Afgelopen nacht:
hoogspanning!
m
TROEVEN
in GROEVEN
ie Sint
Goes
PO I ROT
speelt
BRIDGE
Mi'nter en H inter en de gouden cadetjes
en 1
v. Dongen
te Axel
Waar':
Terugblik
ENGELS GETINTE MUSIC-HALL
VOOR A.V.R.O.-TELEVISIE
Kijk naar
Luister naar
Verschillende stijlen:
drie jazzpianisten
Vier grote
Fransen
AOSRAM
Brahms' derde
VAAK VERKOUDEN?
te beste naam
itenkring Hulst
)GWATER
wick Bowling
Vandaag
Morgen
&ALLOGRAF
Retracto 3
•-:»»
irïcl. langschrijfvulling
f 2,75
Radioprogramma 's
7 elevisieprogramma 's
door ^daatha (dhriótie
AHMAD JAMAL
LES MCCANN
EN PIA BECK
t Mulligan-bariton
Benny Carters swing
Progressieve bop
Poolwinners' jazz
pte gezinnen, bejaarden-
Jetering van het haven-
(de outillage en de restau-
lide stadhuis. In zijn we-
Jnt Nicolaas op de eerste
|!jn weer in Goes te ko-
hem bijzonder verheug-
I de Goese middenstands-
bde middenstand aan te
Pilt overkoepelende orgaan
is voor den lande.
jimerkingen over het feit,
niet tegen brozems kan,
|m maar uit de buurt moe-
|i de Sint: ,,Door de cri-
geen al te beste naam,
Jin de raad doen hun uiter-
|i deze ongewenste situatie
Igeven. Burgemeester, ik
licces met het lijmen van
lltadammen zal Goes een
Ir verkeersknooppunt wor-
■ouw op het college dat zij
I dat Goes met de ont-
I evolueert", aldus de Sint,
Jrging tot het overreiken
■prises. Met het gebruiken
■sing kwam een einde aan
Intvangst, waarna de Sint
Ivan het gemeentehuis de
gesprak en de Pieterbazen
snoepgoed rondstrooiden.
i?n rijtoer door de binnen-,
fe hebben, nam Sint NU
1 komend^ weken zijn in-,
korenbeurs.
onze redacteur)
levendige en fnteres-
I was zaterdagmiddag het
leen inleiding door het
lid, tevens Zeeuws gede-
B-C. van Dongen, die te
■ergadering van de KVP-
j'jSt een aantal aspecten van
In provinciale katholieke
Ite. Met name vooral het
wonlngbeleid der regering
1 ..uitgebeend", waarbij
kritiek een treffend symp-
I van de verdeeldheid der
ke de overheidspolitiek.
I ?rngebied verklaarde Zee-
|te dingen te gebeuren, al-
ran Dongen, die o.a. zin-
Deltawerken, de grotere
Ming, de aanleg der Sloe-
I aalverbreding, de enorme
Ikkeling, de brug over de
de aanwijzing van indu-
de ontwikkeling van het
pekken, waarvoor een na-
psie zal worden benoemd,
polommen reeds eerder te
I. er werd na sprekers eau-
l ede van gedachten gewis-
Ipeciaal de meningen over
lleid nogal uiteenliepen.
T op zeker moment spon-
toezending van namen der
I? buiten de zuiver lokale
rottingen willen bouwen,
li kotter uit Terneuzen het
Igoede woningen voor de
■dweg een „misdaad"!
1 vergadering, die door sta-
Itter drs. Th. Adriaansens
prettige en kundige wijze
laf secretaris-penningmees-
l'link (Terneuzen) een kort
|de gang van zaken in de
'61 tot september '62.
ep. verspreid over alle af-
van 1886 tot 1630 en de
|orpe bestaat officieel niet
vorig jaar een batig saldo
jaar konden nog niet alle
plichtingen worden nage-
de contributie der 1630
edragen 407,50) dan zou
Ier schulden een saldo van
|dag 27 november, zijn de
hoogwaterstanden voor de
and als volgt: Hansweert
I uur; Terneuzen 2.22 en
pingen 1.57 en 14.05 uur;
p4 en 16.03 uur.
Advertentie)
INER 2e KERSTDAG
NU a 1 11.50
s Fruit Cocktail
isommé Royal
le Sole Véronique
ée - Carrots Glacées
e Boeuf Jardinière
arfait Praliné
>1'.
tot en met 18 dec. a.8.
1 28 Breda
Tel. 38452
nspatronaat 19.30 uur
ring
Ben them en Jutting
ositie
NT
uur Amerika bij nacht
;uw 20 uur De schaduw,
20 uur Het meisje Anna
Benthem en Jutting 9-18
De Tussauet
ïuis 10 uur Contactdag
ijk werk
NT
ïur Nog minderjarig
uw 20 uur Terreur van de
18 j.
Jong maar geraffineerd,
DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 26 NOVEMBER 1962
yanavond zal voor de AVRO de
krachttoer beginnen, die zij op
haar schouders heeft genomen,
toen zij ter gelegenheid van haar
veertigjarig jubileum een natio
nale actie voor een goed doel
wilde organiseren. Alle AVRO-
medewerkers, die bij deze mara
thon-uitzending via radio en te
levisie zijn betrokken, hebben
reeds veel voorbereidend werk
verricht.
