Regisseur Fred Bosman: na klanken nu beelden Mi-locll Zwart o Wit ;r-gewicht speelt Knippersignalen tegen kettingbotsingen POIROT BRIDGE ijjbbeftje/ Minter en Hinter en de gouden cadetjes TER LEEN Van techniek naar regie Cor de Groot speelt Rhapsody in blue Mi-loclc Terugblik fem-feuillefon bte van drie ROOSENDAAL i geld f 3000.- tungsram 77 (ft o(jczecj{ carrera Luisterspel naar ware gebeurtenis wÊm naar Radio-activiteit in melk in Canada zeer hoog De strijd in Jemen Weer winst voor monarchisten l oor voor mensen die kwaliteit verlangen A.N.W.B. geeft goede wenken 1^ luiste™naar TE DUUR Geen prot. chr. dagblad in Zeeland WÊm chocolade hagel 10 rVG MET RIJKS- EN fTEN ir uitbreiding andse schuldbekentenis te-- :nte van 5 pet., met een opzegtermijn van 6 4307-oo bureau van dit blad' ger antonissen tel. (01600) 41485 andbaar. Jam, Telefoon 65388. iddenstandswoningen met met garage. Eigen grond-vrije vestiging. Villemsparkweg 211, Amster- Utrecht 030—25794. DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 3 NOVEMBER 1962 iaar het venster. ..Daa'.' )aar!" schreeuwde hij i»1 /ijl hij. er naar toe rende. Ook Tudor had een ogenbliK e vreemde, angstaanjagen estalte voor het raam gezien, ie zich echter ijlings terug lok. toen de twee vrienden ei p af stormden. Toen zij net enster openden, was er mei» f niemand te zien. (Van onze radio- en TV-redacteur) Velen kennen hem waarschijnlijk nog niet. Wij bedoelen de be scheiden televisieregisseur Fred. Bosman, die sinds mei werkzaam is bij de AVRO. Bosman is een geboren en getogen Maastrichtenaar, die van zijn loopbaan zestien jaren als klanktechnicus achter de knoppen van de grote bedieningspanelen in de hoofdcontrolekamers van onze omroepstudio's doorbracht en de eerste zes jaren bij de Regionale Omroep Zuid. Enkele maanden geleden kreeg hij de eer volle opdracht om voor de AVRO een reeks televisieprogramma's te regisseren, waarin de elf Nederlandse symfonie-orkesten achter eenvolgens op het beeldscherm zullen verschijnen. Zijn eerste afle vering, het galaconcert van het Concertgebouworkest kreeg veelbe lovende kritiek. pred. Bosman is voor zover ons bekend de eerste radioklanktechnicus, die thans achter de knoppen in de televisie regiekamer in functie is. De uiterst ingewikkelde apparatuur, welke de klanken, de toon, het timbre en het volume voor de luisteraar geschikt maken, leerde hij al jaren bespelen bij de omroep. Maar nu is daar ook nog de indrukwekkende reeks came ra's, beeldmonitoren, microfoonhengels en wat dies meer zij van de tv bij gekomen. De Limburgse specialist op het gebied van de geluidstechniek wist zich in korte tijd, gedurende een oriëntatiecursus van de NTS op het Baarnse kasteel Groeneveld te bekwa men als beeldregisseur. En het valt niet le verwonderen, dat de tv-leiding onmiddellijk aan de heer Bosman dacht, toen de plannen werden uitgewerkt om de televisiekijkers kennis te laten ma ken met onze elf orkesten in een „Rondo Sinfonico". Immers hij bezit het uiterst scherp ontwikkelde gehoor van de „Tonmeister", die synchroon aan het beeld zowel de krachtige kolo- rieten als de tedere contouren van de mooiste orkestcomposities in de huis kamer zo zuiver mogelijk kan doen weerklinken Twee dingen Tuist door zijn gedegen klanktechnische scholing vindt hij het zo jammer, dat wanneer hy in de regiekamer van de televisie is gezeten, twee dingen tege lijkertijd zijn aandacht vragen nl. beeld en geluid. Als je voor de monitors gezeten bijna onafgebroken op je cameramensen, floormanager, scriptgirl en vele andere medewerkenden moet letten, dan is het uiterst moeilijk om je volledig op de klank te concentreren. Hij zet daar om de koptelefoon op een oor en luis- Advertentie) De middeleeuwen komen terug. In die tijd hadden we bossen rid ders, die geharnast op