Rudi Carrell, lastige jongen maar enige met eigen show CQOYMANS Zwart p Wit OBELISK speelt Vanavond: Top of Flop? POIROT BRIDGE Minter en Flinter en de gouden cadetjes Luister naa Vanavond met Mieke Telkamp <2dlo(£ezecj(l Goede show Kalm aan Engeland op 625-lijnen Radioprogramma s door -dl(ja th a iriótie Televisieprogramma s Weer vluchtte een Vopo 5 DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 16 NOVEMBER 1962 5 In onze wereld van radio en televisie heeft Rudi Carrell zich de laatste jaren een eigen plaats veroverd. Vrij jong is hij nog, door velen als te kort in het vak gezien om gewaardeerd te worden, maar toch is hij de enige artiest, die zich op een eigen televisie-show kan beroemen, waarvoor hij niet alleen de teksten schrijft en de ideeën ontwerpt, maar tevens de gasten uitkiest, de regie voert en alles doet wat er allemaal bij komt kijken. Sedert Tom Manders zijn Saint Germain des Prés-tent sloot, en zich als Dorus op het slappe-kolderkoord is gaan wagen, heeft Rudi het eigenlijk alleen voor het zeggen bij de VARA-amusementsafdeling. Zijn show draait nu voor het derde seizoen, na wat aarzelende proefpro- gramma's, en is tevens aan de derde regisseur, derde dirigent en vijfde cho reograaf bezig. Want Rudi is geen ge makkelijke jongen. Dat hebben Ben de Jong en Eimert Kruidhof moeten ervaren, die eerst tot taak hadden het programma van Rudi op het scherm te brengen. Beiden hebben het na een seizoen opgegeven. De wer kelijke reden wordt in Hilversum ge heim gehouden. (Advertentie) de cognac President Kennedy is een nobel man. In de krant las ik dat hij, naar nu is gebleken, zijn gehele salaris aan liefdadige instellingen schenkt. Wat hij in 1961 verdiend heeft, is ver deeld onder zes verenigingen die gcede doelen dienen. Dat is geen onzin. De president van de Verenigde Staten verdient een vrij behoorlijk salaris, neem ik aan. En dat geeft hij dus helemaal weg. Bij het lezen van zulke berichten stel je onwillekeurig jezelf meteen in de plaats van de persoon om wie het gaat. Nu, ik zou nooit mijn hele salaris aan liefdadige instellingen weggeven. Wiet omdat ik het die instellingen niet Qun, integendeel, maar ik heb mij uestijds op mijn woord van eer ver bonden tot het onderhouden van vrouw au kinderen. Soms blijft daar een kwartje van over en dat wil dan jaal eens bij een liefdadige instelling rechtkomen, indien deze op dat mo- toevallig juist een collectebus M r m^n neus doet duwen. Maar verder kom ik niet. De presi- varL de V.S. daarentegen wèl. todra hij zijn salariszakje krijgt (van wie eigenlijk, zo'n man heeft toch geen baas?) hakt hij de inhoud meteen in r stukken en schenkt dat weg. Dat bewijst twee dingen. In de eerste Vlaats dat Kennedy een man met een goed hart is. In de tweede plaats dat llJ de Verenigde Staten niet om het Qewin, maar uit roeping en bij vuijze ban hobby regeert. iemand wie het wantrouwen is in geboren zou daar tegenover kunnen stellen dat het wèl toevallig is dat aet juist nu bekend is geworden wat ae president met ijn salaris doet. Juist ba het tegen de verkiezingen loopt, 'laar dat is spijkers op laag water zoeken. Dergelijke troebele gedachten wellen w mij nimmer op. Ook zie ik, in aujn bewondering van een nobel man, voorbij aan het feit dat de heer Ken- btdy behalve