Afgelopen nacht: hoogspanning! m TROEVEN in GROEVEN ie Sint Goes PO I ROT speelt BRIDGE Mi'nter en H inter en de gouden cadetjes en 1 v. Dongen te Axel Waar': Terugblik ENGELS GETINTE MUSIC-HALL VOOR A.V.R.O.-TELEVISIE Kijk naar Luister naar Verschillende stijlen: drie jazzpianisten Vier grote Fransen AOSRAM Brahms' derde VAAK VERKOUDEN? te beste naam itenkring Hulst )GWATER wick Bowling Vandaag Morgen &ALLOGRAF Retracto 3 •-:»» irïcl. langschrijfvulling f 2,75 Radioprogramma 's 7 elevisieprogramma 's door ^daatha (dhriótie AHMAD JAMAL LES MCCANN EN PIA BECK t Mulligan-bariton Benny Carters swing Progressieve bop Poolwinners' jazz pte gezinnen, bejaarden- Jetering van het haven- (de outillage en de restau- lide stadhuis. In zijn we- Jnt Nicolaas op de eerste |!jn weer in Goes te ko- hem bijzonder verheug- I de Goese middenstands- bde middenstand aan te Pilt overkoepelende orgaan is voor den lande. jimerkingen over het feit, niet tegen brozems kan, |m maar uit de buurt moe- |i de Sint: ,,Door de cri- geen al te beste naam, Jin de raad doen hun uiter- |i deze ongewenste situatie Igeven. Burgemeester, ik licces met het lijmen van lltadammen zal Goes een Ir verkeersknooppunt wor- ■ouw op het college dat zij I dat Goes met de ont- I evolueert", aldus de Sint, Jrging tot het overreiken ■prises. Met het gebruiken ■sing kwam een einde aan Intvangst, waarna de Sint Ivan het gemeentehuis de gesprak en de Pieterbazen snoepgoed rondstrooiden. i?n rijtoer door de binnen-, fe hebben, nam Sint NU 1 komend^ weken zijn in-, korenbeurs. onze redacteur) levendige en fnteres- I was zaterdagmiddag het leen inleiding door het lid, tevens Zeeuws gede- B-C. van Dongen, die te ■ergadering van de KVP- j'jSt een aantal aspecten van In provinciale katholieke Ite. Met name vooral het wonlngbeleid der regering 1 ..uitgebeend", waarbij kritiek een treffend symp- I van de verdeeldheid der ke de overheidspolitiek. I ?rngebied verklaarde Zee- |te dingen te gebeuren, al- ran Dongen, die o.a. zin- Deltawerken, de grotere Ming, de aanleg der Sloe- I aalverbreding, de enorme Ikkeling, de brug over de de aanwijzing van indu- de ontwikkeling van het pekken, waarvoor een na- psie zal worden benoemd, polommen reeds eerder te I. er werd na sprekers eau- l ede van gedachten gewis- Ipeciaal de meningen over lleid nogal uiteenliepen. T op zeker moment spon- toezending van namen der I? buiten de zuiver lokale rottingen willen bouwen, li kotter uit Terneuzen het Igoede woningen voor de ■dweg een „misdaad"! 1 vergadering, die door sta- Itter drs. Th. Adriaansens prettige en kundige wijze laf secretaris-penningmees- l'link (Terneuzen) een kort |de gang van zaken in de '61 tot september '62. ep. verspreid over alle af- van 1886 tot 1630 en de |orpe bestaat officieel niet vorig jaar een batig saldo jaar konden nog niet alle plichtingen worden nage- de contributie der 1630 edragen 407,50) dan zou Ier schulden een saldo van |dag 27 november, zijn de hoogwaterstanden voor de and als volgt: Hansweert I uur; Terneuzen 2.22 en pingen 1.57 en 14.05 uur; p4 en 16.03 uur. Advertentie) INER 2e KERSTDAG NU a 1 11.50 s Fruit Cocktail isommé Royal le Sole Véronique ée - Carrots Glacées e Boeuf Jardinière arfait Praliné >1'. tot en met 18 dec. a.8. 1 28 Breda Tel. 38452 nspatronaat 19.30 uur ring Ben them en Jutting ositie NT uur Amerika bij nacht ;uw 20 uur De schaduw, 20 uur Het meisje Anna Benthem en Jutting 9-18 De Tussauet ïuis 10 uur Contactdag ijk werk NT ïur Nog minderjarig uw 20 uur Terreur van de 18 j. Jong maar geraffineerd, DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 26 NOVEMBER 1962 yanavond zal voor de AVRO de krachttoer beginnen, die zij op haar schouders heeft genomen, toen zij ter gelegenheid van haar veertigjarig jubileum een natio nale actie voor een goed doel wilde organiseren. Alle AVRO- medewerkers, die bij deze mara thon-uitzending via radio en te levisie zijn betrokken, hebben reeds veel voorbereidend werk verricht. In een korte spanne tijds moest van nacht de oosthal van de RAI van de ijsbaan worden ontdaan, om de decor bouwers van de AVRO-televisie gele genheid te geven zo snel mogelijk al les op te bouwen. Daarna kan alle technische