iel nv Jongeren Vrijwilligerskorps krijgt steeds meer gestalte Zorgelijke toestand in vervoerssector Alleen voor blanken Wijziging in bijzondere belasting op beloningen Onderzoek Himalaya nog in de kinderschoenen BEURS VAN AMSTERDAM Samenwerking V.S. en E.E.G. ug lATEN eheïïsi IJZER L Wellicht eind 1963 eerste uitzending Samenwerking Toon Uw burgerplicht Houdt Uw stoep sneeuwvrij Liturgische kalender PROF. EGELER NA TERUGKEER 15 KG GEWICHT VERLOREN Vakantiespreiding voor onderwijs Bij Berlijnse muur TWINTIG POND DYNAMIET ONTPLOFT Eendenvangst nu onoirbaar mg was grap Regering van V.S. gul jegens de Cubaanse rebellen Overheid Overcapaciteit Verolme zowel optimistisch als pessimistisch Tegenstrijdig NV SLAVENBURG? BANK Laatste beursdag ongeanimeerd Bourguiba moet hei kalm aan doen Pakistan en China zijn het eens VM MIERLO m ZOON WICHT STRIJKER og meer werk Invochten is overbodig. 3- en en, dus n! Met ir-regelaar. 20542 onroerende administratie vbor pijen en particulieren, hypotheken, n verhuur Telefoon 43 50 1 l 92 f 94-45 01 ;rgen op Zoom dezelfde seconde be- dat hij zich hierte- coste van alles moest Wanneer Satarin maal in zijn macht het met hen alleen Onwillekeurig zochten !en het beeldje, dat s in de plooien van was verborgen. En het aanraakte, voel- it de loomheid begon DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 29 DECEMBER 1962 (Van onze Haagse redactie) J Reeds bestaande plannen om ook in Nederland te komen J tot oprichting van een jongeren-vrijwilligerskorpsvoor hulpverlening in onderontwikkelde landen nemen thans duide- J lijk vorm aan. Men hoopt zelfs nog aan het einde van het komende jaar zover te zijn, dat de eerste jongeren na een opleidingsperiode van circa een half jaar zullen kunnen worden uitgezonden. (Advertentie) Er bestaat op het ogenblik reeds een voorlopig stichtingsbestuur „Jongeren- vrijwilligerskorps", waarvan ds. N. O. Steenbeek (voorzitter Ned. Jeugd Ge meenschap) voorzitter is en mr. F. J. G. Baron van Voorst tot Voorst (voorzitter N.O.V.I.B.) secretaris. Op 13 februari a.s. komt dit voorlopig stichtingsbestuur met 28 daarvoor uitgenodigde organisaties bij een om een „Raad van bijstand" aan te wijzen, waaruit dan later een nieuw de finitief bestuur zal worden geformeerd. Uitgenodigd zijn organisaties van alle maatschappelijke en religieuze richtingen die zich thans reeds met uitzending en opvang van (jonge) mensen naar de ont wikkelingsgebieden bezig houden, zoals bv. de „Katholieke Arbeiders Jeugd" (Kajotters) en de „Organisatie voor Oecumenisch Hulpwerk". „Het is niet de bedoeling om het werk van deze organisaties over te nemen. Wel willen wij komen tot een bundeling van krachten en profijt trekken van de er varing, die deze organisaties reeds ver worven hebben. Wij zullen nagaan waar welke hulp wordt gevraagd en wie deze hulp het beste kan verlenen." Aldus zette mr. Baron van Voorst tot Voorst ons des gevraagd de organisatorische opzet van het korps uiteen. Het gaat daarbij om een samenwerking van alle geloofsrich- (Van onze Haagse redactie) In de huidige sneeuw- en ijs- periode, die ons land doormaakt, is weer het nakomen van een burgerlijke verplichting actueel geworden, die overigens maar ai te zeer vergeten wordt. Het gaat hier om de gemeentelijke (po litie)-verordening dat ieder de plicht heeft het trottoir of voet gangerspad voor zijn woning sneeuw- en ijsvrij te maken. Ook dit jaar zijn er al weer vele ongelukken en valpartijen met als ge volg meer of minder letsel gebeurd, die eigenlijk voorkomen hadden kun nen worden. Vooral oudere mensen durven zich deze dagen nauwelijks op de met sneeuw en ijs bedekte straten en wegen te begeven. Vooral voor hen is het van belang dat de