Diverse Russische auto(ra)riteiten GRIEKENLAND - TURKIJE Nato-steunpunten onder rood agitatiegeschut N.A, Z Liturgie - levensuiting van wezen der Kerk JONGEDAME DE ROODE a. Brandwacht 2e klas of b. Brandwacht le klas of c. Hoofdbrandwacht Ook in de Sovjet-Unie auto's op afbetaling SUPER-DE-LUXE door Wim Dussel Kroestjev wil haast maken met „Berlijn" TE VOET DUS PINGELEN WEL Leerzaam boek van Dom Verheul Gerijpte vrucht van veel studie Powers verlaat geheime dienst MARKTEN Brandweer Middelburg HERHAALDE OPROEP ADMINISTRATIEKANTOOR VRAAGT GOEDKOPE WARMTE 1.65 2.65 3.98 6.90 8.95 Avonturen van Suske en Wiske DE KWAKSTRALEN Feijenoord-GVi Fortuna-DOS ADO-Sparta I- Heracles-V'wi'jcke Volendam-Sc. En< Ajax-Blauw Wit 8 DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 5 NOVEMBER 1962 Alles is schaars in Rusland: ben zine uitgezonderd. Er zijn niet minder dan acht soorten: 56, 70 72, 74, 83, 87, 93 en 98 octaan. De goedkoopste kost 17 cent per liter, de duurste 40 cent. Niet duur zegt u! Klopt, maar dat is dan ook het enige in Rusland wat goedkoop is.. Russen zyn bijzonder trots op hun nationale auto-industrie. Als belangstel lend, autominnend toerist wilden wij die trots graag delen en vroegen argeloos een rondleiding door zo'n fabriek. He laas het was onmogelijk: zoiets dient, in een land waar alles van te voren ge pland wordt naar men ons in alle ernst verzekerde minstens twee maan den van te voren worden aangevraagd... Ergens anders in Kharkov ver telde een rondleid-juffrouw (alle stand beelden, hun hoogten in meters, zowel van het voetstuk het beeld alsmede van beide gezamenlijk; alle jaartallen van stichting van alle, maar dan ook van alle regeringsgebouwen) langs haar neus weg dat de plaatselijke fabriek van landbouwtractoren ,,de grootste was van heel Rusland." Waarop wij: Mogen we dat eens gaan bekijken, dame?" Zij: „Maar natuurlijk, with pleasure, ik zal een afspraak maken". Uitslag van het telefoongesprek: ,,Er zijn gisteren en vandaag zoveel buiten landse bezoekers geweest dat de fabriek de eerstkomende week niemand meer kan ontvangen." PS: Wij waren, voor zover bekend, de enige buitenlandse bezoekers in het In- touristhotel. Verhinderd ons persoonlijk van de goede kwaliteit, zowel van de tractoren als van bijvoorbeeld de Wolga- automobielen te overtuigen hebben we de volgende gegevens voor u verzameld: Een Wolga houdt het midden tussen een Opel Rekord en een dito Kapitan maar komt dichter bij laatstgenoemde. Hij kost vierduizend nieuwe roebels voor welke prijs u. omgerekend tegen de officiële koers, twee van de zojuist genoemde Kapitans kunnen kopen. De carrosserie van de Wolga is min stens zo sterk als van beide compag niescommandanten samen het ben zineverbruik van één Wolga is iets min der dan van de twee andere samen, na melijk rond zestien liter per 100 kilo meter. Het gewicht van de Rus is 1450 kilo waaruit u wellicht de plaatdikte weet te schatten... Ja^ sterk zijn ze wij hebben met onze bloedeigen (Intourist-rondleid) Wolga een forse knal tegen een van rechts komende niet zo lichte tram ge maakt waarbij wij kunnen ooggetui gen dat laatstgenoemde aanmerkelijk méér beschadigd was... Omdat alle Wol ga's zo sterk zijn behoeven er blijkbaar maar weinig van gemaakt te worden: onze spionageactiviteit heeft het niet verder kunnen brengen dan: 75 a 80 per dag. Er is ook super-de-luxe wagen in de USSR waar de auto's, naar het schijnt geheel in tegenstelling met de ideologie van het communisme in niet minder dan zeven klassen zijn ingedeeld alle be stemd voor regerings- en partijfunctio narissen. De Tsjaika (Zeemeeuw) is, in tegen stelling met zijn naam, geheel zwart- Dat schijnt zelfs in Rusland, de