hun rossen rondrosten, jagend en oorlog voerend tegen andere ridders. Een mooie tijd. Later is het slaan van ridders uit de mode geraakt. Je komt nog zelden zon ijzeren man op een paard, tegen, tenzij in een geschiedenisboekje. In het slaan van munten zijn we lang zamerhand bedrevener geraakt. Maar het ridderschap komt weer in ere. Laatst kon ik met vreugde reeds vermelden dat er een Beschermridder- schap voor veilig verkeer in het leven was geroepen. Vroeger kreeg je bij de bevordering tot ridder een klap met een zwaard, niet met het scherp en niet te hard natuurlijk. Nu doet men het anders. Verkeersridder wor den kost vijfhonderd gulden. Dat is ook een klap, zij het zonder zwaard Intussen is er een nieuwe ridder orde opgericht. Men kan nu Ridder van de Zonneronde worden. Ridders van deze broederschap zijn steunpila ren imn een op te richten vakantie huis voor kinderen en voor bejaarden. Een uitnemend doel, waarvoor menig een graag een bijdrage zal willen geven. Nu mag dat zo maar niet. Men kan meedoen door een lot te kopen. Zon lot kost duizend gulden. Jawel, per stuk.. Deze methode garandeert de vor ming van een werkelijk selecte club van ridders. Voor die duizend gulden ontvangt dan de steunpilaar behalve het trotse gevoel een Weldoener te zijn, een kans van één op vijftig een dure auto te winnen en bovendien een oorkonde. Die vermeldt dat de wel doener wiens naam in krulletters op dat papier staat, is opgenomen in her illustere gezelschap van Ridders van de Zonneronde. Het is een uitvoerig document, dat zich er uitmuntend toe leent in de kam,er te worden opgehangen. Keurig ingelijst en op een opvallende plaats. Opdat iedere bezoeker duidelijk worde flat. hier een Ridder woont. Een man file duizend guldens op tafel legde teneinde Ridder te worden. Vroeger kreeg je een klap met een zwaard, de zogeheten ridderslag. Nu 's het meer een slag voor je porte monnee. Maar het is een heerlijk ge voel ridder te zijn en zo'n heerlijk gevoel is wel duizend gulden waard. En het schept die gepaste afstand jegens de niet-ridderlijke gevers van node gemiste en in ordinaire collecte bussengedeponeerde kwartjes, die wij m ae liefdadigheid zo nodig hebben. PRAET-MAECKER tert met het andere naar de repro- duktie uit de luidspreker, terwijl zijn ogen onafgebroken zijn gericht op de beeldschermen, welke in verbinding staan met de camera's. Hij is er zich van bewust dat het beeld van een spelend orkest het beluisteren van de klank beïnvloedt. Om een voorbeeld te noemen. Bij een close-up van een blazer, verwacht de kijker als hij de bollende wangen ziet een forse toon. Hij is van mening dat het beeld in goede verhouding moet staan tot de klank van de compositie en om dit te bereiken heeft hij een originele werkmethode uitgeprobeerd. Met grote zorg bereidt hij de uitzendingen voor en de twee eerste produkties, welke op beeldband zijn vastgelegd hebben al bewezen dat je voor een minuut muziek niet minder dan een uur plus- son en minnen aan de hand van parti tuur en een tevoren uitgewerkt schema van de cameraposities of beeldwisse lingen kwijt bent. Samen met de be kende componist Joop Stokkermans, die hem als muzikaal adviseur bij deze voorbereidingen terzijde staat, zet hij in de partituur de aantekeningen, waarop straks de cameramensen hun lenzen zullen moeten instellen. De muzikale vorm van de compositie is dus het uitgangspunt bij het maken van de beeldenreeksen. Later gaat hij zich dan verdiepen in de beeldtechnische mogelijkheden. IVfaar aangezien het de bedoeling de orkesten te laten optreden tijdens gewone abonnementsconcerten in hun eigen zalen, moet er aan de hand van plattegronden cn foto's van de orkest bezetting. vaak een concertreportage worden voorbereid zonder dat er gele genheid bestaat om te repeteren. Bo vendien