TROEVEN in GROEVEN Pim Jacobs als organist speelt Eurovisie-reportages van Olympische Winterspelen POIROT BRIDGE Minter en Hinter en de gouden es In. februari Telstar II Radiop rogramma s Li'teratuurserie van Wereldomroep Personeelstekort Realisatie tweede NTS-journaal bemoeilijkt O wmmm Muzikaal monument Alcina - Sutherland Spaanse liederen Historische stemmen IJzendijkse chauffeur in Duitsland verongelukt V oetbalprogram zondag 11 nov. Televisieprogramma 's Joor Jlaalla a Stem-feuillefon 9 DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 5 NOVEMBER 1962 9 (Van onze radio- en tv-redacteur) Deze week zullen in Insbruck de con traeten worde ngetekend tussen het comité, dat de Olympische Winterspe len 1964 organiseert en de Eurovisie. De televisie-organisatie, verenigd in de Eurovisie, zal lietst 7,4 miljoen pond op tafel moeten leggen om de uitzen dingsrechten te verkrijgen. Naar wij vernemen zal de Oosteuropese televisie een belangrijk deel van deze tv-repor- tages overnemen. In Londen worden Maandag: 5 november HILVERSUM 1 402 M NCRV: 12 00 Lichte grammofoonmuziek. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Mededelin- gen ten behoeve van land- en tuinbouw. 12-33 Licht kwartet. 12.53 Grammofoon muziek, eventueel actualiteiten. 13.00 Nieuws- 13.15 Licht ensemble. 13.45 Licht orkest (gr.). 14.05 Schoolradio. 14.35 Sa men uit. samen thuis, gevarieerd pro gramma. 15.45 Mondharmonika-orkest (gr.). 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Twee violen en klavecimbel: klassieke muziek. 1650 Oude muziek (gr.). 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Jazz Club. 17.40 Beursberichten. 17.45 Regeringsuitzending: Het kabinet van de gevolmachtigde Minister van Su riname, door Dr. J. F. Einaar. 18-00 Or gelspel: amusementsmuziek. 18.30 Klas sieke grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws en weerberichten. 19.10 Grammofoon muziek voor de teenagers. 19.30 Radio krant. 19-50 Verplichte bijdrage, toe spraak. 19.55 Licht instrumentaal kwar tet. 20-15 Omroeporkest en solist: Klas sieke en moderne kunst. 21.05 Uitbouw van de sociale zekerheid, lezing. 21.20 Klassieke grammofoonmuziek. 21.30 Ne derlandse liedjes. 22.00 Volk en staat, parlementair commentaar. 22.15 Piano recital: klassieke muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbe spreking. 23.05 Moderne grammofoon muziek. 23.40 Het Evangelie in Esperan to. 23.55-24.00 Nieuws.. HILVERSUM II 298 M AVRO: 12-00 Licht ensemble. 12.30 Mededelin gen t.b.v. land. en tuinbouw. 12.33 Voor ons platteland. 12.40 Lichte orkestmuziek (gr-). 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of grammofoonmuziek. 13 25 Beursberichten. 13.30 Metropole orkest. 14.00 Zangrecital: Klassieke lie deren. 14.30 Lichte muziek. 14.50 Voor dracht. 15.00 Klassieke grammofoonmu ziek. 16-20 Lichte grammofoonmuziek. 16.40 Perseus en Andromeda, hoorspel. 17-15 Latijns-Amerikaanse ritmen. 17.30 Instrumentaal combo en zang. 17.50 Mi litair commentaar. 18.00 Nieuws. 18.15 Politieke lezing. 18-25 Van voor en door amateurs. 18.50 Openbaar Kunstbezit. 19.00 Les contes d'Hoffmann, opera (gr.) (verkorte uitvoering). 20.00 Nieuws. 20.05 De Radioscoop: gevarieerd programma. 22.30 Nieuws en mededelingen. 22-40 Ac tualiteiten. 23.00 Jazzmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL VLAAMS 324 M. 12.00 Nieuws 12.03 Lichte muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Landbouwkroniek. 12.42 Lichte mu ziek. 12.50 Beursberichten. 13-00 Nieuws. 13.15 Kamermuziek. 14.00 Schoolradio. 15.45 Lichte grammofoonmuziek. 16.00 Beursberichten. 16.06 Voor de zieken. 17-00 Nieuws. 17.15 Zangrecital. 17.45 Kamermuziek. 13-00 Protestantse Gods dienstige uitzending. 18.15 Grammofoon muziek. 