het
it
ht?
Zonder Bert Paige i
zaten radio- en t.v. dÊ
steeds
om
hoog
DE SCHADUW
VAN DE TIJD
•EN
Befaamde arrangeur
I van Belgische i
herkomst
Men zegt
Minter en Hinter en de dolende Zozer
Christopher
Landon
ten Europa
>nge landen
5?
5
TCJjk na
Stem-feuilleton
Huid-handen-lippen
Zwaar gewond
bij ruzie
Radioprogramma 'v
Televisieprogramma 's
Oriëntatiedagen
over Europese
priesternood
Kustvaarder bij Bath
aan de grond
4
lat bedoeld was -
lerij" bij zijn ver
houden. Ik schrijf
■de hertog) als een
f voor de belang-
pgheid aan de dag
he en de weten-
pad voor uw onder
ling van uw prach-
Ileze woorden blijkt,
Itige geestelijke de
Paissance voldoende
?t hof van de Sfor-
I e kunnen zijn.
I iouden - ook wel
li genoemd - vero-
|i De beide Ameri-
het eveneens. Het
alle andere gebie-
Jider Europees be-
la wonder, want als
J?n van handel, be-
|het tot nu toe niet
an kort na 1850 zijn
J de westerlingen en
prote wereld binnen
st vrijwel direct om
in te voeren,
de Nederlanders
Iweest, die van 1640
lachten zijn om han-
■e bibliotheken daar
Indse handleidingen
liaar zij waren niet
l'ierpen zich honder-
Japanners op de
lekhouden. In 1872
legering de Engels
en Shand op om een
pn voor de boekhou-
tpanse) banken. Het
|n ten dage gebruikt,
die Japan voort
van Pacioli', wa-
William Cogswell
B. Braga, respec-
I burger en Portu-
veel vroegere kolo-
I protectoraten onaf-
Stuk voor stuk heb-
manier van dubbel
|omen. Dit bleek op-
houdkundig congres
niet minder dan
wereldoorlog gebo-
|iwoordigd waren.
twintigste eeuw
Machines hebben
fier boekhouding veel
I overgenomen. Maar
boekhouding' moet
die de Italiaanse
*r Lucca Pacioli on-
11 geleden formuleer-
rekeningen moeten
I leerd en overzichte-
l incipalen - ongeacht
I F commerce and in-
I genten zijn - in staat
I overzienhoe hun
I pulair gezegd - hoe
laan.
boekhouden zou dat
zouden de moderne
en het hedendaagse
Ymaar een gevoel van
V ongerief vergeten,
rstreken werd mijn
jen gegeven moment
Igelden. Van dat mo-
|<7 mens méér op de
rel ivas vergetende
ten mijn vader niet
zhap vermocht hem
Men zou hem met
Iehei hebben kunnen
lef gemerkt hebben.
Je slaap.
ij toch wakker. En
ten hevige schreeuw
L/s aanvallende Cu-
\en rauwe primitieve
(erfje. Een bloedstol-
\der een alarmkreet
Maar toen zag hij,
tuisje ivijdopen stond
\amend aan de wet-
iaar buiten was ge
beide mijn vader zijn
te bewaken hart-
\brommer en verliet
idacht van de moor
oord van onheil en
'e uitvoerder bij ons
\nijn vader, met me
de semi-overheids-
rgelatenHet bleek
ivas ontstegen aan
W-nachtieaker, die
lkrieken was komen
•ht was, toen hij in-
'.elijke oude man te
\lakte werd geslagen
bende bromfiets. De-
de krant-, „Wegens
e nachticakers, per-
lerrichten van bewa-
uitvoering Ge
it te reflecteren".
TOMASO
DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 7 JANUARI 1963
en, doch deze wilde
r hem luisteren. „De-
heeft mij reeds zwaar
;etroffen, mijn vriend,"
ij, „laat mij dus de
vreugde, mij enigszins
os te stellen!" Doch
ks had hij deze woor-
pgd of in de verte zag
e aanvoerder terugke-
de voet gevolgd door
(Van onze radio- en tv-redacteur)
BIJ het woord arrangeur denken
velen ten onrechte aan een
hoffelijke chef de réception bii
een gerennommeerd hotel, waar
hij de gasten met een sierlijk
gebaar hun plaatsen aan de fees
telijk gedekte tafel aanwijst.
