Aan Brusselse KENNEDY GAULLE vooravond ML DE SUSSEN" Europa waarschuwt van alle kanten Dooi in Europa; vorst keert weer Herter in Brussel Rotterdammers tappen nu weer (bijna) drinkbaar water 4995r simca woo Rijksweg 13 heet voortaan: de nieuwste Waterweg Havenconflict V.S. ten einde IJs wordt nu gevaarlijk Pleidooi voor Benelux- ..[ïavenzöne In mei Schelde- Rijn-akkoord DAGBLAD VOOR ZEELAND Zelfs „brein' snapt het niet Jaardienstregeling bij Spoorwegen GEEN ZORGEN Coaster nog niet gelicht WEER GAS IN ONS LAND Gisteren hebben de inwoners van Kat wijk weer de gehele dag gas gekregen. Arbeiders van de Leidse gasfabriek heb ben van maandag af gewerkt aan een buisleiding van ongeveer twee kilometer lengte. Deze leiding werd gisterenavond in gebruik genomen, zodat de Leidse gas fabriek dan samen met de gasfabriek in Katwijk voor de gasvoorziening zal zorgdragen. Lichte dooi VURIGE REL OM WATER N.V. ALM E VI Garage J. L. v. d. Voorde ïteensedijk 108 Huls) Tel. 01140-2878 103e JAARGANG No. 24191 Uitgave: N. V. Uitg. Mij. Neerlandia Directeur: E. H. B. Brader. Hoofdredacteur: J. J. H. A. Bruna. Redactieraad: J. M. A C. v. Dongen, C. J. v. Hootegem, mr. dr. A. J. J. M. Mes, mr. H. M. L. de Rechter, P. V. M. Vercauteren, L. J. v. 't Westende. Bureaus: Breda - Reigerstraat 16 - Tel. 22341 (5 lijnen) - Postgiro 1114111 Voor God, Koningin e» Vaderland ZATERDAG 26 JANUARI 1963 Abonnementsprijs f 8,05 per kwartaal, excl. f 0,20 incasso; f 9,25 per post excL f 0,35 incasso t 0,62 per week Prijs van buitenlandse abonnementen op aanvraag. Losse nummers 15 cent. Advertentieprijs voor de gehele oplage f 0,42 per mm (Ing. Med. f 1,05). Bij contract aanzienlijke reductie. Volledi ge tarieven en Algemene Voorwaarden worden op aanvraag gaarne verstrekt. Bureau voor de Zeeuwse Eilanden: GOES. Klokstraat 1 telefoon 6252 Bureau voor Zeeuwsch-Vlaanderen: HULST. Steenstraat 14 - telefoon 2377 - (Bijbureaus: Terneuzen: IJsbaanstraat 24 telefoon 2601 OOSTBURG: Nieuwstraat 41 - telefoon 2893) Deskundigen van de Ame rikaanse meteorologische dienst hebben aan de hand van talrijke weerrapporten vastgesteld dat een nog nooit voorgekomen circula tiepatroon van koude lucht- massa's over het noordelijk halfrond de oorzaak is van de koudegolf in en ver bui ten Europa. Wat de oorza ken van de ongebruikelijke luchtstroming zijn weet men niet, omdat zelfs een groot elektronisch brein niet in staat was de over de luchtstromingen ingevoerde gegevens te analyseren. >Ien acht het niet uitgeslo ten dat een rustperiode van de zon waarin, en daar voor heeft men een zeer op pervlakkige cyclusbereke ning vastgesteld, de activi teit van de zon vermindert een grote hoeveelheid normaal ver weg liggende geladen deeltje dicht bij de aarde laat komen. Hierdoor kunnen de bovenlagen van de dampkring verwarmd raken en de oorzaak zijn van de „ontsporing" in de west-ooststroom. Overigens is dit niet meer clan een theorie. En tevens wijzen Amerikaanse weer kundigen erop dat de kou degolf. hoewel weinig voor komend. wel degelijk past in een weercyclus op zeer lange termijn en derhalve niet ongewoon is. En dat strekke ons dan maar tot troost. „Groot-Brittannië heeft de kleine atoommacht, die het bezat aan de Verenigde Staten gegeven. Het had die net zo goed aan Europa kunnen overdoen. Welaanhet heeft gekozen Dit zei president De Gaulle gisteren op een