Aan Brusselse
KENNEDY
GAULLE
vooravond
ML DE
SUSSEN"
Europa waarschuwt
van alle kanten
Dooi in Europa;
vorst keert weer
Herter in Brussel
Rotterdammers tappen nu weer
(bijna) drinkbaar water
4995r
simca
woo
Rijksweg 13 heet voortaan:
de nieuwste Waterweg
Havenconflict
V.S. ten einde
IJs wordt nu
gevaarlijk
Pleidooi voor
Benelux-
..[ïavenzöne
In mei Schelde-
Rijn-akkoord
DAGBLAD VOOR ZEELAND
Zelfs „brein'
snapt het niet
Jaardienstregeling
bij Spoorwegen
GEEN ZORGEN
Coaster nog niet gelicht
WEER GAS
IN ONS LAND Gisteren hebben de inwoners van Kat
wijk weer de gehele dag gas gekregen.
Arbeiders van de Leidse gasfabriek heb
ben van maandag af gewerkt aan een
buisleiding van ongeveer twee kilometer
lengte. Deze leiding werd gisterenavond
in gebruik genomen, zodat de Leidse gas
fabriek dan samen met de gasfabriek in
Katwijk voor de gasvoorziening zal
zorgdragen.
Lichte dooi
VURIGE REL
OM WATER
N.V. ALM E VI
Garage J. L. v. d. Voorde
ïteensedijk 108 Huls)
Tel. 01140-2878
103e JAARGANG No. 24191
Uitgave: N. V. Uitg. Mij. Neerlandia
Directeur: E. H. B. Brader.
Hoofdredacteur: J. J. H. A. Bruna.
Redactieraad: J. M. A C. v. Dongen,
C. J. v. Hootegem, mr. dr. A. J. J. M.
Mes, mr. H. M. L. de Rechter, P. V. M.
Vercauteren, L. J. v. 't Westende.
Bureaus: Breda - Reigerstraat 16 -
Tel. 22341 (5 lijnen) - Postgiro 1114111
Voor God, Koningin e» Vaderland
ZATERDAG 26 JANUARI 1963
Abonnementsprijs f 8,05 per kwartaal,
excl. f 0,20 incasso; f 9,25 per post
excL f 0,35 incasso t 0,62 per week
Prijs van buitenlandse abonnementen
op aanvraag. Losse nummers 15 cent.
Advertentieprijs voor de gehele oplage
f 0,42 per mm (Ing. Med. f 1,05). Bij
contract aanzienlijke reductie. Volledi
ge tarieven en Algemene Voorwaarden
worden op aanvraag gaarne verstrekt.
Bureau voor de Zeeuwse Eilanden: GOES. Klokstraat 1 telefoon 6252 Bureau voor
Zeeuwsch-Vlaanderen: HULST. Steenstraat 14 - telefoon 2377 - (Bijbureaus: Terneuzen: IJsbaanstraat 24
telefoon 2601 OOSTBURG: Nieuwstraat 41 - telefoon 2893)
Deskundigen van de Ame
rikaanse meteorologische
dienst hebben aan de hand
van talrijke weerrapporten
vastgesteld dat een nog
nooit voorgekomen circula
tiepatroon van koude lucht-
massa's over het noordelijk
halfrond de oorzaak is van
de koudegolf in en ver bui
ten Europa. Wat de oorza
ken van de ongebruikelijke
luchtstroming zijn weet
men niet, omdat zelfs een
groot elektronisch brein
niet in staat was de over de
luchtstromingen ingevoerde
gegevens te analyseren.
>Ien acht het niet uitgeslo
ten dat een rustperiode van
de zon waarin, en daar
voor heeft men een zeer op
pervlakkige cyclusbereke
ning vastgesteld, de activi
teit van de zon vermindert
een grote hoeveelheid
normaal ver weg liggende
geladen deeltje dicht bij de
aarde laat komen. Hierdoor
kunnen de bovenlagen van
de dampkring verwarmd
raken en de oorzaak zijn
van de „ontsporing" in de
west-ooststroom.
