De moeilijkheden bij de KLM Sneeuwbergen in Nederland Aan waarde heeft KLM niets ingeboet infant Vorst legt water verkeer overal lam Openlijke breuk Moskou-Peking Het weer in Europ a Vorst en ijs omklemmen Zeeland Minder koud - vorst blijft Wegenwacht voert vogels Vorst ELF DODEN BIJ VLIEGRAMP IN FRANKRIJK h^tCK N M ICh»?I- medegedeeld door j Strenee in tot vanavond: J I Dertien partijen willen deelnemen aan verkiezingen Ih m SCHEPEN VRIEZEN VAST Katanga BREUK TUSSEN TSJOMBE EN MOENONGO Werktijden voor kantoorpersoneel Uitslag „Kerstkluif" en N.V. ALMEVI DAGBLAD VOOR ZEELAND ONTSLAG PRODUKTIEWIJ ZIGING VERKEERSONGELUK 103e JAARGANG No. 24179 Uitgave: N. V. Uitg. Mij. Neerlandia Directeur: E. H. B. Brader. Hoofdredacteur: J. J. H. A. Bruna. Redactieraad: J. M. A. C. v. Dongen, C. J. v. Hootegem, mr. dr. A. J. J. M- Mes, mr. H. M. L. de Rechter, P. V. M. Vercauteren, L. J. v. 't Westende. Bureaus: Breda - Reigerstraat 16 - Tel. 22341 (5 lijnen) - Postgiro 1114111 Voor God, Koningin en Vaderland ZATERDAG 12 JANUARI 1963 Abonnementsprijs f 8,05 per kwartaal, excl. f 0,20 incasso: t 9,25 per post excl. f 0,35 incasso 0,62 per week Prijs van buitenlandse abonnementen op aanvraag. Losse nummers 15 cent. Advertentieprijs voor de gehele oplage f 0,42 per mm (Ing. Med. f 1,05). Bij contract aanzienlijke reductie. Volledi ge tarieven en Algemene Voorwaarden worden op aanvraag gaarne verstrekt. Bureau voor de Zeeuwse Eilanden: GOES. Klokstraat 1 telefoon 6252 - Bureau voor Zeeuwsch-Vlaanderen: HULST. Steenstraat 14 - telefoon 2377 - (Bijbureaus: Terneuzen: Usbaanstraat 24 - telefoon 2601 - OOSTBURG: Nieuwstraat 4! - telefoon 2893) REGERING AKKOORD MET BESLISSINGEN In West-Duitsland ondervindt de scheepvaart veel hinder van het weer. Naar schatting 1400 schepen zitten vast in hat ijs op kanalen en ook op Donau en Main is de scheep vaart nagenoeg tot stilstand geko men. Ook het wild heeft zwaar te lij den van de vorst van 15 graden. In Denemarken zijn de meeste bin nenwaterwegen en havens door het ijs geblokkeerd; op de open zee zijn ijsbrekers druk in de weer om door gangen vrij te houden. In Zuid-Noorwegen zuchten de mensen nu al tien weken onder een abnormale kou. In het noorden is het minder koud, maar veroorzaakt zwa re sneeuwval grote overlast. De laagste temperaturen werden gemeten in Zweden, waar het kwik daalde tot minus 30. In de rest van Europa bewoog het kwik zich tussen 0 in Zwitserland en 20 in Moskou en Finland. Met temperaturen van tien tot twintig graden onder nul doet ook het winterweer in België zich gelden. Volgens een officiële mededeling is tien procent van de openbare scholen gesloten. Prijzen van groenten stij gen snel, een prijsstop voor aard appelen wordt overwogen. Het verkeer van zeeschepen naar en van Antwerpen ondervindt reeds vertraging doordat als gevolg van de ijsvorming op de Schelde de gas- boeien moesten worden verwijderd. In de omgeving van Verviers en in andere plaatsen zijn verscheidene be jaarden door de kou bevangen en overleden. (Van onze Haagse redactie) De regering is regelmatig ingelicht over de ontwikkelin gen bij de K.L.M. en heeft zich dan ook met de gevolgde procedure en met de door de raad van commissarissen genomen besluiten kunnen verenigen. Dit schrijven de ministers Korthals, Verkeer en Water staat, en Zijlstra, Financiën, in hun „nota inzake de K.L.M." aan de Tweede Kamer. Hierin zeggen de bewindslieden nog geen voorstellen te hebben ontvangen van de directie over een eventuele wijziging van produktie en structuur van ons nationaal luchtvaartbedrijf, zodat zij op dit punt niet in staat zijn de Kamer thans nadere mededelingen te doen. De regering geeft wel een overzicht van de gang van zaken sinds het voor jaar van 1962, toen de K.L.M.