Katanga (in naam) onderworpen vrees voor nieuw Algenë Negerliturgie muziek...ritme schept spontaan uit Gods woord Neutraliseren inplaats van demilitariseren Tsjombe (in Salisbury): Nu volgt verschroeide aarde TSJOMBES VLUCHT j Castro (zonder raketten)' op politieke schopstoel Unieke grammofoonplaat maakt fenomeen hoorbaar Super-rebel overwonnen Betoging in Djakarta de kop ingedrukt Witte kerst in\ Willemstad a n n Een heel groot wielrenner (slot) 4 1 Protesten van Belgische en Britse zijde Geen tegenstand Isjombe..... ULBRICHT OVER W.-BERLIJN: Lening gevraagd aan W.-Duitsland Verkouden Kashmir: goede vooruitzichten Russisch-Braziliaanse handelsovereenkomst Moordpartij in Columbia Emigratie naar V.S. toegestaan Dicht bij het mysterie Devaluatie Reporter WefhoaJii und Sylvester in Mortem Éénmalig Vulkaan en kaarsje DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 31 DECEMBER 1962 Na krachtige V.N.-acties Zal de jaarwisseling Katanga het begin brengen van een even eindeloze als heilloze guerrilla-oorlog? Deze bange vraag wordt zowel in Elisabethstad als in Leopoldstad gesteld, sedert de troepen van de Verenigde Naties vrijdag zijn begonnen met „fase 1" van hun opera tie, welke de onderwerping van Tsjombe beoogde. Nu de operatie ook zijn slotfase achter de rug heeft is gebleken, dat de troepen van Tsjombe met verdachte haast het oerwoud in zijn gevlucht. Terwijl de V.N.-troepen de ene militaire overwinning na de andere boekten en formeel gesproken het Katangese verzet hebben gebroken, gilt Tsjombe, die een wijkplaats heeft gevonden in Salisbury (Zuid-Rho- desië) om wraak. De actie is officieel beëindigd. Tsjombe heeft de V.N. beloofd dat zij geen plezier,van haar oorlogje zal be leven, omdat zijn troepen opdracht heb ben de verschroeide aarde-politiek toe te passen en de guerrilla te beginnen, waar voor zij al maanden in het geheim zijn getraind. „Wij spiegelen ons aan Alge- rië", zei Tsjombe via radio-Salisbury. Engeland en België zijn ten dele voor Tsjombe opgekomen door te verklaren dat zij het met de interpretatie, welke de V.N.-troepen aan hun mandaat heb ben gegeven, in het geheel niet eens zijn. De Belgische minister van Buitenlandse Zaken, Spaak, heeft medegedeeld dat de evacuatie van de Belgen in Katanga in studie is. De V.N. motiveert haar optreden met te zeggen dat zij sedert 24 december het doelwit was van Katangese gendarmerie. Vrijdag jl, trof men maatregelen om hieraan een einde te maken en dit ge beurde door het met krachtige hand op ruimen van wegversperringen e.d. In een aantal verrassende acties, zo wel in de Katangese hoofdstad als op de vliegvelden elders in de mijnstaat, heeft de V.N. volgens haar officiële rapport, overal haar gezag kunnen doen gelden. De tegenstand van de Katangezen was gering. Zij vluchtten met achterlating van hun wapens het oerwoud in en Eli sabethstad bleef zelfs tijdens de actie, waarbij alle belangrijke gebouwen wer den bezet, geheel rustig. j Er werden 17 luchtaanvallen met ja gers uitgevoerd. Vijf Katangese vliegtui gen, die op de voornaamste vliegbasis van Kolwezi stonden, werden op de grond vernietigd. De V.N.-troepen zijn niet bij de gren zen van Elisabethstad blijven staan. Zij zijn ook opgerukt naar het mijn- en in dustriegebied van de Union Minière du Haute Katanga, waar de fabrieken prompt stil vielen. De actie zou, voor wat de V.N. betreft, zes mensenlevens hebben geëist. Tsjombe beweert dat er aan Katangesè zijde honderden slachtof fers aijn gevallen. De opmars naar het mijngebied werd vertraagd, doordat de Katangezen een belangrijke verkeersbrug opbliezen. Toch bereikten de V.N.