heeft men in de diverse con certzalen niet evenveel ruimte om de camera's zo beweeglijk mogelijk te hanteren. Ten derde is de akoestiek van zaal tot zaal geheel verschillend. Desondanks heeft hij zich tot taak ge steld om de orkesten te presenteren onder hun eigen dirigent en met wer ken uit hun normale orkest-repertoire. Aangezien tijdens zo'n concert het vaste abonnementspubliek in de zaal aanwezig is, kan men met de camera's niet voor het luisterend auditorium heen en weer gaan rijden. Zijn bedoe lingen om ook de dirigenten vanuit het orkest gezien in beeld te brengen, wist hij tijdens de uitvoering in het Concertgebouw op duidelijke wijze kenbaar te maken. Men zag Bernard Haitink niet alleen op de rug, maar ook in het gezicht, zowel in zijn rus tige als tijdens de meer dynamische charges van deze orkesteleider. FRED BOSMAN O onze vraag aan welk orkest de heer Bosman, programmatisch ge zien in deze „Rondo Sinfonico" de voorkeur gaf, verklaarde hij onge twijfeld zonder enig chauvinisme en met gefundeerde argumenten, aan het Limburgs Symfonie Orkest on der leiding van André Rieu. Het was voor hem het meest dankbare ensemble, wat betreft de repertoire keuze. Misschien komt dat voor een groot deel door de geografische ligging van Maastricht, de oudste stad van Nederland, waar men wordt beïnvloed door de cultuurstromingen, zowel uit het zuiden als het noordén, oosten en westen. Men vindt daarom geen enkel ander ensemble in ons land met zo'n grote variatie in composities, welke tijdens de abonnementsconcerten wor den ten gehore gebracht. De eerst volgende uitzending is op 19 november van het Fryske Orkest o.l.v. Alfred Salten, waarbij de Oxfordsymfonie van Haydn en de le Roemeense rapsodie van Enesco worden uitgevoerd. Aan ieder concert gaat een korte gefilmde inleiding vooraf cn bij de samenstelling hiervan staat de kennismaking met het orkest voorop. Gastheer Rens van Dordt heeft voor het KRO programma Tierelantijnen van hedenavond om 21 uur de beken de pianist Cor dc Groot uitgenodigd. De pianist zal in dit bekende KRO-pro- gramma George Gershwin's composi tie: Rhapsody in blue ten gehoi^ brengen. Het versterkte dansorkest. van Klaas van Beek zal hem daarbij begeleiden. (Advertentie) socks of standing Een sportieve sok voor de moderne man. dus fris en hygiënisch 'n produkt van Textielfabrieken Emile Lockefeer N.V. Huist (Z). Hfondagavond zendt de KRO om 20 uur Li via de radio een luisterspel uit, dat tot titel heeft: „De dood slaat geen deuren dicht." Het leven gaat verder, maar niet in de zin dat wij onze ge storven nabestaanden onherroepelijk zouden vergeten, maar in zoverre zij ons nablijvend, ons leven richting ge ven en de lege plaatsen helpen inne men. Dit hoorspel werd geschreven naar een ware gebeurtenis. Nabij Ga- gaz, in het Eoven-Rijndal, sloeg eni ge jaren geleden een ponton tegen de pijler te pletter. Van de 21 pontonniers die het snhip bemanden, kwamen er zes om het leven. Uit dit gegeven ont wikkelde de bekende Zwitserse schrijfster Erika Schuhiger de hande ling voor dit radiospel. Daarin gaat zij na, daarbij zorgvuldig verschillen de motieven afwegend, in hoeverre het geleden verlies voor de achterblij- venden een vertroosting, zo niet een herleven heeft betekend. Met een ty pisch vrouwelijke tederheid schildert zij de levenslijn van elk harer figuren en bemerkt dat d-e levenslijn op de duur vervloeit naar een gelukkiger toekomst. Zaterdagavond is er op Hilversum I het dansprogramma al is het niet de bruid. Om 20.40 uur volgt: specialitei tentheater. Kees Brusse gaat om 22.40 ur babysitten en om 23.40 volgen vro lijke platen. Op Hilversum II is er om 20 uur de ru briek: populaire klassieken welke om 21 ur wordt gevolgd door de tierelantijnen. Aan het eind van de avond om 23 uur volgen nieuwe