BLANKENHEYHI Superkarwei moet in 1965 voltooid zijn Maanlandschap Tienjarenplan Beroerde zaak Iets aparts Samen bouwen Spionage wat milder bekeken Canadezen weer telefoonkampioen Satelliet als telefoonspion Tijdig naar bed DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 28 DECEMBER 1962 Als het stormt op zee, strijkt de blauwvoet neer in de wijde polders op de Schelde-oever. Dat is al eeuwen lang zo Maar bij Zandvliet zie je hem niet meer. Daar zijn de Belgen begonnen aan de bouw van hun grote sluis, die Antwer pen een nieuwe, ruimere toegangspoort moet geven. Het wordt de grootste van Europa. Zelfs die van IJmuiden valt er bij in het niet. Een van onze verslag gevers bracht samen met onze fotograaf een bezoek aan dit gigantische werk. BELGEN BOUWEN Bij ZANDVLIET JROOTSTE SLUIS VAN EUROPA Ais een geweldige maankrater ligt in de vroeger zo rustige polder de bouwput voor Europa's toekomstige supersluis. rentie op het internationale haven front de Sinjorenstad al voorbij ge- gestreefd. En willen de Rotterdam mers nu hun havens niet toeganke lijk maken vooi mammoetschepen? Het nieuws uit de Europoort heeft de Belgen verontrust. Er moesten maatregelen genomen worden, wil Antwerpen in de toekomst nog een rol spelen onder de Noordzeehavens, zo redeneerde men ook in Brussel. En in de havenstad aan de Schelde begon men koortsachtig te moder niseren. De kolossale sluis, die nu in Zandvliet wordt gebouwd, is een onderdeel van het tienjarenplan dat in 1955 werd aangevat. Aanvankelijk vond men het in Brussel wel wat duur en wat al te pretentieus, maar latei is men ijlings op die mening teruggekomen ,,Deze sluis, zegt ir. Ritschie, „zal schepen kunnen schutten van meer dan 100.000 ton En opzichter Hiels tuurt door zijn kijker naar de sche- pe op de Schelde. Honderdduizend ton dat zijn grotere schuiten dan de grillige, rijkelijk met zandban ken bedeelde rivier verwerken kan. De Schelde is een getijstroom, een zee-arm, waarin zich op het ritme van eb en vloed honderden tonnen zand verplaatsen. Onophoudelijk ma len de baggermolens om de vaar geul open te houden, maar een af doende oplossing brengen zij niet. Als de scheepvaart zich gaat ontwik kelen in de richting die zij nu is in geslagen, zal de Schelde genormali seerd moeten worden. Als de su perschepen, die thans al van de hel lingen glijden, tenminste ooit koers moeten zetten naar Antwerpen. Er is voor een kanalisering van de wil de Westerschelde al meer dan één plan gemaakt, maar tot dusver is er nog geen kijk op dat die dro- men-op-papier binnenkort werkelijk heid zullen worden. De Belgen re kenen er, getuige hun supersluis, wel op dat het ooit zover zal komen... Mischien bij een volgende tien jarenplan? Het is voor de Antwerpenaren een beroerde zaak, dal de monding van de Schelde in Nederland ligt. Als de langzaam maar zeker dichtslib bende rivier gekanaliseerd moet wor den, zal er eindeloos gepraat aan vooraf moeten gaan tussen Neder landse en Belgische regeringen Dat dit overleg, alle Benelux ten spijt, slechts moeizaam verloopt daar van leveren de slepende onderhande lingen over een verbinding tussen Schelde en Rijn een weinig goeds voorspellend bewijs. „Hier gaat het heel wat gemakkelij- lijker met de Benelux," zegt op zichter Hiels. En dan doelt ."li, op het gemak waarmee hij de grens over wipt. Vee! vertier hebben de 50 man die permanent op het werk zijn, niet. Zandvliet is een bescheiden dorp en Antwerpen is ver. „Wij rijden nogal eens naar Ossendrecht," lacht Hiels, „niet dat daar het nachtleven zo boeiend is, maar je drinkt er een goeie pint, nietwaar, en... de stami nees zijn er om elf uur dicht. Dan Westelijke diplomaten in de Russische hoofdstad hebben donderdag verklaard te verwachten dat de Russische regering gedeeltelijk zal terugkomen op de be schuldigingen tegen vijf Amerikaanse di plomaten die zouden zijn betrokken in een spionage-affaire. Deze voorspelling kwam na een offi ciële verklaring van het Russische minis terie van buitenlandse zaken, waarin het het ambassadepersoneel beschuldigde van activiteiten die .onverenigbaar' waren met hun diplomatieke status. De Ame-i rikaanse ambassade wees deze beschul digingen van de hand. Westelijke diplomaten zien in dit feit een overwinning van Amerika in zijn zenuwenoorlog met het Kremlin over de spionagebeschuldigingen. weten we tenminste zeker dat we op tijd op bed liggen," zegt hij. Er werken nu ongeveer 200 man aan de sluis. Straks zullen er dat 500 zijn. Een gedeelte van de arbeiders