TROEVEN
in
GROEVEN
Pim Jacobs als organist
speelt
Eurovisie-reportages van
Olympische Winterspelen
POIROT
BRIDGE
Minter en Hinter en de gouden
es
In. februari
Telstar II
Radiop
rogramma s
Li'teratuurserie
van Wereldomroep
Personeelstekort
Realisatie tweede
NTS-journaal
bemoeilijkt
O
wmmm
Muzikaal monument
Alcina - Sutherland
Spaanse liederen
Historische stemmen
IJzendijkse chauffeur
in Duitsland
verongelukt
V oetbalprogram
zondag 11 nov.
Televisieprogramma 's
Joor Jlaalla a
Stem-feuillefon
9
DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 5 NOVEMBER 1962
9
(Van onze radio- en tv-redacteur)
Deze week zullen in Insbruck de con
traeten worde ngetekend tussen het
comité, dat de Olympische Winterspe
len 1964 organiseert en de Eurovisie.
De televisie-organisatie, verenigd in de
Eurovisie, zal lietst 7,4 miljoen pond
op tafel moeten leggen om de uitzen
dingsrechten te verkrijgen. Naar wij
vernemen zal de Oosteuropese televisie
een belangrijk deel van deze tv-repor-
tages overnemen. In Londen worden
Maandag: 5 november
HILVERSUM 1 402 M NCRV:
12 00 Lichte grammofoonmuziek. 12.25
Voor boer en tuinder. 12.30 Mededelin-
gen ten behoeve van land- en tuinbouw.
12-33 Licht kwartet. 12.53 Grammofoon
muziek, eventueel actualiteiten. 13.00
Nieuws- 13.15 Licht ensemble. 13.45 Licht
orkest (gr.). 14.05 Schoolradio. 14.35 Sa
men uit. samen thuis, gevarieerd pro
gramma. 15.45 Mondharmonika-orkest
(gr.). 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30
Twee violen en klavecimbel: klassieke
muziek. 1650 Oude muziek (gr.). 17.00
Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd.
17.30 Jazz Club. 17.40 Beursberichten.
17.45 Regeringsuitzending: Het kabinet
van de gevolmachtigde Minister van Su
riname, door Dr. J. F. Einaar. 18-00 Or
gelspel: amusementsmuziek. 18.30 Klas
sieke grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws
en weerberichten. 19.10 Grammofoon
muziek voor de teenagers. 19.30 Radio
krant. 19-50 Verplichte bijdrage, toe
spraak. 19.55 Licht instrumentaal kwar
tet. 20-15 Omroeporkest en solist: Klas
sieke en moderne kunst. 21.05 Uitbouw
van de sociale zekerheid, lezing. 21.20
Klassieke grammofoonmuziek. 21.30 Ne
derlandse liedjes. 22.00 Volk en staat,
parlementair commentaar. 22.15 Piano
recital: klassieke muziek. 22.30 Nieuws.
22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbe
spreking. 23.05 Moderne grammofoon
muziek. 23.40 Het Evangelie in Esperan
to. 23.55-24.00 Nieuws..
HILVERSUM II 298 M AVRO:
12-00 Licht ensemble. 12.30 Mededelin
gen t.b.v. land. en tuinbouw. 12.33 Voor
ons platteland. 12.40 Lichte orkestmuziek
(gr-). 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen,
eventueel actueel of grammofoonmuziek.
13 25 Beursberichten. 13.30 Metropole
orkest. 14.00 Zangrecital: Klassieke lie
deren. 14.30 Lichte muziek. 14.50 Voor
dracht. 15.00 Klassieke grammofoonmu
ziek. 16-20 Lichte grammofoonmuziek.
16.40 Perseus en Andromeda, hoorspel.
17-15 Latijns-Amerikaanse ritmen. 17.30
Instrumentaal combo en zang. 17.50 Mi
litair commentaar. 18.00 Nieuws. 18.15
Politieke lezing. 18-25 Van voor en door
amateurs. 18.50 Openbaar Kunstbezit.
19.00 Les contes d'Hoffmann, opera (gr.)
(verkorte uitvoering). 20.00 Nieuws. 20.05
De Radioscoop: gevarieerd programma.
22.30 Nieuws en mededelingen. 22-40 Ac
tualiteiten. 23.00 Jazzmuziek. 23.55-24.00
Nieuws.
BRUSSEL VLAAMS 324 M. 12.00 Nieuws
12.03 Lichte muziek. 12.30 Weerbericht.
12.35 Landbouwkroniek. 12.42 Lichte mu
ziek. 12.50 Beursberichten. 13-00 Nieuws.
13.15 Kamermuziek. 14.00 Schoolradio.
15.45 Lichte grammofoonmuziek. 16.00
Beursberichten. 16.06 Voor de zieken.
