)1 leut
Rob van Reyn in „Harlekinade"
TROEVEN
in
GROEVEN
speelt
runswick
owling
Werkgevers tegen tijdstip
Avro's marathon-uitzending
KWAM U OOK ZOVEEL ZOMER TEKORT?
POIROT
BRIDGE
ienvfeuillefon
Mi'nter en H Inter en de gouden cadetfes
„Turks
vioolconcert
[impioenschappen
)CWATER
Vandaag
lG
Morgen
l ur Lolita, 18
I*
Radioprogramma 's
ZOMER - VITAMINEN
voor
ZOMER-GEZONDHEID
In de winter
Geef uw gezin elke dag DAGBAVIT TOTAAL
zomer vitaminen - zomer gezondheid
DAGRA N.V. DIEMEN (J)
Callas in een
prachtige „Norma"
Beroemde stemmen
op miniaturen
kerstliederen
"SjTÏÏ a 55 kunstbezit
door (j all a (dlri&tie
Weihnachtsoratorium
- opname uit Leipzig
Bachs Jachtcantate
^rneuzenaar, de heer
lyacintplein 2, Breda,
it hij zijn hart voelde
i hij op 12 november
het artikel las over
\angezien ik zelf een
laar ben", zo schrijft
zerde mij deze ge-
bijzonder en ik vond
•tide herinneringen in
e de heer Koevoets er
Ir, dat de heer v.d.
meer van zijn geboor-
le en met plezierige
n het Terneuzen van
de heer Koevoets een
eringen op papier, die
iag afdrukken.
er twee cinema's,
twee vertoningen in de
nou mekaar niet in de
ri gaven ze de ene ver-
terdag en zondag, de
andag en dinsdag. En
dan om de beurt. Was
*heid of niet
Vreemde eenden
at was het toen bie ons
een leutige tied. Maar
r trouwens niet anders
5 Terneuz.enaars. En
•ialisatie brengt veel
ien in de bijt, zodanig
ling van het vroeger zo
ije nu een kosmopoli-
geworden is. De echte
leut van vroeger is er
e generatie van 1962
istige gezichten rond.
zo uitbundig en vrolijk
er worden niet meer
en klaartjes en bran-
dronken. 't Zijn nou
.naadjes of ijscootjes.
wel, maar dat drinkt
wereld graag
nou al meer dan veer-
erneuzen weg. Ik ben
keer nog wel terug ge-
at ehb ik er nog aan!
|den van die tijd zijn op
lang dood. Ook al die
nog eens voor de dag
mder uitzondering ver
mocht ik ze in dit ar-
el eens in herinnering
■jaar geleden was ons
Int je een stadje vol van
fcn ieder kende ieder.
|j, en komt nooit weer.
PEERAAD KOEVOETS
p3, 60-70 39-59. II D 28-47.
Grof 35-45. Peren: Gie-
55-65 37-54. 50-55 38-39,
Ijn 26-35. Sint Remy: 65-
134. III Fijn 18. Druiven:
I: I 1.39-1.53, II 1,35-1,38.
Rijvie I 27,50. II 20,50, Sa-
J2,II 17—, Prei I 33,-, II
El 10,-, Bloemkool 3 p. kist
[3-51. 6 p. k. 20-48. 8 p. k.
Ikist 11-19, Komkommer
leg 11, Sla 4-15, Witlof 93-
lnen 1.59-1.70, Krom 1.38,
■L. Spruiten ongesch. 21-52,
■66. Breekpeen 5-14, Bos-
[aspeen 23-27. Wijnpeen 5-
fe-19, Uien 7-24, Knolselde-
Isla 28-1,00. Witte Rapen
1 Kasprinsessen 1,84-1,91.
[Advertentie)
|ispiciën van de B.B.B.
25 NOVEMBER A.S.
mogelijk voor iedere
neisje van 7 t/m 18 jaar.
|i per speler 4 games
gespeeld.
,50 (alles inbegrepen).
fijden: 10.30 uur le serie
18.30 uur 2e serie
TREIKING 20.00 uur.
gsf or muiieren verkrijg-
|NGEL 28
BREDA.
Isdag 20 november, zijn de
1 hoogwaterstanden in de
land als volgt: Hansweert
jur; Terneuzen 8.53 en 21.41
In 8.24 en 21.17 uur; We-
en 22.38 uur.
|NT
uur Kapo, 18 J.
[ouw 20 uur Een pyjama
i 20 uur Lulu, 18 j.
ur Lolita, 18 j.
lur The young ones
Ir The young ones, a.l-
uur Oorlogsheld zonder
1:0 uur The young ones
lur De wraak der barbaren,
|CNT
uur Het zwaard van
|l
►ouw 20 uur Glimlach en
lier 13.30 uur Vergadering
1 Schouwen-Duiveland
Hing 19.30 u. Huisvrouwen-
Jiis 18 uur Raadsvergadering
I gebouw 19 uur Lezing over
J ;zorg
V
|r Tosc
DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 19 NOVEMBER 1962
(Advertentie)
De werkgeversbonden zagen liever, dat nomen, dat voor de uitzending een zo
de radio- en televisie-uitzending van de danige tijd moest worden gekozen, dat
AVRO ten bate van het blijvend gehan- de AVRO zowel over de radiozender als
dicapte kind zou plaatsvinden in de vrij
dagnacht en op de daarop volgende za
terdag dan in de nacht van maandag op
dinsdag en op de daarop volgende dins
dag, zoals nu het geval zal zijn.
