!s3
lade
;eur
Morris 1100, moderne auto
met vele eigenschappen
Vierkante pier aan Hudson
Holland- Amerika-lij n
voor
in glas
ledkoper
mei
NIEUWE slag om het
Europese autopubliek
Btondilletten
sr dan
I
Allerheiligen:
uiting van
ons
verlangen
Sponsjes als
kunsthuid
15
1S5
CONSTRUCTIE
ub neel is de watervering.
Schijfremmen
Geen pijl meer
bij inhalen
kwaliteit
Tips-tips-tips-tips
v
INRIJSTATION
Niet zonder
meer volgen
tips - tips - tips - tips
NUT VAN VIERKANT
SLECHTS IN HUUR
Seizoenbedrijf
traag
reageert
1*
15
DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 31 OKTOBER 1962
hm niet te proeven
ikke lijk. Goudkeur
pc7,y gemakkelijk
wi" lekker vers, tot
n o
bocderkoffie wordt
\le (we maken er
lekker is!
[je in giasverpakking van
En ier kennismaking:
larine-wikkeis
fet 500 gram
|luxe drinkglas
r it gr0*e
l;ani*en-klaar pol
Il09 voor
59 voor
[literblik
102 voor
mAlle aanbiedingen
I geldig van
I woensdag 31 okt.
i t/m dinsdag 6 nov..
F
wasbak met de
en kijk dan eens!
Zó'n prachtige
nog nooit gezien,
-drijft kan geen
:n en badkuipen
flanst U tegen I
clozer doet! Uw
»NDERZACHT VOOR
rHANDEN!
ijjiver cn puur.
Een van de interessantste nieuwe modellen, die het verse auto-
jaar heeft opgeleverd, is de Morris 1100. Het betreft hier eigenlijk
een verdere ontwikkeling van de BMC 850, ook een schepping van
de bekende constructiechef Alec Issigonis. Dat hij bij zijn laatste
ontwerp, de Morris 1100, van de grondtrekken van de populaire
„850" uitging, was te verwachten. Er kon gemakkelijk op worden
voortgebouwd. BMC's nieuweling is in de nieuwe klasse geplaatst,
met een 1.1 liter krachtbron en een betrekkelijk ruim interieur,
waarin vier (eventueel vijf) personen kunnen plaatsnemen.
Het is een genot de Morris 1100 te
besturen. Deze wagen heeft allerlei
voordelen en zeer goede eigenschap
pen, die hem onderscheiden van de
concurrenten in de prijsklasse van
zeven a acht mille. Evenals zijn
kleine broer heeft de „1100" uitste
kende rijkwaliteiten. De geavan
ceerde constructie, die hier is toe
gepast, komt in elk opzicht tot haar
recht. De dwars geplaatste frontmotor
van 1098 cc, die bij 5100 omwente
lingen per minuut 50 SAE-pk levert
(compressie 8.5 1) is samengebouwd
met de versnellingsbak.
Het is een compacte
rconstructie, die in de
Praktijk geen problemen
geeft. Het voordeel is
Et n$*sB9 dat de afmetingen van
de wagen op deze ma-
nier beperkt konden
jftS worden gehouden. De
lengte is slechts 3.67
wSw' meter en toch,is de in
wendige ruimte bijna zo
groot als in een gewone
middenklasser. Sensatio-
La in plaats van het be
kende veersysteem is er
bij elk wiel een cilinder,
gevuld met water en glycol (anti
vries). Het linker en rechter voor
wiel staan resp. met het linker en
rechter achterwiel door middel van
een leiding in verbinding. Als bij
voorbeeld een voorwiel een verho
ging in het wegdek neemt, wordt
de verende beweging door middel
van de vloeistof overgebracht naar
het achterwiel, waarna het achterste
deel van de carrosserie een weinig
wordt opgelicht. Dit geheel nieuwe
veersysteem, waarover we niet ver
der in technische details zullen tre
den, heeft de naam „Hydrolastic"
gekregen. Het herinnert aan dat van
de Citroën, maar het principe is veel
eenvoudiger. De hydrolastic geeft de
„1100" een behaaglijke gang. Alleen
bij lage snelheid maakt het unieke
veersysteem zich soms enigszins ken
baar. Korte stootjes worden niet
voldoende gedempt, maar irriterend
is dit niet. Boven 50 a 60 km/u vloeit
de wagen in grote limousine-stijl over
de weg. Hij ligt vast en plat op de
weg en gaat heerlijk door de bocht,
zodat men er een hoge gemiddelde
snelheid mee kan handhaven. De top
ligt bij 125 km/u en het is geen
kunst met de Morris 1100 een gemid
delde van 105 km/u te maken. Ondre
normale verkeersomstandigheden
hoeft men zelden of nooit gas weg
te nemen.