-eenheden de mijnstad Kipoesji. Gisteren werd Kami- na bezet. Een ander succes voor deze troepen was de verovering van de na tionale bank van Katanga, waar Tsjom- be's financiële reserves worden be waard. De V.N.-mandataris in Kongo, Gardi ner, heeft gezegd, dat hij nu niet de fout zou maken om halverwege met de actie In zijn nieuwjaarswens voor premier Kroest je v heeft de Oostduitse commu nistische leider, Ulbricht, herhaald dat er een Duits vredesverdrag moet komen C? West-Berlijn een „vrjje, neutrale stad'' moet worden. Vroeger sprak Ulbricht altijd van een gedemilitariseerd West-Berlijn", zodat v« fn-n£ worcit gehouden met de moge lijkheid dat Ulbricht zijn hoop dat de geallieerde troepen uit de hoofdstad zullen worden verdreven, heeft opge geven. Aan de muur is alles bij hetzelfde ge bleven. Er werden gisternacht weer schoten gehoord en de dag daarvoor werd een vluchteling die in de prikkel draadversperring terecht was gekomen, gevangen genomen. De man was nog enkele meters van de vrijheid ver wijderd. In West-Berlijn heerst grote veront waardiging over het vonnis tegen de Oostduitse wielerkampioen Harry Seidel, die levenslang heeft gekregen omdat hij geprobeerd heeft zijn moeder naar het westen te smokkelen. Met onbegrijpelijk cynisme heeft de Oostduitse regering aan West-Duitsland een lening van een miljard dollar ge vraagd, af te lossen op lange termijn. Dat gebeurde op de dag dat Seidel werd fevonnist. Prompt antwoordde Bonn „Jullie kunt een miljard krijgen, als jullie die onderdrukkingspolitiek laten varen". De jaarwisseling zal voor de militairen en burgers op de door nationalistische Chinezen bezette eilanden voor de Cninese kust rustig verlopen. De regering in Peking zaj de routinebeschieting voor tweemaal 24 uur staken De legendarische hoofdman van de Koerdische opstandelingen, Mullah el Barzani, is na een schermutseling met Iraakse troepen om het leven gekomen. Barzani werd ernstig gewond tijdens een ontmoeting met Iraakse troepen. Hij vluchtte naar Turkije om een gevange nisstraf te ontlopen. Hier is hij enige dagen geleden gestorven. El Barzani leidde in 1931 de eerste op stand der Koerden. In 1945, toen de Rus sische troepen in het zuidelijk deel van Perzië waren gelegerd, slaagde de Koer dische leider erin een autonome Koer dische staat op te richten, die later door troepen van de sjah we-rd onderworpen Barzani leidde tevens de Koerdische opstand in augustus en september 1961 tegen de centrale regering. Het Iraakse leger moest in een grote campagne de revolte neerslaan. Sinds deze tijd hield de Koerdische aanvoerder zich schuil in de bergen en de autoriteiten slaagden er nimmer in hem te arresteren. Een beeld uit Elisabethstad: Soldaten van de Verenigde Naties dragen mor tiergranaten naar de stellingen, onder dekking van gepantserde voertuigen. President Tsjombe heeft op een t persconferentie ten huize van sir Roy Welensky met een brede glimlach verteld hoe hij door de troepen die zijn paleis hadden J omsingeld heen was gekomen, t „Ik ging in een kleine auto zitten J die een gewoon nummerbord had, en reed de poort uit. Ik werd door een V.N.-soldaat aangehouden die klaar stond om op mij te schieten, maar een V.N.-officier zei hem J zijn geweer omlaag te houden. .Dat t is Tsjombe niet,' zei de officier." J Tsjombe zei dat er geen sprake van was dat hij Katanga zou ver- laten of ergens politiek asiel zou vragen. „Ik blijf in Katanga om tot het einde toe de weerstand J te organiseren." Hij zou vandaag i nog naar Katanga vliegen. Oe Thant zou hem een vrijgeleide hebben bezorgd. ipei van defensieve aard, naar hij zei, en er was opdracht gegeven zo min mogelijk geweld te gebruiken. Bij de actie, die van Elisabethstad uit werd ondernomen en die nu een gebied met een straal van 20 km rond de hoofd stad onder V.N.