Rika Jansen met
deel uit haar
n
one-woman-show
UI
1
Zwart o
Wit
„Overheidsfinanciering
is niet de juiste weg
Klankbeeld over de r.-k.
leergangen van Tilburg
speelt
POIROT
BRIDGE
Minter en Hinter en de gouden cadetjes
WAARSCHUWING
TROUW NIET MET DE SJEIK KOEWEIT
PANORAMA
kijk n
^loc^ezec^d
Jaarverslag wereldomroep:
Radioprogramma 's
MDR AK A
door -Wljatha (dhriótie
Winterspelen in
Eurovisie
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 2 NOVEMBER 1962
Op Hilversum I brengt de NCRV om
20.10 uur het programma Prisma" dat
ditmaal staat in het teken flatmineur en
flatmajeur. Om 21.15 uur volgen gees
telijke liederen. Een opname uit de Mo-
zartzaal te Stuttgart wordt om 21.45 u
uitgezonden onder de titel: Woche der
leichten Musik 1962 welke uitzending
om 23 uur wordt voortgezet.
Op Hilversum II brengt de VPRO em
kele causerieën. Om 21 uur speelt Ma-
lando en zijn tango-rumba-orkest. Daar
na is er om 21.35 uur de radio-documen
taire: Signalement van het andere ik.
Tot besluit van de avond om 23.10 uur
volgt de rubriek: Spontane reacties.
Om half acht presenteert de AVRO het
programma ..Rooster". Na het journaal
volgt een nieuwe aflevering van: On
ze vriend Higgins". Om 20.45 uur volgt
de kroniek „Flits" en tenslotte om 21.30
uur het amusementsprogramma „Mu-
sichall".
België Vlaams vertoont om 20.30 uur
het TV-spel ..De sloep zonder visser".
Om 22 uur volgt de filmrubriek. „Premiè
re".
T Toewei de eerste uitzending van
het showprogramma „Music
hall" dat de AVRO-televisie ons
de vorige maand uit Treslong in
Ilillegom vertoonde enigszins is
tegengevallen, hebben de produ
cer en regisseur Karei Prior en
Jef de Groot dimaal kosten noch
moeiten gespaard om een betere
uitzending te presenteren.
Tn de Music hall - treden vanavond
A Rijk de Gooyer, Aart Brouwer, Sylvia
de Leur en Janine van Wely weer als
gastheren en -vrouwen op. Zij ontvan
gen gasten uit Nederland, Denemar
ken, Spanje en Engeland. Ook thans
bleven de samenstellers de teleurstel
lingen en moeilijkheden niet bespaard.
Zo wachtte men tevergeefs op de
Kestrels, die tengevolge van een zware
mist niet van London Airport konden
vertrekken en een dag later arriveer
den dan was gepland. Grote indruk
maakte het spel van de grandioze gi
tarist Luis Bonfa uit Brazilië, die des-
RIKA JANSEN
tijds de muziek voor de befaamde film
Orfeu negro schreef.
De Nederlandse artieste op de avond is
Rika Jansen, bij vele kijkers misschien
beter bekend als zwarte Riek, onder
welke artiestennaam zij vele smartlap
pen als „M'n wiegie was een stijfsel-
kissie" en ,,Alle apies in de Artis lij
ken op ome Hein" voor de platenindu
strie maakte.
Rika Jansen is de echtgenote van
Kees Manders (een broer van Dorus)
en dit jaar oogstte zij veel succes met
haar one-(wo)man-show onder de ti
tel tussen plume, pluche en plastic
Vanavond staat zij in de spotlights van
..Music hall" en de toeschouwers zul
len kennis maken met de laatste suc
cessen van deze volbloed Amsterdam
se, die zich vroeger eens in een open
landauwer, voorafgegaan door zeven
muziekkorpsen door de Amsterdamse
Jordaan liet rijden. Tenslotte zult u
kennis kunnen maken met little John
uit Denemarken en de Mumford puppets,
een zingend marionettentheater uit
Engeland.