president ook nog mil jonair is. En dat hij na het wegschen- wi van zijn salaris nog aanzienlijk "teer overhoudt dan u en ik bij elkaar jjadat we ons kwartje aan het Rode ''ruis en de kinderbescherming ge offerd hebben. Dat zie ik eenvoudig °ver het hoofd. Behalve wanneer ik er eens diep °ver ga nadenken. Want dan zou ik loch wel een kort briefje naar Ken nedy willen sturen. Om hem te zeggen: bet is niet belangrijk wat je weggeeft rbeneer de president, maar wat je aaarna overhoudt... Het trio Dick Schallies en het orkest Ger van Leeuwen zijn niet meer bij de Carrell-show betrokken. Dit jaar komt de eer toe aan pianist-arrangeur Rudi Bos en het orkest van Frans de Kok. Geen van beiden hebben een vast contract getekend. Regisseur Dick Harris is door de VARA speciaal voor de Carrell-show opgeleid en met hem schijnt de samenwerking best te gaan. Dick, van huis uit pianist, heeft Rudi lange tijd begeleid in zijn cabaretpro gramma's door het land vóór de sa menwerking tot 't televisiegebied werd uitgestrekt Werken met Rudi? Het be valt Dick Harris uitstekend. Minder enthousiast is choreografe Carla Lipp, die enkele Carrell-shows heeft gemaakt maar blij was toen ze er uit kon stap pen. De eerste programma's van dit seizoen werden van ballet voorzien door Marijke Morley, die met Rudi Carrell een tournee door Nieuw-Guinea heeft gemaakt. Ze heeft nu haar plaats afgestaan aan Ronald Vuillien maar naast deze zaken, die in de artiesten wereld de geruchten en roddel maan delijks nieuw voedsel geven, moet ge zegd worden, dat Rudi Carrell er in slaagt elke vier weken met een pak kend programma met bekende namen, zoals vanavond zangeres Mieke Tel kamp, die een van haar weinige te levisieprogramma's maakt. Ze zingt het liedje „vannacht", dat ze zong voor de plaat en voor de film „Fietsen naar de maan". Aan het programma is nog een spervuur van conflicten voorafgegaan tussen Mieke's echtge noot Gerard Zuur, die behalve de za kelijke belangen van zijn vrouw ook die van de Blue Diamonds behartigt. Over de Blue Diamonds is ruzie ont staan, maar Mieke is er buiten geble ven. Op verzoek van haar man en Rudi. Daarom staat ze vanavond in het televisie-programma van Rudi. „Waarom ik de laatste tijd niet zo veel meer op de televisie kom? Ik breng liever eenmaal per jaar een goed programma, dan om de zoveel week mijn gezicht te laten zien en een liedje te zingen. Ik heb genoeg aan mijn radioprogramma's en voor de rest af en toe hier of daar eens een avond. Ik heb sedert de dag van mijn ontdekking, nu al weer bijna 10 jaar geleden, enorm hard gewerkt. Aan mijn leven heb ik bijna niets ge had. Het was dag in dag uit heen en weer trekken. Mijn man zag ik amper. Later werd hij mijn manager en reis de hij dikwijls mee, maar nu zijn er dus andere belangen voor hem in het spel (De Blue Diamonds) en sta ik er dikwijls nog alleen voor. Ik ben nu op het moment gekomen, dat ik kan zeg gen: „Ik wil kalm aan doen". Dat de mensen me toch niet vergeten blijkt wel uit de vele brieven, die er nog al tijd binnenkomen. Vooral na de laat ste plaat „Land of hope and glory" die ik deze week nog in Pi Scheffers „Pas geperst" heb gezongen. Enfin zo zie je, twee maal in de week op de televisie en dan in maanden niet. Maar ik vind deze uitzendingen leuk, en daarom doe