apparatuur in de hal wor den aangebracht. Dat zijn de belich- tingsapparatuur en de geluids- en beeldkabels. Niets zult u vanavond meer merken van de nerveuze span ning, die allen heeft beheerst om maar op tijd klaar te zijn. Wanneer u vanavond om half ne gen uw toestel aanzet, krijgt u het laatste deel van de persconferentie te zien, die de AVRO en de stichting „Het dorp" kort voor de uitzending hielden. Dr. Klapwijk zal dan een vraag voor het gehele forum van kij- SV Jjf TEUN v. GELDER Boordevol enthousiasme? Nee, dat zijn we zaterdagavond niet geweest over de Limburgse avond in Sittard van de AVRO televisie. Maar het was allemaal wel ge noeglijk en plezierig. Eerst kregen de kij kers een praatje met plaatjes over eni ge aspecten van het Zuidlimburgse land en leven. Tussen deze plaatjes door hup pelde de rare figuur van Joop Doderer alias Swiebertje, maar het was allemaal wel heel erg goed bedoeld en soms zelfs komisch. Kostelijk was de parodie van de Heerlense Globetrotters. Veel aan dacht werd geschonken aan het carnaval. Door een slechte straalverbinding kwa men enige beelden wazig door. De NTS-camera's stonden zondagmor gen in de prachtige H. Hartkerk te Maas tricht opgesteld voor de rechtstreekse uitzending van een plechtige hoogmis. Vooraf vertelde pater Van Buuren in korte trekken iets over deze beziens waardige kerk. Jammer dat men niet meer van het fraaie interieur en de vele kunstschatten liet zien. Manus van de Kamp zorgde overigens voor een uit stekende beeldregie met enkele voortref felijke shots. De NCRV schotelde de kijkers 's avonds een aantal vaste programmapunten voor. De reis van hun leven. Arthur en Eva en een concert van het Amsterdams Ka merorkest. Aan deze serie werd een nieuwe rubriek „Onder vier ogen" toege voegd, waarin Jan van Hillo een ge sprek had met de voormalige hoofdre dacteur van „De Waarheid", de heer A. J. Koejemans, Treffend was de openhar tige wijze, waarop deze sprak over het geen hem bewogen had tot de CPN toe te treden (de logica van het Marxisme en de ellende van het proletariaat), het in het communisme niet vinden van een antwoord op de levensvragen, zijn breuk met de CPN en de terugkeer van zijn geloof in God. De heer Koejemans ver klaarde geen spijt te hebben van de ac tiviteiten in zijn verleden en nog steeds te geloven in de maatschappelijke or dening zoals het communisme deze ziet. Het gevaar van een Russische inval of bezetting achtte hij ireëel. VLAAMSE TELEVISIE Een weekend vol muziek voor de kij kers naar de Vlaamse t.v. Zaterdag de vierde aflevering van Canzonissima, zo als steeds doeltreffend en smaakvol ge presenteerd. Daarna de quiz ,,'t Is maar een woord" die visueel beneden de maat was. Zondag o.a. een boeiende wieler sportreportage, een van Kurt Wilhelms befaamde operetteprodukties „Liselotte" van Edward Künneke. Zonder dat de top van de Olympus werd bereikt, was het vooral door het ballet wel onderhou dend, maar ook deze keer kwam het (la ter gesproken) Nederlands commentaar op momenten, waarop de muziek onno dig verstoord werd. Voor de jeugd was er een Tsjechische avonturenfilm waar in enkele passages voorkwamen, die op gelegd anti-godsdienstige propaganda in hielden volgens het bekende communis tische recept. Een beetje meer kritische zin bij de keuze van dit soort films lijkt ons dus meer dan gewenst. (Advertentie) DR. KLAPWIJK kers en luisteraars beantwoorden, waarna meteen naar de studio in Hil versum wordt overgeschakeld voor de documentaire, die Hans Keiler maakte over de blijvend invaliden in de Jo- hannastichting. Het zal voor ieder die deze documentaire ziet, duidelijk zijn, dat de actie „Open het dorp" voor een bijzonder belangrijk doel is, omdat vele van deze gehandicapten in de maatschappij veel geluk en levens vreugde moeten ontberen, daar elke deskundige verzorging ontbreekt. Deze documentaire, die tegelijk in een bewerking van Jan Moraal via de radio wordt uitgezonden, is om streeks negen uur ten einde. Dan zal kijkend en luisterend Nederland ken nis kunnenm maken met de gastvrou- we van dit monsterprogramma van drieëntwintig uur: Mies Bouwman. Wat er dan gaat gebeuren is slechts aan weinigen bekend. Vaststaat, dat Nederland een topprogramam met kunstenaars en artiesten zal te horen en te zien krijgen, zoals in het verle den nimmer is voorgekomen en wel licht ook niet meer zal voorkomen. Maandag 26 november HILVERSUM I 402 ra NCRV: 12,05 Lichte gram. 12,25 Voor boer en tuinder 12,30 Land- en tuinb.