12,95 7.95 Radio- en televisie-programma's op oude- en nieuwjaarsdag füSB Verkoud heid ASPRO SAMEN MET DE ANDEREN CHRISTENDOM BELEVEN DE SCHADUW VAN DE TIJD Mgr. G. de Vet in Nieuwjaarsbrief: Polen produceert weinig personenwagens, maar. TELEVISIE iOSRAM I .?Ir wi BROST Directe reportage oud-internationals - HFC op t.v. Minter en Hinter en de dolende Zozer FANT PRESBURG RADIO Terugblik Christopher Landon Slem-feuilleton Ireda 5 GEMAKSSCHOENEN Oudjaar Nieuwjaar Godsdienst 3.450,- 4.150,- 5.700,- 7.600,- 9.850,- 11.850,- Muziekwerken Amusement Voorkom Rillerig? Onprettig? Vlug: Klankbeelden Lichte muziek Drs. M. van Buur en hoofd religieuze afdelingen bij KRO 10 Breda O ag Uw OLIFANTje, die U „pakt" SIMONS' Emballage fabrieken en Hout handel N.V. Gevestigd te Oosterhout. Jaarlijkse Algemene Vergadering van Aandeel houders te houden op vrij dag, 11 januari 1963 te 11 uur v.m. in Hotel „De Kroon" te Breda. Deponering der aandelen in gevolge artikel 23 van de Statuten kan geschieden tot en met vrijdag, 4 janu ari 1963. bij Van Mierlo en Zoon N.V., Tolbrugstr. 7 te Breda, of bij de heren Hel dring en van Marken, He rengracht 214 te Amster dam. Exemplaren van het jaar verslag en van de agenda zullen ter inzage liggen op bovengenoemde adressen, alsmede ten kantore van de Vennootschap en zijn aldaar verkrijgbaar. Oosterhout, 28 december '62. De raad van commissarissen Draag de zo ELEGANTE van en het. leed is geleden! EINDSTRAAT 21 - BREDA Ir W VAN DER STEEN DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 31 DECEMBER 1962 Het radio- en televisieprogramma op oudejaars- en nieuwjaarsdag biedt de luis teraars en kijkers naast de traditionele jaaroverzichten en overpeinzingen een at tractief programma, dat grotendeels uit lichte kost is samengesteld. Hoogtepunten op oudejaarsavond zijn een kluchtige film van Oliver Hardy en Stan Laurel, een cabaretprogramma met tal van Nederlandse artiesten eri een herhaling van de Wim Sonneveld-show. Op het Vlaamse scherm ziet u Johnny Kraaykamp in zijn bekende „Boulevard". Op nieuwjaarsdag word* de Catherina Valente-show herhaald en kunt u getuige zijn van het optreden van het dynami sche Georgisch Staatsballet. Op het Waalse scherm is het befaamde Billy Smart-circus te zien. De radio blijft deze dagen iets meer in het serieuze vlak. Op oudejaarsavond biedt Hilversum II een uitvoering van ,,Die Fledermaus". Hil versum I zendt, evenals de televisie, een oudejaars-gastenavondprogramma uit. Volledigheidshalve laten we hier een chronologisch overzicht volgen. Om 15.30 uur een reportage van de ijshockeywedstrijden om de Spenglercup in Davos (Zwits.) Om 19.30 uur komt de NTS met een overzicht van het bui tenlands nieuws van 1962. Om 20.00 uur journaal en weeroverzicht. en om 20.20 uur een programma dat op geen feest dag mag ontbreken: de politieke zend tijd. Om 20.30 uur is alle leed weer vergeten en draait de NTS een oudje uit de filmkast: Stan Laurel en Oliver Hardy in ,als de tros wordt losgesme- ten'. Om 21.25 uur een cabaretprogram ma ,Waar blijft de tijd' waarin tien tallen sterren van de Nederlandse lich te muze hun opwachting bij u maken. Het programma wordt deels rechtstreeks deels via film en ampex op uw scherm gebracht, want zoveel medewerkers kan zelfs de nieuwe studio te Hilversum niet tegelijk bergen. De algehele regie heeft Henk Barnard, het programma wordt bij u ingeleid door Mies Bouwman, Wim lbo. Teddy Scholten en Theo Eerd- mans. Om 22.30 uur een filmprogram ma, te 22.55 uur dan een blik op 'het nieuws van het binnenland. Om 23.25 uur een programma van de BBC: het Amadeus kwartet speelt het kwartet in e kl. van Mozart. Om 23.50 uur de tra ditionele toespraak, vanavond door prof. dr. E.L. Smelik. Om 24.00 uur blijft het scherm dan 15 minuten blank, om u gelegenheid te geven tot viering en overpeinzing binnenskamers. Om 00.15 uur wordt de Wim Sonneveld-show her haald, zoals de KRO die op 5 december