!s3 lade ;eur Morris 1100, moderne auto met vele eigenschappen Vierkante pier aan Hudson Holland- Amerika-lij n voor in glas ledkoper mei NIEUWE slag om het Europese autopubliek Btondilletten sr dan I Allerheiligen: uiting van ons verlangen Sponsjes als kunsthuid 15 1S5 CONSTRUCTIE ub neel is de watervering. Schijfremmen Geen pijl meer bij inhalen kwaliteit Tips-tips-tips-tips v INRIJSTATION Niet zonder meer volgen tips - tips - tips - tips NUT VAN VIERKANT SLECHTS IN HUUR Seizoenbedrijf traag reageert 1* 15 DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 31 OKTOBER 1962 hm niet te proeven ikke lijk. Goudkeur pc7,y gemakkelijk wi" lekker vers, tot n o bocderkoffie wordt \le (we maken er lekker is! [je in giasverpakking van En ier kennismaking: larine-wikkeis fet 500 gram |luxe drinkglas r it gr0*e l;ani*en-klaar pol Il09 voor 59 voor [literblik 102 voor mAlle aanbiedingen I geldig van I woensdag 31 okt. i t/m dinsdag 6 nov.. F wasbak met de en kijk dan eens! Zó'n prachtige nog nooit gezien, -drijft kan geen :n en badkuipen flanst U tegen I clozer doet! Uw »NDERZACHT VOOR rHANDEN! ijjiver cn puur. Een van de interessantste nieuwe modellen, die het verse auto- jaar heeft opgeleverd, is de Morris 1100. Het betreft hier eigenlijk een verdere ontwikkeling van de BMC 850, ook een schepping van de bekende constructiechef Alec Issigonis. Dat hij bij zijn laatste ontwerp, de Morris 1100, van de grondtrekken van de populaire „850" uitging, was te verwachten. Er kon gemakkelijk op worden voortgebouwd. BMC's nieuweling is in de nieuwe klasse geplaatst, met een 1.1 liter krachtbron en een betrekkelijk ruim interieur, waarin vier (eventueel vijf) personen kunnen plaatsnemen. Het is een genot de Morris 1100 te besturen. Deze wagen heeft allerlei voordelen en zeer goede eigenschap pen, die hem onderscheiden van de concurrenten in de prijsklasse van zeven a acht mille. Evenals zijn kleine broer heeft de „1100" uitste kende rijkwaliteiten. De geavan ceerde constructie, die hier is toe gepast, komt in elk opzicht tot haar recht. De dwars geplaatste frontmotor van 1098 cc, die bij 5100 omwente lingen per minuut 50 SAE-pk levert (compressie 8.5 1) is samengebouwd met de versnellingsbak. Het is een compacte rconstructie, die in de Praktijk geen problemen geeft. Het voordeel is Et n$*sB9 dat de afmetingen van de wagen op deze ma- nier beperkt konden jftS worden gehouden. De lengte is slechts 3.67 wSw' meter en toch,is de in wendige ruimte bijna zo groot als in een gewone middenklasser. Sensatio- La in plaats van het be kende veersysteem is er bij elk wiel een cilinder, gevuld met water en glycol (anti vries). Het linker en rechter voor wiel staan resp. met het linker en rechter achterwiel door middel van een leiding in verbinding. Als bij voorbeeld een voorwiel een verho ging in het wegdek neemt, wordt de verende beweging door middel van de vloeistof overgebracht naar het achterwiel, waarna het achterste deel van de carrosserie een weinig wordt opgelicht. Dit geheel nieuwe veersysteem, waarover we niet ver der in technische details zullen tre den, heeft de naam „Hydrolastic" gekregen. Het herinnert aan dat van de Citroën, maar het principe is veel eenvoudiger. De hydrolastic geeft de „1100" een behaaglijke gang. Alleen bij lage snelheid maakt het unieke veersysteem zich soms enigszins ken baar. Korte stootjes worden niet voldoende gedempt, maar irriterend is dit niet. Boven 50 a 60 km/u vloeit de wagen in grote limousine-stijl over de weg. Hij ligt vast en plat op de weg en gaat heerlijk door de bocht, zodat men er een hoge