Overigens is dit niet meer
clan een theorie. En tevens
wijzen Amerikaanse weer
kundigen erop dat de kou
degolf. hoewel weinig voor
komend. wel degelijk past
in een weercyclus op zeer
lange termijn en derhalve
niet ongewoon is.
En dat strekke ons dan
maar tot troost.
„Groot-Brittannië heeft de kleine atoommacht, die het bezat aan
de Verenigde Staten gegeven. Het had die net zo goed aan Europa
kunnen overdoen. Welaanhet heeft gekozen
Dit zei president De Gaulle gisteren op een receptie tegen leden van
de Franse Nationale Vergadering.
Op de vraag of hij van mening is, dat de gemeenschappelijke mirkt
uiteen zal vallen, zei de president: „Helemaal niet. Neem Italië bij
voorbeeld Dat heeft onze kolen nodig en ons staal. Het verkoopt ons
daarna zijn Fiats. Voila
Over West-Duitsland zei hij: „Dit land moest voor anker worden
gelegd, anders zou het op drift raken".
En over Engeland: „Churchill heeft eens gezegd, dat als hij moest
kiezen tussen Europa en de wijde ruimte, hij de wijde ruimte zou
kiezen
behoefte van de alliantie niet zou vol
doen. ,,Ik hoop", zei hij, „dat hij ons
De volgende dienstregtling van de
Nederlandse Spoorwegen, die op 26 mei
aanstaande ingaat, wordt voor het eerst
een jaardienstregeling. Er zal dus geen
aparte winterdienst op volgen.
De nieuwe dienst zal in hoofdzaak een
voortzetting zijn van de thans lopende
winterdienst. Hier en daar zullen aan
komst- en vertrektijden van treinen een
gering aantal minuten worden verscho
ven. Tijdens de vakantiemaanden zul
len 's zaterdags tussen Amsterdam en
Valkenburg twee rechtstreekse treinen
rijden en van Utrecht naar Valkenburg
één, In de tegenovergestelde richting
gaan drie treinen van Valkenburg naar
Amsterdam.
De havenarbeiders in de Amerikaan
se staten New York en New Jersey heb
ben zich uitgesproken voor de nieuwe
arbeidsovereenkomst die een eind zou
maken aan de langdurige havenstaking
die de Amerikaanse oostkust heeft lam
gelegd. Het gaat hier om 18.000 arbei
ders die in de New Yorkse haven wer
ken, die zich uitstrekt langs de oevers
van de Hudson, die de grensrivier vormt
tussen beide staten.
De scheepvaartmaatschappijen hebben
vrijdagavond overeenstemming bereikt
over een regeling van het geschil. De
staking heeft 34 dagen geduurd en is
hiermee de langste en kostbaarste in de
Amerikaanse geschiedenis.
Het dooit in Europa! Nog lang niet overal. En niet hard. Maar op
verschillende plaatsen heeft dictator Winter concessies moeten doen
en terrein moeten prijsgeven.
Vandaag zullen wij in ons land nog kunnen profiteren van wat de
meeste weerkundigen vooralsnog slechts een „adempauze" durven noe
men. Men verwacht dat de aan de gang zijnde kamp tussen de zach
tere lucht en het weliswaar teruggedrongen maar nog hechte vorst-
gebied, gewonnen zal worden door de winter.
Opnieuw strenge vorst is wat met name de Duitse weerkundigen
voorspellen.
De winter brengt veel moeilijkhe
den, voor sommige mensen grote
ellende zelfs. Maar hij heeft ook
zijn poëtische kant. De zee en het
strand, 's zomers het domein voor
naar verpozing zoekende vakantie
gangers, vormen nu een bizarre
ijswoestenij, die niettemin zijn
eigen specifieke schoonheid heeft.
Zoals onze foto laat zien weet de
mens, ondanks zijn hunkering naar
dooi en naar een wat beter te dra
gen klimaat, dit aspect van de
barre winter toch ook te waarde
ren.
(Foto: H. den Burger)
Er is momenteel koortsachtig druk
diplomatiek verkeer gaande om de
komende E.E.G.-vergadering van maan
dag voor te bereiden. En ook aan
commentaren mankeert het niet.
