Regisseur Fred Bosman:
na klanken nu beelden
Mi-locll
Zwart o
Wit
;r-gewicht
speelt
Knippersignalen tegen
kettingbotsingen
POIROT
BRIDGE
ijjbbeftje/
Minter en Hinter en de gouden cadetjes
TER LEEN
Van techniek
naar regie
Cor de Groot speelt
Rhapsody in blue
Mi-loclc
Terugblik
fem-feuillefon
bte van drie
ROOSENDAAL
i geld f 3000.-
tungsram 77 (ft
o(jczecj{
carrera
Luisterspel naar
ware gebeurtenis
wÊm
naar
Radio-activiteit in
melk in Canada
zeer hoog
De strijd in Jemen
Weer winst voor
monarchisten
l
oor
voor mensen die kwaliteit verlangen
A.N.W.B. geeft
goede wenken
1^ luiste™naar
TE DUUR
Geen prot. chr.
dagblad in
Zeeland
WÊm
chocolade hagel
10
rVG MET RIJKS- EN
fTEN
ir uitbreiding
andse schuldbekentenis te--
:nte van 5 pet., met een
opzegtermijn van 6
4307-oo bureau van dit blad'
ger antonissen
tel. (01600) 41485
andbaar.
Jam, Telefoon 65388.
iddenstandswoningen met
met garage.
Eigen grond-vrije vestiging.
Villemsparkweg 211, Amster-
Utrecht 030—25794.
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 3 NOVEMBER 1962
iaar het venster. ..Daa'.'
)aar!" schreeuwde hij i»1
/ijl hij. er naar toe rende.
Ook Tudor had een ogenbliK
e vreemde, angstaanjagen
estalte voor het raam gezien,
ie zich echter ijlings terug
lok. toen de twee vrienden ei
p af stormden. Toen zij net
enster openden, was er mei»
f niemand te zien.
(Van onze radio- en TV-redacteur)
Velen kennen hem waarschijnlijk nog niet. Wij bedoelen de be
scheiden televisieregisseur Fred. Bosman, die sinds mei werkzaam
is bij de AVRO. Bosman is een geboren en getogen Maastrichtenaar,
die van zijn loopbaan zestien jaren als klanktechnicus achter de
knoppen van de grote bedieningspanelen in de hoofdcontrolekamers
van onze omroepstudio's doorbracht en de eerste zes jaren bij de
Regionale Omroep Zuid. Enkele maanden geleden kreeg hij de eer
volle opdracht om voor de AVRO een reeks televisieprogramma's
te regisseren, waarin de elf Nederlandse symfonie-orkesten achter
eenvolgens op het beeldscherm zullen verschijnen. Zijn eerste afle
vering, het galaconcert van het Concertgebouworkest kreeg veelbe
lovende kritiek.
pred. Bosman is voor zover ons bekend
de eerste radioklanktechnicus, die
thans achter de knoppen in de televisie
regiekamer in functie is. De uiterst
ingewikkelde apparatuur, welke de
klanken, de toon, het timbre en het
volume voor de luisteraar geschikt
maken, leerde hij al jaren bespelen
bij de omroep. Maar nu is daar ook
nog de indrukwekkende reeks came
ra's, beeldmonitoren, microfoonhengels
en wat dies meer zij van de tv bij
gekomen. De Limburgse specialist op
het gebied van de geluidstechniek wist
zich in korte tijd, gedurende een
oriëntatiecursus van de NTS op het
Baarnse kasteel Groeneveld te bekwa
men als beeldregisseur. En het valt
niet le verwonderen, dat de tv-leiding
onmiddellijk aan de heer Bosman dacht,
toen de plannen werden uitgewerkt om
de televisiekijkers kennis te laten ma
ken met onze elf orkesten in een
„Rondo Sinfonico". Immers hij bezit
het uiterst scherp ontwikkelde gehoor
van de „Tonmeister", die synchroon
aan het beeld zowel de krachtige kolo-
rieten als de tedere contouren van de
mooiste orkestcomposities in de huis
kamer zo zuiver mogelijk kan doen
weerklinken
Twee dingen
Tuist door zijn gedegen klanktechnische
scholing vindt hij het zo jammer, dat
wanneer hy in de regiekamer van de
televisie is gezeten, twee dingen tege
lijkertijd zijn aandacht vragen nl. beeld
en geluid.