In een korte spanne tijds moest van
nacht de oosthal van de RAI van de
ijsbaan worden ontdaan, om de decor
bouwers van de AVRO-televisie gele
genheid te geven zo snel mogelijk al
les op te bouwen. Daarna kan alle
technische apparatuur in de hal wor
den aangebracht. Dat zijn de belich-
tingsapparatuur en de geluids- en
beeldkabels. Niets zult u vanavond
meer merken van de nerveuze span
ning, die allen heeft beheerst om maar
op tijd klaar te zijn.
Wanneer u vanavond om half ne
gen uw toestel aanzet, krijgt u het
laatste deel van de persconferentie te
zien, die de AVRO en de stichting
„Het dorp" kort voor de uitzending
hielden. Dr. Klapwijk zal dan een
vraag voor het gehele forum van kij-
SV Jjf
TEUN v. GELDER
Boordevol enthousiasme? Nee, dat zijn
we zaterdagavond niet geweest over de
Limburgse avond in Sittard van de AVRO
televisie. Maar het was allemaal wel ge
noeglijk en plezierig. Eerst kregen de kij
kers een praatje met plaatjes over eni
ge aspecten van het Zuidlimburgse land
en leven. Tussen deze plaatjes door hup
pelde de rare figuur van Joop Doderer
alias Swiebertje, maar het was allemaal
wel heel erg goed bedoeld en soms zelfs
komisch. Kostelijk was de parodie van
de Heerlense Globetrotters. Veel aan
dacht werd geschonken aan het carnaval.
Door een slechte straalverbinding kwa
men enige beelden wazig door.
De NTS-camera's stonden zondagmor
gen in de prachtige H. Hartkerk te Maas
tricht opgesteld voor de rechtstreekse
uitzending van een plechtige hoogmis.
Vooraf vertelde pater Van Buuren in
korte trekken iets over deze beziens
waardige kerk. Jammer dat men niet
meer van het fraaie interieur en de vele
kunstschatten liet zien. Manus van de
Kamp zorgde overigens voor een uit
stekende beeldregie met enkele voortref
felijke shots.
De NCRV schotelde de kijkers 's avonds
een aantal vaste programmapunten voor.
De reis van hun leven. Arthur en Eva
en een concert van het Amsterdams Ka
merorkest. Aan deze serie werd een
nieuwe rubriek „Onder vier ogen" toege
voegd, waarin Jan van Hillo een ge
sprek had met de voormalige hoofdre
dacteur van „De Waarheid", de heer A.
J. Koejemans, Treffend was de openhar
tige wijze, waarop deze sprak over het
geen hem bewogen had tot de CPN toe
te treden (de logica van het Marxisme
en de ellende van het proletariaat), het
in het communisme niet vinden van een
antwoord op de levensvragen, zijn breuk
met de CPN en de terugkeer van zijn
geloof in God. De heer Koejemans ver
klaarde geen spijt te hebben van de ac
tiviteiten in zijn verleden en nog steeds
te geloven in de maatschappelijke or
dening zoals het communisme deze ziet.
Het gevaar van een Russische inval of
bezetting achtte hij ireëel.
VLAAMSE TELEVISIE
Een weekend vol muziek voor de kij
kers naar de Vlaamse t.v. Zaterdag de
vierde aflevering van Canzonissima, zo
als steeds doeltreffend en smaakvol ge
presenteerd. Daarna de quiz ,,'t Is maar
een woord" die visueel beneden de maat
was. Zondag o.a. een boeiende wieler
sportreportage, een van Kurt Wilhelms
befaamde operetteprodukties „Liselotte"
van Edward Künneke. Zonder dat de
top van de Olympus werd bereikt, was
het vooral door het ballet wel onderhou
dend, maar ook deze keer kwam het (la
ter gesproken) Nederlands commentaar
op momenten, waarop de muziek onno
dig verstoord werd. Voor de jeugd was
er een Tsjechische avonturenfilm waar
in enkele passages voorkwamen, die op
gelegd anti-godsdienstige propaganda in
hielden volgens het bekende communis
tische recept. Een beetje meer kritische
zin bij de keuze van dit soort films lijkt
ons dus meer dan gewenst.
(Advertentie)
DR. KLAPWIJK
kers en luisteraars beantwoorden,
waarna meteen naar de studio in Hil
versum wordt overgeschakeld voor de
documentaire, die Hans Keiler maakte
over de blijvend invaliden in de Jo-
hannastichting. Het zal voor ieder die
deze documentaire ziet, duidelijk zijn,
dat de actie „Open het dorp" voor een
bijzonder belangrijk doel is, omdat
vele van deze gehandicapten in de
maatschappij veel geluk en levens
vreugde moeten ontberen, daar elke
deskundige verzorging ontbreekt.
Deze documentaire, die tegelijk in
een bewerking van Jan Moraal via
de radio wordt uitgezonden, is om
streeks negen uur ten einde. Dan zal
kijkend en luisterend Nederland ken
nis kunnenm maken met de gastvrou-
we van dit monsterprogramma van
drieëntwintig uur: Mies Bouwman.
Wat er dan gaat gebeuren is slechts
aan weinigen bekend. Vaststaat, dat
Nederland een topprogramam met
kunstenaars en artiesten zal te horen
en te zien krijgen, zoals in het verle
den nimmer is voorgekomen en wel
licht ook niet meer zal voorkomen.
