De moeilijkheden bij de KLM Sneeuwbergen in Nederland
Aan waarde heeft
KLM niets ingeboet
infant
Vorst legt water
verkeer overal lam
Openlijke breuk Moskou-Peking
Het weer in
Europ
a
Vorst en ijs
omklemmen
Zeeland
Minder koud - vorst blijft
Wegenwacht voert vogels
Vorst
ELF DODEN BIJ
VLIEGRAMP IN
FRANKRIJK
h^tCK N M ICh»?I- medegedeeld door j
Strenee in tot vanavond: J
I
Dertien partijen
willen deelnemen
aan verkiezingen
Ih m
SCHEPEN VRIEZEN VAST
Katanga
BREUK TUSSEN
TSJOMBE EN
MOENONGO
Werktijden voor
kantoorpersoneel
Uitslag „Kerstkluif" en
N.V. ALMEVI
DAGBLAD VOOR ZEELAND
ONTSLAG
PRODUKTIEWIJ ZIGING
VERKEERSONGELUK
103e JAARGANG No. 24179
Uitgave: N. V. Uitg. Mij. Neerlandia
Directeur: E. H. B. Brader.
Hoofdredacteur: J. J. H. A. Bruna.
Redactieraad: J. M. A. C. v. Dongen,
C. J. v. Hootegem, mr. dr. A. J. J. M-
Mes, mr. H. M. L. de Rechter, P. V. M.
Vercauteren, L. J. v. 't Westende.
Bureaus: Breda - Reigerstraat 16 -
Tel. 22341 (5 lijnen) - Postgiro 1114111
Voor God, Koningin en Vaderland
ZATERDAG 12 JANUARI 1963
Abonnementsprijs f 8,05 per kwartaal,
excl. f 0,20 incasso: t 9,25 per post
excl. f 0,35 incasso 0,62 per week
Prijs van buitenlandse abonnementen
op aanvraag. Losse nummers 15 cent.
Advertentieprijs voor de gehele oplage
f 0,42 per mm (Ing. Med. f 1,05). Bij
contract aanzienlijke reductie. Volledi
ge tarieven en Algemene Voorwaarden
worden op aanvraag gaarne verstrekt.
Bureau voor de Zeeuwse Eilanden: GOES. Klokstraat 1
telefoon 6252 - Bureau voor Zeeuwsch-Vlaanderen: HULST. Steenstraat 14 - telefoon 2377 - (Bijbureaus: Terneuzen: Usbaanstraat 24 - telefoon 2601 - OOSTBURG: Nieuwstraat 4! - telefoon 2893)
REGERING AKKOORD
MET BESLISSINGEN
In West-Duitsland ondervindt de
scheepvaart veel hinder van het
weer. Naar schatting 1400 schepen
zitten vast in hat ijs op kanalen en
ook op Donau en Main is de scheep
vaart nagenoeg tot stilstand geko
men. Ook het wild heeft zwaar te lij
den van de vorst van 15 graden.
In Denemarken zijn de meeste bin
nenwaterwegen en havens door het
ijs geblokkeerd; op de open zee zijn
ijsbrekers druk in de weer om door
gangen vrij te houden.
In Zuid-Noorwegen zuchten de
mensen nu al tien weken onder een
abnormale kou. In het noorden is het
minder koud, maar veroorzaakt zwa
re sneeuwval grote overlast.
De laagste temperaturen werden
gemeten in Zweden, waar het kwik
daalde tot minus 30. In de rest van
Europa bewoog het kwik zich tussen
0 in Zwitserland en 20 in Moskou
en Finland.
Met temperaturen van tien tot
twintig graden onder nul doet ook
het winterweer in België zich gelden.
Volgens een officiële mededeling is
tien procent van de openbare scholen
gesloten. Prijzen van groenten stij
gen snel, een prijsstop voor aard
appelen wordt overwogen.
Het verkeer van zeeschepen naar
en van Antwerpen ondervindt reeds
vertraging doordat als gevolg van de
ijsvorming op de Schelde de gas-
boeien moesten worden verwijderd.
In de omgeving van Verviers en in
andere plaatsen zijn verscheidene be
jaarden door de kou bevangen en
overleden.
