Diverse Russische
auto(ra)riteiten
GRIEKENLAND - TURKIJE
Nato-steunpunten
onder rood agitatiegeschut
N.A,
Z
Liturgie - levensuiting
van wezen der Kerk
JONGEDAME
DE ROODE
a. Brandwacht 2e klas of
b. Brandwacht le klas of
c. Hoofdbrandwacht
Ook in de Sovjet-Unie
auto's op afbetaling
SUPER-DE-LUXE
door
Wim Dussel
Kroestjev wil
haast maken
met „Berlijn"
TE VOET DUS
PINGELEN WEL
Leerzaam boek van Dom Verheul
Gerijpte vrucht
van veel studie
Powers verlaat
geheime dienst
MARKTEN
Brandweer Middelburg
HERHAALDE OPROEP
ADMINISTRATIEKANTOOR
VRAAGT
GOEDKOPE WARMTE
1.65
2.65
3.98
6.90
8.95
Avonturen van Suske en Wiske
DE KWAKSTRALEN
Feijenoord-GVi
Fortuna-DOS
ADO-Sparta I-
Heracles-V'wi'jcke
Volendam-Sc. En<
Ajax-Blauw Wit
8
DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 5 NOVEMBER 1962
Alles is schaars in Rusland: ben
zine uitgezonderd. Er zijn niet
minder dan acht soorten: 56, 70
72, 74, 83, 87, 93 en 98 octaan. De
goedkoopste kost 17 cent per liter,
de duurste 40 cent. Niet duur zegt
u! Klopt, maar dat is dan ook het
enige in Rusland wat goedkoop is..
Russen zyn bijzonder trots op hun
nationale auto-industrie. Als belangstel
lend, autominnend toerist wilden wij die
trots graag delen en vroegen argeloos
een rondleiding door zo'n fabriek. He
laas het was onmogelijk: zoiets dient,
in een land waar alles van te voren ge
pland wordt naar men ons in alle
ernst verzekerde minstens twee maan
den van te voren worden aangevraagd...
Ergens anders in Kharkov ver
telde een rondleid-juffrouw (alle stand
beelden, hun hoogten in meters, zowel
van het voetstuk het beeld alsmede van
beide gezamenlijk; alle jaartallen van
stichting van alle, maar dan ook van
alle regeringsgebouwen) langs haar
neus weg dat de plaatselijke fabriek van
landbouwtractoren ,,de grootste was van
heel Rusland." Waarop wij: Mogen we
dat eens gaan bekijken, dame?"
Zij: „Maar natuurlijk, with pleasure,
ik zal een afspraak maken".
Uitslag van het telefoongesprek: ,,Er
zijn gisteren en vandaag zoveel buiten
landse bezoekers geweest dat de fabriek
de eerstkomende week niemand meer
kan ontvangen."
PS: Wij waren, voor zover bekend, de
enige buitenlandse bezoekers in het In-
touristhotel.
Verhinderd ons persoonlijk van de
goede kwaliteit, zowel van de tractoren
als van bijvoorbeeld de Wolga-
automobielen te overtuigen hebben we
de volgende gegevens voor u verzameld:
Een Wolga houdt het midden tussen
een Opel Rekord en een dito Kapitan
maar komt dichter bij laatstgenoemde.
Hij kost vierduizend nieuwe roebels
voor welke prijs u. omgerekend tegen
de officiële koers, twee van de zojuist
genoemde Kapitans kunnen kopen.
De carrosserie van de Wolga is min
stens zo sterk als van beide compag
niescommandanten samen het ben
zineverbruik van één Wolga is iets min
der dan van de twee andere samen, na
melijk rond zestien liter per 100 kilo
meter.
Het gewicht van de Rus is 1450 kilo
waaruit u wellicht de plaatdikte weet te
schatten...
Ja^ sterk zijn ze wij hebben met
onze bloedeigen (Intourist-rondleid)
Wolga een forse knal tegen een van
rechts komende niet zo lichte tram ge
maakt waarbij wij kunnen ooggetui
gen dat laatstgenoemde aanmerkelijk
méér beschadigd was... Omdat alle Wol
ga's zo sterk zijn behoeven er blijkbaar
maar weinig van gemaakt te worden:
onze spionageactiviteit heeft het niet
verder kunnen brengen dan: 75 a 80 per
dag.
Er is ook super-de-luxe wagen in de
USSR waar de auto's, naar het schijnt
geheel in tegenstelling met de ideologie
van het communisme in niet minder dan
zeven klassen zijn ingedeeld alle be
stemd voor regerings- en partijfunctio
narissen.