Maar de amateur- en beroeps
musici weten maar al te goed,
dat men daarmee een vakmusi-
cus bedoelt die bepaalde melo
dieën voor orkesten instrumen
teert. Het is tegenwoordig een
speciaal vak en in de radio- en
televisiewereld heeft Bert Lepa
ge, bij de luisteraars en kijkers
waarschijnlijk beter bekend on
der zijn artiestennaam Bert Pai
ge, zich als zodanig onmisbaar
weten te maken
Bert Paige is in de Belgische stad
Gent geboren, waar zijn vader ook
musicus is. Hij was erg muzikaal en
al jong behaalde hij het diploma voor
trompet, harmonie en contrapunt aan
het conservatorium in zijn geboorte
stad. Hij startte in de vooral bij de
ouderen nog bekende band van Ro
bert de Kers. Maar toen na de oorlog
de Beneluxgedachte baan brak. trok
Bert naar Hilversum, waar hij een en
gagement bij de Ramblers kon krij
gen. Hij heeft geen spijt gehad van
deze stap, te meer omdat er in zijn
vaderland zo weinig gesubsidieerde
orkesten zijn en een jong musicus
daar vaak moeilijk emplooi kan vin
den. Hij is dan ook enthousiast over
het Nederlandse muziekleven met zijn
elf gesubsidieerde regionale orkesten.
Veel Beneluxers werken dan ook in
Nederland en de situatie is momenteel
in België zo, dat men haast geen goe
de violisten kan contracteren. Dit alles
is volgens Paige een gevolg van een
ouderwetse en verkeerd gerichte mu-
ziekpolitiek in zijn vaderland. De
9 r
trompettist Bert Paige, die bij de
Ramblers startte in 1950, heeft van het
arrangeren tegenwoordig een full time
job gemaakt. Hij heeft een druk leven
Ook vertelde hij terloops dat de boter
ham van een arrangeur, ook hier in
Nederland, niet zo vreselijk dik be
legd is. Maar het is nu eenmaal een
echte levensbehoefte voor hem ge
worden en hij kan het tegenwoordig
niet laten om uren achter elkaar te
componeren aan de hand van een
leuk melodietje. Zijn vrouw zegt, dat
hij sneller een arrangement schrijft
dan een brief voor zijn familie in Bel
gië.
Veel opdrachten
Tn vroeger tijden schreef de componist
AWW zijn melodie of thema op de no
tenbalken. waarna hij de partituren
voor de diverse instrumenten maakte
Thans, bij de huidige massaproduktie.
vooral in de sector van de lichte mu
ziek. gebeurt dat anders De compo
nist van een melodietje bij een liedje
schrijft eenvoudig de pianopartij en
stuurt dit dan in naar de omroep of
de muziekuitgever En Paige neemt
dan de rest, zeg maar het zwaarste
deel van de componist over en arran
geert de melodie voor de vele instru
menten en kleine ensembles Indien
mogelijk maakt hij er een lichte sym
fonische compositie van en zijn werk
wordt daarna door de vaste orkesten
van de Nederlandse Radio Unie en
met te vergeten het befaamde Metro-
pole Orkest onder leiding van Dolf
van der Linden, ten gehore gebracht
voor de microfoon. Bij de viering van
het derde lustrum van de N.RU kreeg
hij de opdracht om voor het Metro
pole Orkest de compositie „Taboe" van
de Cubaan Lecuona te arrangeren
De uitvoering werd een groot succes
Over zijn werk zelf zegt Paige dat het
beslist met zo romantisch is als vele
Amerikaanse films wel hebben gesug
gereerd. Daar ziet men dan de com
ponisten van tophits achter een witte
vleugel zitten Plotseling krijgen ze de
zo zeer gewenste inspiratie, slaan even
het thema op de toetsen aan en enkele
minuten later speelt een immens or
kest een overrompelende compositie
Zo eenvoudig en romantisch gaat het
er in huize Paige te Hilversum beslist
niet toe. Als Bert het melodietje
in zich heeft opgenomen, dan gaat hij
met vele vellen muziekpapier achter
zijn bureau zitten en begint dan te
componeren. Voor dit werk is niet al
leen muzikaal gevoel voldoende, maar
de arrangeur moet nauwkeurig de mo
gelijkheden en de klankeffecten van
het orkest als het ware verstandelijk
berekenen en uitwerken. Zo'n speel
bare orkestratie vraagt zeker een vol
le dag ingespannen werken Uiteraard
vraagt dit werk niet alleen een grote
inventiviteit, maar de musicus dient