gemiddelde snelheid mee kan handhaven. De top ligt bij 125 km/u en het is geen kunst met de Morris 1100 een gemid delde van 105 km/u te maken. Ondre normale verkeersomstandigheden hoeft men zelden of nooit gas weg te nemen. Het acceleratievermogen is normaal voor een wagen in deze klasse, maar ook niet meer. Van 0-80 km/u in 14 seconden en van 0-100 in 25 sec. is niet aan de felle kant, maar in de praktijk merkt een alledaagse rijder er niets van. Hij komt niets tekort. Met de Morris 1100 kan men zonder moeite in de verkeersstroom mee drijven. Een waardevol pluspunt is, dat de wagen schijfremmen op de voorwielen heeft. Door een speciale technische voorziening kunnen de achterwielen (met trommelremmen) niet blokkeren, zelfs niet bij zeer sterk afremmen. De remmen zijn van hoge klasse en beter dan we zelfs in een veel duurdere categorie aan treffen. Van de 4-versnellingsbak is (helaas) de eerste niet gesynchroni seerd. Het schakelen gaat correct en licht. De besturing geeft goed contact met de weg. In druk stadsverkeer is de wagen uiterst gemakkelijk te hanteren, geheel in overeenstemming met het soepele en meegaande ka rakter. De afwerking van de Morris 1100 is goed en degelijk. De instrumentering is volledig en overzichtelijk. De zit- positie vóór (aparte stoelen) en achter is comfortabel en ruim. De kofferruimte kan minder bagage be vatten dan men voor een lange tocht graag zou meenemen. De inhoud is ongeveer 270 liter, wat voor dit soort In België De KNAC waarschuwt de Neder landse automobilisten, dat er op het ogenblik in België streng wordt ge let, of men bij het inhalen geen ge bruik maakt van de richtingaanwij zers. Bestuurders, die de richting van hun voertuig „aanmerkelijk ver anderen" (d.w.z. links of rechts af slaan), dienen in België hun rich tingaanwijzers te gebruiken, maar overigens is het gebruik van pijlen of clignoteurs niet toegestaan. Het is niet geheel begrijpelijk, waarom in België op het ogenblik wordt opgetreden tegen het gebruik van de richtingaanwijzers bij inha len. Ten eerste omdat het betreffende wettelijke voorschrift reeds geruime tijd bestaat en ten tweede omdat er een internationale regeling in voor bereiding is, waarbij het gebruik van richtingaanwijzers bij inhalen juist verplicht wordt gesteld (de KNAC is het overigens met een der gelijke regeling niet eens). Ter voorkoming van een proces verbaal doet men er althans op dit ogenblik goed aan om in België bij het inhalen géén gebruik te ma ken van pijlen of clignoteurs. Dc internationale autosalons in Pa rijs cn Londen zijn, naar het zich laat aanzien, het startpunt geweest voor een nieuwe slag om het Euro pese autopubliek. Het wordt een hard commercieel gevecht en het pas ingeleide nieuwe autojaar zal erdoor worden beheerst. De grote automobielindustrieën hebben thans alles op één kaart gezet, de meeste op wagens in de „nieuwe klasse" an 1000 tot 1300 cc, dus in de lichte middenklasse. De concurrentie wordt ongelooflijk scherp. Ford en General Motors, de twee leidende Amerikaanse con cerns, met grote dochteronderne mingen in Europa, hebben vervaar lijke knuppels in het hoenderhok gegooid, in de vorm van de Cortina, Taunus 12 M en de Opel Kadett, drie ruime, aantrekkelijke alle volkswagens" tegen lage prijzen. Voor ruim öVa duizend worden hier redelijk goede gezinswagens aan geboden. Uitvoering, afwerking, prestatievermogen en vooral de -ui- me interieurs zijn in deze prijsklasse acceptabel, althans niet slechter dan vre thans rond de zes mille kunnen uitzoeken. "We vrezen dat verscheidene aardig in zwang komende merken de komst van