De behandeling van de televisierechts-
ak tegen de heren Hartveld en Sierhuis
compagnons in optische artikelen heeft
woensdagavond enkele uren zendtijd ge
vergd. Het was nochtans een logisch en
zeer interessant slot van deze „boeiende"
affaire. Bij een peiling van de publieke
opinie omtrent inhoud en ontvankelijk
heid van televisie-uitzendingen zou de
VARA met de televisie-rechtbank lang
geen gek figuur slaan. Onze grootste
waardering ging ook nu weer uit naar
de voortreffelijke „creatie" van prof.
mr. A. Belinfante als president van de
rechtbank. Verdachte Hartveld deed echt
verdacht.
Na het journaal kwam in Achter het
nieuws weer het kistje van de fantast
Bron in de huiskamers. Onze veront
waardiging jegens deze bij de gratie
van algemene goedgelovigheid rijk ge
worden knutselaar was wéér groot. Het
T^ezer dagen is het jaarverslag 1961 van
de Radio Nederland Wereldomroep
van de pers gekomen. Uitvoerig wordt
ingegaan op de mogelijkheden van een
oplossingsformule voor de financiering
Uitgegaan wordt daarbij van het stand
punt, dat de wereldomroep terwille van
zijn reputatie en gelet op zijn status
van zelfstandig maatschappelijk
orgaan zich er blijvend op moeten kun
nen beroepen op overeenkomstige
wijze gefinancieerd te worden als de
binnanlandse omroep.
Jle oplosing zou allereerste de latende
bron van spanningen met de omroepen
moeten wegnemen en aldus tot een
blijvende pacifering der verhoudingen
lijkt ons nu wel genoeg geweest. Liet
men meneer Bron maar aan een touwtje
leggen in plaats van ons zijn kunsten nog
eens een keertje gedetailleerd uit de
doeken te doen. Het was inderdaad „ach
ter het nieuws".
Heel acceptabel was het nieuwste avon
tuur van de Parijse politie-inspecteur
Leclerc (Philippe Nicaud) bij het opspo
ren van de „Maniak van Montmartre".
Jp. Iv.
In het KRO-programma van donder
dagavond heeft het televisiespel „Slag
veld" van Britget Roland een leerzame
terugblik gegeven op de periode rond
mei 1945, na het einde van de tweede
wereldoorlog. De auteur heeft in dit
stuk willen accentueren het feit, dat
mensen, die als een grote macht een
drachtig samenstreden tegen de vijand,
na deze heroïsche strijd weer terugval
len tot hun vroegere onenigheid. Een
vrij goede bezetting, plus een aanzienlij
ke figuratie waren voor dit stuk nodig,
er\ hoewel het nu en dan een beetje rom
melig aandeed de sfeer van het spel
bracht dit trouwens mee was er toch
van goed spel te genieten, waarbij Ro
bert Sobels, Henk Schaer. Johan Schmitz
en Eric Schneider bij de heren en An-
net Nieuwenhuizen bij de dames excel
leerden.
Kijk op kunst maakte ons attent op
enkele lopende exposities en in het
Brandpunt werd nog eens het muilkorven
van honden met het voor en tegen ervan
belicht.
Heel leerzaam was de „Look", die
een goede documentaire over natuurver
schijnselen te zien gaf. J. de R.