als een laborant dagelijks bezig te zijn
met experimenten
TT ij moet als het ware meevoelen met
J-Ade stemming van de strijkers, als ze
na het sterke koper door de tegen
woordig zo knap opgestelde micro
foons naar voren worden gehaald
Zijn ideaal is een echte spontaneïteit
in de compositie te leggen en de luis
teraar te boeien door jolige en rit
misch knap georkestreerde melodie
tjes. Bij de voorbereiding van deze ar
rangementen is Bert Paige menigmaal
voor vreemde situaties komen te
staan. Zo kreeg hij eens opdracht om
enkele liedjes van Vico Torriani te ar
rangeren. Daarvoor moest hij gewoon
lijk naar de studio om tijdens een
kleine repetitie de stemomvang van de
solist (e) te kunnen bepalen. In dit ge-
va) zou Vico de liedjes zelf zingen
maar hij vertoefde op dat ogenblik in
Beieren. Goede raad was duur. Bert
Paige belde Vico op en verzocht hem
via de telefoon even iets voor te zin
gen. Een paar dagen later ontving zijn
bekende opdrachtgever de liedjes net
jes gearrangeerd in zijn hotel en Vico
was zo enthousiast dat hij onmiddel
lijk Hilversum opbelde om Bert Paige
in een overvloed van woorden zijn
waardering te betuigen
Overigens maakte Bert Paige tegen
woordig regelmatig gebruik van de
telefoon als communicatiemiddel met
de veelal drukbezette solisten. Hij laat
ze dan een bekend grammofoonplaatje
horen en vraagt hen om het even na
te zingen. Als dat gebeurt is gaat hij
achter zijn bureau zitten en begint
met de uitwerking van zijn arrange
ment. Zijn echtgenote vertelde ter
loops nog. dat haar man Winston
Churchill hevige concurrentie aandoet
in het roken van geurige sigaren tij
dens zijn werk. De heer Paige merkte
op dat dit dan ook zijn enige liefheb
berij was, welke hij tegelijkertijd kon
beoefenen onder het componeren. Bin
nenkort breekt in Hilversum de koorts
van het Songfestival weer los en Bert
is er dan van de vroege morgen tot
de late avond weer druk mee, om de
liedjes zo snel mogelijk te arrangeren
voor de grote radio-ensembles. Trou
wens de televisie doet de laatste jaren
ook vaak een beroep op hem om de
melodietjes te instrumenteren, welke
in de showprogramma's voor de came
ra's worden uitgevoerd.
Menige feestelijke muzikale omlijs
ting van t..v-programma's zijn aan zijn
inspirerende fantasie ontsproten Kort
en goed, zonder Bert Paige zou de mu
ziek- en radiowereld in het Gooi met
de handen in het haar zitten.
dat Heintje Davids, die dezer dagen voor de beeldbuis aankondigde dat
ze in het televisieprogramma van 11 januari a.s. op het beeldscherm zal
verschijnen, heel wijselijk verzweeg dat ze met haar rechterarm in een
doek loopt. Ze is dezer dagen van de trap gevallen. Gelukkig is de arm niet
gebroken, maar de kneuzingen doen haar nog erg veel pijn. Maar Heintje
Davids, een brok vitaliteit, lacht er een beetje om en verklaarde dat ze
volgende week weer helemaal beter zou zijn. Zij zal u dan het een en ander
uit haar rijke artiestenleven vertellen. De titel van haar programma luidt:
„Altijd maar draaien".
dat het derde kind van mevrouw Joke Giltay-Baartmans uit Amstelveen
u weet wel de baby die onder de ogen van miljoenen kijkers in het
medisch programma van dr. A. C. van Swol en dr. H. J. Versteegh ter
wereld kwam, het op het ogenblik uitstekend maakt. De kleine Richard
weegt op het ogenblik aj twaalf pond en drie ons en zijn moeder noemt
hem een veelvraat. In 1963 zal hij zijn eerste wankele passen door de box
en de huiskamer maken. Van de televisie trekt hij zich niets aan en hij
slaapt rustig in, ook als de trotse vader, die hem Barney noemt, naar het
bekende figuurtje uit de populaire K.R.O.-tekenfilmserie van de Flintstones,
het t.v.-toestel wat luidruchtig heeft aanstaan.
dat een bekende radiofiguur zich onder medische behandeling
heeft moeten stellenHet is de aartsbedelaarJohan Bodegraven.
Onlangs keerde hij terug van een bezoek aan Suriname o.a. ter bij
woning van de opening van het 4 x Z-N.-ziekenhuis in Paramaribo.
