NIEUWE OPEL 1963:
PITTIGER - SNELLER
Bidault woonde
in Beieren
Dagblad De Stem
Schoolopleiding heeft
invloed op rijmethode
"Tï
Wijziging van
octrooiwet
OAS bekent
aanslagen
Nederlander
lichtte rijke
weduwe op
Rijden op
grote wegen
Tips - tips - tips - tips- tips - tips - tips - tips
Streekonlwikkelingscommissia
Oost-Z-Vlaanderen-Oost
wil haar afvalwater kwijt
DIEFSTAL IN
IIANSWEERT
EEN HUURKOOP WONING
Eenvoudiger
Schijfi
remmen
Zij rijden
soa Is si] leven
Intergemeentelijke samenwerking
Goochelconcours
kring Zuidwest
Raad van Ovezande
gaat slapende
brandweerte lijf
Raad van Kruiningen:
Geen woningen
voor Hansweert
De prijzen voor
melk en
melkprodukten
Boerderijbrand in
Ridderkerk
hinderde verkeer
Hoofdagent van
politie veroordeeld
Spaak: „Ik word
bedreigd
een beste krant in elk opzicht!
Fa. ANT0INE
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 7 MAART 196S
Laag en breed
van lijn is de
•lieuwe carrosse
rie van de 1963
Opel Rekord niet
alleen elegant,
naar zij heeft
laarbij 12 pet.
ninder lucht-
weerstand.
De werkelijke
verbreding van de
wagen bedraagt
slechts 6,8 cm,
ierwijl de voor
wielen 5,5 cm
verder uit elkaar
taan. Opmerke
lijk zijn de ge
welfde zijruiten
en de koffer
ruimte, welke
Oians een inhoud
heeft van 0,486 m3
Opel is zoals we reeds eer
der hebben bericht met een
nieuwe Rekord uitgekomen.
Het type 1963 heeft een ruimer
interieur, nog beter uitzicht en
ongeveer 40 pet. meer koffer
ruimte. De nieuwe Rekord is
breder dan de vorige, tevens
iets lager en een paar mm kor
ter. De wielen zijn verder uit
elkaar geplaatst en deze ver
betering heeft een gunstig ef
fect op de wegligging. De voor
vering is ook vernieuwd.
Het onderhoud van de
Rekord 1963 is een-
M voudiger geworden. Het
lm JUM chassis hoeft niet meer
#^£111 te worden gesmeerden
de olie moet om <de
6000 km worden vér-
verst.
MA De 4-cilinder Rekord-
SIK motor heeft enkele
wijzigingen ondergaan,
die het mogelijk heb
ben gemaakt, zonder
verhoging van cilinder-
lil inhoud of compressie-
verhouding, het vermo
gen van de 1.5 en 1.7
liter met gemiddeld 10 pet. op te
voeren. Het benzineverbruik is vol
gens opgave van de fabriek iets hoger
geworden: 0.4 liter per 100 km. Maar
hiertegenover staat dat de wagen pit
tiger en sneller is geworden ondanks
het 35 kg zwaardere gewicht. De
benzinetank kan 45 liter bevatten (5
liter meer dan de vorige).
De topsnelheid van de 1.5 liter is
134 km/u en van de 1.7 liter 138
km/u. Het maximum motorkoppel is
over een breder toerenbereik be
schikbaar. De nieuwe motor heeft
bovendien: dubbel uitlaatsysteem tus
sen motor en de thans eveneens ver
dubbelde knaldempers, grotere in-
en uitlaatkanalen en geforceerde car
ter ventilatie.
De Rekord 1963 is van een nieuwe
vormgeving, die vooral wordt ge
kenmerkt door een grotere front
breedte en bredere achterpartij. De
voor- en achterruit zijn sterk hel-
lend opgesteld en de zijruiten zijn
nu verticaal gebogen, wat de inwen
dige schouderbreedte heeft vergroot.
Inplaats van een verchroomde sier
lijst worden de flanken geaccentueerd
krijgbaar als 2-deurs coach, met 1.5
door een strakke lijn van het zijpro
fiel over de hele lengte van de wa
gen. Het interieur heeft diverse ver
nieuwingen ondergaan o.a. een nieuw
dashboard, verbeterde zittingen, ont-
dooi-installatie voor de zijruiten en
verder detailverbeteringen zoals be
vestigingspunten voor veiligheidsgor
dels, nieuwe deurstops enz.
