iel nv
Jongeren Vrijwilligerskorps
krijgt steeds meer gestalte
Zorgelijke toestand
in vervoerssector
Alleen
voor
blanken
Wijziging in
bijzondere
belasting op
beloningen
Onderzoek Himalaya nog
in de kinderschoenen
BEURS VAN AMSTERDAM
Samenwerking
V.S. en E.E.G.
ug
lATEN
eheïïsi
IJZER
L
Wellicht eind
1963 eerste
uitzending
Samenwerking
Toon Uw burgerplicht
Houdt Uw stoep
sneeuwvrij
Liturgische kalender
PROF. EGELER NA TERUGKEER
15 KG GEWICHT
VERLOREN
Vakantiespreiding
voor onderwijs
Bij Berlijnse muur
TWINTIG POND
DYNAMIET
ONTPLOFT
Eendenvangst
nu onoirbaar
mg was
grap
Regering van V.S.
gul jegens de
Cubaanse rebellen
Overheid
Overcapaciteit
Verolme zowel
optimistisch als
pessimistisch
Tegenstrijdig
NV SLAVENBURG? BANK
Laatste beursdag
ongeanimeerd
Bourguiba moet hei
kalm aan doen
Pakistan en China
zijn het eens
VM MIERLO m ZOON
WICHT
STRIJKER
og meer werk
Invochten is
overbodig.
3- en
en, dus
n! Met
ir-regelaar.
20542
onroerende
administratie vbor
pijen en particulieren,
hypotheken,
n verhuur
Telefoon
43 50
1 l 92
f 94-45 01
;rgen op Zoom
dezelfde seconde be-
dat hij zich hierte-
coste van alles moest
Wanneer Satarin
maal in zijn macht
het met hen alleen
Onwillekeurig zochten
!en het beeldje, dat
s in de plooien van
was verborgen. En
het aanraakte, voel-
it de loomheid begon
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 29 DECEMBER 1962
(Van onze Haagse redactie) J
Reeds bestaande plannen om ook in Nederland te komen J
tot oprichting van een jongeren-vrijwilligerskorpsvoor
hulpverlening in onderontwikkelde landen nemen thans duide- J
lijk vorm aan. Men hoopt zelfs nog aan het einde van het
komende jaar zover te zijn, dat de eerste jongeren na een
opleidingsperiode van circa een half jaar zullen kunnen
worden uitgezonden.
(Advertentie)
Er bestaat op het ogenblik reeds een
voorlopig stichtingsbestuur „Jongeren-
vrijwilligerskorps", waarvan ds. N. O.
Steenbeek (voorzitter Ned. Jeugd Ge
meenschap) voorzitter is en mr. F. J. G.
Baron van Voorst tot Voorst (voorzitter
N.O.V.I.B.) secretaris. Op 13 februari a.s.
komt dit voorlopig stichtingsbestuur met
28 daarvoor uitgenodigde organisaties bij
een om een „Raad van bijstand" aan te
wijzen, waaruit dan later een nieuw de
finitief bestuur zal worden geformeerd.
Uitgenodigd zijn organisaties van alle
maatschappelijke en religieuze richtingen
die zich thans reeds met uitzending en
opvang van (jonge) mensen naar de ont
wikkelingsgebieden bezig houden, zoals
bv. de „Katholieke Arbeiders Jeugd"
(Kajotters) en de „Organisatie voor
Oecumenisch Hulpwerk".
„Het is niet de bedoeling om het werk
van deze organisaties over te nemen. Wel
willen wij komen tot een bundeling van
krachten en profijt trekken van de er
varing, die deze organisaties reeds ver
worven hebben. Wij zullen nagaan waar
welke hulp wordt gevraagd en wie deze
hulp het beste kan verlenen." Aldus zette
mr. Baron van Voorst tot Voorst ons des
gevraagd de organisatorische opzet van
het korps uiteen. Het gaat daarbij om
een samenwerking van alle geloofsrich-
(Van onze Haagse redactie)
In de huidige sneeuw- en ijs-
periode, die ons land doormaakt,
is weer het nakomen van een
burgerlijke verplichting actueel
geworden, die overigens maar ai
te zeer vergeten wordt. Het gaat
hier om de gemeentelijke (po
litie)-verordening dat ieder de
plicht heeft het trottoir of voet
gangerspad voor zijn woning
sneeuw- en ijsvrij te maken.