- meded. 12,33 Licht ens., muz. uit de twin tiger jaren 12,53 Gram., event, act. 13,00 Nws. 13,15 Licht ens. 13,45 Lichte gram. 14,05 Schoolradio 14,30 Samen uit, samen thuis, gevar. progr. (herh. van donder dag 15 nov. jl.) 15,40 Lichte gram. 16,00 Bijbeloverd. 16,30 Fluit en piano, moder ne muz. 17,00 V.d. kleuters 17,15 V.d. jeugd 17,30 Lichte gram. 17,40 Beursber. 17,45 Regeringsuitz.: lichamelijke opvoe ding in Suriname, door L.A. de Sanders 18,00 Orgelrec., amus.muz. 18,30 Met band en plaat voor u paraat, klass. muz. 19,00 Nws. en weerpraatje 19,10 Gram. v.d. teenagers 19,30 Radiokrant 19,50 Veranderende wereld, toespr. 19,55 Ac- cordeonork. 20,15 Vraag 7, hoorspel 21,25 Metropole-ork. 22,00 Pari. comm. 22,15 Pianorec., klass. muz. 22,30 Nws. 22,40 Avondoverd. 22,55 Boekbespr. 23.05 Muz. vraagbaak 23,40 Lichte gram. 23,55-24,00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m AVRO: 12,30 Land- en tuinb.meded. 12,33 V.h. platteland 12.40 Licht ens. met zangsol. 13,00 Nws. 13,15 Meded., event, act. of gram. 13,25 Beursber. 13,30 Johan Willem Friso-kapel 14,00 Zangrec., klass. liederen 14,30 Lichte orkestmuz., Hon gaarse melodieën (gr.) 14,50 Voordr. 15,05 Die Geschöpfe des Prometheus, ballet (gr.) 16,20 Lichte gram. 16.45 Perseus en Andromeda, hoorspel 17,15 Instr. kwin tet 17,30 V.d. jeugd 17,50 Mil. comm. 18,00 Nws. 18,15 Klass. pianomuz. (gr.) 18,25 Amateursprogr. 18,50 Openbaar kunstbezit 19.00 Fragm. uit de opera: Zar und Zimmermann (gr.) 19,45 Regerings uitz.: Van sparen en varen: Een zilver- vlootprogr, van Miep Diekmann, gepre senteerd door Herman Stok en Elisabeth Mooij 20,00 Nws. 20,05 Lichte gram. 20,30 Gevar. progr. voor de actie Open het dorp. BRUSSEL VLAAMS 324 m: 12,00 Nws. 12,03 Lichte gram. 12,30 Weerber. 12.35 Landb.kron. 12,42 Pianospel 12,50 Beursber. 13.00 Nws. 13,15 Klass. kamermuz. 14.00 Schoolradio 15,45 Lichte gram. 16,00 Beursber. 16,06 V.d. zieken 17,00 Nws. 17,15 Zangrec. 17,45 Franse les 18.00 Franse chansons 13,18 Paardesportber. 18,20 V.d. sold, 18,50 Radiokron. 19,00 Nws. 19,40 Opera- muz. 20,00 Jazzmuz. 20.30 V.d, jeugd 21,00 Festival della Canzone Italiana in Sviz- zera 22.00 Nws. 22,15 Volksdansen en -zangen 22,35 De zeven kunsten 22,55 Nws, 23,00-23,15 V.d. zeelieden. BRUSSEL FRANS 484 m: 12,30 Gevar. progr. en act. 14,18 TAe AVRO is vastbesloten voor haar vrijdagavond-show-programma „Mu - sic hall" kosten noch moeite te spa ren. Ziet u deze week al een groot aantal gasten, in de uitzending van de cember wil men een groot deel van de revue, die al maanden met veel suc ces draait in het Londens Palladium- theater (het Mekka van de artiesten wereld) naar Nederland brengen. Dat zullen o.a. zijn het Engelse echt paar Pearl en Teddy Johnson, de Amerikaanse danseres/zangers Donna Hightower en het complete ballet dat deze revue vaart geeft. Het Neder landse kwartet van Janine van Wely, Sylvia de Leur, Rijk de Gooyer en Aart Brouwer zal in dit programma niet ontbreken, evenmin als de AVRO- showband. Over medewerking van het AVRO-showballet van George Carden moet nog gesproken worden. Producer Karei Prior en regisseur Jef de Groot, die van dit AVRO-music-hallprogram- ma één of meer buitenlandse gasten, zijn nu dus van hun uitgangspunt te ruggekomen, en maken van de Neder landse artiesten een verbinding tussen de verschillende buitenlandse num mers. Door het zien van vele spectaculaire Duitse, Amerikaanse en Engelse tele- visieprodukties, zijn de kijkers in Ne derland nu eenmaal verwend ge-raakt, en wil men een groots opgezette show brengen dan zal het, om niet enorm af te steken bij die buitenlandse pro- dukties, klinkende namen en nummers moeten hebben. Dat is iets dat men zich in Hilversum en Bussum de laat ste maanden steeds meer realiseert, en met een bang oog op de bijzonder krappe begroting tracht men er het beste van te maken. Ork.concert, moderne en klass. muz. 15,03 Lichte gram. 16,08 Operettemuz. 