Rudi Carrell, lastige jongen
maar enige met eigen show
CQOYMANS
Zwart
p Wit
OBELISK
speelt
Vanavond: Top of Flop?
POIROT
BRIDGE
Minter en Flinter en de gouden cadetjes
Luister naa
Vanavond met
Mieke Telkamp
<2dlo(£ezecj(l
Goede show
Kalm
aan
Engeland op
625-lijnen
Radioprogramma s
door -dl(ja th a
iriótie
Televisieprogramma s
Weer vluchtte een Vopo
5
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 16 NOVEMBER 1962
5
In onze wereld van radio en televisie heeft Rudi Carrell zich
de laatste jaren een eigen plaats veroverd. Vrij jong is hij nog, door
velen als te kort in het vak gezien om gewaardeerd te worden, maar
toch is hij de enige artiest, die zich op een eigen televisie-show
kan beroemen, waarvoor hij niet alleen de teksten schrijft en de
ideeën ontwerpt, maar tevens de gasten uitkiest, de regie voert en
alles doet wat er allemaal bij komt kijken. Sedert Tom Manders
zijn Saint Germain des Prés-tent sloot, en zich als Dorus op het
slappe-kolderkoord is gaan wagen, heeft Rudi het eigenlijk alleen
voor het zeggen bij de VARA-amusementsafdeling.
Zijn show draait nu voor het derde
seizoen, na wat aarzelende proefpro-
gramma's, en is tevens aan de derde
regisseur, derde dirigent en vijfde cho
reograaf bezig. Want Rudi is geen ge
makkelijke jongen. Dat hebben Ben
de Jong en Eimert Kruidhof moeten
ervaren, die eerst tot taak hadden
het programma van Rudi op het
scherm te brengen. Beiden hebben
het na een seizoen opgegeven. De wer
kelijke reden wordt in Hilversum ge
heim gehouden.
(Advertentie)
de cognac
President Kennedy is een nobel
man. In de krant las ik dat hij,
naar nu is gebleken, zijn gehele salaris
aan liefdadige instellingen schenkt.
Wat hij in 1961 verdiend heeft, is ver
deeld onder zes verenigingen die
gcede doelen dienen.
Dat is geen onzin. De president van
de Verenigde Staten verdient een vrij
behoorlijk salaris, neem ik aan. En
dat geeft hij dus helemaal weg. Bij
het lezen van zulke berichten stel je
onwillekeurig jezelf meteen in de
plaats van de persoon om wie het
gaat. Nu, ik zou nooit mijn hele salaris
aan liefdadige instellingen weggeven.
Wiet omdat ik het die instellingen niet
Qun, integendeel, maar ik heb mij
uestijds op mijn woord van eer ver
bonden tot het onderhouden van vrouw
au kinderen. Soms blijft daar een
kwartje van over en dat wil dan
jaal eens bij een liefdadige instelling
rechtkomen, indien deze op dat mo-
toevallig juist een collectebus
M r m^n neus doet duwen.
Maar verder kom ik niet. De presi-
varL de V.S. daarentegen wèl.
todra hij zijn salariszakje krijgt (van
wie eigenlijk, zo'n man heeft toch geen
baas?) hakt hij de inhoud meteen in
r stukken en schenkt dat weg. Dat
bewijst twee dingen. In de eerste
Vlaats dat Kennedy een man met een
goed hart is. In de tweede plaats dat
llJ de Verenigde Staten niet om het
Qewin, maar uit roeping en bij vuijze
ban hobby regeert.
iemand wie het wantrouwen is in
geboren zou daar tegenover kunnen
stellen dat het wèl toevallig is dat
aet juist nu bekend is geworden wat
ae president met ijn salaris doet. Juist
ba het tegen de verkiezingen loopt,
'laar dat is spijkers op laag water
zoeken.
Dergelijke troebele gedachten wellen
w mij nimmer op. Ook zie ik, in
aujn bewondering van een nobel man,
voorbij aan het feit dat de heer Ken-
btdy behalve president ook nog mil
jonair is. En dat hij na het wegschen-
wi van zijn salaris nog aanzienlijk
"teer overhoudt dan u en ik bij elkaar
jjadat we ons kwartje aan het Rode
''ruis en de kinderbescherming ge
offerd hebben. Dat zie ik eenvoudig
°ver het hoofd.
