)1 leut Rob van Reyn in „Harlekinade" TROEVEN in GROEVEN speelt runswick owling Werkgevers tegen tijdstip Avro's marathon-uitzending KWAM U OOK ZOVEEL ZOMER TEKORT? POIROT BRIDGE ienvfeuillefon Mi'nter en H Inter en de gouden cadetfes „Turks vioolconcert [impioenschappen )CWATER Vandaag lG Morgen l ur Lolita, 18 I* Radioprogramma 's ZOMER - VITAMINEN voor ZOMER-GEZONDHEID In de winter Geef uw gezin elke dag DAGBAVIT TOTAAL zomer vitaminen - zomer gezondheid DAGRA N.V. DIEMEN (J) Callas in een prachtige „Norma" Beroemde stemmen op miniaturen kerstliederen "SjTÏÏ a 55 kunstbezit door (j all a (dlri&tie Weihnachtsoratorium - opname uit Leipzig Bachs Jachtcantate ^rneuzenaar, de heer lyacintplein 2, Breda, it hij zijn hart voelde i hij op 12 november het artikel las over \angezien ik zelf een laar ben", zo schrijft zerde mij deze ge- bijzonder en ik vond •tide herinneringen in e de heer Koevoets er Ir, dat de heer v.d. meer van zijn geboor- le en met plezierige n het Terneuzen van de heer Koevoets een eringen op papier, die iag afdrukken. er twee cinema's, twee vertoningen in de nou mekaar niet in de ri gaven ze de ene ver- terdag en zondag, de andag en dinsdag. En dan om de beurt. Was *heid of niet Vreemde eenden at was het toen bie ons een leutige tied. Maar r trouwens niet anders 5 Terneuz.enaars. En •ialisatie brengt veel ien in de bijt, zodanig ling van het vroeger zo ije nu een kosmopoli- geworden is. De echte leut van vroeger is er e generatie van 1962 istige gezichten rond. zo uitbundig en vrolijk er worden niet meer en klaartjes en bran- dronken. 't Zijn nou .naadjes of ijscootjes. wel, maar dat drinkt wereld graag nou al meer dan veer- erneuzen weg. Ik ben keer nog wel terug ge- at ehb ik er nog aan! |den van die tijd zijn op lang dood. Ook al die nog eens voor de dag mder uitzondering ver mocht ik ze in dit ar- el eens in herinnering ■jaar geleden was ons Int je een stadje vol van fcn ieder kende ieder. |j, en komt nooit weer. PEERAAD KOEVOETS p3, 60-70 39-59. II D 28-47. Grof 35-45. Peren: Gie- 55-65 37-54. 50-55 38-39, Ijn 26-35. Sint Remy: 65- 134. III Fijn 18. Druiven: I: I 1.39-1.53, II 1,35-1,38. Rijvie I 27,50. II 20,50, Sa- J2,II 17—, Prei I 33,-, II El 10,-, Bloemkool 3 p. kist [3-51. 6 p. k. 20-48. 8 p. k. Ikist 11-19, Komkommer leg 11, Sla 4-15, Witlof 93- lnen 1.59-1.70, Krom 1.38, ■L. Spruiten ongesch. 21-52, ■66. Breekpeen 5-14, Bos- [aspeen 23-27. Wijnpeen 5- fe-19, Uien 7-24, Knolselde- Isla 28-1,00. Witte Rapen 1 Kasprinsessen 1,84-1,91. [Advertentie) |ispiciën van de B.B.B. 25 NOVEMBER A.S. mogelijk voor iedere neisje van 7 t/m 18 jaar. |i per speler 4 games gespeeld. ,50 (alles inbegrepen). fijden: 10.30 uur le serie 18.30 uur 2e serie TREIKING 20.00 uur. gsf or muiieren verkrijg- |NGEL 28 BREDA. Isdag 20 november, zijn de 1 hoogwaterstanden in de land als volgt: Hansweert jur; Terneuzen 8.53 en 21.41 In 8.24 en 21.17 uur; We- en 22.38 uur. |NT uur Kapo, 18 J. [ouw 20 uur Een pyjama i 20 uur Lulu, 18 j. ur Lolita, 18 j. lur The young ones Ir The young ones, a.l- uur Oorlogsheld zonder 1:0 uur The young ones lur De wraak der barbaren, |CNT uur Het zwaard van |l ►ouw 20 uur Glimlach en lier 13.30 uur Vergadering 1 Schouwen-Duiveland Hing 19.30 u. Huisvrouwen- Jiis 18 uur Raadsvergadering I gebouw 19 uur Lezing over J ;zorg V |r Tosc DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 19 NOVEMBER 1962 (Advertentie) De werkgeversbonden zagen liever, dat nomen, dat voor de uitzending een zo de radio- en televisie-uitzending van de danige tijd moest worden gekozen, dat AVRO ten bate van het blijvend gehan- de AVRO zowel over de radiozender als dicapte kind zou plaatsvinden in de vrij dagnacht en op de daarop volgende za terdag dan in de nacht van maandag op dinsdag en