Papier voor UW pen „Wat zegt U": 1, 2 of 3? 4 e H ONZE PUZZEL B Oude JJjljgg BOEKENPLANK S g Jeugdpuistjes a b k sst 1 a b 1 1 b 1 r i u 1 1 1 d 1 1 1 f 1 1 1 j 1 i k 1 1 i^l 1 1 /pottersjé§sA> „iinia 13 13 nationale kraaien jacht Onder de bomen van het plein Sneeuwland De mensen-eter Pierre Teilhard de Chardin &L Ji- "I I- s I «I I1 f i I I 1 -i I 1 „I I J K n - Afrika in opkomst Opvoeding U proeft de moutwijn Liturgische kalender DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 2 MAART 1963 Tot mijn grote ontst.elteJ?1AJ,ernrfS ik uit een van de dagbladen, waarschijnlijk rond Paseri eengroot- scheepse jacht «'°rdt ontketend op kraaien, roeken, kauwen, eksters Vlaamse gaaien. politiebureau waarden lopas voedsefkon inleve ren voot hongerige direen, (waarem- der ook deze vogels behoren) zal men nu voor het doden van dezelfde vo gels een prijs van 75 ct. per voge betalen. Nu zal dus blijken hoeveel schiindierenvrienden ons land telt. Gelukkig zijn er hier in Breda men sen van wie ik weet, dat zij van hun schrale inkomen toch nog een bedrag beschikbaar stelden voor het voederen van deze vogels. Ik hoop dan ook, dat het er niet vele zullen zijn welke meedoen aan deze afslachting, zodat de Koninklijke Nederlandse Jagersver eniging het door hun toegezegde geld anders zal kunnen besteden. We spraken allemaal onze schande uit over de manier waarop men m Parijs de duizenden duiven afslacht ten, maar ik ben van mening dat we hier met hetzelfde te doen hebben. Ik roep dan ook al de leden van de Dierenbescherming op tot het bestrij den van deze actie. Dan zal men tot de conclusie komen dat we andere bedoelingen hebben dan het vertroete len van kanariepietjes. Men beweert dat het noodzakelijk is deze dieren af te maken, maar het is opvallend dat dit nu juist moet ge beuren na deze strenge winter, nu er al zovele duizenden vogels zijn omge komen. BREDA Joost Verwijs (De Koninklijke Nederlandse Ja gersvereniging voert niet voor niets het predikaat „Koninklijke". Of het nu echt zo'n vaart zal lopen als de geachte inzender vreest? Graag stel len wij onze kolommen beschikbaar voor echte dierenvrienden en waarach tige jagers. Red.) MUZIEKONDERWIJS Krekel, ik sjilp met je mee, Vrijheid van onderwijs, hoezee. Maar wat doe je zonder cent? Dan sta je met die vrijheid in je hemd. BREDA, MUS MODERNE SCHILDERS Er leefden in de Gouden Eeuw, een Rembrandt en Vermeer. Wij kennen Potter en Jan Steen, Frans Hals en nog veel meer. Genieten kunnen wij nu nog, van werken uit die tijd. Van nachtwacht en van Potter's stier, Vermeer zijn keukenmeid. Maar kijk nu eens naar onze tijd, de schilders van vandaag. Ze halen heel de kunst gewoon, met man en macht omlaag. Ze maken mooie kleuren klaar, want mengen doen ze wel. Ze duwen het dan op het doek, en zeggen „da's de hel". Een avondstemming op het land, dat is gewoon een veeg. En bij een drukke marktdag, dan is het doek soms leeg. Ze zeggen maar, „ik zie het zo", maar da's beslist niet waar. De reden van hun wansmaak is: gemakkelijk en vlug klaar. BREDA Van G. KOLENKWARTJE Waarom een kolenkwartje voor de kolenbaas? De hogere kosten voor de kolen nu thuis te brengen vallen heus wel mee. En de kolenboer zelf krijgt er niets van. Maar dat vind ik niet zo erg, want die heeft vrij kolen. Dat is ook heel wat waard. Waar het mij om gaat is: waarom moet de ene mens wel dat kwartje betalen en de andere mens niet? Óf zijn alle cen ten niet hetzelfde? Ik zou zeggen: allemaal of niemand. Of zie ik dat verkeerd? BREDA De kleine man „GEEN WOORDEN, MAAR DADEN!" Tijdens de carnavalsdagen heb ik me weer in de „Duitse tijd" gewaand. Het gebral van „Geen woorden, maar daden" is verheven tot vastenavond schlager nummer één. Het is ook zo'n lekker lied voor mensen met stampende laarzen! Foei, Brabanders. Zijn we hier zo arm, dat we via Rotterdam onze toe vlucht moeten nemen tot Duitse mars liedjes? Foei, foei, foei BREDA, K. B. (We mogen, behalve NAC, RBC, Willem II en Vlissingen toch ook Feye- noord wel bejubelen? Een beetje groot- Europees denken, desnoods in cup sfeer. Red.) „Mijn vioolleraar was Johan C. Herb- schleb, toen nog eerste violist van het Concertgebouworkest". Zo begint Max Tak zijn boek „Onder de bomen van het plein", uitgegeven bij Elsevier. En daar mee zit Tak meteen op zijn praatstoel. Met te meer genoegen zult ge over zijn Amsterdamse belevenissen lezen, omdat Tak thans weliswaar in New York woonachtig als insider kan vertellen, vooral over wat in de hoofdstedelijke amusementswereld tussen de jaren '20 en '30 voorviel. Als jongen is Tak im mers door niemand minder dan Men gelberg aangenomen als violist bij het Concertgebouworkest. Hij maakte car rière in de