Aanvankelijk is de Rekord 1963 ver-
of 1.7 liter motor en 3- of 4-versnel-
lingsbak.
Opel heeft voor dit model ook schijf
remmen ontwikkeld. De produktie is
in voorbereiding, zodat in de toe
komst de wagen met schijfremmen
kan worden uitgerust. Later komen
ook een 4-deurs versie en een com
binatiewagen uit.
„De schoolopleiding beïnvloedt niet
alleen de beroepskeuze, maar klaar
blijkelijk ook het lot van de mens
achter het stuur.'* Deze uitspraak
deed de Frankfurter socioloog pro
fessor dr. Rudolf Gunzert tydens een
colloquium van onderzoekers van
ongevallen in de Duitse Bondsrepu
bliek. Alle statistieken over verkeers
ongevallen houden slechts rekening
met voor de hand liggende oorzaken.
Men kan er uit zien, hoeveel mensen
verongelukt zijn doordat zij verkeerd
inhaalden of doordat zij de voor-
rangsregels foutief toepasten. Eind
conclusies mag men hieruit echter
nooit trekken. Het is de socioloog
die de ware oorzaken van vele ver
keersongelukken ontdekt.
Door jarenlange nauwkeurige re
gistratie en waardering van verkeers
ongevallen kwamen bekende West-
duitse experts tot het resultaat, dat
bepaalde karaktereigenschappen de
rijmethode sterk kunnen beïnvloe
den. „Zij rijden, zoals zij leven."
Deze uitspraak geldt voor vele auto
mobilisten niet alleen in Duits
land. Professor Gunzert wees er op,
dat er geen „Unfaller" als type be
staan, zoals dikwijls beweerd wordt.
Toch is er een soort groepsvorming
waar te nemen. Als bewijs daarvoor
voert hij de mensen met de lagere-
schoolopleiding aan, waarvan 49,7
procent tot diegenen behoort, die altijd
weer brokken maken. Dit geweldige
aantal is niet meer zo schrikaanja
gend als men bedenkt, dat 83 procent
van alle Westduitsers alleen de lagere
school heeft doorlopen. Daarop vol
gen de middelbare scholieren zonder
eindexamen met 17 procent, dan de
abituriënten en u.l.o.-scholieren en
tot slot de academici, die er als
„Dauer-Unfaller" bij dit sociologisch
onderzoek met 11,3 procent het best
Als automobilisten op de brede
rijbaan van belangrijke wegen rij
den, menen zij vaak dat zij aan de
wettelijke verplichting voldoen door
even rechts van de asstreep te blij
ven. De wet immers stelt dat er
rechts moet worden gehouden. De
ANWB is van mening dat het „net
even rechts van de asstreep" rijden w
bepaald hinderlijk is. Men rijdt dan Ln "t S
onduidelijk voor degene die achter
opkomt en wil inhalen. Het is altijd
van belang dat een ander aan uw
rijwijze duidelijk kan zien wat u van
plan bent te doen.
afkomen. ,,De oorzaak is zeer duide
lijk," zei professor Gunzert, „oplei
ding, opvoeding en sociale bereidheid
zich aan te passen vormen de rijstijl."
Ook de prijs van de wagen schijnt
een zekere rol te spelen: Hoe duur
der de auto's zijn, des te minder
ongelukken gebeuren er mee. Dure
sportwagens, zoals de Ferrari, Mer
cedes of Alfa Romeo, zijn praktisch
nooit bij ongevallen betrokken.
Ook bestaat er een onbetwistbaar
verband tussen de leeftijd en de
aanpassing aan het verkeer op straat.
Jonge mensen beschikken weliswaar
over een hoog prestatievermogen,
maar zij maken er slechts hoogst
zelden gebruik van en geraken dik
wijls in gevaar, doordat zij hun ge
brekkig gevoel van eigenwaarde
compenseren met hard rijden. Oudere
mensen echter kunnen zich slechts
moeilijk en met trage reacties aan
buitengewone verkeerssituaties aan
passen. Zoals een blik in de statis
tieken laat zien, haalt slechts 21 pro
cent van de zestigjarigen het rij
examen. Het best passen mannen
tussen 25 en 50 jaar zich aan het
verkeer aan, doordat hun sociale
omstandigheden meestal stabiel zijn
en het verantwoordelijkheidsbewust-
zijn goed ontwikkeld is.
