Rika Jansen met deel uit haar n one-woman-show UI 1 Zwart o Wit „Overheidsfinanciering is niet de juiste weg Klankbeeld over de r.-k. leergangen van Tilburg speelt POIROT BRIDGE Minter en Hinter en de gouden cadetjes WAARSCHUWING TROUW NIET MET DE SJEIK KOEWEIT PANORAMA kijk n ^loc^ezec^d Jaarverslag wereldomroep: Radioprogramma 's MDR AK A door -Wljatha (dhriótie Winterspelen in Eurovisie DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 2 NOVEMBER 1962 Op Hilversum I brengt de NCRV om 20.10 uur het programma Prisma" dat ditmaal staat in het teken flatmineur en flatmajeur. Om 21.15 uur volgen gees telijke liederen. Een opname uit de Mo- zartzaal te Stuttgart wordt om 21.45 u uitgezonden onder de titel: Woche der leichten Musik 1962 welke uitzending om 23 uur wordt voortgezet. Op Hilversum II brengt de VPRO em kele causerieën. Om 21 uur speelt Ma- lando en zijn tango-rumba-orkest. Daar na is er om 21.35 uur de radio-documen taire: Signalement van het andere ik. Tot besluit van de avond om 23.10 uur volgt de rubriek: Spontane reacties. Om half acht presenteert de AVRO het programma ..Rooster". Na het journaal volgt een nieuwe aflevering van: On ze vriend Higgins". Om 20.45 uur volgt de kroniek „Flits" en tenslotte om 21.30 uur het amusementsprogramma „Mu- sichall". België Vlaams vertoont om 20.30 uur het TV-spel ..De sloep zonder visser". Om 22 uur volgt de filmrubriek. „Premiè re". T Toewei de eerste uitzending van het showprogramma „Music hall" dat de AVRO-televisie ons de vorige maand uit Treslong in Ilillegom vertoonde enigszins is tegengevallen, hebben de produ cer en regisseur Karei Prior en Jef de Groot dimaal kosten noch moeiten gespaard om een betere uitzending te presenteren. Tn de Music hall - treden vanavond A Rijk de Gooyer, Aart Brouwer, Sylvia de Leur en Janine van Wely weer als gastheren en -vrouwen op. Zij ontvan gen gasten uit Nederland, Denemar ken, Spanje en Engeland. Ook thans bleven de samenstellers de teleurstel lingen en moeilijkheden niet bespaard. Zo wachtte men tevergeefs op de Kestrels, die tengevolge van een zware mist niet van London Airport konden vertrekken en een dag later arriveer den dan was gepland. Grote indruk maakte het spel van de grandioze gi tarist Luis Bonfa uit Brazilië, die des- RIKA JANSEN tijds de muziek voor de befaamde film Orfeu negro schreef. De Nederlandse artieste op de avond is Rika Jansen, bij vele kijkers misschien beter bekend als zwarte Riek, onder welke artiestennaam zij vele smartlap pen als „M'n wiegie was een stijfsel- kissie" en ,,Alle apies in de Artis lij ken op ome Hein" voor de platenindu strie maakte. Rika Jansen is de echtgenote van Kees Manders (een broer van Dorus) en dit jaar oogstte zij veel succes met haar one-(wo)man-show onder de ti tel tussen plume, pluche en plastic Vanavond staat zij in de spotlights van ..Music hall" en de toeschouwers zul len kennis maken met de laatste suc cessen van deze volbloed Amsterdam se, die zich vroeger eens in een open landauwer, voorafgegaan door zeven muziekkorpsen door de Amsterdamse Jordaan liet rijden. Tenslotte zult u kennis kunnen maken met little John uit Denemarken en de Mumford puppets, een zingend marionettentheater uit Engeland. De behandeling van de televisierechts- ak tegen de heren Hartveld en Sierhuis compagnons in optische artikelen heeft woensdagavond enkele uren zendtijd ge vergd. Het was nochtans een logisch en zeer interessant slot van deze „boeiende" affaire. Bij een peiling van de publieke opinie omtrent inhoud en ontvankelijk heid van televisie-uitzendingen zou de VARA met de televisie-rechtbank lang geen gek figuur slaan. Onze