muziek, hij was thuis in de wereld van het cabaret, hij kent de fi guren van de radio, vanaf de begintijd van dit communicatiemiddel, hij wist wat er gaande was in en rond de bio scopen. Vaak met gevoel voor humor vertaalt Tak van de groten uit die we reld, die hij van nabij heeft gekend, zo als: de schepper van het Tuschinski- theater Abraham Tuschinski, van Pisuis- se en Buziau, van Cor Ruys en Louis Davids, van Mengelberg. Het zijn koste lijke schetsen van 'n insider, die 'n veel omvattende belangstelling heeft. Juist dat Tak al die mensen van zo nabij heeft gekend, heeft hij zijn figuren scherp ge- lekend. Vaak vertelt hij aardige anecdo- ten. Zijn boek is typerend voor een tijd perk, zij het dat de schrijver hier en daar bepaalde figuren wel wat eenzijdig belicht. En ach, men neemt het hem daarom beslist niet kwalijk, dat hij en kele van zijn eigen overigens zeer be kende composities en liederen uit die tijd laat herleven, terwijl hij andere lied jes vergeet of niet toekomt aan het noe men daarvan. Naar een van zijn eigen scheppingen uit die tijd is het boek ge noemd: Onder de bomen van het plein. Overigens is dit alles wel zo verfrissend het schrijven zo fris van de lever en het putten uit eigen herinnering als wanneer deze stof uit reeds vergeelde archieven zou zijn geput. Jo Spier de andere Amsterdammer die het met Tak in New York heeft ge zocht zorgde met zijn vaardige teken- stift voor levendige illustraties. J. K. In de bij „De Tijdstroom" te Lochem uitkomende serie „Dwars door de mo derne wereldliteratuur" is „Sneeuw land" van de Japanse auteur Kawabatie zeker niet het minste nummer. Veel onthult het over de oosterse mentaliteit en levenswijze van bepaalde standen. Hoofdpersoon is de rijke levensgenieter Shimamura, die zijn kunstzinnige lief hebberijen in Tokio jaarlijks onderbreekt voor de wintersport in een schitterend bergland. De schoonheid der natuur be schrijft de auteur subliem en geeft de romantiek gestalte in de verhouding van Shimamura met de geisha Komaki en zijn liefde voor het meisje Yoko. Het verloop van deze amourette contrasteert sterk met de serene rust van Sneeuw land. Van de opvatting, dat de functie der geisha's onberispelijk is, laat de schrijver weinig heel. Deze roman in de Diamantreeks van Nelissen te Bilthoven brengt ons in ken nis met de Indiase schrijver R. K. Naray- an. Het is een prettige kennismaking. Narayan blijkt een schrijver van for maat te zijn, die in een eenvoudige ver teltrant de heel aparte Indiase samen leving in een klein stadje voor ons op roept en tevens mensengestalten tekent vol begrip, deernis en humor. De ik-fi- guur is een kleine drukkerspatroon, die de filosofie van het duldend ondergaan van onrecht metterdaad beleeft en zich dan ook niet verzet, als een brutale ja ger op groot wild en dierenopzetter zich ongevraagd in zijn huis nestelt en het rustige leven van het bescheiden manne tje met de grootste narigheden verstoort. Alles wat deze wildeman uithaalt wordt echter toch min of meer vergoelijkend bekeken, totdat hij zich wil vergrijpen aan een heilige tempelolifant. Dan stuwt het verhaal op tot een climax, die het lij delijk verzet als het ware beloont. Het hele verhaal is doortrokken van een lu cide sfeer, men zou haast kunnen zeggen een blijmoedige melancholie, welke doorlopend treft en ontroert. De dooreen- strengeling van moderne elementen en traditionele levensvormen geeft aan het geheel een aparte bekoring. Een zeer aan te bevelen boek. In dit boek, uitgegeven bij De Vroente (Kastelree), worden leven en persoon van Teilhard de Chardin getekend door George Magloire, die de geleerde en veelomstreden Jezuiet persoonlijk heeft gekend. Het is een levendig en warm geschreven verhaal, dat ook inzicht geeft in de wordingsgang van de stoutmoedige theorieën, welke de moderne mens zo zeer aanspreken. Pater Koenraad de Witte O. Praem. verzorgde de vertaling. In het tweede deel van dit boek geeft dr. Hubert Cuypers deze theorieën in een overzichtelijk geheel weer. IK WIL GESUBSIDIEERD WORDEN. (III) De heer J. v. d. Straeten gaf een goe de uiteenzetting over de gesubsidieerde kunstenaars en het wezen van „De kunstenaar". Nou wil ik niet zeggen dat ik het weet, hoor, want ik ben door zo'n stel letje academici uit Breda destijds ook afgejureerd, maar daar veegde ik mijn jasje even schoon voor. Wat zij afjureerden werd later aan gekocht door het Aarts-Bisschoppelijk museum. Hoe kan dat? Ja, ik heb er de bewijzen van. Maar nu wil ik niet zeggen dat ik daar groot op moet gaan. Wie zegt ons nu of de directeur van het Aartsbisschoppelijk museum wel verstand heeft van Kunst? Ik kan de namen van die drie grootmeesters in de kunst