-gezag heeft gebracht, meende men eerst ook president Tsjom be als een rat in de val te hebben gevan gen. Beweerd werd dat hij in zijn paleis' was, dat door V.N.-troepen was omsin geld. Later bleek dat de vogel gevlogen was. De actie van de V.N. heeft op het ogenblik alleen de politieke steun van de V.S. Engeland en België (bij monde van minister Spaak) hebben zich er ver ontwaardigd over uitgelaten. Zij zonden protesten aan UNO-secretaris-generaal Oe Thant, maar die liet vertellen dat hij verkouden was. Engeland wil dat de V.N. weer met Tsjombe gaan confereren om tot een re delijke verdeling van het Katangese na tionale inkomen ten bate van geheel Kongo te komen. Engeland vindt dat het vuren direct moet worden gestaakt. Dit heeft de Britten weer een protest van de Kongolese premier Adoela opgele verd, die meent dat de zaken prachtig gaan. Indonesische troepen met de bajonet op het geweest en gesteund door pant- sterwagens en tanks hebben vrijdag avond een theater in Djakarta, waar een tegen de regering berichte bijeenkomst werd gehouden, omsingeld en enkele honderden mensen gearresteerd. Alle aanwezigen werden gefouilleerd en in legerwagens gestopt die recht streeks naar de militaire legerplaats in Djakarta en het hoofdkwartier van de militaire politie reden. Een student die op de bijeenkomst aanwezig was ge weest, zei zaterdag dat hij na een ver hoor was vrijgelaten, maar dat nog vele personen gevangen werden gehouden. De garnizoenscommandant van Dja karta maakte zaterdagmiddag bekend, dat vrijdagavond „een aantal leiders" van een subversieve organisatie was ge arresteerd. De groepering zou volgens de bekendmaking geleid zijn door een zekere majoor Poentaran, een voor malige officier van het Indonesische leger uit midden-Java. Nog steeds vol gens de bekendmaking van de garni zoenscommandant was een hoeveelheid wapens en munitie, waaronder hand granaten en dynamiet in beslag ge- genomen. i De matrozen van de onderzeeboot- J jager „Rotterdam", die in de haven van Willemstad ligt, kwamen op het luisterrijke idee op tweede t kerstdag een aantal verpleegsters te inviteren om gezamenlijk een prettige kerstavond aan boord van hun schip te vieren. De uitnodiging J ging de deur uit en op tweede kerstdag gingen veertig verpleeg- 't sters op weg. Misschien was de uitnodiging niet al te duidelijk geweest en was niet met zoveel woorden gezegd, dat er ook een dansje op het pro- t gramma stond. Hoe het zij, de J verpleegsters waren niet alleen.... t religieuzen, maar ze gingen boven- dien naar het verkeerde schip. Op tweede kerstdag lag namelijk in Willemstad ook het passagiers- schip „Rotterdam". De gezagvoerder van het zee- J kasteel keek zijn ogen uit, toen t plotseling veertig religieuzen aan boord stapten. Hij begreep wel niet wat de bedoeling was, maar zonder blikken of blozen toonde J hij de bezoeksters het hele schip, zorgde voor verversingen, kortom was de perfecte gastheer. Na enig J gepraat over en weer kwam tot aller hilariteit de vergissing aan het licht. De gezagvoerder liet zich daardoor (dierminst uit het J veld slaan, want toen men aan- t stalten ging maken om te vertrek- ken, liet hij tien taxi's komen om de verpleegsters naar de „goede" Rotterdam te brengen. J Hoe daar gereageerd is vermeldt t de historie niet, maar wel dat men aan boord nog steeds spreekt van een „witte kerst". Over twee weken zal het overleg tus sen India en Pakistan, om de kwestie Kashmir op bevredigende wijze op te lossen, worden voortgezet. Volgens een communiqué na de eerste onderhande lingsronde, is er vrijmoedig en hartelijk geconfereerd en werden de delegaties* het er overe ens, dat het geschil om Kashmir de levenskracht van de staten die Kashmir opeisen, heeft ondermijnd. De