Behalve wanneer ik er eens diep
°ver ga nadenken. Want dan zou ik
loch wel een kort briefje naar Ken
nedy willen sturen. Om hem te zeggen:
bet is niet belangrijk wat je weggeeft
rbeneer de president, maar wat je
aaarna overhoudt...
Het trio Dick Schallies en het orkest
Ger van Leeuwen zijn niet meer bij
de Carrell-show betrokken. Dit jaar
komt de eer toe aan pianist-arrangeur
Rudi Bos en het orkest van Frans de
Kok. Geen van beiden hebben een
vast contract getekend. Regisseur Dick
Harris is door de VARA speciaal voor
de Carrell-show opgeleid en met hem
schijnt de samenwerking best te gaan.
Dick, van huis uit pianist, heeft Rudi
lange tijd begeleid in zijn cabaretpro
gramma's door het land vóór de sa
menwerking tot 't televisiegebied werd
uitgestrekt Werken met Rudi? Het be
valt Dick Harris uitstekend. Minder
enthousiast is choreografe Carla Lipp,
die enkele Carrell-shows heeft gemaakt
maar blij was toen ze er uit kon stap
pen. De eerste programma's van dit
seizoen werden van ballet voorzien
door Marijke Morley, die met Rudi
Carrell een tournee door Nieuw-Guinea
heeft gemaakt. Ze heeft nu haar plaats
afgestaan aan Ronald Vuillien maar
naast deze zaken, die in de artiesten
wereld de geruchten en roddel maan
delijks nieuw voedsel geven, moet ge
zegd worden, dat Rudi Carrell er in
slaagt elke vier weken met een pak
kend programma met bekende namen,
zoals vanavond zangeres Mieke Tel
kamp, die een van haar weinige te
levisieprogramma's maakt. Ze zingt
het liedje „vannacht", dat ze zong
voor de plaat en voor de film „Fietsen
naar de maan". Aan het programma
is nog een spervuur van conflicten
voorafgegaan tussen Mieke's echtge
noot Gerard Zuur, die behalve de za
kelijke belangen van zijn vrouw ook
die van de Blue Diamonds behartigt.
Over de Blue Diamonds is ruzie ont
staan, maar Mieke is er buiten geble
ven. Op verzoek van haar man en
Rudi. Daarom staat ze vanavond in
het televisie-programma van Rudi.
„Waarom ik de laatste tijd niet zo
veel meer op de televisie kom? Ik
breng liever eenmaal per jaar een
goed programma, dan om de zoveel
week mijn gezicht te laten zien en
een liedje te zingen. Ik heb genoeg
aan mijn radioprogramma's en voor
de rest af en toe hier of daar eens
een avond. Ik heb sedert de dag van
mijn ontdekking, nu al weer bijna 10
jaar geleden, enorm hard gewerkt.
Aan mijn leven heb ik bijna niets ge
had. Het was dag in dag uit heen en
weer trekken. Mijn man zag ik amper.
Later werd hij mijn manager en reis
de hij dikwijls mee, maar nu zijn er
dus andere belangen voor hem in het
spel (De Blue Diamonds) en sta ik er
dikwijls nog alleen voor. Ik ben nu op
het moment gekomen, dat ik kan zeg
gen: „Ik wil kalm aan doen". Dat de
mensen me toch niet vergeten blijkt
wel uit de vele brieven, die er nog al
tijd binnenkomen. Vooral na de laat
ste plaat „Land of hope and glory"
die ik deze week nog in Pi Scheffers
„Pas geperst" heb gezongen. Enfin
zo zie je, twee maal in de week op
de televisie en dan in maanden niet.
Maar ik vind deze uitzendingen leuk,
en daarom doe ik het".
Over enkele weken begint de BBC in
Engeland met het uitzenden van experi
mentele programma's op 625-lijnen (in
de meeste Europese landen is dit sys
teem in gebruik) in plaats van de ver
trouwde Engelse 407-lijnen. De bedoeling
is, dat de BBC het derde Engelse TV-
programma (het tweede BBC-TV-pro-
gramma) in het voorjaar van 1964 regel
matig in de ether zal brengen op deze
625 lijnen. Tijdens de experimentele
periode zullen technici en kijkers dan
aan het nieuwe lijnensysteem kunnen
wennen.