17-00 Nieuws. 17.15 Zangrecital. 17.45
Kamermuziek. 13-00 Protestantse Gods
dienstige uitzending. 18.15 Grammofoon
muziek. 18.18 Paardesportberichten.
18.20 Voor de soldaten. 18.50 Radiokro
niek. 19.00 Nieuws. 19-40 In en om de
opera- 20.00 Lichte orkestmuziek. 20.30
Voor de jeugd. 21.00 Lichte orkestmuziek
en zang. 21.30 Lichte grammofoonmu
ziek 22.00 Nieuws 22-15 Volksdansen en
-zangen. 22.35 De zeven kunsten. 22.55
Nieuws. 23 00-23.15 Voor de zeelieden.
BRUSSEL FRANS, 484 M. 12.03 Tour-
billon, gevarieerd programma. 14.18 Ka-,
mermuziek. 15.03 Lichte grammofoon
muziek. 16.08 Operetteselecties (gr.).
17.00 Nieuws. 17-15 Belgische kamermu
ziek. 18.50 Gevarieerde muziek 19-30
Nieuws. 20.00 Hoorspel. 22.00 Wereld
nieuws. 22.15 Jazz. 2255 Nieuws.
ten behoeve van Amerika de tv-repor-
tages op beeldband vastgelegd en daar
na per straalvliegtuig vervoerd.
Aanvankelijk lag het in de bedoeling
van de Amerikanen om ook directe re
portages te geven, maar naar verluidt
zullen de V.S. nog niet zoveel kunst
manen in omloop hebben om een on
gestoord langdurige reportage direct te
kunnen relayren.
T/"oorts vernamen wij zijdelings, dat het
in de bedoeling van de Amerikanen
om in februari een tweede Telstar te
lanceren, waardoor de mogelijkheid tot
directe reportages tussen Europa en
Amerika in elk geval kan worden ver
dubbeld. Men snhijnt het in de V.S.
echter niet eens te kunnen worden over
de baan van de Telstar II. Bepaalde
autoriteiten zijn voorstanders van het
plan om Telstar II niet in dezelfde
baan te brengen als de eerste sateliet,
maar veel hoger in de ruimte. Daar
door zou de tijdsduur, waarin de Tel
star II te gebruiken is, kunnen worden
verlengd. Anderen daarentegen pleiten
nog steeds voor dezelfde baan als die
waarin de eerste Telstar terecht is ge
komen. Wat er ook van zij, de moge
lijkheid om in 1964 minstens een uur
onafgebroken een directe uitzending
van de Olympische Spelen in Tokio
te kunnen geven, wordt steeds waar
schijnlijker. Trouwens ook het Sovjet-
blpk zit op dit gebied niet stil. Ér zou
mèmeneel hard gewerkt worden aan
een onafgebroken keten van straal
zenders tussen Sachelin, Wladiwostok,
via Siberië naar Moskou. Krijgen de
Russen deze tv-straalzenderketen p tijd
klaar dan staat theoretisch niets meer
In de weg om rechtstreekse reportages
volledig nakr Europa te zenden van
wat er in Tokio op de sportvelden ge
beurt.
"Oadio Nederland Wereldomroep be-
gint deze maand met een uitzen
ding van een serie verhandelingen over
de Westeuropese literatuur. In deze
causerieën zullen voornamelijk de mo
derne stromingen op literair gebied
worden behandeld, waarbij vergelij
kenderwijs tevens aandacht wordt be
steed aan de ontwikkeling op die ge
bieden in ons land en Vlaanderen.
De programma's zijn tot stand ge
komen in nauwe samenwerking met de
BRT. De redactie wordt gevormd door
de Nederlandse romancier Adriaan
van der Veen en de Belgische dichter
Karei Jonckheere.
In elke uitzending komt een bepaald
aspect van de Europese literatuur ter
sprake, waarbij grote Vlamingen als
Guido Gezelle naast andere Europese
schrijvers worden geplaatst. In de uit
zendingen over de Westeuropese litera
tuur wordt tevens aandacht besteed
aan de letterkundige ontwikkelingen in
Frankrijk, Spanje en Scandinavië. Een
keur van medewerkers is voor deze
unieke serie aangetrokken. De Wereld
omroep zal deze serie literaire pro
gramma's uitzenden in het Nederlands,
Engels, Spaans, Aarabisch en Afri
kaans. Bovendien zal deze serie in
transcriptie worden gebracht onder
meer voor Latijns-Amerikaanse radio
stations in de Verenigde Staten. Het
ligt in de bedoeling deze serie te ge
legener tijd te doen verschijnen.