wel noemen, die destijds over mijn werk jureerden, maar dat zal ik maar niet doen. Zij moesten er toen eens glad naast geweest zijn. dat zou dan hun reputatie niet ten goede ko men. En daar is het mij niet om te doen. Maar ik wil niet gesubsidieerd wor den. Ik wilde me niet door despoten in de kunst in een richtingen laten duwen, en daarom Mijnheer W. v. d. L. en Duinstee zul len vragen, waarom er dan steeds juist overwillende stekend vuilnisbak-kunst, en abstract, en non-figuratief in onze musea te zien is. Dat moet je aan de directeur van het „Groot-Cultureel centrum de Beyerd" vragen. Die zal dat wel weten. Jammer dat er geen Rembrandt en een Van Gogh en nog zo vele oudere kunstenaars aan het woord meer kun nen komen, dan alleen maar door hun werk. Dat waren géén gesubsidieerde kun stenaars, maar die maakten ook niet veel bijzonders nietwaar, heren. Die werden ook Laat ons maar zwijgen en hopen dat de hedendaagse kopstuk ken der non-figuratieven de massa uit de droom kunnen helpen?! CHAAM TOON HENDRICKX INHALEN VORSTVERLET (II) Naar aanleiding van het ingezonden stukje van de oud-bouwvakker zou ik graag iets willen opmerken. Misgunt die oud-bouwvakker ons die vrije zater dag? Hij als bouwvakker moet toch be slist weten, als je vijf dagen in de weer bent van 's morgens half zes tot 's avonds half zeven, zoals heel veel pendelende bouwvakkers zijn om toch een klein beetje eén menswaardig be staan te hebben (en kom nu niet met je hoeft niet te pendelen, dat is al zo afgezaagd) dan moet je heel blij zijn met de vrije zaterdag. En vragen al de grote heren die nu zitten te schermen met de grote achter stand in de woningbouw, zich ook af wat een achterstand de bouwvakkers zelf al hebben met tien weken vorst- uitkering van 75 en minder met grote gezinnen. Ik ben niet te lui om de handen uit de mouwen te steken. Maar moeten wij bouwvakkers erin trappen om 's zater dags te gaan werken, iets waar dan tenslotte toch voor gestreden is om als rustdag te dienen. Moeten we die vrije zaterdag voorgoed weer kwijt zijn? En dan zou ik dit nog op willen mer ken: staan de bouwvakkers dan zelf zo vooraan met het verkrijgen van woningruimte? Als woningen klaar zijn komen eerst in aanmerking militairen, politie, gemeenteklerken en -personeel, schoolmeesters enz. en de bouwvakkers staan zelf onder aan het lijstje. Nogmaals bouwvakkers, als die z.g. belastingvrije zaterdag het jaar voor ons weer goed moet maken zeg ik: laat schieten. RAAMSDONKSVEER, EEN BOUWVAKKER I kwartje per kolomT 4 kolommen f I.- 3t ?3- i l H U- l •U.y. I kwartje per kolom"! 4 kolommen f I.- -I i 1 j a tJ I .j Inzendingen uiterlijk dinsdag avond 18.00 uur postbus 2500 Am sterdam. Hierboven plaatsen wij nog enkele invulkolommen voor J J» III (vi .!X| 1 1 onze puzzel. Deelnemers kun nen deze gebruiken als zij meer dan vier kolommen willen vullen. Het zwarte werelddeel maakt een stormachtige ontwikkeling door. Er gaat vrijwel geen maand voorbij of weer heeft een land onafhankelijkheid gekregen. Grenzen veranderen en gebieden die en kele decennia geleden nog bijna onbe kend gebied waren, trachten zich onge duldig eenzelfde materiële welvaart te verwerven als de Europese landen. Wie de schoolbanken al enige tijd ach ter de rug heeft en zich over de nieuwste kaarten van Afrika buigt, weet niet goed hoe hij het heeft. Zelfs de namen van landen en landsdelen zijn veranderd. Rolf Italiaander. die Afrika verschei dene malen bereisd heeft en van dit we relddeel een studie maakte, heeft nu een boek gewijd aan Afrika in opkomst. Het is een standaardwerk geworden, waarin alle Afrikaanse landen aan een gedegen beschouwing worden onderworpen. De geschiedenis van deze landen, de midde en van bestaan, de jongste politieke ont wikkelingen, ze worden deskundig en met aandacht voor het interessante detail besproken. Daarnaast is er een indringende be schouwing over het werelddeel als ge heel, over zijn geschiedenis en de her komst van zijn bewoners. Veel interessante foto's en tekeningen maken het werk nog interessanter. Wie zich wil verdiepen in wat Afrika is en worden gaat kunnen we dit boek van harte aanbevelen. (Uitgeverij Broekman en De Meria N.V., Amsterdam). GODSDIENSTHAAT? In een vergelijking tussen het Bra bantse en Limburgse carnaval wordt in De Stem van zaterdag 23 februari jl. het Limburgse carnaval geprezen als een „gezond regionalisme" dat tot uiting komt door de „voortdurende staat van oorlog met de vreemde mogendheid Holland". Dit is géén gezond regionalisme maar een ziekelijk, zéér liefdeloos ressenti ment gebaseerd op godsdiensthaat) van Limburg tegenover de 10 miljoen Ne derlanders van boven de rivieren (4/5 der Nederlandse