diplo matieke kleur te zijn. Motor: V 8 kop- klepper, automatische schakeling, super- de-luxe ingericht, voorzien van gordijn tjes en airconditioning. Zowel uit de ver te als van dichtbij bekeken als twee druppels water een Cadillac. Maar de prijs is onbekend, want hij is niet te koop. Een nieuwe band nodig? In Rusland een probleem. Ze kosten niet minder dan 62 roebel per stuk dat is rond f 250. En er moeten nogal wat formulieren ingevuld worden, waarmee je een héle tijd zoek bent. Enfin, haasten is niet nodig: ongeveer zes tot tien maanden later krijg je pas bericht dat *e aange komen is... De Zaporodzjeh Rusland nieuwste (kleine) wagen, in Duitsland naar het schijnt voor een bedrag van ongeveer f 3000 aangeboden kost in de Sovjet- Unie zélf rond 6000.- Daarmee heb je hem nog niet want een auto het doet er niet toe welke is alleen op bestelling te leveren met een wachttijd van 2,5 tot 3 jaar. Wie een Zaporodzjeh heeft besteld zal echter wel langer moeten wachten: de produktie wil maar niet op gang komen: er zijn allerlei technische moeilijkheden, hoofd zakelijk met betrekking tot de koeling van de (achterin) gebouwde viercilin- dermotor. De vrouw en de auto een modern onderwerp, wat? Ook in Rusland zit de vrouw achter het stuur zij het dat u dat anders moet begrijpen: ze zijn taxi chauffeurs en autobusbestuurster, ma noeuvreren trams en trolleys door de Moskouse en andere straten, loodsen trucks door het verkeer en doen verder alles wat maar direct of indirect met dat verkeer van doen heeft: zij gieten pek tussen de naden van een betonweg, scheppen zware lasten dampend asfalt, maar bedienen ook aan bezinepompen en wassen uw wagen. Er zijn vrouwe lijke monteurs (monteuses dus) en na een botsing, waarbij beide wagens schade hebben opgelopen deuken vrou wen de carrosserieën weer uit. Om die botsingen te voorkomen worden er voor- sorteerstrepen op de weg geschilderd door vrouwen. Wij hebben zelfs vrouwen zien walsen op straat en dat had niets met 1 mei te maken: ze bestuur den een stoomwals. Maar zelfs Moskou wordt (langza merhand) gemotoriseerd, zij het dat driekwart van de auto's aan rege ringsfunctionarissen behoort. Deze op name werd gemaakt boven de Maxim Gorkistraat, de hoofdstraat van de Russische hoofdstad. Wim Dusseleen bekend journalist heeft met een DAFfodïl een wereld reis gemaakt van omtrent 50.000 km. Iets van deze reis gaat Dussel de lezers van Dagblad De Stem in een tweetal artikelen vertellen. Zijn eerste verhaaldat hierbij gaatzijn enkele indrukken uit Rusland. Het tweede stuk handelt over Nepal. Uit in Londen ontvangen diplomatieke berichten blijkt, dat premier Kroestjev van plan is om binnen een week stappen te ondernemen ter regeling van de Ber- lijnse kwestie. Voor Kroestjev het Berlijnse vraag stuk eenzijdig benadert, wil hij echter eerst nog het Westen benaderen. Dat de communisten daarbij hun eisen zullen matigen is niet te verwachten. Het Amerikaanse leger in West-Duits- land heeft zaterdag een klein militair konvooi, zonder de ve-reiste waarschu wing aan de Russen, over de autobaan naar West-Berlijn gestuurd. Incidenten deden zich niet voor. Tenminste vijf Oostduitsers hebben dit weekeinde kans gezien naar het Westen te vluchten. (Eigen buitenlandse dienst) In de Balkan zijn de dingen in beweging gekomen. Tengevolge van de nieuwe Joegoslavisch-Sovjetrussische vriendschap is de Mace donische nationaliteitenkwestie, deze eeuwige twistappel op de Balkan weer acuut geworden. Joegoslavië begint na jaren van terughouding weer tegen Griekenland te ageren en wordt nu, in tegenstelling tot de afgelopen jaren, weer eens daarin ondersteund door Bulgarije en Sovjet-Rusland. Griekenland is onder de