Als je voor de monitors gezeten bijna
onafgebroken op je cameramensen,
floormanager, scriptgirl en vele andere
medewerkenden moet letten, dan is
het uiterst moeilijk om je volledig op
de klank te concentreren. Hij zet daar
om de koptelefoon op een oor en luis-
Advertentie)
De middeleeuwen komen terug.
In die tijd hadden we bossen rid
ders, die geharnast op hun rossen
rondrosten, jagend en oorlog voerend
tegen andere ridders. Een mooie tijd.
Later is het slaan van ridders uit de
mode geraakt. Je komt nog zelden
zon ijzeren man op een paard, tegen,
tenzij in een geschiedenisboekje. In
het slaan van munten zijn we lang
zamerhand bedrevener geraakt.
Maar het ridderschap komt weer in
ere. Laatst kon ik met vreugde reeds
vermelden dat er een Beschermridder-
schap voor veilig verkeer in het leven
was geroepen. Vroeger kreeg je bij
de bevordering tot ridder een klap
met een zwaard, niet met het scherp
en niet te hard natuurlijk. Nu doet
men het anders. Verkeersridder wor
den kost vijfhonderd gulden. Dat is
ook een klap, zij het zonder zwaard
Intussen is er een nieuwe ridder
orde opgericht. Men kan nu Ridder
van de Zonneronde worden. Ridders
van deze broederschap zijn steunpila
ren imn een op te richten vakantie
huis voor kinderen en voor bejaarden.
Een uitnemend doel, waarvoor menig
een graag een bijdrage zal willen
geven.
Nu mag dat zo maar niet. Men kan
meedoen door een lot te kopen. Zon
lot kost duizend gulden. Jawel, per
stuk.. Deze methode garandeert de vor
ming van een werkelijk selecte club
van ridders. Voor die duizend gulden
ontvangt dan de steunpilaar behalve
het trotse gevoel een Weldoener te
zijn, een kans van één op vijftig een
dure auto te winnen en bovendien een
oorkonde. Die vermeldt dat de wel
doener wiens naam in krulletters op
dat papier staat, is opgenomen in her
illustere gezelschap van Ridders van
de Zonneronde.
Het is een uitvoerig document, dat
zich er uitmuntend toe leent in de
kam,er te worden opgehangen. Keurig
ingelijst en op een opvallende plaats.
Opdat iedere bezoeker duidelijk worde
flat. hier een Ridder woont. Een man
file duizend guldens op tafel legde
teneinde Ridder te worden.
Vroeger kreeg je een klap met een
zwaard, de zogeheten ridderslag. Nu
's het meer een slag voor je porte
monnee. Maar het is een heerlijk ge
voel ridder te zijn en zo'n heerlijk
gevoel is wel duizend gulden waard.
En het schept die gepaste afstand
jegens de niet-ridderlijke gevers van
node gemiste en in ordinaire collecte
bussengedeponeerde kwartjes, die wij
m ae liefdadigheid zo nodig hebben.
PRAET-MAECKER
tert met het andere naar de repro-
duktie uit de luidspreker, terwijl zijn
ogen onafgebroken zijn gericht op de
beeldschermen, welke in verbinding
staan met de camera's. Hij is er zich
van bewust dat het beeld van een
spelend orkest het beluisteren van de
klank beïnvloedt. Om een voorbeeld
te noemen. Bij een close-up van een
blazer, verwacht de kijker als hij de
bollende wangen ziet een forse toon.