grootste waardering ging ook nu weer uit naar de voortreffelijke „creatie" van prof. mr. A. Belinfante als president van de rechtbank. Verdachte Hartveld deed echt verdacht. Na het journaal kwam in Achter het nieuws weer het kistje van de fantast Bron in de huiskamers. Onze veront waardiging jegens deze bij de gratie van algemene goedgelovigheid rijk ge worden knutselaar was wéér groot. Het T^ezer dagen is het jaarverslag 1961 van de Radio Nederland Wereldomroep van de pers gekomen. Uitvoerig wordt ingegaan op de mogelijkheden van een oplossingsformule voor de financiering Uitgegaan wordt daarbij van het stand punt, dat de wereldomroep terwille van zijn reputatie en gelet op zijn status van zelfstandig maatschappelijk orgaan zich er blijvend op moeten kun nen beroepen op overeenkomstige wijze gefinancieerd te worden als de binnanlandse omroep. Jle oplosing zou allereerste de latende bron van spanningen met de omroepen moeten wegnemen en aldus tot een blijvende pacifering der verhoudingen lijkt ons nu wel genoeg geweest. Liet men meneer Bron maar aan een touwtje leggen in plaats van ons zijn kunsten nog eens een keertje gedetailleerd uit de doeken te doen. Het was inderdaad „ach ter het nieuws". Heel acceptabel was het nieuwste avon tuur van de Parijse politie-inspecteur Leclerc (Philippe Nicaud) bij het opspo ren van de „Maniak van Montmartre". Jp. Iv. In het KRO-programma van donder dagavond heeft het televisiespel „Slag veld" van Britget Roland een leerzame terugblik gegeven op de periode rond mei 1945, na het einde van de tweede wereldoorlog. De auteur heeft in dit stuk willen accentueren het feit, dat mensen, die als een grote macht een drachtig samenstreden tegen de vijand, na deze heroïsche strijd weer terugval len tot hun vroegere onenigheid. Een vrij goede bezetting, plus een aanzienlij ke figuratie waren voor dit stuk nodig, er\ hoewel het nu en dan een beetje rom melig aandeed de sfeer van het spel bracht dit trouwens mee was er toch van goed spel te genieten, waarbij Ro bert Sobels, Henk Schaer. Johan Schmitz en Eric Schneider bij de heren en An- net Nieuwenhuizen bij de dames excel leerden. Kijk op kunst maakte ons attent op enkele lopende exposities en in het Brandpunt werd nog eens het muilkorven van honden met het voor en tegen ervan belicht. Heel leerzaam was de „Look", die een goede documentaire over natuurver schijnselen te zien gaf. J. de R. T»er gelegenheid van het gouden jubileum van de kath. leergangen te Til- burg, schreef Tom Brouns een klankbeeld getiteld: „Bij de feeststoel j van een vijftigjarige", dat op vrijdagavond om 18.20 uur 9 november in het radioprogramma van de KRO wordt uitgezonden, Dr, J. Bornewasser, die de historie van de leergangen te boek heeft gesteld, vertelt in dit klankbeeld, dat in het Brabants halfuur wordt uitgezonden, het een en ander over dit belangrijke katholieke onderwijsinstituut, dat in Brabant een eigen plaats J inneemt en waarvan ook de aanwezigheid wordt gevoeld als een kostbaar i bezit. Tevens zijn gesprekken opgenomen met mgr. Goossens die het initiatief 5 heeft genomen tot stichting van de r.