NIEUWE OPEL 1963: PITTIGER - SNELLER Bidault woonde in Beieren Dagblad De Stem Schoolopleiding heeft invloed op rijmethode "Tï Wijziging van octrooiwet OAS bekent aanslagen Nederlander lichtte rijke weduwe op Rijden op grote wegen Tips - tips - tips - tips- tips - tips - tips - tips Streekonlwikkelingscommissia Oost-Z-Vlaanderen-Oost wil haar afvalwater kwijt DIEFSTAL IN IIANSWEERT EEN HUURKOOP WONING Eenvoudiger Schijfi remmen Zij rijden soa Is si] leven Intergemeentelijke samenwerking Goochelconcours kring Zuidwest Raad van Ovezande gaat slapende brandweerte lijf Raad van Kruiningen: Geen woningen voor Hansweert De prijzen voor melk en melkprodukten Boerderijbrand in Ridderkerk hinderde verkeer Hoofdagent van politie veroordeeld Spaak: „Ik word bedreigd een beste krant in elk opzicht! Fa. ANT0INE DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 7 MAART 196S Laag en breed van lijn is de •lieuwe carrosse rie van de 1963 Opel Rekord niet alleen elegant, naar zij heeft laarbij 12 pet. ninder lucht- weerstand. De werkelijke verbreding van de wagen bedraagt slechts 6,8 cm, ierwijl de voor wielen 5,5 cm verder uit elkaar taan. Opmerke lijk zijn de ge welfde zijruiten en de koffer ruimte, welke Oians een inhoud heeft van 0,486 m3 Opel is zoals we reeds eer der hebben bericht met een nieuwe Rekord uitgekomen. Het type 1963 heeft een ruimer interieur, nog beter uitzicht en ongeveer 40 pet. meer koffer ruimte. De nieuwe Rekord is breder dan de vorige, tevens iets lager en een paar mm kor ter. De wielen zijn verder uit elkaar geplaatst en deze ver betering heeft een gunstig ef fect op de wegligging. De voor vering is ook vernieuwd. Het onderhoud van de Rekord 1963 is een- M voudiger geworden. Het lm JUM chassis hoeft niet meer #^£111 te worden gesmeerden de olie moet om <de 6000 km worden vér- verst. MA De 4-cilinder Rekord- SIK motor heeft enkele wijzigingen ondergaan, die het mogelijk heb ben gemaakt, zonder verhoging van cilinder- lil inhoud of compressie- verhouding, het vermo gen van de 1.5 en 1.7 liter met gemiddeld 10 pet. op te voeren. Het benzineverbruik is vol gens opgave van de fabriek iets hoger geworden: 0.4 liter per 100 km. Maar hiertegenover staat dat de wagen pit tiger en sneller is geworden ondanks het 35 kg zwaardere gewicht. De benzinetank kan 45 liter bevatten (5 liter meer dan de vorige). De topsnelheid van de 1.5 liter is 134 km/u en van de 1.7 liter 138 km/u. Het maximum motorkoppel is over een breder toerenbereik be schikbaar. De nieuwe motor heeft bovendien: dubbel uitlaatsysteem tus sen motor en de thans eveneens ver dubbelde knaldempers, grotere in- en uitlaatkanalen en geforceerde car ter ventilatie. De Rekord 1963 is van een nieuwe vormgeving, die vooral wordt ge kenmerkt door een grotere front breedte en bredere achterpartij. De voor- en achterruit zijn sterk hel- lend opgesteld en de zijruiten zijn nu verticaal gebogen, wat de inwen dige schouderbreedte heeft vergroot. Inplaats van een verchroomde sier lijst worden de flanken geaccentueerd krijgbaar als 2-deurs coach, met 1.5 door een strakke lijn van het zijpro fiel over de hele lengte van de wa gen. Het interieur heeft diverse ver nieuwingen ondergaan o.a. een nieuw dashboard, verbeterde zittingen, ont- dooi-installatie voor de zijruiten en verder detailverbeteringen zoals be vestigingspunten voor veiligheidsgor dels, nieuwe deurstops enz. Aanvankelijk is de Rekord 1963 ver- of 1.7 liter motor en 3- of 4-versnel- lingsbak. Opel heeft voor dit model ook schijf remmen ontwikkeld. De produktie is in voorbereiding, zodat in de toe komst de wagen met schijfremmen kan worden uitgerust. Later komen ook een 4-deurs versie en een com binatiewagen uit. „De schoolopleiding beïnvloedt niet alleen de beroepskeuze, maar klaar blijkelijk ook het lot van de mens achter het stuur.'