ir
net
6
DKW junior: praktische
auto met temperament
Graftombe werd veldkeuken
Verkeerslum te Terneuzen
voor hele Zeeuwse jeugd
Nieuwe aanhangwagen
jongste aanwinst van DAF
John Buil anno 62
DUIVEKATERS"
155
Consul Cortina Sport
in voorjaar van 1963
Nieuwe „Minfj
volgend jaar j
Jx7"
-tips-tips-tips-tips!
GROTE PLANNEN VOOR GROOT PROJECT
s in
Duitsland
Spionnenjacht
in Rusland
Overstroming in
Griekenland
anbiedingen
vaard is!
gen
tor deel!
11' DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 20 DECEMBER!962- n
Een modern en
actueel produkt
Doortrekken
tips - tips - tips - tipsj
Mercedes Benz 540 SL
Praktisch examen
na alle theorie
Afronding
Theehuis
MONTAGELIJNEN
UITBREIDING I
Tehuis voor ouden
van dagen afgebrand
cf zegelvcordeel
jram
ct zegelvoordeel
200 gram
£)C
ct
oordeel
t 250 gram
gram
gelvoordeel
egelvoordeel
et
Ct
26 december
Nu er verscheidene nieuwe modellen op de markt komen, neemt
de belangstelling voor oudere merken onwillekeurig af. In vele
gevallen is dit ongemotiveerd, want iets nieuws betekent niet altijd
iets beters. Bovendien worden vroegere jaargangen, al krijgen ze
dan geen nieuw kostuum, voortdurend verbeterd, zodat ze technisch
„bij" blijven.
Ook is een model, dat een jaar gele
den werd geïntroduceerd, vaak nog mo
dern en actueel. Zo'n model is bijvoor
beeld de DWK Junior, die sedert zyn
presentatie een populaire auto is ge
worden en dit nog steeds is. Daarom
vragen we nu eens aandacht voor de
Junior een zeer praktisch, handig
en betrouwbaar wagentje, dat in zyn
klasse tussen de nieuwelingen een goed
figuur slaat.
Met de Junior de luxe
(verbeterde versie van
het standaardtype zoals
het op de wereld kwam)
hebben we een 1000 kilo
meter langs de weg ge
zworven. Men merkt dat
deze DKW een sterk en
- bijzonder energiek wa
gentje is, dat met een op-
fl tk gewekt humeur zijn werk
doet. De Junior is een
intelligent ontworpen
produkt van Auto-Union-
DKW. Bij de constructie
werd teruggegrepen op
de lange ervaring, die de
ze fabriek met automo
bielen had en hiervan
is een juist en „verlicht"
gebruik gemaakt. Wat de rij-eigen-
schappen betreft is de Junior echter
een echte DKW gebleven. Hij zit ste
vig in elkaar. Het chassis bestaat uit
een stalen kokerbalkconstructie, die de
wagen een degelijke basis geeft. De
carrosserievorm is elegant en „behen
dig" en vooral praktisch. De Junior is
een ruime vierzitter met een vrij grote
kofferruimte. Het interieur ziet er mo
dern en gezellig uit, maar niet ovei-
dreven luxueus al is het een „de
luxe". De zitpositie is goed, ook voor
lange afstanden. De voorzittingen zyn
opklapbaar om de achtcrpassagiers te
laten in- en uitstappen. De bekleding
is afwasbaar en geprofileerd. Het dash-
bord is smaakvol uitgevoerd en de in
strumenten zijn overzichtelijk geplaatst.
Het uitzicht is uitstekend dank zij het
grote glasoppervlak en de smalle spij
len.
dan tevens aanbeveling verdienen de
wagen iets meer veercomfort te geven.
De Junior heeft een uitstekende weg-
ligging en hij is zeer koersvast, maar
oneffenheden in het wegdek doen hem
een beetje „wippen". Men kan niet
zeggen dat het onbehaaglijk of gevaar
lijk is, maar we moeten dit desondanks
als een klein schoonheidsfoutje van
deze aantrekkelijke wagen beschouwen,
dat overigens bij een volgende gelegen
heid gemakkelijk verholpen kan wor
den.