voor schriften, die hierin verlichting po gen te brengen, worden nageleefd. In de meeste stedelijke gemeenten zijn dan ook dergelijke voorschriften van kracht. Zij bepalen veelal dat binnen de bebouwde kom iedere huisbewoner de voor zijn deur gele gen bestrating dient te reinigen. In vele verordeningen staat bovendien nog dat men na aanzegging ook nog 5 meter van de openbare rijweg schoon houdt. Deze verordeningen plegen meestal zonder nadenken te worden verwaarloosd, maar het is toch eerder een bewijs van goede burgerzin wanneer dit niet vergeten wordt. De overweging, dat de desbetref fende maatregel misschien nog een verordening van de bezetter is, mag daarbij geen rol spelen. Vooral met het tegenwoordige tekort aan perso neel bij de meeste gemeentelijke rei nigingsdiensten is het nakomen van de hiergenoemde voorschriften geen luxe maar plicht. (Advertentie) NIYEA beschermt 'ONDAG 30 DECEMBER. Zondag on der het octaaf van Kerstmis. Wit. Mis: Dum medium. Credo. Prefatie en Com- municantes van Kerstmis. MAANDAG 31. 7e dag onder het oc taaf van Kerstmis. Wit. Mis: Puer. 2e gebed H. Silvester, paus. Credo. Pre fatie enz. van Kerstmis. DINSDAG 1 JANUARI. Octaaf van Kerstmis. Wit. Mis: Puer. Credo. Pre fatie en Communicantes van Kerstmis. WOENSDAG 2. Allerheiligste Naam Jezus. Wit. Credo. Prefatie van Kerst mis. DONDERDAG 3. Mis van het Octaaf van Kerstmis als 1 januari. Wit. Geen Credo. Prefatie van Kerstmis, VRIJDAG 4. Eerste vrijdag. Mis van het Octaaf van Kerstmis als 1 januari. Wit. Geen Credo. Prefatie van Kerst mis. Of: Votiefmis van het H. Hart: Cogitationes. Wit. Geen Credo. Prefa tie van het H. Hart. ZATERDAG 5. Eerste zaterdag. Mis van de H. Maagd Maria op zaterdag: Vultum. Wit. Gloria. 2e gebed H. Te- lesphorus. paus. Prefatie van de H. Maagd Maria. tingen met niet-kerkelijke (waarónder humanistische) organisaties. De opleiding van de uit te zenden jon geren gedacht wordt aan een leeftijds grens van 20—35 jaar zal afhankelijk zijn van het project en het land, waar naar de uitzending plaats heeft, alsmede uiteraard van de opleiding, die de aspi rant-uitgezondene reeds genoten heeft. Over het algemeen zal deze opleiding een half jaar duren. Gedurende deze oplei dingsperiode zal speciale aandacht wor den besteed aan de taal en het onder richt in de maatschappelijke verhoudin gen in het land van bestemming. De vereiste vakbekwaamheid wordt bij de op te leiden jongeren uiteraard reeds aanwezig verondersteld. Hard nodig zijn bv. timmerlieden, metselaars, monteurs, verplegers en verpleegsters, onderwijzers en onderwijzeressen, agrariërs etc. etc. Voor de verblijfsduur in de ontwikke lingslanden wordt gedacht aan een pe riode van minimaal twee jaar. Hoewel het bij dit alles tot nu toe gaat om initiatieven van particuliere zijde, wordt door het stichtingsbestuur toch gezocht naar een vorm van nauwe sa menwerking en overleg met de overheid. Bij alle tot nu toe gevoerde besprekin gen zijn dan ook steeds ambtenaren van de ministeries van buitenlandse zaken en maatschappelijk werk aanwezig ge weest. „Van overheidswege wordt dan ook zeker positief op ons streven ge reageerd", aldus mr. baron van Voorst tot Voorst. Hij achtte het zelfs niet uit gesloten, dat bepaalde werkzaamheden van het „Jongeren-vrijwilligerskorps" voor subsidiëring in aanmerking zullen komen. Het is echter niet de bedoeling ook van het korps een gouvernementele instelling te maken. Zoals gezegd hoopt men eind 1963 reeds de eerste jongeren te kunnen uitzenden. Als een der eerste uitzendgebieden wordt daarbij gedacht aan Sicilië. De leider van de grootste Nederlandse expeditie ooit in het Himalayagebergte ondernomen, prof. dr. C. G. Egeler, die tweede kerstdag