uitzond. Bij de Vlaamse sectie om 20.25 uur een oudejaarsavond-bal met veel mu ziek, te 21.55 uur .Jij hebt geluk bij de vrouwen', een tv-show-programma. Om 22.45 uur Johnny Kraaykamp's .boule vard', om 23.30 uur een ,oud naar nieuw'-programma. Bij de Waalse sectie om 22.25 uur revue, om 23.30 uur hit parade 1963. Om 12.15 uur opent de NTS de nieuw jaars-televisiedag en hef traditionele Eurovisie-concert door de Wiener Phil- harmoniker, onder leiding van Willy Boskovsky. Medewerking verleent het ballet van de Weense staatsopera. Om 13.30 uur een reportage van de ski wedstrijden in Garmisch Partenkirchen, om, 15.30 uur nog meer sport: de sport van het Jaar 1962 namelijk, zoals die bijeen werd gehaald door Aad van den Heuvel, Arie Kleywegt en Jean Smits. Om 16.15 uur rust de NTS dan even uit, want om 19.30 uur begint het AVRO- programma met de actuele camera' een beschouwing over de Nederlandse speelfilm door B.J. Bertina. Om 20.10 uur .televizier', en te 20.30 uur wordt de Catherina Valente show herhaald, zo als die enkele maanden geleden door de AVRO voor de eerste maal op het scherm werd gebracht. Om 21.35 uur een optreden van het Georgisch staats ballet, waarvan enkele weken geleden het eerste deel werd uitgezonden. Leen Timp heeft de cameraregie. In het Vlaamse programma om 20.20 uur een avonturenfilm ,de gebroken pijl', te 21.50 uur een muziekfilm ,the swinging years'. In het Waalse pro gramma om 19 uur het Billy Smart- circus. Te 20.30 uur een Canadese to- neelproduktie .duizend francs beloning'. Het is ondoenlijk in dit bestek een chronologisch overzicht van de radio programma's te geven. Wij doen slechts een greep en geven u de hoogtepunten, gerangschikt naar de aard der program ma's. Op oudejaarsavond zendt de NCRV om 19.00 uur over Hilversum I een dienst uit van de Zuiderkerk te Aalsmeer. Om de zaak eenvoudig te maken is de VPRO op dezelfde tijd over Hilversum II (298 meter) aan het woord met een dienst uit de Doopsgezinde kerk te Zaandam. JP nieuwjaarsdag hoort u van de KRO, over Hilversum II (298 meter) een (Advertentie) Fiat.500 D sunroof Flat 600 D Fiat 1100 Export Flat 1300 Fiat 1800 Flat 2300 Geheel compleet, Incl. verwarming, defrosters, ruitensproelers e.d. Importrice: J. Leonard Lang's Automobielbedrijven N.V..Amsterdam hoogmis om 8.30 uur uit de kerk van het Minderbroederklooster te Alverna. Om 10.00 uur over dezelfde zender een dienst van het CVK uit de Gereformeerde kerk te Oude en Nieuwe Wetering. In het mid dagprogramma zendt de KRO om 16.30 uur een avondoefening uit vanuit de ka pel van het Canisiuscollege te Nijmegen. Op oudejaarsavond voor de liefhebbers van klassieke muziek: te 20.00 uur over Hilversum I (402 meter) een concert door het Amsterdams Kamerorkest o.l.v. Marinus Voorberg m.m.v. Louis Stuurop, viool. Op nieuwjaarsdag bij de AVRO over Hilversum I (402 meter) om 19.00 uur Zwerftocht door operaland", om 22.00 uur bij deze omroep een concert door het Israëlitisch kamerorkest Ra- mat gan", te 23.00 uur concerteert hier het Concertgebouw-orkest o.l.v. Willem Mengelberg. Over Hilversum II (298 meter) biedt de KRO om 20.00 uur een uitvoering van de operette ,,Die Fledermaus". in drie muzikale bedrijven van Johann Strauss. Het is een galavoorstelling door solisten, koor en orkest van de Weense staats opera, het geheel o.l.v. Herbert von Ka- rajan. De Nederlandse verbindende teks ten zijn van Dick van der Meer. Het, Pro gramma duurt tot ongeveer 23.30 uur en wordt omstreeks 22.30 uur onderbroken voor het nieuws. Troost u, het is in de pauze dat de nieuwslezer het woord krijgt. Op oudejaarsavond kunt u om 20.15 uur even omkijken met Conny Stuart. Het is een programma van de VPRO dat wordt uitgezonden over Hilversum II (293 meter). Wim lbo stelde het pro gramma samen. Over dezelfde zender, als deze weer onder AVRO-beheer staat, kunt u met Henri Knap de draaideur van 1962 naar 1963 door. Om 22.30 uur, even eens