-k. economische hogeschool en met de 5 rector der leergangen dr. M. L. M. van Can. Regisseur Frans Evers verzorgt de reportages in dit programma. J moeten leiden. Bij de blijvende kosten verhogingen zal een combinatie van een hogere luistergeldbij drage van 12,- tot 15,- en de verwijdering van de we reldomroep uit de collectieve luister- pot reeds na een jaar of vijf niet meer toereikend zijn. Bij een uitbreiding van de programma's der binnenlandse om roepen met vijftig procent door de in dienststelling van een derde radiopro gramma zal de zaak nog eerder finan cieel spaak lopen. Het moet mogelijk zijn aldus lezen wij in het verslag een formule te vinden, die de binnen landse omroep ruimer armslag geeft en de wereldomroep tegelijkertijd geen schadelijk etiket opplakt. Voorts wordt nog melding gemaakt van de stijgende lijn bij de levering van transciptie-programma's. In 1961 bedroeg dit 29.983 programma's tegen over 28.463 in het jaar daarvoor. De schriftelijke reacties liepen iets terug, hetgeen wordt toegeschreven aan het beduidend minder aantal brieven uit Indonesië, waar onder bedreiging met politie-maatregelen het onderhouden van contact met de wereldomroep werd tegengegaan. Vrijdag 2 november HILVERSUM I 402 m NCRV: 12,00 Lichte orkestmuziek (gr.) 12,30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw 12,33 Amusementsmuziek 12,53 Grammofoon- muziek of actualiteiten 13,00 Nieuws 13,15 Per plaat door Engeland 13,45 Lichte muziek 14,05 Populaire klassieke en amusementsmu ziek (gr.) 15,25 Klassieke kamermuziek 15,55 Jazzmuziek 16,15 Duizendschoon: het verzor gen van snijbloemen, lezing 16,30 Slotconcert van de 3e internationale Harpweek 1962 17,00 Declamatie 17,20 Hammondorgelspel met ritmische begeleiding (gr.) 17,40 Beurs berichten 17,45 Selectie uit de musical State Fair (gr.) 18.00 Gevarieerde muziek 18,20 De Hangmat, licht programma 18,50 Regerings uitzending: Toch nog een vak leren, scho ling van volwassenen op regionale werk plaatsen 19,00 Nieuws en weerbericht 19,10 Licht ensemble en zangsolist 19,30 Radio krant 19,50 Jazzmuziek 20,10 Prisma-, geva rieerd programma 21,15 Samenzang: geeste lijke liederen 21,45 Woche der Leichten Mu sik 1962 te Stuttgart 22,30 Nieuws 22,40 Wijd als de wereld, lezing 23.00 Woche der Leich ten Musik te Stuttgart (opn.) 23,55-24,00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m AVRO: 12,00 Lichte muziek en zangsolis ten 12,20 Regeringsuitzending: Voor de land bouw 12,30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw 12,33 Sport en recreatie, afgewis seld met grammofoonmuziek 13,00 Nieuws 13,15 Mededelingen, actualiteiten of gram mofoonmuziek 13,25 Beursberichten 13,30 Licht ensemble en zangsolist 14,00 Piano recital: klassieke muziek 14.30 Literair pro gramma 14,45 Harprecital (gr.) 15,00 Hou je aan je woord, literaire quiz VARA: 16,00 Grepen uit de muziekgeschiedenis, muzikale lezing 16,30 Voor de zieken 17,00 Tijd voor teenagers 17,50 Actualiteiten 18,00 Nieuws 18,15 Politieke lezing 18.25 Lichte orkestmu ziek en zangsolisten 18,50 Onder het mes, praatje 19,00 Voor de kinderen 19,10 Kin derkoor VPRO: 19,30 Griekse volksmuziek 19,50 Daarom... lezing 20,00 Nieuws 20,05 Ons geloof en onze concrete beslissingen, le zing (IV) 20.20 Kamermuziek 20,40 Boekbe spreking 20,45 Wereld in beweging, lezing (Advertentie) üfc„HARDt MAIKAb MET ALLE COMFORT VAN EEN „ZACHTE" Ja, zei de schoenmaker, min of meer misprijzend mijn lichtelijk af gedragen schoenen bekijkend, die ik 'hem ter reparatie aanbood, ja, dat model gaat er helemaal uit, meneer. Zo zo. zei ik ongeïnteresseerd, want als man kun je je veroorloven kle dingstukken aan het lijf te hebben van een model dat er eigenlijk al ja ren uit is. Maar zó kom ik er deze keer niet van af, maakte de schoen hersteller mij duidelijk. Die scherpe punten aan de schoen die kende ik al wel, veronderstelde hij welwillend. Dat is zo. Ik heb, geloof ik, zelf nog ergens zo'n paar staan. Gedragen heb ik de dingen nooit, want ik kreeg het gevoel of ik met twee levensgevaarlijke speerpunten aan de voeten gemonteerd over straat ging. Nou, vervolgde de schoenmaker, die kant gaat het nu