Deze feiten resp. gebreken op te
sporen en zo mogelijk uit de weg
te ruimen, is het streven van de sinds
enige jaren in alle grote steden van
West-Duitsland gevestigde medisch-
psychologische instituten voor ver
keersveiligheid. Sociologisch gezien
is de verkeerszondaar zelden of nooit
een zondaar, die opzettelijk een wets
overtreding begaat, meestal is er
sprake van menselijk falen. Steeds
meer aspirant-rijbewijsbezitters moe
ten zich in deze instituten aan proe
ven onderwerpen, die niet alleen be
trekking hebben op de technische
kennis van de kandidaat.
Op deze wijze tracht men een kwaad
met wortel en al uit te roeien en
het aantal verkeersdoden, dat thans
in de Duitse Bondsrepubliek 14.000
per jaar bedraagt, bij voortdurend
groeiende verkeersdichtheid te ver
minderen.
Als u alleen de bedoeling heeft
rechtuit te blijven rijden en dus niet
wilt inhalen, rijdt dan zoveel moge
lijk rechts. Niet met de linkerwielen
zo dicht mogelijk langs de asstreep,
doch met de rechterwielen zo dicht
w^aeliik hij de kavt rav dr rijh^an.
gedeelte van een motor wel
het zwakste punt, zodat dan ook de
meeste storingen direct of Indirect
hiermee in verband staan. Het is
dan ook zeer verstandig, u eniger
mate te verdiepen in de functie en
werking van bobine, stroomverde-
ler, bougies etc. Te weten, hoe in
een bepaald geval te moeten han
delen, kan u veel ergernis, tijd en
geld besparen.
GOED:
houdt zoveel
mogetijk rechts
JFOUT:
kleeft
de asstreep
zich een viltlaag tussen rubbermat
en bodemplaat. Door de constructeur
bedoeld als geluid- en warmte-iso-
latie komt het in de praktijk meest
al hierop neer, dat bedoeld viltlaag-
laagje zich volzuigt met water, af
komstig van lekkages, gesmolten
sneeuw etc. Is bij uw wagen de
oorzaak van het nat worden niet te
voorkomen, dan kunt u niet beter
doen dan het viltlaag je te verwij
deren en de bodemplaat grondig in
de verf te zetten.
Drobeer niet de in de winter op uw
bumpers etc. aangebracht vet-
of vaselinelaag met een droge doek
of warm water te verwijderen. Het
vuil en zand, dat op de vette me
talen is neergeslagen, zou bij een
dergelijke behandeling als schuur
middel gaan werken en krassen
op het chroom veroorzaken. Dit
„ontvetten" kunt u beter doen door
rijkelijk met wasbenzine te werken.
Hierbij niet roken en de motor af
zetten. Na de wasbeur volkomen
droog wrijven en het chroom met
chroomwas in- en uitwrijven.
Cpeciale aandacht dient de twee-
takt rijders (zowel auto als scooter
en brommer) te schenken aan de,
door „zijn" fabrikant voorgeschre
ven mengverhouding. Te weinig
olie bij de benzine zal resulteren
in een verminderde smering waar
door de motor te heet wordt en
zelfs kan vastlopen. Te veel olie is
aan de andere kant ook weer niet
goed want het „teveel" vervuilt het
motorinwendige en het uitlaatsy
steem terwijl ook ontstekingssorin-
gen (vette bougies) niet van de
lucht zijn.
VRAAGT MAAR:
De heer v. G. te Roosendaal schrijft
ens dat hij enkele maanden gele
den een bodemlek in de bezirietank
van zijn auto heeft laten repareren.
Dit op zichzelf niet opzienbare feit is
gevolgd door incidenteel optredende
storingen van de motor, t.w. inhou
den en een enkele maal zelfs af
slaan. De vraag is nu, of er van
enig verband sprake kan zijn of dat
bedoelde storingen los van de repa
ratie moet worden gezien.