17,00 Nws. 17,15 Moderne Belg. muz. 19,30 Nws. 20,00 Hoorspel 21,20 Gram. 22,00 Wereldnws. 22,15 Jazzmuz. 22,55-23,00 Nieuws. Dinsdag 27 november HILVERSUM I 403 ra KRO: 7,00 Nws. 7,15 Klass, gram. 7,30 V.d. jeugd 7,45 Morgengeb. en overw. 8,00 Nws. 8,18 Lichte gram. 8,50 V.d. huisvr. 9,40 Schoolradio 10,00 V.d. kind. 10,25 Klass. orkestmuz. (gr.) 11,00 V.d. vrouw 11.30 Lichte gram. 11,50 Volaan... vooruit, lez. HILVERSUM II 298 m AVRO: 7,00 Nws. 7,10 Ochtendgym. 7,20 Lichte gram. VPRO: 7,50 Dagopening AVRO: 8,00 Nws. 8,15 Lichte gram. 9,00 Gym. v.d. vrouw 9,10 De groente man 9,15 Klass. gram. 9,40 Morgenwijd. 9,55 Boekbespr. 10,00 Arbeidsvitaminen (gr.) 10,50 V.d. kleuters 11,00 V.d. zieken. Maandag 26 november AVRO: 19,30 Mijn vrouw is goud waard, gefilmde ode aan de huisvr. NTS: 20,00 Journ. en weeroverz. 20,20 Zendtijd politieke partijen: KVP AVRO 20,30 Open het dorp, liefdadigheidsactie. VLAAMS BELGIë: 19,00 V.d. jongeren 19,30 Filmrep, over termieten 19,40 Cul turele act. 20,00 Nws. 20.30 Natte asfalt (Nasser Asphalt), speelfilm 21,55 Medi um, toneel 22,25 Nws. FRANS BELGIë: 18,30 Berichten 18,33 V.d. kind. 19.00 Eng. les 19.30 Sportuitz. 20,00 Journ. 22,30 Opera-fragm. 21,15 Filmkron. 22,40 Journaal. 50) ,,Dat is het ook.... 't Zou huichelen zijn dit niet volmondig toe te geven, 't Is geen prettige ondervinding verdacht te worden van moord.En voor de arme vrouw was dit tenslotte de enige uitweg. Wel een paardemiddel, maar ja. wat wil je in zo'n geval?" ,Zo heeft zij zelf het ook gezien.' Roberts knikte. „Haar geweten zal het haar te lastig gemaakt hebben,' zei hij, terwijl hij naar de deur ging. Poirot schudde nadenkend het hoofd. Roberts had de daad van Mrs Lommer verkeerd uitgelegd. Berouw was het niet, dat haar de hand aan zichzelf had doen S* Boven op het portaal bleef hij staan om de oude dienstbode, die daar zacht jes zat te snikken, een paar woorden van troost toe te voegen, 't Is verschrikkelijk mijnheer. Zo verschrikkelijk. Wij hielden allemaal zo veel van haar. En u, die gisteren nog zo kalm en gezellig thee met haar hebt zitten drinken! En nu is ze al dood! IK zal 't nooit vergeten, zo'n morgen..zo lang ik leef niet Dat harde bellen opeens. Drie keer achter elkaar, terwijl ik toch zo hard naar de deur liep als ik kon. En, waar is je mevrouw?' dat hij me gewoon toebeet. Ik schrok zo, dat ik geen woord kon uitbrengen. We stoorden haar nooit voor ze ons belde, weet u dat waren haar orders. En dus wist ik niet, wat te zeggen. En de dok ter. .hij schiet me yoorbij en zegt: ,Waar is haar kamer?' en als ik wijs, rende hij naar boven..en ik 'em natuurlijk achterna en als ik op de deur wijs, stormt hij naar binnen, zonder te klop pen nog wel en kijkt naar haar en zegt, met een zucht: .Te laat! Toen was ze al dood. Maar hij heeft me toch nog cognac en warm water laten halen en gewerkt dat hij heeft om haar nog bij te brengen, .maar alles tevergeefs. En toen moest de politie getelefoneerd en geen kwartier later waren ze er al., en allemaal naar binnen en..'t geeft geen pas, zeg ik. Mevrouw zou het vast niet goed hebben gevonden. En wat doet de politie derbij? vraag ik me af. 't Gaat hun toch niks aan of m'n me vrouw te veel slaapdrank heeft ingeno men, .dat is toch geen misdaad?" Poirot gaf geen antwoord op die vraag. Na even zwijgen vroeg hij: ,,Was je mevrouw gisteravond gewoon? Of heb je de indruk gekregen, dat ze zich be zorgd of ongerust over iets maakte?" ,,Nee, dat niet, mijnheer. Maar 4e was wel erg moe en ik geloof ook, dat ze pijn had. Ze was de laatste tijd niet goed, weet u. ,.Dat weet ik." Het medegevoel in zijn stem gaf haar moed door te gaan. ,,Ze was niet ie mand, die gauw klaagde, mijnheer maar de laatste tijd hebben we ons erg on gerust over haar gemaaktde keuken meid en ik. Ze kon niet meer zoveel doen als vroeger en van alles was ze moe. Ik denk, dat 't bezoek van die jongedame, .dadelijk, nadat u weg was, een beetje te veel voor haar is geweest". Poirot, die op het punt stond door te lopen, keerde zich om. ..Een jonge dame? Is er gisteravond nog een jonge dame geweest?" ,,Ja, mijnheer. Vlak na u..geen mi- Om 19.30 uur vertoont de AVRO-tele visie een filmpje van Duitse makelij over de vrouw die voor haar man en gezin goud waard is. Na het NTS-jour naal en weeroverzicht, volgt om 20.20 uur een uitzending van de KVP. Om 20.30 uur start dan de AVRO met haar actie „Open het dorp", zoals bekend voor de bouw van een dorp voor blij vend lichamelijk gehandicapten nabij de St.