Papier voor UW pen
„Wat zegt U": 1, 2 of 3?
4
e
H
ONZE PUZZEL
B
Oude JJjljgg
BOEKENPLANK
S g
Jeugdpuistjes
a
b
k
sst
1 a
b
1
1 b
1 r
i u
1
1
1 d
1
1
1 f
1
1
1
j
1
i
k
1
1
i^l
1
1
/pottersjé§sA>
„iinia
13
13
nationale
kraaien jacht
Onder de bomen
van het plein
Sneeuwland
De mensen-eter
Pierre Teilhard
de Chardin
&L
Ji-
"I
I-
s I
«I
I1
f
i
I
I
1
-i
I
1
„I
I
J
K
n
-
Afrika in opkomst
Opvoeding
U proeft
de moutwijn
Liturgische kalender
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 2 MAART 1963
Tot mijn grote ontst.elteJ?1AJ,ernrfS
ik uit een van de dagbladen,
waarschijnlijk rond Paseri eengroot-
scheepse jacht «'°rdt ontketend op
kraaien, roeken, kauwen, eksters
Vlaamse gaaien. politiebureau
waarden lopas voedsefkon inleve
ren voot hongerige direen, (waarem-
der ook deze vogels behoren) zal men
nu voor het doden van dezelfde vo
gels een prijs van 75 ct. per voge
betalen. Nu zal dus blijken hoeveel
schiindierenvrienden ons land telt.
Gelukkig zijn er hier in Breda men
sen van wie ik weet, dat zij van hun
schrale inkomen toch nog een bedrag
beschikbaar stelden voor het voederen
van deze vogels. Ik hoop dan ook,
dat het er niet vele zullen zijn welke
meedoen aan deze afslachting, zodat
de Koninklijke Nederlandse Jagersver
eniging het door hun toegezegde geld
anders zal kunnen besteden.
We spraken allemaal onze schande
uit over de manier waarop men m
Parijs de duizenden duiven afslacht
ten, maar ik ben van mening dat
we hier met hetzelfde te doen hebben.
Ik roep dan ook al de leden van de
Dierenbescherming op tot het bestrij
den van deze actie. Dan zal men tot
de conclusie komen dat we andere
bedoelingen hebben dan het vertroete
len van kanariepietjes.
Men beweert dat het noodzakelijk is
deze dieren af te maken, maar het
is opvallend dat dit nu juist moet ge
beuren na deze strenge winter, nu er
al zovele duizenden vogels zijn omge
komen.
BREDA Joost Verwijs
(De Koninklijke Nederlandse Ja
gersvereniging voert niet voor niets
het predikaat „Koninklijke". Of het
nu echt zo'n vaart zal lopen als de
geachte inzender vreest? Graag stel
len wij onze kolommen beschikbaar
voor echte dierenvrienden en waarach
tige jagers. Red.)
MUZIEKONDERWIJS
Krekel, ik sjilp met je mee,
Vrijheid van onderwijs, hoezee.
Maar wat doe je zonder cent?
Dan sta je met die vrijheid in je hemd.
BREDA, MUS
MODERNE SCHILDERS
Er leefden in de Gouden Eeuw,
een Rembrandt en Vermeer.
Wij kennen Potter en Jan Steen,
Frans Hals en nog veel meer.
Genieten kunnen wij nu nog,
van werken uit die tijd.
Van nachtwacht en van Potter's stier,
Vermeer zijn keukenmeid.
Maar kijk nu eens naar onze tijd,
de schilders van vandaag.
Ze halen heel de kunst gewoon,
met man en macht omlaag.
Ze maken mooie kleuren klaar,
want mengen doen ze wel.
Ze duwen het dan op het doek,
en zeggen „da's de hel".
Een avondstemming op het land,
dat is gewoon een veeg.
En bij een drukke marktdag,
dan is het doek soms leeg.
Ze zeggen maar, „ik zie het zo",
maar da's beslist niet waar.
De reden van hun wansmaak is:
gemakkelijk en vlug klaar.
BREDA Van G.
KOLENKWARTJE
Waarom een kolenkwartje voor de
kolenbaas? De hogere kosten voor de
kolen nu thuis te brengen vallen heus
wel mee. En de kolenboer zelf krijgt
er niets van. Maar dat vind ik niet
zo erg, want die heeft vrij kolen. Dat
is ook heel wat waard. Waar het
mij om gaat is: waarom moet de ene
mens wel dat kwartje betalen en de
andere mens niet? Óf zijn alle cen
ten niet hetzelfde? Ik zou zeggen:
allemaal of niemand. Of zie ik dat
verkeerd?
BREDA De kleine man
„GEEN WOORDEN,
MAAR DADEN!"
Tijdens de carnavalsdagen heb ik
me weer in de „Duitse tijd" gewaand.
Het gebral van „Geen woorden, maar
daden" is verheven tot vastenavond
schlager nummer één. Het is ook zo'n
lekker lied voor mensen met stampende
laarzen! Foei, Brabanders. Zijn we hier
zo arm, dat we via Rotterdam onze toe
vlucht moeten nemen tot Duitse mars
liedjes? Foei, foei, foei
BREDA, K. B.
(We mogen, behalve NAC, RBC,
Willem II en Vlissingen toch ook Feye-
noord wel bejubelen? Een beetje groot-
Europees denken, desnoods in cup
sfeer. Red.)
„Mijn vioolleraar was Johan C. Herb-
schleb, toen nog eerste violist van het
Concertgebouworkest". Zo begint Max
Tak zijn boek „Onder de bomen van het
plein", uitgegeven bij Elsevier. En daar
mee zit Tak meteen op zijn praatstoel.