Ook dit jaar zijn er al weer vele
ongelukken en valpartijen met als ge
volg meer of minder letsel gebeurd,
die eigenlijk voorkomen hadden kun
nen worden. Vooral oudere mensen
durven zich deze dagen nauwelijks op
de met sneeuw en ijs bedekte straten
en wegen te begeven. Vooral voor
hen is het van belang dat de voor
schriften, die hierin verlichting po
gen te brengen, worden nageleefd.
In de meeste stedelijke gemeenten
zijn dan ook dergelijke voorschriften
van kracht. Zij bepalen veelal dat
binnen de bebouwde kom iedere
huisbewoner de voor zijn deur gele
gen bestrating dient te reinigen. In
vele verordeningen staat bovendien
nog dat men na aanzegging ook
nog 5 meter van de openbare rijweg
schoon houdt. Deze verordeningen
plegen meestal zonder nadenken te
worden verwaarloosd, maar het is
toch eerder een bewijs van goede
burgerzin wanneer dit niet vergeten
wordt.
De overweging, dat de desbetref
fende maatregel misschien nog een
verordening van de bezetter is, mag
daarbij geen rol spelen. Vooral met
het tegenwoordige tekort aan perso
neel bij de meeste gemeentelijke rei
nigingsdiensten is het nakomen van
de hiergenoemde voorschriften geen
luxe maar plicht.
(Advertentie)
NIYEA
beschermt
'ONDAG 30 DECEMBER. Zondag on
der het octaaf van Kerstmis. Wit. Mis:
Dum medium. Credo. Prefatie en Com-
municantes van Kerstmis.
MAANDAG 31. 7e dag onder het oc
taaf van Kerstmis. Wit. Mis: Puer. 2e
gebed H. Silvester, paus. Credo. Pre
fatie enz. van Kerstmis.
DINSDAG 1 JANUARI. Octaaf van
Kerstmis. Wit. Mis: Puer. Credo. Pre
fatie en Communicantes van Kerstmis.
WOENSDAG 2. Allerheiligste Naam
Jezus. Wit. Credo. Prefatie van Kerst
mis.
DONDERDAG 3. Mis van het Octaaf
van Kerstmis als 1 januari. Wit. Geen
Credo. Prefatie van Kerstmis,
VRIJDAG 4. Eerste vrijdag. Mis van
het Octaaf van Kerstmis als 1 januari.
Wit. Geen Credo. Prefatie van Kerst
mis. Of: Votiefmis van het H. Hart:
Cogitationes. Wit. Geen Credo. Prefa
tie van het H. Hart.
ZATERDAG 5. Eerste zaterdag. Mis
van de H. Maagd Maria op zaterdag:
Vultum. Wit. Gloria. 2e gebed H. Te-
lesphorus. paus. Prefatie van de H.
Maagd Maria.
tingen met niet-kerkelijke (waarónder
humanistische) organisaties.
De opleiding van de uit te zenden jon
geren gedacht wordt aan een leeftijds
grens van 20—35 jaar zal afhankelijk
zijn van het project en het land, waar
naar de uitzending plaats heeft, alsmede
uiteraard van de opleiding, die de aspi
rant-uitgezondene reeds genoten heeft.
Over het algemeen zal deze opleiding een
half jaar duren. Gedurende deze oplei
dingsperiode zal speciale aandacht wor
den besteed aan de taal en het onder
richt in de maatschappelijke verhoudin
gen in het land van bestemming.
De vereiste vakbekwaamheid wordt bij
de op te leiden jongeren uiteraard reeds
aanwezig verondersteld. Hard nodig zijn
bv. timmerlieden, metselaars, monteurs,
verplegers en verpleegsters, onderwijzers
en onderwijzeressen, agrariërs etc. etc.
Voor de verblijfsduur in de ontwikke
lingslanden wordt gedacht aan een pe
riode van minimaal twee jaar.
Hoewel het bij dit alles tot nu toe gaat
om initiatieven van particuliere zijde,
wordt door het stichtingsbestuur toch
gezocht naar een vorm van nauwe sa
menwerking en overleg met de overheid.
Bij alle tot nu toe gevoerde besprekin
gen zijn dan ook steeds ambtenaren van
de ministeries van buitenlandse zaken
en maatschappelijk werk aanwezig ge
weest. „Van overheidswege wordt dan
ook zeker positief op ons streven ge
reageerd", aldus mr. baron van Voorst
tot Voorst. Hij achtte het zelfs niet uit
gesloten, dat bepaalde werkzaamheden
van het „Jongeren-vrijwilligerskorps"
voor subsidiëring in aanmerking zullen
komen. Het is echter niet de bedoeling
ook van het korps een gouvernementele
instelling te maken.