Het meest voor de hand liggend
is, uw onwillige motor niet te zien
als gevolg van een niet juist uit
gevoerde reparatie. We gaan dus
beginnen met u te adviseren te
gaan zoeken op die plaatsen, waar
men gewoonlijk de bron van de,
door u geconstateerde onregelmatig
heden, placht te ontdekken. Als de
benzinepomp, de carburateur, het
luchtfilter en de leidingen in orde
zijn en ook de ontsteking onder
alle omstandigheden feilloos werkt,
jas pas dan denken we aan die
benzinetank. Bij sommige benzine
tanks is het n.L mogelijk, dat de
plaats, waar de leiding naar de pomp
aan de tank is bevestigd, omgeven
is door bezinksel en wat een heel
enkele keer ook nog wel eens voor
komt, door blaadjes soldeertin. Nu
kan één zo'n blaadje tin de aan-
zuigleiding geheel of gedeeltelijk af
sluiten, of dit al dan niet gebeurt,
hangt van velerlei omstandigheden
af. Om tot uw vraag terug te ko
men; onmogelijk is het niet dat de
tankreparatie een (haast niet te
voorkomen) druppel tin in uw tank
heeft gebracht. Zo u de storings
oorzaak dan ook niet op een „nor
male" plaats mocht vinden, raden
we aan de tank te laten leeglopen
door de aftapping los te draaien en
de benzine in bussen op te vangen.
Meestal komt de boosdoener dan
wel mee.
De voltallige streekontwikke-
lingscommissie Oost-Zeeuwsch-
Vlaanderen-Oost heeft gisteren
in Hulst een belangrijke bespre
king gevoerd met o.a. het rijks
instituut voor de zuivering van
afvalwater R.I.Z.A. en de offi
ciële instantie voor bouw- en
woningtoezicht in Oost-Z.Vlaan-
deren (Terneuzen) over de af
valwaterleiding in deze streken.
Gedacht wordt aan een recht
streekse leiding vanuit dit ge
bied voorzover het althans
de bij de commissie aangesloten
Onder auspiciën van de Nederlandse
Magische Unie organiseert de kring
Zuidwest onder leiding van de heer De
Nijs uit Breda zondag 10 maart in zaal
De Graanbeurs te Breda een groot goo
chelconcours. Naast de wedstrijd, waar
aan o.m. door de Belg Framattelli wordt
deelgenomen, is er ook een verkoop van
goochelattributen.
(Van onze correspondent)
Naar eerst thans bekend werd is vo
rige week ingebroken in het pand van
de heer A. den Boer te Hansweert, eige
naar van café Zeelandia. De dader heeft
zich via een poort en een balkon toegang
weten te verschaffen tot de werkkamer
van de heer den Boer. Daar heeft hij een
geldkiste aangetroffen en meegenomen.
In dit kistje zat ongeveer 300 gulden, de
opbrengst van het carnavalsfeest, dat in
café Zeelandia is gehouden.
De tcehnische recherche uit Den Bosch
heeft het onderzoek in handen. Er zijn
enkele stille getuigen aangetroffen.
(Van onze correspondent)
Het was niet de eerste maal, dat de
streekbrandweer voor Ovezande, Drie
wegen en Ellewoutsdijk in de gemeente
raad van Ovezande ter sprake kwam. In
de jongste vergadering had zulks echter
voor de gemeente kostbare consequen
ties. Besloten werd nu namelijk dat voor
deze gemeenschappelijke brandweer een
nieuwe materieel-trekker-manschappen-
wagen zal worden aangeschaft, alsmede
een losse rijdbare motorspuit. Dit voor
stel werd door b. en w. gelanceerd, na
dat met de andere deelnemende gemeen
ten overeenstemming was bereikt en te
vens nadat de huidige bluseenheid reeds
tot tweemaal toe door de inspectie was
afgekeurd.
De gemeente Driewegen en Ellewouts
dijk zullen in de aanschafkosten ten be
drage van f 36.000 tezamen de helft bij
dragen terwijl de gemeente Ovezande
waar de brandweer is gestationeerd, de
andere helft voor zijn rekening neemt.
De voorzitter burgemeester Mooyman
merkte in zijn toelichting op, dat deze sa
menwerking verre te prefereren is boven
een geheel eigen brandweer. Goedkopere
investering blijkt niet mogelijk en thans
zal gestreefd worden naar een drastische
verjonging van het korps, waaraan de
commandant zijn volle medewerking zal
geven. Verschillende sprekers verklaar
den hierna dat de brandweer de laatste
jaren geen erg beste indruk heeft ge
maakt en zeker als een „slapende brand
weer" moet worden gekwalificeerd.
Naar aanleiding van desbetreffende
uitlatingen merkte wethouder Oostdijk
op, dat het te laat komen bij een brand
aan de Korte Noord weg vorige zomer te
wijten was geweest aan verschillende
ongelukkige omstandigheden.