-directie aan het Amerikaanse bureau McKinsey en company te New York opdroeg een onderzoek in te stellen naar de voor de K.L.M. juiste organisatievorm. Deze op dracht hield ook het opstellen in van een werkprogram, waaruit binnen rede lijke tijd gunstige resultaten zouden voortvloeien. De nota zegt dat reeds spoedig na aan vang van dit onderzoek bij de commis sarissen twijfel begon te groeien over in hot bijzonder de toenmalige structuur van de directie, Enerzijds vroeg men zich af of de directie niet te groot was om slagvaardig te kunnen zijn en ander zijds of de directeuren door hun afzon derlijke taken niet teveel werden afge houden van een gezamenlijke concentra tie op de algemene richtlijnen voor het beleid. Reeds toen gingen de commissa rissen denken aan een uit drie of vier leden bestaande directie, die zich voor namelijk met beleidsvraagstukken zou kunnen bezighouden en minder met vraagstukken, die de dagelijkse leiding betreffen, aldus de nota. Daarom is in augustus 1962 aan het bureau McKinsey verzocht een afzonderlijk rapport op te stellen over de gewenste structuur van de topleiding der K.L.M. Dit rapport werd september 1962 uitgebracht aan directie en commissarissen. De aanbeve lingen ervan bleken parallel te lopen met de inzichten van de commissarissen Aanbevolen werd: een beperkte directie van vier onder leiding van een presi dent-directeur en uitvoering van de da gelijkse leiding door een onder de di rectie staand functionaris. De directieleden hebben op verzoek van de gedelegeerd-commissarissen elk hun reacties op dit rapport op schrift ge steld, waarna de president-commissaris en de vice-president-commissaris met el ke directeur afzonderlijk de voor het directiebestel uit dit rapport voortvloei ende gevolgen hebben gesproken. Nadat vervolgens aan de raad van commissarissen op 20 december voorge steld was het advies McKinsey over de directie-opbouw te volgen, heeft presi dent-directeur drs. Van dor Beugel reeds op 24 december 1962 verzocht hem ont slag te verlenen. Dit geschiedde dus vóórdat de raad van commissarissen ziji% definitieve beslissingen nam. 3 januari jl. werden vervolgens de voorstellen van de gedelegeerd-commissarissen over de directiesamenstelling door de raad van commissarissen aanvaard. Met de regering was omtrent dit alles regelma tig overleg gepleegd. Inmiddels is op 11 december 1962 het eerst aangevraagde rapport over de or ganisatie van de K.L.M. uitgebracht. Di rectie en commissarissen zullen zich thans beraden over de te nemen maatre gelen. Voorzover de verhouding met do regering dit eist zal ook de regering in dit beraad worden betrokken. Aangaande de omvang van de K.L.M. heeft de regering, toen zij besloot de K.L.M. financieel te steunen, voorshands de gedachte van de directie aanvaard om de produktie op het bestaande niveau te stabiliseren. De regering verenigde zich er dus mee de structuur van het lij- nenpatroon te handhaven. De regering voegt hieraan echter toe, dat nadien bij haar mede op aanwijzing van de com missarissen de vraag is ontstaan of wijziging van produktie en structuur een versnelling van de ontwikkeling naar een redelijk rendement van het ge ïnvesteerde kapitaal zou kunnen opleve ren. Zoals gezegd zijn voorstellen hier omtrent echter nog niet gedaan. De regering verklaart tenslotte met nadruk dat de huidige problemen er niet toe hebben geleid dat het „K.L.M.