Vanavond ziet u Londen televisie-scherm uw op Mijn zoon Gerrit Zwart o Tom Manders brengt nog drie televisie-shows Eist de ori£^!fi.e^.vlr BUITENBIJTS m ~-fcS3jsfe, MINTER EN HINTER EN HET POEFDIER Bij t.v. een koelkast voor tem-reuillefon r—i Annie Palmen tweede om te zingen rwÊk naar U bent goed uit in DUITSLAND! Siebc van der Zee had aulobotsing RESTAURANTS MET TYFUS BESMET MARTIN MONS: DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 23 MAART 1963 yanavond om tien uur wordt in Londen de internationale finale van het Eurovisie songfestival gehouden. Het programma wordt van 22 tot 23.30 uur uitgezonden door de zestien deelnemende lan den, die als volgt vertegenwoor digd zijn: 1. Engeland: Ronnie Carroll zingt „Say wonderful things" op tekst van Nor man Newell en muziek van Philip Green. Dirigent is Eric Robinson. 2. Nederland: Annie Palmen zingt „Een speeldoos", op tekst en muziek van Peter Goemans met als dirigent wederom Eric Robinson. Bij de vorige festivals werden de Ne derlandse vocalisten begeleid door het Metropole-orkest o.l.v. Dolf v.d. Lin den. Aangezien destijds de stakende musici roet in het eten strooiden, be sloot de NTS om Annie Palmen door het Engels orkest van Robinson te laten begeleiden. 3. Duitsland: Heidi Brühl zingt het liedje „Marcell" met tekst en muziek van Charly Niessen. Dirigent is Willy Berking. 4. Oostenrijk: Carmela Corren zingt „Vielleicht geschieht ein Wunder", op tekst van Peter Wehle en muziek van Erwin Halletz, die ook dirigeert. 5. Noorwegen: Anita Thallaug zingt Solhverv" van Dag Christoffersen o.l.v. Oeivind Bergh. 6. Italië: Emilio Pericoli zingt „Uno per tutte" op tekst van Arturo Testa en Guillo Rapetti. Muziek is van Tony Kenis. 7. Finland: Laila Halme zingt „Muisto- jeni Laulu" van Borje Sundgren en o.l.v. George de Godzinsky. 8. Denemarken: Grethe en Jörgen Ing- mann zingen „Dansevise" van Sj er Vol- mer-Soerensen en op muziek van Otto Francker. Dirigent is de 'bekende Kai Mortensen. 9. Joego-Slavië: Vice Vukov zingt Morcillo. Dirigent is Rafael de Ibarbia Serre. 13. Zweden: Monica Zetterlund zingt „En gang i Stockholm" met tekst van Beppe Wolgers en op muziek van Bob bie Ericson. William Lind dirigeert. 14. België: Jacques Raymond zingt „Waarom?" op tekst van Wim Bra bants en op muziek van Hans Flower. Dirigent is Francis Bay. 15. Monaco: Frangoise Hardy zingt „L'amour s'en va", een liedje van haar zelf, zowel wat de tekst als de muziek betreft. Dirigent is Ray Lefèvre. 16. Luxemburg: Nana Mouskouri^zingt „A force de prier", op tekst van Pierre Delanoe en op muziek van Raymond Bernard. Dirigent Eric Robinson. Willem Duys zal 'de gehele uitzending van zijn deskundig commentaar voor zien. De radioluisteraars maken wij er op attent, dat op Hilversum I om 22.00 uur dit zanggebeuren in Londen recht streeks wordt uitgezonden. In de radio studio is een televisie-ontvanger aan wezig en Coen Serré zal daar van de gebeurtenissen op het beeldscherm ver slag doen. Willem Duys zorgt vanuit Londen voor deskundig commentaar ^ocpezecjd Het is nu de laatste keer geweest dat we gratis mooi weer van kapper Piet Flink gekregen hebben. Donder dagavond was hij weer op de beeld buis, om met zijn voorspelling dat Pa sen en Pinksteren prachtig weer zul len opleveren de nationale sympathie te oogsten. Maar de volgende morgen lag er een brochure in de bus, waar in Piet meedeelt dat de zon niet meer voor niets kan opgaan. Wie wil we ten wat voor weer we deze zomer krij gen, moet twee gulden