op de daarop volgende dins dag, zoals nu het geval zal zijn. Zoals bekend zal de AVRO, te beginnen in de avonduren van 26 november onaf gebroken 24 uur lang in de ether zijn met deze uitzending. De werkgeversbonden vrezen, naar de raad van Nederdandse wergeversbonden in een brief aan het bestuur van de AVRO heeft uiteengezet, dat de uitzending zal leiden tot gebrek aan nachtrust bij werknemers en zij ach ten het mogelijk, dat dit zal leiden tot een toeneming van het aantal bedrijfson- over de televisiezender in de lucht is. De vrijdagnacht en de zaterdag kunnen hiervoor niet worden gekozen, omdat de AVRO dan nooit uitzendt, afgezien van een enkele keer, dat er eens een tv-uit- zending is. BRUSSEL FRANS 11.50 Grammofoonmuziek 12.03 Tourbil- lon, gevarieerd programma 14.18 Inter nationale muziekweken te Luzern 1962: Klassieke orkestmuziek 15.03 Lichte grammofoonmuziek 16.08 Operettemuziek 17.00 Nieuws 17.15 Moderne Belgische muziek 18.30 Kroniek van de Muzikale gevallen. Ook vrezen de werkgevers- eugd 18.50 Grammofoonmuziek 20.00 bonden, dat.er een aanzienlijk produktie- J Hoorspel 22.00 Wereldnieuws 22.15 Jazz verlies zal kunnen optreden, dat wellicht 22.55 Nieuws een veelvoud zou kunnen zijn van het totale bedrag, dat via het programma zal worden ingezameld. Overigens brengt de raad in zijn brief zijn zeer grote waar dering voor het initiatief als zodanig tot uiting. De werkgeversbonden achten het niet uitgesloten, dat werknemers op grote schaal zullen trachten de dinsdag van de uitzending als snipper-vakantiedag op te nemen. De verbonden hebben liun leden geadviseerd er nauwlettend op toe te zien, dat, teneinde produktieverlies te voorkomen, op 27 november niet in ab normale mate het opnemen van snipper dagen wordt toegestaan en dat op die dag ook niet op andere wijze voor dit doel geheel of gedeeltelijk vrijaf wordt gegeven. Van de zijde van de AVRO wordt ver- Maandag 19 november Dinsdag 20 november HILVERSUM i KRO: 7.00 Nieuws 7.15 Klassieke gram mofoonmuziek 7.30 Voor de jeugd 7.45 Morgengebed en overweging 8.00 Nieuws 8.18 Liche orkestwerken (gr.) 8.50 Voor de huisvrouw 9.35 Waterstanden 9.40 Schoolradio 10.00 Voor de kleuters 10.15 Rob van Reyn en Albert Mol in een scene uit „Harlekinade"een program ma, dat gisteravond onder regie van Ton Hasebosch door de VPRO-televisie werd uitgezonden. Lichtbaken, lezing 10.25 Klassieke gram mofoonmuziek 10.50 Klassiek pianoduo (gr.) 11.00 Voor de vrouw 11.30 Lichte grammofoonmuziek 11.50 Volaan...voor uit, lezing. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nieuws 7.10 Ochtendgym nastiek 7.20 Ochtendvaria (gr.) VPRO: 7.50 Dagopening AVRO: 8.00 Nieuws 8.15 Programma-overzicht Aansluitend: lich. te grammofoonmuziek 9.00 Gymnastiek voor de vrouw 9.10 De groenteman 9.15 Weense klassieke kamermuziek (gr.) 9.40 Morgenwijding 10.00 Arbeidsvitami nen 10.50 Voor de kleuters 11.00 Voor de zieken. Maandag 19 november NTS: 19.30 Huckleberry Hound, film 20.00 Journaal en weeroverzicht 20.20 Uitzen ding van de Christelijk Historische Unie 20.30 Niet zo lang geleden, documen taire film. 21.20-22.35 Polikuschka, speel film. BELGIë VLAAMS: 19.00 Voor de jonge ren 19.30 Filmschets 19.40 Culturele ac tualiteit 20.00 Nieuws 20.30 Adel verplicht (Kind hearts and coronets), speelfilm 22.10 Programma over de verschillende aspecten in de muziek 22.40 Nieuws. BELGIë FRANS: 18.30 Berichten 18.33 Voor de kinderen 19.00 Engelse les 19.30 Sportberichten 20.00 Journaal 20.30 Ge varieerd programma 21.00 Economische problemen van Wallonië 21.45 Balletpro gramma 22.00 Journaal. (Advertentie) Over Hilversum 1 (402 meter) in het NCRV-programma te 18.00 orgelspel, te 18.30 gevraagde platen, zoals elke veer tien dagen. Na het nieuws plaatjes voor tieners. Om 19.30 verschijnt