tew Slechts een bizarre verbeelding zou het hebben kunnen verzinnen Blik over de rand van de afgrond itfie 3 WAAR? Mei 1946 December 1962 1H - MODERN ersdiensten jrenartsen Vandaag Morgi en ''oensdag jnderdag DAGBLAD DE STEM' JUII de bedrijvigheid van IQA aIs e€n bus'En met V>StV4 Bij dr. Dibelius Gesubsidieerde welvaart Cuba keerpunt dvertentie gaarne :e en Biervliet nemen waar eter Lockefeer en voor 26 .ievens (beiden uit IJzen- 'erneuzen 25 dec. dokter dec. dokter Hoving, tel. Cadzand, Retranchement, Izande op 25 dec. dokter and, op 26 dec. dokter De tis; voor Axel op 25 dec. 'oor 26 dec. dokter Born; en Aardenburg, op 25 dec. uit Oostburg, tel. 01170- ec. dokter Hage uit Aar- 01177-366. Iag, Axel en Sas van Gent dagen de heer De Haas; Nieuw-Namen op 25 dec. js uit Hulst en op 26 dec. uit Nieuw-Namen; voor cn Groede op 25 dec. de uit Oostburg, tel. 01170- dec. de heer Kapsenberg 01178-225. _J ÏR MUIDEN kerk 20 uur Kerstconcert n 20 uur De stille getuige, ouw 20 uur La dolce vita w that dream, a.I. i, 19 en 21 uur De overval, r jlikken ridder, a.l. 20 uur De overval, 18 j. n mannen zonder vrees, .30 uur Kalkoenschieting N Hoktentoonstelling we 17 uur Biljartprijskamp jur Immer will ich dir ge- 0 uur Kapo, 18 j. NT ;n 20 uur Fracasse, de on ce musketier )ijck 15 en 19.30 uur We 25.45 en 20 uur Abends a.l. Hercules contra de vam- L6.30 en 20 uur Blue Ha- w 20 uur Hercules contra 14 j. State fair, a.l.; 16.30 en ige liefde, 14 j. uw 15 uur Charlie Chap- 17.15 uur Ik zal mij wre- dochter,14 j.; 20 uur La j. Duivententoonstelling r Schieting e 15 uur Schieting lig- 15 uur Schieting 10-16 uur Duivententoon- »eire 10 uur Seriekaarting r that dream, a.l. 19 en 21 uur De over- likken ridder, a.l. 20 uur De overval, 18 j. mannen zonder vrees, 14 j. 14 uur TBC-schieting *er 9.30 uur Prijskaarting uur Supermarkt der Ma- OEK ve Mein Herz war immer 10 uur Wildschieting r wil ich dir gehören, a.l. 18 j. Xiivenshow T ur Nachtclub De Groene t 18 uur Prijskaarting jek 19.30 uur We dansen 15.45 en 20 uur The grea- earth, a.l. Hercules contra de vam- 16.30 en 20 uur Blue Ha- iv 20 uur Hercules contra 14 j. state fair. a.l.; 16.30 en je liefde, 14 j. Duivenshow jw 15 en 17.15 uur Sag uur La dolce vita, 18 j. 15 uur Binnenschieting uis 19.30 uur Dansen JDE uvert Groot bal uur Wildschieting 0-16 uur Duivententoon- jur De overval, 18 j. e overval, 18 J. «oheme DRIEMAAL BERLIJN ^/an Bad Oeyenhausen, het En gelse hoofdkwartier, neem ik een militaire nachttrein naar Ber lijn. Tegen de duistere hemel klimt het vuurwerk omhoog, ter ere van de verjaardag van de Britse koningin. Het knet tert en spat feestelijk over een derlijk geschonden land. De trein zoekt echter de duisternis op in een kloppend ritme, dat het denken gemakkelijk be geleidt. Aan het raampje is letterlijk niets meer te zien en wat kan men beter doen dan te kooi te krui pen? Een lange magere Engelse officier is er al. Een praatje over zjjn oorlogsbelevenissen, waarin de namen EI Alamein, Tobroek, Tripolis voorko men. Grote gebeurtenissen worden met echt-Britse Langzaam deint onze trein langs een station, dat opgesierd 13 met bloemslingers en welkomstbogen: Freie Deutsche Jugend willkommen. Verder, verder, Postdam, dan de eerste blikken op het ruïnenveld Berlijn. „Schwer mitgenommen" zeiden de radioberichten na de nachtelijke raids. Al wat daar nu zo brokkelig en puntig en met holle vensters staat in de grauwe ochtend was eens de bzeschutting van huiselijke levens met al hun vreugden en verdrietigheidjes, waren de bedrijvige kantoren en de met machinegedaver ver vulde bedrijfsruimten. Een mus hupt binnen en pikt in een plas. Zat daar een kind een wiegelid je te zingen voor haar pop? voor éénkwart bezet. Een Russisch offi cier naast me stelt met