-pro- dukt" ook maar enigszins aan waarde heeft ingeboet. Een vliegtuig van de Franse lucht macht met 11 inzittenden is vrijdag in de Pyreneeën, nabjj de Frans-Spaanse grens, neergestort en in brand gevlogen. Alle inzittenden kwamen om het leven. Het vliegtuig was een Constellation van de Franse luchtmachtbasis bij het vliegveld Francazal nabij Toulouse (Zuidwest-Frankrijk) Het toestel vloog tussen 11.30 en 12.00 uur nabij Perillos, ongeveer 14 kilome ter ten noorden van Perpignan, tegen een berg op. Nadat het was neergestort vloog het vliegtuig in brand en was het, volgens ooggetuigen „letterlijk ontploft". Toen het donker werd had men vijf doden geborgen. De reddingsploegen vonden het vliegtuig op een hoogte van 700 meter in de bergen aan de Frans- Spaanse grens. De lijken worden overgebracht naar een kleine kapel te Perillos, een nabij gelegen dorp. IN ZWEDEN wordt dit jaar een wets ontwerp ingediend, waarbij de werkge vers verplicht zullen worden hun perso neel een betaalde vakantie te geven van vier weken. MARTIN FELLENZ, voormalig SS-offi- cier, is veroordeeld tot vier jaar tucht huisstraf. Hij werd verantwoordelijk ge acht voor het vermoorden van veertien duizend joden in het district Krakau. Er was levenslang geëist. OVERSTROMINGEN in Marokko heb ben de laatste dagen aan dertig mensen het leven gekost; 100.000 zijn dakloos ge worden. Amerikaanse vliegtuigen wer pen voedsel, kleding en medicijnen af boven de getroffen gebieden. EEN ONBEKENDE is er gisterenavond in geslaagd meer dan een half miljoen kronen aan een postkantoor in Malmö te ontfutselen. De man droeg een uniform pet van de posterijen; vijf minuten later kwam de echte besteller. YAiN .boekhouder te Bunnik, heeft anderhalf jaar tegen zich horen eisen wegens het verduisteren van een ton ten j 4-.jan ziJn werkgever. Verdachte IpÜJ» rldeï}s zitting onwel en kon al- eis ,aanhoren. Zijn werkgever ide een onbeperkt vertrouwen in hem. (Van onze weerkundige medewerker) Het is waarschijnlijk dat de temperatuur van 20 graden Celsius onder nul, vrijdagochtend op het vliegveld Leeuwarden gemeten, het dieptepunt van deze vorstperiode is geweest. Wel blijft de luchtdruk hoog en is er de eerste dagen nog geen dooi in zicht, toch zullen de temperaturen vooral 's nachts minder koud gaan worden. Uit Duitsland bereiken ons wolkenvelden, die zich verder boven ons land uitbreiden en een sterke afkoeling belemmeren. De sneeuwkans blijft klein en de wind nog zwak. Na zondag kunnen kleine depressies, die van Groenland naar Zuid-Scandinavië trekken, van meer betekenis worden en de sneeuwkans doen toenemen. "v* ,n de ochtend hier en daar zeer strenee vorst in a*Lij I Z ge tijd matige vorst ZwakLJ? Cn,~ :opaT9a48guur°n °nder 1654 UUr' Morgen: zon op 8.44 uur, onder 16 55 uur. Maan onder 10.45 uur, op 2(157 j 5 !w"?idnf: Z0" op 8 43 uur' Maan on-1 der 11.08 uur. 1 Dertien politieke partijen zijn van plan deel te nemen aan de Tweede-Ka merverkiezingen in mei, terwijl drie partijen nog geen besluit hebben geno men of zij al of niet een poging zullen doen één of meer afgevaardigden in de Kamer te krijgen. Het grootste aantal partijen, dat