Het acceleratievermogen is normaal
voor een wagen in deze klasse, maar
ook niet meer. Van 0-80 km/u in
14 seconden en van 0-100 in 25 sec.
is niet aan de felle kant, maar in de
praktijk merkt een alledaagse rijder
er niets van. Hij komt niets tekort.
Met de Morris 1100 kan men zonder
moeite in de verkeersstroom mee
drijven. Een waardevol pluspunt is,
dat de wagen schijfremmen op de
voorwielen heeft. Door een speciale
technische voorziening kunnen de
achterwielen (met trommelremmen)
niet blokkeren, zelfs niet bij zeer
sterk afremmen. De remmen zijn van
hoge klasse en beter dan we zelfs
in een veel duurdere categorie aan
treffen. Van de 4-versnellingsbak is
(helaas) de eerste niet gesynchroni
seerd. Het schakelen gaat correct en
licht. De besturing geeft goed contact
met de weg. In druk stadsverkeer
is de wagen uiterst gemakkelijk te
hanteren, geheel in overeenstemming
met het soepele en meegaande ka
rakter.
De afwerking van de Morris 1100 is
goed en degelijk. De instrumentering
is volledig en overzichtelijk. De zit-
positie vóór (aparte stoelen) en
achter is comfortabel en ruim. De
kofferruimte kan minder bagage be
vatten dan men voor een lange tocht
graag zou meenemen. De inhoud is
ongeveer 270 liter, wat voor dit soort
In België
De KNAC waarschuwt de Neder
landse automobilisten, dat er op het
ogenblik in België streng wordt ge
let, of men bij het inhalen geen ge
bruik maakt van de richtingaanwij
zers. Bestuurders, die de richting
van hun voertuig „aanmerkelijk ver
anderen" (d.w.z. links of rechts af
slaan), dienen in België hun rich
tingaanwijzers te gebruiken, maar
overigens is het gebruik van pijlen
of clignoteurs niet toegestaan.
Het is niet geheel begrijpelijk,
waarom in België op het ogenblik
wordt opgetreden tegen het gebruik
van de richtingaanwijzers bij inha
len. Ten eerste omdat het betreffende
wettelijke voorschrift reeds geruime
tijd bestaat en ten tweede omdat er
een internationale regeling in voor
bereiding is, waarbij het gebruik
van richtingaanwijzers bij inhalen
juist verplicht wordt gesteld (de
KNAC is het overigens met een der
gelijke regeling niet eens).
Ter voorkoming van een proces
verbaal doet men er althans op dit
ogenblik goed aan om in België
bij het inhalen géén gebruik te ma
ken van pijlen of clignoteurs.
Dc internationale autosalons in Pa
rijs cn Londen zijn, naar het zich
laat aanzien, het startpunt geweest
voor een nieuwe slag om het Euro
pese autopubliek. Het wordt een
hard commercieel gevecht en het
pas ingeleide nieuwe autojaar zal
erdoor worden beheerst. De grote
automobielindustrieën hebben thans
alles op één kaart gezet, de meeste
op wagens in de „nieuwe klasse" an
1000 tot 1300 cc, dus in de lichte
middenklasse.
De concurrentie wordt ongelooflijk
scherp. Ford en General Motors, de
twee leidende Amerikaanse con
cerns, met grote dochteronderne
mingen in Europa, hebben vervaar
lijke knuppels in het hoenderhok
gegooid, in de vorm van de Cortina,
Taunus 12 M en de Opel Kadett,
drie ruime, aantrekkelijke
alle
volkswagens" tegen lage prijzen.
Voor ruim öVa duizend worden hier
redelijk goede gezinswagens aan
geboden. Uitvoering, afwerking,
prestatievermogen en vooral de -ui-
me interieurs zijn in deze prijsklasse
acceptabel, althans niet slechter dan
vre thans rond de zes mille kunnen
uitzoeken.