18.18 Paardesportberichten. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Radiokro niek. 19.00 Nieuws. 19-40 In en om de opera- 20.00 Lichte orkestmuziek. 20.30 Voor de jeugd. 21.00 Lichte orkestmuziek en zang. 21.30 Lichte grammofoonmu ziek 22.00 Nieuws 22-15 Volksdansen en -zangen. 22.35 De zeven kunsten. 22.55 Nieuws. 23 00-23.15 Voor de zeelieden. BRUSSEL FRANS, 484 M. 12.03 Tour- billon, gevarieerd programma. 14.18 Ka-, mermuziek. 15.03 Lichte grammofoon muziek. 16.08 Operetteselecties (gr.). 17.00 Nieuws. 17-15 Belgische kamermu ziek. 18.50 Gevarieerde muziek 19-30 Nieuws. 20.00 Hoorspel. 22.00 Wereld nieuws. 22.15 Jazz. 2255 Nieuws. ten behoeve van Amerika de tv-repor- tages op beeldband vastgelegd en daar na per straalvliegtuig vervoerd. Aanvankelijk lag het in de bedoeling van de Amerikanen om ook directe re portages te geven, maar naar verluidt zullen de V.S. nog niet zoveel kunst manen in omloop hebben om een on gestoord langdurige reportage direct te kunnen relayren. T/"oorts vernamen wij zijdelings, dat het in de bedoeling van de Amerikanen om in februari een tweede Telstar te lanceren, waardoor de mogelijkheid tot directe reportages tussen Europa en Amerika in elk geval kan worden ver dubbeld. Men snhijnt het in de V.S. echter niet eens te kunnen worden over de baan van de Telstar II. Bepaalde autoriteiten zijn voorstanders van het plan om Telstar II niet in dezelfde baan te brengen als de eerste sateliet, maar veel hoger in de ruimte. Daar door zou de tijdsduur, waarin de Tel star II te gebruiken is, kunnen worden verlengd. Anderen daarentegen pleiten nog steeds voor dezelfde baan als die waarin de eerste Telstar terecht is ge komen. Wat er ook van zij, de moge lijkheid om in 1964 minstens een uur onafgebroken een directe uitzending van de Olympische Spelen in Tokio te kunnen geven, wordt steeds waar schijnlijker. Trouwens ook het Sovjet- blpk zit op dit gebied niet stil. Ér zou mèmeneel hard gewerkt worden aan een onafgebroken keten van straal zenders tussen Sachelin, Wladiwostok, via Siberië naar Moskou. Krijgen de Russen deze tv-straalzenderketen p tijd klaar dan staat theoretisch niets meer In de weg om rechtstreekse reportages volledig nakr Europa te zenden van wat er in Tokio op de sportvelden ge beurt. "Oadio Nederland Wereldomroep be- gint deze maand met een uitzen ding van een serie verhandelingen over de Westeuropese literatuur. In deze causerieën zullen voornamelijk de mo derne stromingen op literair gebied worden behandeld, waarbij vergelij kenderwijs tevens aandacht wordt be steed aan de ontwikkeling op die ge bieden in ons land en Vlaanderen. De programma's zijn tot stand ge komen in nauwe samenwerking met de BRT. De redactie wordt gevormd door de Nederlandse romancier Adriaan van der Veen en de Belgische dichter Karei Jonckheere. In elke uitzending komt een bepaald aspect van de Europese literatuur ter sprake, waarbij grote Vlamingen als Guido Gezelle naast andere Europese schrijvers worden geplaatst. In de uit zendingen over de Westeuropese litera tuur wordt tevens aandacht besteed aan de letterkundige ontwikkelingen in Frankrijk, Spanje en Scandinavië. Een keur van medewerkers is voor deze unieke serie aangetrokken. De Wereld omroep zal deze serie literaire pro gramma's uitzenden in het Nederlands, Engels, Spaans, Aarabisch en Afri kaans. Bovendien zal deze serie in transcriptie worden gebracht onder meer voor Latijns-Amerikaanse radio stations in de Verenigde Staten. Het ligt in de bedoeling deze serie te ge legener tijd te doen verschijnen. (Advertentie) TUNGSRAM een vraag onzerzijds of de plan nen tot realisatie van een tweede NTS-journaal aan het einde van elke uitzendavond thans nog wel te realise ren zijn, nu de