De acute overgang van de tropische hitte in de West naar de Siberische
koude in ons land hebben hem blijkbaar te zeer parten gespeeld. Voor
hen, die deze sympathieke N.C.R.V.-medewerker een kaart wensen te
sturendelen wij mededat hij wordt verpleegd in het Diaconessen-
huis aan de Neuweg te Hilversum
dat de economische ontwikkeling in de horecabedrijven geen gelijke
tred heeft gehouden met de algemene economische ontwikkeling in ons
land. Dit wordt voor een deel geweten aan de wijzigingen in het bestedings
patroon van het Nederlandse publiek, mede als gevolg van de toegenomen
huiselijkheid van de gemiddelde landgenoot, waaraan de snelle uitbreiding
van het aantal televisietoestellen niet vreemd is.
dat in de nieuwe televisiestudio A te Hilversum voor een schat aan
elektronische apparatuur is ondergebracht. Een van de nieuwste snufjes
vormt wel de dolly-duwer. Een dolly is het wagentje waarop de televisie
camera rijdt. Tot nu toe moesten deze dolly's met handkracht door een
leerling-technicus in alle gewenste standen worden gereden, maar thans zit
dit „hulpje" achter op de dolly en kan het aan de hand van een stuur en 'n
paar knoppen alle camerastanden feilloos en zonder handkracht instellen.
Op Hilversum I <402 m) wordt om 20.05
uur de melodieën expresse uitgezonden.
Om 20.30 uur volgt de quiz „Je neemt er
wat van mee". Het radiomagazin „Ma
rimba" begint om 21.50 uur. Tenslotte
musiceert om 22.40 uur het Concertge
bouworkest o.l.v. Rafaël Kubelik.
Op Hilversum II (298 m) speelt om
20.00 uur het kwartet van Ad v. de Hoed.
Daarna kunt u om 20.20 uur luisteren
naar het hoorspel „Het brood dat wij
breken". Piano trio's van Haydn kunt u
om 21.30 uur beluisteren. „Muzikale mo
mentopnamen" worden om 22.15 uur uit
gezonden en tot besluit is er om 23.05 uur
nog de muzikale vraagbaak.
Om half acht volgt een uitzending van
„Logboek", ditmaal verzorgd door ds.
J. J. van Hille. Daarna is er om 19.50 uur
een aanbeveling van de cursus openbaar
kunstbezit. Na het journaal is er om 20.20
uur een politieke uitzending van de KVP.
De NTS vertoont om 20.30 uur een do
cumentaire van Jaap Nieuwenhuis over
het waterloopkundig laboratorium. Om
20.45 uur begint de hoofdfilm „Tumult
in toga" waarvan sommige scènes minder
geschikt zijn voor jeugdige kijkers. Om
22.15 uur is er nog een tweede uitzending
van het journaal.
België Vlaams geeft om 19.30 uur een
uitzending over openbaar kunstbezit in
Vlaanderen. Om 20.30 uur volgt de oor
logsfilm van Kurt Meisel „Krijgsraad".
De t.v. heeft het afgelopen weekeinde
niet zo heel veel verrassingen gebracht.
Zondagavond werd o.m. het traditioneel
concert uitgevoerd, voorafgegaan door
een aflevering van „stadhuis op stelten",
welke serie de moeite van het bekijken
totaal niet waard is.
Dan was de zaterdagavond toch aan
trekkelijker, ook al was de Judy-Gar-
landshow lang niet zo goed als men er
van had mogen verwachten. Heel leuk
was echter het optreden van Jean Sa-
blon in de cabaretrubriek „Mens durf te
leven". Sablon liet een heel stel van zijn
oude, nog lang niet vergeten successen
horen op een plezierige wijze.
Simon van Collem had zaterdag zijn
oude draaidoos thuis gelaten en presen
teerde nu een interview met Peter Us
tinov, een hoogst begaafde acteur, au
teur en regisseur, die een interessante
persoonlijkheid is. Men kon uit dit
vraaggesprek zeer vele wetenswaardig
heden opdoen.
Van de zondagavond willen we dan nog
vermelden het eenvoudige, maar daarom
niet minder interessante en boeiende
filmpje over het werk van de zusters
Augustinessen van St.-Monica in een der
randgemeenten van Parijs. Dit zegen
rijke werk is gelijk aan dat, welk de ge
noemde zusters in ons eigen land met
zoveel succes verrichten en waarvoor
allerwege waardering bestaat.
B. E.
(Advertentie)
27)
Ik schonk Josh en mij in, ging zitten
en vertelde hem alles van A tot Z. Hij
luisterde aandachtig en stelde af en toe
een vraag of wees op iets dat nog niet
bii me was opgekomen.
„Als ik dat kind vasthield, Harry, en
ik wist dat iemand haar op het spoor
was zou ik haar voor alle zekerheid er
gens anders heenbrengen."