(Van onze Haagse redactie)
De regering is regelmatig ingelicht over de ontwikkelin
gen bij de K.L.M. en heeft zich dan ook met de gevolgde
procedure en met de door de raad van commissarissen
genomen besluiten kunnen verenigen.
Dit schrijven de ministers Korthals, Verkeer en Water
staat, en Zijlstra, Financiën, in hun „nota inzake de
K.L.M." aan de Tweede Kamer.
Hierin zeggen de bewindslieden nog geen voorstellen te hebben
ontvangen van de directie over een eventuele wijziging van produktie
en structuur van ons nationaal luchtvaartbedrijf, zodat zij op dit
punt niet in staat zijn de Kamer thans nadere mededelingen te doen.
De regering geeft wel een overzicht
van de gang van zaken sinds het voor
jaar van 1962, toen de K.L.M.-directie
aan het Amerikaanse bureau McKinsey
en company te New York opdroeg een
onderzoek in te stellen naar de voor de
K.L.M. juiste organisatievorm. Deze op
dracht hield ook het opstellen in van
een werkprogram, waaruit binnen rede
lijke tijd gunstige resultaten zouden
voortvloeien.
De nota zegt dat reeds spoedig na aan
vang van dit onderzoek bij de commis
sarissen twijfel begon te groeien over in
hot bijzonder de toenmalige structuur
van de directie, Enerzijds vroeg men
zich af of de directie niet te groot was
om slagvaardig te kunnen zijn en ander
zijds of de directeuren door hun afzon
derlijke taken niet teveel werden afge
houden van een gezamenlijke concentra
tie op de algemene richtlijnen voor het
beleid. Reeds toen gingen de commissa
rissen denken aan een uit drie of vier
leden bestaande directie, die zich voor
namelijk met beleidsvraagstukken zou
kunnen bezighouden en minder met
vraagstukken, die de dagelijkse leiding
betreffen, aldus de nota. Daarom is in
augustus 1962 aan het bureau McKinsey
verzocht een afzonderlijk rapport op te
stellen over de gewenste structuur van
de topleiding der K.L.M. Dit rapport
werd september 1962 uitgebracht aan
directie en commissarissen. De aanbeve
lingen ervan bleken parallel te lopen
met de inzichten van de commissarissen
Aanbevolen werd: een beperkte directie
van vier onder leiding van een presi
dent-directeur en uitvoering van de da
gelijkse leiding door een onder de di
rectie staand functionaris.
De directieleden hebben op verzoek
van de gedelegeerd-commissarissen elk
hun reacties op dit rapport op schrift ge
steld, waarna de president-commissaris
en de vice-president-commissaris met el
ke directeur afzonderlijk de voor het
directiebestel uit dit rapport voortvloei
ende gevolgen hebben gesproken.
Nadat vervolgens aan de raad van
commissarissen op 20 december voorge
steld was het advies McKinsey over de
directie-opbouw te volgen, heeft presi
dent-directeur drs. Van dor Beugel reeds
op 24 december 1962 verzocht hem ont
slag te verlenen. Dit geschiedde dus
vóórdat de raad van commissarissen ziji%
definitieve beslissingen nam. 3 januari
jl. werden vervolgens de voorstellen
van de gedelegeerd-commissarissen over
de directiesamenstelling door de raad
van commissarissen aanvaard. Met de
regering was omtrent dit alles regelma
tig overleg gepleegd.
Inmiddels is op 11 december 1962 het
eerst aangevraagde rapport over de or
ganisatie van de K.L.M. uitgebracht. Di
rectie en commissarissen zullen zich
thans beraden over de te nemen maatre
gelen. Voorzover de verhouding met do
regering dit eist zal ook de regering in
dit beraad worden betrokken.
Aangaande de omvang van de K.L.M.
heeft de regering, toen zij besloot de
K.L.M. financieel te steunen, voorshands
de gedachte van de directie aanvaard om
de produktie op het bestaande niveau
te stabiliseren. De regering verenigde
zich er dus mee de structuur van het lij-
nenpatroon te handhaven. De regering
voegt hieraan echter toe, dat nadien bij
haar mede op aanwijzing van de com
missarissen de vraag is ontstaan of
wijziging van produktie en structuur
een versnelling van de ontwikkeling
naar een redelijk rendement van het ge
ïnvesteerde kapitaal zou kunnen opleve
ren. Zoals gezegd zijn voorstellen hier
omtrent echter nog niet gedaan.