Maandag 26 november
HILVERSUM I 402 ra
NCRV: 12,05 Lichte gram. 12,25 Voor
boer en tuinder 12,30 Land- en tuinb.-
meded. 12,33 Licht ens., muz. uit de twin
tiger jaren 12,53 Gram., event, act. 13,00
Nws. 13,15 Licht ens. 13,45 Lichte gram.
14,05 Schoolradio 14,30 Samen uit, samen
thuis, gevar. progr. (herh. van donder
dag 15 nov. jl.) 15,40 Lichte gram. 16,00
Bijbeloverd. 16,30 Fluit en piano, moder
ne muz. 17,00 V.d. kleuters 17,15 V.d.
jeugd 17,30 Lichte gram. 17,40 Beursber.
17,45 Regeringsuitz.: lichamelijke opvoe
ding in Suriname, door L.A. de Sanders
18,00 Orgelrec., amus.muz. 18,30 Met
band en plaat voor u paraat, klass. muz.
19,00 Nws. en weerpraatje 19,10 Gram.
v.d. teenagers 19,30 Radiokrant 19,50
Veranderende wereld, toespr. 19,55 Ac-
cordeonork. 20,15 Vraag 7, hoorspel 21,25
Metropole-ork. 22,00 Pari. comm. 22,15
Pianorec., klass. muz. 22,30 Nws. 22,40
Avondoverd. 22,55 Boekbespr. 23.05 Muz.
vraagbaak 23,40 Lichte gram. 23,55-24,00
Nieuws.
HILVERSUM II 298 m
AVRO: 12,30 Land- en tuinb.meded.
12,33 V.h. platteland 12.40 Licht ens. met
zangsol. 13,00 Nws. 13,15 Meded., event,
act. of gram. 13,25 Beursber. 13,30 Johan
Willem Friso-kapel 14,00 Zangrec., klass.
liederen 14,30 Lichte orkestmuz., Hon
gaarse melodieën (gr.) 14,50 Voordr. 15,05
Die Geschöpfe des Prometheus, ballet
(gr.) 16,20 Lichte gram. 16.45 Perseus
en Andromeda, hoorspel 17,15 Instr. kwin
tet 17,30 V.d. jeugd 17,50 Mil. comm.
18,00 Nws. 18,15 Klass. pianomuz. (gr.)
18,25 Amateursprogr. 18,50 Openbaar
kunstbezit 19.00 Fragm. uit de opera: Zar
und Zimmermann (gr.) 19,45 Regerings
uitz.: Van sparen en varen: Een zilver-
vlootprogr, van Miep Diekmann, gepre
senteerd door Herman Stok en Elisabeth
Mooij 20,00 Nws. 20,05 Lichte gram. 20,30
Gevar. progr. voor de actie Open het
dorp.
BRUSSEL VLAAMS
324 m: 12,00 Nws. 12,03 Lichte gram.
12,30 Weerber. 12.35 Landb.kron. 12,42
Pianospel 12,50 Beursber. 13.00 Nws.
13,15 Klass. kamermuz. 14.00 Schoolradio
15,45 Lichte gram. 16,00 Beursber. 16,06
V.d. zieken 17,00 Nws. 17,15 Zangrec.
17,45 Franse les 18.00 Franse chansons
13,18 Paardesportber. 18,20 V.d. sold,
18,50 Radiokron. 19,00 Nws. 19,40 Opera-
muz. 20,00 Jazzmuz. 20.30 V.d, jeugd 21,00
Festival della Canzone Italiana in Sviz-
zera 22.00 Nws. 22,15 Volksdansen en
-zangen 22,35 De zeven kunsten 22,55 Nws,
23,00-23,15 V.d. zeelieden.
BRUSSEL FRANS
484 m: 12,30 Gevar. progr. en act. 14,18
TAe AVRO is vastbesloten voor haar
vrijdagavond-show-programma „Mu -
sic hall" kosten noch moeite te spa
ren. Ziet u deze week al een groot
aantal gasten, in de uitzending van de
cember wil men een groot deel van de
revue, die al maanden met veel suc
ces draait in het Londens Palladium-
theater (het Mekka van de artiesten
wereld) naar Nederland brengen.
Dat zullen o.a. zijn het Engelse echt
paar Pearl en Teddy Johnson, de
Amerikaanse danseres/zangers Donna
Hightower en het complete ballet dat
deze revue vaart geeft. Het Neder
landse kwartet van Janine van Wely,
Sylvia de Leur, Rijk de Gooyer en
Aart Brouwer zal in dit programma
niet ontbreken, evenmin als de AVRO-
showband. Over medewerking van het
AVRO-showballet van George Carden
moet nog gesproken worden. Producer
Karei Prior en regisseur Jef de Groot,
die van dit AVRO-music-hallprogram-
ma één of meer buitenlandse gasten,
zijn nu dus van hun uitgangspunt te
ruggekomen, en maken van de Neder
landse artiesten een verbinding tussen
de verschillende buitenlandse num
mers.
Door het zien van vele spectaculaire
Duitse, Amerikaanse en Engelse tele-
visieprodukties, zijn de kijkers in Ne
derland nu eenmaal verwend ge-raakt,
en wil men een groots opgezette show
brengen dan zal het, om niet enorm
af te steken bij die buitenlandse pro-
dukties, klinkende namen en nummers
moeten hebben. Dat is iets dat men
zich in Hilversum en Bussum de laat
ste maanden steeds meer realiseert,
en met een bang oog op de bijzonder
krappe begroting tracht men er het
beste van te maken.