vooruitzichten voor een akkoord zijn gunstig. Een Russischeh andelsdelegatie is za terdag in Rio de Janeiro aangekomen voor besprekingen die zullen moeten lei den tot een handelsovereenkomst van lange duur tussen de Sovjet-Unie en Brazilië. Het is de eerste maal dat er wordt beraadslaagd over de totstandko ming van e<en dergelijke overeenkomst. De voornaamste handelsartikelen tus sen de beidel anden zijn: Braziliaanse koffie in ruil voor Russische tarwe, ru we olie en machines. Buiten de wet gestelde bandieten heb ben zaterdag de stad La Mesa in Colum bia aangevallen en tijdens wilde ge vechten minstens 30 personen gedood. La Mesa ligt in de provincie Noord Santander, diep in het binnenland. Vol gens de berichten zouden enkele politie mannen zijn gedood, maar door de slechte verbindingen heeft men tot dus. ve.r nog geen nadere gegevens over de aanval kunnen verkrijgen. Volgens berichten van betrouwbare lieden in Havanna staat Fidel Castro er momenteel slecht voor. Het Rus sische besluit tot terugtrekking van de aanvalswapens heeft hem zoveel gezicht doen verliezen, dat hy politiek ge sproken, op de schopstoel zit. Voedseltekorten en agitatie onder de studenten (zijn rumoerigste aanhang) alsmede ontevredenheid in het leger be zorgen hem kommervolle dagen. President Kennedy heeft zaterdag een bezoek gebracht aan de vrijgelaten Cubaanse ballingen in Florida en hen verzekerd dat de V.S. steun zullen blijven geven aan ondernemingen die de bevrijding van Cuba uit communis tische handen op het oog hebben. ,,Wij zullen daarmee net zolang doorgaan tot dat wij succes hebben", zei hij. Kennedy sprak tot een gehooor van 50.000 Cuba nen, van wie er velen hebben deelge- ook toe en beloofde haar, dat zij haar kleine zoon John later zou vertellen hoe dapper de Cubanen waren. Ten slotte kreeg president Kennedy de blauw-gele strijdbanier van de voormalige invasie brigade aangeboden. „Ik kan u ver zekeren", zei de president, „dat deze banier u zal worden teruggegeven in een vrij Havanna Alle Cubanen die hun vaderland wen sen te verlaten, mogen vertrekken zo dra de luchtverbindingen met de Ver enigde Staten zijn hersteld. Dit werd zondag omgeroepen door radio-Havanna. Het radiostation haalde een verklaring van premier Castro aan, waarin gezegd werd dat „de revolutio naire regering haar politiek van toe stemming tot vertrek aan allen die dit wensen zal uitvoeren zolra Pan American Airways* zijn diensten op Cuba hervat". De vluchten werden bij de aanvang van de Amerikaanse blokkade gestaakt. In een kwartier tijds heeft een brand zaterdag de enorme chapiteau van het Italiaanse circus Togni, dat in Milaan stond, verwoest. De brand brak uit kort - voordat de voorstelling begon. Er vielen nomen aan de mislukte invasie, maar geen slachtoffers, maar wel ontstond er die niettemin hoewel, zij niet vergeten i paniek toen twee olifanten een stampede zijn dat Amerika hen indertijd in de kou Ljoor de overvolle winkelstraten van Mi- heeft laten staan uit volle borst haan aanvingen. De dieren richtten geen „Viva riepen. Later klonken ^verwoestingen aan. Een politieman zei, kreten „Guerra (Oorlog!) en nadat de dikhuizen waren gevagnen: „Libertad (Vrijheid). „Zij waren welopgevoed. Ze hielden zelfs Mevrouw Kennedy sprak de menigte!rechts!" (Van onze redacteur). Het moment waarop een voorbij jaar overgaat in een nieuw is niet alleen een romantisch moment, met fonkelende wijn in hoge glazen, met oliebollengeur en beste wensen voor beste mensen. Nee, de jaar wisseling beeft ook zijn plaats in de kringloop van de natuur en is daardoor doortrokken van een oerkracht die in onze geciviliseerde ogen bijna macaber is. Men kan de dingen altijd op minstens twee manieren interpreteren. De