De regering verklaart tenslotte met
nadruk dat de huidige problemen er niet
toe hebben geleid dat het „K.L.M.-pro-
dukt" ook maar enigszins aan waarde
heeft ingeboet.
Een vliegtuig van de Franse lucht
macht met 11 inzittenden is vrijdag in
de Pyreneeën, nabjj de Frans-Spaanse
grens, neergestort en in brand gevlogen.
Alle inzittenden kwamen om het leven.
Het vliegtuig was een Constellation
van de Franse luchtmachtbasis bij het
vliegveld Francazal nabij Toulouse
(Zuidwest-Frankrijk)
Het toestel vloog tussen 11.30 en 12.00
uur nabij Perillos, ongeveer 14 kilome
ter ten noorden van Perpignan, tegen
een berg op.
Nadat het was neergestort vloog het
vliegtuig in brand en was het, volgens
ooggetuigen „letterlijk ontploft".
Toen het donker werd had men vijf
doden geborgen. De reddingsploegen
vonden het vliegtuig op een hoogte van
700 meter in de bergen aan de Frans-
Spaanse grens.
De lijken worden overgebracht naar
een kleine kapel te Perillos, een nabij
gelegen dorp.
IN ZWEDEN wordt dit jaar een wets
ontwerp ingediend, waarbij de werkge
vers verplicht zullen worden hun perso
neel een betaalde vakantie te geven van
vier weken.
MARTIN FELLENZ, voormalig SS-offi-
cier, is veroordeeld tot vier jaar tucht
huisstraf. Hij werd verantwoordelijk ge
acht voor het vermoorden van veertien
duizend joden in het district Krakau. Er
was levenslang geëist.
OVERSTROMINGEN in Marokko heb
ben de laatste dagen aan dertig mensen
het leven gekost; 100.000 zijn dakloos ge
worden. Amerikaanse vliegtuigen wer
pen voedsel, kleding en medicijnen af
boven de getroffen gebieden.
EEN ONBEKENDE is er gisterenavond
in geslaagd meer dan een half miljoen
kronen aan een postkantoor in Malmö te
ontfutselen. De man droeg een uniform
pet van de posterijen; vijf minuten later
kwam de echte besteller.
YAiN .boekhouder te Bunnik, heeft
anderhalf jaar tegen zich horen eisen
wegens het verduisteren van een ton ten
j 4-.jan ziJn werkgever. Verdachte
IpÜJ» rldeï}s zitting onwel en kon al-
eis ,aanhoren. Zijn werkgever
ide een onbeperkt vertrouwen in hem.
(Van onze weerkundige medewerker)
Het is waarschijnlijk dat de temperatuur van 20 graden Celsius onder
nul, vrijdagochtend op het vliegveld Leeuwarden gemeten, het dieptepunt
van deze vorstperiode is geweest. Wel blijft de luchtdruk hoog en is er de
eerste dagen nog geen dooi in zicht, toch zullen de temperaturen vooral
's nachts minder koud gaan worden.
Uit Duitsland bereiken ons wolkenvelden, die zich verder boven ons
land uitbreiden en een sterke afkoeling belemmeren. De sneeuwkans blijft
klein en de wind nog zwak. Na zondag kunnen kleine depressies, die van
Groenland naar Zuid-Scandinavië trekken, van meer betekenis worden en de
sneeuwkans doen toenemen.
"v* ,n de ochtend hier en daar
zeer strenee vorst in a*Lij I
Z ge tijd matige vorst ZwakLJ? Cn,~
:opaT9a48guur°n °nder 1654 UUr'
Morgen: zon op 8.44 uur, onder 16 55
uur. Maan onder 10.45 uur, op 2(157 j
5 !w"?idnf: Z0" op 8 43 uur' Maan on-1
der 11.08 uur. 1
Dertien politieke partijen zijn van
plan deel te nemen aan de Tweede-Ka
merverkiezingen in mei, terwijl drie
partijen nog geen besluit hebben geno
men of zij al of niet een poging zullen
doen één of meer afgevaardigden in de
Kamer te krijgen. Het grootste aantal
partijen, dat na de oorlog kandidaten
heeft gesteld, is dertien, namelijk in
1952, en, als men twee verbonden lijsten
als twee telt, in 1959. In 1948 namen
twaalf en in 1946 en 1956 tien partijen
aan de verkiezingen deel.