De VARA begint om 19.30 uur het
Nederlandse televisieprogramma met een
nieuwe zitting van het ,,Top of flop"-
forum, dat vanavond bestaat uit Letty
Kosterman, Christel Adelaar, Lo van der
Werff en Albert Eikenaar. Voorzitter is
Herman Stok. Na het NTS-journaal en
weeroverzicht om 20.20 uur een nieuwe
aflevering van VARA's magazine Es
presso", waarover Arie Kleywegt de re
dactie heeft. Om 21 uur een nieuwe Rudi
Carrell-show, waarin behalve bekenden
als de „Mounties", Marijke Morley en
Henk Bukman als gasten o.a. accordeon-
nist Jan Gorissen en de zangeres Mieke
Telkamp verschijnen. Om 21.45 uur een
nieuwe aflevering van de Perry Mason-
serie, waarin vandaag het geheim van
de Corregidor-dollar uit de doeken wordt
gedaan door Perry, en zijn alomtegen
woordige secretaresse Delia Street.
In het Vlaamse tv-programma om 20.30
uur de eenakter „De deur" van Bernard
Kemp. In het Waalse programma kunt
u (eveneens om 20.30 uur) ,,Une voix
d'or" zien.
Over Hilversum I 402 m zendt
de NCRV om 18 uur een reportage uit
van de pedagogische vormingsdag, tot
om 18.50 uur Openbaar Kunstbezit de
aandacht krijgt. Na het nieuws van 19
uur speelt het Seaside-kwartet. Om 19.30
uur volgt de Radiokrant en om 19.50 uur
hoort u muziek uit de twintiger jaren
door de O.K.-Wobblers van Pi Scheffer.
Het Prisma-programma (van 20.20 uur)
heeft Joegoslavische kantjes, o.a. het
hoorspel ,,Het vonnis" van Mirko Bozice,
vertaald door Henk Lokman. Om 21.15
uur samenzang, om 21.45 uur commen
taar en discussie, om 22 uur de Muziek
voor miljoenen, vanavond bestaande uit
fragmenten uit „Das land des Lachelns",
om 22.30 uur nieuws, daarna de rubriek
Wijd als de wereld, waarna om 23 uur
muziek (op de plaat) voor het slapen
gaan klinkt. Om 23.55 nieuws tot slot.
Over Hilversum II 298 m eerst
nieuws, en daarna een uitzending van
de PvdA. Het orkest Cor Steyn speelt
hierna tot om 18.50 uur het NW de
luisteraars onder het mes neemt. Paulus
krijgt om 19 uur zendtijd. Liedjes voor
en door de jeugd om 19.10 uur en het
VPRO-programma begint niet (en om)
vrijdagavond half acht. ditmaal muziek
uit Macedonië. Te 20 uur nieuws, om
20.05 uur de serie „Ons geloof en onze
concrete beslissingen". Pianist Wilhelm
Backhaus speelt te 20.20 uur Lieder ohne
Worte van Mendelssohn. Om 20.20 uur
dichter van deze tijd (Weremeus Buning)
terwijl de rubriek wereld in beweging om
20.45 uur te horen is. Om 21 uur Ne
derlandse liedjes, te 21.35 uur nieuwe
signalementen van het andere ik en te
22.15 uur buitenlanrse notities. Na het
nieuws van 22.30 uur, 'n VPRO-discussie
over televisiekijken. Na VARA's socialis
tisch nieuws in esperanto hoort u te 23.10
uur de muziekrubriek Vergelijkenderwijs
Om 23.55 uur nieuws tot slot.
Regelmatig hoort men het meisjeskoor
„Sweet Sixteen" voor de radio. Gister
avond trad dit koortje voor het eerst
voor de t.v. op, naar aanleiding van het
feit, dat tien jaar geleden Sweet Sixteen
werd opgericht. Dit optreden was een
prettige gebeurtenis. Op een ongedwon
gen frisse wijze zongen de dertig meis
jes verschillende eigentijdse liedjes on
der de kundige leiding van Lex Karse-
meijer.