Met te meer genoegen zult ge over zijn
Amsterdamse belevenissen lezen, omdat
Tak thans weliswaar in New York
woonachtig als insider kan vertellen,
vooral over wat in de hoofdstedelijke
amusementswereld tussen de jaren '20
en '30 voorviel. Als jongen is Tak im
mers door niemand minder dan Men
gelberg aangenomen als violist bij het
Concertgebouworkest. Hij maakte car
rière in de muziek, hij was thuis in de
wereld van het cabaret, hij kent de fi
guren van de radio, vanaf de begintijd
van dit communicatiemiddel, hij wist
wat er gaande was in en rond de bio
scopen. Vaak met gevoel voor humor
vertaalt Tak van de groten uit die we
reld, die hij van nabij heeft gekend, zo
als: de schepper van het Tuschinski-
theater Abraham Tuschinski, van Pisuis-
se en Buziau, van Cor Ruys en Louis
Davids, van Mengelberg. Het zijn koste
lijke schetsen van 'n insider, die 'n veel
omvattende belangstelling heeft. Juist
dat Tak al die mensen van zo nabij heeft
gekend, heeft hij zijn figuren scherp ge-
lekend. Vaak vertelt hij aardige anecdo-
ten. Zijn boek is typerend voor een tijd
perk, zij het dat de schrijver hier en
daar bepaalde figuren wel wat eenzijdig
belicht. En ach, men neemt het hem
daarom beslist niet kwalijk, dat hij en
kele van zijn eigen overigens zeer be
kende composities en liederen uit die
tijd laat herleven, terwijl hij andere lied
jes vergeet of niet toekomt aan het noe
men daarvan. Naar een van zijn eigen
scheppingen uit die tijd is het boek ge
noemd: Onder de bomen van het plein.
Overigens is dit alles wel zo verfrissend
het schrijven zo fris van de lever en
het putten uit eigen herinnering als
wanneer deze stof uit reeds vergeelde
archieven zou zijn geput.
Jo Spier de andere Amsterdammer
die het met Tak in New York heeft ge
zocht zorgde met zijn vaardige teken-
stift voor levendige illustraties.
J. K.
In de bij „De Tijdstroom" te Lochem
uitkomende serie „Dwars door de mo
derne wereldliteratuur" is „Sneeuw
land" van de Japanse auteur Kawabatie
zeker niet het minste nummer. Veel
onthult het over de oosterse mentaliteit
en levenswijze van bepaalde standen.
Hoofdpersoon is de rijke levensgenieter
Shimamura, die zijn kunstzinnige lief
hebberijen in Tokio jaarlijks onderbreekt
voor de wintersport in een schitterend
bergland. De schoonheid der natuur be
schrijft de auteur subliem en geeft de
romantiek gestalte in de verhouding van
Shimamura met de geisha Komaki en
zijn liefde voor het meisje Yoko. Het
verloop van deze amourette contrasteert
sterk met de serene rust van Sneeuw
land. Van de opvatting, dat de functie
der geisha's onberispelijk is, laat de
schrijver weinig heel.
Deze roman in de Diamantreeks van
Nelissen te Bilthoven brengt ons in ken
nis met de Indiase schrijver R. K. Naray-
an. Het is een prettige kennismaking.
Narayan blijkt een schrijver van for
maat te zijn, die in een eenvoudige ver
teltrant de heel aparte Indiase samen
leving in een klein stadje voor ons op
roept en tevens mensengestalten tekent
vol begrip, deernis en humor. De ik-fi-
guur is een kleine drukkerspatroon, die
de filosofie van het duldend ondergaan
van onrecht metterdaad beleeft en zich
dan ook niet verzet, als een brutale ja
ger op groot wild en dierenopzetter zich
ongevraagd in zijn huis nestelt en het
rustige leven van het bescheiden manne
tje met de grootste narigheden verstoort.
Alles wat deze wildeman uithaalt wordt
echter toch min of meer vergoelijkend
bekeken, totdat hij zich wil vergrijpen
aan een heilige tempelolifant. Dan stuwt
het verhaal op tot een climax, die het lij
delijk verzet als het ware beloont. Het
hele verhaal is doortrokken van een lu
cide sfeer, men zou haast kunnen zeggen
een blijmoedige melancholie, welke
doorlopend treft en ontroert. De dooreen-
strengeling van moderne elementen en
traditionele levensvormen geeft aan het
geheel een aparte bekoring. Een zeer aan
te bevelen boek.
In dit boek, uitgegeven bij De Vroente
(Kastelree), worden leven en persoon van
Teilhard de Chardin getekend door
George Magloire, die de geleerde en
veelomstreden Jezuiet persoonlijk heeft
gekend. Het is een levendig en warm
geschreven verhaal, dat ook inzicht geeft
in de wordingsgang van de stoutmoedige
theorieën, welke de moderne mens zo
zeer aanspreken. Pater Koenraad de
Witte O. Praem. verzorgde de vertaling.
In het tweede deel van dit boek geeft
dr. Hubert Cuypers deze theorieën in
een overzichtelijk geheel weer.
IK WIL GESUBSIDIEERD
WORDEN. (III)
De heer J. v. d. Straeten gaf een goe
de uiteenzetting over de gesubsidieerde
kunstenaars en het wezen van „De
kunstenaar".
Nou wil ik niet zeggen dat ik het
weet, hoor, want ik ben door zo'n stel
letje academici uit Breda destijds ook
afgejureerd, maar daar veegde ik mijn
jasje even schoon voor.
Wat zij afjureerden werd later aan
gekocht door het Aarts-Bisschoppelijk
museum. Hoe kan dat? Ja, ik heb er
de bewijzen van. Maar nu wil ik niet
zeggen dat ik daar groot op moet gaan.