Behalve de acht partijen, die in de
huidige kamer vertegenwoordigers heb
ben, zijn de volgende partijen van plan
aan de verkiezingen deel te nemen: het
Gereformeerd Politiek Verbond, de Boe
renpartij, de partij van Vrije Burgers,
de Nieuwe Democratische Partij en de
Christelijk Nationale Volkspartij.
Met uitzondering van laatstgenoemde
partij zijn al deze partijen van plan in
alle achttien kieskringen met een lijst
uit te komen.
De drie partijen, die hun beslissing
nog in beraad hebben, zijn de Vrije De
mocratische Unie, de Nationale Unie en
het Legioen van gepensioneerden en be
jaarden.
De samenstelling van de huidige
Tweede Kamer is als volgt: K.V.P. 49
zetels, P.v.d.A. 48, V.V.D. 19, A.R.P. 14,
C.H.U. 12, C.P.N 3, S.G.P. 3 en P.S.P. 2.
Verbetering in de weerstoestand van
de laatste dagen is niet te verwachten.
Dat is het onprettige nieuws, waarmee
de Nederlander (en iedere Europeaan)
het weekeinde ingaat. Overal bevroren
ruiten, rood-gloeiende haarden, sneller
leeglopende kolenvoorraden dan begroot,
afgesloten of bevroren waterleidingen.
Het is of de koude de activiteit van de
mensen verlamt. De straten zijn leeg en
de komende uitverkoopweken konden
daar wel eens de gevolgen van ondervin
den. Kouderecords worden bij de vleet
gebroken, het is niet eens interessant
meer die te vermelden, want men krijgt
het er alleen maar kouder van.
Het is een gouden tijd voor de kolen
handelaren, die overigens handen te
kort komen om hun klanten te bedienen
en misschien letterlijk in zak en as zit
ten of hun snel slinkende voorraden wel
op tijd kunnen worden aangevuld. Want
de waterwegen vriezen dicht en zo dit
al of nog niet gebeurd is, zit het vaar
water vol ijs, dat met man en macht ge
broken moet worden.
De vaarroute vanaf Hansweert door
het Kanaal van Zuid-Beveland via We-
meldinge en Bruinisse, is overdekt met
zwaar drijfijs of zwaar vast ijs, hetgeen
de vaart zeer moeilijk of onmogelijk
maakt, aldus meldt de ijsberichtendienst
van de rijkswaterstaat De vaart op
de andere grote rivieren en kanalen is
moeilijk of totaal gestremd. In het bui
tenland is het al niet anders. De vlucht-
haven Aschaffenburg bijvoorbeeld is
reeds voor 70 pet. met schepen bezet. De
stuwen op de Maas in Limburg met
uitzondering van die in Borgharen zijn
gisterenmiddag gestreken. De scheep
vaart in Limburg ligt nu geheel stil. Ju-
lianakanaal en het kanaal Wessem-Ne-
derweert zijn dichtgevroren. Overal in
het land zijn veerdiensten gestaakt. Efet
Belgische loodswezen heeft de boeien op
de Schelde weggenomen, het scheep
vaartverkeer bij nacht ligt hier zodoen
de stil.
Als gevolg van de koude stranden veel
auto's met dieselmotoren, waarvan de
motor onderweg afslaat en niet meer op
gang is te krijgen. Oorzaak zijn de zoge
naamde „vlokken" in de paraffine, die
stolt, waardoor brandstofleidingen en
filters verstopt raken. Remedie is, aldus
de E.V.O., per honderd liter dieselbrand
stof 15 liter tractor- of lichtpetroleum
toe te voegen. Om bevriezen van con-
denswater onder in de brandstoftank te
gen te gaan, adviseert de E.V.O. om per
100 liter een halve liter spiritus toe te
voegen.