T»er gelegenheid van het gouden jubileum van de kath. leergangen te Til-
burg, schreef Tom Brouns een klankbeeld getiteld: „Bij de feeststoel j
van een vijftigjarige", dat op vrijdagavond om 18.20 uur 9 november in het
radioprogramma van de KRO wordt uitgezonden, Dr, J. Bornewasser, die de
historie van de leergangen te boek heeft gesteld, vertelt in dit klankbeeld,
dat in het Brabants halfuur wordt uitgezonden, het een en ander over dit
belangrijke katholieke onderwijsinstituut, dat in Brabant een eigen plaats J
inneemt en waarvan ook de aanwezigheid wordt gevoeld als een kostbaar i
bezit. Tevens zijn gesprekken opgenomen met mgr. Goossens die het initiatief 5
heeft genomen tot stichting van de r.-k. economische hogeschool en met de 5
rector der leergangen dr. M. L. M. van Can. Regisseur Frans Evers verzorgt
de reportages in dit programma. J
moeten leiden. Bij de blijvende kosten
verhogingen zal een combinatie van
een hogere luistergeldbij drage van 12,-
tot 15,- en de verwijdering van de we
reldomroep uit de collectieve luister-
pot reeds na een jaar of vijf niet meer
toereikend zijn. Bij een uitbreiding van
de programma's der binnenlandse om
roepen met vijftig procent door de in
dienststelling van een derde radiopro
gramma zal de zaak nog eerder finan
cieel spaak lopen. Het moet mogelijk
zijn aldus lezen wij in het verslag
een formule te vinden, die de binnen
landse omroep ruimer armslag geeft en
de wereldomroep tegelijkertijd geen
schadelijk etiket opplakt.
Voorts wordt nog melding gemaakt
van de stijgende lijn bij de levering
van transciptie-programma's. In 1961
bedroeg dit 29.983 programma's tegen
over 28.463 in het jaar daarvoor. De
schriftelijke reacties liepen iets terug,
hetgeen wordt toegeschreven aan het
beduidend minder aantal brieven uit
Indonesië, waar onder bedreiging met
politie-maatregelen het onderhouden
van contact met de wereldomroep
werd tegengegaan.
Vrijdag 2 november
HILVERSUM I 402 m
NCRV: 12,00 Lichte orkestmuziek (gr.)
12,30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw
12,33 Amusementsmuziek 12,53 Grammofoon-
muziek of actualiteiten 13,00 Nieuws 13,15
Per plaat door Engeland 13,45 Lichte muziek
14,05 Populaire klassieke en amusementsmu
ziek (gr.) 15,25 Klassieke kamermuziek 15,55
Jazzmuziek 16,15 Duizendschoon: het verzor
gen van snijbloemen, lezing 16,30 Slotconcert
van de 3e internationale Harpweek 1962
17,00 Declamatie 17,20 Hammondorgelspel
met ritmische begeleiding (gr.) 17,40 Beurs
berichten 17,45 Selectie uit de musical State
Fair (gr.) 18.00 Gevarieerde muziek 18,20 De
Hangmat, licht programma 18,50 Regerings
uitzending: Toch nog een vak leren, scho
ling van volwassenen op regionale werk
plaatsen 19,00 Nieuws en weerbericht 19,10
Licht ensemble en zangsolist 19,30 Radio
krant 19,50 Jazzmuziek 20,10 Prisma-, geva
rieerd programma 21,15 Samenzang: geeste
lijke liederen 21,45 Woche der Leichten Mu
sik 1962 te Stuttgart 22,30 Nieuws 22,40 Wijd
als de wereld, lezing 23.00 Woche der Leich
ten Musik te Stuttgart (opn.) 23,55-24,00
Nieuws.
HILVERSUM II 298 m
AVRO: 12,00 Lichte muziek en zangsolis
ten 12,20 Regeringsuitzending: Voor de land
bouw 12,30 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw 12,33 Sport en recreatie, afgewis
seld met grammofoonmuziek 13,00 Nieuws
13,15 Mededelingen, actualiteiten of gram
mofoonmuziek 13,25 Beursberichten 13,30
Licht ensemble en zangsolist 14,00 Piano
recital: klassieke muziek 14.30 Literair pro
gramma 14,45 Harprecital (gr.) 15,00 Hou je
aan je woord, literaire quiz VARA: 16,00
Grepen uit de muziekgeschiedenis, muzikale
lezing 16,30 Voor de zieken 17,00 Tijd voor
teenagers 17,50 Actualiteiten 18,00 Nieuws
18,15 Politieke lezing 18.25 Lichte orkestmu
ziek en zangsolisten 18,50 Onder het mes,
praatje 19,00 Voor de kinderen 19,10 Kin
derkoor VPRO: 19,30 Griekse volksmuziek
19,50 Daarom... lezing 20,00 Nieuws 20,05
Ons geloof en onze concrete beslissingen, le
zing (IV) 20.20 Kamermuziek 20,40 Boekbe
spreking 20,45 Wereld in beweging, lezing
(Advertentie)
üfc„HARDt MAIKAb
MET ALLE COMFORT
VAN EEN „ZACHTE"
Ja, zei de schoenmaker, min of
meer misprijzend mijn lichtelijk af
gedragen schoenen bekijkend, die ik
'hem ter reparatie aanbood, ja, dat
model gaat er helemaal uit, meneer.