de Radio krant en mr. A.B. Roosjen komt om 19.50 voor de NCRV-belangen op. Om 20.00 speelt Jo Bos met zijn orkest Mozaïek. Het hoorspel Hoofdprijs een gentleman" is om 20.20 te beluisteren. Henk Lokman vertaalde het uit het Duits van Dieter Rohkohl. Om 21.10 muziek door het En gelse orkest Tommy Watt en om 21.20 zingt het ensemble Camerate Vocale van Bremen. Om 22.00 Volk en staat. Johan Otten speelt te 22.15 nieuwe lyrische stukken van Grieg. Om 22.30 nieuws en avondoverdenking. Na het boekennieuws van 22.55 de serie, gewijd aan de Sla vische dansen van Dvorak tot om 23.35 muziek voor het slapen gaan klinkt. Tot slot 23.55 nieuws. Na het nieuws van 18.00 hoort u via Hilversum 2 (298 meter) een PSP-uit- zending, om 18.25 amateurklanken vqn de AVRO en te 18.50 een uitzending over het openbaar kunstbezit. Operaliefheb bers kunnen om 19.00 verder zwerven Minister Cals spreekt om 19.55 een woord van aanbeveling voor de nieuwe Open baar Kunstbezit-cursus. Om 20.00 nieuws. Vijf minuten later begint de Radioscoop. Vanavond met o.a. 20.15 muziek uit Is raël, liedjes door Jacques van Kollen burg (20.45) en de hoofdfilm „Paal 68". Adrie van den Bos schreef het. Te 22.30 nieuws en AVRO's radiojournaal, ter wijl om 23.00 de Ritme-club" haar deu ren opent. Om 23.55, tot slot van de maandagavond, ook bij de AVRO het laatste nieuws van de ANP-nieuwsdienst, Om 19.30 uur de tekenfilm-serie van de NTS over Huckleberry Hound en zijn tekenfilm-vriendjes. Na het NTS-jour- naal en weeroverzicht een uitzending van de Christelijk Historische Unie, die bij monde van voorzitter mr. H.K.J. Beer- nink spreekt. Om 20.30 draait de NTS een (Amerikaanse NBC) film over de jaren tussen de 2e wereldoorlog (1945) en de Korea-crisis (1950). Dan begint om 21.20 de hoofdfilm, waarvoor men deze avond de keus heeft laten vallen op Polikuschka, een film vanachter het ijze ren gordijn onder regie van Carmine Callone over een Russische boer, die zijn dochter gelukkig verloofd ziet, zelf ge lukkig is met zijn knappe vrouw, maar in dit geluk bedreigd wordt door de rentmeester, die een oogje op zijn vrouw heeft. Er ontstaan allerlei verwikkelin gen, maar uiteindelijk komt alles weer op zijn pootjes terecht. Vandaar ook, dat beide keuringen de film toelieten voor kijkers van 14 jaar en ouder. De Vlaamse telvisie draait om 20.30 een speelfilm „Kind Kearts and Coro nets" van de Engelse regisseur Robert Hamer, met o.a. sir Alec Guinnes. In het Waalse programma om 20.30 het ge varieerd programma „Rose de Montreux" Het is de Belgische inzending voor het Montreux-festival. •Vooral nü:- Antwerpen Londen Madrid Zaterdag leverden de avonduren twee nieuwe programma's op n.l. „Tijd voor Teddy" en „Dat geeft te denken". „Tijd voor Teddy" bleek een weinig verras sende voortzetting van de Teddy en Henk Scholten-show te zijn, maar nu zonder Henk. De nieuwe quiz „Dat geeft te denken" bleek een tegenvaller. Voornamelijk om dat het spanningselement ontbrak. Een ensemble onder Rob van Reijn presenteerde Harlekinade. In de televi- sietijd kan men zeker nog wel gechar meerd zijn door een dergelijke panto- mine, doch dan meer als interessant his torisch verschijnsel. Hiermee wil overi gens niets geringschattend gezegd zijn over de prestaties van Rob van Reijn c.s. Vincenzo Bellini zou thans wellicht geheel vergeten zijn als hij ons niet min stens twee meester stukken van ope ra's had nagelaten: ,,La Somnambula" en Norma" Belli ni, de Siciliaan van eenvoudige, of schoon muzikale komaf componeerde beide zangspelen in 1831. Later voegde hij nog een derde grote opera aan dit tweetal toe: .,1 Pu- ritani". maar dit werk leed aan het euvel van een zwak libretto en hield dus minder repertoire dan de beide voorgaande. Dat Bellini vooral in Parijs veel suc- ses oogstte