-Johannastichting te Arnhem. Het programma begint met een documentai re (van Hans Keiler) waarin o.a. een gesprek met de geneesheer-directeur dr. A. Klapwijk, en om ongeveer 21.30 uur start de AVRO dan zowel op radio als op t.v, met haar actie uit het Amster damse RAI-gebouw. In de uitzending zal nog precies bekend worden gemaakt wat u kunt doen en hoe. Het program ma gaat bij voldoende deelname door tot dinsdagavond 19,30 uur. en tientallen artiesten zullen voor camera en micro foon verschijnen. Om 20.30 uur draait de Vlaamse sectie een film van Frank Wisbar „Het natte asfalt" (inzending voor het Expojaar). Om 21.55 uur beelden van het toneelle ven in Vlaanderen. Om 20.30 uur zendt de Waalse sectie fragmenten uit van de opera's „Orfeo' '(Monteverdi) en De Barbier van Sevilla (Rossini). Hilversum I (402) biedt na het nieuws van 19.00 uur plaatjes van teenagers. Om 19.55 speelt het accordeonorkest van Addie Kleynge-ld, terwijl om 20.15 uur de NCRV een hoorspel uitzendt dat Henk Lokman maakte naar de film „Vraag zeven". Om 22.15 uur muziek van Grieg gespeeld door Johan Otten. Over Hilversum II hoort u om 18.50 uur (98 meter) openbaar kunstbezit. Klanken uit de operette Czar und Zim merman hoort u te 19.00 uur; om 19.50 uur muziek van Chopin, gespeeld door Ingrid Haebler. Na het nieuws in het kort draait de AVRO vlotte plaatjes tot om 20.30 uur wordt overgeschakeld naar het Amsterdamse RAI-gebouw voor de actie „Open het dorp". Ook hier eerst een kort documentair programma, vóór de artiesten hun opwachting maken. De uitzending gaat de hele nacht door. „En je weet zeker, dat er niet méér dan drie brieven waren?" „Ja, mijnheer. Dat weet ik beslist zeker." Poirot knikte ernstig. Weer maakte hij een beweging, alsof hij wilde doorlo pen. Maar hij bedacht zich en vroeg: „Je wist waarschijnlijk, dat je me vrouw iets innam om wat beter te sla pen?" „O ja, mijnheer. De dokter had het zelf voorgeschreven, dr Lang." „En waar had je mevrouw het flesje met die tabletjes staan?" „In een klein medicijnkastje, .in haar kamer." Dat was Poirot's laatste vraag. Hij liep het portaal over en botste tegen Battle, die juist een kamer uitkwam. Het gezicht van de hoofdinspecteur stond bezorgd. „Blij, dat u er bent, monsieur Poirot. Even voorstellen: dr Davidson, de poli- tiedokter." De twee mannen drukten elkaar de hand. De politiedokter was een lange, magere, melancholiek-uiziende jonge man. .Een wanbof," zei hij. „Anderhalf uur eerder en we hadden haar nog kunnen redden." „Hm!" zei Battle. ..Hardop mag ik dat natuurlijk niet zeggen, maar spij ten doet het mij niet. Ze was klinkt natuurlijk afgezaagd, .maar ze was een echte dame. Ik weet niet, waarom ze Shaitana vermoord heeft maar ik heb zo'n gevoel, dat ze wel eens een gel dige reden gehad kon hebben." „In elk geval staat het te bezien, of ze haar veroordeling beleefd had," zei Poirot. ,.Ze was ziek, heel ziek." Onder 't label Funck- ler is de nieuwe LP van het Ahmad Ja- mal-trio uitgebracht, 'n plaat van gepolijs te muzikaliteit en hoog artistiek gehalte. Het trio, huisorkest van Jamals jonge Al- hambra-club in Chi cago, beweegt zich voornamelijk op het terrein van de moody music". Het heeft een kennelijke voorkeur voor de rustige swing-stijl, waarin Jamal alle mogelijkheden tot creatieve ontplooi ing vindt. Zijn pianospel kenmerkt zich o.m. door speelse rechterhand improvisaties afgewisseld door klank rijke staccato-akkoorden. Jamal be dient zich bovendien van volume-con trasten en werkt op een vast schema naar een climax. Al enkele jaren zijn bassist Israël Crosby en slagwerker Vernell Fourier zijn bekwame bege- leiders. Tien opnamen geven een goede indruk van het uitgebreide repertoire. We kiss in a shodow, Sweet and lovely, Autumn leaves en Love for sale, om er enkele te noemen worden met veel gevoel in ritmische varianten uitgevoerd. Een beste beurt van knappe musici (Funck- ler LP 