helemaal uit. De schoenfabrikanten vinden die scher pe punten fantastisch mooi en het wordt binnenkort één en al punt, in de schoenwinkels. Eerst zullen ze de Nederlandse heren met een nog aan vaardbare spits puntrijp maken. Als er geen stompe loopschuiten meer ver krijgbaar zijn zullen ze driester wor den, aldus suggereerde de schoenma ker. Dan maken se de punt langer. Telkens een paar centimetertjes. Maar over drie jaar, dat wilde hij maar even vaststellen, lopen we allemaal met puntschoenen van naar schatting 2 maal de thans gangbare lengte. Vanaf 'de wreef zal een enorme leren raket onze voeten sieren. Is daar dan niets tegen te doen? vroeg ik geschrokken. Maar de schoen maker zei van niet. De fabrikanten willen dat zo en dan is het dus straks mode. De gewone schoen, waarin je tenen Lebensraum hebben, wordt dan niet meer gemaakt. Als plompe, ver achtelijke en weerzinwekkende schui ten zullen ze eenvoudig van de aard bodem verdwijnen. Geslagen ben ik naar huis gegaan. Voeten we dat nu nemen? Is er echt wen mogelijkheid om het lot dat de rouwen al lang getroffen heeft te ontlopen? Zij komen nimmer meer van de naaldhakken af. Misschien had een tijdige actie hen kunnen red den. We moeten daarom, mannen, een protestbeweging oprichten. Een bond ogen de Puntschoen. Met statuten en spandoeken. En een mars naar Den Haag en de ■angstraat. Adhesiebetuigingen bij: PRAET-MAECKER 30) Niet, dat ik die Majoor Despard niet eens graag gesproken zou hebben., of eigenlijk., zoveel voel ik er niet voor.. Hij is wel knap - en aardig en zo Maar hij is verliefd op AnneEen man geeft zich heus niet zoveel moei te tenzij hij verliefd isik bedoel, vriendelijkheidhulpvaardigheid komt er misschien wel bij maar 't is nooit dat alleen.." Een kruier botste tegen Rhoda op en zei: ,,0, pardon, juffrouw!" op hyper- verwijtende toon. ..Lieve help," dacht Rhoda. ,,Ik moet 't een of 't ander doen. Ik kan hier niet de hele dag blijven staan alleen omdat ik zo suf ben niet weten wat ik wil ...Ik geloof beslist, dat die rok en dat jasje geweldig leuk zullen wor den.. Maar zou bruin niet praktischer geweest zijn dan groen? Nee, toch niet! ..Wel, hoe zit het nu., ga ik of ga ik niet? Half vier., een keurig uur voor een visiteik bedoel, dat ik tenminste niet op de koffie of het eten aankom. Vooruit, ik zeur niet langer., ik ga!" Vastbesloten stak ze de straat over, sloeg bij de eerste zijstraat naar rechts af, daarna naar links, ging Harley Street in en bleef tenslotte staan voor een grote groep flatwoningen, door Mrs. Oliver altijd met een luchtig: .O, mid den tussen de rusthuizen en spreekka mers in' beschreven. ..Vooruit, opeten zal ze me niet." dacht Rhoda en ze stapte met een ver toon van kalmte binnen. Mrs. Oliver's woning bevond zich op de bovenste verdieping. Een lange ma gere jongeman in uniform „rutschte" haar in een kleine lift naar boven en deponeerde haar zonder één woord op een nieuwe mat met een modern des sin voor een helgroen gelakte deur. ,,'n Penitentie!" dacht Rhoda. „Erger dan naar een tandarts te moeten. Maar ik heb a gezegd en dus moet ik b zeg gen ook." Met een kleur van verlegenheid druk te ze op het benen belknopje. De deur werd opgengedaan door een bejaard dienstmeisje. „Is.