topfiguren bij deze re dactie, we denken aan hoofdredacteur Karei Enkelaar en de eerste redacteur commentator Coen van Hoewijk, bin nenkort elders gaan werken, werd van NTS-zijde geantwoord dat dit vertrek de plannen moeilijker uitvoerbaar maakt. Bovendien kampt men vooral met een tekort aan gespecialiseerde journalisten voor de parlementaire en buitenlandse dienst, en aan jonge be dieningtechnici. Op Hilversum I 402 m speelt om 20.15 uur het Omroeporkest o.l.v. Francesco Mander. Om 21.bO uur volgt het programma „Nederland zingt" o.l.v. Hugo de Groot. Johan Otten geeft om 22.15 uur een piano-reciatl en om 2.05 uur wroden Slavische dansen van Dvorsjak ten gehore gebracht. Op Hilversum II 298 m kunt u om 19 uur luisteren naar „Zwerftochten door operaland". Om 20.05 uur volgt de Radioscoop en om 21.30 uur de radio komedie „De schuldendiefstal". Om 23 uur is er tenslotte de ritmeclub o.l.v, Eric Krans en Skip Voogd. Om half acht begint het agrarisch overzicht. Na het journaal volgt een politieke uitzending van de PvdA en om 20.30 uur vertoont de NTS het filmpje „Een heer belt aan". Om 20.50 uur is er de documentaire onder de titel ..Lan ding met beperkte ruimte", terwijl tot slot om 21.15 uur de hoofdfilm „De terug keer van Monte Criste" wordt vertoond, België-Vlaams biedt om 20.30 uur het programma „Tweemaal drie in de zes". Om 22.25 uur begint de kunstrubriek .Medium". Gisteravond presenteerde de VARA- tv „Jacobs-jazz", een programma on der regie van Eimert Kruidhof. We zien Ruud en Pim JacobsHan Ben- nink en Jaap Overgaauw. Een speciale bijzonderheid is, dat Pim Jacobs hier een hammond-orgel bespeelt. Het zaterdagavond-programma van de t.v. had officieel twee hoogtepunten: het optreden van Coen Flink als Anton Hol- fath en het dwars-doorsnee-programma onder de titel „allemaal komedie". Wij zouden er daaraan nog één willen toe voegen: de reisreportage van Dick van Bommel over Pakistan. De Holfath-affaire kwam, naar onze smaak wat moeilijk op gang. Irriterend was, menen wij, de onzichtbare en veel te nabije lachclack. Coen Flink had dit helemaal niet nodig zoals hij bewees in het laatste deel van zijn interpreta tie. In ons parlement is de laatste dagen nogal gesproken over hulp aan onder ontwikkelde gebieden. Welnu, de reis reportage van Dick van Bommel in oost-Pakistan gemaakt, was wel zeer in staat voor de idee van die hulp sup- .porters te. vinden. „Allemaal komedie" was naar onze me ning alles behalve een dwars-doorsnee van de komediant of te wel de toneel speler. De VARA stelde de kijkers zondag avond weer eens voor een probleem: de kwestie van wat „Een kwestie van identiteit,, eigenlijk bedoelde te zeggen. Na nogal duistere bespiegelingen over persoonlijkheidsoverdracht tussen twee mannen, wisselden beiden inderdaad hun persoonlijkheid uit. De vrouw des huizes raakt erdoor in verwarring. Een oplossing geeft het stuk niet. Hans Rigters, Peter Aryans, An Hasekamp, Wim v. d. Brink en Mimi Boesnach ga ven het stuk een buitengewoon sugge stieve vertolking. Wat de verschoning van een kostelijke encyclope die voor de boekhandel is, dat is de persing van 'n monumentaal muziek werk voor de platenbran che. Het is dan, alsof za kelijke motieven even naar de achtergrond zijn gedrongen, ten gunste van de wens van een grammofoonplatenfirma, de wereld 'n cultureel spektakelstuk aan te bieden. Dit zouden wij kunnen zeggen bij de verschijning van de volledige uitvoe ring van Handels opera Alcina" op drie L.P.'s in een prachtig uitgevoerde portefeuille bij „Decca". Op het vasteland van Europa geldt Georg Friedrich Handel niet als opera componist bij uitstek. Voor ons is hij de grote toondinhter van het oratori um, samen met J. S. Bach, met wie hij qua stijl zo veel