massieve dreigementen van een Kroestjev die zelfs met de mogelijke vernietiging van de Akropolis dreigde en daarmee alle ware Grieken op het hart trapte als Nato-lid niet bezweken, noch is zijn regering-Karamanlis dooi de oppositie gesteund door de communistische EDA-partij tot val ge bracht. Griekenland blijft vooralsnog een sterk bastion der Nato op dit vooruitgeschoven punt in de oostelijke Middellandse Zee. Daarom probeert men het eens langs de weg van de historische controver sen in Macedonië, in de hoop dat de Macedonische bevolking van Noord-Grie kenland onrustig zal worden met alle gevolgen van dien. Dit is Moskous nieuwe tactiek tegenover het ene Nato- steunpunt Griekenland. Weliswaar schijnt de regering van Joegoslavië zich niet zo bijster prettig te gevoelen met de rol, welke Moskou haar in het kader van de actuele toenadering heeft toebedeeld. De Joegoslavische gezant in Athene Peko Dapteschewitsch, die voor nieuwe or ders naar Belgrado was geroepen, be zocht bij zijn terugkeer Karamanlis om hem te verzekeren, dat Tito hem vrien delijk liet groeten en dat de Joegosla vische regering besloten heeft, „kalme- i rend op de nationalistische kringen in Wim Dussel en Peter Hissink, die onlangs terugkeerden van hun reis om de wereld per Daffodil ziet u hier in Moskou, waar ze op het gebied van automobilisme, allerlei dingen zagen en hoorden waarover u in dit artikel kunt lezen. Des automobilisten grootste plaag in Nederland: fietsers en, wellicht nog meer: bromfietsers. Troost voor u als u nog eens naar Rusland gaat: er zijn maar weinig fiet sers en nog minder bromfietsers. Bo vendien steken deze lieden nimmer plot seling de straat over als ze linksaf willen: de wet in de Sovjet-Unie schrijft voor dat ze moeten afstappen; daarna mogen ze oversteken te voet dus en pas daarna kan er weer opgestapt worden... Russen betalen weinig belasting maar wie een auto heeft komt er niet onderuit: voor de Wolga, momenteel de populairste wagen betaal je vijftig gul den per jaar. Er zijn ook wagens te huur: de Moskvitch. Kosten: f 112,- per maand plus acht cent voor elke gereden kilo meter plus de benzine. Verkeer in Moskou: moeilijk voor een buitenlander, vooral door de overdreven brede straten en de vaak moeilijk te vinden verkeerslichten. Hèèl langzaam past men zich echter aan de regels in Europa aan. Zo is er dit jaar de maxi mumsnelheid (60 km) ingevoerd alsme de de beroemde pijl-met-streepje-erdoor voor „linksaf verboden". De „mode" is wat auto's betreft (net als met alle andere dingen) wat achter: Russische auto's zijn namelijk getrouwe kopieën van westerse wagens en het duurt dus altijd een paar jaar voor ze in produktie komen. Daardoor is men ook met andere zaken achter, zoals b.v. met de kleuren: nog niet zo lang geleden was alleen zwart leverbaar. Nu zijn er ook gekleurde wagens aanvankelijk geel, maar de laatste tijd meer pastel achtig. Als nieuwste: wagens in twee kleuren. Ook Rusland kent de afbetaling en een auto is dus ook op termijn leverbaar. Bijzonder praktisch: 'n driehoek ach ter op een auto, moter of scooter bete kent: kijk een beetje uit, ik heb mijn rijbewijs nog maar pas! (Deze driehoek blijft gedurende het eerste jaar na het behalen van het rijbewijs verplicht). Overigens: rijbewijs halen kost moeite; de eisen zijn streng. Maar wie het een maal hèèft schijnt te mogen doen wat hij wil. Wij hebben tenminste niet meer dan 2000 km Moskou-ervaring er nog koude rillingen van. Bent u met de trein naar Rusland gegaan (vanwege de schrik van hierbo ven) en vindt u dat het verkeer toch nog al meevalt, dan kunt u ook een auto hu ren. Kosten voor een buitenlander: twee dollar per dag plus een kilometerprijs