de nieuwe modellen 1963 in de verkoopcijfers danig zuilen voelen. Om zich te willen handha ven, zullen de prijzen omlaag moe. ten. In feite gebeurt dit trouwens al, want de meeste nieuwe wagens wor den, als de kopers er op staan, tegen min of meer sterk gereduceerde prijzen verkocht. Een belangrijk punt is echter de kwaliteit van een aantal gerenom meerde merken. Voor kwaliteit zijn vele klanten gevoelig en ze geven er graag een duizendje of twee ex tra voor uit. Nog een punt van over weging maakt bijvoorbeeld het mo derne karakter van een auto uit. Technische perfectionering is iets wat de autoliefhebber in deze tijd zeker niet over het hoofd ziet. Hier zijn we langs eer* kleine omweg weer beland bij de goedkope Ameri- aanse „Europeanen", die afgezien dan van de voorwielaandrijving van de nieuwe 12 M technisch conven tioneel zijn. Het zijn eigenlijk mid delmatige auto's, die hebben wat ze moeten hebben maar ook niet meer en waarvoor men niet de omschrij ving „kwaliteitswagen" wil geb"ui- ken. Opzettelijk karakteriseren we de nieuwe typen als „lichte mid denklassers" en dit moet men figuur lijk zowel als letterlijk opvatten. Een en ander neemt niet weg dat wagens als de Ford Consul Cortina en de Taunus 12M (de Opel Kadett blijft nog een tijdje uit omdat de produktie in de nieuwe fabriek in Bochum pas volgend jaar goed op dreef kan komen) ..gefundenes Fres- sen" zijn voor de 'man, die een ruime gezinswagen met een behoor lijk prestatievermogen, een matig benzineverbruik en een gunstige prijs zoekt. Op de Cortina en 12 M komen we binnenkort uitvoerig terug. De Morris 1100 is een zeer degelijke auto met hoogwaardige eigen schappen wagen wat krap is. Het benzine verbruik van de 1100, die rijklaar ruim 800 kg weegt, varieert van 7 tot 8.5 liter op 100 km bij normaal rijden. Bij een gemiddelde snelheid van 90-110 km/u moet men rekenen op ongeveer 9 liter, hetgeen vrij redelijk genoemd mag worden. Een en ander hangt natuurlijk ook af van de pei'soonlijke rijstijl. De een rijdt fors, de ander met overleg en de derde economisch met „fluwelen voet". De prijs van de Morris 1100 is f7185.-, een stevig bedrag, maar men krijgt er een moderne auto voor, die bijzonder goede eigenschappen bezit en zich hiervoor ook redelijk laat betalen. npegen het van binnenuit beslaan van uw autoruiten is echt wel iets te doen. In de handel zijn aller lei „anti's" te koop en daarbij kunt u het ook nog op de volgende manier proberen. Zeep met een, in vloeibaar vaatwasmiddel vochtig gemaakt doek je uw ruiten in en kom er daarna niet meer met uw handen aan. U zult nu zien dat de ruiten weliswaar nog wel nat worden maar nu in de vorm van een waterfilm, waar u gemakkelijk doorheen kunt kijken. Twee a drie dagen helpt het altijd. Ts u ook van mening dat gele lam pen beter licht geven dan heldere lampen? Dan is uw mening verkeerd want gele lampen geven van 30 tot 50 pet. minder licht dan heldere lampen van gelijk vermogen. In de mist rijdende hebt u echter weer meer baat bij geel licht, omdat dit de contrasten beter uit doet komen. Gele mistbrillen vervullen bij hel dere lampen overigens dezelfde func tie. T>ech met de benzinepomp kan ie dereen overkomen. Mocht uw benzinepomp het begeven, denk er dan aan dat een gescheurd benzine- membraam benzine door kan laten naar het oliecarter. Dit is te contro leren door de oliepeilstok te bestu deren op een peilstijging. ook ben zinereuk van de olie kan een aanwij zing zijn. Hoe het ook moge zijn: als er benzine bij de olie gekomen is dient het carter afgetapt te wor den want afgezien van de oliever dunning