Zo zo. zei ik ongeïnteresseerd, want
als man kun je je veroorloven kle
dingstukken aan het lijf te hebben
van een model dat er eigenlijk al ja
ren uit is. Maar zó kom ik er deze
keer niet van af, maakte de schoen
hersteller mij duidelijk.
Die scherpe punten aan de schoen
die kende ik al wel, veronderstelde
hij welwillend. Dat is zo. Ik heb, geloof
ik, zelf nog ergens zo'n paar staan.
Gedragen heb ik de dingen nooit,
want ik kreeg het gevoel of ik met
twee levensgevaarlijke speerpunten
aan de voeten gemonteerd over straat
ging.
Nou, vervolgde de schoenmaker, die
kant gaat het nu helemaal uit. De
schoenfabrikanten vinden die scher
pe punten fantastisch mooi en het
wordt binnenkort één en al punt, in
de schoenwinkels. Eerst zullen ze de
Nederlandse heren met een nog aan
vaardbare spits puntrijp maken. Als
er geen stompe loopschuiten meer ver
krijgbaar zijn zullen ze driester wor
den, aldus suggereerde de schoenma
ker.
Dan maken se de punt langer. Telkens
een paar centimetertjes. Maar over
drie jaar, dat wilde hij maar even
vaststellen, lopen we allemaal met
puntschoenen van naar schatting 2
maal de thans gangbare lengte. Vanaf
'de wreef zal een enorme leren raket
onze voeten sieren.
Is daar dan niets tegen te doen?
vroeg ik geschrokken. Maar de schoen
maker zei van niet. De fabrikanten
willen dat zo en dan is het dus straks
mode. De gewone schoen, waarin je
tenen Lebensraum hebben, wordt dan
niet meer gemaakt. Als plompe, ver
achtelijke en weerzinwekkende schui
ten zullen ze eenvoudig van de aard
bodem verdwijnen.
Geslagen ben ik naar huis gegaan.
Voeten we dat nu nemen? Is er echt
wen mogelijkheid om het lot dat de
rouwen al lang getroffen heeft te
ontlopen? Zij komen nimmer meer
van de naaldhakken af. Misschien
had een tijdige actie hen kunnen red
den.
We moeten daarom, mannen, een
protestbeweging oprichten. Een bond
ogen de Puntschoen. Met statuten en
spandoeken.
En een mars naar Den Haag en de
■angstraat.
Adhesiebetuigingen bij:
PRAET-MAECKER
30)
Niet, dat ik die Majoor Despard niet
eens graag gesproken zou hebben., of
eigenlijk., zoveel voel ik er niet voor..
Hij is wel knap - en aardig en zo
Maar hij is verliefd op AnneEen
man geeft zich heus niet zoveel moei
te tenzij hij verliefd isik bedoel,
vriendelijkheidhulpvaardigheid komt
er misschien wel bij maar 't is nooit
dat alleen.."
Een kruier botste tegen Rhoda op en
zei: ,,0, pardon, juffrouw!" op hyper-
verwijtende toon.
..Lieve help," dacht Rhoda. ,,Ik moet
't een of 't ander doen. Ik kan hier
niet de hele dag blijven staan alleen
omdat ik zo suf ben niet weten wat
ik wil ...Ik geloof beslist, dat die rok
en dat jasje geweldig leuk zullen wor
den.. Maar zou bruin niet praktischer
geweest zijn dan groen? Nee, toch niet!