van ongeveer een dubbeltje plus de ben zine en die is niet zo duur: met die van 93 octaan (fo. 36) komt u best uit: ook zonder goede benzine pingelen alle Russische auto's wel. Ten slotte: zonder reclame te willen maken zouden we zeggen dat hèèl Rus land rijp is voor een Dafje: wij hebben niet èèn keer iemand gezien beter: gehoord, die fatsoenlijk kon schakelen. Boze tongen beweren dat men bij het kopiëren van westerse versnellingsbak ken ergens een fout heeft gemaakt, waardoor een bepaald palletje steeds maar blijft hangen. Maar och, gemak kelijk is het eigenlijk wel: je hoort nu tenminste of iemand links dan wel rechts aan het inhalen is Regeringsauto's hebben in Rusland te allen tijde voorrang. Om het de poli tie-agenten gemakkelijk te maken deze wagens te herkennen wanneer zij met belangrijke personen aan boord (meest al achter gordijntjes) op weg zijn naar de een of andere meeting, heeft men iets heel eenvoudigs bedacht: de wagens dragen, althans aan de voorzijde, gèèn nummerbord. In de Heraut van het H. Hart (sept. '62) constateert inzake de Liturgie drs. Horsthuis met de redactie een gebrek aan ,,üver in het breken van het brood" by vele gelovigen. Er is zelfs een „groei end onbehagen" tegen de uiterlijke vor men, waarmee de viering van de Eucha ristie omgeven wordt. Zielzorgers ver wachten teveel van het doen neerzitten, staan, knielen enz. Dit zal allemaal wei nig zoden aan de dijk zetten, zolang er een verwijdering bestaat tussen Litur gie en „volk". Deze opmerkingen kan men bezwaar lijk tegenspreken. Wanneer de katholie ken 's zondags de liturgie gaan vieren, dan moeten ze een geestelijke zwaai maken, want de sfeer waaruit ze ko men verschilt totaal van die der liturgie. De oorzaken van deze kloof tussen Eu charistie en leven zijn veelsoortig; we moeten ze onbesproken laten. Iets an ders is, of een zielzorger die ijvert voor meedoen met de liturgie in de vorm van staan, zitten en knielen, van mening is daarmee alleen de bestaande kloof over brugd te hebben. Ik geloof dat echt niet, maar het is in ieder geval een begin van vernieuwing, dat nochtans 'iet wezen van de liturgie niet raakt; we mogen dat niet vergeten. Het is tenslotte maar de buitenkant van wat de H. Pius X de daadwerkelijke deelname aan de Eucharistie noemde Deze dingen bergen zelfs het niet denk beeldige gevaar in zich tot formalisme te voeren, hetgeen overigens evengoed opgaat voor de priester als voor de op staande en knielende gelovige. Zal de li turgie de mens van het atoomtijdperk weer gaan aanspreken, dan moet er nog heel wat gedaan, geleerd en opgevoed worden. In harmonie met een liturgische spiritualiteit moet er een bijbelse ont staan, en we mogen met vreugde vast stellen dat beide (of is het één en het zelfde?) in onze dagen groeiende zijn. De verwachtingen van het concilie zijn in dit opzicht niet gering. Maar óók als deze verwachtingen vol ledig beantwoord worden, zijn we er nog niet. Oók en juist dan zal het vor mingswerk heel wat inspanning vragen om de vernieuwingen zinvol te maken. Intussen is het tenzeerste verblijdend, dat er zo pas een werk verschenen is, dat bij dit vormingswerk uitermate goe de diensten kan bewijzen, nu reeds. Ik bedoel het boek van Dom Verheul: In leiding tot de liturgie,verschenen bij Pa- tros, Antwerpen, Romen en Zn. te Roer mond, waarvan de schrijver in de inlei ding zegt, dat ze het resultaat is van de lessen die hij gaf voor de studenten van het diocesaan instituut voor Gods dienstwetenschappen te Gent en voor de theologanten van de abdijen Affligem en Grimbergen. Zonder de historische stu die te willen onderwaarderen, beperkt Dom Verheul zich bewust tot de theolo gie van de liturgie, in de