bevolking) en bewijst dat Limburg nog steeds zich een vreem de eend voelt in het Nederlandse staats verband en dat ook wil blijven. Ik hoop dat Brabant dit slechte, kleingees tige Limburgse voorbeeld niet zal na volgen! Wil er ooit iets van de toe nadering tussen de kerken terechtko men dan zullen de katholieke volkeren en streken hun diepgewortelde haat tegen de protestantse volkeren en stre ken moeten laten varen. Nog steeds haten de Vlamingen en de katholieke Limburgers het „protestantse Ned. Noorden boven de rivieren", nog steeds haten de katholieke Ieren de protestant* se Engelsen, de katholieke Beieren en Rijnlanders de Noord-Duitsers, de ka tholieke Fransen (onder aanvoering van De Gaulle) de Noord-Amerikanen en Engelsen enz. enz. Die on-christelijke geloofshaat moet verdwijnen. ROOSENDAAL, JOS. J. M. DE BRUGMAN (We geloven, dat inzender voorbij ziet de carnavaleske sfeer, waarin deze opmerking werd geplaatst. Natuurlijk heeft schrijver de uitdrukkingen „staat van oorlog" en „vreemde mogendheid" slechts bedoeld om aan te geven, hoe een carnavalsvierder zijn feest van dwaasheid in tegenstelling ziet tot de zware ernst van de Hollander, die er nooit iets van zal begrijpen. Maar wie in Limburg verkeert, weet, dat dit niets te maken heeft met afkeer van de „vreem deling". De allochtoon, ook van andere godsdienst, heeft er een heel goed le ven en van haat zal hij niets bespeuren. Evenmin trouwens als in het gemoede lijke Beieren en Rijnland en het le vendige Ierland, waar men zelfs een protestant tot president koos. En zou de strijd van De Gaulle tegen de EEG iets met het katholicisme te maken hebben? Kom nou! Red.) BONDGENOOT (II) Dhr. den Hartog zal wel verheugd geweest zijn te constateren dat zijn stem niet is geweest, die van een roepende in de woestijn. Ook ik ben van mening dat Kroests- jev ons heeft behoed voor een kern oorlog. Was de baas uit het Kremlin even brutaal, arrogant en liefdeloos ge weest, 'als zijn rivaal uit het Witte Huis, dan was lood en verderf ons deelgeweest. Zij die het drama zou den hebben 'overleefd, hadden zich dan kunnen troosten met de verzeke ring van de nieuwe bazen, dat dit alles, hoe erg dan ook, nodig was omwille van de vrijheid. Maar hoe zit dat nu met die vrijheid?? Was Cuba niet vrij om te doen wat het deed? Nadat duidelijk was gebleken, dat de uitgeweken Cubanen in Ame rika gelegenheid kregen en gesteund werden, om een aanval op het vrije Cuba te plegen en nadat die aanval was afgeslagen werd in Amerika de teleurstelling hierover niet onder stoe len of banken geschoven. Castro mocht er op rekenen dat bij eert volgende poging de rebellen zoveel oorlogstuig zouden krijgen van hun grote buur, tevens voorstander van de vrijheid, dat het met de vrijheid van Cuba gedaan zou zijn. De vrijheid werd dus alleen maar gegund aan die lan den welke hun vrijheid ten dienste van Amerika wilden stellen. Maar Cuba wilde blijkbaar helemaal vrij zijn. Waar het ook recht op had. En om die vrijheid te behouden zocht het steun in Moskou. Waar zou Cuba anders terecht hebben gekund?? Welk westers land zou er zo vrij zijn geweest om Cuba te steunen bij de verdediging van zijn vrijheid? En is het wonder dat Kroestsjev poets weder poets speelde, nadat Amerika al jaren lang bezig was Rusland met rakketten te omsingelen, te land, ter zee en in de lucht. Is het wonder dat Kroestsjev niet ongenegen was ook eens een klem te leggen nabij het erf van zijn rivaal? Maar 't is waar: ieder argeloos burger in het „vrije" westen weet dat Amerikaanse wapens altijd defensief bedoeld zijn en dat alle Russische wapens aanvalswapens zijn. Alleen voor Cuba zou Kennedy een uitzonde ring hebben gemaakt. Maar ik heb hieruit begrepen, dat de baas van het Witte Huis niets schijnt te weten van de grote waarheid die schuilt in het spreekwoord „Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook aan een an der niet." Het vrije Christelijke Westen moet zich wel diep schamen, dat door zijn schuldig zwijgen aan de baas van het Kremlin, de gelegenheid werd gege ven, om met een groots gebaar, de vreselijke vernietiging af te wenden. Weet het vrye westen nog op wiens bevel de eerste atoombommen zijn ge worpen op onschuldige medemensen? Zijn de leiders van vandaag meer vertrouwenwaardig dan die van vroe ger?? Beste medemensen, wij nemen te veel de houding aan van de farizeeër, die voor in de tempel rechtopstaand zichzelf roemde. Heus de houding van de tollenaar past ons beter. Het maandblad Opvoeding, dat wij op deze plaats reeds enkele malen onder uw aandacht brachten, opent de dertien de jaargang met een speciaal nummer, gewijd aan het gehandicapte kind. Zoals dr. N. Snijders-Oomen in haar