Zoals gezegd hoopt men eind 1963 reeds
de eerste jongeren te kunnen uitzenden.
Als een der eerste uitzendgebieden wordt
daarbij gedacht aan Sicilië.
De leider van de grootste Nederlandse
expeditie ooit in het Himalayagebergte
ondernomen, prof. dr. C. G. Egeler, die
tweede kerstdag in ons land terugkeer
de, is van mening dat het onderzoek van
het Himalayagebergte nog in zijn kin
derschoenen staat in vergelijking met
het Alpenonderzoek, zodat de tijd nog
niet rijp is voor een grootscheepse hy
pothese.
Als voorlopige conclusie voor het on
derzoek tijdens de expeditie noemde
prof. Egeler o.a. dat er geen directe
aanwijzingen zijn gevonden voor over-
schuiving van de gesteentepakketten
met zo'n grote horizontale verplaatsing
als tot nu toe is aangenomen. Een ver
doorgevoerde vergelijking met de Alpen
gaat z.i. geheel mank, omdat de Hima
laya wat betreft structuur en geologische
geschiedenis sterk afwijkt van de Alpen.
Over het algemeen is prof. Egeler van
mening dat men zeer voorzichtig moet
zijn met de literatuur over de Hima
laya. „Het beste is om er zelf heen te
gaan en de zaken te onderzoeken". Het
is zijn bedoeling in 1965 met een klein
team weer naar Nepal te reizen voor
een voortgezet onderzoek in Dhaula Giri.
Volgens prof. Egeler heeft de expedi
tie, die ruim vier maanden in beslag
nam, beide doelen het geologische en
het alpinistische volkomen bereikt.
De enige schaduwzijde van de expeditie
noemde de heer Egeler het feit dat dr.
De Booy door een niet geheel herstelde
longontsteking verhinderd werd de be
klimming van de top mee te 'maken.
Enkele expeditieleden hebben 15 kg
aan gewicht verloren. Het grootste ge
vaar tijdens een dergelijke tocht noem
de prof. Egeler niet de lawine of de val
partijen maar het verliezen van een
goede gezondheid.
Hoewel de temperaturen bij de top 30
graden Celsius beneden het nulpunt la
gen, hebben de expeditieleden nauwe
lijks last van de koude gehad, dank zij
De Nederlandse Onderwijzersvereniging
(NOV) zal voortgaan met aandrang op
dc regering uit te oefenen om de vakan
tiespreiding voor het onderwijs in Neder
land wettelijk geregeld te krijgen. Dit
werd vrijdag meegedeeld op het congres
van de NOV in het Kurhaus te Scheve-
ningen.
Ondanks de meest klemmende advie
zen voor vakantiespreiding is er nog niets
tot stand gekomen. In een beroep op
gemeente- en schoolbesturen om vrijwil
lig vakantiespreiding door te voeren, zag
het hoofdbestuur van de NOV geen en
kel nut.
Pogingen zullen worden gedaan om de
richtlijnen uit het ANOF-vakantierap-
port in breder opzet uit te werken. Alle
takken van onderwijs zullen er dan in
worden betrokken.
de goede uitrusting: met dons gevoerde
pakken.
Door de bijzonder droge lucht op gro
te hoogten hebben vrijwel alle expedi
tieleden vier maanden lang hinder gehad
van keelontstekingen. Ondanks de stor
men en de grote temperatuurverschil
len is niemand ernstig ziek geworden.
Als resultaten van de expeditie noem
de prof. Egeler o.a. het vaststellen van
de stratografische kolom in dit gebied,
Men heeft het gebergte geheel doorsto
ken van het noorden tot aan de Ganges
en terug, zodat men een goede indruk
van de Himalaya heeft gekregen.
Als de absolute ouderdom van de
vergaarde 1800 stenen is bepaald, kan
iets naders worden gezegd over het
tijdstip 'het aantal miljoenen jaren ge
leden) dat het magna door de aardkorst
is gebroken.
EXCLUSIEVE
GORDIJN
STOFFEN
INTER I EUR-AD VISE URS
Tilburg - Heuvelstraat 132
Telefoon 04250/23752
(Van onze financiële medewerker)
Vrijdagmorgen vroeg is de veertiende
poging gedaan om de Berlijnse muur op
te blazen. Nagenoeg alle schade bleef
echter aan de westelijke kant, waar tal
rijke omwonenden in de afschuwelijke
kou met karton aan het werk moesten
om de stukgeblazen ruiten voorlopig
dicht te maken.
