ir net 6 DKW junior: praktische auto met temperament Graftombe werd veldkeuken Verkeerslum te Terneuzen voor hele Zeeuwse jeugd Nieuwe aanhangwagen jongste aanwinst van DAF John Buil anno 62 DUIVEKATERS" 155 Consul Cortina Sport in voorjaar van 1963 Nieuwe „Minfj volgend jaar j Jx7" -tips-tips-tips-tips! GROTE PLANNEN VOOR GROOT PROJECT s in Duitsland Spionnenjacht in Rusland Overstroming in Griekenland anbiedingen vaard is! gen tor deel! 11' DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 20 DECEMBER!962- n Een modern en actueel produkt Doortrekken tips - tips - tips - tipsj Mercedes Benz 540 SL Praktisch examen na alle theorie Afronding Theehuis MONTAGELIJNEN UITBREIDING I Tehuis voor ouden van dagen afgebrand cf zegelvcordeel jram ct zegelvoordeel 200 gram £)C ct oordeel t 250 gram gram gelvoordeel egelvoordeel et Ct 26 december Nu er verscheidene nieuwe modellen op de markt komen, neemt de belangstelling voor oudere merken onwillekeurig af. In vele gevallen is dit ongemotiveerd, want iets nieuws betekent niet altijd iets beters. Bovendien worden vroegere jaargangen, al krijgen ze dan geen nieuw kostuum, voortdurend verbeterd, zodat ze technisch „bij" blijven. Ook is een model, dat een jaar gele den werd geïntroduceerd, vaak nog mo dern en actueel. Zo'n model is bijvoor beeld de DWK Junior, die sedert zyn presentatie een populaire auto is ge worden en dit nog steeds is. Daarom vragen we nu eens aandacht voor de Junior een zeer praktisch, handig en betrouwbaar wagentje, dat in zyn klasse tussen de nieuwelingen een goed figuur slaat. Met de Junior de luxe (verbeterde versie van het standaardtype zoals het op de wereld kwam) hebben we een 1000 kilo meter langs de weg ge zworven. Men merkt dat deze DKW een sterk en - bijzonder energiek wa gentje is, dat met een op- fl tk gewekt humeur zijn werk doet. De Junior is een intelligent ontworpen produkt van Auto-Union- DKW. Bij de constructie werd teruggegrepen op de lange ervaring, die de ze fabriek met automo bielen had en hiervan is een juist en „verlicht" gebruik gemaakt. Wat de rij-eigen- schappen betreft is de Junior echter een echte DKW gebleven. Hij zit ste vig in elkaar. Het chassis bestaat uit een stalen kokerbalkconstructie, die de wagen een degelijke basis geeft. De carrosserievorm is elegant en „behen dig" en vooral praktisch. De Junior is een ruime vierzitter met een vrij grote kofferruimte. Het interieur ziet er mo dern en gezellig uit, maar niet ovei- dreven luxueus al is het een „de luxe". De zitpositie is goed, ook voor lange afstanden. De voorzittingen zyn opklapbaar om de achtcrpassagiers te laten in- en uitstappen. De bekleding is afwasbaar en geprofileerd. Het dash- bord is smaakvol uitgevoerd en de in strumenten zijn overzichtelijk geplaatst. Het uitzicht is uitstekend dank zij het grote glasoppervlak en de smalle spij len. dan tevens aanbeveling verdienen de wagen iets meer veercomfort te geven. De Junior heeft een uitstekende weg- ligging en hij is zeer koersvast, maar oneffenheden in het wegdek doen hem een beetje „wippen". Men kan niet zeggen dat het onbehaaglijk of gevaar lijk is, maar we moeten dit desondanks als een klein schoonheidsfoutje van deze aantrekkelijke wagen beschouwen, dat overigens bij een volgende gelegen heid gemakkelijk verholpen kan wor den. Het bedieningsmechanisme fungeert correct. De volledig gesynchroniseerde vierbak laat zich soepel schakelen. De remmen zijn berekend op het prestatie vermogen van de wagen, die een 700 kg weegt. In het stadsverkeer is de Ju- De Junior heeft onder de kap de be kende 3-cilinder tweetakter. De motor werd voor het de