in ons land terugkeer de, is van mening dat het onderzoek van het Himalayagebergte nog in zijn kin derschoenen staat in vergelijking met het Alpenonderzoek, zodat de tijd nog niet rijp is voor een grootscheepse hy pothese. Als voorlopige conclusie voor het on derzoek tijdens de expeditie noemde prof. Egeler o.a. dat er geen directe aanwijzingen zijn gevonden voor over- schuiving van de gesteentepakketten met zo'n grote horizontale verplaatsing als tot nu toe is aangenomen. Een ver doorgevoerde vergelijking met de Alpen gaat z.i. geheel mank, omdat de Hima laya wat betreft structuur en geologische geschiedenis sterk afwijkt van de Alpen. Over het algemeen is prof. Egeler van mening dat men zeer voorzichtig moet zijn met de literatuur over de Hima laya. „Het beste is om er zelf heen te gaan en de zaken te onderzoeken". Het is zijn bedoeling in 1965 met een klein team weer naar Nepal te reizen voor een voortgezet onderzoek in Dhaula Giri. Volgens prof. Egeler heeft de expedi tie, die ruim vier maanden in beslag nam, beide doelen het geologische en het alpinistische volkomen bereikt. De enige schaduwzijde van de expeditie noemde de heer Egeler het feit dat dr. De Booy door een niet geheel herstelde longontsteking verhinderd werd de be klimming van de top mee te 'maken. Enkele expeditieleden hebben 15 kg aan gewicht verloren. Het grootste ge vaar tijdens een dergelijke tocht noem de prof. Egeler niet de lawine of de val partijen maar het verliezen van een goede gezondheid. Hoewel de temperaturen bij de top 30 graden Celsius beneden het nulpunt la gen, hebben de expeditieleden nauwe lijks last van de koude gehad, dank zij De Nederlandse Onderwijzersvereniging (NOV) zal voortgaan met aandrang op dc regering uit te oefenen om de vakan tiespreiding voor het onderwijs in Neder land wettelijk geregeld te krijgen. Dit werd vrijdag meegedeeld op het congres van de NOV in het Kurhaus te Scheve- ningen. Ondanks de meest klemmende advie zen voor vakantiespreiding is er nog niets tot stand gekomen. In een beroep op gemeente- en schoolbesturen om vrijwil lig vakantiespreiding door te voeren, zag het hoofdbestuur van de NOV geen en kel nut. Pogingen zullen worden gedaan om de richtlijnen uit het ANOF-vakantierap- port in breder opzet uit te werken. Alle takken van onderwijs zullen er dan in worden betrokken. de goede uitrusting: met dons gevoerde pakken. Door de bijzonder droge lucht op gro te hoogten hebben vrijwel alle expedi tieleden vier maanden lang hinder gehad van keelontstekingen. Ondanks de stor men en de grote temperatuurverschil len is niemand ernstig ziek geworden. Als resultaten van de expeditie noem de prof. Egeler o.a. het vaststellen van de stratografische kolom in dit gebied, Men heeft het gebergte geheel doorsto ken van het noorden tot aan de Ganges en terug, zodat men een goede indruk van de Himalaya heeft gekregen. Als de absolute ouderdom van de vergaarde 1800 stenen is bepaald, kan iets naders worden gezegd over het tijdstip 'het aantal miljoenen jaren ge leden) dat het magna door de aardkorst is gebroken. EXCLUSIEVE GORDIJN STOFFEN INTER I EUR-AD VISE URS Tilburg - Heuvelstraat 132 Telefoon 04250/23752 (Van onze financiële medewerker) Vrijdagmorgen vroeg is de veertiende poging gedaan om de Berlijnse muur op te blazen. Nagenoeg alle schade bleef echter aan de westelijke kant, waar tal rijke omwonenden in de afschuwelijke kou met karton aan het werk moesten om de stukgeblazen ruiten voorlopig dicht te maken. Met twintig pond dynamiet werd een gat van 1,20 meter bij 75 centimeter in de muur geslagen. De tweede muur, 60 centimeter dik, liep echter geen schade op. Doordat de bom voor de muur ge legd was en niet erin was