Met twintig pond dynamiet werd een
gat van 1,20 meter bij 75 centimeter in
de muur geslagen. De tweede muur, 60
centimeter dik, liep echter geen schade
op. Doordat de bom voor de muur ge
legd was en niet erin was aangebracht,
sloeg het grootste deel van de explo
sieve kracht terug tegen de huizen in de
buurt, waarin naar schatting 1500 ruiten
sneuvelden.
De Westberlijners veroordelen de bom
aanslag als zinloos. De Westberlijnse po
litiepatrouilles langs de muur werden
versterkt.
Het Oostduitse ministerie van defen
sie gaf dadelijk een verklaring uit, waar
in werd gesteld, dat het westelijk bezet
tingsbewind mede-verantwoordelijk is
voor aanslagen als deze, en waarin een
„normalisatie van de situatie in We€t-
Berlijn" geëist werd.
De aanslag werd ook veroordeeld door
de Amerikaanse stadscommandant gene-
raal-majoor Albert Watson op een af-
scheidspersconferentie die hij vrijdag
gaf. Generaal Watson wordt 2 januari
vervangen door generaal-majoor James
H. Polk.
(Vali onze Haagse redacteur)
Minister Zijlstra (Financiën) heeft
thans bij de Tweede Kamer de memorie
van antwoord ingediend inzake de wet
op de loonbelasting 1960. Zij bevat o.m.
wijzigingen in de loonbelasting die in
het kader van de verhoging van de zg.
aanslaggrens voor loontrekkenden en de
herziening van het tarief voor bijzonde
re beloningen reeds was aangekondigd.
Het nieuwe tarief voor bijzondere be
loningen tantièmes, gratificaties, over-
werkgelden betekent in feite een ver
laging van de loonbelasting over bijzon
dere beloningen voor de loonklassen tot
f 4000, hetgeen in het bijzonder van be
lang is voor de jeugdlonen. In de loon-
klasse van f 4000 tot f 6000 zijn de per
centages voor ongehuwden, gehuwden
zonder kinderen en gehuwden met één
kind enkele punten hoger dan de thans
geldende percentages. Daar staat tegen
over dat bij meer kinderen geen loonbe
lasting verschuldigd zal zijn. In de loon
klassen boven f 6000 zijn de percentages
hoger dan in het bestaande tarief. Voor
alle percentages geldt, dat zij passen bij
een jaarloon dat gelijk is aan de onder
grens van de gekozen loonklassen.
Voorts is in het ontwerp de bepaling
opgenomen, dat kinderen van 15 jaar en
ouder, werkzaam in het bedrijf van hun
ouders, steeds geacht worden hun werk
zaamheden in dienstbetrekking te ver
richten. Op dit punt bestaat thans een
verschuil tussen kinderen van landbou-
Een subcommissie uit het Amerikaanse
congres heeft aanbevolen dat de Verenig
de Staten zich zullen verzekeren van een
grotere bijdrage van hun westelijke
bondgenoten in de kosten van de ge
meenschappelijke defensie en de econo
mische hulp aan de ontwikkelingslanden.,
In een verslag van een onderzoek dat1
de subcommissie voor internationale
handel en betalingen van de gezamen
lijke economische commissie uit het huis
van afgevaardigden en de senaat heeft
ingesteld naar de Amerikaanse betalings-
balanspositie zijn nog vier andere aan
bevelingen opgenomen.
De subcommissie stelt voor dat de Ver
enigde Staten onderhandelingen aankno
pen over verlaging van de invoerrechten
van de gemeenschappelijke markt en dal
zij de E.E.G. vragen onmiddellijk een
tariefverlaging toe te passen. Het Ame
rikaanse congres zou de wet op de uit
breiding van de handel zo moeten wijzi
gen dat machtiging verkregen wordt df
tarieven met ten hoogste tachtig procen'
te verlagen voor het onderhandelen me
de E.E.G.-landen ongeacht of Engelam
tot de gemeenschap toetreedt of niet. D
onderhandelingen over de tariefveria
gingen zouden volgend jaar moeten be
ginnen, zo meent de subcommissie.