luxe type van 741 op 796 cc gebracht om hem meer elas ticiteit te geven. De 34 pk. die bij 4000 omwentelingen per minuut worden ge leverd zijn ruim voldoende om de wa gen een toereikende acceleratie en een forse snelheid te geven. Motorisch schept de DKW Junior geen problemen, wat we bijzonder waardeerden, was het taaie doortrekken van de motor, waaibu we steeds het veilige gevoel hadden dat we nog voldoende reserves over hiel d<De Junior ligt bij een snelheid van 105-110 km per uur het best m de hand. De top ligt bij 120 km. Inpoch ten gedraagt de wagen zich voorbeel- dig. Op kronkelende landwegen kan men er zonder bezwaar geavanceerd mee rijden, zonder in conflict met de De Ford Consul Cortina komt waar schijnlijk tegen het voorjaar 1963 ook in een speciale sportuitvoering uit. Fort-Dagenham wil met de nieuwste aanwinst furore maken in de motor sport, eerst in rally's en later ook snel heidswedstrijden. Voorlopig zullen er een duizend snelle Cortina's worden ge maakt, die hoofdzakelijk in de sportieve afdeling van de autowereld zullen wor den afgezet. Onder de kap komt een motor van 128 pk voor rally-rijders en een knaap van 142 pk voor haanwed strijden. De Engelse Fort is gaan samenwer ken met Colin Chapman, die eigenaar van de bekende Lotus-fabriek is. Hier worden al jaren felle sport- en race wagens gefabriceerd, o.a. de Formule Junior racer, die kortgeleden nog in het nieuws kwam door de bewering van een Duits vakblad dat hij een te grote cilinderinhoud had. Intussen is de zaak weer rechtgezet op de Monza- baan, waar Chapman kwaadsprekers ervan overtuigde, dat er met zijn race wagens niet geknoeid werd. De wagen die door iedereen mocht worden gein- specteerd, draaide dertig rondjes lang gemiddeld 185 km per uur. De motoren van de Cortina-Sport zijn sterk opgefokt, de ene heeft een cilin derinhoud van 1.5 liter en 128 pk, ter wijl de snelste uitgave een 1.6 liter mo tor heeft, die 142 pk levert. De norma le Cortina heeft een 1.2 liter krachtbron met een vermogen van 53 pk. De door Volgend jaar zullen de Mini-produk-2 ten van de BMC-fabrleken er een su-J per-broertje bü krijgen. Paul Emery, ontwerper van renwa-1 gens, is in een Londense garage bezig 2 met de bouw van het proto-type van 2 het wagentje. Emery zei dat de nieuwe 2 Mini er precies hetzelfde uit zal zien* als de kleine wagens van BMC, maar* dat zijn wagen een groot verschilpunt* heeft, n.L niet een maar twee kracht- bronnen. De extra-motor wordt in de bagage-* ruimte geplaatst en moet de wagen the- 5 oretisch grote kracht en een uitmunten- 2 de wegligging geven, want de beide motoren geven het effekt van een vier- wielaandrijving. De twee krachtbron- nen geven de Mini een cilinderinhoud* van twee liter '1994 cc). De beide motoren zullen ieder een apar- te versnellingsbak krijgen, die door* een „pook" bediend worden. De 45-jarige Emery overweegt om de 2 wagen een fiberglazen carrosserie te 2 geven. 2 praktijkproeven hebben zonneklaar be- 2 wezen dat de levensduur van buiten- 2 banden, die b.v. 1/3 onder de voorge- 2 schreven spanning werden bereden 2 (dus 20 lbs in plaats van 30 lbs) met; de helft vermindert. Al met al dus wel de moeite waard om de bandenspan- ning voortdurend te (doen) controle- ren. De enige uitzondering die u willens 2 en wetens moet maken, is tijdens het 2 rijden op zeer gladde wegen. De „slap-2 pere" band heeft n.l. meer grijp op het 2 wegdek en dat is in die situatie toch 2 wel het belangrijkste. nior (draaicirkel 10 meter) een lenige 'Te droge, dat wil zeggen, niet voldoende wpdpn. Hip vlot mannpiivreerhaar is. gesmeerde veren, zullen gaan piepen; en kunnen