-..zou ik misschien....is Mrs. Oli ver thuis?' vroeg Rhoda. Het dienstmeisje ging opzij, Rhoda stapte binnen en werd in een slordige, maar niet ongezellige zitkamer gelaten. Het dienstmeisje vroeg: „Wie kan ik zeggen, dat er is?" „Ó...eh...Miss Dawes..." Rhoda Dawes De vrouw verdween. Na een poos wachten, waaraan, naar Rhoda's idee, geen einde scheen te komen, maar die m werkelijkheid precies één minuut en vijfenveertig seconden duurde, kwam ze weer terug. „Als u even mee wilt gaan, juffrouw." Met een hoogrode kleur van verlegen heid ging Rhoda met haar mee. Een gang door en een hoek om. Daar werd een deur opgengedaan. Zenuwachtig stapte ze iets binnen, dat haar, op het eerste gezicht een tropisch oerwoud toe- leek. Vogels, hele legers vogels, papegaai en, neushoornvogels, vogels van volko men onbekende pluimage slingerden zich door de takken van het kleurigste en primitiefste bos, dat Rhoda ooit had gezien. En midden tussen die weelde van vogels en planten ontdekte Rhoda iets, wat er uitzag als een keukentafel, die veel strijd had gezien, met een schrijfmachine en manuscriptachtige stapels erop, en Mrs. Oliver, compleet met een verwarde bos haren, in een meer dan aftandse stoel, erachter- „Lieve kind, wat aardig dat je me bent komen opzoeken," zei Mrs. Oliver, terwijl ze haar bezoekster een hand vol inkt van haar schrijfmachinelint toestak en met haar andere probeerde haar haren glad te strijken....wat haar hoe genaamd niet gelukte. Toen ze haar arm liet zakken, stootte ze een papieren zak om en een lawine van appels plofte op de vloer „O,laat maar liggen....die worden wel opgeraapt." Met haar buit - vijf mooie, grote ap pels - richtte Rhoda zich uit haar ge bukte houding op. „O, dank je wel..-.Maar als ik jouw was, stopte ik ze niet meer in die zak. Ik denk, dat er een gat in zit. Leg ze maar op de schoorsteenmantel. Prach tig. En ga nu op je gemak zitten, dan kunnen we praten." Rhoda liet zich neer in een tweede aftandse stoel en keek haar gastvrouw aan. „O....U bent aan het werk.....ik stoor toch niet?" vroeg ze bezorgd. „Eigenlijk wel," zei Mrs. Oliver. „Ik was aan het werk, zie je. Maar die verschrikkelijke Fin van me heeft zich er geweldig ingewerkt en nu weet hij er niet meer uit te komen. Eerst heeft hij met een schaal snijbonen een grie zelig knap staaltje van reduceren ten beste gegeven....en zoëven heeft hij juist een dodelijk vergif in de kastanje-en-ui- envulling van een Kerstgans ontdekt..... en nu herinner ik me opeens, dat er met Kerstmis geen snijbonen meer zijn." Opgewonden door die onverwachte kijk in de wereld van het scheppende detec tive-genie, zei Rhoda. bijna hijgend naar adem: „'t Kunnen snijbonen in blik ge weest zijn." .Ja, dat kan natuurlijk," zei Mrs. Oliver weifelend. „Maar dat is lang zo echt niet. De intrige staat en valt er mee. Buitengewoon ver velend-... ik heb altijd van dat soort moeilijkheden. Dan krijg ik brieven, waarin de mensen me erop wijzen, dat ik de verkeerde bloe men tegelijk heb laten bloeien of zo iets. Net of het er iets op aankomt.... trouwens.... in elke Londense winkel kun je ze allemaal tegelijk zien." „Natuurlijk komt het er niets op aan," zei Rhoda loyaal. „O. Mrs. Oli ver, wat moet het zalig zijn te kunnen schrijven! Mrs- Oliver streek met een vinger vol lila inkt langs haar voorhoofd en zei: „Waarom?" „O," zei Rhoda wat uit het veld ge slagen, „omdat het zalig moet zijn. 't Lijkt me enig, te kunnen gaan zitten en achter elkaar een heel boek te schrij ven." „Zo gemakkelijk gaat 't niet," zei Mrs. Oliver. „Je moet echt .onvervalst nadenken. En nadenken is altijd verve lend. En je moet plannen maken. En dan loop je telkens vast en dan heb je 't gevoel, dat je van je leven nooit meer uit de modder komt...Maar na 'een poosje kom je er toch weer uit. Nee, schrijven is niet zo leuk als je denkt, 't Is hard werken....zoals alles." ,,'t Lijkt niet op hard werken," zei Rhoda. „Voor jou niet," zei Mr.s Oliver, „om dat je het niet hoeft te doen. Maar voor mij is het wel hard werken. Som mige dagen hou ik het