Door de gladheid is op de rijksweg
Amsterdam - Utrecht een auto over de
kop geslagen, waarbij de 22-jarige J. Mo
lenaar uit Amsterdam op slag werd ge
dood. Zijn broer en de bestuurder van
twee andere auto's werden zwaar ge
wond. Vier personen werden licht ge
wond. Onder de zwaargewonden be
vindt zich de directeur van Heinekens
brouwerij uit Amsterdam, de heer W.
Cloppenburg, oud-gouverneur der K.M.
A., en de vertegenwoordiger L. Blank-
steijn. Even na het ongeluk slipte een
trailer met aanhangwagen, die omkan
telde. Hierbij werd niemand gewond.
Het verkeer werd anderhalf uur ge
stremd.
Tenslotte een goede raad aan alle
huismoeders: laat uw wasmachine in de
ze dagen niet in de kou staan. Dit kan
bevriezing van de onderdelen tot gevolg
hebben, waardoor doorbranden van de
motor vrijwel onvermijdelijk is.
President Tsjombe heeft een bood
schap naar Kolwezi gezonden, waarin
hij zijn ministers vraagt, naar Elisabeth-
stad terug te keren. De Katangaanse
minister van binnenlandse zaken, Moe-
nongo, die de rechterhand van Tsjombe
is, is even voor de aankomst van V.N.
militairen te Mokamba op weg gegaan
naar Kolwezi.
De stad is bezet zonder dat er één
schot gevallen is.
Ondertussen blijkt, dat er een ernstige
breuk is ontstaan tussen Tsjombe en
Moenongo. Deze staat n.l. bekend om
zijn onverzoenlijke houding tegenover
de Verenigde Naties.
Gisteren heeft Tsjombe tevergeefs ge
tracht Moenongo naar Elisabethstad
terug te laten keren.
De V.N.-troepen zijn vrijdag bij hun
opmars naar Kolwezi tot minder dan 110
km van de belangrijke Katangaanse
mijnstad gevorderd.
Intussen heeft premier Adoela van de
centrale regering via de radio gewaar
schuwd dat president Tsjombe verant
woordelijk zal worden gesteld voor even
tuele vernietiging of beschadiging van
de installaties in Kolwezi.
Wegenwachters nemen brood mee
voor de vogels als zij een B op
hun voertuig voeren.
De staatssecretaris van sociale zaken
en volksgezondheid, de heer B. Roolvink
heeft in verband met de invoering van
de vijfdaagse werkweek de werktijden
vor het administratief personeel van
achttien jaar en ouder van handels
banken en centrale kredietinstellingen
nader vastgesteld.
Wanneer „zaterdags" niet wordt ge
werkt, zal dit personeel 's maandags,
dinsdags en woensdags maximaal neger
-."ur Per das mogen werken en donder
dags en vrijdags maximaal 8,5 uur.
Volgende week dinsdag begint in
Oost-Berlijn het zesde congres van de
Oostduitse communistische partij, dat
in Oost-Berlijn gehouden wordt.
Kroestjev zelf behoort tot de deelne
mers. Men verwacht, dat op dit con
gres de eerste openlijke botsing tussen
de communistische kameraden aan de
dag zal treden.
Dat wordt afgeleid uit allerlei op
merkingen van hoge partijgenoten. De
een geeft te kennen een openlijke bot
sing met de gevaarlijke politiek van
de Albanese leiders te verwelkomen
en een ander spreekt over een kame
raadschappelijke discussie, die hoofd
bestanddeel vormt van de kracht van
de communistische beweging.
Grote delegaties worden verwacht
y,a" ..Bulgarije, Tsjecho-Slowakije en
Italië, die zich alle al voor het Krem-
hn-standpunt hebben verklaard. Ook
ridel Castro is uitgenodigd. Zuid-Sla-
vie is eveneens van de partij een be
wijs, dat het weer botert sinds Tito's
bezoek aan de Sovjet-Unie.
In officiële kringen in Washington
wordt meer en meer gesproken over
de mogelijkheid van een volledige
breuk tussen de Sovjet-Unie en Chi
na. Men neemt daar aan dat Kroestjev
met naar het partijcongres in Oost-
Berlijn komt om de Berlijnse crisis
nieuw leven in te blazen, doch om de
volgende akte in het ideologische ge
schil met China op te voeren. De over
heersende mening is, dat er een „reële
mogelijkheid" bestaat van een botsing
tot het bittere einde.