voorwoord opmerkt, beleeft Nederland thans een hausse in de aandacht voor de misdeelde medemens. Een actie als Open Het Dorp ligt ieder nog vers in het ge heugen. Toch blijft het daarnaast een voortreffelijk streven om, indien moge lijk, het gehandicapte kind binnen de ge zinskring te houden. Met deze ideale mo gelijkheid houdt dit nummer van Op voeding zich bezig. De van de televisie bekende dokter Van der Most bespreekt de opvoedende benadering van het zo genaamde imbeciele kind. De secretaris van de oudervereniging „Voor het zor genkind" zet uiteen, hoe ouders van ge handicapte kinderen in deze vereniging elkaar treffen en onderling steunen. Maatschappelijk werkster K. van Es stelt het spastische kind aan de orde, ter wijl daarnaast nog artikelen zijn gewijd aan het spel van verkennen voor gehan dicapten en aan de vakantiekampen van de Stichting het Vierde Prinsenkind. Voor alle ouders, die in de eigen ge zinskring de zorg dragen voor een ge handicapt kind zou men dit nummer van Opvoeding willen aanbevelen, omdat zij er verstandig advies en nuttige informa tie in kunnen vinden. Wie in het leven niet dit zware kruis te dragen kreeg, zal uit deze lectuur begrip kunnen leren voor de specifieke problematiek van zo veel anderen, ouders en kinderen. (Uitg. H. Nelissen - Bilthoven). A. G. Algerijnse officieren naar Moskou Het Algerijnse leger heeft 48 jonge officieren naar Moskou gezonden voor een voortgezette militaire opleiding. De mannen werden op het vliegveld van Algiers uitgeleide gedaan door de Algerijnse minister van defensie, kolonel Houari Boumedienne. NIEUW GINNEKEN Van G. MENTHOLPEL1ETS Tegen hoest cn Keelpir V Uitwerking frappant Joegoslavië vakantieland 1963 Romantisch* zonnig* kust m*t 1000 eilanden. Baden vanaf april. Moderne autowegen langs d* I kust en in het gehele landLKonv 1 fortabele hotels, motels, bun- jgalows en auto-campings. I Joegoslavië is een goed- f koop toeristenland. k Inlichtingen bij Uw r«i«- o bureau ef het Nat. Joegosla- visch Verkeenbur, Den Haag, Plaats 11*. Telefoon 116892. KATHOLIEK KRAAMCENTRUM IN ZEEUWSCH-VLAANDEREN In april begint er weer een cursus voor kraamverzorgsters. Gaarne willen we deze cursus aanbevelen, vooral aan de meisjes uit de plaatsen Koewacht, Zuiddorpe, Westdorpe, Sas van Gent, Sluiskil Terneuzen, Axel, Clinge en Graauw. In deze plaatsen woont geen een meisje dat voor kraamverzorgster is opgeleid. De moeders die in deze plaatsen ge holpen worden bij de mooiste dagen van haar leven, worden geholpen door meisjes die van ver moeten komen. De kraamverzorgster van de andere plaatsen uit Zeeuwsch-Vlaanderen moe ten steeds maar weer klaar staan, om ook de moeders uit bovengenoemde plaatsen te komen helpen. Kom meisjes uit de kanaalzone, laat je goede hart eens spreken. Bepraat het eens met elkaar en laat nu, ten minste uit iedere plaats één brief ko men om inlichtingen. Je moet 18 jaar zijn en niet ouder dan 35 jaar. De opleiding is gratis en je krijgt in je opleidingstijd 150 per maand. Voor je verzekeringen en sociale lasten wordt gezorgd. Na je opleiding is je salaris natuurlijk veel hoger. Ik verwacht veel brieven. Voor verdere inlichtingen kun je schrijven naar Zr. H. Hoenselaars Koninginnelaan 12, Terneuzen (Advertentie^ WETHOUDERSK WESTIE VOGELWAARDE (I) Zelfs de onpartijdige toeschouwer van de demonstratie, welke Boschkapelle tegen het ontslag van wethouder de Bakker hield, kan het niet ontgaan zijn dat hier nog andere gevoelens dan die van het eigenbelang meespraken. Ze ker, het is voor Boschkapelle niet wei nig belangrijk, dat het zich in de ge meenteraad van Vogelwaarde door een eerste wethouder vertegenwoordigd weet, maar zou het verzet een derge lijke omvang hebben aangenomen, in dien het ontslag van de Bakker ook maar op één enkel redelijk motief ge baseerd was geweest Dit moet ten stelligste worden ontkend, maar het zijn juist de reeds overbekende futili teiten en vaagheden van de motie van wantrouwen, welke de Boschkapellena- ren tot een zo eensgezinde en vastbe sloten houding hebben aangezet. Maar hoe is het nu mogelijk, vraagt men zich af, dat de gemeenteraad vrijwel unaniem deze motie steunt? Ieder wel denkend mens zal begrijpen dat men doorgaans om dergelijke redenen geen wethouder ontslaat en zeker niet een wethouder die al tientallen jaren zijn verdienstelijkheid heeft bewezen. Er moeten dus andere motieven een rol gespeeld hebben, maar welke De stelling, dat hier sprake zou kun nen zijn van antecedenten die men lie ver niet in een openbare vergadering aanroert, kan reeds a priori verworpen worden: in dat geval zou minstens een vage aanduiding in die richting heb ben gewezen. Als enig redelijk aan vaardbare