bij de AVRO. een oudejaars-gasten- avond met artiesten van grote en kleine kunne. Ook de klankomrankte levens (AVRO, (Advertentie) Hilversum I) mogen we op nieuwjaar wel een amusementsprogramma noe men. Ditmaal is het programma gewijd aan de uitvoerenden, en Alex de Haas stelde het voor u samen. Onder de solis ten: Lia Dorana, Mizzi van der Lans, Hea Ruys, Sonja Oosterman, e.v.a. De NCRV biedt om 21.15 uur over Hil versum I „De schaduw van gisteren", een historisch overzicht van 1962. Bij de VPRO bekijkt dr. L. J. van Houte om 20.45 uur over Hilversum II het afgelo pen jaar. De AVRO heeft dit de afgelo pen zondag al gedaan. Na oud. nieuw. Op nieuwjaarsdag gaat de AVRO om 14.05 over Hilversum I eens peilen wat Nederland in het nieuwe jaar voornemens is te gaan doen. Het pro gramma duurt tot 14.45 uur en als u dan pijlsnel naar Hilversum II snelt, kunt u luisteren waf voor de KRO-microfoon van het nieuwe jaar wordt verwacht. Ja, we hebben een coördinatiecommissie in Hilversum, al zal deze wellicht een oog je dicht hebben gedaan met al die vrije dagen. Lichte muziek is er in overvloed op de ze uren. Op oudejaarsavond is het echter bij de NCRV mondjesmaat: om 22.15 uur over Hilversum I een ensemble-parade, samengesteld door Lex Karsemeyer. Over Hilversum II krijgt u om 21.00 uur het (AVRO) verzoek „Zing met ons mee". Om 00.01 uur van de AVRO suc cessen van Nederlandse artiesten. Om 12.30 over Hilversum I van de KRO een muzikale echo van 1962, de VARA over de andere zender laat u luisteren wat VAR A-medewerkers in de Hilversumse Karseboom koepelzaal van het nieuwe jaar denken. Natuurlijk is er veel mu ziek in dif programma. De nieuwjaarsdag wordt in gepaste muzikale vreugde doorgebracht, vandaar dat men in Hilversum vindt, dat de avonduren wel iets stemmiger kunnen zijn. Over Hilversum I, zoals gemeld, een klankomrankt leven, over Hilversum II (KRO) „Die Fledermaus". Advertentie"! Met ingang van 1 januari 1963 neemt drs. M. J. J. van Buuren, leraar aan het klein-seminarie Hageveld te Heemstede, de leiding op zich van de religieuze af- delngen bij radio en televisie. Bij de radio volgt hij Dom Brockbernd OSB op, die enige maanden geleden dit werk heeft neergelegd; bij de televisie is hij de opvolger van drs. F. de Grijs, die een jaar terug ontslag nam. In beide functies fungeerde drs. van Buuren reeds als platsvervangend hoofd re af deling. Drs. van Buuren zal ook de roomska- tholieke uitzendingen voor de Wereld omroep verzorgen en daarnaast werk zaam zijn bij de radio-vertegenwoordi ging van het Rooms-Katholiek Kerkge nootschap en de UNDA. (Advertentie) luchtige chocolade in melk en puur 20 ct. Tom „Dorus" Manders heeft ons een bijzonder genoeglijke zondagavond be zorgd met de operette „De koningin van Montmartre". Dat was vakwerk van de bovenste plank wat hij met zijn mede werkers Berry Kievits, Gerard Walden, Coby v.d. Linden, Jan Henderson, Ma rijke Franssen, Gerard Mür en vele an deren, voor de camera bracht. De ope rette is van Vada Enem en Dan Sprank- lin. Zij werd door Tom Manders opnieuw bewerkt en van zangteksten voorzien door Hans v.d. Bergh. De bewerking was precies pasklaar voor de televisie. Het was geen verfilmde Bühne-voorstelling, en dat maakte deze opvoering zo aan trekkelijk en genoeglijk. Het Haags studentencabaret zorgde laat op de zondagavond voor een terug blik op 1962. Het was een „life"-uitzen- ding uit „Diligentia" in Den Haag, met weinig publiek in de zaal. De door sneeuw onbegaanbaar geworden wegen hadden daarvoor gezorgd. De wegblijvers zullen aan hun toestel thuis met ons wel tot de conclusie zijn gekomen, dat zij zeer weinig gemist hebben. De teksten waren weinig puntig, de zangstemmen deden ons vaak aan schuurpapier denken. Aan de zaterdagavond hebben we geen prettige herinneringen. Het amusements programma dat de NCRV de kijkers voor zette, heeft ons niet kunnen boeie Het weinige genot in dit programma kwam van