30 cm MGAR 9213). Een eerste kennismaking met de mu ziek van Les McCann, nog niet zo lang in de picture, is even verrassend als boeiend. Zijn pianostijl is niet in een absoluut dekkende term te vangen. Ze heeft ontegenzeggelijk iets eigens, neigt hier en daar naar het concert- matige en steunt op het systematisch uitdiepen van bijna klassiek-evangelil- sche klankformaties. Van de andere kant is er iets van Petersons tech niek en concentratie in te ontdekken. nuut, nadat u weg was. Miss Meredith heet ze." „En is die dame lang gebleven?" „Een uurtje, denk ik." Poirot zweeg nadenkend; toen zei hij: „En daarna?" ,,Toen is mevrouw meteen naar bed gegaan. Ze heeft ook in bed gegeten. Ze zei, dat ze erg moe was." Weer z.weeg Poirot..toen vroeg hij: „Weet je ook. of je mevrouw gisteren nog brieven heeft geschreven?" „Nadat ze naar bed was gegaan, hp- doelt u? Nee, ik geloof van niet, mijn heer." „Maar zeker weet je het niet?" Eigenlijk wel. Er lagen wat brieven op het tafeltje in de hal..die moesten nog gepost worden. Dat doen we altiid 's avonds, weet u..voor we sluiten. Maar die had ik al 's middags zien liggen." „Hoeveel waren het er?" „Twee of drie, mijnheer. Zeker weet ik het niet. Nee, ik geloof toch drie." ..Heb jij of de keukenmeid degeen die ze gepost heeft, bedoel ik..ook ge zien aan wie ze geadresseerd waren? Je moet je niet beledigd voelen over die vraag. Het is van het grootste ge wicht, werkelijk!" ,,Ik heb ze zelf gepost, mijnheer. En van de bovenste heb ik het adres ge zien..'! was een brief aan Fortnum Mason. Van de andere weet ik de adressen niet." De toon van de vrouw was ernstig en heel oprecht. McCann, wiens ideeën veelvuldig on- onderwerp van discussie zijn geweest, werkt zijn muzikale gedachten op het gevoel uit, vaak met niet-ritmische inleidingen of intermezzi. In feite cir kelt hij in zijn eigen composities om enkele vaste thema's, waarop hij con structief varieert. Daarbij maakt hij veelvuldig gebruik van tremolo's en roffel-accoorden. Overigens drukt Mc Cann op bestaande stukken een eigen stempel, doordat hij ze naar eigen smaak en inzicht interpreteert. In zijn nieuwe Fontana-LP, naarhet startnummer Django getiteld, begelei den hem slagwerker, Jefferson - Voor heen o.m. te beluisteren bij Horace Silver en Charlie Mingus en de opko mende bassist Herbie Lewiss. Behal ve het titelstuk laat het trio horen Do- rene don't cry, Pretty lady, Stella by Starlight, On green Dolphin street, I'll take romance en Little girl blue (Fontana IP 688 100 ZL). „Pia's Boekie" is een kleine lang- speler van Pia Beck en haar trio, uit gebracht op His Masters' Voice. Ze ontleent haar titel aan „Pia's Boegie' een furore-stuk uit vroeger jaren, en is te zien als een muzikale terugblik op de ontwikkeling van Pia's pianisti sche en vokale bekwaamheden. We kennen haar al van de Millers, bij welk gezelschap zo met Sanny Day jaren gezongen heeft. Sinds ze met 'n eigen trio is gaan optreden heeft ze tientallen geslaagde toernees gemaakt, o.m. naar Israël en naar de V.S., waar ze zelfs in het befaamde Bird- land is opgetreden. Pia Beck is een uitgesproken jazz pia niste. Haar speltrant is door de jaren heen beinvloed door verscheidene pro minenten en heeft zich tenslotte gesta biliseerd. Dat ze zich zelf graag als show-vocaliste begeleidt bewijst ander- De dokter knikte. „Ik geloof, dat u daarin gelijk heeft. Misschien is het dan zo het beste!" Hij ging naar de trap. Battle liep hem achterna. „Een ogen blik nog, dokter." Met zijn hand op de knop van de slaapkamerdeur keerde Poirot zich om, Mag ik even naar binnen gaan?" Battle knikte. „Ga maar. Wij zijn klaar." Poirot ging naar binnen en deed de deur achter zich dicht.. Hij ging naar het bed en keek neer op het rustige gelaat. Een moeilijk geval! Een zeer moeilijk geval! Had die rustige, beheerste vrouw de dood gezocht om een jong meisje schan de en misschien nog erger te besparen of bestond er een andere, meer lugube re verklaring? Er waren factoren Opeens boog hij zich over het bed heen en keek naar een donkere ver kleurde plek op de onderarm van de dode. Toen richtte hij zich weer op. Zijn groenblauwe ogen schitteren op een eigenaardige, roofdierachtige manier.. een