geboorte van een kind kan men zien als een lief feest met roze of blauwe strikjes gegarneerd, maar men kan ook onder de indruk raken van de gedachte, dat het leven zélf met elke nieuwe geboorte zijn grootsheid en zijn kracht belijdt en bewijst. Het gaat hier om processen van ont staan en van evolutie. Natuurwonderen, Deze denkwijze is natuurlijk wijsgerig te benaderen en te ontleden, maar zoals elke wijsgerige interpretatie van levens feiten schiet zij ergens tekort, en wel daar waar het gevoel zich niet meer met de zaken bemoeit. Het westerse denken (merkwaardigerwijze spreekt men nooit van het westerse „voelen") is op dit stuk al een aardig eind gevorderd. Wij praten al heel vaardig en neutraal over dingen die in wezen alleen maar aangevoeld doorvoeld kunnen worden, omdat zij zich naar hun wezen aan de verstandelijKe waarneming onttrekken. Wij moeten naar primitieve culturen kijken om te zien hoe wij zelf vroeger zijn geweest. En vanuit het beeld dat wij ons op die manier scheppen bouwen wij dan het beeld van onszelf op. En dat is weer denkwerk...! Dat is schijnbaar ons lot. Neem als voorbeeld onze kerkmuziek en de stijl van onze westerse kerkelijke erediensten. Zijn het geen gepolijste, vol maakt symmetrische werkstukken ge worden? Is de bezeten offerdans van onze Germaanse, later gekerstende voorvaderen niet teruggebracht tot gewijde ochtend gymnastiek in de kerk? Is het spontane, extatische gejubel van de eerste gelovi gen die iets wilden uitdrukken van wat goddelijke krachten in hen teweegbrach ten, niet gedevalueerd tot gedirigeerde gemeentezang, zonder vuur? Dat is vroeger beslist anders geweest. Wie hiervan een bewijs wil hebben kan het in elke goede muziekwinkel gaan ko pen, want het is een grammofoonplaat, die heet „Weihnacht und Sylvester in Harlem". Wij horen op dez£ plaat een authentieke opname van twee kerkdien sten in de Newyorkse negerwijk. Een Fransman liet zijn magnetofoon draaien in respectievelijk een primitief negerkerk je en in een mooi godshuis, dat echter ook alleen door negers wordt bezocht. En zo maakte hij ons tot getuige van het ontstaansproces van muziek. Van oer muziek, die ons louter door ernaar te luisteren als het ware verenigt met on ze verre voorzaten; die van de woeste offerdans en de bezeten zang. Maar dit geheel van een neger-kerkdienst en een neger-oudejaarsviering, brengt ons te vens dicht bij het diepste mysterie van de feesten van het nieuwgeboren leven waarover ik in de aanhef sprak. Wij horen de voorganger zijn kudde toe roepen hoe het allemaal was toen Jezus leefde. Hij gilt het zijn gelovigen toe, alsof hij een radio-reporter was die voor het eerst vanaf de maan zijn indrukken naar luisteraars op aarde zendt. Zelf in extase om dat grootse, altjjd nieuwe van het evangelie zweept de voor ganger zyn toehoorders op. Plotseling herhaalt hjj enkele woorden. De cadans ervan schijnt hem te fascine ren. Het is een fragment uit een evan gelie-verhaal, eigenlijk alleen een paar voor ons onverstaanbare lettergrepen. De woorden krijgen een bepaald ritme en er komt een geheimzinnige geladenheid in. Uit de kerk roepen sommigen: „Yes! Yes", en anderen beginnen op het ritme van de blijde boodschap op de banken te roffelen of met de voeten te stampen. De gelovigen nemen het thema over en wijzigen het ritme nog wat verder, totdat de woorden onverstaanbaar worden en nog slechts klanken zijn. Eén schijnt in dat ritme de hartslag van de melodie te horen. En volkomen vanzelf, zoals een zwoele bries tot een orkaan kan aanzwel len, breekt er nadat een muzikaal uit gangsmotief door een wrakke piano is ingezet opeens een volkomen nieuw, nooit gehoord brok zang uit de menigte los. Ik heb koude rillingen van ontroering