"We vrezen dat verscheidene aardig
in zwang komende merken de
komst van de nieuwe modellen 1963
in de verkoopcijfers danig zuilen
voelen. Om zich te willen handha
ven, zullen de prijzen omlaag moe.
ten. In feite gebeurt dit trouwens al,
want de meeste nieuwe wagens wor
den, als de kopers er op staan, tegen
min of meer sterk gereduceerde
prijzen verkocht.
Een belangrijk punt is echter de
kwaliteit van een aantal gerenom
meerde merken. Voor kwaliteit zijn
vele klanten gevoelig en ze geven
er graag een duizendje of twee ex
tra voor uit. Nog een punt van over
weging maakt bijvoorbeeld het mo
derne karakter van een auto uit.
Technische perfectionering is iets
wat de autoliefhebber in deze tijd
zeker niet over het hoofd ziet. Hier
zijn we langs eer* kleine omweg
weer beland bij de goedkope Ameri-
aanse „Europeanen", die afgezien
dan van de voorwielaandrijving van
de nieuwe 12 M technisch conven
tioneel zijn. Het zijn eigenlijk mid
delmatige auto's, die hebben wat ze
moeten hebben maar ook niet meer
en waarvoor men niet de omschrij
ving „kwaliteitswagen" wil geb"ui-
ken. Opzettelijk karakteriseren we
de nieuwe typen als „lichte mid
denklassers" en dit moet men figuur
lijk zowel als letterlijk opvatten.
Een en ander neemt niet weg dat
wagens als de Ford Consul Cortina
en de Taunus 12M (de Opel Kadett
blijft nog een tijdje uit omdat de
produktie in de nieuwe fabriek in
Bochum pas volgend jaar goed op
dreef kan komen) ..gefundenes Fres-
sen" zijn voor de 'man, die een
ruime gezinswagen met een behoor
lijk prestatievermogen, een matig
benzineverbruik en een gunstige
prijs zoekt. Op de Cortina en 12 M
komen we binnenkort uitvoerig
terug.
De Morris 1100 is een zeer degelijke
auto met hoogwaardige eigen
schappen
wagen wat krap is. Het benzine
verbruik van de 1100, die rijklaar
ruim 800 kg weegt, varieert van 7
tot 8.5 liter op 100 km bij normaal
rijden. Bij een gemiddelde snelheid
van 90-110 km/u moet men rekenen
op ongeveer 9 liter, hetgeen vrij
redelijk genoemd mag worden. Een
en ander hangt natuurlijk ook af
van de pei'soonlijke rijstijl. De een
rijdt fors, de ander met overleg en
de derde economisch met „fluwelen
voet". De prijs van de Morris 1100
is f7185.-, een stevig bedrag, maar
men krijgt er een moderne auto voor,
die bijzonder goede eigenschappen
bezit en zich hiervoor ook redelijk
laat betalen.
npegen het van binnenuit beslaan
van uw autoruiten is echt wel
iets te doen. In de handel zijn aller
lei „anti's" te koop en daarbij kunt
u het ook nog op de volgende manier
proberen. Zeep met een, in vloeibaar
vaatwasmiddel vochtig gemaakt doek
je uw ruiten in en kom er daarna
niet meer met uw handen aan. U
zult nu zien dat de ruiten weliswaar
nog wel nat worden maar nu in de
vorm van een waterfilm, waar u
gemakkelijk doorheen kunt kijken.
Twee a drie dagen helpt het altijd.
Ts u ook van mening dat gele lam
pen beter licht geven dan heldere
lampen? Dan is uw mening verkeerd
want gele lampen geven van 30 tot
50 pet. minder licht dan heldere
lampen van gelijk vermogen. In de
mist rijdende hebt u echter weer
meer baat bij geel licht, omdat dit
de contrasten beter uit doet komen.
Gele mistbrillen vervullen bij hel
dere lampen overigens dezelfde func
tie.
T>ech met de benzinepomp kan ie
dereen overkomen. Mocht uw
benzinepomp het begeven, denk er
dan aan dat een gescheurd benzine-
membraam benzine door kan laten
naar het oliecarter. Dit is te contro
leren door de oliepeilstok te bestu
deren op een peilstijging. ook ben
zinereuk van de olie kan een aanwij
zing zijn. Hoe het ook moge zijn:
als er benzine bij de olie gekomen
is dient het carter afgetapt te wor
den want afgezien van de oliever
dunning is benzine niet geschikt om
„onder" de zuigers te worden ge
bruikt.