Wie zegt ons nu of de directeur van
het Aartsbisschoppelijk museum wel
verstand heeft van Kunst? Ik kan de
namen van die drie grootmeesters in
de kunst wel noemen, die destijds over
mijn werk jureerden, maar dat zal ik
maar niet doen. Zij moesten er toen
eens glad naast geweest zijn. dat zou
dan hun reputatie niet ten goede ko
men. En daar is het mij niet om te
doen.
Maar ik wil niet gesubsidieerd wor
den. Ik wilde me niet door despoten in
de kunst in een richtingen laten duwen,
en daarom
Mijnheer W. v. d. L. en Duinstee zul
len vragen, waarom er dan steeds juist
overwillende stekend vuilnisbak-kunst,
en abstract, en non-figuratief in onze
musea te zien is.
Dat moet je aan de directeur van het
„Groot-Cultureel centrum de Beyerd"
vragen. Die zal dat wel weten.
Jammer dat er geen Rembrandt en
een Van Gogh en nog zo vele oudere
kunstenaars aan het woord meer kun
nen komen, dan alleen maar door hun
werk.
Dat waren géén gesubsidieerde kun
stenaars, maar die maakten ook niet
veel bijzonders nietwaar, heren. Die
werden ook Laat ons maar zwijgen
en hopen dat de hedendaagse kopstuk
ken der non-figuratieven de massa uit
de droom kunnen helpen?!
CHAAM TOON HENDRICKX
INHALEN VORSTVERLET
(II)
Naar aanleiding van het ingezonden
stukje van de oud-bouwvakker zou ik
graag iets willen opmerken. Misgunt
die oud-bouwvakker ons die vrije zater
dag? Hij als bouwvakker moet toch be
slist weten, als je vijf dagen in de weer
bent van 's morgens half zes tot
's avonds half zeven, zoals heel veel
pendelende bouwvakkers zijn om toch
een klein beetje eén menswaardig be
staan te hebben (en kom nu niet met
je hoeft niet te pendelen, dat is al zo
afgezaagd) dan moet je heel blij zijn
met de vrije zaterdag.
En vragen al de grote heren die nu
zitten te schermen met de grote achter
stand in de woningbouw, zich ook af
wat een achterstand de bouwvakkers
zelf al hebben met tien weken vorst-
uitkering van 75 en minder met grote
gezinnen.
Ik ben niet te lui om de handen uit
de mouwen te steken. Maar moeten wij
bouwvakkers erin trappen om 's zater
dags te gaan werken, iets waar dan
tenslotte toch voor gestreden is om als
rustdag te dienen. Moeten we die vrije
zaterdag voorgoed weer kwijt zijn?
En dan zou ik dit nog op willen mer
ken: staan de bouwvakkers dan zelf
zo vooraan met het verkrijgen van
woningruimte? Als woningen klaar zijn
komen eerst in aanmerking militairen,
politie, gemeenteklerken en -personeel,
schoolmeesters enz. en de bouwvakkers
staan zelf onder aan het lijstje.
Nogmaals bouwvakkers, als die z.g.
belastingvrije zaterdag het jaar voor
ons weer goed moet maken zeg ik:
laat schieten.
RAAMSDONKSVEER,
EEN BOUWVAKKER
I kwartje per kolomT
4 kolommen f I.-
3t
?3-
i
l H
U-
l
•U.y.
I kwartje per kolom"!
4 kolommen f I.-
-I
i
1
j
a
tJ
I
.j
Inzendingen uiterlijk dinsdag
avond 18.00 uur postbus 2500 Am
sterdam. Hierboven plaatsen wij
nog enkele invulkolommen voor
J
J»
III
(vi
.!X|
1
1
onze puzzel. Deelnemers kun
nen deze gebruiken als zij meer
dan vier kolommen willen
vullen.
Het zwarte werelddeel maakt een
stormachtige ontwikkeling door. Er gaat
vrijwel geen maand voorbij of weer heeft
een land onafhankelijkheid gekregen.
Grenzen veranderen en gebieden die en
kele decennia geleden nog bijna onbe
kend gebied waren, trachten zich onge
duldig eenzelfde materiële welvaart te
verwerven als de Europese landen.
Wie de schoolbanken al enige tijd ach
ter de rug heeft en zich over de nieuwste
kaarten van Afrika buigt, weet niet goed
hoe hij het heeft. Zelfs de namen van
landen en landsdelen zijn veranderd.
Rolf Italiaander. die Afrika verschei
dene malen bereisd heeft en van dit we
relddeel een studie maakte, heeft nu een
boek gewijd aan Afrika in opkomst. Het
is een standaardwerk geworden, waarin
alle Afrikaanse landen aan een gedegen
beschouwing worden onderworpen. De
geschiedenis van deze landen, de midde
en van bestaan, de jongste politieke ont
wikkelingen, ze worden deskundig en
met aandacht voor het interessante detail
besproken.
Daarnaast is er een indringende be
schouwing over het werelddeel als ge
heel, over zijn geschiedenis en de her
komst van zijn bewoners.
Veel interessante foto's en tekeningen
maken het werk nog interessanter. Wie
zich wil verdiepen in wat Afrika is en
worden gaat kunnen we dit boek van
harte aanbevelen. (Uitgeverij Broekman
en De Meria N.V., Amsterdam).
GODSDIENSTHAAT?
In een vergelijking tussen het Bra
bantse en Limburgse carnaval wordt in
De Stem van zaterdag 23 februari jl.
het Limburgse carnaval geprezen als
een „gezond regionalisme" dat tot uiting
komt door de „voortdurende staat van
oorlog met de vreemde mogendheid
Holland".