is benzine niet geschikt om „onder" de zuigers te worden ge bruikt. Otoringen in autoradio's kunnen veroorzaakt worden door niet te beïnvloeden factoren van „buitenaf". Meestal zit de schuldvraag echter in de auto zelf en wel in de vorm van losse contacten, storende bou- gas, beschadigde hoogspanningsleidin gen, overmatige vonkvorming van de contacten van onderbreker en/of spanningsregelaar, defecte conden satoren. etc. Ook de z.g. statische elektriciteit, veroorzaakt door wrij ving (banden, droge lucht langs carrosserie) kan uw radiogenoegen danig dwars zitten. U VRAAGT MAAR Mijn werk brengt mee, dat de Austin die ik hiervoor gebruik, zo'n veertig a vijftig keer per dag ge start moet worden en hierbij vrijwel geen noemenswaardige afstanden af legt. Het gevolg hiervan is dat de motor 's morgens door duwen op gang geholpen moet worden en het ook overdag wel eens af laat weten. Mede in dit verband zie ik dan ook met schrik en beven de komende winter tegemoet. Tot zover de heer van S. te Roosendaal, die er ten slotte nog het verzoek aan vast knoopt hem zo spoedig mogelijk van advies te dienen. De baterijcapaciteit van uw auto (en dit geldt voor alle auto's) is zo uitgekiend dat u daar met normaal gebruik royaal mee toe kunt. Staan tegenover het veelvuldige starten echter geen langere laadperioden, a? ^kan ook nie* an^ers dan dat de batterij totaal uitgeput raakt en er dus van starten geen sprake meer kan zijn. Intussen kunt u toch "wel iets doen, om het evenwicht tussen het ontladen en weer bijla den van de batterij zoveel mogelijk in de hand te werken. Om te beginnen kunt u zorgen dat de startconditie van de benzinemo tor zo gunstig mogelijk is (verwarm de garagedunne olie etc.). Voorts kunt u het overige stroomverbruik tot het meest noodzakelijke beper ken en er voor zorgen, wat meer in de lagere versnellingen te rijden zodat de dynamo meer op toeren komt. Mocht na al deze maatregelen het verbruik nog hoger zijn dan de dynamo vermag bij te laden dan rest nog maar één ding en dat is de batterij „bijvoeding" geven in de vorm van een nachtelijk laadproces onder de gelijkrichter. JUct het invallen van de herfst komen de gedachten aan de vergankelijk heid. Sombere gedachten die passen bij vallende blaren en miezerig weer. Maar niet iedereen is zo somber. Som migen trekken nu het bos in om herfstkleuren te bewonderen, en ze treffen het als de zon schijnt. Anderen denken bij herfst speciaal aan de oogst. Het is de tijd dat de gerijpte vruchten worden binnengehaald. De leden van de kerk hoeven dunkt me hun herfststemmingen niet tot de natuur te beperken. Ze kunnen er in deze tijd van het (kerke lijk) jaar volop bij mediteren. De somberen vooral met Allerzielen; de zakelijken met de Missiezondag en op Allerheiligen; de schoonheid-zoekers bijzonder op het feest van Christus- Koning en in de tijd der Verwachting, de Advent. Want het is bij uitstek de tijd van de meditatie, de mijmering over de vraag: waar leven we naar toe? Of: waartoe leven we: of: waar toe leeft eigenlijk alles. Is het naar een ondergaan en sterven; of naar een rentenierschap, beloning van een vruchtbaar leven; of naar een apo theose, waarin het leven opnieuw begint, maar dan in hoger Licht? Ónze liturgie voor de overledenen en van Allerzielen lijkt nogal somber. Hoe zwart op het liturgisch palet ge komen is, weet ik niet, maar ik houd er niet zo erg van. Je kunt er honder den kaarsen bij aansteken, maar zwart blijft zwart, jarenlang moest ik een zwart gewaad aantrekken, waarop in goud een gevleugelde zandloper was afgebeeld. Dat was inderdaad het uit dragen