vijfenzeventig storten. Dan krijgt hij het weer voor vijf maanden in huis. Dat is niet duur, indien er althans voldoende móói weer bij is. Kapper Flink gaat er dus een zaak van maken. Daar heeft hij natuurlijk gelijk in, maar een nationale held zie ik nu niet meer in hem. Hijzelf wel_ blijkbaar. In zyn brochure staat dat Piet Flink thans, met Mies Bouw man, Sjoukje Dijkstra en Reinier Pa- ping tot de populairste Nederlanders behoort. Mies is het sterkst in mil joenen lospraten, Sjoukje in schoon- rijden, Reinier in ruige schaatswed strijden en Piet Flink in weer voor spellen. Maar er is één verschil, sinds ik die brochure in de bus vond: Mies, Sjoukje en Reinier vragen niet eerst twee gulden vijfenzeventig te storten alvorens ze een tv-marathon begin nen of kampioenschappen bij elkaar gaan schaatsen. De weerkundige kapper had zich be ter kunnen vergelijken met Zivolsman Verolme en Ilmer. Want hij heeft nu het gemoedelijke pad van de spor tiviteit verlaten en is de weg naar za kendoen in het groot opgegaan. Ik stort géén twee gulden vijfenzeven tig. Niet omdat ik niet nieuwsgierig ben naar het weer dat mij tijdens de komende vakantie zal treffen. Maar wanneer ik straks lees: „Kapper Flink miljonair" behoef ik althans niet het nare en stekende gevoel te hebben dat daar van mij op een kwartje na ook drie gulden bij is. En bovendien heb ik zelf een kap- per. Voor minder dan twee gulden vijfenzeventig praat hij gedurende 20 minuten onbevangen over het weer En knipt hij ondertussen mijn haar nog. PRAET-MAECKER Francis Bay dirigeert als Jaques Raymond zingt. „Brodovi" van Mario Nardelli met als dirigent Miljenko Prohaska. 10. Zwitserland: Ester Ofarim zingt „T'en va pas" van Emile Gardazen op muziek van Geo Voumard. Dirigent is Eric Robinson. 11. Frankrijk: Alain Barrière zingt een liedje van hemzelf, getiteld „Elle g| etait si jolie". Dirigent is Frank Pour- g| cel. 12. Spanje: Jose Guardiola zingt „Al- go Prodigioso" van Camilo Murillo Ja- nero, op muziek van Fernando Garcia Heidi Brühl verdedigt de Duitse kleuren. ]~)it seizoen zal Tom Manders nog drie televisieshows voor zijn rekening ne men. Zij zullen zich alle drie afspelen in Saint Germain des Pres, een omge ving waar „Dorus" zich bij uitstek op zijn gemak voelt. Tijdens de eerste avond in Saint Germain op zaterdag 30 maart a.s. zal de hernieuwde samen werking met „meneer" Cor Steijn wor den „gevierd". Andere medewerkers aan deze uitzending zijn o.a. Berry Kie- vits, Gerard Walden, Anthony Wink, Will Sibbelee, Nol Kievits en Chris van Beek. In de show daarna op 27 april zal het dansorkest De Ramblers een belangrijke rol spelen en op 25 mei volgt een televisiebewerking van de bekende radiostrip, getiteld „Dorus maakt er een bende van". Dit pro gramma zal dan gelijktijdig via de radio- en de televisie worden uitge zonden. Tegen het einde van het zo merseizoen, waarschijnlijk in septem ber, hóópt Manders op een zaterdag avond de bekende operette „Rosema rie" uit te zenden niet in de vorm van een klucht of een andere aan de Dorus-figuur aangepaste versie maar als een normale operette. De rol die Tom Manders hierbij vervult is een voor hem geheel nieuwe. De televisiepresentatie van de Saint Germain-programma's berust namelijk bij Ben de Jong, maar bij „Rosema- rie" neemt Tom Manders zelf „achter de knoppen" plaats en debuteert hier mee dus als televisie-regisseur. De muzikale leiding berust bij Herman Woustra. (Advertentie) Zaterdagavond is er op Hilversum I (402 m» om 