bovendien oorzaak zijn dat de wagen gaat springen en wel omdat 2 het contact tussen wiel en weg deels 2 verloren gaat. Bovendien is er kans 2 dat door roestvorming enkele veerbla- 2 den worden overbelast waardoor veer- 2 bladbreuk mogelijk is. Is uw motor vanwege de kou weigerach tig om aan te slaan? Bedenk hierbij dan wel dat het geen enkele zin heeft lan- ger dan 8 a 10 seconden achteréén te starten; door langer te starten maakt* u het er alleen maar erger mee. Gun uw batterij dus liever een korte adempauze 2 zo krijgt ze de tijd om zich te herstellen 2 en heeft bij een volgende startpoging 2 weer voldoende energie ter beschikking. 2 Ccheurtjes in de onderbrekerkap zullen zich al gauw gaan vullen met vocht 2 en vuil en gaan dan een steeds betere „lekweg" vormen voor de, van de bobi- ne komende hoogspanning. De bougie(s) komen zodoende niet meer aan hun 2 trekken waardoor de verbranding on- 2 voldoende wordt en zelfs achterwege 2 kan blijven. Controleer daarom regel- 2 matig de conditie van deze kap en stel, 2 indien nodig, vernieuwing niet te lang uit. De heer L. te Oosterhout gebruikt de 2 lange winteravonden om zijn VW op te 2 knappen en wil o.a. ook de aluminium 2 treeplanklijsten uitdeuken en polijsten.; De moeilykheid is echter, dat hij, met 2 het hem ter beschikking staande ge reedschap ,deze lijsten er niet af kan 2 krijgen en wel omdat de, onder de tree plank gemonteerde klemmen, waarvan de lippen een kwart sl££ zijn verbo- 2 gen, met een tang of iets dergelijks niet in hun oorspronkelijke stand zyn 2 te verbuigen. De vraag is nu, of er een eenvoudige methode is deze klem- 2 men los en weer vast te maken. Inderdaad is het niet gemakkelijk om 2 de vrij dikke, verdraaide lippen weer 2 recht te buigen. Indien men de beschik- 2 king heeft over een brug of werkput 2 dan is het vrij eenvoudig maar liggend 2 naast de wagen kunt u met een tang 2 niet voldoende kracht uitoefenen. Pro-* beert u het echter eens op de volgende* manier. U neemt een stukje rond of* vierkant ijzer van circa 25 cm lang en 1 cm dik en buigt het ene eind op 5 cm 2 haaks om. U vijlt de kop van het om- 2 gezette eind vlak waarna u, met een 2 dubbel zaagblad een gleuf zaagt in het 2 midden van het metaal. De gleuf dient 2 u te zagen dwars op de lengterichting? van de staaf en circa een halve cm diep. 2 De gleuf nu is bedoeld om over de ver- 2 wrongen lip geschoven te worden waar- 2 na u met het lange einde van deze zelf- 2 gemaakte sleutel de lip kunt verwrin- 2 gen. Als u dit een beetje met overleg 2 doet hoeft de lip niet af te breken en kunt u de klem bij het monteren van 2 de strip weer gebruiken. wagen, die vlot manoeuvreerbaar is. Een schoonheidsfoutje, dat is wegge werkt, was de walmsliert uit de uitlaat van de DKW. Thans is de Junior de luxe uitgerust met de zogenaamde smeerautomaat. Onder de kap zit een apart tankje voor de smeerolie, die ongeveer 3.8 liter kan bevatten. Een oliepompje zorgt ervoor, dat de vitale motordelen worden gesmeerd en dit gebeurt geheel automatisch. De olie wordt gedoseerd naar toerental en be lasting, dus men hoeft zich er niet meer om te bekommeren. Een waar schuwingslampje op het dashboard sig naleert, wanneer de tank moet worden bijgevuld. Wij zijn niet zo ver geko men. Na 1000 kilometer was het olie niveau in het tankje slechts onbedui dend gezakt. Volgens de fabriek hoeft men er de eerste 4000 kilometer niet naar om te kijken. Het benzineverbruik van onze DKW Junior was gemiddeld 8.3 liter op 100 km. Bij matig rijden consumeert hij 7.6 liter en bij snel rijden circa 8.5 liter, wat zeer redelijk is. De prijs is 5995. Hiervoor heeft men