gemeen heeft. Maar wij, vastelanders, hebben geen deel gehad aan de imposante traditie die Handel onder bescherming van de Britse koning (1714) voor de opera in Engeland heeft gevestigd. Hij bedreef „big business", deze Handel, en hij mag beschouwd worden als de man die ervoor zorgde dat de Italiaanse opera in Engeland voet aan de grond kreeg, zij het... ver-Engelst. Daarvoor zorgde Handel, die wij er ook dankbaar voor moeten zijn, dat hij zijn zangers, al thans in de beginjaren van zijn muzi kaal ambassadeurschap, uit Italië liet komen. Daar beleefde de opera in de 18e eeuw een dusdanige bloeitijd, dat er zelfs mannelijke zangers waren die zich lieten opereren om hun jongens sopraan te kunnen behouden. Deze vo calisten, die uiteraard hun afkomst niet verloochenden, inspireerden op hun beurt de Britse vocalisten, het geen hen des te gemakkelijker viel omdat de Handel-opera's gewoonlijk uitgingen van een Italiaans-romantisch libretto, al was de muziek dan puur Handeliaans en dus noordelijk van al lure. Handels opera-produktie kreeg echter een gevoelige klap, toen een verbolgen hoveling een opera-parodie schreef, welke de Italiaanse operavorm en.... de niet al te verheven toestanden aan het Britse hof belachelijk maakte. Handels opera-onderneming kwam de klap echter te boven (in 1729) en Han del begon onvervaard aan het compo neren van nieuwe zangspelen, waar van „Alcina" er één is, doch met deze fase in zijn creatief leven was Handel zover gerijpt dat hij eigenlijk als van zelfsprekend de vorm van het ora torium voor zijn muzikale invallen ging gebruiken. desduet hoort zingen door Joan Sut herland als Alcina en Teresa Berganza als haar laatste minnaar, Ruggiero. Verheven Toch moet men. dwars door het naald geruis heen, erkennen dat Caruso niet zonder reden een legende geworden is en dat de prachtige stemmen van zan geressen als Joan Sutherland, Maria Callas, Renata Tebaldi en anderen, hun voorlopers hebben gehad die terecht iedereen in verrukking brachten. De twee grote L.P.'s, met hun rijkdom aan vocale traditie, zijn stellig voor iedere echte zangliefhebbers een bezit dat hij veelvuldig en graag zal koes teren. (RCA HR 201 en HR 205). Tussen beide stemmen is slechts een nuance-verschil hoorbaar, doch dit in een betrekkelijk nadeel. De fonkelende Sutherland en de vooral energiek zin gende Berganza konden eigenlijk op geen andere wijze dan nu gebeurd is, in de opera geplaatst worden. Zij zijn meesteressen van de grote aria en 't is imposant te horen, hoe zij als het Ij.** liz-inn CP PD ware alle registers van haar talent LkJ.LLU.Lii toe c/ L benutten om de muzikale spanning op te wekken. Er zingen maar twee mannen in deze opera: Luigi Alva en Ezio Flagello, wier aandeel bovendien bescheiden is. Behalve de coryfeeën Sutherland en Berganza horen wij dan de stemmen van Monica Sinnlair, Graziella en Mi- rella Freni. De talloze bewonderaars van Teresa Berganza zullen met vreugde kennis nemen van de verschijning van een speciale Berganza-plaat, waarop zij, door Felix Lavilla aan de piano be geleid, een groot aantal Italiaanse en Spaanse liederen zingt. De gekozen werken en werkjes zijn over het algemeen niet zeer bekend en dit geldt vooral voor de Spaanse liederen, zoals de Castilliaanse en Bas- kische, maar ook voor sommige Itali aanse. Het is dan ook niet de vreugde van het herkennen die deze Decca-LP zo begerenswaardig maakt, doch het avontuur van het ontdekken. Over de Spaanse muziek met name hebben wij in deze rubriek al eens eerder gezegd, dat zij van een teerheid en een puur heid is, die wij behalve bij Bach, Han del en een klein aantal Franse com ponisten, zoals Lully. vergeefs zoeken. Teresa Berganza zingt met een gevoe lige, buigzame stem, die tot zeldzame