20.05 uur het programma „Al is het niet met de bruid". Om 20.40 uur volgt Specialiteitentheater. Om 22.00 uur schakelt men over naar Londen voor het songfestival en om 23.30 uur komt Kees Brusse „babysitten". De avond wordt om 23.40 uur besloten -met een platen- programma. Op Hilversum II (298 m) zendt de KRO om 20.00 uur „Populaire klassieken" uit. Om 21.00 uur volgt „Tierelantijnen" en om 22.00 uur speelt ensemble „Mascotte". Tot slot van de avond bespreekt om 23.00 uur Henk in 't Veld nieuwe klassieke platen. Zondagochtend is er om 8.18 uur „Weer of geen weer". Om 12.00 uur is er het programma „Kleurrijke klanken" en om 13.20 uur „Op de plaatrust". Het Rotterdams filharmonisch orkest musi ceert om 14.00 uur en om 15.10 uur volgt er een kunstsymposion. Henk Elsink ont vangt om 19.40 uur in zijn cabaret „Vrij entree". Om 20.05 uur volgt het pro gramma „Zing met ons mee" en om 21.00 uur het seriehoorspel „Het kan niet altijd kaviaar zijn". Voorts is er om 23.00 uur het programma „Rijkdom der welluidend heid" en tot slot speelt om 23.35 uur Dick Willebrandts. Op Hilversum II zendt de KRO om 10.00 uur de hoogmis uit, welke wordt opgedragen in de H. Hartkerk te Eind hoven. Om 12.15 uur musiceert het Me tropole-orkest. Mia Smelt verzorgt om 15.15 uur de rubriek „Thee met babbe laars". De avond wordt om 20.00 uur ingezet met het spannende luisterspel „De onweerstaanbare nachtegaal". Om 21.05 uur worden de sonates van Beet hoven uitgevoerd. Daarna volgt om 21.30 uur „Wissewassen" en om 21.50 uur het programma „We zingen de wereld rond". Tot slot van de avond is er om 23.20 uur de rubriek „Spiegel der hedendaagse muziek". Zaterdagmiddag is er om 12.20 uur de reportage van de bootrace Oxford-Cam bridge.- De NCRV biedt om 15.00 uur „Verhalen van Dickens" en om 15.25 uur de rubriek „Onder de loep". Om 15.40 uur spelen Mantovani en zijn orkest. Voorts is er om 15.50 uur een transport reportage onder de titel „Morgen bren gen" (herhaling). Om 17.00 uur is ervoor de jeugd het programma „De avonturen van Swiebertje". Zaterdagavond om half acht kunnen de kinderen kijken naar „Lassie". Na het journaal volgt de NCRV-rubriek „Memo" en om 20.30 uur het tv-feuille- ton „Arthur en Eva", ditmaal handelend over een testament. Om 21.05 uur volgt de film yDe buurvrouw is een beroemd heid" en om 21.50 uur de rubriek „Morgen is het zondag". Om 22.00 uur schakelt de NTS over naar Londen waar Willem Duys commentaar geeft bij de reportage van het Eurovisie songfestival. Om 23.30 uur volgt het laatste nieuws. Zondagmiddag om 17.00 uur is er een IKOR-uitzending uit Rotterdam. Zondag qvond om half acht geeft het NTS-jour- naal een weekoverzicht en om 20.00 uur volgt de rubriek „Sport in beeld". Om 20.30 uur volgt een telerecording getiteld „Improvisaties". Dr. L. de Jong spreekt om 20.55 uur over „De wereld van van daag" en om 21.05 uur kunt u kijken naar de televisie-thriller „Diamanten bij het diner". De rubriek „Achter het nieuws" wordt om 22.00 uur uitgezonden en om 22.30 uur gevolgd door het laatste nieuws van het journaal. W%> (Advertentie) In AVRO's Televizier vroeg Klaas-Jan Hinrichs aandacht voor een unieke si tuatie op een Amsterdams meisjeslyce um. Een teken des tijds. Wie had een dergelijke situatie 15 jaar geleden voor mogelijk gehouden? Wij zijn benieuwd of het zwakke geslacht de Amsterdamse wethouder de loef weet af te steken. Vervolgens hebben we ons kostelijk geamuseerd met onze vriend Higgins in zijn creatie van de ministreel uit