spijt vast, dat er zo goed als geen jongeren zijn. De spre kers op het podium, een communist, een sociaal-democraat, een katholiek, een liberaal winden zich min of meer op tot geestdrift. De mensen in de zaal verroe ren zich nauwelijks. Dan echter opeens een spontaan applaus. Waaraan is dat besteed? Wel, de katholiek heeft opge merkt: „En we zullen onze broeders aan de overkant van de Oder en Neisse niet vergeten". De Russische officier kijkt bij zonder zuur. Ik dwaal enkele dagen door de stad en voel me meer en meer ingekapseld in een onmetelijke triestheid. Wordt de ze miljoenenstad ooit iets meer dan een reliek, een ville morte, een pelgrimsoord om de vergankelijkheid van alle wereld se glorie te bemediteren? De bunker, waar de diabolische slotakte van het Duizendjarige Rijk plaatsvond het macabere huwelijk, de vierdubbele zelf moord, de vergiftiging van Goebbels' kinderen, de blauwe benzinevlammen, die de lijken verteerden is als het ware het grafteken. Het vliegtuig uit München strijkt neer op Tempelhof. Er is een wereldluchthaven Nu klopt de ontvangst I m JHr een bus. We zien het wonderlijke monu ment dat ter ere van de luchtbrug 1947 1948 is opgericht ter nagedachtenis aan hen, die vielen, voor het in leven houden van twee miljoen Westberlijners. „Hun- gerhark" is de benaming die de spot zieke Berlijner eraan heeft gegeven. understatements bedacht. Dan noem ik Montgo mery, de generaal, die wy allen in Nederland zo bewonderden. Plotseling begint het flegma te vonken: „Montgomery, show-generaal. Alexander was de man". Dan een rustig „good night". Maar, met een variant op Heine: „Fahrend durch Deutschland in der Nacht bin ich um den Schlaf gebracht". Om half vijf bij het grauwen van de morgen staan we samen voor het raampje. De dorpen liggen er gaaf bij, de velden strekken zich in schijnbare vrede. Een enkele stad vol gapende brokkelige ruïnes. Bij de stations staan lange goe derentreinen klaar, volgeladen met al wat er nog aan industriële uitrusting heel is gebleven. De lo comotieven staan onder stoom. Naar Oostland willen zy rijden. Het Diplomatenviertel is nog een stuk spookstad als in 1946. Maar dan komt men volop in het bruisende leven van een herrezen metropolis. Grootstadsverkeer; de trottoirs vol goedgeklede winkelenden en slenteraars, de etalages stralend van hoogconjunctuur, de cafés overvol. De Kurfürstendamm als een pendant van de Champs Elysées. Licht, muziek, vrolijkheid. Is de boze droom van de oorlog dan al helemaal verdwenen? De Kaiser Wilhelm Gedachtnis Kirche staat aan het einde van de Kudamm nog als een grauwe ruïne. Elders zijn er ook vele leemten en gaten in het stadspatroon. Maar overal bespeurt men ook de op- bouwdrift, de ontembare wil om te to nen, wat een „vrije economie" vermag. De zonegrenzen van Amerikanen, Fran sen en Britten vormen geen enkele be lemmering. Er is alleen verschil in mi litair vertoon en de Fransen schenken ons een glorierijke parade, omdat het juist de 14e juli is. Maar dan zijn er ook de aankondigingen dat men de „democra tische sector" nadert. Wederzijds mili taire posten. Ze staan er wat verveeld bij. Auto's worden even aangehouden. Voetgangers kunnen er zo wel over. De ondergrondse onderbreekt zijn rit bij de ze grens niet. En zo komt men heel ge makkelijk in de Stalin-allee, dat pronk stuk van gezapige bouwkunst. De (toen nog) grote Rus, blikt als een brave bron zen burgeman neer op het schaarse ver keer. De etalages staan er armetierig bij. En als men even afdwaalt achter die glimmend-betegelde woonkazernes zijn er de grauwe oorlogsrelieken nog volop. Een jaar geleden had hier bloed gevloeid op het plaveisel. Grommend was een ge tergd arbeidersvolk opgestaan. Tegen Russische tanks vermag de opgeheven vuist met de straatstenen