Het bedieningsmechanisme fungeert
correct. De volledig gesynchroniseerde
vierbak laat zich soepel schakelen. De
remmen zijn berekend op het prestatie
vermogen van de wagen, die een 700
kg weegt. In het stadsverkeer is de Ju-
De Junior heeft onder de kap de be
kende 3-cilinder tweetakter. De motor
werd voor het de luxe type van 741
op 796 cc gebracht om hem meer elas
ticiteit te geven. De 34 pk. die bij 4000
omwentelingen per minuut worden ge
leverd zijn ruim voldoende om de wa
gen een toereikende acceleratie en een
forse snelheid te geven. Motorisch schept
de DKW Junior geen problemen, wat
we bijzonder waardeerden, was het taaie
doortrekken van de motor, waaibu we
steeds het veilige gevoel hadden dat
we nog voldoende reserves over hiel
d<De Junior ligt bij een snelheid van
105-110 km per uur het best m de
hand. De top ligt bij 120 km. Inpoch
ten gedraagt de wagen zich voorbeel-
dig. Op kronkelende landwegen kan
men er zonder bezwaar geavanceerd
mee rijden, zonder in conflict met de
De Ford Consul Cortina komt waar
schijnlijk tegen het voorjaar 1963
ook in een speciale sportuitvoering uit.
Fort-Dagenham wil met de nieuwste
aanwinst furore maken in de motor
sport, eerst in rally's en later ook snel
heidswedstrijden. Voorlopig zullen er
een duizend snelle Cortina's worden ge
maakt, die hoofdzakelijk in de sportieve
afdeling van de autowereld zullen wor
den afgezet. Onder de kap komt een
motor van 128 pk voor rally-rijders en
een knaap van 142 pk voor haanwed
strijden.
De Engelse Fort is gaan samenwer
ken met Colin Chapman, die eigenaar
van de bekende Lotus-fabriek is. Hier
worden al jaren felle sport- en race
wagens gefabriceerd, o.a. de Formule
Junior racer, die kortgeleden nog in
het nieuws kwam door de bewering
van een Duits vakblad dat hij een te
grote cilinderinhoud had. Intussen is
de zaak weer rechtgezet op de Monza-
baan, waar Chapman kwaadsprekers
ervan overtuigde, dat er met zijn race
wagens niet geknoeid werd. De wagen
die door iedereen mocht worden gein-
specteerd, draaide dertig rondjes lang
gemiddeld 185 km per uur.
De motoren van de Cortina-Sport zijn
sterk opgefokt, de ene heeft een cilin
derinhoud van 1.5 liter en 128 pk, ter
wijl de snelste uitgave een 1.6 liter mo
tor heeft, die 142 pk levert. De norma
le Cortina heeft een 1.2 liter krachtbron
met een vermogen van 53 pk. De door
Volgend jaar zullen de Mini-produk-2
ten van de BMC-fabrleken er een su-J
per-broertje bü krijgen.
Paul Emery, ontwerper van renwa-1
gens, is in een Londense garage bezig 2
met de bouw van het proto-type van 2
het wagentje. Emery zei dat de nieuwe 2
Mini er precies hetzelfde uit zal zien*
als de kleine wagens van BMC, maar*
dat zijn wagen een groot verschilpunt*
heeft, n.L niet een maar twee kracht-
bronnen.
De extra-motor wordt in de bagage-*
ruimte geplaatst en moet de wagen the- 5
oretisch grote kracht en een uitmunten- 2
de wegligging geven, want de beide
motoren geven het effekt van een vier-
wielaandrijving. De twee krachtbron-
nen geven de Mini een cilinderinhoud*
van twee liter '1994 cc).
De beide motoren zullen ieder een apar-
te versnellingsbak krijgen, die door*
een „pook" bediend worden.
De 45-jarige Emery overweegt om de 2
wagen een fiberglazen carrosserie te 2
geven. 2
praktijkproeven hebben zonneklaar be- 2
wezen dat de levensduur van buiten- 2
banden, die b.v. 1/3 onder de voorge- 2
schreven spanning werden bereden 2
(dus 20 lbs in plaats van 30 lbs) met;
de helft vermindert. Al met al dus wel
de moeite waard om de bandenspan-
ning voortdurend te (doen) controle-
ren. De enige uitzondering die u willens 2
en wetens moet maken, is tijdens het 2
rijden op zeer gladde wegen. De „slap-2
pere" band heeft n.l. meer grijp op het 2
wegdek en dat is in die situatie toch 2
wel het belangrijkste.
nior (draaicirkel 10 meter) een lenige 'Te droge, dat wil zeggen, niet voldoende
wpdpn. Hip vlot mannpiivreerhaar is. gesmeerde veren, zullen gaan piepen;
en kunnen bovendien oorzaak zijn dat
de wagen gaat springen en wel omdat 2
het contact tussen wiel en weg deels 2
verloren gaat. Bovendien is er kans 2
dat door roestvorming enkele veerbla- 2
den worden overbelast waardoor veer- 2
bladbreuk mogelijk is.