aangebracht, sloeg het grootste deel van de explo sieve kracht terug tegen de huizen in de buurt, waarin naar schatting 1500 ruiten sneuvelden. De Westberlijners veroordelen de bom aanslag als zinloos. De Westberlijnse po litiepatrouilles langs de muur werden versterkt. Het Oostduitse ministerie van defen sie gaf dadelijk een verklaring uit, waar in werd gesteld, dat het westelijk bezet tingsbewind mede-verantwoordelijk is voor aanslagen als deze, en waarin een „normalisatie van de situatie in We€t- Berlijn" geëist werd. De aanslag werd ook veroordeeld door de Amerikaanse stadscommandant gene- raal-majoor Albert Watson op een af- scheidspersconferentie die hij vrijdag gaf. Generaal Watson wordt 2 januari vervangen door generaal-majoor James H. Polk. (Vali onze Haagse redacteur) Minister Zijlstra (Financiën) heeft thans bij de Tweede Kamer de memorie van antwoord ingediend inzake de wet op de loonbelasting 1960. Zij bevat o.m. wijzigingen in de loonbelasting die in het kader van de verhoging van de zg. aanslaggrens voor loontrekkenden en de herziening van het tarief voor bijzonde re beloningen reeds was aangekondigd. Het nieuwe tarief voor bijzondere be loningen tantièmes, gratificaties, over- werkgelden betekent in feite een ver laging van de loonbelasting over bijzon dere beloningen voor de loonklassen tot f 4000, hetgeen in het bijzonder van be lang is voor de jeugdlonen. In de loon- klasse van f 4000 tot f 6000 zijn de per centages voor ongehuwden, gehuwden zonder kinderen en gehuwden met één kind enkele punten hoger dan de thans geldende percentages. Daar staat tegen over dat bij meer kinderen geen loonbe lasting verschuldigd zal zijn. In de loon klassen boven f 6000 zijn de percentages hoger dan in het bestaande tarief. Voor alle percentages geldt, dat zij passen bij een jaarloon dat gelijk is aan de onder grens van de gekozen loonklassen. Voorts is in het ontwerp de bepaling opgenomen, dat kinderen van 15 jaar en ouder, werkzaam in het bedrijf van hun ouders, steeds geacht worden hun werk zaamheden in dienstbetrekking te ver richten. Op dit punt bestaat thans een verschuil tussen kinderen van landbou- Een subcommissie uit het Amerikaanse congres heeft aanbevolen dat de Verenig de Staten zich zullen verzekeren van een grotere bijdrage van hun westelijke bondgenoten in de kosten van de ge meenschappelijke defensie en de econo mische hulp aan de ontwikkelingslanden., In een verslag van een onderzoek dat1 de subcommissie voor internationale handel en betalingen van de gezamen lijke economische commissie uit het huis van afgevaardigden en de senaat heeft ingesteld naar de Amerikaanse betalings- balanspositie zijn nog vier andere aan bevelingen opgenomen. De subcommissie stelt voor dat de Ver enigde Staten onderhandelingen aankno pen over verlaging van de invoerrechten van de gemeenschappelijke markt en dal zij de E.E.G. vragen onmiddellijk een tariefverlaging toe te passen. Het Ame rikaanse congres zou de wet op de uit breiding van de handel zo moeten wijzi gen dat machtiging verkregen wordt df tarieven met ten hoogste tachtig procen' te verlagen voor het onderhandelen me de E.E.G.