(Advertentie)
TUNGSRAM
een vraag onzerzijds of de plan
nen tot realisatie van een tweede
NTS-journaal aan het einde van elke
uitzendavond thans nog wel te realise
ren zijn, nu de topfiguren bij deze re
dactie, we denken aan hoofdredacteur
Karei Enkelaar en de eerste redacteur
commentator Coen van Hoewijk, bin
nenkort elders gaan werken, werd van
NTS-zijde geantwoord dat dit vertrek
de plannen moeilijker uitvoerbaar
maakt. Bovendien kampt men vooral
met een tekort aan gespecialiseerde
journalisten voor de parlementaire en
buitenlandse dienst, en aan jonge be
dieningtechnici.
Op Hilversum I 402 m speelt
om 20.15 uur het Omroeporkest o.l.v.
Francesco Mander. Om 21.bO uur volgt
het programma „Nederland zingt" o.l.v.
Hugo de Groot. Johan Otten geeft om
22.15 uur een piano-reciatl en om 2.05 uur
wroden Slavische dansen van Dvorsjak
ten gehore gebracht.
Op Hilversum II 298 m kunt u
om 19 uur luisteren naar „Zwerftochten
door operaland". Om 20.05 uur volgt de
Radioscoop en om 21.30 uur de radio
komedie „De schuldendiefstal". Om 23
uur is er tenslotte de ritmeclub o.l.v,
Eric Krans en Skip Voogd.
Om half acht begint het agrarisch
overzicht. Na het journaal volgt een
politieke uitzending van de PvdA en om
20.30 uur vertoont de NTS het filmpje
„Een heer belt aan". Om 20.50 uur is
er de documentaire onder de titel ..Lan
ding met beperkte ruimte", terwijl tot
slot om 21.15 uur de hoofdfilm „De terug
keer van Monte Criste" wordt vertoond,
België-Vlaams biedt om 20.30 uur het
programma „Tweemaal drie in de zes".
Om 22.25 uur begint de kunstrubriek
.Medium".
Gisteravond presenteerde de VARA-
tv „Jacobs-jazz", een programma on
der regie van Eimert Kruidhof. We
zien Ruud en Pim JacobsHan Ben-
nink en Jaap Overgaauw. Een speciale
bijzonderheid is, dat Pim Jacobs hier
een hammond-orgel bespeelt.
Het zaterdagavond-programma van de
t.v. had officieel twee hoogtepunten: het
optreden van Coen Flink als Anton Hol-
fath en het dwars-doorsnee-programma
onder de titel „allemaal komedie". Wij
zouden er daaraan nog één willen toe
voegen: de reisreportage van Dick van
Bommel over Pakistan.
De Holfath-affaire kwam, naar onze
smaak wat moeilijk op gang. Irriterend
was, menen wij, de onzichtbare en veel
te nabije lachclack. Coen Flink had dit
helemaal niet nodig zoals hij bewees in
het laatste deel van zijn interpreta
tie.
In ons parlement is de laatste dagen
nogal gesproken over hulp aan onder
ontwikkelde gebieden. Welnu, de reis
reportage van Dick van Bommel in
oost-Pakistan gemaakt, was wel zeer in
staat voor de idee van die hulp sup-
.porters te. vinden.
„Allemaal komedie" was naar onze me
ning alles behalve een dwars-doorsnee
van de komediant of te wel de toneel
speler.
De VARA stelde de kijkers zondag
avond weer eens voor een probleem: de
kwestie van wat „Een kwestie van
identiteit,, eigenlijk bedoelde te zeggen.
Na nogal duistere bespiegelingen over
persoonlijkheidsoverdracht tussen twee
mannen, wisselden beiden inderdaad
hun persoonlijkheid uit. De vrouw des
huizes raakt erdoor in verwarring.
Een oplossing geeft het stuk niet. Hans
Rigters, Peter Aryans, An Hasekamp,
Wim v. d. Brink en Mimi Boesnach ga
ven het stuk een buitengewoon sugge
stieve vertolking.
Wat de verschoning van
een kostelijke encyclope
die voor de boekhandel
is, dat is de persing van
'n monumentaal muziek
werk voor de platenbran
che. Het is dan, alsof za
kelijke motieven even
naar de achtergrond zijn
gedrongen, ten gunste
van de wens van een
grammofoonplatenfirma, de wereld 'n
cultureel spektakelstuk aan te bieden.
Dit zouden wij kunnen zeggen bij de
verschijning van de volledige uitvoe
ring van Handels opera Alcina" op
drie L.P.'s in een prachtig uitgevoerde
portefeuille bij „Decca".
Op het vasteland van Europa geldt
Georg Friedrich Handel niet als opera
componist bij uitstek. Voor ons is hij
de grote toondinhter van het oratori
um, samen met J. S. Bach, met wie
hij qua stijl zo veel gemeen heeft.