niets. Het Wes ten kon slechts goedkope sympathie schenken. Achter de grijze gesloten ge zichten zonder veel praat en zonder een Zo gingen de laatste vensters op de vrije wereld dicht Onkruid hecht zich vast aan de muur. Was die niet eens de achtergrond voor Zijne Gewichtigheid de Obersturmbann- führer? Sentimenteel gedoe, zulke over peinzingen. Er is niemand om mij af te halen aan de Bahnhof am Zoo, al ben ik dan ook uitgedost met een Brits uniform. Een majoor ontfermt zich eindelijk over mij Ik kom terecht in een der gespaarde ge bouwen, waar een meisje achter een ba lie met telefoonsnoeren gaat werken, zon der humeurverlies van Pontius bij Pila- tus terechtkomt en dan maar haar goede wil demonstreert, door mijn persoonlijke gegevens op een groot formulier in te vullen. Press-centre" hebben we gezegd Niemand heeft er hier van gehoord. Ook de chauffeur niet, die aanbiedt me de stad in te rijden. Hij wendt de steven naar de Kurfürstendamm. een kwestie van atavisme, maar daar gaat hem toch opeens een licht op: in Hotel Am Zoo had hij nogal veel militair gedoe gezien. En het klopt. Daar zijn lieden, die van mijn bestaan en mijn komst op de hoogte zijn. Vandaar beginnen dan de explora tietochten door. deze spookstad. De Ku damm zelf heeft al iets van etalages ach ter een stuk glas, gevat in een brede lijst van planken. In de zijstraten zitten ver fomfaaide vrouwen puin te kloppen met volkomen uitgebluste gezichten. Politiek wordt er bedreven door biljetten, die een breedlachende Grotewohl en een wat zuurkijkende Pieck te zien gaven, elkaar de hand drukkend. Juichende letters ver kondigen, dat hier nu de definitieve anti fascistische eenheid van de arbeiders klasse tot stand was gekomen. Die anti fascistische eenheid ontrolt zich voor mij ook in de Staatsopera, waar een bij eenkomst is belegd van vier „partijen", die het eenjarig bestaan van het door ge neraal Zjoekov nieuw toegestane poli tieke „leven" vieren .De zaal is maar enkele glimlach moest die gedachte wel leven. De gedachte ook aan de uitzicht loosheid van dit alles Weer heeft ©en vliegtuig mU neer gezet op de beton- baan van Tempel hof. Van boven uit gezien was Berlijn een grillig gewemel van iichtguirian- des; nu is er de grauwe winterdag. Maar al spoedig staat nu ook een kleurig spel van lichtrecla mes op het netvlies. En de kerstbomen roepen een sfeer van behaaglijkheid en goed-doen op. De Kurfürstendamm praalt in volle glorie. Van de Gedachtniskirche is alleen nog de stompe torenruïne met vier verlichte wijzerplaten overgebleven. In floodlight staat een Christusbeeld onder de ronde boog, waardoor eens de gelovigen naar binnen traden. Maar dit monument van vernieling wordt nu ge flankeerd door een vierkante toren van gekleurd glas te ener zijde en een acht hoekig paviljoen in dezelfde stijl aan de andere kant. Een singuliere architecto nische verzameling met een al te goed kope symboliek. In het nieuwe glazen kerkje is er ech ter iedere avond een tien-minuten-dienst met zang en schriftlezing, die een won derlijke noot van religieuze intimiteit vormt in de luidruchtigheid van de Wirt- schaftswunderroes, waarmee de Kudamm bedwelmt. De koopkracht en de chic reppen zich over de trottoirs langs de van licht en weelde uitpuilende etalages. De procesie van glanzende auto's met de verglijdende lichtspiegelingen schuift ononderbroken af en aan. Hier lijken alle problemen opgelost in een feest van welvaart en vermaak. Maar niet vele honderden meters verder is er de Muur, het monument van opperste politieke ver dwazing en ellende. Men kan in West- Berlijn nog vele nieuwe veranderingen zien op de ruïnevelden en de oorlogsont- reddering. Opvallend waren sinds 1954 het hoogoprijzend, Hiltonhotel, het mach tige Hansavertiel, waar de