Dit is géén gezond regionalisme maar
een ziekelijk, zéér liefdeloos ressenti
ment gebaseerd op godsdiensthaat) van
Limburg tegenover de 10 miljoen Ne
derlanders van boven de rivieren (4/5
der Nederlandse bevolking) en bewijst
dat Limburg nog steeds zich een vreem
de eend voelt in het Nederlandse staats
verband en dat ook wil blijven. Ik
hoop dat Brabant dit slechte, kleingees
tige Limburgse voorbeeld niet zal na
volgen! Wil er ooit iets van de toe
nadering tussen de kerken terechtko
men dan zullen de katholieke volkeren
en streken hun diepgewortelde haat
tegen de protestantse volkeren en stre
ken moeten laten varen. Nog steeds
haten de Vlamingen en de katholieke
Limburgers het „protestantse Ned.
Noorden boven de rivieren", nog steeds
haten de katholieke Ieren de protestant*
se Engelsen, de katholieke Beieren en
Rijnlanders de Noord-Duitsers, de ka
tholieke Fransen (onder aanvoering
van De Gaulle) de Noord-Amerikanen
en Engelsen enz. enz.
Die on-christelijke geloofshaat moet
verdwijnen.
ROOSENDAAL,
JOS. J. M. DE BRUGMAN
(We geloven, dat inzender voorbij
ziet de carnavaleske sfeer, waarin deze
opmerking werd geplaatst. Natuurlijk
heeft schrijver de uitdrukkingen „staat
van oorlog" en „vreemde mogendheid"
slechts bedoeld om aan te geven, hoe
een carnavalsvierder zijn feest van
dwaasheid in tegenstelling ziet tot de
zware ernst van de Hollander, die er
nooit iets van zal begrijpen. Maar wie in
Limburg verkeert, weet, dat dit niets te
maken heeft met afkeer van de „vreem
deling". De allochtoon, ook van andere
godsdienst, heeft er een heel goed le
ven en van haat zal hij niets bespeuren.
Evenmin trouwens als in het gemoede
lijke Beieren en Rijnland en het le
vendige Ierland, waar men zelfs een
protestant tot president koos. En zou
de strijd van De Gaulle tegen de EEG
iets met het katholicisme te maken
hebben? Kom nou! Red.)
BONDGENOOT (II)
Dhr. den Hartog zal wel verheugd
geweest zijn te constateren dat zijn
stem niet is geweest, die van een
roepende in de woestijn.
Ook ik ben van mening dat Kroests-
jev ons heeft behoed voor een kern
oorlog.
Was de baas uit het Kremlin even
brutaal, arrogant en liefdeloos ge
weest, 'als zijn rivaal uit het Witte
Huis, dan was lood en verderf ons
deelgeweest. Zij die het drama zou
den hebben 'overleefd, hadden zich
dan kunnen troosten met de verzeke
ring van de nieuwe bazen, dat dit
alles, hoe erg dan ook, nodig was
omwille van de vrijheid. Maar hoe
zit dat nu met die vrijheid?? Was
Cuba niet vrij om te doen wat het
deed? Nadat duidelijk was gebleken,
dat de uitgeweken Cubanen in Ame
rika gelegenheid kregen en gesteund
werden, om een aanval op het vrije
Cuba te plegen en nadat die aanval
was afgeslagen werd in Amerika de
teleurstelling hierover niet onder stoe
len of banken geschoven. Castro mocht
er op rekenen dat bij eert volgende
poging de rebellen zoveel oorlogstuig
zouden krijgen van hun grote buur,
tevens voorstander van de vrijheid,
dat het met de vrijheid van Cuba
gedaan zou zijn. De vrijheid werd
dus alleen maar gegund aan die lan
den welke hun vrijheid ten dienste
van Amerika wilden stellen.
Maar Cuba wilde blijkbaar helemaal
vrij zijn. Waar het ook recht op had.
En om die vrijheid te behouden zocht
het steun in Moskou. Waar zou Cuba
anders terecht hebben gekund??
Welk westers land zou er zo vrij
zijn geweest om Cuba te steunen bij
de verdediging van zijn vrijheid? En
is het wonder dat Kroestsjev poets
weder poets speelde, nadat Amerika
al jaren lang bezig was Rusland met
rakketten te omsingelen, te land, ter
zee en in de lucht. Is het wonder dat
Kroestsjev niet ongenegen was ook
eens een klem te leggen nabij het erf
van zijn rivaal?
Maar 't is waar: ieder argeloos
burger in het „vrije" westen weet dat
Amerikaanse wapens altijd defensief
bedoeld zijn en dat alle Russische
wapens aanvalswapens zijn. Alleen
voor Cuba zou Kennedy een uitzonde
ring hebben gemaakt. Maar ik heb
hieruit begrepen, dat de baas van het
Witte Huis niets schijnt te weten van
de grote waarheid die schuilt in het
spreekwoord „Wat gij niet wilt dat u
geschiedt, doet dat ook aan een an
der niet."
Het vrije Christelijke Westen moet
zich wel diep schamen, dat door zijn
schuldig zwijgen aan de baas van het
Kremlin, de gelegenheid werd gege
ven, om met een groots gebaar, de
vreselijke vernietiging af te wenden.
Weet het vrye westen nog op wiens
bevel de eerste atoombommen zijn ge
worpen op onschuldige medemensen?
Zijn de leiders van vandaag meer
vertrouwenwaardig dan die van vroe
ger??
Beste medemensen, wij nemen te
veel de houding aan van de farizeeër,
die voor in de tempel rechtopstaand
zichzelf roemde. Heus de houding van
de tollenaar past ons beter.
Het maandblad Opvoeding, dat wij op
deze plaats reeds enkele malen onder
uw aandacht brachten, opent de dertien
de jaargang met een speciaal nummer,
gewijd aan het gehandicapte kind.