Zoals bekend zal de AVRO, te beginnen
in de avonduren van 26 november onaf
gebroken 24 uur lang in de ether zijn met
deze uitzending. De werkgeversbonden
vrezen, naar de raad van Nederdandse
wergeversbonden in een brief aan het
bestuur van de AVRO heeft uiteengezet,
dat de uitzending zal leiden tot gebrek
aan nachtrust bij werknemers en zij ach
ten het mogelijk, dat dit zal leiden tot
een toeneming van het aantal bedrijfson-
over de televisiezender in de lucht is.
De vrijdagnacht en de zaterdag kunnen
hiervoor niet worden gekozen, omdat de
AVRO dan nooit uitzendt, afgezien van
een enkele keer, dat er eens een tv-uit-
zending is.
BRUSSEL FRANS
11.50 Grammofoonmuziek 12.03 Tourbil-
lon, gevarieerd programma 14.18 Inter
nationale muziekweken te Luzern 1962:
Klassieke orkestmuziek 15.03 Lichte
grammofoonmuziek 16.08 Operettemuziek
17.00 Nieuws 17.15 Moderne Belgische
muziek 18.30 Kroniek van de Muzikale
gevallen. Ook vrezen de werkgevers- eugd 18.50 Grammofoonmuziek 20.00
bonden, dat.er een aanzienlijk produktie- J Hoorspel 22.00 Wereldnieuws 22.15 Jazz
verlies zal kunnen optreden, dat wellicht 22.55 Nieuws
een veelvoud zou kunnen zijn van het
totale bedrag, dat via het programma
zal worden ingezameld. Overigens brengt
de raad in zijn brief zijn zeer grote waar
dering voor het initiatief als zodanig tot
uiting.
De werkgeversbonden achten het niet
uitgesloten, dat werknemers op grote
schaal zullen trachten de dinsdag van
de uitzending als snipper-vakantiedag op
te nemen. De verbonden hebben liun
leden geadviseerd er nauwlettend op toe
te zien, dat, teneinde produktieverlies te
voorkomen, op 27 november niet in ab
normale mate het opnemen van snipper
dagen wordt toegestaan en dat op die
dag ook niet op andere wijze voor dit
doel geheel of gedeeltelijk vrijaf wordt
gegeven.
Van de zijde van de AVRO wordt ver-
Maandag 19 november
Dinsdag 20 november
HILVERSUM i
KRO: 7.00 Nieuws 7.15 Klassieke gram
mofoonmuziek 7.30 Voor de jeugd 7.45
Morgengebed en overweging 8.00 Nieuws
8.18 Liche orkestwerken (gr.) 8.50 Voor
de huisvrouw 9.35 Waterstanden 9.40
Schoolradio 10.00 Voor de kleuters 10.15
Rob van Reyn en Albert Mol in een
scene uit „Harlekinade"een program
ma, dat gisteravond onder regie van
Ton Hasebosch door de VPRO-televisie
werd uitgezonden.
Lichtbaken, lezing 10.25 Klassieke gram
mofoonmuziek 10.50 Klassiek pianoduo
(gr.) 11.00 Voor de vrouw 11.30 Lichte
grammofoonmuziek 11.50 Volaan...voor
uit, lezing.
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nieuws 7.10 Ochtendgym
nastiek 7.20 Ochtendvaria (gr.) VPRO:
7.50 Dagopening AVRO: 8.00 Nieuws 8.15
Programma-overzicht Aansluitend: lich.
te grammofoonmuziek 9.00 Gymnastiek
voor de vrouw 9.10 De groenteman 9.15
Weense klassieke kamermuziek (gr.)
9.40 Morgenwijding 10.00 Arbeidsvitami
nen 10.50 Voor de kleuters 11.00 Voor
de zieken.
Maandag 19 november
NTS: 19.30 Huckleberry Hound, film 20.00
Journaal en weeroverzicht 20.20 Uitzen
ding van de Christelijk Historische Unie
20.30 Niet zo lang geleden, documen
taire film. 21.20-22.35 Polikuschka, speel
film.
BELGIë VLAAMS: 19.00 Voor de jonge
ren 19.30 Filmschets 19.40 Culturele ac
tualiteit 20.00 Nieuws 20.30 Adel verplicht
(Kind hearts and coronets), speelfilm
22.10 Programma over de verschillende
aspecten in de muziek 22.40 Nieuws.
