laars". De avond wordt om 20.00 uur
ingezet met het spannende luisterspel
„De onweerstaanbare nachtegaal". Om
21.05 uur worden de sonates van Beet
hoven uitgevoerd. Daarna volgt om 21.30
uur „Wissewassen" en om 21.50 uur het
programma „We zingen de wereld rond".
Tot slot van de avond is er om 23.20 uur
de rubriek „Spiegel der hedendaagse
muziek".
Zaterdagmiddag is er om 12.20 uur de
reportage van de bootrace Oxford-Cam
bridge.- De NCRV biedt om 15.00 uur
„Verhalen van Dickens" en om 15.25 uur
de rubriek „Onder de loep". Om 15.40
uur spelen Mantovani en zijn orkest.
Voorts is er om 15.50 uur een transport
reportage onder de titel „Morgen bren
gen" (herhaling). Om 17.00 uur is ervoor
de jeugd het programma „De avonturen
van Swiebertje".
Zaterdagavond om half acht kunnen
de kinderen kijken naar „Lassie". Na
het journaal volgt de NCRV-rubriek
„Memo" en om 20.30 uur het tv-feuille-
ton „Arthur en Eva", ditmaal handelend
over een testament. Om 21.05 uur volgt
de film yDe buurvrouw is een beroemd
heid" en om 21.50 uur de rubriek „Morgen
is het zondag". Om 22.00 uur schakelt
de NTS over naar Londen waar Willem
Duys commentaar geeft bij de reportage
van het Eurovisie songfestival. Om 23.30
uur volgt het laatste nieuws.
Zondagmiddag om 17.00 uur is er een
IKOR-uitzending uit Rotterdam. Zondag
qvond om half acht geeft het NTS-jour-
naal een weekoverzicht en om 20.00 uur
volgt de rubriek „Sport in beeld". Om
20.30 uur volgt een telerecording getiteld
„Improvisaties". Dr. L. de Jong spreekt
om 20.55 uur over „De wereld van van
daag" en om 21.05 uur kunt u kijken
naar de televisie-thriller „Diamanten bij
het diner". De rubriek „Achter het
nieuws" wordt om 22.00 uur uitgezonden
en om 22.30 uur gevolgd door het laatste
nieuws van het journaal.
W%>
(Advertentie)
In AVRO's Televizier vroeg Klaas-Jan
Hinrichs aandacht voor een unieke si
tuatie op een Amsterdams meisjeslyce
um. Een teken des tijds. Wie had een
dergelijke situatie 15 jaar geleden voor
mogelijk gehouden? Wij zijn benieuwd
of het zwakke geslacht de Amsterdamse
wethouder de loef weet af te steken.
Vervolgens hebben we ons kostelijk
geamuseerd met onze vriend Higgins in
zijn creatie van de ministreel uit Man
chester.
Music Hall was ditmaal een beetje in
festival-sfeer getrokken. Aart Brouwer
opende dit uitstekende amusementspro
gramma met een persiflage op Rudi
Uw vakantie-plezier begint al de eerste dag
Duitsland! Achter Aken vindt u al de eerste
panorama's! De prachtigste plekjes afgewis
seld door de gezelligste stadjes, alles gemak
kelijk bereikbaar. Overal uitstekende en be
taalbare gastvrijheid, geen taalmoeilijkheden.
Bezoekt u hotels, „Gasthöfe", pensions of
campings? Reist u per trein of auto? Naar
welke streek gaat uw belangstelling uit?
Schrijf ons uw voorkeur of vraag de algemene
Duitsland-gids. Inlichtingen bij uw reis-
bureau, automobielclub en het
UITS REIS-INFORMATIEBUREAU
Spui 24, Amsterdam-C. Tel.24.12.93
Carrell, de zanger die geen wijs kan
houden. Het show-ballet danste tegen
een achtergrond van Eurovisie-animation
en Annie Palmen zong het zwakke lied
je „Bij jou" van Karei Prior. De Belg
Jacques Raymond deed. zulks met Swing
Florentine.