zal in de polder moeten worden onderge bracht. De mannen, die thans al overblijven, slapen in de twee boer derijen, die de aannemers en het departement van Bruggen en Wegen hebben ingericht als burelen. Als er meer overblijven, zullen zij worden gehuisvest in barakken die zijn op- Advertentie! getrokken in de buurt van een ge sloopte suikerfabriek Hier gaat het heel wat gemakke lijker met de Benelux. Dat vinden ook de mannen uit Putte, Hooger- heide, Roosendaal, Huybergeh en Ossendrecht, die meebouwen aan de grote sluis. Betontimmerman Jos van Loon (26) uit Ossendrecht is een van hen. Elke morgen om 7 urr klimt hij op zijn bromfiets en om half acht staat hij op zijn werk. Vroeger werkte hij in Dordrecht en moest een uur vroeger op, al reisde hij dan per bus Eerlijk gezegd zit ik liever in Zandvliet," zegt hij. En niet alleen omdat hij een uur lan ger in bed kan blijven. ,,Ik werk liever met de Belgen dan met de Hollanders," voegt hij, in hart en nieren een jongen van de grensstreek eraan toe. Hij was erbij, toen ir. Ritschie in de toen nog maagdelijke polder de plaats aanwees, waar de kuil zou worden gegraven. Hij heeft de bag germachines zien komen en de bull dozers en de draglines. „Ook die van 185 ton," zegt hij en van pure bewondering verdwijnt de Fernandel- lach waarmee hij de wereld inkijkt, even van zijn gezicht. „Wel een flink werk hè?" vraagt hij, en als we knikken: „Jaja" 't is iets aparts!" Samen met opzichter Hiels kijken we naar de steiger onder aan de dijk. Jos van Loon heeft ons verteld, dat die door Nederlanders is gebouwd. Door een firma uit Hansweerl. Een bedrijf uit Rhoon is deze middag bezig grondmonsters te nemen op de plaats waar straks de zwaaikom moet worden gegraven. Ook dat is Benelux. Dat Nederlanders bouwen aan een Belgische sluis een sluis waardoor overigens in de toekomst misschien zeeschepen naar een Bra bantse haven zullen varen, een ha ven ergens in de buurt van de Kreekrakdam. Maar dan zal er eerst een Beneluxkanaal gegraven moeten worden.... Samen bouwen aan een betere toe komst -- dat is eigenlijk het verhaal dat de rumoerige draglines vertel len in die vroeger zo stille polders bij Zandvliet. Ir. Ritschie, die de Venezuelaanse zon geruild heeft voor de regen en de mist van de la ge landen aan de zee, bouwt. En Jos van Loon, die daar onder aan de dijk in een jol staat en de versplin terde steigerpalen herstelt. Het is een gevaarlijk werkje in de ze dikke mist. Het kleine bootje slaat gauw orr in de wilde deining die de scheeps schroeven veroorzaken. De zeesche pen minderen geen vaart. „De Hol landse loodsen verdommen het," bromt Hiels en hij grijpt naar zijn kijker. die goeie ouwe (met de baard) 9.05 die goeie jonge (met 't baardje) Blijkens het rapport over 1961 van The American Telephone and Telegraph Co. behouden de Canadezen de titel van „telefoon-kampioenen" met een gemid delde van 551 gesprekken per hoofd. Ca nada staat reeds ti enjaar aan de top De Verenigde Staten volgen met 529 en IJsland staat derde met 487. Amerika heeft van de landen die er 500.000 of meer hebben het grootste per centage telefoons: 41.78, met Zweden als tweede land met een percentage van 38.5. Canada staat hier derde met 32.66. Rusland heeft bijvoorbeeld een tele foondichtheid van 2.33 procent. In de wereld zijn momenteel ruim 150 miljoen telefoons aangesloten dit is bijna twee maal zoveej als in 1952. Het Amerikaanse tijdschrift News week Magazine" heeft woensdag be- kendgemaakt dat Amerika een uiterst geheime satelliet heeft gelanceerd, die zo gevoelig is dat zij Russische telefo nische boodschappen kan registreren Al le gegevens die zij opvangt worden naar een Amefikaans luisterstation doorgege ven. 6 Volgens het tijdschrift zou de satelliet he „Ferret" wordt genoemd, zijn ge touwd door Lockheed Aircraft en R C A Ie satelliet staat gericht op Baikonour! een van de belangrijkste Russische ra- ketlanceerbases, aldus het tijdschrift Ir. Ritschie de baas in het rib fluwelen pak. Na zwerftocht over de hele wereld bij Zandvliet aan het graven. Betontimmerman Jos van Loon uit Ossendrecht. „Ik werk liever met de Belgen dan met de Nederlanders". (Van onze redacteur) JOe grijze mist, die al de hele middag is opgestegen uit de rivier, is nu zo dik dat je de overkant niet meer kunt zien. Maar de schepen varen door. De man die naast ons staat op de hoge Schelde-dijk heet Hiels, opzichter P. Hiels uit Bazel in Oost- Vlaanderen. Hij staat daar maar. Zijn ogen glijden langs de transport band die