modulaties in staat is. De pianobege leiding is feilloos en bescheiden. Een fraaie opname. Enkele componisten van wie liederen zijn opgenomen: Che- rubini, Cesti, Scarlatti en Granados. Decca stereo SXL 6005 Verliefde heks „Alcina". dat muziekhistorisch gezien kan worden als de schakel tussen de jonge en de gerijpte Handel is reeds in dit opzicht interessant. Het is het verhaal van een sterke liefde, die tri omfeert over de hekserij van een even schone als jaloerse koningin, die haar minnaars in beesten, in stenen of in andere gedaanten verandert als zij ge noeg van hen heeft. In haar is echter de liefde sterker dan de jaloezie als zij de man die zij in haar macht meent te hebben, Ruggiero, die op zijn beurt tot heldhaftig gedrag wordt geïnspi reerd door de vrouw die hij eerder zijn woord heeft gegeven, Bradamante, laat gaan. Ja, zelfs moet aanzien hoe haar tovermacht door het ingrijpen van de liefde, wordt vernietigd. Dit gebeuren is, ontdaan van het spel van list en van melodramatische ef fecten, feitelijk al half-religieus. Een oratorium op de liefde, die het boze, dat toch zo verlokkelijk is, overwint. In Handels tijd werden verschillende rollen door castraten gezongen. Daar om vraagt trouwens de opzet van de opera. Men kan zich dit voorstellen als men op de Decca-opname een lief- Het Londens Symphonie-orkest, on der leiding van Richard E'onynge, speelt de muziek bij „Alcina" en Ge orge Malcolm tekent voor het harp spel dat de recitatieven en de aria's verbindt. De totaalindruk van deze uitvoering kan niet anders dan met „perfect en verheven" gekarakteriseerd worden. Decca bracht deze monumentale Han- del-opera in stereo FFSS, dat voorlo pig het laatste woord op het gebied van geluidsregistratie is. Een entou rage, de uitvoering en de uitvoerenden waardig. Decca SET 232-4. De discofielen kunnen het zich veroor loven de beroemdste orkesten en de beste solisten die er ter wereld be staan, in hun huiskamer te laten op treden. Wij aanvaarden dat als van zelfsprekend, omdat het een techni sche verworvenheid van deze tijd is. Bovendien geven wij de muziek van nu via de plaat aan de toekomst door. Soms voelen wij ons echter, ondanks deze rijkdom, die binnen veler bereik is gekomen, een beetje triest want voor ons heeft de grammofoonplaat geen echte voorgeschiedenis en wij kunnen geen enkele stem hoorbaar maken als hij geklonken heeft in een tijd die de grammofoon nog niet kende. Wat kunnen wij anders doen dan afgaan j£en zoon van de familie A. S. te IJzen- op vaak overgeleverde verhalen van dijke is in Duitsland verongelukt. De tijdgenoten van kunstenaars wier faam zoon p g., die vrachtwagenchauffeur (zonder radio en TV) onsterfelijk was. was> js te Giesen bij het aankoppelen Nieman van ons heeft ooit Paganini Van een aanhangwagen om het leven ge- horen spelen, of Chopin een recital komen, horen geven. Elke discotheek reikt tot aan een bepaald jaar, nog geen halve men senleeftijd geleden, en dan houdt de geluidsregistratie op. Wij zijn dan aan het begin van onze eeuw aangeland, in een tijdsbestek waarin één naam op ieders lippen lag: die van de zanger Enrico Caruso, van wie werd verteld dat hij een glas kapot kon zingen. Ons zegt het trouwens nog méér, dat Caruso anno 1906 in staat is geweest In- verband met de landen wed- om dwars door alle technische bc - selen heen, een grammofoonplaat te stnjd Nederland-ZWitsel land op makenZo enorm was zijn volume, zondag 11 november is als ge- dat hij zingend in een soort i i. trechter allerlei mechanische zaken bruikelljk Slechts een zeer be- in trilling kon brengen, waardoor er scheiden programma vastgesteld, tenslotte een voor reproduktie vat- bare grammofoonplaat ontstond. Maar HGt luidt als VOigt: het wordt helemaal wonderlijk als men (Van onze correspondent) Dinsdag 6 november HILVERSUM II 298 M. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8 15 Programma-overzicht: Aansluitend Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Gym nastiek voor de vrouw. 9.10 De Groente, man. 9.15 Klassieke grammofoonmuziek 9 40 Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvitami nen, gr. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor de zieken. HILVERSUM I, 402 M, KRO: 7.00 Nieuws. 7-15 Klassieke grammofoonmu- 7.30 Voor de jeugd. 7.45 Morgen gebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.18 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10 15 Lichtbaken, lezing. 10.25 Klassieke grammofoonmuziek. 10.50 Blazersensem ble (gr.): oude muziek. 11.00 Voor dc YrTAWTT Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Volaanvooruit, lezing. Maandag 5 november NTS: 19.30 Internationaal agrarisch nieuws- 20.00 Journaal en weeroverzicht 20.20 Zendtijd politieke partijen: Uitzen ding van de Partij van de Arbeid. 20.30 Een heer belt aan- speelfilmpje. 20.50 Landing met beperkte ruimte, documen taire flim. 21.15-22.45 De terugkeer van Monte Cristo, speelfilm. VLAAMS-BELG.: 19.00 Tienerpro gramma. 19.30 Stalen zenuwen: gefilmd Programma gewijd aan beroepen die hurf en koelbloedigheid vergen. 19.45 ^klicht op de culturele actualiteit. 40.00 Nieuws. 20.30 Tweemaal drie in de ^djesprogramma. 20-55 Appasiona- "^atria. 22.25 Medium: toneelkritie- ken. 22.55 Nieuws. v£RA?S"?eLG-: 18-30 Berichten. 18.33 in on c kinderen. 19.00 Engelse les 5« ?n POThiitzending. 20.00 Journaal. Ho o La.^evUe Perdue: programma dat PrU8 verkreeg op het Festival van 21Wallonië '62: economi- 22-20 *j emen. 21.50 Balletprogramma. 32) „Waarom heb ik dat gezegd?" vroeg ze, toen de deur zich achter haar gast had gesloten. Ze schudde het hoofd, dofte heur haar op en zette de worsteling met de tege lijk bloeiende bloemen en de kastanje en-uienvulling van de kerstgans weer voort. HOOFDSTUK XVIII Tussenspel Een deur in Harley Street ging open en Mrs. Lorrimer kwam naar buiten. Doven op de stoep bleef ze staan; toen ging ze de hardstenen treden lang zaam af. Haar gezicht had een eigenaardige uitdrukking - een soort mengeling van grimmige vastbeslotenheid en een bijna hulpvragende wankelmoedigheid. Ze fronste de wenkbrauwen....alsof ze haar gedachten wilde dwingen tot volkomen concentratie op een gewichtig probleem. Op dat ogenblik zag ze Anne Meredith die aan de andere kant van de straat op het trottoir stond. Mrs. Lorrimer aarzelde even; toen stak ze de straat over. ,,Hoe maakt u het, Miss Meredith?" Anne schrok en keerde zich om. „O... goed. Hoe maakt u het?" „Nog steeds in Londen?" „Nee....Maar voor één dag. Ik moest er noodzakelijk zijn....om een advocaat te raadplegen." Ze sprak tegen Mrs. Lorrimer, maar haar ogen gingen telkens weer terug naar de ingang van het grote blok flat gebouwen aan de overkant. Mrs. Lorrimer vroeg kalm: „Is iets?" Anne schrok en kreeg een kleur. „Of er iets is? O, nee... wat zou er kun nen zijn?" „U kijkt of u iets heeft wat u hin dert." „Dat heb ik toch niet....of eigenlijk wel....maar niets van belang." Ze lach te even. om zich een houding te geven. Toen ging ze voort: „De kwestie is ik heb mijn vriendin....het meisje, met wie ik samenwoonbedoel ik....daar naar binnen zien gaan....ik geloof het ten minste en nu sta ik me af te vragen, of ze misschien Mrs. Oliver is gaan op zoeken." „O, woont Mrs. Oliver daar? Dat wist, ik niet." „Ja. Ze is me komen opzoeken en toen heeft ze haar adres achtergelaten en ons gevraagd, als we toevallig in de stad waren, bij haar op te lopen. En omdat ik niet meer daneenglimp heb opgevangen, weet ik niet, of ik goed heb