wedijver van architecten uit vele landen de moderne wooncultuur in vele woonlagen naar de wolken heft, de aanzetten van tal van nieuwe grote gebouwen op velden, waar machtige metalen kaken de laatste ru ines opslokken. Haar altijd en telkens weer is er de aanwezigheid van de Muur. Men kan erheen sightseeën en men kan er souvenirs bij kopen en eigenaars van consumptietentjes zijn er rijk bij ge worden. Dat zijn zo de bijprodukten van volksverzamelingen gelijk de kermis rommel in een bedevaartplaats. Het is echter niet moeilijk dit alles terzijde te schuiven voor de werkelijk heid, de barre, boze, bittere werkelijk heid, welke zich hier manifesteert. Dwars door één en hetzelfde land, door één en dezelfde stad slingert zich dit serpent van afzondering en vervreemding, van angst en haat. Het meest kwam ik onder de indruk aan de oever van de Spree, waar regen en wind het norse water rim pelden. Zwarte torens op een brug ver bergen machinegeweren. Overal de schijnwerpers opgesteld. En dan de grij ze patrouilleboten, die als waakhonden voortdurend op en neer drentelen. Ter wijl in de cafés aan de Kurfürstendamm de glazen geheven worden voor een vro lijke dronk, terwijl de nachtgelegenheden bruisen van ongebreideld vermaak, slui pen in het donker de vertwijfelden, die neerplompen in het kille water en voor hun leven zwemmen. Dan echter het bars gefluisterde bevel: Schieten! En zo zijn er de tragedies, waarvan de kruisen met kransen gewagen. Duitsers doen dit Duitsers aan. Slechts een bizarre verbeel ding zou het hebben kunnen verzinnen. Dit is de werkelijkheid, die boven de verbeelding uitstijgt. En als macabere grap leest men op een muur aan dit wa ter de nèt-nog-leesbare reclame van een lijkbezorger, die zich hier vóór de oorlog aanbeval voor de levering van de een voudigste tot de elegantste doodkisten... Wat betekent die Muur? Een Oost- Duits propagandageschrift vertelt ons, dat hier de lont werd vertrapt, waarmee de Bonner heethoofden een wereldoorlog wilden ontsteken, dat hier een einde werd gemaakt aan het drijven van ronselaars en mensenhandelaars, die met de sme rigste middelen doktoren, ingenieurs, en vakarbeiders naar West-Duitsland lokten. Wie echter een blik achter die Muur mag slaan, kan al iets beseffen van de bijna ontembare drang naar het ontvluchten van een dictatoriale gevangenis. Het uit talloze berichten be kende Checkpoint Char liein de Friedrichstrasse. De doorgang in de Prinzen- strasse. Links: een blik achter de muur. Rechts: Een sprong naar de vrijheid werd voor menigeen een sprong in de dood. Men staart de dictatuur in het gelaat, gelijk wijzelf dit ook in de oorlogsjaren hebben ervaren, zodra men de zonegrens wil passeren. Aan de Friedrichstrasse staan hier de Amerikanen met wat pa- trouillevertoon. Er loopt ook een piep jong soldaatje show in een onwaarschijn lijk nieuwe uniform met blauwe veters in de schoenen en een koppelgesp, zo blinkend gepoetst, dat er de lichtvonken uitslaan. Een paspoort is hier gauw ver toond en weer opgeborgen. De slagboom gaat open. Men zet de stap van Europa in Azië. Daar is een houten barak, waar men een half uurtje verblijven mag en het gedoe van de geüniformeerden ziet als op een Gestapo-hoofdkwartier. Het paspoort verdwijnt enige tijd, om het te besnuffelen. Er moet ook een geld- formulier getekend worden. Een „grijze muis" met hard-verbeten mond zegt geen woord te^veel. Wat ze zegt klinkt schnei- dig. De barak is vol passanten. De un heimische sfeer dooft ieder gesprek. Ein delijk zijn paspoort en bijbehoorende pa pieren er. Buiten wordt de auto grondig nagekeken. Een nieuwe slagboom. Weer vertoon van paspoort. Dan eindelijk is de weg vrij. Vrij naar het stadsdeel van de onvrij heid. Wat men er ziet? Nog altijd dé Stalin-allee