Otoringen in autoradio's kunnen
veroorzaakt worden door niet te
beïnvloeden factoren van „buitenaf".
Meestal zit de schuldvraag echter
in de auto zelf en wel in de vorm
van losse contacten, storende bou-
gas, beschadigde hoogspanningsleidin
gen, overmatige vonkvorming van de
contacten van onderbreker en/of
spanningsregelaar, defecte conden
satoren. etc. Ook de z.g. statische
elektriciteit, veroorzaakt door wrij
ving (banden, droge lucht langs
carrosserie) kan uw radiogenoegen
danig dwars zitten.
U VRAAGT MAAR
Mijn werk brengt mee, dat de
Austin die ik hiervoor gebruik, zo'n
veertig a vijftig keer per dag ge
start moet worden en hierbij vrijwel
geen noemenswaardige afstanden af
legt. Het gevolg hiervan is dat de
motor 's morgens door duwen op
gang geholpen moet worden en het
ook overdag wel eens af laat weten.
Mede in dit verband zie ik dan ook
met schrik en beven de komende
winter tegemoet. Tot zover de heer
van S. te Roosendaal, die er ten
slotte nog het verzoek aan vast
knoopt hem zo spoedig mogelijk van
advies te dienen.
De baterijcapaciteit van uw auto
(en dit geldt voor alle auto's) is zo
uitgekiend dat u daar met normaal
gebruik royaal mee toe kunt. Staan
tegenover het veelvuldige starten
echter geen langere laadperioden,
a? ^kan ook nie* an^ers dan
dat de batterij totaal uitgeput raakt
en er dus van starten geen sprake
meer kan zijn. Intussen kunt u toch
"wel iets doen, om het evenwicht
tussen het ontladen en weer bijla
den van de batterij zoveel mogelijk
in de hand te werken.
Om te beginnen kunt u zorgen dat
de startconditie van de benzinemo
tor zo gunstig mogelijk is (verwarm
de garagedunne olie etc.). Voorts
kunt u het overige stroomverbruik
tot het meest noodzakelijke beper
ken en er voor zorgen, wat meer
in de lagere versnellingen te rijden
zodat de dynamo meer op toeren
komt. Mocht na al deze maatregelen
het verbruik nog hoger zijn dan de
dynamo vermag bij te laden dan rest
nog maar één ding en dat is de
batterij „bijvoeding" geven in de
vorm van een nachtelijk laadproces
onder de gelijkrichter.
JUct het invallen van de herfst komen
de gedachten aan de vergankelijk
heid. Sombere gedachten die passen
bij vallende blaren en miezerig weer.
Maar niet iedereen is zo somber. Som
migen trekken nu het bos in om
herfstkleuren te bewonderen, en ze
treffen het als de zon schijnt. Anderen
denken bij herfst speciaal aan de oogst.
Het is de tijd dat de gerijpte vruchten
worden binnengehaald.
De leden van de kerk hoeven
dunkt me hun herfststemmingen
niet tot de natuur te beperken. Ze
kunnen er in deze tijd van het (kerke
lijk) jaar volop bij mediteren. De
somberen vooral met Allerzielen; de
zakelijken met de Missiezondag en op
Allerheiligen; de schoonheid-zoekers
bijzonder op het feest van Christus-
Koning en in de tijd der Verwachting,
de Advent. Want het is bij uitstek de
tijd van de meditatie, de mijmering
over de vraag: waar leven we naar
toe? Of: waartoe leven we: of: waar
toe leeft eigenlijk alles. Is het naar
een ondergaan en sterven; of naar een
rentenierschap, beloning van een
vruchtbaar leven; of naar een apo
theose, waarin het leven opnieuw
begint, maar dan in hoger Licht?
Ónze liturgie voor de overledenen
en van Allerzielen lijkt nogal somber.