met ,,La Somnambula" en Norma" en dat hij ook nu nog bij ve len geliefd is, valt licht te begrijpen. Bellini namelijk bracht Chopin-lyriek in de opera-melodieën die hij compo neerde en kwam daardoor aan de gro te mode van zijn tijd tegemoet. Hij was trouwens met de meester bevriend jl. en stond sterk onder diens invloed. Columbia is thans met een prachtige opname van de opera Norma" uitge komen een grote ,,Querschnitt", met in de titelrol niemand minder dan Ma ria Callas, en verder de briljante te nor Franco Corelli, de mezzo-sopraan Christa Ludwig en de sopraan Edda Vincenzi. Men kan zich gemakkelijk voorstellen dat ,,La Callas" ook op de grammofoonplaat de trekpleister voor het geheel is. Het is altijd weer een belevenis apart, haar te horen zingen. Zij is in de muziekwereld als een na tuurverschijnsel onbegrijpelijk, fas cinerend en een beetje bizar. Zij is voor de opera wat Paganini in zijn tijd voor het concertpodium is geweest een bijna diabolische verschijning. In de Norma-rol kan zij zich ten vol le uitleven en zo inspireerde zij ook haar medesolisten waardoor er een Norma-uitvoering in 100 procent Itali aanse stijl is ontstaan. Dit doet onze oren wat vreemd, wat rauw en beze ten aan, maar het is de opera in oer vorm èn de liefhebber zal zulks we ten te waarderen. Koor en orkest zijn in deze uitvoering van de Scala te Milaan, dit heiligdom van de Italiaan se opera en dirigent is Tullio Serafin. De opname zelf is helder en feilloos. (Columbia 80 729). Drie beroemde vocalisten zingen 4 al even beroemde stukjes bel canto op twee muzikale miniaturen van HMV. Het zijn Guiseppe di Stefano. Tito Schipa en Adelaide Saraceni. En zij zingen: Musica Proibita van Gastal don, Mattinata van Leoncavallo, een aria uit Don Pasquale van Donizetti en tenslotte (Tito Schipa en Adelaide Saraceni) een duet uit dezelfde opera. De twee hoogtepunten uit Don Pasqua le worden uitgevoerd met medewer king van koor en orkest van de Scala te Milaan. Guiseppe di Stefano, die Mucsia Proibita en Mattinata zingt doet dit met uitsluitend orkestbege leiding. Vooral de laastgenoemde op name is bijzonder fraai en gezien de 1 l keuze van de melodieën geloven wij jCLrLQQrKnCLu€rL fTL€l dat deze plaat zijn weg wel zal vin den. HMV 7 QH 212 en 7 QH 214.) wijde ruimte doen ruiken. Gezongen wordt op deze plaat door Annelies Kupper. Erika Köth, Fritz Wunderlich en Dietrich Fischer-Dieskau. De plaat kwam uit in de serie Gramophon jhou- se klassieken en dat betekent zoals altijd: een prachtige reproduktie voor op. (HMV stereo SCHLP 1042.) HILVERSUM I NCRV: 12.25 Voor boer en tuinder 12.30 Mededelingen, t.b.v. land- en tuinbouw! 12.33 Licht ensemble met zangsolist 12.53 Grammofoonmuziek, eventueel actuali teiten 13.00 Nieuws 13.15 Sprookjesen semble 13.45 Militair orkest (gr.) 14.05 Schoolradio 14.35 Samen uit, samen thuis, gevarieerd programma 15.45 Walsmuziek (gr.) 16.00 Bij geloverden king 16.30 Twee violen en clavecimbel: klassieke muziek 16.50 Die Hoffnung ist mein Leben, cantate (gr.) 17.00 Voor de kleuters 17.15 Voor de jeugd 17.30 Jazz muziek (gr.) 17.40 Beursberichten 17.45 Regeringsuitzending: Indianen en bos negers in Suriname ontmoeten de mo derne wereld, door drs. M. D. Thijs 18.00 Populaire orgelbespeling 18.30 Met band en plaat voor u paraat: Moderne muziek 19 00 Nieuws en weerpraatje 19.10 Gram mofoonmuziek voor de teenagers 19.30 Radiokrant 19.50 Voor wie?, toespraak 19.55 Grammofoonmuziek 20.00 Licht or kest en zangsoliste 20.20 Hoofdprijs: 'n gentleman, blijspel 21.10 Lichte gram mofoonmuziek 21.20 Vocaal ensemble: Klassieke muziek 22.00 Parlementair commentaar 22.15 Pianorecital: klassie- Ke muziek 22.03 Nieuws 22.40 Avond- overdenking 22.55 Boekbespreking 23.05 Klassieke grammofoonmuziek 23.35 Lich te grammofoonmuziek 23.55-24.00 Nieuws HILVERSUM II *J.OO Licht instrumentaal en en tiifnu Mef;,ecl!?lmgen t.b.v. land- 19 dn t .