gezien....of het Rhoda geweest is of niet." „Waarom gaat u dan niet even kij ken?" ,,0 nee. Dat doe ik liever niet. Staat zo gek." „Ga dan met mij thee drinken," stel de Mrs. Lbrrimer voor. „Hier vlak in de buurt is 'n gezellige gedegenheid". „Ik zou het wel graag doen, maar...." aarzelde Anne. ,,Nu goed," zei ze toen. Naast elkaar liepen ze voort, de straat uit en een zijstraat in, waar Mrs. Lorrimer een kleine banketbakkerswin kel binnenging. Ze vonden een rustig hoekje en Mrs. Lorrimer bestelde thee en toost. Ze spraken niet veel. Het was alsof ze eikaars zwijgen wederkerig waar deerden. Toen vroeg Anne opeens: „Is Mrs Oliver ook bij u geweest?" be- Mrs Lorrimer schudde het hoofd. „Nee, er is niemand bij me geweest behalve monsieur Poirot.." „O, 't was niet m'n bedoeling gon Anne. ,,Nee? Ik geloof van wel," zei Mrs Lorrimer. Anne keek op.verschrikt, schuw Maar de uitdrukking van het gezicht van Mrs Lorrimer stelde haar blijkbaar gerust. „Monsieur Poirot is niet bij mij ge weest," zei ze toen langzaam. Op die woorden volgden ogenblikken van stilte. „En hoofdinspecteur Battle., is die ook niet bij u geweest?" vroeg Anne toen. „Ja, die natuurlijk wel," was Mrs Lorrimer's antwoord. Anne zei aarze lend: „Wat heeft hij u gevraagd ik bedoel waarover gingen de vragen, die hij u heeft gedaan?" Mrs Lorrimer zuchtte verveeld. „O. over niets bijzonders. Het waren de gewone routinevragen.zoals de po litie die moet doen. Maar hij was bui tengewoon voorkomend en vriendelijk. dat moet ik hem nageven". „Hij zal. alle vier wel op dezelfde manier ondervraagd hebben, denk ik." ,,Ja, dat denk ik ook." Weer bleef het een paar seconden stil. Toen begon Anne weer te spreken „Wat denkt u. Mrs Lorrimer zouden ze er ooit achter komen, wie het ge daan heeft?" Ze zat met haar theelepeltje te spe len en daardoor zag ze niet de eige- aardige blik waarmee Mrs. Lorrimer bij het horen van die vraag naar haar keek. Mrs Lorrimer zei, alsof ze nadacht: ,Dat weet ik niet Anne mompelde: „Een afschuwelijke geschiedenis erg onaangenaam!" Met dezelfde eigenaardige blik van zojuist, peilend en toch niet onwelwil lend of afkeurend, vroeg Mrs Lorrimer „Hoe oud ben je. Anne Meredith?" „Ik., ik?" stamelde het meisje. „Ik ben vijf en twintig." „En ik drie en zestig," zei Mrs Lor rimer. Na even zwijgen, ging ze langzaam voort: „Het grootste deel van je leven ligt nog voor je Anne huiverde. „Ik kan straks, op weg naar huis, wel overreden worden," zei ze. „Ja, dat is waar. En ik zou de dans kunnen ontspringen." Die laatste woorden zei ze op zo'n eigenaardige toon, dat Anne haar ver baasd aankeek. „Het leven is dikwijls heel moeilijk," zei Mrs Lorrimer. „Als je zo oud bent als ik, zul je die woorden misschien beter begrijpen dan nu. Je hebt er moed voor nodig; steeds weer opnieuw moed en veel geduld en uithoudings vermogen. En aan het einde vraag je je af: is het de moeite waard geweest?" „O schei uit alstublieft!" zei Anne.' Mrs Lorrimer begon te lachen., op haar gewone, enigszins zelfverzekerde manier: ,,'t Is gemakkelijk kleineren de dingen over het leven t ezeggen," zei ze. Ze riep de bedienende juffrouw en betaalde. Toen ze naar buiten kwa men, reed juist langzaam, zoekend hem een „vrachtje", een taxi voorbij. Mrs Lor rimer riep haar aan. „Kan ik je misschien ergens heen brengen?" vroeg ze. „Ik moet aan de Zuidkant van het park zijn." Anne's gezicht helderde opeens op. „Nee, dank u. Daar zie ik mijn vriendin juist de hoek omkomen. Wel bedankt voor uw vriendelijkheid, Mrs Lorrimer. Goedenmiddag!" „Veel succes!" zei de oudere vrouw met haar rustige, lage stem. Ze reed weg en Anne liep vlughet trottoir langs. Bij het zien van haar vriendin licht te Rhoda's gezicht op. maar dan meng de zich onder de