Maar wij, vastelanders, hebben geen
deel gehad aan de imposante traditie
die Handel onder bescherming van de
Britse koning (1714) voor de opera in
Engeland heeft gevestigd. Hij bedreef
„big business", deze Handel, en hij
mag beschouwd worden als de man die
ervoor zorgde dat de Italiaanse opera
in Engeland voet aan de grond kreeg,
zij het... ver-Engelst. Daarvoor zorgde
Handel, die wij er ook dankbaar voor
moeten zijn, dat hij zijn zangers, al
thans in de beginjaren van zijn muzi
kaal ambassadeurschap, uit Italië liet
komen. Daar beleefde de opera in de
18e eeuw een dusdanige bloeitijd, dat
er zelfs mannelijke zangers waren die
zich lieten opereren om hun jongens
sopraan te kunnen behouden. Deze vo
calisten, die uiteraard hun afkomst
niet verloochenden, inspireerden op
hun beurt de Britse vocalisten, het
geen hen des te gemakkelijker viel
omdat de Handel-opera's gewoonlijk
uitgingen van een Italiaans-romantisch
libretto, al was de muziek dan puur
Handeliaans en dus noordelijk van al
lure.
Handels opera-produktie kreeg echter
een gevoelige klap, toen een verbolgen
hoveling een opera-parodie schreef,
welke de Italiaanse operavorm en....
de niet al te verheven toestanden aan
het Britse hof belachelijk maakte.
Handels opera-onderneming kwam de
klap echter te boven (in 1729) en Han
del begon onvervaard aan het compo
neren van nieuwe zangspelen, waar
van „Alcina" er één is, doch met deze
fase in zijn creatief leven was Handel
zover gerijpt dat hij eigenlijk als van
zelfsprekend de vorm van het ora
torium voor zijn muzikale invallen ging
gebruiken.
desduet hoort zingen door Joan Sut
herland als Alcina en Teresa Berganza
als haar laatste minnaar, Ruggiero.
Verheven
Toch moet men. dwars door het naald
geruis heen, erkennen dat Caruso niet
zonder reden een legende geworden is
en dat de prachtige stemmen van zan
geressen als Joan Sutherland, Maria
Callas, Renata Tebaldi en anderen, hun
voorlopers hebben gehad die terecht
iedereen in verrukking brachten.
De twee grote L.P.'s, met hun rijkdom
aan vocale traditie, zijn stellig voor
iedere echte zangliefhebbers een bezit
dat hij veelvuldig en graag zal koes
teren. (RCA HR 201 en HR 205).
Tussen beide stemmen is slechts een
nuance-verschil hoorbaar, doch dit in
een betrekkelijk nadeel. De fonkelende
Sutherland en de vooral energiek zin
gende Berganza konden eigenlijk op
geen andere wijze dan nu gebeurd is,
in de opera geplaatst worden. Zij zijn
meesteressen van de grote aria en 't
is imposant te horen, hoe zij als het Ij.** liz-inn CP PD
ware alle registers van haar talent LkJ.LLU.Lii toe c/ L
benutten om de muzikale spanning op
te wekken.
Er zingen maar twee mannen in deze
opera: Luigi Alva en Ezio Flagello,
wier aandeel bovendien bescheiden is.
Behalve de coryfeeën Sutherland en
Berganza horen wij dan de stemmen
van Monica Sinnlair, Graziella en Mi-
rella Freni.
De talloze bewonderaars van Teresa
Berganza zullen met vreugde kennis
nemen van de verschijning van een
speciale Berganza-plaat, waarop zij,
door Felix Lavilla aan de piano be
geleid, een groot aantal Italiaanse en
Spaanse liederen zingt.
De gekozen werken en werkjes zijn
over het algemeen niet zeer bekend
en dit geldt vooral voor de Spaanse
liederen, zoals de Castilliaanse en Bas-
kische, maar ook voor sommige Itali
aanse.
Het is dan ook niet de vreugde van
het herkennen die deze Decca-LP zo
begerenswaardig maakt, doch het
avontuur van het ontdekken. Over de
Spaanse muziek met name hebben wij
in deze rubriek al eens eerder gezegd,
dat zij van een teerheid en een puur
heid is, die wij behalve bij Bach, Han
del en een klein aantal Franse com
ponisten, zoals Lully. vergeefs zoeken.
Teresa Berganza zingt met een gevoe
lige, buigzame stem, die tot zeldzame
modulaties in staat is. De pianobege
leiding is feilloos en bescheiden. Een
fraaie opname. Enkele componisten
van wie liederen zijn opgenomen: Che-
rubini, Cesti, Scarlatti en Granados.