miljoenen kiezelsteentjes uit de buik van het schip haalt. Langs de transportband glijden ze naar de rivier. En weer terug naar de betonfabriek achter de dijk. En weer naar de rivier. „Verdoeme", zegt hij aj en toe. En dan pakt hij zijn kijker. Hij tuurt door die prach tige nachtkijker met zijn sterke lenzen naar de schepen die voorbij varen. „Verdoeme, ze moeten hier vaart minderen", vloekt hij. En hij noteert de namen van de schepen die op volle kracht voor uit stomen Onder aan de dijk horen we de gemeerde grind- schuiten met harde klappen tegen de steigers bonken, zodat de splinters in het rond moeten vliegen. „Het gaat om de schade, die moeten ze vergoeden", legt hij uit. Ze, dat zijn de bazen van de boten met de vreemde namen, die de gevaarlijke bocht van Bath ingaan, op weg naar zee. En de reders, wier schepen er hier een schepje opgooien haastig om in Antwerpen te zijn. De vinger van opzichter Hiels 42 jaar oud, getrouwd, een zoon van 16, sinds 1949 slechts thuis met de weekeinden wijst een man aan in een bruin ribfluwelen pak. „De baas", zegt hij De man dus, op wie wij hier moeten wachten De man die Europa's grootste sluis bouwt. Ir. R. Ritschie heeft het gezicht van de buitenman. Onder de huid schemert het warme bloed en rond de ogen de rimpeltjes, die je nu eenmaal krijgt als je ze voortdurend moet dichtknijpen voor wind en zon licht dat te fel is. En fel is de zon in Tanger. waar hij de havens bouwde, en in Laguaira, waar hij kademuren construeerde voor de olieschepen. Hij is 54 jaar oud, maak te zijn studies aan de hogeschool van Gent en zwierf nadien de hele wereld over. „En nu ben ik al ver versleten", lacht hij, wijzend op 't grijze haar aan zijn slapen. Dat is grijs geworden in de zon van Ve nezuela en de wind van Kwaad- mechelen, waar hij de sluis bouw de in het Albertkanaal. Nu werkt hij aan Europa's grootste. Er is nog niet veel meer van te ziei dan de kuil. Maar dan een kuil, zoals er misschien nog nooit een gegraven is. Het is een kolossaal gat in de aarde, een put die nog dieper lijkt door de enorme zand hopen op de rand. De weger die naar deze diepte leiden, zijn smal le kloven in die steile bergen, Maan den lang zijn daarlangs de camions naar omlaag gekropen, de kuil in, die steeds groter is geworden, zo lang de draglines met hun scherpe bekken in de aarde hapten. Nu is het grondwerk bijna gedaan. Er is al beton gestort. de brede Scheldestroom. Dat is een angstig gevoel. Ir. Ritschie zegt dat de supersluis in 1965 klaar moet zijn. De speci ale aannemerscombinatie die voor het werk gevormd is, Chemins de Fer et Enterprise-Pieux Franki heen 120C werkdagen gekregen voor het project. De eerste schop is eind mei 1961 in de grond gegaan. Het grond werk is nu gedaan. De kuil ligt klaar voor de eigenlijke bouw van de sluis. De schutsluis in de Sschelde wordt 628 meter lang en 57 meter breed. Dj lengte tussen de deuren bedraagt 500 meter. Tet vergelijking: de groot ste sluis van IJmuiden is 365 me ter lang en 47 meter breed. Er is 3 miljoen kubieke meter be ton nodig en 700.000 kubieke meter zwaar gewapend beton. Daarin wordt 16.000 ton ijzer verwerkt. De twee betonfabrieken, die de Belgen heb ben neergezet in de polder, spuwen elke dag 2000 kubieke meter beton uit. De transportbanden dragen on ophoudelijk zand en kiezelstenen aan vanuit de werkhaven onder aan de dijk. waar schip na schip meert aan de steigers. Twee stalen roldeuren krijgt de sluis Gewicht per stuk: 1500 ton. Elke deur is 60 meter lang, 23 meter hoog en tien meter dik. Het werk gaat de Belgen 950 miljoen franken kos ten. „Een hoop geld," zegt ir. Rit schie daar midden in die polder van 50C ha, die hij en zijn mannen he lemaal ondersteboven hebben ge haald. Als je in Antwerpen de naam „Rotterdam" noemt, kijkt elke sin- joor je aan. Opzichter Hiels in wiens hart Antwerpen een bijzondere plaats inneemt (en in welk rechtge aard Belgisch hart eigenlijk niet?), doet dat ook. De Belgen weten dat men in de Maasstad niet stil zit. Rotterdam is in de keiharde concur- De kuil gelegen in het maan landschap dat de Belgen van de groene polders hebben gemaakt is het middelpunt van deze wereld, want daarin wordt de sluis gebouwd. Als we onze kleine auto voorzich tig naar omlaag manoeuvreren, la ten we de vertrouwde wereld ach ter de wereld van het groene gras en de vergezichten, de wereld zoals er die uitziet aan de rand van Opzichter Hiels komt alleen in de weekeinden thuis.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 7