Kennedy heeft kennelijk getracht
iets van de indruk weg te nemen,
die de anti-Gaullistische tendens
rond de uitkering van de freehouse-
onderscheiding op Frankrijk moet
hebben gemaakt.
,,De band tussen de V.S. en Europa
is zó diep in de geschiedenis en in
de noodzakelijkheid geworteld, dat
daarin niet op lange termijn ver
andering kan worden gebracht door
persoonlijke of zelfs nationale ge
schillen. Als de leden van het Atlan
tisch bondgenootschap los van elkaar
gaan handelen, is er kans dat noch
Amerika noch Europa dit zullen
overleven".
Bij Kennedy had nooit enige twijfel be
staan, dat generaal De Gaulle aan de
evenveel zal vertrouwen, als wij ver
trouwen in hem hebben. Dat vertrou
wen schonk hij ons ook, toen wij moei
lijkheden hadden om Cuba". Maar
Kennedy liet er geen twijfel over be
staan, dat aan de Atlantische samen
werking niet getornd mag worden.
Professor Walter Halstein, voorzitter
van de Europese commissie zeide, dat
maandag de bijeenkomst in Brussel een
beslissende aanwijzing zal moeten op
leveren over de stand van zaken met
betrekking tot Engelands toetreden tot
de E.E.G. Hij achtte een onderhande
lingsmogelijkheid aanwezig in het begrip
„geassocieerd lid", al is hij daarvan
voor wat Engeland betreft, geen voor
stander. Overigens was hij de mening
toegedaan, dat de volgende tarieven-
afbraak zeker niet zou worden ver
traagd.
Een speciale commissie van de West-
duitse Bondsraad (Eerste Kamer)
I
heeft een resulutie opgesteld en een be
roep gedaan op de Westduitse regering
„met kracht" te bevorderen, dat de
onderhandelingen over Engelands toe
treding voltooid worden. „Ineenstorting
van de Brusselse onderhandelingen zou
het vrije Europa in twee economische
blokken dreigen te splijten."
Walter Rostow, lid van de Amerikaan
se veiligheidsraad, heeft verklaard dat de
Amerikaanse regering zich geen zorgen
maakt om de houding van De Gaulle.
„Het blijft de wens van West-Europa
Engeland binnen de Euro-markt te
halen". Bernard Baruch, de eerbied
waardige adviseur van Amerikaanse
presidenten, heeft De Gaulle's politiek
ernstig bestreden. .,,Zij zou kunnen, lei
den tot ineenstorting van de westelijke
alliantie", beweerde hij.
In dezelfde geest liet zich minister
Luns uit tijdens een radiogesprek. Hy
waarschuwde voor de ernstige repercus
sies in Europa, dus met Engeland en
andere landen in de Atlantische wereld
en niet uitgesloten in de N.A.T.O. Zou
Frankryk blijven volharden in zijn hou
ding, dan voorzag hij een zware crisis
in de boezem van de Europese gemeen
schap, omdat het vertrouwen, dat dan
geschokt is, ongetwijfeld zal leiden tot
een verlangzaamde medewerking van
verschillende landen in de ontplooiing
van E.E.G. en misschien nog erger.
„Sommige van mijn collega's zijn nog
pessimistischer gestemd", aldus mr.
Luns.
In Parijs wordt thans naarstig ge
studeerd om een officiële breuk in de
onderhandelingen te Brussel, die maan
dag aanstaande worden hervat, te voor
komen. Er worden twee mogelijkheden
bestudeerd, waaronder het compromis
voorstel van Adenauer.
Hoe dan ook, de Engelse onderhande
laars maar ook de overige landen, gaan
een emotionele maandag tegemoet. De
kaarten, die beide partijen in handen
hebben, zullen uitstekend gespeeld
moeten worden.
De lichting van de Zweedse coaster
Tgunthank moet niet eerder dan heden
worden verwacht. De voorbereidende
werkzaamheden zijn nog niet beëindigd,
terwijl de onmisbare drijvende bok nog
niet is aangekomen.
Op sommige plaatsen van Duitsland, in
Zwitserland, in het zuiden van Frank
rijk en elders komt nog strenge vorst
voor. In Scandinavië stegen de tempera
turen wel, maar het dooipunt is nog niet
bereikt.