receptie tegen leden van de Franse Nationale Vergadering. Op de vraag of hij van mening is, dat de gemeenschappelijke mirkt uiteen zal vallen, zei de president: „Helemaal niet. Neem Italië bij voorbeeld Dat heeft onze kolen nodig en ons staal. Het verkoopt ons daarna zijn Fiats. Voila Over West-Duitsland zei hij: „Dit land moest voor anker worden gelegd, anders zou het op drift raken". En over Engeland: „Churchill heeft eens gezegd, dat als hij moest kiezen tussen Europa en de wijde ruimte, hij de wijde ruimte zou kiezen behoefte van de alliantie niet zou vol doen. ,,Ik hoop", zei hij, „dat hij ons De volgende dienstregtling van de Nederlandse Spoorwegen, die op 26 mei aanstaande ingaat, wordt voor het eerst een jaardienstregeling. Er zal dus geen aparte winterdienst op volgen. De nieuwe dienst zal in hoofdzaak een voortzetting zijn van de thans lopende winterdienst. Hier en daar zullen aan komst- en vertrektijden van treinen een gering aantal minuten worden verscho ven. Tijdens de vakantiemaanden zul len 's zaterdags tussen Amsterdam en Valkenburg twee rechtstreekse treinen rijden en van Utrecht naar Valkenburg één, In de tegenovergestelde richting gaan drie treinen van Valkenburg naar Amsterdam. De havenarbeiders in de Amerikaan se staten New York en New Jersey heb ben zich uitgesproken voor de nieuwe arbeidsovereenkomst die een eind zou maken aan de langdurige havenstaking die de Amerikaanse oostkust heeft lam gelegd. Het gaat hier om 18.000 arbei ders die in de New Yorkse haven wer ken, die zich uitstrekt langs de oevers van de Hudson, die de grensrivier vormt tussen beide staten. De scheepvaartmaatschappijen hebben vrijdagavond overeenstemming bereikt over een regeling van het geschil. De staking heeft 34 dagen geduurd en is hiermee de langste en kostbaarste in de Amerikaanse geschiedenis. Het dooit in Europa! Nog lang niet overal. En niet hard. Maar op verschillende plaatsen heeft dictator Winter concessies moeten doen en terrein moeten prijsgeven. Vandaag zullen wij in ons land nog kunnen profiteren van wat de meeste weerkundigen vooralsnog slechts een „adempauze" durven noe men. Men verwacht dat de aan de gang zijnde kamp tussen de zach tere lucht en het weliswaar teruggedrongen maar nog hechte vorst- gebied, gewonnen zal worden door de winter. Opnieuw strenge vorst is wat met name de Duitse weerkundigen voorspellen. De winter brengt veel moeilijkhe den, voor sommige mensen grote ellende zelfs. Maar hij heeft ook zijn poëtische kant. De zee en het strand, 's zomers het domein voor naar verpozing zoekende vakantie gangers, vormen nu een bizarre ijswoestenij, die niettemin zijn eigen specifieke schoonheid heeft. Zoals onze foto laat zien weet de mens, ondanks zijn hunkering naar dooi en naar een wat beter te dra gen klimaat, dit aspect van de barre winter toch ook te waarde ren. (Foto: H. den Burger) Er is momenteel koortsachtig druk diplomatiek verkeer gaande om de komende E.E.G.