De heer Remijn constateerde, dat de
aanschaf van de huidige bluseenheid
aanschaf van „rotzooi" is geweest, waar
aan iedereen heeft verdiend, behalve de
gemeente. Hij was ervan overtuigd, dat
de nieuwe investering strikt noodzake
lijk is, doch wenste een. gedegen garan
tie voor goed materiaal. De vroede va
deren waren het er roerend over eens
dat het met de brandweer een andere
kant uit moet, wil deze aanschaf verant
woord zijn.
De voorzitter repliceerde de kritiek op
mogelijke ondeskundigheid in het verle
den met de verklaring, dat men zich bij
het aanschaffen van materiaal moet ver
laten op het advies van de inspectie, zo
als ook met de oude bluseenheid is ge
schied, waarna men unaniem met het
voorstel akkoord ging.
De raad van Kruiningen had dertien
agendapunten te behandelen. De tweede
wijziging van de gemeentebegroting 1963
ontmoette t.a.v. de aanschaffing van een
vrachtauto-kolkenzuiger verzet van de
zijde der K.V.P. en V.V.D. Ondanks ver
scheidene overwegingen wensten de he
ren Suy, Jansen, Polderman en Griep dat
aangetekend zou worden dat zij hadden
tegengestemd. De Lange Geer te Hans
weert is in eigendom overgenomen van
de staat. Het voorstel over te gaan tot de
bouw van 16 woningen in Kruiningen
ontmoette verzet. De heer Suy zag gaar
ne dat een gedeelte van dit contingent
gerealiseerd zou worden in Hansweert.
De voorzitter achtte dit zowel om redenen
van prijs als bouwplaats niet te verwe
zenlijken. De heer Slabbekoorn sprak van
kinnestrijkerij. Ondanks alle min of meer
steekhoudende argumenten zullen de wo
ningen in Kruiningen komen.
De tweede fase van de riolering in
Hansweert wordt werkelijkheid. Hiervoor
werd een bedrag van f 310.000 gevoteerd.
In de rondvraag vroeg de heer Griep
of het niet mogelijk was een telefoon in
het Dorpshuis te Hansweert te laten aan
leggen, terwijl vitrage en overgordijnen
zeker dienen te worden vernieuwd.
Dit alles zal geschieden.
Bij de laatste scheepsramp is opnieuw
gebleken hoe noodzakelijk het is te ko
men tot de aanleg van een telefoon in
het Dorpshuis.
gemeenten betreft op de
Schelde.
Een der vele voordelen van
een dergelijke leiding, die via
diverse zijtakken de verschil
lende dorpskernen bereiken zal
is gelegen in de grotere aantrek
kingskracht voor industrievesti
ging, alsmede de verbetering
van het woonklimaat.
Op zeer korte termijn zullen
hierover besprekingen worden
gevoerd met de landelijke en
provinciale Waterstaat, wier
medewerking uiteraard onont
beerlijk is.
De minister van Economische Zaken
heeft het Produktschap voor Zuivel laten
weten, welke wijzigingen in de prijzen
voor melk en melkprodukten hij dit jaar
kan goedvinden. Hij gaat akkoord met
een verhoging van een cent per liter voor
gepasteuriseerde en gesteriliseerde con-
sumptiemelk en karnemelk, beide zowel
los als in literflessen, met ingang van 2
juni a.s. Dat geldt voor het hele land met
uitzondering van het niet-gesaneerde ge
bied in het westen des lands. De minis
ter verbindt aan zijn toestemming echter
een voorwaarde: zij zal alleen daar gel
den waar men eventueel nodig geachte
prijsverhogingen voor melkprodukten
(pap, vla, yoghurt e.d.) niet eerder in
voert dan op 2 juni. Ook die verhogin
gen zullen niet meer dan een cent per
literfles mogen bedragen en de verhogin
gen op kleinere flessen zullen zodanig
moeten geschieden, dat de gemiddelde
verhoging op het hele assortiment con-
sumptiemelk, karnemelk en melkproduk
ten ongeveer een cent per liter bedraagt.
Uitdrukkelijk laat de minister in zijn
brief aan het Produktschap uitkomen
'iit h;i r-nd"" de melkorodukten niet al
leen pap, vla en yoghurt rekent, maar
ook gtsiandaardiseerde melk en karne
melk in halve literflessen.
In het bestuur van het produktschap
de brief van de minister gisteren be
sproken. Men zag er nogal wat „voet
angels en klemmen" in. Het Produktschap
zal de brief door zijn prijzencommissie
doen bestuderen, voordat het voldoet aan
's ministers verzoek de inhoud ervan aan
het bedrijfsleven door te geven.