ik het". Over enkele weken begint de BBC in Engeland met het uitzenden van experi mentele programma's op 625-lijnen (in de meeste Europese landen is dit sys teem in gebruik) in plaats van de ver trouwde Engelse 407-lijnen. De bedoeling is, dat de BBC het derde Engelse TV- programma (het tweede BBC-TV-pro- gramma) in het voorjaar van 1964 regel matig in de ether zal brengen op deze 625 lijnen. Tijdens de experimentele periode zullen technici en kijkers dan aan het nieuwe lijnensysteem kunnen wennen. De VARA begint om 19.30 uur het Nederlandse televisieprogramma met een nieuwe zitting van het ,,Top of flop"- forum, dat vanavond bestaat uit Letty Kosterman, Christel Adelaar, Lo van der Werff en Albert Eikenaar. Voorzitter is Herman Stok. Na het NTS-journaal en weeroverzicht om 20.20 uur een nieuwe aflevering van VARA's magazine Es presso", waarover Arie Kleywegt de re dactie heeft. Om 21 uur een nieuwe Rudi Carrell-show, waarin behalve bekenden als de „Mounties", Marijke Morley en Henk Bukman als gasten o.a. accordeon- nist Jan Gorissen en de zangeres Mieke Telkamp verschijnen. Om 21.45 uur een nieuwe aflevering van de Perry Mason- serie, waarin vandaag het geheim van de Corregidor-dollar uit de doeken wordt gedaan door Perry, en zijn alomtegen woordige secretaresse Delia Street. In het Vlaamse tv-programma om 20.30 uur de eenakter „De deur" van Bernard Kemp. In het Waalse programma kunt u (eveneens om 20.30 uur) ,,Une voix d'or" zien. Over Hilversum I 402 m zendt de NCRV om 18 uur een reportage uit van de pedagogische vormingsdag, tot om 18.50 uur Openbaar Kunstbezit de aandacht krijgt. Na het nieuws van 19 uur speelt het Seaside-kwartet. Om 19.30 uur volgt de Radiokrant en om 19.50 uur hoort u muziek uit de twintiger jaren door de O.K.-Wobblers van Pi Scheffer. Het Prisma-programma (van 20.20 uur) heeft Joegoslavische kantjes, o.a. het hoorspel ,,Het vonnis" van Mirko Bozice, vertaald door Henk Lokman. Om 21.15 uur samenzang, om 21.45 uur commen taar en discussie, om 22 uur de Muziek voor miljoenen, vanavond bestaande uit fragmenten uit „Das land des Lachelns", om 22.30 uur nieuws, daarna de rubriek Wijd als de wereld, waarna om 23 uur muziek (op de plaat) voor het slapen gaan klinkt. Om 23.55 nieuws tot slot. Over Hilversum II 298 m eerst nieuws, en daarna een uitzending van de PvdA. Het orkest Cor Steyn speelt hierna tot om 18.50 uur het NW de luisteraars onder het mes neemt. Paulus krijgt om 19 uur zendtijd. Liedjes voor en door de jeugd om 19.10 uur en het VPRO-programma begint niet (en om) vrijdagavond half acht. ditmaal muziek uit Macedonië. Te 20 uur nieuws, om 20.05 uur de serie „Ons geloof en onze concrete beslissingen". Pianist Wilhelm Backhaus speelt te 20.20 uur Lieder ohne Worte van Mendelssohn. Om 20.20 uur dichter van deze tijd (Weremeus Buning) terwijl de rubriek wereld in beweging om 20.45 uur te horen is. Om 21 uur Ne derlandse liedjes, te 21.35 uur nieuwe signalementen van het andere ik en te 22.15 uur buitenlanrse notities. Na het nieuws van 22.30 uur, 'n VPRO-discussie over televisiekijken. Na VARA's socialis tisch nieuws in esperanto hoort u te 23.10 uur de muziekrubriek Vergelijkenderwijs Om 23.55 uur nieuws tot slot. Regelmatig hoort men het meisjeskoor „Sweet Sixteen" voor de radio. Gister