Decca stereo SXL 6005
Verliefde heks
„Alcina". dat muziekhistorisch gezien
kan worden als de schakel tussen de
jonge en de gerijpte Handel is reeds
in dit opzicht interessant. Het is het
verhaal van een sterke liefde, die tri
omfeert over de hekserij van een even
schone als jaloerse koningin, die haar
minnaars in beesten, in stenen of in
andere gedaanten verandert als zij ge
noeg van hen heeft. In haar is echter
de liefde sterker dan de jaloezie als
zij de man die zij in haar macht meent
te hebben, Ruggiero, die op zijn beurt
tot heldhaftig gedrag wordt geïnspi
reerd door de vrouw die hij eerder zijn
woord heeft gegeven, Bradamante,
laat gaan. Ja, zelfs moet aanzien hoe
haar tovermacht door het ingrijpen
van de liefde, wordt vernietigd.
Dit gebeuren is, ontdaan van het spel
van list en van melodramatische ef
fecten, feitelijk al half-religieus. Een
oratorium op de liefde, die het boze,
dat toch zo verlokkelijk is, overwint.
In Handels tijd werden verschillende
rollen door castraten gezongen. Daar
om vraagt trouwens de opzet van de
opera. Men kan zich dit voorstellen
als men op de Decca-opname een lief-
Het Londens Symphonie-orkest, on
der leiding van Richard E'onynge,
speelt de muziek bij „Alcina" en Ge
orge Malcolm tekent voor het harp
spel dat de recitatieven en de aria's
verbindt.
De totaalindruk van deze uitvoering
kan niet anders dan met „perfect en
verheven" gekarakteriseerd worden.
Decca bracht deze monumentale Han-
del-opera in stereo FFSS, dat voorlo
pig het laatste woord op het gebied
van geluidsregistratie is. Een entou
rage, de uitvoering en de uitvoerenden
waardig.
Decca SET 232-4.
De discofielen kunnen het zich veroor
loven de beroemdste orkesten en de
beste solisten die er ter wereld be
staan, in hun huiskamer te laten op
treden. Wij aanvaarden dat als van
zelfsprekend, omdat het een techni
sche verworvenheid van deze tijd is.
Bovendien geven wij de muziek van
nu via de plaat aan de toekomst door.
Soms voelen wij ons echter, ondanks
deze rijkdom, die binnen veler bereik
is gekomen, een beetje triest want voor
ons heeft de grammofoonplaat geen
echte voorgeschiedenis en wij kunnen
geen enkele stem hoorbaar maken als
hij geklonken heeft in een tijd die
de grammofoon nog niet kende. Wat
kunnen wij anders doen dan afgaan j£en zoon van de familie A. S. te IJzen-
op vaak overgeleverde verhalen van dijke is in Duitsland verongelukt. De
tijdgenoten van kunstenaars wier faam zoon p g., die vrachtwagenchauffeur
(zonder radio en TV) onsterfelijk was. was> js te Giesen bij het aankoppelen
Nieman van ons heeft ooit Paganini Van een aanhangwagen om het leven ge-
horen spelen, of Chopin een recital komen,
horen geven.
Elke discotheek reikt tot aan een
bepaald jaar, nog geen halve men
senleeftijd geleden, en dan houdt de
geluidsregistratie op. Wij zijn dan aan
het begin van onze eeuw aangeland,
in een tijdsbestek waarin één naam op
ieders lippen lag: die van de zanger
Enrico Caruso, van wie werd verteld
dat hij een glas kapot kon zingen.
Ons zegt het trouwens nog méér, dat
Caruso anno 1906 in staat is geweest In- verband met de landen wed-
om dwars door alle technische bc -
selen heen, een grammofoonplaat te stnjd Nederland-ZWitsel land op
makenZo enorm was zijn volume, zondag 11 november is als ge-
dat hij zingend in een soort i i.
trechter allerlei mechanische zaken bruikelljk Slechts een zeer be-
in trilling kon brengen, waardoor er scheiden programma vastgesteld,
tenslotte een voor reproduktie vat-
bare grammofoonplaat ontstond. Maar HGt luidt als VOigt:
het wordt helemaal wonderlijk als men
(Van onze correspondent)
Dinsdag 6 november
HILVERSUM II 298 M. AVRO: 7.00
Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20
Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50
Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8 15
Programma-overzicht: Aansluitend
Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Gym
nastiek voor de vrouw. 9.10 De Groente,
man. 9.15 Klassieke grammofoonmuziek
9 40 Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvitami
nen, gr. 10.50 Voor de kleuters. 11.00
Voor de zieken.
HILVERSUM I, 402 M, KRO: 7.00
Nieuws. 7-15 Klassieke grammofoonmu-
7.30 Voor de jeugd. 7.45 Morgen
gebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.18
Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Voor de
huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40
Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10 15
Lichtbaken, lezing. 10.25 Klassieke
grammofoonmuziek. 10.50 Blazersensem
ble (gr.): oude muziek. 11.00 Voor dc
YrTAWTT Lichte grammofoonmuziek.