gekregen door ernaar te luisteren hoe uit het Woord Gods ritme ontstond, uit het ritme: muziek en uit die muziek de extase van een menigte negers, de arm- sten der armen uit de stad waar de V.S. vergaderen en waar miljarden dollars per jaar voor pure luxe worden uitgegeven. Breed en wijdopen is de poort naar de religieuze ervaring, dat voorportaal van de hemel, voor de armen die niets hebben dan 't evangelie en hun nog onaangespro ken gevoelsreservoir. Misschien is het 't bloed van onze onge civiliseerde voorvaderen dat in ons be gint te bruisen bij het beluisteren van zo'n scheppingsproces. Het kan ook zijn dat de opname ons hoofdzakelijk zo sterk aanspreekt omdat wij ons ervan bewust zijn, dat de muziek die wij horen éénma lig is. Zonder Herbert Pepper, de man die de geluidsbanden maakte, zou zij nooit meer gehoord zijn, althans niet in deze vorm. Voor de musicoloog is „Weihnacht und Sylvester in Harlem" even boeiend als voor degeen die niet probeert om natuur verschijnselen als deze te analyseren; of als voor hem die ietwat beschaamd vast stelt dat naast onze liturgie, deze oerli- turgie afsteekt als een vulkaanuitbar sting naast een kaarsvlammetje. Hoewel het toch dezelfde woorden zijn, die in Harlem tot een extatisch loflied uitgroei en en bij ons tot teksten verdorren. Wij hebben die grammofoonplaat. Zij hebben de werkelijkheid, het recept van zelf-scheppende muziek. Wie is nu beter af? De hier, op een wel ongebruikelij ke manier, besproken grammofoonplaat is door de Académie Charles Cros onder scheiden met de grand prix. Ik zou bijna zeggen: uiteraard! (Telefunken LA 6209) Tom K. Nauwkeurig leg ik de enveloppen op stapeltjes. Ik heb namelijk vreer talloze reacties gehad op mijn artikel over de wiel- f2 renner Jan Mallefrak. Het is van belang, deze met zorg te ordenen om althans een enigszins praktische werkwijze mo gelijk te maken Eerst krijgen wij de kribbe- r bijters. Ze verwijten mij, Se dat ik te veel aandacht /schenk aan een wielren ner; waarom behandel ik niet liever een schilder, een componist, een ge leerde of een letterkun dige? Vragen, die ken- IL nelijk van een verkeerde M zienswijze uitgaan. Wij dienen namelijk voor eens en voor altijd te stellen, dat een renner als Jan Mallefrak wel r degelijk tot de cultuur- iL r'ragrrs behoort Dit wordt duidelijk als /wij ons bezinnen op de structuur van de mens. Ziel en lichaam samen vormen de dualiteit waaruit wij bestaan En wat zien wij nu n 'om gebeuren? Wanneer wij aan één van de samen stellende delen iets ont nemen. schiet het andere in bloei. Talrijke mensen die hun zieleleven nerniaarlozen zijTi dikke, en glimmende gehaktballen geworden, die men prak tisch de restaurants in en uit moet rollen. Ook het omgekeerde is echter waar. In het verleden kenden wij vas tende kluizenaars. Door niet of nau welijks te eten slaagden zij er in, hun ziel te doen stralen als een zon. De glans overstroomt ook degenen die in hun nabijheid komen. Iets daarvan zij het niet in zo sterke mate geldt ook voor Jan Mallefrak. Door zijn dagelijkse training wordt zijn lichaam pezig, gehard en mager, maar zijn geloofsleven is bijzonder sterk. Jan is lid van verscheidene congregaties, brengt missietijdschriften rond wat bovendien praktisch is omdat het ben zine en portokosten uitspaart) en werd nog onlangs door de pastoor van zijn parochie aangezocht voor het kerk meesterschap. Op zijn omgeving oefent hij een stichtende invloed uit. Wat moeten wij dan nog komen aan dragen met kunstschilders en dichters? Zeker; ik mag graag een aardig doekje zien of iets van Clinge Doorenbos le zen, maar als het gaat tussen Jan en Clinge, neem ik Jan. Goed. Een vol gende groep lezers wenst nadere in lichtingen omtrent