avond trad dit koortje voor het eerst voor de t.v. op, naar aanleiding van het feit, dat tien jaar geleden Sweet Sixteen werd opgericht. Dit optreden was een prettige gebeurtenis. Op een ongedwon gen frisse wijze zongen de dertig meis jes verschillende eigentijdse liedjes on der de kundige leiding van Lex Karse- meijer. Rudolf Besier schreef een televisiespel over de liefde tussen de dichteres Eli sabeth Barrett en de dichter Robert Browning die ontlook in een zeer merk waardige woning in het Londen van 1845. Melkwaardig is die woning, omdat er een demagogische vader heerst, waarvoor de kinderen angst, maar geen liefde hebben. Deze vader houdt er hoogst onpedagogische methoden op na. Hij is een figuur met een kronkelige ge- dachtengang, die hem in een voortdurend conflict met zijn kinderen doet leven. Een vader die alles wil concentreren om zijn eigen ik. Ondanks enige melodrama tische effecten van dit door Nel Bakker vertaalde spel, kenmerkte zich de dra matische ontwikkeling in de familie Barrett als een intense spanning, die ge leidelijk aan tot een psychologische cli max voerde. Ellen Vogel en Albert van Dalsum droegen dit toneelstuk volko men. Zij leverden een toneelprestatie, die tot een uitzonderlijke hoogte steeg, een prestatie, die de kijkers nog lang zal bijblijven. Het was een voortreffe lijke avond van de NCRV. W.v.B, Vrijdag 16 november HILVERSUM 1 NCRV: 12.00 Lichte gram.muziek 12.30 Mededelingen t.b.v. Land- en tuinbouw 12.33 Meisjeskoor en instrumentaal kwin tet: lichte muziek 12.53 Grammofoon muziek, eventueel actualiteiten 13.00 Nieuws 13.15 Per plaat door Zweden 13.45 Pianospel: lichte muziek- 14.05 School radio 14.25 Le roi David, oratorium (gr.) 15.45 Lichte grammofoonmuziek 16.15 Duizendschoon: wenken voor de tuin De jury van het V AR A-televisie programma „Top of flop", dat vanavond zal worden uitgezonden onder regie van Nico Knapper, bestaat ditmaal uit v.l.n.r.: Christel Adelaar, Albert Eikenaar, Letty Kosterman en Lo van de Werf. 42) „Die moord heeft niets met mij en ik heb niets met die moord te maken," verklaarde Anne. „En wat ik eigenlijk bedoel is dit: als de politie me vragen wil doen vind ik het best en dan wil ik met net meeste genoegen op alles antwoorden. Maar die Poirot is tenslot te niets dan een buitenstaander en dus „En wat moet hij van je denken als je uitvluchten zoekt en probeert je op alle manieren er onderuit te wringen? Dat je schuldig bent en je geen raad weet! ,,'t Idee, dat ik geen raad zou weten!" zei Anneverontwaardigd. „Lieve kind ik weet natuurlijk, dat het niet zo is. Je bent geen moordenares en je zou niemand kunnen vermoor den zelfs al zou je willen. Maar een vreemdeling, en vooral een achterdoch tige vreemdling, weet dat natuurlijk' niet. Neem een raad van me aan en ga mee. Anders heb je de kans. dat hij hier naar toe komt en dat hij het personeel gaat uithoren." „We bezitten geen personeel." „We hebben Moeder Astwell. En als die aan het praten slaat! Vooruit, Anne ga mee! 