-landen ongeacht of Engelam tot de gemeenschap toetreedt of niet. D onderhandelingen over de tariefveria gingen zouden volgend jaar moeten be ginnen, zo meent de subcommissie. De Nederlandse vereniging tot Bescher ming van Dieren heeft een schrijven aan de minister van Landbouw en Visserij gericht, waarin er op gewezen wordt, dat blijkens ontvangen mededelingen de laatste dagen grote aantallen eenden in eendekooien worden gevangen. Aan gezien de vogels door de huidige weers omstandigheden in de kooien worden ge lokt, aldus het schrijven, verzoekt de vereniging de minister dringend, de eendenjacht, althans door middel van eendekooien, onmiddellijk en gedurende de huidige vorstperiode te verbieden. Het schrijven was ondertekend door de voorzitter van het hoofdbestuur van ge noemde vereniging, prof. dr. S. Hofstra. wers en kinderen van mers. Door de nieuwe werkend© kinderen van ongeacht of zij in het ouders meewerken dan in loondienst zijn, in steeds op gelijke wijze andere onderne- bepaling worden 15 jaar of ouder, bedrijf van hun wel bij een derde fiscaal opzicht behandeld. Het in Cordoba uitgegeven Argentijnse blad ..Ultimas Noticias" meldt, dat de berichten, dat in een afgelegen Noord argentijns dorp een vijfling is geboren, blijkbaar een grap zijn ter gelegenheid van de r.-k. feestdag er Onnozele Kinderen op 28 december. Elders in deze editie hebben wij dit bericht ge publiceerd. Het ziekenhuis in Cordoba, waarheen de moeder" en de „vijf kinderen" ge bracht zouden zijn, weet van niets. Uit mededelingen van enkele der kort geleden vrijgelaten Cubanen blijkt dat de familieleden van bijna alle deelne mers aan de invasie in de „Varkensbaai" regelmatige uitkeringen van de Ameri kaanse regering gekregen hebben. De Cubaanse revolutionaire raad ontving grote bedragen van de Amerikaanse re gering en droeg zorg voor de uitkerin gen aan de families. Voor een gehuwd man met twee kinderen kwamen deze uitkeringen neer op een bedrag van 100 dollar per maand, aldus een der vrijge latenen. Zijn mededelingen zijn bevestigd door een regeringsfunctionaris te Was hington. In verscheidene gevallen hebben de gevangenen een „aardig sommetje" kun nen sparen. HET COMMANDO van de Verenigde Naties in Korea heeft de communistische beschuldigingen ontkend als zou er een Amerikaans U-2-vliegtuig 6 december jl. over Noord-Korea hebben gevlogen. Een stille demonstratie van een kleur ling tegen de avartheid in Durban, Zuid-Afrika. In Rotterdam is dit jaar het 25.000e schip aangekomen. In Amsterdam het 8.000e. Dit zijn recordcijfers. Zij gaven dan ook aanleiding tot extra feestvreugde in deze decembermaand. Maar dat is een uitzondering in de vervoers sector de laatste tijd. Te land, ter zee en in de lucht zijn de toestanden zorgwekkend. De we- reldluchtvaartvloot is door de overschakeling op straalvliegtuigen voor passagiersvervoer veel te groot geworden. Onze luchtvaartmaatschap pij zal daardoor andermaal een verliesgevend jaar hebben. Bezuinigingsmaatregelen hebben tot ontslag geleid en er is ontevredenheid onder het personeel van de K.L.M. De Nederlandsche Spoorwegen zullen in 1962 een verlies lijden van enkele tientallen miljoenen. Stedelijke vervoersbedrijven kampen met tekorten, het gemeente vervoerbedrijf van Amsterdam heeft zich daarom 'ge noodzaakt gezien zijn tram- en bustarieven per 1 janu ari te verhogen. Het vrachtenpeil voor zeevervoer be weegt zich op recordlaagte en het ziet er niet naar uit, dat de toestand snel zal verbeteren. Kortom het ver voer is niet om over in vervoering te raken. In al deze sectoren is de rol, die de overheid speelt, van groot belang. Het gemeentelijk vervoer is vanzelf sprekend een zaak van de overheid. De aandelen in de N.S. zijn alle in handen van de staat der Nederlanden, zodat hiervoor hetzelfde geldt. De minister van Verkeer en Waterstaat, Korthals, meent, dat in sommige Europese landen veel waarde wordt' gehecht aan regelingen van overheidswege ten aanzien van de vervoersprijzen. In enige E.E.G.