-.y ^-33 Voor ons platteland 12.40 Lichte Mededelingen. muziek 13.00 Nieuws 13.15 eventueel actueel of S'MrT"1* 13 35 R»"'-sbcrichten M-ell?j;o,e-nrk"' M no Cello en ni ano: klassiek^ Pri moderne muziek 14.30 Muziek uit Zwitserland (gr) 14 50 Tn 't De stnrm ï«tnSn W "5 eantafe <*r 1 1(120 Lichte r'nmuziek lfi 45 Perseus en hoo.r,!wl (41 17.15 Lichte ?7 W MnSÏÏ'mUZ'ek 17 :15 Lichte muziek IR 15 S,"u co,m,T"'ntaar IS.00 Nieuws 18.1.5 Politieke lezine IS 75 Amateurs. 19r°MoTr% ,8'50 kunstbezit .?Perafraementen (gr iq 45 p;a_ Nieuws 90 oTpf pvaan ^"beveling 20.00 üropmm „P^.^^oscoon Pevarieerd teiten ™soo T Nieuws 22 40 Aetuali- 2400 Nieuws dansmuziek 23-55' 1 Bbussel VLAAMS Wiek'ufSn JL? 03 Lichte Srammnfoon- bouwt JJ 30 Weerberichten 12.35 Lanrl- Bnirsbn-i'S 42 Licht pianospel 12.50 sieke kam ,3 no Nieuws 13.15 Klas- 15.45 Sei™z'ek 14.00 Schoolradio pianospel 16.00 Beursberich- nni.51s„°l.Voor d<{ zieken" lToo' Nieuws dc-nc 11 j an en r>'ann. klassieke en mo- 'ederen 17.45 Franse les 18.00 Protestant 7 45 Frense les 18 IR li p, ultzending 18.15 Dansorkest .„,?a™esport: uitslagen 18.20 Voor dp ij sPor Nieuws ,qeJn J,8'50 sP"rtiou™aal 19.00 té-orkest Operamuziek 20.00 Varié- leusd 51 J1®* zangsoliste 20.30 Voor de C d Opera- Bel Cantogala 22.00 KunïïlJ ól5 Vo,ksmuz'ek 22.35 De Zeven Weeheden5 NiGUWS 23 0°"23-15 Voor 44) Een enigszins verlegen jongmeisje, arm, maar gekleed en blijkbaar erg gesteld op mooie dingen Het karak ter van een dievegge. In elk geval eer der van een dievegge dan van een moordenares. En ik vroeg ogenblikke lijk of Mrs Eldon misschien slordig was geweest. U zei: ja., ze had bekend gestaan als slordig. Ik ging aan het nadenken. Gesteld dat Anne Meredith een meisje was met een zwak karak ter het soort meisje, dat in grote winkels haar handen niet thuis kan hou den. Gesteld dat ze een paar maal als je arm bent en van mooie dingen houdt dingen van haar werkgeefster had weggenomen. Een broche mis schien nu en dan wat geldeen pa relsnoer of iets dergelijks wellicht. Mrs Eldon, die zelf slordig was. zou van alle verdwijningen haar eigen zorge loosheid natuurlijk de schuld hebben ge geven. Geen seconde zou ze haar be scheiden, verlegen hulp in de huishou ding hebben verdacht. Maar gesteld nu, dat een ander soort werkgeefster, een met méér opmerkingsvermogen, Anno Meredith wél van diefstal had be schuldigd! Dat zou een mogelijke be weegreden voor een moord kunnen zijn. Zoals ik gisteren of eergisteren heb gezegd, Miss Meredith is het type, dat een moord pleegt uit angst. Ze weet, dat haar werkgeefster de diefstal kan bewijzen. Maar dan bestaat er maar één manier om van die bedreiging af te komen, en die is: haar werkgeef ster moet sterven! En dus verruilt ze de flessen en Mrs Benson sterft.vol komen overtuigd o, ironie dat het haar eigen schuld is en zonder één ogenblik haar verschrikte hulp in de huishouding te verdenken." ,,'t Is natuurlijk mogelijk," zei Batt le nadenkend, ,,'t Is een veronderstel ling, meer niet maar mogelijk is het wel." „Het is meer dan mogelijk, mon ami, 't is waarschijnlijk! Waarom ik dat zo durf te zeggen? Vanmiddag heb ik een val opgezet een echte, na die voorbereidende, die ze zo netjes om zeild had. Als het waar is, wat ik denk vertelde ik mezelf is Anne Meredith nooit ofte nimmer in staat de verleiding van een paar mooie en dure zijden kousen t.e weerstaan. Ik vroeg haar, me een dienst te bewijzen. Ik geef haar duidelijk te verstaan, dat ik niet precies weet hoeveel paar er zijn. Daarna ga ik de kamer uit en laat haar alleen., en het resultaat was, mon ami, dat ik op het ogenblik ze ventien paar kousen heb in plaats van negentien, en dat