Ork.concert, moderne en klass. muz. 15,03
Lichte gram. 16,08 Operettemuz. 17,00
Nws. 17,15 Moderne Belg. muz. 19,30
Nws. 20,00 Hoorspel 21,20 Gram. 22,00
Wereldnws. 22,15 Jazzmuz. 22,55-23,00
Nieuws.
Dinsdag 27 november
HILVERSUM I 403 ra
KRO: 7,00 Nws. 7,15 Klass, gram. 7,30
V.d. jeugd 7,45 Morgengeb. en overw.
8,00 Nws. 8,18 Lichte gram. 8,50 V.d.
huisvr. 9,40 Schoolradio 10,00 V.d. kind.
10,25 Klass. orkestmuz. (gr.) 11,00 V.d.
vrouw 11.30 Lichte gram. 11,50 Volaan...
vooruit, lez.
HILVERSUM II 298 m
AVRO: 7,00 Nws. 7,10 Ochtendgym. 7,20
Lichte gram. VPRO: 7,50 Dagopening
AVRO: 8,00 Nws. 8,15 Lichte gram.
9,00 Gym. v.d. vrouw 9,10 De groente
man 9,15 Klass. gram. 9,40 Morgenwijd.
9,55 Boekbespr. 10,00 Arbeidsvitaminen
(gr.) 10,50 V.d. kleuters 11,00 V.d. zieken.
Maandag 26 november
AVRO: 19,30 Mijn vrouw is goud
waard, gefilmde ode aan de huisvr.
NTS: 20,00 Journ. en weeroverz. 20,20
Zendtijd politieke partijen: KVP AVRO
20,30 Open het dorp, liefdadigheidsactie.
VLAAMS BELGIë: 19,00 V.d. jongeren
19,30 Filmrep, over termieten 19,40 Cul
turele act. 20,00 Nws. 20.30 Natte asfalt
(Nasser Asphalt), speelfilm 21,55 Medi
um, toneel 22,25 Nws.
FRANS BELGIë: 18,30 Berichten 18,33
V.d. kind. 19.00 Eng. les 19.30 Sportuitz.
20,00 Journ. 22,30 Opera-fragm. 21,15
Filmkron. 22,40 Journaal.
50)
,,Dat is het ook.... 't Zou huichelen
zijn dit niet volmondig toe te geven, 't
Is geen prettige ondervinding verdacht
te worden van moord.En voor de
arme vrouw was dit tenslotte de enige
uitweg. Wel een paardemiddel, maar
ja. wat wil je in zo'n geval?"
,Zo heeft zij zelf het ook gezien.'
Roberts knikte. „Haar geweten zal het
haar te lastig gemaakt hebben,' zei hij,
terwijl hij naar de deur ging.
Poirot schudde nadenkend het hoofd.
Roberts had de daad van Mrs Lommer
verkeerd uitgelegd. Berouw was het niet,
dat haar de hand aan zichzelf had doen
S* Boven op het portaal bleef hij staan
om de oude dienstbode, die daar zacht
jes zat te snikken, een paar woorden
van troost toe te voegen,
't Is verschrikkelijk mijnheer. Zo
verschrikkelijk. Wij hielden allemaal zo
veel van haar. En u, die gisteren nog
zo kalm en gezellig thee met haar hebt
zitten drinken! En nu is ze al dood! IK
zal 't nooit vergeten, zo'n morgen..zo
lang ik leef niet Dat harde bellen
opeens. Drie keer achter elkaar, terwijl
ik toch zo hard naar de deur liep als
ik kon. En, waar is je mevrouw?' dat
hij me gewoon toebeet. Ik schrok zo,
dat ik geen woord kon uitbrengen. We
stoorden haar nooit voor ze ons belde,
weet u dat waren haar orders. En dus
wist ik niet, wat te zeggen. En de dok
ter. .hij schiet me yoorbij en zegt: ,Waar
is haar kamer?' en als ik wijs, rende
hij naar boven..en ik 'em natuurlijk
achterna en als ik op de deur wijs,
stormt hij naar binnen, zonder te klop
pen nog wel en kijkt naar haar en zegt,
met een zucht: .Te laat! Toen was ze
al dood. Maar hij heeft me toch nog
cognac en warm water laten halen en
gewerkt dat hij heeft om haar nog bij
te brengen, .maar alles tevergeefs. En
toen moest de politie getelefoneerd en
geen kwartier later waren ze er al.,
en allemaal naar binnen en..'t geeft
geen pas, zeg ik. Mevrouw zou het vast
niet goed hebben gevonden. En wat
doet de politie derbij? vraag ik me af.
't Gaat hun toch niks aan of m'n me
vrouw te veel slaapdrank heeft ingeno
men, .dat is toch geen misdaad?"
Poirot gaf geen antwoord op die
vraag.
Na even zwijgen vroeg hij: ,,Was je
mevrouw gisteravond gewoon? Of heb
je de indruk gekregen, dat ze zich be
zorgd of ongerust over iets maakte?"
,,Nee, dat niet, mijnheer. Maar 4e
was wel erg moe en ik geloof ook, dat
ze pijn had. Ze was de laatste tijd niet
goed, weet u.