Zoals dr. N. Snijders-Oomen in haar
voorwoord opmerkt, beleeft Nederland
thans een hausse in de aandacht voor de
misdeelde medemens. Een actie als Open
Het Dorp ligt ieder nog vers in het ge
heugen. Toch blijft het daarnaast een
voortreffelijk streven om, indien moge
lijk, het gehandicapte kind binnen de ge
zinskring te houden. Met deze ideale mo
gelijkheid houdt dit nummer van Op
voeding zich bezig. De van de televisie
bekende dokter Van der Most bespreekt
de opvoedende benadering van het zo
genaamde imbeciele kind. De secretaris
van de oudervereniging „Voor het zor
genkind" zet uiteen, hoe ouders van ge
handicapte kinderen in deze vereniging
elkaar treffen en onderling steunen.
Maatschappelijk werkster K. van Es
stelt het spastische kind aan de orde, ter
wijl daarnaast nog artikelen zijn gewijd
aan het spel van verkennen voor gehan
dicapten en aan de vakantiekampen van
de Stichting het Vierde Prinsenkind.
Voor alle ouders, die in de eigen ge
zinskring de zorg dragen voor een ge
handicapt kind zou men dit nummer van
Opvoeding willen aanbevelen, omdat zij
er verstandig advies en nuttige informa
tie in kunnen vinden. Wie in het leven
niet dit zware kruis te dragen kreeg, zal
uit deze lectuur begrip kunnen leren
voor de specifieke problematiek van zo
veel anderen, ouders en kinderen. (Uitg.
H. Nelissen - Bilthoven).
A. G.
Algerijnse officieren
naar Moskou
Het Algerijnse leger heeft 48 jonge
officieren naar Moskou gezonden voor
een voortgezette militaire opleiding.
De mannen werden op het vliegveld
van Algiers uitgeleide gedaan door de
Algerijnse minister van defensie, kolonel
Houari Boumedienne.
NIEUW GINNEKEN
Van G.
MENTHOLPEL1ETS
Tegen hoest cn Keelpir
V Uitwerking frappant
Joegoslavië
vakantieland 1963
Romantisch* zonnig* kust m*t
1000 eilanden. Baden vanaf april.
Moderne autowegen langs d*
I kust en in het gehele landLKonv
1 fortabele hotels, motels, bun-
jgalows en auto-campings.
I Joegoslavië is een goed-
f koop toeristenland.
k Inlichtingen bij Uw r«i«-
o bureau ef het Nat. Joegosla-
visch Verkeenbur, Den Haag,
Plaats 11*. Telefoon 116892.
KATHOLIEK
KRAAMCENTRUM IN
ZEEUWSCH-VLAANDEREN
In april begint er weer een cursus
voor kraamverzorgsters. Gaarne willen
we deze cursus aanbevelen, vooral aan
de meisjes uit de plaatsen Koewacht,
Zuiddorpe, Westdorpe, Sas van Gent,
Sluiskil Terneuzen, Axel, Clinge en
Graauw. In deze plaatsen woont geen
een meisje dat voor kraamverzorgster
is opgeleid.
De moeders die in deze plaatsen ge
holpen worden bij de mooiste dagen
van haar leven, worden geholpen door
meisjes die van ver moeten komen.
De kraamverzorgster van de andere
plaatsen uit Zeeuwsch-Vlaanderen moe
ten steeds maar weer klaar staan, om
ook de moeders uit bovengenoemde
plaatsen te komen helpen.
Kom meisjes uit de kanaalzone, laat
je goede hart eens spreken. Bepraat
het eens met elkaar en laat nu, ten
minste uit iedere plaats één brief ko
men om inlichtingen.
Je moet 18 jaar zijn en niet ouder dan
35 jaar. De opleiding is gratis en je
krijgt in je opleidingstijd 150 per
maand. Voor je verzekeringen en sociale
lasten wordt gezorgd. Na je opleiding is
je salaris natuurlijk veel hoger.
Ik verwacht veel brieven.
Voor verdere inlichtingen kun je
schrijven naar
Zr. H. Hoenselaars
Koninginnelaan 12, Terneuzen
(Advertentie^
WETHOUDERSK WESTIE
VOGELWAARDE (I)
Zelfs de onpartijdige toeschouwer van
de demonstratie, welke Boschkapelle
tegen het ontslag van wethouder de
Bakker hield, kan het niet ontgaan zijn
dat hier nog andere gevoelens dan die
van het eigenbelang meespraken. Ze
ker, het is voor Boschkapelle niet wei
nig belangrijk, dat het zich in de ge
meenteraad van Vogelwaarde door een
eerste wethouder vertegenwoordigd
weet, maar zou het verzet een derge
lijke omvang hebben aangenomen, in
dien het ontslag van de Bakker ook
maar op één enkel redelijk motief ge
baseerd was geweest Dit moet ten
stelligste worden ontkend, maar het
zijn juist de reeds overbekende futili
teiten en vaagheden van de motie van
wantrouwen, welke de Boschkapellena-
ren tot een zo eensgezinde en vastbe
sloten houding hebben aangezet. Maar
hoe is het nu mogelijk, vraagt men
zich af, dat de gemeenteraad vrijwel
unaniem deze motie steunt? Ieder wel
denkend mens zal begrijpen dat men
doorgaans om dergelijke redenen geen
wethouder ontslaat en zeker niet een
wethouder die al tientallen jaren zijn
verdienstelijkheid heeft bewezen. Er
moeten dus andere motieven een rol
gespeeld hebben, maar welke
De stelling, dat hier sprake zou kun
nen zijn van antecedenten die men lie
ver niet in een openbare vergadering
aanroert, kan reeds a priori verworpen
worden: in dat geval zou minstens een
vage aanduiding in die richting heb
ben gewezen. Als enig redelijk aan
vaardbare achtergrond blijft echter
over', dat een of meer raadsleden zich
in hun eigen plannen (lees: eigen be
langen) door de heer de Eakker zagen
gedwarsboomd, zodat deze zo spoedig
mogelijk moest verdwijnen. Dat het ge.