maar zonder zijn oude naam en zonder de snorreman op zijn sokkel. Kroestjevallee heeft men hem maar niet herdoopt. Karl Marx is veiliger. Het pronkstuk van gezapige stijl heeft nogal wat zwarte puisten gekregen. De tegels zitten niet erg vast. Er is was kerstluis ter in de etalages, die niet slecht voor zien zijn. Maar als men even terzijde af dwaalt, ziet men nog uitgebreide ru- inevelden en slechts sporadisch nieuwe hoge woonflats met kleine ramen. De winkels zijn hier zo armetierig van uit stalling als bij ons in de ergste oorlogs tijd. Het verkeer is niet overdruk. Wat er aan volkseigen personenauto's rijdt :s plomp van maaksel. Langs de muren van een grote fabriek het heen en weer stap pen van Vopo's. De voorbijgangers zit ten degelijk in de kleren. Hun gezichten zijn uitdrukkingloos. Niemand, die de ogen opslaat naar de leuzen, welke de D.D.R. als een burcht van vrede aanprij zen, welke opzwepen tot hogere arbeids prestaties. Namen als Unter den Linden, Wilhelm- strasse, Alexanderplatz zjjn een grauwe schim van een roemrijk en bruisend ver leden. In een café is het niet overmatig druk. Ook daar een gedempte stemming en de blinkende uniformen van twet Transportpolizisten stralen iets van de bezettingssfeer uit. De koffie kan nie mand een hartkwaal bezorgen. Het bier smaakt best. De betaling met Westmarken is alleen mogelijk als er een Schein cn een stempel by te pas komen. Het zijn voor de vluchtige bezoeker *n paar neerdrukkende uren, als hij door dit oord van grauwheid zonder glimlach dwaalt. Hoe moet het dan niet zijn voor de permanente bewoners, die zich voort durend bespied en gecontroleerd weten, wier normale vrijheidsrechten om hals zijn gebracht. Complex zijn de gedachten als men staat in het mausoleumpark te Treptov, groots en indrukwekkend aangelegd, waar duizenden Russische soldaten ter aarde zijn besteld. De opschriften melden niet de troost van de opstanding ten eeuwigen leven. De dankbaarheid van Moedertje Rusland, groot uitgebeeld, de heldenroem die de eeuwen trotseert, dat kan men deze gebeenten alleen maar be loven. Op grote staande zerken wordt Stalin uitvoerig geciteerd. Men heeft het nog niet aangedurfd dit weg te bei telen. We bedenken echter ook, hoe we gejuicht hebben om de Russische dap perheid en de Rusische triomfen. Bond genoten waren we van Moskou, want de Hitlerpest moest eens en voor altijd uitgeroeid worden. We vertrouwden op zwenkingen in het Rusische denken en op de wijsheid van de westerse staats lieden. Dubbel zijn we ontgoocheld. Men stond toe, dat een nieuwe tyrannie op schoot tot diep in het verslagen Duits land. Men schiep een stad Berlijn als een monument van onverstand, een wespen nest van conflicten. Iwan, die hier zo pompeus begraven ligt, heeft het niet geweten en niet gewild. Hij vocht in derdaad dapper voor Moedertje Rysland, hij snakte naar vrede. We kunnen m eer bied voor hem het hoofd buigen. En de God, die men uit zijn leven verwijderd had. zal zich toch wel over hem ontfermd hebben. Maar wij, de levenden, leven nog in de doolhof van problemen, door zijn gewetenloze leiders met het zwakke te genspel van kortzichtige westerse staats lieden geschapen. De re^en drupt over de graven. Een gezelschap partijmensen, in keurige jas sen en bontmantels, draagt een krans aan en fotografeert vlijtig. In een verwarring van indruk ken zoeken we onze auto's weer op. De verwarring verlaat ons niet Ook niet als we terug zijn uit het oosten, terug zijn in West-Berlijn, terug zijn in Nederland. De vader landse kwesties lijken zo veel klei ner geworden. Want we hebben over de rand van de afgrond ge staard. Drie gesprekken in Berlijn F~yt was dan dr. Otto Dibelius, hoofd van de evangelische kerk in Duitsland). Twee-en-tach tig jaar oud. Een