Ik schudde mijn hoofd ,Nee. dat zou
ik niet doen, want ik zou geen ogenblik
vermoeden dat ik door die foto s iets
had verraden, en als ik zeker wist dat
ik een veilige schuilplaats voor haar
had - en daar zou ik natuurlijk van
overtuigd zijn zou ih de aandaent
op me willen vestigen door naar er
gens anders heen te brengen
„Ben je er zo zeker van dat mijn
aanwijzing juist is ouwe jongen?"
„Absoluut."
Hij zuchtte. „Ik hoop van harte, dat
ie het bij het rechte eind hebt. ter wille
van ons allemaal."
We haalden de grote kaart van Frank
rijk te voorschijn, spreidde die op de
grond uit en probeerden uit te maken
hoe we het best en het vlugst de uit
gestippelde streek zouden kunnen be
strijken We behoefden alleen maar de
kastelen te bezoeken ik was nu be
zeten van dat idee - en dat zouden we
in vier dagen kunnen doen. we zouden
dan echter niet veel tijd overhebben,
vooral nu ik geloofde dat we gevolgd
werden en dat een van ons die achter
volgers op een vals spoor zou moeten
brengen.
We waren zo verdiept in de kaart
dat we niet merkten hoe de tijd ver
liep en met een schok opkeken toen
Joan met een dienblad de Kamer binnen
kwam en de tafel begon te dekken. Ze
schonk zich eerst een glas in en keek
onderzoekend naar de inhoud van de
fles. ,En Harry heb je het hem ge
zegd9"
„Ja. Hij gelooft niet dat we meer
hadden kunnen doen en.."
.Dat bedoel ik niet Ik bedoel dat andere
dat je me beloofd hebt".
„Eh.. nee. liefje Er waren zoveel an
dere dinger te bespreken, zie je Ik
ben er niet toe gekomen.." Mijn stem
stierf weg.
Ze stond rechtop, met haar glas in
de hand en keek op ons neer
..Josh, herinner ie je de laatste keer
dat je in deze flat hebt gegeten?"
Hij keek verbaasd „Nee, beste kind,
eerlijk gezegd niet. Maar ik herinner
meh eel goed hoe heerlijk je kunt ko
ken.
„Schei nu maar uit met je compli.
menten, je hebt toen alleen spiegelei
eren met spek gegeten om half drie in
de morgen. j
Ze hield het glas nu onder zijn neus:
„Als je meegaat is dit de laatste keer
dat je zoiets krijgt. Geen drank meer
voor jou."
Hij nam het glas aan en keek er aan
dachtig naar. „Zelfs geen aperitief?"
„Nee."
Hij keek schuins naar haar op hij
leek nu op een ondeugende, uit zijn
krachten gegroeide jongen. „Geen wijn
ook?"
Ik zag haar mond even vertrekken om
haar lachen te bedwingen en ik wist
dat de strijd gewonnen was.
„Bij kleine hoeveelheden - en geen in
gegooide ramen meer."
„Alles met mate," mompelde hij,
Toen keek hij Joan recht in de ogen.
„Ik geef me over., ik beloof het je."
Later moest ik, bij al wat er gebeur
de, steeds weer terugdenken aan de
manier waarop hij die borrel in één
teug naar binnen goot als de bezege-
f Q ''-.f 'm
- >5i
ling van., „de laatste van vele."
Alles ging nu vlotter en ik genoot van
mijn omelet. Josh scheen te voelen
welke rol nij moest spelen, want hij
maakte Joan onder het eten aanhou
dend aan het lachen met een geestige
beschrijving van een zekere kolommen-
schrijver in een bepaalde krant.
Bij de koffie namen we onze plannen
door. Nu we het erover eens waren dat
verrassing onze zekerste troef was moes
ten we zorgen dat het ook werkelijk
een verrassing werd, en daarom moes
ten we maken dat er zo weinig moge
lijk kans zou zijn dat ze ons uit Enge
land naar Frankrijk volgden - ook al
zouden we een dag van onze kostbare
tijd moeten offeren om een vals spoor
uit te zetten. Ik kon hen gemakkelijk
ervan overtuigen dat ik. als de man
die ze het best kenden, dat spooi zou
moeten uitzetten, maar het kostte tijd
om Joan te doen aanvaarden dat zij,
daar ik haar niet alleen wilde laten rei
zen, met Josh zou moeten meegaan.
Eindelijk stemde ze toe en we bespra-
ruw of schraal? PUROL
Bij een ruzie tussen twee arbeiders,
werkzaam op het landgoed „Bornia" te
Driebergen, heeft zaterdag de 37-jarige
W. A. F. de 44-jarige G. B. zodanig met
een stuk hout geslagen dat B. levens
gevaarlijk gewond in het Zeister zieken
huis moest worden opgenomen.