De Tsjaika (Zeemeeuw) is, in tegen
stelling met zijn naam, geheel zwart-
Dat schijnt zelfs in Rusland, de diplo
matieke kleur te zijn. Motor: V 8 kop-
klepper, automatische schakeling, super-
de-luxe ingericht, voorzien van gordijn
tjes en airconditioning. Zowel uit de ver
te als van dichtbij bekeken als twee
druppels water een Cadillac. Maar de
prijs is onbekend, want hij is niet te
koop.
Een nieuwe band nodig? In Rusland
een probleem. Ze kosten niet minder dan
62 roebel per stuk dat is rond f 250.
En er moeten nogal wat formulieren
ingevuld worden, waarmee je een héle
tijd zoek bent. Enfin, haasten is niet
nodig: ongeveer zes tot tien maanden
later krijg je pas bericht dat *e aange
komen is...
De Zaporodzjeh Rusland nieuwste
(kleine) wagen, in Duitsland naar het
schijnt voor een bedrag van ongeveer
f 3000 aangeboden kost in de Sovjet-
Unie zélf rond 6000.-
Daarmee heb je hem nog niet want
een auto het doet er niet toe welke
is alleen op bestelling te leveren met
een wachttijd van 2,5 tot 3 jaar. Wie een
Zaporodzjeh heeft besteld zal echter wel
langer moeten wachten: de produktie
wil maar niet op gang komen: er zijn
allerlei technische moeilijkheden, hoofd
zakelijk met betrekking tot de koeling
van de (achterin) gebouwde viercilin-
dermotor.
De vrouw en de auto een modern
onderwerp, wat? Ook in Rusland zit de
vrouw achter het stuur zij het dat u
dat anders moet begrijpen: ze zijn taxi
chauffeurs en autobusbestuurster, ma
noeuvreren trams en trolleys door de
Moskouse en andere straten, loodsen
trucks door het verkeer en doen verder
alles wat maar direct of indirect met
dat verkeer van doen heeft: zij gieten
pek tussen de naden van een betonweg,
scheppen zware lasten dampend asfalt,
maar bedienen ook aan bezinepompen
en wassen uw wagen. Er zijn vrouwe
lijke monteurs (monteuses dus) en na
een botsing, waarbij beide wagens
schade hebben opgelopen deuken vrou
wen de carrosserieën weer uit. Om die
botsingen te voorkomen worden er voor-
sorteerstrepen op de weg geschilderd
door vrouwen. Wij hebben zelfs vrouwen
zien walsen op straat en dat had
niets met 1 mei te maken: ze bestuur
den een stoomwals.
Maar zelfs Moskou wordt (langza
merhand) gemotoriseerd, zij het dat
driekwart van de auto's aan rege
ringsfunctionarissen behoort. Deze op
name werd gemaakt boven de Maxim
Gorkistraat, de hoofdstraat van de
Russische hoofdstad.
Wim Dusseleen bekend journalist
heeft met een DAFfodïl een wereld
reis gemaakt van omtrent 50.000
km. Iets van deze reis gaat Dussel
de lezers van Dagblad De Stem
in een tweetal artikelen vertellen.
Zijn eerste verhaaldat hierbij
gaatzijn enkele indrukken uit
Rusland. Het tweede stuk handelt
over Nepal.
Uit in Londen ontvangen diplomatieke
berichten blijkt, dat premier Kroestjev
van plan is om binnen een week stappen
te ondernemen ter regeling van de Ber-
lijnse kwestie.
Voor Kroestjev het Berlijnse vraag
stuk eenzijdig benadert, wil hij echter
eerst nog het Westen benaderen. Dat de
communisten daarbij hun eisen zullen
matigen is niet te verwachten.
Het Amerikaanse leger in West-Duits-
land heeft zaterdag een klein militair
konvooi, zonder de ve-reiste waarschu
wing aan de Russen, over de autobaan
naar West-Berlijn gestuurd. Incidenten
deden zich niet voor. Tenminste vijf
Oostduitsers hebben dit weekeinde kans
gezien naar het Westen te vluchten.
(Eigen buitenlandse dienst)
In de Balkan zijn de dingen in beweging gekomen. Tengevolge
van de nieuwe Joegoslavisch-Sovjetrussische vriendschap is de Mace
donische nationaliteitenkwestie, deze eeuwige twistappel op de Balkan
weer acuut geworden. Joegoslavië begint na jaren van terughouding
weer tegen Griekenland te ageren en wordt nu, in tegenstelling tot
de afgelopen jaren, weer eens daarin ondersteund door Bulgarije en
Sovjet-Rusland. Griekenland is onder de massieve dreigementen van
een Kroestjev die zelfs met de mogelijke vernietiging van de
Akropolis dreigde en daarmee alle ware Grieken op het hart trapte
als Nato-lid niet bezweken, noch is zijn regering-Karamanlis dooi
de oppositie gesteund door de communistische EDA-partij tot val ge
bracht. Griekenland blijft vooralsnog een sterk bastion der Nato op
dit vooruitgeschoven punt in de oostelijke Middellandse Zee.