,.Dat weet ik."
Het medegevoel in zijn stem gaf haar
moed door te gaan. ,,Ze was niet ie
mand, die gauw klaagde, mijnheer maar
de laatste tijd hebben we ons erg on
gerust over haar gemaaktde keuken
meid en ik. Ze kon niet meer zoveel
doen als vroeger en van alles was ze
moe. Ik denk, dat 't bezoek van die
jongedame, .dadelijk, nadat u weg was,
een beetje te veel voor haar is geweest".
Poirot, die op het punt stond door te
lopen, keerde zich om. ..Een jonge
dame? Is er gisteravond nog een jonge
dame geweest?"
,,Ja, mijnheer. Vlak na u..geen mi-
Om 19.30 uur vertoont de AVRO-tele
visie een filmpje van Duitse makelij
over de vrouw die voor haar man en
gezin goud waard is. Na het NTS-jour
naal en weeroverzicht, volgt om 20.20
uur een uitzending van de KVP. Om
20.30 uur start dan de AVRO met haar
actie „Open het dorp", zoals bekend
voor de bouw van een dorp voor blij
vend lichamelijk gehandicapten nabij
de St.-Johannastichting te Arnhem. Het
programma begint met een documentai
re (van Hans Keiler) waarin o.a. een
gesprek met de geneesheer-directeur dr.
A. Klapwijk, en om ongeveer 21.30 uur
start de AVRO dan zowel op radio als
op t.v, met haar actie uit het Amster
damse RAI-gebouw. In de uitzending
zal nog precies bekend worden gemaakt
wat u kunt doen en hoe. Het program
ma gaat bij voldoende deelname door
tot dinsdagavond 19,30 uur. en tientallen
artiesten zullen voor camera en micro
foon verschijnen.
Om 20.30 uur draait de Vlaamse sectie
een film van Frank Wisbar „Het natte
asfalt" (inzending voor het Expojaar).
Om 21.55 uur beelden van het toneelle
ven in Vlaanderen. Om 20.30 uur zendt
de Waalse sectie fragmenten uit van
de opera's „Orfeo' '(Monteverdi) en De
Barbier van Sevilla (Rossini).
Hilversum I (402) biedt na het nieuws
van 19.00 uur plaatjes van teenagers.
Om 19.55 speelt het accordeonorkest van
Addie Kleynge-ld, terwijl om 20.15 uur
de NCRV een hoorspel uitzendt dat
Henk Lokman maakte naar de film
„Vraag zeven". Om 22.15 uur muziek van
Grieg gespeeld door Johan Otten.
Over Hilversum II hoort u om 18.50
uur (98 meter) openbaar kunstbezit.
Klanken uit de operette Czar und Zim
merman hoort u te 19.00 uur; om 19.50
uur muziek van Chopin, gespeeld door
Ingrid Haebler. Na het nieuws in het
kort draait de AVRO vlotte plaatjes tot
om 20.30 uur wordt overgeschakeld naar
het Amsterdamse RAI-gebouw voor de
actie „Open het dorp". Ook hier eerst
een kort documentair programma, vóór
de artiesten hun opwachting maken. De
uitzending gaat de hele nacht door.
„En je weet zeker, dat er niet méér
dan drie brieven waren?"
„Ja, mijnheer. Dat weet ik beslist
zeker."
Poirot knikte ernstig. Weer maakte hij
een beweging, alsof hij wilde doorlo
pen. Maar hij bedacht zich en vroeg:
„Je wist waarschijnlijk, dat je me
vrouw iets innam om wat beter te sla
pen?"
„O ja, mijnheer. De dokter had het
zelf voorgeschreven, dr Lang."
„En waar had je mevrouw het flesje
met die tabletjes staan?"
„In een klein medicijnkastje, .in haar
kamer."
Dat was Poirot's laatste vraag. Hij
liep het portaal over en botste tegen
Battle, die juist een kamer uitkwam.
Het gezicht van de hoofdinspecteur stond
bezorgd.
„Blij, dat u er bent, monsieur Poirot.
Even voorstellen: dr Davidson, de poli-
tiedokter."
De twee mannen drukten elkaar de
hand. De politiedokter was een lange,
magere, melancholiek-uiziende jonge
man.
.Een wanbof," zei hij. „Anderhalf uur
eerder en we hadden haar nog kunnen
redden."
„Hm!" zei Battle. ..Hardop mag ik
dat natuurlijk niet zeggen, maar spij
ten doet het mij niet. Ze was klinkt
natuurlijk afgezaagd, .maar ze was een
echte dame. Ik weet niet, waarom ze
Shaitana vermoord heeft maar ik heb
zo'n gevoel, dat ze wel eens een gel
dige reden gehad kon hebben."
„In elk geval staat het te bezien, of
ze haar veroordeling beleefd had," zei
Poirot. ,.Ze was ziek, heel ziek."
Onder 't label Funck-
ler is de nieuwe LP
van het Ahmad Ja-
mal-trio uitgebracht,
'n plaat van gepolijs
te muzikaliteit en
hoog artistiek gehalte.