Man chester. Music Hall was ditmaal een beetje in festival-sfeer getrokken. Aart Brouwer opende dit uitstekende amusementspro gramma met een persiflage op Rudi Uw vakantie-plezier begint al de eerste dag Duitsland! Achter Aken vindt u al de eerste panorama's! De prachtigste plekjes afgewis seld door de gezelligste stadjes, alles gemak kelijk bereikbaar. Overal uitstekende en be taalbare gastvrijheid, geen taalmoeilijkheden. Bezoekt u hotels, „Gasthöfe", pensions of campings? Reist u per trein of auto? Naar welke streek gaat uw belangstelling uit? Schrijf ons uw voorkeur of vraag de algemene Duitsland-gids. Inlichtingen bij uw reis- bureau, automobielclub en het UITS REIS-INFORMATIEBUREAU Spui 24, Amsterdam-C. Tel.24.12.93 Carrell, de zanger die geen wijs kan houden. Het show-ballet danste tegen een achtergrond van Eurovisie-animation en Annie Palmen zong het zwakke lied je „Bij jou" van Karei Prior. De Belg Jacques Raymond deed. zulks met Swing Florentine. De parodie „Fysiek zijn - moeder wor den" zal in menige huiskamer de lach spieren in beweging hebben gebracht. Voor een fietsend volk als het onze wa ren de staaltjes akrobatiek. welke Lilly Yokai ten beste gaf op haar gouden ve hikel een sensatie, al konden wij de ca mera-regie met de verwarrende dubbel beelden tijdens dit nummer niet bijster waarderen. Tot slot volgde de laatste aflevering van de knappe BBC-documentaire, gewijd aan de ondergang der Indianen. De R. Kris Betz bewerkte en regisseerde voor de Vlaamse t.v. een blijspel van Roger Ferdinand „Drie jongens en één meisje" Het was een luchtig spelletje, met een in feite loodzwaar echtscheidingspro bleem. Vier groot geworden kinderen lossen dit spelenderwijs op, ten voordele van hun wat vaag gebleven moe der. Het werd aannemelijk gespeeld, het decor was op wankele trapleuningen na bewonderenswaardig, de cameraregie recht-toe recht-aan, zonder veel fanta sie. Bij een autobotsing op de provinciale weg Hoofddorp-Uithoorn in Aalsmeer is de heer Siebe van der Zee, adjunct-di recteur, hoofd televisiebedrijf van de AVRO, licht gewond geraakt. Een an dere automobilist verleende de heer van In de Engelse stad Brighton zijn twee restaurants gesloten in verband met de tyfusepidemie. Bij een man die in bei de gelegenheden werkte en die pas in Zermatt was geweest, werd deze ziekte geconstateerd, met het gevolg, dat alle mensen die met hem in contact waren geweest moesten ophouden met werken en de restaurants bij gebrek aan per soneel moesten sluiten. Het aantal tyfuspatienten in, Engeland is nu gestegen tot 35. fl.- Wegens overtreding van de wet op het cadeaustelsel heeft de economische poli tierechter te Almelo de koopman J. E. uit Almelo veroordeeld tot 260 boete, subsidiair 52 dagen hechtenis. E. bood per advertentie televisietoe stellen aan. De kopers konden dan voor een gulden een centrifuge, koelkast of wasmachine kopen. Dit bracht de man in conflict met de economische controle, Verdachte verklaarde in korte tijd 220 televisietoestellen tegen de normale prijs aan de man te hebben gebracht en daar bij dus een wasmachine, koelkast of cen trifuge cadeau te hebben gegeven. Hij verklaarde op ieder toestel wel twee wasmachines te kunnen geven en dan nog winst te maken. 