Daarom probeert men het eens langs
de weg van de historische controver
sen in Macedonië, in de hoop dat de
Macedonische bevolking van Noord-Grie
kenland onrustig zal worden met alle
gevolgen van dien. Dit is Moskous
nieuwe tactiek tegenover het ene Nato-
steunpunt Griekenland. Weliswaar schijnt
de regering van Joegoslavië zich niet zo
bijster prettig te gevoelen met de rol,
welke Moskou haar in het kader van de
actuele toenadering heeft toebedeeld. De
Joegoslavische gezant in Athene Peko
Dapteschewitsch, die voor nieuwe or
ders naar Belgrado was geroepen, be
zocht bij zijn terugkeer Karamanlis om
hem te verzekeren, dat Tito hem vrien
delijk liet groeten en dat de Joegosla
vische regering besloten heeft, „kalme-
i rend op de nationalistische kringen in
Wim Dussel en Peter Hissink, die
onlangs terugkeerden van hun reis
om de wereld per Daffodil ziet u hier
in Moskou, waar ze op het gebied van
automobilisme, allerlei dingen zagen
en hoorden waarover u in dit artikel
kunt lezen.
Des automobilisten grootste plaag in
Nederland: fietsers en, wellicht nog
meer: bromfietsers.
Troost voor u als u nog eens naar
Rusland gaat: er zijn maar weinig fiet
sers en nog minder bromfietsers. Bo
vendien steken deze lieden nimmer plot
seling de straat over als ze linksaf
willen: de wet in de Sovjet-Unie schrijft
voor dat ze moeten afstappen; daarna
mogen ze oversteken te voet dus
en pas daarna kan er weer opgestapt
worden...
Russen betalen weinig belasting
maar wie een auto heeft komt er niet
onderuit: voor de Wolga, momenteel de
populairste wagen betaal je vijftig gul
den per jaar.
Er zijn ook wagens te huur: de
Moskvitch. Kosten: f 112,- per maand
plus acht cent voor elke gereden kilo
meter plus de benzine.
Verkeer in Moskou: moeilijk voor een
buitenlander, vooral door de overdreven
brede straten en de vaak moeilijk te
vinden verkeerslichten. Hèèl langzaam
past men zich echter aan de regels in
Europa aan. Zo is er dit jaar de maxi
mumsnelheid (60 km) ingevoerd alsme
de de beroemde pijl-met-streepje-erdoor
voor „linksaf verboden".
De „mode" is wat auto's betreft (net
als met alle andere dingen) wat achter:
Russische auto's zijn namelijk getrouwe
kopieën van westerse wagens en het
duurt dus altijd een paar jaar voor ze
in produktie komen. Daardoor is men
ook met andere zaken achter, zoals b.v.
met de kleuren: nog niet zo lang geleden
was alleen zwart leverbaar. Nu zijn er
ook gekleurde wagens aanvankelijk
geel, maar de laatste tijd meer pastel
achtig. Als nieuwste: wagens in twee
kleuren.
Ook Rusland kent de afbetaling en
een auto is dus ook op termijn leverbaar.
Bijzonder praktisch: 'n driehoek ach
ter op een auto, moter of scooter bete
kent: kijk een beetje uit, ik heb mijn
rijbewijs nog maar pas! (Deze driehoek
blijft gedurende het eerste jaar na het
behalen van het rijbewijs verplicht).
Overigens: rijbewijs halen kost moeite;
de eisen zijn streng. Maar wie het een
maal hèèft schijnt te mogen doen wat
hij wil. Wij hebben tenminste niet meer
dan 2000 km Moskou-ervaring er nog
koude rillingen van.
Bent u met de trein naar Rusland
gegaan (vanwege de schrik van hierbo
ven) en vindt u dat het verkeer toch nog
al meevalt, dan kunt u ook een auto hu
ren. Kosten voor een buitenlander: twee
dollar per dag plus een kilometerprijs
van ongeveer een dubbeltje plus de ben
zine en die is niet zo duur: met die
van 93 octaan (fo. 36) komt u best uit:
ook zonder goede benzine pingelen alle
Russische auto's wel.