-landen wordt een coördinatie tussen de vervoerstakken bedre ven. die gericht is op bescherming van de positie van de spoorwegen. De bemoeiienis van de regering met de luchtvaart resulteerde in financiële steun aan de KLM door het geven van garantie voor uitgegeven leningen. Bovendien is een deel van het aandelenkapitaal KLM in handen van de staat. Van overheidswege wordt aangedrongen op internationale samenwerking door de luchtvaartmaatschappijen. De KLM zou deel moeten uitmaken van de Air Union. Dat deze politiek ook in andere delen van de wereld wordt gevolgd bewijzen de fusie- geringssteun de aandacht. Zij lijken namelijk tegenstrij dig. In de rede zei de heer Verolme namelijk: „De zeven vette jaren zijn voorbij. De noodklok luidt voor de Nederlandse reders en de Nederlandse scheepsbouw" In zijn overpeinzingen schreef hij, dat de verbetering in de scheepsbouw niet lang meer op zich zal laten wachten. Hij voegde daar aan toe: „Na de zeven goede jaren en de zeven minder goede, zullen er opnieuw jaren komen, die beter zijn". Wat is nu het geval? Na de oorlog was er een groot tekort aan scheeps- ruimte. Zij, die daarvoor de kennis en de middelen bezaten, zagen een mooie toekomst in de scheepsbouw. In de jaren 1950 tot en met J.957 was de ontwikkeling fantastisch. De Korea- en de Suezcrisis maakten de scheepsbouw nog winstgevender dan zij al was. Het gevolg was een te grote produktie en daarmee gepaard gaande een overcapaciteit zowel van scheepsruimte als van de werven. Het grotere aanbod van ruimte leidde tot felle concurrentie tussen de scheepvaarders, zodat de vrachtprijzen daalden en de winsten terugvielen. De vrachtprijzen in de.wilde vaart daalden bijvoorbeeld (op basis van 1954 is 100) van 199 in 1957 tot ongeveer 75 in 1962. Die in de tankvaart op dezelfde basis van 388 tot 44. Een groot aantal schepen werd opgelegd, d.w.z. uit de vaart genomen, maar een afdoende oplossing is dit tot nu toe niet geweest. In augustus van dit jaar was ongeveer 2 3/4 miljoen ton opgelegd. Dit gaf ook een terugslag op de opbrengsten en winstmogelijkheden van de werven. Wanneer men bedenkt, dat de wereld vloot dit jaar de recordcapaciteit van 140 miljoen bruto-re- gister-ton zal bereiken, wat gelijk staat met 200 miljoen, ton deadweight, terwijl de gemiddelde leeftijd van een schip 20 jaar is* dan is het eenvoudig te berekenen, dat een wereldcapacïteit van de werven van 10 miljoen ton dw. voldoende is om de bestaande reeds te grote vloot in stand te houden. De wereldbouwcapaciteit is echter 12 miljoen ton dw. Dit ziet er dus niet gunstig voor de scheepswervep uit. en de plannen van de Pan ca" World Airlines Trans World Airlines. Halv november wees staatssecretaris drs. E. G. Stijkel op de eerste internationale transportdag op de dringende noodzaak tot samenwerking tussen Euro pese regeringen op het gebied van de luchtvaart en de zeescheepvaart. De Nederlandse reders en scheepsbou wers achten de houding van de overheid onvoldoende. Het duidelijkst kwam dit tot uiting in een rede, die de directeur van het Verolme-concern hield ter gelegen heid van een tewaterlating in begin september. Hij zei daarin, dat de overheid in Nederland niet mag achter blijven in steun aan scheepsbouw en scheepsvaart. Het buitenland heeft een kostbare voorsprong, omdat daar wel overheidssteun wordt gegeven. In Verolme-nieuws, het personeelsorgaan van zijn concern, schreef hij de laatste keer woorden van dezelfde strekking. De overheidssteun kan op twee manieren plaats vinden. De staat kan directe subsidies geven en zij kan exportkredieten voor lange termijn verlenen. De eerste politiek wordt bijvoorbeeld door Frankrijk toegepast. Een passagiersschip, dat daar door de Noorse Amerika- lijn werd besteld, kreeg een tegemoetkoming van de Franse regering van niet minder dan 25 procent. De Amerikaanse steun is van ongeveer gelijke grootte en Italië geeft bijvoorbeeld weer 27 procent van de nieuw- bouwwaarde van een in aanbouw