De Nederlandse vereniging tot Bescher
ming van Dieren heeft een schrijven aan
de minister van Landbouw en Visserij
gericht, waarin er op gewezen wordt, dat
blijkens ontvangen mededelingen
de laatste dagen grote aantallen eenden
in eendekooien worden gevangen. Aan
gezien de vogels door de huidige weers
omstandigheden in de kooien worden ge
lokt, aldus het schrijven, verzoekt de
vereniging de minister dringend, de
eendenjacht, althans door middel van
eendekooien, onmiddellijk en gedurende
de huidige vorstperiode te verbieden.
Het schrijven was ondertekend door de
voorzitter van het hoofdbestuur van ge
noemde vereniging, prof. dr. S. Hofstra.
wers en kinderen van
mers. Door de nieuwe
werkend© kinderen van
ongeacht of zij in het
ouders meewerken dan
in loondienst zijn, in
steeds op gelijke wijze
andere onderne-
bepaling worden
15 jaar of ouder,
bedrijf van hun
wel bij een derde
fiscaal opzicht
behandeld.
Het in Cordoba uitgegeven Argentijnse
blad ..Ultimas Noticias" meldt, dat de
berichten, dat in een afgelegen Noord
argentijns dorp een vijfling is geboren,
blijkbaar een grap zijn ter gelegenheid
van de r.-k. feestdag er Onnozele
Kinderen op 28 december. Elders in
deze editie hebben wij dit bericht ge
publiceerd.
Het ziekenhuis in Cordoba, waarheen
de moeder" en de „vijf kinderen" ge
bracht zouden zijn, weet van niets.
Uit mededelingen van enkele der kort
geleden vrijgelaten Cubanen blijkt dat
de familieleden van bijna alle deelne
mers aan de invasie in de „Varkensbaai"
regelmatige uitkeringen van de Ameri
kaanse regering gekregen hebben. De
Cubaanse revolutionaire raad ontving
grote bedragen van de Amerikaanse re
gering en droeg zorg voor de uitkerin
gen aan de families. Voor een gehuwd
man met twee kinderen kwamen deze
uitkeringen neer op een bedrag van 100
dollar per maand, aldus een der vrijge
latenen. Zijn mededelingen zijn bevestigd
door een regeringsfunctionaris te Was
hington.
In verscheidene gevallen hebben de
gevangenen een „aardig sommetje" kun
nen sparen.
HET COMMANDO van de Verenigde
Naties in Korea heeft de communistische
beschuldigingen ontkend als zou er een
Amerikaans U-2-vliegtuig 6 december
jl. over Noord-Korea hebben gevlogen.
Een stille demonstratie van een kleur
ling tegen de avartheid in Durban,
Zuid-Afrika.
In Rotterdam is dit jaar het 25.000e schip
aangekomen. In Amsterdam het 8.000e. Dit zijn
recordcijfers. Zij gaven dan ook aanleiding tot
extra feestvreugde in deze decembermaand.
Maar dat is een uitzondering in de vervoers
sector de laatste tijd. Te land, ter zee en in de
lucht zijn de toestanden zorgwekkend. De we-
reldluchtvaartvloot is door de overschakeling op
straalvliegtuigen voor passagiersvervoer veel
te groot geworden. Onze luchtvaartmaatschap
pij zal daardoor andermaal een verliesgevend
jaar hebben. Bezuinigingsmaatregelen hebben
tot ontslag geleid en er is ontevredenheid onder
het personeel van de K.L.M.
De Nederlandsche Spoorwegen zullen in 1962 een
verlies lijden van enkele tientallen miljoenen. Stedelijke
vervoersbedrijven kampen met tekorten, het gemeente
vervoerbedrijf van Amsterdam heeft zich daarom 'ge
noodzaakt gezien zijn tram- en bustarieven per 1 janu
ari te verhogen. Het vrachtenpeil voor zeevervoer be
weegt zich op recordlaagte en het ziet er niet naar uit,
dat de toestand snel zal verbeteren. Kortom het ver
voer is niet om over in vervoering te raken.
In al deze sectoren is de rol, die de overheid speelt,
van groot belang. Het gemeentelijk vervoer is vanzelf
sprekend een zaak van de overheid. De aandelen in de
N.S. zijn alle in handen van de staat der Nederlanden,
zodat hiervoor hetzelfde geldt.