Ten slotte: zonder reclame te willen
maken zouden we zeggen dat hèèl Rus
land rijp is voor een Dafje: wij hebben
niet èèn keer iemand gezien beter:
gehoord, die fatsoenlijk kon schakelen.
Boze tongen beweren dat men bij het
kopiëren van westerse versnellingsbak
ken ergens een fout heeft gemaakt,
waardoor een bepaald palletje steeds
maar blijft hangen. Maar och, gemak
kelijk is het eigenlijk wel: je hoort nu
tenminste of iemand links dan wel rechts
aan het inhalen is
Regeringsauto's hebben in Rusland
te allen tijde voorrang. Om het de poli
tie-agenten gemakkelijk te maken deze
wagens te herkennen wanneer zij met
belangrijke personen aan boord (meest
al achter gordijntjes) op weg zijn naar de
een of andere meeting, heeft men iets
heel eenvoudigs bedacht: de wagens
dragen, althans aan de voorzijde, gèèn
nummerbord.
In de Heraut van het H. Hart (sept.
'62) constateert inzake de Liturgie drs.
Horsthuis met de redactie een gebrek
aan ,,üver in het breken van het brood"
by vele gelovigen. Er is zelfs een „groei
end onbehagen" tegen de uiterlijke vor
men, waarmee de viering van de Eucha
ristie omgeven wordt. Zielzorgers ver
wachten teveel van het doen neerzitten,
staan, knielen enz. Dit zal allemaal wei
nig zoden aan de dijk zetten, zolang er
een verwijdering bestaat tussen Litur
gie en „volk".
Deze opmerkingen kan men bezwaar
lijk tegenspreken. Wanneer de katholie
ken 's zondags de liturgie gaan vieren,
dan moeten ze een geestelijke zwaai
maken, want de sfeer waaruit ze ko
men verschilt totaal van die der liturgie.
De oorzaken van deze kloof tussen Eu
charistie en leven zijn veelsoortig; we
moeten ze onbesproken laten. Iets an
ders is, of een zielzorger die ijvert voor
meedoen met de liturgie in de vorm van
staan, zitten en knielen, van mening is
daarmee alleen de bestaande kloof over
brugd te hebben.
Ik geloof dat echt niet, maar het is in
ieder geval een begin van vernieuwing,
dat nochtans 'iet wezen van de liturgie
niet raakt; we mogen dat niet vergeten.
Het is tenslotte maar de buitenkant van
wat de H. Pius X de daadwerkelijke
deelname aan de Eucharistie noemde
Deze dingen bergen zelfs het niet denk
beeldige gevaar in zich tot formalisme
te voeren, hetgeen overigens evengoed
opgaat voor de priester als voor de op
staande en knielende gelovige. Zal de li
turgie de mens van het atoomtijdperk
weer gaan aanspreken, dan moet er nog
heel wat gedaan, geleerd en opgevoed
worden. In harmonie met een liturgische
spiritualiteit moet er een bijbelse ont
staan, en we mogen met vreugde vast
stellen dat beide (of is het één en het
zelfde?) in onze dagen groeiende zijn.
De verwachtingen van het concilie zijn
in dit opzicht niet gering.
Maar óók als deze verwachtingen vol
ledig beantwoord worden, zijn we er
nog niet. Oók en juist dan zal het vor
mingswerk heel wat inspanning vragen
om de vernieuwingen zinvol te maken.
Intussen is het tenzeerste verblijdend,
dat er zo pas een werk verschenen is,
dat bij dit vormingswerk uitermate goe
de diensten kan bewijzen, nu reeds. Ik
bedoel het boek van Dom Verheul: In
leiding tot de liturgie,verschenen bij Pa-
tros, Antwerpen, Romen en Zn. te Roer
mond, waarvan de schrijver in de inlei
ding zegt, dat ze het resultaat is van
de lessen die hij gaf voor de studenten
van het diocesaan instituut voor Gods
dienstwetenschappen te Gent en voor de
theologanten van de abdijen Affligem en
Grimbergen. Zonder de historische stu
die te willen onderwaarderen, beperkt
Dom Verheul zich bewust tot de theolo
gie van de liturgie, in de overtuiging,
dat „een vernieuwing die haar theologi
sche achtergrond mist, niet tot een defi
nitieve en blijvende doorbraak kan ko
men". Dit lijkt me inderdaad de kern
van de zaak: zonder deze theologische
achtergrond zal de liturgische vernieu
wing nooit haar geestelijke diepgang
verkrijgen.
We zijn de schrijver dan ook hoogst
dankbaar dat hij dit in bevattelijk Ne
derlands geschreven boek als gerijpte
vrucht van veel studie en praktijk, aan
priester en leek aanbiedt.