De vertegenwoordiger van de minister,
drs. Van der Willigen, vertelde dat de
minister deze vorm heeft gekozen, omdat
het bedrijfsleven vorig jaar nogal vlot is
geweest met prijsverhogingen voor melk
produkten.
Alle beschikbare brandweermaterieel
van Ridderkerk is gisteren in het begin
van de avond uitgerukt voor het be
strijden van een brand in de aan de
Rijksweg tussen Dordrecht en Rotterdam
gelegen kapitale boerderij van de heer
Van der Hoek. Het verkeer op deze druk
ke weg werd door de enorme rookont
wikkeling, waarmee de brand gepaard
ging, tot half negen 's avonds onmogelijk
gemaakt. De politie zette de weg af en
leidde het verkeer over de Oude Rijks
straatweg. Het spectaculaire schouwspel
trok vele kijkers.
Bij de brand is het bedrijfsgedeelte
van de boerderij met de gehele oogst en
een aantal landbouwwerktuigen verloren
gegaan. Zeven vaarzen zijn in de vlam
men omgekomen. De schade wordt ge
schat op een ton. Het woonhuis, dat tij
delijk werd ontruimd, is behouden ge
bleven. De oorzaak van de brand is nog
onbekend.
De voormalige Franse
premier, Georges Bidault,
leeft in een hotel in
Hopfen, een dorp in de
Beierse Alpen, gewoond.
Dit wist een kamermeisje
van hotel Seeblick giste
ren te vertellen.
Het kamermeisje, Sieg-
linde Rank, vertelde Uni
ted Press International,
dat de ex-premier drie we
ken in het hotel had gelo
geerd, zich voorgevende
als een professor uit Pa
rijs.
Zij zei, dat zij deze
„professor" had herkend
van foto's van Bidault in
de kranten. De „profes
sor" had zich laten in
schrijven als Maurice Ber
ger uit Parijs en vertelde
de hotelemployés dat hij
een boek kwam schrijven.
„Ik ben er zeker van,
dat prof. Berger Bidault
was, omdat ik hem elke
dag bediende en hij pre
cies leek op de foto's van
Bidault in de kranten",
zei zij. De professor had
een metgezel, die zich als
Carlo Pontani uit Italië
had laten inschrijven. Bei
den logeerden ieder in een
één-persoonskamer zonder
bad en bleven het groot
ste deel van de dag bin
nen, aldus juffr. Rank.
Beide mannen vertrok
ken zondag plotseling, na
dat Berger bezoek had
gekregen van een jonge
man.
„De professor dronk
haastig een glas sinaasap
pelsap. betaalde de reke
ning en vertrok", zei het
meisje. „Ik was verbaasd,
omdat we dachten dat hij
langer zou blijven".
„Ze spraken altijd Frans
met elkaar", voegde zij er
aan toe. Zij beschree?
Pontani als een man van
ongeveer 35 jaar met
zwart haar.
(Van onze pari. red.)
De Tweede Kamer gaat ermee akkoord
dat de octrooiverleningsprocedure om
redenen van praktische aard gewijzigd
wordt. Een hiertoe strekkend voorstel tot
wijziging van de octrooiwet van de hand
van staatssecretaris Gijzeis (Econ. Zaken)
heeft de Kamer dinsdagavond in vlot
tempo afgehandeld. Alleen de socialist
Kranenburg maakte enkele welwillende
opmerkingen over het ontwerp.
Het aantal octrooiaanvragen is de
laatste jaren enorm gestegen. In 1962
waren er zelfs 14.249. Er is in de behan
deling van deze aanvragen dan ook een
enorme achterstand ontstaan. Voortaan
zal een aanvrage alleen in behandeling
komen wanneer een industrieel belang
dit eist. Aanvragen die binnen 7 jaar
na de indiening niet van belang blijken
te zijn komen automatisch te vervallen,
hetgeen tot werkvermindering voor de
octrooiraad zal leiden. Ook zullen octrooi
aanvragen voortaan eerst 18 maanden
na hun indiening openbaar worden ge
maakt.
Het gerechtshof in Den Haag heeft gis
teren het vonnis van de rechtbank in
Rotterdam bevestigd, waarbij de 48-ja-
rige hoofdagent van politie uit Rotter
dam G. H. van O. werd veroordeeld tot
twee jaar en zes maanden gevangenis
straf met aftrek van voorarrest wegens
het plegen van diverse inbraken.