BELGIë FRANS: 18.30 Berichten 18.33
Voor de kinderen 19.00 Engelse les 19.30
Sportberichten 20.00 Journaal 20.30 Ge
varieerd programma 21.00 Economische
problemen van Wallonië 21.45 Balletpro
gramma 22.00 Journaal.
(Advertentie)
Over Hilversum 1 (402 meter) in het
NCRV-programma te 18.00 orgelspel, te
18.30 gevraagde platen, zoals elke veer
tien dagen. Na het nieuws plaatjes voor
tieners. Om 19.30 verschijnt de Radio
krant en mr. A.B. Roosjen komt om 19.50
voor de NCRV-belangen op. Om 20.00
speelt Jo Bos met zijn orkest Mozaïek.
Het hoorspel Hoofdprijs een gentleman"
is om 20.20 te beluisteren. Henk Lokman
vertaalde het uit het Duits van Dieter
Rohkohl. Om 21.10 muziek door het En
gelse orkest Tommy Watt en om 21.20
zingt het ensemble Camerate Vocale van
Bremen. Om 22.00 Volk en staat. Johan
Otten speelt te 22.15 nieuwe lyrische
stukken van Grieg. Om 22.30 nieuws en
avondoverdenking. Na het boekennieuws
van 22.55 de serie, gewijd aan de Sla
vische dansen van Dvorak tot om 23.35
muziek voor het slapen gaan klinkt.
Tot slot 23.55 nieuws.
Na het nieuws van 18.00 hoort u via
Hilversum 2 (298 meter) een PSP-uit-
zending, om 18.25 amateurklanken vqn
de AVRO en te 18.50 een uitzending over
het openbaar kunstbezit. Operaliefheb
bers kunnen om 19.00 verder zwerven
Minister Cals spreekt om 19.55 een woord
van aanbeveling voor de nieuwe Open
baar Kunstbezit-cursus. Om 20.00 nieuws.
Vijf minuten later begint de Radioscoop.
Vanavond met o.a. 20.15 muziek uit Is
raël, liedjes door Jacques van Kollen
burg (20.45) en de hoofdfilm „Paal 68".
Adrie van den Bos schreef het. Te 22.30
nieuws en AVRO's radiojournaal, ter
wijl om 23.00 de Ritme-club" haar deu
ren opent. Om 23.55, tot slot van de
maandagavond, ook bij de AVRO het
laatste nieuws van de ANP-nieuwsdienst,
Om 19.30 uur de tekenfilm-serie van
de NTS over Huckleberry Hound en zijn
tekenfilm-vriendjes. Na het NTS-jour-
naal en weeroverzicht een uitzending van
de Christelijk Historische Unie, die bij
monde van voorzitter mr. H.K.J. Beer-
nink spreekt. Om 20.30 draait de NTS
een (Amerikaanse NBC) film over de
jaren tussen de 2e wereldoorlog (1945)
en de Korea-crisis (1950). Dan begint om
21.20 de hoofdfilm, waarvoor men deze
avond de keus heeft laten vallen op
Polikuschka, een film vanachter het ijze
ren gordijn onder regie van Carmine
Callone over een Russische boer, die zijn
dochter gelukkig verloofd ziet, zelf ge
lukkig is met zijn knappe vrouw, maar
in dit geluk bedreigd wordt door de
rentmeester, die een oogje op zijn vrouw
heeft. Er ontstaan allerlei verwikkelin
gen, maar uiteindelijk komt alles weer
op zijn pootjes terecht. Vandaar ook, dat
beide keuringen de film toelieten voor
kijkers van 14 jaar en ouder.
De Vlaamse telvisie draait om 20.30
een speelfilm „Kind Kearts and Coro
nets" van de Engelse regisseur Robert
Hamer, met o.a. sir Alec Guinnes. In
het Waalse programma om 20.30 het ge
varieerd programma „Rose de Montreux"
Het is de Belgische inzending voor het
Montreux-festival.
•Vooral nü:-
Antwerpen Londen Madrid
Zaterdag leverden de avonduren twee
nieuwe programma's op n.l. „Tijd voor
Teddy" en „Dat geeft te denken". „Tijd
voor Teddy" bleek een weinig verras
sende voortzetting van de Teddy en Henk
Scholten-show te zijn, maar nu zonder
Henk.
De nieuwe quiz „Dat geeft te denken"
bleek een tegenvaller. Voornamelijk om
dat het spanningselement ontbrak.
Een ensemble onder Rob van Reijn
presenteerde Harlekinade. In de televi-
sietijd kan men zeker nog wel gechar
meerd zijn door een dergelijke panto-
mine, doch dan meer als interessant his
torisch verschijnsel. Hiermee wil overi
gens niets geringschattend gezegd zijn
over de prestaties van Rob van Reijn c.s.