In de liturgie, aldus de schrijver, gaat
het om iets diepers dan om uiterlijke
ceremoniën. Zij maakt de kern uit van
ons christendom, omdat in haar zich af
speelt de ontmoeting tussen God en de
mens. Zij is de diepste levensuiting van
het wezen van de Kerk. Maar om „le
vensuiting" te zijn, moet de liturgie per
soonlijk, innerlijk beleefd worden. De
Kerk (dat zijn wij) die deze liturgie
viert, bestaat niet uit een som van tot
massa samengebracht individuen, maar
uit een gemeenschap, waar ieder per
soonlyk zyn eigen verantwoordelijke
plaats heeft.
Het is derhalve onjuist te menen, dat
door het gemeenschapskarakter van het
liturgisch gebed de menselijke persoon
met zijn heel eigen noden en wensen
niet aan zijn trek zou mogen komen.
„Ieder lidmaat van de vergaderde ge
meente treedt als persoonlijk lidmaat
voor de persoonlijke God, die ieder af
zonderlijk ook persoonlijk kent, bemint
en aanspreekt, en van ieder ook zijn
persoonlijk antwoord vraagt."
Met deze enkele gedachten uit het vijf
hoofdstukken beslaande boek moge ik
volstaan; het is zo rijk aan inhoud dat
het ondoenlijk is ook maar bij benade
ring een opgave ervan te geven; het zou
aan de rijkdom tekort doen. Ik aarzel
echter niet het werk van Dom Verheul
ontstaan in het land waar 40 jaar ge
leden de liturgische vernieuwing begon,
een mijlpaal te noemen, dat om zijn dui
delijke betoogtrant, zijn harmonische op
bouw, zijn suggestieve voorbeelden de
aandacht verdient niet alleen van pries
ter en seminarist, maar ook van de
leek.
J. H.
Skoplje (hoofdstad van Joegoslavisch
Macedonië) in te werken en de bestaan
de spanningen in de verhouding tot
Griekenland uit de weg te ruimen
Optimisten in het westen kunnen daar
uit weer de conclusie trekken, dat het
met Joegoslavië zo'n vaart niet zal lo
pen en het herstel van de vriendschappe
lijke betrekkingen met Moskou, noch de
nieuwe anti-Nato-Balkanpolitiek veel om
het lijf hebben. Maar de Joegosl»
vische pers heeft over het bezoek van
de gezant aan Karamanlis alleen maar
gezegd, dat een gesprek in vriendschap
pelijke geest heeft plaatsgevonden. Van
hartelijke groeten van Tito, noch van
kalmeringsbeloften was sprake. En zo is
het duidelijk, dat Joegoslavië terwille
van de smeer het Amerikaanse geld -
de kande-leer likt maar niet in zijn
binnenste laat blikken. Zodat er alle re
den voor een groot scepticisme heerst.
TURKIJE
WORDT OPGEJUT
Tegenover Turkije is men niet minder
actief. Turkije heeft zijn binnenlandse
politieke spanningen, welke door een
frenetieke radio-propaganda uit de com
munistische landen sterk opgejut wor
den. Daar is voorts de voortdurende on
rust onder de Koerdische stammen en
de agitatie, welke daarom door het na
burige Irak wordt gevoerd, waar de
Koerdische opstanden niet tot stilstand
komen. De hele spits der propaganda
richt zich tegen Turkije, dat als de
hoofdschuldige aan deze bloedige Koer
denoorlog wordt afgeschilderd. Volgens
de communistische propaganda is Tur
kije een land dat voor het eigen volk en
voor de vrede*in de omliggende landen
een gevaar is door zijn innerlijke ver
scheurdheid, onmacht en conservatisme
èn door zijn „slaafse" onderhorigheid aan
de Nato.
De vanuit de Sovjet-Unie ondersteunde
ondermijningsarbeid in Turkije is dui
delijk vast te stellen. De oppositionele
groepen heffen parolen aan waarvan de
herkomst geen raadsel is en Turkse oppo
sitionele dag- en weekbladen weten wel
de uitdrukkingswijze te vinden, welke hen
ongrijpbaar maakt voor de censuur van
de regering.