grammofoonplaten. Zon dagochtend zendt de KRO om 10 uur de hoogmis uit, welke opgedragen wordt in de parochiekerk van de H. Anna te Amsterdam. Om 12.15 uur volgt melo dieën-cascade en om 13.05 uur de stem vork. Het avondprogramma wordt om 20 uur ingezet met een hoorspel geti teld: ,,De dood slaat geen deuren dicht", Om 21.30 uur begint wissewassen en om 21.50 uur: „We zingen de wereld door". Op Hilversum 2 begint om 8.18 uur ie rubriek: „Weer of geen weer". De mid dag wordt geopend met kleurrijke klanken en om 13.20 uur is het op de plaats rust. Paul Godwin en zijn orkest komen om 18.30 uur in de ether en om 19 uur begint het forum. „Bij nader in zien' De AVRO biedt om 20.05 uur ,,Zing met ons mee", en om 21 uur een detec tivehoorspel in de Paul-Vlaanderense- rie. Om 22.05 uur is er nog het pro gramma: ,,Had u toen maar geleefd. Dick Willebrandts speelt tot besluit om 23.25 uur met zijn orkest. biedt de NCRV om 15 uur een gefilmd verhaal van Di.ckcns, om 15.25 uur filatelistisch allerlei en om 15.40 uur.een Duits muziekfilmpje. In het jeugdprogramma om 17 uur zijn er de avonturen van Swiebertje. Zater- Advertentie) dagavond brengt Pi Scheffer om half acht: „Muziek voor u" Na het journaal volgt de NCRV rubriek Memo. Om 20.30 uur speelt Coen Flink een Engelse ko medie. Daarna vertoont men om 21.05 uur een filmpje van Dick van Bommel over Pakistan. Onder de titel Het is allemaal komedie is er om 21.30 uur een amusementsprogramma. Piet Römer draagt om 22.20 uur onder de titel „Dolf, kom even" een verhaal van Piet Römer voor. Zondagavond is er om 19.30 uur het weekoverzicht van het NTS journaal, om 20 uur gevolgd door Sport in beeld Om 20.30 uur speelt het trio Pim Ja cobs. Dr. L. de Jong spreekt om 20.50 uur in zijn rubriek: De wereld van vandaag. Om 21 uur kunt u kijken n een griezelige eenakter, getiteld: Een kwestie van identiteit. Dr. A. van Meurs behandelt tenslotte om 22 uur probleempjes in het gezinsleven. De AVRO was gisteravond op het scherm met een goed half uurtje v de tieners, met onze vriend Higgins met de wat verbrokkelde televisiekroniek van Paul van Vliet en tenslotte vooral met de AVRO-musical die „Allemaal show" presenteerde. Het motto was te gelijk een beetje een leugen, vonden wij want wat Rika Jansen bracht was meer dan show. Haar gezongen parodie op het politieke leven was van een geestigheid die van huis uit niet onder show mag worden gerangschikt. Aan het program ma namen ook meer buitenlandse ar tiesten deel. Van hen kon ons de sym pathieke Braziliaanse gitarist Luiz Bon fa nog wel het meest bekoren. P.K. Canada heeft in de speciale politieke commissie van de V.N. meegedeeld, dat de hoeveelheid radioactief strontium 90 in melk in Canada tot een „zeer veront rustende hoogte" is gestegen. Onderzoe kingen in de periode van juli tot half september hadden ook recordhoogten van de hoeveelheid coesium-137 en jo- dium-131 in melk aan he-t licht gebracht. Radio Amman heeft bekendgemaakt., dat 80 rebellen door de Jemenitische monarchistische troepen zijn gedood. De monarchisten wisten gedurende gevech ten dichtbij Saada, ongeveer 200 km. ten zuiden van de hoofdstad Saana, wa pens en pansterwagens van Russich fa brikaat buit te maken. De aan de imam El Badr trouw ge bleven stammen sneden de verbindingen tussen Saada en Saana door, waardoor in beide plaatsen tekort aan voedsel is ontstaan. Met VELPON zie i'eer 9een barstvan! bever neem de voordelige grote tube. a lh 'ia 31) ,Ja, dat kan ik goed." zei Mrs Oli ver tevreden. Bedenken is niets maar wat je bedenkt te moeten neer schrijven.. dat is het nare. Ik denk altijd, dat ik hoog en breed klaar ben en als ik dan de woorden ga tellen, kom ik op z'n hoogst tot dertigduizend, terwijl het verhaal zestigduizend lang moet zijndus dan wordt het weer een moord