De minister van Verkeer en Waterstaat, Korthals,
meent, dat in sommige Europese landen veel waarde
wordt' gehecht aan regelingen van overheidswege ten
aanzien van de vervoersprijzen. In enige E.E.G.-landen
wordt een coördinatie tussen de vervoerstakken bedre
ven. die gericht is op bescherming van de positie van
de spoorwegen. De bemoeiienis van de regering met de
luchtvaart resulteerde in financiële steun aan de KLM
door het geven van garantie voor
uitgegeven leningen. Bovendien is
een deel van het aandelenkapitaal
KLM in handen van de staat. Van
overheidswege wordt aangedrongen
op internationale samenwerking
door de luchtvaartmaatschappijen.
De KLM zou deel moeten uitmaken
van de Air Union. Dat deze politiek
ook in andere delen van de wereld
wordt gevolgd bewijzen de fusie-
geringssteun de aandacht. Zij lijken namelijk tegenstrij
dig. In de rede zei de heer Verolme namelijk: „De
zeven vette jaren zijn voorbij. De noodklok luidt voor
de Nederlandse reders en de Nederlandse scheepsbouw"
In zijn overpeinzingen schreef hij, dat de verbetering
in de scheepsbouw niet lang meer op zich zal laten
wachten. Hij voegde daar aan toe: „Na de zeven goede
jaren en de zeven minder goede, zullen er opnieuw
jaren komen, die beter zijn". Wat is nu het geval?
Na de oorlog was er een groot tekort aan scheeps-
ruimte. Zij, die daarvoor de kennis en de middelen
bezaten, zagen een mooie toekomst in de scheepsbouw.
In de jaren 1950 tot en met J.957 was de ontwikkeling
fantastisch. De Korea- en de Suezcrisis maakten de
scheepsbouw nog winstgevender dan zij al was. Het
gevolg was een te grote produktie en daarmee gepaard
gaande een overcapaciteit zowel van scheepsruimte als
van de werven. Het grotere aanbod van ruimte leidde
tot felle concurrentie tussen de scheepvaarders, zodat
de vrachtprijzen daalden en de winsten terugvielen. De
vrachtprijzen in de.wilde vaart daalden bijvoorbeeld
(op basis van 1954 is 100) van 199 in 1957 tot ongeveer
75 in 1962. Die in de tankvaart op dezelfde basis van
388 tot 44.
Een groot aantal schepen werd opgelegd, d.w.z. uit
de vaart genomen, maar een afdoende oplossing is dit
tot nu toe niet geweest. In augustus van dit jaar was
ongeveer 2 3/4 miljoen ton opgelegd. Dit gaf ook een
terugslag op de opbrengsten en winstmogelijkheden van
de werven. Wanneer men bedenkt, dat de wereld vloot
dit jaar de recordcapaciteit van 140 miljoen bruto-re-
gister-ton zal bereiken, wat gelijk staat met 200 miljoen,
ton deadweight, terwijl de gemiddelde leeftijd van een
schip 20 jaar is* dan is het eenvoudig te berekenen, dat
een wereldcapacïteit van de werven van 10 miljoen ton
dw. voldoende is om de bestaande reeds te grote
vloot in stand te houden. De wereldbouwcapaciteit
is echter 12 miljoen ton dw. Dit ziet er dus niet gunstig
voor de scheepswervep uit.
en
de
plannen van de Pan
ca" World Airlines
Trans World Airlines.
Halv november wees staatssecretaris
drs. E. G.
Stijkel op de eerste internationale transportdag op
de dringende noodzaak tot samenwerking tussen Euro
pese regeringen op het gebied van de luchtvaart en de
zeescheepvaart. De Nederlandse reders en scheepsbou
wers achten de houding van de overheid onvoldoende.
Het duidelijkst kwam dit tot uiting in een rede, die de
directeur van het Verolme-concern hield ter gelegen
heid van een tewaterlating in begin september. Hij zei
daarin, dat de overheid in Nederland niet mag achter
blijven in steun aan scheepsbouw en scheepsvaart. Het
buitenland heeft een kostbare voorsprong, omdat daar
wel overheidssteun wordt gegeven. In Verolme-nieuws,
het personeelsorgaan van zijn concern, schreef hij de
laatste keer woorden van dezelfde strekking.
De overheidssteun kan op twee manieren plaats
vinden. De staat kan directe subsidies geven en zij kan
exportkredieten voor lange termijn verlenen. De eerste
politiek wordt bijvoorbeeld door Frankrijk toegepast.