Dezer dagen bracht een Turks tijd
schrift een karikatuur. Ze belicht de in
wendige verhoudingen in het land wel
zeer treffend. Men ziet er de huidige re
geringschef, de oude Ismet Inönü, de
man die met de Vader des Volks Kemal
Ataturk eenmaal de grote revolutie leid
de, in de dracht van een arme kameel
drijver, zonder schoenen of kousen en
slechts met een gescheurd hemd bekleed,
trekken aan een koord waaraan een ka
meel gebonden is. Op het machtige dier
zit met over elkaar geslagen benen een
vette Turk in ouderwetse Turkse dracht,
zonder zich te roeren. De kameel is kop
pig en niet van zijn plaats weg te krij
gen Op een zadeltas staat „democraat"
Hiermee is bedoeld de vroegere „Demo
cratische Partij", wier leider Menderes
een jaar geleden werd opgehangen. De
De Amerikaanse U-2-piloot, Gary Po- aanhangers van deze voormalige partij,
wers, heeft zaterdag een baan als test- die nu onder een andere naam voort
piloot aangenomen bij de vliegtuigin
dustrie Lockheed in Burbank, Califor-
nië.
Powers werd in 1960 tijdens een ver
kenningsvlucht boven Rusland 'omlaag
geschoten en daarop door de Russen ge
vangen genomen. Hij werd dit jaar op
vrije voeten gesteld. In Amerika terug
gekomen kwam hij in dienst bij de
Centrale Inlichtingendienst, C.I.A.
leeft, vormen in het Turkse parlement
een sterke oppositie. Zij zijn vrij tal
rijk, wonen door heel het land verspreid
bijzonder onder de landbevolking en zij
hangen, ondanks hun naam, een zeer re
actionaire richting aan. Van hen wordt
thans beweerd, dat zij niets van ver
nieuwingen moeten hebben, vijandig
staan tegenover de verwesterlijking van
het land en terug willen keren naar
harem en sluiers, naar herstel van het
overwicht van de Islam op de staats
leiding met alle daaruit voortkomende
consequenties. En dit nu wordt ver
zinnebeeld door de man op de kameel.
RUSLAND STEUNT
GOEDE OUDE TIJD
Tegen deze beweging richt zich de re
gering met pogingen, om het land tot een
progressieve ontwikkeling te brengen.
Zij wil allereerst het anafabetisme be
strijden dat nog altijd op 60 procent
der bevolking drukt zij wil de ont
wikkelingshulp van het buitenland zo
aanwenden, dat zij inderdaad het hoog
ste rendement afwerpt en het volk van
werkloosheid en armoe bevrijd wordt.
Men zou zeggen: de communistische pro
paganda zou dit alles op de eerste plaats
moeten ondersteunen. Maar neen, zij
steunt juist de reactie. Want de sociale
revolutie in Turkije mag niet slagen. Het
land moet tot de rode revolutie worden
gebracht. Dan is de breuk met de Nato
zeker. Daarom schreeuwt de oppositie
om „amnestie" voor de aanhangers van
Menderes, die in gevangenissen en kam
pen zitten, daarom wordt ach en wee ge
klaagd over het verloren gaan van de
„goede oude Islamitische gebruiken".
Het toekomstige lot van Turkije hangt
volledig af van de vraag, of het deze re«
actie gelukken zal, de waarlijk sociale
reorganisatie der Turkse samenleving te
gen te houden.
Het is onder deze omstandigheden toch
wel taktisch goed gezien, dat de Nato
dezer dagen in de havenstad Izmir een
grote demonstratie van alle Nato-staten
op touw heeft gezet, welke de solidari
teit met de belaagde Nato-steunpunten
Turkije en Griekenland moest demon
streren. Het Zuid-Oost-hoofdkwartier der
Nato vierde zijn tienjarig bestaan in deze
stad. Hoogtepunt der feestelijkheden was
een grote parade der Nato-troepen langs
het monument van de grondvester van
het nieuwe Turkije, Mustafa Kemal Ata
turk. Daar waren officieren en man
schappen van nagenoeg alle Nato-landen
en vriendschappelijk marcheerden naast
elkaar Grieken en Turken, die elkaar
enkele jaren geleden wegens de crisis
om Cyprus nog naar het leven stonden.
Deze Nato-demonstratie heeft ongetwij
feld het doel bereikt, waarvoor zij is ge
houden: de wereld, en vooral de com
munistische wereld duidelijk te maken,
dat beide landen op de militaire, morele
en economische steun der Nato-landen
kunnen rekenen.
Bij de Brandweer in deze Gemeente kan wegens
uitbreiding van de Piketdienst naar gelang van
bekwaamheid worden geplaatst
Salarisgrenzen bedragen voor
a. f. 338,tot f. 398,(max. bij 27-jarige leeftijd)
te verhogen 3 5,6
A.O.W. 4 exklusief
huurkompensatie en kle-
dingtoelage
b. f. 402,— tot f. 458,— -f- 5.6% A.O.W. -f 4%
c. f. 442,tot f. 490,exklusief huurkompensa
tie en kledingtoelage
Minimum eisen van benoembaarheid
Niet ouder dan 40 jaar. Bezit van rijbewijs en
beschikken over motor- en pompenkennis.