Nabij de zagerij van het landgoed,
waar beiden aan het werk waren, kregen
de 37-jarige F. en B. woorden. Dit twist
gesprek liep ten slotte zo hoog, dat F.
in plotselinge drift een stuk hout greep
en hiermee zijn collega enkele malen
op het hoofd sloeg. B. zakte bewuste
loos in elkaar en moest met zware ver
wondingen naar het ziekenhuis worden
vervoerd. Voor zijn leven wordt nog
steeds gevreesd.
F. is door de plaatselijke politie ge
arresteerd.
ken de details van hun vertrek met de
boottrein en de plaats waar we elkaar
zouden ontmoeten: de westelijke ingang
van de kathedraal van Chartres om
tien uur dinsdagmorgen. Dat gaf ons
hoogstens drie en een halve dag om de
twaalf kastelen te bezoeken, maar er
zat niets anders op.
Ik geeuwde en keek op de klok. „Ik
geloof dat we maar vroeg naar bed
moeten gaan, het wordt morgen een
lange, vermoeiende dag. Jullie begrijpen
zeker wel dat, als de francs niet voor
ons klaarliggen en de Bank niet wil
meewerken, er van ons hele plan niets
kan komen."
De Bank werkte echter mee, want men
had order gekregen dat te doen. Ik
stond op de stoep zodra de deur open
ging en werd regelrecht bij de direc
teur toegelaten. Hij trachtte zijn nieuws,
gierigheid te verbergen naar wat hij
noemde „het bericht", dat hij telefo
nisch de vorige middag - op zondag -
had ontvangen. Hij wilde gaan uitwei
den over de moeite die hij genomen
had om al heel vroeg naar het hoofd
kantoor te gaan teneinde het geld te ha
len. Maar hij had het nu en ik kon krij
gen zoveel ik wilde.
Ik nam driehonderd pond in biljetten
op en reed in een taxi naar het Victoria-
station om te zien of Stebbings even
goed zijn belofte had gehouden als de
inspecteur.
Inderdaad was er een pakje voor me,
Groot of klein, elk écht genoegen haalt
u even uit de sleur. Neem Arsenal: een
gróte sigaret in formaat, smaak en aroma.
Overigensrookt al Arsenal?
Maandag 7 januari
HILVERSUM I 402 m
VARA: 12,00 V.h. platteland 12,05 Dans-
ork. met zangsol. 12,30 Land- en tuinb.-
meded. 12,33 Act. of gram. 12,38 Elektro
nisch orgelspel 13,00 Nws. 13,15 Praatje
voor de middenst. 13,20 Western-muz.
13,45 Wikken en wegen, praatje 14,00
Lichte gram. 14,15 Dit is uw leven 15,15
Pianorec., klass. muz. 15,45 Archeologie
in Israël, lez. 16,00 Zestig minuten voor
boven de zestig 17,00 Oude liedjes '7,'5
Streekuitz. 17,35 Licht instr. ens. 18,00
Nws. en comm. 18,20 Act. 18,30 Elektro
nisch orgelspel 18,45 Uitz. in samenwer
king met de liberaal joodse gemeenten
19,00 Pari. overz. 19,15 Regeringsuitz.:
Maatschappelijk opbouwwerk in een
stadswijk. Een gesprek met de heren
B. Duyster en W.P. van Brakel, resp.
voorzitter en secretaris van de stichting
Wijkopbouw Zuidwijk te Rotterdam 19,30
Maliënkolder, hoorspel 20,00 Nws. 20,05
Melodieën-expres 20,30 Je neemt er wat
van mee quiz 21,20 Licht instr.
sextet 21,50 Marimba, maandagavond
magazine 22.30 Nws. 22,40 Concertgeb.-
ork., moderne en klass. muz. 23,55-24,00
Nieuws.
HILVERSUM II 298 m
NCRV: 12,25 Voor boer en tuinder 12,30
Land- en tuinb.meded. 12,33 Licht orkest
12,54 Gram., event, act. 13.00 Nws. 13,'5
Licht ens. 13,45 Gram. 14,05 Klass. gram.
14,30 Samen uit, samen thuis, gevar.
progr. 15,40 Musette klanken (gr.) 16,00
en op de terugweg naar de flat keek
ik telkens uit het achterraampje om te
zien of ik gevolgd werd.
Ze stonden gepakt en gezakt te wach
ten tot het tijd was voor de boottrein.