Rudolf Besier schreef een televisiespel
over de liefde tussen de dichteres Eli
sabeth Barrett en de dichter Robert
Browning die ontlook in een zeer merk
waardige woning in het Londen van
1845. Melkwaardig is die woning, omdat
er een demagogische vader heerst,
waarvoor de kinderen angst, maar geen
liefde hebben. Deze vader houdt er
hoogst onpedagogische methoden op na.
Hij is een figuur met een kronkelige ge-
dachtengang, die hem in een voortdurend
conflict met zijn kinderen doet leven.
Een vader die alles wil concentreren om
zijn eigen ik. Ondanks enige melodrama
tische effecten van dit door Nel Bakker
vertaalde spel, kenmerkte zich de dra
matische ontwikkeling in de familie
Barrett als een intense spanning, die ge
leidelijk aan tot een psychologische cli
max voerde. Ellen Vogel en Albert van
Dalsum droegen dit toneelstuk volko
men. Zij leverden een toneelprestatie,
die tot een uitzonderlijke hoogte steeg,
een prestatie, die de kijkers nog lang
zal bijblijven. Het was een voortreffe
lijke avond van de NCRV. W.v.B,
Vrijdag 16 november
HILVERSUM 1
NCRV: 12.00 Lichte gram.muziek 12.30
Mededelingen t.b.v. Land- en tuinbouw
12.33 Meisjeskoor en instrumentaal kwin
tet: lichte muziek 12.53 Grammofoon
muziek, eventueel actualiteiten 13.00
Nieuws 13.15 Per plaat door Zweden 13.45
Pianospel: lichte muziek- 14.05 School
radio 14.25 Le roi David, oratorium (gr.)
15.45 Lichte grammofoonmuziek 16.15
Duizendschoon: wenken voor de tuin
De jury van het V AR A-televisie
programma „Top of flop", dat
vanavond zal worden uitgezonden
onder regie van Nico Knapper,
bestaat ditmaal uit v.l.n.r.: Christel
Adelaar, Albert Eikenaar, Letty
Kosterman en Lo van de Werf.
42)
„Die moord heeft niets met mij en
ik heb niets met die moord te maken,"
verklaarde Anne. „En wat ik eigenlijk
bedoel is dit: als de politie me vragen
wil doen vind ik het best en dan wil
ik met net meeste genoegen op alles
antwoorden. Maar die Poirot is tenslot
te niets dan een buitenstaander en dus
„En wat moet hij van je denken als
je uitvluchten zoekt en probeert je op
alle manieren er onderuit te wringen?
Dat je schuldig bent en je geen raad
weet!
,,'t Idee, dat ik geen raad zou weten!"
zei Anneverontwaardigd.
„Lieve kind ik weet natuurlijk, dat
het niet zo is. Je bent geen moordenares
en je zou niemand kunnen vermoor
den zelfs al zou je willen. Maar een
vreemdeling, en vooral een achterdoch
tige vreemdling, weet dat natuurlijk'
niet. Neem een raad van me aan en
ga mee. Anders heb je de kans. dat
hij hier naar toe komt en dat hij het
personeel gaat uithoren."
„We bezitten geen personeel."
„We hebben Moeder Astwell. En als
die aan het praten slaat! Vooruit, Anne
ga mee! 't Is een leuk uitje, als je het
mij vraagt."
„Ik begrijp niet, wat de man van ons
wil. waarom hij ons plotseling wil spre
ken!" Anne wilde haar verzet nog niet
opgeven.
„Om te proberen, de politie het suc
ces af te snoepen. Je doet net alsof
je dat niet begrijpt," zei Rhoda onge
duldig.
„Dat proberen ze altijd, .de amateurs
bedoel ik. Ze proberen te bewijzen, dat
Scotland 'Yard geen knip voor zijn neus
waard is."
„Denk jij, dat die Poirot knap is?"
„Hij ziet er niet erg knap uit., geen
Sherlock Holmes in elk geval," besliste
Rhoda. „Maar alle kans, dat hij vroe
ger wel een verdienstelijk vakman is
geweest. Nu is hij natuurlijk lichtelijk
kinds. Een man van zestig! Kom, Anne
zeur niet langer en ga mee de oude
heer een bezoek brengen. Wie weet wat
voor interessants hij ons over de an
deren vertelt!"