Bezit van monteurs-diploma's, meerdere brand
weerervaring en dergelijke zijn bepalend voor
hogere klassering.
Wacht- en zondagsdiensten bij toebeurt is ver
plicht.
De Gemeente is aangesloten bij het I.Z.A.
Schriftelijke sollicitaties in te zenden aan de
Kommandant van de Brandweer, Stadsschuur 1 (bu
reau Gemeentewerken) binnen 10 dagen na het
verschijnen van dit blad.
Reeds ingezonden sollicitaties blijven van kracht.
voor administratieve werkzaamheden. Leeftijd 16
t/m 20 jaar.
Kantoortijden v.m. van 9 tot 12.30 uur en in de
namiddag van 2 tot 5 uur.
Zaterdags vrij.
Brieven onder no. 45189 bureau van dit blad.
KINDERWANTJES
STRETCH NYLON MAILLOTS vanaf
FLANELLEN LAKENS 210/150
SPENCERS, ruitdessins
TERLENKA DAMESPANTALONS,
maten 38 t/m 4'4
Grote sortering WOLLEN DAMES-
PULLOVERS en VESTEN in alle prijzen
ook voor 9.95
2 PERSOONS GEWATTEERDE DEKENS |,7.95
HELANCA, TEENAGER- EN
.DAMESPANTALONS 17.95 - £6.95
Godevaert Montensstraat 6 (by R. v. Arbeid)Bred*
door W. VAN DER STEEN
41. De bende, die in een
groot kantoor in de stad ze
telt, vertelt wat ze wil, maar
Suske is niet bang. Moedig
bekt hij de kerels aan de
andere kant van de lijn af
en hij vertelt, dat hij geen
zaken wenst te doen. Voor
alle veiligheid (van de tros-
bewonertjes) besluiten Sus
ke en Wiske voorlopig niet
meer naar de bunker te
gaan. En ze gaan etenswa
ren inslaan om een tijdje
binnen te kunnen blijven.
O me eh Wiske wweii m on eek
mTOOK IN DE SIftp 0P6EBELD.
Wo zo neen ormiutie die veelbetens
Min de bewoners ven deïrosi'les ons
weer ie die foto's remmen heb!of hei
mIjuHip bermen! J
jF—
yt/islereensormisihe'De Trosisonre
\onldehhmenve bedminren telen tut)
hond, bef re/ren?
teMrmmil/m'flmdM forednifielmeern3sr*mm\ Ho hebben weelenrenoerensteiien ons o/r lol fnnteUmbfehen
(ebomnsll/iruldie Ka bunkerwteewlmen i t Jemen lerurvin ven holland! li
mntees beschejm/tp, ibes/nedHHommee!y is wis reende1
smnmt&ism- mmmzmmnsmm
MIDDELBURG, 2 november BI.
Alicante II 1.30-1,38; Frankenthaler II
1,32. Tomaten; A XI 2,50 B II 2,70 C II
2,10. Groenten: Andijvie I 11, II 7, Sa-
vooie kool I 20, II 18, Prei I 21. II 21,
Bloemkool 4 per kist 16-46, 6 per kist 15-
35, 8 per kist 12-25, 10 per kist 16, Kom
kommers groen 50-60 13-14, groen 40-50
13, groen kg 14-16. Boskroten 18, Uien
10-20, Dubbele bonen 83-1,72, Pronkbo-
nen 58-96, Sla 3,50-14, Kassnijbonen
krom 1,23-1,72. Kassnijbonen 1,6) -1,72,
Witlof 48-80. Knolselderie 2-6. Breek-
peen 8-9, Bospeen 22-28, Wijnpeen 8-11,
Waspeen 15-25, Spinazie 37-43, Postelein
47. Veldsla 25-92, Boerenkool 7-10,
Spruiten ongesch. 61-73, geschoond 73,
Witte kool 6. Appelen: Cox's Orange
Pippin I: 80-85 75, 75-80 77-79, 70-75 77-
81 65-70 68-82, 60-65 61-62, 55-60 48-52,
II D 28, III grof 49, III fijn 24, kroet 29.