Ik liep naar het raam en keek de
straat naar beide kanten af. Niets te
zien, alleen het gewone verkeer. „Laten
we nu nog eens voor het laatst alles
doornemen. Jullie gaat elk op eigen
gelegenheid per trein naar Parijs. Als
Joan denkt dat het veiliger is voeg jij
je bij haar en gaan jullie samen ergens
eten. Dan nemen jullie de nachttrein
naar Chartres en wachten daar op me
bij de westelijke ingang van de kathe
draal, dinsdag om tien uur."
„Wat ga jij doen, Harry?" vroeg Joan.
„Ik ga eerder weg dan jullie, om de
aandacht af te leiden van iedereen die
9P de loer mocht liggen. Verder weet
ik het nog niet, ik heb wel een idee,
maar dat is nog niet zeker, dus daar
praat ik liever niet over. Ik zal zorgen
op tijd in Chartres te zijn."
Ik begon het pakje dat ik fan het
station had afgehaald uit te pakken. Er
zat een gehavende gele teddybeer in
met één oog, vol kale plekken en met
een groen rokje om zijn middel. „Onze
talisman," zei ik, hem aan Joan gevend.
(Wordt vervolgd)
Bijbeloverd. 16,30 Pianorec. (gr.), moder
ne muz. 17,00 V.d. kleuters 17,15 V.d.
jeugd 17,30 Lichte gram. 17,40 Beursber.
17,45 Gram. 17,50 Regeringsuitz.: Het
geldwezen in Suriname, door drs. C. de
Jong 18,00 Orgelspel amusmuz. 18,30 Met
band en plaat voor u paraat 19,00 Nws.
en weerpraatje 19,10 Gram. v.d. jeugd
19,30 Radiokrant 19,50 Mexicaanse klan
ken (gr.) 20,00 Licht instr. kwartet 20,20
Het brood dat wij breken, hoorspel 21,25
Gram. 21,30 Klass. pianotrio's 22,00 Volk
en staat, pari. comm. 22,15 Klass. en
moderne kamermuz. 22,30 Nws. 22,40
Avondoverd. 22,55 Boekbespr. 23,05 Muz.
vraagbaak 23,40 Evangelie in Esperanto
23,55-24,00 Nws.
BRUSSEL VLAAMS
324 m: 12,00 Nws. 12,03 Lichte muz.
12,30 Weerber. 12,35 Landb.kron. 12,42
Recital 12,50 Beursber. 13,00 Nws. 13,15
Kamermuz. 14,00 Nws. 14,03 Schoolradio
15,45 Lichte muz. 16,00 Nws. 16,03 Beurs
ber. 16,09 V.d. zieken 17,00 Nws. 17,15
Zang en piano 17,40 Lichte orkestmuz.
18,00 Nws. 18,03 Chansons 18,18 Paarde-
sportber. 18,20 V.d. sold. 18,50 Radiokron.
19,00 Nws. 19,40 In en om de opera
20.00 Jazzmuz. 20,30 V.d. teenagers 21,00
My fair lady, musical 22,00 Nws. 22,15
Volksdansen en -zangen 22,35 De zeven
kunsten 23,00 Nws. 23,05 Gevar. muz.
23,35 Kamermuz. 23,55 Nws. 24,00-0,15 V.
d. zeelieden.
BRUSSEL FRANS
484 m: 12,30 Gevar. progr. en act. 14,18
Operettemuz. 15,03 Lichte muz. 17,00
Nws. 17,15 Panorama van de Belg. muz.
18,45 Gevar. muz. 19,30 Nws. 20,00 Hoor
spel 22,00 Wereldnws. 22,15 Jazzmuz.
22,55 Nws.
Dinsdag 8 januari
HILVERSUM I 402 m
AVRO: 7,00 Nws. 7,10 Ochtendgym.
7,20 Ochtendvaria (gr.) VPRO: 7,50
Dagopening AVRO: 8,00 Nws. 8,15
Progr.-overz. Aansluitend, lichte gram.
9.00 Gym. v.d. vrouw 9,10 De groente
man 9,15 Klass. gram. 9,35 Waterst. 9,40
Morgenwijd. 9,55 Boekbespr. 10,00 Ar
beidsvitaminen (gr.) 10,50 V.d. kleuters
11,00 V.d. zieken.
HILVERSUM II 298 m
KRO: 7,00 Nws. 7,10 Morgengeb. 7,15
Gram., strip v.d. jeugd, ber. van de
KNAC en act. 7,55 Overw. 8,00 Nws.