Het trio, huisorkest
van Jamals jonge Al-
hambra-club in Chi
cago, beweegt zich
voornamelijk op het
terrein van de moody music". Het
heeft een kennelijke voorkeur voor de
rustige swing-stijl, waarin Jamal alle
mogelijkheden tot creatieve ontplooi
ing vindt. Zijn pianospel kenmerkt
zich o.m. door speelse rechterhand
improvisaties afgewisseld door klank
rijke staccato-akkoorden. Jamal be
dient zich bovendien van volume-con
trasten en werkt op een vast schema
naar een climax. Al enkele jaren zijn
bassist Israël Crosby en slagwerker
Vernell Fourier zijn bekwame bege-
leiders.
Tien opnamen geven een goede indruk
van het uitgebreide repertoire. We kiss
in a shodow, Sweet and lovely, Autumn
leaves en Love for sale, om er enkele
te noemen worden met veel gevoel in
ritmische varianten uitgevoerd. Een
beste beurt van knappe musici (Funck-
ler LP 30 cm MGAR 9213).
Een eerste kennismaking met de mu
ziek van Les McCann, nog niet zo lang
in de picture, is even verrassend als
boeiend. Zijn pianostijl is niet in een
absoluut dekkende term te vangen. Ze
heeft ontegenzeggelijk iets eigens,
neigt hier en daar naar het concert-
matige en steunt op het systematisch
uitdiepen van bijna klassiek-evangelil-
sche klankformaties. Van de andere
kant is er iets van Petersons tech
niek en concentratie in te ontdekken.
nuut, nadat u weg was. Miss Meredith
heet ze."
„En is die dame lang gebleven?"
„Een uurtje, denk ik."
Poirot zweeg nadenkend; toen zei hij:
„En daarna?"
,,Toen is mevrouw meteen naar bed
gegaan. Ze heeft ook in bed gegeten.
Ze zei, dat ze erg moe was."
Weer z.weeg Poirot..toen vroeg hij:
„Weet je ook. of je mevrouw gisteren
nog brieven heeft geschreven?"
„Nadat ze naar bed was gegaan, hp-
doelt u? Nee, ik geloof van niet, mijn
heer."
„Maar zeker weet je het niet?"
Eigenlijk wel. Er lagen wat brieven
op het tafeltje in de hal..die moesten
nog gepost worden. Dat doen we altiid
's avonds, weet u..voor we sluiten.
Maar die had ik al 's middags zien
liggen."
„Hoeveel waren het er?"
„Twee of drie, mijnheer. Zeker weet
ik het niet. Nee, ik geloof toch drie."
..Heb jij of de keukenmeid degeen
die ze gepost heeft, bedoel ik..ook ge
zien aan wie ze geadresseerd waren?
Je moet je niet beledigd voelen over
die vraag. Het is van het grootste ge
wicht, werkelijk!"
,,Ik heb ze zelf gepost, mijnheer. En
van de bovenste heb ik het adres ge
zien..'! was een brief aan Fortnum
Mason. Van de andere weet ik de
adressen niet."
De toon van de vrouw was ernstig
en heel oprecht.
McCann, wiens ideeën veelvuldig on-
onderwerp van discussie zijn geweest,
werkt zijn muzikale gedachten op het
gevoel uit, vaak met niet-ritmische
inleidingen of intermezzi. In feite cir
kelt hij in zijn eigen composities om
enkele vaste thema's, waarop hij con
structief varieert. Daarbij maakt hij
veelvuldig gebruik van tremolo's en
roffel-accoorden. Overigens drukt Mc
Cann op bestaande stukken een eigen
stempel, doordat hij ze naar eigen
smaak en inzicht interpreteert. In
zijn nieuwe Fontana-LP, naarhet
startnummer Django getiteld, begelei
den hem slagwerker, Jefferson - Voor
heen o.m. te beluisteren bij Horace
Silver en Charlie Mingus en de opko
mende bassist Herbie Lewiss. Behal
ve het titelstuk laat het trio horen Do-
rene don't cry, Pretty lady, Stella
by Starlight, On green Dolphin street,
I'll take romance en Little girl blue
(Fontana IP 688 100 ZL).
„Pia's Boekie" is een kleine lang-
speler van Pia Beck en haar trio, uit
gebracht op His Masters' Voice. Ze
ontleent haar titel aan „Pia's Boegie'
een furore-stuk uit vroeger jaren, en
is te zien als een muzikale terugblik
op de ontwikkeling van Pia's pianisti
sche en vokale bekwaamheden. We
kennen haar al van de Millers, bij
welk gezelschap zo met Sanny Day
jaren gezongen heeft. Sinds ze met 'n
eigen trio is gaan optreden heeft ze
tientallen geslaagde toernees gemaakt,
o.m. naar Israël en naar de V.S.,
waar ze zelfs in het befaamde Bird-
land is opgetreden.
Pia Beck is een uitgesproken jazz pia
niste. Haar speltrant is door de jaren
heen beinvloed door verscheidene pro
minenten en heeft zich tenslotte gesta
biliseerd. Dat ze zich zelf graag als
show-vocaliste begeleidt bewijst ander-
De dokter knikte.
„Ik geloof, dat u daarin gelijk heeft.
Misschien is het dan zo het beste!"
Hij ging naar de trap.
Battle liep hem achterna. „Een ogen
blik nog, dokter."
Met zijn hand op de knop van de
slaapkamerdeur keerde Poirot zich om,
Mag ik even naar binnen gaan?"
Battle knikte. „Ga maar. Wij zijn
klaar."
Poirot ging naar binnen en deed de
deur achter zich dicht..