't Is een leuk uitje, als je het mij vraagt." „Ik begrijp niet, wat de man van ons wil. waarom hij ons plotseling wil spre ken!" Anne wilde haar verzet nog niet opgeven. „Om te proberen, de politie het suc ces af te snoepen. Je doet net alsof je dat niet begrijpt," zei Rhoda onge duldig. „Dat proberen ze altijd, .de amateurs bedoel ik. Ze proberen te bewijzen, dat Scotland 'Yard geen knip voor zijn neus waard is." „Denk jij, dat die Poirot knap is?" „Hij ziet er niet erg knap uit., geen Sherlock Holmes in elk geval," besliste Rhoda. „Maar alle kans, dat hij vroe ger wel een verdienstelijk vakman is geweest. Nu is hij natuurlijk lichtelijk kinds. Een man van zestig! Kom, Anne zeur niet langer en ga mee de oude heer een bezoek brengen. Wie weet wat voor interessants hij ons over de an deren vertelt!" ,,Goed dan," gaf Anne toe. „Merk waardig, Rhoda, zoals jij van die din gen geniet." „Omdat ik niet een van de verdach ten ben, denk ik." zei Rhoda „Reuze suf van je, Anne. om niet op het psycho logische ogenblik op te kijken. Als je dat gedaan had. zou je op een gran dioze manier chantage hebben kunnen leven zo gemakkelijk gehad als wat!" Zo kwam het, dat Rhoda Dawes en Anne Meredith die middag om drie uur in Poirot's keurige zitkamer op een stijve stoel met ongemakkelijke rug za ten en zwarte-bessenlimonade dronken, een brouwsel dat ze verschrikkelijk von den, maar waarvoor ze niet hadden durven bedanken. Buitenge woon vriendelijk van u, ma demoiselle, dat u zo op mijn verzoek bent ingegegaan," begon Poirot. „Ik wil u natuurlijk op alle mogelijke manieren helpen' mompelde Anne vaag. ,,0 't is maar een kleine geheugen- proef." „Een geheugenproef?" „Ja..ik heb dezelfde vragen al aan Mrs Lrrimer en dr Roberts en Majoor Despard gedaan. Maar geen van drieën heeft me, helaas, het antwoord gegeven, dat ik gehoopt had te krijgen." Anne bleef hem met vragend opge trokken wénkbrauwen aankijken. „Ik zou graag willen, mademoiselle, dat u met uw gedachten terugging naar de bewuste avond naar de kamer, waar in u hebt zitten spelen." Een neerslachtige uitdrukking gleed eeuwig voortduren? Poirot zag die uit drukking. „Ik begrijp het ma demoiselle ik begrijp het," zei hij goe dig. 't Is heel natuurlijk, dat u dat z.o voelt. Een jong meisje, dat voor het eerst van haar leven een dergelijke ver schrikking meemaakt. Waarschijnlijk hebt u nog nooit iets dergelijks een sterfgeval door een niet- natuurlijke oorzaak, meegemaakt Rhoda schoof onrustig op haar stoel heen en weer. „Wel?" vroeg Anne. „Stel u het toneel weer voor. En ver telt u me dan eens, wat u zich van die kamer herinnert". Anne keek hem achterdochtig aan, „Ik begrijp 't niet goed.." „Ik wil graag weten, wat u zich er van herinnert. De stoelen, de tafels, 't behang, de gordijnen, de tangen naast de haard., de voorwerpen op de ta fels. U hebt alles gezien. Dus dan kunt u ze me ook wel beschrijven, niet?" „O nu begrijp ik het. Anne aarzel de. ,,Dat is heel moeilijk. Ik geloof niet, dat ik me er iets van herinner. PRAET-MAECKER plegen en dan had je het je verdere Het behang bijvoorbeeld., ik zou ge woon niet weten, hoe het behang was. De muren waren, geloof ik, geschil derd. een onopvallende kleur. Er la gen kleedjes op de grond. En er stond een vleugel." Ze schudde het hoofd. „Meer weet ik werkelijk niet." „U probeert het niet ernstig, made moiselle. U herinnert zich allicht toch ietseen kunstvoorwerp, een curiosi teit of iets dergelijks?" „Ik heb een kleine vitrine met sie raden gezien, geloof ik.. Egyptische sieraden," zei Anne langzaam. „Bij het raam." „O ja, in