11.50 Volaanvooruit, lezing.
Maandag 5 november
NTS: 19.30 Internationaal agrarisch
nieuws- 20.00 Journaal en weeroverzicht
20.20 Zendtijd politieke partijen: Uitzen
ding van de Partij van de Arbeid. 20.30
Een heer belt aan- speelfilmpje. 20.50
Landing met beperkte ruimte, documen
taire flim. 21.15-22.45 De terugkeer van
Monte Cristo, speelfilm.
VLAAMS-BELG.: 19.00 Tienerpro
gramma. 19.30 Stalen zenuwen: gefilmd
Programma gewijd aan beroepen die
hurf en koelbloedigheid vergen. 19.45
^klicht op de culturele actualiteit.
40.00 Nieuws. 20.30 Tweemaal drie in de
^djesprogramma. 20-55 Appasiona-
"^atria. 22.25 Medium: toneelkritie-
ken. 22.55 Nieuws.
v£RA?S"?eLG-: 18-30 Berichten. 18.33
in on c kinderen. 19.00 Engelse les
5« ?n POThiitzending. 20.00 Journaal.
Ho o La.^evUe Perdue: programma dat
PrU8 verkreeg op het Festival van
21Wallonië '62: economi-
22-20 *j emen. 21.50 Balletprogramma.
32)
„Waarom heb ik dat gezegd?" vroeg
ze, toen de deur zich achter haar gast
had gesloten.
Ze schudde het hoofd, dofte heur haar
op en zette de worsteling met de tege
lijk bloeiende bloemen en de kastanje
en-uienvulling van de kerstgans weer
voort.
HOOFDSTUK XVIII
Tussenspel
Een deur in Harley Street ging open
en Mrs. Lorrimer kwam naar buiten.
Doven op de stoep bleef ze staan;
toen ging ze de hardstenen treden lang
zaam af.
Haar gezicht had een eigenaardige
uitdrukking - een soort mengeling van
grimmige vastbeslotenheid en een bijna
hulpvragende wankelmoedigheid. Ze
fronste de wenkbrauwen....alsof ze haar
gedachten wilde dwingen tot volkomen
concentratie op een gewichtig probleem.
Op dat ogenblik zag ze Anne Meredith
die aan de andere kant van de straat
op het trottoir stond.
Mrs. Lorrimer aarzelde even; toen
stak ze de straat over.
,,Hoe maakt u het, Miss Meredith?"
Anne schrok en keerde zich om. „O...
goed. Hoe maakt u het?"
„Nog steeds in Londen?"
„Nee....Maar voor één dag. Ik moest
er noodzakelijk zijn....om een advocaat
te raadplegen."
Ze sprak tegen Mrs. Lorrimer, maar
haar ogen gingen telkens weer terug
naar de ingang van het grote blok flat
gebouwen aan de overkant.
Mrs. Lorrimer vroeg kalm: „Is
iets?"
Anne schrok en kreeg een kleur. „Of
er iets is? O, nee... wat zou er kun
nen zijn?"
„U kijkt of u iets heeft wat u hin
dert."
„Dat heb ik toch niet....of eigenlijk
wel....maar niets van belang." Ze lach
te even. om zich een houding te geven.
Toen ging ze voort: „De kwestie is
ik heb mijn vriendin....het meisje, met
wie ik samenwoonbedoel ik....daar naar
binnen zien gaan....ik geloof het ten
minste en nu sta ik me af te vragen,
of ze misschien Mrs. Oliver is gaan op
zoeken."
„O, woont Mrs. Oliver daar? Dat
wist, ik niet."
„Ja. Ze is me komen opzoeken en
toen heeft ze haar adres achtergelaten
en ons gevraagd, als we toevallig in
de stad waren, bij haar op te lopen.
En omdat ik niet meer daneenglimp
heb opgevangen, weet ik niet, of ik
goed heb gezien....of het Rhoda geweest
is of niet."
„Waarom gaat u dan niet even kij
ken?"
,,0 nee. Dat doe ik liever niet. Staat
zo gek."
„Ga dan met mij thee drinken," stel
de Mrs. Lbrrimer voor. „Hier vlak in
de buurt is 'n gezellige gedegenheid".
„Ik zou het wel graag doen, maar...."
aarzelde Anne. ,,Nu goed," zei ze toen.
Naast elkaar liepen ze voort, de
straat uit en een zijstraat in, waar Mrs.
Lorrimer een kleine banketbakkerswin
kel binnenging. Ze vonden een rustig
hoekje en Mrs. Lorrimer bestelde thee
en toost.
Ze spraken niet veel. Het was alsof
ze eikaars zwijgen wederkerig waar
deerden.