na de oorlog kandidaten heeft gesteld, is dertien, namelijk in 1952, en, als men twee verbonden lijsten als twee telt, in 1959. In 1948 namen twaalf en in 1946 en 1956 tien partijen aan de verkiezingen deel. Behalve de acht partijen, die in de huidige kamer vertegenwoordigers heb ben, zijn de volgende partijen van plan aan de verkiezingen deel te nemen: het Gereformeerd Politiek Verbond, de Boe renpartij, de partij van Vrije Burgers, de Nieuwe Democratische Partij en de Christelijk Nationale Volkspartij. Met uitzondering van laatstgenoemde partij zijn al deze partijen van plan in alle achttien kieskringen met een lijst uit te komen. De drie partijen, die hun beslissing nog in beraad hebben, zijn de Vrije De mocratische Unie, de Nationale Unie en het Legioen van gepensioneerden en be jaarden. De samenstelling van de huidige Tweede Kamer is als volgt: K.V.P. 49 zetels, P.v.d.A. 48, V.V.D. 19, A.R.P. 14, C.H.U. 12, C.P.N 3, S.G.P. 3 en P.S.P. 2. Verbetering in de weerstoestand van de laatste dagen is niet te verwachten. Dat is het onprettige nieuws, waarmee de Nederlander (en iedere Europeaan) het weekeinde ingaat. Overal bevroren ruiten, rood-gloeiende haarden, sneller leeglopende kolenvoorraden dan begroot, afgesloten of bevroren waterleidingen. Het is of de koude de activiteit van de mensen verlamt. De straten zijn leeg en de komende uitverkoopweken konden daar wel eens de gevolgen van ondervin den. Kouderecords worden bij de vleet gebroken, het is niet eens interessant meer die te vermelden, want men krijgt het er alleen maar kouder van. Het is een gouden tijd voor de kolen handelaren, die overigens handen te kort komen om hun klanten te bedienen en misschien letterlijk in zak en as zit ten of hun snel slinkende voorraden wel op tijd kunnen worden aangevuld. Want de waterwegen vriezen dicht en zo dit al of nog niet gebeurd is, zit het vaar water vol ijs, dat met man en macht ge broken moet worden. De vaarroute vanaf Hansweert door het Kanaal van Zuid-Beveland via We- meldinge en Bruinisse, is overdekt met zwaar drijfijs of zwaar vast ijs, hetgeen de vaart zeer moeilijk of onmogelijk maakt, aldus meldt de ijsberichtendienst van de rijkswaterstaat De vaart op de andere grote rivieren en kanalen is moeilijk of totaal gestremd. In het bui tenland is het al niet anders. De vlucht- haven Aschaffenburg bijvoorbeeld is reeds voor 70 pet. met schepen bezet. De stuwen op de Maas in Limburg met uitzondering van die in Borgharen zijn gisterenmiddag gestreken. De scheep vaart in Limburg ligt nu geheel stil. Ju- lianakanaal en het kanaal Wessem-Ne- derweert zijn dichtgevroren. Overal in het land zijn veerdiensten gestaakt. Efet Belgische loodswezen heeft de boeien op de Schelde weggenomen, het scheep vaartverkeer bij nacht ligt hier zodoen de stil. Als gevolg van de koude stranden veel auto's met dieselmotoren, waarvan de motor onderweg afslaat en niet meer op gang is te krijgen. Oorzaak zijn de zoge naamde „vlokken" in de paraffine, die stolt, waardoor brandstofleidingen en filters verstopt raken. Remedie is, aldus de E.V.O., per honderd liter dieselbrand stof 15 liter tractor- of lichtpetroleum toe te voegen. Om bevriezen van con- denswater onder in de brandstoftank te gen te gaan, adviseert de E.V.O. om per 100 liter een halve liter spiritus toe te voegen. Door de gladheid is op de rijksweg Amsterdam - Utrecht een auto over de kop geslagen, waarbij de 22-jarige