alleen vol, door aan één stuk door aan de duiten te den ken, die het verhaal, waaraan ik bezig ben, me als boek opbrengt. Dat houdt geweldig de moed erin, weet-je! Dat spoort je aan tot hard werken. Trou wens, dat doet de kennisgeving van de bank, dat je tegoed is uitgeput, even eens.." „Ik wist niet, dat u uw boeken zelf tikte," zei Rhoda. „Ik dacht, dat u een secretaresse had." „Die heb ik ook gehad., en ik heb 't ernstig met haar geprobeerd. Maar ze was zo handig en vlug, dat ik me achterlijk ging voelen. Ik had een ge voel, dat ze veel meer van stijl en spelling en komma's en dubbele pun ten afwist dan ik en dat gaf me een soort minderwaardigheidscomplex. Daarna heb ik het nog met een dom me secretaresse geprobeerd, maar dat was helemaal niets." ..'t Lijkt me zo enig, allerlei dingen te kunnen bedenken," zei Rhoda. (wordt vervolgd) FLINK Een driejarig meisje te Moedling (Oostenrijk) heeft het aan een poes te danken, dat zij nog leeft. Een grote hond viel het meisje aan beet haar in het gezicht en hapte daarna naar haar keel. De poes sprong op dat moment op de hond eh zette haar nagels in zijn rug. De hond liet het meisje met rust en beet de kat. GAPEN E'en Italiaans televisie-pro gramma heeft mevrouw Anna Bolognesi zo erg, laten gapen, dat zij haar kaak ontwrichtte. MASKER Wie zijn gelaatstrekken voor zijn na zaten wil vereeuwigen moet maar even overwippen naar München. Frau Helga Borgk, een Berlijnse, heeft zich gespecialiseerd in het gieten van mas kers. Zij heeft haar „tenten" opge slagen in de straten van München, waar zij aan de lopende band ge zichten maakt. Zij beweert een nieuw procédé te hebben ontdekt, zodat zij in een minimum van tijd een masker afwerkt. U kunt het onmiddellijk, in gepakt meenemen. BIEROORLOG Terwijl de hele wereld met angstige spanning de evolutie van de Cuba- crisis volgt, vergaderen de vroede va deren van München heel ernstig over de samenstelling van het bier. Het is voor heel Beieren een serieuze aan gelegenheid. Besloten werd namelijk een oude verordening van hertog Wil lem de Vierde (uit 1516) in ere te herstellen waarin het brouwen van zoet bier verboden wordt. Hiermee is een einde gekomen aan de „Beierse bieroorlog" die al tien jaar duurt. Met gepaste heftigheid werd ver klaard, dat Beiers bier slechts mag bestaan uit mout, hop, gist en water. Suiker mag in geen geval gebruikt worden. „Toen we pas getrouwd waren kleed de je je steeds om voor we gingen eten". VARA: 21,00 Tango-Rumba-orkest 21,35 Sig nalementen van het andere ik, klankbeeld 22,15 Buitenlands weekoverzicht 22,30 Nws. VPRO: Verre-Kijken, gesprekken over de televisie VARA: 23,00 Socialistisch nieuws in Esperanto 23,10 Spontane reacties: muzi kale discussie 23,55-24,00 Nieuws. BRUSSEL VLAAMS 324 m: 12,00 Nieuws 12,03 Klassieke muziek 12,30 Weerbericht 12,35 Lichte orkestmuziek 12,50 Beursberichten 13,00 Nieuws 13,15 Voor de soldaten 14,00 Koorzang 15.30 Klassieke muziek 16,00 Beursberichten 16.06 Wiener Festwochen 1962: Kamermuziek 17,00 Nieuws 17,15 Filmmuziek 17,45 Duitse les 18.00 Piano muziek 18,30 Godsdienstige uitzending 19,00 Nieuws 19,40 Symfonische muziek 20,00 Sym fonie-orkest, koor en solisten 20,35 Theater kroniek 21,00 La voix du silence, klankdicht 21,35 Hoorn- en pianomuziek 21,45 Muziek uit Turkije 22,00 Nieuws 22,15 Gospelliederen 22,35 De Zeven Kunsten 22,55-23,00 Nieuws. BRUSSEL FRANS 12,03 Gevarieerde muziek 13,00 Nieuws 13.15 Kamermuziek 14,03 Kamermuziek en kerk koor 16,08 Operamuziek met commentaar 17,00 Nieuws 17,15 Muziek uit Engeland 17,30 Pianorecital 19,30 Nieuws 20,00 Kamermu ziek en koorzang 22,55 Nieuws. Zaterdag 3 november