Samen met de adjudant van politie,
die tot drie jaar gevangenisstraf werd
veroordeeld, pleegde de hoofdagent in
het afgelopen najaar gedurende de
nachtdienst inbraken, onder meer in
een groot magazijn, waar voor f 1.200
aan. goederen werd gestolen.
Verdachte was in hoger beroep gegaan,
omdat de officier van Justitie bij de
rechtbank in Rotterdam een jaar en ne
gen maanden gevangenisstraf met aftrek
van voorarrest had geëist-
De Franse premier, Georges Pompidou,
is op een zondag vorig jaar september
aan de dood ontsnapt doordat hij niet in
de kerk zat waarin men hem vermoëdde,
zo heeft de politie in Parijs gisteren be
kendgemaakt. Gilles Buscia, de broer van
een uit de marine gedeserteerde luite
nant Georges Buscia (beiden werden twee
weken geleden als leiders van een O.A.S.-
commando gearresteerd) heeft toegege
ven destijds bevel gekregen te hebben
premier Pompidou te vermoorden. Zij
zaten buiten de kerk te Orvilliers bij Pa
rijs in hun wagen te wachten tot de pre
mier naar buiten zou komen. Pompidou
verscheen echter niet.
Buscia en andere leden van het com
mando hebben eveneens bekend de ge
pensioneerde majoor van de luchtmacht
Joseph Kubaziac te hebben vermoord.
Dit gebeurde voor de ogen van diens
echtgenote in hun woning te Aix-en-Pro-
vence in Zuid-Frankrijk vorig jaar juni.
Kubaziac had geweigerd aan de misluk
te generaalsopstand in Algiers in april
1961 mee te doen.
Het gerechtshof te Amsterdam heeft gis
teren de 41-jarige bedrijfsanalist J. van
D., die op 13 maart vorig jaar in Almelo
werd aangehouden wegens oplichting,
verduistering en diefstal van de tegen
waarde van 30.000 dollar in Franse
francs ten nadele van zijn gewezen echt
genote mevrouw Eve Golden, wegens
verduistering veroordeeld tot twee jaar
en zes maanden gevangenisstraf met af
trek.
Deze straf is zes maanden meer dan de
rechtbank van D. in eerste instantie had
opgelegd en dan hetgeen de procureur-
generaal veertien dagen geleden had
geëist: n.l. bevestiging van het rocht-
bankvonnis van twee jaar met aftrek.
Van D., die Nederlands staatsburger
is, had zijn vrouw, de weduwe van een
rijke advocaat, in mei 1960 in Parijs le
ren kennen. Op 8 augustus 1960 trouwden
zij in de synagoge van San Francisco.
Tien dagen na het huwelijk vertrok het
echtpaar naar Parijs. Daar zou van D.
zijn echtgenote direct na aankomst bij
een bank een cheque van 30.000 dollar
hebben laten verzilveren en na een twist
gesprek zou hij in een auto met het geld
zijn verdwenen, zijn vrouw voor het hotel
achterlatend.
De Amerikaanse was een procedure be
gonnen die leidde tot nietigverklaring
van het huwelijk door het hof in Cali-
fornië op grond dat van D. de vrouw
alleen maar om haar geld in het huwe
lijk zou hebben gelokt.
De Belgische minister van buiten
landse zaken, vice-premier P. H.
Spaak, heeft onthuld dat hij niet
ontsnapt aan het lot uan de groten
der aarde: hij ontvangt geregeld
dreigbrieven. Zo heeft hij b.v. ge
durende drie weken dag aan dag
een brief gekregen van een on
bekende, waarin Spaak gewaar
schuwd wordt, dat hij zal worden
gewurgd... in een w.c.
Spaak vertelde dit op het jongste
congres van de Belgische Socialis
tische Partij. Dit congres moest
zich uitspreken over de regerings
ontwerpen inzake het handhaven
van de orde in geval van stakin
gen of politieke beroering. De
BSP staat erg argwanend ten aan
zien van die ontwerpen niet
ten onrechte zien de Belgische
socialisten daarin een antwoord
op de subversieve actie die zij
einde 1960 tegen de zgn. Eenheids-
wet van de toenmalige premier
Eyskens ontketenden maar
Spaak ziet in een redelijke regle
mentering (en passende beteuge
ling) geen bezwaar. Een gevan
genisstraf van 8 dagen tot 3 maan
den voor iemand die zich schuldig
maakt aan schriftelijke bedreigin
gen is niets te veel, meent Spaak,
die nu telkens met enige achter
docht een w.c. binnengaat-
Met vreugde en dankbaar
heid geven wij kennis van
de geboorte van ons zoontje
en broertje
ROBERTUS ALBRECHT.