Een passagiersschip, dat daar door de Noorse Amerika-
lijn werd besteld, kreeg een tegemoetkoming van de
Franse regering van niet minder dan 25 procent. De
Amerikaanse steun is van ongeveer gelijke grootte en
Italië geeft bijvoorbeeld weer 27 procent van de nieuw-
bouwwaarde van een in aanbouw zijnd schip aan de
bouwers. De vice-president van het Verolme-concern,
oud-minister H. J. Hofstra, pleitte op de transportdag
voor een langere termijn voor exportkredietverzekering
d.w.z. de overheid neemt het politiek risico, het
risico van niet betaling e.d. over bij het verlenen van
krediet aan kopers in het land van export dan zeven
jaar. Deze termijn is bij internationaal verdrag als een
maximum vastgelegd, maar herhaaldelijk overtreden
de landen de overeengekomen regeling. Ook pleitte hij
voor de vorming van een centrale kredietbond, waarover
alle krediettransacties zouden moeten lopen.
In zijn rede van september noemde de heer Verol
me als oorzaken van de slechte gang van zaken de
overcapaciteit in de internationale
scheepsbouw uitdrukkelijk. Hij wees
daarbij vooral op de activiteit van
Japan, dat Engeland heeft overvleu
geld als 's werelds eerste zeevaren
de natie. Verder noemde hij de da
lende vrachtprijzen in de scheep
vaart, de felle concurrentiestrijd in
alle landen, de overheidssteun in het
buitenland en de revaluatie van
de gulden. Omdat de Neder-
Ameri- landse werven niet voldoen
de hun outillage hadden ge
moderniseerd zag hij als de eerste eis grotere efficiency
bij de bouw.
In zijn overpeinzingen noemde hij als redenen, waar
om de verbetering in de scheepsbouw niet lang meer
op zich zal laten wachten, de toeneming van de wereld
bevolking. de verbetering van de sociale verhoudingen,
de stijgende consumptie en de grotere rol, die de onder
ontwikkelde landen zullen gaan spelen. Omdat de nadeli
ge factoren echter nog onverminderd van kracht zijn is
het nogal voorbarig van de heer Verolme nu zo'n veel
grotere betekenis te hechten aan de gunstige ontwikke
lingen.
Dat de crisis in de scheepvaart en scheepsbouw
ernstig is bleek onder meer op 24 juli, toen de Duitse
scheepsbouwer Schlieker plotseling niet meer over vol
doende middelen beschikte om zijn crediteuren te beta
len, zodat de werf met enkele duizenden arbeiders in
moeilijkheden kwam. Daarna doken in de pers voor
al de Duitse en de Engelse herhaaldelijk berichten op
over liquidatie van Werven en dergelijke.
De rede van de heer C. Verolme in september en
de overpeinzingen in het laatste personeelsorgaan trek
ken nog om een andere reden dan het pleidooi voor re-
Dankzij hun sterke intrinsieke positie konden de
Nederlandse werven en scheepvaartbedrijven zich goed
handhaven. Over 1961 keerden nagenoeg alle dividend
uit. Op basis van het laatst betaalde en recente koersen
varieert het rendement op de scheepvaartaandelen tus
sen de 3 en 11 procent. Gemiddeld bedraagt het voor
de ter beurze genoteerde ongeveer 6 procent. Bij de
werven varieert het tussen 5 en 7 procent met een
zelfde gemiddelde. Voor de gemengde bedrijven, die
zich dus ook met een andere produktie bezighouden,
zoals Muller, de Schelde en Wilton Feijenoord, ligt het'
over het algemeen lager.
De resultaten over 1962 zullen niet beter zijn. Hol
land Scheepswerf heeft haar aandeelhouders, ondanks
het feit, dat het een jubileumjaar is, al voorgesteld
het dividend te verlagen van 15 tot 12 procent. De
koninklijke Java-China Paketvaartlijnen boekten lagere
resultaten. Bij Muller bleef de bedrijfswinst achter bij
die van vorig jaar, maar zij handhaaft het dividend op
15 procent. Gezien de intrinsieke positie van al deze
bedrijven en het feit, dat zelfs tijdens de huidige malaise
nog winst kan worden gemaakt, lijkt het gerechtvaar
digd te concluderen, dat de aandelen in scheepvaart- en
scheepsbouwbedrijven met het hoge rendement een op
den duur voordelige belegging zullen zijn.
(Advertentie)
Op deze laatste beursdag van het jaar
ging het aan het Damrak uitermate
rustig toe. De handel was van geringe
afmetingen en schrompelde zodanig in,
dat de stemming bepaald ongeanimeerd
werd. Zelfs in Kon. olies, waarin eer
gisteren een zeer behoorlijke markt is
geweest, wilde het gisteren niet vlotten.