blijdschap een licht gevoel van snhuld. „Ben jij bij Mrs. Oliver geweest, Rhoda?" wilde Anne ongeduldig weten. „Ja. „Daar heb ik je netjes op betrapt." „Betrapt? Er is niets te betrappen. Ga mee, dan nemen we de bus. Jij wilde me kwijt. je vond een tete a tete leuker.. Ik dacht, dat hij je op zijn minst een zalige thee aangeboden zou hebben." Anne zweeg.. Ze hóórde nog de stem van Despard die vroeg: „Kunnen we je vriendin niet ergens oppikken.. Dan gaan we met ons drieën thee drinken." (Wordt vervolgd) de intussen gestorven Caruso anno 1962 via de langspeelplaat hoort zin gen. RCA heeft een serie „Historische Auf- nahmen" uitgebracht, waarin te be ginnen met Caruso een periode van veertig jaren in het wereld repertoire wordt overbrugd. De grammofoonplaat van nu heeft, om 't zo eens te zeggen, opeens een vader en een moeder ge kregen. Op de één of andere manier heeft RCA (wij hebben met Duitse persingen te doen) de antieke opnamen weten op te frissen zonder dat dit tot vervormingen aanleiding gaf en zo horen wij achter eenvolgens Enrico Caruso en John McCarmack, Lily Pons en Kirsten Flagstad beroemde opera-aria's en lie deren zingen. De periode welke be streken wordt loopt tot 1940 en hoe dichter wij dit jaartal naderen, hoe beter de authentieke opnamen worden. K.N.V.B.-BEKER (2E Eindhoven-Oldenzaal RONDE) BETAALD VOETBAL 2e divisie B NOAD-Hermes D.V.S. Res. 2e divisie C Limburgia 2-NOAD 2. Sittardia 2- Eindhoven 2 AMATEURVOETBAL le klas E Brabantia-de Valk, Tongelre-Alliance. 3e klas B RWE-Copcordia SVD. 4e klas F Boeimeer-DHV. Res. 2e klas B Set 2-Corn Boys 2. LANDELIJKE JEUGD COMPETITIE (Betaald voetbal) Afdeling E: RBC-Willem II 3-2, B-aronie- Xerxes 1-6, Longa-NOAD 1-4, Sparta-Feye- noord 1-3, NAC-Excelsior 2-1. Stand: Feyenoord 7 11, NAC 7 10, Sparta 7 10, NOAD 7 10, Xerxes 7 9, Excelsior 8 9. RBC 8 7, DFC 7 5, Baronie 8 3, Willem II 7 2 HOCKEY HTCC-beker: le ronde Bully-Amersfoort 4-1. 2e ronde: DKS-Daring 6-0, Groen Geel- Rapidity 4-0, Geel Zwart-Hillegersberg 5-1, Eindhoven II-Be Fair II 4-3, Kampong II- Nijmegen II 5-0. Dames. Parnassiaprijs: le ronde: EMHC II- HGC 0-0. 2e ronde: HBS-Zwarte Tulpen 0-3, Ereda-HDM 1-1 (na verlenging), Zwolle- LHC 3-1, Almelo-MOP 0-2, Doetinchem- Mep 3-2, Kampong-Nijmegen 1-4, Union- BDHC 0-0, Forward-HTCC 2-1, Deventer II- Victoria 0-4, BDHC II-Union II 5-1. Dames. Zuiden: Promotieklasse A: Were Di II-Breda II 2-0. KORFBAL Eerste klasse: Zuid: Deto-PSV II 0-2. PSV-Eindhoven 13-8, RWB-Deto II 7-9, Rust Roest-OEC 4-3. 11-4. Veldwachter Zeeg ging achter zijn bureau zitten en keek de bedremmelde jongetjes langdurig aan. Toen nam hij een groot vel papier, want het zou een lang verhoor worden. ..Diefstal in bak kerij Muizenmeter, schreef hij erbo ven. ..Heden, woensdag 23 maart, op heterdaad betrapt door mij. Daders: Minter en Hinter." „Jullie naam?" vroeg Zeeg. ,,,En ze waren echt van goud," zei Minter mokkend. ,,Ik vraag je naam, vlegel!" stoof de veldwachter op. „Hinter," zei Minter expres. „En de jouwe?" vroeg Zeeg. „Hinter," zei Hinter. „Wat nou?" vloog de veldwachter overeind, maar op dat ogenblik kelde de telefoon heel hard en lang. Zeeg nam de hoorn op. „Hallo, hier hoofdbureau Pebbel, district Diemp, rijkspolitie te velde," zei hij gewichtig. „Help, Help Help!" gilde de dames stem door de hoorn, zo luid dat ook Minter en Hinter het konden koren, „help, er is ingebroken. Al mijn gouden rin- ringen en armbanden en sierspelden zijn gestolen!" „Asjemenou! Daar zullen we dade lijk werk van maken, mevrouw," ant woordde Zeeg stralend. „Ik kom direct Eh..wie bent u?" „Mevrouw Silverschraep!" gilde het door de telefoon. Ja, dat was de vrouw van die rijke notaris..

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 3