* Deze uitspraak deed de Frankfurter socioloog pro fessor dr. Rudolf Gunzert tydens een colloquium van onderzoekers van ongevallen in de Duitse Bondsrepu bliek. Alle statistieken over verkeers ongevallen houden slechts rekening met voor de hand liggende oorzaken. Men kan er uit zien, hoeveel mensen verongelukt zijn doordat zij verkeerd inhaalden of doordat zij de voor- rangsregels foutief toepasten. Eind conclusies mag men hieruit echter nooit trekken. Het is de socioloog die de ware oorzaken van vele ver keersongelukken ontdekt. Door jarenlange nauwkeurige re gistratie en waardering van verkeers ongevallen kwamen bekende West- duitse experts tot het resultaat, dat bepaalde karaktereigenschappen de rijmethode sterk kunnen beïnvloe den. „Zij rijden, zoals zij leven." Deze uitspraak geldt voor vele auto mobilisten niet alleen in Duits land. Professor Gunzert wees er op, dat er geen „Unfaller" als type be staan, zoals dikwijls beweerd wordt. Toch is er een soort groepsvorming waar te nemen. Als bewijs daarvoor voert hij de mensen met de lagere- schoolopleiding aan, waarvan 49,7 procent tot diegenen behoort, die altijd weer brokken maken. Dit geweldige aantal is niet meer zo schrikaanja gend als men bedenkt, dat 83 procent van alle Westduitsers alleen de lagere school heeft doorlopen. Daarop vol gen de middelbare scholieren zonder eindexamen met 17 procent, dan de abituriënten en u.l.o.-scholieren en tot slot de academici, die er als „Dauer-Unfaller" bij dit sociologisch onderzoek met 11,3 procent het best Als automobilisten op de brede rijbaan van belangrijke wegen rij den, menen zij vaak dat zij aan de wettelijke verplichting voldoen door even rechts van de asstreep te blij ven. De wet immers stelt dat er rechts moet worden gehouden. De ANWB is van mening dat het „net even rechts van de asstreep" rijden w bepaald hinderlijk is. Men rijdt dan Ln "t S onduidelijk voor degene die achter opkomt en wil inhalen. Het is altijd van belang dat een ander aan uw rijwijze duidelijk kan zien wat u van plan bent te doen. afkomen. ,,De oorzaak is zeer duide lijk," zei professor Gunzert, „oplei ding, opvoeding en sociale bereidheid zich aan te passen vormen de rijstijl." Ook de prijs van de wagen schijnt een zekere rol te spelen: Hoe duur der de auto's zijn, des te minder ongelukken gebeuren er mee. Dure sportwagens, zoals de Ferrari, Mer cedes of Alfa Romeo, zijn praktisch nooit bij ongevallen betrokken. Ook bestaat er een onbetwistbaar verband tussen de leeftijd en de aanpassing aan het verkeer op straat. Jonge mensen beschikken weliswaar over een hoog prestatievermogen, maar zij maken er slechts hoogst zelden gebruik van en geraken dik wijls in gevaar, doordat zij hun ge brekkig gevoel van eigenwaarde compenseren met hard rijden. Oudere mensen echter kunnen zich slechts moeilijk en met trage reacties aan buitengewone verkeerssituaties aan passen. Zoals een blik in de statis tieken laat zien, haalt slechts 21 pro cent van de zestigjarigen het rij examen. Het best passen mannen tussen 25 en 50 jaar zich aan het verkeer aan, doordat hun sociale omstandigheden meestal stabiel zijn en het verantwoordelijkheidsbewust- zijn goed ontwikkeld is. Deze feiten resp. gebreken op te sporen en zo mogelijk uit de weg te ruimen, is het streven van de sinds enige jaren in alle grote steden van West-Duitsland gevestigde medisch- psychologische instituten voor ver keersveiligheid. Sociologisch gezien is de verkeerszondaar zelden of