een reële wagen. Chapman opgewerkte motoren hebben dubbele bovenliggende nokkeassen. De komende Cortina's hebben een 5-ver- snellingsbak en natuurlijk geheel an dere overbrengingsverhoudingen. De acceleratie zou verbluffend fel zijn en de topsnelheid ligt in de buurt van 180 km per uur. Het spreekt vanzelf dat de spor tieve Cortina ook verder is afgestemd op het wedstrijdwerk. De besturing is zeer direct en de wagen is uitgerust met schijfremmen. Ook de vering en het interieur zijn aangepast. Wanneer de nieuwe Cortina wordt gepresenteerd is nog niet bekend, maar het is mogelijk dat er in de rally van Monte Carlo een exemplaar zijn debuut maakt. Ford investeert overigens grote be dragen in sportwagentypen. Over de „Mustang" hebben we reeds apart be richt. In de Monte Carlo rally rijdt de Falcon mee, met een 4.5 liter V-8 mo tor die maar even 275 pk ontwikkelt. Deze Falcon heeft schijfremmen. Bij Diamler-Benz in Stuttgart heeft men een formidabele Gran Turismo- wagen klaar, die als we de berichten mogen geloven letterlijk en figuurlijk een zware concurrent in de motorsport wereld wordt. Deze Mercedes heeft een V-8 motor met een cilinderinhoud van 5.4 liter en een maximum vermogen van liefst 400 pk. Het is dezelfde kracht bron die de komende nieuwe prestige- wagen van Daimler-Benz, de Mercedes- Benz 540, moet trekken. Vermoedelijk zal de nieuwe sportwagen als de „Mer cedes-Benz 540" worden voorgesteld. Een beeld uit Sanaa, Jemen: de graf tombe, welke de imam Badr van Je men voor zich zelf heeft laten bou wen, wordt hier gebruikt als veld keuken voor de troepen van de Ver enigde Arabische Republiek, welke de strijdkrachten van premier Al Sallal steunen. (Van onze correspondent) Zoals we gisteren al hebben ge meld, zijn er in Terneuzen plan nen gemaakt om een jeugdver- keerstuin te creëren. Inspecteur Van Ooyen wil daar mee een reeds lang gekoesterde wens van zijn voorganger, wijlen inspecteur K. Reinders, gestalte geven. De jeugdverkeerstuin is ze ker niet uitsluitend bedoeld voor de jeugd van Terneuzen alleen. Men wil er een veel wijdser be stemming aan geven en ook de jeugd van Zeeuwsch-Vlaanderen en indien mogelijk zelfs van ge heel Zeeland de gelegenheid ge ven zich in de praktijk met het steeds ingewikkelder wordende verkeer vertrouwd maken. De jeugd krijgt op school verkeerson- derricht en doet daarna praktisch exa men waarna al of niet een verkeersdiplo- ma wordt uitgereikt. Het stichtingsbe stuur stelt zich voor dat deze jeugdver keerstuin, waarin zich alles wat met verkeer te maken heeft bevindt, zoals: voorrangswegen, voorrangskruisingen, spoorwegovergangen enz., een praktische afronding moet zijn van de theorie. Hier bij valt het grote voordeel op te mer- ken, dat de kinderen niet alleen als wiel rijders van de weg gebruik maken, maar ook als bestuurders van auto's en scoo ters. Op deze wijze leren zij alle facetten vinciaal Verbond voor Veilig Verkeer, waarmee de mogelijkheid open zou staan examens in de jeugdverkeerstuin te Ter neuzen af te nemen. Tenslotte wil het bestuur contacten leggen met de inspecteur van het lager onderwijs, die op zijn beurt kan bewerk stelligen, dat tijdens de lesuren uitstapjes worden gemaakt naar Terneuzen om daar enkele uren met deze miniatuurverkeers middelen vertrouwd te raken. Per slot van rekening zal het voor de jeugd een bijzondere attractie zijn omdat zij al spelende verkeersmoeilijk heden leert beoordelen. En dan rijst bij het stichtingsbestuur de vraag of men bij een schoolreisje niet eerst eens naar de jeugdverkeerstuin in Terneuzen kan gaan en daarna de rest van de dag kan doorbrengen bijvoorbeeld