-vergadering van maan dag voor te bereiden. En ook aan commentaren mankeert het niet. Kennedy heeft kennelijk getracht iets van de indruk weg te nemen, die de anti-Gaullistische tendens rond de uitkering van de freehouse- onderscheiding op Frankrijk moet hebben gemaakt. ,,De band tussen de V.S. en Europa is zó diep in de geschiedenis en in de noodzakelijkheid geworteld, dat daarin niet op lange termijn ver andering kan worden gebracht door persoonlijke of zelfs nationale ge schillen. Als de leden van het Atlan tisch bondgenootschap los van elkaar gaan handelen, is er kans dat noch Amerika noch Europa dit zullen overleven". Bij Kennedy had nooit enige twijfel be staan, dat generaal De Gaulle aan de evenveel zal vertrouwen, als wij ver trouwen in hem hebben. Dat vertrou wen schonk hij ons ook, toen wij moei lijkheden hadden om Cuba". Maar Kennedy liet er geen twijfel over be staan, dat aan de Atlantische samen werking niet getornd mag worden. Professor Walter Halstein, voorzitter van de Europese commissie zeide, dat maandag de bijeenkomst in Brussel een beslissende aanwijzing zal moeten op leveren over de stand van zaken met betrekking tot Engelands toetreden tot de E.E.G. Hij achtte een onderhande lingsmogelijkheid aanwezig in het begrip „geassocieerd lid", al is hij daarvan voor wat Engeland betreft, geen voor stander. Overigens was hij de mening toegedaan, dat de volgende tarieven- afbraak zeker niet zou worden ver traagd. Een speciale commissie van de West- duitse Bondsraad (Eerste Kamer) I heeft een resulutie opgesteld en een be roep gedaan op de Westduitse regering „met kracht" te bevorderen, dat de onderhandelingen over Engelands toe treding voltooid worden. „Ineenstorting van de Brusselse onderhandelingen zou het vrije Europa in twee economische blokken dreigen te splijten." Walter Rostow, lid van de Amerikaan se veiligheidsraad, heeft verklaard dat de Amerikaanse regering zich geen zorgen maakt om de houding van De Gaulle. „Het blijft de wens van West-Europa Engeland binnen de Euro-markt te halen". Bernard Baruch, de eerbied waardige adviseur van Amerikaanse presidenten, heeft De Gaulle's politiek ernstig bestreden. .,,Zij zou kunnen, lei den tot ineenstorting van de westelijke alliantie", beweerde hij. In dezelfde geest liet zich minister Luns uit tijdens een radiogesprek. Hy waarschuwde voor de ernstige repercus sies in Europa, dus met Engeland en andere landen in de Atlantische wereld en niet uitgesloten in de N.A.T.O. Zou Frankryk blijven volharden in zijn hou ding, dan voorzag hij een zware crisis in de boezem van de Europese gemeen schap, omdat het vertrouwen, dat dan geschokt is, ongetwijfeld zal leiden tot een verlangzaamde medewerking van verschillende landen in de ontplooiing van E.E.G. en misschien nog erger. „Sommige van mijn collega's zijn nog pessimistischer gestemd", aldus mr. Luns. In Parijs wordt thans naarstig ge studeerd om een officiële breuk in de onderhandelingen te Brussel, die maan dag aanstaande worden hervat, te voor komen. Er worden twee mogelijkheden bestudeerd, waaronder het compromis voorstel van Adenauer. Hoe dan ook, de Engelse onderhande laars maar ook de overige landen, gaan een emotionele maandag tegemoet. De kaarten, die beide partijen in handen hebben, zullen uitstekend gespeeld moeten worden. De lichting van de Zweedse coaster Tgunthank moet niet eerder dan heden worden verwacht. De voorbereidende werkzaamheden zijn nog niet beëindigd, terwijl de onmisbare drijvende bok nog niet is aangekomen. Op sommige plaatsen van Duitsland, in Zwitserland, in het zuiden van Frank rijk en elders komt nog strenge vorst voor. In Scandinavië stegen de tempera turen wel, maar het dooipunt is nog niet bereikt. Engeland tokt met een dichte en ijzig koude mist. De