nooit een zondaar, die opzettelijk een wets overtreding begaat, meestal is er sprake van menselijk falen. Steeds meer aspirant-rijbewijsbezitters moe ten zich in deze instituten aan proe ven onderwerpen, die niet alleen be trekking hebben op de technische kennis van de kandidaat. Op deze wijze tracht men een kwaad met wortel en al uit te roeien en het aantal verkeersdoden, dat thans in de Duitse Bondsrepubliek 14.000 per jaar bedraagt, bij voortdurend groeiende verkeersdichtheid te ver minderen. Als u alleen de bedoeling heeft rechtuit te blijven rijden en dus niet wilt inhalen, rijdt dan zoveel moge lijk rechts. Niet met de linkerwielen zo dicht mogelijk langs de asstreep, doch met de rechterwielen zo dicht w^aeliik hij de kavt rav dr rijh^an. gedeelte van een motor wel het zwakste punt, zodat dan ook de meeste storingen direct of Indirect hiermee in verband staan. Het is dan ook zeer verstandig, u eniger mate te verdiepen in de functie en werking van bobine, stroomverde- ler, bougies etc. Te weten, hoe in een bepaald geval te moeten han delen, kan u veel ergernis, tijd en geld besparen. GOED: houdt zoveel mogetijk rechts JFOUT: kleeft de asstreep zich een viltlaag tussen rubbermat en bodemplaat. Door de constructeur bedoeld als geluid- en warmte-iso- latie komt het in de praktijk meest al hierop neer, dat bedoeld viltlaag- laagje zich volzuigt met water, af komstig van lekkages, gesmolten sneeuw etc. Is bij uw wagen de oorzaak van het nat worden niet te voorkomen, dan kunt u niet beter doen dan het viltlaag je te verwij deren en de bodemplaat grondig in de verf te zetten. Drobeer niet de in de winter op uw bumpers etc. aangebracht vet- of vaselinelaag met een droge doek of warm water te verwijderen. Het vuil en zand, dat op de vette me talen is neergeslagen, zou bij een dergelijke behandeling als schuur middel gaan werken en krassen op het chroom veroorzaken. Dit „ontvetten" kunt u beter doen door rijkelijk met wasbenzine te werken. Hierbij niet roken en de motor af zetten. Na de wasbeur volkomen droog wrijven en het chroom met chroomwas in- en uitwrijven. Cpeciale aandacht dient de twee- takt rijders (zowel auto als scooter en brommer) te schenken aan de, door „zijn" fabrikant voorgeschre ven mengverhouding. Te weinig olie bij de benzine zal resulteren in een verminderde smering waar door de motor te heet wordt en zelfs kan vastlopen. Te veel olie is aan de andere kant ook weer niet goed want het „teveel" vervuilt het motorinwendige en het uitlaatsy steem terwijl ook ontstekingssorin- gen (vette bougies) niet van de lucht zijn. VRAAGT MAAR: De heer v. G. te Roosendaal schrijft ens dat hij enkele maanden gele den een bodemlek in de bezirietank van zijn auto heeft laten repareren. Dit op zichzelf niet opzienbare feit is gevolgd door incidenteel optredende storingen van de motor, t.w. inhou den en een enkele maal zelfs af slaan. De vraag is nu, of er van enig verband sprake kan zijn of dat bedoelde storingen los van de repa ratie moet worden gezien. Het meest voor de hand liggend is, uw onwillige motor niet te zien als gevolg van een niet juist uit gevoerde reparatie. We gaan dus beginnen met u te adviseren te gaan zoeken op die plaatsen, waar men gewoonlijk de bron van de, door u geconstateerde onregelmatig heden, placht te ontdekken. Als de benzinepomp, de carburateur, het luchtfilter en de leidingen in orde zijn en ook de ontsteking onder alle omstandigheden feilloos werkt, jas pas dan denken we aan die benzinetank. Bij sommige benzine tanks is het n.L mogelijk, dat de plaats, waar de leiding naar de pomp aan de tank is bevestigd, omgeven is door bezinksel en wat een heel