aan het strand. Voor de verwezenlijking van het plan waarbij zeer veel steun wordt onder vonden van het gemeentebestuur van Terneuzen, heeft het bestuur het oog la ten vallen op een 0,85 ha groot terrein tussen de Schaatsvijver en de Bellamy- straat in Terneuzens nieuwste gedeelte. De aanwezigheid van een sportvelden complex in de onmiddellijke nabijheid heeft gedachten doen ontstaan in de di recte omgeving een theetuin en zelfs, indien mogelijk, een restaurant te doen verrijzen. Om dit te verwezenlijken werd met een grote brouwerij contact opge nomen en de eerste reacties waren bij zonder gunstig. Ook voor de bezoekers aan sportvelden, voor de beoefenaars der schaatssport en voor de talrijke wande laars die graag in deze fraaie omgeving komen, zou dit een welkom rustpunt kunnen zijn. Voor het verwezenlijken van het een en ander is wel veel geld nodig, de voor uitzichten hieromtrent zijn niet ongun stig. Indien het nodig mocht blijken zou men een beroep willen doen op het bedrijfsleven, de middenstand en even tueel ook op de burgerij, hoewel men zal trachten door het heffen van een klein bedrag voor de toegang althans een gedeelte van de kosten te bestrijden. Het ligt in de bedoeling een beheerder aan te stellen voor toezicht en onder houd terwijl er steeds deskundig „po- litie-personeel" aanwezig zal zijn om die jeugdverkeer in goede banen te lei den. „De eerste ervaringen zijn bijzon der hoopgevend", zo zei de heer Van Ooyen. En hij is er vast van overtuigd dat Terneuzen deze kans, waarvoor nog heel wat andere en veel grotere ge meenten dan Terneuzen, zich al jarenlang inspannen aangrijpen. John Buil anno 1962 is een gedijende middenstander, goed gevoed en goed ontwikkeld, die houdt van gokken en van 'sex en die meestal leeft op kre diet. Op deze wijze wordt de Engels man van deze tijd geschilderd in een 5.000 woorden tellend rapport van de Britse regering getiteld„Sociale ver anderingen in Engeland" Engeland wordt erin beschreven als een land met een steeds groeiende mid denklasse, levend in de buitenwijken en kleine dorpen rondom de steden. In de ze buitenwijken worden huizen, auto's, meubels en andere huiselijkheden gefi nancierd door middel van leningen. Het rapport schat, dat de Engelsen Om zo mogelijk alle daarvoor in aan-j in 1961 762 miljoen pond sterling hebben merking komende kinderen van deze uitgegeven aan gokken, dat is ongeveer gelegenheid te laten profiteren zal het 14 pond sterling per hoofd van de be- bestuur contact opnemen met het pro-1 volking. Van Doorne's Aanhang wagenf a- natuurwetten te komen. .He* a^}e' briek N.V. heeft aan de Geldropse en11we^egversnellfng ^ets^fciler vil- zijde van de automobielfabriek een leDem!unio? kan"oSk Tes!"'"ets g«>te nieuwe montagehal gebouwd zwaardere motor hebben, want met met daarbij behorende kantoren, ligging*vraagtWj erTL^om^tTou kantines en andere utilitaire ruim- ten, die gezamenlijk een opper- vlakte beslaan van 10.000 m2. Allfft'c 111 Deze zeer belangrijke uitbreiding was nlllU 5 III dringend noodzakelijk gezien de nog steeds stijgende orderpositie en hoge bezettingsgraad van het bedrijf, „waar door de capaciteit van de „oude" aan- hangwagenfabriek aan het Burghplein te Eindhoven te klein werd. In de „oude" fabriek 'DAF I) zullen voortaan voornamelijk de onderdelen gemaakt worden die voor de montage in de nieuwe fabriek (DAF HIJ nodig zijn. In dit verband is het belangrijk te weten dat de aanhangwagenfabriek 90 procent van de benodigde onderdelen zelf fabriceert. Dc aanhangwagenfabriek, waar momen teel bijna 1000 personen werk vinden, is op zijn gebied een der grootste in West-Europa