8,15 Lichte gram. 8,50 Moeders wil is wet.
progr. v.d. huisvr. 9,40 Schoolradio 10,00
V.d. kleuters 10.15 Lichtbaken, lez. 10,25
Klass. gram. 11,00 V.d. vrouw 11.30
Lichte gram. 11,50 Volaan vooruit,
lez.
Maandag 7 januari
CVK, IKOR, RKK: 18,30 Bijbelprogr.
v.d. jeugd NTS: 19,50 Aanbeveling
openbaar kunstbezit 20,00 Journaal en
weeroverz. 20,20 Zendtijd politieke par
tijen, Kath. Volkspartij 20,30 Waterwe
gen in miniatuur, documentaire film 20,45
Tumult in Toca, speelfilm 22,15-22,30
Journaal.
FRANS BELGIë: 18,30 Berichten 18,33
V.d. kind. 19,00 Engelse les 19,30 Sport-
progr. 20,00 Nws. 20,30 Histoire de rire
21,20 Haïti ou le travail en chansons, rep.
21,45 Le Rendez-vous, ballet 22,25 Nws.
VLAAMS BELGIë: 19,00 Progr. v.d.
jongeren 19,30 Openbaar kunstbezit in
Vlaanderen 19,40 Zoeklicht op de cultu
rele act. 20,00 Nws. 20,30 Kriegsgericht,
speelfilm 22,00 Medium, toneel en lite
ratuur 22,30 Nws.
Zaterdagmiddag werden in het „Huis
der Vlaamse Leergangen" te Leuven, de
oriëntatiedagen over Europese priester
nood, waaraan ruim 300 priesters, stu
denten en jeugdbewegingsleiders hebben
deelgenomen, besloten.
Merkwaardig was de toespraak van
professor Winter van de universiteit van
Salzburg, die de helft van zijn leven in
Amerika en Azië doorbracht, over
„Heeft Europa nog een geestelijke zen
ding?" Hij verloor niet zijn scepticisme
over het avondland, dat verloren loopt in
de techniek en de hoogconjunctuur. Tot
zijn vreugde ontdekte hij evenwel op
meerdere plaatsen nieuwe experimenten
en nieuwe stemmen waar de geest weer
opflakkert. Heel bepaald is hij ontroerd
door de nieuwe geest van het Concilie
die in de ganse wereld een nauwelijks
te begrijpen weerklank kent, zelfs bij
mensen die niet in God geloven.
Mr. Bruno Heim, apostolisch delegaat
in Scandinavië deed een oproep om
hulpverlening aan Scandinavië, waar do
kerk in de eerste 50 jaar niet voortkan
zonder buitenlandse hulp.
Het slotwoord werd uitgesproken door
mr. dr. J. J. Dellepoort, directeur van
het Europa-seminarie.
Zondagmorgen, rond half vijf, is de
Belgische kustvaarder Charles van de
rederij biermans, bij boei 79 ter hoogte
van Bath op de Westerschelde aan de
grond gelopen. De kapitein wees de aan
geboden sleepboothulp af. Te tien uur
gistermorgen gelukte het de bemanning
het 1143 ton metende schip bij hoog wa
ter op eigen kracht vlot te brengen. De
Charles ,die onderweg was van Ant
werpen naar Valencia, heeft de reis nor
maal voortgezet.
15-5. Nauwelijks had Hinter zijn ver
baasde woorden geuit, of Hofni ont
waakte met een schok. ,.Wie haalt mij
uit de gelukkige velden van mijn
droom?" sprak hij. ,,Ah, wat zoekt gij
hier, dubbelknaap uit het westen? Dat
Allah uw terugreis betale!"
Minter en Hinter vonden dat niet zo
vriendelijk, „We hadden het zo warm,"
zeiden ze, ,.en toen
De middagzon duld, geen gedraaf."
zei Hofni verstoord. ,,Wat zoekt gij?"
„Weet u misschien waar de profes
sor is?" vroeg Hinter beleefd.
„Professor?.. Ah juist. Bij Allah,
de geleerde heer is minder dwaas dan
gij. al komt hij ook uit het westen. Hij
slaapt in vrede en wetenschap."
Hinter liet zich echter nie. van de
wijs brengen. „Waar?" vroeg hij.
,.In de tent der kennis," antwoordde
de Egyptenaar.
Voor Hinter verder kon vragen,
barstte er plotseling een driftige stem
los achter de struiken. „Hofni, wat
voer je in je schild ja? Met wie sta
je te beuzelen?"
Er klonk een gekraak van takken «n
geritsel van bladeren en daar verscheên
een verstoord gezicht. Het was profes
sor Schmauler