manier, die een paar beambten van de Sureté in Parijs herkend zouden heb ben. Vlug ging hij de kamer uit en liep de trap af. Battle en een van de agenten stonden beneden in de hal te telefoneren. De agent legde de hoorn neer en keer de zich naar zijn superieur: „Hij is nog niet tèrug, hoofdinspecteur." (Wordt vervolgd) maal deze plaat, waaraan gitarist Tij- men Hoolwerf, bassist Marijn de Rijn en slagwerker Hans Holman medewer king hebben verleend. „Pia's" Boekie" wil voornamelijk 'n kort ducumentaire over Becks artiesten-loopbaan zijn en als zodanig is de plaat best uitgevallen. Ze laat Pia in verschillende talen aan het woord. Naar ons gevoel zijn I'm feeling like a stranger, Let's do it en Erev el sho sha nim wel de features (His Masters' Voice 25 cm HFLP 1022) ,,A concert in jazz" op Verve EP zet baritonnist Gerry Mulligen in de schijnwerpers als begaafd represen tant van de cool jazz. Met het concert Jazzband brengt hij achtereenvolgens Israël, Summer's over, I know don't know how, in eigen arrangemen ten. De typische Mulligan-harmonie- en zijn ook hier weer te herkennen. Stuk voor stuk knap uitgevoerde stuk ken, die van grote techniek-beheer sing blijk geven (EPW 5191) Op Word Pacific EP zijn Mulligans kwartet opnamen uit de periode 1952- 1953 vastgelegd. Hij solieert of duet- teert daarin met trompettist Chet Ba ker. In de ritme-sectie bassist Bob Whitlock en slagwerker Chico Hamil ton. Soft shoe. Walkin' shoes, Aren't you glad en Freeway, de hier uitge voerde nummers, zijn voor EP-pro- duktie uit een langspeler gekozen. In deze combo horen we Mulligan het liefst, omdat zijn persoonlijke stijl dan sterker op de voorgrond treedt (WT 5401). Benny Carter, veelzijdig instrumen talist en arrangeur, behoort tot het driemanschap van altsaxofonisten, dat van overwegende invloed is geweest op de alt-spel-techniek. Carter, vlot swinger, is te rekenen tot de meest universele jazz-musici. Hij heeft het accent gelegd op de melodische lijn en werd onder de bandleiders DE specialist voor sax-groepen. Als „schepper" van de vijf-formatie voor saxofoons in de big band-jazz is hij overigens niet te herkennen op de Im- pulse-EP „Fürther Definitions". Daar werkt hij met twee alten en twee teno ren. Coleman Hawkins is dan zijn tegen hanger. Piano, gitaar, bas en drums completeren deze Carter-formatie. Ho ney suckle rose, Doozy Crazy Rhythm en Cotton tail zijn de vlot gepresenteer de swing-stukken. (EPIM 5545). Een progressief EP-tje van het Lee Morgan-Wayne Shorter-Bobby Tim- mons-kwintet heeft Roulette uitge bracht. Uit een Birdland-optreden zijn „Suspended sentence" en Minor strain composities van respectievelijk Shorter en Timmons, vastgelegd. De bezetting is Morgan eerder bij de Jazz Mes sengers trompet, Shorter (ook oud- Blakeyaan) tenorsax, Timmons voorheen bij de kwintetten van Can- nonball Adderly en Art Blakey piano Jimmy Rowser vroeger bij Fergu son bas, en Art Taylor als slagwer- ker-nieuwe-stijl. Geen wonder dat dit vijftal qua stijl sterk op de jazz Mes sengers is georiënteerd. Deze progres sieve ,,bop" berust voornamelijk op subtiele improvisatie ontwikkeld naar eenvoudige melodische lijnen, vooraf gegaan door en besloten met harmoni sche unisono-thema's. (Roulette EPRL 1533) Sonny Rollins, tenorsax, Art Farmer trompet, en tenorist John Coltrane zijn de trekkers van een Fontana-EP, uitgebracht in de reeks Poll Winners Jazz. Ieder van hen solieert in een aparte bezetting. Rollins o.m. met slagwerker Max Roach, Farmer met drummer Art Taylor en Trane met o.a. Al Heath. Achtereenvolgens is van de ze solisten te beluisteren There are such things, waarin Rollins zijn ruwe, ironische timbre laat horen, When your lover has gone, met een gave, sublieme solo van Farmer, en While my lady sleeps, waarin Coltrane in dringend en melodieus op de voorgrond treedt. Een instructief plaatje dat een goede indruk geeft van de nieuwe ont wikkeling in de moderne jazz (Fonta na EP 469200 TE). Men kan tussen De bussy en Ravel we zenlijke verschillen vaststellen. Een figuur als Roussel staat, voor al in zijn latere oeu vre, nog veel verder van die twee af. Toch vormen zij een eenheid hetgeen do program ma's van talloze con certen