Toen vroeg Anne opeens: „Is Mrs
Oliver ook bij u geweest?"
be-
Mrs Lorrimer schudde het hoofd.
„Nee, er is niemand bij me geweest
behalve monsieur Poirot.."
„O, 't was niet m'n bedoeling
gon Anne.
,,Nee? Ik geloof van wel," zei Mrs
Lorrimer.
Anne keek op.verschrikt, schuw
Maar de uitdrukking van het gezicht
van Mrs Lorrimer stelde haar blijkbaar
gerust.
„Monsieur Poirot is niet bij mij ge
weest," zei ze toen langzaam.
Op die woorden volgden ogenblikken
van stilte.
„En hoofdinspecteur Battle., is die
ook niet bij u geweest?" vroeg Anne
toen.
„Ja, die natuurlijk wel," was Mrs
Lorrimer's antwoord. Anne zei aarze
lend: „Wat heeft hij u gevraagd ik
bedoel waarover gingen de vragen, die
hij u heeft gedaan?"
Mrs Lorrimer zuchtte verveeld.
„O. over niets bijzonders. Het waren
de gewone routinevragen.zoals de po
litie die moet doen. Maar hij was bui
tengewoon voorkomend en vriendelijk.
dat moet ik hem nageven".
„Hij zal. alle vier wel op dezelfde
manier ondervraagd hebben, denk ik."
,,Ja, dat denk ik ook."
Weer bleef het een paar seconden
stil.
Toen begon Anne weer te spreken
„Wat denkt u. Mrs Lorrimer zouden
ze er ooit achter komen, wie het ge
daan heeft?"
Ze zat met haar theelepeltje te spe
len en daardoor zag ze niet de eige-
aardige blik waarmee Mrs. Lorrimer
bij het horen van die vraag naar haar
keek.
Mrs Lorrimer zei, alsof ze nadacht:
,Dat weet ik niet
Anne mompelde: „Een afschuwelijke
geschiedenis erg onaangenaam!"
Met dezelfde eigenaardige blik van
zojuist, peilend en toch niet onwelwil
lend of afkeurend, vroeg Mrs Lorrimer
„Hoe oud ben je. Anne Meredith?"
„Ik., ik?" stamelde het meisje. „Ik
ben vijf en twintig."
„En ik drie en zestig," zei Mrs Lor
rimer.
Na even zwijgen, ging ze langzaam
voort: „Het grootste deel van je leven
ligt nog voor je
Anne huiverde. „Ik kan straks, op
weg naar huis, wel overreden worden,"
zei ze.
„Ja, dat is waar. En ik zou de dans
kunnen ontspringen."
Die laatste woorden zei ze op zo'n
eigenaardige toon, dat Anne haar ver
baasd aankeek.
„Het leven is dikwijls heel moeilijk,"
zei Mrs Lorrimer. „Als je zo oud bent
als ik, zul je die woorden misschien
beter begrijpen dan nu. Je hebt er
moed voor nodig; steeds weer opnieuw
moed en veel geduld en uithoudings
vermogen. En aan het einde vraag je
je af: is het de moeite waard geweest?"
„O schei uit alstublieft!" zei Anne.'
Mrs Lorrimer begon te lachen., op
haar gewone, enigszins zelfverzekerde
manier: ,,'t Is gemakkelijk kleineren
de dingen over het leven t ezeggen,"
zei ze.
Ze riep de bedienende juffrouw en
betaalde.
Toen ze naar buiten kwa men, reed
juist langzaam, zoekend hem een
„vrachtje", een taxi voorbij. Mrs Lor
rimer riep haar aan.
„Kan ik je misschien ergens heen
brengen?" vroeg ze. „Ik moet aan de
Zuidkant van het park zijn."
Anne's gezicht helderde opeens op.
„Nee, dank u. Daar zie ik mijn
vriendin juist de hoek omkomen. Wel
bedankt voor uw vriendelijkheid, Mrs
Lorrimer. Goedenmiddag!"
„Veel succes!" zei de oudere vrouw
met haar rustige, lage stem.
Ze reed weg en Anne liep vlughet
trottoir langs.
Bij het zien van haar vriendin licht
te Rhoda's gezicht op. maar dan meng
de zich onder de blijdschap een licht
gevoel van snhuld.
„Ben jij bij Mrs. Oliver geweest,
Rhoda?" wilde Anne ongeduldig weten.
„Ja.
„Daar heb ik je netjes op betrapt."
„Betrapt? Er is niets te betrappen.
Ga mee, dan nemen we de bus. Jij
wilde me kwijt. je vond een tete a
tete leuker.. Ik dacht, dat hij je op
zijn minst een zalige thee aangeboden
zou hebben."
Anne zweeg.. Ze hóórde nog de stem
van Despard die vroeg: „Kunnen we
je vriendin niet ergens oppikken.. Dan
gaan we met ons drieën thee drinken."