..Wel, hoe zit het nu., ga ik of ga ik
niet? Half vier., een keurig uur voor
een visiteik bedoel, dat ik tenminste
niet op de koffie of het eten aankom.
Vooruit, ik zeur niet langer., ik ga!"
Vastbesloten stak ze de straat over,
sloeg bij de eerste zijstraat naar rechts
af, daarna naar links, ging Harley
Street in en bleef tenslotte staan voor
een grote groep flatwoningen, door Mrs.
Oliver altijd met een luchtig: .O, mid
den tussen de rusthuizen en spreekka
mers in' beschreven.
..Vooruit, opeten zal ze me niet."
dacht Rhoda en ze stapte met een ver
toon van kalmte binnen.
Mrs. Oliver's woning bevond zich op
de bovenste verdieping. Een lange ma
gere jongeman in uniform „rutschte"
haar in een kleine lift naar boven en
deponeerde haar zonder één woord op
een nieuwe mat met een modern des
sin voor een helgroen gelakte deur.
,,'n Penitentie!" dacht Rhoda. „Erger
dan naar een tandarts te moeten. Maar
ik heb a gezegd en dus moet ik b zeg
gen ook."
Met een kleur van verlegenheid druk
te ze op het benen belknopje.
De deur werd opgengedaan door een
bejaard dienstmeisje.
„Is.-..zou ik misschien....is Mrs. Oli
ver thuis?' vroeg Rhoda.
Het dienstmeisje ging opzij, Rhoda
stapte binnen en werd in een slordige,
maar niet ongezellige zitkamer gelaten.
Het dienstmeisje vroeg: „Wie kan ik
zeggen, dat er is?"
„Ó...eh...Miss Dawes..." Rhoda Dawes
De vrouw verdween. Na een poos
wachten, waaraan, naar Rhoda's idee,
geen einde scheen te komen, maar die
m werkelijkheid precies één minuut en
vijfenveertig seconden duurde, kwam
ze weer terug. „Als u even mee wilt
gaan, juffrouw."
Met een hoogrode kleur van verlegen
heid ging Rhoda met haar mee. Een
gang door en een hoek om. Daar werd
een deur opgengedaan. Zenuwachtig
stapte ze iets binnen, dat haar, op het
eerste gezicht een tropisch oerwoud toe-
leek.
Vogels, hele legers vogels, papegaai
en, neushoornvogels, vogels van volko
men onbekende pluimage slingerden
zich door de takken van het kleurigste
en primitiefste bos, dat Rhoda ooit had
gezien. En midden tussen die weelde
van vogels en planten ontdekte Rhoda
iets, wat er uitzag als een keukentafel,
die veel strijd had gezien, met een
schrijfmachine en manuscriptachtige
stapels erop, en Mrs. Oliver, compleet
met een verwarde bos haren, in een
meer dan aftandse stoel, erachter-
„Lieve kind, wat aardig dat je me
bent komen opzoeken," zei Mrs. Oliver,
terwijl ze haar bezoekster een hand vol
inkt van haar schrijfmachinelint toestak
en met haar andere probeerde haar
haren glad te strijken....wat haar hoe
genaamd niet gelukte.
Toen ze haar arm liet zakken, stootte
ze een papieren zak om en een lawine
van appels plofte op de vloer
„O,laat maar liggen....die worden wel
opgeraapt."
Met haar buit - vijf mooie, grote ap
pels - richtte Rhoda zich uit haar ge
bukte houding op.
„O, dank je wel..-.Maar als ik jouw
was, stopte ik ze niet meer in die zak.
Ik denk, dat er een gat in zit. Leg ze
maar op de schoorsteenmantel. Prach
tig. En ga nu op je gemak zitten, dan
kunnen we praten."
Rhoda liet zich neer in een tweede
aftandse stoel en keek haar gastvrouw
aan.
„O....U bent aan het werk.....ik stoor
toch niet?" vroeg ze bezorgd.