zijnd schip aan de bouwers. De vice-president van het Verolme-concern, oud-minister H. J. Hofstra, pleitte op de transportdag voor een langere termijn voor exportkredietverzekering d.w.z. de overheid neemt het politiek risico, het risico van niet betaling e.d. over bij het verlenen van krediet aan kopers in het land van export dan zeven jaar. Deze termijn is bij internationaal verdrag als een maximum vastgelegd, maar herhaaldelijk overtreden de landen de overeengekomen regeling. Ook pleitte hij voor de vorming van een centrale kredietbond, waarover alle krediettransacties zouden moeten lopen. In zijn rede van september noemde de heer Verol me als oorzaken van de slechte gang van zaken de overcapaciteit in de internationale scheepsbouw uitdrukkelijk. Hij wees daarbij vooral op de activiteit van Japan, dat Engeland heeft overvleu geld als 's werelds eerste zeevaren de natie. Verder noemde hij de da lende vrachtprijzen in de scheep vaart, de felle concurrentiestrijd in alle landen, de overheidssteun in het buitenland en de revaluatie van de gulden. Omdat de Neder- Ameri- landse werven niet voldoen de hun outillage hadden ge moderniseerd zag hij als de eerste eis grotere efficiency bij de bouw. In zijn overpeinzingen noemde hij als redenen, waar om de verbetering in de scheepsbouw niet lang meer op zich zal laten wachten, de toeneming van de wereld bevolking. de verbetering van de sociale verhoudingen, de stijgende consumptie en de grotere rol, die de onder ontwikkelde landen zullen gaan spelen. Omdat de nadeli ge factoren echter nog onverminderd van kracht zijn is het nogal voorbarig van de heer Verolme nu zo'n veel grotere betekenis te hechten aan de gunstige ontwikke lingen. Dat de crisis in de scheepvaart en scheepsbouw ernstig is bleek onder meer op 24 juli, toen de Duitse scheepsbouwer Schlieker plotseling niet meer over vol doende middelen beschikte om zijn crediteuren te beta len, zodat de werf met enkele duizenden arbeiders in moeilijkheden kwam. Daarna doken in de pers voor al de Duitse en de Engelse herhaaldelijk berichten op over liquidatie van Werven en dergelijke. De rede van de heer C. Verolme in september en de overpeinzingen in het laatste personeelsorgaan trek ken nog om een andere reden dan het pleidooi voor re- Dankzij hun sterke intrinsieke positie konden de Nederlandse werven en scheepvaartbedrijven zich goed handhaven. Over 1961 keerden nagenoeg alle dividend uit. Op basis van het laatst betaalde en recente koersen varieert het rendement op de scheepvaartaandelen tus sen de 3 en 11 procent. Gemiddeld bedraagt het voor de ter beurze genoteerde ongeveer 6 procent. Bij de werven varieert het tussen 5 en 7 procent met een zelfde gemiddelde. Voor de gemengde bedrijven, die zich dus ook met een andere produktie bezighouden, zoals Muller, de Schelde en Wilton Feijenoord, ligt het' over het algemeen lager. De resultaten over 1962 zullen niet beter zijn. Hol land Scheepswerf heeft haar aandeelhouders, ondanks het feit, dat het een jubileumjaar is, al voorgesteld het dividend te verlagen van 15 tot 12 procent. De koninklijke Java-China Paketvaartlijnen boekten lagere resultaten. Bij Muller bleef de bedrijfswinst achter bij die van vorig jaar, maar zij handhaaft het dividend op 15 procent. Gezien de intrinsieke positie van al deze bedrijven en het feit, dat zelfs tijdens de huidige malaise nog winst kan worden gemaakt, lijkt het gerechtvaar digd te concluderen, dat de aandelen in scheepvaart- en scheepsbouwbedrijven met het hoge rendement een op den duur voordelige belegging zullen zijn. (Advertentie) Op deze laatste beursdag van het jaar ging het aan het Damrak uitermate rustig toe. De handel was van geringe