enkele keer ook nog wel eens voor komt, door blaadjes soldeertin. Nu kan één zo'n blaadje tin de aan- zuigleiding geheel of gedeeltelijk af sluiten, of dit al dan niet gebeurt, hangt van velerlei omstandigheden af. Om tot uw vraag terug te ko men; onmogelijk is het niet dat de tankreparatie een (haast niet te voorkomen) druppel tin in uw tank heeft gebracht. Zo u de storings oorzaak dan ook niet op een „nor male" plaats mocht vinden, raden we aan de tank te laten leeglopen door de aftapping los te draaien en de benzine in bussen op te vangen. Meestal komt de boosdoener dan wel mee. De voltallige streekontwikke- lingscommissie Oost-Zeeuwsch- Vlaanderen-Oost heeft gisteren in Hulst een belangrijke bespre king gevoerd met o.a. het rijks instituut voor de zuivering van afvalwater R.I.Z.A. en de offi ciële instantie voor bouw- en woningtoezicht in Oost-Z.Vlaan- deren (Terneuzen) over de af valwaterleiding in deze streken. Gedacht wordt aan een recht streekse leiding vanuit dit ge bied voorzover het althans de bij de commissie aangesloten Onder auspiciën van de Nederlandse Magische Unie organiseert de kring Zuidwest onder leiding van de heer De Nijs uit Breda zondag 10 maart in zaal De Graanbeurs te Breda een groot goo chelconcours. Naast de wedstrijd, waar aan o.m. door de Belg Framattelli wordt deelgenomen, is er ook een verkoop van goochelattributen. (Van onze correspondent) Naar eerst thans bekend werd is vo rige week ingebroken in het pand van de heer A. den Boer te Hansweert, eige naar van café Zeelandia. De dader heeft zich via een poort en een balkon toegang weten te verschaffen tot de werkkamer van de heer den Boer. Daar heeft hij een geldkiste aangetroffen en meegenomen. In dit kistje zat ongeveer 300 gulden, de opbrengst van het carnavalsfeest, dat in café Zeelandia is gehouden. De tcehnische recherche uit Den Bosch heeft het onderzoek in handen. Er zijn enkele stille getuigen aangetroffen. (Van onze correspondent) Het was niet de eerste maal, dat de streekbrandweer voor Ovezande, Drie wegen en Ellewoutsdijk in de gemeente raad van Ovezande ter sprake kwam. In de jongste vergadering had zulks echter voor de gemeente kostbare consequen ties. Besloten werd nu namelijk dat voor deze gemeenschappelijke brandweer een nieuwe materieel-trekker-manschappen- wagen zal worden aangeschaft, alsmede een losse rijdbare motorspuit. Dit voor stel werd door b. en w. gelanceerd, na dat met de andere deelnemende gemeen ten overeenstemming was bereikt en te vens nadat de huidige bluseenheid reeds tot tweemaal toe door de inspectie was afgekeurd. De gemeente Driewegen en Ellewouts dijk zullen in de aanschafkosten ten be drage van f 36.000 tezamen de helft bij dragen terwijl de gemeente Ovezande waar de brandweer is gestationeerd, de andere helft voor zijn rekening neemt. De voorzitter burgemeester Mooyman merkte in zijn toelichting op, dat deze sa menwerking verre te prefereren is boven een geheel eigen brandweer. Goedkopere investering blijkt niet mogelijk en thans zal gestreefd worden naar een drastische verjonging van het korps, waaraan de commandant zijn volle medewerking zal geven. Verschillende sprekers verklaar den hierna dat de brandweer de laatste jaren geen erg beste indruk heeft ge maakt en zeker als een „slapende brand weer" moet worden gekwalificeerd. Naar aanleiding van desbetreffende uitlatingen merkte wethouder Oostdijk op, dat het te laat komen bij een brand aan de Korte Noord weg vorige zomer te wijten was geweest aan verschillende ongelukkige omstandigheden. De heer Remijn constateerde, dat de aanschaf van de huidige bluseenheid aanschaf van „rotzooi" is geweest, waar