Is uw motor vanwege de kou weigerach
tig om aan te slaan? Bedenk hierbij dan
wel dat het geen enkele zin heeft lan-
ger dan 8 a 10 seconden achteréén te
starten; door langer te starten maakt*
u het er alleen maar erger mee. Gun uw
batterij dus liever een korte adempauze 2
zo krijgt ze de tijd om zich te herstellen 2
en heeft bij een volgende startpoging 2
weer voldoende energie ter beschikking. 2
Ccheurtjes in de onderbrekerkap zullen
zich al gauw gaan vullen met vocht 2
en vuil en gaan dan een steeds betere
„lekweg" vormen voor de, van de bobi-
ne komende hoogspanning. De bougie(s)
komen zodoende niet meer aan hun 2
trekken waardoor de verbranding on- 2
voldoende wordt en zelfs achterwege 2
kan blijven. Controleer daarom regel- 2
matig de conditie van deze kap en stel, 2
indien nodig, vernieuwing niet te lang
uit.
De heer L. te Oosterhout gebruikt de 2
lange winteravonden om zijn VW op te 2
knappen en wil o.a. ook de aluminium 2
treeplanklijsten uitdeuken en polijsten.;
De moeilykheid is echter, dat hij, met 2
het hem ter beschikking staande ge
reedschap ,deze lijsten er niet af kan 2
krijgen en wel omdat de, onder de tree
plank gemonteerde klemmen, waarvan
de lippen een kwart sl££ zijn verbo- 2
gen, met een tang of iets dergelijks
niet in hun oorspronkelijke stand zyn 2
te verbuigen. De vraag is nu, of er
een eenvoudige methode is deze klem- 2
men los en weer vast te maken.
Inderdaad is het niet gemakkelijk om 2
de vrij dikke, verdraaide lippen weer 2
recht te buigen. Indien men de beschik- 2
king heeft over een brug of werkput 2
dan is het vrij eenvoudig maar liggend 2
naast de wagen kunt u met een tang 2
niet voldoende kracht uitoefenen. Pro-*
beert u het echter eens op de volgende*
manier. U neemt een stukje rond of*
vierkant ijzer van circa 25 cm lang en
1 cm dik en buigt het ene eind op 5 cm 2
haaks om. U vijlt de kop van het om- 2
gezette eind vlak waarna u, met een 2
dubbel zaagblad een gleuf zaagt in het 2
midden van het metaal. De gleuf dient 2
u te zagen dwars op de lengterichting?
van de staaf en circa een halve cm diep. 2
De gleuf nu is bedoeld om over de ver- 2
wrongen lip geschoven te worden waar- 2
na u met het lange einde van deze zelf- 2
gemaakte sleutel de lip kunt verwrin- 2
gen. Als u dit een beetje met overleg 2
doet hoeft de lip niet af te breken en
kunt u de klem bij het monteren van 2
de strip weer gebruiken.
wagen, die vlot manoeuvreerbaar is.
Een schoonheidsfoutje, dat is wegge
werkt, was de walmsliert uit de uitlaat
van de DKW. Thans is de Junior de
luxe uitgerust met de zogenaamde
smeerautomaat. Onder de kap zit een
apart tankje voor de smeerolie, die
ongeveer 3.8 liter kan bevatten. Een
oliepompje zorgt ervoor, dat de vitale
motordelen worden gesmeerd en dit
gebeurt geheel automatisch. De olie
wordt gedoseerd naar toerental en be
lasting, dus men hoeft zich er niet
meer om te bekommeren. Een waar
schuwingslampje op het dashboard sig
naleert, wanneer de tank moet worden
bijgevuld. Wij zijn niet zo ver geko
men. Na 1000 kilometer was het olie
niveau in het tankje slechts onbedui
dend gezakt. Volgens de fabriek hoeft
men er de eerste 4000 kilometer niet
naar om te kijken.