van een dode, het bewijzen van de allerlaatste eer. Een kruis bleef op de groeve achter en er was weer iemand begraven. Maar in mijn geloof leven de doden. Daar zijn ze niet be graven, maar overgegaan naar een hoger leven. Rouw past misschien de achterblijver, niet degene die de grote reis heeft aanvaard. Als een bruid of een missionaris het huis verlaten in het wit kan de moeder haar tranen even niet bedwingen, maar is er geen trots en vreugde in het moe derhart en bij de vrienden op het perron? Eigenlijk zijn de zielenin het vagevuur beter af dan wij. Zij zijn in de vestibu-le van hun plaats van bestemming. De feestzaal is even ver der, en straks gaat voor hen de deur open. De plaats aan tafel is al gereed. Dit is geen kleineren van de plaats der loutering, maar erkennen dat onze dierbare overledenen zekerheid heb ben. waar bij ons alles nog onzeker is. Óns leven kan nog alle kanten uit, ook naar de echte, de definitieve dood. En daar past zwart. Het is de kleur van de ongelovige, de ontgoochelde, de wanhopige, de verbitterde, de hater. Van Allerzielen naar Allerheiligen is geen grote stap. Van ons uit gezien althans. Beide betreffen degenen die de goede strijd hebben gestreden, en hun geloof hebben bewaard. Maar de hemelingen hebben de krans der ge rechtigheid al om de slapen, de Heer is hun erfdeel geworden, Zij gieten het zalig samenzijn der geliefden in onmetelijk hevige mate. Zij zijn ein delijk thuis. Daarom is Allerheiligen voor ons geen heldengedenkdag, maar de uiting van ons verlangen naar de bestemming die ons wacht. Allerzielen en Allerheiligen tezamen maken ons geloof in de Gemeenschap der Heiligen weer levendig. Wij zijn verbonden met allen die zich lid weten van het Rijk. Het is alleen maar herfst op deze wereld en in de natuur. In het Rijk van Christus-Koning is het altijd lente. Wij houden het dus niet op sombere gedachten van vallende blaren, storm en regen. De Zon is opgegaan over een nieuw Paradijs. En daar wordt verzamelen geblazen. Kapelaan Ss. Twee artsen hebben op het 31e congres van de Amerikaanse academie van kin dergeneeskunde gezegd dat dunne spons jes gebruikt kunnen worden voor de genezing van brandwonden, waardoor huidtransplantatie onnodig wordt. De polyvinyl sponsjes kunnen een ver vanging voor de huid zijn op verbrande plaatsen wanneer de huid van andere delen van het lichaam niet beschikbaar is. De medici gaven een beschrijving van de behandeling van vier kinderen die brandwonden hadden op 20 tot 45 pro cent van hun lichaam maar nu, dank zij het gebruik van sponsjes, goed herstel len. (Advertentie) BIEFSTUK VAN DE GRILL? KIP AAN 'T ELEKTRISCHE DRAAISPIT? GRATINÉ-SCHOTELS? KOKEN EN BAKKEN? Dat alles en nog veel meer gaat nu in minder tijd, mei minder zorg en spelend-licht met het nieuwe semi- aulomatische 5-vlams NESTOR MARTIN GASFORNUIS. Het nieuwe MIAMI GRAND LUXE semi-automatisch 5-vlams gasfornuis, stralend wit geëmailleerd compleet f 645.- Bedieningspaneel in „glacemail" 4 kookbranders en sudder- tevens centrale aansteekbrander gas- stop (tijdschakelklok) met signaallampje thermo staat infra-rood plafondgrill braadspit met elektromotor zeer ruime oven met verlichting en venster in deur opberglade tevens bordenwarmer kookplaat aansluitend tegen de wand. NESTOR MARTIN gasfornuizen 3-, 4- of 5-vlams van f 249.- tot f 645.