Jonathan I: 80 45 75-80 50, 70-75 52 65-
70 47, 60-85 41, II D 26-31, III grof 30-31,
III fijn 20, kroet 16. Jonathan II: 80 37,
75-80 37, 70-75 39, 65-70 38-40, 60-65 31-
32. Goudreinette I: 85 50-51, 80-85 53,
75-80 52,30-52,60, 70-75 46,50, 65-70 42,
II D 36, III fijn 36-37, kroet 21-22. Glorie
van Holland I: 75-80 46. 70-75 46, 65-70
45, II D 34, III grof 39, III fijn 27, kroet
19. Groninger Kroon I: 55-60 31, II D
23, III fijn 24, III grof 30, kroet 14, 70
40, 65-70 40, 60-65 39. Laxton Superbe I:
75-80 38, 70-75 38, 65-70 38, 60-65 33, III
24, III grof 34, III fijn 18. Peren: St.-
Remy II: 75 25, 65-75 25, III 22, III grof
21, III fijn 18, kroet 13; Comtesse de
Paris I: 65-70 26, 60-65 22, 55-60 18, II D
13, III grof 18, III fijn 11, kroet 6. Zwijn-
drechtse Wijnpeer 1: 55-60 31, 55-55 23,
II D 14, III grof 18, III fijn 10, kroet 6,
Scheidsrechter Van
middag in het Feijel
meest besproken figuif
wedstrijd tussen lands]
oord en het Groningse
in de eerste helft een
punt van de Rotterda
Frans Bouwmeester ol
redenen af, maar kendJ
duidelijk buitenspeldol
der Gijp in de tweedJ
De strijd bleef afwisl
nam GVAV onverwachR
Galen maakte hands
vrije schop werd dol
Nuninga in een doelpuï
Na de hervatting druk;
Feijenoord binnen tieil
Eerst kopte Hordijk c I
Moulijn (bij vlagen weel
Fransen in en vijf m:l
zorgde de overigens zeel
Van der Gijp zijn ploeg I
toen hij in dubieuze pos I
Bennaars bekroonde: 2-1
Fortuna en DOS hebbl
lang in het onzekere geil
uitslag, maar het laatstf
werd een bijzonder spal
tieve voetbalmiddag afgl
doelpunten. Weber van I
rij en deze klap was vo<|
wel te veel. Van der r
dit door nummer twee I
deponeren. De FortunezerJ
te laat want de „een"
voor zijn rekening nam
om tenminste nog één I
Limburgse land te houj
zoekers.
ADO heeft het geprel
trotse record (negen wq
slagen) aan flarden te
beurde dat met het kil
verschil: 1-0. Kogels vanl
Heynen bezorgden de S(
al dra koude rillingen. Dl
na een solo-rush het brul
houdbaar langs Doesburg!
Het antwoord van Spq
uit: Bodnar, Bosselaar et|
Ede stelden ADO's defen
maar Haak stond als
branding en oud-Spartaal
er blijkbaar lol in zijn F
vrienden het vuur na a^
te leggen. Ook na rust w I
wat de klok sloeg terwijl f
verweer had tegen deze al
te vermelden dat arbiter F
wat door de vingers zag I
ingrijpen van enkele Spa|
digers waarbij zelfs de
kan worden of hij de thul
of zelfs twee strafschopf
houden. Toeschouwers: 2f
Het enige pluspunt in
Heracles-Volcwijckers wa
tende voorhoede van
midvoor Schuman zijn c<
drie treffers inluidde. Wes
de man noemen van het e
hij maakte dit uit een
hem raakten Schuman en
eens de roos; Van Wij
rust de eer. In de tweed
Schuman nog eens twee
met voltreffers van Rek
rijnse kwam de zeven
Leuk is het te weten da
trainer Jaap van der I
Heracles debuteerde. Tocs
Ofschoon de wijdbroek
van start gingen wist Ensc
het hoofd koel te houdt
zou de Volendamse klok
den. Na een half uür aa
boeiend voetbal bracht
legioen aan het juichen ma;
dè. vreugde binnen drie
na%r het nulpunt, H ij ook
dat Vondeling Sportclub E
1-2 voerde (via de voet van
Linksbinnen Janssen tenslo
dam een minuut voor rust c
1-3. Toeschouwers: 18.000.
Onder het toeziend oog
rechter Ravens beloofden
voerders er een prettige a
te maken en dat is het in d
ute afgeslotèn werd met
weest. Na de thee werd
n|8 en moest de arbiter w
vingers en zelfs zijn boek;
-root kopte uit een
Muller m het Blauw Wit
tien minuten later nam Pi
2?P snel dat Henk Gr
p® ze^ra-defensie er iets
,de stand op 2-0 brac
mr2«e V00r i-een "juweell
nuten voor het einde BI
zien gewonnen. 25.000 toes