achtergrond blijft echter over', dat een of meer raadsleden zich in hun eigen plannen (lees: eigen be langen) door de heer de Eakker zagen gedwarsboomd, zodat deze zo spoedig mogelijk moest verdwijnen. Dat het ge. zegde: „Het doel heiligt de middelen" het zowel in de grote als kleine politiek nog altijd uitstekend doet, zou ook hier weer blijken: Allereerst was daar de nieuwe wet die het mogelijk maakt ons iemand zonder mogelijkheid van be roep uit het dagelijks bestuur van de gemeente te stoten. Hiermede zou men echter nog niet veel bereikt hebben, maar nu deed zich ook nog de situatie voor, dat Boschkapelle in de raad slechts door één persoon was vertegen woordigd. En vond de door iedereen reeds tot een grijs verleden gewaande antipathie van de andere kerkdorpen tegen Boschkapelle uitgerekend in dit instituut nog een vonk van levensvat baarheid. waardoor het zelfs mogelijk werd. dat twee partij- doch geen dorps genoten van de heer de Bakker de be ruchte motie met een schuchter ja toe- knikten Indien dit zo is, dan werpt dit bedroevende en absurde feit tevens een uiterst bedenkelijk licht op de sa menwerking, waarop burgemeester Molthoff na afloop van de vergadering doelde. VOGELWAARDE EEN TOECHOUWER WETHOUDERSKWESTIE VOGELWAARDE (ii) Naar aanleiding van uw verslag over de wethouderskwestie in het Dagblad „De Stem" van 21 febr. j.l. heb ik nog enkele opmerkingen. U schrijft daarin dat de publieke tri bune werd ontruimd na afloop van de vergadering. De publieke tribune werd evenwel niet ontruimd maar rustig door het publiek verlaten. Verder was het gejoel van de men senmassa reeds tot bedaren gekomen voordat de edelachtbare heer burge meester P. J. G. Molthoff op het balkon van het gemeentehuis verscheen. Dat Fons de Bakker werd bejubeld en op de schouders genomen, daarvoor hadden wij het volste recht. Of zouden wij een „man" als Serrarens op onze schouders moeten nemen. Serrarens die zelf enkele dagen terug beweerde, zie dagblad ,,De Stem" van 16 febr. j.l. „Ik trek mij van de hele zaak niks aan". Diezelfde Serrarens was echter nummer een van de 8 voorstemmers voor de motie van wantrouwen tegen de Bakker. Dat het wethouderslied in het meren deel door jongeren werd gezongen kan wel waar zijn. Dat waren dan „jonge ren" van 18 jaar tot de pensioenge rechtigde leeftijd. Tenslotte nog iets over de laatste re gel van uw stukje „Merkwaardige te genstelling". Daar schrijft uw redac teur: „De meesten duiken in een ca fé". Die mensen die in het café duiken zijn beslist geen mensen van Boschka pelle geweest maar van de andere drie kerkdorpen. De mensen van Boschka pelle zijn na afloop rustig in optocht naar huis gegaan onder het zingen van het wethouderslied. BOSCHKAPELLE P. E. (Eén opmerking. De heer Serrarens heeft niet gezegd „Ik trek mij van de hele zaak niks aan" maar „Het is een kwestie voor de raad". En dat is na tuurlek iets anders. Red.). GEVAARLIJKE OECUMENISCHE HOUDING (III) Met belangstelling las ik de reactie van W. v. Rijckevorsel te Breda met betrekking tot het aldus door mij inge zonden artikel in De Stem, wat ik be reidwillig beantwoord; tevens met dank aan de redactie, voor het daarbij aan gebrachte naschrift. De schrijver is blijkbaar nog onge schoold in de oecumenische beweging en neemt daarbij een wat gevaarlijke houding aan, omdat hij geen onder scheid maakt tussen de geloofsleer en de daarbij betrokken volgelingen. Wie een godsdienstige overtuiging heeft, zal die als waar hebben te erkennen en te beleven en wel zonder de onderschei den godsdiensten gelijkwaardig te be oordelen, maar met volle eerbiediging voor de eerlijke overtuiging van ande ren en dan kan een degelijke protes tant beter zijn dan een slechte katho liek, die niet leeft volgens zijn kerke lijke beginselen. Zolang er verschil bestaat tussen de christelijke richtingen van katholicis me en protestantisme, zal dat met uitzondering van een klein percentage nadelig zijn voor de godsdienstige sfeer van het gezin en de algemene ervaring bevestigt, dat een gemengd huwelijk in het algemeen niet alleen leidt tot ongodsdienstigheid en onker kelijkheid, maar wegens het geringe kindertal ook tot uitsterving van het nageslacht. Immers volgens de be trouwbare gegevens van Centraal Bu reau voor de Statistiek is het geboorte cijfer van de onkerkelijken in ons land maar een derde gedeelte van dat der katholieke gezinnen, wat te laag is om een volksdeel op hetzelfde peil te houden. En omdat algemeen, neutraal onderwijs en gemengde niet-katho- lieke dansgelegenheden daartoe be vorderlijk zijn. zijn deze voor de katho lieken niet alleen om godsdienstige re- ONZE PUZZEL Horizontaal: 1 bierbereider, 6 steppe, 11 eveneens, 12 nakomelingschap, 13 Europeaan, 14 Ned. vliegveld, 17 voor alles, 20 vogel, 22 keukengerei, 24 lid woord, 25 projectiel, 28 bouwland, 31 boom, 32 hoge berg, 33 fijn weefsel, 34 as, 37 geen uitgezonderd, 39 rekening, 40 gewapende ruiter, 41 plaats in Siberië, 42 tegen, 44 waarde, 46 moerassig meer tje, 48 schrede, 49 kostbare stof, 5? nobe le, 54 meisjesnaam, 56 afstandsmaat (afk.), 58 jongensnaam. 