Hij is van mening dat het beeld in
goede verhouding moet staan tot de
klank van de compositie en om dit
te bereiken heeft hij een originele
werkmethode uitgeprobeerd. Met grote
zorg bereidt hij de uitzendingen voor
en de twee eerste produkties, welke
op beeldband zijn vastgelegd hebben
al bewezen dat je voor een minuut
muziek niet minder dan een uur plus-
son en minnen aan de hand van parti
tuur en een tevoren uitgewerkt schema
van de cameraposities of beeldwisse
lingen kwijt bent. Samen met de be
kende componist Joop Stokkermans,
die hem als muzikaal adviseur bij deze
voorbereidingen terzijde staat, zet hij
in de partituur de aantekeningen,
waarop straks de cameramensen hun
lenzen zullen moeten instellen. De
muzikale vorm van de compositie is dus
het uitgangspunt bij het maken van
de beeldenreeksen. Later gaat hij zich
dan verdiepen in de beeldtechnische
mogelijkheden.
IVfaar aangezien het de bedoeling
de orkesten te laten optreden tijdens
gewone abonnementsconcerten in hun
eigen zalen, moet er aan de hand van
plattegronden cn foto's van de orkest
bezetting. vaak een concertreportage
worden voorbereid zonder dat er gele
genheid bestaat om te repeteren. Bo
vendien heeft men in de diverse con
certzalen niet evenveel ruimte om de
camera's zo beweeglijk mogelijk te
hanteren. Ten derde is de akoestiek
van zaal tot zaal geheel verschillend.
Desondanks heeft hij zich tot taak ge
steld om de orkesten te presenteren
onder hun eigen dirigent en met wer
ken uit hun normale orkest-repertoire.
Aangezien tijdens zo'n concert het
vaste abonnementspubliek in de zaal
aanwezig is, kan men met de camera's
niet voor het luisterend auditorium
heen en weer gaan rijden. Zijn bedoe
lingen om ook de dirigenten vanuit
het orkest gezien in beeld te brengen,
wist hij tijdens de uitvoering in het
Concertgebouw op duidelijke wijze
kenbaar te maken. Men zag Bernard
Haitink niet alleen op de rug, maar
ook in het gezicht, zowel in zijn rus
tige als tijdens de meer dynamische
charges van deze orkesteleider.
FRED BOSMAN
O
onze vraag aan welk orkest de
heer Bosman, programmatisch ge
zien in deze „Rondo Sinfonico" de
voorkeur gaf, verklaarde hij onge
twijfeld zonder enig chauvinisme en
met gefundeerde argumenten, aan
het Limburgs Symfonie Orkest on
der leiding van André Rieu.
Het was voor hem het meest dankbare
ensemble, wat betreft de repertoire
keuze. Misschien komt dat voor een
groot deel door de geografische ligging
van Maastricht, de oudste stad van
Nederland, waar men wordt beïnvloed
door de cultuurstromingen, zowel uit
het zuiden als het noordén, oosten en
westen. Men vindt daarom geen enkel
ander ensemble in ons land met zo'n
grote variatie in composities, welke
tijdens de abonnementsconcerten wor
den ten gehore gebracht. De eerst
volgende uitzending is op 19 november
van het Fryske Orkest o.l.v. Alfred
Salten, waarbij de Oxfordsymfonie van
Haydn en de le Roemeense rapsodie
van Enesco worden uitgevoerd. Aan
ieder concert gaat een korte gefilmde
inleiding vooraf cn bij de samenstelling
hiervan staat de kennismaking met
het orkest voorop.
Gastheer Rens van Dordt heeft voor
het KRO programma Tierelantijnen
van hedenavond om 21 uur de beken
de pianist Cor dc Groot uitgenodigd.
De pianist zal in dit bekende KRO-pro-
gramma George Gershwin's composi
tie: Rhapsody in blue ten gehoi^
brengen. Het versterkte dansorkest.
van Klaas van Beek zal hem daarbij
begeleiden.
(Advertentie)
socks of standing
Een sportieve sok voor de moderne
man.
dus fris en hygiënisch
'n produkt van Textielfabrieken Emile Lockefeer N.V. Huist (Z).