overtuiging, dat „een vernieuwing die haar theologi sche achtergrond mist, niet tot een defi nitieve en blijvende doorbraak kan ko men". Dit lijkt me inderdaad de kern van de zaak: zonder deze theologische achtergrond zal de liturgische vernieu wing nooit haar geestelijke diepgang verkrijgen. We zijn de schrijver dan ook hoogst dankbaar dat hij dit in bevattelijk Ne derlands geschreven boek als gerijpte vrucht van veel studie en praktijk, aan priester en leek aanbiedt. In de liturgie, aldus de schrijver, gaat het om iets diepers dan om uiterlijke ceremoniën. Zij maakt de kern uit van ons christendom, omdat in haar zich af speelt de ontmoeting tussen God en de mens. Zij is de diepste levensuiting van het wezen van de Kerk. Maar om „le vensuiting" te zijn, moet de liturgie per soonlijk, innerlijk beleefd worden. De Kerk (dat zijn wij) die deze liturgie viert, bestaat niet uit een som van tot massa samengebracht individuen, maar uit een gemeenschap, waar ieder per soonlyk zyn eigen verantwoordelijke plaats heeft. Het is derhalve onjuist te menen, dat door het gemeenschapskarakter van het liturgisch gebed de menselijke persoon met zijn heel eigen noden en wensen niet aan zijn trek zou mogen komen. „Ieder lidmaat van de vergaderde ge meente treedt als persoonlijk lidmaat voor de persoonlijke God, die ieder af zonderlijk ook persoonlijk kent, bemint en aanspreekt, en van ieder ook zijn persoonlijk antwoord vraagt." Met deze enkele gedachten uit het vijf hoofdstukken beslaande boek moge ik volstaan; het is zo rijk aan inhoud dat het ondoenlijk is ook maar bij benade ring een opgave ervan te geven; het zou aan de rijkdom tekort doen. Ik aarzel echter niet het werk van Dom Verheul ontstaan in het land waar 40 jaar ge leden de liturgische vernieuwing begon, een mijlpaal te noemen, dat om zijn dui delijke betoogtrant, zijn harmonische op bouw, zijn suggestieve voorbeelden de aandacht verdient niet alleen van pries ter en seminarist, maar ook van de leek. J. H. Skoplje (hoofdstad van Joegoslavisch Macedonië) in te werken en de bestaan de spanningen in de verhouding tot Griekenland uit de weg te ruimen Optimisten in het westen kunnen daar uit weer de conclusie trekken, dat het met Joegoslavië zo'n vaart niet zal lo pen en het herstel van de vriendschappe lijke betrekkingen met Moskou, noch de nieuwe anti-Nato-Balkanpolitiek veel om het lijf hebben. Maar de Joegosl» vische pers heeft over het bezoek van de gezant aan Karamanlis alleen maar gezegd, dat een gesprek in vriendschap pelijke geest heeft plaatsgevonden. Van hartelijke groeten van Tito, noch van kalmeringsbeloften was sprake. En zo is het duidelijk, dat Joegoslavië terwille van de smeer het Amerikaanse geld - de kande-leer likt maar niet in zijn binnenste laat blikken. Zodat er alle re den voor een groot scepticisme heerst. TURKIJE WORDT OPGEJUT Tegenover Turkije is men niet minder actief. Turkije heeft zijn binnenlandse politieke spanningen, welke door een frenetieke radio-propaganda uit de com munistische landen sterk opgejut wor den. Daar is voorts de voortdurende on rust onder de Koerdische stammen en de agitatie, welke daarom door het na burige Irak wordt gevoerd, waar de Koerdische opstanden niet tot stilstand komen. De hele spits der propaganda richt zich tegen Turkije, dat als de hoofdschuldige aan deze bloedige Koer denoorlog wordt afgeschilderd. Volgens de communistische propaganda is Tur kije een land dat voor het eigen volk en voor de vrede*in de omliggende landen een gevaar is door zijn innerlijke ver scheurdheid, onmacht en conservatisme èn door zijn „slaafse" onderhorigheid aan de Nato. De vanuit de Sovjet-Unie ondersteunde ondermijningsarbeid in