de verste hoek van de ka mer recht tegenover het tafeltje, waar op de dolk lag." Anne keek hem aan. „Ze hebben me niet verteld, op welke tafel die dolk gelegen heeft." „Niet slecht!" complimenteerde Poi rot haar in gedachten. „Maar zo dom als zij denkt is Poirot ook niet. Als ze me beter kende, zou ze begrijpen, dat het geen echte val is, dat opzetten." Hardop ging hij voort. „Een kleine vitrine met Egyptische sieraden, zegt u?" Opeens enthousiast begon Anne te vertellen: ,,Ja.. er waren prachtige dingen bij. Fel blauw en rood. Email. Een paar heel mooie dingen. En sca- rabeenë.maar daar voel ik niet zo veel voor." „Hij was een hartstochtelijk verzame laar, onze Mr Shaitana," mompelde Poirot. „Ja, dat zal wel," stemde Anne in. „De hele kamer stond stikvol met al lerlei soorten dingen. Als je alles had moeten opschrijven, zou je gewoon niet geweten hebben waar te beginnen." „Dus u herinnert zich niets anders. niets, lat speciaal uw aandacht heeft getrokken?" Anne glimlachte fijntjes toen ze zei: „Niets anders dan een vaas met chry santen, die nodig bijgevuld moest wor den." „Ja., het personeel let gewoonlijk niet op zulke dingen." Poirot dacht een paar ogenblikken na. Anne zei verlegen: „Ik ben bang, dat ik 't ook niet gezien hebwat u had gewild, dat ik gezien had." Poirot glimlachte vaderlijk. „Dat hin dert niet, mon enfant, 't Zou één kans op de duizend geweest zijn.Vertel me eens, hebt u le bon Despard de laatste dagen nog gezien?" Hij zag het meisje tegenover zich blozen. Maar haar stem klonk kalm, toen ze zei: „Hij heeft beloofd, dat hij ons gauw zou komen opzoeken." Rhoda viel impulsief uit: „Hij heeft het in elk geval niet gedaan. Dat we ten Anne en ik zeker!" Poirot keek haar met olijk schitteren de ogen aan. „Wat gelukkig voor le bon Despard, dat hij twee zulke knappe jongedames van zijn onschuld heeft kunnen over tuigen." „O, gunst," dacht Rhoda, „nu gaat hij Frans doen en dan weet ik me ge woon geen raad." Ze stond op en bekeek een ets die tegen de muur hing. „Buitengewoon goed," zei ze. „Niet slecht," zei Poirot. (Wordt vervolgd) RECORD De 19-jarige Roger Wooler uit Plymouth (Engeland) heeft het wereldrecord in het consumeren van rauwe eieren verbteerd door 45 eieren in vijf minuten en 40 secon den op te slurpen. Het oude record stond op 31 eieren in negen minuten en 15 seconden. „Nooit meer, nooit meer," zei hij na het 45e ei, „ik heb nooit tevoren een rauw ei gegeten en ik zal het nooit meer doen. Ik geef niet om eieren. Ik heb het alleen maar ge daan, omdat ik nou eenmaal een dwaas ben." VREEMD Een onbekende heeft de lampen uit 14 straatlantaarns in de En gelse plaats Worksop losge schroefd en mee naar huis ge nomen. Terwijl hij bezig was keken inwoners toe, denkend dat hij van de G.E.B. was. LAWAAI De Engelse arts Douglas Atkingson uit Bournemouth plaatste onlangs een •microfoon onder een kast in zijn huiskamer om te bewijzen, dat zijn echtgenote Dorothy hinderlijk veel la waai maakte. Volgens Atkinson zong ze te luid, zette de radio op volle kracht aan en holde langs zijn spreek kamer. Nadat de rechter acht minuten lang geluisterd had naar de opname van het lawaai, dat mevrouw Atkingson placht te maken, veroordeelde hij haar tot een fikse boete. Hij verklaarde: „Het klonk alsof een kudde wilde