zegde: „Het doel heiligt de middelen"
het zowel in de grote als kleine politiek
nog altijd uitstekend doet, zou ook hier
weer blijken: Allereerst was daar de
nieuwe wet die het mogelijk maakt ons
iemand zonder mogelijkheid van be
roep uit het dagelijks bestuur van de
gemeente te stoten. Hiermede zou men
echter nog niet veel bereikt hebben,
maar nu deed zich ook nog de situatie
voor, dat Boschkapelle in de raad
slechts door één persoon was vertegen
woordigd. En vond de door iedereen
reeds tot een grijs verleden gewaande
antipathie van de andere kerkdorpen
tegen Boschkapelle uitgerekend in dit
instituut nog een vonk van levensvat
baarheid. waardoor het zelfs mogelijk
werd. dat twee partij- doch geen dorps
genoten van de heer de Bakker de be
ruchte motie met een schuchter ja toe-
knikten Indien dit zo is, dan werpt
dit bedroevende en absurde feit tevens
een uiterst bedenkelijk licht op de sa
menwerking, waarop burgemeester
Molthoff na afloop van de vergadering
doelde.
VOGELWAARDE
EEN TOECHOUWER
WETHOUDERSKWESTIE
VOGELWAARDE (ii)
Naar aanleiding van uw verslag over
de wethouderskwestie in het Dagblad
„De Stem" van 21 febr. j.l. heb ik nog
enkele opmerkingen.
U schrijft daarin dat de publieke tri
bune werd ontruimd na afloop van de
vergadering. De publieke tribune werd
evenwel niet ontruimd maar rustig
door het publiek verlaten.
Verder was het gejoel van de men
senmassa reeds tot bedaren gekomen
voordat de edelachtbare heer burge
meester P. J. G. Molthoff op het balkon
van het gemeentehuis verscheen.
Dat Fons de Bakker werd bejubeld
en op de schouders genomen, daarvoor
hadden wij het volste recht. Of zouden
wij een „man" als Serrarens op onze
schouders moeten nemen. Serrarens die
zelf enkele dagen terug beweerde, zie
dagblad ,,De Stem" van 16 febr. j.l.
„Ik trek mij van de hele zaak niks
aan". Diezelfde Serrarens was echter
nummer een van de 8 voorstemmers
voor de motie van wantrouwen tegen
de Bakker.
Dat het wethouderslied in het meren
deel door jongeren werd gezongen kan
wel waar zijn. Dat waren dan „jonge
ren" van 18 jaar tot de pensioenge
rechtigde leeftijd.
Tenslotte nog iets over de laatste re
gel van uw stukje „Merkwaardige te
genstelling". Daar schrijft uw redac
teur: „De meesten duiken in een ca
fé". Die mensen die in het café duiken
zijn beslist geen mensen van Boschka
pelle geweest maar van de andere drie
kerkdorpen. De mensen van Boschka
pelle zijn na afloop rustig in optocht
naar huis gegaan onder het zingen van
het wethouderslied.
BOSCHKAPELLE P. E.
(Eén opmerking. De heer Serrarens
heeft niet gezegd „Ik trek mij van de
hele zaak niks aan" maar „Het is een
kwestie voor de raad". En dat is na
tuurlek iets anders. Red.).
GEVAARLIJKE
OECUMENISCHE
HOUDING (III)
Met belangstelling las ik de reactie
van W. v. Rijckevorsel te Breda met
betrekking tot het aldus door mij inge
zonden artikel in De Stem, wat ik be
reidwillig beantwoord; tevens met dank
aan de redactie, voor het daarbij aan
gebrachte naschrift.
De schrijver is blijkbaar nog onge
schoold in de oecumenische beweging
en neemt daarbij een wat gevaarlijke
houding aan, omdat hij geen onder
scheid maakt tussen de geloofsleer en
de daarbij betrokken volgelingen. Wie
een godsdienstige overtuiging heeft, zal
die als waar hebben te erkennen en te
beleven en wel zonder de onderschei
den godsdiensten gelijkwaardig te be
oordelen, maar met volle eerbiediging
voor de eerlijke overtuiging van ande
ren en dan kan een degelijke protes
tant beter zijn dan een slechte katho
liek, die niet leeft volgens zijn kerke
lijke beginselen.
Zolang er verschil bestaat tussen de
christelijke richtingen van katholicis
me en protestantisme, zal dat met
uitzondering van een klein percentage
nadelig zijn voor de godsdienstige
sfeer van het gezin en de algemene
ervaring bevestigt, dat een gemengd
huwelijk in het algemeen niet alleen
leidt tot ongodsdienstigheid en onker
kelijkheid, maar wegens het geringe
kindertal ook tot uitsterving van het
nageslacht. Immers volgens de be
trouwbare gegevens van Centraal Bu
reau voor de Statistiek is het geboorte
cijfer van de onkerkelijken in ons land
maar een derde gedeelte van dat der
katholieke gezinnen, wat te laag is
om een volksdeel op hetzelfde peil te
houden. En omdat algemeen, neutraal
onderwijs en gemengde niet-katho-
lieke dansgelegenheden daartoe be
vorderlijk zijn. zijn deze voor de katho
lieken niet alleen om godsdienstige re-
ONZE PUZZEL
Horizontaal: 1 bierbereider, 6 steppe,
11 eveneens, 12 nakomelingschap, 13
Europeaan, 14 Ned. vliegveld, 17 voor
alles, 20 vogel, 22 keukengerei, 24 lid
woord, 25 projectiel, 28 bouwland, 31
boom, 32 hoge berg, 33 fijn weefsel, 34
as, 37 geen uitgezonderd, 39 rekening,
40 gewapende ruiter, 41 plaats in Siberië,
42 tegen, 44 waarde, 46 moerassig meer
tje, 48 schrede, 49 kostbare stof, 5? nobe
le, 54 meisjesnaam, 56 afstandsmaat
(afk.), 58 jongensnaam. 61 gewicht (afk),
63 projectiel, 65 dieptemaat, 68 ontken
ning, 70 aanzien, 71 meisjesnaam, 73 mu
zikant, 74 volgens normen.