aan iedereen heeft verdiend, behalve de gemeente. Hij was ervan overtuigd, dat de nieuwe investering strikt noodzake lijk is, doch wenste een. gedegen garan tie voor goed materiaal. De vroede va deren waren het er roerend over eens dat het met de brandweer een andere kant uit moet, wil deze aanschaf verant woord zijn. De voorzitter repliceerde de kritiek op mogelijke ondeskundigheid in het verle den met de verklaring, dat men zich bij het aanschaffen van materiaal moet ver laten op het advies van de inspectie, zo als ook met de oude bluseenheid is ge schied, waarna men unaniem met het voorstel akkoord ging. De raad van Kruiningen had dertien agendapunten te behandelen. De tweede wijziging van de gemeentebegroting 1963 ontmoette t.a.v. de aanschaffing van een vrachtauto-kolkenzuiger verzet van de zijde der K.V.P. en V.V.D. Ondanks ver scheidene overwegingen wensten de he ren Suy, Jansen, Polderman en Griep dat aangetekend zou worden dat zij hadden tegengestemd. De Lange Geer te Hans weert is in eigendom overgenomen van de staat. Het voorstel over te gaan tot de bouw van 16 woningen in Kruiningen ontmoette verzet. De heer Suy zag gaar ne dat een gedeelte van dit contingent gerealiseerd zou worden in Hansweert. De voorzitter achtte dit zowel om redenen van prijs als bouwplaats niet te verwe zenlijken. De heer Slabbekoorn sprak van kinnestrijkerij. Ondanks alle min of meer steekhoudende argumenten zullen de wo ningen in Kruiningen komen. De tweede fase van de riolering in Hansweert wordt werkelijkheid. Hiervoor werd een bedrag van f 310.000 gevoteerd. In de rondvraag vroeg de heer Griep of het niet mogelijk was een telefoon in het Dorpshuis te Hansweert te laten aan leggen, terwijl vitrage en overgordijnen zeker dienen te worden vernieuwd. Dit alles zal geschieden. Bij de laatste scheepsramp is opnieuw gebleken hoe noodzakelijk het is te ko men tot de aanleg van een telefoon in het Dorpshuis. gemeenten betreft op de Schelde. Een der vele voordelen van een dergelijke leiding, die via diverse zijtakken de verschil lende dorpskernen bereiken zal is gelegen in de grotere aantrek kingskracht voor industrievesti ging, alsmede de verbetering van het woonklimaat. Op zeer korte termijn zullen hierover besprekingen worden gevoerd met de landelijke en provinciale Waterstaat, wier medewerking uiteraard onont beerlijk is. De minister van Economische Zaken heeft het Produktschap voor Zuivel laten weten, welke wijzigingen in de prijzen voor melk en melkprodukten hij dit jaar kan goedvinden. Hij gaat akkoord met een verhoging van een cent per liter voor gepasteuriseerde en gesteriliseerde con- sumptiemelk en karnemelk, beide zowel los als in literflessen, met ingang van 2 juni a.s. Dat geldt voor het hele land met uitzondering van het niet-gesaneerde ge bied in het westen des lands. De minis ter verbindt aan zijn toestemming echter een voorwaarde: zij zal alleen daar gel den waar men eventueel nodig geachte prijsverhogingen voor melkprodukten (pap, vla, yoghurt e.d.) niet eerder in voert dan op 2 juni. Ook die verhogin gen zullen niet meer dan een cent per literfles mogen bedragen en de verhogin gen op kleinere flessen zullen zodanig moeten geschieden, dat de gemiddelde verhoging op het hele assortiment con- sumptiemelk, karnemelk en melkproduk ten ongeveer een cent per liter bedraagt. Uitdrukkelijk laat de minister in zijn brief aan het Produktschap uitkomen 'iit h;i r-nd"" de melkorodukten niet al leen pap, vla en yoghurt rekent, maar ook gtsiandaardiseerde melk en karne melk in halve literflessen. In het bestuur van het produktschap de brief van de minister gisteren be sproken. Men zag er