Hfondagavond zendt de KRO om 20 uur
Li via de radio een luisterspel uit, dat
tot titel heeft: „De dood slaat geen
deuren dicht." Het leven gaat verder,
maar niet in de zin dat wij onze ge
storven nabestaanden onherroepelijk
zouden vergeten, maar in zoverre zij
ons nablijvend, ons leven richting ge
ven en de lege plaatsen helpen inne
men. Dit hoorspel werd geschreven
naar een ware gebeurtenis. Nabij Ga-
gaz, in het Eoven-Rijndal, sloeg eni
ge jaren geleden een ponton tegen de
pijler te pletter. Van de 21 pontonniers
die het snhip bemanden, kwamen er
zes om het leven. Uit dit gegeven ont
wikkelde de bekende Zwitserse
schrijfster Erika Schuhiger de hande
ling voor dit radiospel. Daarin gaat
zij na, daarbij zorgvuldig verschillen
de motieven afwegend, in hoeverre
het geleden verlies voor de achterblij-
venden een vertroosting, zo niet een
herleven heeft betekend. Met een ty
pisch vrouwelijke tederheid schildert
zij de levenslijn van elk harer figuren
en bemerkt dat d-e levenslijn op de
duur vervloeit naar een gelukkiger
toekomst.
Zaterdagavond is er op Hilversum I
het dansprogramma al is het niet de
bruid. Om 20.40 uur volgt: specialitei
tentheater. Kees Brusse gaat om 22.40
ur babysitten en om 23.40 volgen vro
lijke platen.
Op Hilversum II is er om 20 uur de ru
briek: populaire klassieken welke om 21
ur wordt gevolgd door de tierelantijnen.
Aan het eind van de avond om 23 uur
volgen nieuwe grammofoonplaten. Zon
dagochtend zendt de KRO om 10 uur
de hoogmis uit, welke opgedragen wordt
in de parochiekerk van de H. Anna te
Amsterdam. Om 12.15 uur volgt melo
dieën-cascade en om 13.05 uur de stem
vork. Het avondprogramma wordt om
20 uur ingezet met een hoorspel geti
teld: ,,De dood slaat geen deuren dicht",
Om 21.30 uur begint wissewassen en
om 21.50 uur: „We zingen de wereld
door".
Op Hilversum 2 begint om 8.18 uur ie
rubriek: „Weer of geen weer". De mid
dag wordt geopend met kleurrijke
klanken en om 13.20 uur is het op de
plaats rust. Paul Godwin en zijn orkest
komen om 18.30 uur in de ether en om
19 uur begint het forum. „Bij nader in
zien' De AVRO biedt om 20.05 uur ,,Zing
met ons mee", en om 21 uur een detec
tivehoorspel in de Paul-Vlaanderense-
rie. Om 22.05 uur is er nog het pro
gramma: ,,Had u toen maar geleefd.
Dick Willebrandts speelt tot besluit om
23.25 uur met zijn orkest.
biedt de NCRV om
15 uur een gefilmd verhaal van Di.ckcns,
om 15.25 uur filatelistisch allerlei en
om 15.40 uur.een Duits muziekfilmpje.
In het jeugdprogramma om 17 uur zijn
er de avonturen van Swiebertje. Zater-
Advertentie)
dagavond brengt Pi Scheffer om half
acht: „Muziek voor u" Na het journaal
volgt de NCRV rubriek Memo. Om 20.30
uur speelt Coen Flink een Engelse ko
medie. Daarna vertoont men om 21.05
uur een filmpje van Dick van Bommel
over Pakistan. Onder de titel Het is
allemaal komedie is er om 21.30 uur een
amusementsprogramma. Piet Römer
draagt om 22.20 uur onder de titel
„Dolf, kom even" een verhaal van Piet
Römer voor.
Zondagavond is er om 19.30 uur het
weekoverzicht van het NTS journaal,
om 20 uur gevolgd door Sport in beeld
Om 20.30 uur speelt het trio Pim Ja
cobs. Dr. L. de Jong spreekt om 20.50
uur in zijn rubriek: De wereld van
vandaag. Om 21 uur kunt u kijken n
een griezelige eenakter, getiteld: Een
kwestie van identiteit. Dr. A. van
Meurs behandelt tenslotte om 22 uur
probleempjes in het gezinsleven.