Vincenzo Bellini
zou thans wellicht
geheel vergeten zijn
als hij ons niet min
stens twee meester
stukken van ope
ra's had nagelaten:
,,La Somnambula"
en Norma" Belli
ni, de Siciliaan van
eenvoudige, of
schoon muzikale
komaf componeerde beide zangspelen
in 1831. Later voegde hij nog een derde
grote opera aan dit tweetal toe: .,1 Pu-
ritani". maar dit werk leed aan het
euvel van een zwak libretto en hield
dus minder repertoire dan de beide
voorgaande.
Dat Bellini vooral in Parijs veel suc-
ses oogstte met ,,La Somnambula" en
Norma" en dat hij ook nu nog bij ve
len geliefd is, valt licht te begrijpen.
Bellini namelijk bracht Chopin-lyriek
in de opera-melodieën die hij compo
neerde en kwam daardoor aan de gro
te mode van zijn tijd tegemoet. Hij
was trouwens met de meester bevriend jl.
en stond sterk onder diens invloed.
Columbia is thans met een prachtige
opname van de opera Norma" uitge
komen een grote ,,Querschnitt", met
in de titelrol niemand minder dan Ma
ria Callas, en verder de briljante te
nor Franco Corelli, de mezzo-sopraan
Christa Ludwig en de sopraan Edda
Vincenzi. Men kan zich gemakkelijk
voorstellen dat ,,La Callas" ook op de
grammofoonplaat de trekpleister voor
het geheel is. Het is altijd weer een
belevenis apart, haar te horen zingen.
Zij is in de muziekwereld als een na
tuurverschijnsel onbegrijpelijk, fas
cinerend en een beetje bizar. Zij is
voor de opera wat Paganini in zijn
tijd voor het concertpodium is geweest
een bijna diabolische verschijning.
In de Norma-rol kan zij zich ten vol
le uitleven en zo inspireerde zij ook
haar medesolisten waardoor er een
Norma-uitvoering in 100 procent Itali
aanse stijl is ontstaan. Dit doet onze
oren wat vreemd, wat rauw en beze
ten aan, maar het is de opera in oer
vorm èn de liefhebber zal zulks we
ten te waarderen. Koor en orkest zijn
in deze uitvoering van de Scala te
Milaan, dit heiligdom van de Italiaan
se opera en dirigent is Tullio Serafin.
De opname zelf is helder en feilloos.
(Columbia 80 729).
Drie beroemde vocalisten zingen 4
al even beroemde stukjes bel canto op
twee muzikale miniaturen van HMV.
Het zijn Guiseppe di Stefano. Tito
Schipa en Adelaide Saraceni. En zij
zingen: Musica Proibita van Gastal
don, Mattinata van Leoncavallo, een
aria uit Don Pasquale van Donizetti
en tenslotte (Tito Schipa en Adelaide
Saraceni) een duet uit dezelfde opera.
De twee hoogtepunten uit Don Pasqua
le worden uitgevoerd met medewer
king van koor en orkest van de Scala
te Milaan. Guiseppe di Stefano, die
Mucsia Proibita en Mattinata zingt
doet dit met uitsluitend orkestbege
leiding. Vooral de laastgenoemde op
name is bijzonder fraai en gezien de 1 l
keuze van de melodieën geloven wij jCLrLQQrKnCLu€rL fTL€l
dat deze plaat zijn weg wel zal vin
den.
HMV 7 QH 212 en 7 QH 214.)
wijde ruimte doen ruiken. Gezongen
wordt op deze plaat door Annelies
Kupper. Erika Köth, Fritz Wunderlich
en Dietrich Fischer-Dieskau. De plaat
kwam uit in de serie Gramophon jhou-
se klassieken en dat betekent zoals
altijd: een prachtige reproduktie voor
op. (HMV stereo SCHLP 1042.)
HILVERSUM I
NCRV: 12.25 Voor boer en tuinder 12.30
Mededelingen, t.b.v. land- en tuinbouw!
12.33 Licht ensemble met zangsolist 12.53
Grammofoonmuziek, eventueel actuali
teiten 13.00 Nieuws 13.15 Sprookjesen
semble 13.45 Militair orkest (gr.) 14.05
Schoolradio 14.35 Samen uit, samen
thuis, gevarieerd programma 15.45
Walsmuziek (gr.) 16.00 Bij geloverden
king 16.30 Twee violen en clavecimbel:
klassieke muziek 16.50 Die Hoffnung ist
mein Leben, cantate (gr.) 17.00 Voor de
kleuters 17.15 Voor de jeugd 17.30 Jazz
muziek (gr.) 17.40 Beursberichten 17.45
Regeringsuitzending: Indianen en bos
negers in Suriname ontmoeten de mo
derne wereld, door drs. M. D. Thijs 18.00
Populaire orgelbespeling 18.30 Met band
en plaat voor u paraat: Moderne muziek
19 00 Nieuws en weerpraatje 19.10 Gram
mofoonmuziek voor de teenagers 19.30
Radiokrant 19.50 Voor wie?, toespraak
19.55 Grammofoonmuziek 20.00 Licht or
kest en zangsoliste 20.20 Hoofdprijs: 'n
gentleman, blijspel 21.10 Lichte gram
mofoonmuziek 21.20 Vocaal ensemble:
Klassieke muziek 22.00 Parlementair
commentaar 22.15 Pianorecital: klassie-
Ke muziek 22.03 Nieuws 22.40 Avond-
overdenking 22.55 Boekbespreking 23.05
Klassieke grammofoonmuziek 23.35 Lich
te grammofoonmuziek 23.55-24.00 Nieuws
HILVERSUM II
*J.OO Licht instrumentaal en
en tiifnu Mef;,ecl!?lmgen t.b.v. land-
19 dn t .-.y ^-33 Voor ons platteland
12.40 Lichte
Mededelingen.