Hoe zwart op het liturgisch palet ge
komen is, weet ik niet, maar ik houd
er niet zo erg van. Je kunt er honder
den kaarsen bij aansteken, maar zwart
blijft zwart, jarenlang moest ik een
zwart gewaad aantrekken, waarop in
goud een gevleugelde zandloper was
afgebeeld. Dat was inderdaad het uit
dragen van een dode, het bewijzen van
de allerlaatste eer. Een kruis bleef op
de groeve achter en er was weer
iemand begraven. Maar in mijn geloof
leven de doden. Daar zijn ze niet be
graven, maar overgegaan naar een
hoger leven. Rouw past misschien de
achterblijver, niet degene die de grote
reis heeft aanvaard. Als een bruid of
een missionaris het huis verlaten
in het wit kan de moeder haar
tranen even niet bedwingen, maar is
er geen trots en vreugde in het moe
derhart en bij de vrienden op het
perron?
Eigenlijk zijn de zielenin het
vagevuur beter af dan wij. Zij zijn
in de vestibu-le van hun plaats van
bestemming. De feestzaal is even ver
der, en straks gaat voor hen de deur
open. De plaats aan tafel is al gereed.
Dit is geen kleineren van de plaats
der loutering, maar erkennen dat onze
dierbare overledenen zekerheid heb
ben. waar bij ons alles nog onzeker
is. Óns leven kan nog alle kanten uit,
ook naar de echte, de definitieve dood.
En daar past zwart. Het is de kleur
van de ongelovige, de ontgoochelde,
de wanhopige, de verbitterde, de hater.
Van Allerzielen naar Allerheiligen
is geen grote stap. Van ons uit gezien
althans. Beide betreffen degenen die
de goede strijd hebben gestreden, en
hun geloof hebben bewaard. Maar de
hemelingen hebben de krans der ge
rechtigheid al om de slapen, de Heer
is hun erfdeel geworden, Zij gieten
het zalig samenzijn der geliefden in
onmetelijk hevige mate. Zij zijn ein
delijk thuis. Daarom is Allerheiligen
voor ons geen heldengedenkdag, maar
de uiting van ons verlangen naar de
bestemming die ons wacht.
Allerzielen en Allerheiligen tezamen
maken ons geloof in de Gemeenschap
der Heiligen weer levendig. Wij zijn
verbonden met allen die zich lid weten
van het Rijk. Het is alleen maar herfst
op deze wereld en in de natuur. In
het Rijk van Christus-Koning is het
altijd lente. Wij houden het dus niet
op sombere gedachten van vallende
blaren, storm en regen. De Zon is
opgegaan over een nieuw Paradijs.
En daar wordt verzamelen geblazen.
Kapelaan Ss.
Twee artsen hebben op het 31e congres
van de Amerikaanse academie van kin
dergeneeskunde gezegd dat dunne spons
jes gebruikt kunnen worden voor de
genezing van brandwonden, waardoor
huidtransplantatie onnodig wordt.
De polyvinyl sponsjes kunnen een ver
vanging voor de huid zijn op verbrande
plaatsen wanneer de huid van andere
delen van het lichaam niet beschikbaar
is. De medici gaven een beschrijving van
de behandeling van vier kinderen die
brandwonden hadden op 20 tot 45 pro
cent van hun lichaam maar nu, dank
zij het gebruik van sponsjes, goed herstel
len.
(Advertentie)
BIEFSTUK VAN DE GRILL?
KIP AAN 'T ELEKTRISCHE DRAAISPIT?
GRATINÉ-SCHOTELS?
KOKEN EN BAKKEN?
Dat alles en nog veel meer gaat nu in minder tijd, mei
minder zorg en spelend-licht met het nieuwe semi-
aulomatische 5-vlams NESTOR MARTIN GASFORNUIS.
Het nieuwe MIAMI
GRAND LUXE
semi-automatisch
5-vlams
gasfornuis,
stralend wit
geëmailleerd
compleet f 645.-
Bedieningspaneel in „glacemail" 4 kookbranders
en sudder- tevens centrale aansteekbrander gas-
stop (tijdschakelklok) met signaallampje thermo
staat infra-rood plafondgrill braadspit met
elektromotor zeer ruime oven met verlichting en
venster in deur opberglade tevens bordenwarmer
kookplaat aansluitend tegen de wand.
NESTOR MARTIN
gasfornuizen 3-, 4- of 5-vlams
van f 249.- tot f 645.-
Alle prijzen zijn inclusief afdekplaat.