Wij noemen hem
ROBBY.
B. Simonse
A. Simonse-Paree
Ad'
Paul
Marty
Maya.
Heinkenszand, 6 maart 1963.
Slaakweg 24.
4* Heden overleed vrij
plotseling, na voorzien
te zijn van de H.H.
Sacramenten der Ster
venden, onze geliefde
moeder, behuwdmoeder,
grootmoeder, overgroot
moeder, zuster en tante,
mevrouw
MARIE LOUISE
VERBEKE
weduwe van de heer
Franciscus Driessens
eerder weduwe van
Alfons. August Gevaert
in de ouderdom van 73
jaar.
Wij bevelen de ziel van
de dierbare overledene
in uwe gebeden aan.
St. Amandsberg (B.):
Th. Gevaert-Ruithoren
Kinderen en
kleinkinderen
IJzendijke:
H. Driessens-de Caster
en kinderen
IJzendijke:
A. van Opdorp-
Drlessens
en kinderen
IJzendijke, 5 maart 1963
Begrafenis vindt plaats
vrijdag 8 maart te IJzen
dijke.
DANKBETUIGING
Wij hadden U graag per
soonlijk willen bedanken
voor uw belangstelling bij
het overlijden van onze
vader
AUGUSTINUS MATHEUS
EECKHOUT,
en omdat dit niet mogelijk
is willen wij dat langs de
ze weg doen en U ervan
overtuigen dat wij uw sym
pathieke reactie niet ge
makkelijk zullen vergeten.
Uit aller naam:
M. S. Heijens-Eeckhout
Hulst, maart 1963.
Heden overleed onverwacht ons aller vriend
en medewérker de heer
AARNOUT THOLENS.
De prettige samenwerking en aangename om
gang die wjj jarenlang met hem mochten heb
ben, zal onze gedachte aan hem levendig hou
den.
Personeel' Aannemingsbedrijf
Gebr. v. d. Poel N.V.
Met leedwezen geven wij kennis van het plot
seling overlijden van onze zeer geachte mede
werker de heer
AARNOUT THOLENS.
De vele jaren trouwe dienst en de eenvoudige
wijze waarop hij leiding wist te geven, zullen
nog lang in enze herinnering blijven voortleven.
Directie Aannemingsbedrijf
Gebr. v. d. Poel N.V.
Met grote ontsteltenis vernamen wij het plot
seling overlijden van de heer
ROB WOLFSDORFF
in leven mede-functionaris van onze vereniging.
Zijn jarenlange belangeloze medewerking en
bereidheid zullen ons steeds tot voorbeeld
strekken.
Eerste Bredase Handbal Vereniging.
Breda, 5 maart 1963.
TE KOOP
MET VOOR- EN ACHTERTUIN
KOMT SPOEDIG VRIJ.
Te bevragen s' avonds na 19 uur Irenestraat 20 Terneuzen
Zeeuwsch-
Ylaamsche
Tramweg Mij. N.V.
Hierdoor wordt bekend ge
maakt, dat in verband met
de opdooi de volgende wij
ziging van de autobus
diensten plaats heeft.
A. Driekwart - Philippine -
IJzendijke - Oostburg,
wordt gereden via Hoek
en Schoondijke.
B. Sas van Gent- Westdor-
pe - Axel via Sluiskil.
C. Biervliet - Hoofdplaat -
- Breskens via IJzen
dijke.
D. Axel - Zaamslag via
St.-Annapolder.
E. Het wegvlak Zaamslag-
Terhole is afgesloten.
Reizigers van of naar Perk-
polder-haven kunnen nog
reizen via Hulst.
De niet genoemde diensten
hebben normaal voortgang.
Er moet op gerekend wor
den dat niet aan de hoofd
weg liggende plaatsen niet
aangedaan kunnen worden.
De plaatsen Clinge-Nieuw-
Namen zijn afgesloten.
De dienst Hulst-Clinge-
Nieuw-Namen komt te ver
vallen.
De Bredadienst rijdt vanaf
Hulst via Kapellebrug.
Terneuzen, 6 maart 1963.
De directeur.
Nieuwe collectie
Gelmok suède en
Nappa jasjes!!
Extra verkoop donker
bruin Suède JASJE
van klasse 99.50
SPECIAALZAAK
ROOSENDAAL