Peter van Hattum. Ook niet overweldigend vonden we het program ma, waarin Coen Flink de hoofdrol ver tolkte, Dit is minder te wijten aan deze jonge acteur dan aan het nogal langdra dige verhaal van de radio-amateur An ton Holfath. De Nederlandse Televisie Stich ting heeft te elfder ure nog toe stemming gekregen voor een di recte reportage van de voetbalwed strijd oud-internationals—HFC, die op nieuwjaarsdag te Haarlem wordt gespeeld. In verband hier mee is het televisie-programma van nieuwjaarsdag als volgt ge wijzigd: 13.30 uur reportage skiwedstrij den Garmisch Partenkirchen; 14.15 uur reportage oud-internationals- HFC; 16.00 uur jaaroverzicht sport in beeld. „Bij het begin van dit nieuwe jaar wilde ik u allen graag danken voor de goedheid, die ik het afgelopen jaar van u, gelovigen» priesters en leken heb mogen ondervinden. Graag wil ik u allen een gelukkig en zalig nieuwjaar toewensen; voor u persoonlijk, voor uw gezinnen, voor de mensen, hier of in de vreemde, waar ge van houdt; voor u in uw betrekkingen, zorgen en bemoeiingen met de wereld van vandaag» voor uw arbeid dus van elke dag, elk op uw eigen terrein. Ik wens u in dat alles de zegen van de goedheid Gods, die wij met Kerstmis vieren en die leiden kan tot de goedheid van alle mensen". Aldus het begin van de brief, die mgr. G. de Vet gisteren aan de gelovigen in zijn bisdom heeft la ten voorlezen. „Door de vele werkzaamheden van het begin, aldus monseigneur, heb ik noodgedwongen moeten wachten mij tot u te richten. Van de andere kant meende ik ook goed te doen om uit te stellen, omdat ik mij wilde bezinnen over de weg, die wij samen moeten gaan. Wij moeten immers samen de Kerk zijn in deze tijd. Dit gezamenlijk Kerk-zijn heeft een wereldwijd aspect. Niets hebben wij op het Con cilie sterker ervaren, dan dat wij leden zijn van een wereldkerk. Deze breedheid van blik zullen wij allen moeten leren. Maar wij moeten ook samen, gelovigen van dit bisdom, de Kerk zijn en zichtbaar maken dat wij door de blijde Boodschap samengebracht zijn in de Heer. Daarover wilde ik u in deze brief iets zeggen. Ik wilde u bovendien iets meedelen over de manier waarop, met Gods genade, dat christelijk samenleven in eerste aanzet verwezenlijkt zou kunnen worden. En ik doe dat graag in het begin van dit nieuwe jaar, met de Kerstvie ring nog in gedachten. Wij staan samen voor een opgave om christen te zijn in deze tijd. De plicht, die elk van ons heeft om God zo goed mogelijk te dienen door Christus, onze Heer, kunnen wij alleen los en geïsoleerd van anderen, van de Kerk nooit hervullen. Slechts met anderen, met wie wij in liefde verbonden zijn, samen werken en samen gemeenschap zijn: met hen dus met wie wij Kerk zijn in eigen omgeving en in wereldverband zullen wij die opgave kunnen vervullen. Kerk-zijn wil juist zeggen, dat wij in gemeenschap met elkaar Christus in ons midden hebben, die ons leidt naar ons doel. In dat samen Kerk-zijn ligt voor ons een drie voudige opgave: 1. Wij moeten ons van-Christus-zijn beleven samen met anderen. Daarom moeten wij gezamenlijk een teken van Christus zijn, voor elkaar en voor anderen. Wij ontdekken Christus aan elkaar. Ons leven moet een uitnodiging zijn tot Christus. Wij geven samen en elk van ons, in ons samen zijn, in onze omgang en liefde, in ons gezin en arbeid en wonen een beeld van Christus. Een onvolkomen beeld na tuurlijk. Dat is vanzelfsprekend; nodig is echter dat wij samen de goedheid van Christus, de eerbied van Christus voor elke mens, de verbondenheid van Christus met de Vader, de liefde van Christus voor de Kerk zichtbaar maken. Zó zichtbaar maken, dat wij tezamen een uitnodi ging zijn (en worden) voor elkaar en voor iedere andere mens. Men heeft ons, katholieken, die geloven in de blijde Boodschap van Christus, wel eens verweten, dat onze christelijke vreugde zo weinig zichtbaar en dus zo weinig uitnodigend is. Een werkelijk evangelische levenshouding