De AVRO was gisteravond op het
scherm met een goed half uurtje v
de tieners, met onze vriend Higgins
met de wat verbrokkelde televisiekroniek
van Paul van Vliet en tenslotte vooral
met de AVRO-musical die „Allemaal
show" presenteerde. Het motto was te
gelijk een beetje een leugen, vonden wij
want wat Rika Jansen bracht was meer
dan show. Haar gezongen parodie op het
politieke leven was van een geestigheid
die van huis uit niet onder show mag
worden gerangschikt. Aan het program
ma namen ook meer buitenlandse ar
tiesten deel. Van hen kon ons de sym
pathieke Braziliaanse gitarist Luiz Bon
fa nog wel het meest bekoren. P.K.
Canada heeft in de speciale politieke
commissie van de V.N. meegedeeld, dat
de hoeveelheid radioactief strontium 90
in melk in Canada tot een „zeer veront
rustende hoogte" is gestegen. Onderzoe
kingen in de periode van juli tot half
september hadden ook recordhoogten
van de hoeveelheid coesium-137 en jo-
dium-131 in melk aan he-t licht gebracht.
Radio Amman heeft bekendgemaakt.,
dat 80 rebellen door de Jemenitische
monarchistische troepen zijn gedood. De
monarchisten wisten gedurende gevech
ten dichtbij Saada, ongeveer 200 km.
ten zuiden van de hoofdstad Saana, wa
pens en pansterwagens van Russich fa
brikaat buit te maken.
De aan de imam El Badr trouw ge
bleven stammen sneden de verbindingen
tussen Saada en Saana door, waardoor
in beide plaatsen tekort aan voedsel is
ontstaan.
Met VELPON zie i'eer 9een barstvan! bever
neem de voordelige
grote tube.
a lh
'ia
31)
,Ja, dat kan ik goed." zei Mrs Oli
ver tevreden. Bedenken is niets
maar wat je bedenkt te moeten neer
schrijven.. dat is het nare. Ik denk
altijd, dat ik hoog en breed klaar ben
en als ik dan de woorden ga tellen,
kom ik op z'n hoogst tot dertigduizend,
terwijl het verhaal zestigduizend lang
moet zijndus dan wordt het weer
een moord inlassen en de heldin op
nieuw, en nu op veel handiger manier,
laten ontvoeren. En dat is erg verve
lend."
Rhoda gaf geen antwoord. Ze zat
Mrs Oliver aan te staren met de eer
bied. die de jeugd voor „beroemdheid"
voelt.... een eerbied, die een tikje ver
troebeld was door een licht gevoel van
teleurstelling.
..Hoe vin-je mijn behang?" vroeg Mrs
Oliver met een elegant gebaar naar de
vogeloverdaad- ..Ik ben dol op vogels,
weet-je! Het gebladerte moet een weel
derig tropisch bos voorstellen. Ik voel
me er permanent warm door., zelfs
als het buiten vriest dat het kraakt.
En ik kan niet werken als ik me niet echt
lekker warm voel. Maar Sven Hjerson
slaat elke morgen het ijs inzijn bad
stuk."
,,Ik vind het allemaal geweldig," zei
Rhoda. ,,En ik vind het enig van u.
dat u 't zo heeft voorgesteld, dat ik u
niet stoor, terwijl ik u wel gestoord
heb."
..Laten we wat gaan eten," stelde
Mrs Oliver voor. ..Koffie en toast. Heel
sterke koffie en gloeiende toast. Daar
kun je me 's nachts voor wakker ma
ken."
Ze ging naar de deur, deed haar op
een kier open en riep iets. Daarna
kwam ze weer terug, ging zitten en
Zfi:jo"Sn ;-wat brengt je vandaag in
stad? Boodschappen gedaan?"
„Ja. Ik heb 't een en ander gekocht."
„Is Miss Meredith ook in stad?"
„Ja. Ze is met Majoor Despard naar
een advocaat."
„Advocaat. Zo!"
De wenkbrauwen van Mrs Oliver gin
gen vragend de hoogte in.
„Ja. Weet u.. Majoor Despard heeft
naar de raad gegeven een advocaat te
nemen. Hij is buitengewoon vriendelijk
geweest., werkelijk, buitengewoon."