oli fanten zich een weg wilde banen door een oerwoud van gebroken flessen". SPOOK Ernesto Masera uit Rome heeft de rechter verzocht een spook te willen dagvaarden. Toen deze verbaasd om verdere explicatie verzocht voerde de vertoornde huisvader aan: „Sedert mijn vrouw enige tijd geleden thuis kwam en klaagde dat zij zich voelde alsof de bliksem haar getroffen had, heb ik vrijwel elk contact met haar verloren. Zij schrijft nu dagen en nach ten achtereen wetenschappelijke arti kelen, z.g. in opdracht van „een groep geleerden van heel ver weg". Nadat het rapport van de psychiater had uitgewezen, dat zijn vrouw „ge heel bij haar verstand" was, diende haar echtgenoot een aanklacht tegen een spook in. 110/ „Ik heb je golf uitrusting klaar gezet, schat!" 16.30 Slotconcert 3e Internationale Harp week 1962 17.00 Voordracht 17.20 Lichte grammofoonmuziek 17.40 Beursberichten 17.45 Ierse liedjes (gr.) 18.00 Harmonie orkest 18.20 De hangmat: een program ma dat schommelt .18.50 Regeringsuit zending: De Industriële Adviesraad voor Suriname en de Nederlandse Antillen, door mr. Ph. H. Noordwal 19.00 Nieuws en weerpraatje 19.10 Licht instrumen taal kwartet 19.30 Radiokrant 19.50 Licht ensemble: muziek uit de twintiger jaren 20.10 Prisma, gevarieerd programma 21.15 Samenzang 21.45 Commentaar en discussie: Hoogconjunctuur maar niet in het dienstbetoon 22.00 Operettefrag menten (gr.) 22.30 Nieuws 22.40 Wijd als de wereld, lezingen 23.00 Lichte gram mofoonmuziek 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II AVRO: 12.00 Instrumentaal kwintet 12.20 Regeringsuitzending: voor de landbouw 12.30 Mededelingen ten behoeve van land- en tuinbouw 12.33 Sport en recrea tie, afgewisseld met grammofoonmuziek 13.00 Nieuws 13.15 Mededelingen, even tueel actueel of grammöfoonnmuziek 13.25 Beursberichten 13.30 Dansorkest en zangsolisten 14.00 Pianorecital: klas sieke muziek 14.24 Literair klankbeeld over Vondel 14.50 Klassieke kamermu ziek 15.00 Klank-omrankte levens: mu zikaal geïllustreerde biografie VARA 16.00 Grepen uit de muziekgeschiedenis, muzikale lezing 16.30 Voor de zieken 17.00 Tijd voor teenagers 17.50 Actua liteiten 18.0 Nieuws 18.15 Politieke le zing 18.25 Lichte orkestmuziek en zang soliste 18.50 Onder het mes, praatje 19.00 Voor de kinderen 19.10 Meisjeskoor VPR O: 19.30 Volksmuziek uit Macedonië 19.50 Daarom...., praatje 20.00 Nieuws 20.05 Ons geloof en onze concrete beslissin gen, lezing (VI) 20.20 Klassieke piano muziek 20.25 Voordracht van gedichten 20.45 Wereld in beweging, lezing VARA: 21.00 Nederlandse amusementsmuziek 21.35 Signalementen van het andere Ik, radiodocumentaire 22.15 Buitenlands weekoverzicht 22.30 Nieuws 22.40 Verre- Kijken, gesprek over de televisie. VA RA: 23.00 Socialistisch nieuws in Espe ranto 23.10 Vergelijkenderwijs: muzika le discussie 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL VLAAMS 12.00 Nieuws 12.03 Lichte muziek 12.30 Weerbericht 12.35 Gevarieerde muziek 12.50 Beursberichten 13.00 Nieuws 13.15 Amusements programma 14.00 School radio 15.45 Lichte muziek 16.00 Beurs berichten 16.06 Liederen 16.30 Kamer muziek 17.00 Nieuws 17.15 Gevarieerde muziek 17.45 Duitse les 18.00 Lichte or kestmuziek 18.20 Voor de soldaten 18.50 Radiokroniek 19.00 Nieuws 19.40 Zang en dansmuziek 20.00 Amusementsmu