Engeland tokt met een dichte en ijzig
koude mist. De narigheden die de stren
ge winter veroorzaakt zijn voor de mees
te landen nog niet afgelopen. In Ameri
ka en Japan gaat het openbare leven
ook nog altijd zwaar gebukt onder de
gevolgen van de winter. In de V.S. zijn
in totaal al meer dan honderd mensen
als direct gevolg van de koude omge
komen.
In Oost-Berlijn en in Bulgarije zijn de
scholen voorlopig gesloten om brandstof
te sparen. De Donau is, wat zijn Hon
gaarse gedeelte betreft, geheel bevro
ren.
met auto's over het ijs op de Lek niet
meer mogelijk is. Het ijs op de IJssel
van Kampen tot Zwolle is zeer onbe
trouwbaar geworden.
In Zaandam zijn de afgelopen dagen
twee woonboten in het ijs weggezakt,
doordat zij door het ijs schade hebben
opgelopen. Als er namelijk langs een
de-r lange zijden en langs een korte zijde
van woonboten geen open water is, kan
het ijs door uitzetting schade toebren
gen aan de wanden van de schepen. Des
kundigen raden dan ook aan om steeds
langs een lange en een korte wand een
ruimte tussen het schip en het ijs open
te houden.
Onder geleide van enkele ijsbrekers
zijn zestien tankers en vijf andere sche
pen van Rotterdam de Lek opgevaren
met bestemming Utrecht. Het ijs bood
vooral bij Lexmond veel tegenstand.
Nadat het konvooi was gepasseerd sloot
het ijsveld zich weer, maar toch ziet het
er naar uit, dat de toestand van het ijs
verbeterd is. Uit de benedenloop wordt
namelijk wat meer ijs weggevoerd.
De politie in Amsterdam heeft ge
waarschuwd tegen het maken van toch
ten over het ijs naar Pampus. In het ijs
tussen het Buiten-IJ en het eiland zijn
grote gaten gevallen.
Het ministerie van Verkeer en Wa
terstaat heeft gezegd, dat als gevolg van
een stijging van de waterstand verkeer
In de raadgevende interparlementaire
Beneluxraad is vrijdag in Brussel een
voorstel gedaan tot het instellen van een
„Benelux-havenzóne".
Deze gedachte werd geopperd door
het Belgische liberale parlementslid
Dreze, die met algemene stemmen werd
gekozen tot voorzitter van de raad, die
dit jaar zijn vergaderingen in Brussel
zal houden.
In zijn dankrede voor deze benoeming
zei de heer Dreze, dat deze „haven-
zóne" het gebied zou moeten omvatten
van Zeebrugge tot Rotterdam over
Antwerpen, met vertakkingen van Ter
neuzen tot Gent, van Antwerpen tot Luik
en Brussel en van Rotterdam tot
Dordrecht.
„Een dergelijke regeling zou ten slotte
niets anders zijn dan de concretisering
van wat thans een realiteit wordt ge
noemd het bestaan van een delta, die
zich naar het noorden tot in de Noord
zee en naar het westen tot in het Kanaal
uitstrekt", aldus de heer Dreze.
De heer Dreze betoogde voorts, dat
men thans over Antwerpen en Rotter
dam spreekt in „een geest van con
currentie en strijd tussen beide haven".
,.Is deze tweestrijd nu werkelijk nood
zakelijk vroeg hij zich af „In werke
lijkheid vullen zij elkaar aan", zei hij.
HET TARIEF van daggeld (call money)
is gisteren in verband met de ruime
geldmarkt met een half procent verlaagd
tot anderhalf procent. Het is nu weer
even hoog als voor 11 januari.
EEN 50-JARIGE bromfietser is gisteren
in Heerlen door een bus gegrepen
vrijwel op slag gedood.
DE SCHRIJVERS, zoals men weet in
conflict geraakt met de regering, heb
ben besloten een fonds op te richten om
de auteurs te steunen die het ergst wor
den gedupeerd doordat dit jaar de
staatsprijs voor literatuur niet kan wor
den uitgekeerd. Ook vele andere gebrui
kelijke beloningen zullen tengevolge van
het conflict niet beschikbaar zijn.