duidelijk on derstrepen. Afgezien dan van een ten onrechte minder gespeelde com ponist als Roussel ziet men hun namen veelal direct in eikaars nabijheid. Ook op een nieuwe London-lp in de serie „L'Oiseau lyre" is dit het geval. Behal ve de drie genoemden is ook de wel haast onbekende Ropartz op deze plaat vertegenwoordigd. Men heeft er kennelijk naar gestreefd een aantal werken bijeen te brengen die, zonder direct de paradepaarden van de onderscheiden componisten te zijn, toch alleszins representabel voor hun stijl en opvatting zijn. Daarin is men uitne mend geslaagd, naar ons idee. Van Ra- vel is een klein muzikaal juweel, „Introduction et allegro" te beluisteren, waarin de harpiste Osian Ellis de fraaie cadenza gevoelvol speelt. Debussy's „Sonate voor fluit, altviool en harp", als het ware een moderne, maar toch bepaald niet onromantische pastorale, is beslist een zijner beste werken. De „Serenade" van Roussel, die vooral be kend is als de componist van de „Psau- me 80", vormt een stukje zo eerlijke, pure muziek dat men ervaart met een wezenlijk begaafd toondichter te doen te hebben. Tezamen met Ropartz' „Prelude, ma rine et chansons" vormen ze een uiter mate aantrekkelijk programma. Het „Melos Ensemble" dat wij voor het eerst op de plaat te horen kregen, speelt al deze werken met een pure klaarheid die soms verrassend aandoet. Ook de technische kwaliteiten zijn zodanig dat we deze nieuwe plaat uit „L'Oiseau lyre" een van de interessantste van de laatste tijd zouden willen noemen. (London, SOL 60048-stereo) Advertentie) Het Weens Philharmonisch Orkest heeft onder Herbert von Karajan de derde symfonie van Brahms in Decca- groeven gezet op een wijze die toch wel min of meer opmerkelijk Is. Brahms' derde is zijn heldendicht, maar deze symfonie valt niet te vergelijken met bijvoorbeeld een Eroica. Brahms speelt als het ware met gedachten, ana lyseert ze en schaaft ze na herbezinning bij, en bij dit alles bewaart hij alle spanning om die in een finale te ont laden. De beperkte instrumentatie, die Brahms kenmerkt, onderstreept die so bere maar tegelijk indringende vorm geving. De uitvoering door de Wiener Philharmoniker zet daar als het ware nog een extra streep onder. De uitvoe ring is zo beheerst, zo nadrukkelijk zonder nadruk dat het welhaast een ambachtelijke interpretatie wordt. Open en doorzichtig, de sobere maar gave bouwstijl van Brahms in strakke lijnen uitbeeldend: zo brengt het orkest de derde symfonie. De plaat is aangevuld met de Tra gische Ouverture van dezelfde compo nist. (Decca SET 231 stereo). (Advertentie) V/////////////////////////////////////W/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////A Vooral nür ZOMER- VITAMINEN voor ZOMER- GEZONGHEID in de winter Geef uw gezin elke dag DAGRAVIT, TOTAAL I zomer vitaminen zomer gezondheid DAGRA N.V. DIEWEN (J) Antwerpen, Londen, Madrid 4V////m/////////////M//////jY///////////////////////////////W///////////////////////////M///M////////////////Wr///////Mm 29 Ja! Minter ving de zak met de gou den kadetjes handig tussen de lange mouwen van zijn jas op en holde hard verder. Zijn jas sleepte achter hem aan en veegde de straat schoon. Sliep liet Hinter los en begon Minter te achtervolgen. „De vijand is verdeeld" mompelde hij grimmig, maar toen hij het ventje bij zijn lange jas wilde grij pen, klonk er een helder stemmetje achter hem: „Hier Minter, gooien!" èn het volgende ogenblik zweefde de brood- jeszak hoog over zijn hoofd en kwam weer keurig in de armen van Hinter terecht, die gauw een andere kant op- holde. Het werd fraai handbal, en als deze wedstrijd zich niet in zo'n stille buurt had afgespeeld, zouden er zeker toe schouwers zijn geweest. „Hup Hinter, hierheen!" klonk het, en „rechts achter. Minter!" waardoorheen Sliep steeds meer duistere taal wierp als: „Het goud gaat van hand tot hand". Nu kwam er tenslotte toch wel een toeschouwer opdagen, de hond Binne. die ruig haar had en plezier in het spel. En toen gebeurde het. Hinter miste, en de zak viel op de grond en Binne schoot toe. Een ogenblik later verdween het dier staartzwaaiend om de hoek. met de zak gouden kadetjes in zijn bek..

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 3