..Dat ben ik ook." zei Mrs Oliver,
..maar van mij wilde ze er niet aan
Bedankte voor het genoegen. Vond het
zelfs niet prettig dat ik kwam is 't
niet?"
,,0, zo moet u het niet opvatten
heus niet!" Van pure verlegenheid
schoof Rhoda op haar stoel heen en
weer. „Dat is een van de redenen,
waarom ik u ben komen opzoeken
om 't u uit te leggen. Ik bemerkte,
weet-u, dat u het verkeerd begreep.
Ze deed ondankbaar, dat is waar.en
absoluut niet vriendelijk en zo. Maar
dat was niet omdat u onverwachts was
komen binnenvallen. Dat was om iets,
wat u had gezegd."
„Iets dat ik had gezegd?"
„Ja. U kon het natuurlijk niet helpen.
U wist, het niet. 't Was alleen erg jam
mer."
„Wat heb ik dan gezegd?"
..Ik denk, dat u het zich niet eens
zult herinneren, 't Was ook eigenlijk de
manier, waarop u het zei. Iets over
een ongeluk en vergif."
„Heb ik iets dergelijks gezegd?"
„Ja. Ik dacht wel, dat u er zich niets
van zou herinneren. U moet weten....
Anne heeft een paar jaar geleden iets
griezeligs meegemaakt^ Ze was in een
huis, waar een vrouw vergif heeft in
genomen....een soort hoedenverf of hoe-
denlak....ik weet niet precies hoe je het
noemt....bij vergissing natuurlijk. En
toen is ze gestorven, 't Heeft Anne
toen helemaal van streek gebracht. Ze
wil er niet over denken en niet over
spreken ook. En die woorden van u rie
pen alles wat gebeurd is in dat huis
natuurlijk weer op en dan is het net
of ze verstrakt en verstijft en in een
soort van zoutpilaar verandert. Ik zag,
dat u het zag. En ik kon niets zeggen.
Maar ik wilde toch, dat u wist dat het
niet om uw bezoek was. Ze was niet
echt onvriendelijk of ondankbaar."
Mrs. Oliver keek naar het verhitte
gezichtje van het meisje tegenover zich.
Dan zei ze langzaam: ,,Nu begrijp ik
het."
„Anne is heel gevoelig," ging Rhoda
voort. „En ze is bang....ze durft de din
gen niet onder de ogen zien. Als er
iets is, wat haar hindert, wil ze er niet
over praten....ofschoon ze daar geen
spat verder mee komt....tenminste, vol
gens mij niet. De feiten blijven precies
hetzelfde....of je erover praat of niet.
Doen, alsof ze niet bestaan, is weglopen,
anders niet. Ik zou liever uitvechten....
hoe onaangenaam en pijnlijk dat mis
schien ook zou zijn."
„Ja," zei Mrs. Oliver rustig. „Maar
jij bent ook een strijdvaardig type, kind.
En dat is Anne niet."
Rhoda bloosde. „Anne is een schat/'
Mrs. Oliver glimlachte. Toen zei zé:
„Ik heb niet gezegd, dat ze dat niet
was. Ik beweer alleen, dat zij jouw spe
ciaal merk moed niet bezit."
Ze zuchtte; toen vroeg ze opeens:
„Geloof je in de waarheid, kind....of
niet?"
„Ik geloof natuurlijk in de waarheid!
verklaarde Rhoda met een verbaasd
gezicht.
„Dat zeg je nu, impulsief, maar mis
schien heb je er nooit goed over nage
dacht. De waarheid kan soms pijn doen.,
heel erg zelfs....en iemand al zijn illu
sies ontnemen."
„Toch heb ik de waarheid liever,"
zei Rhoda.
„Ik ook. Maar of dit verstandig is.."
Rhoda zei met een ernstig gezichtje:
„Ik heb liever niet, dat u het Anne
zegt...dat ik het u verteld heb. Ik ben
bang, dat ze het niet prettig zal vinden."
,,Ik denk er niet aan, iets dergelijks
te vertellen. Is het lang geleden ge
beurd?"