RELLETJES tegen de regering van Ve
nezuela hebben gisteren in Caracas drie
aoaen en vele gewonden geëist.
AMERIKA, Canada, Engeland en Austra-
zuilen nagaan of zij India een „pa
raplu van vliegtuigen kunnen verschaf-
jen, teneinde de steden te beveiligen.
E>e toestellen van India zelf zouden in
?eval yan een nieuwe Chinese aanval
aan het front kunnen worden ingezet.
Z?B»*! medegedeeld door
Half wMJ" geldiS vanavond:
neersla? fVa" gewolkt maar geen
kraïhuU ^tefenls. Matige tot
lijk harde Wadden kust moge-
i..5„ ;»1»';
Vandaag:
op 8.31 i__.
Morgen: zon op 8.29 uur onder 17 17
uur. Maan onder 19.45 uur, op 945
Maandag: zon op
der 21.06 uur.
.31 uur™ ™d6r 17'15 uur- Maan
3-28 uur. Maan
e ergste drinkwaternarigheid
schijnt nu toch voorbij te zijn voor de
Rotterdammers en de bewoners van
de omliggende gemeenten, die op de
waterleiding van de Maasstad zijn aan
gesloten in totaal meer dan 1,1 mil-
joen personen. De analysen van giste-
terenmiddag hebben namelijk aange
toond dat het zoutgehalte nog verder
is gedaald tot ca. 1000 mg zout per
liter en by het drinkwaterleidingbe-
drijf verwacht men dan ook dat waar
schijnlijk al zondag, in ieder geval
maandag, een meer normaal gebruik
van het water kan worden gemaakt,
al zal de gebruikelijke samenstelling
nog niet geheel zijn bereikt.
De verbetering wordt toegschreven
aan een grotere toevoer van de boven-
rivier, die mede een gevolg is van de
reeks maatregelen van Rijkswaterstaat.
De gebeurtenissen hebben de direc
tie van het drinkwaterleidingbedrijf
min of meer overvallen, vertelde op
een persconferentie de directeur, ir.
J. Bijker. Vorige week nog was de sa
menstelling van het rivierwater nor
maal 400 a 500 kg zout per liter
maar maandag ging hot zoutgehalte
opeens sprongsgewijs omhoog. Het
hoogste getal werd 3400 mg zout per
liter.
De oorzaak was een complex van
factoren. Een handicap was dat ijs-
barrières in de Lek een normale toe
voer van rivierwater ernstig stagneer
den, maar dat gebeurt wel meer en
had niet zulke ernstige gevolgen be
hoeven te hebben. Daarbij kwam ech
ter de invloed van de wind. Aanvan
kelijk kwam die uit oostelijke «richting,
waardoor de rivieren „leeg" werden
geveegd Later echter draaide de wind
en werd het zeewater ver opgestuwd in
de rivier, die door de lage waterstand
en zwakke stroom geen verweer had.
voor Rotterdam betekende dat: brak
r^er iln waterleidingbedrijf.
De kans op herhaling wordt zeer
gering geacht, vooral nu de rivier zelf
zo n grote bijdrage levert. De maatre
gelen van Rijkswaterstaat (het sluiten
van de stormstuw bij Capelle en het
openen van het Betuwepand) hebben
problemen aanmerkelijk verlicht,
maar als de Rijn zichzelf niet had ge
corrigeerd zou Rotterdam nog in de
misere hebben gezeten. „Het water
zoekt^ altijd zijn weg, onder de ijs-
barrières of desnoods er overheen"
zei ir. Bijker, en dat is voor Rotter
dam (ditmaal) een geluk geweest
5?
Gevaar voor de volksgezondheid is
er niet geweest, al moesten speciale
maatregelen worden genomen voor
hartpatiënten en personen op dieet.
Voor vele huisvrouwen zal de ver
betering van het dringwater een grote
opluchting zijn. Want het zoute water
heeft een heleboel narigheid gebracht.
Het eten moest op andere wijze wor
den bereid. Kopjes thee en koffie kon
den met goed fatsoen niet meer wor
den geserveerd.