afmetingen en schrompelde zodanig in, dat de stemming bepaald ongeanimeerd werd. Zelfs in Kon. olies, waarin eer gisteren een zeer behoorlijke markt is geweest, wilde het gisteren niet vlotten. Wall Street bleek geen enkele stimulans te hebben, temeer, daar in New York de koersen weer iets afbrokkelden. Het buitenland liet verstek gaan en ook het publiek toonde weinig belangstelling. Berichten met stimulerende invloed ont braken en zo verliep deze laatste beurs dag vrij kleurloos. Over het algemeen was het jaar voor de beurs niet zo goed als in 1961, maar desondanks is men niet ontevreden. In de komende toe spraak van respectievelijk de directeur en de voorzitter van de Vereniging voor den Effectenhandel zal ongetwijfeld uit voerig op de gang van zaken in het afgelopen jaar worden ingegaan. Op 2 januari, de eerste beursdag van het nieuwe jaar, zal de voorzitter zijn ge bruikelijke jaarrede voor de leden uit spreken. Alle internationals kwanten op een iets lager niveau, hoewel de verliezen liet groot waren. In al deze hoeken 'leerste een matte stemming. Philips leed betrekkelijk onder het grootste aan bod en was twee gulden lager. AKU opende zwak, maar herstelde zich tot precies de vier maal pari-koers. Uni lever wist zich op te trekken tot f 138. In Hoogovens was het, in tegenstelling tot eergisteren, weer wat drukker. Na 555 werd genoteerd 557%. Kon. olie opende op f 156.30 en herstelde zich tot f 156.90. De affaire was gering, ook voor de cultuurwaarden en de scheepvaart aandelen, hoewel laatstgenoemde goed op prijs bleven. KPM trok zich weinig aan van het bericht over het mogelijk verlies van het vaargebied Nieuw-Guinea. KLM liep verder achteruit. zigingen. De beurs blijft maandag en dinsdag gesloten. 27-12 28-12 Ned. '59 4% 100 V8 100% Ned. '61 4% 100 100% Ned. '47 3% 911 91A Ned. grootboek 1946 91% 91% AKU 398% 401 Hoogovens 557 557 Philips 140.55 138.90 Unilever 138.30 138.20 Kon. Olie 157.20 156.95 HAL 115% 116 Scheepvaartunie 126',4 126% Amst. Bank 387 390 Ned. Handelmij. 377 379 Lucas Bols 885 892 Drie Hoefijzers 388 388 Mach. Breda 167'2 166 Zeeuwse confectie 350 Bijenkorf 935 930 Simons emb.f. en houth. 127'. 2 125 Van Gelders papier 240'4 244 Heineken 460 450 Hero Conserven 303 Holl. Beton Mij. 393% 3933/4 Kon. Zout 732 723 Nijverdal - Ten Cate 226 226 De Schelde 215 214 Scholten Foxhol 800 808 Thomassen en Drijver 700 700 Van Vlissingen katoen 270 266% Vredestein 337 340 Zwanenberg Organon 900 9093% NABEURSKOERSEN Telefonisch avondverkeer AKU 403 gl; Kon. Olie 156.40—157.00; Philips 138.50—139.00; Unilever 137.30; Hoogoven» De Tunesische president. Habib Bour guiba. moet op voorschrift van zijn dok ters enige dagen thuis blijven. De presi dent lijdt aan een zekere mate van uit putting tengevolge van de ontdekking van het komplot, dat het op zijn leven gemunt had. Bourguiba is op het ogenblik met va- kantie in de stad Le Kef in het noord oosten van Tunesië. De regeringen van Pakistan en com- munistsich China hebben 'in een vrijdag ochtend vroeg te Peking uitgegeven ge meenschappelijke bekendmaking meege deeld dat zij voornemens zijn zo spoe dig mogelijk een overeenkomst te teke nen waarin de juiste loop van de grens tussen de Chinese provincie Sinkiang en het onder gezag van Pakistan staande deel van Kashmir zal worden aangege ven. In het communiqué wordt gezegd dat de voorgenomen grensovereenkomst „de rechten en belangen van beide landen volledig zal waarborgen". Pakistan en India hebben besloten de huidige onderhandelingen over het ge schil om aKshmir op 16 en 17 januari a.s. in New Delhi voort te zetten. (Advertentie) De Bank voor Brabant EFFECTEN COUPONS

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 17