en vormt tevens een uiter mate belangrijk component van de auto mobielfabriek omdat DAF daardoor in staat is complete combinaties te bouwen van trekkers met opleggers of vracht wagens met aanhangwagens die volle dig op elkaar zijn afgestemd. Gezien de steeds hogere technische eisen die aan deze combinaties gesteld worden en de toekomstige verdere uni ficatie van wettelijke voorschriften hier omtrent, is deze unieke positie van DAF een zeer belangrijke factor in de Euromarkt, waarop de export-acti- De vereniging van Wcstduitse auto mobielproducenten heeft meegedeeld dat in West-Duitsland 108 op de duizend Duitsers in het bezit van een automo biel zyn. Duitsland staat met dit aantal elfde op de wereldranglijst. In 1950 nog bezaten slechts elf op de duizend Duitsers een wagen. De eerste plaats op de wereldranglijst wordt in genomen door de V.S. met 241 wagens op de, 1000 inwoners. Op de 2e plaats staat Nieuw Zeeland (310), gevolgd door Canada (301) en Australië '291 Van de Europese landen heeft Zweden de meeste personenwagens met 192 op de 1000 inwoners, dan volgen Frank rijk (168) Engeland '146), Denemar ken (142), Zwitserland (123) en Bel gië en Luxemburg met 144. De Sovjet-Unie en TsjechosLowakije hebben de meeste inwoners met een ei gen wagen in de landen van het oos telijk blok met 20 wagens op de 1000 inwoners. viteit ook van de aanhangwagenfabriek momenteel dan ook vooral gericht is. Van de productie van de aanhangwa genfabriek wordt thans 30 procent ge ëxporteerd. Met een jaarproductie van 5000 vrachtwagens en van ruim 1500 opleggers, aanhangwagens en tankwa gens heeft de DAF reeds een stevige greep gekregen op de binnen- en bui tenlandse bedrijfswagenmarkt. In de nieuwe montagehal van de aan hangwagenfabriek die zeer modern is geoutilleerd, bevinden zich 7 montage lijnen ieder van 160 meter lengte voor de serieproductie van opleggers, aan hangwagens, standaard tanktrucks, lich te aanhangwagens (5-7 ton), de Euro trailer* en voor speciale en militaire voertuigen. De fabriek is dus volledig ingesteld op de seriebouw van voertui gen, aangepast aan de in verschillende Europese landen geldende voorschriften De aanhangwagenfabriek is de enige fabriek, waar b.v. standaard tanktrucks voor het vervoer van 7.500 of 12.000 1. olie of benzine in serie worden ge bouwd. De vraag hiernaar stijgt nog steeds, vooral vanwege het toenemend gebruik van huisbrandolie. Andere specialiteiten zijn o.a. de lucht vering volgens DAF-systeem, die met veel succes wordt toegepast en een zeer goede wegligging garandeert. Voorts zijn er de DAF lichtgewicht constructies waarbij door toepassing van hoogwaar dig staal, een zo hoog mogelijke nutti ge last bij een zo gering mogelijk eigen gewicht verwezenlijkt wordt. Interessant is in dit verband dat vele combinaties, gebaseerd op patenten van Dr. H. J. van Doorne, die vooral in de 2 dertiger jaren populair werden, nog 2 veelvuldige toepassing vinden in de 2 aanhangwagenfabriek. Wij denken hier- 2 bij b.v. aan de schommelas-oplegger, het 1-ligger-chassis en niet te vergeten* de DAF-koppeling. Voor het Nederland- se leger en de NATO worden tevens Z regelmatig opdrachten voor sneltankers2 en speciale voertuigen uitgevoerd. 