Alle modellen leverbaar voor elke
gassoort.
Fabrieken-In België, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Italië, Spanje, Japan en Argentinië
Vraag uitvoerige inlichtingen en folder bij Uw vakhandelaar of bij het
VERKOOPKANTOOR VOOR NEDERLAND: NELL STUTTERHEIM N.V., DEN HAAG, POSTBUS 1143 TELEFOON 98 67 60
(Advertentie)
Hoestdrank in +abletvorm.95ct
(Van onze correspondent)
De nieuwe vierkante pier van de Hol-
land-Amerika Lijn aan de noordelijke ri
vierzijde van de Hudson in New York,
die woensdagmiddag (Nederlandse tijd)
bij wijze van politiek stuntje van de
Democraten officieel door het New York-
se gemeentebestuur is ingewijd ten
slotte staat men in Amerika vlak voor
de verkiezingen zonder dat zij ook
werkelijk in gebruik genomen kan wor
den, is niet zozeer voor de H.A.L. in
Nederland van belang als juist wel voor
de Amerikaanse organisatie van de maat
schappij. De H.A.L.-pier, in Amerika be
ter bekend als „New Pier Forty", heeft
als het ware tot taak de Amerikanen zo
gemakkelijk en vlug mogelijk te laten
inschepen voor een trip naar Europa of
een vakantiereisje.
Wat deze twee punten betreft beant
woordt de nieuwe pier geheel aan haar
doel. In de eerste plaats is de ligging
bijzonder gunstig. Men kan haar zeer ge
makkelijk vanuit het hart van de me
tropool bereiken en bovendien is zij
niet ver verwijderd van de grote stations
van de openbare vervoermiddelen van
de stad en de New Yorkse luchthavens.
Dit in tegenstelling met de huidige meer-
plaatsen van de H.A.L. in Hobo ken en
New Jersey aan de overzijde van de ri
vier'de Hudson.
Een tweede zeer groot winstpunt is de
moderne uiterst comfortabele wijze van
inschepen. De pier is met zijn drie ver
diepingen een groot inrijstation voor
scheepspassagiers. De Amerikanen kun
nen namelijk met hun wagen via een
tweebaans weg tot in de inschepingshal
op de eerste etage van de pier rijden.
In feite betekent dit, dat zij voor de
loopplank kunnen uitstappen en aan boord
kunnen gaan. Bij koud weer is de hal
zelfs verwarmd. Men is zelfs nog verder
gegaan. Degenen, die een reis maken
kunnen hun wagen op de eerste etage
van de pier stallen en als. zij terugkomen
Het is een slechte gewoonte van
veel weggebruikers om maar
klakkeloos hun voorligger te vol
gen wanneer die gaat inhalen
zonder zich van tevoren ervan te
hebben overtuigd of een dergelijke
manoeuvre wel mogelijk is met
het oog op tegemoetkomend ver
keer.
Het gevaar is in zo'n geval zeker
niet denkbeeldig dat men gecon
fronteerd wordt met een snel
naderende tegenligger, die pas kan
worden waargenomen op het mo
ment dat de wagen die vóór u
rijdt na ingehaald te hebben weer
naar rechts gaat.
De ANWB raadt u aan niet eerder
met de inhaalmanoeuvre te begin
nen voor u er zeker van bent dat
de weghelft, bestemd voor het
tegemoetkomend verkeer, over
een voldoende afstand vrij is.
Neem als vaste stelregel: Bij
twyfel nooit inhalen".
bij wijze van spreken zo weer naar huis
rijden. In totaal heeft men ongeveer
plaats voor 600 auto's. Voor de gasten
van de passagiers heeft men een speciaal
observatiedek gebouwd, dat nog verder,
in d rivier steekt, waar vanaf men het
schip kan nawuiven.
De begane grond van de pier is geheel
gereserveerd voor het goederenvervoer.
Een overdekte loodsruimte van 32.000
vierkante meter is aangelegd rond een
binnenplaats van 15.000 vierkante meter,
waar ongeveer 500 vrachtwagens kunnen
worden ondergebracht.
Juist bij het laden en lossen blijkt het
nut van de vierkante vorm van de pier.