Verticaal: 1 lektuur, 2 ambtshalve
(Lat. afk.), 3 in orde, 4 oever, 5 lof, 6
deel v.e. trap, 7 aanzien, 8 aanw. voor-
naamw., 9 zangnoot, 10 behoeftige, 15
nauw, 16 vallei, 18 tijdperk, 19 baardje,
21 grote bijl, 23 soort steen, 24 spoedig,
26 revolutie, 27 bijbelse naam, 29 koud,
vochtig, 30 kluizenaar, 35 keukengerei,
36 arbeidsschuw, 37 persbureau, 38 vod,
43 dierenverblijf, 45 voorzetsel, 47 water
in Utrecht, 50 vernis, 52 meisjesnaam,
53 plaats op de Veluwe, 54 vogel, 55 ijs
(Eng.), 56 deel van het hoofd, 59 gast,
60 klein ogenblikje, 62 doelpunt, 63 man
nelijk zoogdier, 64 toiletgerei, 66 on
vruchtbaar, 67 meisjesnaam, 69 bijwoord,
72 voorzetsel.
OPLOSSING
Horizontaal: 1 koor, 5 kamp, 8 tege-
len, 9 es, 11 ss, 12 laken, 14 delta, 15 no
bel 17 ada 18 ook, 19 abt, 20 liter, 22
palet, 23 netel, 25 al, 27 la, 28 niemand,
30 stug, 31 eend.
Verticaal: 1 keel, 2 ot, 3 reden, 4 cel,
5 kerel, 6 an, 7 pisa, 10 sandaal, 11 sta
biel, 13 nooit, 14 deken, 16 bot, 20 lenig,
21 reine, 22 'paus, 24 land, 26 oma, 28
nu, 29 de.
(Advertentie)
denen, maar ook om het welzijn van
ons volksbestaan afkeurenswaardig.
Nu kan door eenieder alles „nonsens"
genoemd worden, maar met reden kan
gevraagd worden dit eerst te bewijzen,
om het gevaar te voorkomen, daarmede
zelf klinkklare onzin te beweren.
OOSTBURG, P. D.
CARNAVAL IN
s-HEERENHOEK
De parel van Zuid-Beveland, gevat
in de schelp, gelegen tussen scheeps
werf en televisietoren, is het welva
rende dorp 's-Heerenhoek, waar het
goed wonen is dicht bij het werk.
Het vooruitstrevende dorp op elk ge
bied, getuige het mooie uitbreidings-
plan-vijver-pastorie en zusterklooster
plus wat nog in de toekomst gereali
seerd zal worden.
Het is echter jammer, dat ditzelfde
dorp zich grote-stadsallures tracht
aan te meten en niet inziet door zo
iets te doen het een waterhoofd krijgt,
wat voor de buitenstaander alleen
maar belachelijk is. Ik wil hier een
feit naar voren brengen n.l. het trach
ten een carnavalsfeest hier in het
dorp tp organiseren. Laten we elkaar
niets wijs maken, welbeschouwd is het
alleen een optocht en 's-avonds bal in
een gesloten club. Als dit carnaval
genoemd moet worden, dan is het nog
minder dan een volksfeest van vroe
ger, want toen was er volk op straat
en leefde alles mee. Nu moet men
proberen iets na te apen wat niet
lukt, daar dit niet in het karakter
van het volk is gelegen. De carna
valsgeest moet van binnenuit voortko
men, als iets waarnaar men uitziet,
naar verlangt en wanneer de tijd daar
eenmaal is, men zich er met hart en
geest in stort. Ik geloof niet dat het
Zeeuwse volk daarvoor geëigend is en
velen zullen het daarmee eens zijn.
En als men dan toch een allure van
carnaval wil aanmeten, laat men
trachten er tenminste een volksfeest
van te maken en niet dit tot een mo
nopolie van een of andere vereniging
maken.
Men zal dan weer terug moeten
gaan naar de oude buurtverenigingen.
Uit diverse buurtverenigingen moeten
afgevaardigden worden gekozen, waar
uit een comité gevormd wordt en de
algemene leiding heeft Iedere buurt
zorgt voor eigen sierwagens en wan
neer het zover is, dan heel de be
volking achter de optocht het dorp
rond, waar in elk café dansen moet
zijn. Als men het zo zou proberen be
staat er misschien een kans, dat het
op een carnaval lijkt.
'S-HEERENHOEK A. Nomynus
ZWEMBAD
IN HONTENISSE
Vele jaren hebben wij in Hontenis
se gratis kunnen zwemmen, maar zo
dra het zwembad er zal zijn, zal er
betaald moeten worden. Dat is te be
grijpen. Wat echter niet te begrijpen
is, is de plotselinge behoefte aan een
zwembad in onze gemeente. Is het
financieel wel verantwoord om zoveel
duizenden guldens hieraan uit te ge
ven?
Wie zullen er gebruik maken van
dat zwembad? Denkt u, geachte lezer,
dat de mensen uit Hulst naar Honte-
nisse komen om in een zwembad te
zwemmen, terwijl men in Hulst zelf
een zwembad heeft? Denkt u dat de
bewoners van Ossenisse en Lams-
waarde van een zwembad gebruik
zullen maken waarvoor ze moeten
betalen, terwijl zij. als zij de Schel -
de-dijk overgaan, gratis in de Schel
de kunnen zwemmen?
M.i. worden de duizenden guldens
die voor dat zwembad gebruikt zul
len worden, letterlijk en figuurlijk in
het water geworpen.