44) Ik wil zelfs aannemen, dat die oudere man wit haar had en in het zwart was gekleed. En desnoods ook nog dat beide mannen woorden hadden. ,,Maar als mijnheer Straatjes verze kert dat die oudere man mijn vriend was, kan ik alleen maar zeggen dat hij zijn oordeel op een heel lichtzinnige wij ze heeft gevormd en zijn vriend op een onverantwoordelijke wijze 'n onwaarheid probeert te suggereren. Want het blijkt heel duidelijk, dat die andere heer hele maal niet zeker is, dat de man die hij zag Pieter Schel was. U moet het mij niet kwalijk nemen, commissaris, maar in mijn ogen zijn de verklaringen van deze beide heren vrijwel waardeloos." „Dat zou er zo ongeveer op neerkomen dat u mij beschuldigt twijfelachtige ver klaringen te accepteren, alleen maar om m'n zaak rond te krijgen, mijnheer Adri aans?" vroeg de commissaris met ge vaarlijke kalmte. „Dat zult u met uw eigen geweten moeten uitmaken, commissaris." ant woordde de kleine onderwijzer rustig. „Dank u, dat is dan wel heel vrien delijk." Hij wendde zich tot de beide handelsreizigers. „Ik behoef u niet te zeggen, heren, dat ik u bijzonder erken telijk ben voor de genomen moeite en uw duidelijke en gewichtige verklarin gen. U zult te zijner tijd wel als getui gen worden opgeroepen. En u natuurlijk ook. mijnheer Adriaans. Als u dan ten minste nog bereid is uw verklaring on der ede te herhalen." „Daar kunt u zeker van zijn, commis saris." Perquin stond bruusk op. „Ik ga maar eens." „Heb ik je niet gezegd dat ik de zaak rond kreeg?" „Een kunststuk, als je de kaarten steekt." „Dank je, maar dat ben ik me niet bewust." Alsof je niet zou weten dat de verkla ringen van die twee niet de minste waar de hebben." .Dan moet jij me maar eens vertellen welk belang zij erbij zouden hebben een belastende verklaring voor Schel af te leggen. Ze kennen de man niet eens." „Dat is een vraag die jij al even ge makkelijk kunt beantwoorden als ik. Daarvoor loop je waarachtig toch lang genoeg mee, Mart." Misschien wil je wat duidelijker zijn?' „Kom nu, alsof jij niet wist dat kerel tjes als Straatjes bij bosjes rondlopen. Het is. gek dat de goegemeente de uitdrukking hysterisch haast uitsluitend voor vrouwen gebruikt, terwijl er zoveel hysterische manspersonen rondwandelen Dat kleine dikke ventje is je volmaakte hystericus. Die ziekelijke behoefte in 't licht van de schijnwerpers te komen, het middelpunt te zijn, het komt er niet op aan van wat noch ten koste van wie." „En die andere, is dat soms ook een hystericus?" „Neen, dat is de nul die van het schra le eentje van zijn vriend een tien moet maken. Het schuchtere, bescheiden man netje, dat vol bewondering is voor de grote bek van zijn joviale, populaire vriendDe claque, die onze vriend Straatjes zo bitter nodig heeft. Zonder claque bestaat de man eenvoudig niet, die heeft hij nodig als de vis het water". „Tja als jjj er zo over denkt, lijkt het me beter, dat je je maar terugtrekt. Je hebt in deze zaak geen officiële sta tus, je kunt hét dus zonder bezwaar doen". „Neen, dank je. Ik pas ervoor me schuldig te maken aan een zonde van omissie." „Aan een wat?" vroeg commissaris Andriessen niet begrijpend. Maar hoofdinspecteur Pieter Auguste Perquin was de kamer al uit en had de deur hoorbaar achter zich gesloten. „Nou ja", zei de commissaris en haal de zijn schouders op. HOOFDSTUK XII Henriëtte Goudsmit vraagt raad, maar Laurens van Maerlant weet niet welke raad te geven „En nu weet ik helemaal niet meer wat ik doen moet, Laurens". Dr. Henriëtte Goudsmit, conrectrix gymnasii Holdernessensis, legde opeens het hoofd op tafel en huilde als een kind Maar het geluid van dat schreien was niet kinderlijk. Er was niets in van de verlossende overgave, de bevrijdende concentratie waarmee een kind