- Alle prijzen zijn inclusief afdekplaat. Alle modellen leverbaar voor elke gassoort. Fabrieken-In België, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Italië, Spanje, Japan en Argentinië Vraag uitvoerige inlichtingen en folder bij Uw vakhandelaar of bij het VERKOOPKANTOOR VOOR NEDERLAND: NELL STUTTERHEIM N.V., DEN HAAG, POSTBUS 1143 TELEFOON 98 67 60 (Advertentie) Hoestdrank in +abletvorm.95ct (Van onze correspondent) De nieuwe vierkante pier van de Hol- land-Amerika Lijn aan de noordelijke ri vierzijde van de Hudson in New York, die woensdagmiddag (Nederlandse tijd) bij wijze van politiek stuntje van de Democraten officieel door het New York- se gemeentebestuur is ingewijd ten slotte staat men in Amerika vlak voor de verkiezingen zonder dat zij ook werkelijk in gebruik genomen kan wor den, is niet zozeer voor de H.A.L. in Nederland van belang als juist wel voor de Amerikaanse organisatie van de maat schappij. De H.A.L.-pier, in Amerika be ter bekend als „New Pier Forty", heeft als het ware tot taak de Amerikanen zo gemakkelijk en vlug mogelijk te laten inschepen voor een trip naar Europa of een vakantiereisje. Wat deze twee punten betreft beant woordt de nieuwe pier geheel aan haar doel. In de eerste plaats is de ligging bijzonder gunstig. Men kan haar zeer ge makkelijk vanuit het hart van de me tropool bereiken en bovendien is zij niet ver verwijderd van de grote stations van de openbare vervoermiddelen van de stad en de New Yorkse luchthavens. Dit in tegenstelling met de huidige meer- plaatsen van de H.A.L. in Hobo ken en New Jersey aan de overzijde van de ri vier'de Hudson. Een tweede zeer groot winstpunt is de moderne uiterst comfortabele wijze van inschepen. De pier is met zijn drie ver diepingen een groot inrijstation voor scheepspassagiers. De Amerikanen kun nen namelijk met hun wagen via een tweebaans weg tot in de inschepingshal op de eerste etage van de pier rijden. In feite betekent dit, dat zij voor de loopplank kunnen uitstappen en aan boord kunnen gaan. Bij koud weer is de hal zelfs verwarmd. Men is zelfs nog verder gegaan. Degenen, die een reis maken kunnen hun wagen op de eerste etage van de pier stallen en als. zij terugkomen Het is een slechte gewoonte van veel weggebruikers om maar klakkeloos hun voorligger te vol gen wanneer die gaat inhalen zonder zich van tevoren ervan te hebben overtuigd of een dergelijke manoeuvre wel mogelijk is met het oog op tegemoetkomend ver keer. Het gevaar is in zo'n geval zeker niet denkbeeldig dat men gecon fronteerd wordt met een snel naderende tegenligger, die pas kan worden waargenomen op het mo ment dat de wagen die vóór u rijdt na ingehaald te hebben weer naar rechts gaat. De ANWB raadt u aan niet eerder met de inhaalmanoeuvre te begin nen voor u er zeker van bent dat de weghelft, bestemd voor het tegemoetkomend verkeer, over een voldoende afstand vrij is. Neem als vaste stelregel: Bij twyfel nooit inhalen". bij wijze van spreken zo weer naar huis rijden. In totaal heeft men ongeveer plaats voor 600 auto's. Voor de gasten van de passagiers heeft men een speciaal observatiedek gebouwd, dat nog verder, in d rivier steekt, waar vanaf men het schip kan nawuiven. De begane grond van de pier is geheel gereserveerd voor het goederenvervoer. Een overdekte loodsruimte van 32.000 vierkante meter is aangelegd rond een binnenplaats van 15.000 vierkante meter, waar ongeveer 500 vrachtwagens kunnen worden ondergebracht. Juist bij het laden en lossen blijkt het nut van de vierkante vorm van de pier. Aan drie zijden tegelijk kan men tc werk gaan. In zeer korte tijd is het mogelijk drie of vier passagiers- of vrachtschepen „weg te werken". Het voordeel van de meerdere dekken is dat de verwerking van de geloste goederen de inscheping van passagiers aan dezelf de kant van de pier niet belemmert. Om dit systeem van laden