rijk-gerimpeld gezicht maar met baard en snor, die geen grijsaard verraden. Recht op zit hij en nodigt meteen een van het gezelschap uit, naast hem op de bank te komen zitten. Recht op de man al is de opening van het gesprek: Zegt u mij wie u bent en wat u wilt. Wij stellen ons voor. En dan meteen de eerste vraag: Hoe staat het op het ogenblik met uw functie? Dr. Dibelius is nog in functie tegen wil en dank. „Er is geen ouderdomsgrens voor bisschoppen, maar als men 82 jaar wordt gaat men toch wel eens denken aan vervanging door een jongere. In 1960 heb ik mijn functies in de Wereldraad van Kerken en in andere ambten al op gegeven. Na de 13e augustus 1961 werd ik door de politieke omstandigheden ge dwongen in West-Berlijn te blijven. Pre sident Scharf werd als mijn opvolger voorgedragen. Maar in de oostzonale sy node kon hij geen meerderheid van twee derden krijgen. De tegenstemmers meen den, dat zijn verkiezing een provocatie zou zijn en men hem onmiddellijk de toegang tot de oostelijke zone zou ont zeggen. En daarom moet ik nu toch het ambt van bisschop verder dragen, zolang ik krachtig ben. En als de lieve God anders over mij beslist, dan zal bij iedere andere persoonlijkheid toch dezelfde moeilijkheid opduiken." Hoe is dat bij de katholieken? De katholieke bisschop in het Oosten krijgt om de vier weken een Schein voor een bezoek aan het Westen, maar dan moet hij 's nachts twaalf uur weer terug zijn. We willen nu maar hopen, dat het veelbesproken dooiweer het starre „neen" voor ons zal oplossen. Wat is de stand van het kerkelijk leven in de oostelijke zone? Niemand koestert enige illusie. Als men van kindsben af 15 jaar lang onder een totalitair regime geleefd heeft als men moet denken en handelen zoals de staat beveelt, dan oefent dat zijn invloed uit. In 1945 namen de Russen tal van Duitse atoomgeleerden mee, ze werden geheel van de buitenwereld afgesloten. Toen werden ze teruggestuurd, nadat ze hun taak hadden volbracht. In tien jaar tijds is er geen enkele communist geworderi, maar allen geloofden toch, dat men in New York en Chicago met een revolver op straat moest lopen, om zich de ban dieten van het lijf te houden, dat in En geland de arbeiders geen stakingsrecht, geen sociale verzekeringen hadden en als slaven moesten leven. Twee jaar heb ben ze nodig gehad om het zicht op de werkelijkheid te herwinnen. Zo gaat het in Oost-Duitsland nu ook. Tien jaar lang heeft men ophitsende plakkaten gezien met atoombisschop e.d. Dat moet zijn invloed hebben. Vóór de 13e augustus was dat voor Oost-Berlijn nog anders. Honderdduizend mensen vandaar werk- De beroemde Brandenburger Tor markeert sinds 13 augustus 1961 een van 9s werelds meest trieste plaatsen De Oberbaumbriickein Oost Berlijn, van bovenaf gezien* ten nog altijd in het westen. En omge keerd zag men het Oosten. Sinds de 13e augustus is dat uit. De enige verbinding is nog de Rundfunk, hoe dan ook ge stoord. De televisie mag alleen maar op het Oosten gericht worden. De ouders, wier baan en werk ervan afhangt, gaan zich afvragen: Zullen wij onze kinderen nog onder kerkelijke invloed laten? In zake de Jugendweihe zijn we wat an ders moeten gaan denken. Eerst werd aan de deelnemers de bevestiging in de Kerk geweigerd. Nu redeneren we: Mo gen we op een 14-jarige jongen de ver antwoordelijkheid laden, dat zijn vader zijn werk verliest? Als hij de bevestiging met volle overtuiging meemaakt, dan doet de Jugendweihe hem niets. Alles bij elkaar geloof ik toch, dat we een kerkelijke kern in het Oosten hebben, die stand houdt en de toekomst kan ver zekeren. Hoe is de verhouding met de katho lieke kerk? De katholieken vormen maar een klei ne minderheid. Die interesseert de com munisten niet zo zeer. Toch worden de katholieke kerk ook nog moeilijkheden