J. Mo lenaar uit Amsterdam op slag werd ge dood. Zijn broer en de bestuurder van twee andere auto's werden zwaar ge wond. Vier personen werden licht ge wond. Onder de zwaargewonden be vindt zich de directeur van Heinekens brouwerij uit Amsterdam, de heer W. Cloppenburg, oud-gouverneur der K.M. A., en de vertegenwoordiger L. Blank- steijn. Even na het ongeluk slipte een trailer met aanhangwagen, die omkan telde. Hierbij werd niemand gewond. Het verkeer werd anderhalf uur ge stremd. Tenslotte een goede raad aan alle huismoeders: laat uw wasmachine in de ze dagen niet in de kou staan. Dit kan bevriezing van de onderdelen tot gevolg hebben, waardoor doorbranden van de motor vrijwel onvermijdelijk is. President Tsjombe heeft een bood schap naar Kolwezi gezonden, waarin hij zijn ministers vraagt, naar Elisabeth- stad terug te keren. De Katangaanse minister van binnenlandse zaken, Moe- nongo, die de rechterhand van Tsjombe is, is even voor de aankomst van V.N. militairen te Mokamba op weg gegaan naar Kolwezi. De stad is bezet zonder dat er één schot gevallen is. Ondertussen blijkt, dat er een ernstige breuk is ontstaan tussen Tsjombe en Moenongo. Deze staat n.l. bekend om zijn onverzoenlijke houding tegenover de Verenigde Naties. Gisteren heeft Tsjombe tevergeefs ge tracht Moenongo naar Elisabethstad terug te laten keren. De V.N.-troepen zijn vrijdag bij hun opmars naar Kolwezi tot minder dan 110 km van de belangrijke Katangaanse mijnstad gevorderd. Intussen heeft premier Adoela van de centrale regering via de radio gewaar schuwd dat president Tsjombe verant woordelijk zal worden gesteld voor even tuele vernietiging of beschadiging van de installaties in Kolwezi. Wegenwachters nemen brood mee voor de vogels als zij een B op hun voertuig voeren. De staatssecretaris van sociale zaken en volksgezondheid, de heer B. Roolvink heeft in verband met de invoering van de vijfdaagse werkweek de werktijden vor het administratief personeel van achttien jaar en ouder van handels banken en centrale kredietinstellingen nader vastgesteld. Wanneer „zaterdags" niet wordt ge werkt, zal dit personeel 's maandags, dinsdags en woensdags maximaal neger -."ur Per das mogen werken en donder dags en vrijdags maximaal 8,5 uur. Volgende week dinsdag begint in Oost-Berlijn het zesde congres van de Oostduitse communistische partij, dat in Oost-Berlijn gehouden wordt. Kroestjev zelf behoort tot de deelne mers. Men verwacht, dat op dit con gres de eerste openlijke botsing tussen de communistische kameraden aan de dag zal treden. Dat wordt afgeleid uit allerlei op merkingen van hoge partijgenoten. De een geeft te kennen een openlijke bot sing met de gevaarlijke politiek van de Albanese leiders te verwelkomen en een ander spreekt over een kame raadschappelijke discussie, die hoofd bestanddeel vormt van de kracht van de communistische beweging. Grote delegaties worden verwacht y,a" ..Bulgarije, Tsjecho-Slowakije en Italië, die zich alle al voor het Krem- hn-standpunt hebben verklaard. Ook ridel Castro is uitgenodigd. Zuid-Sla- vie is eveneens van de partij een be wijs, dat het weer botert sinds Tito's bezoek aan de Sovjet-Unie. In officiële kringen in Washington wordt meer en meer gesproken over de mogelijkheid van een volledige breuk tussen de Sovjet-Unie en Chi na. Men neemt daar aan dat Kroestjev met naar het partijcongres in Oost- Berlijn komt om de Berlijnse crisis nieuw leven in te blazen, doch