narigheden die de stren ge winter veroorzaakt zijn voor de mees te landen nog niet afgelopen. In Ameri ka en Japan gaat het openbare leven ook nog altijd zwaar gebukt onder de gevolgen van de winter. In de V.S. zijn in totaal al meer dan honderd mensen als direct gevolg van de koude omge komen. In Oost-Berlijn en in Bulgarije zijn de scholen voorlopig gesloten om brandstof te sparen. De Donau is, wat zijn Hon gaarse gedeelte betreft, geheel bevro ren. met auto's over het ijs op de Lek niet meer mogelijk is. Het ijs op de IJssel van Kampen tot Zwolle is zeer onbe trouwbaar geworden. In Zaandam zijn de afgelopen dagen twee woonboten in het ijs weggezakt, doordat zij door het ijs schade hebben opgelopen. Als er namelijk langs een de-r lange zijden en langs een korte zijde van woonboten geen open water is, kan het ijs door uitzetting schade toebren gen aan de wanden van de schepen. Des kundigen raden dan ook aan om steeds langs een lange en een korte wand een ruimte tussen het schip en het ijs open te houden. Onder geleide van enkele ijsbrekers zijn zestien tankers en vijf andere sche pen van Rotterdam de Lek opgevaren met bestemming Utrecht. Het ijs bood vooral bij Lexmond veel tegenstand. Nadat het konvooi was gepasseerd sloot het ijsveld zich weer, maar toch ziet het er naar uit, dat de toestand van het ijs verbeterd is. Uit de benedenloop wordt namelijk wat meer ijs weggevoerd. De politie in Amsterdam heeft ge waarschuwd tegen het maken van toch ten over het ijs naar Pampus. In het ijs tussen het Buiten-IJ en het eiland zijn grote gaten gevallen. Het ministerie van Verkeer en Wa terstaat heeft gezegd, dat als gevolg van een stijging van de waterstand verkeer In de raadgevende interparlementaire Beneluxraad is vrijdag in Brussel een voorstel gedaan tot het instellen van een „Benelux-havenzóne". Deze gedachte werd geopperd door het Belgische liberale parlementslid Dreze, die met algemene stemmen werd gekozen tot voorzitter van de raad, die dit jaar zijn vergaderingen in Brussel zal houden. In zijn dankrede voor deze benoeming zei de heer Dreze, dat deze „haven- zóne" het gebied zou moeten omvatten van Zeebrugge tot Rotterdam over Antwerpen, met vertakkingen van Ter neuzen tot Gent, van Antwerpen tot Luik en Brussel en van Rotterdam tot Dordrecht. „Een dergelijke regeling zou ten slotte niets anders zijn dan de concretisering van wat thans een realiteit wordt ge noemd het bestaan van een delta, die zich naar het noorden tot in de Noord zee en naar het westen tot in het Kanaal uitstrekt", aldus de heer Dreze. De heer Dreze betoogde voorts, dat men thans over Antwerpen en Rotter dam spreekt in „een geest van con currentie en strijd tussen beide haven". ,.Is deze tweestrijd nu werkelijk nood zakelijk vroeg hij zich af „In werke lijkheid vullen zij elkaar aan", zei hij. HET TARIEF van daggeld (call money) is gisteren in verband met de ruime geldmarkt met een half procent verlaagd tot anderhalf procent. Het is nu weer even hoog als voor 11 januari. EEN 50-JARIGE bromfietser is gisteren in Heerlen door een bus gegrepen vrijwel op slag gedood. DE SCHRIJVERS, zoals men weet in conflict geraakt met de regering, heb ben besloten een fonds op te richten om de auteurs te steunen die het ergst wor den gedupeerd doordat dit jaar de staatsprijs voor literatuur niet kan wor den uitgekeerd. Ook vele andere