Turkije is dui delijk vast te stellen. De oppositionele groepen heffen parolen aan waarvan de herkomst geen raadsel is en Turkse oppo sitionele dag- en weekbladen weten wel de uitdrukkingswijze te vinden, welke hen ongrijpbaar maakt voor de censuur van de regering. Dezer dagen bracht een Turks tijd schrift een karikatuur. Ze belicht de in wendige verhoudingen in het land wel zeer treffend. Men ziet er de huidige re geringschef, de oude Ismet Inönü, de man die met de Vader des Volks Kemal Ataturk eenmaal de grote revolutie leid de, in de dracht van een arme kameel drijver, zonder schoenen of kousen en slechts met een gescheurd hemd bekleed, trekken aan een koord waaraan een ka meel gebonden is. Op het machtige dier zit met over elkaar geslagen benen een vette Turk in ouderwetse Turkse dracht, zonder zich te roeren. De kameel is kop pig en niet van zijn plaats weg te krij gen Op een zadeltas staat „democraat" Hiermee is bedoeld de vroegere „Demo cratische Partij", wier leider Menderes een jaar geleden werd opgehangen. De De Amerikaanse U-2-piloot, Gary Po- aanhangers van deze voormalige partij, wers, heeft zaterdag een baan als test- die nu onder een andere naam voort piloot aangenomen bij de vliegtuigin dustrie Lockheed in Burbank, Califor- nië. Powers werd in 1960 tijdens een ver kenningsvlucht boven Rusland 'omlaag geschoten en daarop door de Russen ge vangen genomen. Hij werd dit jaar op vrije voeten gesteld. In Amerika terug gekomen kwam hij in dienst bij de Centrale Inlichtingendienst, C.I.A. leeft, vormen in het Turkse parlement een sterke oppositie. Zij zijn vrij tal rijk, wonen door heel het land verspreid bijzonder onder de landbevolking en zij hangen, ondanks hun naam, een zeer re actionaire richting aan. Van hen wordt thans beweerd, dat zij niets van ver nieuwingen moeten hebben, vijandig staan tegenover de verwesterlijking van het land en terug willen keren naar harem en sluiers, naar herstel van het overwicht van de Islam op de staats leiding met alle daaruit voortkomende consequenties. En dit nu wordt ver zinnebeeld door de man op de kameel. RUSLAND STEUNT GOEDE OUDE TIJD Tegen deze beweging richt zich de re gering met pogingen, om het land tot een progressieve ontwikkeling te brengen. Zij wil allereerst het anafabetisme be strijden dat nog altijd op 60 procent der bevolking drukt zij wil de ont wikkelingshulp van het buitenland zo aanwenden, dat zij inderdaad het hoog ste rendement afwerpt en het volk van werkloosheid en armoe bevrijd wordt. Men zou zeggen: de communistische pro paganda zou dit alles op de eerste plaats moeten ondersteunen. Maar neen, zij steunt juist de reactie. Want de sociale revolutie in Turkije mag niet slagen. Het land moet tot de rode revolutie worden gebracht. Dan is de breuk met de Nato zeker. Daarom schreeuwt de oppositie om „amnestie" voor de aanhangers van Menderes, die in gevangenissen en kam pen zitten, daarom wordt ach en wee ge klaagd over het verloren gaan van de „goede oude Islamitische gebruiken". Het toekomstige lot van Turkije hangt volledig af van de vraag, of het deze re« actie gelukken zal, de waarlijk sociale reorganisatie der Turkse samenleving te gen te houden. Het is onder deze omstandigheden toch wel taktisch goed gezien, dat de Nato dezer dagen in de havenstad Izmir een grote demonstratie van alle Nato-staten op touw heeft gezet, welke de solidari teit met de belaagde Nato-steunpunten Turkije en Griekenland moest demon streren. Het Zuid-Oost-hoofdkwartier der Nato vierde zijn tienjarig bestaan in deze stad. Hoogtepunt der feestelijkheden was een grote parade der Nato-troepen langs het monument van de grondvester van het nieuwe Turkije, Mustafa Kemal