Hij ging naar het bed en keek neer
op het rustige gelaat.
Een moeilijk geval! Een zeer moeilijk
geval!
Had die rustige, beheerste vrouw de
dood gezocht om een jong meisje schan
de en misschien nog erger te besparen
of bestond er een andere, meer lugube
re verklaring?
Er waren factoren
Opeens boog hij zich over het bed
heen en keek naar een donkere ver
kleurde plek op de onderarm van de
dode.
Toen richtte hij zich weer op. Zijn
groenblauwe ogen schitteren op een
eigenaardige, roofdierachtige manier..
een manier, die een paar beambten van
de Sureté in Parijs herkend zouden heb
ben.
Vlug ging hij de kamer uit en liep
de trap af. Battle en een van de agenten
stonden beneden in de hal te telefoneren.
De agent legde de hoorn neer en keer
de zich naar zijn superieur: „Hij is nog
niet tèrug, hoofdinspecteur."
(Wordt vervolgd)
maal deze plaat, waaraan gitarist Tij-
men Hoolwerf, bassist Marijn de Rijn
en slagwerker Hans Holman medewer
king hebben verleend. „Pia's" Boekie"
wil voornamelijk 'n kort ducumentaire
over Becks artiesten-loopbaan zijn en
als zodanig is de plaat best uitgevallen.
Ze laat Pia in verschillende talen aan
het woord. Naar ons gevoel zijn I'm
feeling like a stranger, Let's do it en
Erev el sho sha nim wel de features
(His Masters' Voice 25 cm HFLP 1022)
,,A concert in jazz" op Verve EP zet
baritonnist Gerry Mulligen in de
schijnwerpers als begaafd represen
tant van de cool jazz. Met het concert
Jazzband brengt hij achtereenvolgens
Israël, Summer's over, I know
don't know how, in eigen arrangemen
ten. De typische Mulligan-harmonie-
en zijn ook hier weer te herkennen.
Stuk voor stuk knap uitgevoerde stuk
ken, die van grote techniek-beheer
sing blijk geven (EPW 5191)
Op Word Pacific EP zijn Mulligans
kwartet opnamen uit de periode 1952-
1953 vastgelegd. Hij solieert of duet-
teert daarin met trompettist Chet Ba
ker. In de ritme-sectie bassist Bob
Whitlock en slagwerker Chico Hamil
ton. Soft shoe. Walkin' shoes, Aren't
you glad en Freeway, de hier uitge
voerde nummers, zijn voor EP-pro-
duktie uit een langspeler gekozen. In
deze combo horen we Mulligan het
liefst, omdat zijn persoonlijke stijl dan
sterker op de voorgrond treedt (WT
5401).
Benny Carter, veelzijdig instrumen
talist en arrangeur, behoort tot het
driemanschap van altsaxofonisten, dat
van overwegende invloed is geweest
op de alt-spel-techniek. Carter, vlot
swinger, is te rekenen tot de meest
universele jazz-musici. Hij heeft het
accent gelegd op de melodische lijn
en werd onder de bandleiders DE
specialist voor sax-groepen. Als
„schepper" van de vijf-formatie voor
saxofoons in de big band-jazz is hij
overigens niet te herkennen op de Im-
pulse-EP „Fürther Definitions". Daar
werkt hij met twee alten en twee teno
ren.
Coleman Hawkins is dan zijn tegen
hanger. Piano, gitaar, bas en drums
completeren deze Carter-formatie. Ho
ney suckle rose, Doozy Crazy Rhythm
en Cotton tail zijn de vlot gepresenteer
de swing-stukken. (EPIM 5545).
Een progressief EP-tje van het Lee
Morgan-Wayne Shorter-Bobby Tim-
mons-kwintet heeft Roulette uitge
bracht. Uit een Birdland-optreden zijn
„Suspended sentence" en Minor strain
composities van respectievelijk Shorter
en Timmons, vastgelegd. De bezetting
is Morgan eerder bij de Jazz Mes
sengers trompet, Shorter (ook oud-
Blakeyaan) tenorsax, Timmons
voorheen bij de kwintetten van Can-
nonball Adderly en Art Blakey piano
Jimmy Rowser vroeger bij Fergu
son bas, en Art Taylor als slagwer-
ker-nieuwe-stijl. Geen wonder dat dit
vijftal qua stijl sterk op de jazz Mes
sengers is georiënteerd. Deze progres
sieve ,,bop" berust voornamelijk op
subtiele improvisatie ontwikkeld naar
eenvoudige melodische lijnen, vooraf
gegaan door en besloten met harmoni
sche unisono-thema's. (Roulette EPRL
1533)
Sonny Rollins, tenorsax, Art Farmer
trompet, en tenorist John Coltrane
zijn de trekkers van een Fontana-EP,
uitgebracht in de reeks Poll Winners
Jazz. Ieder van hen solieert in een
aparte bezetting. Rollins o.m. met
slagwerker Max Roach, Farmer met
drummer Art Taylor en Trane met o.a.
Al Heath. Achtereenvolgens is van de
ze solisten te beluisteren There are
such things, waarin Rollins zijn ruwe,
ironische timbre laat horen, When
your lover has gone, met een gave,
sublieme solo van Farmer, en While
my lady sleeps, waarin Coltrane in
dringend en melodieus op de voorgrond
treedt. Een instructief plaatje dat een
goede indruk geeft van de nieuwe ont
wikkeling in de moderne jazz (Fonta
na EP 469200 TE).