nogal wat „voet angels en klemmen" in. Het Produktschap zal de brief door zijn prijzencommissie doen bestuderen, voordat het voldoet aan 's ministers verzoek de inhoud ervan aan het bedrijfsleven door te geven. De vertegenwoordiger van de minister, drs. Van der Willigen, vertelde dat de minister deze vorm heeft gekozen, omdat het bedrijfsleven vorig jaar nogal vlot is geweest met prijsverhogingen voor melk produkten. Alle beschikbare brandweermaterieel van Ridderkerk is gisteren in het begin van de avond uitgerukt voor het be strijden van een brand in de aan de Rijksweg tussen Dordrecht en Rotterdam gelegen kapitale boerderij van de heer Van der Hoek. Het verkeer op deze druk ke weg werd door de enorme rookont wikkeling, waarmee de brand gepaard ging, tot half negen 's avonds onmogelijk gemaakt. De politie zette de weg af en leidde het verkeer over de Oude Rijks straatweg. Het spectaculaire schouwspel trok vele kijkers. Bij de brand is het bedrijfsgedeelte van de boerderij met de gehele oogst en een aantal landbouwwerktuigen verloren gegaan. Zeven vaarzen zijn in de vlam men omgekomen. De schade wordt ge schat op een ton. Het woonhuis, dat tij delijk werd ontruimd, is behouden ge bleven. De oorzaak van de brand is nog onbekend. De voormalige Franse premier, Georges Bidault, leeft in een hotel in Hopfen, een dorp in de Beierse Alpen, gewoond. Dit wist een kamermeisje van hotel Seeblick giste ren te vertellen. Het kamermeisje, Sieg- linde Rank, vertelde Uni ted Press International, dat de ex-premier drie we ken in het hotel had gelo geerd, zich voorgevende als een professor uit Pa rijs. Zij zei, dat zij deze „professor" had herkend van foto's van Bidault in de kranten. De „profes sor" had zich laten in schrijven als Maurice Ber ger uit Parijs en vertelde de hotelemployés dat hij een boek kwam schrijven. „Ik ben er zeker van, dat prof. Berger Bidault was, omdat ik hem elke dag bediende en hij pre cies leek op de foto's van Bidault in de kranten", zei zij. De professor had een metgezel, die zich als Carlo Pontani uit Italië had laten inschrijven. Bei den logeerden ieder in een één-persoonskamer zonder bad en bleven het groot ste deel van de dag bin nen, aldus juffr. Rank. Beide mannen vertrok ken zondag plotseling, na dat Berger bezoek had gekregen van een jonge man. „De professor dronk haastig een glas sinaasap pelsap. betaalde de reke ning en vertrok", zei het meisje. „Ik was verbaasd, omdat we dachten dat hij langer zou blijven". „Ze spraken altijd Frans met elkaar", voegde zij er aan toe. Zij beschree? Pontani als een man van ongeveer 35 jaar met zwart haar. (Van onze pari. red.) De Tweede Kamer gaat ermee akkoord dat de octrooiverleningsprocedure om redenen van praktische aard gewijzigd wordt. Een hiertoe strekkend voorstel tot wijziging van de octrooiwet van de hand van staatssecretaris Gijzeis (Econ. Zaken) heeft de Kamer dinsdagavond in vlot tempo afgehandeld. Alleen de socialist Kranenburg maakte enkele welwillende opmerkingen over het ontwerp. Het aantal octrooiaanvragen is de laatste jaren enorm gestegen. In 1962 waren er zelfs 14.249. Er is in de behan deling van deze aanvragen dan ook een enorme achterstand ontstaan. Voortaan zal een aanvrage alleen in behandeling komen wanneer een industrieel belang dit eist. Aanvragen die binnen 7 jaar na de indiening niet van belang blijken te zijn komen automatisch te vervallen, hetgeen tot werkvermindering voor de octrooiraad zal leiden. Ook zullen octrooi aanvragen voortaan eerst 18 maanden na hun indiening openbaar worden ge maakt. Het gerechtshof in Den Haag heeft gis teren het vonnis van de rechtbank in Rotterdam