De parodie „Fysiek zijn - moeder wor
den" zal in menige huiskamer de lach
spieren in beweging hebben gebracht.
Voor een fietsend volk als het onze wa
ren de staaltjes akrobatiek. welke Lilly
Yokai ten beste gaf op haar gouden ve
hikel een sensatie, al konden wij de ca
mera-regie met de verwarrende dubbel
beelden tijdens dit nummer niet bijster
waarderen.
Tot slot volgde de laatste aflevering
van de knappe BBC-documentaire, gewijd
aan de ondergang der Indianen. De R.
Kris Betz bewerkte en regisseerde voor
de Vlaamse t.v. een blijspel van Roger
Ferdinand „Drie jongens en één meisje"
Het was een luchtig spelletje, met een
in feite loodzwaar echtscheidingspro
bleem. Vier groot geworden kinderen
lossen dit spelenderwijs op, ten voordele
van hun wat vaag gebleven moe
der. Het werd aannemelijk gespeeld, het
decor was op wankele trapleuningen na
bewonderenswaardig, de cameraregie
recht-toe recht-aan, zonder veel fanta
sie.
Bij een autobotsing op de provinciale
weg Hoofddorp-Uithoorn in Aalsmeer is
de heer Siebe van der Zee, adjunct-di
recteur, hoofd televisiebedrijf van de
AVRO, licht gewond geraakt. Een an
dere automobilist verleende de heer van
In de Engelse stad Brighton zijn twee
restaurants gesloten in verband met de
tyfusepidemie. Bij een man die in bei
de gelegenheden werkte en die pas in
Zermatt was geweest, werd deze ziekte
geconstateerd, met het gevolg, dat alle
mensen die met hem in contact waren
geweest moesten ophouden met werken
en de restaurants bij gebrek aan per
soneel moesten sluiten.
Het aantal tyfuspatienten in, Engeland
is nu gestegen tot 35.
fl.-
Wegens overtreding van de wet op het
cadeaustelsel heeft de economische poli
tierechter te Almelo de koopman J. E.
uit Almelo veroordeeld tot 260 boete,
subsidiair 52 dagen hechtenis.
E. bood per advertentie televisietoe
stellen aan. De kopers konden dan voor
een gulden een centrifuge, koelkast of
wasmachine kopen. Dit bracht de man
in conflict met de economische controle,
Verdachte verklaarde in korte tijd 220
televisietoestellen tegen de normale prijs
aan de man te hebben gebracht en daar
bij dus een wasmachine, koelkast of cen
trifuge cadeau te hebben gegeven. Hij
verklaarde op ieder toestel wel twee
wasmachines te kunnen geven en dan
nog winst te maken.
44)
Ik wil zelfs aannemen, dat die oudere
man wit haar had en in het zwart was
gekleed. En desnoods ook nog dat beide
mannen woorden hadden.
,,Maar als mijnheer Straatjes verze
kert dat die oudere man mijn vriend
was, kan ik alleen maar zeggen dat hij
zijn oordeel op een heel lichtzinnige wij
ze heeft gevormd en zijn vriend op een
onverantwoordelijke wijze 'n onwaarheid
probeert te suggereren. Want het blijkt
heel duidelijk, dat die andere heer hele
maal niet zeker is, dat de man die hij
zag Pieter Schel was. U moet het mij
niet kwalijk nemen, commissaris, maar
in mijn ogen zijn de verklaringen van
deze beide heren vrijwel waardeloos."
„Dat zou er zo ongeveer op neerkomen
dat u mij beschuldigt twijfelachtige ver
klaringen te accepteren, alleen maar om
m'n zaak rond te krijgen, mijnheer Adri
aans?" vroeg de commissaris met ge
vaarlijke kalmte.
„Dat zult u met uw eigen geweten
moeten uitmaken, commissaris." ant
woordde de kleine onderwijzer rustig.