Men kan tussen De
bussy en Ravel we
zenlijke verschillen
vaststellen. Een figuur
als Roussel staat, voor
al in zijn latere oeu
vre, nog veel verder
van die twee af. Toch
vormen zij een eenheid
hetgeen do program
ma's van talloze con
certen duidelijk on
derstrepen. Afgezien dan van een
ten onrechte minder gespeelde com
ponist als Roussel ziet men hun namen
veelal direct in eikaars nabijheid. Ook
op een nieuwe London-lp in de serie
„L'Oiseau lyre" is dit het geval. Behal
ve de drie genoemden is ook de wel
haast onbekende Ropartz op deze plaat
vertegenwoordigd.
Men heeft er kennelijk naar gestreefd
een aantal werken bijeen te brengen die,
zonder direct de paradepaarden van de
onderscheiden componisten te zijn, toch
alleszins representabel voor hun stijl
en opvatting zijn. Daarin is men uitne
mend geslaagd, naar ons idee. Van Ra-
vel is een klein muzikaal juweel,
„Introduction et allegro" te beluisteren,
waarin de harpiste Osian Ellis de fraaie
cadenza gevoelvol speelt. Debussy's
„Sonate voor fluit, altviool en harp",
als het ware een moderne, maar toch
bepaald niet onromantische pastorale,
is beslist een zijner beste werken. De
„Serenade" van Roussel, die vooral be
kend is als de componist van de „Psau-
me 80", vormt een stukje zo eerlijke,
pure muziek dat men ervaart met een
wezenlijk begaafd toondichter te doen
te hebben.
Tezamen met Ropartz' „Prelude, ma
rine et chansons" vormen ze een uiter
mate aantrekkelijk programma. Het
„Melos Ensemble" dat wij voor het
eerst op de plaat te horen kregen, speelt
al deze werken met een pure klaarheid
die soms verrassend aandoet. Ook de
technische kwaliteiten zijn zodanig dat
we deze nieuwe plaat uit „L'Oiseau
lyre" een van de interessantste van de
laatste tijd zouden willen noemen.
(London, SOL 60048-stereo)
Advertentie)
Het Weens Philharmonisch Orkest
heeft onder Herbert von Karajan de
derde symfonie van Brahms in Decca-
groeven gezet op een wijze die toch
wel min of meer opmerkelijk Is.
Brahms' derde is zijn heldendicht, maar
deze symfonie valt niet te vergelijken
met bijvoorbeeld een Eroica. Brahms
speelt als het ware met gedachten, ana
lyseert ze en schaaft ze na herbezinning
bij, en bij dit alles bewaart hij alle
spanning om die in een finale te ont
laden.
De beperkte instrumentatie, die
Brahms kenmerkt, onderstreept die so
bere maar tegelijk indringende vorm
geving. De uitvoering door de Wiener
Philharmoniker zet daar als het ware
nog een extra streep onder. De uitvoe
ring is zo beheerst, zo nadrukkelijk
zonder nadruk dat het welhaast een
ambachtelijke interpretatie wordt. Open
en doorzichtig, de sobere maar gave
bouwstijl van Brahms in strakke lijnen
uitbeeldend: zo brengt het orkest de
derde symfonie.
De plaat is aangevuld met de Tra
gische Ouverture van dezelfde compo
nist. (Decca SET 231 stereo).
(Advertentie)
V/////////////////////////////////////W/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////A
Vooral nür
ZOMER-
VITAMINEN
voor
ZOMER-
GEZONGHEID
in de winter
Geef
uw gezin
elke dag
DAGRAVIT,
TOTAAL
I zomer
vitaminen
zomer gezondheid
DAGRA N.V. DIEWEN (J) Antwerpen, Londen, Madrid
4V////m/////////////M//////jY///////////////////////////////W///////////////////////////M///M////////////////Wr///////Mm
29 Ja! Minter ving de zak met de gou
den kadetjes handig tussen de lange
mouwen van zijn jas op en holde hard
verder. Zijn jas sleepte achter hem aan
en veegde de straat schoon.
Sliep liet Hinter los en begon Minter
te achtervolgen. „De vijand is verdeeld"
mompelde hij grimmig, maar toen hij
het ventje bij zijn lange jas wilde grij
pen, klonk er een helder stemmetje
achter hem: „Hier Minter, gooien!" èn
het volgende ogenblik zweefde de brood-
jeszak hoog over zijn hoofd en kwam
weer keurig in de armen van Hinter
terecht, die gauw een andere kant op-
holde.
Het werd fraai handbal, en als deze
wedstrijd zich niet in zo'n stille buurt
had afgespeeld, zouden er zeker toe
schouwers zijn geweest.
„Hup Hinter, hierheen!" klonk het, en
„rechts achter. Minter!" waardoorheen
Sliep steeds meer duistere taal wierp
als: „Het goud gaat van hand tot hand".
Nu kwam er tenslotte toch wel een
toeschouwer opdagen, de hond Binne.
die ruig haar had en plezier in het
spel.
En toen gebeurde het. Hinter miste,
en de zak viel op de grond en Binne
schoot toe.
Een ogenblik later verdween het dier
staartzwaaiend om de hoek. met de zak
gouden kadetjes in zijn bek..