„Een jaar of vier geleden. Eigenaar
dig toch, dat sommige mensen altijd
van die gekke dingen beleven. Ik heb
een tante gehad, die altijd schipbreuk
leed., in werkelijkheid bedoel ik. En An
ne.... dat is nu al haar tweede sterfge
val....allebei gewelddadig....alleen is dit
natuurlijk veel erger Een moord is
toch wel verschrikkelijk, vindt u niet?"
„Ja."
Op dit ogenblik werden de sterke kof
fie en de gloeiende toost binnenbracht.
Rhoda at en dronk met een bijna kin
derlijke gretigheid. Wat een zalige on
dervinding....een maaltijd te delen met
een beroemde schrijfster!
Toen ze klaar waren, stond ze op en
zei:„Ik hoop, dat ik u niet te lang heb
opgehouden. En dan heb ik nog een
verzoek, een groot verzoek. Als ik u
een van uw boeken stuur, zou u dan....
zou u het dan niet erg vinden, als ik
u vroeg uw naam erin te zetten?"
Mrs. Oliver lachte. „Ik weet een veel
eenvoudiger manier."
Ze stond op en ging naar' een kast in
de verste hoek van de kamer. „Welke
heb je het liefst? Ik zou zeggen: Het
Geheim van de Tweede Goudvis. Dat
is niet zulke uitgesproken onzin als de
rest."
Lichtelijk gechoqueerd over de kleine
rende manier, waarop de schrijfster
over haar pennevruchten sprak, aarzel
de Rhoda even. Toen zei ze opeens
weer gretig: „O, als u het me geven
wilt....dolgraag!"
Mrs. Oliver nam het boek, deed het
open, zette met een zwierige zwaai haar
handtekening voorin en gaf het Rhoda.
„Asjeblieft, kind!"
„O dank u wel. Ik heb het énig ge
vonden. U vindt het toch niet erg, dat
ik zo maar binnen ben komen vallen?"
„Ik hoopte, dat je komen zou," zei
Mrs. Oliver naar waarheid. Toen, na
even zwijgen, voegde ze eraan toe: „Je
bent een lief kind. Tot ziens hoor! En
pas goed op jezelf....zul je?"
(wordt vervolgd)
VOORBEELD
De 24-jarige Charles Walther is te
Londen veroordeeld, omdat hij onder
invloed van sterke drank zijn auto
had bestuurd. Hij gaf daarmee een
bijzonder slecht voorbeeld, want Wal
ther is voorzitter van de Britse geheel-
onthoudersbond-
VERSPERD
Onlangs was de Gotthardtauto-
weg nabij Chiggiogna vier uur lang
versperd, nadat een grote vracht
auto, die met kaas was geladen, de
hele lading verloor Er stonden na
vier uur rijen auto's over een lengte
van tien kilometer te wachten.
TE KOOP
Het particuliere vliegtuig van de
Amerikaanse president staat te koop.
Het toestel, een Convair, werd in 1948
gebouwd en werd tot 1959 regelmatig
gebruikt door de lijndienst van de
American Airlines. Tijdens zijn ver
kiezingscampagne maakte Kennedy
herhaaldelijk van het toestel gebruik,
maar sedert hij zich op het Witte
Huis bevindt werd steeds minder met
het vliegtuig gevlogen. Frederic Ayer,
die met de verkoop belast is, zei, dat
het wegens de weinige vluchten die
met het vliegtuig werden gemaakt,
de moeite niet waard was het nog
langer te behouden.
Als u er eventueel interesse in hebt
moet u 375.000 (dollar)-briefjes klaar-
houden.
„Let op! Bij elke maat, die ik noem.
tien bijtellen."
(Advertentie»
(Van onze Haagse redacteur)
Op aandringen van de A.N.W.B. zal
binnenkort een wijziging worden aange
bracht in het wegenverkeersreglement,
waardoor het zal worden toegestaan
knipperautomaten op de stoplichten
van auto's aan te brengen. Deze knip
perautomaten kunnen bij stilstand van
de auto worden ingeschakeld en doen
dan de stop- of remlichten werken
als waarschuwingslicht. Hierdoor wordt
het achteropkomende verkeer tijdig ge
attendeerd op voertuigen, die op de rij
baan stilstaan. De A.N.W.B. acht het
gebruik van deze eenvoudige en zeer
goedkope knipperautomaten van groot
belang voor de verkeersveiligheid
speciaal ter voorkoming van kettingbot
singen.