Ata turk. Daar waren officieren en man schappen van nagenoeg alle Nato-landen en vriendschappelijk marcheerden naast elkaar Grieken en Turken, die elkaar enkele jaren geleden wegens de crisis om Cyprus nog naar het leven stonden. Deze Nato-demonstratie heeft ongetwij feld het doel bereikt, waarvoor zij is ge houden: de wereld, en vooral de com munistische wereld duidelijk te maken, dat beide landen op de militaire, morele en economische steun der Nato-landen kunnen rekenen. Bij de Brandweer in deze Gemeente kan wegens uitbreiding van de Piketdienst naar gelang van bekwaamheid worden geplaatst Salarisgrenzen bedragen voor a. f. 338,tot f. 398,(max. bij 27-jarige leeftijd) te verhogen 3 5,6 A.O.W. 4 exklusief huurkompensatie en kle- dingtoelage b. f. 402,— tot f. 458,— -f- 5.6% A.O.W. -f 4% c. f. 442,tot f. 490,exklusief huurkompensa tie en kledingtoelage Minimum eisen van benoembaarheid Niet ouder dan 40 jaar. Bezit van rijbewijs en beschikken over motor- en pompenkennis. Bezit van monteurs-diploma's, meerdere brand weerervaring en dergelijke zijn bepalend voor hogere klassering. Wacht- en zondagsdiensten bij toebeurt is ver plicht. De Gemeente is aangesloten bij het I.Z.A. Schriftelijke sollicitaties in te zenden aan de Kommandant van de Brandweer, Stadsschuur 1 (bu reau Gemeentewerken) binnen 10 dagen na het verschijnen van dit blad. Reeds ingezonden sollicitaties blijven van kracht. voor administratieve werkzaamheden. Leeftijd 16 t/m 20 jaar. Kantoortijden v.m. van 9 tot 12.30 uur en in de namiddag van 2 tot 5 uur. Zaterdags vrij. Brieven onder no. 45189 bureau van dit blad. KINDERWANTJES STRETCH NYLON MAILLOTS vanaf FLANELLEN LAKENS 210/150 SPENCERS, ruitdessins TERLENKA DAMESPANTALONS, maten 38 t/m 4'4 Grote sortering WOLLEN DAMES- PULLOVERS en VESTEN in alle prijzen ook voor 9.95 2 PERSOONS GEWATTEERDE DEKENS |,7.95 HELANCA, TEENAGER- EN .DAMESPANTALONS 17.95 - £6.95 Godevaert Montensstraat 6 (by R. v. Arbeid)Bred* door W. VAN DER STEEN 41. De bende, die in een groot kantoor in de stad ze telt, vertelt wat ze wil, maar Suske is niet bang. Moedig bekt hij de kerels aan de andere kant van de lijn af en hij vertelt, dat hij geen zaken wenst te doen. Voor alle veiligheid (van de tros- bewonertjes) besluiten Sus ke en Wiske voorlopig niet meer naar de bunker te gaan. En ze gaan etenswa ren inslaan om een tijdje binnen te kunnen blijven. O me eh Wiske wweii m on eek mTOOK IN DE SIftp 0P6EBELD. Wo zo neen ormiutie die veelbetens Min de bewoners ven deïrosi'les ons weer ie die foto's remmen heb!of hei mIjuHip bermen! J jF— yt/islereensormisihe'De Trosisonre \onldehhmenve bedminren telen tut) hond, bef re/ren? teMrmmil/m'flmdM forednifielmeern3sr*mm\ Ho hebben weelenrenoerensteiien ons o/r lol fnnteUmbfehen (ebomnsll/iruldie Ka bunkerwteewlmen i t Jemen lerurvin ven holland! li mntees beschejm/tp, ibes/nedHHommee!y is wis reende1 smnmt&ism- mmmzmmnsmm MIDDELBURG, 2 november BI. Alicante II 1.30-1,38; Frankenthaler II 1,32. Tomaten; A XI 2,50 B II 2,70 C II 2,10. Groenten: Andijvie I 11, II 7, Sa- vooie kool I 20, II 18, Prei I 21. II 21, Bloemkool 4 per kist 16-46, 6 per kist 15- 35, 8 per kist 12-25, 10 per kist 16, Kom kommers groen 50-60 13-14, groen 40-50 13, groen kg 14-16. Boskroten 18, Uien 10-20, Dubbele bonen 83-1,72, Pronkbo- nen 58-96, Sla 3,50-14, Kassnijbonen krom 1,23-1,72. Kassnijbonen 1,6) -1,72, Witlof 48-80. Knolselderie 2-6. Breek- peen 8-9, Bospeen 22-28, Wijnpeen 8-11, Waspeen 15-25, Spinazie 37-43, Postelein 47. Veldsla 25-92, Boerenkool 7-10, Spruiten ongesch. 