,,Goed dan," gaf Anne toe. „Merk
waardig, Rhoda, zoals jij van die din
gen geniet."
„Omdat ik niet een van de verdach
ten ben, denk ik." zei Rhoda „Reuze
suf van je, Anne. om niet op het psycho
logische ogenblik op te kijken. Als je
dat gedaan had. zou je op een gran
dioze manier chantage hebben kunnen
leven zo gemakkelijk gehad als wat!"
Zo kwam het, dat Rhoda Dawes en
Anne Meredith die middag om drie uur
in Poirot's keurige zitkamer op een
stijve stoel met ongemakkelijke rug za
ten en zwarte-bessenlimonade dronken,
een brouwsel dat ze verschrikkelijk von
den, maar waarvoor ze niet hadden
durven bedanken.
Buitenge woon vriendelijk van u, ma
demoiselle, dat u zo op mijn verzoek
bent ingegegaan," begon Poirot.
„Ik wil u natuurlijk op alle mogelijke
manieren helpen' mompelde Anne vaag.
,,0 't is maar een kleine geheugen-
proef."
„Een geheugenproef?"
„Ja..ik heb dezelfde vragen al aan
Mrs Lrrimer en dr Roberts en Majoor
Despard gedaan. Maar geen van drieën
heeft me, helaas, het antwoord gegeven,
dat ik gehoopt had te krijgen."
Anne bleef hem met vragend opge
trokken wénkbrauwen aankijken.
„Ik zou graag willen, mademoiselle,
dat u met uw gedachten terugging naar
de bewuste avond naar de kamer, waar
in u hebt zitten spelen."
Een neerslachtige uitdrukking gleed
eeuwig voortduren? Poirot zag die uit
drukking. „Ik begrijp het ma
demoiselle ik begrijp het," zei hij goe
dig. 't Is heel natuurlijk, dat u dat z.o
voelt. Een jong meisje, dat voor het
eerst van haar leven een dergelijke ver
schrikking meemaakt.
Waarschijnlijk hebt u nog nooit iets
dergelijks een sterfgeval door een niet-
natuurlijke oorzaak, meegemaakt
Rhoda schoof onrustig op haar stoel
heen en weer.
„Wel?" vroeg Anne.
„Stel u het toneel weer voor. En ver
telt u me dan eens, wat u zich van die
kamer herinnert".
Anne keek hem achterdochtig aan,
„Ik begrijp 't niet goed.."
„Ik wil graag weten, wat u zich er
van herinnert. De stoelen, de tafels, 't
behang, de gordijnen, de tangen naast
de haard., de voorwerpen op de ta
fels. U hebt alles gezien. Dus dan kunt
u ze me ook wel beschrijven, niet?"
„O nu begrijp ik het. Anne aarzel
de. ,,Dat is heel moeilijk. Ik geloof
niet, dat ik me er iets van herinner.
PRAET-MAECKER plegen en dan had je het je verdere Het behang bijvoorbeeld., ik zou ge
woon niet weten, hoe het behang was.
De muren waren, geloof ik, geschil
derd. een onopvallende kleur. Er la
gen kleedjes op de grond. En er stond
een vleugel." Ze schudde het hoofd.
„Meer weet ik werkelijk niet."
„U probeert het niet ernstig, made
moiselle. U herinnert zich allicht toch
ietseen kunstvoorwerp, een curiosi
teit of iets dergelijks?"
„Ik heb een kleine vitrine met sie
raden gezien, geloof ik.. Egyptische
sieraden," zei Anne langzaam. „Bij het
raam."
„O ja, in de verste hoek van de ka
mer recht tegenover het tafeltje, waar
op de dolk lag."
Anne keek hem aan. „Ze hebben me
niet verteld, op welke tafel die dolk
gelegen heeft."
„Niet slecht!" complimenteerde Poi
rot haar in gedachten. „Maar zo dom
als zij denkt is Poirot ook niet. Als ze
me beter kende, zou ze begrijpen, dat
het geen echte val is, dat opzetten."
Hardop ging hij voort. „Een kleine
vitrine met Egyptische sieraden, zegt
u?"