Problemen zijn er vooral ook ge
weest voor de industrieën, die hun
produktieproces op gang moesten hou
den. Lange files tankwagens ook
van het leger reden dagelijks op de
weg van Rotterdam naar Den Haag,
die dan ook in de volksmond een nieu
we naam heeft gekregen: de nieuwste
waterweg
Over enkele dagen kunnen de Rot
terdammers dus weer hun oude ver
trouwde water uit do kranen laten
De verkoop van water heeft gis
teren in Hoogvliet tot onregelma
tigheden geleid. Toen daar 's mid
dags een tankwagen met drinkbaar
water stopte, stormde onmiddellijk
een groot aantal dorstige mensen,
gewapend met flessen en jerrycans
op de wagen af. Er ontstond een
enorme wanorde waardoor kinderen
en ouderen onder de voet werden
gelopen. Anderen hielden elkaar van
de uitdeelplaatsen weg. zodat slechts
heel weinig mensen een litertje wa
ter kregen.
Toen de ivilde menigte geen aan-
stalte maakte zich ordentelijk te
gedragen werd de hulp van de po
litie ingeroepen. Kort daarop ver
scheen de politie ter plaatse, die
evenwel nog geruime tijd nodig
heeft gehad de orde te herstellen.
stromen. Dat is overigens toch al zou
ter dan ze wel denken: in Rotterdam
ligt het zoutgehalte 25 tot 50 procent
boven het landelijk gemiddelde, wat
een gevolg is van het aftappen uit de
rivier. Geen wonder dat de Rotter
dammers het Haagse duinwater, dat
nochtans als een delicatesse is ge
waardeerd, „flauw" en „zonder smaak"
vonden. Een mens is niet gauw tevre
den.
Christian Herter, de voormalige
Amerikaanse minister van buiten
landse Zaken, is nu als bijzonder
handelsadviseur van president
Kennedy, met zijn vrouw aange
komen in Brussel, waar hij be
sprekingen gaat voeren. Die heb
ben echter niets met de Engelse
moeilijkheden in de EEG te maken.
(Telefoto)
TIEN TABLETTEN morfine worden
Rotterdam vermist. Bij het uitladen van
goederen bij een apotheek zijn ze zoek
geraakt.
(Advertentie)
AANLEG EN
ONDERHOUD^
VAN
RAAMSDONKSVEER
01621-590
BREDA 01600-44477
(Van onze Haagse redactie)
Naar wij vernemen verwacht
men in Belgische regeringskringen
dat tegen mei volledige overeen
stemming bereikt kan worden met
Nederland over het Schelde-Rijn-
vraagstuk.
In Brussel gaat men er daarbij
van uit, dat er iets oostelijk van
de Eendracht een kanaal zou wor
den gegraven. De nieuwe Rijn-
Scheldeverbinding zou, als er wer
kelijk prioriteit aan verleend zou
worden, binnen zes jaar een feit
kunnen zijn. Het graven van de
Nieuwe Waterweg heeft destijds
even lang geduurd.
Minister Luns (buitenlandse zaken)
heeft onlangs bevestigd dat er gunstige
perspectieven zijn voor een Schelde
Rijnverbinding. Er is op kernpunten be
langrijke vooruitgang gemaakt, zei de
bewindsman. Berichten uit Belgische
bron, dat alles ai in kannen en kruiken
zou zijn, werden toen echter van
Nederlandse kant voorbarig genoemd.
(Advertentie)
Voor slechts
kunt u nu
een echte auto kopen
I TYPE 900
128 km/u 50 pk
4 gesynchroniseerde
versnellingen
verwarming
min. onderhoud:
olie 10.000 km
doorsmeren 20.000 km
Maak een proefrit bij een
van de SIMCA-dealers
Dealer voor OOST-ZEEUWS-VLAAN-
DEREN
EEN BEETJE zuur hebben Amerikaanse
marinemensen gezegd dat de atoomon
derzeeërs met Polarisraketten niet te
ontdekken zijn door vijandelijke opspo
ringseenheden. De Fransen beweerden
nl. dat dit wel het geval was.