zal een heel duidelijke gestalte moeten krijgen. Zij krijgt dat o.m. door ons geloven in de Kerk en in de ontmoeting met de Heer in de Sacramenten. Wij zullen samen de Eucharistie, zeker op zondag, moeten meevieren, er werkelijk aan deelnemen, want de Eucharistie is het Sacrament van de eenheid. Zij krijgt dat verder door onze werkelijk en consequent beleefde mede-menselijkheid, die door Christus voortdurend in ons wordt gewekt. Medemens-zijn wil zeggen, dat wij zonder voorafgaande eisen aan de ander, het geluk van die ander dienen. Die evangelische levenshouding zal ook moeten blijken doordat wij ons leed aanvaarden: het leed dat anderen ons aandoen, maar zeker ook het verdriet dat wij ondervinden van onze eigen zwak heid,van ons herhaald niet-beantwoorden aan het ideaal, van onze eigen onvolmaaktheid, omdat we minder goed zijn dan we zouden willen. We moeten dat moeilijke verdriet aanvaarden; we moe ten er niet teleurgesteld en moedeloos om zijn, want aan vaarden wil zeggen dat we de werkelijkheid willen nemen zoals zij is; maar in het geloof dat Christus de ruimte daartoe geeft, willen we tegelijkertijd actief, scheppend aan het betere werken. Naast ons leed moeten we evengoed en even werkelijk het goede aanvaarden, ook de welvaart van vandaag. We moeten er dankbaar om zijn en alle aardse goed zo waar deren, dat we er echt gelukkiger door worden, hier al op deze wereld. Maar dat zal van ons vragen, dat we die welvaart ook betrekkelijk durven maken, dat we die wel vaart of tenminste die ruimere beschikking over aardse goederen dienstbaar maken aan ons, aan ons gezin; van de andere kant moeten we er afstand van kunnen doen, ons innerlijk los er van maken en ze in christelijke ge meenschapszin dienstbaar maken aan de noden en behoef- ten van anderen. 2. Een tweede opgave van ons christen-zijn van van daag is, dat we een voortdurende zorg moeten hebben om christen te zijn in ons dagelijks leven, in ons gewone leven van iedere dag, in ons gezin, in onze arbeid of beroep, in ons omgaan met elkaar, in vriendschap, liefde en ontspan ning. Wij hebben in het verleden ons christen-zijn zó sterk beperkt tot een apart stukje in ons leven, tot de zondags mis en nog enkele verplichtingen, dat ons geloven in de Heer voor een groot deel ons gewone leven amper raakt. Het is daarom moeilijk voor ons te zeggen hoe wij Chris tus en de Kerk, met hun vreugdebrengende Boodschap, in ons gewone leven moeten plaatsen. Toch is dit een levenskwestie voor ons christen-zijn. Een levenskwestie, die we alleen zullen realiseren, als wij bereid zijn samen te zoeken. Om dat samenzoeken op gang te brengen, stel ik mij voor om mij enkele keren per jaar in een schrijven tot bepaalde groepen te richten, die in soortgelijke situaties verkeren en voor een gelijke, concrete opgave staan. Op deze wijze hoop ik, in Gratia Dei, en met uw onmisbare en altijd graag aanvaarde medewerking een bijdrage te leveren tot dat samenzoeken naar het geven van de eer aan God door Christus, in ons dagelijks leven. 3. Een derde opgave zal zijn, dat wij geraken tot een verder samen-zoeken en samen-werken van leek en pries ter. Wij zullen daarvoor een gezamenlijke zielzorg moeten vinden: daarmee bedoel ik een gezamenlijk gedragen ver antwoordelijkheid van leek en priester, ook in vragen van zielzorg, zeker in vragen van apostolaat. De strikte zielzorg in het diocees is een taak van bisschop en priesters, maar om tot een effectief gerichte zielzorg te geraken en om tot een werkelijk gezamenlijke zielzorg te komen, is de hulp en de medewerking van de leken strikt noodzakelijk. Want u kent uit eigen beleving en ervaring bepaalde mogelijkheden van christelijk leven, noden en behoeften beter dan wij. En de zielzorg moet zich toch richten tot de werkelijke mens met zijn concrete mogelijkheden, noden en behoeften in de concrete situaties. De zielzorg kan en mag niet zo maar van vooropgezette meningen