„Eigenlijk wel," zei Mrs. Oliver. „Ik
was aan het werk, zie je. Maar die
verschrikkelijke Fin van me heeft zich
er geweldig ingewerkt en nu weet hij
er niet meer uit te komen. Eerst heeft
hij met een schaal snijbonen een grie
zelig knap staaltje van reduceren ten
beste gegeven....en zoëven heeft hij juist
een dodelijk vergif in de kastanje-en-ui-
envulling van een Kerstgans ontdekt.....
en nu herinner ik me opeens, dat er
met Kerstmis geen snijbonen meer
zijn."
Opgewonden door die onverwachte kijk
in de wereld van het scheppende detec
tive-genie, zei Rhoda. bijna hijgend naar
adem: „'t Kunnen snijbonen in blik ge
weest zijn."
.Ja, dat kan natuurlijk," zei Mrs.
Oliver weifelend. „Maar dat is lang zo
echt niet. De intrige staat en valt er
mee. Buitengewoon ver velend-... ik heb
altijd van dat soort moeilijkheden. Dan
krijg ik brieven, waarin de mensen me
erop wijzen, dat ik de verkeerde bloe
men tegelijk heb laten bloeien of zo
iets. Net of het er iets op aankomt....
trouwens.... in elke Londense winkel
kun je ze allemaal tegelijk zien."
„Natuurlijk komt het er niets op
aan," zei Rhoda loyaal. „O. Mrs. Oli
ver, wat moet het zalig zijn te kunnen
schrijven!
Mrs- Oliver streek met een vinger
vol lila inkt langs haar voorhoofd en
zei: „Waarom?"
„O," zei Rhoda wat uit het veld ge
slagen, „omdat het zalig moet zijn. 't
Lijkt me enig, te kunnen gaan zitten
en achter elkaar een heel boek te schrij
ven."
„Zo gemakkelijk gaat 't niet," zei
Mrs. Oliver. „Je moet echt .onvervalst
nadenken. En nadenken is altijd verve
lend. En je moet plannen maken. En
dan loop je telkens vast en dan heb
je 't gevoel, dat je van je leven nooit
meer uit de modder komt...Maar na
'een poosje kom je er toch weer uit.
Nee, schrijven is niet zo leuk als je
denkt, 't Is hard werken....zoals alles."
,,'t Lijkt niet op hard werken," zei
Rhoda.
„Voor jou niet," zei Mr.s Oliver, „om
dat je het niet hoeft te doen. Maar
voor mij is het wel hard werken. Som
mige dagen hou ik het alleen vol, door
aan één stuk door aan de duiten te den
ken, die het verhaal, waaraan ik bezig
ben, me als boek opbrengt. Dat houdt
geweldig de moed erin, weet-je! Dat
spoort je aan tot hard werken. Trou
wens, dat doet de kennisgeving van de
bank, dat je tegoed is uitgeput, even
eens.."
„Ik wist niet, dat u uw boeken zelf
tikte," zei Rhoda. „Ik dacht, dat u een
secretaresse had."
„Die heb ik ook gehad., en ik heb
't ernstig met haar geprobeerd. Maar
ze was zo handig en vlug, dat ik me
achterlijk ging voelen. Ik had een ge
voel, dat ze veel meer van stijl en
spelling en komma's en dubbele pun
ten afwist dan ik en dat gaf me een
soort minderwaardigheidscomplex.
Daarna heb ik het nog met een dom
me secretaresse geprobeerd, maar dat
was helemaal niets."
..'t Lijkt me zo enig, allerlei dingen
te kunnen bedenken," zei Rhoda.
(wordt vervolgd)
FLINK
Een driejarig meisje te Moedling
(Oostenrijk) heeft het aan een
poes te danken, dat zij nog leeft.
Een grote hond viel het meisje
aan beet haar in het gezicht en
hapte daarna naar haar keel. De
poes sprong op dat moment op
de hond eh zette haar nagels in
zijn rug. De hond liet het meisje
met rust en beet de kat.
GAPEN
E'en Italiaans televisie-pro
gramma heeft mevrouw Anna
Bolognesi zo erg, laten gapen,
dat zij haar kaak ontwrichtte.