schreit, alsof het met die tranen tevens alle moeilijkheden en verdriet wegwast. Dit schreien scheurde zich moeilijk los uit haar diepste wezen, het droge schreien van iemand, die geen tranen meer heeft. Bij het horen van dat geluid keerde Laurens van Maerlant zich verschrikt af van het openslaande raam. dat door de kleine paarse ruiten uitkeek op een allee van in allerlei figuren geknipte taxusbomen. Aarzelend hief hij zijn hand met de lange, spitse vingers, die zo be hoedzaam brosse perkamenten wist te hanteren, alsof hij die op haar schouder zou leggen. Maar hij bedacht zich en trok zijn hand terug. Men veroorloofde zich geen vrijheden met dr. Henriëtte Goudsmit. Wie weet schaamde zij zich niet, als ze weer zichzelf was, over dit ogenblik van zwakheid. Hij moest het haar voor al niet moeilijker maken. De grote kamer was schemerdonker, slechts verlicht door de vlammen van het open haardvuur. Een bizarre belich ting, die de contouren van de zware an tieke meubelen onscherp maakte, tril lend en veranderlijk al bevond het ver trek zich ergens onder de waterspiegel. Laurens van Maerlant bleef onzeker achter de schreiende vrouw staan. „Jet je?" fluisterde hij en schrok van zich zelf. Sedert ze, nu al een respectabel aantal jaren, elkaar tutoyeerden, had hij haar altijd, zoals trouwens hun hele vriendenkring, Henriëtte genoemd. Jetje, dat was de naam, die hij haar alleen maar in gedachten had durven geven. „Jetje," fluisterde hij weer, en voor hij het wist, had hij haar behoedzaam over het haar gestreken. „Je bent erg vriendelijk, Laurens. En begrijpend. Daarom neem ik altijd weer mijn toevlucht tot jou. Je moet het wel eens vervelend vinden, steeds maar weer als klaagmuur te dienen." Ze was rechtop gaan zitten en glim lachte. Een onzeker, beverig glimlachje. „Niet als klaagmuur van jou, dat weet je toch ook wel." Ze schudde het hoofd. „Ik heb het alles verknuld, Laurens, alles. Eerst met Wendela. Ik had haar veel meer moeten helpen. Ik heb het haar zo goed als alleen laten uitvechten. Weet je, Laurens, hoe ik de dingen ook keer, ik kan er niet omheen, ik heb Wen dela op mijn geweten." „Neen, dat heb je niet." Hij schoof een stoel bij de tafel en ging tegenover haar zitten. „Nu moet je eens goed naar mij luisteren," zei hij, terwijl hij haar hand greep. „Juffrouw De Rike, hoewel zij verder geen begrip had, geen begrip kon heb ben, van de situatie -zij zag in Schel alleen maar een vulgaire, ongemanierde kerel,- had gelijk toen ze zei dat Wende- la dit zelf moest uitvechten. Veel meer gelijk dan ze ook maar flauw kon ver moeden. Kijk eens, Jetje, onder de men sen hier in Holdernesse waren jij, Wen dela en ik de enigen die geheel en weer loos overgeleverd zijn geweest aan het beest." „Het kamp?" mompelde zij. (Wordt vervolgd) HIJ KWAM TERUG Lin Ho, eigenaar van een Chinese wasserij in Ottawa, weigerde in het afgelopen weekeinde een man zijn was terug te geven zonder bewijs- kaartje. De man zei: „Ik kom terug" Hij hield woord. Een paar minuten la ter stond hij voor Lin Ho, met een ge weer. Hij maakte zich met 33 dollar uit de voeten. HANDSCIIUDRECORD John Keough, een student in de medicijnen van de uninversiteit in Zuid-Afrika, heeft een handen- schudrecord voor zich opgeeist. Keough begon er om 12 uur in de nacht mee voor de uitgang van een bioscoop in Kaapstad. Om 12 uur 's middags was de vrouw van de burgemeester de 60.000-ste met wie Keough in 12 uur tijd de hand had geschud. Het vorige record is volgens de student in handen