muziek 13.00 Nieuws 13.15
eventueel actueel of
S'MrT"1* 13 35 R»"'-sbcrichten
M-ell?j;o,e-nrk"' M no Cello en ni
ano: klassiek^
Pri moderne muziek 14.30
Muziek uit Zwitserland (gr) 14 50 Tn 't
De stnrm ï«tnSn W "5
eantafe <*r 1 1(120 Lichte
r'nmuziek lfi 45 Perseus en
hoo.r,!wl (41 17.15 Lichte
?7 W MnSÏÏ'mUZ'ek 17 :15 Lichte muziek
IR 15 S,"u co,m,T"'ntaar IS.00 Nieuws
18.1.5 Politieke lezine IS 75 Amateurs.
19r°MoTr% ,8'50 kunstbezit
.?Perafraementen (gr iq 45 p;a_
Nieuws 90 oTpf pvaan ^"beveling 20.00
üropmm „P^.^^oscoon Pevarieerd
teiten ™soo T Nieuws 22 40 Aetuali-
2400 Nieuws dansmuziek 23-55'
1 Bbussel VLAAMS
Wiek'ufSn JL? 03 Lichte Srammnfoon-
bouwt JJ 30 Weerberichten 12.35 Lanrl-
Bnirsbn-i'S 42 Licht pianospel 12.50
sieke kam ,3 no Nieuws 13.15 Klas-
15.45 Sei™z'ek 14.00 Schoolradio
pianospel 16.00 Beursberich-
nni.51s„°l.Voor d<{ zieken" lToo' Nieuws
dc-nc 11 j an en r>'ann. klassieke en mo-
'ederen 17.45 Franse les 18.00
Protestant 7 45 Frense les 18
IR li p, ultzending 18.15 Dansorkest
.„,?a™esport: uitslagen 18.20 Voor
dp ij sPor
Nieuws ,qeJn J,8'50 sP"rtiou™aal 19.00
té-orkest Operamuziek 20.00 Varié-
leusd 51 J1®* zangsoliste 20.30 Voor de
C d Opera- Bel Cantogala 22.00
KunïïlJ ól5 Vo,ksmuz'ek 22.35 De Zeven
Weeheden5 NiGUWS 23 0°"23-15 Voor
44)
Een enigszins verlegen jongmeisje,
arm, maar gekleed en blijkbaar erg
gesteld op mooie dingen Het karak
ter van een dievegge. In elk geval eer
der van een dievegge dan van een
moordenares. En ik vroeg ogenblikke
lijk of Mrs Eldon misschien slordig was
geweest. U zei: ja., ze had bekend
gestaan als slordig. Ik ging aan het
nadenken. Gesteld dat Anne Meredith
een meisje was met een zwak karak
ter het soort meisje, dat in grote
winkels haar handen niet thuis kan hou
den. Gesteld dat ze een paar maal
als je arm bent en van mooie dingen
houdt dingen van haar werkgeefster
had weggenomen. Een broche mis
schien nu en dan wat geldeen pa
relsnoer of iets dergelijks wellicht. Mrs
Eldon, die zelf slordig was. zou van
alle verdwijningen haar eigen zorge
loosheid natuurlijk de schuld hebben ge
geven. Geen seconde zou ze haar be
scheiden, verlegen hulp in de huishou
ding hebben verdacht. Maar gesteld
nu, dat een ander soort werkgeefster,
een met méér opmerkingsvermogen,
Anno Meredith wél van diefstal had be
schuldigd! Dat zou een mogelijke be
weegreden voor een moord kunnen zijn.
Zoals ik gisteren of eergisteren heb
gezegd, Miss Meredith is het type, dat
een moord pleegt uit angst. Ze weet,
dat haar werkgeefster de diefstal kan
bewijzen. Maar dan bestaat er maar
één manier om van die bedreiging af
te komen, en die is: haar werkgeef
ster moet sterven! En dus verruilt ze
de flessen en Mrs Benson sterft.vol
komen overtuigd o, ironie dat
het haar eigen schuld is en zonder één
ogenblik haar verschrikte hulp in de
huishouding te verdenken."
,,'t Is natuurlijk mogelijk," zei Batt
le nadenkend, ,,'t Is een veronderstel
ling, meer niet maar mogelijk is het
wel."