bevestigd, waarbij de 48-ja- rige hoofdagent van politie uit Rotter dam G. H. van O. werd veroordeeld tot twee jaar en zes maanden gevangenis straf met aftrek van voorarrest wegens het plegen van diverse inbraken. Samen met de adjudant van politie, die tot drie jaar gevangenisstraf werd veroordeeld, pleegde de hoofdagent in het afgelopen najaar gedurende de nachtdienst inbraken, onder meer in een groot magazijn, waar voor f 1.200 aan. goederen werd gestolen. Verdachte was in hoger beroep gegaan, omdat de officier van Justitie bij de rechtbank in Rotterdam een jaar en ne gen maanden gevangenisstraf met aftrek van voorarrest had geëist- De Franse premier, Georges Pompidou, is op een zondag vorig jaar september aan de dood ontsnapt doordat hij niet in de kerk zat waarin men hem vermoëdde, zo heeft de politie in Parijs gisteren be kendgemaakt. Gilles Buscia, de broer van een uit de marine gedeserteerde luite nant Georges Buscia (beiden werden twee weken geleden als leiders van een O.A.S.- commando gearresteerd) heeft toegege ven destijds bevel gekregen te hebben premier Pompidou te vermoorden. Zij zaten buiten de kerk te Orvilliers bij Pa rijs in hun wagen te wachten tot de pre mier naar buiten zou komen. Pompidou verscheen echter niet. Buscia en andere leden van het com mando hebben eveneens bekend de ge pensioneerde majoor van de luchtmacht Joseph Kubaziac te hebben vermoord. Dit gebeurde voor de ogen van diens echtgenote in hun woning te Aix-en-Pro- vence in Zuid-Frankrijk vorig jaar juni. Kubaziac had geweigerd aan de misluk te generaalsopstand in Algiers in april 1961 mee te doen. Het gerechtshof te Amsterdam heeft gis teren de 41-jarige bedrijfsanalist J. van D., die op 13 maart vorig jaar in Almelo werd aangehouden wegens oplichting, verduistering en diefstal van de tegen waarde van 30.000 dollar in Franse francs ten nadele van zijn gewezen echt genote mevrouw Eve Golden, wegens verduistering veroordeeld tot twee jaar en zes maanden gevangenisstraf met af trek. Deze straf is zes maanden meer dan de rechtbank van D. in eerste instantie had opgelegd en dan hetgeen de procureur- generaal veertien dagen geleden had geëist: n.l. bevestiging van het rocht- bankvonnis van twee jaar met aftrek. Van D., die Nederlands staatsburger is, had zijn vrouw, de weduwe van een rijke advocaat, in mei 1960 in Parijs le ren kennen. Op 8 augustus 1960 trouwden zij in de synagoge van San Francisco. Tien dagen na het huwelijk vertrok het echtpaar naar Parijs. Daar zou van D. zijn echtgenote direct na aankomst bij een bank een cheque van 30.000 dollar hebben laten verzilveren en na een twist gesprek zou hij in een auto met het geld zijn verdwenen, zijn vrouw voor het hotel achterlatend. De Amerikaanse was een procedure be gonnen die leidde tot nietigverklaring van het huwelijk door het hof in Cali- fornië op grond dat van D. de vrouw alleen maar om haar geld in het huwe lijk zou hebben gelokt. De Belgische minister van buiten landse zaken, vice-premier P. H. Spaak, heeft onthuld dat hij niet ontsnapt aan het lot uan de groten der aarde: hij ontvangt geregeld dreigbrieven. Zo heeft hij b.v. ge durende drie weken dag aan dag een brief gekregen van een on bekende, waarin Spaak gewaar schuwd wordt, dat hij zal worden gewurgd... in een w.c. Spaak vertelde dit op het jongste congres van de Belgische Socialis tische Partij. Dit congres moest zich uitspreken over de regerings ontwerpen inzake het handhaven van de orde in geval van stakin gen of politieke beroering. De BSP staat erg argwanend ten aan zien van die ontwerpen niet ten onrechte zien de Belgische socialisten daarin een antwoord op de subversieve actie