HILVERSUM I 402 m KRO: 7,00 Nieuws 7,15 Geestelijke liederen 7,30 Voor de jeugd 7,45 Morgengebed en overweging 8,00 Nieuws 8,18 Lichte grammo foonmuziek 9,00 Djinn: gevarieerd pro gramma. HILVERSUM II 298 m VARA: 7,00 Nieuws 7,10 Ochtendgym nastiek 7,20 Socialistisch strijdlied 7,23 Lichte ochtendklanken (gr.) Om 7,35 Van de voor pagina, praatje) 8,00 Nieuws 8,18 Lichte grammofoonmuziek 8,40 Dilettantenkoor 9,00 Gymnastiek voor de vrouw 9,10 Klassieke pianoconcerten (gr.) VPRO: 10,00 Samen thuis, lezing 10,05 Een brief uit Galilea, bij belbespreking VARA: 10,20 Lichte gram mofoonmuziek 10,45 Rotonde, gevarieerd programma. Ielevisieprogramma s Vrijdag 2 november AVRO: 19,30 Voor de jeugd NTS: 20,00 Journaal en weeroverzicht AVRO: 20,20 Onze vriend Higgins. TV-feuilleton (deel 3) 20,45 Flits, maandelijkse televisiekroniek 21,30-22,30 AVRO Music-Hall. VLAAMS BELGIë: 14,05-14,40 Schooltelevi sie 19,00 Het vrije woord: Lekenmoraal en -filosofie 19,30 Vedetten uit de dierenwe reld, programma over het ringen van vo gels 20,00 Nieuws 20,30 De sleep zonder vis ser, toneelstuk 22,00 Filmnieuws en nieuwe films 22,45 Nieuws. FRANS BELGIë: 18,30 Berichten 18,33 Voor de jeugd 19,00 Engelse les 19,30 De aarde en de seizoenen, documentair programma 20,00 Nieuws 20,30 Les Caprices de Marianne, komedie 21,45 L'oeil écoute: kunstkroniek 22,15 Nieuws. Deze dagen zullen de contracten tussen de Eurovisie en het organisatiecomité van de Olympische winterspelen 1964 in Innsbruck worden getekend, nadat bei de partijen financieel tot een akkoord zijn gekomen. De Eurovisie zal een bedrag van 7,4 miljoen schilling (ruim 1 miljoen gul den) aan het organisatiecomité, dat aan vankelijk 10 miljoen schilling had ge vraagd betalen. De uitzendingen van do Eurovisie worden overgenomen door In tervisie de Oosteuropese landen terwijl de Amerikanen in Londen de uitzendingen op de filmband vastleggen om vandaar uit de banden per straal vliegtuig naar Amerika te zenden. De Amerikaanse kijkers krijgen dus geen directe uitzendingen, waarvan wel even sprake is geweest, doordat de „Tel star" waarschijnlijk die tijd nog niet voldoende mogelijkheden biedt. (Advertentie) Wij hebben zojuist bericht ontvangen dat de laatste Panorama-bezorger in Koeweit is onthoofd. Lieve bruid, u kunt toch niet gelukkig zijn zonder Panorama? NASSAULAAN 51 HAARLEM o 9-4. Minter stond te twijfelen voor de tover-broodjes. „Misschien verander ik in een leeuw als ik er in bijt," dacht hij. „Dan kan ik meester Kerkvrees op eten. maar nee, dat zal toch wel niet." „Go!" riep Hinter bij de oven, „het is 400 graden heef daarbinnen!" „O," antwoordde Minter. Hij nam een van de kadetjes in zijn hand en keek er peinzend naar. Toen bracht hij het langzaam naar zijn mond en nam een hapje. „Niet doen!" Hinter werd bleek van schrik toen hij zijn broertje zag kauwen. ,,'t Is misschien vergif!" Maar Minter staarde met grote ogen naar de rest van de kadetjes in zijn hand, „Goud!" schreeuwde hij met volle mond, ,,'t wordt goud als je erin bijt! Zie je wel. het zijn toverbroodjes!" „Ach, ga weg," zei Hinter, „maak dat de kat wijs." „Echt waar, „kijk dan!" Hinter liep naar zijn broertje toe om te kijken of hij niet voor de gek werd gehouden, toen er buiten ineens voet stappen klonken. „Pas op,' de knecht!" fluisterde hij. Bliksemsnel legde Minter het «fge- hapte broodje terug en probeerde zich te verstoppen, maar het was al te laat. De achterdeur kraakte open en een zware stem baste: „Asjemenou! Op jeugdige leeftijd al diefstal met insluiping! Jul lie staan er mooi op!" Het was veldwachter Zeeg..

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 5