twee paar dus in de tas van Anne Meredith mijn huis zijn uitgegaan." „Pfff!" blies hoofdinspecteur Battle. ,,Wat een gevaarlijke manoeuvre. Stel je voor, dat iemand haar gezien had! Geweldig riskant!" ,.Pas du tout! Waarvan denkt zij, dat ik haar verdenk? Van moord! Wat steekt er dan in, één paar, twee paar zijden kousen te stelen? Ik zoek niet naar een dievegge. En bovendien is het bij een dievegge of een kleptomane altijd hetzelfde liedje., ze is overtuigd, dat het op rolletjes zal gaan." Battle knikte. ,,Dat is zo. Ongelofe lijk dom en verwaand. Een geval van: de kruik gaat zolang te water tot ze breekt. Wel, ik geloof dat we met ons beiden de ware lezing van het geval te pakken hebben. Anne Meredith was op stelen betrapt. En daarna heeft Anne Meredith de flessen verwisseld. Wij we ten dat het moord is geweest, maar ik mag gehangen worden als ik weet, hoe kaliber. Een kalme, doelbewuste, onge looflijk brutale moord!" Poirot knikte. ,,Dat ben ik met u eens. Het zijn twee totaal verschillende typen van moord." Battle zuchtte. ,,Het vervelende is: Ik zeggen, dat zij. wat Shaitana betreft, ook uitgeschakeld is. Roberts en 't meisje allebei afgevoerd van de lijst. En Despard? Bent u van die Mrs. Lux- more nog iets te weten gekomen?" Poirot bracht verslag uit van zijn avonturen op de flat met de groene wanden en koperen hemel. Battle grinnikte. ,,Ik ken 't type kunnen wat ze zich werkelijk herinne ren en wat ze fantaseren, niet van el kaar onderscheiden." Poirot vertelde voort. Hij beschreef de inval van Majoor Despard en het verhaal, dat de wereldreiziger hem had verteld. „Gelooft u 't?" vroeg Battle kortaf. ,,Ja", was het antwoord. Battle zuchtte. ,,Het vervelende is:ik ook! Niet het type om een man dood te schieten, omdat hij op de vrouw van de man verliefd is. Trouwens....in de tegenwoordige tijd kun je je veel gemakkelijker laten scheiden. Doet ie dereen. En hij is niet iemand, die het we dat kunnen bewijzen. Goed geslaag de misdaad nummer twee. Roberts komt er zonder kleerscheuren af. Anne Meredith komt er zonder kleurscheuren af. Maar hoe staat het nu met Shai tana? Heeft Anne Meredith Shaitana vermoord, ja of nee?" Een paar ogenblikken staarde hij na denkend voor zich uit, maar toen schud de hij het hoofd. ,,Het klopt toch niet," zei hij lang zaam. ,,Ze is het type niet, dat iets dergelijks zou durven riskeren. Een paar flessen verwisselen, ja, dat wel! Ze wist best. dat niemand dat kon bewij zen. Ze was zo veilig als wat....ieder een zou het immers gedaan kunnen hebben, 't Succes was natuurlijk niet zeker. Mrs. Benson had het kunnen bemerken, voor ze het goedje opdronk... of als de dokter vlugger bij de hand was geweest, had ze er niet van hoe ven sterven. Echt iets, wat ik een hoop volle moord zou willen noemen, 't Kon lukken, maar het kon ook mislukken. Toevallig is het gelukt. Maar die moord op Shaitana was van een heel ander De telefoon begon te rinkelen. Poirot stond op en nam de hoorn van de haak. Hij zei enkele woorden, wachtte even en zei weer iets. Toen hing hij de hoorn weer op en keerde zich naar Battle. Zijn gezicht stond opeens heel ernstig. ,,Dat was Mrs. Lorrimer," zei hij. ,,Ze wil hebben, dat ik bij haar kom.... nu. op dit ogenblik!" Battle en hij keken alkaar aan. Toen schudde Battle het hoofd. ,,Iets aan de hand?" vroeg hij. ,,Of verwachtte u een dergelijke boodschap?" „Ik hoopte het," zei Hercule Poirot. „Dat was alles. Ik hoopte het." „Dan zou ik nu maar meteen gaan." riep Battle. „Misschien dat u eindelijk de waarheid te weten komt." HOOFDSTUK XXV Mrs. Lorrimer vertelt Het was een sombere, regenachtige dag en de kamer van Mrs. Lorrimer leek door het sombere weer aangetast. Mrs. Lorrimer zelf had iets grauws en ze zag er veel ouder uit dan bij Poi- rots laatste