Het benzineverbruik van onze DKW
Junior was gemiddeld 8.3 liter op 100
km. Bij matig rijden consumeert hij
7.6 liter en bij snel rijden circa 8.5 liter,
wat zeer redelijk is. De prijs is 5995.
Hiervoor heeft men een reële wagen.
Chapman opgewerkte motoren hebben
dubbele bovenliggende nokkeassen. De
komende Cortina's hebben een 5-ver-
snellingsbak en natuurlijk geheel an
dere overbrengingsverhoudingen. De
acceleratie zou verbluffend fel zijn en de
topsnelheid ligt in de buurt van 180 km
per uur. Het spreekt vanzelf dat de spor
tieve Cortina ook verder is afgestemd
op het wedstrijdwerk. De besturing is
zeer direct en de wagen is uitgerust
met schijfremmen. Ook de vering en
het interieur zijn aangepast. Wanneer
de nieuwe Cortina wordt gepresenteerd
is nog niet bekend, maar het is mogelijk
dat er in de rally van Monte Carlo een
exemplaar zijn debuut maakt.
Ford investeert overigens grote be
dragen in sportwagentypen. Over de
„Mustang" hebben we reeds apart be
richt. In de Monte Carlo rally rijdt de
Falcon mee, met een 4.5 liter V-8 mo
tor die maar even 275 pk ontwikkelt.
Deze Falcon heeft schijfremmen.
Bij Diamler-Benz in Stuttgart heeft
men een formidabele Gran Turismo-
wagen klaar, die als we de berichten
mogen geloven letterlijk en figuurlijk
een zware concurrent in de motorsport
wereld wordt. Deze Mercedes heeft een
V-8 motor met een cilinderinhoud van
5.4 liter en een maximum vermogen
van liefst 400 pk. Het is dezelfde kracht
bron die de komende nieuwe prestige-
wagen van Daimler-Benz, de Mercedes-
Benz 540, moet trekken. Vermoedelijk
zal de nieuwe sportwagen als de „Mer
cedes-Benz 540" worden voorgesteld.
Een beeld uit Sanaa, Jemen: de graf
tombe, welke de imam Badr van Je
men voor zich zelf heeft laten bou
wen, wordt hier gebruikt als veld
keuken voor de troepen van de Ver
enigde Arabische Republiek, welke de
strijdkrachten van premier Al Sallal
steunen.
(Van onze correspondent)
Zoals we gisteren al hebben ge
meld, zijn er in Terneuzen plan
nen gemaakt om een jeugdver-
keerstuin te creëren.
Inspecteur Van Ooyen wil daar
mee een reeds lang gekoesterde
wens van zijn voorganger, wijlen
inspecteur K. Reinders, gestalte
geven. De jeugdverkeerstuin is ze
ker niet uitsluitend bedoeld voor
de jeugd van Terneuzen alleen.
Men wil er een veel wijdser be
stemming aan geven en ook de
jeugd van Zeeuwsch-Vlaanderen
en indien mogelijk zelfs van ge
heel Zeeland de gelegenheid ge
ven zich in de praktijk met het
steeds ingewikkelder wordende
verkeer vertrouwd maken.
De jeugd krijgt op school verkeerson-
derricht en doet daarna praktisch exa
men waarna al of niet een verkeersdiplo-
ma wordt uitgereikt. Het stichtingsbe
stuur stelt zich voor dat deze jeugdver
keerstuin, waarin zich alles wat met
verkeer te maken heeft bevindt, zoals:
voorrangswegen, voorrangskruisingen,
spoorwegovergangen enz., een praktische
afronding moet zijn van de theorie. Hier
bij valt het grote voordeel op te mer-
ken, dat de kinderen niet alleen als wiel
rijders van de weg gebruik maken, maar
ook als bestuurders van auto's en scoo
ters. Op deze wijze leren zij alle facetten
vinciaal Verbond voor Veilig Verkeer,
waarmee de mogelijkheid open zou staan
examens in de jeugdverkeerstuin te Ter
neuzen af te nemen.
Tenslotte wil het bestuur contacten
leggen met de inspecteur van het lager
onderwijs, die op zijn beurt kan bewerk
stelligen, dat tijdens de lesuren uitstapjes
worden gemaakt naar Terneuzen om daar
enkele uren met deze miniatuurverkeers
middelen vertrouwd te raken.