61 gewicht (afk), 63 projectiel, 65 dieptemaat, 68 ontken ning, 70 aanzien, 71 meisjesnaam, 73 mu zikant, 74 volgens normen. Verticaal: 1 lektuur, 2 ambtshalve (Lat. afk.), 3 in orde, 4 oever, 5 lof, 6 deel v.e. trap, 7 aanzien, 8 aanw. voor- naamw., 9 zangnoot, 10 behoeftige, 15 nauw, 16 vallei, 18 tijdperk, 19 baardje, 21 grote bijl, 23 soort steen, 24 spoedig, 26 revolutie, 27 bijbelse naam, 29 koud, vochtig, 30 kluizenaar, 35 keukengerei, 36 arbeidsschuw, 37 persbureau, 38 vod, 43 dierenverblijf, 45 voorzetsel, 47 water in Utrecht, 50 vernis, 52 meisjesnaam, 53 plaats op de Veluwe, 54 vogel, 55 ijs (Eng.), 56 deel van het hoofd, 59 gast, 60 klein ogenblikje, 62 doelpunt, 63 man nelijk zoogdier, 64 toiletgerei, 66 on vruchtbaar, 67 meisjesnaam, 69 bijwoord, 72 voorzetsel. OPLOSSING Horizontaal: 1 koor, 5 kamp, 8 tege- len, 9 es, 11 ss, 12 laken, 14 delta, 15 no bel 17 ada 18 ook, 19 abt, 20 liter, 22 palet, 23 netel, 25 al, 27 la, 28 niemand, 30 stug, 31 eend. Verticaal: 1 keel, 2 ot, 3 reden, 4 cel, 5 kerel, 6 an, 7 pisa, 10 sandaal, 11 sta biel, 13 nooit, 14 deken, 16 bot, 20 lenig, 21 reine, 22 'paus, 24 land, 26 oma, 28 nu, 29 de. (Advertentie) denen, maar ook om het welzijn van ons volksbestaan afkeurenswaardig. Nu kan door eenieder alles „nonsens" genoemd worden, maar met reden kan gevraagd worden dit eerst te bewijzen, om het gevaar te voorkomen, daarmede zelf klinkklare onzin te beweren. OOSTBURG, P. D. CARNAVAL IN s-HEERENHOEK De parel van Zuid-Beveland, gevat in de schelp, gelegen tussen scheeps werf en televisietoren, is het welva rende dorp 's-Heerenhoek, waar het goed wonen is dicht bij het werk. Het vooruitstrevende dorp op elk ge bied, getuige het mooie uitbreidings- plan-vijver-pastorie en zusterklooster plus wat nog in de toekomst gereali seerd zal worden. Het is echter jammer, dat ditzelfde dorp zich grote-stadsallures tracht aan te meten en niet inziet door zo iets te doen het een waterhoofd krijgt, wat voor de buitenstaander alleen maar belachelijk is. Ik wil hier een feit naar voren brengen n.l. het trach ten een carnavalsfeest hier in het dorp tp organiseren. Laten we elkaar niets wijs maken, welbeschouwd is het alleen een optocht en 's-avonds bal in een gesloten club. Als dit carnaval genoemd moet worden, dan is het nog minder dan een volksfeest van vroe ger, want toen was er volk op straat en leefde alles mee. Nu moet men proberen iets na te apen wat niet lukt, daar dit niet in het karakter van het volk is gelegen. De carna valsgeest moet van binnenuit voortko men, als iets waarnaar men uitziet, naar verlangt en wanneer de tijd daar eenmaal is, men zich er met hart en geest in stort. Ik geloof niet dat het Zeeuwse volk daarvoor geëigend is en velen zullen het daarmee eens zijn. En als men dan toch een allure van carnaval wil aanmeten, laat men trachten er tenminste een volksfeest van te maken en niet dit tot een mo nopolie van een of andere vereniging maken. Men zal dan weer terug moeten gaan naar de oude buurtverenigingen. Uit diverse buurtverenigingen moeten afgevaardigden worden gekozen, waar uit een comité gevormd wordt en de algemene leiding heeft Iedere buurt zorgt voor eigen sierwagens en wan neer het zover is, dan heel de be volking achter de optocht het dorp rond, waar in elk café dansen moet zijn. Als men het zo zou proberen be staat er misschien een kans, dat het op een carnaval lijkt. 'S-HEERENHOEK A. Nomynus ZWEMBAD IN HONTENISSE Vele jaren hebben wij in Hontenis se gratis kunnen zwemmen, maar zo dra het zwembad er zal zijn, zal er betaald moeten worden. Dat is te be grijpen. Wat echter niet te begrijpen is, is de plotselinge behoefte aan een zwembad in onze gemeente. Is het financieel wel verantwoord om zoveel duizenden guldens hieraan uit te ge ven? Wie zullen er gebruik maken van dat zwembad? Denkt u, geachte lezer, dat de mensen uit Hulst naar Honte- nisse komen om in een zwembad te zwemmen, terwijl men in Hulst zelf een zwembad heeft? Denkt u dat de bewoners van Ossenisse en Lams- waarde van een zwembad gebruik zullen maken waarvoor ze moeten betalen, terwijl zij. als zij de Schel - de-dijk overgaan, gratis in de Schel de kunnen zwemmen? M.i. worden de duizenden guldens die voor dat zwembad gebruikt zul len worden, letterlijk en