bezoek. Maar ze begroette hem op haar ge wone kalme, opgewekt-evenwichtige manier. - „Prettig, dat u zo gauw gekomen bent, om zijn maatschappelijke positie heeft monsieur Poirot. U heeft het druk, dat moeten laten; het zou hem niet geruï- weet ik en dus kan ik het niet genoeg neerd of in diskrediet gebracht hebben, Nee, ik ben van mening, dat onze diep betreurde Mr. Shaitana daar de plank lelijk heeft misgeslagen. Moordenaar nummer drie is geen moordenaar ge weest." Hij keek Poirot aan. „Blijft over....?" ,,Mrs. Lorrimer," zei Poirot. waarderen.' „Ik ben geheel tot uw dienst, me vrouw," zei Poirot met een lichte bui ging. Mrs. Lorrimer drukte op het bel- knopje naast de haard. (Wordt vervolgd) Een opname om er eerbiedig naar te luisteren is die van Bachs W ihnachts Oratorium. Er zijn vele redenen en de eerste is: het werk zelf. Zulke ver innerlijkte muziek en toch zo direct aansprekend kon alleen Bach compo neren. Het is de muziek waarmee hij, zoals wij al eerder hebben betoogd, tot in onze tijd zijn werk als verkon diger van het heil doet. Het Weinachts- Oratorium, evenals de Passionen, ge schreven ten dienste van de gemeente, heeft als vanzelf zijn weg naar de con certzalen gevonden, maar is toch diep religieus gebleven. Bij Bachs religieu- ze muziek schept de verbeelding van de luisteraar zelf een kathedraal, vol van een mystiek licht en subliem van bouw. Bij de opname waarom het hier gaat past echter nog een andere eer bied. Zij is namelijk zo authentiek als een Weinachts-oratorium van Bach maar enigzins kan zijn, want de opna me werd gemaakt in de Thomaskerk te Leipzig, in december 1958. Het Tho- maner koor en het Gewandhausorkest onder leiding van de „Leipzigër cantor' anno 1958, Kurt Thomas, voeren het oratorium uit en solopartijen worden gezongen door A^nes Giebel, sopraan, Marga Höffgen, alt, Josef Traxel, te nor, en Dietrich Fischer-Dieskau, ba riton. De opname die wij thans bespre ken bevat cantaten I-III, maar de keu ze is zo gemaakt dat zij representatief voor het gehele werk (dat trouwens in albumvorm in de handel is) geacht kan worden. Wij mogen hier wel heel in het bijzonder van een historische opname spreken. Wie zal de betekenis schatten van een muziek, die in deze briljante vorm kan klinken in Leipzig, dat vroeger een parel van wetenschap en cultuur was, doch dat nu als een vergeten, vijandige stad in Oost-Duits- land ligt? (Electrola E.80 662.) Ook dit jaar zingen de Wiener SSn- gerknaben in tal van huiskamers de beroemde kerstliederen, van Duitse oorsprong, met vooraan in de rij Stil le nacht, heilige nacht", het simpele melodietje dat de naam van de koor leider Gruber wereldberoemd maakte. De Wiener Sangerknaben zingen hun kerstliederen a capella, maar bij „Stil le Nacht", hebben zij het gelui van kerkk.okken getolereerd. Het zijn char mante plaatjes en zij worden uitge bracht in allersnoezigste hoesjes, met sneeuw, een beetje Alpenrood, een kerkje en een discreet hulsttakje. (Electrola 7 MH 1091 en 1090). tr Na het vierde Is nu ook het vijfde viool concert van Mozart in de serie „Gramo- phonehouse klassie ken" van H.M.V. op genomen, eveneens vertolkt door de jonge Franse violist Chris tian Ferras met het Orchestre de la So- ciété des Concerts du Conservatoire o.l.v. André Vandernoöt. Ferras toont zich opnieuw een violist van grote begaafdheid. Hoewel Mozarts vioolconcerten geen nadrukkelijke vir tuositeit vergen, bieden zij toch meer dan genoeg geleg nheid de grote ge voeligheid van deze rustig-blije en probleemloze muziek uit te beelden. Dat doet Ferras met meesterschap. Het vijfde vioolconcert van Mozart (het z.g. Turkse) is een van de mooiste, en stellig een der meest populaire. De doorleefde uitvoering èn de technische kwaliteiten van de opname maken deze plaat tot