„Dank u, dat is dan wel heel vrien
delijk." Hij wendde zich tot de beide
handelsreizigers. „Ik behoef u niet te
zeggen, heren, dat ik u bijzonder erken
telijk ben voor de genomen moeite en
uw duidelijke en gewichtige verklarin
gen. U zult te zijner tijd wel als getui
gen worden opgeroepen. En u natuurlijk
ook. mijnheer Adriaans. Als u dan ten
minste nog bereid is uw verklaring on
der ede te herhalen."
„Daar kunt u zeker van zijn, commis
saris."
Perquin stond bruusk op. „Ik ga maar
eens."
„Heb ik je niet gezegd dat ik de zaak
rond kreeg?"
„Een kunststuk, als je de kaarten
steekt."
„Dank je, maar dat ben ik me niet
bewust."
Alsof je niet zou weten dat de verkla
ringen van die twee niet de minste waar
de hebben."
.Dan moet jij me maar eens vertellen
welk belang zij erbij zouden hebben een
belastende verklaring voor Schel af te
leggen. Ze kennen de man niet eens."
„Dat is een vraag die jij al even ge
makkelijk kunt beantwoorden als ik.
Daarvoor loop je waarachtig toch lang
genoeg mee, Mart."
Misschien wil je wat duidelijker zijn?'
„Kom nu, alsof jij niet wist dat kerel
tjes als Straatjes bij bosjes rondlopen.
Het is. gek dat de goegemeente de
uitdrukking hysterisch haast uitsluitend
voor vrouwen gebruikt, terwijl er zoveel
hysterische manspersonen rondwandelen
Dat kleine dikke ventje is je volmaakte
hystericus. Die ziekelijke behoefte in 't
licht van de schijnwerpers te komen,
het middelpunt te zijn, het komt er niet
op aan van wat noch ten koste van wie."
„En die andere, is dat soms ook een
hystericus?"
„Neen, dat is de nul die van het schra
le eentje van zijn vriend een tien moet
maken. Het schuchtere, bescheiden man
netje, dat vol bewondering is voor de
grote bek van zijn joviale, populaire
vriendDe claque, die onze vriend
Straatjes zo bitter nodig heeft. Zonder
claque bestaat de man eenvoudig niet,
die heeft hij nodig als de vis het water".
„Tja als jjj er zo over denkt, lijkt het
me beter, dat je je maar terugtrekt.
Je hebt in deze zaak geen officiële sta
tus, je kunt hét dus zonder bezwaar
doen".
„Neen, dank je. Ik pas ervoor me
schuldig te maken aan een zonde van
omissie."
„Aan een wat?" vroeg commissaris
Andriessen niet begrijpend.
Maar hoofdinspecteur Pieter Auguste
Perquin was de kamer al uit en had
de deur hoorbaar achter zich gesloten.
„Nou ja", zei de commissaris en haal
de zijn schouders op.
HOOFDSTUK XII
Henriëtte Goudsmit vraagt raad, maar
Laurens van Maerlant weet niet welke
raad te geven
„En nu weet ik helemaal niet meer
wat ik doen moet, Laurens".
Dr. Henriëtte Goudsmit, conrectrix
gymnasii Holdernessensis, legde opeens
het hoofd op tafel en huilde als een kind
Maar het geluid van dat schreien was
niet kinderlijk. Er was niets in van de
verlossende overgave, de bevrijdende
concentratie waarmee een kind schreit,
alsof het met die tranen tevens alle
moeilijkheden en verdriet wegwast. Dit
schreien scheurde zich moeilijk los uit
haar diepste wezen, het droge schreien
van iemand, die geen tranen meer heeft.
Bij het horen van dat geluid keerde
Laurens van Maerlant zich verschrikt
af van het openslaande raam. dat door
de kleine paarse ruiten uitkeek op een
allee van in allerlei figuren geknipte
taxusbomen. Aarzelend hief hij zijn hand
met de lange, spitse vingers, die zo be
hoedzaam brosse perkamenten wist te
hanteren, alsof hij die op haar schouder
zou leggen. Maar hij bedacht zich en
trok zijn hand terug. Men veroorloofde
zich geen vrijheden met dr. Henriëtte
Goudsmit.