Zou het niet beter zijn om dat
geld voor o.a. de verlichting in onze
gemeente te gebruiken? Of kan men
zich niet indenken waar de verlich
ting in onze gemeente nog iets te
wensen overlaat? Op de Kruisweg of
in de Cloosterstraat heeft men geen
zaklantaarn nodig, maar o.m. wel op
Lamswaarde. Daar ziet men verlan
gend uit naar nog een paar lichtpunt
jes. Wanneer kan het knipperlicht op
Kuitaard gemaakt worden? In plaats
van een zwembad zou men beter een
badhuis kunnen bouwen, daar is meer
behoefte aan, dan aan een zwembad.
Minstens 75 pet. van de bewoners
hebben geen eigen douche-cel. Lams
waarde, in al zijn bescheidenheid, zou
ook graag een sportveld hebben (lief
hebbers en mogelijkheden genoeg),
terwijl ook een speelveldje voor de
kinderen in ons dorp hard nodig is.
Dat zou echt geen overbodige luxe
zijn. Ofschoon de le wethouder uit
Hontenisse zelf ook op Lamswaarde
woont, wordt er toch maar weinig
of niets voor ons dorp gedaan. Tel
len de belangen van Lamswaarde
niet mee in Hontenisse? Hopelijk
weet iedere inwoner van onze ge
meente, dat Lamswaarde ook Honte
nisse is.
LAMSWAARDE Joh. Danckaert
CULTURELE DAG
VKAJ—KAJ
Zaterdag j.l. las ik in dit blad dat
de afdeling Clinge het nog steeds niet
eens is met de culturele dag. Ik
hoop, dat deze afdeling zelf gaat be
grijpen dat het haar eigen schuld is
Wie zich op tijd opgeeft kan nu een
maal van deelname niet worden uit
gesloten. Er is beslist door het. dis-
trictsbestuur niet naar een middel
gezocht om Clinge van deelname uit
te sluiten. We zouden die afdeling
zelfs ook voor de derde maal ten to
nele willen zien verschijnen. Voorts
begrijp ik niet goed waarom het be
stuur niet eerst een gesprek heeft
met het districtsbestuur, dat dan direct
gepubliceerd moet worden in dag. en
weekbladen. Moet het districtsbestuur
direct de schuld krijgen? Is dit niet
een kwestie die, tussen het districts
bestuur en de afdeling Clinge zou
moeten worden uitgewerkt.
Ik hoop daarom dat het gepubliceer
de van de 2 personen van de afde
ling Clinge ten einde gaat lopen. We
mogen bij deze kwestie niet blijven
stilstaan. Er is nu eenmaal in onze
eigen V.K.A.J. K.A.J. beweging meer
te doen dan te discussiëren over de
culturele dag.
STOPPELDIJK
Emiel v. Goethem, districtsleider
(Advertentie)
drogen in metPurolpoederfi.6o«nf(.-
ZONDAG 3 MAART. Eerste zondag van
de Vasten. Paars. Mis: Invocabit. Geen
Gloria. Credo. Prefatie van de Vasten.
MAANDAG 4. Maandag in de eerste
week van de Vasten. Paars. Tweede
gebed H. Casimirus. (Deze zoon van
Casimirus IV van Polen en Elisabeth
van Oostenrijk werd in 1458 geboren.
Hij blonk uit door een grote liefde
voor de armen en een kinderlijke ge
negenheid voor de H. Maagd. Op 4
maart 1484 stierf hij te Wilna aan de
pest). Derde gebed H. Lucius. (Deze
Paus regeerde van 253 tot 254. Onder
keizer Valerianus werd hij verbannen.
Na zijn terugkeer werd hij ter dood
gebracht). Prefatie van de Vasten.
DINSDAG 5. Dinsdag in de week van de
Vasten. Paars. Prefatie van de Vasten.
WOENSDAG 6. Quatertemperwoensdag
in de Vasten. Paars. Tweede gebed H.H.
Perpetua en Felicitas. (Beide geloofs-
leerlingen werden tijdens de vervolging
van keizer Severius te Carthago gevan
gen genomen en voor de wilde dieren
geworpen. Zij ontvingen het doopsel
des bloeds). Prefatie van de Vasten.
DONDERDAG 7. Donderdag in de eerste
week van de Vasten. Paars. Tweede
gebed H. Thomas van Aquino. (Deze
kerkleraar is in 1225 geboren. Op 14-
jarige leeftijd ging hij studeren aan
de universiteit te Napels. Vier jaar
later trad hij in de Orde der Domini-
kanen. Na studies te Parijs en Keulen
doceerde hij te Parijs. Voorts was hij
enige jaren theoloog aan het pauselijk
hof. Te Napels stichtte hij een theolo
gische faculteit voor zijn Orde. Hij
stierf in 1274 op weg naar de Algeme
ne Kerkvergadering te Lyon. Hij ver
kreeg de titel van Engelachtige Leraar
en is een van de grootste denkers aller
tijden). Prefatie van de Vasten.
VRIJDAG 8. Quatertempervrijdag in de
Vasten. Paars. Tweede gebed H. Joan
nes de Deo. (In 1495 is deze patroon
van de ziekenhuizen in Portugal gebo
ren. Na een losbandig leven gaf hij
zich vooral aan werken van naasten
liefde. Te Granada in Spanje stichtte
hij de Congregatie van de Broeders van
Barmhartigheid. Hij stierf in 1550).
Prefatie van de Vasten.
ZATERDAG 9. Quatertemperzaterdag in
de Vasten. Paars. Tweede gebed H.
Francisca Romana. (Als vrouw en
moeder leidde zij een godvruchtig le
ven. Na de dood van haar man stichtte
zij een vereniging van Oblaten van de
H. Benedictus. Zij stierf een heilige
dood op 9 maart 1440). Prefatie van
de Vasten.