in de weg gelegd. Maar de katholieken hebben toch een mogelijkheid van voe- lingname over de zonegrens heen. Wij werken met de katholieken, vooral op charitatief gebied, nauw samen. Vroeger was Pruisen een protestantse monarchie. Het Centrum was steeds in de oppositie. Daardoor was de protestant haast auto matisch anti-katholiek en dat vond men voldoende. Wij echter zijn in genen dele anti-katholiek, wij zijn evangelisch". En toen, plotseling opstaand: „Ik heb meer te doen. Maar mijn asistente hier kunt un og alles vragen wat u wilt". Fraulein Bessert rondt het gesprek af met nog eens duidelijk te maken, hoe fataal de 13e augustus is geweest. De kerk was de enige factor, die nog iets gemeenschappelijks inhield. Maar nu >s er alles in tweevoud, twee synodes en twee Dienststellen. Twee stromingen ook, waarbij de taktiek naast de strakheid staat. De staat probeert in het Oosten ook in de theologisch faculteiten binnen te dringen. En wat doet de Kerk, als de staat haar oproept de z.g. vredespolitiek te steunen? „Wij willen de vrede. Natuprlijk. Maar dan van het evangelie uit. Wat betekent echter vrede, als men een staat zo sterk verdeeld houdt?" Een gesprek van een heel an dere aard in het hoge gebouw van de Westberlijnse Kamer van Koophandel. Een zakelijk man vol zelfver trouwen in de toekomst van het Westberlijnse gebied zit voor ons. Oud-Berlijn, zo legde hij uit, liep op twee benen: de hoofdstad-functie en de industrie. In 1945 waren beide functies verdwenen. Berlijn leek een ter dood veroordeelde stad, die nog slechts op herinneringen zou kunnen leven. Maar men stelde vast: West-Berlijn moet dan maar op één been leven: de industrié. Berlijn werd ingeschakeld in het West- duitse industriegebied, eerst door Ame rikaanse investeringen, dan door hulp van de Bondsrepuliek. West-Berlijn werd weer de grootste Duitse industriestad. Het ene been heeft weer draagkracht. Politiek was het nodig, dat de bevol- kingsstatus niet terug liep. Berlijn heeft verhoudingsgewijs veel oude mensen. Ver dere inschrompeling van de bevolking moest worden tegengegaan om deze voorpost van de vrije wereld in stand te houden. Daarvoor was nodig volledige werkgelegenheid en het hooghouden van de levensstandaard volgens westelijke norm. Dat kon de industrie alleen niet aan. Er moest koopkracht ingepompt worden door de Berlin-Hilfe. In 1963 alleen al heeft de Westduitse belasting betaler het gepresteerd voor hulp aan de industrie, aan de woningbouw, aan de verdediging ongeveer 2 a 2.5 miljard D.M. op te brengen. Als „vrije stad", zoals Kroestjev voor stelt, zou West-Berlijn in een zware eco nomische crisis gestort worden. Er moe ten prikkels zijn om in Berlijn te in vesteren. Vandaar het beschikbaar stel len van goedkope investeringskredieten, 30 procent korting op de inkomstenbe lasting, het vervallen van de omzetbe lasting voor de Westduitser, die in Ber lijn koopt, fiscale afschrijvingsfacilitei ten (75 procent in drie jaar) voor in vesteringen in Berlijn, een investerings premie van 6 a 7 procent, kredieten op lange termijn voor woningbouw met een afschrijvingsmogelijkheid van tien pro cent, goedkoper ijzer en staal, goedkoper verzekeringspremies voor vrachten, loon- toelagen voor de werknemers Door dit alles is er geen werkloosheid, nam Berlijn volledig deel aan de hoog conjunctuur. De muur heeft dit sociaal- economisch leven niet gestoord. Er is bij onverhoopte vernieuwing van de blok kade gezorgd voor een Blokkade mit Komfort, niet alleen door een opslag van levensmiddelen, maar ook bijvoorbeeld van fietsen. Zo straalde een groot optimisme uit al deze beschouwingen, welke echter het feit niet kunnen versluieren, dat de Ber- lijnse welvaart een gesubsidieerde wel vaart is, dat de schittering ervan kunst