Wie weet schaamde zij zich niet, als
ze weer zichzelf was, over dit ogenblik
van zwakheid. Hij moest het haar voor
al niet moeilijker maken.
De grote kamer was schemerdonker,
slechts verlicht door de vlammen van
het open haardvuur. Een bizarre belich
ting, die de contouren van de zware an
tieke meubelen onscherp maakte, tril
lend en veranderlijk al bevond het ver
trek zich ergens onder de waterspiegel.
Laurens van Maerlant bleef onzeker
achter de schreiende vrouw staan. „Jet
je?" fluisterde hij en schrok van zich
zelf. Sedert ze, nu al een respectabel
aantal jaren, elkaar tutoyeerden, had
hij haar altijd, zoals trouwens hun hele
vriendenkring, Henriëtte genoemd. Jetje,
dat was de naam, die hij haar alleen
maar in gedachten had durven geven.
„Jetje," fluisterde hij weer, en voor
hij het wist, had hij haar behoedzaam
over het haar gestreken.
„Je bent erg vriendelijk, Laurens. En
begrijpend. Daarom neem ik altijd weer
mijn toevlucht tot jou. Je moet het wel
eens vervelend vinden, steeds maar
weer als klaagmuur te dienen."
Ze was rechtop gaan zitten en glim
lachte. Een onzeker, beverig glimlachje.
„Niet als klaagmuur van jou, dat weet
je toch ook wel."
Ze schudde het hoofd.
„Ik heb het alles verknuld, Laurens,
alles. Eerst met Wendela. Ik had haar
veel meer moeten helpen. Ik heb het
haar zo goed als alleen laten uitvechten.
Weet je, Laurens, hoe ik de dingen ook
keer, ik kan er niet omheen, ik heb Wen
dela op mijn geweten."
„Neen, dat heb je niet." Hij schoof
een stoel bij de tafel en ging tegenover
haar zitten. „Nu moet je eens goed naar
mij luisteren," zei hij, terwijl hij haar
hand greep.
„Juffrouw De Rike, hoewel zij verder
geen begrip had, geen begrip kon heb
ben, van de situatie -zij zag in Schel
alleen maar een vulgaire, ongemanierde
kerel,- had gelijk toen ze zei dat Wende-
la dit zelf moest uitvechten. Veel meer
gelijk dan ze ook maar flauw kon ver
moeden. Kijk eens, Jetje, onder de men
sen hier in Holdernesse waren jij, Wen
dela en ik de enigen die geheel en weer
loos overgeleverd zijn geweest aan het
beest."
„Het kamp?" mompelde zij.
(Wordt vervolgd)
HIJ KWAM TERUG
Lin Ho, eigenaar van een Chinese
wasserij in Ottawa, weigerde in het
afgelopen weekeinde een man zijn
was terug te geven zonder bewijs-
kaartje. De man zei: „Ik kom terug"
Hij hield woord. Een paar minuten la
ter stond hij voor Lin Ho, met een ge
weer. Hij maakte zich met 33 dollar
uit de voeten.
HANDSCIIUDRECORD
John Keough, een student in de
medicijnen van de uninversiteit in
Zuid-Afrika, heeft een handen-
schudrecord voor zich opgeeist.
Keough begon er om 12 uur in de
nacht mee voor de uitgang van een
bioscoop in Kaapstad. Om 12 uur
's middags was de vrouw van de
burgemeester de 60.000-ste met wie
Keough in 12 uur tijd de hand had
geschud.
Het vorige record is volgens de
student in handen van een Cana
dese confrater, die er 10.300 in Duur
heeft gedrukt. Keough is overigens
nog niet klaar. Hij gaat door, on
danks een nu al opgezette en pijn
lijke arm.