Wall Street bleek geen enkele stimulans
te hebben, temeer, daar in New York
de koersen weer iets afbrokkelden. Het
buitenland liet verstek gaan en ook het
publiek toonde weinig belangstelling.
Berichten met stimulerende invloed ont
braken en zo verliep deze laatste beurs
dag vrij kleurloos. Over het algemeen
was het jaar voor de beurs niet zo goed
als in 1961, maar desondanks is men
niet ontevreden. In de komende toe
spraak van respectievelijk de directeur
en de voorzitter van de Vereniging voor
den Effectenhandel zal ongetwijfeld uit
voerig op de gang van zaken in het
afgelopen jaar worden ingegaan. Op 2
januari, de eerste beursdag van het
nieuwe jaar, zal de voorzitter zijn ge
bruikelijke jaarrede voor de leden uit
spreken.
Alle internationals kwanten op een
iets lager niveau, hoewel de verliezen
liet groot waren. In al deze hoeken
'leerste een matte stemming. Philips
leed betrekkelijk onder het grootste aan
bod en was twee gulden lager. AKU
opende zwak, maar herstelde zich tot
precies de vier maal pari-koers. Uni
lever wist zich op te trekken tot f 138.
In Hoogovens was het, in tegenstelling
tot eergisteren, weer wat drukker. Na
555 werd genoteerd 557%. Kon. olie
opende op f 156.30 en herstelde zich tot
f 156.90. De affaire was gering, ook voor
de cultuurwaarden en de scheepvaart
aandelen, hoewel laatstgenoemde goed
op prijs bleven. KPM trok zich weinig
aan van het bericht over het mogelijk
verlies van het vaargebied Nieuw-Guinea.
KLM liep verder achteruit.
zigingen. De beurs blijft
maandag en
dinsdag gesloten.
27-12
28-12
Ned. '59 4%
100 V8
100%
Ned. '61 4%
100
100%
Ned. '47 3%
911
91A
Ned. grootboek 1946
91%
91%
AKU
398%
401
Hoogovens
557
557
Philips
140.55
138.90
Unilever
138.30
138.20
Kon. Olie
157.20
156.95
HAL
115%
116
Scheepvaartunie
126',4
126%
Amst. Bank
387
390
Ned. Handelmij.
377
379
Lucas Bols
885
892
Drie Hoefijzers
388
388
Mach. Breda
167'2
166
Zeeuwse confectie
350
Bijenkorf
935
930
Simons emb.f. en houth.
127'. 2
125
Van Gelders papier
240'4
244
Heineken
460
450
Hero Conserven
303
Holl. Beton Mij.
393%
3933/4
Kon. Zout
732
723
Nijverdal - Ten Cate
226
226
De Schelde
215
214
Scholten Foxhol
800
808
Thomassen en Drijver
700
700
Van Vlissingen katoen
270
266%
Vredestein
337
340
Zwanenberg Organon
900
9093%
NABEURSKOERSEN
Telefonisch avondverkeer
AKU 403 gl; Kon. Olie 156.40—157.00;
Philips 138.50—139.00; Unilever 137.30;
Hoogoven»
De Tunesische president. Habib Bour
guiba. moet op voorschrift van zijn dok
ters enige dagen thuis blijven. De presi
dent lijdt aan een zekere mate van uit
putting tengevolge van de ontdekking
van het komplot, dat het op zijn leven
gemunt had.
Bourguiba is op het ogenblik met va-
kantie in de stad Le Kef in het noord
oosten van Tunesië.
De regeringen van Pakistan en com-
munistsich China hebben 'in een vrijdag
ochtend vroeg te Peking uitgegeven ge
meenschappelijke bekendmaking meege
deeld dat zij voornemens zijn zo spoe
dig mogelijk een overeenkomst te teke
nen waarin de juiste loop van de grens
tussen de Chinese provincie Sinkiang en
het onder gezag van Pakistan staande
deel van Kashmir zal worden aangege
ven.
In het communiqué wordt gezegd dat
de voorgenomen grensovereenkomst „de
rechten en belangen van beide landen
volledig zal waarborgen".
Pakistan en India hebben besloten de
huidige onderhandelingen over het ge
schil om aKshmir op 16 en 17 januari a.s.
in New Delhi voort te zetten.
(Advertentie)
De Bank voor Brabant
EFFECTEN COUPONS