figuurlijk in het water geworpen. Zou het niet beter zijn om dat geld voor o.a. de verlichting in onze gemeente te gebruiken? Of kan men zich niet indenken waar de verlich ting in onze gemeente nog iets te wensen overlaat? Op de Kruisweg of in de Cloosterstraat heeft men geen zaklantaarn nodig, maar o.m. wel op Lamswaarde. Daar ziet men verlan gend uit naar nog een paar lichtpunt jes. Wanneer kan het knipperlicht op Kuitaard gemaakt worden? In plaats van een zwembad zou men beter een badhuis kunnen bouwen, daar is meer behoefte aan, dan aan een zwembad. Minstens 75 pet. van de bewoners hebben geen eigen douche-cel. Lams waarde, in al zijn bescheidenheid, zou ook graag een sportveld hebben (lief hebbers en mogelijkheden genoeg), terwijl ook een speelveldje voor de kinderen in ons dorp hard nodig is. Dat zou echt geen overbodige luxe zijn. Ofschoon de le wethouder uit Hontenisse zelf ook op Lamswaarde woont, wordt er toch maar weinig of niets voor ons dorp gedaan. Tel len de belangen van Lamswaarde niet mee in Hontenisse? Hopelijk weet iedere inwoner van onze ge meente, dat Lamswaarde ook Honte nisse is. LAMSWAARDE Joh. Danckaert CULTURELE DAG VKAJ—KAJ Zaterdag j.l. las ik in dit blad dat de afdeling Clinge het nog steeds niet eens is met de culturele dag. Ik hoop, dat deze afdeling zelf gaat be grijpen dat het haar eigen schuld is Wie zich op tijd opgeeft kan nu een maal van deelname niet worden uit gesloten. Er is beslist door het. dis- trictsbestuur niet naar een middel gezocht om Clinge van deelname uit te sluiten. We zouden die afdeling zelfs ook voor de derde maal ten to nele willen zien verschijnen. Voorts begrijp ik niet goed waarom het be stuur niet eerst een gesprek heeft met het districtsbestuur, dat dan direct gepubliceerd moet worden in dag. en weekbladen. Moet het districtsbestuur direct de schuld krijgen? Is dit niet een kwestie die, tussen het districts bestuur en de afdeling Clinge zou moeten worden uitgewerkt. Ik hoop daarom dat het gepubliceer de van de 2 personen van de afde ling Clinge ten einde gaat lopen. We mogen bij deze kwestie niet blijven stilstaan. Er is nu eenmaal in onze eigen V.K.A.J. K.A.J. beweging meer te doen dan te discussiëren over de culturele dag. STOPPELDIJK Emiel v. Goethem, districtsleider (Advertentie) drogen in metPurolpoederfi.6o«nf(.- ZONDAG 3 MAART. Eerste zondag van de Vasten. Paars. Mis: Invocabit. Geen Gloria. Credo. Prefatie van de Vasten. MAANDAG 4. Maandag in de eerste week van de Vasten. Paars. Tweede gebed H. Casimirus. (Deze zoon van Casimirus IV van Polen en Elisabeth van Oostenrijk werd in 1458 geboren. Hij blonk uit door een grote liefde voor de armen en een kinderlijke ge negenheid voor de H. Maagd. Op 4 maart 1484 stierf hij te Wilna aan de pest). Derde gebed H. Lucius. (Deze Paus regeerde van 253 tot 254. Onder keizer Valerianus werd hij verbannen. Na zijn terugkeer werd hij ter dood gebracht). Prefatie van de Vasten. DINSDAG 5. Dinsdag in de week van de Vasten. Paars. Prefatie van de Vasten. WOENSDAG 6. Quatertemperwoensdag in de Vasten. Paars. Tweede gebed H.H. Perpetua en Felicitas. (Beide geloofs- leerlingen werden tijdens de vervolging van keizer Severius te Carthago gevan gen genomen en voor de wilde dieren geworpen. Zij ontvingen het doopsel des bloeds). Prefatie van de Vasten. DONDERDAG 7. Donderdag in de eerste week van de Vasten. Paars. Tweede gebed H. Thomas van Aquino. (Deze kerkleraar is in 1225 geboren. Op 14- jarige leeftijd ging hij studeren aan de universiteit te Napels. Vier jaar later trad hij in de Orde der Domini- kanen. Na studies te Parijs en Keulen doceerde hij te Parijs. Voorts was hij enige jaren theoloog aan het pauselijk hof. Te Napels stichtte hij een theolo gische faculteit voor zijn Orde. Hij stierf in 1274 op weg naar de Algeme ne Kerkvergadering te Lyon. Hij ver kreeg de titel van Engelachtige Leraar en is een van de grootste denkers aller tijden). Prefatie van de Vasten. VRIJDAG 8. Quatertempervrijdag in de Vasten. Paars. Tweede gebed H. Joan nes de Deo. (In 1495 is deze patroon van de ziekenhuizen in Portugal gebo ren. Na een losbandig leven gaf hij zich vooral aan werken van naasten liefde. Te Granada in Spanje stichtte hij de Congregatie van de Broeders van Barmhartigheid. Hij stierf in 1550). Prefatie van de Vasten. ZATERDAG 9. Quatertemperzaterdag in de Vasten. Paars. Tweede gebed H. Francisca Romana. (Als vrouw en moeder leidde zij een godvruchtig le ven. Na de dood van haar man stichtte zij een vereniging van Oblaten van de H. Benedictus. Zij stierf een heilige dood op 9 maart 1440). Prefatie van de Vasten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1963 | | pagina 9