In sommige kringen heerst het ge
voel, dat de Sovjet-Unie om haar lei
derschap in het communistische kamp
te behouden, spoedig een zuivering
onder de partijleiders in niet-commu-
nistische landen zou kunnen entame
ren. Dit zou dan in concreto willen
zeggen, dat hij in Moskou een nieuw
congres der communistische partijen
zou bijeenroepen, waarin hij de for
mele breuk met Peking zoii bekend
maken.
Opmerkelijk is ook, dat de laatste
dagen de Prawda onverbloemd over
de schèurmakerij en haar gevolgen pu
bliceert. Het blad schreef o.m. dat een
open breuk tussen Rusland en China
zich best eens zou kunnen voordoen.
Het heeft ook met instemming een fel
artikel overgenomen uit het Franse
„l'Humanité", waarin de tegenstelling
Moskou - Albanië aan de kaak wordt
gesteld. Ook een Pools blad werd ge
citeerd. De conclusie van dit artikel
luidde: „De. toestand heeft zich kort
geleden ten slechte gekeerd".
Of de Oostduitse regering bang is
dat de naar Oost-Berlijn komende
partijfunctionarissen welllicht neiging
hebben naar het Westen te vluchten,
weten we niet, maar feit is, dat de
grenswachters aan de muur thans be
weegbare wegversperringen hebben
aangebracht aan het einde van de
autoweg naar West-Berlijn.
Sneeuw van het IJsselmeer, wel
ke over de dijk is gewaaid, heeft
in de omgeving van Hem, een
plaatsje ten zuidwesten van Enk
huizen, meer dan manshoge ber
gen gevormd en vele boerderijen
tijdelijk geïsoleerd. Op de joto rijdt
een vrachtwagen over een weg
bij Hem, welke aan beide zijden
door hoge sneeuwmuren wordt
geflankeerd.
De vele honderden, die zich aan
de „kerstkluif", de grote puzzel
in ons kerstnummer gewaagd
hebben, kunnen vandaag op pag.
7 de uitslag vinden.
Ook de vele kinderen, die ons
de tekeningen bij het kerstver
haal „De kerstnacht van een
herdersjongen" prachtig ge
kleurd of geverfd toestuurden,
zullen nieuwsgierig zijn naar de
uitslag. Op dezelfde pagina kun
nen zij die vinden. Kijk maar
gauw of je een prijs hebt!
De bootdienst Zierikzee Kats is
gisteren gestaakt. Om 9 uur is de boot
uit Zierikzee nog vertrokken voor een
moeizame reis naar Kats. Ook kon nog
'n terugtocht worden aanvaard, die om
half twaalf in Zierikzee eindigde. Daarna
werd er de brui aan gegeven. Oorzaak
van het voorlopige stilleggen van de
dienst is de zware ijsgang voor en in
de haven van Kats. Zolang de vorst
aanhoudt zal deze veerdienst van
Schouwen naar Zuid-Beveland gestremd
blijven.
Voor de verbinding met Brabant en
Zeeland blijft Schouwen dus aangewezen
op het veer Zijpe-Anna Jacoba. Deze
dienst was gistermorgen bij eb tussen
half acht en elf uur gestremd. Daarna
kon de verbinding hersteld worden. Er
was vanzelfsprekend een groot vervoers
aanbod.
Ook vanochtend en morgen moet bij eb
op het uitvallen van de dienst worden
gerekend.
Op Schouwen-Duiveland, dat gisteren
geïsoleerd dreigt te raken, heeft men ge
brek aan zout en is de brandstoffen-
positie précair.
Het veer Kruiningen Perkpolder
vaart 's nachts niet meer. Wel overdag
voor auto's tot 15 ton. Er is stagnatie,
omdat twee boten zijn uitgevallen
wegens motorpech en het verlies van
een schroef.
(Advertentie)
AANLEG EN
ONDERHOUDi
VAN
RAAMSDONKSVEER
01621-590
BREDA 01600-44477