Opeens enthousiast begon Anne te
vertellen: ,,Ja.. er waren prachtige
dingen bij. Fel blauw en rood. Email.
Een paar heel mooie dingen. En sca-
rabeenë.maar daar voel ik niet zo
veel voor."
„Hij was een hartstochtelijk verzame
laar, onze Mr Shaitana," mompelde
Poirot.
„Ja, dat zal wel," stemde Anne in.
„De hele kamer stond stikvol met al
lerlei soorten dingen. Als je alles had
moeten opschrijven, zou je gewoon niet
geweten hebben waar te beginnen."
„Dus u herinnert zich niets anders.
niets, lat speciaal uw aandacht heeft
getrokken?"
Anne glimlachte fijntjes toen ze zei:
„Niets anders dan een vaas met chry
santen, die nodig bijgevuld moest wor
den."
„Ja., het personeel let gewoonlijk
niet op zulke dingen."
Poirot dacht een paar ogenblikken
na.
Anne zei verlegen: „Ik ben bang, dat
ik 't ook niet gezien hebwat u had
gewild, dat ik gezien had."
Poirot glimlachte vaderlijk. „Dat hin
dert niet, mon enfant, 't Zou één kans
op de duizend geweest zijn.Vertel me
eens, hebt u le bon Despard de laatste
dagen nog gezien?"
Hij zag het meisje tegenover zich
blozen. Maar haar stem klonk kalm,
toen ze zei: „Hij heeft beloofd, dat hij
ons gauw zou komen opzoeken."
Rhoda viel impulsief uit: „Hij heeft
het in elk geval niet gedaan. Dat we
ten Anne en ik zeker!"
Poirot keek haar met olijk schitteren
de ogen aan.
„Wat gelukkig voor le bon Despard,
dat hij twee zulke knappe jongedames
van zijn onschuld heeft kunnen over
tuigen."
„O, gunst," dacht Rhoda, „nu gaat
hij Frans doen en dan weet ik me ge
woon geen raad."
Ze stond op en bekeek een ets die
tegen de muur hing.
„Buitengewoon goed," zei ze.
„Niet slecht," zei Poirot.
(Wordt vervolgd)
RECORD
De 19-jarige Roger Wooler uit
Plymouth (Engeland) heeft het
wereldrecord in het consumeren van
rauwe eieren verbteerd door 45
eieren in vijf minuten en 40 secon
den op te slurpen. Het oude record
stond op 31 eieren in negen minuten
en 15 seconden.
„Nooit meer, nooit meer," zei hij
na het 45e ei, „ik heb nooit tevoren
een rauw ei gegeten en ik zal het
nooit meer doen. Ik geef niet om
eieren. Ik heb het alleen maar ge
daan, omdat ik nou eenmaal een
dwaas ben."
VREEMD
Een onbekende heeft de lampen
uit 14 straatlantaarns in de En
gelse plaats Worksop losge
schroefd en mee naar huis ge
nomen. Terwijl hij bezig was
keken inwoners toe, denkend dat
hij van de G.E.B. was.
LAWAAI
De Engelse arts Douglas Atkingson
uit Bournemouth plaatste onlangs een
•microfoon onder een kast in zijn
huiskamer om te bewijzen, dat zijn
echtgenote Dorothy hinderlijk veel la
waai maakte. Volgens Atkinson zong
ze te luid, zette de radio op volle
kracht aan en holde langs zijn spreek
kamer.
Nadat de rechter acht minuten lang
geluisterd had naar de opname van
het lawaai, dat mevrouw Atkingson
placht te maken, veroordeelde hij haar
tot een fikse boete. Hij verklaarde:
„Het klonk alsof een kudde wilde oli
fanten zich een weg wilde banen door
een oerwoud van gebroken flessen".
SPOOK
Ernesto Masera uit Rome heeft de
rechter verzocht een spook te willen
dagvaarden. Toen deze verbaasd om
verdere explicatie verzocht voerde de
vertoornde huisvader aan: „Sedert
mijn vrouw enige tijd geleden thuis
kwam en klaagde dat zij zich voelde
alsof de bliksem haar getroffen had,
heb ik vrijwel elk contact met haar
verloren. Zij schrijft nu dagen en nach
ten achtereen wetenschappelijke arti
kelen, z.g. in opdracht van „een groep
geleerden van heel ver weg".