inlassen en de heldin op nieuw, en nu op veel handiger manier, laten ontvoeren. En dat is erg verve lend." Rhoda gaf geen antwoord. Ze zat Mrs Oliver aan te staren met de eer bied. die de jeugd voor „beroemdheid" voelt.... een eerbied, die een tikje ver troebeld was door een licht gevoel van teleurstelling. ..Hoe vin-je mijn behang?" vroeg Mrs Oliver met een elegant gebaar naar de vogeloverdaad- ..Ik ben dol op vogels, weet-je! Het gebladerte moet een weel derig tropisch bos voorstellen. Ik voel me er permanent warm door., zelfs als het buiten vriest dat het kraakt. En ik kan niet werken als ik me niet echt lekker warm voel. Maar Sven Hjerson slaat elke morgen het ijs inzijn bad stuk." ,,Ik vind het allemaal geweldig," zei Rhoda. ,,En ik vind het enig van u. dat u 't zo heeft voorgesteld, dat ik u niet stoor, terwijl ik u wel gestoord heb." ..Laten we wat gaan eten," stelde Mrs Oliver voor. ..Koffie en toast. Heel sterke koffie en gloeiende toast. Daar kun je me 's nachts voor wakker ma ken." Ze ging naar de deur, deed haar op een kier open en riep iets. Daarna kwam ze weer terug, ging zitten en Zfi:jo"Sn ;-wat brengt je vandaag in stad? Boodschappen gedaan?" „Ja. Ik heb 't een en ander gekocht." „Is Miss Meredith ook in stad?" „Ja. Ze is met Majoor Despard naar een advocaat." „Advocaat. Zo!" De wenkbrauwen van Mrs Oliver gin gen vragend de hoogte in. „Ja. Weet u.. Majoor Despard heeft naar de raad gegeven een advocaat te nemen. Hij is buitengewoon vriendelijk geweest., werkelijk, buitengewoon." ..Dat ben ik ook." zei Mrs Oliver, ..maar van mij wilde ze er niet aan Bedankte voor het genoegen. Vond het zelfs niet prettig dat ik kwam is 't niet?" ,,0, zo moet u het niet opvatten heus niet!" Van pure verlegenheid schoof Rhoda op haar stoel heen en weer. „Dat is een van de redenen, waarom ik u ben komen opzoeken om 't u uit te leggen. Ik bemerkte, weet-u, dat u het verkeerd begreep. Ze deed ondankbaar, dat is waar.en absoluut niet vriendelijk en zo. Maar dat was niet omdat u onverwachts was komen binnenvallen. Dat was om iets, wat u had gezegd." „Iets dat ik had gezegd?" „Ja. U kon het natuurlijk niet helpen. U wist, het niet. 't Was alleen erg jam mer." „Wat heb ik dan gezegd?" ..Ik denk, dat u het zich niet eens zult herinneren, 't Was ook eigenlijk de manier, waarop u het zei. Iets over een ongeluk en vergif." „Heb ik iets dergelijks gezegd?" „Ja. Ik dacht wel, dat u er zich niets van zou herinneren. U moet weten.... Anne heeft een paar jaar geleden iets griezeligs meegemaakt^ Ze was in een huis, waar een vrouw vergif heeft in genomen....een soort hoedenverf of hoe- denlak....ik weet niet precies hoe je het noemt....bij vergissing natuurlijk. En toen is ze gestorven, 't Heeft Anne toen helemaal van streek gebracht. Ze wil er niet over denken en niet over spreken ook. En die woorden van u rie pen alles wat gebeurd is in dat huis natuurlijk weer op en dan is het net of ze verstrakt en verstijft en in een soort van zoutpilaar verandert. Ik zag, dat u het zag. En ik kon niets zeggen. Maar ik wilde toch, dat u wist dat het niet om uw bezoek was. Ze was niet echt onvriendelijk of ondankbaar." Mrs. Oliver keek naar het verhitte gezichtje van het meisje tegenover zich. Dan zei ze langzaam: ,,Nu begrijp ik het." „Anne is heel gevoelig," ging Rhoda voort. „En ze is bang....ze durft de din gen niet onder de ogen zien. Als er iets is, wat haar hindert, wil ze er niet over praten....ofschoon ze daar geen spat verder mee komt....tenminste, vol gens mij niet. De feiten blijven precies hetzelfde....of je erover praat of niet. Doen, alsof ze niet bestaan, is weglopen, anders niet. Ik zou liever uitvechten.... hoe onaangenaam en pijnlijk dat mis schien ook zou zijn." „Ja," zei Mrs. Oliver rustig. „Maar jij bent ook een