Per slot van rekening zal het voor
de jeugd een bijzondere attractie zijn
omdat zij al spelende verkeersmoeilijk
heden leert beoordelen. En dan rijst bij
het stichtingsbestuur de vraag of men
bij een schoolreisje niet eerst eens naar
de jeugdverkeerstuin in Terneuzen kan
gaan en daarna de rest van de dag kan
doorbrengen bijvoorbeeld aan het strand.
Voor de verwezenlijking van het plan
waarbij zeer veel steun wordt onder
vonden van het gemeentebestuur van
Terneuzen, heeft het bestuur het oog la
ten vallen op een 0,85 ha groot terrein
tussen de Schaatsvijver en de Bellamy-
straat in Terneuzens nieuwste gedeelte.
De aanwezigheid van een sportvelden
complex in de onmiddellijke nabijheid
heeft gedachten doen ontstaan in de di
recte omgeving een theetuin en zelfs,
indien mogelijk, een restaurant te doen
verrijzen. Om dit te verwezenlijken werd
met een grote brouwerij contact opge
nomen en de eerste reacties waren bij
zonder gunstig. Ook voor de bezoekers
aan sportvelden, voor de beoefenaars der
schaatssport en voor de talrijke wande
laars die graag in deze fraaie omgeving
komen, zou dit een welkom rustpunt
kunnen zijn.
Voor het verwezenlijken van het een
en ander is wel veel geld nodig, de voor
uitzichten hieromtrent zijn niet ongun
stig. Indien het nodig mocht blijken
zou men een beroep willen doen op het
bedrijfsleven, de middenstand en even
tueel ook op de burgerij, hoewel men
zal trachten door het heffen van een
klein bedrag voor de toegang althans een
gedeelte van de kosten te bestrijden.
Het ligt in de bedoeling een beheerder
aan te stellen voor toezicht en onder
houd terwijl er steeds deskundig „po-
litie-personeel" aanwezig zal zijn om
die jeugdverkeer in goede banen te lei
den. „De eerste ervaringen zijn bijzon
der hoopgevend", zo zei de heer Van
Ooyen. En hij is er vast van overtuigd
dat Terneuzen deze kans, waarvoor nog
heel wat andere en veel grotere ge
meenten dan Terneuzen, zich al jarenlang
inspannen aangrijpen.
John Buil anno 1962 is een gedijende
middenstander, goed gevoed en goed
ontwikkeld, die houdt van gokken en
van 'sex en die meestal leeft op kre
diet. Op deze wijze wordt de Engels
man van deze tijd geschilderd in een
5.000 woorden tellend rapport van de
Britse regering getiteld„Sociale ver
anderingen in Engeland"
Engeland wordt erin beschreven als
een land met een steeds groeiende mid
denklasse, levend in de buitenwijken en
kleine dorpen rondom de steden. In de
ze buitenwijken worden huizen, auto's,
meubels en andere huiselijkheden gefi
nancierd door middel van leningen.
Het rapport schat, dat de Engelsen
Om zo mogelijk alle daarvoor in aan-j in 1961 762 miljoen pond sterling hebben
merking komende kinderen van deze uitgegeven aan gokken, dat is ongeveer
gelegenheid te laten profiteren zal het 14 pond sterling per hoofd van de be-
bestuur contact opnemen met het pro-1 volking.
Van Doorne's Aanhang wagenf a-
natuurwetten te komen. .He* a^}e' briek N.V. heeft aan de Geldropse
en11we^egversnellfng ^ets^fciler vil- zijde van de automobielfabriek een
leDem!unio? kan"oSk Tes!"'"ets g«>te nieuwe montagehal gebouwd
zwaardere motor hebben, want met met daarbij behorende kantoren,
ligging*vraagtWj erTL^om^tTou kantines en andere utilitaire ruim-
ten, die gezamenlijk een opper-
vlakte beslaan van 10.000 m2.
Allfft'c 111 Deze zeer belangrijke uitbreiding was
nlllU 5 III dringend noodzakelijk gezien de nog
steeds stijgende orderpositie en hoge
bezettingsgraad van het bedrijf, „waar
door de capaciteit van de „oude" aan-
hangwagenfabriek aan het Burghplein
te Eindhoven te klein werd.
In de „oude" fabriek 'DAF I) zullen
voortaan voornamelijk de onderdelen
gemaakt worden die voor de montage
in de nieuwe fabriek (DAF HIJ nodig
zijn. In dit verband is het belangrijk te
weten dat de aanhangwagenfabriek 90
procent van de benodigde onderdelen
zelf fabriceert.