uitgaan, op straffe van kort sluiting met het werkelijke leven. Om reeds een aanzet te maken voor een gezamenlijke zielzorg, allereerst onder de priesters, heb ik aan hen mjjn eerste brief geschreven. Omdat voor een gezamenlijke ziel zorg en effectief apostolaat ongetwijfeld de hulp van reli gieuzen nodig is, heb ik mij in de afgelopen maanden ook in een brief gericht tot de religieuzen in het Bisdom. Om dat voor het slagen van onze gezamenlijke opgave een grote mate van edelmoedigheid nodig is, heb ik aan mijn seminaristen op de eerste plaats om deze edelmoedige inzet gevraagd. Ik herhaal deze vraag om edelmoedigheid aan u. Slechts samen zullen wij onze opgave verwezenlijken. Daarvoor is uw persoonlijke inzet, overeenkomstig uw eigen plaats met eigen mogelijkheden vereist. Ook uw financiële steun is nodig; ik vraag daarbij geen bijzondere dingen: ik blijf u vragen om onze weke lijkse collecte „Bijzondere Noden" daadwerkelijk, mild en zelfs royaal te blijven steunen. U neemt het mij, naar ik hoop, niet kwalijk, dat ik ook dit beroep op u doe. Voor de verwezenlijking van onze plannen hebben wij deze voor ieder van u toch eigenlijk geringe steun zeer hard nodig. Beminde gelovigen, door een in ons werkelijke leven geplaatst sacramenteel leven, door onze medemenselijkheid, door ons zoeken naar de plaats van ons christen-zijn in ons gewone leven, door onze gezamenlijk gedragen verant woordelijkheid voor het christendom in onze gewesten en in de wereld, zoveel mogelijk samen met onze niet- katholieke mede-christenen in onze gewesten zullen wij onze opgave verwezenlijken. Mogen wij, Bisschop, priesters, religieuzen, leken, allen gelovigen in de Heer, ons voortdurend zo dicht bij elkaar weten, zozeer open staan voor elkaar, zozeer samenwerken met elkaar, dat wij in onze taak slagen. Moge God u allen heel bijzonder zegenen, opdat gij werkelijk gelukkig moogt zijn, nu al. Laten wij beginnen elkaar daarin te helpen; laten wij samen daarvoor bidden, als het kan elke dag". 22) „Niet kwaad. Maar onze slager, de dirigent, is de ziel ervan ik zou niet weten wat ze zonder hem zouden moeten beginnen." Ik heb boven naar hen staan kij ken Wat een type is die oude man die de tuba bespeelt." De waard lachte. „Ouwe Ben Zou u zeggen dat die al aehtenzeven- tig is? Hij speelt al meer dan vijftig jaar mee." j- ..En hij ziet er uit alsof hij m die tijd al zijn adem heeft verbruikt. Hij keek grinnikend van de gootsteen op Heeft u gemerkt dat hij telkens even uitrust? Ja. ziet u zijn longen zijn niet al te best meer. Hij denkt dat niemana het merkt en dat ze hejn uit het korps zouden zetten als ze het wis ten; natuurlijk zouden ze dat niet doen. ze zouden hem erin houden als een soort mascotte, ook al zou hij geen noot meer kunnen blazen. Maar Ben is erg lichtgeraakt en daarom vonden ze het maar het beste er een tweede tu baspeler bij te nemen zijn klem- zoon en die valt nu in als ouwe Ben buiten adem is." „Ik zou weieens kennis met die Ben willen maken." „Dat kan. Hij komt hier s zondags voor het eten altijd een spelletje poke ren." Het leek de moeite waard tot zolang te bliiven je kon nooit weten. ..Ik zal hem uitdagen voor een spelletje, ze zeggen dat ik het goed kan. Maar hij zal het van u winnen! Het orkest speelde de slotmars, de glazen waren leeg en het was nu pik donker. Het betekende het einde van het concert, ik moest dus nu mijn kans waarnemen. Apropos." zei ik als terloops toen ifc' vandaaa in Rye was vertelde ie mand me dat dat verschrikkelijke ge- van dat ontvoerde kleine meisje hier is gebeurd ik dat nooit eerder gehoord.' Hii keek een andere kant uit. -We Draten er hier niet graag over Dat kan ik me begrijpen. Maar er is "iets dat ik nooit gesnapt heb -- ik hpdoel afgaande op de krantebenchten. Hoe is het mogelijk dat niemand ge zien heeft dat ze werd meegenomen? Ze speelde in de tuin en ik heb daar vanavond eens rondgekeken. Om haar weg te halen moet