om de volgende akte in het ideologische ge schil met China op te voeren. De over heersende mening is, dat er een „reële mogelijkheid" bestaat van een botsing tot het bittere einde. In sommige kringen heerst het ge voel, dat de Sovjet-Unie om haar lei derschap in het communistische kamp te behouden, spoedig een zuivering onder de partijleiders in niet-commu- nistische landen zou kunnen entame ren. Dit zou dan in concreto willen zeggen, dat hij in Moskou een nieuw congres der communistische partijen zou bijeenroepen, waarin hij de for mele breuk met Peking zoii bekend maken. Opmerkelijk is ook, dat de laatste dagen de Prawda onverbloemd over de schèurmakerij en haar gevolgen pu bliceert. Het blad schreef o.m. dat een open breuk tussen Rusland en China zich best eens zou kunnen voordoen. Het heeft ook met instemming een fel artikel overgenomen uit het Franse „l'Humanité", waarin de tegenstelling Moskou - Albanië aan de kaak wordt gesteld. Ook een Pools blad werd ge citeerd. De conclusie van dit artikel luidde: „De. toestand heeft zich kort geleden ten slechte gekeerd". Of de Oostduitse regering bang is dat de naar Oost-Berlijn komende partijfunctionarissen welllicht neiging hebben naar het Westen te vluchten, weten we niet, maar feit is, dat de grenswachters aan de muur thans be weegbare wegversperringen hebben aangebracht aan het einde van de autoweg naar West-Berlijn. Sneeuw van het IJsselmeer, wel ke over de dijk is gewaaid, heeft in de omgeving van Hem, een plaatsje ten zuidwesten van Enk huizen, meer dan manshoge ber gen gevormd en vele boerderijen tijdelijk geïsoleerd. Op de joto rijdt een vrachtwagen over een weg bij Hem, welke aan beide zijden door hoge sneeuwmuren wordt geflankeerd. De vele honderden, die zich aan de „kerstkluif", de grote puzzel in ons kerstnummer gewaagd hebben, kunnen vandaag op pag. 7 de uitslag vinden. Ook de vele kinderen, die ons de tekeningen bij het kerstver haal „De kerstnacht van een herdersjongen" prachtig ge kleurd of geverfd toestuurden, zullen nieuwsgierig zijn naar de uitslag. Op dezelfde pagina kun nen zij die vinden. Kijk maar gauw of je een prijs hebt! De bootdienst Zierikzee Kats is gisteren gestaakt. Om 9 uur is de boot uit Zierikzee nog vertrokken voor een moeizame reis naar Kats. Ook kon nog 'n terugtocht worden aanvaard, die om half twaalf in Zierikzee eindigde. Daarna werd er de brui aan gegeven. Oorzaak van het voorlopige stilleggen van de dienst is de zware ijsgang voor en in de haven van Kats. Zolang de vorst aanhoudt zal deze veerdienst van Schouwen naar Zuid-Beveland gestremd blijven. Voor de verbinding met Brabant en Zeeland blijft Schouwen dus aangewezen op het veer Zijpe-Anna Jacoba. Deze dienst was gistermorgen bij eb tussen half acht en elf uur gestremd. Daarna kon de verbinding hersteld worden. Er was vanzelfsprekend een groot vervoers aanbod. Ook vanochtend en morgen moet bij eb op het uitvallen van de dienst worden gerekend. Op Schouwen-Duiveland, dat gisteren geïsoleerd dreigt te raken, heeft men ge brek aan zout en is de brandstoffen- positie précair. Het veer Kruiningen Perkpolder vaart 's nachts niet meer. Wel overdag voor auto's tot 15 ton. Er is stagnatie, omdat twee boten zijn uitgevallen wegens motorpech en het verlies van een schroef. (Advertentie) AANLEG EN ONDERHOUDi VAN RAAMSDONKSVEER 01621-590 BREDA 01600-44477

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1963 | | pagina 1