die zij einde 1960 tegen de zgn. Eenheids- wet van de toenmalige premier Eyskens ontketenden maar Spaak ziet in een redelijke regle mentering (en passende beteuge ling) geen bezwaar. Een gevan genisstraf van 8 dagen tot 3 maan den voor iemand die zich schuldig maakt aan schriftelijke bedreigin gen is niets te veel, meent Spaak, die nu telkens met enige achter docht een w.c. binnengaat- Met vreugde en dankbaar heid geven wij kennis van de geboorte van ons zoontje en broertje ROBERTUS ALBRECHT. Wij noemen hem ROBBY. B. Simonse A. Simonse-Paree Ad' Paul Marty Maya. Heinkenszand, 6 maart 1963. Slaakweg 24. 4* Heden overleed vrij plotseling, na voorzien te zijn van de H.H. Sacramenten der Ster venden, onze geliefde moeder, behuwdmoeder, grootmoeder, overgroot moeder, zuster en tante, mevrouw MARIE LOUISE VERBEKE weduwe van de heer Franciscus Driessens eerder weduwe van Alfons. August Gevaert in de ouderdom van 73 jaar. Wij bevelen de ziel van de dierbare overledene in uwe gebeden aan. St. Amandsberg (B.): Th. Gevaert-Ruithoren Kinderen en kleinkinderen IJzendijke: H. Driessens-de Caster en kinderen IJzendijke: A. van Opdorp- Drlessens en kinderen IJzendijke, 5 maart 1963 Begrafenis vindt plaats vrijdag 8 maart te IJzen dijke. DANKBETUIGING Wij hadden U graag per soonlijk willen bedanken voor uw belangstelling bij het overlijden van onze vader AUGUSTINUS MATHEUS EECKHOUT, en omdat dit niet mogelijk is willen wij dat langs de ze weg doen en U ervan overtuigen dat wij uw sym pathieke reactie niet ge makkelijk zullen vergeten. Uit aller naam: M. S. Heijens-Eeckhout Hulst, maart 1963. Heden overleed onverwacht ons aller vriend en medewérker de heer AARNOUT THOLENS. De prettige samenwerking en aangename om gang die wjj jarenlang met hem mochten heb ben, zal onze gedachte aan hem levendig hou den. Personeel' Aannemingsbedrijf Gebr. v. d. Poel N.V. Met leedwezen geven wij kennis van het plot seling overlijden van onze zeer geachte mede werker de heer AARNOUT THOLENS. De vele jaren trouwe dienst en de eenvoudige wijze waarop hij leiding wist te geven, zullen nog lang in enze herinnering blijven voortleven. Directie Aannemingsbedrijf Gebr. v. d. Poel N.V. Met grote ontsteltenis vernamen wij het plot seling overlijden van de heer ROB WOLFSDORFF in leven mede-functionaris van onze vereniging. Zijn jarenlange belangeloze medewerking en bereidheid zullen ons steeds tot voorbeeld strekken. Eerste Bredase Handbal Vereniging. Breda, 5 maart 1963. TE KOOP MET VOOR- EN ACHTERTUIN KOMT SPOEDIG VRIJ. Te bevragen s' avonds na 19 uur Irenestraat 20 Terneuzen Zeeuwsch- Ylaamsche Tramweg Mij. N.V. Hierdoor wordt bekend ge maakt, dat in verband met de opdooi de volgende wij ziging van de autobus diensten plaats heeft. A. Driekwart - Philippine - IJzendijke - Oostburg, wordt gereden via Hoek en Schoondijke. B. Sas van Gent- Westdor- pe - Axel via Sluiskil. C. Biervliet - Hoofdplaat - - Breskens via IJzen dijke. D. Axel - Zaamslag via St.-Annapolder. E. Het wegvlak Zaamslag- Terhole is afgesloten. Reizigers van of naar Perk- polder-haven kunnen nog reizen via Hulst. De niet genoemde diensten hebben normaal voortgang. Er moet op gerekend wor den dat niet aan de hoofd weg liggende plaatsen niet aangedaan kunnen worden. De plaatsen Clinge-Nieuw- Namen zijn afgesloten. De dienst Hulst-Clinge- Nieuw-Namen komt te ver vallen. De Bredadienst rijdt vanaf Hulst via Kapellebrug. Terneuzen, 6 maart 1963. De directeur. Nieuwe collectie Gelmok suède en Nappa jasjes!! Extra verkoop donker bruin Suède JASJE van klasse 99.50 SPECIAALZAAK ROOSENDAAL

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1963 | | pagina 4