Nadat het rapport van de psychiater
had uitgewezen, dat zijn vrouw „ge
heel bij haar verstand" was, diende
haar echtgenoot een aanklacht tegen
een spook in.
110/
„Ik heb je golf uitrusting klaar gezet,
schat!"
16.30 Slotconcert 3e Internationale Harp
week 1962 17.00 Voordracht 17.20 Lichte
grammofoonmuziek 17.40 Beursberichten
17.45 Ierse liedjes (gr.) 18.00 Harmonie
orkest 18.20 De hangmat: een program
ma dat schommelt .18.50 Regeringsuit
zending: De Industriële Adviesraad voor
Suriname en de Nederlandse Antillen,
door mr. Ph. H. Noordwal 19.00 Nieuws
en weerpraatje 19.10 Licht instrumen
taal kwartet 19.30 Radiokrant 19.50 Licht
ensemble: muziek uit de twintiger jaren
20.10 Prisma, gevarieerd programma
21.15 Samenzang 21.45 Commentaar en
discussie: Hoogconjunctuur maar niet
in het dienstbetoon 22.00 Operettefrag
menten (gr.) 22.30 Nieuws 22.40 Wijd als
de wereld, lezingen 23.00 Lichte gram
mofoonmuziek 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II
AVRO: 12.00 Instrumentaal kwintet 12.20
Regeringsuitzending: voor de landbouw
12.30 Mededelingen ten behoeve van
land- en tuinbouw 12.33 Sport en recrea
tie, afgewisseld met grammofoonmuziek
13.00 Nieuws 13.15 Mededelingen, even
tueel actueel of grammöfoonnmuziek
13.25 Beursberichten 13.30 Dansorkest
en zangsolisten 14.00 Pianorecital: klas
sieke muziek 14.24 Literair klankbeeld
over Vondel 14.50 Klassieke kamermu
ziek 15.00 Klank-omrankte levens: mu
zikaal geïllustreerde biografie VARA
16.00 Grepen uit de muziekgeschiedenis,
muzikale lezing 16.30 Voor de zieken
17.00 Tijd voor teenagers 17.50 Actua
liteiten 18.0 Nieuws 18.15 Politieke le
zing 18.25 Lichte orkestmuziek en zang
soliste 18.50 Onder het mes, praatje 19.00
Voor de kinderen 19.10 Meisjeskoor VPR
O: 19.30 Volksmuziek uit Macedonië 19.50
Daarom...., praatje 20.00 Nieuws 20.05
Ons geloof en onze concrete beslissin
gen, lezing (VI) 20.20 Klassieke piano
muziek 20.25 Voordracht van gedichten
20.45 Wereld in beweging, lezing VARA:
21.00 Nederlandse amusementsmuziek
21.35 Signalementen van het andere Ik,
radiodocumentaire 22.15 Buitenlands
weekoverzicht 22.30 Nieuws 22.40 Verre-
Kijken, gesprek over de televisie. VA
RA: 23.00 Socialistisch nieuws in Espe
ranto 23.10 Vergelijkenderwijs: muzika
le discussie 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL VLAAMS
12.00 Nieuws 12.03 Lichte muziek 12.30
Weerbericht 12.35 Gevarieerde muziek
12.50 Beursberichten 13.00 Nieuws 13.15
Amusements programma 14.00 School
radio 15.45 Lichte muziek 16.00 Beurs
berichten 16.06 Liederen 16.30 Kamer
muziek 17.00 Nieuws 17.15 Gevarieerde
muziek 17.45 Duitse les 18.00 Lichte or
kestmuziek 18.20 Voor de soldaten 18.50
Radiokroniek 19.00 Nieuws 19.40 Zang
en dansmuziek 20.00 Amusementsmu
ziek 20.35 Theaterkroniek 21.00 Opera-
en Bel Cantoconcert 22.00 Nieuws 22.15
Gevarieerde muziek 22.35 De Zeven Kun
sten 22.55-23.00 Nieuws.