iemand met haar het hek zijn uitgekomen, vlak tegen over de herberg, de band en iedereen die zat te luisteren, de ouders inbegre- P6Hij trok de stop uit de gootsteen en keek strak naar het wegvloeiende wa ter ..Ih geloof niet dat het zo gegaan is mr. Kent. Het is anders gebeurd. Er is een opening in de heg. aan de wegkant, mijn hond heeft dat gat ge maakt en ik gebruikte het als ik daar langs op straat wilde komen. Ik trok er me nooit iets van aan als daar kin deren speelden, want er loopt een bre de greppel achter en ik dacht niet dat ze daaroverheen zouden kunnen komen. Iemand anders moet op de hoogte zijn geweest van dat gat ze was daar alleen aan het spelen en gedurende een van de pauz.es heeft haar vader haar nog een zakje lekkers gebracht; bij de volgende pauze was ze verdwenen." „Bedoelt u dat ze toch over de grep pel is gegaan en op de weg is opge pikt, of dat iemand die van dat gat wist „Ja." Dat ene woord maakte een eind aan het gesprek. Buiten eindigde trombone juist met een diepe, lang aangehouden noot. ,,'t Is afgelopen," zei de waard. ,,A1- WXJxS leen nog het volkslied. Ik moet me nu schrap zetten voor de toeloop hier." Ik liep weer naar de andere kant van de tapkast. ,,Ik wou u graag nog één ding vragen. Het heeft niets te maken met dat waarover we zojuist spraken, hoor maar komt hier wei eens een man. die ik vroeger gekend heb. een zekere Jacques? Hij is kap per in Rye." Hij keek me een beetje verwonderd aan. „Hij kwam hier vroeger wel, maar nu niet meer." We bleven staande het volkslied aan horen, toen nam ik nog een laatste borrel om me te sterken voor ik de Rover op gang ging brengen en Joan halen. De accu was, zoals ik gevreesd had, uitgeput en ik moest een hele tijd zwengelen voor ik de wagen op gang kreeg. Ik nam me vast voor dat ik dat niet nog eens zou doen, reed daar om naar ,,De Meermin" en parkeerde de auto boven aan de steile heuvel, zo dat we naar beneden zouden kunnen, freewheelen en pas inschakelen als we wegreden. Daarna ging ik de bar bin-1 nen en keek in alle boxen, doch ner gens was een spoor van Joan te be kennen. Ik treuzelde tot het sluitings uur met een borrel en vroeg toen aan de ober of ik in een van de kamers nog een poosje zou kunnen wachten. Ik zat daar in die stille kamer te wachten, staarde naar de betimmering, vroeg me af wat er met Joan gebeurd kon zijn en verwenste mezelf dat ik haar had laten gaan. Ik hoorde een portier dichtslaan en ging naar buiten om te zien of zij het was, maar ik zag alleen de Rover in de schaduw van de muur aan de overkant, de lampen flauw brandend en hoorde de voetstappen van een late wandelaar. Tien voor elfik beet op mijn na gels en haalde me allerlei nare moge lijkheden in het hoofd. Hoe wist Joan dat die man werkelijk reporter was? Wie weet of het geen komplot was. of ze ons niet ai veel langer in de ga ten hadden gehad dan wij vermoed den.... of ze niet bezig waren Joan te ontvoeren zoals ze met Margaret hadden gedaan? Nee, dat kon niet niet in Engeland, in het veilige Enge land. Ik kon niets anders doen dan wachten, en om mijn gedachten af te leiden haalde ik Josh' rapport uit mijn zak en begon dat door te nemen. Hij had het in drie delen verdeeld: astro nomisch, botanisch en architectonisch, en elke afdeling nauwkeurig uitgewerkt, uitvoeriger dan ik had durven hopen. In het eerste gedeelte had hij slechts twee feiten om van uit te gaan: Mar garets lengte en de tijd waarop ver moedelijk de foto's genomen waren. Hij had van die lengte gebruik gemaakt om met behulp van trigonometrie de juiste afmetingen te berekenen van de tegel die op de foto schuin te zien was, en daarna uit deze maten de ware lengte van elk van Margarets schadu wen en het verschil in brekingshoek; met deze gegevens had hij twee gra fieken gemaakt, die alleen maar be hoefden te worden vergeleken met de curven uit Davis' Altazimuth-tabellen (deel A) wat dat mochten zijn om de juiste lengtegraad