BEATNIK
Carole Humphries is een achttienja
rige erfgename en „beatnik" uit Bir
mingham in Engeland, die niet meer
naar huis wil om straks de kippen-
boerderij te besturen.
Miss Humphries liet haar familie 2
maanden geleden in de steek, om met
een 20-tal geestverwanten haar intrek
in een optrek van beatniks te kunnen
nemen.
Mevrouw Roland Humphries, haar
moeder, kreeg zaterdagavond een
flauwte, toen ze haar dochter in een
televisieprogramma zag en hoorde
vertellen hoe tof het leven van beat
niks was. Miss Humphries zegt van
de flauwte: „Die maakt geen verschil
Zo zijn mijn ouders. Ik ben zoals ik
ben".
KUN JE LACHEN
„Weet je wat we doen", zei de
ene piloot tegen de ander. „We
vullen een vliegeniersoverall op
met jam en palingvellen en
gooien die dan uit een sport
vliegtuigje naar beneden. Dan
kun je lachen!"
der Zee geen voorrang. Beide wagens
werden zwaar beschadigd. De heer van
der Zee klaagde na hetongeval over
maagpijn. De bestuurder van de andere
auto. een inwoner van Haarlem, is met
een kniefractuur naar een Amsterdams
ziekenhuis vervoerd.
Naar wij vernamen, kan de heer van
der Zee zijn werkzaamheden normaal
voortzetten.
(Advertentie)
Hier zijn ze dan
Gijs Geiser en zijn hulp Pijpie Lood
Getweeën vormen zij meesterknecht en
hulpje van een bekend loodgieters-
annex installatiebedrijf. Natuurlijk is
Gijs altijd goed voor een gesprongen
waterleiding of een verstopte W.C.
Gijs is echter het best wanneer het
omjuist, om geisers gaat. Geisers
zijn z'n specialiteit. Gijs weet alles
van geisers. ALLES - daarom is er voor
hem eigenlijk maar één geiser^ Voor
Gijs Geiser is een geiser een FASTO.
FASTO, zonder meer! Assistent Pijpie
Lood kan dat warmlopen van Gijs voor
FASTO heel goed begrijpen. Ook hij is
- wanneer het FASTO betreft - razend
enthousiast. Alleen, hij toont dat en
thousiasme nog wel eens op een wat
vreemde manier. Hoe precies, vraagt
U? Wel, dat willen wij U nu graag
laten zien in een reeks advertenties.
Advertenties met daarin de - vaak -
amusante gesprekjes van Gijs Geiser
en Pijpie Lood over een FASTO geiser.
v
CO. tOOMCÏ, 1TU0IO5
20. Terwijl de vergadering van Kloemp
en de matrozen in volle gang was, ston
den Minter en Hinter in de kombuis af
te wassen. „Ik vind het niks fijn", zei
Hinter, die het vierentwintigste kom
metje schoonkrabde, ..We moeten de he
le dag hard werken van die bootsman,
en we zijn toch hlemaal per ongeluk
op de boot gekomen."
,,We zullen hem eens een poets bak
ken", bedacht Minter.
„Dat is wel een beetje gevaarlijk",
vond Hinter, „want dan zet hij ons toch
nog in een sloep op zee."
Het laatste kommetje was inmiddels
afgedroogd en de kombuis was schoon.
..Kom mee", zei Minter, „dan gaan we
een sluiptocht maken."
Hinter volgde en zo liepen de jonge
tjes even later door de half-verlichte
gangetjes van de „Neeltje 11" vol kat-
tekwaad in het hoofd. Het duurde niet
lang of ze kwamen in het vooronder,
en daar hoorden ze gedempte stemmen.
Voorzichtig slopen ze naderbij, totdat
ze Kloemp en zijn mannen onder de
walmende petroleumlamp zagen zitten.
„Dat is dus begrepen, mannen", hoor
den ze de bootsman zeggen. „Als de
kooi weer aan boord wordt gebracht kij
ken we eerst wat er in zit. En als het
ons niet bevalt, dan staken we.
De matrozen knikten instemmend.