61-73, geschoond 73, Witte kool 6. Appelen: Cox's Orange Pippin I: 80-85 75, 75-80 77-79, 70-75 77- 81 65-70 68-82, 60-65 61-62, 55-60 48-52, II D 28, III grof 49, III fijn 24, kroet 29. Jonathan I: 80 45 75-80 50, 70-75 52 65- 70 47, 60-85 41, II D 26-31, III grof 30-31, III fijn 20, kroet 16. Jonathan II: 80 37, 75-80 37, 70-75 39, 65-70 38-40, 60-65 31- 32. Goudreinette I: 85 50-51, 80-85 53, 75-80 52,30-52,60, 70-75 46,50, 65-70 42, II D 36, III fijn 36-37, kroet 21-22. Glorie van Holland I: 75-80 46. 70-75 46, 65-70 45, II D 34, III grof 39, III fijn 27, kroet 19. Groninger Kroon I: 55-60 31, II D 23, III fijn 24, III grof 30, kroet 14, 70 40, 65-70 40, 60-65 39. Laxton Superbe I: 75-80 38, 70-75 38, 65-70 38, 60-65 33, III 24, III grof 34, III fijn 18. Peren: St.- Remy II: 75 25, 65-75 25, III 22, III grof 21, III fijn 18, kroet 13; Comtesse de Paris I: 65-70 26, 60-65 22, 55-60 18, II D 13, III grof 18, III fijn 11, kroet 6. Zwijn- drechtse Wijnpeer 1: 55-60 31, 55-55 23, II D 14, III grof 18, III fijn 10, kroet 6, Scheidsrechter Van middag in het Feijel meest besproken figuif wedstrijd tussen lands] oord en het Groningse in de eerste helft een punt van de Rotterda Frans Bouwmeester ol redenen af, maar kendJ duidelijk buitenspeldol der Gijp in de tweedJ De strijd bleef afwisl nam GVAV onverwachR Galen maakte hands vrije schop werd dol Nuninga in een doelpuï Na de hervatting druk; Feijenoord binnen tieil Eerst kopte Hordijk c I Moulijn (bij vlagen weel Fransen in en vijf m:l zorgde de overigens zeel Van der Gijp zijn ploeg I toen hij in dubieuze pos I Bennaars bekroonde: 2-1 Fortuna en DOS hebbl lang in het onzekere geil uitslag, maar het laatstf werd een bijzonder spal tieve voetbalmiddag afgl doelpunten. Weber van I rij en deze klap was vo<| wel te veel. Van der r dit door nummer twee I deponeren. De FortunezerJ te laat want de „een" voor zijn rekening nam om tenminste nog één I Limburgse land te houj zoekers. ADO heeft het geprel trotse record (negen wq slagen) aan flarden te beurde dat met het kil verschil: 1-0. Kogels vanl Heynen bezorgden de S( al dra koude rillingen. Dl na een solo-rush het brul houdbaar langs Doesburg! Het antwoord van Spq uit: Bodnar, Bosselaar et| Ede stelden ADO's defen maar Haak stond als branding en oud-Spartaal er blijkbaar lol in zijn F vrienden het vuur na a^ te leggen. Ook na rust w I wat de klok sloeg terwijl f verweer had tegen deze al te vermelden dat arbiter F wat door de vingers zag I ingrijpen van enkele Spa| digers waarbij zelfs de kan worden of hij de thul of zelfs twee strafschopf houden. Toeschouwers: 2f Het enige pluspunt in Heracles-Volcwijckers wa tende voorhoede van midvoor Schuman zijn c< drie treffers inluidde. Wes de man noemen van het e hij maakte dit uit een hem raakten Schuman en eens de roos; Van Wij rust de eer. In de tweed Schuman nog eens twee met voltreffers van Rek rijnse kwam de zeven Leuk is het te weten da trainer Jaap van der I Heracles debuteerde. Tocs Ofschoon de wijdbroek van start gingen wist Ensc het hoofd koel te houdt zou de Volendamse klok den. Na een half uür aa boeiend voetbal bracht legioen aan het juichen ma; dè. vreugde binnen drie na%r het nulpunt, H ij ook dat Vondeling Sportclub E 1-2 voerde (via de voet van Linksbinnen Janssen tenslo dam een minuut voor rust c 1-3. Toeschouwers: 18.000. Onder het toeziend oog rechter Ravens beloofden voerders er een prettige a te maken en dat is het in d ute afgeslotèn werd met weest. Na de thee werd n|8 en moest de arbiter w vingers en zelfs zijn boek; -root kopte uit een Muller m het Blauw Wit tien minuten later nam Pi 2?P snel dat Henk Gr p® ze^ra-defensie er iets ,de stand op 2-0 brac mr2«e V00r i-een "juweell nuten voor het einde BI zien gewonnen. 25.000 toes

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 8