Aan drie zijden tegelijk kan men tc
werk gaan. In zeer korte tijd is het
mogelijk drie of vier passagiers- of
vrachtschepen „weg te werken". Het
voordeel van de meerdere dekken is dat
de verwerking van de geloste goederen
de inscheping van passagiers aan dezelf
de kant van de pier niet belemmert.
Om dit systeem van laden en lossen en
voorts van in- en ontschepen te kunnen
realiseren heeft men een geweldige ruim
te nodig gehad en bovendien een haven-
complex moeten bouwen, dat zelfs in een
wereldhaven als New York buiten alle
proporties valt.
„New Pier 40" neemt dan ook aan de
noordelijke rivieroever de plaats in be
slag van vijf normale „vingerpieren". Het
vierkant heeft zijden van meer dan 250
meter en strekt zich uit over de lengte
van vier straatblokken van de West Side
Highway, een van de grote verkeerswe
gen op Manhattan. De pier is de grootste
en duurste van de gehele Verenigde Sta
ten.
Dit geweldige havencomplex kwam tot
stand door de zorg van het departement
van scheep- en luchtvaart van de ge
meente New York in samenwerking met
het ingenieursbureau Roberts en Schae-
fer Co., eveneens uit New York. De pier,
die ruim 19.000.000 dollar kost. is dan
ook niet van de H.A.L. maar wordt voor
lopig voor de tijd van 20 jaar gehuurd.
De pier werd gebouwd op 3500 stalen
heipalen. Het gronddek is gemaakt van
voorgespannen betonnen tegelplatcau's,
die op hun beurt weer .geasfalteerd zijn.
Het laagste dek is nog altijd ongeveer
tien meter boven de normale waterstand
in de Hudson en aanmerkelijk hoger dan
de overige pieren in de havens. De bo
venbouw van de pier is een betoncon
structie, iets wat veel in Europa wordt
toegepast, maar in Amerika minder vaak
gebruikt wordt.
AFWERKING
Het naakte bouwwerk van de pier is
nagenoeg gereed. Thans wordt druk ge-
New Pier 40 van de Hoiland-Amerika-
lijn voor zover zij thans gereed is.
werkt aan dc afbouw, de inrichting en
vooral de verfraaiing. Zoals bekend zal
de pier rond nieuwjaar klaar komen.
Hoewel zij nu reeds officieel geopend is
zal de H.A.L. aan de feitelijke ingebruik
name toch een feestelijk tintje geven.
Waaruit de feestelijkheden bestaan zul
len kon door de H.A.L. nog niet worden
meegedeeld. Waarschijnlijk zal men ook
niet direct een van de zeer grote passa
giersschepen zoals bijvoorbeeld de Rot
terdam. de Nieuw-Amsterdam en de Sta
tendam aan dc pier laten meren, maar
eerst verscheidene vrachtschepen en ver
volgens kleinere passagiersschepen om zo
het personeel de gelegenheid te geven
geheel te wennen aan de nieuwe situatie.
Samengevat kan gezegd worden, dat de
Holland-Amerika met het in bedriif stel
len van de nieuwe pier de Amerikanen
een comfort hoopt tc bieden, dat nergens
111 de wereld zijn weerga vindt en dat
dit mag leiden tot een versteviging van
haar positie in de internationale li.in-
vaart is uiteindelijk de bedoeling van dit
enorme bouwwerk.
Vakantiespreiding
De stichting „Recreatie" wil een gro
te campagne voeren om de maand jun
bij het publiek populair te maken als
vakantiemaand.
De heer J. Swart, die hierover op de
op het eiland Vlieland, begonnen ..Wad
denconferentie" mededelingen deed, ver
klaarde zeer teleurgesteld te zijn over
de medewerking van de direct belang
hebbenden bij deze actio. Met name de
Horeca-seizoenbedrijven waarvoor het
een groot economisch belang is wat meer
spreiding te krijgen in het seizoen, ble
ken weinig of niets over te hebben voor
de door de stichting recreatie te voe
ren campagne.
Honderden brieven met het verzoek
de actie financieel te steunen bleven
onbeantwoord. Men besteedde ruim f
600,— aan porti en ontving tot nu toe
f 900,van de Horecabedrijven als bij
drage in deze actie die meer dan een
ton gaat kosten. Kritiek had de heer
Swart op die hotel- en pensionexploi-
tanten die willen dat hun zaken in slap
pe tijden worden bezet maar die hier
voor geen cent overhebben.