te vinden. Hij concludeerde dat die parallel liep met zevenenveertig graden vijfenveertig mi nuten, maar rekening houdend met klei ne afwijkingen door de stand van de camera nam hij een speling van vijf tien minuten aan beide zijden en kwam zo tot een oppervlakte van circa der tig mijl over het midden van Frank rijk, het zuidelijk deel van Duitsland en het noorden van Oostenrijk. In het westen lag de Atlantische Oceaan, daar waren geen binnenplaatsen, in het oos ten vormden het tijdverschil de grens. De tweede afdeling was minder bruik baar. De tak die men opzij van de fo to zag was niet van een boom, maar van een wijnstok, en het was gebruike lijk in wijndistricten een dergelijke plant zó te leiden dat hij schaduw gaf en er een decoratief effect mee bereikt werd. Zulke klimplanten bevonden zich zowel in Frankrijk als in Zuid-Duits- land. (Wordt vervolgd) Polen is een der weinige landen ter wereld waar de produktie van vracht wagens en autobussen nog de voor keur geniet boven die van personen wagens. De laatste categorie wordt nog steeds als „luxe" beschouwd. Voor de tweede wereldoorlog heeft Po len op beperkte basis personenwagens geproduceerd. De wagen die toendertijd in Polen van de lopende band kwam was de Polski Fiat, diè in licentie voor de Italiaanse Fiat-fabrieken ge bouwd werd. Na de oorlog richtte het Poolse automo- bielproduktieapparaat zich volledig op de zo broodnodige vrachtwagens. Met Sovjet-hulp werd een grote automo bielfabriek, „FSO" gebouwd. Deze fa briek hield zich tot 1951 alleen met de bouw van vrachtwagens en autobussen bezig. In 1951 werd begonnen met de konstructie van de „Pobieda 20", die sterk deed denken aan het Amerikaanse Fordmodel 1940. De wagen heeft inmid dels een moderner aanzicht gekregen en heet nu „Warzawa". De „Warzawa heeft een motor met een cilinderinhoud van 2130 cc die 54 paardekrachten le vert. „FSO" produceert ook de „Syre- na, een wagentje met een 748 cc mo tor van 27 pk. De technici werken nog aan de kon structie van een nieuw model „Syre- na' (900 cc, 32 pk) en zullen de „Wars- zawa" een sterkere motor geven De produktie van een andere kleine wagen, de „Mikrus", die veel op de Duitse „Goggomobiel" leek, werd stop gezet omdat de koopprijs te hoog lag. De totale produktie van vrachtwagens bedroeg verleden jaar 19500. Een klein aantal van de in Polen ge produceerde personenwagens wordt naar Turkije. Noorwegen, Spanje, Cuba en de landen van het communistisch blok uitgevoerd. Door de Verenigde Arabische Republiek en Ghana worden Poolse bussen inge voerd. Behoudens bussen, vrachtwagens en personenwagens produceert Polen een groot aantal (150.000) motorfietsen per jaar. 10-5. De volgende morgen gingen ze al vroeg op weg om in de piramide te gaan zoeken naar de geheime gang. Oom Ferdinand had de jongens ieder een zaklantaarn gegeven en hijzelf droeg ook nok een touw. De piramide leek angstig groot, toen ze er dichter bij kwamen en Minter begon een beet je langzamer te lopen. „Ben je bang?" plaagde Hinter. „O, nee hoor!" riep Minter, „maar ik dacht. ik dacht, dat ik iets wits zag." Bij de ingang bleef oom Ferdinand staan. Dicht bij elkaar blijven, anders verdwaal je," waarschuwde hij. Toen stapten ze de donkere gang in. Hun voetstappen klonken hol "tegen de muren en Minter gaf zijn broertje een hand, terwijl hij het licht van zijn zak lantaarn op ooms rug richtte, om hem vooral niet kwijt te raken. Ze liepen een heel eind door, tot oom Ferdinand een zijgang insloeg. „Hier moeten we beginnen," zei hij. „Jullie nemen de rechtermuur en ik de linkez*. Kijk of je ergens een spleet ziet." Voetje voor voetje schuifelden ze ver der en lieten hun lichtbundels over de muren glijden. Minter was zijn angst vergeten en een eindje vooruit geraakt, toen hij plotseling stokstijf bleef staan. Van boven uit de wand staarde een groot griezelig oog op hem neer

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 9