In nauwe samenwerking met de rijks
politie heeft de A.N.W.B. bovendien 'n
aantal gedragsregels voor automobilis
ten opgesteld die bij mist of duisternis
geconfronteerd worden met een ketting'
botsing of de dreiging daarvan op een
snelverkeersweg. Deze gedragsregels
zijn:
1. Trap bij het remmen het pedaal eni
ge malen achtereen in. Hierdoor gloei
en de remlichten op.
2. Schakel bij stilstand de koplichten
niet uit, maar verlicht zo mogelijk de
plaats van het ongeval en de voor u
staande voertuigen. Stel de knipperau
tomaat voor de remlichten in werking.
3. Ontsteek de linker-richtingaanwijzei*
en schakel tevens de binnenverlichting
van de auto in.
4. Stap slechts uit de auto, nadat u zich
er van hebt overtuigd, dat dit absoluut
zonder enig risico is.
(Advertentie)
Radio Luxemburg 208 meter
zondag 12 uur
Radio Veronica 192 meter
woensdag 13.45 uur
(Van onze redacteur)
De pogingen, die de afgelopen twee
maanden zijn aangewend om in Zeeland
een eigen, gewestelijk, protestants-chris
telijk dagblad op te richten, hebben ge
faald. Het comité van aanbeveling, dat
hiertoe in het leven was geroepen, heeft
moeten ervaren, dat de technische, fi
nanciële en organisatorische moeilijkhe
den, die aan de oprichting van een der
gelijk blad vastzitten, te groot zijn.
Om tot het gestelde doel te komen is
ook nog contact opgenomen met het pro
testants christelijk dagblad De Rotter
dammer. Dit blad zag evenmin kans een
ook maar enigszins rendabele Zeeuwse
editie uit te geven.
Wij herinneren eraan, dat het comité
van aanbeveling werd opgericht naar
aanleiding van de opheffing van het pro
testantse Zeeuwsch Dagblad per 1 sep
tember j.l-, dat tot voor enkele jaren een
eigen leven in Zeeland leidde, maar toen
werd voortgezet als een editie van het
Algemeen Dagblad.
Een muzikaal verhaal van
Annie M. G. Schmidt en
Cor Lemaire, o.l.v. Wim
lbo gespeeld door Hetty
Blok, Annemarie van Ees,
Joop Doderer en
Jan Oradi
aangeboden
door
10-4.. Met zijn duimen om zijn riem
geklemd stapte veldwachter Zeeg de
bakkerij binnen op Minter en Hinter
af. Hij bleef vlak voor hen stilstaan,
zodat hij hoog boven de jongetjes uit
torende. „Wat moet dat?" bulderde hij,
„inbreken op klaarlichte dag?"
„Ik heb broodjes gevonden, die van
goud worden ajs je erin bijt," zei Min
ter vol vuur. Hij wilde het broodje
weer pakken om het te laten zien,
maar de veldwachter greep hem vast.
„Wil je mij nog bedriegen ook met
mooie praatjes?"
Maar nu kwam Hinter voor zijn broer
tje op. „Heus veldwachter, we kwamen
niet stelen, echt niet. Maar het komt
omdat Minter dacht dat dat het tover-
broodjes waren en toen.."
„Zo, verkoop jij ook al van die
smoesjes?" baste Zeeg.
„Nnee!" riep Hinter verschrikt, „ik
geloofde het ook niet, maar.."
„Ooooh! Het is wel waar!" kwam
Minter ertussen, „echt goud is het ge
worden daar ligt het!"
„Moet je een draai om je oren heb
ben? bulderde het gezag. „Komen jul
lie maar eens mee, dan zullen we eens
een duchtig verhoor afnemen op het
bureau."
Zo sprekend nam hij de knaapjet
ieder bij een oor, en begaf zich od
weg. F