„Het is meer dan mogelijk, mon
ami, 't is waarschijnlijk! Waarom ik
dat zo durf te zeggen? Vanmiddag heb
ik een val opgezet een echte, na die
voorbereidende, die ze zo netjes om
zeild had. Als het waar is, wat ik
denk vertelde ik mezelf is Anne
Meredith nooit ofte nimmer in staat de
verleiding van een paar mooie en dure
zijden kousen t.e weerstaan. Ik vroeg
haar, me een dienst te bewijzen. Ik
geef haar duidelijk te verstaan, dat ik
niet precies weet hoeveel paar er zijn.
Daarna ga ik de kamer uit en laat
haar alleen., en het resultaat was,
mon ami, dat ik op het ogenblik ze
ventien paar kousen heb in plaats van
negentien, en dat twee paar dus in de
tas van Anne Meredith mijn huis zijn
uitgegaan."
„Pfff!" blies hoofdinspecteur Battle.
,,Wat een gevaarlijke manoeuvre. Stel
je voor, dat iemand haar gezien had!
Geweldig riskant!"
,.Pas du tout! Waarvan denkt zij, dat
ik haar verdenk? Van moord! Wat
steekt er dan in, één paar, twee paar
zijden kousen te stelen? Ik zoek niet
naar een dievegge. En bovendien is
het bij een dievegge of een kleptomane
altijd hetzelfde liedje., ze is overtuigd,
dat het op rolletjes zal gaan."
Battle knikte. ,,Dat is zo. Ongelofe
lijk dom en verwaand. Een geval van:
de kruik gaat zolang te water tot ze
breekt. Wel, ik geloof dat we met ons
beiden de ware lezing van het geval te
pakken hebben. Anne Meredith was op
stelen betrapt. En daarna heeft Anne
Meredith de flessen verwisseld. Wij we
ten dat het moord is geweest, maar ik
mag gehangen worden als ik weet, hoe
kaliber. Een kalme, doelbewuste, onge
looflijk brutale moord!"
Poirot knikte. ,,Dat ben ik met u
eens. Het zijn twee totaal verschillende
typen van moord."
Battle zuchtte. ,,Het vervelende is: Ik
zeggen, dat zij. wat Shaitana betreft,
ook uitgeschakeld is. Roberts en 't
meisje allebei afgevoerd van de lijst.
En Despard? Bent u van die Mrs. Lux-
more nog iets te weten gekomen?"
Poirot bracht verslag uit van zijn
avonturen op de flat met de groene
wanden en koperen hemel.
Battle grinnikte. ,,Ik ken 't type
kunnen wat ze zich werkelijk herinne
ren en wat ze fantaseren, niet van el
kaar onderscheiden."
Poirot vertelde voort. Hij beschreef
de inval van Majoor Despard en het
verhaal, dat de wereldreiziger hem had
verteld.
„Gelooft u 't?" vroeg Battle kortaf.
,,Ja", was het antwoord.
Battle zuchtte. ,,Het vervelende is:ik
ook! Niet het type om een man dood
te schieten, omdat hij op de vrouw
van de man verliefd is. Trouwens....in
de tegenwoordige tijd kun je je veel
gemakkelijker laten scheiden. Doet ie
dereen. En hij is niet iemand, die het
we dat kunnen bewijzen. Goed geslaag
de misdaad nummer twee. Roberts
komt er zonder kleerscheuren af. Anne
Meredith komt er zonder kleurscheuren
af. Maar hoe staat het nu met Shai
tana? Heeft Anne Meredith Shaitana
vermoord, ja of nee?"
Een paar ogenblikken staarde hij na
denkend voor zich uit, maar toen schud
de hij het hoofd.
,,Het klopt toch niet," zei hij lang
zaam. ,,Ze is het type niet, dat iets
dergelijks zou durven riskeren. Een paar
flessen verwisselen, ja, dat wel! Ze
wist best. dat niemand dat kon bewij
zen. Ze was zo veilig als wat....ieder
een zou het immers gedaan kunnen
hebben, 't Succes was natuurlijk niet
zeker. Mrs. Benson had het kunnen
bemerken, voor ze het goedje opdronk...
of als de dokter vlugger bij de hand
was geweest, had ze er niet van hoe
ven sterven. Echt iets, wat ik een hoop
volle moord zou willen noemen, 't Kon
lukken, maar het kon ook mislukken.
Toevallig is het gelukt. Maar die moord
op Shaitana was van een heel ander
De telefoon begon te rinkelen. Poirot
stond op en nam de hoorn van de haak.
Hij zei enkele woorden, wachtte even
en zei weer iets. Toen hing hij de hoorn
weer op en keerde zich naar Battle.
Zijn gezicht stond opeens heel ernstig.
,,Dat was Mrs. Lorrimer," zei hij. ,,Ze
wil hebben, dat ik bij haar kom.... nu.
op dit ogenblik!"