en lossen en voorts van in- en ontschepen te kunnen realiseren heeft men een geweldige ruim te nodig gehad en bovendien een haven- complex moeten bouwen, dat zelfs in een wereldhaven als New York buiten alle proporties valt. „New Pier 40" neemt dan ook aan de noordelijke rivieroever de plaats in be slag van vijf normale „vingerpieren". Het vierkant heeft zijden van meer dan 250 meter en strekt zich uit over de lengte van vier straatblokken van de West Side Highway, een van de grote verkeerswe gen op Manhattan. De pier is de grootste en duurste van de gehele Verenigde Sta ten. Dit geweldige havencomplex kwam tot stand door de zorg van het departement van scheep- en luchtvaart van de ge meente New York in samenwerking met het ingenieursbureau Roberts en Schae- fer Co., eveneens uit New York. De pier, die ruim 19.000.000 dollar kost. is dan ook niet van de H.A.L. maar wordt voor lopig voor de tijd van 20 jaar gehuurd. De pier werd gebouwd op 3500 stalen heipalen. Het gronddek is gemaakt van voorgespannen betonnen tegelplatcau's, die op hun beurt weer .geasfalteerd zijn. Het laagste dek is nog altijd ongeveer tien meter boven de normale waterstand in de Hudson en aanmerkelijk hoger dan de overige pieren in de havens. De bo venbouw van de pier is een betoncon structie, iets wat veel in Europa wordt toegepast, maar in Amerika minder vaak gebruikt wordt. AFWERKING Het naakte bouwwerk van de pier is nagenoeg gereed. Thans wordt druk ge- New Pier 40 van de Hoiland-Amerika- lijn voor zover zij thans gereed is. werkt aan dc afbouw, de inrichting en vooral de verfraaiing. Zoals bekend zal de pier rond nieuwjaar klaar komen. Hoewel zij nu reeds officieel geopend is zal de H.A.L. aan de feitelijke ingebruik name toch een feestelijk tintje geven. Waaruit de feestelijkheden bestaan zul len kon door de H.A.L. nog niet worden meegedeeld. Waarschijnlijk zal men ook niet direct een van de zeer grote passa giersschepen zoals bijvoorbeeld de Rot terdam. de Nieuw-Amsterdam en de Sta tendam aan dc pier laten meren, maar eerst verscheidene vrachtschepen en ver volgens kleinere passagiersschepen om zo het personeel de gelegenheid te geven geheel te wennen aan de nieuwe situatie. Samengevat kan gezegd worden, dat de Holland-Amerika met het in bedriif stel len van de nieuwe pier de Amerikanen een comfort hoopt tc bieden, dat nergens 111 de wereld zijn weerga vindt en dat dit mag leiden tot een versteviging van haar positie in de internationale li.in- vaart is uiteindelijk de bedoeling van dit enorme bouwwerk. Vakantiespreiding De stichting „Recreatie" wil een gro te campagne voeren om de maand jun bij het publiek populair te maken als vakantiemaand. De heer J. Swart, die hierover op de op het eiland Vlieland, begonnen ..Wad denconferentie" mededelingen deed, ver klaarde zeer teleurgesteld te zijn over de medewerking van de direct belang hebbenden bij deze actio. Met name de Horeca-seizoenbedrijven waarvoor het een groot economisch belang is wat meer spreiding te krijgen in het seizoen, ble ken weinig of niets over te hebben voor de door de stichting recreatie te voe ren campagne. Honderden brieven met het verzoek de actie financieel te steunen bleven onbeantwoord. Men besteedde ruim f 600,— aan porti en ontving tot nu toe f 900,van de Horecabedrijven als bij drage in deze actie die meer dan een ton gaat kosten. Kritiek had de heer Swart op die hotel- en pensionexploi- tanten die willen dat hun zaken in slap pe tijden worden bezet maar die hier voor geen cent overhebben.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1962 | | pagina 9