(Wordt vervolgd)
de intussen gestorven Caruso anno
1962 via de langspeelplaat hoort zin
gen.
RCA heeft een serie „Historische Auf-
nahmen" uitgebracht, waarin te be
ginnen met Caruso een periode van
veertig jaren in het wereld repertoire
wordt overbrugd. De grammofoonplaat
van nu heeft, om 't zo eens te zeggen,
opeens een vader en een moeder ge
kregen.
Op de één of andere manier heeft RCA
(wij hebben met Duitse persingen te
doen) de antieke opnamen weten op te
frissen zonder dat dit tot vervormingen
aanleiding gaf en zo horen wij achter
eenvolgens Enrico Caruso en John
McCarmack, Lily Pons en Kirsten
Flagstad beroemde opera-aria's en lie
deren zingen. De periode welke be
streken wordt loopt tot 1940 en hoe
dichter wij dit jaartal naderen, hoe
beter de authentieke opnamen worden.
K.N.V.B.-BEKER (2E
Eindhoven-Oldenzaal
RONDE)
BETAALD VOETBAL
2e divisie B
NOAD-Hermes D.V.S.
Res. 2e divisie C
Limburgia 2-NOAD 2. Sittardia 2-
Eindhoven 2
AMATEURVOETBAL
le klas E
Brabantia-de Valk, Tongelre-Alliance.
3e klas B
RWE-Copcordia SVD.
4e klas F
Boeimeer-DHV.
Res. 2e klas B
Set 2-Corn Boys 2.
LANDELIJKE JEUGD COMPETITIE
(Betaald voetbal)
Afdeling E: RBC-Willem II 3-2, B-aronie-
Xerxes 1-6, Longa-NOAD 1-4, Sparta-Feye-
noord 1-3, NAC-Excelsior 2-1.
Stand: Feyenoord 7 11, NAC 7 10, Sparta
7 10, NOAD 7 10, Xerxes 7 9, Excelsior 8 9.
RBC 8 7, DFC 7 5, Baronie 8 3, Willem II 7 2
HOCKEY
HTCC-beker: le ronde Bully-Amersfoort
4-1. 2e ronde: DKS-Daring 6-0, Groen Geel-
Rapidity 4-0, Geel Zwart-Hillegersberg 5-1,
Eindhoven II-Be Fair II 4-3, Kampong II-
Nijmegen II 5-0.
Dames. Parnassiaprijs: le ronde: EMHC II-
HGC 0-0. 2e ronde: HBS-Zwarte Tulpen 0-3,
Ereda-HDM 1-1 (na verlenging), Zwolle-
LHC 3-1, Almelo-MOP 0-2, Doetinchem-
Mep 3-2, Kampong-Nijmegen 1-4, Union-
BDHC 0-0, Forward-HTCC 2-1, Deventer II-
Victoria 0-4, BDHC II-Union II 5-1.
Dames. Zuiden: Promotieklasse A: Were
Di II-Breda II 2-0.
KORFBAL
Eerste klasse: Zuid: Deto-PSV II 0-2.
PSV-Eindhoven 13-8, RWB-Deto II 7-9, Rust
Roest-OEC 4-3.
11-4. Veldwachter Zeeg ging achter zijn
bureau zitten en keek de bedremmelde
jongetjes langdurig aan. Toen nam hij
een groot vel papier, want het zou een
lang verhoor worden. ..Diefstal in bak
kerij Muizenmeter, schreef hij erbo
ven. ..Heden, woensdag 23 maart, op
heterdaad betrapt door mij. Daders:
Minter en Hinter."
„Jullie naam?" vroeg Zeeg.
,,,En ze waren echt van goud," zei
Minter mokkend.
,,Ik vraag je naam, vlegel!" stoof de
veldwachter op.
„Hinter," zei Minter expres.
„En de jouwe?" vroeg Zeeg.
„Hinter," zei Hinter.
„Wat nou?" vloog de veldwachter
overeind, maar op dat ogenblik
kelde de telefoon heel hard en lang.
Zeeg nam de hoorn op. „Hallo, hier
hoofdbureau Pebbel, district Diemp,
rijkspolitie te velde," zei hij gewichtig.
„Help, Help Help!" gilde de dames
stem door de hoorn, zo luid dat ook
Minter en Hinter het konden koren,
„help, er is ingebroken. Al mijn gouden
rin- ringen en armbanden en sierspelden
zijn gestolen!"
„Asjemenou! Daar zullen we dade
lijk werk van maken, mevrouw," ant
woordde Zeeg stralend. „Ik kom direct
Eh..wie bent u?"
„Mevrouw Silverschraep!" gilde het
door de telefoon. Ja, dat was de vrouw
van die rijke notaris..