ziek 20.35 Theaterkroniek 21.00 Opera- en Bel Cantoconcert 22.00 Nieuws 22.15 Gevarieerde muziek 22.35 De Zeven Kun sten 22.55-23.00 Nieuws. BRUSSEL FRANS 14.03 Muziek van Belgische componis ten 15.03 Populaire muziek van vroeger 16.08 Operafragmenten 17.00 NieuwS 19.30 Nieuws 20.00 Luisterspel 22.00 We reldnieuws 22.05 Hoorspel (verv.) 22.55 Nieuws. Zaterdag 17 november HILVERSUM I KRO: 7.00 Nieuws 7.15 Geestelijke lie deren (gr.) 7.30 Voor de jeugd 8.00 Nieuws 8.15 Lichte grammofoonmuziek 8.50 Voor de huisvrouw 10.00 Plechtige requiemmis ter nagedachtenis van de ge vallenen 11.30 Klassieke grammofoon muziek. HILVERSUM II VARA: 7.00 Nieuws 7.10 Ochtendgym nastiek 7.20 Socialistisch strijdlied 7.23 Lichte ochtendklanken (gr.) (Om 7.35 Van de voorpagina, praatje) 8.00 Nieuws 8.18 Lichte grammofoonmuziek 8.40 Da meskoor 9.00 Gymnastiek v. d. vrouw 9.10 Klassieke grammofoonmuz. VPRO: 10.00 Samen thuis - seksuele opvoeding lezing 10.05 Een brief uit Galilea, bij belbespreking VARA: 10.20 Licht en semble 10.45 Rotonde, gevarieerd pro gramma. Vrijdag 16 november VARA: 19.30 Top of Flop NTS: 20.00 Journaal VARA 20.20 Espresso 21.00 De Rudi Carrell Show, gevarieerd pro gramma 21.45-22.35 Perry Mason het geheim van de Corregidor-dollars, TV- film. BELGIë-VLAAMS: 14.05-14.40 Schoolte levisie 19.00 Uitzending van lekenmoraal en -filosofie 19.30 Teletaalles 20.00 Nieuws 20.30 De deur, eenakter21.45 Filmnieuws en nieuwe films 22.30 Nieuws. BELGIë-FRANS: 18.30 Berichten 18.33 Programma over de Afrikaanse muziek 19.00 Engelse les 19.30 Uitzenling voor de landbouw 20.00 Journaal 20.30 Une Voix d'Or, novelle 21.35 Kunstkroniek 22.15 Journaal. Een Oostduitse grenswacht heeft zich gisteren een weg geschoten naar West- Berlijn, waardoor het aantal gevluchte Oostduitsers sinds de oprichting van de muur op 13 augustus 1961 tot 292 is ge stegen. In dezelfde periode zijn evenwel ten minst© 41 vluchtelingen tijdens hun ont snappingspoging gedood, zijn er 20 ge wond en werden er 1120 door de Vopo's gegrepen, aldus welingelichte kringen in West-Duitsland. Advertentie» ZAKDOEKEN op alle punten beter! 21-4. Veldwachter Zeeg holde de trap af naar de voordeur, om te kijken wie daar om hulp geroepen had. De politie moest toch paraat zijn, vooral nu er een diefstal was gepleegd, en wie weet ging het hier om een moord. Er kwam veel werk aan de winkel in Pebbel, dat stond vast. Hij opende de voordeur. „Wie daar?" riep hij. Een witte gedaante verscheen om de hoek, een ontredderde figuur met ver trokken gelaat „Bakker Muizenmeter!" riep Zeeg. „wéér een misdaad?" „S-spoken!" bracht de bakker uit, ,,in de b-bakkerij! Een p-pop van d-deeg die gilde!" De veldwachter zette zijn handen in ,,M-maar zijn zij. „Zo!" baste hij, „kom jij de politie in de uitoefening van zijn func tie storen met een geintje?" „N-nee, het is echt!" riep Muizenme ter wanhopig. „Wil je voor drie dagen achter de tralies, wegens ondermijning van het gezag?" dreigde Zeeg. hij gilde," stotterde de bakker. „Ingerukt!" brieste de veldwachter. „Ik ben doende een diefstal aan het licht te brengen en duld geen loos alarm over spoken!" En met een dreunende slag sloeg hij de zware eiken voordeur voor de neus van de bleke bakker dicht.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 9