gebrui kelijke beloningen zullen tengevolge van het conflict niet beschikbaar zijn. RELLETJES tegen de regering van Ve nezuela hebben gisteren in Caracas drie aoaen en vele gewonden geëist. AMERIKA, Canada, Engeland en Austra- zuilen nagaan of zij India een „pa raplu van vliegtuigen kunnen verschaf- jen, teneinde de steden te beveiligen. E>e toestellen van India zelf zouden in ?eval yan een nieuwe Chinese aanval aan het front kunnen worden ingezet. Z?B»*! medegedeeld door Half wMJ" geldiS vanavond: neersla? fVa" gewolkt maar geen kraïhuU ^tefenls. Matige tot lijk harde Wadden kust moge- i..5„ ;»1»'; Vandaag: op 8.31 i__. Morgen: zon op 8.29 uur onder 17 17 uur. Maan onder 19.45 uur, op 945 Maandag: zon op der 21.06 uur. .31 uur™ ™d6r 17'15 uur- Maan 3-28 uur. Maan e ergste drinkwaternarigheid schijnt nu toch voorbij te zijn voor de Rotterdammers en de bewoners van de omliggende gemeenten, die op de waterleiding van de Maasstad zijn aan gesloten in totaal meer dan 1,1 mil- joen personen. De analysen van giste- terenmiddag hebben namelijk aange toond dat het zoutgehalte nog verder is gedaald tot ca. 1000 mg zout per liter en by het drinkwaterleidingbe- drijf verwacht men dan ook dat waar schijnlijk al zondag, in ieder geval maandag, een meer normaal gebruik van het water kan worden gemaakt, al zal de gebruikelijke samenstelling nog niet geheel zijn bereikt. De verbetering wordt toegschreven aan een grotere toevoer van de boven- rivier, die mede een gevolg is van de reeks maatregelen van Rijkswaterstaat. De gebeurtenissen hebben de direc tie van het drinkwaterleidingbedrijf min of meer overvallen, vertelde op een persconferentie de directeur, ir. J. Bijker. Vorige week nog was de sa menstelling van het rivierwater nor maal 400 a 500 kg zout per liter maar maandag ging hot zoutgehalte opeens sprongsgewijs omhoog. Het hoogste getal werd 3400 mg zout per liter. De oorzaak was een complex van factoren. Een handicap was dat ijs- barrières in de Lek een normale toe voer van rivierwater ernstig stagneer den, maar dat gebeurt wel meer en had niet zulke ernstige gevolgen be hoeven te hebben. Daarbij kwam ech ter de invloed van de wind. Aanvan kelijk kwam die uit oostelijke «richting, waardoor de rivieren „leeg" werden geveegd Later echter draaide de wind en werd het zeewater ver opgestuwd in de rivier, die door de lage waterstand en zwakke stroom geen verweer had. voor Rotterdam betekende dat: brak r^er iln waterleidingbedrijf. De kans op herhaling wordt zeer gering geacht, vooral nu de rivier zelf zo n grote bijdrage levert. De maatre gelen van Rijkswaterstaat (het sluiten van de stormstuw bij Capelle en het openen van het Betuwepand) hebben problemen aanmerkelijk verlicht, maar als de Rijn zichzelf niet had ge corrigeerd zou Rotterdam nog in de misere hebben gezeten. „Het water zoekt^ altijd zijn weg, onder de ijs- barrières of desnoods er overheen" zei ir. Bijker, en dat is voor Rotter dam (ditmaal) een geluk geweest 5? Gevaar voor de volksgezondheid is er niet geweest, al moesten speciale maatregelen worden genomen voor hartpatiënten en personen op dieet. Voor vele huisvrouwen zal de ver betering van het dringwater een grote opluchting zijn. Want het zoute water heeft een heleboel narigheid gebracht. Het eten moest op andere wijze wor den bereid. Kopjes thee en koffie kon den met goed fatsoen niet