BRUSSEL FRANS
14.03 Muziek van Belgische componis
ten 15.03 Populaire muziek van vroeger
16.08 Operafragmenten 17.00 NieuwS
19.30 Nieuws 20.00 Luisterspel 22.00 We
reldnieuws 22.05 Hoorspel (verv.) 22.55
Nieuws.
Zaterdag 17 november
HILVERSUM I
KRO: 7.00 Nieuws 7.15 Geestelijke lie
deren (gr.) 7.30 Voor de jeugd 8.00
Nieuws 8.15 Lichte grammofoonmuziek
8.50 Voor de huisvrouw 10.00 Plechtige
requiemmis ter nagedachtenis van de ge
vallenen 11.30 Klassieke grammofoon
muziek.
HILVERSUM II
VARA: 7.00 Nieuws 7.10 Ochtendgym
nastiek 7.20 Socialistisch strijdlied 7.23
Lichte ochtendklanken (gr.) (Om 7.35
Van de voorpagina, praatje) 8.00 Nieuws
8.18 Lichte grammofoonmuziek 8.40 Da
meskoor 9.00 Gymnastiek v. d. vrouw
9.10 Klassieke grammofoonmuz. VPRO:
10.00 Samen thuis - seksuele opvoeding
lezing 10.05 Een brief uit Galilea, bij
belbespreking VARA: 10.20 Licht en
semble 10.45 Rotonde, gevarieerd pro
gramma.
Vrijdag 16 november
VARA: 19.30 Top of Flop NTS: 20.00
Journaal VARA 20.20 Espresso 21.00
De Rudi Carrell Show, gevarieerd pro
gramma 21.45-22.35 Perry Mason het
geheim van de Corregidor-dollars, TV-
film.
BELGIë-VLAAMS: 14.05-14.40 Schoolte
levisie 19.00 Uitzending van lekenmoraal
en -filosofie 19.30 Teletaalles 20.00
Nieuws 20.30 De deur, eenakter21.45
Filmnieuws en nieuwe films 22.30
Nieuws.
BELGIë-FRANS: 18.30 Berichten 18.33
Programma over de Afrikaanse muziek
19.00 Engelse les 19.30 Uitzenling voor
de landbouw 20.00 Journaal 20.30 Une
Voix d'Or, novelle 21.35 Kunstkroniek
22.15 Journaal.
Een Oostduitse grenswacht heeft zich
gisteren een weg geschoten naar West-
Berlijn, waardoor het aantal gevluchte
Oostduitsers sinds de oprichting van de
muur op 13 augustus 1961 tot 292 is ge
stegen.
In dezelfde periode zijn evenwel ten
minst© 41 vluchtelingen tijdens hun ont
snappingspoging gedood, zijn er 20 ge
wond en werden er 1120 door de Vopo's
gegrepen, aldus welingelichte kringen
in West-Duitsland.
Advertentie»
ZAKDOEKEN
op alle punten beter!
21-4. Veldwachter Zeeg holde de trap
af naar de voordeur, om te kijken wie
daar om hulp geroepen had. De politie
moest toch paraat zijn, vooral nu er
een diefstal was gepleegd, en wie weet
ging het hier om een moord. Er kwam
veel werk aan de winkel in Pebbel,
dat stond vast.
Hij opende de voordeur. „Wie daar?"
riep hij.
Een witte gedaante verscheen om de
hoek, een ontredderde figuur met ver
trokken gelaat
„Bakker Muizenmeter!" riep Zeeg.
„wéér een misdaad?"
„S-spoken!" bracht de bakker uit,
,,in de b-bakkerij! Een p-pop van d-deeg
die gilde!"
De veldwachter zette zijn handen in ,,M-maar
zijn zij. „Zo!" baste hij, „kom jij de
politie in de uitoefening van zijn func
tie storen met een geintje?"
„N-nee, het is echt!" riep Muizenme
ter wanhopig.
„Wil je voor drie dagen achter de
tralies, wegens ondermijning van het
gezag?" dreigde Zeeg.
hij gilde," stotterde de
bakker.
„Ingerukt!" brieste de veldwachter.
„Ik ben doende een diefstal aan het
licht te brengen en duld geen loos
alarm over spoken!"
En met een dreunende slag sloeg hij
de zware eiken voordeur voor de neus
van de bleke bakker dicht.