Mallefraks rij-stijl. In het algemeen moet ik hierop ant woorden. dat Jan zich aan de stijlen ontworsteld heeft. Natuurlijk; hij heeft tijdens zijn opleidingsperiode de ver schillende systemen leren kennen: het Pijnenburg-schot, de Braspenning demarrage. de bekende pijl-techniek van Van Est. maar dit academische gedoe heeft hij nu achter zich. Hij heeft zijn eigen stijl veroverd en als men daarin elementen van vroegere meesters zoekt, zou men moeten zeg gen. dat de voornaamste componenten zijn: het losbranden van Poeske Sche- rens en De Spaanse Kolder. Over het eerste systeem, in de dertiger jaren door Scherens overduidelijk toegepast in het Antwerpse wielerpaleis. behoef ik niet uit te weiden. De Spaanse Kol der is minder bekend. Hij werd ont wikkeld door Del Mujo tijdens de Pyreneeëntocht in 1928. Del Mujo, een klasserenner aan wie Jan Cottaar des tijds een biografie in zeven delen wijd de, ontdekte namelijk een nieuwe me thode welke voornamelijk neerkomt op: het meetrappen tijdens een afda ling. De coureur constateerde dat de eenparig versnelde beweging welke plaatsuond als hij zich liet vallen, in tempo aanmerkelijk werd overtrof fen als hij meetrapte. Snelheden van 800 kilometer per uur waren dan geen uitzondering meer en Cottaar heeft zeer terecht opgemerkt, dat de knallen die men destijds tot in verre omtrek waarnam en die nooit werden ver klaard, eenvoudig voortkwamen uit het doorbreken van de geluidsmuur door Del Mujo. Jan Mallefrak nu heeft daarvan iets overgenomen, maar er weer veel van zichzelf aan toegevoegd; onder meer de ledematenwisseling. Te recht kwam hij tot de conclusie dat de benen tijdens een rit veel en veel meer vermoeid worden dan de han den en dat dit een oneconomische taak verdeling is. Daarom legt Jan herhaal delijk de kin op het stuur, steekt de benen achteruit en trapt met de han den. Benen en armen rusten en wer ken op deze wijze om de beurt. Het is als het ei van Columbus, maar je moet er even opkomen. En iets voor aan de fiets laten doenonder meer een kin-kussentje laten aanbrengen, maar dit zijn te verwaarlozen details. Hiermee is dan tevens de vraag be antwoord van een lezer, die vroeg of Mallefrak tijdens een afdaling mee- trapt. Zeker, er is één helling. 1«aar hij dat niet doet, maar deze is dan ook zo steil dat men praktisch van een afgrond kan spreken. De meeste coureurs rijden daar het betreft een ravijn nabij Lissabon veertig kilometer om; Jan houdt de grote weg. Dan hebben wij de lezers die vragen, of Mallefrak onder pseudoniem werkt. Het antwoord is: nee. Hij triudt dit malle fratsen, omdat iedereen hem toch kent. Ik kan nu tevens ingaan op enkele vragen betreffende de per sonalia van de meester. Bepaalde le zers namelijk blijken te veronderstel len dat ik Jan Mallefrak heb verzon nen, dat hij niet echt bestaat, dat ik hem uit mijn duim heb gezogen. Nu geeft deze opvatting geen blijk van veel vertrouwen in mijn inzichten no pens mijn beroep. Bovendien is liegen altijd zonde. Om de zaken nog even zuiver te stellen: Johannes Gerardus Mallefrak werd op 17 januari 1939 ge boren te Blunteren. waar hij nog woonachtig is aan de Schubertlaan 48. Hij is gehuwd met Wilhelmina (Mien) Petronella Klunders Uit hun echtver eniging werd tot nog toe één kind ge boren. dat Wout heet en waarouer Wagtmans peet is. Er is nog weinig van de begaafdheid van deze één iaar oude baby te zeggen maar ooggetuigen verklaren dat het kind in de wieg reeds de been-bewegingen van zijn vader lijkt te imiteren zodat wij in dit opzicht de toekomst met het groot ste vertrouwen kunnen tegemoet, zien. Immers: ars brevis. vita longa; de kunst is kort maar het fietsen duurt lang. YORICK

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 5