meer wor den geserveerd. Problemen zijn er vooral ook ge weest voor de industrieën, die hun produktieproces op gang moesten hou den. Lange files tankwagens ook van het leger reden dagelijks op de weg van Rotterdam naar Den Haag, die dan ook in de volksmond een nieu we naam heeft gekregen: de nieuwste waterweg Over enkele dagen kunnen de Rot terdammers dus weer hun oude ver trouwde water uit do kranen laten De verkoop van water heeft gis teren in Hoogvliet tot onregelma tigheden geleid. Toen daar 's mid dags een tankwagen met drinkbaar water stopte, stormde onmiddellijk een groot aantal dorstige mensen, gewapend met flessen en jerrycans op de wagen af. Er ontstond een enorme wanorde waardoor kinderen en ouderen onder de voet werden gelopen. Anderen hielden elkaar van de uitdeelplaatsen weg. zodat slechts heel weinig mensen een litertje wa ter kregen. Toen de ivilde menigte geen aan- stalte maakte zich ordentelijk te gedragen werd de hulp van de po litie ingeroepen. Kort daarop ver scheen de politie ter plaatse, die evenwel nog geruime tijd nodig heeft gehad de orde te herstellen. stromen. Dat is overigens toch al zou ter dan ze wel denken: in Rotterdam ligt het zoutgehalte 25 tot 50 procent boven het landelijk gemiddelde, wat een gevolg is van het aftappen uit de rivier. Geen wonder dat de Rotter dammers het Haagse duinwater, dat nochtans als een delicatesse is ge waardeerd, „flauw" en „zonder smaak" vonden. Een mens is niet gauw tevre den. Christian Herter, de voormalige Amerikaanse minister van buiten landse Zaken, is nu als bijzonder handelsadviseur van president Kennedy, met zijn vrouw aange komen in Brussel, waar hij be sprekingen gaat voeren. Die heb ben echter niets met de Engelse moeilijkheden in de EEG te maken. (Telefoto) TIEN TABLETTEN morfine worden Rotterdam vermist. Bij het uitladen van goederen bij een apotheek zijn ze zoek geraakt. (Advertentie) AANLEG EN ONDERHOUD^ VAN RAAMSDONKSVEER 01621-590 BREDA 01600-44477 (Van onze Haagse redactie) Naar wij vernemen verwacht men in Belgische regeringskringen dat tegen mei volledige overeen stemming bereikt kan worden met Nederland over het Schelde-Rijn- vraagstuk. In Brussel gaat men er daarbij van uit, dat er iets oostelijk van de Eendracht een kanaal zou wor den gegraven. De nieuwe Rijn- Scheldeverbinding zou, als er wer kelijk prioriteit aan verleend zou worden, binnen zes jaar een feit kunnen zijn. Het graven van de Nieuwe Waterweg heeft destijds even lang geduurd. Minister Luns (buitenlandse zaken) heeft onlangs bevestigd dat er gunstige perspectieven zijn voor een Schelde Rijnverbinding. Er is op kernpunten be langrijke vooruitgang gemaakt, zei de bewindsman. Berichten uit Belgische bron, dat alles ai in kannen en kruiken zou zijn, werden toen echter van Nederlandse kant voorbarig genoemd. (Advertentie) Voor slechts kunt u nu een echte auto kopen I TYPE 900 128 km/u 50 pk 4 gesynchroniseerde versnellingen verwarming min. onderhoud: olie 10.000 km doorsmeren 20.000 km Maak een proefrit bij een van de SIMCA-dealers Dealer voor OOST-ZEEUWS-VLAAN- DEREN EEN BEETJE zuur hebben Amerikaanse marinemensen gezegd dat de atoomon derzeeërs met Polarisraketten niet te ontdekken zijn door vijandelijke opspo ringseenheden. De Fransen beweerden nl. dat dit wel het geval was.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1963 | | pagina 1