van een Cana dese confrater, die er 10.300 in Duur heeft gedrukt. Keough is overigens nog niet klaar. Hij gaat door, on danks een nu al opgezette en pijn lijke arm. BEATNIK Carole Humphries is een achttienja rige erfgename en „beatnik" uit Bir mingham in Engeland, die niet meer naar huis wil om straks de kippen- boerderij te besturen. Miss Humphries liet haar familie 2 maanden geleden in de steek, om met een 20-tal geestverwanten haar intrek in een optrek van beatniks te kunnen nemen. Mevrouw Roland Humphries, haar moeder, kreeg zaterdagavond een flauwte, toen ze haar dochter in een televisieprogramma zag en hoorde vertellen hoe tof het leven van beat niks was. Miss Humphries zegt van de flauwte: „Die maakt geen verschil Zo zijn mijn ouders. Ik ben zoals ik ben". KUN JE LACHEN „Weet je wat we doen", zei de ene piloot tegen de ander. „We vullen een vliegeniersoverall op met jam en palingvellen en gooien die dan uit een sport vliegtuigje naar beneden. Dan kun je lachen!" der Zee geen voorrang. Beide wagens werden zwaar beschadigd. De heer van der Zee klaagde na hetongeval over maagpijn. De bestuurder van de andere auto. een inwoner van Haarlem, is met een kniefractuur naar een Amsterdams ziekenhuis vervoerd. Naar wij vernamen, kan de heer van der Zee zijn werkzaamheden normaal voortzetten. (Advertentie) Hier zijn ze dan Gijs Geiser en zijn hulp Pijpie Lood Getweeën vormen zij meesterknecht en hulpje van een bekend loodgieters- annex installatiebedrijf. Natuurlijk is Gijs altijd goed voor een gesprongen waterleiding of een verstopte W.C. Gijs is echter het best wanneer het omjuist, om geisers gaat. Geisers zijn z'n specialiteit. Gijs weet alles van geisers. ALLES - daarom is er voor hem eigenlijk maar één geiser^ Voor Gijs Geiser is een geiser een FASTO. FASTO, zonder meer! Assistent Pijpie Lood kan dat warmlopen van Gijs voor FASTO heel goed begrijpen. Ook hij is - wanneer het FASTO betreft - razend enthousiast. Alleen, hij toont dat en thousiasme nog wel eens op een wat vreemde manier. Hoe precies, vraagt U? Wel, dat willen wij U nu graag laten zien in een reeks advertenties. Advertenties met daarin de - vaak - amusante gesprekjes van Gijs Geiser en Pijpie Lood over een FASTO geiser. v CO. tOOMCÏ, 1TU0IO5 20. Terwijl de vergadering van Kloemp en de matrozen in volle gang was, ston den Minter en Hinter in de kombuis af te wassen. „Ik vind het niks fijn", zei Hinter, die het vierentwintigste kom metje schoonkrabde, ..We moeten de he le dag hard werken van die bootsman, en we zijn toch hlemaal per ongeluk op de boot gekomen." ,,We zullen hem eens een poets bak ken", bedacht Minter. „Dat is wel een beetje gevaarlijk", vond Hinter, „want dan zet hij ons toch nog in een sloep op zee." Het laatste kommetje was inmiddels afgedroogd en de kombuis was schoon. ..Kom mee", zei Minter, „dan gaan we een sluiptocht maken." Hinter volgde en zo liepen de jonge tjes even later door de half-verlichte gangetjes van de „Neeltje 11" vol kat- tekwaad in het hoofd. Het duurde niet lang of ze kwamen in het vooronder, en daar hoorden ze gedempte stemmen. Voorzichtig slopen ze naderbij, totdat ze Kloemp en zijn mannen onder de walmende petroleumlamp zagen zitten. „Dat is dus begrepen, mannen", hoor den ze de bootsman zeggen. „Als de kooi weer aan boord wordt gebracht kij ken we eerst wat er in zit. En als het ons niet bevalt, dan staken we. De matrozen knikten instemmend.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1963 | | pagina 5