Dc aanhangwagenfabriek, waar momen
teel bijna 1000 personen werk vinden,
is op zijn gebied een der grootste in
West-Europa en vormt tevens een uiter
mate belangrijk component van de auto
mobielfabriek omdat DAF daardoor in
staat is complete combinaties te bouwen
van trekkers met opleggers of vracht
wagens met aanhangwagens die volle
dig op elkaar zijn afgestemd.
Gezien de steeds hogere technische
eisen die aan deze combinaties gesteld
worden en de toekomstige verdere uni
ficatie van wettelijke voorschriften hier
omtrent, is deze unieke positie van
DAF een zeer belangrijke factor in
de Euromarkt, waarop de export-acti-
De vereniging van Wcstduitse auto
mobielproducenten heeft meegedeeld
dat in West-Duitsland 108 op de duizend
Duitsers in het bezit van een automo
biel zyn. Duitsland staat met dit aantal
elfde op de wereldranglijst.
In 1950 nog bezaten slechts elf op de
duizend Duitsers een wagen. De eerste
plaats op de wereldranglijst wordt in
genomen door de V.S. met 241 wagens
op de, 1000 inwoners. Op de 2e plaats
staat Nieuw Zeeland (310), gevolgd
door Canada (301) en Australië '291
Van de Europese landen heeft Zweden
de meeste personenwagens met 192 op
de 1000 inwoners, dan volgen Frank
rijk (168) Engeland '146), Denemar
ken (142), Zwitserland (123) en Bel
gië en Luxemburg met 144.
De Sovjet-Unie en TsjechosLowakije
hebben de meeste inwoners met een ei
gen wagen in de landen van het oos
telijk blok met 20 wagens op de 1000
inwoners.
viteit ook van de aanhangwagenfabriek
momenteel dan ook vooral gericht is.
Van de productie van de aanhangwa
genfabriek wordt thans 30 procent ge
ëxporteerd. Met een jaarproductie van
5000 vrachtwagens en van ruim 1500
opleggers, aanhangwagens en tankwa
gens heeft de DAF reeds een stevige
greep gekregen op de binnen- en bui
tenlandse bedrijfswagenmarkt.
In de nieuwe montagehal van de aan
hangwagenfabriek die zeer modern is
geoutilleerd, bevinden zich 7 montage
lijnen ieder van 160 meter lengte voor
de serieproductie van opleggers, aan
hangwagens, standaard tanktrucks, lich
te aanhangwagens (5-7 ton), de Euro
trailer* en voor speciale en militaire
voertuigen. De fabriek is dus volledig
ingesteld op de seriebouw van voertui
gen, aangepast aan de in verschillende
Europese landen geldende voorschriften
De aanhangwagenfabriek is de enige
fabriek, waar b.v. standaard tanktrucks
voor het vervoer van 7.500 of 12.000 1.
olie of benzine in serie worden ge
bouwd. De vraag hiernaar stijgt nog
steeds, vooral vanwege het toenemend
gebruik van huisbrandolie.
Andere specialiteiten zijn o.a. de lucht
vering volgens DAF-systeem, die met
veel succes wordt toegepast en een zeer
goede wegligging garandeert. Voorts
zijn er de DAF lichtgewicht constructies
waarbij door toepassing van hoogwaar
dig staal, een zo hoog mogelijke nutti
ge last bij een zo gering mogelijk eigen
gewicht verwezenlijkt wordt.
Interessant is in dit verband dat vele
combinaties, gebaseerd op patenten van
Dr. H. J. van Doorne, die vooral in de 2
dertiger jaren populair werden, nog 2
veelvuldige toepassing vinden in de 2
aanhangwagenfabriek. Wij denken hier- 2
bij b.v. aan de schommelas-oplegger,
het 1-ligger-chassis en niet te vergeten*
de DAF-koppeling. Voor het Nederland-
se leger en de NATO worden tevens Z
regelmatig opdrachten voor sneltankers2
en speciale voertuigen uitgevoerd. 2
Bovendien worden thans ook laadbak- 2
ken in serie gemaakt zodat DAF in staat»2
is verschillende combinaties compleet 2
met opbouw te leveren.