strijdvaardig type, kind. En dat is Anne niet." Rhoda bloosde. „Anne is een schat/' Mrs. Oliver glimlachte. Toen zei zé: „Ik heb niet gezegd, dat ze dat niet was. Ik beweer alleen, dat zij jouw spe ciaal merk moed niet bezit." Ze zuchtte; toen vroeg ze opeens: „Geloof je in de waarheid, kind....of niet?" „Ik geloof natuurlijk in de waarheid! verklaarde Rhoda met een verbaasd gezicht. „Dat zeg je nu, impulsief, maar mis schien heb je er nooit goed over nage dacht. De waarheid kan soms pijn doen., heel erg zelfs....en iemand al zijn illu sies ontnemen." „Toch heb ik de waarheid liever," zei Rhoda. „Ik ook. Maar of dit verstandig is.." Rhoda zei met een ernstig gezichtje: „Ik heb liever niet, dat u het Anne zegt...dat ik het u verteld heb. Ik ben bang, dat ze het niet prettig zal vinden." ,,Ik denk er niet aan, iets dergelijks te vertellen. Is het lang geleden ge beurd?" „Een jaar of vier geleden. Eigenaar dig toch, dat sommige mensen altijd van die gekke dingen beleven. Ik heb een tante gehad, die altijd schipbreuk leed., in werkelijkheid bedoel ik. En An ne.... dat is nu al haar tweede sterfge val....allebei gewelddadig....alleen is dit natuurlijk veel erger Een moord is toch wel verschrikkelijk, vindt u niet?" „Ja." Op dit ogenblik werden de sterke kof fie en de gloeiende toost binnenbracht. Rhoda at en dronk met een bijna kin derlijke gretigheid. Wat een zalige on dervinding....een maaltijd te delen met een beroemde schrijfster! Toen ze klaar waren, stond ze op en zei:„Ik hoop, dat ik u niet te lang heb opgehouden. En dan heb ik nog een verzoek, een groot verzoek. Als ik u een van uw boeken stuur, zou u dan.... zou u het dan niet erg vinden, als ik u vroeg uw naam erin te zetten?" Mrs. Oliver lachte. „Ik weet een veel eenvoudiger manier." Ze stond op en ging naar' een kast in de verste hoek van de kamer. „Welke heb je het liefst? Ik zou zeggen: Het Geheim van de Tweede Goudvis. Dat is niet zulke uitgesproken onzin als de rest." Lichtelijk gechoqueerd over de kleine rende manier, waarop de schrijfster over haar pennevruchten sprak, aarzel de Rhoda even. Toen zei ze opeens weer gretig: „O, als u het me geven wilt....dolgraag!" Mrs. Oliver nam het boek, deed het open, zette met een zwierige zwaai haar handtekening voorin en gaf het Rhoda. „Asjeblieft, kind!" „O dank u wel. Ik heb het énig ge vonden. U vindt het toch niet erg, dat ik zo maar binnen ben komen vallen?" „Ik hoopte, dat je komen zou," zei Mrs. Oliver naar waarheid. Toen, na even zwijgen, voegde ze eraan toe: „Je bent een lief kind. Tot ziens hoor! En pas goed op jezelf....zul je?" (wordt vervolgd) VOORBEELD De 24-jarige Charles Walther is te Londen veroordeeld, omdat hij onder invloed van sterke drank zijn auto had bestuurd. Hij gaf daarmee een bijzonder slecht voorbeeld, want Wal ther is voorzitter van de Britse geheel- onthoudersbond- VERSPERD Onlangs was de Gotthardtauto- weg nabij Chiggiogna vier uur lang versperd, nadat een grote vracht auto, die met kaas was geladen, de hele lading verloor Er stonden na vier uur rijen auto's over een lengte van tien kilometer te wachten. TE KOOP Het particuliere vliegtuig van de Amerikaanse president staat te koop. Het toestel, een Convair, werd in 1948 gebouwd en werd tot 1959 regelmatig gebruikt door de lijndienst van de American Airlines. Tijdens zijn ver kiezingscampagne maakte Kennedy herhaaldelijk van het toestel gebruik, maar sedert hij zich op het Witte Huis bevindt werd steeds minder met het vliegtuig gevlogen. Frederic Ayer, die met de verkoop belast is, zei, dat het wegens de weinige vluchten die met het vliegtuig werden gemaakt, de moeite niet waard was het nog langer te behouden. Als u er eventueel interesse in hebt moet u 375.000 (dollar)-briefjes klaar- houden. „Let op! Bij elke maat, die ik noem. tien