matig gevoed wordt Maar is heel de status van Berlijn niet een politiek knut selwerk, waaraan een economische knut selwerk moet corresponderen? /^ver dit politieke aspect lichtte ons in dr. Bahr, perschef van Willy Brandt, op het raadhuis in Schöneberg, Bedachtzaam maar zeer beslist waren zijn formulerin gen. „Toen ik begin oktober met de Ober- bürgermeister in Washington was, heers te daar de stellige indruk, dat de Sov jet-Unie niet aan de ernst van de wes telijke vastbeslotenheid geloofde. Daar om verwachtte men maatregelen, die midden november tot een nieuwe crisis om Berlijn zou leiden. Dit alles is vol ledig veranderd door Cuba. Moskou spreekt niet meer over een afzonderlijke vrede en de aftocht van de westelijke troepen. Wij rekenen nu in het volgend jaar op onderhandelingen over Berlijn. Resultaten zijn niet onmogelijk, uitgaand van de stelling, dat de .Sovjet-Unie geen geweld zal gebruiken. Daarvoor bestaan goede aanwijzingen. De muur heeft het leegbloeden van de oostelijke zone voor komen, maar hij is ook het meest anti communistische monument, dat er sinds 1917 is opgericht. Een idee, die de we reldheerschappij nastreeft heeft zich hier een symbool van inperking geschapen. Het was de speculatie van Kroestjev: door de dreiging lopen de mensen uit West-Berlijn wel weg. Dan lost het vraag stuk zichzelf op. Het is een verkeerde speculatie geweest. De bevolking bleef op peil. Vier jaar geleden kondigde Kroestjev de nieuwe crisis om Berlijn aan. Nu moet hij zich afvragen: Wat heeft ze nog voor zin Is Berlijn een grote oorlog waard? Die vraag is verkeerd gesteld. Is er überhaupt iets, wat nog een oorlog waard is? De 2.2 miljoen mensen Op vele plaat sen zijn in West-Berlijn gedenktekens voor neerge schoten vluch telingen te vinden. in West-Berlijn zijn geen oorlog waard. Zijn de 3 miljoen van Noorwegen een oorlog waard? De 5 miljoen van Dene marken? Waar ligt de grens? Was Dant- zig een oorlog waard? De Sovjet-Unie zal bij een aanval op West-Berlijn niet stil staan. Een oorlog Is slechts te ver mijden als de Sovjet-Unie onze standvas tigheid kent. Tegenover dictatoren wint men niets door toegeeflijkheid Maar dat moeten we dan denken van het onverkwikkelijke politieke gekibbel in de bondsrepubliek? Waar om vinden de beide grote partijen el kaar niet? „In Berlijn bestaat de grote „coalitie" merkt dr. Bahr op „Het herstel van de huidige coalitie in Bonn is betreurens waardig, maar ze is een noodzakelijke omweg naar de grote coalitie. Een van de thans nieuw aangestelde ministers heeft het zelf gezegd. Onafhankelijk van alle politieke kwesties is men het trou wens over Berlijn eens. Er kan niet ge tornd worden aan de aanwezigheid van de westelijke troepen, niet aan de on gestoorde toegangswegen. Speelruimte voor onderhandelingen ts er alleen op het gebied van de controle over de toegangswegen. Internationali sering van die controle is niet uitgeslo ten Roert er niets aan opstandigheid in de Oost-zone? „Er is momenteel geen gevaar van een opstand. Men is de ervaring van de 17e juni 1953, van de Hongaarse opstand niet vergeten. Er is geen mogelijkheid van organisatie. Wy zeggen ook tot de men sen daarginds; behoudt sterke zenuwen, laat u niet provoceren. Maar in geval van een aanval op West-Berlijn zullen we de mensen daar niet meer tegenhou den. Dit weet Moskou ook. Ingeval van oorlog zal het in de satellietlanden niet rustig blijven. Een reden te meer om geen oorlog te beginnen Ziehier dan enkele fragmenten uit ge sprekken in het Berlijn van december 1962. Het klinkt over het geheel bemoe digend. Die bemoediging berust op een status quo, welke miljoenen onder geestelijke en materiële druk laat. Wie ziet echter een alternatief?

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 3