2 Bovendien worden thans ook laadbak- 2 ken in serie gemaakt zodat DAF in staat»2 is verschillende combinaties compleet 2 met opbouw te leveren. De serieproductie van deze complete 2 combinaties waaronder de DAF-Euro- 2 trailer (nuttig laadvermogen 19-20 ton) 2 met een DAF 2000 of 2500 trekker er- 2 voor, levert belangrijke voordelen op t.a.v. prestaties wegligging, vering, laadvermogen en laadhoogte. Bij de opzet voor de nieuwe fabriek is rekening gehouden met een eerste* uitbreiding van 10.000 m2 en een tweedel van nog eens 10.000 m2. De totale be- schikbare, oppervlakte van het terrein! beslaat 45 ha. J De dochteronderneming van de aan- hangwagenfabriek in Spanje (Madrid) I heeft tenslotte zich in 2 jaar tijds ont-J wikkeld tot 'n rendabel bedrijf waar* men 'n kompleet programma vervaar- digt van opleggers en aanhangwagens van 5-20 ton en van tankwagens. Dc verdere ontwikkeling van dit bedrijf! biedt goede perspectieven, gezien ook! de toename van het transport en de uitbreiding, en verbeteringen van het! wegennet in Spanje. In bakkerij Kroes in Nieuwendam heerst deze dagen hoogspanning, nu er aan de lopende band de zgn. „duive katers" gebakken worden. De oor sprong pan dit zoete baksel moet ge zocht worden in de oud-Germaanse tijd, toen men gebruik maakte van of ferbroden in plaats van dier- en vlees- offers. De vorm van de duivekater herinnert sterk aan een scheenbeen met vlees of ham. Op schilderijen van Jan Steen komt de duivekater ook voor. De hoogtijdagen van de duive kater liggen tussen St.-Nicolaas en Driekoningen, al kan men ze, indien gewenst, het gehele jaar kopen. Op de foto zien we een plaat vol met het Ook de zedelijke maatstaven op het gebied van de sexualiteit zijn volgens iet rapport de afgelopen tien jaar sterk gedaald bij jonge mensen en zelfs bij schoolkinderen. Het rapport voorspelt, dat steeds meer mensen naar de buitenwijken zullen verhuizen, auto's kopen, hun kinderen hoger onderwijs zullen geven, hun ziek ten in privé-ziekenhuiskamers willen la ten genezen, hun avonden doorbrengen met televisiekijken, dat zij steeds meer uit zullen geven, meer zullen gokken en hun vakanties in Italië zullen doorbren gen. De Russische televisie heeft haar bij* drage geleverd aan de in Rusland op stekende nieuwe spionagehysterie door een film te vertonen die „Langs het duistere pad" heette. Het was een com binatie van gespeelde en documentaire opnamen, aldus een verklaring aan het begin van de film. En men zag de Rus sische geleerde Aleksej Goloeb tijdens de persconferentie in Moskou, die volgde op zijn terugkeer uit Nederland. Behalve de persconferentie toonde de film ook een bijeenkomst van „we tenschappelijke werkers", die Goloeb na zijn terugkeer het vuur aan de schenen legden met allerlei ideologische verkla ringen en felle beschuldigingen. Gidsen van de Amerikaanse tentoon stelling in Moskou, in 1959, worden in de film getoond met de verklaring dat zij spionnen zijn die opdracht hebben het publiek nauwkeurig te observeren ten einde „nieuwe spionagecontacten in de Sovjet-Unie te leggen". Ook smokke laars. die goud en juwelen in openge- boorde schoenhakken en andere verbor gen plaatsen het land binnenbrengen, worden in de film getoond. Het hoofd bestanddeel van de film is spionage, de rest komt neer op allerlei andere be zigheden „langs het duistere pad". De film laat er geen twijfel aan bestaan dat het duistere pad een uitvinding van het Westen is. Te Lockne. een dorp in de buurt van de Zweedse stad Oestersund, is een te huis voor ouden van dagen tot de grond toe afgebrand. Twee van de be woners kwamen om en zeven worden vermist. In het gebied van Patras, in liet westen van de Peloponesus, zijn 10.000 mensen door overstromingen als gevolg van stort regens uit hun huizen verdreven. Terwijl de regen blijft stromen trachten militai ren en gendarmes hulp te bieden aan de getroffen bevolking die haar toevlucht versierde baksel uit de oven komen, beeft gezocht op daken en in bomen,

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 11