bijtellen." (Advertentie» (Van onze Haagse redacteur) Op aandringen van de A.N.W.B. zal binnenkort een wijziging worden aange bracht in het wegenverkeersreglement, waardoor het zal worden toegestaan knipperautomaten op de stoplichten van auto's aan te brengen. Deze knip perautomaten kunnen bij stilstand van de auto worden ingeschakeld en doen dan de stop- of remlichten werken als waarschuwingslicht. Hierdoor wordt het achteropkomende verkeer tijdig ge attendeerd op voertuigen, die op de rij baan stilstaan. De A.N.W.B. acht het gebruik van deze eenvoudige en zeer goedkope knipperautomaten van groot belang voor de verkeersveiligheid speciaal ter voorkoming van kettingbot singen. In nauwe samenwerking met de rijks politie heeft de A.N.W.B. bovendien 'n aantal gedragsregels voor automobilis ten opgesteld die bij mist of duisternis geconfronteerd worden met een ketting' botsing of de dreiging daarvan op een snelverkeersweg. Deze gedragsregels zijn: 1. Trap bij het remmen het pedaal eni ge malen achtereen in. Hierdoor gloei en de remlichten op. 2. Schakel bij stilstand de koplichten niet uit, maar verlicht zo mogelijk de plaats van het ongeval en de voor u staande voertuigen. Stel de knipperau tomaat voor de remlichten in werking. 3. Ontsteek de linker-richtingaanwijzei* en schakel tevens de binnenverlichting van de auto in. 4. Stap slechts uit de auto, nadat u zich er van hebt overtuigd, dat dit absoluut zonder enig risico is. (Advertentie) Radio Luxemburg 208 meter zondag 12 uur Radio Veronica 192 meter woensdag 13.45 uur (Van onze redacteur) De pogingen, die de afgelopen twee maanden zijn aangewend om in Zeeland een eigen, gewestelijk, protestants-chris telijk dagblad op te richten, hebben ge faald. Het comité van aanbeveling, dat hiertoe in het leven was geroepen, heeft moeten ervaren, dat de technische, fi nanciële en organisatorische moeilijkhe den, die aan de oprichting van een der gelijk blad vastzitten, te groot zijn. Om tot het gestelde doel te komen is ook nog contact opgenomen met het pro testants christelijk dagblad De Rotter dammer. Dit blad zag evenmin kans een ook maar enigszins rendabele Zeeuwse editie uit te geven. Wij herinneren eraan, dat het comité van aanbeveling werd opgericht naar aanleiding van de opheffing van het pro testantse Zeeuwsch Dagblad per 1 sep tember j.l-, dat tot voor enkele jaren een eigen leven in Zeeland leidde, maar toen werd voortgezet als een editie van het Algemeen Dagblad. Een muzikaal verhaal van Annie M. G. Schmidt en Cor Lemaire, o.l.v. Wim lbo gespeeld door Hetty Blok, Annemarie van Ees, Joop Doderer en Jan Oradi aangeboden door 10-4.. Met zijn duimen om zijn riem geklemd stapte veldwachter Zeeg de bakkerij binnen op Minter en Hinter af. Hij bleef vlak voor hen stilstaan, zodat hij hoog boven de jongetjes uit torende. „Wat moet dat?" bulderde hij, „inbreken op klaarlichte dag?" „Ik heb broodjes gevonden, die van goud worden ajs je erin bijt," zei Min ter vol vuur. Hij wilde het broodje weer pakken om het te laten zien, maar de veldwachter greep hem vast. „Wil je mij nog bedriegen ook met mooie praatjes?" Maar nu kwam Hinter voor zijn broer tje op. „Heus veldwachter, we kwamen niet stelen, echt niet. Maar het komt omdat Minter dacht dat dat het tover- broodjes waren en toen.." „Zo, verkoop jij ook al van die smoesjes?" baste Zeeg. „Nnee!" riep Hinter verschrikt, „ik geloofde het ook niet, maar.." „Ooooh! Het is wel waar!" kwam Minter ertussen, „echt goud is het ge worden daar ligt het!" „Moet je een draai om je oren heb ben? bulderde het gezag. „Komen jul lie maar eens mee, dan zullen we eens een duchtig verhoor afnemen op het bureau." Zo sprekend nam hij de knaapjet ieder bij een oor, en begaf zich od weg. F

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 17