De serieproductie van deze complete 2
combinaties waaronder de DAF-Euro- 2
trailer (nuttig laadvermogen 19-20 ton) 2
met een DAF 2000 of 2500 trekker er- 2
voor, levert belangrijke voordelen op
t.a.v. prestaties wegligging, vering,
laadvermogen en laadhoogte.
Bij de opzet voor de nieuwe fabriek
is rekening gehouden met een eerste*
uitbreiding van 10.000 m2 en een tweedel
van nog eens 10.000 m2. De totale be-
schikbare, oppervlakte van het terrein!
beslaat 45 ha. J
De dochteronderneming van de aan-
hangwagenfabriek in Spanje (Madrid) I
heeft tenslotte zich in 2 jaar tijds ont-J
wikkeld tot 'n rendabel bedrijf waar*
men 'n kompleet programma vervaar-
digt van opleggers en aanhangwagens
van 5-20 ton en van tankwagens. Dc
verdere ontwikkeling van dit bedrijf!
biedt goede perspectieven, gezien ook!
de toename van het transport en de
uitbreiding, en verbeteringen van het!
wegennet in Spanje.
In bakkerij Kroes in Nieuwendam
heerst deze dagen hoogspanning, nu er
aan de lopende band de zgn. „duive
katers" gebakken worden. De oor
sprong pan dit zoete baksel moet ge
zocht worden in de oud-Germaanse
tijd, toen men gebruik maakte van of
ferbroden in plaats van dier- en vlees-
offers. De vorm van de duivekater
herinnert sterk aan een scheenbeen
met vlees of ham. Op schilderijen van
Jan Steen komt de duivekater ook
voor. De hoogtijdagen van de duive
kater liggen tussen St.-Nicolaas en
Driekoningen, al kan men ze, indien
gewenst, het gehele jaar kopen. Op de
foto zien we een plaat vol met het
Ook de zedelijke maatstaven op het
gebied van de sexualiteit zijn volgens
iet rapport de afgelopen tien jaar sterk
gedaald bij jonge mensen en zelfs bij
schoolkinderen.
Het rapport voorspelt, dat steeds meer
mensen naar de buitenwijken zullen
verhuizen, auto's kopen, hun kinderen
hoger onderwijs zullen geven, hun ziek
ten in privé-ziekenhuiskamers willen la
ten genezen, hun avonden doorbrengen
met televisiekijken, dat zij steeds meer
uit zullen geven, meer zullen gokken en
hun vakanties in Italië zullen doorbren
gen.
De Russische televisie heeft haar bij*
drage geleverd aan de in Rusland op
stekende nieuwe spionagehysterie door
een film te vertonen die „Langs het
duistere pad" heette. Het was een com
binatie van gespeelde en documentaire
opnamen, aldus een verklaring aan het
begin van de film. En men zag de Rus
sische geleerde Aleksej Goloeb tijdens
de persconferentie in Moskou, die volgde
op zijn terugkeer uit Nederland.
Behalve de persconferentie toonde
de film ook een bijeenkomst van „we
tenschappelijke werkers", die Goloeb na
zijn terugkeer het vuur aan de schenen
legden met allerlei ideologische verkla
ringen en felle beschuldigingen.
Gidsen van de Amerikaanse tentoon
stelling in Moskou, in 1959, worden in
de film getoond met de verklaring dat
zij spionnen zijn die opdracht hebben het
publiek nauwkeurig te observeren ten
einde „nieuwe spionagecontacten in de
Sovjet-Unie te leggen". Ook smokke
laars. die goud en juwelen in openge-
boorde schoenhakken en andere verbor
gen plaatsen het land binnenbrengen,
worden in de film getoond. Het hoofd
bestanddeel van de film is spionage,
de rest komt neer op allerlei andere be
zigheden „langs het duistere pad". De
film laat er geen twijfel aan bestaan dat
het duistere pad een uitvinding van het
Westen is.
Te Lockne. een dorp in de buurt van
de Zweedse stad Oestersund, is een te
huis voor ouden van dagen tot de
grond toe afgebrand. Twee van de be
woners kwamen om en zeven worden
vermist.
In het gebied van Patras, in liet westen
van de Peloponesus, zijn 10.000 mensen
door overstromingen als gevolg van stort
regens uit hun huizen verdreven. Terwijl
de regen blijft stromen trachten militai
ren en gendarmes hulp te bieden aan de
getroffen bevolking die haar toevlucht
versierde baksel uit de oven komen, beeft gezocht op daken en in bomen,