Battle en hij keken alkaar aan. Toen
schudde Battle het hoofd. ,,Iets aan de
hand?" vroeg hij. ,,Of verwachtte u een
dergelijke boodschap?"
„Ik hoopte het," zei Hercule Poirot.
„Dat was alles. Ik hoopte het."
„Dan zou ik nu maar meteen gaan."
riep Battle. „Misschien dat u eindelijk
de waarheid te weten komt."
HOOFDSTUK XXV
Mrs. Lorrimer vertelt
Het was een sombere, regenachtige
dag en de kamer van Mrs. Lorrimer
leek door het sombere weer aangetast.
Mrs. Lorrimer zelf had iets grauws en
ze zag er veel ouder uit dan bij Poi-
rots laatste bezoek.
Maar ze begroette hem op haar ge
wone kalme, opgewekt-evenwichtige
manier.
- „Prettig, dat u zo gauw gekomen bent,
om zijn maatschappelijke positie heeft monsieur Poirot. U heeft het druk, dat
moeten laten; het zou hem niet geruï- weet ik en dus kan ik het niet genoeg
neerd of in diskrediet gebracht hebben,
Nee, ik ben van mening, dat onze diep
betreurde Mr. Shaitana daar de plank
lelijk heeft misgeslagen. Moordenaar
nummer drie is geen moordenaar ge
weest."
Hij keek Poirot aan.
„Blijft over....?"
,,Mrs. Lorrimer," zei Poirot.
waarderen.'
„Ik ben geheel tot uw dienst, me
vrouw," zei Poirot met een lichte bui
ging.
Mrs. Lorrimer drukte op het bel-
knopje naast de haard.
(Wordt vervolgd)
Een opname om er eerbiedig naar te
luisteren is die van Bachs W ihnachts
Oratorium. Er zijn vele redenen en
de eerste is: het werk zelf. Zulke ver
innerlijkte muziek en toch zo direct
aansprekend kon alleen Bach compo
neren. Het is de muziek waarmee hij,
zoals wij al eerder hebben betoogd,
tot in onze tijd zijn werk als verkon
diger van het heil doet. Het Weinachts-
Oratorium, evenals de Passionen, ge
schreven ten dienste van de gemeente,
heeft als vanzelf zijn weg naar de con
certzalen gevonden, maar is toch diep
religieus gebleven. Bij Bachs religieu-
ze muziek schept de verbeelding van
de luisteraar zelf een kathedraal, vol
van een mystiek licht en subliem van
bouw. Bij de opname waarom het hier
gaat past echter nog een andere eer
bied. Zij is namelijk zo authentiek als
een Weinachts-oratorium van Bach
maar enigzins kan zijn, want de opna
me werd gemaakt in de Thomaskerk
te Leipzig, in december 1958. Het Tho-
maner koor en het Gewandhausorkest
onder leiding van de „Leipzigër cantor'
anno 1958, Kurt Thomas, voeren het
oratorium uit en solopartijen worden
gezongen door A^nes Giebel, sopraan,
Marga Höffgen, alt, Josef Traxel, te
nor, en Dietrich Fischer-Dieskau, ba
riton. De opname die wij thans bespre
ken bevat cantaten I-III, maar de keu
ze is zo gemaakt dat zij representatief
voor het gehele werk (dat trouwens
in albumvorm in de handel is) geacht
kan worden. Wij mogen hier wel heel
in het bijzonder van een historische
opname spreken. Wie zal de betekenis
schatten van een muziek, die in deze
briljante vorm kan klinken in Leipzig,
dat vroeger een parel van wetenschap
en cultuur was, doch dat nu als een
vergeten, vijandige stad in Oost-Duits-
land ligt? (Electrola E.80 662.)
Ook dit jaar zingen de Wiener SSn-
gerknaben in tal van huiskamers de
beroemde kerstliederen, van Duitse
oorsprong, met vooraan in de rij Stil
le nacht, heilige nacht", het simpele
melodietje dat de naam van de koor
leider Gruber wereldberoemd maakte.
De Wiener Sangerknaben zingen hun
kerstliederen a capella, maar bij „Stil
le Nacht", hebben zij het gelui van
kerkk.okken getolereerd. Het zijn char
mante plaatjes en zij worden uitge
bracht in allersnoezigste hoesjes, met
sneeuw, een beetje Alpenrood, een
kerkje en een discreet hulsttakje.
(Electrola 7 MH 1091 en 1090).
tr
Na het vierde Is nu
ook het vijfde viool
concert van Mozart
in de serie „Gramo-
phonehouse klassie
ken" van H.M.V. op
genomen, eveneens
vertolkt door de jonge
Franse violist Chris
tian Ferras met het
Orchestre de la So-
ciété des Concerts du
Conservatoire o.l.v. André Vandernoöt.
Ferras toont zich opnieuw een violist
van grote begaafdheid. Hoewel Mozarts
vioolconcerten geen nadrukkelijke vir
tuositeit vergen, bieden zij toch meer
dan genoeg geleg nheid de grote ge
voeligheid van deze rustig-blije en
probleemloze muziek uit te beelden.