MASKER
Wie zijn gelaatstrekken voor zijn na
zaten wil vereeuwigen moet maar
even overwippen naar München. Frau
Helga Borgk, een Berlijnse, heeft zich
gespecialiseerd in het gieten van mas
kers. Zij heeft haar „tenten" opge
slagen in de straten van München,
waar zij aan de lopende band ge
zichten maakt. Zij beweert een nieuw
procédé te hebben ontdekt, zodat zij
in een minimum van tijd een masker
afwerkt. U kunt het onmiddellijk, in
gepakt meenemen.
BIEROORLOG
Terwijl de hele wereld met angstige
spanning de evolutie van de Cuba-
crisis volgt, vergaderen de vroede va
deren van München heel ernstig over
de samenstelling van het bier. Het is
voor heel Beieren een serieuze aan
gelegenheid. Besloten werd namelijk
een oude verordening van hertog Wil
lem de Vierde (uit 1516) in ere te
herstellen waarin het brouwen van
zoet bier verboden wordt. Hiermee is
een einde gekomen aan de „Beierse
bieroorlog" die al tien jaar duurt.
Met gepaste heftigheid werd ver
klaard, dat Beiers bier slechts mag
bestaan uit mout, hop, gist en water.
Suiker mag in geen geval gebruikt
worden.
„Toen we pas getrouwd waren kleed
de je je steeds om voor we gingen
eten".
VARA: 21,00 Tango-Rumba-orkest 21,35 Sig
nalementen van het andere ik, klankbeeld
22,15 Buitenlands weekoverzicht 22,30 Nws.
VPRO: Verre-Kijken, gesprekken over de
televisie VARA: 23,00 Socialistisch nieuws
in Esperanto 23,10 Spontane reacties: muzi
kale discussie 23,55-24,00 Nieuws.
BRUSSEL VLAAMS
324 m: 12,00 Nieuws 12,03 Klassieke muziek
12,30 Weerbericht 12,35 Lichte orkestmuziek
12,50 Beursberichten 13,00 Nieuws 13,15 Voor
de soldaten 14,00 Koorzang 15.30 Klassieke
muziek 16,00 Beursberichten 16.06 Wiener
Festwochen 1962: Kamermuziek 17,00 Nieuws
17,15 Filmmuziek 17,45 Duitse les 18.00 Piano
muziek 18,30 Godsdienstige uitzending 19,00
Nieuws 19,40 Symfonische muziek 20,00 Sym
fonie-orkest, koor en solisten 20,35 Theater
kroniek 21,00 La voix du silence, klankdicht
21,35 Hoorn- en pianomuziek 21,45 Muziek uit
Turkije 22,00 Nieuws 22,15 Gospelliederen
22,35 De Zeven Kunsten 22,55-23,00 Nieuws.
BRUSSEL FRANS
12,03 Gevarieerde muziek 13,00 Nieuws 13.15
Kamermuziek 14,03 Kamermuziek en kerk
koor 16,08 Operamuziek met commentaar
17,00 Nieuws 17,15 Muziek uit Engeland 17,30
Pianorecital 19,30 Nieuws 20,00 Kamermu
ziek en koorzang 22,55 Nieuws.
Zaterdag 3 november
HILVERSUM I 402 m
KRO: 7,00 Nieuws 7,15 Geestelijke liederen
7,30 Voor de jeugd 7,45 Morgengebed en
overweging 8,00 Nieuws 8,18 Lichte grammo
foonmuziek 9,00 Djinn: gevarieerd pro
gramma.
HILVERSUM II 298 m
VARA: 7,00 Nieuws 7,10 Ochtendgym
nastiek 7,20 Socialistisch strijdlied 7,23 Lichte
ochtendklanken (gr.) Om 7,35 Van de voor
pagina, praatje) 8,00 Nieuws 8,18 Lichte
grammofoonmuziek 8,40 Dilettantenkoor 9,00
Gymnastiek voor de vrouw 9,10 Klassieke
pianoconcerten (gr.) VPRO: 10,00 Samen
thuis, lezing 10,05 Een brief uit Galilea, bij
belbespreking VARA: 10,20 Lichte gram
mofoonmuziek 10,45 Rotonde, gevarieerd
programma.