een zeer waardevolle aanwinst voor de „Gramophonehouse klassieken". (HMV GHLP 1041) „Was mir behagt ist nur die muntre Jagd!", dit zijn de beginwoorden van het eerste recitatief van Bachs Jacht- KGrr\Gmna rnluariiirac cantate, opgedragen, met alle hoofse De/Oe/TZae OUveilUlQS pluimstrijkerij zijn tijd eigen, aan de hoogstdoorluchtige hertog Christian zu Sa chsen-W eichsenf els Wij horen in dit even kinderlijke als hoogdravende werk goden en godinnen tijdens een hertogelijke jachtpartij el kaar attent maken op de bekoorlijk heden van het jagersleven en op de roemrijke verheffende karaktereigen schappen van de elegante hertog Chris tian. De verzen van Salomo Franck wekken bij ons, nuchtere mensen in een nuchtere tijd, een indruk van: zou die hertog niet het gevoel hebben ge had dat hij op de hak werd genomen? Maar stel u gerust de hertog was zeer gevleid, toen zijn hofzangers in hun barokke kledij hem toegalmden: „Ihr lieblichsten Blicke, Ihr freudi- gen Stunden, Euch bleibe das Glücke auf ewig verbunden". Men moet deze scheppingen verstaan in hun tijd, maar zelfs zonder dat te overwegen blijft men zelfs onder de hoogdravende Jachtcantate niet on beroerd, omdat de meesterhand van J. S. Bach er de muziek bij componeerde. In de jachtcantate wordt niet alleen een tijdsbeeld verklankt, maar wij be leven er ook een st.uk muziekhistorie in. Bach koos jachthoorns en andere instrumenten die dit stuk, waarin my thologische jachtfiguren hun rol spe len, als het ware naar het bos en de Een verzameling bekende ouvertures blijft beslist altijd belangstellenden trekken, onder de discofielen. De reeks HMV „Concert Classics" is uitgebreid met zon collectie. „Beroemde ouver tures" is de titel van deze nieuwe plaat, die achtereenvolgens bevat de ouver tures tot „Die Meistersinger" van Wag ner, „Carnaval Romain" van Berlioz, ..De zijden ladder" van Rossini, „De grot van Fingal" (uit De Hebriden) van Mendelssohn en „De verkochte bruid" van Smetana. Ze worden uit gevoerd door het (Britse) Royal Phil harmonic Orchestra o.l.v. sir Malcolm Sargent. Zoals men ziet is het, behoudens de meer imponerende ouverture tot „Die Meistersinger" dan, een verzameling van ouvertures die zonder grote mu zikale pretenties te hebben heel plezie rig in het gehoor liggen. Het Royal Philharmonic Orchestra speelt ze spits en zeer geanimeerd, de muziek min of meer behandelend als korte orkes trale werken zonder dramaturgische bijbetekenis. Vooral als het ouvertures tot minder vaak of zeer zelden uitge voerde opera's betreft, is dat alleszins gerechtvaardigd Ook technisch is deze nieuwe plaat in de aantrekkelijke reeks „Concert Classics" uitstekend. (XLP 20034) 23-4. Veldwachter Zeeg marcheerde met zware passen de Korte Schaapstraat in m betrad het pand, waarin de bakkers- vinkei van Muizenmeter gevestigd was. De tingelbel gal een luid gejammer wegens het geweld waarmee de deur geopend werd en de bakker schoot haastig toe. „Ah, veldwachter!" riep hij blij ver rast, „wat schoon dat ge toch nog gekomen zijt. Ik durf gene voet meer in mijne bakkerij te plaatsen met al dat spookdeeg en.." Maar veldwachter Zeeg legde een zware hand op de witte schouder van de bakker. „In naam der wet, geen smoesjes," baste hij. „Je bent mijn arrestant." „W-wat??" Muizenmeter werd nog witter dan zijn meel en week achteruit. „Geen uitvluchten!" bulderde Zeeg. „Je hebt inbraak gepleegd hedennacht Ik heb de bewijzen in handen." „M-m-maar.." mummelde de bakker sprakeloos. „Als je zo hardnekkig blijft ontkennen, zullen we je wel eens duchtig aan de tand voelen," zei Zeeg. „Kom maar eens mee naar het bureau." De goedige bakker begon te wenen, maar veldwachter Zeeg was een plichts getrouw agent en voerde hem mee..

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 3