Dat doet Ferras met meesterschap. Het
vijfde vioolconcert van Mozart (het z.g.
Turkse) is een van de mooiste, en
stellig een der meest populaire. De
doorleefde uitvoering èn de technische
kwaliteiten van de opname maken deze
plaat tot een zeer waardevolle aanwinst
voor de „Gramophonehouse klassieken".
(HMV GHLP 1041)
„Was mir behagt ist nur die muntre
Jagd!", dit zijn de beginwoorden van
het eerste recitatief van Bachs Jacht- KGrr\Gmna rnluariiirac
cantate, opgedragen, met alle hoofse De/Oe/TZae OUveilUlQS
pluimstrijkerij zijn tijd eigen, aan de
hoogstdoorluchtige hertog Christian zu
Sa chsen-W eichsenf els
Wij horen in dit even kinderlijke als
hoogdravende werk goden en godinnen
tijdens een hertogelijke jachtpartij el
kaar attent maken op de bekoorlijk
heden van het jagersleven en op de
roemrijke verheffende karaktereigen
schappen van de elegante hertog Chris
tian. De verzen van Salomo Franck
wekken bij ons, nuchtere mensen in
een nuchtere tijd, een indruk van: zou
die hertog niet het gevoel hebben ge
had dat hij op de hak werd genomen?
Maar stel u gerust de hertog was
zeer gevleid, toen zijn hofzangers in
hun barokke kledij hem toegalmden:
„Ihr lieblichsten Blicke, Ihr freudi-
gen Stunden, Euch bleibe das Glücke
auf ewig verbunden".
Men moet deze scheppingen verstaan
in hun tijd, maar zelfs zonder dat te
overwegen blijft men zelfs onder de
hoogdravende Jachtcantate niet on
beroerd, omdat de meesterhand van J.
S. Bach er de muziek bij componeerde.
In de jachtcantate wordt niet alleen
een tijdsbeeld verklankt, maar wij be
leven er ook een st.uk muziekhistorie
in. Bach koos jachthoorns en andere
instrumenten die dit stuk, waarin my
thologische jachtfiguren hun rol spe
len, als het ware naar het bos en de
Een verzameling bekende ouvertures
blijft beslist altijd belangstellenden
trekken, onder de discofielen. De reeks
HMV „Concert Classics" is uitgebreid
met zon collectie. „Beroemde ouver
tures" is de titel van deze nieuwe plaat,
die achtereenvolgens bevat de ouver
tures tot „Die Meistersinger" van Wag
ner, „Carnaval Romain" van Berlioz,
..De zijden ladder" van Rossini, „De
grot van Fingal" (uit De Hebriden)
van Mendelssohn en „De verkochte
bruid" van Smetana. Ze worden uit
gevoerd door het (Britse) Royal Phil
harmonic Orchestra o.l.v. sir Malcolm
Sargent.
Zoals men ziet is het, behoudens de
meer imponerende ouverture tot „Die
Meistersinger" dan, een verzameling
van ouvertures die zonder grote mu
zikale pretenties te hebben heel plezie
rig in het gehoor liggen. Het Royal
Philharmonic Orchestra speelt ze spits
en zeer geanimeerd, de muziek min
of meer behandelend als korte orkes
trale werken zonder dramaturgische
bijbetekenis. Vooral als het ouvertures
tot minder vaak of zeer zelden uitge
voerde opera's betreft, is dat alleszins
gerechtvaardigd
Ook technisch is deze nieuwe plaat
in de aantrekkelijke reeks „Concert
Classics" uitstekend. (XLP 20034)
23-4. Veldwachter Zeeg marcheerde met
zware passen de Korte Schaapstraat in
m betrad het pand, waarin de bakkers-
vinkei van Muizenmeter gevestigd was.
De tingelbel gal een luid gejammer
wegens het geweld waarmee de deur
geopend werd en de bakker schoot
haastig toe.
„Ah, veldwachter!" riep hij blij ver
rast, „wat schoon dat ge toch nog
gekomen zijt. Ik durf gene voet meer
in mijne bakkerij te plaatsen met al
dat spookdeeg en.."
Maar veldwachter Zeeg legde een
zware hand op de witte schouder van
de bakker. „In naam der wet, geen
smoesjes," baste hij. „Je bent mijn
arrestant."
„W-wat??" Muizenmeter werd nog
witter dan zijn meel en week achteruit.
„Geen uitvluchten!" bulderde Zeeg.
„Je hebt inbraak gepleegd hedennacht
Ik heb de bewijzen in handen."
„M-m-maar.." mummelde de bakker
sprakeloos.
„Als je zo hardnekkig blijft ontkennen,
zullen we je wel eens duchtig aan de
tand voelen," zei Zeeg. „Kom maar
eens mee naar het bureau."
De goedige bakker begon te wenen,
maar veldwachter Zeeg was een plichts
getrouw agent en voerde hem mee..