Ielevisieprogramma s
Vrijdag 2 november
AVRO: 19,30 Voor de jeugd NTS: 20,00
Journaal en weeroverzicht AVRO: 20,20
Onze vriend Higgins. TV-feuilleton (deel 3)
20,45 Flits, maandelijkse televisiekroniek
21,30-22,30 AVRO Music-Hall.
VLAAMS BELGIë: 14,05-14,40 Schooltelevi
sie 19,00 Het vrije woord: Lekenmoraal en
-filosofie 19,30 Vedetten uit de dierenwe
reld, programma over het ringen van vo
gels 20,00 Nieuws 20,30 De sleep zonder vis
ser, toneelstuk 22,00 Filmnieuws en nieuwe
films 22,45 Nieuws.
FRANS BELGIë: 18,30 Berichten 18,33 Voor
de jeugd 19,00 Engelse les 19,30 De aarde en
de seizoenen, documentair programma 20,00
Nieuws 20,30 Les Caprices de Marianne,
komedie 21,45 L'oeil écoute: kunstkroniek
22,15 Nieuws.
Deze dagen zullen de contracten tussen
de Eurovisie en het organisatiecomité
van de Olympische winterspelen 1964 in
Innsbruck worden getekend, nadat bei
de partijen financieel tot een akkoord
zijn gekomen.
De Eurovisie zal een bedrag van 7,4
miljoen schilling (ruim 1 miljoen gul
den) aan het organisatiecomité, dat aan
vankelijk 10 miljoen schilling had ge
vraagd betalen. De uitzendingen van do
Eurovisie worden overgenomen door In
tervisie de Oosteuropese landen
terwijl de Amerikanen in Londen de
uitzendingen op de filmband vastleggen
om vandaar uit de banden per straal
vliegtuig naar Amerika te zenden.
De Amerikaanse kijkers krijgen dus
geen directe uitzendingen, waarvan wel
even sprake is geweest, doordat de „Tel
star" waarschijnlijk die tijd nog niet
voldoende mogelijkheden biedt.
(Advertentie)
Wij hebben zojuist bericht ontvangen dat de laatste
Panorama-bezorger in Koeweit is onthoofd. Lieve bruid,
u kunt toch niet gelukkig zijn zonder Panorama?
NASSAULAAN 51 HAARLEM o
9-4. Minter stond te twijfelen voor de
tover-broodjes. „Misschien verander ik
in een leeuw als ik er in bijt," dacht
hij. „Dan kan ik meester Kerkvrees op
eten. maar nee, dat zal toch wel niet."
„Go!" riep Hinter bij de oven, „het
is 400 graden heef daarbinnen!"
„O," antwoordde Minter. Hij nam een
van de kadetjes in zijn hand en keek
er peinzend naar. Toen bracht hij het
langzaam naar zijn mond en nam een
hapje.
„Niet doen!" Hinter werd bleek van
schrik toen hij zijn broertje zag kauwen.
,,'t Is misschien vergif!"
Maar Minter staarde met grote ogen
naar de rest van de kadetjes in zijn
hand, „Goud!" schreeuwde hij met
volle mond, ,,'t wordt goud als je erin
bijt! Zie je wel. het zijn toverbroodjes!"
„Ach, ga weg," zei Hinter, „maak
dat de kat wijs."
„Echt waar, „kijk dan!"
Hinter liep naar zijn broertje toe om
te kijken of hij niet voor de gek werd
gehouden, toen er buiten ineens voet
stappen klonken. „Pas op,' de knecht!"
fluisterde hij.
Bliksemsnel legde Minter het «fge-
hapte broodje terug en probeerde zich te
verstoppen, maar het was al te laat. De
achterdeur kraakte open en een zware
stem baste: „Asjemenou! Op jeugdige
leeftijd al diefstal met insluiping! Jul
lie staan er mooi op!"
Het was veldwachter Zeeg..